Vraag enAanbod
Schiphol bestemd tot Centrale luchthaven.
Mooie handen
Woensdags en Zaterdags.
Binnenland
Binnenkort de indiening van een wets
ontwerp bij de Kamer te verwachten.
Directe auto-snelweg
Schiphol-Rotterdam.
De Minister en de M. v. A.
PUROL
Memorie van antwoord
Waterstaatsbegrooting.
Alléén tweede handsch goederen.
35 cent per vijf regels, uitsluitend a contant.
(DINSDAGS EN VRIJDAGS INZENDEN).
Goed, heilig man!
TWEEDE BLAD.
2
Binnenkort is in de Kamer de indie
ning van een wetsontwerp te wachten,
waarbij Schiphol tot centraal vliegveld
wordt bestemd. Een plan is opgesteld,
dat in den vorm van een wetsontwerp
tot deelneming van het Rijk in een N.V.,
waarin Schiphol wordt ingebracht de
Kamer zal bereiken. Om tegemoet te
komen aan de belangen van Rotterdam
zal een directen autosnelweg worden
aangelegd, waardoor Schiphol in 50 mi
nuten tijds zal zijn te bereiken.
Het inzicht, dat het uit economisch
oogpunt geboden is het luchtverkeer tus-
schen het midden-Westelijk deel van ons
land en het buitenland zooveel mogelijk
op één vliegveld te concentreeren, wordt
reeds löng in de kringen der deskundi
gen gehuldigd.
Dat het nimmer tot verwezenlijking van
op dit inzicht gegronde plannen gekomen is,
hangt samen met de tot nu toe gevolgde
politiek van onthouding van rijkswege van
rechtstreeksche bemoeienis met den aanleg
en de uitrusting van vliegvelden en ook
met factoren van feitelijken aard, waarvan
een der belangrijkste is, dat tot voor kort
goede wegverbindingen voor het snelverkeer
tusschen de groote centra ontbraken.
Het groeiend belang van het luchtverkeer
en de zorg der regeering voor het behoud
van de positie der Nederlandsche luchtvaart
in het internationale luchtverkeer, hebben
aanleiding gegeven, dat de regeering in de
vliegveldontwikkeling op actieve wijze
wenscht deel te hebben, ten einde bij de
verdere ontwikkeling van het groote inter
nationale luchtverkeer voor de Nederland
sche luchtvaart zoo gunstig mogelijke voor
waarden te scheppen. De regeering acht het
niet juist, dat de verdere vliegveld-ontwik
keling hier te lande het resultaat wordt van
een speciaal op de behartiging van locale
belangen gericht beleid. De groote hier in
het spel zijnde belangen gebieden naar hare
meening, dat deze ontwikkeling geleid wordt
met het oog op onze nationale belangen,
waarin uiteraard een zoo goed mogelijke be
hartiging van de verschillende locale belan
gen begrepen is.
Wordt nu een richtlijn getrokken voor de
vliegveld-politiek van de naaste toekomst,
daarbij er van uitgaand, dat die politiek in
de eerste plaats gericht moet zijn op het die
nen van het nationaal belang, dan moet met
een complex van factoren rekening gehou
den worden, waarvan de voornaamste in de
memorie nog eens worden vermeld.
Voorts geeft de minister nog een over
zicht van den loop der met de betrokken
gemeentebesturen gevolgde onderhandelin
gen, welk overzicht als volgt wordt besloten.
De weigerende houding van de twee ge
meentebesturen en de vrees voor groot tijd
verlies bij de handhaving van het oorspron
kelijk plan voor dislocatie der militaire en
burgerlijke luchtvaartterreinen, gaven aan
leiding om dit plan opnieuw te overwegen,
waarbij in het licht der tijdsomstandigheden
de verschillende factoren andermaal grondig
werden gewogen.
Waalhaven.
Bij die nieuwe overweging stond voorop, dat
het zoo snel mogelijk voorzien in de behoefte
aan militaire luchtvaartterreinen een pri
maire eisch van landsbelang was. Toen
Waalhaven in verband met de houding van
het Rotterdamsche gemeentebestuur uit de
plannen tot voorziening in die behoefte
ïnoest worden uitgeschakeld, kon van eenige
gebondenheid der regeering tot medewer
king aan het Rotterdamsche plan tot de
stichting van een burgerluchtvaartterrein bij
Overschie geen sprake meer zijn; die mede
werking was toch in uitzicht gesteld juist
met het oog op het feit, dat de regeering
Waalhaven voor militaire doeleinden meen
de noodig te hebben. De overneming van
Waalhaven ten behoeve van de militaire
luchtvaart vormde voorts een der elementen,
Waaruit de financiering van een nieuw ter
rein bjj Overschie was opgebouwd, een
financiering, welke een belangrijk extra-
last op het budget van de gemeente Rotter
dam zou leggen.
Leiderdorp viel tegen.
Een nadere raming van de kosten van
een vliegveld by Leiderdorp leverde, op
grond van een nader onderzoek, waaruit
bleek, dat bijzondere voorzieningen met
betrekking tot de bodemgesteldheid noo
dig zouden zijn, een tegenvaller op.
Hierdoor kwam het financieel aspect van
het plan „Leiderdorp" in vergelijking
met dat der subsidiaire oplossing, waar
bij Schiphol tot nationale luchthaven
zou worden aangewezen, in nog ongun
stiger licht.
Een en ander heeft aanleiding gegeven, dat
deze tweede oplossing, welke voor het depar
tement van defensie de beste kansen bood
op spoedige voorziening in zijn behoefte, op
den voorgrond kwam. Dat aan deze oplossing
uit een budgetair oogpunt belangrijke voor
deden verbonden zyn, is duidelijk, wanneer
bedacht wordt, dat Schiphol reeds over uit
gebreide en kostbare inrichtingen beschikt.
Hoofdzaak bij de beslissing inzake het na
tionale luchtvaartterrein voor het burgerlijk
luchtverkeer is echter uiteraard de vraag,
of het als zoodanig aan te wijzen terrein in
derdaad kan geacht worden door voldoende
centrale ligging in de behoefte van de groote
bevolkingscentra aan een gemakkelijk be
reikbaar vliegveld voor het groote interna
tionale verkeer te voldoen.
Schiphol centraal vliegveld.
Toen ten aanzien van dit punt de
regeering van oordeel was, dat Schiphol
aan de in dezen te stellen eischen zou
kunnen voldoen, werden onderhande
lingen geopend met het dagelijksch be
stuur der gemeente Amsterdam. Deze
onderhandelingen hebben geleid tot het
opstellen van een plan, waarbij Schiphol
wordt bestemd tot nationale luchthaven,
welk plan in den vorm van een wetsont
werp tot deelneming van het Ryk in een
N.V., waarin Schiphol wordt ingebracht,
de Kamer eerlang zal bereiken.
Met betrekking tot de vraag, hoe de direc
tie van de K.L.M. en deskundigen op het ge
bied der burgerlijke luchtvaart zich de op
lossing van dit vraagstuk denken, moge de
minister volstaan met de mededeeling, dat de
directie der K.L.M. voorstandster is geble
ven van het oorspronkelijke plan „Leider
dorp"; dat dan ook ongetwijfeld zeer aan
trekkelijke kanten had. De regeering dient
deze aangelegenheid echter in een ruimer
verband te bezien en moet, steunend op de
door de deskundigen gestelde desiderata,
zelfstandig haar weg bepalen bij het dienen
van het complex belangen, dat hier in het
spel is.
Naar aanleiding van de meening van som
mige leden, dat de, keuze van Schiphol als het
eenige vliegveld voor het internationale ver
keer volstrekt verwerpelijk zou zijn, merkt
de minister het volgende op. Weliswaar kle
ven aan de bestaande verbinding van Rotter
dam naar Schiphol thans nog bezwaren, doch
het ligt in het voornemen aan dit bezwaar
zoo spoedig mogelijk tegemoet te komen
door den aanleg van een autosnelweg van
den bestaanden rijksweg RotterdamDen
Haag nabij Ypenburg, langs de Oostzijde van
Voorschoten naar den nieuwen rijksweg bij
Oegstgeest. Met uitvoering van deze verbin
ding is een aanvang gemaakt. Voorts wordt
een verbinding gemaakt van genoemden
rijksweg met den snelweg SassenheimAm
sterdam. De afstand tot het centrum van
Rotterdam (Hofplein) zal dan niet meer dan
ongeveer 63 K.M. bedragen, Met een snelheid
van gemiddeld 75 K.M. per uur, beteekent
zulks dus een tijd van ongeveer 50 minuten.
De meening, dat het binnenlandsch lucht
verkeer door de inrichting van een centraal
luchtvaartterrein ernstig schade zou lijden,
deelt de minister niet.
Ook voor Rotterdam aannemelijk.
Dat bij aanwijzing van Schiphol tot
centrale luchthaven voor het groote in
ternationale verkeer de belangen van
Rotterdam aan die van Amsterdam zou
den worden opgeofferd, is naar de mee
ning van den minister niet juist.
Uw honden blijven ondanks
- guur weer en alle huishoude-
lijke arbeid gaaf, zacht en
mOO' door
"geil"
Beide in daoten 30 60, Tube 46 cl. Bij Apoth. en Drog.
MIJNHARD!
Al moge dan de ligging van Amsterdam
ten opzichte van Schiphol gunstiger zijn dan
die van Rotterdam, toch kan een rijtijd van
ongeveer 50 minuten geen belangrijke betee-
kenis in het internationale luchtverkeer heb
ben. Vergeten moet hierbij niet worden, dat,
ook indien Rotterdam over een „eigen" in
ternationaal terrein beschikt, altijd nog eeni-
gen tijd noodig is om dat terrein uit het cen
trum der stad te bereiken. Evenmin mag uit
hqt oog verloren worden, dat het hebben van
één groot centraal luchtvaartterrein ook
voor Rotterdam voordeel zal opleveren, als
het komt te liggen op een afstand, overeen
komende met een rijtijd, welke aannemelijk
mag worden geacht en de vergelijking met
de tijden verbonden aan de afstanden, waar
op de luchthavens van de centra van een
aantal wereldsteden zijn gelegen, kan door
staan, terwijl op dat luchtvaartterrein alle
verbindingen tezamen komen en dus een
maximum aan verkeersgelegenheid wordt
geboden.
Omtrent de plaats voor een luchtvaartter
rein in Zuid-Limburg heeft de minister een
onderzoek ingesteld.
Omtrent de vraag, of het aanbeve
ling verdient wijziging te brengen in
het systeem van de op het motorver-
keer drukkende lasten, wordt door ver
tegenwoordigers van de departementen
van financiën, waterstaat en economi
sche zaken een onderzoek ingesteld.
Het inrichten van schuilplaatsen en in
het bijzonder van stationsgebouwen ten be
hoeve van hen, die van autobussen gebruik
wenschen te maken, zou de lasten van de
bedrijven niet onaanzienlijk verzwaren. De
minister betwijfelt, of hier een wezenlijke
behoefte aanwezig is en acht dan ook voors
hands het opnemen van bepalingen dien
aangaande in autobusvergunningen alsnog
niet raadzaam.
Het spoorwegtekort.
Dat het tekort met niet meer dan 9 mil-
lioen is teruggeloopen, moet voornamelijk
uit lagere ontvangsten worden verklaard.
Het streven van de nieuwe directie blijft
evenals dat van haar voorgangster op uiter
ste zuinigheid gericht. Met maatregelen tot
reorganisatie en bezuiniging wordt zoo
krachtig mogelijk voortgegaan. Daarnevens
wordt er naar gestreefd de inkomsten te
verbeteren door het personen- en goede
renvervoer per spoor aan te moedigen.
Slechts als bezuiniging gepaard gaat
met verhooging van inkomsten, mag het
volledig overwinnen van tekorten waar
schijnlijk worden geacht.
Verlenging van diensttijden van het
personeel ligt niet in de bedoeling.
Na de daling van lasten, verkregen door
de reorganisatiewet, meent de regeering den
verderen gang van zaken vooreerst te moe
ten afwachten. Wijziging van die verleden
jaar tot stand gekomen wet ligt dus niet
reeds in de bedoeling.
Opheffing van lijnen en stations.
Slechts een zeer gering aantal klachten is
naar aanleiding van de onlangs getroffen
maatregelen binnengekomen. Bij overwe
ging van dergelijke maatregelen geeft niet
uitsluitend het commercieele gezichtspunt
den doorslag, maar wordt wel de consequen
tie getrokken uit vaststaande feiten van ver
gaande vervoerverschuiving. Indien daar
door, vooral wat de locale vervoerverzor-
ging betreft, het vervoer op tal van stations
en lijnen dermate is teruggeloopen, dat in
standhouding van het railvervoer belang
rijke verliezen oplevert, dan moet wel tot
de genoemde maatregelen worden overge
gaan.
Indien ook een eenvoudige autobusdienst
in de blijkbaar zeer geringe vervoersbe
hoeften niet op loonende wijze kan voor
zien, ligt het, naar het oordeel van den mi
nister, niet op den weg der regeering om
de betrokken streek door subsidieering aan
een dienst met behoorlijke frequentie te
helpen.
Pogingen om te komen tot oprichting
van een N.V. voor het exploiteeren van
een N.V. voor het exploiteeren cNas
autobusdiensten over het geheele land
hebben geen resultaat opgeleverd. Zoo
veel doenlijk wordt de locale vervoer-
verzorging aan autobussen niet eerder
overgelaten, dan nadat de wegen in
bruikbaren toestand zijn gekomen.
Uitbreiding van diesel-electrische tractie
zal kunnen worden overwogen, nadat de
beschikking over het vereischte nieuwe die
sel-electrische rijtuig-materieel zal zijn ver
kregen.
Onbewaakte overwegen.
Op het o ogenblik zijn 2 onbewaakte
overwegen voorzien van een automatische
waarschuwingsinrichting, welke uitstekend
voldoet. By 9 overwegen, waarvan de bewa
king zal worden opgeheven, is de plaatsing
van zoodanige inrichting in een ver gevor
derd stadium of in voorbereiding. Reeds ge-
ruimen tijd is een onderzoek aan den gang,
welke onbewaakte overwegen in aanmerking
komen voor plaatsing van een automatische
waarschuwingsinstallatie. De minister stelt
zich voor spoedig tot een urgentieplan te
komen met betrekking tot de verdere uit
breiding dezer installaties.
Invoering van weekeindretours en van
andere tariefmaatregelen tot stimuleering
van het personenvervoer voor niet-zakelijke
doeleinden, is door de nieuwe directie in
studie genomen.
ONGELUK MET DOODELIJKEN
AFLOOP.
Gisteravond werd de 70-jarige voetganger
J. de K. op de Paul Krugerlaan te den Haag
aangereden door een personenauto.
Met een schedelbasisfractuur is de man
naar het ziekenhuis aan het Westeinde
overgebracht, waar hy in den loop van den
avond is overleden.
Aan de Memorie van Antwoord in
zake de begrooting van Waterstaat
wordt het volgende ontleend:
Dat het uitschakelen of beperken van
het gebruik van machines bij de uitvoering
van openbare werken om een giooter aan
tal arbeiders te werk te stellen ten slotte
tot werkverruiming zal leiden, staat geens
zins vast aldus de minister het is
niet mogelijk dezen maatregel toe te pas
sen zonder de werken kostbaarder te
maken. Bij duurder worden van d
ken zullen minder werken kunnen Wer"
uitgevoerd, zoolang de uitgaven K°r<len
zekere grenzen moeten blijven w nen
den maatregel schijnbaar aan w^,door
ruiming ten goede komt, dreiet d,7; r~
verloren te gaan. Wef""
weer
Intusschen staat de minister niet p k
afzijdig tegenover den gewenschtpn 1
regel. Meermalen worden werken U
zyn departement uitgaande, onder W?*
kende bepalingen ten aanzien van het
bruik van machines tot stand eeKrllV
Het betreft dan echter werken, welk*
deele in werkverschaffing worden uit
voerd en waarvan de extra kosten boven
die, welke by normale uitvoenne metZ
gebruik van machines zouden mJ£'J
worden gemaakt, ten laste van het werk
loosheidssubsidiefonds komen.
Het achterlichtje
Inderdaad is gebleken, dat vele rijwiel
achterlichten, hoewel tot een goedgekeur
de soort behoorende, niet aan de gestelde
eischen voldoen. Vele fabrikanten hebben
nadat zij op een bepaalde soort achterlich*
ten de ministerieele goedkeuring hadden
verkregen, achterlichten op de markt ge
bracht, welke ir belangrijke mate verschill
den van de ter keuring ingezonden exem
plaren, hoewel zij zich verbonden hadden
in Nederland geen achterlichten in den
handel te brengen of af te leveren, welke
niet aan de keuringseischen voldeden. De
minister heeft hierin aanleiding gevonden
om ten aanzien van alle tot dusver goed
gekeurde soorten achterlichten herkeuring
toe te passen. De goedkeuring verleend op
die soorten, ten aanzien waarvan ernstige
afwijkingen en tekortkomingen zijn gecon
stateerd, zal worden ingetrokken.
Rytydenwet 1936.
Ook de minister betreurde, dat invoering
van de rijtijdenwet 1936 nog niet mogelijk
is gebleken, hetgeen zijn oorzaak vindt in
de onvermijdelijkheid van breedvoerig
overleg door en tusschen de beide hierbij
betrokken departementen omtrent de uit
voeringsmaatregelen. Het ontwerp-ryty-
dqnbesluit verkeert thans in zoodanigen
toestand van voorbereiding, dat invoering
spoedig kan worden tegemoet gezien.
Aangeboden: 1 Ariel Motorrijwiel, in
schitterenden staat, compleet m. duo,
195.00. GARAGE C. ADOLF,
Telef. 2088, Alkmaar.
Te koop: Motorrijwiel Ariel 500 c.c.
k.k. de Luxe m. voetschakeling, K.M.-
teller, duo enz. Loopt schitterend. Prijs
215 (heeft gek. 825). Te bevr.
J. Amoureus, Groenelaan 4, Alkmaar.
Singer inzaknaaimachine te koop,
weinig gebruikt, in pracht salonkast
gebouwd, voor lagen prijs.
Te zien FNIDSEN "9, Allernaar.
Te koop: Transportrijwiel 17.50,
prima in orde, Fongers rijwiel 15,
Heerenrijwiel 2 versnellingnaaf 22,
nog dames rijw. in versch. prijzen.
C. HEINIS, Mient .31, Alkmau.
Pracht gebr. Heerenryw. 12.50, 14,
15.00, „Gazelle" H. rijw. 17.50,
D. rijw. 16.00, Transportrw. 16.00
enz. NIEROP, Heerenstr. 10. Tel. 3827.
Te koop aangeb.: pracht bontstel,
sjaalmodel met manchetten, een Vlie
gende Hollander en Kinderbox, alles
in goeden staat.
MAGDALENENSTRAAT 6.
Te koop: z. g. a. n. een sjoelbak,
accordeon en zwart bontjasje.
ZEGLIS 47.
Te koop: 1 gr. maat Raleigh H. rijwiel
m. electr. licht 17.50, 1 damesrijwiel
12.50, 1 H. D. motor 3 V, P.K. z.k.
60,1 Motorcarr. 55. J. Leeuwangh's
Verhuurinr. Limmerhoek 8.
Te koop: Philips Radio-toestel speelt
schitterend, 30. Electr. gramof. met
Piek Up geh. compl. 9. Te bevr.
J. HELDERMAN, Groenelaan 4,
Alkmaar.
Te koop: moderne eiken piano,
Duitsche kruissnarig. WINTERlNK,
Groenelaan 25, Alkmaar.
Te koop: Bad en geijser en gas-s-7
radiator, 7 leden, alles in prima staat,
v. d. WOUDESTRAAT 31.
Prima merken Stofzuigers met nieuwe
motoren waarop 1 jaar garantie, vanaf
10 bij de Reparatie-Wikkelinrichting
PEPERSTRAAT 3 by den Dijk.
Te koop: 1 E. M. Jaarsma haard, 1
antiek gebogen kabinet, i personen
weegschaal.
KLAAS VERWER, Koningsweg 60.
Te koop: 1 Onderstel voor 3-wielde-
kar, maat 32 x 6 en 1 F.N. motor,
voor spotprijs en 1 tooverlantaarn
voor St. Nic. cadeau. Adres ZAAD-
MARKT 29. Zondagnamiddag.
Te koop gevraagd: heele en gedeelte
lijke inboedels, inventarissen en alle
voorkomende goederen.
DEKKER, Spoorstraat 5, Alkmaar.
Te koop: moderne lage fauteuil,
geheel van eikenhout en z. g. a. n.
v. d. LIJNSTRAAT 20.
Wie wil ruilen een zoo goed als nieuwe
stofzuiger, sledemodel, 220 volt voor
125 volt, moet beslist prima in orde
zijn. Inlichtingen KERKLAAN 13 H,
Heiloo.
Te koop: een sjoelbak 8.50.
STATIONSPLEIN 120.
Handnaaimachine met garantie, alle
merken, 5-10-15-20 en 30 gulden,
kindernaaimachines met gar 3 en 5
gulden. GUUS KLUNNEN, Hofdijk
straat 13.
Van jou houdt Sinterklaas niet, kinde
ren die jokken, bah, die krijgen alleen maar
een roe en niks anders.
Zul je nu gauw maken, dat je naar bed
komt, stoute jongen, 'k vertel alles aan Sin
terklaas hoor!
Akelige jongen, om mijn mooie, schoone
keuken zoo vies te maken, ik weet wel wat
er met jou gebeurt. Zwarte Piet neemt je
mee, in den zak naar Spanje.
Eh, lacht de kleine smeerpoets, mee
naar Spanje, dat kan lekker niet eens, in
Spanje is oorlog, daar willen ze geen kleine
kinderen hebben!
Hy proest 't uit en trekt een langen neus
en oogenschijnlijk raakt het dreigement zijn
koude kleeren niet.
Maar 's avonds lijkt de gang boven ineens
zoo heel donker en in de slaapkamer piept
het raam zoo griezelig. En hij trekt maar
gauw al zijn kleeren uit, strooit ze links en
rechts over den grond, duikt als een haas in
zijn bed en trekt de dekens stijf over zijn
ooren.
Nu komt moeder het licht uitdoen. Bah,
wat is 't donker. Wat tikt daar tegen het
raam? Even boven de dekens uit gluren. Zou
Zwarte Piet dan toch
Och nee, onzin, Henk had imimers gezegd
dat Zwarte Piet en Sinterklaas d'r heele-
maal niet waren. Maar hoe kon dat nou,
er was toch altijd alles uit de schoen,
de teekening en 't roggebrood, en als je stout
was geweest, lag er alleen maar een briefje
in met een standje, net als laatst. Hij zou
Zaterdag maar niet eens zijn schoenen zet
ten, hadden vader en moedere ook lekker
geen plezier om dat standje.
Buiten stormt het, de wind huilt en loeit
in den schoorsteen. Bah, wat een griezelig
lawaai, zou Zwarte Piet nu luisteren door
den schoorsteen, dan kon hy nu ook niet eens
moeder roepen. Zouden ze heusch wel eens
kinderen in den zak stoppen?
Zoo ligt kleine, ondeugende Hans te grie
zelen tot hij eindelijk in een onrustigen slaap
vol schrikaanjagende droomen valt. Maar
wie hem overdag ziet, zou het niet geloo-
ven, want is hij niet de grootste druktema
ker van de klas en thuis een lastige bengel?
En daarom ook is Sinterklaas een uitkomst
voor moeder om nu eindelijk eens dien „aap
van een jongen" de baas te zijn.
Dus wordt er gedreigd met Sint en Zwarte
Piet en zoo gaat de feestelijke stemming
weg en de vreugdevolle geheimzinnigheid en
alle pret om de mooie teekeningen en hand
werkjes en de zorgvuldig geleerde versjes
voor Sinterklaas.
En om nu alleen „practisch" te zijn. Heeft
moeder veel nut van haar dreigen? Hans
gaat er onrustig van slapen, (hoewel ze dat
niet merkt, hij durft immers niet te roepen),
hij is minder uitgerust 's ochtends, en daar
door prikkelbaar. Maar zijn niet prikkelbare
kinderen gelijk aan lastige kinderen en was
het niet juist moeder's opzet nu eens een
gemakkelijk kind te hebben?
Laat men dus de dreigementen weglaten
en laat het een feest zyn van enkel vreugde,
blijdschap en huiselijkheid. Maar laat het
vooral geen overladen feest zijn met massa's
geschenken.
Eén Sinterklaas zien en hooren is voor een
kind meer dan genoeg. Dus wanneer de Sint
op school komt, dan niet nog eens thuis of
By vrienden of in een winkel. Van dien één en
keer zullen ze weken napret hebben en me.i
heeft alle kans dat ze zich van twee maal
Sinterklaas later niets meer herinneren.
Een kind is veel gauwer moe van indruk
ken dan we denken en we merken het vaak
alleen daaraan, dat het kind niet rustig met
het gekregen speelgoed gaat spelen en nog
dagen na den 5den December uit zijn doen is.
En juist kunnen die dagen zoo heerlyk
zijn met alle napret van: „Weet je nog
wel en met al het nieuwe speelgoed
om mee te spelen.
Maar hoe moet het nu met de onthulling,
dat Sinterklaas in werkelijkheid al eeuwen
dood is?
Laten we dat niet te zwaar opnemen. Tot
8 of soms 9 jaar stuurt men ze maar met een
kluitje in het riet, ze hooren dan natuurlijk
wel allerlei van goed-ingelichte vriendjes,
maar als de vragen komen, antwoordt men:
Natuurlijk zijn niet alle Sinterklazen
echt, de Sinterklaas in de winkels b.v., dat
wordt maar gespeeld, maar de échte Sint
was verleden jaar bij jou op school. Groote
troost is dat, want ze willen er zoo graag in
blyven gelooven.
En als t dan eindelijk te doorzichtig
wordt, dan maar met een vroolijk (en vooral
niet plechtig) gezicht vertellen van dien lie
ven ouden bisschop, die de kinderen zoq graag
plezier deed en cadeautjes gaf en dat de
menschen het zoo jammer vonden, toen hij
stierf en daarom voor het plezier van dc
kinderen Sinterklaas zijn gaan spelen. Dan
hooren ze hoe vader voor Sint speelde en
't tafelkleed z'n cape was, of hoe het moeder
was, die de schoen leegde en dat de
ningen nog onder in het bureau liggen en da
oom zoo mooi tegen 't raam kon bonzen en
dan hard wegrennen. Tien tegen één, d®*.
slap zijn van den lach en 't een kostelijk
grap vinden, 't ligt er maar aan of vader
moeder hun vroeger gedreigd hebben of e*^
roe gegeven, dan vinden ze 't geheel natu"^
lijk „een gemeene streek" en ze hebben 8
tijk ook.
Na de onthulling behooren ze dan oy
grooten en zullen nu vol animo voor de J
gere broertjes en zusjes en vriendjes 8
st: o i en de schoen vullen.
En als de groote dag van Sint dan
komt,
.n aio ue gruuie uag van - n
en de eerwaarde bisschop binnenruischt,
is ook de grootste druktemaker toch
eventjes verlegen en onder den indru
is glad vergeten, dat hij nu toch eigei
by de ingewijde groote menschen beho
Daarom, viert het Sinterklaasfeest
hart en ziel met uw kinderen mee en
't dagen van vreugde en blijdschap zjJ gn
voor den ergsten ondeugenden rak
geen dagen van schrik en angst ,D
de droomen. ASlw