De officieele ontvangst ten Stadhuize.
Koning Leopold en Dr. de Vlugt spreken.
Lof voor de hoofdstad des lands.
STAATSLOTERIJ.
Belgische en Nederlandsche
journalisten bijeen.
uni-
Bel-
Om half elf vanmorgen precies klon
ken opnieuw de plechtige tonen van het
Belgische volklied over den Dam. De
tweede dag van het bezoek van Koning
Leopold aan Amsterdam was daarmede
begonnen.
De koning en zijn gastvrouw onze vor
stin stapten in een open rijtuig, bespan
nen met vier paarden, om zich voor een of
ficieel bezoek naar het Prinsenhof te bege
ven.
Voor de koets reden de hoofdcommissaris
van politie en de burgemeester dr. W. de
Vlugt. Achter de koninklijke koets volgden
de rijtuigen waarin de Belgische minister
Spaak en de leden van het gevolg van beide
vorsten.
Voor het paleis stond als eerewacht opge
steld het zevende regiment infanterie, ter
wijl het muziekcorps van het vijfde regi
ment infanterie het Belgische volkslied
speelde.
Koning Leopold was ook nu in het
form van luitenant-generaal van het
gische leger.
Langs de korte route naar het stadhuis,
maar vooral op den Dam zelf, had een
groote menigte zich opgesteld die de vorste
lijke personen hartelijk toe juichte.
Voor het groote hek van het stadhuis
stapten Koning Leopold en de Koningin uit
het rijtuig, waarna zij door den burgemees
ter naar binnen werden geleid.
In de raadszaal was een sobere, doch
Smaakvolle versiering van chrysanten tegen
een achtergrond van palmen en andere plan
ten aangebracht. In het midden der zaal
stonden de beide zetels voor de vorstelijke
personen opgesteld. De leden van den raad,
behalve de communisten, die waren wegge
bleven, hadden zich in een halven kring
hiervoor opgesteld.
In de groote benedenhal werden de vorste
lijke personen begroet door een commissie
van ontvangst, bestaande uit het jongste
raadslid, mej. mr. C. Tendeloo, en den oud
sten en jongsten wethouder, de heeren S. R.
de Miranda en G. van Meurs.
Koning Leopold werd begeleid naar de
raadszaal door den burgemeester, terwijl de
koningin vergezeld werd door wethouder de
Miranda.
Bij het binnentreden speelde een orkestje
de Brabangonne.
Dr. de Vlugt spreekt.
Toen het gezelschap gezeten was, hield
burgemeester de Vlugt vervolgens een korte
toespraak tot koning Leopold, waarin hij
o.m. zeide:
„Het bericht, dat Uwe Majesteit bij zijn
verblijf in Nederland voornemens was, en
kele dagen in de hoofdstad te toeven, heeft
bij de vroedschap dezer stad een oprechte
vreugde gewekt.
Dat het thans mijn taak is, aan deze vreug
de uiting te geven te grooter, waar ook
onze beminde vorstin den zetel van het
hoofdstedelijk bestuur, het oude Prinsenhof
met haar hooge tegenwoordigheid wel heeft
willen sieren stemt mij tot groote dank
baarheid.
Mogen mijn woorden ondubbelzinnig ge
tuigen van mijn sterk en innig besef, dat de
komst van Uwe Majesteit in Neerlands
Hoofdstad door haar vroedschap en door
haar burgerij ten hoogste gewaardeerd en
als een blijde, historische gebeurtenis ge-
vied wordt".
Tot slot sprak de burgemeester den wensch
uit, dat deze woorden begrepen zouden wor
den als te zijn ingegeven door diepen eer
bied en hartelijke gevoelens van sympathie
voor den vorst van ons stam- en taalverwant
buurland.
„En wanneer het mij thans vrij staat,
aldus dr. de Vlugt namens het gemeente
bestuur van Amsterdam een wensch uit te
spreken, moge het dan zijn een krachtige
bede voor het welzijn van Uwe Majesteit en
Haar Huis en voor den bloei van het Bel
gische volk".
Koning Leopold antwoordde hierop als
volgt:
Mijne heeren,
„Het hartelijk onthaal van de Amster-
damsche bevolking heeft mij zeer diep
ontroerd. Weest zoo vriendelijk bij Uwe
medeburgers de tolk te willen zijn van mijn
levendige dankbaarheid. Over deze ge
waardeerde blijken van vriendschap wil
zich mijn volk verheugen, even oprecht als
ikzelf.
De Nederlandsche en Belgische gemeenten
zijn op een zelfden grondslag opgebouwd.
Aan beide zijden van den Moerdijk worden
met eenderen hartstocht de individueele I
vrijheden gehuldigd en de menschelijke
rechten geëerd. Met dezelfde toewijding
worden er en het huisgezin en de kernen
van het politieke en maatschappelijke leven
gesterkt en geheiligd.
Onder al de steden, die het Nederlandsche
volk als een gordel van steen en licht aan
het Noordzeestrand heeft opgericht, schit
tert het machtige Amsterdam, koningin van
het Noorden.
In haar weelderigen bouwtrant weer-
schijnt de glans van een roemrijk verleder.
En aan den stouten opzet van talrijke
moderne wijken ervaart men, hoe zij in een
zelfden levenswil oud en nieuw weet saam
te klinken. De zorg daarbij besteed aan de
arbeiders-woningen getuigt van een hoog
staand maatschappelijk plichtsbesef.
Amsterdam is met het heerlijk ornaat der
Nederlandsche cultuur versierd. Vanuit Uw
rijksmuseum straalt Rembrandt uit over de.
De begroeting van koning Leopcld op het station te Roosendaal namens H. M. de Koningin. Geheel links: de Belgische gezant
Deze weigering zal in verband staan m
het standpunt der Imperial Airways <j
niet wenschen, dat een directe verbinding
Londen—Sydney door één maatschap»:!
wordt onderhouden.
De K. N. I. L. M. staat nog steeds op het
standpunt, dat indien de K. L. M. vergun
ning krijgt naar Sydney te vliegen, van dë
zijde de K. N. I. L. M. alle medewerking
zal worden verleend om zulks mogelijk te
maken. (Tel.)
heele wereld en wij, uit Zuiderburen, door
zooveel historische affiniteiten met Uw
diepe geestesleven vertrouwd, herdenken
niet zonder trots dat één Uwer grootste
burgers en Nederlands geniaalste dichter
een zoon van Antwerpsche ouders was. Zoo
afdoende redenen tot broederlijke toenade
ring worden in de huidige omstandigheden
nog versterkt door onzen gemeenschappe-
lijken wensch om met alle middelen te
ijveren voor de bevordering van den vrede
onder alle volkeren.
Zulk streven kan alleen door de herken
ning van de economische werkelijkheid
worden gediend. Aan het nuchter oordeel
van het Nederlandsche volk zal de wijsheid
van deze stelling niet ontsnappen en in
Nederlands staatkundig beleid, meen ik een
eendere opvatting te zien van de zending,
waartoe kleine vrije landen worden ge
roepen.
Mijne heeren, Amsterdam gedije in steeds
hoogeren bloei en heerlijkheid."
Hierna werden ververschingen aange
boden. Koning Leopold onderhield zich ver
volgens geruimen tijd met den loco-burge
meester mr. Kropman, den burgemeester
en wethouder de Miranda. Ook de koningin
mengde zich onder de aanwezigen en onder
hield zich met verscheidene wethouders en
raadsleden.
Om tien minuten voor half twaalf werd
afscheid genomen en werd het gezelschap
door de reeds genoemdé commissie uitge
leide gedaan, terwijl het Wilhelmus werd
gespeeld.
Incident op den Dam.
Op den Dam, aan de zyde van den Nieu-
wendijk, heeft zich gistermiddag, toen de
koningin naar het station reed om koning
Leopold te ontvangen, een klein incident
voorgedaan.
Een vrouw uit het publiek drong naar
voren op den rijweg en liep zwaaiende met
een brief, dien zij aan de koningin wilde ter
hand stellen, in de richting van de konink
lijke auto. Onmiddellijk snelden militairen
en politieagenten toe, die» de vrouw vast
grepen. Zij wierp den brief in de richting
van de auto van de koningin. Het epistel
werd door één der agenten van de motor
brigade opgevangen.
De vrouw, die in overspannen toestand
verkeerde, werd naar de politiepost in het
koninklijk paleis gebracht, waar zij aan een
verhoor werd onderworpen. Zij verklaarde,
dat zij aan de koningin een brief wilde
overhandigen met een verzoek om gratie
voor haar moeder, die in de gevangenis zit.
De koninklijke stoet vervolgde zonder
vertraging den tocht naar het Centraal
Station.
De vrouw bleek afkomstig te zijn uit Rot
terdam. Zij is ingesloten in het hoofdbureau
van politie.
(Zie verder Laatste Berichten).
Van de aanwezigheid van een groot
aantal Belgische journalisten in de Hoofd-
sta dte rgelegenheid van bezoek van ko
ning eopold van België aan ons land, heeft
de vereeniging „De Amsterdamsche Pers",
de organisatie van Amsterdamsche jour
nalisten, gebruik gemaakt om een broe
derlijk samenzijn tuusschen Belgische en
Nederlandsche journalisten mogelijk
maken gedurended een der zeldzame
perioden, waarin de persmenschen in deze
drukke dagen eenige vrije uren hadden
De „Amsterdamsche Pers" had Maan
dagavond de Belgische journalisten ge
noodigd aan een feestelijken maaltijd in
het restaurant Excelsior, waarbij tevens
waren uitgenoodigd de chef van den Re-
geeringspersdienst de heer A. J. Lievegoed
de voorzitter van de vereeniging van dag
bladdirecteuren, de heer J. W. Henny, de
voorzitter van den Nederlandschen Jour
nalistenkring, de heer I'enri Dekking, als
mede vertegenwoordigers van de r.-k
journalistenvereeniging, de Haagsche jour
nalistenvereniging en van verschillende
dagbladen.
Nadat de voorzitter van de vereeniging
„De Amsterdamsche Pers" de heer D
Kouwenaar, een dronk had uitgebracht op
koning Leopoldd, bracht de secretaris der
Belgische persvereeniging, de heer Du-
waerts, een dronk uit op koninein Wilhel-
mina en het Nederlandsche Koninklijke
Huis.
Gedurende den maaltijd, welke een zeer
geanimeerd verloop had, werden verschil
lende tafel-redevoeringen gehouden.
Namens de Belgische collega's dankte de
heer de Ceulener, die verklaarde, dat de
Belgen diep getroffen waren door de
sympathie, welkae zij hier hadden ont
moet en die gebaseerd was op wederzijd-
sche waardeering.
(Niet officieel)
lste klasse, 2de lijst
Trekking van Dinsdag 22 November
Hooge Prijzen
20.000.— 5355
5.000.— 3808
2.000.— 13253
1938
Na aankomst op het Paleis op den Dam: II. M. de koningin en koning Leopold op het balcon
K. L. M. MAG NIET NAAR SYDNEY
VLIEGEN.
Ook de laatste poging van den Ne
derlandschen consul-generaal te Syd
ney om de Australische regeering te
bewegen aan de K.L.M. vergunning te
verleenen om door te vliegen naar
Australië, heeft geen resultaat opgele
verd.
Wij mogen thans wel aannemen, dat voor
de K. L. M. de kans voorgoed verkeken is
de Indié-lijn door te trekken naar Austra
lië. Van een samenvliegen met de K. N.
I. L. M. van Batavia naar Sydney v. v.
zal niets komen. De K. N. I. L. M. zal dit
gedeelte van de verbinding Londen—
Sydney alleen cxploiteeren, terwijl de
K. L. M. zich zal moeten bepalen tot het
traject Londen—AmsterdamBatavia
Men herinnert zich wellicht hoe destijds
gemeld werd, dat moeilijkheden met dc
V" M' dit samenvliegen op de
Australie-lijn hadden verijdeld. Thans blijkt
opnieuw, dat het niet doortrekken der In-
die-lijn tot Sydney uitsluitend te wijten is
aan de we.gering der Australische regee-
nng de K. L. M. vergunning te verleenen.
1.000.-
- 3700
21314
400.-
- 4545
4896
15380
200.-
- 1836
10608
18339
20966
100.-
1918
5451
6936 9256 11986 15442
17085
19427
21384
Prijzen van 20.—
1009
1037
1053
1094
1103
1166
1168
1172
1223
1237
1242
1243
1259
1285
1322
1332
1339
1397
1398
1436
1438
1458
1467
1550
1559
1579
1632
1710
1777
1815
1857
1914
1970
1992
2025
2063
2079
2131
2150
2218
2221
2233
2239
2242
2250
2260
2265
2286
2301
2336
2348
2368
2370
2389
2434
2484
2531
2578
2601
2721
2743
2814
2826
2837
2838
2850
2880
2942
2980
3033
3047
3053
3104
3121
3140
3191
3273
3287
3299
3328
3345
3351
3383
3427
3457
3485
3499
3501
3507
3522
3538
3547
3569
3733
3779
3836
3871
3897
3899
3900
3904
4005
4033
4036
4101
4105
4112
4126
4133
4188
4216
4288
4312
4333
4336
4355
4374
4390
4407
4495
4508
4564
4576
4606
4617
4646
4758
4814
4854
4915
4921
4951
4962
4995
5015
5025
5035
5036
5047
5106
5144
5190
5192
5203
5248
5266
5286
5303
5323
5371
5372
5386
5395
5411
5418
5427
5458
5474
5521
5529
5607
5638
5641
5650
5657
5661
5718
5750
5808
5813
5819
5835
5896
5916
5917
6012
6015
6026
6144
6176
6191
6195
6200
6240
6291
6298
GT.47
6376
6386
6390
6395
6396
6417
6422
6429
6439
6501
6595
6600
6614
6617
6622
6640
6673
6696
6804
6839
6850
6864
6870
6877
6929
6960
6981
6992
6997
7002
7033
7035
7040
7055
7179
7194
7226
7235
7284
7289
7343
7348
7381
7394
7424
7458
7466
7550
7561
7589
7602
7626
7628
7662
7663
7685
7718
7751
7753
7756
7783
7793
7815
7833
7868
7870
7894
7998
8018
8163
8193
8202
8227
8259
8296
8398
8406
8444
8501
8511
8555
8560
8563
8653
8695
8714
8781
8807
8825
8831
8837
8851
6861
8865
8879
8900
8913
8927
8967
8972
0021
9156
9158
9170
9181
9286
9289
9333
9366
9378
9395
9398
9413
9430
9515
9517
9543
9584
9611
9634
9716
9719
9775
9804
9355
9936
9983
9987
10019
10060 10065
0069
10096 10139
10215 10314
10470 10510
11322 11228 11411
11481 11510 11552
11791 11793 11895
12090 12178 12197
12341 12362 12416
12652 12801 12868
13096 1309S 13103
10372 10388 10393 10439 10444 10459
MÊ 10526 10535 10589 10598 10641 10682
10695 10716 10727 10730 10798 10803 10840 10856
10873 10949 10964 10968 11025 11081 11108 11111
11144 11188 11223 11258 11308
11414 11437 11440 11459 11469
11603 11613 11629 11671 11742
11949 11954 11978 12003 12059
12199 12220 12221 12231 12265
12476 12491 12533 12542 12543
12897 12909 12935 12954 13076
13170 13193 13237 13287 13299 13349 13358 13386
13391 13404 13407 13452 13456 13467 13530 13532
13542 13566 13568 13608
13718 13797 13829 13903
14209 14221 14255 14279
14377 14407 14421 14441
14513 14514 14539 14646
14722 14731 14789 14876
15156 15157 15168 15172
15308 15317 15359
15550 15551 15569
15713 15730 15740
15876 15877 15882
15985 15988 16000
16138 16203 16216
16594 16667 16688
16895 16945 16982 ruwe iiuou ----- .7285
17199 17218 17226 17238 17250 17255 17284 i
17368 17392 17405 17448 17503 17548 1W» 1
17602 17645 17647 17670 17699 17706 1771» i
13609 13614 13618 13711
13924 13955 14017 1409'
14301 14316 14323 14373
14442 14461 14472 14476
14659 14680 14685 14692
14881 14955 15079 15096
15204 15208 15274 15303
15363 15469 15500 15508 15540
15576 15604 15628 15655 1568
15783 15791 15793 15821 158;»
15901 15957 15961 15966 15975
16049 16087 16090 16102 16}
16233 16264 16311 16452 1654»
16757 16768 16793 16810 16
17036 17060 17097 17183 1
17250 17255 17284 7285
17503 17548 17558 1
176YU 17699 17706 17719
17775 17781 17796 17797 17802 17807 1785# i
17889 17934 18132 18137 18156 18191 182ii
18378 18410 18445 18452 18493 18537 185« 3
18566 18573 18604 18649 18650 18695 18'W
18743 18817 18818 18887 18933 18955 l»»»* gg
19056 19064 19100 19113 19126 19142 1»}»
19197 19220 19262 19279 19286 19295 ÏW»#
19432 19442 19453 19459 19464 19498 1»» 19901
19616 19671 19738 19786 19816 19836 1»#
19905 19910 19919 19956 19957 20017 2W
20092 20096 20236 20238 20243 20287 2^ 2o58l
20306 20307 20331 20333 20351 20407 2»*
20603 20637 20653 20655 20663 20684 20860
20754 20760 20772 20774 20795 20803 2U
20867 20952 20983 21025 21045 21164 2 ^45
21227 21246 21270 21319 21382 21435 l
21455 21484 21489 21493 21515 21534 2
21604 21615 21629 21649 21657 21665 2 ^7
21691 21711 21714 21722 21729 21740 2 2l996
21853 9.1868 21887 21926 21933 21925 z.
21853 21866 21897 21926 21933
Verbeteringen le klasse, le hjs1,
4170: 19379 m. z. 19373.
4117 m-