V.V.V. en de Motorraces. Mag een V.V.V. motorraces organiseeren? En mag êen gemeenteraad zijn subsidie daarvan afhankelijk stellen? Het pro en contra uitvoerig besproken. Het gemeentebelang wordt niet gediend door het organiseeren van sensationeele en gevaarlijke vertooningen. Wie is verantwoordelijk? DERDE BLAD. at.KMAARSCHE COURANT VAN WOENSDAG 14 DECEMBER 1938. Met 26 tegen 15 stemmen en 2 stem men blanco sprak de ledenvergadering van Alcmaria V. V. V. zich uit ten gunste van de motorraces, nadat een zeer langdurig debat was aangehoord en het pro en contro van motorraces be sproken was. Tevens nam de vergadering een motie van den heer D. A. Klomp aan, waarin tot uitdrukking werd gebracht, dat de gemeenteraad de grootte van zijn subsidie aan V. V. V. niet afhankelijk mag stellen aan het al of niet organi seeren van motorraces. Mr. J. P. Bosman, het betreffende agendapunt inleidende, herinnerde er aan, dat de beide motorraces het afgeloopen jaar slechts 69,04 winst padden opgeleverd bij een totaal aan inkomsten van rond 8800. Daaruit bleek, dat het risico van het orga niseeren van motorraces zeer groot is. Die geringe winst en dat groote risico waren voor het bestuur aanleiding, om de kwestie eens uitvoerig onder de oogen te zien en nadat ook eenige deskundigen hun advies gegeven hadden, kwam het bestuur tot de conclusie, dat wanneer er op alle posten sterk bezuinigd werd de uitgaven per race met ongeveer 500 gulden verminderd zouden kunnen worden. Toen kwam de vraag: is het verantwoor delijk, dat de V. V. V. doorgaat met het or ganiseeren van races. In de bladen en in den raad werd de gedachte naar voren ge bracht, dat het voor een V. V. V. niet ver heffend was, dergelijke takken van sport, welke zooveel gevaren opleveren, te propa- geeren en dergelijke wedstrijden te organi-t seeren. Echter, de meerderheid van den raad steunde de V. V. V. in het organiseeren van motorraces. Nu zijn er de laatste keeren eenige ernstige ongelukken gebeurd, zooals ook bij een der allereerste races een ernstig ongeluk gebeurde. Wat moest de V. V. V. nu doen? Mr. Bosman wilde, dat deze vergadering zich over deze vraag uitsprak en gaf aller eerst het woord aan den heer P. Nortier, lid van de sportcommissie der K. N. M. V., die in het algemeen de motorraces zou be spreken. Een K. N. M. V.-er aan het woord. De heer Nortier vond het begrijpelijk, dat zy, die niet zoo na staan aan de renners, zeer begrijpelijk getroffen worden, als er ernstige ongelukken gebeuren. Bij de K. N. M. V. staan menschen aan het hoofd, die hun taak zeer serieus opvatten en zij, die de renners kennen, die voortdurend met hen optrekken, worden eveneens pijnlijk getrof fen, als een renner een ernstig ongeluk over komt. Zy weten ook, dat de motorsport niet gediend wordt met ongelukken, maar daar om juist is de K. N. M. V. altijd zoo uiterst secuur en streng geweest met haar voor waarden; zij heeft steeds met de meeste nauwkeurigheid de banen gekeurd en zij heeft de meest strenge reglementen ont worpen en deze gehandhaafd, waardoor zij dikwijls scherpe kritiek te hooren kreeg van de renners zelf. Spr. wilde niet ontkennen, dat aan de motorsport gevaren verbonden zijn, maar toch vallen deze gevaren mee. De practijk leert, dat de renners bij vallen elkaar weten te ontwijken, al is het doodelijk ongeluk van wijlen Passier hier de uitzondering op dezen regel. Spr. besprak verder de Alkmaarsche baan en de Alkmaarsche organisatie. De baan hier is een der mooiste van ons land, zelfs van Europa en zij is een der veiligste bovendien, omdat door haar vorm een con stant tempo mogelijk is. Wel is de grond iets te zacht, maar door de groote zorgen, aan de grasmat besteed, werd dat nadeel steeds geheel opgeheven. De ongelukken, welke op deze baan hebben plaats gevonden, zijn uitvoerig door de sportcommissie besproken en deze com missie kwam tot de overtuiging, dat deze ongelukken geenszins aan den aard van de baan en aan de sport der wedstrijden gewe ten moeten worden, maar alleen aan toeval lige omstandigheden. Spr. deelde tenslotte mede, dat de K. N. M. V. geen enkel bezwaar ziet in het ver der organiseeren van races op de Alkmaar sche baan en gaf de verzekering, dat nog meer dan vroeger gelet zal worden op de geaardheid en den toestand van de baan, omdat er niet lichtvaardig gespeeld mag Worden met het leven van de renners. Pro en contra. De heer Klomp stelde de vraag of Alc maria V.V.V. de races mag organiseeren. In het begin stond spr. sympathiek tegenover de races en meende, dat Alcmaria daardoor veel menschen naar de stad trok. La er veranderde hij van meening en thans stond spr. op het standpunt, dat V.V.V. zich op «en cultureel standpunt moet stellen en dat 2li zich niet moet bezig houden met races, die steeds gevaren opleveren. Alcmaria V. V. is er niet mee af, door te zeggen a de K.N.M.V. de verantwoordelijkheid op *ich neemt. Spr. ging vervolgens na, welke onge u hen er de laatste keeren gebeurd waren: Houtop raakte met zijn voet in het achter wiel en verloor eenige teenen; Passier werd bij een val doodelijk gewond; v. d. Kley werd bij een val leven-lang invalide. De heer Klomp was er verder van overtuigd, dat Alcmaria lang niet genoeg kan doen met de weinige leden en de ge ringe financiën, waarover zij beschikt. De belangstelling voor V.V.V.V. is den laatsten tijd grooter geworden, zoodat vele nieuwe leden gewonnen kunnen worden. Alcmaria is wel eens slapend geweest, heeft haar taak wel eens wat al te gemakkelijk opgevat, maar zij moet weten, dat er hier veel te doen is. Terugkomende op de races wees spr. er op, dat de gemeenteraad zijn subsidie af hankelijk stelt aan het houden van races, pmdat deze gelden in de vermakelijkheids- kas brengen. Maar een groote groep mem schen is afkeerig geworden van de races en meerdere doktoren eveneens. Wanneer er motorraces georganiseerd moeten worden, laat dat dan de motorclub doen. Spr. hoopte tenslotte, dat de meerderheid der vergadering het organiseeren van races door V.V.V. zou afkeuren. De heer T e r m a a t had graag van den heer Nortier het nut der races gehoord en sloot zich overigens bij het betoog van den heer Klomp aan. Den heer L. Prins zou het spijten, als de races werden afgeschaft, maar hij meende, dat de reglementen strenger moes ten worden toegepast. De heer J. de Ridder, tevens spre kende als afgevaardigde van den Ned. Ren- nersbond, merkte op, dat de renners de Alkmaarsche baan als de veiligste beschou wen en dat alle renners het zouden betreu ren, wanneer Alkmaar zou worden uitge^ schakeld. De heer Andriesma veroordeelde deze sport en wees er op, dat die veroordeeling al eenige jaren oud is. Spr. las èen gedeelte voor uit een artikel in het N.H.D. van eenige jaren geleden, waarin tot uiting kwam, waarom deze sport veroordeeldmoest wor den. Het gaat hier om menschenlevens en de prijs van één menschenleven is kostbaar der dan wat ook. Ook spr. vroeg zich af, of een genoegen van zoo twijfelachtigen aard wel in overeenstemming was met de waar digheid van een V.V.V.? Een V.V.V. moet menschen trekken, maar er zijn daarvoor genoeg attracties zonder sensatie. Wat de voordeelen betreft, spr. had wel eens caféhouders hoeren beweren dat voor hen de voordeelen zeer gering zijn, omdat het publiek direct weer vertrekt na afloop van een wedstrijd. Om a1 die reden steunde spr. het voorstel van den heer Klomp, om geen races meer te organiseeren. De heer Nortier, daarop weer het woord verkrijgende, was het voor 80 pCt. met de opmerkingen van de heeren Klomp en Andriesma eens. Ook de K.N.M.V. heeft haar eigen sport wel eens vervloekt, direct na afloop van een ongelukkigen wedstrijd. Wat het nut van wedstrijden betreft, dat is zeer groot, want juist door de wedstrijden zijn de motoren in betrekkelijk weinig jaren zoo goed geworden. Bovendien kweekt de motorsport door haar hardheid flinke kerels, die zich kunnen beheerschen en die een groot verantwoordelijkheidsgevoel bezitten. Nu is de vraag: moet Alcamaria de races nu organiseeren? Een feit is, dat de renners willen rijden. Welnu, Alcmaria heeft altijd voor een goede baan gezorgd en bij haar zijn de reglementen steeds streng nageleefd. Bovendien is de nieuwe rijstijl (spr. be doelde hier het dirt-track-systeem) veel vei liger geworden. De heer Klomp zeide, dat er betere ma nieren zijn, om Alkmaar en de V.V.V. naar voren te brengen. Spr. wees er op, dat de motorraces in geheel Nederland Alkmaar en Alcmaria naar voren hebben gebracht bij een zeer, zeer groote groep sportliefhebbers, motorrijders en automobilisten en dat men dit zeker niet mag onderschatten. Het schrappen der races zou voor Alkmaar na deel brengen, meende spr. De heer de Ridder merkte daarna op, dat de V. V. V. in Bergen harddraverijen organiseert en vond in deze sport heelemaal niets verheffends of edels. Dan wordt ge knoeid en gegokt. Daar tegenover noemde spr. de motorsport een der meest eerlijke en sportieve tak ^an sport. Spr. verklaarde vervolgens, dat de races in Alkmaar in elk geval zouden doorgaan, omdat er reeds een combinatie is, welke ze wil organiseeren. Hij hoopte ook daarom, dat de vergadering zich zou uitspraken vóór het organiseeren van de races. Den heer Klomp, nogmaals het woord vragende, bevreemdde het, dat de V. V. V. hulptroepen had georganiseerd (ontkenning uit de vergadering) en dat het bestuur zweeg. Hij stelde nogmaals de vraag: Moet Alcmaria de races'organiseeren? Die vraag moest hij ontkennend beantwoorden. Wat de paardenrennen betreft, de ervaring in Bergen heeft geleerd, dat een V. V. V. ook daaraan niet beginnen moet. Spr. wilde niet zeggen: geen motorraces meer!, maar hij zou blij zijn, als een andere vereeniging deze zou organiseeren. De voorzitter ontkende, dat het be stuur hulptroepen had opgeroepen. Dat het bestuur tot nog toe had gezwegen, kwam, omdat het bestuur eerst de meening van de vergadering wilde hooren en dat ook in het bestuur in deze geen eenheid is. Het bestuur weet, dat het organiseeren van races groote bezwaren met zich mee brengt, maar wat moeten wy doen? Spr. meende ook, dat de motorsport een eerlyke sport was, wat niet van andere takken van sport gezegd kan worden. Spr, gaf aan motorraces boven voetbalwedstry den de voorkeur. De V. V. V. heeft ze steeds georganiseerd, omdat deze sport een groot publiek trok en ze moest ook denken aan de subsidie van de gemeente Alkmaar, Echter, wil de meerderheid geen races meer, dan ontheft zij het bestuur van een zeer groot werk. De heer Klomp wilde een motie in dienen. De heer Schouten, tegenstander van de races, stelde zich op het standpunt: als de vergadering zegt, dat de race- wel gehou den zullen worden, laat dan Alcmaria ze organiseeren; zij heeft tenminste een rijke ervaring. De heer Kater wees op het financieele gedeelte en 'merkte op, dat per race pl.m 3500 in Alkmaar blijft. De heer Margadant wees er op, dat de Kennemer Sportclub gaat verdwijnen Als nu ook de races weg gaan, wordt Alk maar een stil stadje. De massa trekken, brengt dat voordeel. Spr. meende, dat V. V. V. geen cultureele vereeniging is, maar dat de V. V. V. doet aan vreemde lingen-industrie. Waar de motorsport ver dedigbaar is, moest Alkmaar die z. i. orga niseeren. De heer A d e m a: Als de V. V. V. het niet doet, zal een andere organisatie de races overnemen, zeide de heer de Rid der. Welnu, laat dan een ander dezen wed strijd organiseeren! De heer Ridder antwoordde, dat de renners Alcmaria prefereeren, omdat zij de ervaring heeft. Tenslotte werd tot stemming overgegaan en met 26 tegen 15 stemmen en 2 stemmen blanco werd besloten, dat Alcmaria de races zal blijven organiseeren. De motie-K lomp, dat de gemeentelijke subsidie niet afhankelijk mag zijn van het al of niet organiseeren van races, werd met algemeene stemmen aangenomen. De overige agendapunten. By den aanvang der vergadering heeft de voorzitter, mr. J. P. Bosman, in korte lijnen gememoreerd, wat er in de laatst weken gebeurd is. Hij bracht dank aan de vergadering, die in zoo grooten getale ach ter hem stond, dank aan zijn bestuursleden, die hem trouw bleven en ook dank aan het comité, dat het V. V. V.-schip weer in goe de haven heeft gestuurd. Spr. deelde verder mede, dat in Januari a.s. een nieuwe vergadering belegd zal worden ter verkiezing van drie bestuurs leden en ter bespreking van het huishou delijk reglement. De begrooting 1939 werd vastgesteld op een totaal aan inkomsten en uitgaven van 2590. De contributies is geraamd op 628; de entree voor de torenbeklimming op 1150; waarvan de gemeente aan belasting 250 ontvangt. (Deze cijfers zijn gebaseerd op de ontvangsten van 1938). Tot leden der kas-commissie werden be noemd de heeren Lakeman, Doggenaar en L. Prins. Aan het slot der vergadering deelde de voorzitter nog mede, dat getracht zal wor den, de motor-races op de 2de Paaschdag en len kermis-Zondag te organiseeren. INGEKOMEN PERSONEN. M. M. Kraakman, R.K., dienstbode. Land- straat 34, van Bergen. C. C. Hopman, R.K., dienstbode, Koornlaan 6, van Amster dam. J. Albers, zonder beroep, en echt- genoote en kinderen, Rozenstraat 30, van Bergen. H. Jensma, N.H., chauffeur, en echtgenoote, Westerkolkstraat 4, van Oudorp, G. Boomker, G.K., hulp in de huishou ding, Kennemerstraatweg 33, van Hilver sum. H. J. Duinker, N.H., wed. van G. Menses, zonder beroep, en zuster, zonder beroep, Emmastraat 63, van Haarlem. D. Braak, D.G., zonder beroep, Bergerweg 62, van Texel. M. Koopmans, N.H., dienst bode, Nassauplein 23, van Oude-Niedorp. J. P. Pothoven, geen, echtgenoote van H. F. Rabeling, zonder beroep, en dochter, St. Josephstraat 11, van Deventer. G. van Dijk, G.K., grondwerker, Nieuwesloot B 99, van Vlagtwedde. B. P. Mooij, N.H., d.b., Magdalenenstraat 17, van Hilversum. G. C. Dekker, R.K., echtgenoote van C. van der Velden, zonder beroep, Hoeverpad 40, van Wijdewormer. J. Olderaan, R.K., zonder beroep, en echtgenoote, bedrijfsleidster hoedenzaak, en dochter, Mient 3-5, van Arnhem. D. J. Weeder, N.H., technisch ambtenaar, Westerweg 37, van Wognum. C. Doorduin, G.K., echtgenoote van A. Bloemberg, zonder beroep, Lamoraalstraat 8, van Vlaardingen. A. Dorhout, N.H., electriciën, Spoorstraat 62a, van Leeuwar- deradeel, Huizum. N. Groot, N.H., leer ling-verpleegster, Wilhelminalaan 11, van Bergen. J. H. F. Hoenderdos, N.H., mon teur petr. Mij., en echtgen., G.K., en kinde ren, N.H., C. W. Bruinvisstraat 25, van Am sterdam. A. Brink, D.G., leeraar aard rijkskunde en geschiedenis, Julianastraat 12, van Leiden. T. Vonk, N.H., echtgenoote van W. C. Moene, zonder beroep, Paul Krugerstraat 15, van Amsterdam. A. Elzas, N.I., architect, Langestraat 37a, van Amsterdam. J. C. Hagens, R.K., steno typiste, Achterstraat 14, van Velsen. Jan van 't Veen, R.K., slager, en echtgenoote, Akerslaan 33, van Bergen. J. G. Dirks, G.K., leerl. verpleegster, Wilhelminalaan 11, van Den Helder. A. Troost, N.H., ban ketbakker, Gashouderstraat 5, van Enschede. A. J. Oosterheert, N.H., hulp in de huis houding, Prinses Julianalaan 14, van Bierum, Holwierde. E. Rietkerken, N.H., hoofd verpleegster, Visscherslaan 12, van Amers foort. A. Monster, G.K., grondwerker P. T. T., K. van 't Veerstraat 75, van Dub beldam. M. Dekker, R.K., dienstbode, Maclaine Pontstraat 30, van Schagen. M. M. Smit, R.K., leerl. verpleegster, Van Everdingenstraat 18, van Zaandam. H. van der Schaaf, D.G., gevangenbewaarder, en echtgenoote, N.H., en dochter, Varne- broek 2, van Haarlem. H. Hes, N.H., wagenmeester N. S., en echtgenoote, R.K., Er zijn de laatste jaren, in en buiten den Raad, stemmen opgegaan van ingezetenen, die zich met een zekere verontwaardiging over de motorraces hebben uitgelaten en de vraag hebben gesteld of, wanneer niet ver hinderd kan worden, dat V.V.V. zich voor het trekken van vreemdelingen van derge lijke attracties bedient, de Raad daaraan moreelen en daa&werkelijken steun moet verleenen en het gemeentelijk sportpark daarvoor beschikbaar moet stellen. Er zyn ook in onze gemeente menschen, die van meening zijn, dat groote mororen in dezen tijd over zooveel snelheid beschikken, dat races op een grasbaan niet meer gehou den moeten worden en men moge hen tech nisch ondeskundig noemen, de doodelyke en zeer ernstige ongelukken welke door deze races, in het bijzonder in de laatste jaren, zijn te betreuren, versterken den indruk dat er in Alkmaar aan dergelijke attracties geen behoefte meer bestaat. Het is de groote vraag of de middenstand, wien het vreemdelingenverkeer ten goede moet komen, met het kortstondige bezoek van motor-enthousiasten op een buiten de gemeente gelegen Sportpark gebaat is, al zullen er natuurlijk wel enkelen zijn voor namelijk caféhouders die daarbij eenig financieel belang hebben. In de gisteravond gehouden ledenverga dering van Alcmaria V.V.V. is de vraag on der de oogen gezien of het houden van mo torraces nog langer op het programma van deze vereeniging behoort voor te komen en vele leden hebben deze vraag in beslist ont- kennenden zin beantwoord. Het bestuur van V.V.V. had zich den steun verzekerd van den secretaris der K.N.M.V. en het is vanzelfsprekend, dat deze func- tionnaris getracht heeft het groote nut van dergelijke races in het licht te stellen, te betoogen, dat de baan daarvoor wel ge schikt is en deze wedstryden te beschrijven als een sport waarin jeugdige enthousiasten hun krachten kunnen meten. Wij zullen op de sportieve zijde van deze kwestie niet dieper ingaan, wij zouden slechts tegenover het opvoedend element, dat hierin moet schuilen de suggestie der snelheid willen stellen, welke tot gevolg heeft, dat motorrijders, die deze wedstrij den verlaten als dollen over den weg vlie gen en het verkeersgevaar op dergelijke drukke dagen ten zeerste vergrooten. Er is iets anders van veel grooter be- teekenis, namelijk de zeer ernstige ongeluk ken, welke door deze „sport" in Alkmaar reeds zijn voorgekomen. De secretaris van de K.N.M.V. moge dan geruststellend betoo gen, dat onze baan prima in orde is en dat deze organisatie voor alles wat er geschiedt de volle verantwoordelijkheid op zich neemt, dit alles neemt niet weg, dat on danks deze geruststellende woorden en on danks deze garantie, meerdere jonge man nen hier de sensatiezucht van een groot deel van het publiek met hun leven betaald hebben. En ten slotte is het toch zoo, dat al neemt de K.N.M.V. dan de verantwoordelijkheid op zich, het niet deze organisatie is, welke de races uitschrijft, maar de Vereeniging Alc maria V.V.V. Voor alles wat daar op het Sportpark ge beurt is alleen de V.V.V. verantwoordelijk en dan mag men terecht de vraag stellen of dit nu de taak is van een vereeniging, welke de bevordering van het vreemdelin genverkeer ten doel heeft. Kan er in Alkmaar niet iets anders ge organiseerd worden, dat evenzeer duizenden belangstellenden zal trekken en dat men zoo noodig in de stad en niet op een aan de grens gelegen sportveld behoeft te houden? Er zijn overal in den lande V.V.V.'s, die hun uiterste best doen de plaats hunner inwo ning in wijden kring bekend te maken en alles in het werk stellen door het hcuden van congressen, volksspelen, bloemencorso's en andere attracties het vreemdelingenver keer te dienen en men mag zich terecht af vragen waarom aan de Alkmaarsche V.V.V. altijd het begrip motorraces moet worden verbonden. Er komen heeft de secretaris van de K.N.M.V. gezegd zeer velen naar deze races, die Alkmaar daardoor leeren kennen. Ongetwijfeld, maar deze zeer velen zullen wanneer zij aan Alkmaar terugdenken ook in hun gedachten nog een op sensatie beluste menigte zien en zich de namen her inneren van hen die hier terwille van deze zoogenaamde sport hun jonge leven hebben gelaten. Races als deze, zoo is van de zijde der K.N.M.V. gezegd zullen er moeten blij ven omdat zij er mede toe leiden de tech niek te volmaken en wij zouden hoewel allerminst bewonderaars van deze sport er niet over schryven wanneer de K.N.M.V. hier de races op eigen verantwoordelijkheid organiseert. Dat ligt in de lijn van haar streven en dat is begrijpelijk. Maar de actie gaat uit tegen een V.V.V., die dit organiseert als een cultureele orga nisatie en die zich op een geheel ander ter rein dient te bewegen. Waarom houdt V.V.V. deze motorraces? De vraag is voor een groot deel beant woord wanneer men bedenkt, dat zij een voordeelig saldo brengen, al wordt het be zoek dan ook minder en al is het risico groot, dat het in financieel opzicht ook wel eens een strop zal kunnen worden. V.V.V. krijgt van gemeentewege een veel te geringe subsidie en daardoor is ook de Raad verantwoordelijk voor het feit, dat er dergelijke attracties noodig zijn om de te korten te kunnen dekken. Sterker nog, het is de Raad, althans nog een meerderheid in den Raad, welke een cultureele vereeniging als V.V.V. er toe drijft dergelijke gevaarlijke vertooningen te houden door een extra bedrag van 500 dus even groot als de geheele subsidie in het vooruitzicht te stellen mits V.V.V. maar een extra-motorrace wil organiseeren. Het is de Raad, welke daarom voor een groot deel mede verantwoordelijk is voor wat daar op het Sportpark gebeurt en de eenige verdediging, welke wij daar ooit van gehoord hebben, is dat dergelijke races een groot bedrag aan entreegelden opbrengen en dat de gemeente daarvan het vyfde deel aan „vermakelijkheidsbelasting" kan incas- seeren. Zoo wordt de verantwoordelijkheid van den een naar den ander verschoven, maar als dit dan ten slotte het werk is van de vroede vaderen, die ook, en niet in de laat ste plaats, over onze moreele belangen heb ben te waken, dan staan wij volkomen aan de zijde van de minderheid, die het in ge vaar brengen van menschenlevens hooger stelt dan het financieel belang, dat daarbij is betrokken en van meening is, dat de ge meente ons sportpark voor dergelijke waag halzerij niet meer althans niet meer aan V.V.V. beschikbaar behoort te stellen. De tegenstanders van de motorraces, in het algemeen zy, die van meening waren, dat iets dergelijks niet door een lichaam als de V.V.V. gepropageerd en georganiseerd dient te worden, hebben het gisteravond in de vergadering van V.V.V. niet kunnen winnen. Er waren te velen, die bij deze races nog eenig financieel belang hebben of daarbij door persoonlijke dienstverleening zijn be trokken. Wij hebben met genoegen kunnen consta- teeren, dat ook eenige bestuursleden en caféhouders zich openlijk tegen het houden van de races verklaard hebben en de ver houding 26 tegen 15 heeft zeker bewezen, dat het verzet tegen dergelijke „sport"- prestaties al veel grooter is dan eenige jaren geleden. Wij kunnen nu slechts de hoop uitspreken, dat de meerderheid van den Raad zich tnans tegen het beschikbaar stellen van het Sport park voor de motorraces zal willen uitspre ken. En dat de Raad Alcmaria V.V.V. daarvan niet de dupe zal laten worden door het extra bedrag van 500 aan subsidie even eens beschikbaar te stellen wanneer deze races hier niet meer worden gehouden. Ten slotte is een subsidie van 1000 in totaal voor een lichaam als de V.V.V. niet te hoog en volkomen gerechtvaardigd, voornamelijk wanneer dit geld voortaan besteed zal moe ten worden aan een betere propaganda dan door het houden van motorraces. Laten de zeer ernstige ongelukken welke hier in de laatste jaren zijn voorgevallen toch dit resultaat hebben, dat de Raad dit zeer ernstige vraagstuk niet alleen meer van den financieelen kant zal bekijken en dat Alcmaria V.V.V., bevrijd van hare immo- reele verplichtingen, de belangen van onze gemeente op andere en betere wijze zal kunnen dienen. en dochter, geen, Rochdalestraat 22, van Eindhoven. G. van Wieringen, R.K., koopman in allerlei, en echtgenoote en kin deren, Oosterkolkstraat 5, van Castricum. R. Damen, geen, typiste, Roemer Visscher- straat 24, van Eindhoven. VERTROKKEN PERSONEN. J. Wentel, N.H., dienstbode, van Kanaal kade 3a naar Den Helder. N. Droog, geen, timmerman, en echtgenoote, van Station straat 39 naar Rotterdam. G. de Graaff, N.H., zonder beroep, van Wilhelminalaan 11 naar Rotterdam. Z. M. Hoogers, N.H., leerl. verpleegster, van Wilhelminalaan 11 naar Utrecht. H. J. C. M. König, R.K., leerl. verpleegster, van Van Everdingen straat 13 naar Leiden. E. van Ginkel, N.H., dienstbode, van Paul Krugerstraat 5 naar Zuid- en Noordschermer. A. M. Bot- terman, N.H., kantoorbediende, van Blee- kerskade 83 naar Haarlem. S. Kisch, N.I., kellner, van Langestraat 55 naar Gronin gen. C. C. Hof, R.K., dienstbode, van Van Houtenkade 12 naar Beverwijk. A. Bak ker, N.H., werkster, van Laat 120 naar Bergen. M. Lont, D.G., zonder beroep, en zuster, van C. W. Bruinvisstraat 3 naar Heiloo. H. Schaap, N.H., electro techn. ambt. T. T., van Westerweg 106 naar Eind hoven. T. Klaver den Adel, D.G., dienst bode, van Fnidsen 115 naar Nieuwe-Niedorp. J. Groot, R.K., slagersknecht, van Ko ningsweg 55 naar Grootebroek, Lutjewinkel. H. M. van Touw, R.K., echtg. van C. G. de Leeuw, huishoudster, van Eikelenberg straat 52 naar Rotterdam. J. Postma, geen, wed. van A. de Vries, huishoudster, en kin deren, van Hulststraat 1 naar Amsterdam. F. C. Huiberts, R.K., winkelbediende, van Verdronkenoord 98 naar Amsterdam. ZES verschillende persen staan altyd klaar voor UW DRUKWERK. DRUKKERIJ COSTER.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 11