PAM'S WONDERLIJKE AVONTUREN. ^Buitenland Stad en Omgeving, $0000000 JludicpccgtOMma De troepen van Franco bezetten Berga. Het Giornale d' Italia tegen Churcill. De Osservatore Romano contra Hitier. Altijd rheumatische rugpijn. Moskou verbreekt de betrekkingen met Boedapest. Treden tot anti-komintern-pact als reden opgegeven. De tragische geschiedenis der joden. Nederland-Frankrijk. 1 DERDE BLAD. De troepen van Franco, aldus een bericht uit Burgos, hebben de belangrijke plaats Berga, op ongeveer 35 K.M. hemelsbreed van Puicerda, genomen. Gemeld wordt, dat de opmarsch der troepen van Franco in alle sectoren van het Catalaansche front voortduurt. Het legerkorps van Urgel vervolgt, na de bezet ting van Berga, den vijand, die zich naar het Noorden terugtrekt. Het legerkorps van Mastraezo heeft de dorpen Martin de Rui de Peras en Taradell bezet en blijft oprukken. Deze troepen, die eergisteren Vich hebben bezet, bevonden zich gistermiddag op 30 K.M. van Ripoll. Volgens van het linksche front te Perpig- nan ontvangen berichten, schijnen de repu- biikeinsche troepen zich te hebben her steld. Zij bezetten thans een linie, die langs Lloret de Mar, dat in de macht der rechtsche troepen is, noordelijk van Santa Coloma, Vich en Berga loopt, om ten zuiden van Organa uit te komen. Volgens andere inlichtingen zou Seo de Urgel ontruimd zijn. Daaruit leidt men af, dat de republikeinen besloten zouden heb ben het dal van de boven-Segre en Puig- cerda zonder veel strijd te ontruimen. Het regeeringsleger, dat in deze streek staat, trekt langzaam terug in Oostelijke richting, naar Ripoll en Olat, om te voorkomen, dat het wordt ingesloten. De opmarsch der rechtschen wordt vertraagd door het gemis aan goede wegen, door sneeuw en koude. De troepen vorderen ongeveer tien K.M. per dag. Het Giornale d' Italia keerde zich gisteren tegen Churchill. Het blad schrijft: Churchill heeft aan den kant van Eden, Attlee en anderen Italië juist op den dag aangeval len, waarop Chamberlain zijn redevoering voor het Lagerhuis uitsprak. Het schijnt dus, dat de politiek der loyauteit en van den goeden wil van den Engelschen premier niet door de geheele openbare meening van Groot-Britannië gedeeld wordt. De uitlatin gen van Churchill vormen een nieuw bewijs voor die manoeuvres, waarmede de „brand stichtende brandweerlieden" aan deze en gene zijde van den oceaan de cultuurwereld in een oorlog willen storten. Naast Duitsch- land bezit Italië thans de door het bloed be zegelde vriendschap van het nationale Spanje, dat zeker niet zoo vergeetachtig zal zijn als Frankrijk. In strijd met de bewe ringen van Churchill is de Ïtaliaansch-Duit- sche solidariteit niet het resultaat van een verdrag en zij is ook geen handelszaak. Dergelijke handeltjes zijn een zaak van de grootsprekerige, maar afpersende demo cratieën. De Italiaansch-Duitsche solidariteit heeft een ideëele en politieke waarde, waar uit rechtstreeks die practische waarden voortvloeien, die Churchill nog niet heeft ontdekt. Italië is vastbesloten zijn welge gronde rechten en zijn eer met dezelfde on verbiddelijke energie en met dezelfde wa pens te verdedigen, die Groot-Britannië ge bruikt voor de verdediging van zijn rechten en zijn eer. Naar Havas uit Vaticaanstad meldt, pro testeert de Osservatore Romano tegen de beweringen van Hitier in zijn rede voor den Rijksdag, waarin Hitier zeide, dat de r.k. kerk in Duitschland niet vervolgd wordt. De Führer somde de voordeelen op waarvan de kerk in Duitschland profiteert en hij verklaarde, aldus de Osservatore, dat slechts het politieke katholicisme bestreden wordt. Voorts verweet hij de geestelijkheid niet te hebben geprotesteert tegen de roode ver volgingen in Spanje. Doch het Duitsche episcopaat heeft zich altijd met kracht naast zijn broeders gesteld over de ge heele wereld tegen de anti-religieuze woede in Rusland en Spanje. De bewering van Hitier, aldus de Osservatore, dient slechts ter rechtvaardiging van zijn aanval len op den godsdienst. De laatste herder lijke brief van Fulda somde de belemme ringen en vervolgingen op, waarvan de kerk in Duitschland te lijden had. Deze brief werd niet weerlegd maar in beslag genomen. Ten aanzien van Hitler's verklarinng over de mogelijkheid van scheiding tusschen kerk en staat, zooals die in Frankrijk en de Ver- eenigde Staten bestaat, schrijft het blad: Het zou interessant geweest zijn uit zijn mond te vernemen, of hij in zijn voorstel ling van scheiding ook de vrijheden be- ALKMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 3 FEBRUARI 1939. Nu is zij beter en ziet er jaren jonger uit. Deze dame werd hevig gekweld door rheumatische rugpijn. In onderstaanden brief vertelt zij, hoe zij van haar lijden werd verlost door Kruschen Salts. ,,Ik begon eenige maanden geleden met Kruschen Salts tegen mijn rheumatiek. Mijn rechterarm kon ik niet gebruiken en de pijn in mijn rug hield geen oogenblik op. Ik las een advertentie van Kruschen Salts en besloot het ook te probeeren. Tot mijn blijdschap voel ik mij nu niet alleen veel beter, maar zie er ook jaren jonger Ult- Mevr. N. N. De oorzaak van rheumatische rugpijn ligt meestal in de opgehoopte afvalstoffen, welke in het organisme achterblijven. Hieruit ontstaat o.a. het urinezuur. Kru schen Salts spoort Uw afvoerorganen zacht maar zeker aan tot regelmatige werking, waardoor alle schadelijke stoffen worden verwijderd en de oorzaak van Uw pijnen is verdwenen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij apothekers en drogisten. grijpt, die in die landen de kerk worden toe gestaan en zonder welke de scheiding zou worden tot een nieuwen en alleronrechtvaar- digsten vorm van vervolging: vrijheid van woord, van pers, vergadering, onderwijs, verdediging enz., vrijheden, waarop men in het Derde Rijk vrijwel geen rechten meer kan doen gelden. Litwinov, volkscommissaris van bui- tenlandsche zaken der Sowjet Unie, heeft den Hongaarschen gezant te Mos kou er van in kennis gesteld, dat de Sowjet-regeering heeft besloten de diplo matieke betrekkingen met Hongarije te verbreken. Litwinov deelde den Hongaarschen gezant mede, dat de Sowjet-regeering dit besluit heeft genomen met het oog op den Duitschen druk op de Hongaar- sche aangelegenheden en het toetreden van Hongarije tot het antikomintern- verdrag. De Sowjet-regeering zal haar legatie te Boedapest sluiten en verwacht, dat de Hon- gaarsche missie te Moskou eveneens zal wor den gesloten. Naar het agentschap Tass uit bevoegde bron verneemt, staat dit besluit der Sowjet- regeering in verband met het feit, dat als gevolg van de overeenkomst van München Hongarije in den laatsten tijd onderworpen is geweest aan krachtigen druk van zekere staten. De politiek der Hongaarsche regee ring toont, dat zij gemakkelijk toegeeft aan dezen druk en haar onafhankelijkheid in aanzienlijke mate heeft verloren. In het bijzonder wordt er op gewezen, dat het besluit der Hongaarsche regeering toe te treden tot het z.g. antikominternpact niet kan worden gerechtvaardigd door de be langen van den Hongaarschen staat zelf, die geenszins samenvallen met de agressieve doeleinden, die worden nagestreefd onder het mom van dit pact door de onderteeke naars, in de eerste plaats door Japan, en dat dit besluit bijgevolg van buiten af de Hon gaarsche regeering is opgedrongen. Een der gelijke positie van Hongarije rechtvaardigt niet langer het handhaven door de Sowjet- regeering van de diplomatieke betrekkingen met dit land door middel van speciale mis sies in de hoofdsteden der beide staten. Deze betrekkingen kunnen in den vervolge wor den onderhouden door vertegenwoordigers van beide staten in de hoofdstad van een derden staat. De correspondent van Reuter voegt aan deze berichten toe dat het sluiten der Rus sische legatie te Boedapest en het verzoek de Hongaarsche legatie te Moskou te sluiten de eerste diplomatieke stap van dezen aard is dien de Russische regeering heeft genomen. De Sowjet-regeering heeft Hongarije de vorige maand, nog vóór de aankondiging van het Hongaarsche besluit tot het antikomin ternpact toe te treden, naar Reuter ver neemt, een waarschuwing gezonden. Sowjetkringen maken onderscheid tus schen Hongarije en de andere onderteeke naars van het antikominternpact, omdat de anderen onafhankelijke staten zijn, waarme de de Sowjets nog volledige diplomatieke be trekkingen onderhouden, terwijl, naar ver klaard wordt, Hongarije „een vazal van de spil RomeBerlijn, geen volledigen diplo- matieken status verdient". Gisteravond sprak in de bovenzaal van het gebouw De Unie de heer N. J. C. Schermerhorn over: „De tragische geschie denis van de Joden in den loop der eeuwen". Er was vrij veel belangstelling. Ook hieruit bleek, hoe actueel het onder werp is, dat de heer Schermerhorn be handelde. Vanuit de geschiedenis van het Jodendom, aldus spr., moet het anti semietisme bijv. tegenwoordig bedreven door de n.s.b. begrepen worden. In het kort memoreerde spr. allereerst de oudste geschiedenis van het Joodsche volk: De Egyptische en Babylonische bal lingschap, de richteren en de koningen. Omstreeks 440 voor Christus treden op Ezra en Nehemia: De eerste als leider van zijn volk, Nehemia als landvoogd van de Perzen. Na de Perzen komt Alexander de Groote. Ook hier wil hij de Grieksche geest en cultuur brengen die lijnrecht staat tegenover het Jodendom. Na Alexan- ders dood splitst zijn rijk zich in drie deelen. Judea wordt de twistappel tusschen Syriërs en Grieken. Antiochus Epifanes stelt zich nu ten doel de Joden te Helleni- seeren. Dan blijkt, hoe gróót de kracht is van een volk dat door een bepaalden geest bezield is. Het is goed dit in d e z e n tijd te besef fen. Een kleine groep menschen blijkt een geweldige macht te kunnen breken. Na de tijdelijke onafhankelijkheid onder de Hasmoneeërs volgt een nieuwe wereld macht: Rome 64 v. Chr. breekt de wan hopige strijd uit van een klein volk (in het bizonder de Zeloten) tegen de Romeinsche legioenen een strijd die vergeefs ge streden wordt, 70 na Christus' geboorte wordt Jeruzalem door Titus ingenomen, de tempel verwoest, de stad met den grond gelijk gemaakt. Er vallen 900.000 slacht offersEen speciale Jodenbelasting moet worden betaald. Het Joodsche volk is verstrooid en schijnt vernietigd. Israël bezit echter een ander wapen om zich te handhaven: de geest. Ben Zakkai sticht een nieuw geestelijk middelpunt te Japnee. Twee richtingen teekenen zich nu af: een „orthodoxe" en een meer „vrijzinnige". Een nieuwe Joodsche leef regel wordt vastgesteld. Hij bevordert het eenheidsbesef, evenals de overal verschij nende synagogen dit doen. Keizer Trajanus wil zijn rijk in Azië verder uitbreiden. De Joden, die in de diaspora leven, komen, nu zij opnieuw bedreigd worden, sterk in gisting. Gevolg: vele Joodsche nederzettingen worden to taal uitgemoord Hadrianus, Trajanus' opvolger, onder handelt met de Joden zelfs over een herstel van den tempel maar alles blijkt slechts schijn. Hij pleegt verraad, de herbouwde tempel wordt gewijd aan Juplter! Wéér voor de allerlaatste maal vecht het Joodsche volk voor zijn onaf hankelijkheid.. Tevergeefs500.000 Joden worden gedood, de naam Jeruzalem geschrapt. Maar de geest blijkt onoverwinne- 1 ij k. Joodsche geleerden komen bijeen en besluiten: een Jood mag, zij het dan in schijn, zijn geloof verloochenen als hij met den dood bedreigd wordt. Maar in drie ge vallen moet de Jood martelaar durven zijn: wanneer men hen wil dwingen tot af godendienst, ontucht of moord. Hadrianus' opvolger laat den Joodschen godsdienst weer toe alleen: geen enkele Jood mag komen op het gebied van Jeruzalem. Slechts in Babylonië vinden de Joden wat rust in deze tijden. Scholen worden gesticht, de talmoed, een uitbrei ding van de tora, wordt samengesteld. Reeds enkele honderden jaren is dan het christendom in de wereld. De prediking van het evangelie van Jezus gaat echter spoedig over in de prediking van het evangelie over Jezus. Als de Romeinen zien wat een groote macht de christenheid beteekent begrijpen zii dat het noodzakelijk is hun macht bij deze aan te sluiten (Constantijn) 313 wordt bepaald dat er vrijheid van gods dienst en geweten zal zijn, maar in 315 wordt dit Edict van Milaan herroepen onder dwang van de clerus: de Jood sche godsdienst wordt gebrandmerkt, de Jood in een aparte positie geplaatst. Dan komt ook de ellendige gedachte cp: zij zijn degenen, die Christus vermoordden De prediking van de Liefde verkeert in die van het evangelie van den haat. Nog even schijnt er licht te komen voor de Joden: Julianus, „de afvallige", christelijk op gevoed, heiden gebleven maar met een menschelijk gevoel, sterft echter al spoe dig. Latere keizers, die het goed met de Joden meenen kunnen niets tegen de Zaterdag 4 Februari. HILVERSUM, 1875 en 301,5 M. (VARA-uitz.) 8.Gr.pl. (8.16 Ber.) 10.VPRO-morgenwijding. 10.20 Voor arb. in de Continubedr. 12.—» Gr.pL (12.15 Ber.) 1.30 Fantasia.' 2.De besteding van den vrijen tijd, causerie. 2.15 Quatre-mains. 2.45 Gr.pl. 3.Rep. 3.30 Residentie orkest en solisten (opn.) 4.30 Espe- ranto-uitz. 4.50 Verv. concert. 5.30 Rep. 5.45 Filmland. 6.John van Brück en zijn orkest en soliste. 6.28 Ber. 6.30 Groningsche uitz. 7. VARA-kalender. 7.05 Gr.pl. 7.10 Politiek radiojournaal. 7.30 Neder landers in Amerika, causerie VPRO. 8.— Herh. SOS- en 8.03 ANP-ber., VARA-Varia. 8.20 Voor schakers. 8.21 VARA-orkest en solist. 9. Toespraak, hierna gr.pl. 9.15 En nu... Oké! 10.30 ANP-ber. 10.35 Community-Singir.g (opn.) 11. Het Souvenir-orkest. 11.3012.— Gramofoonplate». HILVERSUM, 415,5 M. (KRO-uitz.) 8.9.15 Gr.pl. (8.15 Ber.) 10.Gr. pl. 11.30 Godsd. halfuur. 12.Ber. 12.15 KRO-orkest. 1— Gr.pl. 1.20 KRO-melodisten en solist. 2.Voor de rijpere jeugd 2.30 Gr.pL 2.45 Kinderuurtje. 4.Gr.pl. 4.05 De beteekenis van technici en werk meesters voor het bedrijfsleven, lezing. 4.20 Gr.pl. 4.25 Theosofie in de praktijk, lezing. 4.40 Gr.pl. 4.45 Een woord tot de vrouwen van onze georganiseerden, causerie. 5.— Gr.pl. 5.30 Esperantonieuws. 5.45 KRO-Nachtegaaltjes. 6.15 Gr.pl. 6.20 Journ. weekoverz. 6.45 Gr.pl. 7.Ber. 7.15 Causerie over Zuid- Afrikaansche letterkunde. 7.35 Act. aetherflitsen. 8.ANP-ber., mede- deelingen. 8.15 Meditatie met muz. omlijsting. 8.35 KRO-melodis ten en solist. 9.15 Revue-progr. 10.— Gr.pl. 10.30 ANP-ber. 10.40 Filmpr. 10.5512.Gr.pl. DROITWICH, 1500 M. 11.20 Piano- voordr. 11.50 Gr.pl. 12.20 Orgelspel. 12.50 Gr.pl. 1.20 Hippodrome-orkest van Bristol. 2.20 Zang en piano duetten. 3.Sportrep. 4.35 BBC- Schotsch-orkest. 5.20 Harry Roy's orkest. 6.20 Ber. 6.50 Sportpr. 7.05 BBC-Harmonie-orkest. 7.50 Act. uitz. 8.20 Music-hall-progr. 9.20 Ber. 9.45 Nieuws uit Amerika. 10. BBC-Theater-orkest. 11.05 Deel. 11.20 Jack Harris' Band. 11.50— 12.20 Dansmuziek (gr.pl.) RADIO PARIS, 1648 M. 9— en 10.Gr.pL 10.05 Conservatorium orkest. 12.05 Gr.pL 12.30 Zang. 1. Gr.pL 1.10 Pascal-orkest. 2.50 Zang. 3.30 Gr.pL 3.35 Zang. 3.50 Piano- voordr. 4.05 Zang. 5.05 Cembalo- voordr. 5.20 Gr.pL 7.25 Het Van de Walle-orkest. 8.35 Zang. 8.50 Piano- voordr. 9.05 Zang. 9.20 Zie Brussel 322 M. 10.50 Gr.pL 11.20—12.50 J. Bouillon en zijn orkest. KEULEN. 456 M. 5.50 Gr.pL 6.30 W. Noack's orkest. 7.50 Danziger Landesorkest. 11.20 Waldemar Hasz' orkest. 1.302.50 Gr.pL 3.20 Gev. progr. 5.35 Populair progr. 6.35 Winterhulp-progr. 7.30 Carnavals- progr. 9.50 Omroeporkest. 11.20 2.20 Gev. nachtconcert (opn.) BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 en 1.30 Omroep orkest. 1.50—2.15, 2.35 en 3.20 Gr.pL 4.20 Conservatorium-orkest en solis ten. 6.20 Omroeporkest en solist. 8.20 Gr.pL 9.20 Omroepsymph.- orkest en het Desclin-kwartet. 10.50 Populair concert. 11.5012.20 Gr.pL 484 M.: 12.20, 1.—, 1.30—2.15, 2.55 en 3.10 Gr.pL 3.20 Symph.-concert mmv. solist. 4.50 Gr.pL 5.05 Cello- voordr. 5.35 en 5.55 Omroepdans- orkest. 6.35 Concert. 7.05 en 7.35 Gr.pL 8.20 Omroeporkest, vocaal ensemble en solisten. 10.30 Omroep- dansorkest. 11.2012.20 Gr.pL DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.30 Omroeporkes' en -kamerkoor en solisten. 9.20 Ber. 9.4010. Sportrep. 10.05 Ber. 10.2011.20 O. Dobrindt's orkest. GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.9.20, Parijs R. 9.20—9.30, Radio PTT Nord 9.30— 9.50, Normandië 9.5010.Parijs Radio 10.—12.05, Radio PTT Nord 12.05—12.20, Brussel VI. 12.20— 13.30, Keulen 13.30—14.50, Parijs R. 14.5015.05, Brussel Fr. 15.05 15.20, Keulen 15.2017.20, Brussel VI. 17.20—19.50, Keulen 19.50— 21.20, Brussel Fr. 21.20—24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Lu xemburg 9.2010.35, Lond. Reg. 10.35—11.50, Droitwich 11.50—14.20, Lond. Reg. 14.2016.20, Droitwich 16.20—18.50, Lond. Reg. 18.50— 19.20, Droitwich 19.2019.50, Lond. Reg. 19.5020.20, Droitwich 20.20 24.—. Lijn 5: Diversen. 101. In kikkerland aangekomen, zegt Pam tot den roverhoofdman en zijn helper: „Als juIlie voortaan de kikkerlanders met rust te_ zullen laten, zal ik een goed woordje voor jullie doen by den koning 102. „Beste Pam", spreekt de koning, „aan jou hebben wij het te danken dat onze broeders uit hun gevangen schap zijn verlost en de boosdoeners onschadelijk zijn gemaakt. Uit dankbaarheid verhef ik je hierbij tot rid der in de orde van de „Kwaka", machtige clerus beginnen. Zij bemoeilijkt het economisch leven van den Jood, zij 'bevordert het anti-semietisme. In de tora en de talmoed vinden de Joden een toevlucht waar op de wereld ze zich ook bevinden. Toen en nu nog. Het West-Romeinsche rijk valt uiteen, het Oost-rijk handhaaft zich nog tot in de 15de eeuw. In de oorlogen, die het Byzan- tijnsche rijk voert, worden de Joden dik wijls het slachtoffer, beloften jegens hen worden verbroken, ze worden vervolgd en uitgemoord. In 638 hecrschen de Mohammedanen over Palestina. Als ze Babylonië hebben ver overd, worden de Joden niet vervolgd: ze voelen zich verwant ook naar het ras aan de Joden. In de elfde eeuw trekken vele Joden naar het Westen, naar Spanje, waar zij hun grootsten bloeitijd beleven (Judas Haveli, Maimonides) onder de Moorsche heerschappij. Toch blijft het heimwee naar het oude Jeruzalem de eeuwen door. 694 wordt dan een wet aangenomen, waarin staat, dat alle Joden lijfeigenen des konings zijn! De wet komt tot stand op een concilie, vertegenwoordigende de kerk van Christus Wat betreft de positie van de Joden in West- en Noord-Europa: In het Frankische rijk wordt elk gemengd huwelijk verbo den, en is er in het algemeen zoo'n geestes houding ,die moet leiden tot de groote Jodenvervolgingen, bijv. de massa-moor- den in Duitschland (Worms, Mainz) tij dens de kruistochten, in den tijd van den zwarten dood en door de inquisitie. In En geland in den tijd van Richard Leeuwen hart óók, neen, juist door de kerk Philips de Schoone bestrijdt de Fransche kerkelijke inquisitie (concurrentie!) en eigent zich roerend en onroerend goed van de Joden toe een parallel vinden we in het Duitschland van 1938. Aan de gruwelijke leugen van de z.g. „bloedbesehuldiging" zijn duizenden in den loop der eeuwen ten offer gevallen. De inquisitie pas in 1810 opgeheven vermoordt duizenden „maranen" (slechts naar den vorm Christenen), de beschuldi ging ,dat de Joden de verspreiding van de pest op hun geweten kost eveneens aan massa's Joden het leven. Slechts langzaam komt in den loop der eeuwen eenige ver betering hier en daar met af en toe een terugval we zien het op het oogenblik weer in Duitschland en Italië, in een ver hoogde anti-semietische activiteit, óók in ons landOp de positie van de Joden in Nederland ging spr. vervolgens nog nader in. Woensdagavond hield prof. E. Guilhou uit Amsterdam een lezing voor de afd. Alk maar van NederlandFrankrijk over: Les Romans cycliques ou romans-fleuves dans la littérature d' aujourd'hui. Na opening door den voorzitter, dr. R. Wiarda, zei spreker, dat hij nu voor den derden keer kwam spreken voor de afd. Alkmaar. Daar schuilt een compliment in, maar ook een gevaar. Nu, voor „een gevaar" behoeft prof. Guilhou niet bang te zijn: de afd. is hem dankbaar als hij iets van zyn uitge breide kennis wil komen meedeelen op zijn eigen vlotte en geestige manier. Ook een vierde of meerdere lezingen zullen allen even welkom zijn. Spreker begon met te zeggen, dat „aujourd'hui" ongeveer de laatste twintig jaren omvat. Un roman cyclique is een ro man bestaande uit verschillende deelen, om dat de schrijver aan een deel niet genoeg heeft. In ieder deel wordt een episode be handeld uit het leven van een persoon b.v. of van een familie. Un roman-fleuve bestaat ook uit vele deelen en wil ons den indruk geven van het leven, dat voortstroomt en dat de schrijver ons in détails vertelt. Deze lange romans zijn zeer in de mode tegen woordig, maar zij zijn reeds veel vroeger ontstaan. In de Engelsche en Russische lit teratuur komen zij veelvuldig voor. Wat de Fransche litteratuur betreft denke men aan de 17e eeuw met de romans van Mlle. de Scudéry, aan de 18e eeuw met die van 1' abbé Prévost, aan de 19e eeuw met de Comédie humaine van Balzac en de Misérables van Victor Hugo. Einde 19e eeuw: Les Rougon-Macquart van Emile Zola, en ten slotte tusschen 1900 en 1914 Romain Rolland met Jean Christophe. De jonge schrijvers, na den oorlog, geven geen grondige studie van een persoon, een familie of een tijdperk. Zij geven korte, heftige boeken: une littérature en coup de poing. Toch ontstaan er zelfs in deze pe riode (1920-1930) lange romans, maar de schrijvers hiervan debuteerden vóór den oorlog. Denken wij aan René Béhenne: Histoire d' une Société. Marcel Proust: A la recher che du temps perdu, het type van een ro man-fleuve. Het laatste deel: „Le temps retrouvé" is prachtig. Het werd gepubli ceerd na den dood van Proust. Roger Martin du Gard met Les Thibauds. Een deel hieruit: La Mort du père is bij zonder mooi en kan ook apart gelezen wor den. Het vormt een geheel. Na een stilte van 8 jaar kwam het laatste deel: L' été de 1914. Ook Georges Duhamel begon zijn schrijversloopbaan voor den oorlog, en gaf in de periode 19201930 des romans cycli ques b.v. Vie quiétude d' une époque a tra vers un homme". In 1933 begint: La Chronique des Pas- quiers. Er is zeer van Duhamel zelf in Sa- lavin, maar nog meer in Laurent Pasquier. Het boek is nog niet af: we weten nog niet wat Duhamel er mee wil zeggen, maar er komt veel van zijn vroeger unanirrisme in boven. „C'est 1' histoire de 1' ame d' une époque". Jules Romains is ook van vóór den oorlog. Les Hommes de bonne Volonté is in 1932 begonnen: ieder jaar komen er re gelmatig twee deelen bij. Op 't oogenblik zijn we aan deel 15 en 16: Prélude a V rdun en Verdun. Zoo'n eindeloos boek doet eenigszins belachelijk aan; toch zijn er prachtige gedeelten bij. Spreker bewonder de de manier waarop Romains over den oorlog schrijft in deel 15 en 16. Doch de jonge na-oorlogsche generatie schrijft geen romans-fleuves. Men moet wachten tot na 1930; dan wordt het voor beeld der ouderen weer gevolgd en dan be ginnen weer regelmatig de lange romans. En zelfs zeer veel. Frangois Mauriac neemt het onderwerp: Thérèse Desqueyroux tel kens weer op in verschillende van zijn wer ken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 9