Aqeuda !Bucqe£Üjkz SkuuL Pijtijdenwet en rijtijden besluit voor chauffers. Haar handen stijf van rheumathische Pijn. zijn nu echter weer normaal. Verwachting: Buitenlandsch weeroverzicht EERSTE BLAD Alkmaar, Vrijdag. EEN DUBBELE BOTSING. Hedenmorgen ongeveer 10 uur reed een groentenwagen met paard bespannen, van Heiloo naar Alkmaar, ter hoogte van den Kattenberg. Daarachter reed een vrachtauto. Van Alkmaar in de richting Heiloo naderde een luxe-auto. De vrachtwagen wilde de groentekar inhalen, maar dit bleek on mogelijk door de nadering van de luxe auto. De groentenwagen werd door het remmen van de vrachtauto tegen een boom gedrukt. De vrachtwagen slipte en sloeg tegen den luxe-wagen aan, die eveneens tegen een boom werd geworpen. Beide auto's werden zwaar beschadigd. De ket van den groentenwagen sloeg op hol, maar werd spoedig gegrepen. De weg lag bezaaid met kistjes van de groentenveiling. De wagen liep overigens geen schade van beteekenis op. De groenteboer verstuikte zijn pols. De anderen bij dit ongeval betrokkenen kwamen met den schrik vrij. De politie maakte proces-verbaal op. HET NIEUWE BELASTINGGEBOUW. Zooals bekend, heeft Alcmarja V.V.V. op 5 April een schrijven gezonden aan den minister van financiën inzake de plaats van het te Alkmaar te stichten belasting gebouw. Daarop is thans vart den betrok ken minister het volgende antwoord ontr vangen. Naar aanleiding van uw schrijven dd. 5 April j.1. heb ik de eer u mede te deelen, dat inderdaad plannen bestaan een be lastinggebouw te Alkmaar te stichten op de aangekochte perceelen tuingi ond achter het pand Kenmemerstraat no. 21. Ik ben niet de meening toegedaan, dat een belastinggebouw aan een hoofdstraat gelegen moet zijn, daar een doelmatige uitoefening van den dienst zulks niet eischt en bovendien het zuinige oeheer van de overheidsgelden hiermede niet gediend zou zijn. Het door u geopperde plan tot afbraak van het perceel Kennemerstraat 21 en het aanleggen van een parkeerterrein ter plaatse kan ik dan ook niet in gunstige overweging nemen. DE KAASMARKT. De aanvoer (1'09.000 kg.) was heden gelijk aan die in dezelfde week van het vorig jaar, terwijl de prijs 18.50 3. lager was. Hoewel de hoogste markt een halve gulden hooger was dan de vorige week, was de gemiddelde markt 0.50 lager. De aanvoer bestond voor het grootste percentage nog uit hooikaas. De echte opzetkaas, de zg. Mei- of gras kaas, kan men pas over 14 dagen ver wachten, aangezien dit jaar de koeien later in de weide zijn gegaan dan gewoonlijk. Alles in aanmerking genomen kan de markt van heden bevredigend worden genoemd. COMITÉ VOOR DE ZOMERPOSTZEGELS TE ALKMAAR. Woensdag kwam het comité bijeen op het stadhuis tot het vaststellen van de ac tie voor den verkoop der Zomerpostzegels. Besloten werd evenals het vorige jaar aan een aantal daarvoor in aanmerking komen de adressen bestelkaarten te zenden, die later door de medewerkende dames en hee- ren worden teruggehaald. Tevens zullen gedurende 2 dagen per week, n.1. op Maandag en Vrijdag v.m. van 1012 uur in de hal van het postkantoor aan de stand de zomerpostzegels worden verkocht. Bestellingen worden voorts gaarne aan genomen aan het depot: mej. M. Kaan, Openbare Leeszaal, en bij de andere leden van het comité: G Figée, secretaris van den Armenraad, Langestraat 87, G. W. Kloos, van Houtenkade 42, H. de Winter, Berger- weg 134, mevr. A. KuiperHeuvelink, van Foreestlaan 84, Blockhovepark, mevr. D. Palearivan Nieuwkuijk, P. Krugerstraat 11. Een belang voor de publieke veiligheid en voor de levens positie der chauffeurs. Voor de afd. Alkmaar van de Ned. Unie van chauffeurs en overig autopersoneel heeft gisteravond in het gebouw de Unie de heer Sormanie, voorzitter van genoemde or ganisatie, een uiteenzetting gegeven van de rijtijdenwet en het rijtijdenbesluit voor chauffeurs. Er waren een 40-tal belang stellenden opgekomen. Vooraf heeft de heer W. J. B u 1 e n s, voorzitter der afd. Alkmaar, een openings woord gesproken, waarin hij constateerde, dat het bovengenoemde onderwerp zeker aller belangstelling verdient, reden waar schijnlijk, dat thans velen aanwezig waren, die spr. anders slechts zelden op een ver gadering der afdeeling ontmoette. Over de opkomst was spr. overigens niet ontevreden; dat nog velen afwezig waren, zou wel een gevolg zijn van langen werktijd. De heer Sormanie ving zijn lezing aan met een stukje ge schiedenis over de totstandkoming van de rijtijdenwet. Hij wees erop, dat reeds in 1919 werd gepoogd de arbeidswet op de chauffeurs van toepassing te verklaren, zoo dat ook voor hen de verkorte werktijd zou worden voorgeschreven. Men oordeelde toen echter, dat de arbeidswet voldoende bescherming gaf aan de chauffeurs van taxi's en van het luxe-auto-verhuurbedrijf, die immers slechts weinig reden (vracht auto's hadden we toen nog niet). In de jaren na 1920 kregen we hier een sterke toename van vrachtauto's en auto bussen, niet als gevolg, dat het automobiel bedrijf in zijn geheel is omgekeerd: er zijn ongeveer 16000 wagens bij het beroeps- personenvervoer en 50.000 bij het vracht vervoer. De chauffeur van een vrachtauto is meestal ook belast met laden en lossen enz., zoodat zeer zeker voor hem de arbeids wet diende te gelden met den verkorten werktijd. Bij dezen groei van het autobedrijf werd opnieuw gepoogd de regeering te stuwen in de richting van vermindering van werk uren, ook omdat over-vermoeidheid van den chauffeur meermalen de oorzaak is van een ongeval. Spr. schetste waartoe zij leidt: tot een verminderde reactie-snelheid in de eerste plaats. In werkelijkheid is de toe stand veel erger dan menigeen vermoedt. De weg naar totstandkoming van de ge- wenschte regeling was zeer lang: men kwam terecht bij het ministerie van arbeid en daarna bij dat van waterstaat, vervol gens bij den ministerraad en telkens stiet men op de arbeidswet 1919, die echter steunde op sociale regelingen. Ten slotte zag de regeering in, dat het hier ging ook om iets anders, n.1. om de veiligheid van het verkeer. En toen kwam dan eindelijk de rijtijdenwet met het rijtijdenbesluit, die niets heeft te maken met de andere wetten voor het automobielbedrijf, zooals daar zijn de wegenverkeerswet, het R. A. P. e.a. De rijtijdenwet is slechts een machti gingswet, d.w.z. dat zij de regeering mach tigt regelingen te treffen voor werk- en rusttijden voor hen, die als bestuurder in het automobielbedrijf werkzaam zijn. Wat door de wet geregeld wordt. Die machtigingswet bevat uit den aard der zaak slechts weinig artikelen, omdat het geven van voorschriften geschiedt bij een apart besluit, in dit geval het rijtijden besluit, dat de regelingen geeft voor de werk- en rusttijden, samen ondergebracht in vier paragrafen en eenige inleidende ar tikelen, die omschrijven wat verstaan wordt onder automobielen; motorrijtuigen op méér dan twee wielen; en voorts wordt erin omschreven wat onder het begrip „werk tijd" valt. Hierdoor is het onmogelijk ge worden, dat een ondernemer de wet zou ontduiken door met een wagen twee chauf feurs mee te sturen, die om beurten b.v. eenige uren de auto besturen, zoodat de ander dan „rust". Deze rust immers valt onder het begrip „werken". Ook de „eigenrijders" vallen onder de voorschriften, zoodat ook zij niet een on- beperkten rijtijd kunnen maken. In het algemeen kan gezegd worden, dat als dienst tijd geldt de volle tijd, die valt tusschen een ononderbroken rust van minstens tien uren. Het verbod in art. 3 van het rijtijden besluit is gericht tegen over-vermoeidheid, maar het is zeer slap, omdat vrijwel nooit oververmoeidheid is te bewijzen. Art. 4 verbiedt het goederenvervoer per motorrijtuig op Zondag. Van verschillende kanten waren hiertegen bezwaren inge bracht, ook juridische. De mogelijkheid bestaat, dat dit artikel nog zal moeten worden gewijzigd, omdat het in strij^ zou zijn met de machtigingswet zelf. In dit verband vestigde spr. er de aan dacht op, dat nog steeds geen datum is ge noemd van het in werking treden van het besluit. Par. 1 legt de positie van chauffeurs voor autobussen en touringcars vast. Voor laatst genoemden geldt een maximum werktijd van 14 uren per dag, voor de anderen 12 (maximum per week 55 uren). Voor tour wagens mag per twee weken niet meer dan 110 uren dienst worden gedaan, m.a.w., als in een week het voor deze wagens gel dende maximum van 62 uren is bereikt, mag in de daaropvolgende week niet meer dan 48 uren worden gewerkt. Voor autobusbestuurders is een weke- lijksche rusttijd voorgeschreven van min stens 30 achtereenvölgende uren, waarbij er rekening mee moet worden gehouden, dat de dienst niet mag beginnen vóór 5 uur 's morgens. Par. 2 gaat over chauffeurs van taxi's en verhuur-auto's. De werktijd is maximum 11 uur per dag, met hoogstens 55 uren per week in be paalde omstandigheden mag 62 uren wor den gewerkt, mits niet meer dan 110 uren in twee opeenvolgende weken worden ge maakt. Overigens komen de bepalingen vrijwel op hetzelfde neer als voor de be stuurders van autobussen (de minister heeft overigens het recht om te bepalen, in welke plaatsen max. 120 uur per week mag worden gewerkt). De vrachtautobestuurders vallen onder par. 3. Hierin wordt een werktijd voorge schreven van 55 uren, slechts met uitzon dering voor hen, die werken in het verhuis bedrijf; ook voor dezen geldt echter ten slotte een gemiddelde dienst van 55 uren per week. Twee keer per week mag de bestuurder van een vrachtauto den dag-dienst van 10 uren overschrijden, met dien verstande, dat dit meerdere komt in mindering van den volgenden dag. Verder wordt in deze paragraaf de vrije Zondag geregeld. Par. 4 omvat hen, die zoo nu en dan rijden, b.v. als reserve-chauffeur. De op hen van toepassing zijnde bepalingen werden door spr. uiteengezet. Verder deelde hij nog een en ander mee over de voorschriften voor handelsreizigers, die tevens waren afleveren, particuliere chauffeurs enz. De controle op de naleving van de be palingen van het rijtijdenbesluit geschiedt door middel van het werkboekje slechts één voor eiken chauffeur hetwelk genum merd is en een serie-letter bevat, welke ken- Tentoonstellingen. Heden Vrijdagavond 710 uur, in het gebouw Waakt en Bidt, tentoonstelling inzake bolsjewisme en geloofsvervolging. Tot 20 Mei in perceel Langestraat 87, voor jaarstentoonstelling vereeniging Doorwer ken; geopend 2—5, Zondags 10—1 en 2—5. Bioscopen. Bioscoop Harmonie, 's av. 8 uur, hoofd nummer De glazen kogel (sens.), hoofdrol len Albrecht Schönhals, Sabine Peters, Hil- de v. Stoelz, Paul Henckels, Theodor Loos. Toegang boven 18 jaar. Zondag en Hemelvaartsdag van 3 uur af doorloopende voorstelling. Woensdagmiddag geen matinee. Victoria-theater, 8 uur, hoofdnummer Ma- rie Antoifiette (hist.-rom.); hoofdrollen Nor- ma Shearer, Tyrone Power, John Barry- more, Robert Morley e.a. (Geprolongeerd). Toegang boven 18 jaar. Zondag en Hemelvaartsdag van 2 uur af doorloopende voorstelling. Woensdagmiddag, half 3, matinee. Vrijdag 12 Mei. 7.30 uur, in de herv. kerk te Schermer- horn, uitvoering herv. kerkkoor met kinder koor uit Grootschermer o. 1. v. mej. Terpstra uit Hoorn. Zaterdag 13 Mei. 7.30 uur, café Renses te Stompetoren, 20- jarig bestaan zangvereen. Crescendo; zang en revue. Zondag 14 Mei. Middag en avond, openlucht dancing, Duinvermaak te Bergen. Hoe lang U ook reeds aan rheumatische pijnen lijdt, er is altijd hoop voor U als U regelmatig Kruschen gebruikt: „Ongeveer 2 jaar geleden ging ik bijna nooit uit, want loopen was mij te pijnlijk. Ik probeerde van alles, maar werd niet beter. Toen las ik zooveel over Kruschen, dat ik het nog één keer wilde probeeren. Het duurde drie maanden, voordat ik mij wat beter voelde, maar ik hield vol en sindsdien voel ik mij uitstekend en gebruik nooit meer een stok. Mijn handen waren stijf, maar zij zijn nu weer normaal." Mej. A. L. Rheumatische pijnen ontstaan, doordat opgehoopte afvalstoffen, waaronder urine zuur een der gevaarlijkste is, Uw orga nisme ernstig verontreinigen. De zes zouten in Kruschen verwijderen deze afvalstoffen volkomen langs de natuur lijke kanalen door aansporende werking op lever, nieren en ingewanden, waardoor Uw bloed wordt gezuiverd en de pijnen langzamerhand zullen verminderen, om tenslotte geheel te verdwijnen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten. merken worden opgenomen op het rij bewijs. Spr. waarschuwde tegen verkeerd invul len van aanvang en einde van dienst- of schafttijd, alsmede tegen het laten invullen door anderen, want daartegen gelden strenge straffen, zelfs intrekking van het rijbewijs. De controle wordt uitgeoefend door rijks- en gemeentepolitie. Als het boekje goed is ingevuld, is de patroon aansprakelijk voor overtreding der voorschriften, mits hij kan aantoonen vol doende bevelen te hebben gegeven om de overtreding te voorkomen. Nadrukkelijk drong spr. erop aan om te waken voor naleving van de bepalingen van het rijtijdenbesluit, omdat de daarin gegeven voorschriften noodzakelijk waren in het belang van de publieke veiligheid en voor de betere levenspositie van de chauf feurs. Van het verhaaltje, dat zij werden ge boren uit de zucht om de concurrentie met de spoorwegen den kop in te drukken, moet men niet veel gelooven, want het is onwaar. De slechte toestand in het automobielbedrijf is het gevolg van het ongezonde in het bedrijf zelf. De onderlinge concurrentie zal nu vervallen, zoodat de basis van het bedrijf gezond kan worden als de chauffeurs nu maar zorgen, dat zij niet ten slotte het gelag betalen door verlaging van hun loon. Na een korte pauze beantwoordde de heer Sormanie nog een paar vragen, welke door aanwezigen waren gesteld. De heer B u 1 e n s sloot ten slotte de ver gadering met eenige woorden van dank aan spreker en aanwezigen, voorts hulde bren gend aan den heer Sormanie voor alles, wat hij heeft gedaan in het belang van de tot standkoming van het rijtijdenbesluit. VERGADERING NED. VEREEN. VAN HUISVROUWEN. Anke Servaes over haar trilogie. Donderdagmiddag had de Ned. Vereen, van Huisvrouwen mevr. ValkhoffServaes, beter bekend onder haar meisjesnaam Anke Servaes, uitgenoodigd een lezing te houden in het Gulden Vlies over haar bekende trilogie Kinderzaal, Kinderen die over zijn, Moeder Liesbeth. Blijkens de goed-bezette zaal waren er veel huisvrouwen, die zich voor dit onderwerp interesseerden. De voor zitster, mevr. van SonsbeekBaning, open de deze bijeenkomst en gaf na een korte in leiding het woord aan de spreekster. Deze begon met te vertellen, hoe zij eigenlijk tot schrijven gekomen was; dit kwam door haar man. Toen zij hem zag schrijven, inspireerde dit ook haar ertoe haar gedachten en gevoelens op papier te uiten. Ook haar is, als bij zooveel schrijvers en schrijfsters het geval is, het succes maar niet zóó aangewaaid. Ze schreef eerst een meisjesboek, waarvoor zij de stof vond in haar eigen rijk-gevarieerd meisjesleven en waarop veeel critiek werd uitgeoefend. Dit belette haai- echter niet om door te gaan en zoo ontstonden daarna nog meer meisjes boeken, ook voor groote meisjes, en verschil lende schetsen. In deze schetsen was één figuur, die haar sterk boeide, die haar vast hield, dat was de yerpleegstersfiguur van Zuster Liesbeth, een willekeurige figuur en niet zooals velen denken de persoon van Anke Servaes zelf. Rond deze figuur van Zuster Liesbeth zijn de drie boeken van Anke Servaes gegroeid. Zij beschrijven de levensgeschiedenis van Zuster Liesbeth, eerst als verpleegster, daarna als getrouwde vrouw met haar „kinderen die over zijn" en daarna als de tot volle rijpheid gekomen figuur van Moeder Liesbeth. Zoo is Liesbeth in het begin het type van de spontane, zichzelf volkomen gevende ver pleegster. Ze is geen disciplinaire zuster, maar volgt haar gevoel, voor zichzelf heeft zij geen wenschen. Toch komt, wanneer zij twee ouders, aan wie zij den dood van hun kind heeft meegedeeld, volkomen be- heerscht en op elkaar steunend, ziet heen gaan, de gedachte bij haar op dat haar die steun ontbreekt in haar leven. Wanneer zij na eenigen tijd van nachtdienst een dag buiten is in de lichte, vrije natuur, komt opeens die behoefte aan steun weer in haar boven. Dit brengt haar ertoe te vragen of zij met een auto mee mag rijden, waarin de jonge dokters-assistent dr. van Heuven blijkt te zitten, die haar naar het ziekenhuis terug brengt. Na afloop van den rit bedanken zij elkaar en het eerste contact is gelegd met den persoon die zoo'n groote rol zal spelen in het leven van Liesbeth. Ze voelt zich nu, ook tijdens haar vrije dagen niet meer zon der wenschen voor zichzelf, er is een ver langen in haar leven gekomen. Na een ge- desillusionneerden vrijen dag komt Liesbeth op de kraamzaal, waar haar werk haar op nieuw in contact brengt met Aart van Heu ven. Hun gevoelsleven blijkt hen soms op wonderlijke wijze samen te brengen. Zoo ontmoeten zij elkaar eens bij het bed van een mismaakt kindje, waartoe zij zich op hetzelfde oogenblik aangetrokken voelen. Maar het verpleeegstersleven brengt ook veel moeite en teleurstellingen. Liesbeth wordt tenslotte ziek en gaat haar vacantie op de traditioneele wijze doorbrengen op Beukenoord bij haar tante. Hier komt van Heuven haar halen en zij trouwen. In het tweede deel komt Liesbeth dan voor haar nieuwe taak te staan: zij en Aart samen aan het hoofd van een kindertehuis als de beschermers van de „kinderen die over zijn". Een jongetje, Bertje, speelt in dit boek een bizondere rol als het kind dat Liesbeth's stemmingen zoo goed aanvoelt en soms een gevoelen van haar met een en kel woord uitspreekt. Ook een blind meisje, Adelheid, neemt een groote plaats in in Liesbeth's leven; zij neemt ook de moeder van Adelheid in het tehuis, maar dit brengt groote moeilijkheden mee. Het is het con flict dat langzaam voor Liesbeth oprijst: Anderen brengen haar hun kinderen, zoo ook de vrouw Iet haar Pop, die vroeger bü Lies beth op de kraamafdeeling geboren is, en toch zijn die kinderen niet van haar, hoewel ze haar geheele persoon in beslag nemen. Wanneer ze b.v. haar trouwdag met Aart feestelijk wil vieren, maken de zorgen om de kinderen dit onmogelijk. Een andere moeilijkheid is, dat de kinderen elkaar soms helpen tegen Liesbeth. In een mooien, zin rijken droom wordt het Liesbeth dan duide lijk dat „de kinderen die over zijn" wel de plaats van kinderen van haarzelf innemen, maar dit niet zijn. Ze geeft haar zorgen aan de kinderen die haar het meest behoe ven, dit zijn eerst Adelheid, dan Pop, dan het zenuwpatiëntje Lucas, maar ze zijn haar allen even lief. Zij mag voor hen wel zor gen als een moeder, maar ze moet blijven Zuster Liesbeth. Wanneer ze in dit besef naar haar werk teruggaat, voelt ze tevens dat ze nu ook zelf moeder gaat worden. In het derde deel verwacht ze dus haar eigen kind, samen met Aart en de andere kinderen, waartusschen het later zal op groeien. Hoe gelukkig ze allen met Lies beth's kind zijn, blijkt als na de geboorte elk kind iets van hemzelf voor de baby brengt. Naast het kindertehuis richten Aart en Liesbeth nu ook de Lichtberg op, een tehuis waar arme en vermoeide oude men- schen kunnen uitrusten. Door enkele stuk ken uit dit laatste boek voor te lezen, tee- kende de schrijfster ons de geduldige, lief devolle toewijding waarmee Liesbeth de oude menschen, door hun vele kleine, soms onuitgesproken wenschen te vervullen, rust trachtte te geven. Langzamerhand wordt het nu gewoonte, voor de oudjes zoowel als voor de kinderen, om haar Moeder Liesbeth te noemen. De volle rijpheid van dit woord is bereikt. En uit het slot van het derde boek spreekt dan, door het helpen van de kinderen aan het Kerstfeest voor de oudjes en door het helpen van de oudjes aan het Sinterklaasfeest, het groote ideaal dat het geluk bestaat uit het zich geven voor an deren. De voorzitster sloot deze bijeenkomst door de spreekster te danken voor de manier waarop zij een juist inzicht had gegeven in de karakters en de beteekenis van haar romans en bood haar nog drie bloemruikers aan, waaronder één van haar eigen kin deren. ALKMAAR. GEBOREN: Jansje C., d. van Cornelis Hoet en C. Blokdijk. Marian C. J., z. van Joannes van der Steen en B. Duives. Dirk G., z. van Dirk Albers en E. C. Kamper. Mar- garetha J., d. van Bartholomeus J. Telleman en G. A. Mulder. ONDERTROUWD: Gerardus van Schalkwijk en Helena R. Wester. Hendrikus M. Hazes en Petro- nella M. de Munk. Nicolaas J. Leijen en Marie Muijs. Dirk T. van Hoven en Wille- mina A. Stuart. Jan de Geus en Aafje Haster. Wilhelmus N. Voorman en Eli- zabeth O. C. Carels. Johann M. Reinders en Petronella C. Oud. Antoon P. R. Obermann en Elizabeth G. Margadant. Gerrit H. Meijroos en Frederika Meeuwsen. Mattheus M. Jansen en Elisabeth C. Lou ter. Hermanus J. van der Kort en Hen- drika Karseboom. Ruurd Cnossen en Corneliske Dijkstra. -- Aaldert Kalter en Dieuwertje Hoppe. OVERLEDEN: Willem Brouwer, wedr. van J. Half, 85 jaar. Jann:gje Uittenbogaart, gehuwd met M. C. Roos, 62 jaar. 2 Voor het geheele land: Betrokken zwaar of half bewolkt, koel weer, aan kei ijk nog regenbuien met kans op onw meest matige noordelijke tot noordoostelijk De as van het langgerekte gebied v hoogen luchtdruk in het noorden en west 5 draaide van een richting noordzuid tot richting noordoost-zuidwest. Het noordelïT maximum van den luchtdruk breidt v over Scandinavië uit. Door het verschijn van nieuwe depressies in het PoolgehiS begon de luchtdruk in het eigenlijke P0 i gebied weer af te nemen. Het restant vans» depressie, die gisteren over Noorwegen la trok naar het zuiden. Het passeerde va nacht ons land en lost thans op in het uit»"* strekte en vlakke gebied van lagen lucht druk dat het geheele vasteland en het Mid dellandsche zeegebied bedekt. Op de» oceaan blijft de luchtdrukverdeelins uiterst vlak en de oceaandepressies blijven ver in het westen. Op het continent heerscht overal koel, betrokken en regenachtig weer Te Zürich viel in het laatste etmaal 15 mm' regen. LICHT OP! Voor rijwielen, motorrijtuigen en andera voertuigen van 20.12 tot 3.40 uur licht op PREDIKBEURTEN. ZONDAG 14 MEI 1939. ALKMAAR. Groote Kerk, 10.30 uur, ds. van Dop. Kapelkerk, 10 uur, ds. Klein Wassink; 5 uur, ds. Warners; Woensdag 11.30 uur, huwelijksinzegening door ds. van Dop. Remonstrantsch Gerej. Gemeente, 10.30 uur, ds. Rappold. Ev. Luth. Kerk (Oudegracht), 10.30 uur, ds. Stegenga Jr., van Amsterdam. Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds. Kuiper. Geref. Kerk, 10 en 5 uur, ds. von Meyen- feldt. Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10 en 4.30 uur en Woensdagav. 8 u., dienst Vrij Ev. Gem., Geesterweg la, 10.15 en 7 uur, ds. Ruys, onderwerp: „De eeuwige erfenis". Ned. Chr. Gemeenschapsbond in Waakt en Bidt, aan de Laat; 3 uur jongeliedensa- menkomst; Dinsdagav. 8 uur evangelisatie samenkomst, de heer Joh. v. Oostveen. Leger des Heils (stichter William Booth), Limmerhoek no. 40; Zaterdagav. 8 uur openluchtsamenkomst op de Steenenbrug; Zondag voorm. 7.30 uur bidstond, 10 uur heiligingsdienst, 3.30 uur openluchtmeeting bij den Kattenberg, 8 uur verlossingssa menkomst, alle diensten o. 1. v. kapiteine Dijkman; Dinsdag 2.30 uur gezinsbond, 7.30 uur soldatensamenkomst. Ned. Leger des Heils, Hekelstraat no. 9; 10 uur opening 4-daagsche veldtocht, 3 uur Hosanna-getuigenismeeting, 7.30 uur heils- samenkomst* in bevel commandant G. Maste, het Utrechtsche zangkoor; Maandag avond 8 uur hoofd-kapiteine E. Maste, di rectrice v.h. kinderhuis te Rijswijk; Dins dagav. 8 uur ontspanningsavond; Woens dagav. 8 uur sluiting 4-daagsche veldtocht door commandant D. Tegelaar, van Leiden. UIT DE OMGEVING. BERGEN, 10 uur, ds. v. d. Kieboom. Ger. kerk, 10 en 5 uur, ds. v. Minnen. Evangelisatie Maranatha, 10.30 uur, ds. Schouten, van Den Haag. BROEK OP LANGENDIJK, (doopsgez. gem.), 9.45 uur, ds. mr. Oosterbaan. BURGERBRUG, geen dienst. BARSINGERHORN, 2 uur, ds. v. Biemen BARSINGERHORN Doopsgezinde Ge- meente, 10.30 u. ds. Milatz, van IJmuiden. DRIEHUIZEN, 10 uur, ds. Heep. DIRKSHORN, geen dienst. EGMOND AAN ZEE, 10 uur, de heer Van Dijk. Oud kath. kerk, geen opgaaf ontvangen. EENIGENBURG, 10 uur, ds. Enklaar, EGMONDBINNEN, av. 7 uur, ds. Rasch. GROET, 10.30 uur, ds. Boeke. GROOTSCHERMER, 10 uur, ds. Brinke rink. HEILOO, 10 uur, ds. Rasch, van Egmond aan den Hoef. Nederl. Herv. Evang. Vereeniging, ®- d- Kerklaan, 10 uur, ds heer Borghardt, cand. te Groningen. HEERHUGOWAARD, 2.30 uur, ds. de Leeuw. NIEUWE NIEDORP, 10 uur, ds. Krop. OOSTGRAFTDIJK, 2.30 uur, ds. Loysen. OUDORP, 10 uur, ds. Loysen. OTERLEEK, 10 uur, ds. Kastein. OUDKARSPEL, 10 uur, ds. Roobol. SCHAGEN, gerej. kerk, 9.30 en 5 uur, de heer Van Minnen, cand. te Bergen. SCHAGEN, av. 7 uur ds. Kapteyn. SCHAGERBRUG, 10 uur, ds. Witkop. ST. MAARTENSBRUG, 10 uur, ds. Van Biemen. SCHERMERHORN, geen opgaaf ont vangen. SINT PANCRAS, geen opgaaf ontvangen- SCHOORL, 9 uur, vroegdienst met de jeugd. STOMPETOREN, geen dienst wegens vacature-beurt. Evangelisatie, 10 uur, de heer Boerlijst, cand. te Amsterdam. UITGEEST, 10 uur, ds. Hanneman. Evangelisatiegebouw Sedeur, 10 uur, de heer W. Akse; 11.40 uur Zondagsschool. WINKEL, 10 uur, ds. de Leeuw (doop)- WESTGRAFTDIJK, geen dienst. ZUIDSCHERMER, geen dienst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 4