V.V.V. en de Motorraces.
Mag een V.V.V. motorraces organiseeren?
En mag êen gemeenteraad zijn subsidie
daarvan afhankelijk stellen?
Het pro en contra uitvoerig
besproken.
Het gemeentebelang wordt niet gediend door het
organiseeren van sensationeele en
gevaarlijke vertooningen.
Wie is verantwoordelijk?
DERDE BLAD.
at.KMAARSCHE COURANT VAN WOENSDAG 14 DECEMBER 1938.
Met 26 tegen 15 stemmen en 2 stem
men blanco sprak de ledenvergadering
van Alcmaria V. V. V. zich uit ten
gunste van de motorraces, nadat een
zeer langdurig debat was aangehoord en
het pro en contro van motorraces be
sproken was.
Tevens nam de vergadering een motie
van den heer D. A. Klomp aan, waarin
tot uitdrukking werd gebracht, dat de
gemeenteraad de grootte van zijn
subsidie aan V. V. V. niet afhankelijk
mag stellen aan het al of niet organi
seeren van motorraces.
Mr. J. P. Bosman, het betreffende
agendapunt inleidende, herinnerde er aan,
dat de beide motorraces het afgeloopen jaar
slechts 69,04 winst padden opgeleverd bij
een totaal aan inkomsten van rond 8800.
Daaruit bleek, dat het risico van het orga
niseeren van motorraces zeer groot is. Die
geringe winst en dat groote risico waren
voor het bestuur aanleiding, om de kwestie
eens uitvoerig onder de oogen te zien en
nadat ook eenige deskundigen hun advies
gegeven hadden, kwam het bestuur tot de
conclusie, dat wanneer er op alle posten
sterk bezuinigd werd de uitgaven per
race met ongeveer 500 gulden verminderd
zouden kunnen worden.
Toen kwam de vraag: is het verantwoor
delijk, dat de V. V. V. doorgaat met het or
ganiseeren van races. In de bladen en in
den raad werd de gedachte naar voren ge
bracht, dat het voor een V. V. V. niet ver
heffend was, dergelijke takken van sport,
welke zooveel gevaren opleveren, te propa-
geeren en dergelijke wedstrijden te organi-t
seeren. Echter, de meerderheid van den
raad steunde de V. V. V. in het organiseeren
van motorraces. Nu zijn er de laatste keeren
eenige ernstige ongelukken gebeurd, zooals
ook bij een der allereerste races een ernstig
ongeluk gebeurde.
Wat moest de V. V. V. nu doen?
Mr. Bosman wilde, dat deze vergadering
zich over deze vraag uitsprak en gaf aller
eerst het woord aan den heer P. Nortier, lid
van de sportcommissie der K. N. M. V., die
in het algemeen de motorraces zou be
spreken.
Een K. N. M. V.-er aan het woord.
De heer Nortier vond het begrijpelijk,
dat zy, die niet zoo na staan aan de renners,
zeer begrijpelijk getroffen worden, als er
ernstige ongelukken gebeuren. Bij de K. N.
M. V. staan menschen aan het hoofd, die
hun taak zeer serieus opvatten en zij, die
de renners kennen, die voortdurend met hen
optrekken, worden eveneens pijnlijk getrof
fen, als een renner een ernstig ongeluk over
komt. Zy weten ook, dat de motorsport niet
gediend wordt met ongelukken, maar daar
om juist is de K. N. M. V. altijd zoo uiterst
secuur en streng geweest met haar voor
waarden; zij heeft steeds met de meeste
nauwkeurigheid de banen gekeurd en zij
heeft de meest strenge reglementen ont
worpen en deze gehandhaafd, waardoor zij
dikwijls scherpe kritiek te hooren kreeg van
de renners zelf.
Spr. wilde niet ontkennen, dat aan de
motorsport gevaren verbonden zijn, maar
toch vallen deze gevaren mee. De practijk
leert, dat de renners bij vallen elkaar weten
te ontwijken, al is het doodelijk ongeluk van
wijlen Passier hier de uitzondering op
dezen regel.
Spr. besprak verder de Alkmaarsche
baan en de Alkmaarsche organisatie. De
baan hier is een der mooiste van ons land,
zelfs van Europa en zij is een der veiligste
bovendien, omdat door haar vorm een con
stant tempo mogelijk is. Wel is de grond iets
te zacht, maar door de groote zorgen, aan
de grasmat besteed, werd dat nadeel steeds
geheel opgeheven.
De ongelukken, welke op deze baan
hebben plaats gevonden, zijn uitvoerig door
de sportcommissie besproken en deze com
missie kwam tot de overtuiging, dat deze
ongelukken geenszins aan den aard van de
baan en aan de sport der wedstrijden gewe
ten moeten worden, maar alleen aan toeval
lige omstandigheden.
Spr. deelde tenslotte mede, dat de K. N.
M. V. geen enkel bezwaar ziet in het ver
der organiseeren van races op de Alkmaar
sche baan en gaf de verzekering, dat nog
meer dan vroeger gelet zal worden op de
geaardheid en den toestand van de baan,
omdat er niet lichtvaardig gespeeld mag
Worden met het leven van de renners.
Pro en contra.
De heer Klomp stelde de vraag of Alc
maria V.V.V. de races mag organiseeren. In
het begin stond spr. sympathiek tegenover
de races en meende, dat Alcmaria daardoor
veel menschen naar de stad trok. La er
veranderde hij van meening en thans stond
spr. op het standpunt, dat V.V.V. zich op
«en cultureel standpunt moet stellen en dat
2li zich niet moet bezig houden met races,
die steeds gevaren opleveren. Alcmaria
V. V. is er niet mee af, door te zeggen a
de K.N.M.V. de verantwoordelijkheid op
*ich neemt.
Spr. ging vervolgens na, welke onge u
hen er de laatste keeren gebeurd waren:
Houtop raakte met zijn voet in het achter
wiel en verloor eenige teenen; Passier werd
bij een val doodelijk gewond; v. d. Kley
werd bij een val leven-lang invalide.
De heer Klomp was er verder van
overtuigd, dat Alcmaria lang niet genoeg
kan doen met de weinige leden en de ge
ringe financiën, waarover zij beschikt. De
belangstelling voor V.V.V.V. is den laatsten
tijd grooter geworden, zoodat vele nieuwe
leden gewonnen kunnen worden. Alcmaria
is wel eens slapend geweest, heeft haar taak
wel eens wat al te gemakkelijk opgevat,
maar zij moet weten, dat er hier veel te
doen is.
Terugkomende op de races wees spr. er
op, dat de gemeenteraad zijn subsidie af
hankelijk stelt aan het houden van races,
pmdat deze gelden in de vermakelijkheids-
kas brengen. Maar een groote groep mem
schen is afkeerig geworden van de races en
meerdere doktoren eveneens. Wanneer er
motorraces georganiseerd moeten worden,
laat dat dan de motorclub doen.
Spr. hoopte tenslotte, dat de meerderheid
der vergadering het organiseeren van races
door V.V.V. zou afkeuren.
De heer T e r m a a t had graag van den
heer Nortier het nut der races gehoord en
sloot zich overigens bij het betoog van den
heer Klomp aan.
Den heer L. Prins zou het spijten, als
de races werden afgeschaft, maar hij
meende, dat de reglementen strenger moes
ten worden toegepast.
De heer J. de Ridder, tevens spre
kende als afgevaardigde van den Ned. Ren-
nersbond, merkte op, dat de renners de
Alkmaarsche baan als de veiligste beschou
wen en dat alle renners het zouden betreu
ren, wanneer Alkmaar zou worden uitge^
schakeld.
De heer Andriesma veroordeelde deze
sport en wees er op, dat die veroordeeling al
eenige jaren oud is. Spr. las èen gedeelte
voor uit een artikel in het N.H.D. van eenige
jaren geleden, waarin tot uiting kwam,
waarom deze sport veroordeeldmoest wor
den. Het gaat hier om menschenlevens en
de prijs van één menschenleven is kostbaar
der dan wat ook. Ook spr. vroeg zich af, of
een genoegen van zoo twijfelachtigen aard
wel in overeenstemming was met de waar
digheid van een V.V.V.? Een V.V.V. moet
menschen trekken, maar er zijn daarvoor
genoeg attracties zonder sensatie.
Wat de voordeelen betreft, spr. had wel
eens caféhouders hoeren beweren dat voor
hen de voordeelen zeer gering zijn, omdat
het publiek direct weer vertrekt na afloop
van een wedstrijd. Om a1 die reden steunde
spr. het voorstel van den heer Klomp, om
geen races meer te organiseeren.
De heer Nortier, daarop weer het
woord verkrijgende, was het voor 80 pCt.
met de opmerkingen van de heeren Klomp
en Andriesma eens. Ook de K.N.M.V. heeft
haar eigen sport wel eens vervloekt, direct
na afloop van een ongelukkigen wedstrijd.
Wat het nut van wedstrijden betreft, dat
is zeer groot, want juist door de wedstrijden
zijn de motoren in betrekkelijk weinig jaren
zoo goed geworden. Bovendien kweekt de
motorsport door haar hardheid flinke kerels,
die zich kunnen beheerschen en die een
groot verantwoordelijkheidsgevoel bezitten.
Nu is de vraag: moet Alcamaria de races
nu organiseeren? Een feit is, dat de renners
willen rijden. Welnu, Alcmaria heeft altijd
voor een goede baan gezorgd en bij haar
zijn de reglementen steeds streng nageleefd.
Bovendien is de nieuwe rijstijl (spr. be
doelde hier het dirt-track-systeem) veel vei
liger geworden.
De heer Klomp zeide, dat er betere ma
nieren zijn, om Alkmaar en de V.V.V. naar
voren te brengen. Spr. wees er op, dat de
motorraces in geheel Nederland Alkmaar en
Alcmaria naar voren hebben gebracht bij
een zeer, zeer groote groep sportliefhebbers,
motorrijders en automobilisten en dat men
dit zeker niet mag onderschatten. Het
schrappen der races zou voor Alkmaar na
deel brengen, meende spr.
De heer de Ridder merkte daarna op,
dat de V. V. V. in Bergen harddraverijen
organiseert en vond in deze sport heelemaal
niets verheffends of edels. Dan wordt ge
knoeid en gegokt. Daar tegenover noemde
spr. de motorsport een der meest eerlijke en
sportieve tak ^an sport.
Spr. verklaarde vervolgens, dat de races
in Alkmaar in elk geval zouden doorgaan,
omdat er reeds een combinatie is, welke ze
wil organiseeren. Hij hoopte ook daarom,
dat de vergadering zich zou uitspraken vóór
het organiseeren van de races.
Den heer Klomp, nogmaals het woord
vragende, bevreemdde het, dat de V. V. V.
hulptroepen had georganiseerd (ontkenning
uit de vergadering) en dat het bestuur
zweeg. Hij stelde nogmaals de vraag: Moet
Alcmaria de races'organiseeren? Die vraag
moest hij ontkennend beantwoorden. Wat de
paardenrennen betreft, de ervaring in
Bergen heeft geleerd, dat een V. V. V. ook
daaraan niet beginnen moet.
Spr. wilde niet zeggen: geen motorraces
meer!, maar hij zou blij zijn, als een andere
vereeniging deze zou organiseeren.
De voorzitter ontkende, dat het be
stuur hulptroepen had opgeroepen. Dat het
bestuur tot nog toe had gezwegen, kwam,
omdat het bestuur eerst de meening van de
vergadering wilde hooren en dat ook in het
bestuur in deze geen eenheid is.
Het bestuur weet, dat het organiseeren
van races groote bezwaren met zich mee
brengt, maar wat moeten wy doen?
Spr. meende ook, dat de motorsport een
eerlyke sport was, wat niet van andere
takken van sport gezegd kan worden. Spr,
gaf aan motorraces boven voetbalwedstry
den de voorkeur. De V. V. V. heeft ze
steeds georganiseerd, omdat deze sport een
groot publiek trok en ze moest ook denken
aan de subsidie van de gemeente Alkmaar,
Echter, wil de meerderheid geen races
meer, dan ontheft zij het bestuur van een
zeer groot werk.
De heer Klomp wilde een motie in
dienen.
De heer Schouten, tegenstander van de
races, stelde zich op het standpunt: als de
vergadering zegt, dat de race- wel gehou
den zullen worden, laat dan Alcmaria ze
organiseeren; zij heeft tenminste een rijke
ervaring.
De heer Kater wees op het financieele
gedeelte en 'merkte op, dat per race pl.m
3500 in Alkmaar blijft.
De heer Margadant wees er op, dat
de Kennemer Sportclub gaat verdwijnen
Als nu ook de races weg gaan, wordt Alk
maar een stil stadje. De massa trekken,
brengt dat voordeel. Spr. meende, dat
V. V. V. geen cultureele vereeniging is,
maar dat de V. V. V. doet aan vreemde
lingen-industrie. Waar de motorsport ver
dedigbaar is, moest Alkmaar die z. i. orga
niseeren.
De heer A d e m a: Als de V. V. V. het
niet doet, zal een andere organisatie de
races overnemen, zeide de heer de Rid
der. Welnu, laat dan een ander dezen wed
strijd organiseeren!
De heer Ridder antwoordde, dat de
renners Alcmaria prefereeren, omdat zij de
ervaring heeft.
Tenslotte werd tot stemming overgegaan
en met 26 tegen 15 stemmen en 2 stemmen
blanco werd besloten, dat Alcmaria de
races zal blijven organiseeren.
De motie-K lomp, dat de gemeentelijke
subsidie niet afhankelijk mag zijn van het
al of niet organiseeren van races, werd
met algemeene stemmen aangenomen.
De overige agendapunten.
By den aanvang der vergadering heeft
de voorzitter, mr. J. P. Bosman, in korte
lijnen gememoreerd, wat er in de laatst
weken gebeurd is. Hij bracht dank aan de
vergadering, die in zoo grooten getale ach
ter hem stond, dank aan zijn bestuursleden,
die hem trouw bleven en ook dank aan het
comité, dat het V. V. V.-schip weer in goe
de haven heeft gestuurd.
Spr. deelde verder mede, dat in Januari
a.s. een nieuwe vergadering belegd zal
worden ter verkiezing van drie bestuurs
leden en ter bespreking van het huishou
delijk reglement.
De begrooting 1939 werd vastgesteld op
een totaal aan inkomsten en uitgaven van
2590.
De contributies is geraamd op 628; de
entree voor de torenbeklimming op 1150;
waarvan de gemeente aan belasting 250
ontvangt. (Deze cijfers zijn gebaseerd op
de ontvangsten van 1938).
Tot leden der kas-commissie werden be
noemd de heeren Lakeman, Doggenaar en
L. Prins.
Aan het slot der vergadering deelde de
voorzitter nog mede, dat getracht zal wor
den, de motor-races op de 2de Paaschdag
en len kermis-Zondag te organiseeren.
INGEKOMEN PERSONEN.
M. M. Kraakman, R.K., dienstbode. Land-
straat 34, van Bergen. C. C. Hopman,
R.K., dienstbode, Koornlaan 6, van Amster
dam. J. Albers, zonder beroep, en echt-
genoote en kinderen, Rozenstraat 30, van
Bergen. H. Jensma, N.H., chauffeur, en
echtgenoote, Westerkolkstraat 4, van Oudorp,
G. Boomker, G.K., hulp in de huishou
ding, Kennemerstraatweg 33, van Hilver
sum. H. J. Duinker, N.H., wed. van G.
Menses, zonder beroep, en zuster, zonder
beroep, Emmastraat 63, van Haarlem. D.
Braak, D.G., zonder beroep, Bergerweg 62,
van Texel. M. Koopmans, N.H., dienst
bode, Nassauplein 23, van Oude-Niedorp.
J. P. Pothoven, geen, echtgenoote van H.
F. Rabeling, zonder beroep, en dochter, St.
Josephstraat 11, van Deventer. G. van
Dijk, G.K., grondwerker, Nieuwesloot B 99,
van Vlagtwedde. B. P. Mooij, N.H., d.b.,
Magdalenenstraat 17, van Hilversum. G.
C. Dekker, R.K., echtgenoote van C. van der
Velden, zonder beroep, Hoeverpad 40, van
Wijdewormer. J. Olderaan, R.K., zonder
beroep, en echtgenoote, bedrijfsleidster
hoedenzaak, en dochter, Mient 3-5, van
Arnhem. D. J. Weeder, N.H., technisch
ambtenaar, Westerweg 37, van Wognum.
C. Doorduin, G.K., echtgenoote van A.
Bloemberg, zonder beroep, Lamoraalstraat
8, van Vlaardingen. A. Dorhout, N.H.,
electriciën, Spoorstraat 62a, van Leeuwar-
deradeel, Huizum. N. Groot, N.H., leer
ling-verpleegster, Wilhelminalaan 11, van
Bergen. J. H. F. Hoenderdos, N.H., mon
teur petr. Mij., en echtgen., G.K., en kinde
ren, N.H., C. W. Bruinvisstraat 25, van Am
sterdam. A. Brink, D.G., leeraar aard
rijkskunde en geschiedenis, Julianastraat 12,
van Leiden. T. Vonk, N.H., echtgenoote
van W. C. Moene, zonder beroep, Paul
Krugerstraat 15, van Amsterdam. A.
Elzas, N.I., architect, Langestraat 37a, van
Amsterdam. J. C. Hagens, R.K., steno
typiste, Achterstraat 14, van Velsen. Jan
van 't Veen, R.K., slager, en echtgenoote,
Akerslaan 33, van Bergen. J. G. Dirks,
G.K., leerl. verpleegster, Wilhelminalaan 11,
van Den Helder. A. Troost, N.H., ban
ketbakker, Gashouderstraat 5, van Enschede.
A. J. Oosterheert, N.H., hulp in de huis
houding, Prinses Julianalaan 14, van Bierum,
Holwierde. E. Rietkerken, N.H., hoofd
verpleegster, Visscherslaan 12, van Amers
foort. A. Monster, G.K., grondwerker
P. T. T., K. van 't Veerstraat 75, van Dub
beldam. M. Dekker, R.K., dienstbode,
Maclaine Pontstraat 30, van Schagen. M.
M. Smit, R.K., leerl. verpleegster, Van
Everdingenstraat 18, van Zaandam. H.
van der Schaaf, D.G., gevangenbewaarder,
en echtgenoote, N.H., en dochter, Varne-
broek 2, van Haarlem. H. Hes, N.H.,
wagenmeester N. S., en echtgenoote, R.K.,
Er zijn de laatste jaren, in en buiten den
Raad, stemmen opgegaan van ingezetenen,
die zich met een zekere verontwaardiging
over de motorraces hebben uitgelaten en de
vraag hebben gesteld of, wanneer niet ver
hinderd kan worden, dat V.V.V. zich voor
het trekken van vreemdelingen van derge
lijke attracties bedient, de Raad daaraan
moreelen en daa&werkelijken steun moet
verleenen en het gemeentelijk sportpark
daarvoor beschikbaar moet stellen.
Er zyn ook in onze gemeente menschen,
die van meening zijn, dat groote mororen in
dezen tijd over zooveel snelheid beschikken,
dat races op een grasbaan niet meer gehou
den moeten worden en men moge hen tech
nisch ondeskundig noemen, de doodelyke en
zeer ernstige ongelukken welke door deze
races, in het bijzonder in de laatste jaren,
zijn te betreuren, versterken den indruk dat
er in Alkmaar aan dergelijke attracties geen
behoefte meer bestaat.
Het is de groote vraag of de middenstand,
wien het vreemdelingenverkeer ten goede
moet komen, met het kortstondige bezoek
van motor-enthousiasten op een buiten de
gemeente gelegen Sportpark gebaat is, al
zullen er natuurlijk wel enkelen zijn voor
namelijk caféhouders die daarbij eenig
financieel belang hebben.
In de gisteravond gehouden ledenverga
dering van Alcmaria V.V.V. is de vraag on
der de oogen gezien of het houden van mo
torraces nog langer op het programma van
deze vereeniging behoort voor te komen en
vele leden hebben deze vraag in beslist ont-
kennenden zin beantwoord.
Het bestuur van V.V.V. had zich den steun
verzekerd van den secretaris der K.N.M.V.
en het is vanzelfsprekend, dat deze func-
tionnaris getracht heeft het groote nut van
dergelijke races in het licht te stellen, te
betoogen, dat de baan daarvoor wel ge
schikt is en deze wedstryden te beschrijven
als een sport waarin jeugdige enthousiasten
hun krachten kunnen meten.
Wij zullen op de sportieve zijde van deze
kwestie niet dieper ingaan, wij zouden
slechts tegenover het opvoedend element,
dat hierin moet schuilen de suggestie der
snelheid willen stellen, welke tot gevolg
heeft, dat motorrijders, die deze wedstrij
den verlaten als dollen over den weg vlie
gen en het verkeersgevaar op dergelijke
drukke dagen ten zeerste vergrooten.
Er is iets anders van veel grooter be-
teekenis, namelijk de zeer ernstige ongeluk
ken, welke door deze „sport" in Alkmaar
reeds zijn voorgekomen. De secretaris van
de K.N.M.V. moge dan geruststellend betoo
gen, dat onze baan prima in orde is en dat
deze organisatie voor alles wat er geschiedt
de volle verantwoordelijkheid op zich
neemt, dit alles neemt niet weg, dat on
danks deze geruststellende woorden en on
danks deze garantie, meerdere jonge man
nen hier de sensatiezucht van een groot
deel van het publiek met hun leven betaald
hebben.
En ten slotte is het toch zoo, dat al neemt
de K.N.M.V. dan de verantwoordelijkheid op
zich, het niet deze organisatie is, welke de
races uitschrijft, maar de Vereeniging Alc
maria V.V.V.
Voor alles wat daar op het Sportpark ge
beurt is alleen de V.V.V. verantwoordelijk
en dan mag men terecht de vraag stellen
of dit nu de taak is van een vereeniging,
welke de bevordering van het vreemdelin
genverkeer ten doel heeft.
Kan er in Alkmaar niet iets anders ge
organiseerd worden, dat evenzeer duizenden
belangstellenden zal trekken en dat men zoo
noodig in de stad en niet op een aan de
grens gelegen sportveld behoeft te houden?
Er zijn overal in den lande V.V.V.'s, die hun
uiterste best doen de plaats hunner inwo
ning in wijden kring bekend te maken en
alles in het werk stellen door het hcuden
van congressen, volksspelen, bloemencorso's
en andere attracties het vreemdelingenver
keer te dienen en men mag zich terecht af
vragen waarom aan de Alkmaarsche V.V.V.
altijd het begrip motorraces moet worden
verbonden.
Er komen heeft de secretaris van de
K.N.M.V. gezegd zeer velen naar deze
races, die Alkmaar daardoor leeren kennen.
Ongetwijfeld, maar deze zeer velen zullen
wanneer zij aan Alkmaar terugdenken ook
in hun gedachten nog een op sensatie
beluste menigte zien en zich de namen her
inneren van hen die hier terwille van deze
zoogenaamde sport hun jonge leven hebben
gelaten.
Races als deze, zoo is van de zijde der
K.N.M.V. gezegd zullen er moeten blij
ven omdat zij er mede toe leiden de tech
niek te volmaken en wij zouden hoewel
allerminst bewonderaars van deze sport
er niet over schryven wanneer de K.N.M.V.
hier de races op eigen verantwoordelijkheid
organiseert.
Dat ligt in de lijn van haar streven en dat
is begrijpelijk.
Maar de actie gaat uit tegen een V.V.V.,
die dit organiseert als een cultureele orga
nisatie en die zich op een geheel ander ter
rein dient te bewegen.
Waarom houdt V.V.V. deze motorraces?
De vraag is voor een groot deel beant
woord wanneer men bedenkt, dat zij een
voordeelig saldo brengen, al wordt het be
zoek dan ook minder en al is het risico
groot, dat het in financieel opzicht ook wel
eens een strop zal kunnen worden.
V.V.V. krijgt van gemeentewege een veel
te geringe subsidie en daardoor is ook de
Raad verantwoordelijk voor het feit, dat er
dergelijke attracties noodig zijn om de te
korten te kunnen dekken.
Sterker nog, het is de Raad, althans nog
een meerderheid in den Raad, welke een
cultureele vereeniging als V.V.V. er toe
drijft dergelijke gevaarlijke vertooningen te
houden door een extra bedrag van 500
dus even groot als de geheele subsidie in
het vooruitzicht te stellen mits V.V.V. maar
een extra-motorrace wil organiseeren.
Het is de Raad, welke daarom voor een
groot deel mede verantwoordelijk is voor
wat daar op het Sportpark gebeurt en de
eenige verdediging, welke wij daar ooit van
gehoord hebben, is dat dergelijke races een
groot bedrag aan entreegelden opbrengen
en dat de gemeente daarvan het vyfde deel
aan „vermakelijkheidsbelasting" kan incas-
seeren.
Zoo wordt de verantwoordelijkheid van
den een naar den ander verschoven, maar
als dit dan ten slotte het werk is van de
vroede vaderen, die ook, en niet in de laat
ste plaats, over onze moreele belangen heb
ben te waken, dan staan wij volkomen aan
de zijde van de minderheid, die het in ge
vaar brengen van menschenlevens hooger
stelt dan het financieel belang, dat daarbij
is betrokken en van meening is, dat de ge
meente ons sportpark voor dergelijke waag
halzerij niet meer althans niet meer aan
V.V.V. beschikbaar behoort te stellen.
De tegenstanders van de motorraces, in
het algemeen zy, die van meening waren,
dat iets dergelijks niet door een lichaam als
de V.V.V. gepropageerd en georganiseerd
dient te worden, hebben het gisteravond in
de vergadering van V.V.V. niet kunnen
winnen.
Er waren te velen, die bij deze races nog
eenig financieel belang hebben of daarbij
door persoonlijke dienstverleening zijn be
trokken.
Wij hebben met genoegen kunnen consta-
teeren, dat ook eenige bestuursleden en
caféhouders zich openlijk tegen het houden
van de races verklaard hebben en de ver
houding 26 tegen 15 heeft zeker bewezen,
dat het verzet tegen dergelijke „sport"-
prestaties al veel grooter is dan eenige jaren
geleden.
Wij kunnen nu slechts de hoop uitspreken,
dat de meerderheid van den Raad zich tnans
tegen het beschikbaar stellen van het Sport
park voor de motorraces zal willen uitspre
ken.
En dat de Raad Alcmaria V.V.V. daarvan
niet de dupe zal laten worden door het
extra bedrag van 500 aan subsidie even
eens beschikbaar te stellen wanneer deze
races hier niet meer worden gehouden. Ten
slotte is een subsidie van 1000 in totaal
voor een lichaam als de V.V.V. niet te hoog
en volkomen gerechtvaardigd, voornamelijk
wanneer dit geld voortaan besteed zal moe
ten worden aan een betere propaganda dan
door het houden van motorraces.
Laten de zeer ernstige ongelukken welke
hier in de laatste jaren zijn voorgevallen
toch dit resultaat hebben, dat de Raad dit
zeer ernstige vraagstuk niet alleen meer van
den financieelen kant zal bekijken en dat
Alcmaria V.V.V., bevrijd van hare immo-
reele verplichtingen, de belangen van onze
gemeente op andere en betere wijze zal
kunnen dienen.
en dochter, geen, Rochdalestraat 22, van
Eindhoven. G. van Wieringen, R.K.,
koopman in allerlei, en echtgenoote en kin
deren, Oosterkolkstraat 5, van Castricum.
R. Damen, geen, typiste, Roemer Visscher-
straat 24, van Eindhoven.
VERTROKKEN PERSONEN.
J. Wentel, N.H., dienstbode, van Kanaal
kade 3a naar Den Helder. N. Droog, geen,
timmerman, en echtgenoote, van Station
straat 39 naar Rotterdam. G. de Graaff,
N.H., zonder beroep, van Wilhelminalaan 11
naar Rotterdam. Z. M. Hoogers, N.H.,
leerl. verpleegster, van Wilhelminalaan 11
naar Utrecht. H. J. C. M. König, R.K.,
leerl. verpleegster, van Van Everdingen
straat 13 naar Leiden. E. van Ginkel,
N.H., dienstbode, van Paul Krugerstraat 5
naar Zuid- en Noordschermer. A. M. Bot-
terman, N.H., kantoorbediende, van Blee-
kerskade 83 naar Haarlem. S. Kisch, N.I.,
kellner, van Langestraat 55 naar Gronin
gen. C. C. Hof, R.K., dienstbode, van Van
Houtenkade 12 naar Beverwijk. A. Bak
ker, N.H., werkster, van Laat 120 naar
Bergen. M. Lont, D.G., zonder beroep, en
zuster, van C. W. Bruinvisstraat 3 naar
Heiloo. H. Schaap, N.H., electro techn.
ambt. T. T., van Westerweg 106 naar Eind
hoven. T. Klaver den Adel, D.G., dienst
bode, van Fnidsen 115 naar Nieuwe-Niedorp.
J. Groot, R.K., slagersknecht, van Ko
ningsweg 55 naar Grootebroek, Lutjewinkel.
H. M. van Touw, R.K., echtg. van C. G.
de Leeuw, huishoudster, van Eikelenberg
straat 52 naar Rotterdam. J. Postma, geen,
wed. van A. de Vries, huishoudster, en kin
deren, van Hulststraat 1 naar Amsterdam.
F. C. Huiberts, R.K., winkelbediende, van
Verdronkenoord 98 naar Amsterdam.
ZES verschillende persen staan altyd
klaar voor
UW DRUKWERK.
DRUKKERIJ COSTER.