ET POSTWEZEN
DOOR DE EEDWEN HEEN
^Bucgedijfie Stand
'JhiMicaties
SUuUsloletii
Hengelen als sport.
EEN BELANGWEKKENDE HISTORIE
UIT ALKMAAR'S VERLEDEN
TWEEDE BLAD.
DE NIEUWJAARS
RECEPTIE TEN HOVE.
H. M. de Koningin heeft
gistermorgen de Neder-
landsche autoriteiten en het
Corps Diplomatique ten
paleize aan het Noordeinde
in de gelegenheid gesteld
om hun Nieuwjaarswen-
schen aan te bieden. V.l.n.r.
de Engelsche gezant sir
Nevile Bland, de minister
van Buitenlandsche Zaken
mr. J. A. N. Patijn, de ge
zant van Venezuela Sil-
vestre Tovar Lange en de
Duitsche gezant graaf
Julius von Zech Burkers-
roda.
ALKMAAR.
GEBOREN:
Marijtje Margaretha Catharina, d. van
Johannes Wagemaker en Guurtruida Maria
Hoebe.
OVERLEDEN:
Francina de Croes, wed. van Hendrik Sel-
lemans, 80 jaar.
GEBAKKEN VISCH.
Verkrijgbaar voor werkloozen, die in
steunregeling of werkverschaffing zijn op
genomen.
Bonnen: iederen Donderdag aan het
loket Keetkolkschool van 1011 uur
en 44 uur.
V i s c h volgende week Vrijdag even
eens aan de Keetkolkschool van 8.45
9.30 uur.
Men wordt verzocht op tijd aanwezig te
zijn.
Ten hoogste 3 pond per gezin.
De directeur van het gemeentelijk bureau
voor sociale zaken te Alkmaar,
Ed. v. d. HEUVEL.
HINDERWET.
Heden is op de gemeente-secretarie ter
inzage gelegd een verzoek met bijlagen
van de FIRMA KOORN en Co., alhier,
om vergunning tot het uitbreiden van
haar koffiebranderij door vervanging en
bijplaatsing van electro-motoren met dien
verstande, dat in totaal geplaatst zullen
worden 7 electromotoren resp. van 3,
3/10, 1/6 en 4 van 1/2 P.K. in de per-
ceelen FNIDSEN nrs. 117 en 119;
den heer J. WAL VISCH te Amsterdam,
om vergunning tot het oprichten van een
bewaarplaats voor petroleum in het per
ceel BAANPAD nr. 6.
Bezwaren tegen deze uitbreiding en
oprichting kunnen worden ingediend ten
stadhuize, mondeling op DINSDAG 17
JANUARI a.s., voormiddags te ELF UUR
en schriftelijk vóór of op dien tijd.
Gedurende drie dagen vóór gemclden
dag kunnen de verzoeker en hij, die be
zwaren heeft ingebracht op de secretarie
dezer gemeente van de terzake ingekomen
stukken kennis nemen.
Alkmaar, 3 Januari 1939.
Burgemeester en Wethouders
van Alkmaar,
F. H. VAN KINSCHOT. Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
GEMEENTELIJK BUREAU VOOR
SOCIALE ZAKEN.
Bekendmaking.
De directeur van het gemeentelijk bureau
voor sociale zaken deelt aan belanghebben
den mede, dat gedurende het tijdvak van
Woensdag 4 Januari tot en met Dinsdag 10
Januari 1939 de volgende kleuren bons
geldig zijn:
Margarinebonnen: blauwe kleur;
Vetbonnen: witte kleur;
Rundvleeschbonnen: groen met roode
streep.
De directeur voornoemd,
Ed. v. d. HEUVEL.
Alkmaar, 2 Januari 1939.
VISSCHEN.
Het is niet omdat het hengelen op de
Nederlandsche zoetwatervisschen geen stof
zou opleveren tot beschrijving van de spor
tieve genoegens daarvan, neen, alleên om U
eens te laten zien dat de hengelsport op zee
buiten Nederland tot nog grootere sensaties
kan leiden, heb ik mij vandaag tot taak
gesteld U wat te vertellen van de jacht op
het grove waterwild, de machtige reuzen
der oceanen.
Sensatie te over biedt deze tak van de
hengelsport, zij vergt het alleruiterste aan
krachtsinspanning en uithoudingsvermogen
van hare beoefenaren, ja zelfs geeft en eischt
zij op deze gebieden voor menigeen veel te
veel, zoodat na een eerste „kennismaking"
met een woesten en vechtlustigen zwaard-
visch, een flink percentage van de aanvan
kelijk geestdriftige nieuwelingen teleur
gesteld terugkeert tot zijn oude liefde voor
forel of baars, voor snoek of orasem, over
tuigd van zijn lichamelijke ongeschiktheid
voor een urenlang gevecht met een oceaan-
reus.
Zoo juist noemde ik U den zwaardvisch
als een vischsoort, welke bij het „big game
angling" een buit van beteekenis vormt,
maar er zijn nog vele andere soorten die, elk
behept met haar specifieke (on)hebbelijk
heden, den hengelaar vcor puzzles stellen
en telkens een andere taktiek in het gevecht
noodzakelijk maken. Na den zwaardvisch
moet dadelijk tonijn genoemd worden en
er mag hier wel eens de aandacht op ge
vestigd worden, dat vanuit een Nederland
sche haven met een motorboot deze sport
heel goed zou kunnen worden beoefend en
het niet noodig is een lange zeereis te maken.
Immers, scholen tonijnen kan men ver-
wacnten waar scholen haringen zwemmen
(hun voedsel) en wie zijn geluk dan ook
eens wil beproeven, hij zoeke visschende
haringloggers op, in welker nabijheid zoo
dikwijls tonijnen azen op haring en haring-
afval.
Zoover mij bekend, is deze sport nog
nimmer serieus, beoefend aan de vader-
landsche kust. De Engelschen zijn ons in dit
opzicht ver voor. Zoo is bijvoorbeeld in
Scarborough een „Tuna Club" gevestigd,
welke aan haar leden waardevolle inlich
tingen verstrekt over de Noordzee-gebieden,
waar scholen tonijnen zijn gesignaleerd. Ook
de Denen steken ons de loef af, want in de
zee en zeestraten rond en tusschen de Deen-
sche eilanden wordt ijverig door hengelaars
jacht op dezen visch gemaakt, dien velen van
ons hebben gegeten zonder het te weten,
zich er niet van bewust, dat de smakelijke
inhoud van een blikje, waarop het Fransche
woord „thons" voorkomt, tonijnenvleesch is,
afkomstig uit de Middellandsche Zee. De
rest van het opschrift „a 1' huile d' olive"
wordt gewoonlijk beter begrepen!
Dat zijn dan zwaardvisschen en tonijnen,
dieren die gemakkelijk een gewicht van 700
pond kunnen halen en in deze gewichten
ook herhaaldelijk aan den hengel worden
gevangen. De hierbij gaande afbeelding van
een hengelaar die „contact" heeft met een
zwaardvisch,' geeft u eenig denkbeeld van
de situatie en de uitrusting. Let u eens op
de speciale handschoenen, die noodig zijn
om ernstige verwondingen van polsen en
vingers door de snel afloopende vlaslijn te
voorkomen. Ook het zwakke geslacht
schrikt in de Vereenigde Staten niet terug
voor de gevaren want ook die zijn niet
denkbeeldig en inspanningen verbonden
met deze zeehengelarij, getuige de foto van
de dame met twee door haar gevangen,
welgevormde zwaardvisschen.
Maar behalve zwaardvisch en tonijn leven
in oceanen en zeeën nog andere monsters,
die met den hengel kunnen worden bestre-
den en overwonnen en de gewichten van
sommige hiervan gaan de duizend pond ver
te boven.
In de eerste plaats denk ik dan aan de
moordzuchtige haaien die, bij gebrek aan be
ter, ook wel met hengel en haspel worden
opgezocht en dikwijls overwonnen. Veel af
zichtelijker nog van uiterlijk zijn de groote
roggen, bodembewoners van vele zeeën, af
schuwelijke monsters, die gedachten aan
voorwereldlijke tijden oproepen en er mis
schien wel een overblijfsel van zijn. De
giftige angel aan den staart maakt het vis-
schen op deze dieren dubbel gevaarlijk en
het gewicht is soms zoo enorm, dat het
urenlang duurt voordat de hengelaar in
staat is zijn buit van den bodem los te
krijgen, die met zijn „vleugels" zich als het
ware aan den bodem vastzuigt. De emoties
zijn in den beginne gewoonlijk gering,
maar zoodra het beest van taktiek gaal
veranderen, hiertoe al of niet gedwongen
door den hengelaar, dan weert hij zich dui
velachtig en kan met een snelheid aan de
oppervlakte rondschieten, die angstaanja
gend is en welke men bij een beest van een
dergelijken vorm niet zou verwachten.
Lang niet altijd is de hengelaar zoo for
tuinlijk, dat hij den rog kan dwingen zijn
tactiek van „boren" in den bodem te laten
varen, immers het komt meermalen voor
dat zelfs met het sterkste tuig geen bewe
ging in het monster is te krijgen, of dit, over
den bodem zwemmend, langzaam maar
zeker steeds meer lijn van de rol aftrekt,
zonder dat het den hengelaar gelukt
het dier te „keeren". In het eerste geval
schiet er niets anders over dan de lijn
af te snijden en is het incident afgeloopen
met het verlies van een onderlijn met haak
en eenige tientallen meters vlaslijn, maar
als die oerkracht steeds maar verder zwemt,
dan komt er een einde aan de hoeveelheid
snoer op de rol, ook al bedraagt deze duizend
meter een lengte die overigens geen
maximum is bij deze sport en het eind
van het liedje is, dat de lijn wordt stuk ge
trokken, waar zij op de spoel bevestigd zit.
Mèt het onbevredigende gevoel overwonnen
te zijn door een tegenstander, die zelfs niet
het puntje van zijn neus heeft laten zien
en die slechts door zijn gedragingen, zij het
met aan zekerheid grenzende waarschijn
lijkheid, als rog kan worden gedetermineerd,
zijn wij dan een lijn kwijt die met twee
tientjes niet betaald is.
Een dure sport is deze visscherij zeker.
Ware de uitrusting niet zoo kostbaar en
waren de bedragen, die men aan huur voor
een motorboot met bemanning moet be
talen niet zoo hoog, dan zou het aantal be
oefenaren aanmerkelijk grooter zijn. En het
is helaas niet mogelijk om op de uitrusting
te bezuinigen of vanuit de kust met succes
te hengelen.
Zonder heden verder in te gaan op de
uitrusting, geschikt voor deze hengelsport,
wil ik er toch vast even de aandacht op
vestigen, dat een vastgeslagen visch met een
sneltreinvaart in één rush eenige honderden
meters lijn van de rol doet afloopen. En
wat zoudt u wel denken, wat er met zoo'n
rol gebeurde, indien niet was gezorgd voor
een product, dat door bijzondere constructie
en materiaal in staat is deze krachtproef te
doorstaan? In luttele seconden was zoo'n
rol warm en tevens vastgeloopen. „Bevro
ren" zegt de Engelschman heel typisch.
KARBA.
(Nadruk verboden).
(Niet officieel)
4de klasse, 2de lijst
Trekking van Dinsdag 3 Januari 1939
Hooge Prijzen
25.000.— 6955
1.000— 13086 20375
400.— 4142
f 2006827
100,300 1 4557 4806 6815 9766 12773
15069 19418
Prijzen van 65.—
1036 1082 1160 1187 1188 1189 1201 1204
1205 1241 1260 1289 1300 1306 1326 1345
1373 1402 1444 1511 1569 1571 1656 1691
1693 1704 1817 1832 1895 1897 1909 1938
1966 1985 2021 2101 2126 2139 2165 2172
2212 2248 2267 2328 2333 2391 2436 2525
2552 2650 2670 2690 2717 2751 2754 2780
2803 2877 2891 2918 2951 2971 2972 2994
3028 3038 3073 3106 3165 3173 3206 3208
3237 3303 3316 3324 3341 3397 3413 3453
3461 3544 3580 3618 3627 3762 3797 3798
3863 3874 3877 3963 3969 3970 4020 4031
4045 4067 4167 4168 4173 4181 4191 4219
4247 4251 4254 4273 4335 4352 4436 4445
4598 4645 4685 4695 4696 4697 4702 4736
4778 4783 4785 4788 4880 4897 4904 4911
4919 4946 5019 5040 5043 5152 5199 5353
5398 5495 6507 5551 5559 5637 5651 5667
5685 5752 5775 5782 5842 5873 5912 5923
5925 5961 6006 6037 6039 6056 6080 6098
6110 6121 6123 6215 6238 6278 6281 6387
6448 6544 6588 6591 6642 6649 6652 6679
6706 6712 6752 6775 6788 6818 6830 6901
6906 6917 6952 6957 6976 7009 7036 7048
7069 7080 7094 7115 7165 7267 7314 7315
7401 7406 7407 7411 7431 7444 7489 7496
7566 7570 7579 7590 7593 7595 7599 7636
7642 7653 7677 7750 7780 7944 7989 8003
8044 8067 8086 8088 8149 8185 8188 8246
8258 8299 8325 8337 8342 8346 8370 8467
8479 8487 8507 8513 8544 8552 8553 8564
8595 8600 8620 8623 8662 8709 8760 8774
8775 8796 8800 8829 8859 8896 8930 8945
8954 8975 9028 9065 9069 9096 9103 9107
9126 9135 9140 9165 9233 9305 9336 9348
9352 9363 9369 9393 9401 9422 9472 9483
9501 9516 9546 9592 9615 9637 9641 9643
9679 9690 9771 9780 9818 9830 9921 9932
10006 10050 10077 10085 10107 10111 10113 10129
10130 10201 10210 10221 10273 10285 10342 10351
10378 10457 10458 10463 10505 10577 10587 10645
10688 10700 10781 10791 10792 10810 10813 10837
10852 10879 10891 10946 10982 10998 11026 11058
11067 11071 11100 11120 11123 11131 11163 11282
11311 11314 11338 11355 11356 11359 11375 11384
11402 11443 11549 11569 11577 11612 11620 11633
11688 11696 11700 11731 11764 11772 11788 11805
11807 11872 11884 11890 11937 11940 12009 12109
12125 12143 12153 12181 12242 12257 12299 12301
12333 12335 12366 12382 12386 12400 12453 12490
12502 12518 12554 12564 12610 12725 12748 12793
12794 12832 12852 12946 13034 13078 13081 13092
13101 13178 13190 13247 13258 13303 13305 13307
13354 13378 13402 13417 13425 13430 13435 13485
13538 13559 13598 13615 13628 13629 13654 13692
13696 13716 13769 13799 13836 13840 13849 13889
13893 13898 13934 13961 13972 14066 14075 14104
14106 14140 14150 14207 14215 14219 14234 14294
14368 14447 14491 14504 14518 14535 14537 14559
14602 14625 14746 14772 14796 14806 14870 14903
14929 14933 14950 14964 14994 14995 15017 15034
15042 15081 15225 15244 15302 15304 15322 15324
15344 15348 15371 15396 15398 15400 15445 15446
15447 15463 15481 15495 15509 15554 15560 15575
15594 15670 15704 15747 15812 15820 15835 15872
15890 15911 15932 15934 15941 15972 15974 16014
16043 16057 16081 16118 16124 16136 16142 16144
16177 16194 16354 16372 16415 16483 16549 16572
16635 16674 16678 16696 16720 16751 16797 16840
16853 16868 16871 16886 16904 16913 16971 16974
16990 17009 17044 17072 17124 17140 17247 17274
17277 17292 17294 17308 17315 17324 17333 17338
17348 17352 17365 17394 17417 17449 17457 17473
17483 17487 17501 17514 17576 17772 17774 17783
17804 17818 17862 17919 17922 17925 17927 17938
18021 18022 18065 18070 18082 18092 18094 18125
18138 18159 18172 18219 18237 18240 18258 18306
18311 18348 18369 18385 18496 18504 18515 18520
18555 18564 18614 18662 18667 18676 18751 18796
18828 18910 18946 18965 19010 19038 19084 19099
19104 19112 19155 19217 19232 19236 19264 19230
19332 19341 19379 19496 19520 19524 19525 19556
19610 19614 19623 19681 19737 19752 19764 19774
19790 19813 19890 20006 20008 20040 20065 20080
20113 20126 20127 20138 20155 20229 20248 20332
20342 20344 20345 20393 20402 20420 20422 20423
20455 20471 20481 20528 20534 20550 20558 20576
20594 20628 20659 20696 20706 20738 20761 20782
20784 20817 20873 20874 20911 20928 20936 20946
20947 21004 21100 21165 21223 21329 21441 21527
21549 21583 21594 21619 21652 21664 21704 21723
21754 21793 21796 21825 21833 21842 21856 21889
21938
TWEEDE HANDSCH-GOEDEREN?
WOENSDAGS er ZATERDAGS.
Vraag er Aanbod.
35 cent per 5 regels a contant.
1)
't Gaat allemaal zoo gemakkelijk en
zoo vlug tegenwoordig: 's avonds werp
je ergens in ons land een brief in de
bus en den volgenden morgen wordt hij
prompt door den postbode bezorgd aan
het adres, dat op de enveloppe ge
schreven staat.
Wij, Nederlanders van 1939 acceptee
ren dat zoo maar, wij vinden dat heel
gewoon. En wij zijn misschien soms een
beetje verbolgen, als een brief eens een
halven dag later bezorgd wordt
Het is hier de plaats niet, om na te gaan,
hoe de machtige machine der P.T.T. werkt.
Misschien krijgen wij later nog wel eens de
gelegenheid, om U het een en ander te ver
tellen van de werkwijze van onze moderne
posterijen.
Wy zullen in een serie artikelen den le
zers trachten duidelijk te maken hoe het
vroeger ging met onze brieven, hoe toen dc
organisatie was, hoe toen reeds een rege
ling noodig was, om correspondentie te
kunnen voeren.
Het is de heer H. van Drunen geweest,
die een groot gedeelte van zijn vrijen tijd
heeft opgeofferd aan het nasnuffelen van
oude archiefstukken en die daardoor in
staat gesteld is, een belangwekkende ge
schiedenis van de posterijen in vroegere
eeuwen op schrift te stellen. En waar hier
hoofdzakelijk de geschiedenis der Alkmaar-
sche posterijen misschien zouden wij
kunnen zeggen de geschiedenis van de
posterijen in Noordholland behandeld
wordt, daar is het voor onze lezers dubbel
interessant, om te lezen, wat de heer van
Drunen heeft genoteerd.
Het zal dan blijken, dat de gegevens uit
vroegere eeuwen zeer schaars zijn, maar
dat naarmate de geschiedenis jonger
wordt, ook de gegevens ruimer voorhanden
zijn.
Het zal tevens blijken, hoe slechts gelei
delijk een grooteorganisatie tot stand
kwam en tenslotte uitgroeide tot het huidi
ge staatsbedrijf, dat kortweg P.T.T. ge
noemd wordt.
Doch laten wij zien, wat de heer van
Drunen weet te vertellen!
o
Berichtgeving in een of anderen vorm
bestond reeds voor onze jaartelling. Te
voet of te paard trokken boden rond met
schriftelijke of mondelinge boodschappen
en na dagen, weken, maanden soms kon de
afzender van zoo'n boodschap antwoord
verwachten.
Geleidelijk werd dat anders, en als wij
de oude archieven nazoeken, dan blijkt,
dat reeds ongeveer 400 jaar geleden de of-
ficieele instanties zich al met de posterijen
bemoeiden, zij het slechts zeer bescheiden.
Slechts in een enkel geval bevond zich in
de voorbije eeuwen het postwezen in han
den van een stadsbestuur en voor het ove
rige zorgden particulieren, die daarvoor
toestemming hadden verkregen van de
stadsbesturen, voor de verzending en be
stelling van poststukken.
Zooals met zooveel andere dingen ge
beurde, werd in dien tijd ook het postmees
terschap dikwijls door de Vroedschappen
aan familie-leden gegeven en deze hadden
er een flink bestaan van, zorgden wel, dat
de „affaire" in de familie bleef en be
schouwden haar weldra als een particulier
eigendom.
De Schagensche post.
Zoo was het ook met de z.g. Schagensche
post. De familie Schagen, zoo lezen wij uit
oude archiefstukken, beheerde de post in
Alkmaar en omgeving van 16781747, ter
wijl daarna tot 1813 afstammelingen van
deze familie zorg droegen voor het post
vervoer!
Vóór de familie Schagen de post ver
zorgde, was de bevolking van wat tegen
woordig Noordholland-Noord is, uitsluitend
aangewezen op kooplieden en reizigers, die
toevallig vertrokken en wel eer. brief wil
den meenemen, of op eigen boden, zooals
ook het stadsbestuur ze had. Bovendien kon
men dikwijls de hulp inroepen van schip
pers, die vrij regelmatig met hun schepen
over en weer voeren.
Over reizende „booden" van de stad Alk
maar wordt reeds gesproken in 1567, maar
uit andere stukken lezen wij, dat reeds
voor 1567 schippers en voerlieden de brie
ven meenamen. 1)
Deze schippers hadden toen al een vrij
goede organisatie en in dien tijd kende men
ook al posttarieven.
1) Als eerste brievenbesteller in Alk
maar wordt genoemd Jan Jacobsz, aange
komen 15 Juni 1645 en wonende in het
„agterfnidsen".
Eenige oude tarieven.
Wat die oude tarieven betreft, de oudste
regeling van de stad Alkmaar was wel die
met Haarlem. Zij dateert van 1604 en werd
nadien o.a. gewijzigd in 1765 en 1776, in
welk jaar het port voor een brief op 2 'stui
vers werd bepaald. Alkmaar had verder
een regeling met de Egmonden, dateerende
uit het jaar 1652, met Hoorn d.d. 1649, ge
wijzigd in 1776, met Leiden d.ci. 1638'met
Rotterdam d.d. 1666, met Dordrecht en
Gouda d.d. 1727. Maar reeds voor 1604 be
stond er een beurtveer, door schippers on
derhouden, op Amsterdam. Dit veer da-
teei t van 1544 en hoewel er nergens gezegd
wordt, dat de schippers ook orieven rer-
v oei den, mag men dit veilig aannemen.
Dat blijkt o.m. wel uit de zoogenaamde
vors regeling, welke In 1624 reeds voor het
Amsterdamsche Veer bestond. Bij vriezend
weer moest de schipper, die het eerst was
vast gevroren", loopende naar Amster
dam. Bepaald was. dat de schipper moest
loopen, zoodra er voor 35 stuijvers aan
brieyen was verzameld. Die „vorstrege-
hng fungeerde niet zonder kritiek. Wc
lezen namelijk, dat men zich ;n 1724
beklaagde over die „vorstregeling".
Aii^ WaS t0Ch een r')dende post
van Alkmaar naar Amsterdam, die de brie-
3, Stuiv*rs Per stuk overbracht",
teiwyl de loopende schipper vier stuivers
per brief moest hebben.
Was de port op Amsterdam in 1768 nog 2
HrWvrLi "rrÜSt" Van 1770 ^eft aan:
briefvragt —1—8, bestelloon —.—8, samen
twee stuivers. Een brief naar Rotterdam
kostte in dien tijd 3 stuivers, naar Leiden
eveneens 3 stuivers en mar i
2 Men eie,.
correspondeeren niet.
Alkmaar centrum.
Al heel vroeg poogde de stad Alkmaar
door mede te werken aan het oprichten van
veerdiensten de omgeving tot zich te trek
ken, want in verschillende jaren tusschen
1659 en 1689 werden contracten gesloten
met menschen uit Opmeer, O.- en N.-Nie-
dorp, Schoorl, Camp, Schagen, Zuidsclnr-
mer, de Rijp, enz.
Pieter Willemsz Cavaljer van Oudkarspel
kreeg zelfs 63 gulden voor eerste onkor*en.
Voor O.- en N.-Niedorp werd bepaald: van
brieven en kl. packjens sal hij loon trecken
in redelij kheit ende ioo het Burgemo.ste-
ren zullen ordonneeren.
In later tijd werden nog regelingen ge
troffen, waarbij ook brréfvervoer werd toe
gestaan, met Middelburg (30 April 1782).
Spanbroek (1772), Medemblik (1772),
Schermerhorn (1770), Broek op Langen-
dijk en Noord-Scharwoude (1818) en Den
Helder (1841), terwijl een wagendier.st op
Haarlem in 1751 tot stand kwam.
Voor de in de omgevihg van Alkmaar lig
gende plaatsen bedroeg het port 2 stuivers.
Georganiseerd vervoer.
Pas 22 October 1678 werd de eerste po
ging tot georganiseerd vervoer te land in
de vroedschap behandeld, toen een verzoek
van „Hillebrant en Lambertus Schagen
emme acte mogen hebben van met uytsluy-
tinge van ouds postmeesteren dezer stad
een posterye op te moghen richte" werd
ingediend.
Zaterdag 29 Oct. d.a.v. werd hierover ge-
delibireerd en 3 December van hetzelfde
jaar „het verzoek van L. en H. Schagen
omme acte te mogen hebben van met uyt-
sluytinge van ouds postmeesteren dezer
stad en posterye op te moghen richte"
werd ingediend.
Wordt vervolgd.