Nationale inkomsten- en winst
belasting.
IBIS£*«
Loonbelasting naar het brutoloon
berekend.
Heffing, bij de bron voor
loon- en rente
belasting.
Bouw van kantoor voor
artillerie-inrichtingen
gestaakt.
TWEEDE BLAD
De regeering heeft bij de Tweede Kamer ingediend het reeds in de Mil-
lioenennota van September j.1. aangekondigde wetsontwerp tot het heffen
van een Nationale Inkomsten- en winstbelasting. Het ontwerp betreft
tevens enkele wijzigingen in de bestaande belastingwetgeving.' Op punten
waar de belastingdruk te zwaar zou worden onder den verzamelnaam
„Nationale Inkomsten- en winstbelasting" zullen volgens het ingediende
voorstel worden geheven: 1. een huurbelasting; 2. een rentebelasting; 3. een
loonbelasting; 4. een winstbelasting en 5. een vennootschapsbelasting.
De uitwerking der maatregelen, zooals
thans voorgesteld, heeft meer tijd gevor
derd dan de regeering aanvankelijk had
verwacht. Als uitgangspunt dient men te
beschouwen, aldus de regeering in haar
toelichting op het ontwerp, de omstandig
heid, dat het bestaande begrootingstekort
voor een zeer belangrijk gedeelte zijn oor
sprong vindt in de bijzondere uitgaven
voor de werkloosheidsbestrijding en voor
de defensie. Men moet het geheele complex
belastingen zien als de persoonlijke belas
ting van het geheele zuivere inkomen van
de natuurlijke personen, die binnen het
rijk wonen.
Het stelsel waarnaar gestreefd is, is
dat van de belasting bij de bron. Dit is
in het bijzonder doeltreffend, waar een
schuldenaar betalingen verricht, die
voor een groot aantal belastingplich
tigen opbrengst of inkomen gaan vor
men. Zulks is veelal het geval bij ar
beidsloon en bij opbrengst van roerend
kapitaal. Daarom is de heffing bij de
bron in beginsel aanvaard voor ar
beidsloon (salaris van ambtenaren in
begrepen) en voor de opbrengst van
roerend kapitaal (rentebelasting).
Bij onroerend goed is het stelsel minder
aanbevelenswaard. Daar verdient een hef
fing van de belasting bij den ge. .ieter van
de opbrengst de voorkeur boven een hef
fing bij dengene, die huur of pacht betaalt.
Om onmiddellijke betaling te bereiken,
heeft de regeering het middel van de
zcgeling gekozen. De verhuurder zal op
door hem af te geven kwitanties zegels
moeten plakken. Bij de winstbelasting zal
de heffing door middel van aanslag ge
schieden. Als van bepaalde gedeelten van
de winst reeds huur- of rentebelasting is
betaald, zal daarmee 't vaststellen van den
aanslag in de winstbelasting rekening
worden gehouden.
Loonbelasting.
Ten aanzien van de loonbelasting
merkt de regeering op, dat de werkgever
de belasting in mindering zal moeten bren
gen bij de uitbetaling van de loonen. De
ingehouden bedragen zal hy moeten afle
veren aan den fiscus door het inleveren
van een formulier of aangifte, waarop
loonbelastingzegels worden geplakt, of
tegen etn ontvangstbewijs van den belas
tingontvanger. Ten aanzien van de dienst
boden en huispersoneel zal vermoedelijk
een bijzondere wijze van heffing in het
leven moeten worden geroepen.
De loonbelasting zal worden bere
kend naar het bruto-loon, dus zonder
aftrek van de beroepskosten, die door
den werknemer zelf worden voldaan.
Daar deze kosten In het algemeen
slechts een gering percentage van het
loon vormen, zal de belastingplichti
gen de bevoegdheid worden gegeven
teruggaaf van het teveel betaalde te
verzoeken, indien de beroepsonkosten
een zeker, gering, minimum te boven
gaan. Speciale vergoedingen, die den
werknemer, ter bestrijding van be
paalde onkosten, worden toegekend,
worden, voorzoover zjj inderdaad
daartoe noodig zijn, niet tls deel van
het loon aangemerkt.
Rentebelasting.
Bij de rentebelasting zal by de uitbeta
ling van verschuldigde rente of periodieke
uitkeering, twee percent rentebelasting
moeten worden ingehouden om aan den
fiscus te worden afgedragen. Echter, heeft
de belastingplichtige reeds twee percent
nationale inkomsten- en winstbelasting
betaald over zijn onzuiver inkomen, ter
wijl de bedoeling der wet is het te laten
betalen over het zuiver inkomen, dan zal
hij de twee percent rentebelasting door
hemzelf ingehouden bij de betaling der
rente of peiodieke uitkeeing, niet aan den
fiscus behoeven af te dragen.
Ook de rechtspersonen zullen aan het
complex belastingen worden onderworpen.
Voor deze staan immers bij de verdediging
des lands en de werkloosheidsbestrijding
eveneens groote belangen op het spel.
Bovendien is het ondoenlijk onderscheid
te maken tusschen bijvoorbeeld woningen,
die door rechtspersonen, en die, welke door
natuurlijke personen worden verhuurd. De
controle zou onmogelijk worden, indien
men dit onderscheid wenschte te maken.
Ten aanzien van de vennootschappen
zegt de regeering, dat, als de geheele winst
wordt belast, daarmede dan ook alle
voordeelen worden getroffen, die, in wel
ken vorm dan ook, de aandeelhouders ge
nieten. Bij reserveering van de winst zal
de vennootschap zelf als belastingplichtige
gelden. Publiekrechtelijke lichamen zijn
van de belastingbetaling vrijgesteld. Dit
geldt niet voor de huur- en rentebelasting.
Kinderaftrek.
Om een zekeren progressieve druk te ver
zijgen, zal een kinderaftrek worden inge
voerd, die op indirecte wijze zal worden
verleend, namelijk door teruggaaf van be
taalde belasting na afloop van het kalen
derjaar. Ook zal worden bevorderd dat de
teruggaaf plaats heeft door rekening te
houden met aanslagen in de personeele óf
inkomsten- of vermogensbelasting. Bij de
winstbelasting zal de kinder uitrek direct
in rekening wbrden gebracht.
Personeele belasting.
De personeele belasting zal worden ver
minderd door afschaffing van den grond
slag naar motorrijtuigen. De regeering
hoopt daardoor de aanschaffing van auto's
te bevorderen, waardoor de werkgelegen
heid in de bedrijven of daarmee verband
houdende beroepen wordt verruimd. Bezit
vön een motorrijtuig is niet meer een
teeken van welstand, aldus de regeering,
maar het is voor velen een noodzakelijk
vervoermiddel geworden.
De afschaffing zal ongeveer vijf millioen
gulden kosten. De vermeerdering der mo
torrijtuigen wordt geschat op tien per
cent, dat de mindere belastingopbrengst
zal reduceeren tot 1.860.000. De compen
satie hiervoor meent de regeering te kun
nen vinden in het verhoogen van het ta
rief van de motorrijtuigenbelasting. Dit
zal 1.600.000 opbrengen.
Deze gelden zullen ten goede moeten
komen aan de algemeene middelen om
daaruit aan de gemeenten de schadeloos
stelling toe te kennen voor de afschaffing
der personeele belasting op motorrijtuigen.
De verhooging der motorrijtuigenbelasting
zal daarom door middel van opcenten wor
den geheven.
V ennootschapsbelasting.
De vennootschapsbelasting van acht
procent van de winst staat geheel op zich
zelf. De rechtvaardigheid eischt, dat de
aanmerkelijke verzwaring van den voorge
stelden belastingdruk een zekere progressie
vertoont. Daartoe dient o.a. het vragen van
een extra offer boven de twee procents
heffing.
De vraag op welke wijze verzwaring
van den belastingdruk op de meer draag-
krachtigen het beste kan worden bereikt,
heeft bij de regeering een punt van ampele
overweging uitgemaakt. De inkomsten- en
vermogensbelasting kunnen niet verder
worden verzwaard, daar deze reeds een
hoog peil hebben bereikt. Dat van de ver
mogensbelasting zal zelfs moeten worden
verlaagd.
De regeering heeft als uitweg gezien een
extra-heffing op de vennootschappen, ver-
eenigingen en maatschappijen, welker uit-
deelingen thans reeds aan de dividend- en
tantièmebelasting zijn onderworpen. Daar
de gemaakte winsten niet steeds worden
uitgekeerd, heeft de bestaande uitdeelings-
belasting haar fouten geaccentueerd. De
fiscus zal ook van de gereserveerde win
sten zyn deel moeten krijgen. Daarom zal
de belasting van de totale winst moeten
worden geheven.
De vraag of de druk van de dividend
en tantièmebelasting en van de vennoot
schapsbelasting tezamen niet te zwaar
wordt voor het bedrijfsleven, is door de
regeering ontkennend beantwoord. Wel
zal binnen afzienbaren tijd de dividend- en
tanti.èmebelasting moeten worden afge
schaft. Maar dit zal dan vermoedelijk ge
paard gaan met een verhoogirig van het
percentage van de vennootschapsbelasting.
De huurbelasting, de rente-, loon- en
winstbelasting strekken zich ook uit tot de
inkomsten van niet binnen het rijk wonen
de of gevestigde personen of lichamen, die
uit Nederland worden verkregen. Dit is in
overeenstemming met de moderne opvat
tingen, zooals die door den Volkenbond
zijn ontwikkeld. Ook de buitenlandsche
inkomsten zullen belast zijn. Alleen de in
komsten, die verkregen worden uit Indië,
Suriname en Curagao vallen er buiten.
(Vennootschappen uitgezonderd). Wat de
vennootschapsbelasting betreft, valt het
gedeelte van de winst, dat in genoemde
drie gebiedsdeelen of in het buitenland is
verworven, er buiten. Buitenlandsche
maatschappijen vallen buiten de geheele
regeling.
Bij de personeele belasting stelt de re
geering voor ook den grondslag paarden te
laten vervallen. Afschaffing van den zout-
accijns houdt zij nog in nadere overweging.
Minister de Wilde
Groote gezinnen.
De kosten van tegemoetkoming aan
groote gezinnen berekent de regeering
thans, op grond van het onderzoek der
commissie-Fieskenj, op niet meer dan
6.900.000. waarvan 40 .jrocent ten laste
van de opbrengst der middelen zou moe
ten komen en 60 procent ten laste van het
landbouwcrisisfonds Met de aanvanke
lijke, hoogere, raming_van de regeering
geeft dit een voordeelig verschil van
1.240.000, terVijl bij de voorloopige hand
having van den zoutaccijns l.800.000 vrij
komt.
Daardoor heeft de regeering kunnen
afzien van de aangekondigde verhoo
ging van de omzetbelasting van rund-
vleesch van vier tot zes percent. Op
deze wijze wordt ook aan de belangen
van de minder draagkrachtigen tege
moet gekomen.
Met cijfers toont de regeering aan, dat
bij de groote gezinnen, vooral de lage wel-
standsg.oepen, onevenredig zwaar zijn be
last. Hoewel het verdedigbaar zou zijn ook
den druk voor de kleine gezinnen te ver
lichten, stelt zij alleen maatregelen voor
ten behoeve van gezinnen met vier of meer
kinderen. Andere oplossingen zouden de
belastingopbrengst te sterk doen terugloo-
pen of de groote gezinnen te weinig baat
brengen. Aan bedoelde gezinnen zal per
kind boven het derde een bedrag worden
terugbetaald ter zake van de aanvanke
lijk teveel geheven indirecte belastingen
en crisisheffingen op de eerste levensbe
hoeften. De groepen van lageren welstand
zullen iets n.eer, de groepen van hoogeren
welstand minder restitutie genieten dan
waarop zij vermoedelijk, .blijkens hun ver
bruik, aanspraak zouden hebben. Het be
drag der tegemoetkomingen wordt gesteld
op 10.per minderjarig kind boven het
derde, met maximum 12,50. Welstands-
grenzen zijn niet geste^jt.
De- regeering overweegt, nog tot afschaf
fing van de zakelijke bedrijfsbelasting over
te gaan. Verschillende omstandigheden
waren oorzaak, dat deze voorziening nog
niet in dit wetsontwerp konden worden
opgenomen. Het nadeei, dat voor gemeen
ten en werkloosheidssubsidiefonds voort
vloeit uit de afschaffing van eenige onder-
deelen der personeele belasting, wordt
globaal geraamd op 11.200.000. Het na
deel door de vennootschaosbr'asting raamt
zij voor de gemeenten:, op vier millioen
gulden (mindere opbrengst opcenten), zoo
dat in totaal het verlies op 16 millioen kan
worden gesteld.
Belastingbronnen voor gemeenten.
Door afstand van belastingbronnen aan
de gemeenten hoopt de regeering tot een
redelijke compensatie te komen. Voorge
steld wordt over te dragen aan de ge
meenten: 25 percent van de hoofdsom van
de gebouwde en de ongebouwde eigen
dommen van de grondbelasting (opbrengst
6.6 millioen), 20 opcenten op de hoofdsom
van de gebouwde eigendommen van de
grondbelasting (opbrengst vier millioen).
Daarnaast zullen de gemeenten het aantal
te haren behoeve geheven opcenten op de
hoofdsom van de gemeentefondsbelasting
mogen vergrooten. Opbrengst 6,3 mil
lioen (de verzwaring yan den belasting
druk wordt vrijwel opgeheven door ver
laging van het aantal rijksopcenten op
de hoofdsom van de inkomstenbelasting
met tien). De nieuwe inkomsten van de
gemeenten kunnen worden gesteld op
16,9 millioen. Ter tegemoetkoming aan
de provinciën wordt voorgesteld het aan
tal provinciale opcenten op de rijksin
komstenbelasting met maximaal vijf te ver
hoogen.
Vleesch en visch.
De accijns op geslacht rundvee wordt
afgeschaft. De belastingdruk op varkens-
vleesch, paardevleesch, schapevleesch en
geitevleesch wordt verminderd door vrij
stelling van omzetbelasting. Dit laatste
geldt ook voor gerookte en gestoomde
makreel. De omzetbelasting wordt ver
laagd voor thee en benzine. Wild en ge
vogelte zal eveneens aan mindere omzet
belasting worden onderworpen.' De hef
fing van weeldebelasting van meubelen
zal worden beperkt.
Gedistilleerd.
Voorgesteld wordt verder een verlaging
van den gedistilleerd-accijns en wel tot
150 per hectoliter ad 50 in hoofdsom.
De bestaande heffing van tien opcenten
wordt afgeschaft. Het verlies voor de
schatkist wordt geraamd op rond
5.500.000.
Evenals by het gedistilleerd vormt ook
bij het bier de hooge consumptieprijs een
rem voor het gebruik. De regeering stelt
voor den bieraccijns te verlagen met 60
en dien terug te brengen tot 60 cent per
i.ecti litergraad. In 1937 en 1938 bedroeg
de cpbrengst 8.000.000. Indien bij ver
laging van den accijns het verbruik toe
neemt, berekent de regeering ten opbrengst
van LOOO 000. of, berekend nea1, het peil
van 1930, van ruim 6.000 100.
Naar het Hbld. verneemt, zijn de
werkzaamheden aan den bouw van het
nieuwe kantorencomplex voor de artil
lerie-inrichtingen aan het Lyceumplein
te 's-Gravenhage gestaakt in verband
met het aannemen van de motie-Tila-
nus door de Tweede Kamer om den
bouw uit te stellen en de begrooting
daarom met 375.000 gulden te verla
gen.
Met deze werkzaamheden is ongeveer vijf
maanden geleden een begin gemaakt en
men was al gevorderd tot het maken van
de bekisting voor het betonstorten voor den
bovenbouw. Gereed zijn n.1. al een fundee
ring en de groote schuilkelder, welke door
een zware betonplaat wordt afgedekt.
Het is nog niet bekend, wat er met dit
nog maar ten deele voltooide gebouw zal ge
beuren. Wordt het niei afgebouwd, dan
zullen de fundamenten en de schuilkelder
moeten worden opgeruimd. Houdt men reke
ning met de kosten, wc'he reeds zijn besteed
aan fundamenten en schuilkelders, welke
bij afbraak alsnog uitgegeven zullen moeten
worden, dan mag men de schade voor het
Rijk zeker wel op een ton schatten. „Het
Volk" spreekt over 80.0C0 gulden.
Het gebouw wordt gedacht op een stuk
grond aan het Lyceumpltin. dat heeft toe
behoord aan de gemeente 's-Gravenhage.
Eenigen tijd geleden keurde de gemeente
raad verkoop van het terrein voor een be
drag van 120.000 goed. Eventueel zou
deze verkoop dus ook ongedt.an moeten
worden gemaakt. Het kantorencomplex
zou een gevelbreedte van ongeveer 80 M.
krijgen, zou 17 M. hoog v v-den en vfj# ver
diepingen tellen.
Defensie heeft ormiddellijk met de
betrokkenen bespre .in gen geopend om
uit de impasse te g^-aken.
Dé noodzaak voor een kantoorgebouw
blijft zeker bestaan, want op het oogenbük
zijn de kantoren van dt hoofddirectie en de
administratie van de artillerie-inrichtingen
over verschillenden peiteelen in de binnen
stad verspreid. Dit is uiteraard een onge-
wenschte toestand.
HET AANSTAANDE BEZOEK VAN
KONINGIN WILHELMINA.
Verschillende schikkingen.
De Belgische koning heeft beschikt, dat
tijdens het bezek van koningin Wilhelmina
aan haar zullen worden toegevoegd: luite
nant-generaal Deffontaine, commandant
van de divisie der Ardensche jagers, en ge-
neraal-majoor Beernaert van den staf der
eerste cavaleriedivisie en honorair onder
gouverneur-generaal van den Kongo.
Bij de aankomst van koningin Wilhelmina
te Brussel zal de koninklijke caleche worden
geëscorteerd door een eère-escadron.
De ruiters zullen het nieuwe galatenue
dragen, dat véél gelijkenis toont met dat
der gendarmerie van voor 1914. Het bestaat
uit: Berenmuts met roode pluim, tuniek
van koningsblauw laken, kraag met wit
galon, zilveren knoopen met de konings
kroon, roode epauletten met witte franje,
witte kuitbroek, ruiterlaarzen, handschoe
nen met manchetten.
Etalages met de Nederlandsche
kleuren.
Het initiatief-comité van Brussel heeft de
Brusselsche winkeliers uitgenoodigd mede
te werken aan een luisterrijke verwelko
ming van de hooge gaste door speciale
étalages in te ichten, waarin de Neder
landsche kleuren de overheerschende ver
siering vormen.
COMITÉ VOOR CULTUREELEN BIJSTAND
VAN WERKLOOZEN.
Tal van comité-leden uitgetreden.
Men deelt ons mede, dat tal van le
den van het dezer dagen opgerichte co
mité voor cultureelen bijstand van
werkloozen uit dit comité zijn getreden.
Onder hen bevinden zich de heeren mr.
H. H. Reyers, penningmeester van het co
mité, prof. ir. C. L. van der Bilt, wethou
der van onderwijs te 's-Gravenhage, jhr.
mr. A. C. D. de Graeff oud-gouverneur van
Ned.-Indë en oud-minister van buitenland
sche zaken, mr. ir. B. W. Haverman, secre
taris stichting Ned. Volkskracht, L. Hoejen-
bos, directeur van maatschappelijk hulpbe
toon te 's-Gravenhage, G. W. F. v. Hoeven,
directeur van den socialen jeugddienst van
het departement van sociale zaken, mr. ir.
Quint, secretaris van den hoogen raad van
arbeid, prof. dr. G. A. van Poelje, directeur-
generaal van onderwijs en mevr. E. van
den Boschde Jongh, hoofd van de pad-
vinsters in Nederland, Oost- en W.-Indië.
Voorts vernamen wy, dat de heer mr. D.
Fock. lid van den raad van State en ou<S-
gouverneur-generaal van Ned.-Indië, die als
voorzitter van het comité is genoemd, op
het destijds tot hem gericht verzoek na
overweging heeft medegedeeld, niet in het
comité zitting te zullen nemen.
DE NIEUWE WEEK-TRAJECTKAARTEN
DER SPOORWEGEN.
Naar wij vernemen, zullen de nieuwe
week-trajectkaarten der spoorwegen van 6
Mei a.s. af verkrijgbaar worden gesteld.
Zooals men weet, zijn deze kaarten op het
gewenschte traject zes achtereenvolgende
dagen geldig, terwijl zij eiken willekeurigen
dag kunnen ingaan. Zij behoeven niet te
voren aangevraagd te worden.
HET PUFAANVOERVERBOD
AANGENOMEN.
Gistermiddag heeft de Tweede Kamer
het z.g. pufaanvoerverbod met 51—35
stemmen aangenomen, nadat te voren
een motie-van den Heuvel (a.r.), die
beoogde de behandeling uit te stellen,
met 47—38 stemmen was verworpen.
Mijn Ibis en mijn pijp
zullen mij niet verlaten.
Dat is en blijft de vreugd
van alle grenssoldaten.
Debbelmannlekker, man I
HET RAPPORT INZAKE WIJZIGING DER
ZIEKTEWET.
Request van de onderlinge omslag,
vereeniging bouw- en aanverwante
vakken aan den minister.
Het bestuur der onderlinge omslagver-
eeniging bouw- en aanverwante vakken,
bedryfsvereeniging voor ziekengeldverze
kering, heeft zich in een request met me
morie van toelichting tot den minister van
sociale zaken gericht, naar aanleiding van
een aan den minister uitgebracht rapport
inzake wijziging der ziektewet (betreffende
de uitvoeringsorganisatie) samengesteld
door het verbond van Nederlandsche werk
gevers, de algemeene katholieke werkge
vers vereeniging, het christelijk werkge
versverbond, het N. V. V., het r. k. werk
lieden verbond in Nederland en het chris
telijk nationaal vakverbond in Nederland.
De inhoud van het rapport en de conclu
sies welke het bevat vormende de aanlei
ding voor requestrant, zyn ernstige ontstem
ming ui tte spreken over de wijze, waarop
de vertegenwoordigers van deze zes organi
saties hun oordeel formuleeren omtrent de
wijze, waarop de ziektewet door de bedrijfs-
vereenigingen wordt uitgevoerd.
Het bestuur verzoekt den minister wel
kennis te willen nemen van de bezwaren,
welke het tegen het rapport heeft.
INTERNATIONALE COMMISSIE VOOR
DE TEXTIELINDUSTRIE.
Drie arbeidersorganisaties richten
zich tot den minister.
De besturen der drie samenwerkende
textielarbeiders organisaties de Neder
landsche R.K. Textie;arbeidersbond „Sint
Lambertus", de Algemeene Nederlandsche
Bond van Textielarbeiders „De Eendracht"
en de Nederlandsche Christelijke Textiel-
arbeidersbond „Unita«" hebben zich naar
aanleiding van het besluit van den Raad
van Beheer van het internationaal Arbeids
bureau te Gepève tot bet samenstellen van
een driedeelige internationale commissie
voor de textielindustrie In een schrijven tot
den minister van sociale zaken gewend.'
Deze commissie heeft ten doel de arbeids
voorwaarden in de verschillende deelen der
textielindustrie te onderzoeken, waarbij
vooral aandacht zal worden geschonken aan
vraagstukken, die direct of indirect tot ver
betering dezer arbeidsvoorwaarden van be
lang zijn.
Het Internationaal Arbeidsbureau is op
dracht gegeven zich met de regeeringefl, de
werkgevers- en arbeidersorganisaties in
verbinding te stellen, met het oog op het
samenstellen van deskundigengroepen voor,
het name genoemde takken der textiel
industrie.
Aangezien het Internationaal Arbeids
bureau zich tot de regoeringen heeft ge
wend van landen, waar de textielindustrie
van beteekenis is te achten, ten einde deze
regeeringen te verzoeken vertegenwoordi
gers voor genoemde deskundigengroepen
aan te wijzen, verzoeken adressanten den
minister met aandrang gezien het belang
dat deze besprekingen ook voor de textiel
industrie van ons land kunnen hebben
aan het verzoek van hat Internationaal Ar
beidsbureau wel te willen voldoen.
OP SPIONNEN WORDT GOED GELET.
Schriftelijk beantwoorde vragen.
Op de vragen van den heer Wijnkoop
(c.p.n.):
1. Heeft de minister kennis genomen
van de tijdens het Engelsche spionnage-
proces-Kelly gedane mededeelingen, vol
gens welke in dienst van Duitschland staan
de agenten van Nederland uit zouden wer
ken, welke agenten den schakel zouden
vormen tusschen den Duitschen geheimen
dienst en andere la iden?
2. Is de minister bereid, een onderzoek
naar de juistheid van deze mededeelingen in
te stellen, o.a. door het inwinnen van in
lichtingen ter zake bij de Engelsche regee
ring, en zoo haar mocht blijken, dat die
mededeelingen op waarheid berusten, voor
het vervolg den arbeid der genoemde agen
ten in en van uit Nederland door scherpe
doelmatige maatregelen onmogelijk te ma
ken?
heeft de minister van buitenlandsche
zaken het volgende antwoord gegeven:
1. Het antwoord luidt bevestigend.
2. Door de daartoe bestemde organen in
Nederland wordt op handelingen, als in de
vragen bedoeld, een zoo zorgvuldig mogelijk
toezicht gehouden.
VIJFDE R.K. ONDERWIJZERSDAG.
Heden is te 's-Gravenhage dc vijfde r.k.
onder wij zersdag gehouden in de groote zaal
van den Dierentuin.
De ochtendbijeenkomst werd geopend
door den voorzitter, den heer P. C. Waar-
dyk, die ervan gewaagde, dat in dezen tijd
de kinderen meer dan ooit moeten worden
opgevoed volgens de christelijke beginselen.
Het woord was daarna aan mr. H. P. Mer
chant, die sprak over den „Strijd om de
kinderen".