„Morgen gaat 't beter" „Die Bou van 'n Nasie". Eerste Afrikaansche geluidsfilm. George Pal maakt twee nieuwe films voor Philips. „Interview" met Een nieuwe film uit ANNEMARIE SELINKO die Cinétone-studio's Wat Rudolf Meijer zegt. ONZE BIOSCOPEN. Luise Rainer in „Toy Wife". tot geschiedkundige volledigheid. Alleen de hoogtepunten worden aangeduid, om den algemeenen gang der geschiedenis aan te toonen. Het eerste deel, loopende van de omzei ling van de Kaap door Bartholomeus Diaz tot het begin van den grooten trek, is een zuimer stuk romantiek. De pracht van het land en de heerlijkheid van he'. Holland- sche bestuur wordt in een reeks schitte rende opnamen vastgelegd. Het begin van den grooten trek wordt vooral beheerscht door den persoon van Piet Relief, waarbij de toeschouwers een uitstekenden indruk krijgen van de geweldige moeilijkheden waarmede de voortrekkers te kameen heb ben gehad. Voor de vervaardiging der tooneelen van het bezoek van Piet Relief aan Din- gaan, de moord, de slachting bij Bloukrans en Weenen en den slag bij Bloedrivier zijn niet minder dan 8000 naturellen ge bruikt. De film wordt hervat in 1866 na de tot standkoming der republieken. De climax van de botsing tusschen boer en Brit wordt symbolisch weergegeven, alsook de tot standkoming van de Unie. Dit deel van de film, zoo vervolgt „Die Transvaler, zal de meeste critiek bij het Zuid-Afrikaansch sprekende publiek uit lokken wegens de manier waarop over ge schiedkundige feiten wordt heengegleden, maar in zijn geheel genomen is dit een rolprent, die om zijn grootschheid, zijn gsehiedkundige juistheid en zijn uitzon derlijkheid, beslist door elk Afrikaner ge zien moet worden. Het storende element in de rolprent is het Engelsche accent van de meeste spelers en van sommige aanduidin gen, hetgeen te sterk wijst op een vertaling van de Engelsche film „They Built a Nation'. Het ligt in het voornemen, de rolprent als een publiciteitsfilm ook in het buiten land te vertoonen. kijken èn luisteren. Ze hoeven er niet nog bij te lezen ook." Dus hebben ze meer tijd voor critiek!" „Mis! Absoluut mis! Het Nederland- sche publiek heeft récht op critiek. Ze hebben een hééle fijne neus en ze weten drommels goed, wat waarde heeft, wat écht is, en wat niet! Door hun critiek heb ben wy geleerd, en we zullen het niet ver geten óók. Want ik wéét, dat ze klaar staan om ons op de vingers te tikken, als we maar zouden dénken, dat we het ons iets gemakkelijker konden maken. Voor ons blijft het altijd oppassen, elke scène afwegen, elk woord bestudeeren, elke acteur en actrice testen, niets aan het toe val overlaten. Enfin, dat weet je!" Ja, inderdaad, dat weet ik. Ik heb vaak zoo'n tikje minachtend hooren spreken over een filmproductie, zoo'n beetje in den geest van „Moeder haal het wasch- goed binnen, want daar komen de men- schen van de film aan!" Maar als u soms eens een lesje wilt hebben in hard en serieus werken: gaat U dan óók maar eens op Cinétone kijken. Er is daar veel veran derd op Cinétone, en men zegt wel, dat elke verandering geen verbetering is. Maar dat gaat daar niet op. Daar is elke verandering een even groote verbetering geweest. Wat is het toch, dat mij altijd zoo onweerstaanbaar aantrekt in dat studio- gedoe? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is, dat het me nooit verveelt, misschien ook omdat de jongens bij al hun drukke werk toch nog altijd tijd vinden voor een grap, voor die specifieke Amsterdamsche humor, die éénig is voor hen, die het weten te waardeeren. Een voorbeeld: Lily heeft een hééle lichte verkoudheid opgeloopen en om haar nu zoo veel mogelijk te spa ren, heeft men in de studio een klein hokje afgeschut, een soort tentje, waar ze rusten kan, als ze niet in de scène is: dan hoeft ze niet steeds door de koude, toch tige gang naar haar kleedkamer tè loopen. 't Tentje was nog geen uur klaar, of op de deur prijkte met groote letters reeds het volgende opschrift: MADAME LILY VOORSPELT DE TOEKOMST! Consult vanaf 40 cent. Met koffiedik: 50 cent. In trance vanaf 60 cent. 'tWas op Oudejaarsdag! De cantinechef tracteerde op wijn met appelbeignets, en ieder kreeg zijn portie. Het „eindexamen" werd er zelfs even voor gestaakt (dat was nl. de scène, die juist werd opgenomen) en het was aardig te zien, hoe verbroederd opeens de exa minatoren en de examinandi waren toen er wat te bikken viel! De Nederlandsche première is vastge steld op 20 Februari a.s. De hoofdrollen in de film worden vertolkt door Lily Bouwmeester, Theo Frenkel en Paul Steen- bergen. Verdere rollen zijn in handen van Nico de Jong, Louis Gimberg, Chris Baay, Lau Ezerman, Joke Busch, Aaf Bouber, Fie Kohier, Ko Arnoldi, Adriaan van der Horst, Piet Kohier, Kommer leyn, Bob de Lange, Anton Roemer, J. Liesting, Guus Weitzel. Aan de camera staan Otto Heller en Henk Alsum. D' décors zijn ontworpen door architect A. H. Wegeriff, de montage wordt verzorgd door G. J. Teunissen. Muziek is van Max Tak, geluidsingenieur is I. Citroen. De regie voert Friedrich Zei- nik. De productieleiding is toevertrouwd aan Rudolf Meyer. De film wordt uitge bracht door N.V. Filmex, te Amsterdam. Een scène uit de nieuwe film uit de Cinetone studio's: „Morgen gaat het beter". De eerste in Zuid-Afrika gemaakte ge luidsfilm, getiteld „Die Bou van 'n Nasie", welke de geschiedenis weergeeft van het land vanaf de vroegste tijden tot aan de totstandkoming van de Unie, heeft hier onlangs zijn eerste vertooning beleefd. „Die Transvaler" schrijft hierover als volgt: Djt is een grootsche onderneming, welke schitterend geslaagd mag heeten. Vanzelfsprekend is er geen poging gedaan George Pal, die door zijn in kleuren uit gevoerde poppenfilms groote bekendheid heeft gekregen werkt thans in opdracht van de N. V. Philips aan twee nieuwe films. Voor „Philips Cavalcade", waarin de muziek uit de „Gay Nineties" herleeft, werd de medewerking van Jack Hilton met zijn orkest verkregen, terwijl voor de tweede film, waarvan de titel luidt „Alad- din en de Wonderlamp", de bekende Nederlandsche radiodirigent Hugo de Groot speciale muziek componeerde en tevens de leiding van het orkest op zich nam. In de Pal studio's, welke inmiddels be langrijk werden uitgebreid, wordt thans aan de voltooiing van de beide films ge werkt. De geluidsopnamen zijn inmiddels te Londen gereed gemaakt. Een van Pais liguren uit zijn vorige Philips-film. En daar komt me zoo'n Anne- marie Selinko uit de lucht vallen en zegt: „Morgen gaat 't beter" en op ééns weten we het: dit is het. Dit, en niets anders wordt onze volgende Nederlandsche film. Annemarie moet in Amsterdam komen, zij moet met Wim Kan het draaiboek schrijven. Rudolf Meijer stelt een telegrafisch en telefonisch onderzoek in: het voert van Weenen naar Praag, dan naar Parijs, dan naar Kopenhagen, wéér naar Parijs, en toen hadden we haar. Wat wisten we feitelijk van Annemarie Selinko? Ze had een boek geschreven, een héél goed boek zelfs. En haar tweede boek („Morgen gaat 't beter") was in één woord: magnefiek! Niet maar zoo'n ge woon romannetje, maar een boek, dat „op pooten" staat. Zoo'n boek, dat mij altijd een kleine huiselijke onaangenaamheid bezorgt. Zoo'n boek ga ik n.1. op een of anderen rustigen avond lezen en ik lees het uit. Dat is dan gewoonlijk zoo tegen 'nuur of twee, half drie.... vandaar de kleine huiselijke enzoovoort. Gevaarlijke boekenvoor mij tenminste. Nu stelde ik mij van de kennismaking met Selinko eerlijk gezegd niet zoo heel veel voor. Ik ken diverse schrijvers en schrijfsters. Vóór ze een boek als „Mor gen gaat 't beter" schrijven, moeten ze al héél wat ondervinding hebben opgedaan, dus stelde ik mij een of andere matrone voor, zoo tusschen de 40 en 50. En nu zit ze tegenover mij en 't is de meest frissche, charmante jonge vrouw die men zich kan voorstellen. Een open, prettig gezicht en daarbij een gezegend talent. Mijn liefje, wat wil je nog meer? En vertellen dat ze kan! Ze amuseert het geheele gezelschap met haar avon turen in Amsterdam. Ze babbert over haar werk, over het boek, dat ze nu gaat schrijven en dat „Heut' heiratet mein Mann" zal heeten(ü), en inmiddels rookt ze een sigaret, slaat op jongensachtige wijze haar beenen over elkaar en palmt ons allemaal in. Ze vindt het heerlijk, dat een boek van haar zal worden verfilmd en voelt zich hier zoo thuis als had ze hier altijd gewoond. Annemarie is heelemaal geen vrouw voor een „persconferentie". Van haar moet je geen bijzondere (of bizarre) uitspraak verwachten van een of ander onderwerp, dat met film of lite ratuur te maken heeft. O nee, wél kun je van haar een prachtig gekleurd verhaal hooren, hoe ze hier per ongeluk in een be kend, duur restaurant terecht kwam, waar ze toevallig juist de eenige gast was, hoe drie kellners zich op haar stortten(!) en ze in haar wanhoop het goedkoopste uit zocht, wat op de spijskaart voorkwam, hetgeen ze natuurlijk nét niet lustte, en hoe één van de kellners waarschijnlijk tenslotte medelijden gekregen had en haar toen met veel plechtigheid een glas water bracht! Of bijvoorbeeld haar ant woord op mijn vraag, hoe ze haar man had leeren kennen. Ze zei: „In Denemar ken zijn alle mannen aardig, blond en ze heeten Christensen of Christiansen. Christiansen vind ik mooier. Toen ik er Lily Bouwmeester nu eentje ontmoette, die héél aardig en héél blond was en die Christiansen heette, ben ik met hem getrouwd!" En nu is ze terug naar haar „blonden engel". Maar dat ze terugkomt bij de pre mière van haar film, einde Februari, dat staat voor mij vast! En daar ben ik blij om. „Tusschen „Pygmalion" en „Va dertje Langbeen" verliepen 1'A jaar, tus schen „Vadertje Langbeen" en „Morgen gaat 't beter" 4 maanden; dat is het be langrijkste dat ik je te zeggen heb, want dat zegt alles!" „Nog altijd optimist, Rudi?" „Wel heb ik ooit van m'n leven! Hoe heeft „Pygmalion" geloopen, hoe heeft „Langbeen" geloopen, en nu mag ik nog niet eens optimistisch zijn?" „Natuurlijk mag je dat, je hebt er zelfs het volste recht .toe, maar „Daar begint het weer! Maar dit, maar dat. Niks te maren! Of als je dan persé wilt: Maar we hebben twee goede films gemaakt, maar we zullen ze nog beter maken: „Morgen gaat 't beter!" Een tikje in zijn wiek geschoten ijsbeert Rudolf Meijer door zijn kantoortje cp Cinétone. 't Is één dag voor 't draaibegin en alles is al in vol bedrijf. De décors in de groote hal, waar 't werk begint, zijn klaar; in de kleine hal is architect Wege riff met zijn staf nog druk in de weer. „Nog één vraag: Hoeveel Nederland sche films zouden de bioscopen in ons land per jaar kunnen draaien?" „Twintig goede films zijn niet te veel, één slechte wel! Wat is dat toch weer voor een idiote vraag. Denk je dat het Nederlandsche publiek niet komt, omdat het een Nederlandsche film is? Als de film goed is, komen ze; als ze slecht is, blijven ze weg en daar hebben ze groot gelijk in. Zeker, een „million dollar film" zullen we hier niet maken, dat gaat nu eenmaal niet in een klein taalgebied als het onze, maar we geven de menschen wat anders: hun eigen taal!! Naar onze films kunnen ze KIND-VROUWTJE. Victoria-Theater. Wanneer er een filmliefhebber is, die nog niet overtuigd is van de zeldzame speelkwaliteiten van Louise Rainer, de Weensch-Amerikaansche actrice, dan zat een bezoek aan de film Kind-Vrouwtje hem of haar tot die volle overtuiging brengen. Prachtig, vol van fijne nuances en schakeeringen heeft zij de hoofdrol van Frou-Frou gespeeld, het luchthartige teere vrouwtje uit Louisiana, wier huwe lijk met Georges de Sartorys zoo vol blijheid begon en zoo droef eindigde. Louise en Frou-Frou keeren vol vreug- de In het ouderlijk huis terug. Frou-Frou. luchthartig, onbevangen, geen gevaar ziende, zweeft als een vlinder door t le ven. Haar ernstiger zuster Louise heet liefde opgevat voor den advocaat Georges, maar deze wordt aangetrokken door o.e zorgeloosheid van Frou-Frou en trouw deze, zeer tot teleurstelling van Louise. Mi r Frau-Frou blijft het kind-vrouwtje, de speelpop. De zorg voor haar kind en haar huishouden lijkt velen niet ernstig genoeg. Louise komt helpen en als deze blijkt steeds meer de plaats van he vrouwtje in te nemen, gaan Frou-Frou s oogen open en wil zij haar plaats weer heroveren. Maar zij wordt teleurgesteld, vlucht in wanhoop met Armand Vallaire, doch haar gezondheid krijgt een geweldi gen knak en als de hereeniging met man en kind werkelijkheid zal worden, schie ten Frou-Frou's krachten te kort. Over de sublieme vertolking van de hoofdrol zou nog veel te schrijven zijn, doch 't is veel beter als men Louise Rai ner zelf gaat zien. De eveneens zeer moeilijke rol van de zuster werd uitmun tend gespeeld door Barbara O'Neill. Mel- vyn Douglas als Georges was eveneens zeer goed en Robert Young als Armand sloot zich hierbij best aan. De bijrollen, in 't bijzonder van het negerpersoneel, waren in de beste handen. Een bijzondere film, boeiend van spel, ensceneering en inhoud, die men niet mag verzuimen. Dit hoofdnummer werd voorafgegaan door een tweede, getiteld: „Het geheim van de Betty Bonn", een spannende avon turenfilm van een geheel ander genre, zich afspelend in een niet minder ver schillend milieu. Maar ook daar uitste kend spel van de hoofdfiguren, karakter spelers, die de typen uit het ruwe zee mansleven zeer goed weergaven. En het verhaal boeit tot het einde. Van de twee mooie journaals noemen wij de interessante opnamen vooi'al van Polygoon, die ditmaal aan veel belang rijke gebeurtenissen aandacht schenkt, o. m. aan de verjaardag van Prinses Beatrix met de opnamen voor het venster van 't Haagsche paleis, aan het feest te Doorn en aan aardige sportgebeurtenissen. Een programma dat zeer zeker ieder zal voldoen. VIER DOCHTERS. City Theater. Een film naar den roman van Fannie Hurst en we zouden haast zeggen een ouderwetsch gezellige film. Want waar vindt men tegenwoordig nog de degelijke huishoudens waarin elk ge zinslid slechts leeft om de anderen ge lukkig te maken. Hier in het huis van den jovialen pro fessor in de muziek zijn de vier vroolijke en muzikale meisjes met haar vader en allebegrijpende tante in nauw familiever band bijeen. Men doet alles om elkaar het leven zoo aangenaam mogelijk te maken en de vader van het gezin zou waarschijnlijk al zijn dochters wel altijd bij zich willen houden, maar hij kan zijn huis niet ge sloten houden voor de buitenwereld en ook niet voor de mannen, die daar een voor een hun entree maken en zich verloven met een van deze lieftallige meisjes. Er is variatie genoeg in de aanstaande schoonzoons, er is de rijke, ietwat indo lente man op leeftijd, die het allereerste zusje weghaalt, er is een jonge muziek leeraar, waarvan alle meisjes in dezelfde mate schijnen te houden en er is de raad selachtige Mickey, een onbegrepen genie en in zijn iatalisme min of meer een sinister type. Hij krijgt het meisje, dat hij wilde hebben door haar te vertellen, dat zij haar zuster ongelukkig zou maken als zij den muziekleeraar trouwde, zoodat zij op haar bruiloftsdag met Mickey weg trekt om hem in een verre groote stad te trouwen. Het paar lijdt armoe en als alle kinde ren op Kerstavond weer bijeen zijn, komt het ongelukkige vrouwtje tot de ontdek king, dat haar offer tevergeefs is geweest aangezien haar zuster inmiddels een an deren man heeft gevonden. Mickey komt om het leven bij een auto-ongeluk en dan is natuurlijk de tijd aangebroken, dat alles nog in orde komt zoodat in het huishouden van den profes sor aan het conservatorium ten slotte één groot gezin van mannen en vrouwen in volle harmonie bijeen is. Priscilla, Rosemary en Lola Dane, als mede Grale Page zijn de vier zusters wier gezellige avonturen het publiek een ge- heelen avond in spanning houden. Er is menig gevoelig tooneeltje en ook de komische momenten zijn niet vergeten. Alles werkt er toe mede deze gevoelvolle geschiedenis tot een allergezelligste film te maken. Vooraf gaan een gekleurde screensong, een zang- en dansfilm, prachtige opnamen uit Engelsch Indië en veel nieuws uit binnen- en buitenland. „DE WILDEMAN". Theater Harmonie. In theater Harmonie draait deze week (hedenavond niet) „De Wildeman", een product der „May flower Picture Corp. Ltd." Een Engelsche filmmaatschappij, die zich den laatsten tijd onderscheiden heeft door enkele interessante en boeiende films. Wanneer we bovendien vermelden, dat Charles Laughton de hoofdrol speelt die van den leeglooper Ginger Ted, een bui tengewoon lastig heer en voorts, dat Erich Pommer regisseur was van deze film, dan bestaat er een goede kans, dat ook deze film de moeite van een tocht naar de Harmonie waard is. Andere bekende na men uit deze film zijn Elsa Lanchester, Ty- rone Guthrie, Robert Newton <-n Dolly Mollinger. „De Wildeman" (The vessel of wrath) is door tal van critici zeer gunstig beoordeeld en dat is gezien de namen van de hoofd rolspelers niet verwonderlijk. Laughtons domineerende persoonlijkheid drukt op deze film weer zijn stempel. Hij geeft op nieuw een aparte en suggestieve creatie. Elsa Lanchester is uitstekend als Martha Jones, de zendelinge. -Tyrone Guthrie, be kend tooneelspeler en regisseur van de „Old Vic" te Londen, is hier de zendeling Jones. Met Robert Newton als de controleur ma ken deze drie „The vessel of wrath" tot een boeiende film. De fotografie in dit filmwerk is uitste kend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 11