JUooinciaal Met de IJsbeer van Den Helder naar Alkmaar. 4 AKERSLOOT Voor kleine tuinen. Het is wel interessant varen, maar wie haast heeft kan beter de bus nemen. DANKBARE SCHIPPERS. Glimlachje TWEEDE BLAD. i Behandeling der begrooting. Naar aanleiding van de kwestie over de rioleering (arbitrage) ontspon zich nog een vrij uitvoerige bespreking. Tegen instelling van een commissie voor het zoeken naar werkobjecten had weth. Akkerman geen bezwaar. De voorzitter waarschuwde er in zoo verre tegen dat er veel is wat door den Haag of Haarlem niet wordt goedgekeurd. In elk geval zou een lid van het college voorzitter van een dergelijke commissie moe ten zijn, om van voorlichting te dienen over hetgeen hoogere colleges wenschen. Ten aanzien van distributie van levens middelen verdedigde de heer H e ij n e in schakeling van den middenstand. De heer Akkerman wilde wachten op een mededeeling van het bestuur der mid denstandsvereenigir.gen, dat het inzicht in dézen is veranderd. De heer Rus meende, dat het verkeerd is geweest de winkeliers niet te hooren bii de bespreking der kwestie. Er schijnt daar bij wel iets te. zijn geschied, wat de men- schen van voor- tot tegenstanders heeft ge maakt. Bij „luchtbescherming" stelde de voor zitter voorop, dat de voorbereidingen nog niet zijn afgeloopen. Zoodra zij vasteren vorm hebben aangenomen, zal hij ze aan den raad voorleggen en met opmerkingen zooveel mogelijk rekening houden. De heer G r e e u w vond het ongehoord, dat het Rijk niet bijdraagt in de kosten van de luchtbescherming. B. en W. hadden geen bezwaar tegen ver hooging van de subsidie voor het badhuis Witte Kruis met 100. De heer G r e e u w kwam op voor het in richten van een volière aan de Verschuirlaan. welk idee door weth. Barnhoorn werd bestreden als te kostbaar. Bij „Algemeene opmerkingen" drong de heer Greeuw erop aan de centrale werk plaats voor jeugdige werkloozen te Alk maar zooveel mogelijk te steunen, omdat zij ook voor de Heiloosche jongelui van groot belang is. Men moet zich niet blind staren op enkele cijfers (over 1937 waren de kosten 337.21), maar dient te bedenken, dat ook voor leerlingen van de H.B.S. groote uitgaven moeten worden gedaan. Verder verdedigde spr. het aanwijzen van parkeerterreinen (verbod van parkeeren on bepaalde plaatsen), om gevaar en hinder te voorkomen. De verschillende andere antwoorden van B. en W. op de in de begrootingscommissie naar voren gekomen punten passeerden vrijwel zonder verdere besprekingen de revue, zoodat ten slotte de begrooting (hier bij ook die voor het B.A. en G.E.B.) kon worden vastgesteld zooals zij door B. en W. was aangeboden. Hierbij dienen wij nog op te merken, dat na het indienen van het ont werp de post „Subsidie Wit-Gele Kruis" nog verhoogd was met 100 en gebracht op 500. Opcenten op belastingen onveranderd. De verordening op de heffing van opcen ten op de gemeentefondsbelasting, de ver mogensbelasting en de personeele belasting zooals die in Maart 1.1. is vastgesteld en geldt voor 19381939,-werd ophieuw vast gesteld voor het belastingjaar 1938 c.q. 1939 —1940. Kosten l.o. per leerling. Ingevolge art. 55bis der l.o.-wet 1920 wer den de kosten per leerling voor de school voor gewoon lager onderwijs vastgesteld op 9.51 plus de kosten van administratie ad 50 cent, in totaal alzoo op 10.01. Goede wenschen. Bij het sluiten van de vergadering con stateerde de voorzitter met grooten dank een goeden wil tot samenwerking bij den heelen raad, niet alleen op deze laatste vergadering in 1938, maar gedurende het heele jaar. Hij hoopte voor 1939 op eenzelfde aangename samenwe-king in het belang der gemeente. Den leden wenschte hij voor zichzelf en hun gezinnen een voorspoedig jaar. Belangrijk werkverschaffingsobject. Woensdagmorgen vergaderden de inge landen van den Westwouderpolder, Klaas Hoorn en Kijfpolder en den Hempolder in gecombineerde vergadering in café van Kleeff alhier, welke vergadering werd ge leid door den burgemeester van Akersloot, den heer G. J. J. van den Heuvel, ter be handeling van het agendapunt: kadeverbe tering om het Alkmaardermeer. De verga dering werd tevens bijgewoond door den heer N. Biezeveld, ingenieur te Haarlem, die de technische toelichting over de plannen nader aan de vergadering uiteenzette. In zijn inleiding schetste de burgemeester de abnormale hooge waterstanden welke in December 1925 en Januari 1926 zijn opge treden en ook tot belangrijke peilstijgingen op Schermerboezem aanleiding hebben ge geven en er niet in geringe mate toe mede werkten de aandacht te vestigen op de minder goeden toestand waarin de kaden van de polders om het Alkmaarder meer verkeerden. Dit was aanleiding voor de besturen van gemelde polders om te voldoen aan een oproep van den burgemeester, gedaan in 1926, ter bespreking van de vraag hoe de inderdaad ernstige gevaren waaraan zoowel mensch als dier blootstond en nog-staat voor de naaste toekomst zouden zijn te voorko men. Bij de toen gehouden besprekingen stond algemeen vast dat het in orde brengen dezer kaden een onuitvoerbaar werk zou ziin in verband met den financiëelen toe stand der polders mede tengevolge van de uitgestrektheid dier kaden. Algemeen was men toen van meening, dat het redelijk en billijk zou zijn dat een op lossing in dien zin zou worden gevonden dat een bijdrage in de kosten van de kade- verbetering zou kunnen worden gevonden door een geringe bijdrage van de zijde van die polders welke onder het Schermerboe- zem resorteeren. Een verzoek daartoe werd gedaan aan Ged. Staten dezer provincie welk college in 1927 een afwijzend standpunt innam. Tengevolge van het toenemen der werk loosheid en de noodzakelijkheid dat door Overheidsinstanties werd uitgezien naar werkobjecten was er reden voor het ge meentebestuur van Akersloot in 1936 onder de oogen te zien of door de gewijzigde om standigheden geen aanleiding kon worden gevonden om thans te komen tot de uitvoe ring van wat in 1926 onmogelijk bleek. Op een desbetreffend verzoek van het gemeentebestuur werd bereikt, dat Ged. Staten konden onderschrijven het inzicht van het gemeentebestuur, dat hierin inder daad een niet onbelangrijk werkobject lag. Dit college besloot dan ook om een belang rijke bijdrage te verleenen in de kosten tot het maken van een uitgewerkt plan. Hierdoor kon dus de eerste stap worden gedaan ter bereiking van dit prachtige plan. Uit de nader verstrekte gegevens ter ver gadering teekenden wij o.m. aan, dat de verschillende kaden, zouden worden ge bracht tot een waterkeerende hoogte van resp. 0.40 -f N. A. P. op de meer beschutte plaatsen en tot 0.75 -f N. A. P. voor die kadegedeelten, welke het meest aan den wateraanval zijn blootgesteld. Als normaal profiel is voor de hooge kade gedeelten een kruinbreedte van 1 Meter ontworpen en voor de kadegedeelten kee- rende tot 0.40 N. A. P. een kruinbreedte van 1.50 M. Er is een kleikist ontworpen, welke een breedte krijgt van 0.80 M. en een gemid delde diepte van 0.80 M. onder het be staande kadeverloop. Met het werkloon zal een totaal bedrag van 505,75 gemoeid zijn, terwijl de bij komende kosten op 32415 zijn te stellen. Gerekend wordt, dat er 155 man tewerk kunnen worden gesteld, waarvan 94 ge durende 21 weken en 61 gedurende 34 weken. De financiering van dit plan zal mogelijk zijn, indien het rijk 100 subsidie in de werkloonep verleent: de Provincie een sub sidié verleend van 50 in de bijkomende kosten, terwijl het resteerende gedeelte door de polders voor hun rekening wordt ge nomen. Dit laatste wordt weer mogelijk gemaakt, indien het Werkfonds zijn medewerking verleent om op de bekende voorwaarden dit bedrag aan de polders te verleenen. De polders krijgen daardoor in de naaste toe komst meer op te brengen ongeveer 2 per H.A. per jaar. Uit de besprekingen, die na deze inleiding werden gevoerd, bleek een vrijwel algemeene instemming met de gemaakte plannen en werd dankbaar gewag gemaakt van het sympathieke standpunt, dat tot nu toe ten deze werd ingenomen, zoowel door Ged. Staten, den rijksinspec teur van de werkverschaffing en het werk fonds. Behalve dat veel ingezetenen der ge meente Akersloot aan dit object arbeid zullen vinden, zal dit ook het geval zijn met meerdere arbeiders uit omliggende ge meenten, zoodat het geheele plan meer is te zien als een centraal werkverschaffings object. Wel werd ter vergadering door een der ingelanden van den Klaas Hoorn en Kijf polder het bezwaar geopperd, dat in de ten laste van de polders komende kos ten niet een gelijkmatige verdeeling werd geconstateerd in de op te brengen lasten. De geheele vergadering was echter van oordeel, dat dit bezwaar voor den betrok ken polder niet van zoo overwegend be lang was en dat de totstandkoming alleen mogelijk zou zijn wanneer een eendrachti ge samenwerking en het brengen van of fers door den betrokken polder tezamen werd nagestreefd. Met slechts een stem tegen werd door de gecombineerde vergadering besloten het plan aan de overheidsinstanties ter goed keuring en ter uitvoering voor te leggen. Nadat nog eenige technische opmer kingen werden gemaakt, welke tot volle bevrediging van de aanwezigen werden be antwoord, bracht de burgemeester dank voor de prettige besprekingen, waarna de heer S. Helder te Alkmaar en wethouder E. de Bie te Akersloot woorden van dank brachten aan het adres van den burgemees ter voor het door dezen genomen initiatief en de aan den dag gelegde activiteit in het belang van de polders en de werkloozen. Hierna sluiting. KATJES. Ten gevolge van een zachten winter is de natuur een beetje 'in de war en zoo kon het gebeuren dat we in December nog een fleurige toef Goudsbloemen in vollen luis ter zagen pronken, terwijl elders een je Primula's in volle luister zagen pronken groepje Primula's in vollen bloei al een lentesfeer in den tuin bracht. En zoo verschijnen ook de katjes met zacht weer eerder dan anders, waardoor we al heel vroeg in het jaar ons huis met die sierlijke lenteboden kunnen tooien. De eerste katjes zijn elk voorjaar opnieuw een feest voor hen die van de natuur houden en het ontwaken ervan steeds weer vol belangstelling gadeslaan. Hoe men aan den naam katjes gekomen is, wordt duidelijk als we de wilgentakken in bloei bekijken, hier immers zitten de grijze donzige bloeiwijzen als verkleumde poesjes tegen den tak gedrukt. Maar hoe is het dan met die andere katjes, van haze laar en els b.v., die in uiterlijk niets met de wilgenkatjes gemeen hebben? Dat zij ook als katjes bekend staan, komt voort uit het feit dat men het begrip katje heeft uitge breid over alle bloeiwijzen, waarbij de wind de hoofdrol speelt bij de bestuiving, terwijl meeldraad- en stamperbloemen af zonderlijk vereenigd zijn. Het zijn de hazelaars die de rij openen met hun geelgroene wiegende katjes, waar door de boomen uit de verte met een groen waas overtogen zijn; dan komen de els met zijn forsche geelbruine bloeiwijzen, de abeelenkatjes in de duinen, de berken katjes in hei en bosch en tot slot de wil genkatjes bij sloot en plas. Behalve van de wilgen is de levenswijze van de andere katjes gelijk, het zijn bloe men die heel vroeg in het voorjaar ver- Men late zich door het opschrift van dit artikel niet misleiden. Wat hier volgt is niet de geschiedenis van den een of anderen circusdirecteur, die met een dier uit de poolstreken onderweg is om het hier zijn kunsten te laten vertoonen. Het is dood eenvoudig een kort verslag van de indruk ken van een onzer, die gistermorgen per doodgewone taxi naar Den Helder is ge gaan om triomphantelük terug te keeren boven op den hoogen kop van een dikhui dig scheepsmonster, dat den naam IJsbeer droeg en dat zijn naam eer aandeed door links en rechts in het Noord-Hollandsch kanaal op de dikste ijslagen af te stevenen en er overal dwars door heen te breken. Die krachtpatser onder de schepen was eigendom van de Vereeniging voor Scheep- vaartbelangen in Amsterdam en het was den vorigen dag en ook den nacht daar-, op al van de hoofdstad naar Den Helder vertrokken om een vaargeul door het ka naal te maken. In Den Helder had deze geweldenaar een beetje in de binnenhaven rondgeploeterd en ook daar al het ijs aan schotsen en schotsjes gedrukt en nu kwam het weer van deze marinehaven terug om het Noord- Hollandsch Kanaal nog eens duchtig onder handen te nemen en alles wat er links en rechts van de vaargeul nog aan ijsvlakten was overgebleven met zijn stalen neus ka pot te drukken en het achter zich door zijn machtige schroefbladen tot pulver te laten malen. Het was de Vereeniging IJsstrijd te Alk maar, welke dit gevaarte op het kanaalijs had afgestuurd en ook de Rijkswaterstaat had zich daarvoor geïnteresseerd omdat het Kanaal hier onder de directie Alk maar ressorteert, zoodat ook deze bereid was gebleken de helft van de kosten en het risico te dragen. Toen wij dezer dagen bericht hebben, dat het ijs zou worden gebroken, is er een stormpje van protest opgegaan onder de schaatsenliefhebbers, die hun 'banen be dreigd zagen. Maar dat stormpje is alweer geluwd omdat men heeft ingezien, dat de vorst in de eerstvolgende dagen waarschijn lijk toch niet zal terugkeer en en omdat men ook wel begrepen heeft dat de scheepvaart niet kan stil liggen totdat er eindelijk eens zooveel van het ijs gesmolten zal zijn dat de schepen er weer doorheen kunnen. We hebben dezen tocht gemaakt met den heer Scheffel, secretaris van de Kamer van Koophandel en bestuurslid van de Vereeni ging IJsstrijd en den heer In 't Veld, hoofd ingenieur van den Rijkswaterstaat te Alk maar en nog vóór we in Den Helder waren werd de kop met de hooge stuurhut van de Ijsbeer al zichtbaar en kwam het monster langs een ledige kolenaak tot stilstand zoo dat we met een laddertje aan boord konden klimmen, waar de honeurs werden waar genomen door den geuniformden sluismees- ter van den Rijkswaterstaat, den heer Fer- werda, die den havenmeester na diens nachtelijken tocht aan boord had vervan gen. We hebben in ons journalistieke leven al heel wat' op groote en kleine bootjes over rivieren en zeeën gezworven, maar een toch op een ijsbrekcr is iets, dat niet alle dagen voorkomt. Als een ijsbreker. gaat varen moet het eerst zoo hard gevroren hebben, dat de schepen oVeral vastgeloopen zijn en dank zij onze kwakkelwinters van de laatstè negen of tien jaren was dc ijs- breker om zoo te zeggen werkloos geweest omdat er niemand was, die ze als zoodanig had kunnen gebruiken. Men kent natuurlijk de geschiedenis van den man, die sneeuwschepper van zijn be roep was en wiens organisatie juist op den dag toen er sneeuw was gevallen in sta king was gegaan. Zoo erg was het met den ijsbreker gelukkig nog 'niet. Daar had men ook. alvan jaar tot jaar naar een passend karweitje uitgekeken, maar als een derge lijk vaartuig nooit iets anders te doen had dan ljsbreken zou het de moeite en korten niet loonen het te bouwen en te exploi- teeren. Wanneer er geen ijs is en dat is vrij wel altijd zoo is deze ijsbeer niet altijd werkloos. Het schip doet dienst als bergingsvaartuig voor gezonken schepen en het is tegelijkertijd een drijvende brand weer want er staat een waterkanon van enorme afmetingen op het bovendek en er I zijn geweldige buizen waarmede men niet alleen scheepsruimen onder water kan zet ten, maar ze ook weer kan leegpompen. Maar toch is zoo'n ijsbeer een water monster dat men niet alle dagen tegen komt en alleen daarom was het al interes sant er eens een tochtje op te maken. Wanneer men er zich een voorstelling van maakt dan denkt men zich een vaartuig waar van alle kanten groote ijskegels bij neerhangen en waar de bemanning in bee- renmutsen en pelsen op het dek loopt, maar in werkelijkheid zoo was het althans gistermiddag is het een zeer comforta bele schuit, waarop geen spoor van ijs te ontdekken is, die een geweldige stuur hut met centrale verwarming heeft en waarin een scheepstafeltje met gemakke lijke stoeltjes de vaart in alle opzichten tot een pleiziertochtje maken. Het is zooiets als een tocht met de Alk maar Packet, maar het gaat niet zoo vlug en wie haast heeft kan beter de Heldersche bus nemen. Bovendien is het landschap aan beide kanten vrij eentonig, het is dor gras met bevroren riet en hier en daar een huis je en een brug waar de buurtbewoners van alle kanten naar toe hollen om zoo dicht mogelijk bij het water, of liever bij het ijs, te staan als het monster voorbij komt. Wij voeren met een snelheid van vijf a zes kilometer per uur en bovendien ging het nog zigzag van den eenen kant van het kanaal naar den anderen en door al dat la- veeren is het te begrijpen dat het stikdon ker was toen wij eindelijk in Alkmaar arri veerden. Vanaf den hoogen voorsteven is het een alleraardigst gezicht als dit schip door het ijs breekt, dat op sommige plaatsen 2C tot 30 c.M. dik is. Het gaat een ietsje achteruit, als het ware om een aanloopje te nemen en dan rinkelt de bel naar de machinekamer, er wordt „vol gas" gegeven en het monster stort zich op een ijsvlakte, die in stukken gescheurd wordt of het een reep zilverpapier is. Groote brokken worden losgeduwd, overal kraakt en breekt het ijs en dan komt het aan de achterzijde in de reus achtige schroefbladen, die het water zoo krachtig opmalen, dat voorbijgaande sche pen moeten stil liggen om door de zuiging niet naar den ijsbreker te worden getrok ken. Beneden in een keurig onderhouden machinekamer werkt met oorverdoovend geweld een oliedieselmachine van bijna zes honderd paardenkracht, welke den stroom levert voor een dynamo van ongeveer 500 P.K., die den machtigen bronzen schroef door het water laat malen. En met verba zing ziet men hoe dit vaartuig, dat nog een diepgang van ruim drie meter heeft aan het roer gehoorzaamt. Het zwenkt naar links en naar rechts, het stevent in volle vaart op den kant af. het scheert rakelings langs de ducd'alven van een kanaalbrug en terwijl de verschrik te brugwachter zijn hart nog staat vast te houden is de kop van het schip al veer op het kanaal gericht waar het binnen vijf se conden desnoods kan stilliggen en achteruit varen. De jonge Alkmaarsche vereeniging IJs strijd heeft voor het huren van dit schip, dat ongeveer veertig gulden per uur kost, een belangrijk financieel offer op zich nomen. Zij wordt gesteund door ceni£e f" meenten, b.v. Den Helder, waar men de dagen spontaan honderd gulden subsirif toezegde en ook door Alkmaar, waar m met veel moeite een subsidie van vijf .T twintig gulden heeft losgekregen. En ver" der moet alles betaald worden door de nar* ticuliere leden, die -hepen in de binnen vaart hebben en daardoor belang hebb bij het zoo spoedig mogelijk openbreken van het ijs. Er zijn ondernemingen hier ter stede, die royaal hun verplichtingen nako men, maar er zijn er ook, die het algemeen belang voorbij zien, die geen cent willen offeren zoolang de eigen schepen er geen voordeel van hebben, of, erger nog, 0ok als die schepen er wel van profiteeren. De kapitein van de IJsbcn- lachte wat om de torpedoboot welke de marine met ge strande passagiers en levensmiddelen naar Ameland gestuurd heef! en die het eiland niet heeft kunnen bereiken. Een torpedo boot is nu eenmaal geen ijsbreker en dè marine is veel te bang voor haar kostbare schepen om er eenig risico mee te loopen. Zoo'n tocht, dwars door de ijsvlakte is een karweitje voor de ijsbrekers van de Vereeniging Scheepvaartbelangen, die drie van deze knapen, waaronder er een van 1200 P.K., in Amsterdam heeft liggen. De jonge man, die hier aan het stuur stond had meer dan een etmaal op de brug gestaan en hij scheen van een achturigen werkdag wel eens iets gehoord, maar nooit iets ondervonden te hebben. Daar boven in de stuurhut was het ruim en warm en geriefelijk en er scheen ergens in de ingewanden van den ijsbeer nog een machinist te wonen, die er een vrouw en een baby op nahield en dank zij het vrouwelijk deel der bemanning werden er kopjes vol warme thee en scho teltjes vol heerlijkheden naar boven ge bracht zoodat de passagiers, die voor het traject van Den Helder naar Alkmaar ge boekt waren, zich op een onzer luxieuse mailbooten konden wanen. Overal waar wij triomphantelijk voorbij gleden stapten wielrijders van hun stalen ros en stopten de auto's om het vreemde waterdier te zien passeeren en links en rechts wuifden ons de schippers van vast gevroren tjalken, aken en bottertjes toe, die aan dek waren verschenen en tevreden lachend toekeken als de ijsbeer zijn neus langs hun rompen wreef en de grauwgrijze massa waarin zij gevangen zaten plotseling in scherven brak die naar het midden van het kanaal gleden. Hier en daar was coo'n schuitje nog maar net vrij gekomen of de touwen werden als losgeworpen, de lange boomstokken doken in het water en de heele schippersfamilie stond met verruk te gezichten naar de zwenking van den achtersteven te kijken. Heel wat van die kleine varende mid denstandertjes heeft de breker met zijn ijzeren snuit uit het ijs losgemaakt en wie bedenkt, hoe lang deze menschen daar in kou en ellende ingevroren lagen, moet, ondanks alle protesten van ijsliefhcbbers, wel tot de conclusie komen, dat het nu toch tijd werd hen uit hun isolement te ver lossen. Zoo is deze reddende engel in den vorm van een stalen ijsbeer ten slotte naar Alk maar getrokken en heeft de kapitein in het diepe duister een ligplaats naast een ledige kolenschuit gevonden waar de passagiers op een eenigszins ongewone wijze aan land zijn geheschen en, nog maar nauwelijks op de donkere kade, den hoogen kop van het schip al weer naar het midden van het ka naal zagen glijden, op weg naar Amsterdam waar de beer weer aan den ketting gelegd wordt en volop gelegenheid voor een wel verdiende rust zal krijgen. Nadat de IJsbeer Dinsdagavond door de gister gelegenheid een extra Fricsche brug was gegaan kreeg dc jeugd vischjc te verschalken. schijnen vóór dat er van bladeren sprake is en ook vóórdat de insecten de bestuiving kunnen-volbrengen. Het is-de wind die het stuifmeel van de wiegende katjes opneemt en het in licht gele wolken op de stempels doet neerdalen. Wilgenkatjes verschijnen later, zij bewe gen minder door den wind. maar zij worden al door insecten bezocht, die samen met den wind voor de bestuiving zorg dragen. Bij de wilgen zijn meeldraad- en stamperbloe men nooit aan één boom vereenigd, wat bij de anderen wel het geval is, daar komen mannelijke en vrouwelijke bloemen op één tak voor. Eén enkele katjesdragen is voor onzen tuin een bron van vreugde als de natuur verder nog in rust is, en daarbij is het prettige nog dat er altijd wel een te vin den is die het ook in onze grondsoort zal doen. A. C. MULLER—IDZERDA. VERFRAAI UW BIBLIOTHEEK. Onze binderij maakt Uw oude boeken als nieuw! bINDERIJ COSTER, ALKMAARSCHE COURANT. TEL. 3320 ctoDi/ „Vol, mijnheer!" „Wat? Wilt U een oude man als ik laten loopen?" WEDERVERKOOPERS VRAGEN LEVERANCIERS OM COURANTENRECLAME. Een groote Amerikaansche bier brouwerij heeft dit jaar haar couran ten-reclame met 50 uitgebreid, terwijl zij minder van andere reclamemiddelen gebruik maakte. Het verzoek van de wederverkoopers der William Simon Brewery om meer courantenreclame voor het merk, heeft o.a. tot dit besluit bijgedragen. Van grooten invloed moet ook het voorbeeld zijn geweest, dat enkele groote adverteerders de laatste jaren hebben gegeven. Deze hadden n.1. de prominente plaats die zij in hun branche innamen, verloren tengevolge van allerlei experimenten met nieuwe reclamemiddelen. Zoo gauw mogelijk zijn deze bedrijven echter terugge keerd tot het beproefde en primaire reclamemiddel: courantenreclame.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8