I
8
8
8
8
I
8
PAM'S WONDERLIJKE AVONTUREN.
Landbouwbelangen aan de orde.
VRAAG EN AANBOD
PARLEMENT
Beveiliging der onbewaakte overwegen urgent.
Verlaging lasten autoverkeer
te wachten?
WOENSDAGS en ZATERDAGS.
35 cent per vijl regels,
Jtadiopcoquumw
1
I
JCeck ÓL SxAool
TWEEDE BLAD.
3
(Van onzen parlementairen medewerker)
Gistermiddag heeft de Tweede Kamer
het landbouwdebat aan de hand van de
afdeeling landbouw en van de begrooting
van het landbouwcrisisfonds, ressortee-
rend onder de begrooting van minister
Steenberghe, voortgezet. Zij is even na
twaalven begonnen en om half zes waren
15 sprekers „afgewerkt" en was men aan
den minister toe. Na 20 sprekers dus, den
Vrijdagmiddag medegerekend!
Wij zijn het geheele terrein van den
land- en tuinbouw rond geweest; we ver
namen bij herhaling de klacht over het
verschil in belooning in den landbouw en
het industrieele bedrijf en de slechte
positie van de landarbeiders, de kleine
boeren en tuinders, wier toestand in
schrille kleuren werd geschilderd door de
heeren Weitkamp (c.b.), Loerakker (r.k.),
van Lienden (s.d.), Droesen (r.k.), Groen
(r.k.), Hilgenga (s.d.), Wijnkoop (c.p.),
Dieters (n.s.b.) en Kersten (s.g.)
Alleen laatstgenoemden keuren het
landbouwbeleid en het landbouwcrisis-
beleid in het bijzonder af, de heer Wijn
koop omdat niet de boeren maar het
grondkapitaal de opbrengst van het be
drijf geniet; de heer Dieters, omdat de
landbouw niet tot grondslag van ons
economisch leven is gemaakt en omdat de
regeering aan het groepsbelang boven het
algemeen belang de voorkeur geeft; ds.
Kersten, omdat de regeering het geheele
bedrijf aan banden legt.
Overeenstemming was er dus slechts wat
de positie van de kleine boeren en tuin
ders betreft, maar dan willen de andere
sprekers nog wel inzien, dat de regeering
harerzijds tenminste maatregelen treft, al
zouden zij een snellere doeltreffende hulp
gaarne zien. De een zoekt dit in krachtiger
ingrijpen ten aanzien van de vaste lasten,
de ander in een ruime credietverleening,
maar allen willen per slot dat de regee
ring achter de gemeenten, die nog geen
steunregeling in het leven hebben geroe
pen, geducht heenzit.
Hebben de sprekers \an de rechterzijde
over 't algemeen nogal vertrouwen in 't
plan-W«slhcff, dr. Bierema (lib.) en de
heer Schilthuis vreezen dat de uitvoering
daarvan nog al wat moeilijkheden zal op
werpen bij de productie; reeds nu is er
bjjv. al een surplus van rogge. Ook de be
langen van den graanhandel en de scheep
vaart zullen nog meer in 't gedrang komen
als wij zelf ons graan verbouwen.
De heer Kersten zag in 't licht van dit
plan de door hem gesignaleerde tegen
strijdigheden in de regeeringspolitiek nog
scherper: hoe komt een regeering, die
allerlei teeltbeperkingen oplegt, ertoe om
door uitbreiding van den bouwgrond nog
meer de productie te stimuleeren? zoo
vroeg hij.
Over het algemeen staat de Kamer ^nog
al sceptisch tegenover de voornemens der
regeering om de uitvoering van de crisis
maatregelen aan de bedrijfsgenooten over
te doen. Dr. Bierema bijv. betwijfelde of
het den minister gelukken zal de ver
schillende landbouwbelangen met elkaar
te later harmonieeren; de heer Dieters
(n.s.b.) bespeurde er een „manoeuvre"
woord dat de voorzitter liever vervangen
zag der regeering in, om de industrie en
den handel toch de rol van overwicht te
laten spelen, terwijl de minister van eco
nomische zaken aan de touwtjes blijft
trekken.
Ir. Droesen (r.k.) echter had er groote
verwachtingen van, er op wijzend dat de
boeren verschillende regelingen loyaler
zullen uitvoeren, nu ze de uitvoering als
iets eigens kunnen beschouwen. Vrijdag j.1.
merkte de heer van der Sluis (s.d.) met
een populaire vergelijking «venwel op
dat de boeren er niet veel van moeten
We zullen hier nog enkele andere
punten naar voren halen. De heer v. d.
Putt (r.k.) achtte krachtiger optreden
tegen de groote margarineconcerns ge-
wenscht. Hun groote invloed kon hem
geenszins bekoren. De heer van der Goes
van Naters (s.d.) hield een krachtig plei
dooi voor de spoedige invoering van een
natuurbeschermingswet. De zaak is nu
eindelijk interdepartementaal gemaakt,
maar dat gaf hem nog geen vertrouwen
in een spoedig verloop van zaken. Hij
dreigde dar. ook met een initia'iefvoorstel
als binnen een jaar het toegezegde wets
ontwerp er nog niet zijn zou! Verder
wenschte hij meer subsidie voor de ver-
eeniging tot behoud van natuurmonumen
ten, die zoo voortreffelijk werk verricht.
Minister Steenbergbe heeft nog even
een begin van zijn rede gemaakt. Hij zou
deze hedenmorgen voortzetten.
Verkeersfonds.
In de avondvergadering werd een aa"~
vang gemaakt met de behandeling van de
begrooting van het verkeersfonds. Aange
zien voor de afdeeling spoorwegen alleen
reeds 17 sprekers waren ingeschreven
(waar er nog twee bijkwamen) met ieder
20 minuten, leek het bij voorbaat al uitge
sloten dat „de" vliegveldkwestie nog aan
de orde zou komen, aangezien de lucht
vaart op een na de laatste afdeeling dei
begrooting is.
De luidspreker functionneerde weer, di
's middags den sprekers (en ons in t bij
zonder) plotseling parten had gespeeld,
met het gevolg dat de meesten slecht te
volgen waren.
Een zevental sprekers liet zich bij
slgemeene beschouwingen hooren. Bij ne
antwoord van den minister komen we hen
wel tegen.
Minister van Buuren nu merkte aan 't
adres van den heer de Marchant et d'An-
sembourg (n.s.b.) op die het verkeer als
een economische zaak in de eerste plaats
beschouwde en het daarom door minister
Steenberghe wil laten behandelen dat
er een aparte verkeerseconomie bestaat,
die in verscheidene landen door afzom
d e r 1 ij k e departementen wordt behar
tigd. Voorts ontkende hij •'t spoorwegver
keer in de vervoerspolitiek een streepje
voor te geven. De heer d'Ansembourg
wilde alles op de kaart van de auto's zet
ten, daar de spoorwegen z. i. verouderd
zijn, maar de minister vroeg of soms in
Duitschland de spoorwegen waren afge
schaft en of de geachte afgevaardigde niet
wist dat de radicale maatregelen het vori
ge jaar hier genomen (het overslaan van
127 stations) daar groote bewondering
hadden gewekt en tot navolging aange
spoord? Een antwoord, dat nogal vroolijk-
heid verwekte.
De heer van Lidth de Jeude (lib.) had
eenige ongerustheid getoond met betrek
king tot het noodwetje op de leemte van
art. 2 R.A.P. (inzake de wilde bussen); hij
vreesde namelijk dat dit vooruit zou loo-
pen op de nieuwe wet.
Overigens was hij van oordeel dat de
minister van justitie over de geheele lijn
het pleit verloren had.
Minister van Buuren ging op laatste ge
noemde opmerking niet in, doch kon den
heer van Lidth ten aanzien van de ge
volgen van het noodwetje geruststellen.
Vervolgens gaf hij zijn bereidheid te
ker.nen om, zoo mogelijk, de lasten van
het autoverkeer te verlagen.
De heeren van den Brule (r.k.), Zandt
(s.g.) en v. d. Waerden (s.d.) hadden er
voor gepleit om het verkeersfonds in rui
mere mate te laten bijdragen in den aan
leg van wegtraversen door de gemeenten,
doch de minister verklaarde dat die bij
dragen alleen worden verstrekt voor tra
versen, die deel uitmaken van wegen van
het rijkswegenplan. Hij zou een klacht van
mr. Diepenhorst (a.r.) over de hooge
kosten van de voorgeschreven verwarming
van gemeente-autobussen onderzoeken en
eveneens op verzoek van den heer van
Lienden (s.d. nader overwegen of het
verkeersfonds kon bijspringen als de weg
geld belasting in Noordbrabant wordt af
geschaft, gelijk men daar wil. Maar de
ton welke de fietsen opbrengen kon die
provincie niet missen.
Bij de afdeeling „spoorwegen" waren
om 8 uur 's avonds zeer vele sprekers in
geschreven, hetgeen beteekent dat wy dit
debat slechts in vogelvlucht kunnen be
handelen.
De heer Duymaer van Twist (a.r.) kwam
weer terug op de z. i. onnoodige goedkoope
Zondagstreinen, die het personeel dwingen
dienst te doen op den wekelijkschen rust
dag, waarna de heer Ebels (v.d.) een
uitvoerig pleidooi leverde voor verminde
ring van het gevaar der onbewaakte over
wegen. 't Liefst wilde hij kruisingen
niveau vermijden, maar anders toepassing
zooveel mogelijk van automatische signaal
inrichtingen. In denzelfden geest ongeveer
liet de heer Tjalma (a.r.) zich uit, die
vooral den nadruk legde op de zeer toe
genomen rijsnelheid; bij kern slooten de
heeren Bakker (c.h.), van Lidth de Jeude
(lib.) en Bongaerts (r.k.) zich aan.
We kunnen den aandrang, op den mi
nister uitgeoefend om den N.O. locaal
spoorweg, die in Noord Overijsel en in
Drenthe nog maar weinig emplooi heeft,
te handhaven, wel overslaan, eveneens an
dere locale ver weg gelegen belangen en
belangetjes.
De heer van Braambeek (s.d.) bracht
een nieuw element in het debat door te
pleiten voor maatregelen tegen de over-
kapitalisatie der spoorwegen, die tegen
een obligatieschuldenlast van 310 millioen
een wiskundig tekort van 347 millioen in
het pensioenfonds en een deposito van 150
millioen van het pensioenfonds bij de
spoorwegen hebben. Bij dat betoog sloot
de heer d'Ansembourg (n.s.b.) zich aan.
In verband met de opheffing van on
rendabele locaalspoorwegen ïerkte de
heer Bierema (lib.) op, dat de vraag over
weging verdient of de 3 millioen, welke
in totaal door opheffing van alle locaal-
diensten zou worden bezuinigd, wel op
weegt tegen het ongerief van honderd
duizenden en de offers, die een streek vaak
voor een spoorlijn heeft gebracht. Hier
moeten ook algemeene belangen worden
verzorgd!
Nadat de heer Zandt (s.g) tenslotte alge-
heele stopzetting van het spoorwegverkeer
op Zondag had bepleit, kwam de minister
aan 't woord. Dat was bij half één. Hij
deelde mele, dat verdere bezuiniging een
punt van beleid bij de nieuwe directie
uitmaakte. Getracht zal worden een deel
van het verloren gegane goederenvervoer
terug te winnen. Vóór dat de verkeers-
coördinatie is in werking getreden kan
niet over verdere afschrijving op het
kapitaal worden gedacht. Voor het spoor
wegpensioen is reeds een wettelijke rege
ling aanwezig in den vorm van een ga
rantie door den Staat. De kwestie van de
korting op de oude pensioenen is nog in
beraad bij de regeering. De minister zou de
klachten van den heer Duymaer van Twist
(a.r.) over oneerlijke concurentie door de
A.T.O. (te lage vrachttarieven) nagaan.
Opheffing van onrendabele spoorwegen
wordt cbjectief bekeken. Daarbij heeft de
minister alle aandacht voor mogelijke
vervangende vervoermiddelen en verbe
tering van de landwegen. Het beheer van
Alléén 2de handsch goederen.
uitsluitend contant.
(Dinsdags en Vrijdags inzenden).
Prima piano te koop.
Adres RAADHUISSTRAAT
Bergen (N.-H.)
10,
Dames- en heeren-rijwielen compl. m.
electr. voor- en achterlicht, jasbe-
schermer enz. 12, naaimachines met
gar. 5, 10, 20 gulden, GUUS KLUN-
NEN, Hofdijkstraat 13.
Zeer Dillyk te koop: een pracht orgel
en een in prima staat zijnde pia 10 65.
A. J. DVERDIJK, Breedstraat 49,
Alkmaar.
Te koop gevraagd: heele of gedeelte
lijke inboedels, inventarissen er alle
voorkomende goederen.
DEKKER, Spoorstraat. 5
Te koop: eikenhouten ameublement
bestaande uit: 2 Ciapauds, 4 stoelen,
1 tafeltje. Verder: 1 theetafel, 1 Jan
Jaarsmahaardje en 1 ganglantaarn.
TOUSSAINTSTRAAT 7.
de spoorwegen moet zoowel op het alge
meen belang als op een commercieelen
opzet zijn gericht.
Wat de onbewaakte overwegen betreft
herinnerde de minister eraan, dat hij in de
memorie van antwoord een urgentie-pro
gram voor de beveiliging heeft aange
kondigd.
Dit was nog de belangrijkste opmerking
uit het laatste deel van het betoog van den
minister.
Daarna werd de afdeeling spoorwegen
z. h. s. goedgekeurd en kon de Kamer, om
1 uur, naar huis gaan, om 10 uur later
weer bijeen te komen.
EERSTE KAMER.
Obstructie oer N.S.B. gestaakt.
De Eerste Kamer had gisteravond een
lange agenda van grootendeels hamer
stukken af te handelen, waarbij de n.s.b.-
fractie, na aanvankelijk nog stemming te
hebben gevraagd, haar obstructie ophief,
toen de voorzitter alle kans gaf om stem
ming aan te vragen. Dit deden die leden
niet bij Hoofdstuk I (Huis der Koningin)
der Rijksbegrooting voor 1939, uit eerbied
voor de koningin, gelijk mr. van Vessem
verklaarde; wèl bij Hoofdstuk II (Hooge
colleges van Staat en Kabinet der Ko
ningin, maar toen stemden zij vóór, uit
eerbied voor laatstgenoemde instelling.
Maar de stem der nrseb.-fractie klonk tegen
Hoofdstuk IIA (departement van algemee-
ne zaken) en vervolgens nog tegen een
rijtje hamerstukken. Maar opeens ver
klaarde de heer van Vessem dat hij en de
zijnen geen stemming meer zouoen vragen.
En zoo gingen dan de hoofdstukken VII A
(nationale schuld) en XIII (onvoorziene
uitgaven) onder den hamer door, evenals
bijv. de wet op de middelen, de begroo
tingen van het Gemeentefonds en van het
Staatsmuntbedrijf voor 1939, vervolgens
een heele reeks contingenteerir.gen.
Tenslotte is er nog eenigen tijd gedeba-
teerd over een wijziging van de ziektewet,
die enkele bedrijfstakken méér onder
de wet brengt en een 5a-contract volgens
de Indische Mijnwet, met de „Bataafsche"
over een terrein in West-Java. Zij werden
z. ,h. s. angenomen.
11*14
Athletiek.
NIKKANEN EN KOSKELA ERNSTIG
GEWOND.
De wereldrecordhouder in het speer
werpen, de Fin Nikkanen, is tengevolge
van een motorongeluk ernstig gewond. De
athleet zat in het zijspan van een motor
rijtuig, dat bestuurd werd door den even
eens zeer bekenden athleet Koskela.
Nikk. nen werd uit het zijspan geslin
gerd en met een geblesseerden linkerarm
opgenomen. Koskela was er nog veel erger
aan toe. In hopeloozen toestand werd dit
slachtoffer opgenomen en naar het zieken
huis te Helsinki overgebracht.
Naar men zich herinnert, heeft Kikkanen
dit seizoen 'op 16 October te Helsinki
het wereldrecord speerwerpen op 78.80
meter gebracht.
MODERNE MACHINES VOOR UW
DRUKWERK! BIJ COSTER.
ALKMAARSCHE COURANT. TEL. 3320
Donderdag 15 December.
HILVERSUM, 301,5 M. (AVRO-
uitz.) 8.— Gr.pl. (8.15 Ber.) 10.—
Morgenwijding. 10.15 Gr.pl. 10.30
Voor de vrouw. 10.35 Omroep
orkest en soliste. (11.35 Deel. 12.15
Ber.) 12.30 De Romancers en soliste.
I.30 Avro-Aeolian-orkest. 2.Cau
serie: Laat Uw leven sober zijn
doch rijk in feesten. 2.30 Avro-
Aeolianorkest. 3.Cursussen voor
de vrouw. 3.45 Gr.pl. 4.Voor
zieken en thuiszittenden. 4.30
Pianovoordr. 5.20 Avro-Weekkalei-
doscoop. 5.25 Felicitaties. 5.30 Avro-
Amusementsorkest. 6.25 Ber. 6.30
Sporthalfuur. 7.Voor de kinde
ren. 7.05 Avro-dansorkest en solist.
7.30 ANP-ber., hierna het Concert
gebouw-orkest, Toonkunstkoor en
solisten. (9.30 Causerie over de
Intern. Kamer van Koophandel).
10.45 Herd. van den Grooten Trein
II.ANP-ber., gr.pl. 11.4012.
Orgelspel.
HILVERSUM, 1875 en 415,5 M.
(8—9.15 en 11—2— KRO, de
NCRV van 10—11— en 2—12—).
8—9.15 Gr.pl. (8.15 Ber.) 10— Gr.
pl. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gr.pl.
11.30 Godsd. causerie. 12.Ber.
12.15 Gr.pl. 12.30 Het KRO-orkest
en gr.pl. 2.2.55 Handwerkuurtje.
3.Voor de vrouw. 3.30 Gr.pL 3.45
Bijbellezing. 4.45 Gr.pl. 5.Cursus
handenarbeid voor de jeugd. 5.30
Gr.pl. 5.45 Orgelspel. 6.45 Sportpr.
7.Ber. 7.15 Journalistiek week
overzicht. 7.45 Gr.pl. 8.ANP- en
herh. SOS-ber. 8.15 Christ. Harmo
nie te Enschede en gr.pl. 9.Din-
gaansdag, causerie. 9.30 Het NCRV-
Salonorkest. 10.ANP-ber., act.
halfuur. 10.30 De Gooilanders. 10.45
Gymnastiekles. 11.Verv. Gooilan
ders. 11.25 Gr.pl. 11.5012.
Schriftlezing.
DROITWICH, 1500 M. 12.05 Gr.pl.
12.20 Het BBC-N orthern-Ireland
orkest. 1.20 Jack Wilson and his
Versatile Five. 1.552.20 Pianovoor
dracht. 3.15 Deel. 3.35 Het Sted.
Orkest van Bournemouth, m. m. v.
soliste. 5.05 Medische causerie. 5.20
Gr.pl. 5.45 Fred Hartley en zijn
Sextet, mmv. solist. 6.20 Ber. 6.40
Landbouwpr. 7.Das Spitzentuch
der Königin, operette. 8.15 Cello en
piano. 8.50 Causerie over de Mid-
dellandsche Zee. 9.20 Ber. 9.45 Het
BBC-orkest. 10.20 Korte avond
wijding. 11.20 Stanley Barnett en
zijn orkest. 11.5012.20 Dansmuziek
RADIO PARIS, 1648 M. 9.10, 10—,
10.25 en 11.20 Gr.pl. 12.30 Zang. 1.05
Blareau-orkest. 2.20 Uitz. uit de
Académie Frangaise. 5.25 Kamer
muziek. 7.20 Bailly-orkest. 8.50
Nat. Orkest. 10.50 en 11.20—11.35
Gr.pl.
KEULEN, 456 M. 5.50 Gr.pl. 6.30
Dresdensch Klein-orkest. 7.50 Om-
roepdansorkest. 9.209.50 Volks-
liederenconcert. 11.20 en 12.35 Om-
roepdansorkest en Josef Preissler
met z(jn solisten. 1.30 Populair con
cert. 3.20 Omroeporkest en solist.
6.Gr.pl. 6.35 Concert. 7.30 Instr.
concert. 8.20 Gr.pl. 9.35 Omroep
orkest. 10.35—11.20 Omroepklein-
orkest, Stuttgarter Volksmusik, so
listen en pianoduo.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pl. 12.50 en 1.30 Het Om-
roepkleinorkest. 1.502.20 Gr.pL
5.20, 5.40 en 7.03 Gr.pl. 8.20 Gr.pl.
9.20 Het Omroepsymph.-orkest en
gemengd koor. 10.30 Verv. concert.
10.50—11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20
Gr.pl. 1.en 1.30 't Omroeporkest.
I.50—2.20 en 5.20 Gr.pl. 6.35 en 7.35
Gr.pl. 8.20 Het Omroeporkest en
gr.pl. 9.35 Vervolg concert. 10.30
II.20 Het Omroepdansorkest.
DEUTSCHLANDSENDÉR, 1571 H.
7.30 Barnabas von Geczy en zijn
orkest en solisten. 8.30 Het Omroep
orkest. 9.20 Ber. 9.50 Fluit en piano.
10.05 Ber. 10.2011.20 Barnabas von
Geczy en z(jn orkest.
GEMEENTELIJKE
RADIODISTRIBUTIE.
Lijn I: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.9.50, Norman-
dië 9.5010.Parijs Radio 10.
10.55, Radio PTT Nord 10.55—11.20,
Parijs Radio 11.2012.30, Brussel
VI. 12.30—14.20, Lond. Reg. 14.20—
16.Normandië 16.16.50, Lond.
Reg. 16.50—17.20, Brussel VL 17.20
—18.35, Fr. 18.35—19.20, VI. 19.20—
19.50, Straatsburg 19.50—20.20, VL
20.2020.45, Beromünster 20.45
21.50, Straatsburg 21.5022.50,
Keulen 22.5023.20, München 23.20
—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Lu
xemburg 9.2010.35, Lond. Reg.
10.35—12.20, Droitwich 12.20—14.50,
Luxemburg 14.5015.35, Droitwich
15.35—17.05, Radio PTT Nord 17.05
—17.20, Droitwich 17.20—18.40,
Lond. Reg. 18.4019.Droitwich
19.24.
Lijn 5: Diversen.
@©00€I©@9IH)@00©0@#
Biljarten.
BILJART-WEDSTRIJD.
De gisteravond gespeelde biljart-wed
strijd tusschen Z.E.K.Z.? (Alkmaar) en
D.E.S. (Haarlem), in het lokaal van den
heer A. J. de Wit, Luttik-Oudorp, mocht
zich in een flinke belangstelling verheugen.
Het is Z.E.K.Z.? in deze ontmoeting
tegen D.E.S. gelukt de eerste volle winst
punten in deze competitie te veroveren,
De Wit schijnt zoo langzamerhand zijn
ouden vorm te pakken te krijgen, want
dezen avond maakte hij zijn partij tegen
Steffers in 22 beurten uit en speelde met
een gemiddelde van 13.63.
Ludeke won, na spannenden strijd, zijn
partij tegen v. d. Hoek. De Z.E.K.Z.'er
Surig kon het evenwel tegen den Haar
lemmer Oosterturn niet bolwerken en ver
loor de partij. De uitslagen waren:
pnt.
brt.
h.s.
gem
De Wit
300
22
74
13.63
Steffers
195
22
49
8.84
Surig
169
54
20
3.13
Oosterturn
225
54
30
4.17
Ludeke
175
32
24
5.47
v. d. Hoek
154
32
21
4.81
Winstpunten 20,
voor Z.E.K.Z.?
matchpunten 42
KALENDERS.
De N. V. Stoomvaartmaatschappij Neder
land geeft voor 1939 'n flinken weekkalen
der uit, waarin de kalender-bladen zoo nu
en dan worden afgewisseld door illustratie
pagina's, waarop alleraardigste afbeeldingen
uit het dagelijksch leven der inlanders
worden gegeven.
De firma G. H. A. Schot en Zonen, uit
voerders van een Auto-Snel vrachtdienst
waarvan het hoofdkantoor te Alkmaar
Voormeer 10 is gevestigd, geeft een
weekkalender voor 1939 uit. Aan het schild
is een fraai gemonteerd potlood gehangen,
zoodat deze kalender voor kantoorgebruik
uitermate geschikt is.
VERLIEFDE BOEKENWURM.
KERKELIJKE VERKIEZINGEN
TE OUDORP.
Door Z. H. Exc. de Bisschop van
Haarlem is tot kapelaan te Volendam be-.
noemd de heer Th. J. M. Ruiter, thans ka
pelaan te Oudorp.
Tot kapelaan te Oudorp is benoemd de
heer N. P. Velzeboer.
In snelle vaart gaat het er vandoor. Na een lange
rit komen zij in een groot bos. „Hier is kabouterland",
zegt de koetsier tegen Pam.
16. Pam wordt nu bij den koning gebracht, die erg
treurig gestemd is, daar vele van zijn onderdanen door
een naburige vijandelijke kabouterstam gevangen ge
houden worden. „Zou jij ons kunnen helpen Pam?"
vraagt de koning.