AMSTERDAMSCHE BEURS LAATSTE BERICHTE VRAAG EN AANBOD Jkcuindaa£ Tlieuias JIfieepstijdwQM Besnoeing bij de Duitsche spoorwegen. Tal van diensten vervallen. Karakter werkverschaffing wordt gewijzigd. Vrachtauto door trein gegrepen. Komt U eens een Carousselavond bijwonen Denkt U er aan Uw voor ZATERDAG op te geven? De Alkmaarsche Courant DERDE BLAD. lOHGECOBMGEEBD). 3. Met het oog op de toenamend ern stige situatie der spoorwegen in Duitschland zullen thans, naar gemeld, op groote schaal personentreinen ko men te vervallen. Speciale treinen, extra-treinen, plezier- treinen, en wintertreinen zullen uit de dienstregeling worden geschrapt. Volgens de spoorwegautoriteiten zijn de ze schrappingen niet alleen veroorzaakt door de toegenomen eischen voor het goe derenverkeer. De electriciteitsvoorziening voor het spoorwegverkeer, in het bijzonder in Zuid-Duitschland, is onvoldoende voor de behoeften, daarom zullen de -motorwa gens worden vervangen door eenige hon derden locomotieven. De minister van sociale zaken heeft d.d. heden aan alle gemeentebesturen een uitvoerig schrijven gericht, waarin o.m. ge zegd wordt, dat de regeering besloten heeft het karakter van de werkverschaffing te wijzigen. „Vooropstellende de beteekenis van den arbeid aldus de minister zal geleidelijk bestrij ding van de werkloosheid zelf de plaats innemen van leniging der ge volgen ervan, gelijk thans het geval is". Morgen zullen wij het schrijven van den minister in extenso publiceeren. MEVROUW GANDHI GEARRESTEERD. Mevrouw Gandhi is gearresteerd toen zij aankwam om deel te nemen aan de onge hoorzaamheidsbeweging in den Britsch- Indischen staat Rajkot, waar de beweging door de autoriteiten is verboden. Dit is reeds de zevende keer dat me vrouw Gandhi om politieke redenen is gearresteerd. LANDBOUWER DOOR VRACHTAUTO OVERREDEN EN GEDOOD. Gistermiddag is nabij den overweg op den Pesser straatweg te Hoogeveen, de 60-jarige landbouwer Pieper uit Ruinen, door een vrachtauto, geladen met kunstmest, aange reden. De man was op slag dood. ONDER TRAM GERAAKT EN GEDOOD. Vanmorgen is te Rotterdam de 53-jarige L. van Wingerden die op den hoek van de Bergschelaan en den Schieweg per fiets voor langs een tram van lijn 6 wilde rijden, onder die tram geraakt. Zijn hoofd werd verbrij zeld. De man was op slag dood. ONTPLOFFINGEN OP STATIONS VAN DE „TUBE". Vanochtend om zes uur hebben zich ontploffingen voorgedaan in de stations van den ondergrondschen spoorweg aan Tottenham Court Road en Leicester Square te Londen. Men gelooft, dat op Tottingham Court Road een bom, welke zich bevond in een in depot gegeven koffer, de ontploffing heeft veroorzaakt. Een stationsbeambte werd ern stig gewond. Het bagagedepot en de bureau ruimte werden beschadigd. De kracht der ontploffing op Leicester Square was zoo hevig, dat de ruiten der étalages in de wachtzaal van het station werden vernield. Vijf personen werden ge wond. Een moest naar een ziekenhuis worden vervoerd. Vensterruiten van tegenover het station gelegen gebouwen werden vernield. DE ONTPLOFFINGEN TE LONDEN. Vragen in het Lagerhuis. De beide ontploffingen, welke zich van ochtend hebben voorgedaan in de „Tube"- stations Tottenham Court Road en Leices ter Square te Londen, hebben den leider der oppositie Attlee aanleiding gegeven vragen te stellen, waarop minister van Binnenland- sche Zaken, Sir Samuel Hoare antwoordde. Hoare noemde de ontploffingen ernstig. Hij voegde hier aan toe: „Ik betreur te moeten zeggen, dat twee personen ernstig werden gewond en dat ernstige schade werd aange richt. Naar het schijnt, zijn de ontploffingen veroorzaakt door bommen met tijdlonten, welke des nachts in de bagage-depots wer den bewaard. Het onderzoek is in vollen gang". Alle Tubestations worden scherp be waakt. Indien de ontploffingen zich later zouden hebben voorgedaan, zouden zij vele dooden en gewonden hebben veroorzaakt. Scotland Yard is een groote razzia begon nen. Alle depots worden onderzocht ön niets wordt in bewaring aangenomen, ten zij de brengers laten zien wat het is. Volgens Havas hebben autoriteiten van Scotland Yard tegenover Pess Assocition verklaard er van overtuigd te zijn, dat de ze ontploffingen opnieuw het werk zijn van lieden die sympathiseeren van het Iersche republikeinsche leger. WIELRIJDER GEDOOD. Hedenochtend omstreeks elf uur werd op den Benoordenhoutscheweg te den Haag ter hoogte van het Roomhuis de wielrijder P. Boon door een personenauto uit Wasse- haar aangereden en op slag gedood. De oorzaak is vermoedelijk, dat de wielrijder onvoorzichtig den rijweg overstak. DOODELIJK BEDRIJFSONGEVAL. De 44-jarige metaalbewerker G. Westen- "erg, gehuwd en vader van één kind, werk- zaam aan de machinefabriek der N.V. Gebr. Stork en Co. te Hengelo, geraakte thet zijn hoofd tusschen de onderdeelen van een draaibank. De man werd ernstig verminkt en moe onmiddellijk dood zyn geweest. Twee inzittenden gedood. Een ernstig ongeluk, dat twee slacht- fers heeft geëischt, is vanmorgen ge- eurd ter hoogte van het aiation Oude- molen, gelegen tusschen Assen en Vries. r? .vrachtau*° van de bode Ganzeveld uit Vries, komende uit de richting Oude molen, is op den onbewaakten overweg bij dit plaatsje door een Dieseltrein gegre pen. De twee inzittenden zijn hierbij om het leven gekomen. Het zijn de 16-jarige H. Hogenberg uit Vries en de 20-jarige Meertens uit Grootegast. De vrachtauto had 50 meter vóór den onbewaakten overweg van Oudemolen gestopt om den molenaar Evers uit Vries, welke tot hier was meegereden, te laten uitstappen. Zij was daarna doorgereden en moest bij den onbewaakten overweg stoppen om een rangeerlocomotief, die de chauffeur van de vrachtauto uit de rich ting Assen zag aankomen, te laten pas- seeren. Vlak achter deze locomotief wilde de bestuurder van de vrachtauto den overweg passeeren. Echter kwam juist uit de tegenovergestelde richting met zeer groote snelheid een Dieseltrein, welke om negen uur uit Groningen was ver trokken. De auto werd door den trein gegrepen en met een ontzettenden knal werd de auto in stukken gereten. Tengevolge van de hevige botsing vloog het voorste ge deelte van het eerste treinstel uit de rails. Eerst 800 meter verder kwam de trein tot stilstand. Omdat het linkervoorwiel van den trein steun vond tegen den binnenkant van de rechter rails, werd voorkomen dat de trein den spoordijk afvloog. De cabine van den wagenvoerder werd totaal vernield. De bestuurder, die op zijn plaats was blijven zitten, liep echter geen letsel op. Stukken van de vrachtauto vlo gen 500 tot 600 meter in het rond. De inzittenden, die er uit waren ge slingerd, werden op slag gedood. ZUIDSCHARWOUDE De nieuwe gemeenschappelijke rege ling voor de gasfabriek van de Lan- gendijker gemeenten en Sint Pancras. Donderdagmiddag werd in café De Roode Leeuw te Zuidscharwoude een gecom bineerde vergadering gehouden van de ge meenteraden van de vier Langendijker ge meenten en Sint Pancras, over de nieuwe gemeenschappelijke regeling voor het ge meenschappeljjlc gasbedrijf dier gemeenten. In deze vergadering, welke geleid werd door den heer J. Kroonanburg, voorzitter van de gascommissie en burgemeester van Sint Pancras, heeft men besloten, dat de raadsleden het als een moreele plicht zullen beschouwen, de in deze vergadering geno men besluiten bij de behandeling in de openbare raadsvergadering als richtsnoer te zullen nemen en zich er aan te houden. Even nadat met de artikelsgewijze behan deling van de regeling werd begonnen, stel de de heer P. de Geus een vraag over de toe zending van de stukken, welke hierop be trekking hadden. De voorzitter achtte het van groot belang, aldus luidde zijn toelichting, dat de raads leden zoo duidelijk mogelijk werden inge licht. Burgemeester Schelhaas van Broek op Langendijk stelde voor, een artikel tusschen te voegen, waarin wordt bepaald, dat de commissie openbaar zal vergaderen, waarbij hij tevens ter sprake bracht, of de commissie zelfstandig moest worden gemaakt of dat het een adviseerend college zou moeten blij ven. t Burgemeester van Spengler verklaarde zich een tegenstander van het verleenen van bevoegdheden aan de commissie. Hierdoor zouden de raden toch geheel buiten alles komen te staan. De raad moest volgens spr. autonoom blijven. Dat het vanaf 1910 goed is gaan is het beste bewijs, dat er niet veran derd moet worden. Er komt een onge- wenschte toestand, als het voorstel wordt aangenomen. Burgemeester Wijnveldt zeide, dat er in derdaad een ander cachet aan de comm. zou worden gegeven. Spr. is voor openbaarheid, maar daardoor moet het karakter van de comm. ook veranderen. De heer Borst stelde voor, dat de com missie in het openbaar vergadert en dat de comm. wordt samengesteld uit van elke ge meente drie vertegenwoordigers, aan te wijzen door den raad. Het ambtshalve zit ting hebben van de burgemeesters wilde spr. uit het reglement wegnemen. De heer Kloosterboer vond het heel goed, dat de commissie zelfstandig werd. Voorloopig werd na nog eenige bespre kingen van dit onderwerp afgestapt, om er later op terug te komen. Besproken werd vervolgens de bepaling, dat de burgemeesters ambtshalve lid zijn van de commissie. De heer Borst wilde de raden vrij laten te benoemen wie zij willen, hetzij den voorzitter of raadsleden. Na ampele bespreking, besloot men, de bepaling, dat burgemeesters ambtshalve lid zyn van de gascommissie te schrappen. Voor deze bepaling stemden 11, tegen 18, 1 blanco. Men besloot verder, dat elke ge meenteraad drie vertegenwoordigers in het bestuur kiest, uit de burgemeester en de raadsleden. In plaats van twaalf maal per jaar, zal men in het vervolg een keer in de twee maanden vergaderen. De heer Kooy stelde voor, het presentie geld af te schaffen, waartegen verschillen de bezwaren werden aangevoerd. Na eenige besprekingen deelde de heer Schrijver mede, dat een rechtskundig ad vies is ingewonnen. Dit gaf aan, dat de bur gemeesters wel presentiegeld als lid van de gascommissie mogen ontvangen. Het presentiegeld werd gehandhaafd. Nu de burgemeesters niet meer ambts halve lid van de commissie zijn zal het dag. bestuur ook niet meer ambtshalve door de burgemeesters worden vervuld. De raden zullen een van de drie vertegenwoordigers in de gascommissie aanwijzen tot bestuurs lid. Na eenige besprekingen besloot men, den voorzitter een vergoeding an tenminste 100 per jaar te verleenen. De werkzaam heden zijn van dien aard, dat er wel een vergoeding gerechtvaardigd is. De burge meester van Zuid- en Noordscharwoude vond het niet juist, een burgemeester een extra-vergoeding te geven voor de werk zaamheden, welke hy in zijn gewonen ar beidstijd verricht. Spr. was er wel voor, 'n vergoeding te geven, als een niet-burge- meester voorzitter werd. De heer Borst vroeg op 100 wel vol doende was. De commissie stelde voor, den secre taris een jaarwedde van 200 te geven. De werkzaamheden zullen toenemen, als de commissie zelfstandig wordt, deelde de heer Wijnveldt mede. De heer Kooij wilde het op het oude bedrag laten. Men heeft niets te missen. De heer Du Burck wilde 150.per jaar geven. Het voorstel van de commissie werd aangenomen. Men besloot verder, de commissie zelf standig te maken en verschillende be voegdheden te verleenen. Er stemden 6 tegen en 23 voor het verleenen van budgetrecht aan de commissie. Ook het voorstel voor de openbare vergaderingen van de commissie werd met algemeene stemmen aangenomen. Nadat nog eenige wijzigingen waren aangebracht, volgde sluiting. HENSBROEK Floraliavereeniging. De jaarvergadering van de Floralia vereeniging te ensbroek werd Donderdag gehouden om 7 uur in café Kossen. De hee rKooiman riep den opgekomenen een hartelijk woord van welkom toe in het bijzonder den heer Groen van St. Pancras, die een lezing zou houden over het kwee ken van dahlia's. Uit het jaarverslag vermelden we dat 1938 voor de vereeniging geen onvoor- deelig jaar is geweest. Gehouden zijn twee tentoonstellingen, een van bloembollen en huisvlijt in Februari en een van bloemen, planten en tuinbouwartikelen in Septem ber. De inzendingen waren iets minder dan in 1937 hoewel de kwaliteit heel goed was. De rubriek dahlia's muntte zelfs uit, ook wat betreft de opstelling van dezen stand. De vereeniging telt op het oogen- blik 160 leden. Gehouden zijn 5 bestuurs- en 1 ledenvergadering. Met den wensch dat 1939 weer een goed jaar moge zijn, sloot de secretaris zijn jaarverslag. Ontvangen was met kassaldo 1937 te samen 636.94, uitgegeven 503.68, saldo over het afgeloopen jaar met kasgeld 1937 te samen 133.32. Het kassaldo op 1 Januari 1937 was ruim 96.00, zoodat er een kleine vooruitgang viel te constatee- ren. Mevr. WitHelder ontving een woord van dank. Bij de bestuursverkiezing waren aftredend mevr. WitHelde,, mevr. van LeyenBloem en de heer K. de Hart. Al len werden herkozen en namen hun be noeming weder aan. Bespreking bollententoonstelling 1940 Hierover zeide de voorzitter het volgen de: Daar het zeer moeilijk zal zijn om in den toekomst trekbollen gratis te krijgen dient er tijdig overwogen te worden wat er moet gebeuren. De voorzitter vroeg of bollen moeten worden aangekocht of dat nog eens gepro beerd moet worden ze gratis te verkrijgen. Dit zal echter niet zoo gemakkelijk gaan. Na de bespreking werd op het voorstel van den heer Speets om via de vereeniging trekbollen te koopen, ingegaan. De ver dere regeling werd aan het bestuur over gelaten. Bespreking plantententoonstelling. Voor binnenplanten werden gekozen Gloxinia, Vogelnest varen, Petunia en Hemelroospe. Buitenplanten cuvia, knol begonia (rood), Geranium (oranje), kin- d-erplant/Afrikaan en zaad dwergaster. Bij de rondvraag vroeg mevr. Wit Helder of de verloting van de dameskrans weer op de tentoonstellingsdag kon wor den gehouden. Werd goedgevonden. Hierna hield de heer Groen een lezing over het kweeken en de behandeling van dahlia's. Op leerzame en duidelijke wijze werd een en ander uiteen gezet. Enkele vragen werden naar genoegen beantwoord. Burgemeester Kooiman dankte den heer Groen voor zijn besprekingen en hoopte dat allen dit jaar goede dahlia's zullen kweeken. (Ongecorrigeerd.) Kennemer Manége Heiloo, iet. 2578, Van paarden en menschen. NIEUWE ONDERVINDINGEN. Iedere streek heeft als woonplaats voor een ruiter zijn eigen aantrekkelijkheden èn bezwaren. Het eenige waar het op aan komt is of de eerste de laatste overtreffen. In de wintermaanden is het „vastelands klimaat" van de bosch- en heistreek in het midden van ons land en meer naar het Oosten beslist een punt in het nadeel. Dan denk je met eenig verlangen aan de kust strook, waar door den invloed van de vochtige lucht de sneeuw zoo snel ver dwijnt en het ijs zoo weinig vat heeft. Dan Maar wat baat het om dergelijke overpeizingen te houden. Je staat voor het geval, dat wil zeggen, je hebt rekening te houderl met onder sneeuw bedolven paden en hard bevroren wegen. Je kunt niet ad infinitum met een paard door de sneeuw blijven wandelen, in het belang van den een niet en van den ander niet. Zoo besluiten we, om als het maar even mogelijk is, op te zadelen en de elementen te trotseeren. Het is voor mij een nieuwe gewaarwording, evenals de wandelingen door de sneeuw. Maar elke bedenking, die ik misschien in stilte gehad kan hebben, valt weg zoodra we buiten komen, buiten de vieze modderboel van de druk betreden straten, buiten, waar de wereld nog wit en stil ligt onder het ijs- dek, waartoe het sneeuwkleed van de eerste dagen gedegenereerd is. Wat de dagtemperatuur deed ontdooien, hebben de nachtvorsten weer vastgelegd, alleen over de weilanden ligt alles nog blank en ongerept. Onbeweeglijk en zwart steken de boomen de naakte takken omhoog. Het landschap ligt in wintersche verlatenheid en ik ben blij om het gezelschap, dat ik heb meegekregen, niet alleen en uitslui tend om den steun van een tweede paard bij deze ons vreemde excursie, maar ook wel degelijk om het menschelijke gezel schap. Als je hier alleen door moest zwer ven, zou het zijn om te huilen van troos teloosheid. Gelukkig klaax-t de lucht op, er komt wat zon door en nu ziet alles er dadelijk heel anders uit. Vol moed rijden we langs den langen harden weg, het hindert niet hoe lang en het hindert niet waarheen. Rijden maar! Siegfried heeft zich aangepast aan zijn kameraad. Ze kunnen goed opschieten samen en onderweg blijkt, dat zij eenige identieke eigenschappen hebben. Beide staan goed vierkant ip de beenen, beide hebben meer dan een klein beetje hekel aan hooge vrachtauto's, die met sneltrein vaart langs de wegen schieten en beide hebben een gelijken draf, zoodat hun hoe ven in hetzelfde rhythme den grond raken. Minutenlang klinkt het alsof er maar een enkel paard loopt, dat de hoeven wat hard neerzet. Soms, bij een incident op den weg, dat 'n demonstratie van misnoegen nood zakelijk maakt, raken ze er een oogenblik uit, een moment later hebben ze dezelfde maat weer te pakken. Het klinkt gezellig. Ik zou in staat zijn eindeloos dezen weg te volgen, maar je moet op een gegeven oogenblik toch weer naar huis, dus we zwenken linksaf, een zijweg in, die ons op een dwarsweg moet brengen, maar het niet doet. Het weggetje loopt dood op een boerderij, we maken eert toertje om een grooten hooiberg heen, die door de paar den met speculatieve blikken wordt beke ken, maar waaraan hun neus voorbij gaat en gaan het gladde pad terug. Een troepje boerenkindertjes rent achter ons aan en een seconde later klinkt een luid gebrul, een er van is op zijn neus gevallen. Als we weer op den weg arriveeren ontdekken we een eindje terug een paar manschappen van de marechaussee, die uit een zijpad komen met de paarden aan de hand. Ik verbeeld me, dat Siegfried hoovaardig en triomfantelijk kijkt. Dan krijgen we den goeden weg te pakken. Het is een onafge broken ijsdek, maar er is over een vrij groot stuk zand gestrooid en we gaan door. Het zand houdt weldra op, het ijs niet. „Schaatsenrijden" hoor ik mijn metgezel brommen. Voorzichtig, alsof ze op eieren loopen, zetten de paarden de voeten neer. We zoe ken het beste gedeelte van den weg. Waar onder gewone omstandigheden een ruiter pad is en nu een combinatie van ijs en bevroren modder, trappen ze vrij gemak kelijk door de bovenlaag heen, zij bewegen zich nu ook vrijer en briescher om hun gevoel van ontspanning te uiten. Al stap pende en den eenen draf, die mogelijk was op een mooi schoon stuk weg, in aanmer king nemende, hebben ze nu behoorlijk gewerkt. We gaan naar huis. Het laatste .stuk brengt nog even een sensatie. We zijn een dwarsweg gepas seerd en hebben opnieuw een eindje on der de voeten, dat hai'd en glad is als een ijsbaan. Achter ons raast over den dwars weg een zware vrachtauto. Siegfried heeft lichtelijk excentrieke noties om voor zijn eigen veiligheid te zorgen. Hij acht die veiligheid minder bedreigd door een snellen sprong en een galop over het ijs dan door de auto achter zich en handelt dienovereenkomstig. Och, waarom eigen lijk niet? Ze houden immers wel wedren nen op het ijs in Zwitserland! En hij heeft geen enkele stift verloren. Dus mag hij zijn schrik afreageeren, zonder gehinderd te worden. Daarna is ook een halve aan houding voldoende. Zoo, nu rustig. Daar staat je vrindje van den melkboer, maak hem niet aan het schrikken. Het schimmeltje voor den melkwagen met het aardige hoofd, dat eigenlijk een tikje boven zijn stand is, keert den neus naar zijn grooten neef toe. De ander kijkt vriendelijk-belangstellend, bijna vader lijk, zou je zeggen. Zoo groeten ze elkaar bijna iederen dag. Voor we de schoongeveegde straat in rijden, die ons bij huis brengt, kijk ik nog even om. Nooit heb ik als nu genoten van wintersche heerlijkheid. Dit is nóg beter dan een simpele wandeling door de sneeuw. TRIXIE. 50 JAAR ACHTEREEN COURANTENRECLAME. Reeds meer dan 50 jaar adverteert een aannemersbedrijf in New York iedere week in de krant met een advertentie van niet meer dan 15 c.M2. groot. De tekst is nog nimmer gewijzigd en toch komen de aan vragen het heele jaar door binnen. Temeer wekt dit verwondering en temeer getuigt dit van de waarde van courantenreclame, wyl het hier een aanbod betreft van het verbeteren of herstellen van schoorsteenen. De tegenwoordige directeur der zaak is dan ook vast overtuigd van de ver koopkracht van advertenties in couranten. „Menigeen, die meent niet voldoende geld te hebben voor groote advertenties", zoo zeide hij, „zou kunnen profiteeren van kleine adver tenties in couranten." Alléén 2de tiandsch goederen. 35 cent per vijf regels, uitsluitend contont STOOMVAARTLIJNEN. Kon. Ned. Stoomb. Mij. Achilles 3 Febr. 0.15 te Hamburg. Agamemnon 2 Febr. v. Istanboul naar Thessaloniki. Ariadne 2 Febr. v. Gothenburg n. Aarhus. Barneveld 1 Febr. te Curagao. Hebe 2 Febr. v. Lissabon n. A'dam. Hercules 2 Febr. v. A'dam n. Rotterdam. Juno 2 Febr. v. Malta n. Piraeus. Mars 2 Febr. v. Sushak n. Bari. Merope 2 Febr. v. A'dam n. Rotterdam. Oberon 2 Febr. 14 u. 360 mijl Z. O. Terceira Oranje Nassau 2 Febr. 13 u. v. Plymouth naar Havre. Perseus 3 Febr. v.m. Holtenau gepass. Poseidon 2 Febr. te A'dam. Rhea 2 Febr. te en v. Oran n. Genua. Hercules 3 Febr. te Rotterdam. Oerope 3 Febr. te Rotterdam. Oranje Nassau 3 Febr. 11 u. van Havre n. A'dam. Stoomv. Mij. Nederland. Simaloer J. N. L. te New York 2 Febr. Poelau Laut thuisr. te Hamburg 2 Febr. Chriso Huygens uitr. te Suez 2 Febr. Poelau Tello uitr. v. Genua 1 Febr. Singkep in ballast te Soerabaja 1 Febr. Tjikandi thuisr. v. Batavia 1 Febr, Kon. Holl. Lloyd. Montferland thuisr. 2 Febr. om 8 uur van Bahia. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N.V. van Vrijdag 3 Februari 1939. Vorigi koers STAATSLEEN1NGEN. 3354 Nederl. 1938 1001/ie 3 Ned -Indië 1937 977, 534 ÜuitschL '30 m verkL 23'/s BANK-INSTELL1NGEN. Amsterd. Bank127l/< Handel Mij. Cert. v. 250 135 Koloniale Bank1465/s Ned. Ind. Handelsbank 12474 INDUSTR. OND. B1NNENL. Alg. Kunstzijde Unie 347, Calvé Delft Cert. 83 Lever Bros ISD/s Nederl. Ford 339 Philips Gloeil. Gem. Bezit 19472 INDUSTR. OND. BU1TENL. Am. Smelting 3* Anaconda S"vi6 Bethleh. Steelkt Cities Service "Ve Generaal Motors 347, Kennecott Copper ^uhc Republic Steel1 ^n/io Standard Brands 5 Steel comm. 447xe U. S. Leather3u/1(i CULTUUR MAATSCH. H V. 421'/4 Java Cultuur''4 Nri Ind. Suiker Unie 194 Vereen. Vorstenlanden 775/s MIJNBOUW. •Alg. Explor. Mij. 55 Redjang Lebong PETROLEUM. 2967, Dordtsche Petr. Kon. Petr. 0 31178 Perlak 0 0 697, Phillips Oil 297, Shell Union 0 108/l6 Tide Water 0 0 107, RUBBERS. 1987, Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber 0 0 138 Hessa Rubber 0 114 Oostkust 0 0 131V, Serbadiadi 0 0 933/4 Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. 108 HollandAmeriaa lii'n JavaChinaJapan lijn 773/4 Kon. Ned. Stoomboot 113 Scheepvaart Unie 0 1087, TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli i Seoembah AMER. SPOORWEGEN. Atcbison Topeka Southern Pacific Southern Railw. Cert.. Union Pacific Canadian Pac. 200 228 213 27Vr 1316/16 13"»/16 71 3'%» laatste 2.45-3.00 100 237,-1 1347« 141 Vj 12174 3374-78 12774-1 329 189 337s 22-J -Vu 49f-7s 67s 34i%r, 27}-7i6 15*-9/i6 57s 44VM-1 3% 412-3 173 192 757, 293i/i 3077,-8 70 297, lO-ii/is 107x6 1957,-6 134 11274 131V« 9374 2U/X6 104* 77 1117a 105 195 222 212 277« 13 137, 72 §Noteering per 5G. x) ex-coupon tExclaxm. *Exdividend. Prolongatie vorige koers 54, heden 54 pCt. WISSELKOERSEN AMSTERDAM OFFICIEEL. Vorige koers heden New-York 1.857/s 1.86 Londen 8.69s/s 8.70 Berlijn 74.60 74.65 Parijs 4.913/4 4.92 Brusse l(Belga) 31.4054 31.40 Zürich 41.97 42. Kopenhagen 38.82 54 38.8714 Stockholm 44.80 44.82 K Oslo 43.70 43.7254 is het EENIGE DAGBLAD met een EIGEN STADSKARAKTER. Dat is de GROOTSTE WAARDE voor dexx adverteerder! Tel. 3320.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 11