Aqeuda
!Bucqe£Üjkz SkuuL
Pijtijdenwet en rijtijden
besluit voor chauffers.
Haar handen stijf van rheumathische
Pijn.
zijn nu echter weer normaal.
Verwachting:
Buitenlandsch weeroverzicht
EERSTE BLAD
Alkmaar, Vrijdag.
EEN DUBBELE BOTSING.
Hedenmorgen ongeveer 10 uur reed een
groentenwagen met paard bespannen, van
Heiloo naar Alkmaar, ter hoogte van den
Kattenberg.
Daarachter reed een vrachtauto. Van
Alkmaar in de richting Heiloo naderde een
luxe-auto. De vrachtwagen wilde de
groentekar inhalen, maar dit bleek on
mogelijk door de nadering van de luxe
auto. De groentenwagen werd door het
remmen van de vrachtauto tegen een boom
gedrukt. De vrachtwagen slipte en sloeg
tegen den luxe-wagen aan, die eveneens
tegen een boom werd geworpen.
Beide auto's werden zwaar beschadigd.
De ket van den groentenwagen sloeg op hol,
maar werd spoedig gegrepen. De weg lag
bezaaid met kistjes van de groentenveiling.
De wagen liep overigens geen schade van
beteekenis op.
De groenteboer verstuikte zijn pols.
De anderen bij dit ongeval betrokkenen
kwamen met den schrik vrij. De politie
maakte proces-verbaal op.
HET NIEUWE BELASTINGGEBOUW.
Zooals bekend, heeft Alcmarja V.V.V.
op 5 April een schrijven gezonden aan den
minister van financiën inzake de plaats
van het te Alkmaar te stichten belasting
gebouw. Daarop is thans vart den betrok
ken minister het volgende antwoord ontr
vangen.
Naar aanleiding van uw schrijven dd. 5
April j.1. heb ik de eer u mede te deelen,
dat inderdaad plannen bestaan een be
lastinggebouw te Alkmaar te stichten op
de aangekochte perceelen tuingi ond achter
het pand Kenmemerstraat no. 21.
Ik ben niet de meening toegedaan, dat
een belastinggebouw aan een hoofdstraat
gelegen moet zijn, daar een doelmatige
uitoefening van den dienst zulks niet
eischt en bovendien het zuinige oeheer van
de overheidsgelden hiermede niet gediend
zou zijn.
Het door u geopperde plan tot afbraak
van het perceel Kennemerstraat 21 en
het aanleggen van een parkeerterrein ter
plaatse kan ik dan ook niet in gunstige
overweging nemen.
DE KAASMARKT.
De aanvoer (1'09.000 kg.) was heden
gelijk aan die in dezelfde week van het
vorig jaar, terwijl de prijs 18.50 3.
lager was.
Hoewel de hoogste markt een halve
gulden hooger was dan de vorige week,
was de gemiddelde markt 0.50 lager.
De aanvoer bestond voor het grootste
percentage nog uit hooikaas.
De echte opzetkaas, de zg. Mei- of gras
kaas, kan men pas over 14 dagen ver
wachten, aangezien dit jaar de koeien later
in de weide zijn gegaan dan gewoonlijk.
Alles in aanmerking genomen kan de
markt van heden bevredigend worden
genoemd.
COMITÉ VOOR DE ZOMERPOSTZEGELS
TE ALKMAAR.
Woensdag kwam het comité bijeen op
het stadhuis tot het vaststellen van de ac
tie voor den verkoop der Zomerpostzegels.
Besloten werd evenals het vorige jaar aan
een aantal daarvoor in aanmerking komen
de adressen bestelkaarten te zenden, die
later door de medewerkende dames en hee-
ren worden teruggehaald.
Tevens zullen gedurende 2 dagen per
week, n.1. op Maandag en Vrijdag v.m. van
1012 uur in de hal van het postkantoor
aan de stand de zomerpostzegels worden
verkocht.
Bestellingen worden voorts gaarne aan
genomen aan het depot: mej. M. Kaan,
Openbare Leeszaal, en bij de andere leden
van het comité: G Figée, secretaris van den
Armenraad, Langestraat 87, G. W. Kloos,
van Houtenkade 42, H. de Winter, Berger-
weg 134, mevr. A. KuiperHeuvelink, van
Foreestlaan 84, Blockhovepark, mevr. D.
Palearivan Nieuwkuijk, P. Krugerstraat
11.
Een belang voor de publieke
veiligheid en voor de levens
positie der chauffeurs.
Voor de afd. Alkmaar van de Ned. Unie
van chauffeurs en overig autopersoneel heeft
gisteravond in het gebouw de Unie de heer
Sormanie, voorzitter van genoemde or
ganisatie, een uiteenzetting gegeven van de
rijtijdenwet en het rijtijdenbesluit voor
chauffeurs. Er waren een 40-tal belang
stellenden opgekomen.
Vooraf heeft de heer W. J. B u 1 e n s,
voorzitter der afd. Alkmaar, een openings
woord gesproken, waarin hij constateerde,
dat het bovengenoemde onderwerp zeker
aller belangstelling verdient, reden waar
schijnlijk, dat thans velen aanwezig waren,
die spr. anders slechts zelden op een ver
gadering der afdeeling ontmoette. Over de
opkomst was spr. overigens niet ontevreden;
dat nog velen afwezig waren, zou wel een
gevolg zijn van langen werktijd.
De heer Sormanie
ving zijn lezing aan met een stukje ge
schiedenis over de totstandkoming van de
rijtijdenwet. Hij wees erop, dat reeds in
1919 werd gepoogd de arbeidswet op de
chauffeurs van toepassing te verklaren, zoo
dat ook voor hen de verkorte werktijd zou
worden voorgeschreven. Men oordeelde
toen echter, dat de arbeidswet voldoende
bescherming gaf aan de chauffeurs van
taxi's en van het luxe-auto-verhuurbedrijf,
die immers slechts weinig reden (vracht
auto's hadden we toen nog niet).
In de jaren na 1920 kregen we hier een
sterke toename van vrachtauto's en auto
bussen, niet als gevolg, dat het automobiel
bedrijf in zijn geheel is omgekeerd: er zijn
ongeveer 16000 wagens bij het beroeps-
personenvervoer en 50.000 bij het vracht
vervoer. De chauffeur van een vrachtauto is
meestal ook belast met laden en lossen
enz., zoodat zeer zeker voor hem de arbeids
wet diende te gelden met den verkorten
werktijd.
Bij dezen groei van het autobedrijf werd
opnieuw gepoogd de regeering te stuwen
in de richting van vermindering van werk
uren, ook omdat over-vermoeidheid van den
chauffeur meermalen de oorzaak is van een
ongeval. Spr. schetste waartoe zij leidt: tot
een verminderde reactie-snelheid in de
eerste plaats. In werkelijkheid is de toe
stand veel erger dan menigeen vermoedt.
De weg naar totstandkoming van de ge-
wenschte regeling was zeer lang: men
kwam terecht bij het ministerie van arbeid
en daarna bij dat van waterstaat, vervol
gens bij den ministerraad en telkens stiet
men op de arbeidswet 1919, die echter
steunde op sociale regelingen. Ten slotte zag
de regeering in, dat het hier ging ook om
iets anders, n.1. om de veiligheid van het
verkeer. En toen kwam dan eindelijk de
rijtijdenwet met het rijtijdenbesluit, die
niets heeft te maken met de andere wetten
voor het automobielbedrijf, zooals daar zijn
de wegenverkeerswet, het R. A. P. e.a.
De rijtijdenwet is slechts een machti
gingswet, d.w.z. dat zij de regeering mach
tigt regelingen te treffen voor werk- en
rusttijden voor hen, die als bestuurder in
het automobielbedrijf werkzaam zijn.
Wat door de wet geregeld wordt.
Die machtigingswet bevat uit den aard
der zaak slechts weinig artikelen, omdat het
geven van voorschriften geschiedt bij een
apart besluit, in dit geval het rijtijden
besluit, dat de regelingen geeft voor de
werk- en rusttijden, samen ondergebracht in
vier paragrafen en eenige inleidende ar
tikelen, die omschrijven wat verstaan wordt
onder automobielen; motorrijtuigen op
méér dan twee wielen; en voorts wordt erin
omschreven wat onder het begrip „werk
tijd" valt. Hierdoor is het onmogelijk ge
worden, dat een ondernemer de wet zou
ontduiken door met een wagen twee chauf
feurs mee te sturen, die om beurten b.v.
eenige uren de auto besturen, zoodat de
ander dan „rust". Deze rust immers valt
onder het begrip „werken".
Ook de „eigenrijders" vallen onder de
voorschriften, zoodat ook zij niet een on-
beperkten rijtijd kunnen maken. In het
algemeen kan gezegd worden, dat als dienst
tijd geldt de volle tijd, die valt tusschen een
ononderbroken rust van minstens tien
uren.
Het verbod in art. 3 van het rijtijden
besluit is gericht tegen over-vermoeidheid,
maar het is zeer slap, omdat vrijwel nooit
oververmoeidheid is te bewijzen.
Art. 4 verbiedt het goederenvervoer per
motorrijtuig op Zondag. Van verschillende
kanten waren hiertegen bezwaren inge
bracht, ook juridische.
De mogelijkheid bestaat, dat dit artikel
nog zal moeten worden gewijzigd, omdat
het in strij^ zou zijn met de machtigingswet
zelf.
In dit verband vestigde spr. er de aan
dacht op, dat nog steeds geen datum is ge
noemd van het in werking treden van het
besluit.
Par. 1 legt de positie van chauffeurs voor
autobussen en touringcars vast. Voor laatst
genoemden geldt een maximum werktijd
van 14 uren per dag, voor de anderen 12
(maximum per week 55 uren). Voor tour
wagens mag per twee weken niet meer dan
110 uren dienst worden gedaan, m.a.w., als
in een week het voor deze wagens gel
dende maximum van 62 uren is bereikt, mag
in de daaropvolgende week niet meer dan
48 uren worden gewerkt.
Voor autobusbestuurders is een weke-
lijksche rusttijd voorgeschreven van min
stens 30 achtereenvölgende uren, waarbij
er rekening mee moet worden gehouden,
dat de dienst niet mag beginnen vóór
5 uur 's morgens.
Par. 2 gaat over chauffeurs van taxi's en
verhuur-auto's.
De werktijd is maximum 11 uur per dag,
met hoogstens 55 uren per week in be
paalde omstandigheden mag 62 uren wor
den gewerkt, mits niet meer dan 110 uren
in twee opeenvolgende weken worden ge
maakt. Overigens komen de bepalingen
vrijwel op hetzelfde neer als voor de be
stuurders van autobussen (de minister heeft
overigens het recht om te bepalen, in
welke plaatsen max. 120 uur per week
mag worden gewerkt).
De vrachtautobestuurders vallen onder
par. 3. Hierin wordt een werktijd voorge
schreven van 55 uren, slechts met uitzon
dering voor hen, die werken in het verhuis
bedrijf; ook voor dezen geldt echter ten
slotte een gemiddelde dienst van 55 uren
per week.
Twee keer per week mag de bestuurder
van een vrachtauto den dag-dienst van 10
uren overschrijden, met dien verstande, dat
dit meerdere komt in mindering van den
volgenden dag.
Verder wordt in deze paragraaf de vrije
Zondag geregeld.
Par. 4 omvat hen, die zoo nu en dan
rijden, b.v. als reserve-chauffeur. De op
hen van toepassing zijnde bepalingen
werden door spr. uiteengezet.
Verder deelde hij nog een en ander mee
over de voorschriften voor handelsreizigers,
die tevens waren afleveren, particuliere
chauffeurs enz.
De controle op de naleving van de be
palingen van het rijtijdenbesluit geschiedt
door middel van het werkboekje slechts
één voor eiken chauffeur hetwelk genum
merd is en een serie-letter bevat, welke ken-
Tentoonstellingen.
Heden Vrijdagavond 710 uur, in het
gebouw Waakt en Bidt, tentoonstelling
inzake bolsjewisme en geloofsvervolging.
Tot 20 Mei in perceel Langestraat 87, voor
jaarstentoonstelling vereeniging Doorwer
ken; geopend 2—5, Zondags 10—1 en 2—5.
Bioscopen.
Bioscoop Harmonie, 's av. 8 uur, hoofd
nummer De glazen kogel (sens.), hoofdrol
len Albrecht Schönhals, Sabine Peters, Hil-
de v. Stoelz, Paul Henckels, Theodor Loos.
Toegang boven 18 jaar.
Zondag en Hemelvaartsdag van 3 uur af
doorloopende voorstelling.
Woensdagmiddag geen matinee.
Victoria-theater, 8 uur, hoofdnummer Ma-
rie Antoifiette (hist.-rom.); hoofdrollen Nor-
ma Shearer, Tyrone Power, John Barry-
more, Robert Morley e.a. (Geprolongeerd).
Toegang boven 18 jaar.
Zondag en Hemelvaartsdag van 2 uur af
doorloopende voorstelling.
Woensdagmiddag, half 3, matinee.
Vrijdag 12 Mei.
7.30 uur, in de herv. kerk te Schermer-
horn, uitvoering herv. kerkkoor met kinder
koor uit Grootschermer o. 1. v. mej. Terpstra
uit Hoorn.
Zaterdag 13 Mei.
7.30 uur, café Renses te Stompetoren, 20-
jarig bestaan zangvereen. Crescendo; zang
en revue.
Zondag 14 Mei.
Middag en avond, openlucht dancing,
Duinvermaak te Bergen.
Hoe lang U ook reeds aan rheumatische
pijnen lijdt, er is altijd hoop voor U als U
regelmatig Kruschen gebruikt:
„Ongeveer 2 jaar geleden ging ik bijna
nooit uit, want loopen was mij te pijnlijk.
Ik probeerde van alles, maar werd niet
beter. Toen las ik zooveel over Kruschen,
dat ik het nog één keer wilde probeeren.
Het duurde drie maanden, voordat ik mij
wat beter voelde, maar ik hield vol en
sindsdien voel ik mij uitstekend en gebruik
nooit meer een stok. Mijn handen waren
stijf, maar zij zijn nu weer normaal."
Mej. A. L.
Rheumatische pijnen ontstaan, doordat
opgehoopte afvalstoffen, waaronder urine
zuur een der gevaarlijkste is, Uw orga
nisme ernstig verontreinigen. De zes
zouten in Kruschen verwijderen deze
afvalstoffen volkomen langs de natuur
lijke kanalen door aansporende werking
op lever, nieren en ingewanden, waardoor
Uw bloed wordt gezuiverd en de pijnen
langzamerhand zullen verminderen, om
tenslotte geheel te verdwijnen. Kruschen
Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle
apothekers en drogisten.
merken worden opgenomen op het rij
bewijs.
Spr. waarschuwde tegen verkeerd invul
len van aanvang en einde van dienst- of
schafttijd, alsmede tegen het laten invullen
door anderen, want daartegen gelden
strenge straffen, zelfs intrekking van het
rijbewijs. De controle wordt uitgeoefend
door rijks- en gemeentepolitie.
Als het boekje goed is ingevuld, is de
patroon aansprakelijk voor overtreding der
voorschriften, mits hij kan aantoonen vol
doende bevelen te hebben gegeven om de
overtreding te voorkomen.
Nadrukkelijk drong spr. erop aan om te
waken voor naleving van de bepalingen
van het rijtijdenbesluit, omdat de daarin
gegeven voorschriften noodzakelijk waren
in het belang van de publieke veiligheid en
voor de betere levenspositie van de chauf
feurs. Van het verhaaltje, dat zij werden ge
boren uit de zucht om de concurrentie met
de spoorwegen den kop in te drukken, moet
men niet veel gelooven, want het is onwaar.
De slechte toestand in het automobielbedrijf
is het gevolg van het ongezonde in het
bedrijf zelf. De onderlinge concurrentie zal
nu vervallen, zoodat de basis van het bedrijf
gezond kan worden als de chauffeurs nu
maar zorgen, dat zij niet ten slotte het gelag
betalen door verlaging van hun loon.
Na een korte pauze beantwoordde de heer
Sormanie nog een paar vragen, welke
door aanwezigen waren gesteld.
De heer B u 1 e n s sloot ten slotte de ver
gadering met eenige woorden van dank aan
spreker en aanwezigen, voorts hulde bren
gend aan den heer Sormanie voor alles, wat
hij heeft gedaan in het belang van de tot
standkoming van het rijtijdenbesluit.
VERGADERING NED. VEREEN. VAN
HUISVROUWEN.
Anke Servaes over haar trilogie.
Donderdagmiddag had de Ned. Vereen,
van Huisvrouwen mevr. ValkhoffServaes,
beter bekend onder haar meisjesnaam Anke
Servaes, uitgenoodigd een lezing te houden
in het Gulden Vlies over haar bekende
trilogie Kinderzaal, Kinderen die over zijn,
Moeder Liesbeth. Blijkens de goed-bezette
zaal waren er veel huisvrouwen, die zich
voor dit onderwerp interesseerden. De voor
zitster, mevr. van SonsbeekBaning, open
de deze bijeenkomst en gaf na een korte in
leiding het woord aan de spreekster.
Deze begon met te vertellen, hoe zij
eigenlijk tot schrijven gekomen was; dit
kwam door haar man. Toen zij hem zag
schrijven, inspireerde dit ook haar ertoe
haar gedachten en gevoelens op papier te
uiten. Ook haar is, als bij zooveel schrijvers
en schrijfsters het geval is, het succes maar
niet zóó aangewaaid. Ze schreef eerst een
meisjesboek, waarvoor zij de stof vond in
haar eigen rijk-gevarieerd meisjesleven en
waarop veeel critiek werd uitgeoefend. Dit
belette haai- echter niet om door te gaan en
zoo ontstonden daarna nog meer meisjes
boeken, ook voor groote meisjes, en verschil
lende schetsen. In deze schetsen was één
figuur, die haar sterk boeide, die haar vast
hield, dat was de yerpleegstersfiguur van
Zuster Liesbeth, een willekeurige figuur en
niet zooals velen denken de persoon van
Anke Servaes zelf. Rond deze figuur van
Zuster Liesbeth zijn de drie boeken van
Anke Servaes gegroeid. Zij beschrijven de
levensgeschiedenis van Zuster Liesbeth,
eerst als verpleegster, daarna als getrouwde
vrouw met haar „kinderen die over zijn" en
daarna als de tot volle rijpheid gekomen
figuur van Moeder Liesbeth.
Zoo is Liesbeth in het begin het type van
de spontane, zichzelf volkomen gevende ver
pleegster. Ze is geen disciplinaire zuster,
maar volgt haar gevoel, voor zichzelf heeft
zij geen wenschen. Toch komt, wanneer zij
twee ouders, aan wie zij den dood van hun
kind heeft meegedeeld, volkomen be-
heerscht en op elkaar steunend, ziet heen
gaan, de gedachte bij haar op dat haar die
steun ontbreekt in haar leven. Wanneer zij
na eenigen tijd van nachtdienst een dag
buiten is in de lichte, vrije natuur, komt
opeens die behoefte aan steun weer in haar
boven. Dit brengt haar ertoe te vragen of
zij met een auto mee mag rijden, waarin de
jonge dokters-assistent dr. van Heuven blijkt
te zitten, die haar naar het ziekenhuis terug
brengt. Na afloop van den rit bedanken zij
elkaar en het eerste contact is gelegd met
den persoon die zoo'n groote rol zal spelen
in het leven van Liesbeth. Ze voelt zich nu,
ook tijdens haar vrije dagen niet meer zon
der wenschen voor zichzelf, er is een ver
langen in haar leven gekomen. Na een ge-
desillusionneerden vrijen dag komt Liesbeth
op de kraamzaal, waar haar werk haar op
nieuw in contact brengt met Aart van Heu
ven. Hun gevoelsleven blijkt hen soms op
wonderlijke wijze samen te brengen. Zoo
ontmoeten zij elkaar eens bij het bed van
een mismaakt kindje, waartoe zij zich op
hetzelfde oogenblik aangetrokken voelen.
Maar het verpleeegstersleven brengt ook
veel moeite en teleurstellingen. Liesbeth
wordt tenslotte ziek en gaat haar vacantie
op de traditioneele wijze doorbrengen op
Beukenoord bij haar tante. Hier komt van
Heuven haar halen en zij trouwen.
In het tweede deel komt Liesbeth dan
voor haar nieuwe taak te staan: zij en Aart
samen aan het hoofd van een kindertehuis
als de beschermers van de „kinderen die
over zijn". Een jongetje, Bertje, speelt in
dit boek een bizondere rol als het kind dat
Liesbeth's stemmingen zoo goed aanvoelt
en soms een gevoelen van haar met een en
kel woord uitspreekt. Ook een blind meisje,
Adelheid, neemt een groote plaats in in
Liesbeth's leven; zij neemt ook de moeder
van Adelheid in het tehuis, maar dit brengt
groote moeilijkheden mee. Het is het con
flict dat langzaam voor Liesbeth oprijst:
Anderen brengen haar hun kinderen, zoo ook
de vrouw Iet haar Pop, die vroeger bü Lies
beth op de kraamafdeeling geboren is, en
toch zijn die kinderen niet van haar, hoewel
ze haar geheele persoon in beslag nemen.
Wanneer ze b.v. haar trouwdag met Aart
feestelijk wil vieren, maken de zorgen om
de kinderen dit onmogelijk. Een andere
moeilijkheid is, dat de kinderen elkaar soms
helpen tegen Liesbeth. In een mooien, zin
rijken droom wordt het Liesbeth dan duide
lijk dat „de kinderen die over zijn" wel de
plaats van kinderen van haarzelf innemen,
maar dit niet zijn. Ze geeft haar zorgen
aan de kinderen die haar het meest behoe
ven, dit zijn eerst Adelheid, dan Pop, dan
het zenuwpatiëntje Lucas, maar ze zijn haar
allen even lief. Zij mag voor hen wel zor
gen als een moeder, maar ze moet blijven
Zuster Liesbeth. Wanneer ze in dit besef
naar haar werk teruggaat, voelt ze tevens
dat ze nu ook zelf moeder gaat worden.
In het derde deel verwacht ze dus haar
eigen kind, samen met Aart en de andere
kinderen, waartusschen het later zal op
groeien. Hoe gelukkig ze allen met Lies
beth's kind zijn, blijkt als na de geboorte
elk kind iets van hemzelf voor de baby
brengt. Naast het kindertehuis richten Aart
en Liesbeth nu ook de Lichtberg op, een
tehuis waar arme en vermoeide oude men-
schen kunnen uitrusten. Door enkele stuk
ken uit dit laatste boek voor te lezen, tee-
kende de schrijfster ons de geduldige, lief
devolle toewijding waarmee Liesbeth de
oude menschen, door hun vele kleine, soms
onuitgesproken wenschen te vervullen, rust
trachtte te geven. Langzamerhand wordt
het nu gewoonte, voor de oudjes zoowel als
voor de kinderen, om haar Moeder Liesbeth
te noemen. De volle rijpheid van dit woord
is bereikt. En uit het slot van het derde
boek spreekt dan, door het helpen van de
kinderen aan het Kerstfeest voor de oudjes
en door het helpen van de oudjes aan het
Sinterklaasfeest, het groote ideaal dat het
geluk bestaat uit het zich geven voor an
deren.
De voorzitster sloot deze bijeenkomst door
de spreekster te danken voor de manier
waarop zij een juist inzicht had gegeven in
de karakters en de beteekenis van haar
romans en bood haar nog drie bloemruikers
aan, waaronder één van haar eigen kin
deren.
ALKMAAR.
GEBOREN:
Jansje C., d. van Cornelis Hoet en C.
Blokdijk. Marian C. J., z. van Joannes
van der Steen en B. Duives. Dirk G., z.
van Dirk Albers en E. C. Kamper. Mar-
garetha J., d. van Bartholomeus J. Telleman
en G. A. Mulder.
ONDERTROUWD:
Gerardus van Schalkwijk en Helena R.
Wester. Hendrikus M. Hazes en Petro-
nella M. de Munk. Nicolaas J. Leijen en
Marie Muijs. Dirk T. van Hoven en Wille-
mina A. Stuart. Jan de Geus en Aafje
Haster. Wilhelmus N. Voorman en Eli-
zabeth O. C. Carels. Johann M. Reinders
en Petronella C. Oud. Antoon P. R.
Obermann en Elizabeth G. Margadant.
Gerrit H. Meijroos en Frederika Meeuwsen.
Mattheus M. Jansen en Elisabeth C. Lou
ter. Hermanus J. van der Kort en Hen-
drika Karseboom. Ruurd Cnossen en
Corneliske Dijkstra. -- Aaldert Kalter en
Dieuwertje Hoppe.
OVERLEDEN:
Willem Brouwer, wedr. van J. Half, 85
jaar. Jann:gje Uittenbogaart, gehuwd
met M. C. Roos, 62 jaar.
2
Voor het geheele land: Betrokken
zwaar of half bewolkt, koel weer, aan
kei ijk nog regenbuien met kans op onw
meest matige noordelijke tot noordoostelijk
De as van het langgerekte gebied v
hoogen luchtdruk in het noorden en west 5
draaide van een richting noordzuid tot
richting noordoost-zuidwest. Het noordelïT
maximum van den luchtdruk breidt v
over Scandinavië uit. Door het verschijn
van nieuwe depressies in het PoolgehiS
begon de luchtdruk in het eigenlijke P0 i
gebied weer af te nemen. Het restant vans»
depressie, die gisteren over Noorwegen la
trok naar het zuiden. Het passeerde va
nacht ons land en lost thans op in het uit»"*
strekte en vlakke gebied van lagen lucht
druk dat het geheele vasteland en het Mid
dellandsche zeegebied bedekt. Op de»
oceaan blijft de luchtdrukverdeelins
uiterst vlak en de oceaandepressies blijven
ver in het westen. Op het continent heerscht
overal koel, betrokken en regenachtig weer
Te Zürich viel in het laatste etmaal 15 mm'
regen.
LICHT OP!
Voor rijwielen, motorrijtuigen en andera
voertuigen van 20.12 tot 3.40 uur licht op
PREDIKBEURTEN.
ZONDAG 14 MEI 1939.
ALKMAAR.
Groote Kerk, 10.30 uur, ds. van Dop.
Kapelkerk, 10 uur, ds. Klein Wassink;
5 uur, ds. Warners; Woensdag 11.30 uur,
huwelijksinzegening door ds. van Dop.
Remonstrantsch Gerej. Gemeente, 10.30
uur, ds. Rappold.
Ev. Luth. Kerk (Oudegracht), 10.30 uur,
ds. Stegenga Jr., van Amsterdam.
Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds. Kuiper.
Geref. Kerk, 10 en 5 uur, ds. von Meyen-
feldt.
Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10
en 4.30 uur en Woensdagav. 8 u., dienst
Vrij Ev. Gem., Geesterweg la, 10.15 en 7
uur, ds. Ruys, onderwerp: „De eeuwige
erfenis".
Ned. Chr. Gemeenschapsbond in Waakt
en Bidt, aan de Laat; 3 uur jongeliedensa-
menkomst; Dinsdagav. 8 uur evangelisatie
samenkomst, de heer Joh. v. Oostveen.
Leger des Heils (stichter William Booth),
Limmerhoek no. 40; Zaterdagav. 8 uur
openluchtsamenkomst op de Steenenbrug;
Zondag voorm. 7.30 uur bidstond, 10 uur
heiligingsdienst, 3.30 uur openluchtmeeting
bij den Kattenberg, 8 uur verlossingssa
menkomst, alle diensten o. 1. v. kapiteine
Dijkman; Dinsdag 2.30 uur gezinsbond,
7.30 uur soldatensamenkomst.
Ned. Leger des Heils, Hekelstraat no. 9;
10 uur opening 4-daagsche veldtocht, 3 uur
Hosanna-getuigenismeeting, 7.30 uur heils-
samenkomst* in bevel commandant G.
Maste, het Utrechtsche zangkoor; Maandag
avond 8 uur hoofd-kapiteine E. Maste, di
rectrice v.h. kinderhuis te Rijswijk; Dins
dagav. 8 uur ontspanningsavond; Woens
dagav. 8 uur sluiting 4-daagsche veldtocht
door commandant D. Tegelaar, van Leiden.
UIT DE OMGEVING.
BERGEN, 10 uur, ds. v. d. Kieboom.
Ger. kerk, 10 en 5 uur, ds. v. Minnen.
Evangelisatie Maranatha, 10.30 uur, ds.
Schouten, van Den Haag.
BROEK OP LANGENDIJK, (doopsgez.
gem.), 9.45 uur, ds. mr. Oosterbaan.
BURGERBRUG, geen dienst.
BARSINGERHORN, 2 uur, ds. v. Biemen
BARSINGERHORN Doopsgezinde Ge-
meente, 10.30 u. ds. Milatz, van IJmuiden.
DRIEHUIZEN, 10 uur, ds. Heep.
DIRKSHORN, geen dienst.
EGMOND AAN ZEE, 10 uur, de heer Van
Dijk.
Oud kath. kerk, geen opgaaf ontvangen.
EENIGENBURG, 10 uur, ds. Enklaar,
EGMONDBINNEN, av. 7 uur, ds. Rasch.
GROET, 10.30 uur, ds. Boeke.
GROOTSCHERMER, 10 uur, ds. Brinke
rink.
HEILOO, 10 uur, ds. Rasch, van Egmond
aan den Hoef.
Nederl. Herv. Evang. Vereeniging, ®- d-
Kerklaan, 10 uur, ds heer Borghardt, cand.
te Groningen.
HEERHUGOWAARD, 2.30 uur, ds. de
Leeuw.
NIEUWE NIEDORP, 10 uur, ds. Krop.
OOSTGRAFTDIJK, 2.30 uur, ds. Loysen.
OUDORP, 10 uur, ds. Loysen.
OTERLEEK, 10 uur, ds. Kastein.
OUDKARSPEL, 10 uur, ds. Roobol.
SCHAGEN, gerej. kerk, 9.30 en 5 uur, de
heer Van Minnen, cand. te Bergen.
SCHAGEN, av. 7 uur ds. Kapteyn.
SCHAGERBRUG, 10 uur, ds. Witkop.
ST. MAARTENSBRUG, 10 uur, ds. Van
Biemen.
SCHERMERHORN, geen opgaaf ont
vangen.
SINT PANCRAS, geen opgaaf ontvangen-
SCHOORL, 9 uur, vroegdienst met de
jeugd.
STOMPETOREN, geen dienst wegens
vacature-beurt.
Evangelisatie, 10 uur, de heer Boerlijst,
cand. te Amsterdam.
UITGEEST, 10 uur, ds. Hanneman.
Evangelisatiegebouw Sedeur, 10 uur, de
heer W. Akse; 11.40 uur Zondagsschool.
WINKEL, 10 uur, ds. de Leeuw (doop)-
WESTGRAFTDIJK, geen dienst.
ZUIDSCHERMER, geen dienst.