DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Londen wacht in nerveuze spanning op minister Halifax. Deze Courant wordt EL KEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2,50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE AD VERTE NT IEN: Van 15 regels 1.25, elke regel meer f 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060, Telef. 3320, redactie 3330. No. 121 Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. 141e Jaargang Men weet niet precies wat Moskou van plan is. Een optimistische uitlating van Bonnet. Koningin Mary heeft een auto-ongeluk. Hare Majesteit is ongedeerd. Lindbergh's bevindingen. Vliegtuig-verschillen. De algemeene toestand. ALKMAARSCHE COURANT. Woensdag 2% Mei 1939 De politieke kringen van Londen wachtten gisteravond met spanning op de berichten, die Lord Halifax uit Genève mee naar huis zou brengen. Sedert zijn vertrek uit Londen, den vo- rigen Zaterdag, is er van officieele zijde over het verloop der onderhandelingen met Rusland vrijwel niets meer gezegd. Men verklaart steevast even weinig te weten als de nieuwshongerige journa listen zelf, die dus al neer dan vier dagen lang voor hun informaties geheel zijn aangewezen op de berichten van hun collega's uit Genève. Maar ook daar hebben de autoriteiten blijkbaar groote terughoudendheid betracht. De verslagen, die de Geneefsche correspon denten naar Londen hebben gestuurd, zijn althans zeer mager. Veel „on dit's" en „het verluidt's", maar weinig concrete informa ties. Geen wonder dus, dat men hier met ongeduld wacht op den terugkeer van den eenigen man, die licht in de duisternis zal brengen, Halifax zelf. Het valt niet te ontkennen, dat dit onge duld de laatste 24 uur gepaard is geworden aan lichte ongerustheid. De reden hiervoor ligt in de mededeelingen, die uit Genève zijn ontvangen over de houding van de Russen. Zoo meldde de goed ingelichte diplo matieke correspondent van Daily Telegraph gisterochtend, dat de Russische delegatie zich in gesprekken met de pers nog steeds pessimistisch toont over de vooruitzichten voor een spoedige overeenkomst, meer dan dat: de Russen hebben een duidelijke irri tatie aan den dag gelegd over het optimisme van de Engelsche pers. In politieke kringen te Londen heeft deze houding eenige be vreemding gewekt. Geheel onbegrijpelijk is dat niet. Nu er immers alle reden is te gelooven, dat Chamberlain zijn verzet tegen den Russischen eisch van een drievoudig verbond heeft opgegeven, zou men verwach ten, dat de Russen zich ingenomen met deze wending zouden hebben getoond. Dat schijnt echter niet het geval te zijn. Vol gens berichten uit Genève blijven zij ook nu nog vrij negatief en dat vindt men hier eenigszins moeilijk te begrijpen. Allerwegen vraagt men zich af, hoe deze houding kan worden verklaard. Drie onder stellingen worden geopperd: le. Rusland, bewust van zijn diplomatiek sterke positie, zou het onderste uit de kan willen hebben en den gewantrouwden Chamberlain willen dwingen, over de geheele linie voor het Russische standpunt te capituleeren. Tus- schen twee haakjes mag daarbij worden op gemerkt, dat Chamberlain er niet de man naar is om een dergelijke bittere pil zonder tegenstribbelen te slikken, voordat hij er volkomen van overtuigd is, dat hij geen an dere keuze meer heeft; 2e. Rusland zou op zettelijk een soort kat- en muisspel spelen en de Engelsche regeering zooveel mogelijk hinderen, voordat het tot een acoord komt. om zich te revancheeren voor de inderdaad niet altijd even beleefde behandeling, die het zich in het verleden van Londen heeft moeten laten welgevallen. Men herinnere zich in dit verband Chamberlain's lichtelijk verachtelijke opmerking in het Lagerhuis debat van nog niet zoo lang geleden, „dat Rusland per slot van rekening een half- Europeesche, half-Aziatische mogendheid is"; men herinnere zich voorts de afwijzing van de Russische voorstellen voor den op bouw van een anti-agresfi~-'ront na den „Anschluss" en de koele hen ing van Lon den tijdens de Tsjechische crisis. Ten slotte de derde gefluisterde en, laten we hopen, volkomen ongegronde veronder stelling: Rusland wil in werkelijkheid in het geheel geen overeenkomst en zoekt de mo gendheden slechts tegen elkaar op te hit sen en htm wederzij dsche achterdocht aan te wakkeren, om de wereldrevolutie te be vorderen volgens het bekende recept van het doctrinaire bolsjewisme. Er moet hier dadelijk aan worden toegevoegd, dat deze veronderstelling in onbevooroordeelde kringen weinig geloof vindt, De Paris Soir publiceert een door Georges Bonnet te Genève tegenover Jules Sauerwein afgelegde verklaring, waarin de Fransche minister van bui- tenlandsche zaken zeide: Na de langdurige besprekingen, die ik gisteren met Maiski en Lord Halifax heb gehad, heb ik thans de stellige over tuiging. dat de onderhandelingen tus- schen Groot-Britannië, Sovjet-Rusland en Frankrijk snel tot een goed einde zullen komen. Voor Frankrijk, dat reeds door het Fransch-Russische verdrag verbonden is, zal deze gelukkige over eenkomst de consolidatie beteekenen van zijn stelsel van veiligheid en een kostbare troef voor de handhaving van den vrede. Sauerwein schrijft in dit verband: „Voor wie de groote voorzichtigheid kent van Bon net, kondigt dezo verklaring duidelijk het welslagen der onderhandelingen aan. Een uur van bespreking met Maiski, een ander uur met Halifax hebben Bonnet in staat gesteld definitief de onderhandelingen op te klaren, die gevaar liepen in Byzantijn- sche spitsvondigheden onder te gaan". Koningin Mary van Engeland heeft een auto-ongeluk gehad in een van de Londensche voorsteden. Haar auto is volkomen over den kop geslagen, Hare Majesteit is ernstig geschrokken, doch zij is ongedeerd. Nader wordt gemeld, dat de auto, waarin koningin Mary gezeten was, op een kruis punt in de Londensche voorstad Putney in botsing is gekomen met een vrachtauto, ten gevolge waarvan de wagen volkomen on dersteboven kwam te liggen. De koningin en de haar begeleidende dames werden uit den auto geholpen. Nadat de koningin, die zeer bleek zag, in de woning van een plaat selijken dokter was geholpen, werd zij, na eenigen tijd gerust te hebben, in een ande ren koninklijken auto naar Marlborough House teruggebracht. Koningin Mary werd vergezeld door lord Claud, haar thesaurier, die snüwcnden aan de hand opliep, en door een hofdame wier arm ontveld werd. Deze beiden, alsmede de chauffeur, waren door den schrik zeer ont daan. Na den terugkeer in Marlborough trok de koningin zich in haar particuliere vertrek ken terug, waar zij door een dokter werd geholpen. Een toeschouwer, die bij haar aankomst aanwezig was, verklaarde, dat zü volkomen in orde scheen te zijn. Op den hoek van Wimbledon Park Road en West Hill Road in Wandsworth werd de auto door een zwaren vrachtauto aange reden en tegen het trottoir geduwd waar de wagen kantelde. Hij bleef echter tegen den berg van den weg staan en een schilder, die juist aan een naburig huis bezig was met de voorpui, kwam op het geroep van den chauffeur terstond met zijn ladder toege schoten, die hij tegen de auto plaatste, zoo dat de koningin, die volkomen ongedeerd was gebleven en die zich kalm aan haar zit plaats had vastgehouden, langs die ladder haar wagen heeft kunnen verlaten. Het bericht van het ongeval verspreidde zich met razende snelheid en een groote menigte verdrong zich spoedig voor het huk van den. dokter. Na een klein half uur kwam een andere hofauto voor en de konin gin is zonder hulp ingestapt en heeft vrien delijk, als altijd, met de hand gewuifd, ten teeken dat haar niets mankeerde. Een ge weldige ovatie langs den weg naar Marl borough huk in Hare Majesteit daarna ten deel gevallen. De toestand bevredigend. Blijkens een officieel bulletin, heeft ko ningin Mary bij het haar gktermiddag over komen auto-ongeluk kneuzingen en een zenuwschok opgeloopen. Ofschoon de kneu zingen aanzienlijk zijn en enkele dagen vol ledige rust ncodig zullen maken, wrs de toestand der koningin gisteravond bevredi gend. Visschersboot vergaan. - Gkteren k in een storm een Spaansche visschersboot met 49 man aan boord vergaan. Een reddings boot met tien man poogde hulp te bieden, doch dit schip i$ eveneens vergaan. 59 zee lieden zijn om het leven gekomen. Ontploffing in een vuurwerkfabriek. - In een vuurwerkfabriek in de Berlijnsche voorstad Buchholz heeft zich een ontplof fing voorgedaan, waardoor het magazijn ge heel werd vernield. Twee personen werden gedood en een zwaar gewond. Charles Lindbergh, die op het oogenblik weer actief dienst doet in het Amerikaan- sche leger en in opdracht van de militaire luchtvaart-autoriteiten van de Vereenigde Staten, de verschillende Amerikaansche vliegtuig- en vliegtuigmotorfabrieken heeft bezocht, heeft deze opdracht thans beëin digd. In een voorloopig mondeling rapport, dat hij aan de militaire autoriteiten heeft uitgebracht, heeft Lindbergh me degedeeld. dat, wat de kwaliteit be treft, de Duitsche vliegtuigen belang rijk beter zijn, doch dat de Amerikaan sche vliegtuigen een grooter vliegbe- reik hebben, zoodat hun nut in het al gemeen grooter geoordeeld moet wor den. Naar men weet, heeft Charles Lindbergh, vergezeld van zijn echtgenoote, een lange reis door Europa ondernomen, waarbij hij vooral aandacht besteedde aan de Duitsche en Russische militaire luchtvaart, hetgeen aanleiding heeft gegeven tot nog al groote beroering, vooral nadat Lindbergh openlijk verklaarde, dat de Russische militaire lucht vaart én met name het vliegercorps) bij de Duitsche ten achter staat. Het k in ieder geval een feit, dat aan Linberghs deskun digheid op het gebied van militaire en ci viele luchtvaart niet getwijfeld mag wor den en dat men aan bovenstaande uitspraak de volle waarde kan toekennen. Gevraagd naar de capaciteit van de Duit sche militaire vliegtuigindustrie, gaf Lind bergh voor, de jukte cijfers niet te weten, doch hij schatte, dat in Duitschland onge veer 12.000 militaire vliegtuigen per jaar worden geproduceerd. Gevaar voor een di- recten luchtaanval op de Vereenigde Staten van Noord-Amerika door een Europeesche mogendheid k, naar het oordeel van Lind bergh, niet te duchten, .omdat geen der Europeesche mogendheden militaire -vlieg tuigen bezit, die een zoodanige werkings sfeer hebben, dat zij den tocht over den Atlantischen Oceaan zonder eenig risico of met eenige redelijke kans op succes zouden kunnen ondernemen. Dit in tegenstelling met verschillende groote bommenwerpers die het Army Aircorps van de Vereenigde Staten bezit Lindbergh zeide voorts nog, dat hij het zou toejuichen, indien de Ameri kaansche militaire vliegtuig-productie zich meer zou gaan richten op de kwaliteit en de grootere gevechtswaarde van haar pro ducten. Het vredeaverbond van de „aa". Er is in de Britsche hoofdstad heel wei nig aandacht geschonken aan de onderteeke- ning van het DuitschItaliaansche militaire verbond en de bepalingen ervan hebben zelfs geen verrassing gewekt, omdat zij niet meer deden dan een reeds bestaanden toe stand in woorden vastleggen. Alleen valt men even over de aanduiding „vredesver- bond", welke naam in Berlijn en Rome aan het militaire pact is gegeven: men vindt dien titel watironisch! Ak we dan de Engelsche bladen eëns even nagaan, dan lezen wij in de Even ing Standard naar aanleiding van de plechtige onderteekening in Berlijn: Er waren vlaggen genoeg. Maar er was niet veel gejuich. Zelfs in de zaal, waar de groote mannen het verdrag hebben getee- ktnd, moet het gejuich wat officieel zijn ge weest. Want de tafel was gedekt voor drie en niet voor twee. De derde gast heeft de hem gezonden uitnoodiging beleefd terugge stuurd en doen weten, dat het menu hem niet beviel. Het Japansche kabinet heeft zijn defini tieve houding tegenover de westersche mo gendheden bepaald. Het is bereid, een pact tegen Rusland te sluiten, maar niet tegen Engeland en Frankrijk. Daarom zingen de twee compagnons in Berlijn wat harder om zich althans met geluid schadeloos te stel len voor de zwakheid van den derde. De Duitsche bladen wijzen erop, dat „Duitschland en Italië veel te goed weten, dat een vijandige wereld maar al te graag eerst een van beiden en dan den ander zou willen vernietigen!" Het verdrag k het antwoord, dat Hitler in Wilhelmshaven aankondigde, toen hij Enge land waarschuwend toeriep, dat het Duit sche Rijk een nieuwe omsingeling niet met de handen in den schoot zou toelaten". Duitschland en Italië geven thans open lijk en gezamenlijk toe, dat zij tegenstan ders zijn van den status quo. De Duitsche en Italiaansche territoriale ekchen blijven niet slechts gehandhaafd, maar voortaan zal Duitschland evenzeer opkomen voor Italië's koloniale ekchen en Italië's vorderingen op Frankrijk, als omgekeerd Italië de Duitsche eischen jegens Polen en de Duitsche eischen tot teruggave der Afrikaansche koloniën ondersteunt. Koning Victor Emmanuel heeft von Rib- bentrop de hoogste Italiaansche onderschei ding, die van de Annunciata, verleend, waar door de minister in rang gelijk komt met neven van den koning. Men meent, dat het' voor het eerst is, dat de koning deze onder scheiding verleent aan een buitenlander, die niet van koninklijken bloede is. De BritschRusskche onderhandelingen schijnen een uiterst gunstige wending te nemen. Maandag kor worden vastgesteld, dat de kloof tusschen de standpunten van Engeland en de Sowjet-Unie reeds zoover verkleind is, dat een mislukken van de on derhandelingen in Volkenbondskringen te Genève als nagenoeg uitgesloten wordt be schouwd. Ook de Engelsche bladen zijn van meening, dat de beslissing niet ver meer af k. Maisky schijnt echter niet zoo tevreden te zijn. Hij betwijfelt oi het Britsche kabinet Woensdag a.s. heel ver aan de Russische wenschen tegemoet zal komen. Geen der drie staten kan zich echter veroorloven, dat de onderhandelingen mislukken, zoodat het verbond wel tot stand zal moeten komen. Reuter verneemt, dat Engeland op ant woord wacht van de Oost-Europeesche lan den, welke het gepokt heeft omtrent hun houding ten aanzien van 't beoogde Britsch FranschRussische bondgenootschap. Algemeen wordt aangenomen dat Turkije, dat met de Sowjet-Unie zeer hartelijke be trekkingen onderhoudt, zulk een bondge nootschap zou toejuichen en dat ook Grie kenland er zijn goedkeuring aan zou hech ten met het oog op zijn nauwe betrekkingen met Turkije. De nadruk wordt erop gelegd, dat het vraagstuk van het Verre Oosten geheel bui ten de voorstellen inzake een bondgenoot schap k gehouden en dat deze uitsluitend betrekking hebben op verzet tegen aanval len in Europa. De Zuid-Slavkche minkter van buiten- landsche zaken Markowitsj zal begin Juni naar Parijs en Londen gaan. Hij is net te ruggekeerd van besprekingen met zijn Roe- meenschen collega Gafencoe. Over het ver loop van deze zoo plotseling gehouden con ferentie zijn nog geen bijzonderheden be kend geworden. Een officieel communiqué gewaagde van het „particuliere en informatieve" karakter van déze besprekingen. Het doel zou slechts geweest zijn inlichtingen uit te wkselen en de wederzijdsche standpunten, in het bijzon der met betrekking tot het Engelsch Turksch verdrag en tot de voorgenomen reizen van Gafencoe naar Ankara en Athene te coördineeren. Gafencoe zal zich waarschijnlijk 9 Juni naar Ankara begeven. Generaal Kaprzycki, de Poolsche minis ter van landsverdediging, is na een verblijf van verscheiden dagen te Parijs weer te Warschau teruggekeerd. Het gerucht gaat, dat hij zich binnenkort naar Londen zal be geven. De Pookche ambassadeur te Londen, Raczynski, is per vliegtuig naar Warschau vertrokken. Ook hij wordt Donderdag a.s. te Londen terugverwacht. Men zegt, dat hij om particuliere redenen naar Warschau is gegaan; hij zal echter zeker gelegenheid hebben tot het voeren van besprekingen met Beek. In Warschau wordt algemeen aangeno men, dat de komst van den ambassadeur verband houdt met de BritschFransch Russkche besprekingen. Hij zal Beek van advies dienen bij het antwoord, dat Polen aan Engeland zal geven op het verzoek om inlichtingen inzake Polens standpunt tegen over een BritschRussisch bondgenootschap en de opneming van de Sowjet-Unie in het anti-aanvakfront. Zie verder Buitenland pag. 1, 3e blad. De laatste schakel in het internationale luchtverkeer, de Noord-Atlantkche Oceaan route, is één dezer dagen ingelascht. Op 19 Mei opende de transatlantkche luchtdienst, de „Pan-American-Airways", zijn dienst van New-York (via de Azoren over de zuidelijke route) naar Europa en voortaan zullen in beide richtingen twee vluchten per week gemaakt worden. Een blik op de kaart geeft den lezer een duidelijk beeld, dat thans de keten der samenwerkende luchtvaart-maatschappijen om den evenaar gesloten k. De „Pan-American-Airways", die in de laatste jaren de meeste ervaring heeft op gedaan met haar „Boeing-Clippers" (vlieg- booten), heeft het voorrecht gehad, een ge- regelden dienst op Europa te mogen onder houden. Op de kaart ziet men dat deze maatschap pij haar grootste trajecten aflegt over de oceanen. Op haar volgt de Nederlandsche Maat schappij, de K. L. M. die met haar geregel- den dienst op Nederl.-Indië een goed figuur slaat. De Franschen (Air France) en de Duit- schers (Lufthansa) leverden belangrijke prestaties in het meest zuidelijke vak van den At.iapt.isrhen Oceaan, op Amerika.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 1