AMSTERDAMSCHE BEURS
LAATSTE BERICHTE
VRAAG EN AANBOD
Jkcuindaa£ Tlieuias
JIfieepstijdwQM
Besnoeing bij de Duitsche
spoorwegen.
Tal van diensten vervallen.
Karakter werkverschaffing
wordt gewijzigd.
Vrachtauto door trein
gegrepen.
Komt U eens een
Carousselavond bijwonen
Denkt U er aan Uw
voor ZATERDAG
op te geven?
De Alkmaarsche Courant
DERDE BLAD.
lOHGECOBMGEEBD).
3.
Met het oog op de toenamend ern
stige situatie der spoorwegen in
Duitschland zullen thans, naar gemeld,
op groote schaal personentreinen ko
men te vervallen.
Speciale treinen, extra-treinen, plezier-
treinen, en wintertreinen zullen uit de
dienstregeling worden geschrapt.
Volgens de spoorwegautoriteiten zijn de
ze schrappingen niet alleen veroorzaakt
door de toegenomen eischen voor het goe
derenverkeer. De electriciteitsvoorziening
voor het spoorwegverkeer, in het bijzonder
in Zuid-Duitschland, is onvoldoende voor
de behoeften, daarom zullen de -motorwa
gens worden vervangen door eenige hon
derden locomotieven.
De minister van sociale zaken heeft d.d.
heden aan alle gemeentebesturen een
uitvoerig schrijven gericht, waarin o.m. ge
zegd wordt, dat de regeering besloten heeft
het karakter van de werkverschaffing te
wijzigen.
„Vooropstellende de beteekenis van den
arbeid aldus de minister zal geleidelijk
bestrij ding van de werkloosheid zelf
de plaats innemen van leniging der ge
volgen ervan, gelijk thans het geval is".
Morgen zullen wij het schrijven van den
minister in extenso publiceeren.
MEVROUW GANDHI GEARRESTEERD.
Mevrouw Gandhi is gearresteerd toen zij
aankwam om deel te nemen aan de onge
hoorzaamheidsbeweging in den Britsch-
Indischen staat Rajkot, waar de beweging
door de autoriteiten is verboden.
Dit is reeds de zevende keer dat me
vrouw Gandhi om politieke redenen is
gearresteerd.
LANDBOUWER DOOR VRACHTAUTO
OVERREDEN EN GEDOOD.
Gistermiddag is nabij den overweg op den
Pesser straatweg te Hoogeveen, de 60-jarige
landbouwer Pieper uit Ruinen, door een
vrachtauto, geladen met kunstmest, aange
reden. De man was op slag dood.
ONDER TRAM GERAAKT EN GEDOOD.
Vanmorgen is te Rotterdam de 53-jarige
L. van Wingerden die op den hoek van de
Bergschelaan en den Schieweg per fiets voor
langs een tram van lijn 6 wilde rijden, onder
die tram geraakt. Zijn hoofd werd verbrij
zeld. De man was op slag dood.
ONTPLOFFINGEN OP STATIONS
VAN DE „TUBE".
Vanochtend om zes uur hebben zich
ontploffingen voorgedaan in de stations
van den ondergrondschen spoorweg
aan Tottenham Court Road en Leicester
Square te Londen.
Men gelooft, dat op Tottingham Court
Road een bom, welke zich bevond in een in
depot gegeven koffer, de ontploffing heeft
veroorzaakt. Een stationsbeambte werd ern
stig gewond. Het bagagedepot en de bureau
ruimte werden beschadigd.
De kracht der ontploffing op Leicester
Square was zoo hevig, dat de ruiten der
étalages in de wachtzaal van het station
werden vernield. Vijf personen werden ge
wond. Een moest naar een ziekenhuis
worden vervoerd.
Vensterruiten van tegenover het station
gelegen gebouwen werden vernield.
DE ONTPLOFFINGEN TE LONDEN.
Vragen in het Lagerhuis.
De beide ontploffingen, welke zich van
ochtend hebben voorgedaan in de „Tube"-
stations Tottenham Court Road en Leices
ter Square te Londen, hebben den leider der
oppositie Attlee aanleiding gegeven vragen
te stellen, waarop minister van Binnenland-
sche Zaken, Sir Samuel Hoare antwoordde.
Hoare noemde de ontploffingen ernstig. Hij
voegde hier aan toe: „Ik betreur te moeten
zeggen, dat twee personen ernstig werden
gewond en dat ernstige schade werd aange
richt. Naar het schijnt, zijn de ontploffingen
veroorzaakt door bommen met tijdlonten,
welke des nachts in de bagage-depots wer
den bewaard. Het onderzoek is in vollen
gang".
Alle Tubestations worden scherp be
waakt. Indien de ontploffingen zich later
zouden hebben voorgedaan, zouden zij vele
dooden en gewonden hebben veroorzaakt.
Scotland Yard is een groote razzia begon
nen. Alle depots worden onderzocht ön
niets wordt in bewaring aangenomen, ten
zij de brengers laten zien wat het is.
Volgens Havas hebben autoriteiten van
Scotland Yard tegenover Pess Assocition
verklaard er van overtuigd te zijn, dat de
ze ontploffingen opnieuw het werk zijn
van lieden die sympathiseeren van het
Iersche republikeinsche leger.
WIELRIJDER GEDOOD.
Hedenochtend omstreeks elf uur werd op
den Benoordenhoutscheweg te den Haag
ter hoogte van het Roomhuis de wielrijder
P. Boon door een personenauto uit Wasse-
haar aangereden en op slag gedood. De
oorzaak is vermoedelijk, dat de wielrijder
onvoorzichtig den rijweg overstak.
DOODELIJK BEDRIJFSONGEVAL.
De 44-jarige metaalbewerker G. Westen-
"erg, gehuwd en vader van één kind, werk-
zaam aan de machinefabriek der N.V.
Gebr. Stork en Co. te Hengelo, geraakte
thet zijn hoofd tusschen de onderdeelen
van een draaibank.
De man werd ernstig verminkt en moe
onmiddellijk dood zyn geweest.
Twee inzittenden gedood.
Een ernstig ongeluk, dat twee slacht-
fers heeft geëischt, is vanmorgen ge-
eurd ter hoogte van het aiation Oude-
molen, gelegen tusschen Assen en Vries.
r? .vrachtau*° van de bode Ganzeveld
uit Vries, komende uit de richting Oude
molen, is op den onbewaakten overweg
bij dit plaatsje door een Dieseltrein gegre
pen. De twee inzittenden zijn hierbij om
het leven gekomen. Het zijn de 16-jarige
H. Hogenberg uit Vries en de 20-jarige
Meertens uit Grootegast.
De vrachtauto had 50 meter vóór den
onbewaakten overweg van Oudemolen
gestopt om den molenaar Evers uit Vries,
welke tot hier was meegereden, te laten
uitstappen. Zij was daarna doorgereden
en moest bij den onbewaakten overweg
stoppen om een rangeerlocomotief, die de
chauffeur van de vrachtauto uit de rich
ting Assen zag aankomen, te laten pas-
seeren. Vlak achter deze locomotief wilde
de bestuurder van de vrachtauto den
overweg passeeren. Echter kwam juist uit
de tegenovergestelde richting met zeer
groote snelheid een Dieseltrein, welke
om negen uur uit Groningen was ver
trokken.
De auto werd door den trein gegrepen
en met een ontzettenden knal werd de
auto in stukken gereten. Tengevolge van
de hevige botsing vloog het voorste ge
deelte van het eerste treinstel uit de rails.
Eerst 800 meter verder kwam de trein tot
stilstand.
Omdat het linkervoorwiel van den trein
steun vond tegen den binnenkant van de
rechter rails, werd voorkomen dat de
trein den spoordijk afvloog.
De cabine van den wagenvoerder werd
totaal vernield. De bestuurder, die op zijn
plaats was blijven zitten, liep echter geen
letsel op. Stukken van de vrachtauto vlo
gen 500 tot 600 meter in het rond.
De inzittenden, die er uit waren ge
slingerd, werden op slag gedood.
ZUIDSCHARWOUDE
De nieuwe gemeenschappelijke rege
ling voor de gasfabriek van de Lan-
gendijker gemeenten en Sint Pancras.
Donderdagmiddag werd in café De
Roode Leeuw te Zuidscharwoude een gecom
bineerde vergadering gehouden van de ge
meenteraden van de vier Langendijker ge
meenten en Sint Pancras, over de nieuwe
gemeenschappelijke regeling voor het ge
meenschappeljjlc gasbedrijf dier gemeenten.
In deze vergadering, welke geleid werd
door den heer J. Kroonanburg, voorzitter
van de gascommissie en burgemeester van
Sint Pancras, heeft men besloten, dat de
raadsleden het als een moreele plicht zullen
beschouwen, de in deze vergadering geno
men besluiten bij de behandeling in de
openbare raadsvergadering als richtsnoer te
zullen nemen en zich er aan te houden.
Even nadat met de artikelsgewijze behan
deling van de regeling werd begonnen, stel
de de heer P. de Geus een vraag over de toe
zending van de stukken, welke hierop be
trekking hadden.
De voorzitter achtte het van groot belang,
aldus luidde zijn toelichting, dat de raads
leden zoo duidelijk mogelijk werden inge
licht.
Burgemeester Schelhaas van Broek op
Langendijk stelde voor, een artikel tusschen
te voegen, waarin wordt bepaald, dat de
commissie openbaar zal vergaderen, waarbij
hij tevens ter sprake bracht, of de commissie
zelfstandig moest worden gemaakt of dat
het een adviseerend college zou moeten blij
ven. t
Burgemeester van Spengler verklaarde
zich een tegenstander van het verleenen van
bevoegdheden aan de commissie. Hierdoor
zouden de raden toch geheel buiten alles
komen te staan. De raad moest volgens spr.
autonoom blijven. Dat het vanaf 1910 goed is
gaan is het beste bewijs, dat er niet veran
derd moet worden. Er komt een onge-
wenschte toestand, als het voorstel wordt
aangenomen.
Burgemeester Wijnveldt zeide, dat er in
derdaad een ander cachet aan de comm. zou
worden gegeven. Spr. is voor openbaarheid,
maar daardoor moet het karakter van de
comm. ook veranderen.
De heer Borst stelde voor, dat de com
missie in het openbaar vergadert en dat de
comm. wordt samengesteld uit van elke ge
meente drie vertegenwoordigers, aan te
wijzen door den raad. Het ambtshalve zit
ting hebben van de burgemeesters wilde spr.
uit het reglement wegnemen.
De heer Kloosterboer vond het heel goed,
dat de commissie zelfstandig werd.
Voorloopig werd na nog eenige bespre
kingen van dit onderwerp afgestapt, om er
later op terug te komen.
Besproken werd vervolgens de bepaling,
dat de burgemeesters ambtshalve lid zijn
van de commissie. De heer Borst wilde de
raden vrij laten te benoemen wie zij willen,
hetzij den voorzitter of raadsleden.
Na ampele bespreking, besloot men, de
bepaling, dat burgemeesters ambtshalve lid
zyn van de gascommissie te schrappen.
Voor deze bepaling stemden 11, tegen 18,
1 blanco. Men besloot verder, dat elke ge
meenteraad drie vertegenwoordigers in
het bestuur kiest, uit de burgemeester en
de raadsleden.
In plaats van twaalf maal per jaar, zal
men in het vervolg een keer in de twee
maanden vergaderen.
De heer Kooy stelde voor, het presentie
geld af te schaffen, waartegen verschillen
de bezwaren werden aangevoerd.
Na eenige besprekingen deelde de heer
Schrijver mede, dat een rechtskundig ad
vies is ingewonnen. Dit gaf aan, dat de bur
gemeesters wel presentiegeld als lid van
de gascommissie mogen ontvangen.
Het presentiegeld werd gehandhaafd.
Nu de burgemeesters niet meer ambts
halve lid van de commissie zijn zal het dag.
bestuur ook niet meer ambtshalve door de
burgemeesters worden vervuld. De raden
zullen een van de drie vertegenwoordigers
in de gascommissie aanwijzen tot bestuurs
lid.
Na eenige besprekingen besloot men, den
voorzitter een vergoeding an tenminste
100 per jaar te verleenen. De werkzaam
heden zijn van dien aard, dat er wel een
vergoeding gerechtvaardigd is. De burge
meester van Zuid- en Noordscharwoude
vond het niet juist, een burgemeester een
extra-vergoeding te geven voor de werk
zaamheden, welke hy in zijn gewonen ar
beidstijd verricht. Spr. was er wel voor, 'n
vergoeding te geven, als een niet-burge-
meester voorzitter werd.
De heer Borst vroeg op 100 wel vol
doende was.
De commissie stelde voor, den secre
taris een jaarwedde van 200 te geven.
De werkzaamheden zullen toenemen, als
de commissie zelfstandig wordt, deelde de
heer Wijnveldt mede. De heer Kooij wilde
het op het oude bedrag laten. Men heeft
niets te missen. De heer Du Burck wilde
150.per jaar geven. Het voorstel van
de commissie werd aangenomen.
Men besloot verder, de commissie zelf
standig te maken en verschillende be
voegdheden te verleenen. Er stemden
6 tegen en 23 voor het verleenen van
budgetrecht aan de commissie. Ook het
voorstel voor de openbare vergaderingen
van de commissie werd met algemeene
stemmen aangenomen.
Nadat nog eenige wijzigingen waren
aangebracht, volgde sluiting.
HENSBROEK
Floraliavereeniging.
De jaarvergadering van de Floralia
vereeniging te ensbroek werd Donderdag
gehouden om 7 uur in café Kossen. De
hee rKooiman riep den opgekomenen een
hartelijk woord van welkom toe in het
bijzonder den heer Groen van St. Pancras,
die een lezing zou houden over het kwee
ken van dahlia's.
Uit het jaarverslag vermelden we dat
1938 voor de vereeniging geen onvoor-
deelig jaar is geweest. Gehouden zijn twee
tentoonstellingen, een van bloembollen en
huisvlijt in Februari en een van bloemen,
planten en tuinbouwartikelen in Septem
ber. De inzendingen waren iets minder
dan in 1937 hoewel de kwaliteit heel goed
was. De rubriek dahlia's muntte zelfs uit,
ook wat betreft de opstelling van dezen
stand. De vereeniging telt op het oogen-
blik 160 leden. Gehouden zijn 5 bestuurs-
en 1 ledenvergadering. Met den wensch dat
1939 weer een goed jaar moge zijn, sloot
de secretaris zijn jaarverslag.
Ontvangen was met kassaldo 1937 te
samen 636.94, uitgegeven 503.68, saldo
over het afgeloopen jaar met kasgeld
1937 te samen 133.32. Het kassaldo op
1 Januari 1937 was ruim 96.00, zoodat er
een kleine vooruitgang viel te constatee-
ren. Mevr. WitHelder ontving een woord
van dank. Bij de bestuursverkiezing waren
aftredend mevr. WitHelde,, mevr. van
LeyenBloem en de heer K. de Hart. Al
len werden herkozen en namen hun be
noeming weder aan.
Bespreking bollententoonstelling 1940
Hierover zeide de voorzitter het volgen
de: Daar het zeer moeilijk zal zijn om in
den toekomst trekbollen gratis te krijgen
dient er tijdig overwogen te worden wat
er moet gebeuren.
De voorzitter vroeg of bollen moeten
worden aangekocht of dat nog eens gepro
beerd moet worden ze gratis te verkrijgen.
Dit zal echter niet zoo gemakkelijk gaan.
Na de bespreking werd op het voorstel
van den heer Speets om via de vereeniging
trekbollen te koopen, ingegaan. De ver
dere regeling werd aan het bestuur over
gelaten.
Bespreking plantententoonstelling.
Voor binnenplanten werden gekozen
Gloxinia, Vogelnest varen, Petunia en
Hemelroospe. Buitenplanten cuvia, knol
begonia (rood), Geranium (oranje), kin-
d-erplant/Afrikaan en zaad dwergaster.
Bij de rondvraag vroeg mevr. Wit
Helder of de verloting van de dameskrans
weer op de tentoonstellingsdag kon wor
den gehouden. Werd goedgevonden.
Hierna hield de heer Groen een lezing
over het kweeken en de behandeling van
dahlia's. Op leerzame en duidelijke wijze
werd een en ander uiteen gezet. Enkele
vragen werden naar genoegen beantwoord.
Burgemeester Kooiman dankte den heer
Groen voor zijn besprekingen en hoopte
dat allen dit jaar goede dahlia's zullen
kweeken.
(Ongecorrigeerd.)
Kennemer Manége Heiloo, iet. 2578,
Van paarden en menschen.
NIEUWE ONDERVINDINGEN.
Iedere streek heeft als woonplaats voor
een ruiter zijn eigen aantrekkelijkheden
èn bezwaren. Het eenige waar het op aan
komt is of de eerste de laatste overtreffen.
In de wintermaanden is het „vastelands
klimaat" van de bosch- en heistreek in het
midden van ons land en meer naar het
Oosten beslist een punt in het nadeel. Dan
denk je met eenig verlangen aan de kust
strook, waar door den invloed van de
vochtige lucht de sneeuw zoo snel ver
dwijnt en het ijs zoo weinig vat heeft.
Dan Maar wat baat het om dergelijke
overpeizingen te houden. Je staat voor het
geval, dat wil zeggen, je hebt rekening te
houderl met onder sneeuw bedolven paden
en hard bevroren wegen.
Je kunt niet ad infinitum met een paard
door de sneeuw blijven wandelen, in het
belang van den een niet en van den ander
niet. Zoo besluiten we, om als het maar
even mogelijk is, op te zadelen en de
elementen te trotseeren. Het is voor mij
een nieuwe gewaarwording, evenals de
wandelingen door de sneeuw. Maar elke
bedenking, die ik misschien in stilte gehad
kan hebben, valt weg zoodra we buiten
komen, buiten de vieze modderboel van de
druk betreden straten, buiten, waar de
wereld nog wit en stil ligt onder het ijs-
dek, waartoe het sneeuwkleed van de
eerste dagen gedegenereerd is. Wat de
dagtemperatuur deed ontdooien, hebben
de nachtvorsten weer vastgelegd, alleen
over de weilanden ligt alles nog blank en
ongerept. Onbeweeglijk en zwart steken
de boomen de naakte takken omhoog. Het
landschap ligt in wintersche verlatenheid
en ik ben blij om het gezelschap, dat ik
heb meegekregen, niet alleen en uitslui
tend om den steun van een tweede paard
bij deze ons vreemde excursie, maar ook
wel degelijk om het menschelijke gezel
schap. Als je hier alleen door moest zwer
ven, zou het zijn om te huilen van troos
teloosheid.
Gelukkig klaax-t de lucht op, er komt
wat zon door en nu ziet alles er dadelijk
heel anders uit. Vol moed rijden we langs
den langen harden weg, het hindert niet
hoe lang en het hindert niet waarheen.
Rijden maar!
Siegfried heeft zich aangepast aan zijn
kameraad. Ze kunnen goed opschieten
samen en onderweg blijkt, dat zij eenige
identieke eigenschappen hebben. Beide
staan goed vierkant ip de beenen, beide
hebben meer dan een klein beetje hekel
aan hooge vrachtauto's, die met sneltrein
vaart langs de wegen schieten en beide
hebben een gelijken draf, zoodat hun hoe
ven in hetzelfde rhythme den grond raken.
Minutenlang klinkt het alsof er maar een
enkel paard loopt, dat de hoeven wat hard
neerzet. Soms, bij een incident op den weg,
dat 'n demonstratie van misnoegen nood
zakelijk maakt, raken ze er een oogenblik
uit, een moment later hebben ze dezelfde
maat weer te pakken. Het klinkt gezellig.
Ik zou in staat zijn eindeloos dezen weg
te volgen, maar je moet op een gegeven
oogenblik toch weer naar huis, dus we
zwenken linksaf, een zijweg in, die ons op
een dwarsweg moet brengen, maar het
niet doet. Het weggetje loopt dood op een
boerderij, we maken eert toertje om een
grooten hooiberg heen, die door de paar
den met speculatieve blikken wordt beke
ken, maar waaraan hun neus voorbij gaat
en gaan het gladde pad terug. Een troepje
boerenkindertjes rent achter ons aan en
een seconde later klinkt een luid gebrul,
een er van is op zijn neus gevallen. Als we
weer op den weg arriveeren ontdekken we
een eindje terug een paar manschappen
van de marechaussee, die uit een zijpad
komen met de paarden aan de hand. Ik
verbeeld me, dat Siegfried hoovaardig en
triomfantelijk kijkt. Dan krijgen we den
goeden weg te pakken. Het is een onafge
broken ijsdek, maar er is over een vrij
groot stuk zand gestrooid en we gaan door.
Het zand houdt weldra op, het ijs niet.
„Schaatsenrijden" hoor ik mijn metgezel
brommen.
Voorzichtig, alsof ze op eieren loopen,
zetten de paarden de voeten neer. We zoe
ken het beste gedeelte van den weg. Waar
onder gewone omstandigheden een ruiter
pad is en nu een combinatie van ijs en
bevroren modder, trappen ze vrij gemak
kelijk door de bovenlaag heen, zij bewegen
zich nu ook vrijer en briescher om hun
gevoel van ontspanning te uiten. Al stap
pende en den eenen draf, die mogelijk was
op een mooi schoon stuk weg, in aanmer
king nemende, hebben ze nu behoorlijk
gewerkt. We gaan naar huis.
Het laatste .stuk brengt nog even een
sensatie. We zijn een dwarsweg gepas
seerd en hebben opnieuw een eindje on
der de voeten, dat hai'd en glad is als een
ijsbaan. Achter ons raast over den dwars
weg een zware vrachtauto. Siegfried
heeft lichtelijk excentrieke noties om voor
zijn eigen veiligheid te zorgen. Hij acht
die veiligheid minder bedreigd door een
snellen sprong en een galop over het ijs
dan door de auto achter zich en handelt
dienovereenkomstig. Och, waarom eigen
lijk niet? Ze houden immers wel wedren
nen op het ijs in Zwitserland! En hij heeft
geen enkele stift verloren. Dus mag hij
zijn schrik afreageeren, zonder gehinderd
te worden. Daarna is ook een halve aan
houding voldoende.
Zoo, nu rustig. Daar staat je vrindje
van den melkboer, maak hem niet aan het
schrikken.
Het schimmeltje voor den melkwagen
met het aardige hoofd, dat eigenlijk een
tikje boven zijn stand is, keert den neus
naar zijn grooten neef toe. De ander kijkt
vriendelijk-belangstellend, bijna vader
lijk, zou je zeggen. Zoo groeten ze elkaar
bijna iederen dag.
Voor we de schoongeveegde straat in
rijden, die ons bij huis brengt, kijk ik nog
even om. Nooit heb ik als nu genoten van
wintersche heerlijkheid. Dit is nóg beter
dan een simpele wandeling door de
sneeuw.
TRIXIE.
50 JAAR ACHTEREEN
COURANTENRECLAME.
Reeds meer dan 50 jaar adverteert
een aannemersbedrijf in New York
iedere week in de krant met een
advertentie van niet meer dan
15 c.M2. groot. De tekst is nog nimmer
gewijzigd en toch komen de aan
vragen het heele jaar door binnen.
Temeer wekt dit verwondering en
temeer getuigt dit van de waarde van
courantenreclame, wyl het hier een
aanbod betreft van het verbeteren of
herstellen van schoorsteenen.
De tegenwoordige directeur der zaak
is dan ook vast overtuigd van de ver
koopkracht van advertenties in
couranten. „Menigeen, die meent niet
voldoende geld te hebben voor groote
advertenties", zoo zeide hij, „zou
kunnen profiteeren van kleine adver
tenties in couranten."
Alléén 2de tiandsch goederen.
35 cent per vijf regels,
uitsluitend contont
STOOMVAARTLIJNEN.
Kon. Ned. Stoomb. Mij.
Achilles 3 Febr. 0.15 te Hamburg.
Agamemnon 2 Febr. v. Istanboul naar
Thessaloniki.
Ariadne 2 Febr. v. Gothenburg n. Aarhus.
Barneveld 1 Febr. te Curagao.
Hebe 2 Febr. v. Lissabon n. A'dam.
Hercules 2 Febr. v. A'dam n. Rotterdam.
Juno 2 Febr. v. Malta n. Piraeus.
Mars 2 Febr. v. Sushak n. Bari.
Merope 2 Febr. v. A'dam n. Rotterdam.
Oberon 2 Febr. 14 u. 360 mijl Z. O. Terceira
Oranje Nassau 2 Febr. 13 u. v. Plymouth
naar Havre.
Perseus 3 Febr. v.m. Holtenau gepass.
Poseidon 2 Febr. te A'dam.
Rhea 2 Febr. te en v. Oran n. Genua.
Hercules 3 Febr. te Rotterdam.
Oerope 3 Febr. te Rotterdam.
Oranje Nassau 3 Febr. 11 u. van Havre n.
A'dam.
Stoomv. Mij. Nederland.
Simaloer J. N. L. te New York 2 Febr.
Poelau Laut thuisr. te Hamburg 2 Febr.
Chriso Huygens uitr. te Suez 2 Febr.
Poelau Tello uitr. v. Genua 1 Febr.
Singkep in ballast te Soerabaja 1 Febr.
Tjikandi thuisr. v. Batavia 1 Febr,
Kon. Holl. Lloyd.
Montferland thuisr. 2 Febr. om 8 uur van
Bahia.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH
LANDBOUWCREDIET N.V.
van Vrijdag 3 Februari 1939.
Vorigi
koers
STAATSLEEN1NGEN.
3354 Nederl. 1938 1001/ie
3 Ned -Indië 1937 977,
534 ÜuitschL '30 m verkL 23'/s
BANK-INSTELL1NGEN.
Amsterd. Bank127l/<
Handel Mij. Cert. v. 250 135
Koloniale Bank1465/s
Ned. Ind. Handelsbank 12474
INDUSTR. OND. B1NNENL.
Alg. Kunstzijde Unie 347,
Calvé Delft Cert. 83
Lever Bros ISD/s
Nederl. Ford 339
Philips Gloeil. Gem. Bezit 19472
INDUSTR. OND. BU1TENL.
Am. Smelting 3*
Anaconda S"vi6
Bethleh. Steelkt
Cities Service "Ve
Generaal Motors 347,
Kennecott Copper ^uhc
Republic Steel1 ^n/io
Standard Brands 5
Steel comm. 447xe
U. S. Leather3u/1(i
CULTUUR MAATSCH.
H V. 421'/4
Java Cultuur''4
Nri Ind. Suiker Unie 194
Vereen. Vorstenlanden 775/s
MIJNBOUW.
•Alg. Explor. Mij.
55
Redjang Lebong
PETROLEUM.
2967,
Dordtsche Petr.
Kon. Petr.
0
31178
Perlak
0
0
697,
Phillips Oil
297,
Shell Union
0
108/l6
Tide Water
0
0
107,
RUBBERS.
1987,
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
0 0
138
Hessa Rubber
0
114
Oostkust
0
0
131V,
Serbadiadi
0
0
933/4
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
108
HollandAmeriaa
lii'n
JavaChinaJapan lijn
773/4
Kon. Ned. Stoomboot
113
Scheepvaart Unie
0
1087,
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli i
Seoembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atcbison Topeka
Southern Pacific
Southern Railw. Cert..
Union Pacific
Canadian Pac.
200
228
213
27Vr
1316/16
13"»/16
71
3'%»
laatste
2.45-3.00
100
237,-1
1347«
141 Vj
12174
3374-78
12774-1
329
189
337s
22-J -Vu
49f-7s
67s
34i%r,
27}-7i6
15*-9/i6
57s
44VM-1
3%
412-3
173
192
757,
293i/i
3077,-8
70
297,
lO-ii/is
107x6
1957,-6
134
11274
131V«
9374
2U/X6
104*
77
1117a
105
195
222
212
277«
13
137,
72
§Noteering per 5G. x) ex-coupon
tExclaxm. *Exdividend.
Prolongatie vorige koers 54, heden 54 pCt.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
OFFICIEEL.
Vorige koers heden
New-York 1.857/s 1.86
Londen 8.69s/s 8.70
Berlijn 74.60 74.65
Parijs 4.913/4 4.92
Brusse l(Belga) 31.4054 31.40
Zürich 41.97 42.
Kopenhagen 38.82 54 38.8714
Stockholm 44.80 44.82 K
Oslo 43.70 43.7254
is het EENIGE DAGBLAD met een
EIGEN STADSKARAKTER.
Dat is de GROOTSTE WAARDE voor dexx
adverteerder! Tel. 3320.