RETOUR A L'AUBE (DE FATALE HACHT) r- ONZE BIOSCOPEH. DE FATALE NACHT. KORTE INHOUD. De stichter van de Paramount vertelt. Adolph Zukor was te Amsterdam. „STA OP EN VECHT". Victoria-theater. Een zoon met bokscapaciteiten; een vader, die beter kan gokken op de succes sen van zijn zoon dan werken; een make laar in effecten, die meer aan den rand van de boksarena zit dan op zijn kantoor; zijn charmante dochter, op een kostschool om haar niet te laten merken welk minder fraai neven-„beroep" hij met het afsluiten van weddenschappen uitoefent zie daar de hoofdpersonen in „Stand up and fight!" Is het nog noodig te vertellen, dat Jimmy McCoy, de geduchte „killer" het bekoorlijke meisje van de kostschool tot de zijne maakt? Robert Taylor kwijt zich hier op vlotte en overtuigende wijze van zijn taak: de aanvankelijk nogal weerbarstige a.s. schoonvader wordt „getemd"; al de boks- opponenten worden zoo successievelijk met een k.o. opgeknapt en als dan tenslotte een déraillement dreigt, komt op het laat ste nippertje de te verwachten en toch al tijd weer verrassende ommekeer, die de ge lieven nu niet de toestemming van den vader van het meisje (Maureen O'Sulli- van) in eikaars armen brengt. Dat niet alleen: bovendien brengt het opnieuw hard cash in het laatje en dat zullen de heeren Carson en McCoy wèl noodig hebben, nu ze het loffelijk voornemen hebben te reclas- seeren en den bokskring en -ring voorgoed te verlaten. Liefhebbers van sensatie en spanning we ten wat hun deze week te doen staat. Stand up and fight zal hen niet teleurstellen! Van het voorprogramma noemen we de Ufa Tonwoche, Polygoonnieuws, en een filmpje over de stad Tokio. ALEXANDERS RAG-TIME BAND. City Theater. Met veel genoegen zal men deze uitmun tend verzorgde en fijn gespeelde muzikale film met haar romantisch verhaal volgen en bekijken, omdat deze film in haar genre tot de beste behoort, die mer. heeft ver toond. De filmliefhebbers zullen deze week het City Theater zeker niet vergeten en de drie bekende artisten Alice Faye, Tyrone Power en Don Anèche lang in herinnering blijven. Power is hier de muzikaal aange legde jongeling, die er veel voor gevoelt aan 't hoofd te staan van een goede band. Hij slaagt in zijn eerste pogingen echter alleen dank zij de hulp van de zangeres Stella Kirby. Want met haar nummer: Aleanders Rag Time Band heeft hij suc ces en Stella maakt spoedig deel uit van de band. Er volgen steeds beter engage menten. Charlie, de pianist, componeert steeds nieuwe nummers. Stella inspireert hem. Hoewel Alex en Stella soms ernstig van meening verschillen, blijken zij toch steeds meer en meer tot elkaar te komen en een verloving is 't gevolg. Maar een New-Yorksche directeur brengt een schei ding. Stella gaat naar New-York en Alex en zijn mannen nemen dienst in 't leger voor den oorlog in Europa. Na ien succes vol optreden in een legerrevue, gaat de troep naar de slagvelden. Als Alex en eenige vrienden na den vrede terug kee- ren, vindt hij Stella terug, maar getrouwd met Charlie. Dat stelt hem hevig teleur. Charlie begrijpt al spoedig dat Stella nog steeds van Alex houdt en weet Stella tot een scheiding te bewegen. Doch voordat Alex en Stella elkander opnieu i gevonden hebben moet er nog heel wat gebeuren. Pas als Alex na een succesvolle Europee- sche tournee, weer een concert in New- York geeft komt alles op aantrekkelijke wijze in orde. Muzikaal geeft de film zeer veel te ge nieten. De bands in diverse samenstellin gen geven prachtige nummers en muzikale shows, niet alleen met Stella Kïrby als zangeres, maar ook met Jerry Lane die Stella in de band is opgevolgd. In de laat ste acte mag gerust gesproken worden van een orkest. Dat Alice Faye tot de beste krachten van het witte doek mag worden gerekend heeft zij in deze film opnieuw bewezen. Zij speelt de rol van Stella op een wijze, die aller aandacht verdient, ook in de gevoelige scenes. Tyrone Power is momenteel één der meest geliefde jonge kr:.chten en zijn sympathieke spel als Alex zal zeker ieder opvallen. Zeer goed is Don Ameche als Charlie. inderdaad ,„Alexanders Rag Time Band" is voor de liefhebbers iets bijzon ders. Het voorprogramma bracht Fox-Movie Tone Nieuws en Polygoon als journaals. Het laatste o.a. met den voetbalwedstrijd Nederland Hongarije. Verder was er een mooie natuuropname van Siam en een Walt Disney teekenfilm van Donald Duck of in 't Hollandsch: Woerd Snater. VROOLIJKE MUZIKANTEN. Harmonie. In het dorpje St. Golden heerscht hoog conjunctuur: er zal een feest georgani seerd worden ter eere van .den bekenden componist Paul Nieder. Paul Nieder zit op dit moment reeds met zijn manager Brack in het locaaltreintje, dat beiden naar St. Golden zal brengen. Drie vagebonden bevinden zich in de omgeving van St. Golden op den straat weg. Een van hen, Alexander Haselhof, was nog voor kort muzikale clown in een klein reizend circus. Zijn vriend Kasimir was in het zelfde circus werkzaam te zamen met onzen derden vagebond: Napo leon, de wonderhond. En Napoleon is het, die den beide landloopers de mogelijkheid verschaft in hun onderhoud te voorzien. Hij vindt namelijk overal bewonderaars en is dientengevolge zeer gemakkelijk te ver- koopen. Nog makkelijker vindt hij echter steeds weer den weg naar zijn baas terug. Wat de drie vagebonden in St. Golden beleven? Tal van amusante gebeurtenis sen, te veel om te vermelden, maar juist genoeg voor een genoegelijken rolprent. Niet te veel niet te weinig. Dat de liefde een belangrijke rol speelt behoeft nauwelijks betoog: het resultaat is, dat ondanks de meest verrassende com plicaties de diverse hij's en zij's elkaar krijgen. Het voorprogram geeft o. m. het tradi- tioneele Paramount-journaal. Slechts weinige weken na de wereldpremière te Parijs komt Danielle Darrieux' nieuwste film: „Retour a 1'Aube" (De fatale nacht) in ons land, een rolprent, gemaakt naar een no velle van Vicky Baum. De gala-première, die werd bijgewoond door den president van de Fransche republiek, tal van ministers en an dere hoogwaardig- heidsbekleeders, was reeds een zeer groot succes voor Danielle Darrieux. De opbrengst van die avond was bestemd voor de ver sterking van het Na tionale Verdedigings fonds en bedroeg meer dan een millioen francs. Doch men mag veiig aannemen, dat het niet het bijzondere doel alleen, doch voor namelijk de geliefde actrice Danielle Dar rieux was, die het publiek in groote drommen die avond dreef naar het Pathé- Marignan-Theater, want de film bleef daarna wekenlang op het programma van dat theater en brak alle records. En geen wonder, want Da nielle Darrieux is op het oogenblik de favoriete van het bioscoopminnend Parijs. En het is daarom wel merkwaardig te weten, dat Danielle Darrieux, met wie nu heel Parijs wegloopt, niet in Frankrijk, haar geboorteland, debuteerde, doch in Duitschland. Zij werd namelijk ontdekt door den bekenden Hongaarschen regis seur Geza von Bolvary, die haar in een Duitsche film liet meespelen. Deze film opende de oogen van de voornaamste filmproducenten, die begrepen, dat men hier met een actrice van buitengewone kwaliteiten te doen had, een actrice ook, die men de meest uiteenloopende rollen kon toevertrouwen. Het zou echter nog een lange tijd duren, eer het groote publiek haar zou ontdekken. Dit gebeurde pas na de première van de onvergetelijke film „Mayerling". Het succes van „Mayerling" was ook de directe aanleiding, dat Danielle Darrieux naar Amerika vertrok. Zij ontving zulke verleidelijke aanbiedingen uit Hollywood, eenstemmig, dat hij zich ontpopt heeft als een der beste regis seurs van Frankrijk. Zijn leertijd in Ameri ka zal daar niet vreemd aan zijn. Hij blijkt te beschikken over een eigen stijl. Behalve Danielle Dar rieux spelen in „De fatale nacht" mede: Pierre Bux, Jacques Dumesn.il, Raymond Cordy, Samson Fain silber en Thérèse Dor- ny, die alle uitstekend spel te genieten geven. Hèt groote succes van deze film is en blijft echter Danielle Dar rieux. Zij heeft zichzelf overtroffen en dat wil heel wat zeggen. Danielle Darrieux en Pierre Mingand in „De Fatale Nacht". Danielle Darrieux. dat zij daarvoor bezweek, Amerika bracht haar echter niet, wat zij verwachtte. Een ver-Amerikaansch te Danielle Darrieux ge leek in niets meer op de kleine, pittige Frangaise, die men over de geheele wereld zoo lief gekregen had. Ook het soort rol len, dat men haar te spelen gaf, beviel haar niet. En Danielle Darrieux was er in het minst niet rouwig om, toen zij enkele maanden na haar komst Hollywood weer den rug toe kon keeren en was dolgeluk kig, toen zij te Le Havre weer voet op Franschen bodem zette, temeer daar men in Frankrijk de reeds verloren gewaande dochter met open armen ontving. In de film „De fatale nacht" heeft zij gelegenheid om het geheele gamma van haar talent te ontplooien. Mocht Hollywood Danielle Darrieux zijn tegengevallen, voor haar man, Henry Decoin, die haar vergezelde, is deze reis zeker niet nutteloos geweest. Hij heeft er zijn oogen terdege de kost ge geven en de daar opgedane kennis in Frankrijk in toepassing gebracht. Hij voerde zelf de regie over „De fatale nacht" en de Fransche bladen schrijven Heel Thaya, een dorpje in Hongarije, heeft het huwelijk meegevierd van Anita met Karl Ammer, stationschef en dus een notabele van het dorp. Een jaar lang zijn beide jonggehuwden gelukkig, dan doet het noodlot, in den vorm van sneltrein „475" zijn intrede in het rustige dorp. Tot op dat moment had geen enkele sneltrein van eenige beteekenis zich Verwaardigd om in Thaya te stoppen, doch op verzoek van de heeren Osten, kasteelbewoners en bezitters van een papierfabriek in de om geving van Thaya, zijn de spoorwegauto riteiten ertoe overgegaan om in het ver volg dagelijks een sneltrein van en naar Boedapest in Thaya te doen stoppen. Deze Boedapest-expresse brengt een vleug van het groote-stadsleven in het dorp. Telkens wanneer de sneltrein na dert, loopt het heele dorp uit om de reizi gers, die met verveelde gezichten uit de coupéramen hangen, zich afvragend waar om hun trein in dit nest stopt, aan te ga pen. Speciaal Anita kan nimmer genoeg krijgen van al de luxe, die iedere ex presse voorbij Thaya voert. Een vrouw in een modieus toilet brengt haar in extase en zij ontdekt ook, dat de mannen in die groote sneltreinen heel anders zijn dan de mannen in haar dorp, haar eigen Karl inbegrepen. Een wel zeer diepe indruk maakt op haar een man „every inch a gentleman" die haar toelacht en haar een kushand toewerpt. Zijn gezicht zal zij haar leven lang niet meer kunnen ver geten. De lust bekruipt Anita ook eens naar Boedapest te gaan, doch Karl is een man met „een verantwoordelijke positie", die nooit op reis kan. Op een dag echter krijgt Anita bericht, dat haar tante over leden is en haar een erfenis heeft nage laten. Nu moest zij wel naar Boedapest om tante de laatste eer te bewijzen en om de erfenis in ontvangst te nemen. In alle vroegte arriveert zij in Boeda pest. Op het perron ontmoet zij een van de heeren Osten, die haar een plaatsje aanbied in zijn taxi en haar tevens voor stelt om 's avonds met hem een boemel door Boedapest te maken. Zij moet echter dit aanbod afslaan, want 's middags om 6 uur gaat al weer haar trein naar Thaya. Osten geeft haar toch zijn tele foonnummer „voor het geval zij zich mocht bedenken", zooals Osten zegt. Na de begrafenis en de formaliteiten bij den notaris, gaat Anita weer naar het sta tion. De fascineerende étalages der groote medemagazijnen houden haar echter op. Zelfs gaat zij eenmaal een groote mode zaak binnen om te informeeren naar den prijs van een prachtige japon. Die prijs roept haar terug tot de werkelijkheid om tot de ontdekking te komen, dat zij te laat is voor haar trein. Zij neemt nog een taxi, doch komt juist op tijd om den trein in de verte te zien wegstoomen. Dan keert zij terug naar het modemagazijn en koopt de dure japon. Haar oude plunje laat zij inpakken en de nieuwe robe houdt zij aan. Gekleed als voor een galafeest loopt zij door Boedapest, niet wetend wat te be ginnen, totdat zij zich Osten herinnert en met hem een telefonische afspraak maakt. Osten neemt haar mee naar een bar, een dancing, een speelzaal. Onder de aanwe zigen in de speelzaal meent Anita een bekend gezicht te zien: het is de man, die haar in Thaya een kushand toewierp. Ook de man schijnt haar te herkennen, want hij spreekt haar aan en stelt zich voor: Keith is zijn naam. Zij sluiten vriendschap en zij spreken af, dat Anita hem dien nacht in zijn hotel zal ontmoe ten. Er bestaat voor Anita geen Karl meer en geen Thaya, zoo is zij in de ban geraakt van dezen man, die zij tot het einde der wereld zou willen volgen. Zij gaat inderdaad naar het hotel, waar Keith haar wacht en volgt hem blindelings naar zijn kamer. Zij spreken over de verre rei zen, die zij samen zullen maken naar verre landen, met internationale treinen, die het beneden hun waardigheid achten om in zulke nesten als Thaya te stoppen... Plotseling wordt er zwaar op de deur geklopt. Keith schriktpolitie komt hem arresteeren. En óok Aita wordt ge vankelijk meegevoerd, verdacht de mede plichtige te zijn van den internationalen hoteldief Dick Farmer, alias Keith. In haar taschje heeft men n.1. een kostbaar diamanten collier gevonden. Zij weet niet, dat de vreemde het daarin heeft gestopt om het op die wijze op een veilige wijze buiten de speelzaal, waar hij het gerold heeft, te krijgen. Zij weet ook niet, dat hij zich, zoo gauw zij sliep, met de diamanten en het geld van haar erfenis uit de voeten had willen maken. De politie onderwerpt Anita aan een streng verhoor. Men lacht om haar ant woorden, wanneer zij beweert de vrouw te zijn van den stationschef in Thaya, te meer daar zij niet wil, dat men haar man opbelt. Onder pressie bekent zij tenslotte alles wat men van haar verlangtom dan weer alles te herroepen, wanneer zij zich Osten herinnert. Osten kent haar, Osten kan voor haar getuigen en inder daad brengt de getuigenis van Osten haar onschuld aan het licht. In zijn cel heeft ondertusschen Keith zich het leven be nomen. Een nacht vol verschrikkingen is a mede voor Anita geëindigd. Als verwe^" keert zij naar huis terug, niet in stf? om Karl een verklaring te geven van ha lang uitblijven. Zij ijlt als in koorts mu melt slechts brokstukken van zinnen- zou Gravin Smolky zijn, zij spreekt va'J een groote winst aan de roulette en v» Keith, die een dief was en nu dood is en van Boedapest, dat zoo'n groote staH is, veel te groot voor haara Karl dringt er bij haar op aan om de waarheid te vernemen, doch zij kan niet spreken over al die verschrikkingen ri; zij doorstaan heeft. En Karl kan geen an6 dere verklaring vinden, dan dat zij den nacht bij familie zal hebben doorgebracht dat er gefuifd is op de erfenis en dat Anita misschien wat te veel gedronken zal hebben. Op weg naar huis moet zij in den trein in slaap zijn gevallen en alles wat zij nu verteld, heeft zij slechts gedroomd Het is voor hem de meest aannemelijke' en de meest troostende verklaring. „Had me alleen maar even opgebeld; ik maakte me zoo ongerust over je uitblijven!" is het eenige verwijt, dat hij haar nog ma ken kan De rol van Anita vervult Danielle Dar rieux; die van Karl Ammer Pierre Dux- Pali: Raymond Cordy; Von Osten: Pierre Mingand; Keith: Jacques Dumeswil; in specteur Weber: Samson Fainsilber;'cou peuse: Thérèse Dorny; commissaris: De- lettre; rechercheur: Florence. Danielle Darrieux in haar eerste Amerikaansche film: The rage of Paris. Enkele kopstukken van de Amerikaan sche filmindustrie waren eeniga dagen geleden in ons land. Het waren Adolph Zukor, stichter van de Paramount en voorzitter van den Raad van Beheer van deze maatschappij, Joh. W. Hicks, „Ge neral Foreign Manager" van Paramount, Fred. W. Lange, leider van Paramount's Europeesche afdeeling en Andre Olsen, manager voor Centraal Europa. Alle vier typen van den onvervalschten Amerikaan, mannen van weinig woorden, zakenlui van den eersten rang. Zij kwamen maar voor Danielle Darrieux en Samson Fainsilber in „De Fatale Nacht". Danielle Darrieux en Delettre in „De Fatale Nacht'. één dag in de hoofdstad. In da eerste plaats om een bezoek te brengen aan het Neder landsche filiaal van Paramount en in de tweede plaats om de nieuwsgierige film recensenten iets mede te deelen omtrent de films, die het Nederlandsche publiek binnen afzienbaren tijd van Paramount mag tegemoet zien. Een typisch Ameri- kaansch bezoek dus: Gisteren nog in Parijs en Brussel, vandaag in Amsterdam, morgen reeds weer in Berlijn. Wederom zoo deelde mr. Zukor bij zijn Amsterdamsch bezoek o.m. mede staat een gekleurde en geteekende hoofd film bij de Paramount op stapel. De titel is „Gullivers Travels" en de film is te ver gelijken met Sneeuwwitje, welke rolprent thans in de hoofdstad draait en groote successen boekt. Voorts wordt gewerkt aan nog een tweede kleurenfilm, getiteld „Beau Geste" met Gary Cooper in de hoofdrol. Mr. Zu kor noemde nog tal van andere films, v/elke het Europeesche publiek binnen afzienbaren tijd mag verwachten. We noemen slechts de volgende titels: „Hotel Imperial", met in de hoofdrol de Italiaan- sche ster Isa Miranda, „Knights of The Rcund Table", „Airraid", „Jamaica Inn", een Engelsche productie van de Para mount met Charles Laughton, „Rulers of The Sea", waarin de ontwikkeling van de scheepvaart het motief zal vormen. Voorts „Midnight" met Claudette Colbert en „Cafe Society'. Zakelijk en zonder veel omhaal hebben de heeren van de Paramount enkele bij zonderheden van het nieuwe productieplan verteld. We zullen binnen afzienbaren tijd de gelegenheid hebben diverse nieuwe pro ducten in onze Nederlandsche bioscoop theaters te zien.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 16