De officieele ontvangst ten Stadhuize. Koning Leopold en Dr. de Vlugt spreken. Lof voor de hoofdstad des lands. STAATSLOTERIJ. Belgische en Nederlandsche journalisten bijeen. uni- Bel- Om half elf vanmorgen precies klon ken opnieuw de plechtige tonen van het Belgische volklied over den Dam. De tweede dag van het bezoek van Koning Leopold aan Amsterdam was daarmede begonnen. De koning en zijn gastvrouw onze vor stin stapten in een open rijtuig, bespan nen met vier paarden, om zich voor een of ficieel bezoek naar het Prinsenhof te bege ven. Voor de koets reden de hoofdcommissaris van politie en de burgemeester dr. W. de Vlugt. Achter de koninklijke koets volgden de rijtuigen waarin de Belgische minister Spaak en de leden van het gevolg van beide vorsten. Voor het paleis stond als eerewacht opge steld het zevende regiment infanterie, ter wijl het muziekcorps van het vijfde regi ment infanterie het Belgische volkslied speelde. Koning Leopold was ook nu in het form van luitenant-generaal van het gische leger. Langs de korte route naar het stadhuis, maar vooral op den Dam zelf, had een groote menigte zich opgesteld die de vorste lijke personen hartelijk toe juichte. Voor het groote hek van het stadhuis stapten Koning Leopold en de Koningin uit het rijtuig, waarna zij door den burgemees ter naar binnen werden geleid. In de raadszaal was een sobere, doch Smaakvolle versiering van chrysanten tegen een achtergrond van palmen en andere plan ten aangebracht. In het midden der zaal stonden de beide zetels voor de vorstelijke personen opgesteld. De leden van den raad, behalve de communisten, die waren wegge bleven, hadden zich in een halven kring hiervoor opgesteld. In de groote benedenhal werden de vorste lijke personen begroet door een commissie van ontvangst, bestaande uit het jongste raadslid, mej. mr. C. Tendeloo, en den oud sten en jongsten wethouder, de heeren S. R. de Miranda en G. van Meurs. Koning Leopold werd begeleid naar de raadszaal door den burgemeester, terwijl de koningin vergezeld werd door wethouder de Miranda. Bij het binnentreden speelde een orkestje de Brabangonne. Dr. de Vlugt spreekt. Toen het gezelschap gezeten was, hield burgemeester de Vlugt vervolgens een korte toespraak tot koning Leopold, waarin hij o.m. zeide: „Het bericht, dat Uwe Majesteit bij zijn verblijf in Nederland voornemens was, en kele dagen in de hoofdstad te toeven, heeft bij de vroedschap dezer stad een oprechte vreugde gewekt. Dat het thans mijn taak is, aan deze vreug de uiting te geven te grooter, waar ook onze beminde vorstin den zetel van het hoofdstedelijk bestuur, het oude Prinsenhof met haar hooge tegenwoordigheid wel heeft willen sieren stemt mij tot groote dank baarheid. Mogen mijn woorden ondubbelzinnig ge tuigen van mijn sterk en innig besef, dat de komst van Uwe Majesteit in Neerlands Hoofdstad door haar vroedschap en door haar burgerij ten hoogste gewaardeerd en als een blijde, historische gebeurtenis ge- vied wordt". Tot slot sprak de burgemeester den wensch uit, dat deze woorden begrepen zouden wor den als te zijn ingegeven door diepen eer bied en hartelijke gevoelens van sympathie voor den vorst van ons stam- en taalverwant buurland. „En wanneer het mij thans vrij staat, aldus dr. de Vlugt namens het gemeente bestuur van Amsterdam een wensch uit te spreken, moge het dan zijn een krachtige bede voor het welzijn van Uwe Majesteit en Haar Huis en voor den bloei van het Bel gische volk". Koning Leopold antwoordde hierop als volgt: Mijne heeren, „Het hartelijk onthaal van de Amster- damsche bevolking heeft mij zeer diep ontroerd. Weest zoo vriendelijk bij Uwe medeburgers de tolk te willen zijn van mijn levendige dankbaarheid. Over deze ge waardeerde blijken van vriendschap wil zich mijn volk verheugen, even oprecht als ikzelf. De Nederlandsche en Belgische gemeenten zijn op een zelfden grondslag opgebouwd. Aan beide zijden van den Moerdijk worden met eenderen hartstocht de individueele I vrijheden gehuldigd en de menschelijke rechten geëerd. Met dezelfde toewijding worden er en het huisgezin en de kernen van het politieke en maatschappelijke leven gesterkt en geheiligd. Onder al de steden, die het Nederlandsche volk als een gordel van steen en licht aan het Noordzeestrand heeft opgericht, schit tert het machtige Amsterdam, koningin van het Noorden. In haar weelderigen bouwtrant weer- schijnt de glans van een roemrijk verleder. En aan den stouten opzet van talrijke moderne wijken ervaart men, hoe zij in een zelfden levenswil oud en nieuw weet saam te klinken. De zorg daarbij besteed aan de arbeiders-woningen getuigt van een hoog staand maatschappelijk plichtsbesef. Amsterdam is met het heerlijk ornaat der Nederlandsche cultuur versierd. Vanuit Uw rijksmuseum straalt Rembrandt uit over de. De begroeting van koning Leopcld op het station te Roosendaal namens H. M. de Koningin. Geheel links: de Belgische gezant Deze weigering zal in verband staan m het standpunt der Imperial Airways <j niet wenschen, dat een directe verbinding Londen—Sydney door één maatschap»:! wordt onderhouden. De K. N. I. L. M. staat nog steeds op het standpunt, dat indien de K. L. M. vergun ning krijgt naar Sydney te vliegen, van dë zijde de K. N. I. L. M. alle medewerking zal worden verleend om zulks mogelijk te maken. (Tel.) heele wereld en wij, uit Zuiderburen, door zooveel historische affiniteiten met Uw diepe geestesleven vertrouwd, herdenken niet zonder trots dat één Uwer grootste burgers en Nederlands geniaalste dichter een zoon van Antwerpsche ouders was. Zoo afdoende redenen tot broederlijke toenade ring worden in de huidige omstandigheden nog versterkt door onzen gemeenschappe- lijken wensch om met alle middelen te ijveren voor de bevordering van den vrede onder alle volkeren. Zulk streven kan alleen door de herken ning van de economische werkelijkheid worden gediend. Aan het nuchter oordeel van het Nederlandsche volk zal de wijsheid van deze stelling niet ontsnappen en in Nederlands staatkundig beleid, meen ik een eendere opvatting te zien van de zending, waartoe kleine vrije landen worden ge roepen. Mijne heeren, Amsterdam gedije in steeds hoogeren bloei en heerlijkheid." Hierna werden ververschingen aange boden. Koning Leopold onderhield zich ver volgens geruimen tijd met den loco-burge meester mr. Kropman, den burgemeester en wethouder de Miranda. Ook de koningin mengde zich onder de aanwezigen en onder hield zich met verscheidene wethouders en raadsleden. Om tien minuten voor half twaalf werd afscheid genomen en werd het gezelschap door de reeds genoemdé commissie uitge leide gedaan, terwijl het Wilhelmus werd gespeeld. Incident op den Dam. Op den Dam, aan de zyde van den Nieu- wendijk, heeft zich gistermiddag, toen de koningin naar het station reed om koning Leopold te ontvangen, een klein incident voorgedaan. Een vrouw uit het publiek drong naar voren op den rijweg en liep zwaaiende met een brief, dien zij aan de koningin wilde ter hand stellen, in de richting van de konink lijke auto. Onmiddellijk snelden militairen en politieagenten toe, die» de vrouw vast grepen. Zij wierp den brief in de richting van de auto van de koningin. Het epistel werd door één der agenten van de motor brigade opgevangen. De vrouw, die in overspannen toestand verkeerde, werd naar de politiepost in het koninklijk paleis gebracht, waar zij aan een verhoor werd onderworpen. Zij verklaarde, dat zij aan de koningin een brief wilde overhandigen met een verzoek om gratie voor haar moeder, die in de gevangenis zit. De koninklijke stoet vervolgde zonder vertraging den tocht naar het Centraal Station. De vrouw bleek afkomstig te zijn uit Rot terdam. Zij is ingesloten in het hoofdbureau van politie. (Zie verder Laatste Berichten). Van de aanwezigheid van een groot aantal Belgische journalisten in de Hoofd- sta dte rgelegenheid van bezoek van ko ning eopold van België aan ons land, heeft de vereeniging „De Amsterdamsche Pers", de organisatie van Amsterdamsche jour nalisten, gebruik gemaakt om een broe derlijk samenzijn tuusschen Belgische en Nederlandsche journalisten mogelijk maken gedurended een der zeldzame perioden, waarin de persmenschen in deze drukke dagen eenige vrije uren hadden De „Amsterdamsche Pers" had Maan dagavond de Belgische journalisten ge noodigd aan een feestelijken maaltijd in het restaurant Excelsior, waarbij tevens waren uitgenoodigd de chef van den Re- geeringspersdienst de heer A. J. Lievegoed de voorzitter van de vereeniging van dag bladdirecteuren, de heer J. W. Henny, de voorzitter van den Nederlandschen Jour nalistenkring, de heer I'enri Dekking, als mede vertegenwoordigers van de r.-k journalistenvereeniging, de Haagsche jour nalistenvereniging en van verschillende dagbladen. Nadat de voorzitter van de vereeniging „De Amsterdamsche Pers" de heer D Kouwenaar, een dronk had uitgebracht op koning Leopoldd, bracht de secretaris der Belgische persvereeniging, de heer Du- waerts, een dronk uit op koninein Wilhel- mina en het Nederlandsche Koninklijke Huis. Gedurende den maaltijd, welke een zeer geanimeerd verloop had, werden verschil lende tafel-redevoeringen gehouden. Namens de Belgische collega's dankte de heer de Ceulener, die verklaarde, dat de Belgen diep getroffen waren door de sympathie, welkae zij hier hadden ont moet en die gebaseerd was op wederzijd- sche waardeering. (Niet officieel) lste klasse, 2de lijst Trekking van Dinsdag 22 November Hooge Prijzen 20.000.— 5355 5.000.— 3808 2.000.— 13253 1938 Na aankomst op het Paleis op den Dam: II. M. de koningin en koning Leopold op het balcon K. L. M. MAG NIET NAAR SYDNEY VLIEGEN. Ook de laatste poging van den Ne derlandschen consul-generaal te Syd ney om de Australische regeering te bewegen aan de K.L.M. vergunning te verleenen om door te vliegen naar Australië, heeft geen resultaat opgele verd. Wij mogen thans wel aannemen, dat voor de K. L. M. de kans voorgoed verkeken is de Indié-lijn door te trekken naar Austra lië. Van een samenvliegen met de K. N. I. L. M. van Batavia naar Sydney v. v. zal niets komen. De K. N. I. L. M. zal dit gedeelte van de verbinding Londen— Sydney alleen cxploiteeren, terwijl de K. L. M. zich zal moeten bepalen tot het traject Londen—AmsterdamBatavia Men herinnert zich wellicht hoe destijds gemeld werd, dat moeilijkheden met dc V" M' dit samenvliegen op de Australie-lijn hadden verijdeld. Thans blijkt opnieuw, dat het niet doortrekken der In- die-lijn tot Sydney uitsluitend te wijten is aan de we.gering der Australische regee- nng de K. L. M. vergunning te verleenen. 1.000.- - 3700 21314 400.- - 4545 4896 15380 200.- - 1836 10608 18339 20966 100.- 1918 5451 6936 9256 11986 15442 17085 19427 21384 Prijzen van 20.— 1009 1037 1053 1094 1103 1166 1168 1172 1223 1237 1242 1243 1259 1285 1322 1332 1339 1397 1398 1436 1438 1458 1467 1550 1559 1579 1632 1710 1777 1815 1857 1914 1970 1992 2025 2063 2079 2131 2150 2218 2221 2233 2239 2242 2250 2260 2265 2286 2301 2336 2348 2368 2370 2389 2434 2484 2531 2578 2601 2721 2743 2814 2826 2837 2838 2850 2880 2942 2980 3033 3047 3053 3104 3121 3140 3191 3273 3287 3299 3328 3345 3351 3383 3427 3457 3485 3499 3501 3507 3522 3538 3547 3569 3733 3779 3836 3871 3897 3899 3900 3904 4005 4033 4036 4101 4105 4112 4126 4133 4188 4216 4288 4312 4333 4336 4355 4374 4390 4407 4495 4508 4564 4576 4606 4617 4646 4758 4814 4854 4915 4921 4951 4962 4995 5015 5025 5035 5036 5047 5106 5144 5190 5192 5203 5248 5266 5286 5303 5323 5371 5372 5386 5395 5411 5418 5427 5458 5474 5521 5529 5607 5638 5641 5650 5657 5661 5718 5750 5808 5813 5819 5835 5896 5916 5917 6012 6015 6026 6144 6176 6191 6195 6200 6240 6291 6298 GT.47 6376 6386 6390 6395 6396 6417 6422 6429 6439 6501 6595 6600 6614 6617 6622 6640 6673 6696 6804 6839 6850 6864 6870 6877 6929 6960 6981 6992 6997 7002 7033 7035 7040 7055 7179 7194 7226 7235 7284 7289 7343 7348 7381 7394 7424 7458 7466 7550 7561 7589 7602 7626 7628 7662 7663 7685 7718 7751 7753 7756 7783 7793 7815 7833 7868 7870 7894 7998 8018 8163 8193 8202 8227 8259 8296 8398 8406 8444 8501 8511 8555 8560 8563 8653 8695 8714 8781 8807 8825 8831 8837 8851 6861 8865 8879 8900 8913 8927 8967 8972 0021 9156 9158 9170 9181 9286 9289 9333 9366 9378 9395 9398 9413 9430 9515 9517 9543 9584 9611 9634 9716 9719 9775 9804 9355 9936 9983 9987 10019 10060 10065 0069 10096 10139 10215 10314 10470 10510 11322 11228 11411 11481 11510 11552 11791 11793 11895 12090 12178 12197 12341 12362 12416 12652 12801 12868 13096 1309S 13103 10372 10388 10393 10439 10444 10459 MÊ 10526 10535 10589 10598 10641 10682 10695 10716 10727 10730 10798 10803 10840 10856 10873 10949 10964 10968 11025 11081 11108 11111 11144 11188 11223 11258 11308 11414 11437 11440 11459 11469 11603 11613 11629 11671 11742 11949 11954 11978 12003 12059 12199 12220 12221 12231 12265 12476 12491 12533 12542 12543 12897 12909 12935 12954 13076 13170 13193 13237 13287 13299 13349 13358 13386 13391 13404 13407 13452 13456 13467 13530 13532 13542 13566 13568 13608 13718 13797 13829 13903 14209 14221 14255 14279 14377 14407 14421 14441 14513 14514 14539 14646 14722 14731 14789 14876 15156 15157 15168 15172 15308 15317 15359 15550 15551 15569 15713 15730 15740 15876 15877 15882 15985 15988 16000 16138 16203 16216 16594 16667 16688 16895 16945 16982 ruwe iiuou ----- .7285 17199 17218 17226 17238 17250 17255 17284 i 17368 17392 17405 17448 17503 17548 1W» 1 17602 17645 17647 17670 17699 17706 1771» i 13609 13614 13618 13711 13924 13955 14017 1409' 14301 14316 14323 14373 14442 14461 14472 14476 14659 14680 14685 14692 14881 14955 15079 15096 15204 15208 15274 15303 15363 15469 15500 15508 15540 15576 15604 15628 15655 1568 15783 15791 15793 15821 158;» 15901 15957 15961 15966 15975 16049 16087 16090 16102 16} 16233 16264 16311 16452 1654» 16757 16768 16793 16810 16 17036 17060 17097 17183 1 17250 17255 17284 7285 17503 17548 17558 1 176YU 17699 17706 17719 17775 17781 17796 17797 17802 17807 1785# i 17889 17934 18132 18137 18156 18191 182ii 18378 18410 18445 18452 18493 18537 185« 3 18566 18573 18604 18649 18650 18695 18'W 18743 18817 18818 18887 18933 18955 l»»»* gg 19056 19064 19100 19113 19126 19142 1»}» 19197 19220 19262 19279 19286 19295 ÏW»# 19432 19442 19453 19459 19464 19498 1»» 19901 19616 19671 19738 19786 19816 19836 1»# 19905 19910 19919 19956 19957 20017 2W 20092 20096 20236 20238 20243 20287 2^ 2o58l 20306 20307 20331 20333 20351 20407 2»* 20603 20637 20653 20655 20663 20684 20860 20754 20760 20772 20774 20795 20803 2U 20867 20952 20983 21025 21045 21164 2 ^45 21227 21246 21270 21319 21382 21435 l 21455 21484 21489 21493 21515 21534 2 21604 21615 21629 21649 21657 21665 2 ^7 21691 21711 21714 21722 21729 21740 2 2l996 21853 9.1868 21887 21926 21933 21925 z. 21853 21866 21897 21926 21933 Verbeteringen le klasse, le hjs1, 4170: 19379 m. z. 19373. 4117 m-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8