ROODE STER "Bimmdand Hij is er wèg van! Stad m Om Rechtszekerheid eri een gelegenheidswetje Onbewaakte maakt twee slachtoffers. Vrachtauto door trein gegrepen. PARLEMENT De waterstaatsbegrooting aan de orde. Tunnel bij Velsen, vliegveld Schiphol en andere belangen. NIEMEIJER'S GEMENGD NIEUWS. TWEEDE BLAD. Gistermiddag is te Wijster, gemeen te B-.ilen, op den onbewaakten over weg van de spoorlijn Meppel- Groningen een ledige vrachtauto, welke in de omgeving zand gelost had, gegrepen door een trein, welke op weg was naar Groningen. De wagen werd geheel vernield en de beide personen, die in de cabine zaten, werden op slag gedood. Hun identiteit is nog niet bekend. Het ongeluk zou te wijten zijn aan het onvol doende uitzicht op de soorbaan. De trein, waarmee arbeiders van de ont ginning der Haagsche vuilafvoer-maat schappij naar huis terugkeerden, zette na eenige vertraging de reis voort. De onbewaakte overweg is gelegen op het punt, waar de straatweg Spier-Wijster de spoorbaan MeppelGroningen kruist. In de onmiddellijke nabijheid staat het thans niet meer in gebruik zijnde station netje. De mannen hadden met de vierwielige open vrachtauto een lading scherp zand weggebracht, waarbij zij eenigen tijd tevo ren denzelfden overweg waren gepasseerd. Zij kwamen nu terug over den zandweg, welke vrijwel evenwijdig met de spoor baan loopt en ongeveer veertig meter van den overweg op aen straatweg uitkomt. De trein reed hen dus achterop. Op het punt, waar de zandweg den- straatweg bereikt, is, achter het station netje langs, de spoorweg in de richting Hoogeveen zichtbaar. Slecht uitzicht. De chauffeur van een auto heeft dan echter al zijn aandacht noodig bij zijn stuur en bij het verkeer op den weg, welken hij moet opdraaien. Zoo dra de auto de bocht heeft gemaakt, belemmert eerst een wachtpost en daarna het voormalige stationnetje geheel het uitzichteerst als de auto de spoorbaan heeft oereikt, is deze te overzien. Op dit oogenblik was gisteravond echter het personentreintje, dat de werkloozen uit Groningen van hun werk in de ont ginning van de V.A.M. te Drijber naar huis brengt, ook den overweg genaderd. De trein, die pas enkele kilometers had gere den,-noch de vrachtauto, die juist op den straatweg was gekomen, hadden, volgens ooggetuigen een groote snelheid. Niettemin had met een geweldigen klap de botsing plaats en waren de gevolgen ontzettend. Stukken van de vrachtauto en totaal ver splinterde planken lagen over een afstand van honderd meter aan weerszijden van de spoorbaan verspreid. Den chauffeur in eei stuk van de cabine vond men op het rechterperron van het stationnetje, een as met twee wielen lag enkele meters ver der aan den linkerkantOp zestig meter van den overweg trof men tusschen de sporen het- lijk van het tweede slachtoffer, Van de auto werd de rest nog 150 meter meegesleurd. De mannen moeten beiden op slag dood zijn geweest. SERUMPRIJZEN IN ONS LAND EN BELGIE. Op de vragen van den heer Weitkamp (c.h.) betreffende den prijs van het reconvalescenten serum tegen het mond en klauwzeer, waarvan de eerste luidde: Is het juist, dat sedert December 1937 door het serum-instituut in Beligë zijn afgeleverd 35.000 liter recovalescentenserum als voor behoedmiddel tegen mond- en klauwzeer? Heeft de minister van economische zaken geantwoord, dat het hem niet bekend is, hoe veel reconvalesventen serum in België als voorbehoedmiddel tegen mond- en klauwzeer is afgeleverd. Voorts zegt de minister, dat hem evenmin bekend is, hoe groot in België de kosten zijn, aan de aflevering daarvan verbonden. Wèl is hem, uit de van officieele Belgische zijde verstrekte gegevens, bekend, dat de kosten, welke de Belgische veehouder aan den behandelenden veearts betaalt voor reconvalescenten serum tegen mond- en klauwzeer, gemiddeld per volwassen rund 30 francs bedragen, hetgeen de gemiddel de seruimdosis per volwassen rund op 200 c.M.3 stellende overeenkomt met een liter- prijs van 5 maal 30 francs, is 150 francs of ongeveer 9.50. De minister kan niet toezeggen, dat hij be vorderen zal, dat de prijs van het reconvales centen serum tegen mond- en klauwzeer aanzienlijk worde verminderd. Intusschen is hij bereid, de mogelijkheid eener bijzon dere organisatie der serumwinning in over weging te nemen en of zulks prijsverlaging van het serum ten gevolge zou kunnen heb ben. DE TUNNELBOUW TE ROTTERDAM. Gisteren is opnieuw een der tunnelstuk ken voor den Rotterdam ihen Maastunnel van de bouwplaats aan de Heyschehaven naar de Waalhaven versleept, waar het stuk bij de vier daarheen reeds vervoerde deelen is neergelegd, in afwachting van het mo ment waarop het in ie in de Maas gebagger de gleuf zal kunnen worden neergelaten. In Augustus zijn de eerste drie tunnel stukken naar de Waalhaven gebracht. Se dert dien zijn op het bouwterrein weer drie stukken geconstrueerd, waarvan Donderdag het eerste en gisteren het tweede is ver voerd. Indien de weers- mstandigheden zulks toelieten zou vandaag het derde deel wor den vervoerd, waarna met den bouw van de volgende drie lunnelstukken zal worden begonnen. (Van onzen parlementairen medewerker). Een belangrijk deel van den morgen is gisteren in de Eerste Kamer besteed aan de behandeling van het gelegenheidswetje, dat verband houdt met de landbouwcrisis maatregelen en in het bijzonder wil voor komen, dat fabrieken aan een niet juist gebleken redactie van art. 8 van de Crisis- zuivelwet en de daarop gegronde uitspraak van den Hoogen Raad aanspraken ontlee- nen tot terugvordering van gelden, die gestort of betaald zijn als heffing op on verpakte spijsvetten. De Hooge Raad had namelijk in een proces van enkele firma's uitgesproken dat die bedragen ten on rechte door de Crisis-zuivelcentrale waren gevorderd. Wanneer nu de fabrikanten aan het terugvorderen zouden gaan, zou dit den Staat een strop van 5 millioen be zorgen en dat alleen tengevolge van een wetsfout, want het was waarlijk wel de bedoeling om ook de onverpakte spijsvet ten onder de Crisis-zuivelwet te brengen! In de Tweede Kamer is veel over dit wetje te doen geweest en ondanks de be zwaren van moreelen aard, ondanks de bedenkingen tegen het in gevaar brengen van de rechtszekerheid, wanneer de Staat een vonnis, in hoogste instantie geveld, ongedaan tracht te maken, heeft zij het geslikt. In den Senaat is het niet anders gegaan, omdat men besefte .net een bijzon der geval te maken te hebben, daar de bedoeling van een bepaalde heffing voor zat. Zoo konden dan ook de heeren van Rappard (lib.), Pollema (c.h.), Michiels van Kessenich (r.k.), Kranenburg (v.d.), Hiemstra (s.d.), en de Rijke (n.s.b.), voor stemmen. Twee der sprekers vielen door een bijzondere argumentatie op en wel de heeren Pollema en de Rijke. Voor den heer Pollema was 't voornaamste, dat in dit ge val zich een uitwas van het systeem der delegatie van bevoegdheid, van het systeem van de machtigingswetten, demonstreerde; tegen dit systeem had hij herhaaldelijk in het belang van den rechtsstaat gewaar schuwd. De meerderheid van het parle ment had echter dit systeem aanvaard, dus moest ze ook de consequenties ervan aan vaarden en daarom kon de heer Pollema het niet anders inzien dan dat de Senaat, dit gelegenheidswetje goedkeurde De heer de Rijke zag in den gang van zaken een symptoom, dat de minister zelf niet gelooft in de kracht van ons geldend recht. Hij sloot zich aan bij het betoog-de Marchant et d'Ansembourg in de Tweede Kamer, die het ontwerp had toegejuicht omdat met allerlei belemmeringen van formeel recht op een oogenblik dat het staatsbelang voorop gaat, wordt gebroken. Minister Steenberghe verklaarde destijds in de Tweede Kamer dezen steun aan het ontwerp in het geheel niet aangenaam te vinden, en, aanknoopend aan deze ver klaring, zeide de heer de Rijke, dat zijn fractie zou voorstemmen, omdat in wezen geen verkregen rechten worden aangetast; de lirister mocht dezen stem dan aange naam vinden of niet! Nadat minister Steenberghe het ontwerp had verdedigd o.m. met er op te wijzen dat terugbetaling van de gelden formeel en materieel niet gerechtvaardigd zou zijn geweest, en nadat hij toegezegd had ervoor te zullen waken, dat dergelijke vergissin gen niet meer zouden voorkomen, werd het wetje z. h. s. aangenomen. De waterstaatsbegrooting enz. Daarna kon de Kamer een aanvang maken met de behandeling van de begroo tingen van waterstaat, van het verkeers- fonds en van de Staatsmijnen in Limburg. Gelijk te doen gebruikelijk, zijn bij deze begrootingen tal van onderwerpen behan deld, te veel om ze zelfs maar op te noe men. We zullen ons bij de belangrijkste bepalen. Een algemeene wensch viel er te constateeren: die naar groote zorg voor veilig verkeer, ten behoeve waarvan zoo wel op de naleving van de verkeersvoor schriften behoorde te worden gelet als aandacht geschonken aan de wegenverbe tering met gescheiden paden voor wiel rijders en voetgangers, van de rijwegen afgezonderd, en aan opruiming van alles wat het uitzicht belemmert of ontneemt. De heer ter Haar (c.h.) drong aan op verlaging van de lasten op het motorweg verkeer, dat 63.2 millioen moet opbrengen ofschoon pas geleden door de subcommis sie uit de commissie-de Vries is becijferd, dat 29 npllioen jaarlijks voldoende zou zyn voor aanleg en verbetering der wegen. Hij was niet tevreden over de rijwiellampjes en drong op een afdoende verbetering aan Als rechtgeaard Amsterdammer kon hij niet nalaten een woordje te zeggen over het ministerieel beleid ten aanzien van het centrale vliegveld. Hij vond de houding van minister van Buuren zonderling; hij zou het oordeel van de in te stellen com missie afwachten, maar hoopte dat het resultaat zou wezen, dat de keus op Schip hol als centrale vlieghaven zou blijven bepaald. De Amsterdamsche wethouder, mr, Kropman, bleek uiteraard ook niet erg gesticht over den gang van zaken. Het was al zoover gekomen, dat de minister een ontwerp ten behoeve van de centrale vlieghaven-Schiphol gereed had en daar steekt opeens de Tweede Kamer een spaak in het wiel door per motie de regeering eigenlijk van Schiphol af te dringen; door aldus te handelen betrad die Kamer een teirein dat het hare niet is en zette zij zich feitelijk op den zetel der regeering Door een en ander is de regeering in een moeilijk parket geraakt en nu zoekt zij een uitweg door een commissie, die de zaak aog eens grondig zal onderzoeken. Veel vertrouwen in het resultaat van den ar beid dier commissie had de heer Kropman niet. Hij vroeg welke waarborgen er wa ren, dat de Tweede Kamer het rapport van zoo'n commissie ook niet opzij zou schuiven?-In elk geval moesten ook veilig heidsdeskundigen o.eel er van uitmaken Het was hem namelijk onbegrijpelijk hoe minister van Dijk onlangs zeggen kon dat er geen bszwartn waren tegen de na burigheid van de vliegvelden te Katwijk en te Leiderdorp, terwijl deskundigen een afstand van ten minste 45 K.M. met het oog op de veiligheid geboden achtten. De heer Kropman vergat echter, dat minister van Dijk erbij gezegd heeft, dat de korte afstand geen bezwaar was, indien op het militaire vliegterrein van Katwijk machines van een bepaald type werden gebruikt! De heer van Voorst tot Voorst (r.k.) wenschte dat de regeering tot den (afge zworen) aanleg van parallelwegen zou terug keeren; de boeren, die geen uitwegen van hun erf naar de groote verkeerswegen mogen hebben, worden te zeer in hun eigendomsrechten aangetast. De heer Janssen de Limpens (r.k.) had een heel staalkaartje van verlangens met het oog op het veilig verkeer, zijn partijgenoot Fleskens vroeg \erbetering van verkeers- toest.anden te Eindhoven, waar de Woen- selsche overweg, langs welken tientallen treinen passeeren, een dagelijksche erger nis is. Tunnels wilde hij hebben. Zooals Amsterdam tunnels wil hebben onder het Noordzeekanaal bij Velsen en, als we wel verstaan van mr. Kropman, schijnt de minister in een verkeers- en een spoor wegtunnel, naast elkaar, te hebben toege stemd. De laatste spreker van den middag was de heer v. d. Bilt (s.d.), die slechts over de mijnen sprak en allerlei personeelsbe langen bepleitte o.a. betere pensioenen en een verkorting van den arbeidstijd, zoodat er dan 45 uur per week zou worden ge werkt. Dinsdagmiddag gaan we verder. R.K. MIJNWERKERS VERWACHTEN GEEN SUCCES. Geen samenwerking met den Alge- meenen bond. De Nederlandsche R.K. Mijnwerkersbond heeft zich met een schrijven gericht tot het bestuur van den Algemeenen Nederland- schen Mijnwerkersbond, waarin te kennen wordt gegeven, dat verdere actie tot verhoo ging der loonen naar de meening van het bestuur van den r.k. bond geen kans van slagen biedt en het niet gewenscht geacht wordt door voortgezette actie in die richting de mijnwerkers in de veronderstelling te laten. Dat er kans zou zijn tot verhooging derloonen te komen, hetgeen tenslotte slechts op teleurstelling zou uitloopen. Tevens wordt daarin opgemerkt, dat het verzoek om samenwerking rijkelijk laat komt en zoo deze gewenschte geweest ware het voor de hand zou hebben gelegen, dat een dergelijk voorstel had moeten worden gedaan voordat door den alg. bond voor stellen waren geformuleerd en niet op het oogenblik waarop deze bond de overtuiging kon hebben verkregen, dat die voorstellen niet meer te handhaven zijn. KRANSLEGGING OP HET GRAF VAN ALBERDINGK THIJM. Vijftigste herdenking van zijn sterfdag. Op het oude, niet meer in gebruik zijnde en bijna vergeten kerkhofje „De Liefde" aan de Bilderdijkstraat in Amsterdam-West is gisteren voor de vijftigste maal den sterf dag van den dichter J. Alberdingk Thijm herdacht. WESTLANDSCHE TULPEN NAAR AMERIKA. Momenteel worden gereeld uit het West- land tulpen naar de Vereenigde Staten ge zonden. Deze exportverruiming biedt voor de Nederlandsche bloementeelt vele moge lijkheden. De Westlandsche tulpen worden in een vrij groot kwantum per Holland-Ame- rika Lijn naar de V.S. verzonden en maken den reis in speciale containers. De bloemenexporteurs hebben de toezeg ging gekregen, dat de bloemen slechts twee uur voor het vertrek der boot aanwezig be hoeven te zijn, terwijl de tulpen bij aankomst in Amerika het eerst gelost zullen worden. Hierdoor wordt verkregen, dat de bloemen zoo kort mogelijk ingepakt blijven. Bij reeds eerder verzonden proefzendingen waren de bloemen meestal bij aankomst nog in uit stekenden staat. Vooral de sterkere soorten tulpen, als de Bartigon, worden voor dezen uitvoer ge bruikt. SLAGSCHEPEN NOODIG? De redacteur van het orgaan „Onze Vloot" de her H. A. Cageling heeft gisteravond te Den Haag een uiteenzetting gegeven van de positie van ons land in de wereld zooals hij die ziet. Hij wees daarbij op het feit, dat ons land zoowel als Indonesië in een gevaren zone ligt. In dit verband wenschte de heer H. A. Cageling heeft gisteravond te lijke weermacht, dat „daarmee ons eigen bestaan veilig gesteld" kan worden. Daar om pleitte spr. voor een aanzienlijke uit breiding van de vloot, o.m. voor een stei gerkade in de Oost-Aziatische wateren. MIDDENSTANDSDIPLOMA ALGEMEENE HANDELSKENNIS. Meer tlan 13000 deelnemers. De inschrijvingen voor de in Mei en Juni te houden examens voor het middenstands diploma algemeene handelskennis zijn thans gesloten. De belangstelling is dit keer zeer groot. Bedroeg het aantal deelnemers aan het examen van Juni 1938 en Nov. 1938 tezamen circa 13000, reeds thans kan wor den vastgesteld dat voor het a.s. voorjaars examen het totaal der beide vorige examens belangrijk zal worden overschreden. Het definitieve aantal inschrijvingen kan evenwel thans nog niet worden vastgesteld, daar met de telling en sorteering nog eenige dagen gemoeid zijn. NEDERLANDSCH-INDISCH FILMBEDRIJF OPGERICHT. Anifilm opgericht. Dezer dagen is de oprichtingsacte gepas seerd van het algemeen Nederlandsch-In- disch filmbedrijf „Anifilm". Deze vennootschap, waarvan de oprich ters zijn de Nederlandsche telegraaf-maat- schappij „Radio-Holland" N.V., de Neder- landsch-Indische Escompto maatschappij N.V. en de N.V. handelsvennootschap v.h. Maintz en Co. heeft ten doel door middel van de film de bekendheid met land en volk van Nederlandsch-Indië zoowel in Ne derland als in het buitenland te vermeer deren. De raad van beheer wordt gevormd door de drie hierbovcngenoemde vennootschap pen, terwijl de directie in Nederlandsch- Indië wordt gevoerd door „Radio-Holland" te Tandjong Priok. Anifilm is te Amsterdam gevestigd ten kantore van „Radio-Holland" Keizers gracht 562 SCHIPPERSKNECHT DOODELIJK GEWOND. Gistermiddag was men aan de haven voor de firma Roest, veevoederhandelaar te Heemstede, aan het graan lossen uit het motorschip „Onderneming IV". schipper J. Kreuk, van den vrachtbootdienst Hille- gomRotterdam. Tijdens de werkzaam heden kwam de 34-jarige schippersknecht J. M. uit Gouda, die een handlier bediende, op het door sneeuw giad geworden ijzeren dek te vallen, waarbij hij met het hoofd in aanraking kwam met een ijzeren voor werp. Vï'n oedeljk heeft hij hierbij een nekwervel gebroken met het gevolg, dat de do! onmiddellijk intrad. Het slachtof fer laat een vrouw en twee kinderen achter. SCHUIT MEI 13 TON IJZER GEKANTELD. In het Kruiswater bij Sneek is gisteren, als gevolg van de groote deining van het water, een zolderschuit gekanteld, waarop onderdeelen van een hijschmachine der firma Hi.len en Roosen, aannemers van den aanleg van Rijksweg 43, geplaatst waren. De groote machine, die bij de firma Hubert en Co. te Sneek gerepareerd moest worden, was gedemonteerd op twee zolder schuiten geladen, die door een sleepboot gesleept weiden. De grootste der twee schuiten kantelde, zoodat de last van der tien ton ijzer van de schuit gleed. Het vaartuig kwam vervolgens weer in haar normale positie op het water te liggen, „U bent aan zetl" Maar hij hoort niets, hij merkt niets - hij is een voudig „wèg" van zijn pijpje Roode Ster. Wat een heerlijk aroma, hoe geurig en mild! Zoo smaakt toch alléén maar Niemeijer'sRoodeSter! ZELDZAAM ZACHT EN LICHT IN DE PIJP' 6, 10 en 13 ct. per half ons Zes tunnels in aanbouw te Rotterdam. - Naar wij vernemen, zal over enkele dagen een begin worden gemaakt met de eerste werkzaamheden van de zes tunnels, die naast elkaar komen te liggen in het verleng' de van de Henegouwerlaan (Beukelsdijk) en onder het emplacement Rotterdam D.P. ge bouwd moeten worden. Deze tunnels vormen een schakel van den grooten verbindingsweg Zuid-Nederland RotterdamDen Haag e.v. waarvoor zooals bekend, tevens in aanbouw zijn het viaduct te Dordrecht, de brug over het emplacement IJselmonde en de Maastunnels. Doodelijke val. - Gisteravond is de 54- jarjge mevrouw C. Althusiusvan Eyk te Rotterdam in haar woning van de trap ge vallen, waarbij zij haar schedel verbrijzelde. Zij was op slag dood. Moeilijkheden tusschen ziekenfondsen en specialisten te Amsterdam. - De moeilijk heden tusschen de Amsterdamsche zieken fondsen en de specialisten zijn in een acuut stadium gekomen en naar het zich laat aan zien zullen de specialisten leden der Neder landsche maatschappij tot bevordering der geneeskunst per 1 April a.s. hun medewer king aan de ziekenfondsen beëindigen. Daar dit besluit alle te Amsterdam werkzame fondsen, tien in getal, betreft, zal op dien datum voor meer dan de helft der Amster damsche bevolking naar andere specialis tische hulp moeten worden omgezien. Het meeningsverschil tusschen fondsbe sturen en specialisten, dat zich plotseling zoo uitermate verscherpt heeft, betreft in hoofd- aak het honorarium. Geweifeld bij het oversteken. - Op de Rozengracht te Amsterdam is gistermid dag een cngeveer vijftigjarige, tot nog toe onbekende man, door een auto aangereden, toen hij weifelde bij het oversteken van den weg. Hij werd tegen den grond geslingerd en zoodanig gewond, dat hij in hoogst ernsti- gen toestand naar het Binnengasthuis is ver voerd. Men vreest voor zyn leven. Biggenmerken. - Van bevoegde zijde vernemen wij, dat in de week van 27 Fe bruari tot 4 Maart 1939 zyn aangebracht 44.649 biggenmerken, tegenover 36.947 in de overeenkomstige periode van het vorige jaar. Van 1 Januari tot 4 Maart j.L zijn in totaal gemerkt 323.081 biggen, en in het zelfde tijd vak van het jaar 1938 337.909. ZES verschillende persen staan altijd klaar voor UW DRUKWERK. DRUKKERIJ CüSTER. ALKMAAKSCHE COURANT. TEL. 3320. EEN LASCH-TECHNISCHE FILMAVOND. Zéér groot was gisteravond de belang stelling voor den lasch-technischen film avond in 't Gulden Vlies vanwege het te Rotterdam gevestigde Adviesbureau voor autogene laschtechniek, welks directeur dipl. ing. P. B. Vos een causerie hield over lasschen en speciaal het autogeen lasschen. Hij begon met een uiteenzetting van wat lasschen is, n.1. het verbinden van twee gelijksoortige stukken metaal zooda nig dat de plaats van verbinding zooveel mogelijk gelijk is aan en één geheel vormt met de te verbinden stukken, bij welk procédé al dan niet andere stoffen worden gebruikt. Bij het tot stand brengen van de ge noemde verbinding moet groote hitte worden ontwikkeld om de beide stukken metaal aan elkaar te smelten. De z.g. vuur- of smeedlasch is wel de oudste en meest ideale verbinding, maar zij kon moeilijk meer worden toegepast, toen de te lasschen stukken steeds grooter en daardoor moeilijker te bewerken werden. Het verbinden door middel van klink nagels voldeed op den duur al evenmin, zoodat de ingenieurs in hun laboratoria zochten naar een weg, waardoor het mo gelijk zou zijn het z.g. smeltlasschen practisch toepasselijk te maken. De hitte, waarvan daarbij gebruik moet worden gemaakt, kan door middel van een vlam of door electrischen stroom worden opge wekt. Het eerste is het autogeen lasschen, waarvan de toepassing sinds 1902, toen geschikte branders op de markt kwamen, buitengewoon verbreid werd, omdat op deze wijze alle metalen en legeeringen kunnen worden gelascht en het benoodig- de materiaal zeer eenvoudig is en gemak kelijk vervoerbaar. De uitvinding van calcium carbid heeft veel tot deze verbreiding bijgedragen, want bij gebruik daarvan verkrijgt men acetyleengas, waarvan de vlam, mits goed afgesteld, ver boven 3000 graden hitte kan geven, d. i. meer dan welk ander gas ook. Deze hitte brengt dus al spoedig het me taal in smelttoestand, zoodat aanstonds met lasschen kan worden aangevangen. Spr. gaf tal van wenken voor het hantee- ren van de vlam en de laschstaaf (het meest economisch is b.v. het houden van de vlam vóór de staaf, dus van links naar rechts; waarom dit zoo is, werd nader uiteengezet). Door deze wijze van wer- ken kan men goed door-lasschen, omdat het smeltpad steeds in de vlam blijft. Spr. behandelde achtereenvolgens het lasschen van ijzer, staal, koper en alumi nium en wees erop, dat het werken met den lichtboog (electrisch lasschen) soms wenschelijk kan zijn, b.v. by het bewer ken van constructies als bruggen e. d. Na de causerie werden nog drie films vertoond: één Engelsche die het lasschen speciaal van buizen liet zien; één Duitsche welke eenzelfde bewerking van aluminium toonde en één over het snijbranden met de acetyleengasvlam, welk werk een sensationeel procédé in de techniek werd genoemd. Bij elk van deze films vond'de heer Vos gelegenheid om op verschillende bewerkingen te wijzen en allerlei bijzon derheden mee te deelen. Alles te zamen is het zeker voor de tal rijke aanwezigen (de zaal was geheel bezet) een leerzame avond geweest. Al zal natuurlijk lang niet alles voor hen nieuw zijn geweest, toch zal ieder nog wel een en ander vernomen hebben wat hij nog niet wist. ZONDAGSDIENST APOTHEKEN. Op Zondag 19 Maart is de apotheek van Mevr. de Wed. C. M. B. Wanna, Mient 11, geopend. Op Zon- en Feestdagen en gedurende den nacht is slechts één der apotheken geopend. De andere apotheken zijn gesloten van 's avonds 8 uur tot den volgenden morgen 8 uur. In de apotheek, welke Zondags geopend is, wordt gedurende de daarop volgende week de nachtdienst waargenomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6