I 8 8 8 8 I 8 PAM'S WONDERLIJKE AVONTUREN. Landbouwbelangen aan de orde. VRAAG EN AANBOD PARLEMENT Beveiliging der onbewaakte overwegen urgent. Verlaging lasten autoverkeer te wachten? WOENSDAGS en ZATERDAGS. 35 cent per vijl regels, Jtadiopcoquumw 1 I JCeck ÓL SxAool TWEEDE BLAD. 3 (Van onzen parlementairen medewerker) Gistermiddag heeft de Tweede Kamer het landbouwdebat aan de hand van de afdeeling landbouw en van de begrooting van het landbouwcrisisfonds, ressortee- rend onder de begrooting van minister Steenberghe, voortgezet. Zij is even na twaalven begonnen en om half zes waren 15 sprekers „afgewerkt" en was men aan den minister toe. Na 20 sprekers dus, den Vrijdagmiddag medegerekend! Wij zijn het geheele terrein van den land- en tuinbouw rond geweest; we ver namen bij herhaling de klacht over het verschil in belooning in den landbouw en het industrieele bedrijf en de slechte positie van de landarbeiders, de kleine boeren en tuinders, wier toestand in schrille kleuren werd geschilderd door de heeren Weitkamp (c.b.), Loerakker (r.k.), van Lienden (s.d.), Droesen (r.k.), Groen (r.k.), Hilgenga (s.d.), Wijnkoop (c.p.), Dieters (n.s.b.) en Kersten (s.g.) Alleen laatstgenoemden keuren het landbouwbeleid en het landbouwcrisis- beleid in het bijzonder af, de heer Wijn koop omdat niet de boeren maar het grondkapitaal de opbrengst van het be drijf geniet; de heer Dieters, omdat de landbouw niet tot grondslag van ons economisch leven is gemaakt en omdat de regeering aan het groepsbelang boven het algemeen belang de voorkeur geeft; ds. Kersten, omdat de regeering het geheele bedrijf aan banden legt. Overeenstemming was er dus slechts wat de positie van de kleine boeren en tuin ders betreft, maar dan willen de andere sprekers nog wel inzien, dat de regeering harerzijds tenminste maatregelen treft, al zouden zij een snellere doeltreffende hulp gaarne zien. De een zoekt dit in krachtiger ingrijpen ten aanzien van de vaste lasten, de ander in een ruime credietverleening, maar allen willen per slot dat de regee ring achter de gemeenten, die nog geen steunregeling in het leven hebben geroe pen, geducht heenzit. Hebben de sprekers \an de rechterzijde over 't algemeen nogal vertrouwen in 't plan-W«slhcff, dr. Bierema (lib.) en de heer Schilthuis vreezen dat de uitvoering daarvan nog al wat moeilijkheden zal op werpen bij de productie; reeds nu is er bjjv. al een surplus van rogge. Ook de be langen van den graanhandel en de scheep vaart zullen nog meer in 't gedrang komen als wij zelf ons graan verbouwen. De heer Kersten zag in 't licht van dit plan de door hem gesignaleerde tegen strijdigheden in de regeeringspolitiek nog scherper: hoe komt een regeering, die allerlei teeltbeperkingen oplegt, ertoe om door uitbreiding van den bouwgrond nog meer de productie te stimuleeren? zoo vroeg hij. Over het algemeen staat de Kamer ^nog al sceptisch tegenover de voornemens der regeering om de uitvoering van de crisis maatregelen aan de bedrijfsgenooten over te doen. Dr. Bierema bijv. betwijfelde of het den minister gelukken zal de ver schillende landbouwbelangen met elkaar te later harmonieeren; de heer Dieters (n.s.b.) bespeurde er een „manoeuvre" woord dat de voorzitter liever vervangen zag der regeering in, om de industrie en den handel toch de rol van overwicht te laten spelen, terwijl de minister van eco nomische zaken aan de touwtjes blijft trekken. Ir. Droesen (r.k.) echter had er groote verwachtingen van, er op wijzend dat de boeren verschillende regelingen loyaler zullen uitvoeren, nu ze de uitvoering als iets eigens kunnen beschouwen. Vrijdag j.1. merkte de heer van der Sluis (s.d.) met een populaire vergelijking «venwel op dat de boeren er niet veel van moeten We zullen hier nog enkele andere punten naar voren halen. De heer v. d. Putt (r.k.) achtte krachtiger optreden tegen de groote margarineconcerns ge- wenscht. Hun groote invloed kon hem geenszins bekoren. De heer van der Goes van Naters (s.d.) hield een krachtig plei dooi voor de spoedige invoering van een natuurbeschermingswet. De zaak is nu eindelijk interdepartementaal gemaakt, maar dat gaf hem nog geen vertrouwen in een spoedig verloop van zaken. Hij dreigde dar. ook met een initia'iefvoorstel als binnen een jaar het toegezegde wets ontwerp er nog niet zijn zou! Verder wenschte hij meer subsidie voor de ver- eeniging tot behoud van natuurmonumen ten, die zoo voortreffelijk werk verricht. Minister Steenbergbe heeft nog even een begin van zijn rede gemaakt. Hij zou deze hedenmorgen voortzetten. Verkeersfonds. In de avondvergadering werd een aa"~ vang gemaakt met de behandeling van de begrooting van het verkeersfonds. Aange zien voor de afdeeling spoorwegen alleen reeds 17 sprekers waren ingeschreven (waar er nog twee bijkwamen) met ieder 20 minuten, leek het bij voorbaat al uitge sloten dat „de" vliegveldkwestie nog aan de orde zou komen, aangezien de lucht vaart op een na de laatste afdeeling dei begrooting is. De luidspreker functionneerde weer, di 's middags den sprekers (en ons in t bij zonder) plotseling parten had gespeeld, met het gevolg dat de meesten slecht te volgen waren. Een zevental sprekers liet zich bij slgemeene beschouwingen hooren. Bij ne antwoord van den minister komen we hen wel tegen. Minister van Buuren nu merkte aan 't adres van den heer de Marchant et d'An- sembourg (n.s.b.) op die het verkeer als een economische zaak in de eerste plaats beschouwde en het daarom door minister Steenberghe wil laten behandelen dat er een aparte verkeerseconomie bestaat, die in verscheidene landen door afzom d e r 1 ij k e departementen wordt behar tigd. Voorts ontkende hij •'t spoorwegver keer in de vervoerspolitiek een streepje voor te geven. De heer d'Ansembourg wilde alles op de kaart van de auto's zet ten, daar de spoorwegen z. i. verouderd zijn, maar de minister vroeg of soms in Duitschland de spoorwegen waren afge schaft en of de geachte afgevaardigde niet wist dat de radicale maatregelen het vori ge jaar hier genomen (het overslaan van 127 stations) daar groote bewondering hadden gewekt en tot navolging aange spoord? Een antwoord, dat nogal vroolijk- heid verwekte. De heer van Lidth de Jeude (lib.) had eenige ongerustheid getoond met betrek king tot het noodwetje op de leemte van art. 2 R.A.P. (inzake de wilde bussen); hij vreesde namelijk dat dit vooruit zou loo- pen op de nieuwe wet. Overigens was hij van oordeel dat de minister van justitie over de geheele lijn het pleit verloren had. Minister van Buuren ging op laatste ge noemde opmerking niet in, doch kon den heer van Lidth ten aanzien van de ge volgen van het noodwetje geruststellen. Vervolgens gaf hij zijn bereidheid te ker.nen om, zoo mogelijk, de lasten van het autoverkeer te verlagen. De heeren van den Brule (r.k.), Zandt (s.g.) en v. d. Waerden (s.d.) hadden er voor gepleit om het verkeersfonds in rui mere mate te laten bijdragen in den aan leg van wegtraversen door de gemeenten, doch de minister verklaarde dat die bij dragen alleen worden verstrekt voor tra versen, die deel uitmaken van wegen van het rijkswegenplan. Hij zou een klacht van mr. Diepenhorst (a.r.) over de hooge kosten van de voorgeschreven verwarming van gemeente-autobussen onderzoeken en eveneens op verzoek van den heer van Lienden (s.d. nader overwegen of het verkeersfonds kon bijspringen als de weg geld belasting in Noordbrabant wordt af geschaft, gelijk men daar wil. Maar de ton welke de fietsen opbrengen kon die provincie niet missen. Bij de afdeeling „spoorwegen" waren om 8 uur 's avonds zeer vele sprekers in geschreven, hetgeen beteekent dat wy dit debat slechts in vogelvlucht kunnen be handelen. De heer Duymaer van Twist (a.r.) kwam weer terug op de z. i. onnoodige goedkoope Zondagstreinen, die het personeel dwingen dienst te doen op den wekelijkschen rust dag, waarna de heer Ebels (v.d.) een uitvoerig pleidooi leverde voor verminde ring van het gevaar der onbewaakte over wegen. 't Liefst wilde hij kruisingen niveau vermijden, maar anders toepassing zooveel mogelijk van automatische signaal inrichtingen. In denzelfden geest ongeveer liet de heer Tjalma (a.r.) zich uit, die vooral den nadruk legde op de zeer toe genomen rijsnelheid; bij kern slooten de heeren Bakker (c.h.), van Lidth de Jeude (lib.) en Bongaerts (r.k.) zich aan. We kunnen den aandrang, op den mi nister uitgeoefend om den N.O. locaal spoorweg, die in Noord Overijsel en in Drenthe nog maar weinig emplooi heeft, te handhaven, wel overslaan, eveneens an dere locale ver weg gelegen belangen en belangetjes. De heer van Braambeek (s.d.) bracht een nieuw element in het debat door te pleiten voor maatregelen tegen de over- kapitalisatie der spoorwegen, die tegen een obligatieschuldenlast van 310 millioen een wiskundig tekort van 347 millioen in het pensioenfonds en een deposito van 150 millioen van het pensioenfonds bij de spoorwegen hebben. Bij dat betoog sloot de heer d'Ansembourg (n.s.b.) zich aan. In verband met de opheffing van on rendabele locaalspoorwegen ïerkte de heer Bierema (lib.) op, dat de vraag over weging verdient of de 3 millioen, welke in totaal door opheffing van alle locaal- diensten zou worden bezuinigd, wel op weegt tegen het ongerief van honderd duizenden en de offers, die een streek vaak voor een spoorlijn heeft gebracht. Hier moeten ook algemeene belangen worden verzorgd! Nadat de heer Zandt (s.g) tenslotte alge- heele stopzetting van het spoorwegverkeer op Zondag had bepleit, kwam de minister aan 't woord. Dat was bij half één. Hij deelde mele, dat verdere bezuiniging een punt van beleid bij de nieuwe directie uitmaakte. Getracht zal worden een deel van het verloren gegane goederenvervoer terug te winnen. Vóór dat de verkeers- coördinatie is in werking getreden kan niet over verdere afschrijving op het kapitaal worden gedacht. Voor het spoor wegpensioen is reeds een wettelijke rege ling aanwezig in den vorm van een ga rantie door den Staat. De kwestie van de korting op de oude pensioenen is nog in beraad bij de regeering. De minister zou de klachten van den heer Duymaer van Twist (a.r.) over oneerlijke concurentie door de A.T.O. (te lage vrachttarieven) nagaan. Opheffing van onrendabele spoorwegen wordt cbjectief bekeken. Daarbij heeft de minister alle aandacht voor mogelijke vervangende vervoermiddelen en verbe tering van de landwegen. Het beheer van Alléén 2de handsch goederen. uitsluitend contant. (Dinsdags en Vrijdags inzenden). Prima piano te koop. Adres RAADHUISSTRAAT Bergen (N.-H.) 10, Dames- en heeren-rijwielen compl. m. electr. voor- en achterlicht, jasbe- schermer enz. 12, naaimachines met gar. 5, 10, 20 gulden, GUUS KLUN- NEN, Hofdijkstraat 13. Zeer Dillyk te koop: een pracht orgel en een in prima staat zijnde pia 10 65. A. J. DVERDIJK, Breedstraat 49, Alkmaar. Te koop gevraagd: heele of gedeelte lijke inboedels, inventarissen er alle voorkomende goederen. DEKKER, Spoorstraat. 5 Te koop: eikenhouten ameublement bestaande uit: 2 Ciapauds, 4 stoelen, 1 tafeltje. Verder: 1 theetafel, 1 Jan Jaarsmahaardje en 1 ganglantaarn. TOUSSAINTSTRAAT 7. de spoorwegen moet zoowel op het alge meen belang als op een commercieelen opzet zijn gericht. Wat de onbewaakte overwegen betreft herinnerde de minister eraan, dat hij in de memorie van antwoord een urgentie-pro gram voor de beveiliging heeft aange kondigd. Dit was nog de belangrijkste opmerking uit het laatste deel van het betoog van den minister. Daarna werd de afdeeling spoorwegen z. h. s. goedgekeurd en kon de Kamer, om 1 uur, naar huis gaan, om 10 uur later weer bijeen te komen. EERSTE KAMER. Obstructie oer N.S.B. gestaakt. De Eerste Kamer had gisteravond een lange agenda van grootendeels hamer stukken af te handelen, waarbij de n.s.b.- fractie, na aanvankelijk nog stemming te hebben gevraagd, haar obstructie ophief, toen de voorzitter alle kans gaf om stem ming aan te vragen. Dit deden die leden niet bij Hoofdstuk I (Huis der Koningin) der Rijksbegrooting voor 1939, uit eerbied voor de koningin, gelijk mr. van Vessem verklaarde; wèl bij Hoofdstuk II (Hooge colleges van Staat en Kabinet der Ko ningin, maar toen stemden zij vóór, uit eerbied voor laatstgenoemde instelling. Maar de stem der nrseb.-fractie klonk tegen Hoofdstuk IIA (departement van algemee- ne zaken) en vervolgens nog tegen een rijtje hamerstukken. Maar opeens ver klaarde de heer van Vessem dat hij en de zijnen geen stemming meer zouoen vragen. En zoo gingen dan de hoofdstukken VII A (nationale schuld) en XIII (onvoorziene uitgaven) onder den hamer door, evenals bijv. de wet op de middelen, de begroo tingen van het Gemeentefonds en van het Staatsmuntbedrijf voor 1939, vervolgens een heele reeks contingenteerir.gen. Tenslotte is er nog eenigen tijd gedeba- teerd over een wijziging van de ziektewet, die enkele bedrijfstakken méér onder de wet brengt en een 5a-contract volgens de Indische Mijnwet, met de „Bataafsche" over een terrein in West-Java. Zij werden z. ,h. s. angenomen. 11*14 Athletiek. NIKKANEN EN KOSKELA ERNSTIG GEWOND. De wereldrecordhouder in het speer werpen, de Fin Nikkanen, is tengevolge van een motorongeluk ernstig gewond. De athleet zat in het zijspan van een motor rijtuig, dat bestuurd werd door den even eens zeer bekenden athleet Koskela. Nikk. nen werd uit het zijspan geslin gerd en met een geblesseerden linkerarm opgenomen. Koskela was er nog veel erger aan toe. In hopeloozen toestand werd dit slachtoffer opgenomen en naar het zieken huis te Helsinki overgebracht. Naar men zich herinnert, heeft Kikkanen dit seizoen 'op 16 October te Helsinki het wereldrecord speerwerpen op 78.80 meter gebracht. MODERNE MACHINES VOOR UW DRUKWERK! BIJ COSTER. ALKMAARSCHE COURANT. TEL. 3320 Donderdag 15 December. HILVERSUM, 301,5 M. (AVRO- uitz.) 8.— Gr.pl. (8.15 Ber.) 10.— Morgenwijding. 10.15 Gr.pl. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Omroep orkest en soliste. (11.35 Deel. 12.15 Ber.) 12.30 De Romancers en soliste. I.30 Avro-Aeolian-orkest. 2.Cau serie: Laat Uw leven sober zijn doch rijk in feesten. 2.30 Avro- Aeolianorkest. 3.Cursussen voor de vrouw. 3.45 Gr.pl. 4.Voor zieken en thuiszittenden. 4.30 Pianovoordr. 5.20 Avro-Weekkalei- doscoop. 5.25 Felicitaties. 5.30 Avro- Amusementsorkest. 6.25 Ber. 6.30 Sporthalfuur. 7.Voor de kinde ren. 7.05 Avro-dansorkest en solist. 7.30 ANP-ber., hierna het Concert gebouw-orkest, Toonkunstkoor en solisten. (9.30 Causerie over de Intern. Kamer van Koophandel). 10.45 Herd. van den Grooten Trein II.ANP-ber., gr.pl. 11.4012. Orgelspel. HILVERSUM, 1875 en 415,5 M. (8—9.15 en 11—2— KRO, de NCRV van 10—11— en 2—12—). 8—9.15 Gr.pl. (8.15 Ber.) 10— Gr. pl. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gr.pl. 11.30 Godsd. causerie. 12.Ber. 12.15 Gr.pl. 12.30 Het KRO-orkest en gr.pl. 2.2.55 Handwerkuurtje. 3.Voor de vrouw. 3.30 Gr.pL 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gr.pl. 5.Cursus handenarbeid voor de jeugd. 5.30 Gr.pl. 5.45 Orgelspel. 6.45 Sportpr. 7.Ber. 7.15 Journalistiek week overzicht. 7.45 Gr.pl. 8.ANP- en herh. SOS-ber. 8.15 Christ. Harmo nie te Enschede en gr.pl. 9.Din- gaansdag, causerie. 9.30 Het NCRV- Salonorkest. 10.ANP-ber., act. halfuur. 10.30 De Gooilanders. 10.45 Gymnastiekles. 11.Verv. Gooilan ders. 11.25 Gr.pl. 11.5012. Schriftlezing. DROITWICH, 1500 M. 12.05 Gr.pl. 12.20 Het BBC-N orthern-Ireland orkest. 1.20 Jack Wilson and his Versatile Five. 1.552.20 Pianovoor dracht. 3.15 Deel. 3.35 Het Sted. Orkest van Bournemouth, m. m. v. soliste. 5.05 Medische causerie. 5.20 Gr.pl. 5.45 Fred Hartley en zijn Sextet, mmv. solist. 6.20 Ber. 6.40 Landbouwpr. 7.Das Spitzentuch der Königin, operette. 8.15 Cello en piano. 8.50 Causerie over de Mid- dellandsche Zee. 9.20 Ber. 9.45 Het BBC-orkest. 10.20 Korte avond wijding. 11.20 Stanley Barnett en zijn orkest. 11.5012.20 Dansmuziek RADIO PARIS, 1648 M. 9.10, 10—, 10.25 en 11.20 Gr.pl. 12.30 Zang. 1.05 Blareau-orkest. 2.20 Uitz. uit de Académie Frangaise. 5.25 Kamer muziek. 7.20 Bailly-orkest. 8.50 Nat. Orkest. 10.50 en 11.20—11.35 Gr.pl. KEULEN, 456 M. 5.50 Gr.pl. 6.30 Dresdensch Klein-orkest. 7.50 Om- roepdansorkest. 9.209.50 Volks- liederenconcert. 11.20 en 12.35 Om- roepdansorkest en Josef Preissler met z(jn solisten. 1.30 Populair con cert. 3.20 Omroeporkest en solist. 6.Gr.pl. 6.35 Concert. 7.30 Instr. concert. 8.20 Gr.pl. 9.35 Omroep orkest. 10.35—11.20 Omroepklein- orkest, Stuttgarter Volksmusik, so listen en pianoduo. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 en 1.30 Het Om- roepkleinorkest. 1.502.20 Gr.pL 5.20, 5.40 en 7.03 Gr.pl. 8.20 Gr.pl. 9.20 Het Omroepsymph.-orkest en gemengd koor. 10.30 Verv. concert. 10.50—11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr.pl. 1.en 1.30 't Omroeporkest. I.50—2.20 en 5.20 Gr.pl. 6.35 en 7.35 Gr.pl. 8.20 Het Omroeporkest en gr.pl. 9.35 Vervolg concert. 10.30 II.20 Het Omroepdansorkest. DEUTSCHLANDSENDÉR, 1571 H. 7.30 Barnabas von Geczy en zijn orkest en solisten. 8.30 Het Omroep orkest. 9.20 Ber. 9.50 Fluit en piano. 10.05 Ber. 10.2011.20 Barnabas von Geczy en z(jn orkest. GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE. Lijn I: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.9.50, Norman- dië 9.5010.Parijs Radio 10. 10.55, Radio PTT Nord 10.55—11.20, Parijs Radio 11.2012.30, Brussel VI. 12.30—14.20, Lond. Reg. 14.20— 16.Normandië 16.16.50, Lond. Reg. 16.50—17.20, Brussel VL 17.20 —18.35, Fr. 18.35—19.20, VI. 19.20— 19.50, Straatsburg 19.50—20.20, VL 20.2020.45, Beromünster 20.45 21.50, Straatsburg 21.5022.50, Keulen 22.5023.20, München 23.20 —24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Lu xemburg 9.2010.35, Lond. Reg. 10.35—12.20, Droitwich 12.20—14.50, Luxemburg 14.5015.35, Droitwich 15.35—17.05, Radio PTT Nord 17.05 —17.20, Droitwich 17.20—18.40, Lond. Reg. 18.4019.Droitwich 19.24. Lijn 5: Diversen. @©00€I©@9IH)@00©0@# Biljarten. BILJART-WEDSTRIJD. De gisteravond gespeelde biljart-wed strijd tusschen Z.E.K.Z.? (Alkmaar) en D.E.S. (Haarlem), in het lokaal van den heer A. J. de Wit, Luttik-Oudorp, mocht zich in een flinke belangstelling verheugen. Het is Z.E.K.Z.? in deze ontmoeting tegen D.E.S. gelukt de eerste volle winst punten in deze competitie te veroveren, De Wit schijnt zoo langzamerhand zijn ouden vorm te pakken te krijgen, want dezen avond maakte hij zijn partij tegen Steffers in 22 beurten uit en speelde met een gemiddelde van 13.63. Ludeke won, na spannenden strijd, zijn partij tegen v. d. Hoek. De Z.E.K.Z.'er Surig kon het evenwel tegen den Haar lemmer Oosterturn niet bolwerken en ver loor de partij. De uitslagen waren: pnt. brt. h.s. gem De Wit 300 22 74 13.63 Steffers 195 22 49 8.84 Surig 169 54 20 3.13 Oosterturn 225 54 30 4.17 Ludeke 175 32 24 5.47 v. d. Hoek 154 32 21 4.81 Winstpunten 20, voor Z.E.K.Z.? matchpunten 42 KALENDERS. De N. V. Stoomvaartmaatschappij Neder land geeft voor 1939 'n flinken weekkalen der uit, waarin de kalender-bladen zoo nu en dan worden afgewisseld door illustratie pagina's, waarop alleraardigste afbeeldingen uit het dagelijksch leven der inlanders worden gegeven. De firma G. H. A. Schot en Zonen, uit voerders van een Auto-Snel vrachtdienst waarvan het hoofdkantoor te Alkmaar Voormeer 10 is gevestigd, geeft een weekkalender voor 1939 uit. Aan het schild is een fraai gemonteerd potlood gehangen, zoodat deze kalender voor kantoorgebruik uitermate geschikt is. VERLIEFDE BOEKENWURM. KERKELIJKE VERKIEZINGEN TE OUDORP. Door Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem is tot kapelaan te Volendam be-. noemd de heer Th. J. M. Ruiter, thans ka pelaan te Oudorp. Tot kapelaan te Oudorp is benoemd de heer N. P. Velzeboer. In snelle vaart gaat het er vandoor. Na een lange rit komen zij in een groot bos. „Hier is kabouterland", zegt de koetsier tegen Pam. 16. Pam wordt nu bij den koning gebracht, die erg treurig gestemd is, daar vele van zijn onderdanen door een naburige vijandelijke kabouterstam gevangen ge houden worden. „Zou jij ons kunnen helpen Pam?" vraagt de koning.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 9