FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. STELLA DALLAS" „Op de boerderij" Een die,en"opera ALS ZUIGELINGEN FILMEN Een oud thema boekt opnieuw succes. OUDER WORDEN Naar den roman van OLIVE HIGGINS PROUTY iiiii EEN HEEL LASTIG FILMPROBLEEM. van Walt Disney. DISnEY? ONZE BIOSCOPEN. VIERDE BLAD. Samuel Goldwyn staat nog steeds in Amerika bekend als een filmproducent met een fijnen neus en een „special fee- ling" op den publieken smaak. Hij heeft dat in het verleden al vaak getoond en vaak kwam Goldwyn op een moment, waarop men dat het allerminst verwacht te, met een film, welker thema men eigen lijk min of meer had „afgeschreven". Jaren geleden produceerde Samuel Goldwyn een zwijgende film „Stella Dal las" de geschiedenis van een grootsche, opofferende moederliefde. De film was een succes. Zij ontroerde heel de wereld. En ziet :dertien jaar later bezat Goldwyn den moed om dit verhaal nog eens nu als sprekende film te laten maken. Hoewel het onderwerp der moederliefde in onze moderne wereld in den loop der tijden wel een beetje in discrediet geraakt is, als zoovele „ouderwetsche" sentimen ten, neemt dit niet weg, dat moederliefde toch nog (en de nieuwe „Stella Dallas" bewijst dit) een zeer ontroerende en aan grijpende filmstof kan zijn. „Stella Dallas" is een verhaal, dat oor spronkelijk vastgelegd in een roman van Olive Higgins Prouty, later werd omge werkt tot tooneelstuk. Dertien jaar geleden kocht Samuel Gold wyn de filmrechten. Constance Bennett en Douglas Fairbanks Jr. dankten hun opkomst aan deze film. Ronald Colman werd er op slag beroemd door. Twee van Hollywood's bekendste draai boekschrijvers, Sarah Mason en Victor Heerman bewerkten thans het scenario en den beroemden regisseur King Vidor werd de regie opgedragen. Met spanning wachtte Hollywood af, welke actrice Goldwyn voor de moederrol zou kiezen, de figuur, waar de heele film om draait en waarmee zij zou staan of vallen. Goldwyn ging even systematisch en grondig te werk als gewoonlijk. 48 Actri ces, onder wie sterren van de eerste groot te van de tooneel- en filmwereld, maar ook nog onbekende, talentvolle krachten, werden oj geroepen om eenige scènes als proef te komen spelen. De^e scènes wer den opgenomen en tot een kort filmpje verwerkt. Toen verdwenen Goldwyn en King Vi dor in de showroom om hun keuze te be palen en deze viel op Barbara Stanwyck. Het is verbazingwekkend te zien, hoe deze moderne vrouw, die tot nu toe meest al in society-stukken optrad, deze zware rol, die eigenlijk geheel buiten haar genre ligt, tot in de perfectie speelt. In het begin is zij een vroolijk fabrieksmeisje, dat boven haar stand met Stephan Dallas trouwt. Haar vulgaire smaak voor kleeren en vrienden doen het huwelijk mislukken en zij blijft alleen achter met haar dochtertje Laurel, van wie zij dolveel houdt. Haar gewezen echtgenoot trouwt met een vrouw van zijn stand en Stella, die eindelijk voelt, hoe haar grove smaak Laurel, die naar haar vader aardt, tegen den borst moet stuiten, smeekt de nieuwe mevrouw Dal las Laurel bij zich te nemen. Hoewel Lau rel dit graag zou doen, houdt ze toch te veel van haar moeder om hierop in te gaan. Maar dan maakt Stella haar grootste opoffering; door zichzelf te verlagen en te vernederen in de oogen van Laurel stoot ze het kind van zicht af om het een leven te geven, waarin het zich beter thuis zal voelen en waarin het op den duur ook gelukkiger zal zijn. John Boles geeft sober spel als de echt genoot, die het g^ede hart van zijn vrouw waardeert, maar die steeds meer afgestoo- ten wordt door haar opzichtige smaak en vulgaire manieren. De jonge actrice Anne Shirley werd uit verkoren voor de rol van Laurel, die zij met veel élan vertolkte. Nog een opmerke lijke prestatie werd geleverd door Alan Hale. Deze uitstekende acteur is de laatste jaren met sprongen vooruitgegaan en hij speelt thans in talrijke belangrijke pro ducties mee. Zijn laatste successen waren in Robin Hood en Marco Polo. Loet C Barnstijn's Filmdistributie zal deze Goldwyn productie voor United Ar- tists in Nederland uitbrengen. Barbara Stanwyck in Stella Dallas. De grootste moeilijkheid, die men bij het verdeelen der roller, voor de Samuel Goldwyn film „Stella Dallas" ondervond, was een „actrice" te vinden, die als doch tertje van Stella Dallas moes optreden. Dit moest n.1. een pasgeboren baby zijn. Het casting-bureau, dat op aanvraag zonder veel moeite Tibetaansche lama's, Indiaansche holbewoners of Australische boschjesmannen levert, rukt zich de haren uit het hoofd, als de producent om een baby vraagt. Niet, dat Hollywood geen baby's van alle leeftijden kan leveren, maar het optreden van zoo'n kleinen artist heeft heel wat meer voeten in de aarde, ,.an dat van de beroemdste filmster. Bobby Webb, de casting directeur van de Goldwyn studio's had niet minder dan 6 weken noodig, alleen om alles voor het optreden van de baby te arrangeeren. Het kind werd het dochtertje van meneer en mevrouw Dallas, gespeeld door Barbara Stanwyck en John Boles. Op lateren leef tijd werd haar rol overgenomen door Anne Shirley, die de jaren .Tan 14 tot 20 vertolkte. Webb bracht weken door in kraamin richtingen om ouders te vinden, die hun pasgeboren kindje wilde laten optreden. Toen dit eindelijk gelukt was, werd. de baby naar 'n commissie van Kindertoe- zicht gebracht, die het kind aan een streng medisch onderzoek lieten onderwerpen. Er waren geen bezwaren en toen werd het eerste filmcontract van de kleine Shirley Lorraine Byrne onderteekend. Hierin stond een clausule, waarbij Shirley bij een ongeluk een levenslange uitkeering zou krijgen. Een pleegzuster bracht Shirley naar de studio, waar Mrs. Helen Geddes, speciaal aangewezen door de commissie van Kin- dertoezicht, de leiding op zich nam. Kleine kinderen mogen maar twee uur per dag in de studio's zijn en slechts 20 minuten daarvan mogen onder de heete lampen worden doorgebracht in perioden van 30 seconden. Mrs. Helen Geddes controleerde met een stopwatch den tijd "én na 30 seconden stonde'- de camera's onherroepelijk weer stil en doofden de lichten. Maar de kleine Shirley toonde zich een goede collega te zijn. Zij vergrootte de moeilijkheden niet door huilen af geeuwen. „Stella Dallas" is de dramatische ver heerlijking van een...ontroerende moeder liefde, die als stille film, een enorm succes had en waarin Belle Bennett, Ro nald Colman, Douglas Fairbanks Jr., Lois Moran en Alice Joyce de hoofdrollen speelden. De 1939-versie van „Stella Dallas" wordt geregisseerd door King Vidor naar het draaiboek van Sarah Maso en Victor Heerman. Loet C Barnstijn's Filmdistribu tie brengt deze film die door Samuel Goldwyn voor United Artists geproduceerd werd, uit. Het neemt meer tijd in beslag om een actrice voor de camera 14 jaar ouder te doen schijnen, dan 30 jaar. Met andere woorden, een actrice van 25 jaar kan in één uur omgeschminkt worden tot een oude vrouw van 60, maar men heeft min stens 3 uur van zorgvuldig schminken noodig om haar een leeftijd van 40 jaar „aan te meten". Deze paradox ondervond men in de Goldwyn Studio's, waar Barbara Stan wyck voor haar rol van Stella Dallas lang zamerhand de tusschen-stadia van jonge vrouw tot oudere matrone moest doorloo- pen. In deze film, naar het verhaal van Olive Higgings Prouty, die de langzame moreele en physieke degeneratie van Stella Dallas vertelt, ziet men Barbara Stanwyck als meisje van 19 jaar en later als vrouw op resp. 24, 30, 36 en 40-jarlgen leeftijd. De transformatie van irisch jong meisje tot vrouw op leeftijd werd verzorgd door Robei't Stephanoff, het hoofd van Gold- wyn's make-up-afdeeling. Het moeilijkste van dit werk vond deze, dat hij zijn make-up coo zorgvuldig moest toepassen, dat het publiek de geleidelijke overgangen zoo natuurlijk vond, dat dit bijna niet opgemerkt werd. Ook de handen en het haar werden bij dit proces niet vergeten en Omar Kiam, de beroemde costumier, had de taak de kleeding en het figuur in overeenstemming te brengen met den veranderden leeftijd. Een goed opmerker ziet met verbazing, hoe de slanke figuur van Barbara Stan wyck langzaam aan haar jeugdige lijnen en veerkracht verliest tot zij op het laatst een eenigszins plompe matrone geworden is, met opmerkelijke dikke beenen. Kiam wist dit resultaat te bereiken door gewone watten vulsels te gebruiken, die met „de jaren" van Stella Dallas dikker werden. Omar Kiam brak zijn hoofd over het probleem van Barbai a s enkels. Hij moest ze zoo construeeren, dat de suggestie van hen uitging, of zij reeds jarenlang een behoor.ijk gewicht hadden moeten torsen en ook, alsof Stella Dallas een groot deel van haar tijd met niets doen doorbracht. Men zou hier haast kunnen spreken van de psychologie der enkels. Het gewenschte resultaat werd na eenige poefnemingen bereikt, door kunstmatige omhullingen van papier maché, waarop watten geplakt waren. De beenen zagen er in verhouding uit als melkkannetjes. Het middel en de heupen der ster wer den eveneens met watten behandeld, die onder een elastieken gordel bevestigd waren, zoodat zij de soepelheid van vleesch weergaven. De wallen onder Barbara's oogen werden veroorzaakt door een dikke laag van een vetachtige substantie. Dit vet werd ook op het voorhoofd aangebracht, waarin de rimpels gegroefd werden en ook de rim pels in den hals werden op deze manier verkregen. Stephanoff, die een vrouw een uiterlijk kan geven, alsof ze haar leven lang achter een bar heeft doorgebracht, verklaart, dat het daarentegen haast onmogelijk is om werkelijke wallen onder de oogen zóó weg te werken, dat het scherpe oog van de camera ze niet meer registreert. Het onaangenaamste van deze make-up vond Barbara Stanwyck zelf de rolletjes watten, die zij in haar mond moest dragen om haar wangen een afgezakt uiterlijk te geven. Barbara Stanwcyk wordt in „Stella Dallas" terzijde gestaan door John Boles, Anne Shirley, Alan Hale, Barbara O'Neil en Tim Holt, terwijl King Yidor de regie voerde. „Stella Dallas" werd door Sarah Mason en Victor Heerman voor de film b werkt naar een roman van Olive Hig gins Prouty. Loet C. Barnstijn's Filmdistri butie brengt deze film voor United Artists in ons land uit. Met niet minder dan vijf en twintig uittrek sels van bekende opera's ter illustratie, ontpopt Walt Disney's korte film „Farmyard Symphony" zich als een tintelende en hoogst amusante paro die op populaire opera fragmenten. Zoo zijn bijvoorbeeld verschillende beroem de duetten gecombi neerd om een haan en z'n hennetje gelegen heid te geven elkaar hun hartsgeheimen te verklappen, waarbij als in een echte opera de andere viervoetige en gevleugelde bewoners van de boerderij de plaats van het koor in nemen. Het is wel aardig te weten dat toen deze Silly-Symphonie ge maakt zou worden tal rijke teekenaars van de Disney studio's geza menlijk er op uittrok ken om een bekende veetentoonstelling, die in de buurt van Hollywood gehouden werd, te bezoeken. De autoriteiten stonden toe dat Disney's artisten er vrijelijk de levende have tee kenden en filmden, zoodat gedurende vele dagen de 16'mm. camera's snorden en rappe handen met het teekenstift over het papier schetsten. „Farmyard Symphc.iy" bracht talrijke problemen met zich mee wat de synchro nisatie betrof, daar het bleek hoe moeilijk het was imitators te vinden die in staat waren bij het zingen de karakters van de stemmen der dieren te handhaven. Ten slotte bleek slechts 1 man hiertoe capabel, zoodat een gecompliceerde ge luidsopname-methode gevolgd moest wor den, waarbij de imitator bij iedere opname FARMYARD SYMPHONY W.DV; 1 stem imiteerde en naderhand de diverse stemmen, b.v. die van den stier, de gans, het varken, den ezel, enz. gemengd moes ten worden tot een harmonisch gezang. „Farmyard Symphony" is evenals „Sneeuwwitje" volgens het Technicolor Multiplane systeem opgenomen, dat de film een diepteeffect verleent. „HAVENKWARTIER". City-theater. De mistige kaden van het havenkwartier van een groote stad zijn de boulevards van het havenproletariaat. Zij verbergen veel, dat het daglicht niet mag zien want ze zijn maar al te vaak het tooneel van conflic ten, die op haar bonkige keien worden uit gevochten. „Le quai des brumes" toont op nieuw, hoe weinig de menschheid in de dui zenden jaren, dat zij de aarde bevolkt, heeft leeren beseffen wat een werkelijke samen leving inhoudt. Er is hier een koloniaal, die in Le Havre terecht komt. Van zijn antecedenten is niets bekend. Dat hoeft ook niet in het café van Panama. Hij vraagt niet. Want hij begrijpt, dat degenen die hun toevlucht hier zoeken al het een en ander meegemaakt moeten hebben. Bij Panama ontmoet Jean dan haar - en het leven krijgt voor beiden weer betee- kenis, meer kleur en perspectief. Dit nieuwe begin blijkt echter het begin van het einde. Jean verdedigt haar, tegen haar „voogd", die haar terroriseert, tegen anderen die haar te na komen. Het leven van hen, die op de kaden wonen, is hard en kent geen genade: een van zijn tegen standers schiet hem neer. Een menschen- leven heeft weinig waarde en zeker in het havenkwartier van een groote stad Een filmwerk, dat opvalt door de dreigend gespannen sfeer, die het geheel beheerscht. Een film, die den toeschouwer niet loslaat en opnieuw doet beseffen hoe groot de kloof tusschen ideaal en harde realiteit is. Uit het voorprogramma noemen we Fox- Movietone-nieuws, een filmpje over de Sahara, een amusante, gekleurde teeken film en een éénacter. JIJ EN IK". Harmonie. In Amerika bestaat het instituut van vrij lating op eerewoord. Zoolang de hun opge legde straftijd echter nog loopt, staan de ge straften onder scherpe controle van de z.g. „parole officers", en zij hebben zich te hou den aan bepaalde regels, die hun b.v. ver bieden zich in café's te vertoonen, zich van hun woonplaats te verwijderen, en in het huwelijk te treden. Deze bepaling vormt het probleem in de film. Helen en Joe, Sylvia Sidney en George Raft spelen hier de hoofdrollen. Zij is ge bonden aan de „parole-bepalingen" zon der dat hij het weet. En zonder dat zij het hem vertelt, trouwen ze. Dit is de oorzaak van een verwijdering en Joe keert, teleurge steld, omdat zé hem niet in vertrouwen neemt, weer terug naar het oude misdadi gersmilieu. De op touw gezette inbraak in het warenhuis mislukt echter en de reclas- seeringsgedachte wint: Joe komt terug, Helen's parole-tijd is voorbij en betere jaren staan voor de deur. Het voorprogramma geeft o.m. het Para- mou>" journaal. JONGENSSTAD. Victoria-Theater. Jongensstad is op 't oogenblik de film, die overal in ons land in het middelpunt der belangstelling staat. En dat zal nie mand na 't zien van deze eerlijke en mooie film verwonderen. Op treffende wijze wordt aangetoond dat Pater Flanagan wel •gelijk had met te zeggen: Werkelijk slech te jongens zijn er niet. Pater Flanagan, de groote figuur uit de film „Jongensstad" heeft zich steeds aan getrokken gevoeld tot de minder bedeel den. Eerst tot de ouderen, daarna tot de jongeren. Hoevele jongens zouden voor hun leven gered zijn als zij slechts op twaalfjaren leeftijd één waren, mensche- lijken vriend hadden gehad. En Pater Fla nagan, de man met het groote hart, wil trachten die vriend te zijn voor vele jon gens. Hij neemt een aantal onder zijn hoe de, overwint de vele moeilijkheden en te genwerkingen, zorgt voor de financiën en bereikt eindelijk zijn ideaal als hij kan komen tot de stichting van zijn „Jongens stad Prachtig, zooals deze stichting is in gericht en inderdaad moet deze stichting in de Staat Nebraska bestaan. Welk een opvoedkundige kennis spreidt vader Fla nagan ten toon. Hoe worden in zijn stad de onhandelbare elementen tot degelijke jonge menschen, alleen door liefde en toe wijding. Doch zijn grootste overwinning zal Flanagan behalen met W1 'tney, de meest onhandelbare jongen die men zich denken kan, broer van een gevaarlijk in- dividu. En nu is 't prachtig in deze film te zien, hoe Flanagan met groote liefde en toewijding, met groote menschelijkheid er in slaagt van dezen Whitney 'n flinken jon gen te maken, bij wien het goede dat in iedei aanwezig is, de overhand krijgt. Moeilijk is de strijd, maar des te schooner de overwinning, 't Gevoel in Whitney leert men kennen, als de kleine Peewee (Pinkelhout in de film genoemd) de vluchtende Whitney achterna gaat en wordt aangereden. En dan de strijd van Whitney als hij zijn broer niet verraden wil. En 't schoonste loon voor Pater Flana gan is dan, dat zijn ook fel bestreden me thode alle hulp en financiëelen steun vindt, die noodig is. Jongensstad is een film, die in dezen tijd zeker door ieder met de grootste be langstelling zal worden bewonderd. Voor het spel niets dan lof. Spencer Tracy, die reeds zoo vele malen zijn groote capaciteiten toonde, speelt als Flanagan één der mooiste rollen uit zijn filmloop baan. Een diep doorvoelde creatie. En de jeugdige Mickey Rooney, die zich in Hol lywood reeds een plaats van den eersten rang heeft veroverd, verdient eveneens alle hulde voor zijn uitbeelding in Whit ney. Ook de andere rollen, waaronder bij zonder mooie, zijn bezet op niet te over treffen wijze. Wij twijfelen niet of „Jongensstad" zal ook hier de belangstelling vinden, die zij verdient. Gisteravond waren reeds zeer velen opgekomen om de eerste voorstel ling bij te wonen. Het hoofdnummer werd voorafgegaan door mooie journaals: Fox Movietone, Ufa Ton-Woche en Polygoon, terwijl ook nog een gekleurde teekenfilm van de Metro G. M. de aandacht vroeg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 16