Nationale inkomsten- en winst belasting. IBIS£*« Loonbelasting naar het brutoloon berekend. Heffing, bij de bron voor loon- en rente belasting. Bouw van kantoor voor artillerie-inrichtingen gestaakt. TWEEDE BLAD De regeering heeft bij de Tweede Kamer ingediend het reeds in de Mil- lioenennota van September j.1. aangekondigde wetsontwerp tot het heffen van een Nationale Inkomsten- en winstbelasting. Het ontwerp betreft tevens enkele wijzigingen in de bestaande belastingwetgeving.' Op punten waar de belastingdruk te zwaar zou worden onder den verzamelnaam „Nationale Inkomsten- en winstbelasting" zullen volgens het ingediende voorstel worden geheven: 1. een huurbelasting; 2. een rentebelasting; 3. een loonbelasting; 4. een winstbelasting en 5. een vennootschapsbelasting. De uitwerking der maatregelen, zooals thans voorgesteld, heeft meer tijd gevor derd dan de regeering aanvankelijk had verwacht. Als uitgangspunt dient men te beschouwen, aldus de regeering in haar toelichting op het ontwerp, de omstandig heid, dat het bestaande begrootingstekort voor een zeer belangrijk gedeelte zijn oor sprong vindt in de bijzondere uitgaven voor de werkloosheidsbestrijding en voor de defensie. Men moet het geheele complex belastingen zien als de persoonlijke belas ting van het geheele zuivere inkomen van de natuurlijke personen, die binnen het rijk wonen. Het stelsel waarnaar gestreefd is, is dat van de belasting bij de bron. Dit is in het bijzonder doeltreffend, waar een schuldenaar betalingen verricht, die voor een groot aantal belastingplich tigen opbrengst of inkomen gaan vor men. Zulks is veelal het geval bij ar beidsloon en bij opbrengst van roerend kapitaal. Daarom is de heffing bij de bron in beginsel aanvaard voor ar beidsloon (salaris van ambtenaren in begrepen) en voor de opbrengst van roerend kapitaal (rentebelasting). Bij onroerend goed is het stelsel minder aanbevelenswaard. Daar verdient een hef fing van de belasting bij den ge. .ieter van de opbrengst de voorkeur boven een hef fing bij dengene, die huur of pacht betaalt. Om onmiddellijke betaling te bereiken, heeft de regeering het middel van de zcgeling gekozen. De verhuurder zal op door hem af te geven kwitanties zegels moeten plakken. Bij de winstbelasting zal de heffing door middel van aanslag ge schieden. Als van bepaalde gedeelten van de winst reeds huur- of rentebelasting is betaald, zal daarmee 't vaststellen van den aanslag in de winstbelasting rekening worden gehouden. Loonbelasting. Ten aanzien van de loonbelasting merkt de regeering op, dat de werkgever de belasting in mindering zal moeten bren gen bij de uitbetaling van de loonen. De ingehouden bedragen zal hy moeten afle veren aan den fiscus door het inleveren van een formulier of aangifte, waarop loonbelastingzegels worden geplakt, of tegen etn ontvangstbewijs van den belas tingontvanger. Ten aanzien van de dienst boden en huispersoneel zal vermoedelijk een bijzondere wijze van heffing in het leven moeten worden geroepen. De loonbelasting zal worden bere kend naar het bruto-loon, dus zonder aftrek van de beroepskosten, die door den werknemer zelf worden voldaan. Daar deze kosten In het algemeen slechts een gering percentage van het loon vormen, zal de belastingplichti gen de bevoegdheid worden gegeven teruggaaf van het teveel betaalde te verzoeken, indien de beroepsonkosten een zeker, gering, minimum te boven gaan. Speciale vergoedingen, die den werknemer, ter bestrijding van be paalde onkosten, worden toegekend, worden, voorzoover zjj inderdaad daartoe noodig zijn, niet tls deel van het loon aangemerkt. Rentebelasting. Bij de rentebelasting zal by de uitbeta ling van verschuldigde rente of periodieke uitkeering, twee percent rentebelasting moeten worden ingehouden om aan den fiscus te worden afgedragen. Echter, heeft de belastingplichtige reeds twee percent nationale inkomsten- en winstbelasting betaald over zijn onzuiver inkomen, ter wijl de bedoeling der wet is het te laten betalen over het zuiver inkomen, dan zal hij de twee percent rentebelasting door hemzelf ingehouden bij de betaling der rente of peiodieke uitkeeing, niet aan den fiscus behoeven af te dragen. Ook de rechtspersonen zullen aan het complex belastingen worden onderworpen. Voor deze staan immers bij de verdediging des lands en de werkloosheidsbestrijding eveneens groote belangen op het spel. Bovendien is het ondoenlijk onderscheid te maken tusschen bijvoorbeeld woningen, die door rechtspersonen, en die, welke door natuurlijke personen worden verhuurd. De controle zou onmogelijk worden, indien men dit onderscheid wenschte te maken. Ten aanzien van de vennootschappen zegt de regeering, dat, als de geheele winst wordt belast, daarmede dan ook alle voordeelen worden getroffen, die, in wel ken vorm dan ook, de aandeelhouders ge nieten. Bij reserveering van de winst zal de vennootschap zelf als belastingplichtige gelden. Publiekrechtelijke lichamen zijn van de belastingbetaling vrijgesteld. Dit geldt niet voor de huur- en rentebelasting. Kinderaftrek. Om een zekeren progressieve druk te ver zijgen, zal een kinderaftrek worden inge voerd, die op indirecte wijze zal worden verleend, namelijk door teruggaaf van be taalde belasting na afloop van het kalen derjaar. Ook zal worden bevorderd dat de teruggaaf plaats heeft door rekening te houden met aanslagen in de personeele óf inkomsten- of vermogensbelasting. Bij de winstbelasting zal de kinder uitrek direct in rekening wbrden gebracht. Personeele belasting. De personeele belasting zal worden ver minderd door afschaffing van den grond slag naar motorrijtuigen. De regeering hoopt daardoor de aanschaffing van auto's te bevorderen, waardoor de werkgelegen heid in de bedrijven of daarmee verband houdende beroepen wordt verruimd. Bezit vön een motorrijtuig is niet meer een teeken van welstand, aldus de regeering, maar het is voor velen een noodzakelijk vervoermiddel geworden. De afschaffing zal ongeveer vijf millioen gulden kosten. De vermeerdering der mo torrijtuigen wordt geschat op tien per cent, dat de mindere belastingopbrengst zal reduceeren tot 1.860.000. De compen satie hiervoor meent de regeering te kun nen vinden in het verhoogen van het ta rief van de motorrijtuigenbelasting. Dit zal 1.600.000 opbrengen. Deze gelden zullen ten goede moeten komen aan de algemeene middelen om daaruit aan de gemeenten de schadeloos stelling toe te kennen voor de afschaffing der personeele belasting op motorrijtuigen. De verhooging der motorrijtuigenbelasting zal daarom door middel van opcenten wor den geheven. V ennootschapsbelasting. De vennootschapsbelasting van acht procent van de winst staat geheel op zich zelf. De rechtvaardigheid eischt, dat de aanmerkelijke verzwaring van den voorge stelden belastingdruk een zekere progressie vertoont. Daartoe dient o.a. het vragen van een extra offer boven de twee procents heffing. De vraag op welke wijze verzwaring van den belastingdruk op de meer draag- krachtigen het beste kan worden bereikt, heeft bij de regeering een punt van ampele overweging uitgemaakt. De inkomsten- en vermogensbelasting kunnen niet verder worden verzwaard, daar deze reeds een hoog peil hebben bereikt. Dat van de ver mogensbelasting zal zelfs moeten worden verlaagd. De regeering heeft als uitweg gezien een extra-heffing op de vennootschappen, ver- eenigingen en maatschappijen, welker uit- deelingen thans reeds aan de dividend- en tantièmebelasting zijn onderworpen. Daar de gemaakte winsten niet steeds worden uitgekeerd, heeft de bestaande uitdeelings- belasting haar fouten geaccentueerd. De fiscus zal ook van de gereserveerde win sten zyn deel moeten krijgen. Daarom zal de belasting van de totale winst moeten worden geheven. De vraag of de druk van de dividend en tantièmebelasting en van de vennoot schapsbelasting tezamen niet te zwaar wordt voor het bedrijfsleven, is door de regeering ontkennend beantwoord. Wel zal binnen afzienbaren tijd de dividend- en tanti.èmebelasting moeten worden afge schaft. Maar dit zal dan vermoedelijk ge paard gaan met een verhoogirig van het percentage van de vennootschapsbelasting. De huurbelasting, de rente-, loon- en winstbelasting strekken zich ook uit tot de inkomsten van niet binnen het rijk wonen de of gevestigde personen of lichamen, die uit Nederland worden verkregen. Dit is in overeenstemming met de moderne opvat tingen, zooals die door den Volkenbond zijn ontwikkeld. Ook de buitenlandsche inkomsten zullen belast zijn. Alleen de in komsten, die verkregen worden uit Indië, Suriname en Curagao vallen er buiten. (Vennootschappen uitgezonderd). Wat de vennootschapsbelasting betreft, valt het gedeelte van de winst, dat in genoemde drie gebiedsdeelen of in het buitenland is verworven, er buiten. Buitenlandsche maatschappijen vallen buiten de geheele regeling. Bij de personeele belasting stelt de re geering voor ook den grondslag paarden te laten vervallen. Afschaffing van den zout- accijns houdt zij nog in nadere overweging. Minister de Wilde Groote gezinnen. De kosten van tegemoetkoming aan groote gezinnen berekent de regeering thans, op grond van het onderzoek der commissie-Fieskenj, op niet meer dan 6.900.000. waarvan 40 .jrocent ten laste van de opbrengst der middelen zou moe ten komen en 60 procent ten laste van het landbouwcrisisfonds Met de aanvanke lijke, hoogere, raming_van de regeering geeft dit een voordeelig verschil van 1.240.000, terVijl bij de voorloopige hand having van den zoutaccijns l.800.000 vrij komt. Daardoor heeft de regeering kunnen afzien van de aangekondigde verhoo ging van de omzetbelasting van rund- vleesch van vier tot zes percent. Op deze wijze wordt ook aan de belangen van de minder draagkrachtigen tege moet gekomen. Met cijfers toont de regeering aan, dat bij de groote gezinnen, vooral de lage wel- standsg.oepen, onevenredig zwaar zijn be last. Hoewel het verdedigbaar zou zijn ook den druk voor de kleine gezinnen te ver lichten, stelt zij alleen maatregelen voor ten behoeve van gezinnen met vier of meer kinderen. Andere oplossingen zouden de belastingopbrengst te sterk doen terugloo- pen of de groote gezinnen te weinig baat brengen. Aan bedoelde gezinnen zal per kind boven het derde een bedrag worden terugbetaald ter zake van de aanvanke lijk teveel geheven indirecte belastingen en crisisheffingen op de eerste levensbe hoeften. De groepen van lageren welstand zullen iets n.eer, de groepen van hoogeren welstand minder restitutie genieten dan waarop zij vermoedelijk, .blijkens hun ver bruik, aanspraak zouden hebben. Het be drag der tegemoetkomingen wordt gesteld op 10.per minderjarig kind boven het derde, met maximum 12,50. Welstands- grenzen zijn niet geste^jt. De- regeering overweegt, nog tot afschaf fing van de zakelijke bedrijfsbelasting over te gaan. Verschillende omstandigheden waren oorzaak, dat deze voorziening nog niet in dit wetsontwerp konden worden opgenomen. Het nadeei, dat voor gemeen ten en werkloosheidssubsidiefonds voort vloeit uit de afschaffing van eenige onder- deelen der personeele belasting, wordt globaal geraamd op 11.200.000. Het na deel door de vennootschaosbr'asting raamt zij voor de gemeenten:, op vier millioen gulden (mindere opbrengst opcenten), zoo dat in totaal het verlies op 16 millioen kan worden gesteld. Belastingbronnen voor gemeenten. Door afstand van belastingbronnen aan de gemeenten hoopt de regeering tot een redelijke compensatie te komen. Voorge steld wordt over te dragen aan de ge meenten: 25 percent van de hoofdsom van de gebouwde en de ongebouwde eigen dommen van de grondbelasting (opbrengst 6.6 millioen), 20 opcenten op de hoofdsom van de gebouwde eigendommen van de grondbelasting (opbrengst vier millioen). Daarnaast zullen de gemeenten het aantal te haren behoeve geheven opcenten op de hoofdsom van de gemeentefondsbelasting mogen vergrooten. Opbrengst 6,3 mil lioen (de verzwaring yan den belasting druk wordt vrijwel opgeheven door ver laging van het aantal rijksopcenten op de hoofdsom van de inkomstenbelasting met tien). De nieuwe inkomsten van de gemeenten kunnen worden gesteld op 16,9 millioen. Ter tegemoetkoming aan de provinciën wordt voorgesteld het aan tal provinciale opcenten op de rijksin komstenbelasting met maximaal vijf te ver hoogen. Vleesch en visch. De accijns op geslacht rundvee wordt afgeschaft. De belastingdruk op varkens- vleesch, paardevleesch, schapevleesch en geitevleesch wordt verminderd door vrij stelling van omzetbelasting. Dit laatste geldt ook voor gerookte en gestoomde makreel. De omzetbelasting wordt ver laagd voor thee en benzine. Wild en ge vogelte zal eveneens aan mindere omzet belasting worden onderworpen.' De hef fing van weeldebelasting van meubelen zal worden beperkt. Gedistilleerd. Voorgesteld wordt verder een verlaging van den gedistilleerd-accijns en wel tot 150 per hectoliter ad 50 in hoofdsom. De bestaande heffing van tien opcenten wordt afgeschaft. Het verlies voor de schatkist wordt geraamd op rond 5.500.000. Evenals by het gedistilleerd vormt ook bij het bier de hooge consumptieprijs een rem voor het gebruik. De regeering stelt voor den bieraccijns te verlagen met 60 en dien terug te brengen tot 60 cent per i.ecti litergraad. In 1937 en 1938 bedroeg de cpbrengst 8.000.000. Indien bij ver laging van den accijns het verbruik toe neemt, berekent de regeering ten opbrengst van LOOO 000. of, berekend nea1, het peil van 1930, van ruim 6.000 100. Naar het Hbld. verneemt, zijn de werkzaamheden aan den bouw van het nieuwe kantorencomplex voor de artil lerie-inrichtingen aan het Lyceumplein te 's-Gravenhage gestaakt in verband met het aannemen van de motie-Tila- nus door de Tweede Kamer om den bouw uit te stellen en de begrooting daarom met 375.000 gulden te verla gen. Met deze werkzaamheden is ongeveer vijf maanden geleden een begin gemaakt en men was al gevorderd tot het maken van de bekisting voor het betonstorten voor den bovenbouw. Gereed zijn n.1. al een fundee ring en de groote schuilkelder, welke door een zware betonplaat wordt afgedekt. Het is nog niet bekend, wat er met dit nog maar ten deele voltooide gebouw zal ge beuren. Wordt het niei afgebouwd, dan zullen de fundamenten en de schuilkelder moeten worden opgeruimd. Houdt men reke ning met de kosten, wc'he reeds zijn besteed aan fundamenten en schuilkelders, welke bij afbraak alsnog uitgegeven zullen moeten worden, dan mag men de schade voor het Rijk zeker wel op een ton schatten. „Het Volk" spreekt over 80.0C0 gulden. Het gebouw wordt gedacht op een stuk grond aan het Lyceumpltin. dat heeft toe behoord aan de gemeente 's-Gravenhage. Eenigen tijd geleden keurde de gemeente raad verkoop van het terrein voor een be drag van 120.000 goed. Eventueel zou deze verkoop dus ook ongedt.an moeten worden gemaakt. Het kantorencomplex zou een gevelbreedte van ongeveer 80 M. krijgen, zou 17 M. hoog v v-den en vfj# ver diepingen tellen. Defensie heeft ormiddellijk met de betrokkenen bespre .in gen geopend om uit de impasse te g^-aken. Dé noodzaak voor een kantoorgebouw blijft zeker bestaan, want op het oogenbük zijn de kantoren van dt hoofddirectie en de administratie van de artillerie-inrichtingen over verschillenden peiteelen in de binnen stad verspreid. Dit is uiteraard een onge- wenschte toestand. HET AANSTAANDE BEZOEK VAN KONINGIN WILHELMINA. Verschillende schikkingen. De Belgische koning heeft beschikt, dat tijdens het bezek van koningin Wilhelmina aan haar zullen worden toegevoegd: luite nant-generaal Deffontaine, commandant van de divisie der Ardensche jagers, en ge- neraal-majoor Beernaert van den staf der eerste cavaleriedivisie en honorair onder gouverneur-generaal van den Kongo. Bij de aankomst van koningin Wilhelmina te Brussel zal de koninklijke caleche worden geëscorteerd door een eère-escadron. De ruiters zullen het nieuwe galatenue dragen, dat véél gelijkenis toont met dat der gendarmerie van voor 1914. Het bestaat uit: Berenmuts met roode pluim, tuniek van koningsblauw laken, kraag met wit galon, zilveren knoopen met de konings kroon, roode epauletten met witte franje, witte kuitbroek, ruiterlaarzen, handschoe nen met manchetten. Etalages met de Nederlandsche kleuren. Het initiatief-comité van Brussel heeft de Brusselsche winkeliers uitgenoodigd mede te werken aan een luisterrijke verwelko ming van de hooge gaste door speciale étalages in te ichten, waarin de Neder landsche kleuren de overheerschende ver siering vormen. COMITÉ VOOR CULTUREELEN BIJSTAND VAN WERKLOOZEN. Tal van comité-leden uitgetreden. Men deelt ons mede, dat tal van le den van het dezer dagen opgerichte co mité voor cultureelen bijstand van werkloozen uit dit comité zijn getreden. Onder hen bevinden zich de heeren mr. H. H. Reyers, penningmeester van het co mité, prof. ir. C. L. van der Bilt, wethou der van onderwijs te 's-Gravenhage, jhr. mr. A. C. D. de Graeff oud-gouverneur van Ned.-Indë en oud-minister van buitenland sche zaken, mr. ir. B. W. Haverman, secre taris stichting Ned. Volkskracht, L. Hoejen- bos, directeur van maatschappelijk hulpbe toon te 's-Gravenhage, G. W. F. v. Hoeven, directeur van den socialen jeugddienst van het departement van sociale zaken, mr. ir. Quint, secretaris van den hoogen raad van arbeid, prof. dr. G. A. van Poelje, directeur- generaal van onderwijs en mevr. E. van den Boschde Jongh, hoofd van de pad- vinsters in Nederland, Oost- en W.-Indië. Voorts vernamen wy, dat de heer mr. D. Fock. lid van den raad van State en ou<S- gouverneur-generaal van Ned.-Indië, die als voorzitter van het comité is genoemd, op het destijds tot hem gericht verzoek na overweging heeft medegedeeld, niet in het comité zitting te zullen nemen. DE NIEUWE WEEK-TRAJECTKAARTEN DER SPOORWEGEN. Naar wij vernemen, zullen de nieuwe week-trajectkaarten der spoorwegen van 6 Mei a.s. af verkrijgbaar worden gesteld. Zooals men weet, zijn deze kaarten op het gewenschte traject zes achtereenvolgende dagen geldig, terwijl zij eiken willekeurigen dag kunnen ingaan. Zij behoeven niet te voren aangevraagd te worden. HET PUFAANVOERVERBOD AANGENOMEN. Gistermiddag heeft de Tweede Kamer het z.g. pufaanvoerverbod met 51—35 stemmen aangenomen, nadat te voren een motie-van den Heuvel (a.r.), die beoogde de behandeling uit te stellen, met 47—38 stemmen was verworpen. Mijn Ibis en mijn pijp zullen mij niet verlaten. Dat is en blijft de vreugd van alle grenssoldaten. Debbelmannlekker, man I HET RAPPORT INZAKE WIJZIGING DER ZIEKTEWET. Request van de onderlinge omslag, vereeniging bouw- en aanverwante vakken aan den minister. Het bestuur der onderlinge omslagver- eeniging bouw- en aanverwante vakken, bedryfsvereeniging voor ziekengeldverze kering, heeft zich in een request met me morie van toelichting tot den minister van sociale zaken gericht, naar aanleiding van een aan den minister uitgebracht rapport inzake wijziging der ziektewet (betreffende de uitvoeringsorganisatie) samengesteld door het verbond van Nederlandsche werk gevers, de algemeene katholieke werkge vers vereeniging, het christelijk werkge versverbond, het N. V. V., het r. k. werk lieden verbond in Nederland en het chris telijk nationaal vakverbond in Nederland. De inhoud van het rapport en de conclu sies welke het bevat vormende de aanlei ding voor requestrant, zyn ernstige ontstem ming ui tte spreken over de wijze, waarop de vertegenwoordigers van deze zes organi saties hun oordeel formuleeren omtrent de wijze, waarop de ziektewet door de bedrijfs- vereenigingen wordt uitgevoerd. Het bestuur verzoekt den minister wel kennis te willen nemen van de bezwaren, welke het tegen het rapport heeft. INTERNATIONALE COMMISSIE VOOR DE TEXTIELINDUSTRIE. Drie arbeidersorganisaties richten zich tot den minister. De besturen der drie samenwerkende textielarbeiders organisaties de Neder landsche R.K. Textie;arbeidersbond „Sint Lambertus", de Algemeene Nederlandsche Bond van Textielarbeiders „De Eendracht" en de Nederlandsche Christelijke Textiel- arbeidersbond „Unita«" hebben zich naar aanleiding van het besluit van den Raad van Beheer van het internationaal Arbeids bureau te Gepève tot bet samenstellen van een driedeelige internationale commissie voor de textielindustrie In een schrijven tot den minister van sociale zaken gewend.' Deze commissie heeft ten doel de arbeids voorwaarden in de verschillende deelen der textielindustrie te onderzoeken, waarbij vooral aandacht zal worden geschonken aan vraagstukken, die direct of indirect tot ver betering dezer arbeidsvoorwaarden van be lang zijn. Het Internationaal Arbeidsbureau is op dracht gegeven zich met de regeeringefl, de werkgevers- en arbeidersorganisaties in verbinding te stellen, met het oog op het samenstellen van deskundigengroepen voor, het name genoemde takken der textiel industrie. Aangezien het Internationaal Arbeids bureau zich tot de regoeringen heeft ge wend van landen, waar de textielindustrie van beteekenis is te achten, ten einde deze regeeringen te verzoeken vertegenwoordi gers voor genoemde deskundigengroepen aan te wijzen, verzoeken adressanten den minister met aandrang gezien het belang dat deze besprekingen ook voor de textiel industrie van ons land kunnen hebben aan het verzoek van hat Internationaal Ar beidsbureau wel te willen voldoen. OP SPIONNEN WORDT GOED GELET. Schriftelijk beantwoorde vragen. Op de vragen van den heer Wijnkoop (c.p.n.): 1. Heeft de minister kennis genomen van de tijdens het Engelsche spionnage- proces-Kelly gedane mededeelingen, vol gens welke in dienst van Duitschland staan de agenten van Nederland uit zouden wer ken, welke agenten den schakel zouden vormen tusschen den Duitschen geheimen dienst en andere la iden? 2. Is de minister bereid, een onderzoek naar de juistheid van deze mededeelingen in te stellen, o.a. door het inwinnen van in lichtingen ter zake bij de Engelsche regee ring, en zoo haar mocht blijken, dat die mededeelingen op waarheid berusten, voor het vervolg den arbeid der genoemde agen ten in en van uit Nederland door scherpe doelmatige maatregelen onmogelijk te ma ken? heeft de minister van buitenlandsche zaken het volgende antwoord gegeven: 1. Het antwoord luidt bevestigend. 2. Door de daartoe bestemde organen in Nederland wordt op handelingen, als in de vragen bedoeld, een zoo zorgvuldig mogelijk toezicht gehouden. VIJFDE R.K. ONDERWIJZERSDAG. Heden is te 's-Gravenhage dc vijfde r.k. onder wij zersdag gehouden in de groote zaal van den Dierentuin. De ochtendbijeenkomst werd geopend door den voorzitter, den heer P. C. Waar- dyk, die ervan gewaagde, dat in dezen tijd de kinderen meer dan ooit moeten worden opgevoed volgens de christelijke beginselen. Het woord was daarna aan mr. H. P. Mer chant, die sprak over den „Strijd om de kinderen".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6