PSfÖutfÉ
JAC. MET's AUTOMOBIELBEDRIJF N.V., ALKMAAR. Tel. 3444
Vliegtuig verongelukt bij Vlissingen.
HEEFT DE HOOGSTE SMEERWA4RDE PER fil'LDEW!
Alle VALVOLINE MOTOROILS in diverse verpakkingen
verkrijgbaar bi)
De drie inzittenden gedood.
Een onjuiste manoeuvre de
oorzaak
Wetsontwerp autovervoer
personen.
Familiedrama te Meerssen
Kasteelheer schiet zijn
echtgenoote neer.
TWEEDE BLAD
2
I MOTOR OIL
Laat er niets van verloren gaan en l'w motor geregeld:
i veraorgen dooreen bekwaam vakman, l'w garagehouder!
Luchivaamj
Memorie van Antwoord aan de
Eerste Kamer.
Aan de memorie van antwoord van den
minister van waterstaat aan de Eerste
Kamer inzake het wetsontwerp autover
voer personen ontleenen wij:
de vervoerspolitiek van de regeering
dient aldus te worden geformuleerd, dat
zij gericht is op een zoo economisch en zoo
duurzaam mogelijke voorziening in de
diverse vervoersbehoeften. Ter bereiking
van dit doel wordt gestreefd naar een
juist evenwicht tusschen de verschillende
takken van het vervoerwezen, zóó, dat elk
ten algemeenen nutte zoo goed mogelijk
zijn taak kan vervullen; de concurrentie
wordt daarbij weliswaar ter vermijding
van voor het algemeen belang schadelijke
misstanden aan zekere beperkingen ge
bonden, maar zij blijft overigens in stand
als stimulans voor optimale prestaties.
Het zou ook naar de meer.ing van
den minister onjuist zijn, het auto-
busvervoer slechts te zien als een
aanvulling van het spoorwegvervoer.
Het ligt dan ook niet in zijn bedoe
ling, dat vergunning voor avtobus-
vervoer bij voorkeur zal worden ge
geven aan de dochter-onderneming
der Nederlandsche Spoorwegen, de
A. T. O,, of aan de tramwegonder
nemingen.
Dat het karakter van coördinatie aan
de voorgestelde regeling zou ontbreken,
zou slechts dan als juist te aanvaarden
zijn, indien men onder coördinatie ver
stond het treffen van in elkaar grijpende
wegvoerregelingen voor de verschillende
takken van het transportwezen. Met de
coördinatieregelingen wordt echter beoogd
het scheppen van een kader, hetwelk een
juiste taakverdeeling tusschen de ver
schillende vervoertakken mogelijk maakt,
en daartoe strekt, naar de minister meent,
het wetsontwerp ongetwijfeld.
Naar de in de praktijk opgedane onder
vinding heeft geleerd, kan voor het berei
ken van het met het wetsontwerp be
oogde doel niet worden volstaan met het
regelen van die vormen van vervoer, die
in de eerste plaats in een publieke be
hoefte voorzien, namelijk de geregelde
diensten in den vorm van autobus
diensten en het groepsvervoer in meer
dan één gemeente.
Bovendien is gebleken, dot geheele
vrijlating van het vervoer binnen een
gemeente voor het intercommunale ver
voer zeer ongewenschte gevolgen kan
hebben. De minister heeft er hierbij naar
gestreefd, de vrijheid van de gemeente
besturen zoo weinig mogelijk aan banden
te leggen, door niet alleen de uitvoering,
doch ook de uitwerking van het vergun
ningsstelsel voor het vervoer binnen een
gemeente en het daarmede in hoofdzaak
overeenkomende huurautovervoer vrijwel
geheel aan die besturen over te laten.
Bij beslissingen op aanvragen om ver
gunning of toestemming voor eenig ver
voer dient bij de desbetreffende commissie
steeds de overweging van het belang
eener duurzame en redelijke voorziening
in de algemeene verkeersbehoefte voorop
te staan. Wordt toestemming gevraagd
voor ongeregeld vervoer, waarin niet door
een geregelden dienst kan worden voor
zien, dan is er geen moeilijkheid, daar
dan door verleening geen schade aan de
algemeene verkeersvoorziening kan wor
den toegebracht. Indien echter wel gere
gelde diensten bestaan, die in het beoogde
vervoer kunnen voorzien, dan zal eerst
moeten worden overwogen, of met het
verleenen van toestemming aan de uit de
aanvraag blijkende vervoerbehoefte op
een voor de betrokkenen méér bevredi
gende wyze zou worden voorzien, en
vervolgens zal een afweging *1! nen
plaats te hebben tusschen de belangen,
door die méér bevredigende voorziening
gediend, en het algemeen belang, ver
bonden aan de duurzame instandhouding
op behoorlijken voet van de geregelde
diensten.
Naar het oordeel van den minister van
waterstaat is het geenszins juist, dat het
stelsel van het R. A. P. in de praktijk tot
groote moeilijkheden aanleiding heeft ge
geven. Dit blijkt ook wel uit de omstan
digheid dat, sedert het R. A. P. op 15 Fe
bruari 1937 in werking trad, ongeveer
120 beroepen in zake toerwagenritten
zijn ingediend, tegenover een totaal aan
tal verleende vergunningen van eenige
honderdduizenden.
De eisch van afzonderlijke toestemming
per rit naast de bedrijfsvergunning voor
dit vervoer is onvermijdelijk, wil men de
geregelde diensten niet volledig doen
ondermijnen.
De opheffing van verscheiden kleinere
stations maakt het ook naar het oordeel
van den minister gewenscht, dat de be
volking, welke anders van deze stations
gebruik zou maken, een behoorlijke ver
binding krijgt met de thans voor haar
van belang zijnde spoorwegstations. Hij is
gaarne bereid ertoe mede te werken, dat
dit voor zoover noodig ook in de vergun
ningen tot uiting komt.
Het is naar de meening van den minis
ter niet aan twijfel onderhevig, dat de
gemeentebesturen aan de hand van de wet
autovervoer personen ordenend zullen
kunnen optreden ten opzichte van het
taxi- en huurautobedrijf.
NIET GOED UITGEKEKEN.
Ernstig verkeersongeluk bij
Oegstgeest.
Zaterdagmiddag is een tienjarig zoontje
van de familie Wiekhard te Leiden op dvn
grooten verkeersweg bij Oegstgeest ter
hoogte van De Slaag gegrepen door een
personenauto uit Den Haag. Het jongetje
stak den rijweg over zonder de naderende
auto op te merken. Hij werd eenige meters
meegesleurd en zeer ernstig aan het hoofd
gewond. Ook kreeg hij een zware hersen
schudding. In zorgwekkenden toestand is
het ventje naar het Academisch ziekenhuis
te Leiden vervoerd.
Gistermiddag heeft zich op het kasteel
Groot-Vaushartelt, naby Meerssen (L
een familiedrama afgespeeld. Tydens
een twist heeft de bewoner, de zestig
jarige groot-grondbezitter E. R., zyn
42-jarige echtgenoote, geboren v. d. D.
de W. met eenige revolverschoten van
het leven beroofd.
De dader is door de gemeente-politie
kort na het gebeurde gearresteerd en
overgebracht naar de marechaussee
kazerne te Maastricht om ter beschik
king van de justitie te worden gesteld.
Het was omstreeks vier uur, dat in het
historisch kasteel, gelegen temidden van
heerlyk-groene landouwen, in de onmiddel-
ïyke nabyheid van het vredige Geuldal, de
harde droge knallen van een revolver weer
klonken. In enkele oogenblikken had zich
een vreeseiijk drama in een der vertrekken
van het kasteel voltrokken. Echtelijke on-
eenigheid had den kasteelheer dusdanig in
woede doen ontsteken, dat hy een revolver
greep en dit wapen op zyn vrouw richtte.
Ondanks het ingrijpen van zijn negentien
jarigen zoon en achtienjarige dochter, die
by het twistgesprek aanwezig waren, vuur
de de heer R. eenige malen. In de hart
streek getroffen, zeeg zijn vrouw ineen. De
zoon slaagde er daarop in zijn vader te
overmeesteren en hem het wapen af te
nemen. De heer J. Jr. ontbood onmiddellyk
den arts van Aubcl uit Meerssen op het
kasteel, die niet anders kon dan den dood
van het slachtoffer vaststellen. Ook geeste-
ïyke hulp was spoedig aanwezig, doch ook
deze kon niet meer geboden worden. Even
later verscheen de burgemeester van
Meerssen, de heei J. H. Visschers, verge
zeld van een veldwachter, ter plaatse voor
het instellen van een onderzoek. In den
loop van den middag brachten de subst. offi
cier van justitie te Maastricht, mr. J. H. H.
Dautzenberg, en de districtscommandant
van de marechaussee eveneens een bezoek
aan het kasteel.
De burgemeester had onmiddellyk na zyn
enkomst den dader gearresteerd en naar
Maastricht laten overbrengen, waar hy aan
een eerste verhoor is onderworpen.
De heer R. is eigenaar van het bekende
kasteel Groot-Vaushartelt, dat zyn geschied
kundige waarde o.m. ontleent aan het feit,
dat het heeft toebehoord aan koning Wil
lem II. Het landgoed bestaat voor het groot
ste gedeelte uit boomgaarden, welke een
oppervlakte beslaan van niet minder dan
150 h.a., zoodat de heer R. met recht de
grootste boomgaardbezitter van ons land
kan worden genoemd. Nadat hij vroeger
zyn bezit had verpacht, oefende hy de
laatste jaren de vruchtenteelt in eigen be
heer uit, waartoe hy over een grcot perso
neel beschikte. Zooals van zelf spreekt,
genoot de heer R. groote bekendheid in deze
streek, hoewel hy zich niet veel onder de
bevolking bewoog.
Over de aanleiding van de noodlottige
twist is momenteel nog niets bekend. We)
weet men, dat zich in het gezin van den
heer R. vroeger wel eens moeilykheden
hadden voorgedaan, doch niemand heeft
kunnen vermoeden, dat die tot dit gevolg
zouden leiden.
AUTO OP VOETPAD GEREDEN.
Twee zwaar gewonden.
Toen Zaterdagmiddag omstreeks 4 uur
de bestuurder van een auto van P.T.T. te
Nymegen moest uitwyken voor een kind,
dat plotseling den ryweg overstak, ge
raakte hy de macht over het stuur kwyt.
De auto schoot het linkervoetpad op, waar
de 41-jarige mejuffrouw J Th., twee
broertjes en het 2-jarige jongetje J. V. lie
pen. Mej. Th. en de 7-jarige V'. W. werden
tegen den grond geworpen en kregen
zware verwondingen aan het hoofd, de
beide andere kinderen kwamer. er vrijwel
ongedeerd af. De twee slachtoffers werden,
na ter plaatse te zyn verbonden, naar hun
respectievelyke woningen vervoerd. De
chauffeur van de auto, welke tot staan
kwam +egen een boom, kwam met den
schrik vrij. Het voertuig werd zwaar
beschadigd.
BOSCH EN HEI IN VLAMMEN.
Te Maasbree.
Zaterdagmiddag brak brand uit in de
dennenboschen op den Zandberg te Maas
bree. Militairen en burgers bestreden het
vuur door middel van tegenbranden en het
maken van brandgangen, waardoor zij de
vlammen konden stuiten. Drie h.a. dennen
bosch ging hierby verleren. Men vermoedt,
dat de brand ontstaan is door het wegwer
pen van een brandende sigaar of sigaret.
Boschbrand te Groesbeek.
Gistermiddag om ongeveer half drie is op
het terrein van het staatsboschbeheer te
Groesbeek een hevige brand uitgebroken,
welke werd ontdekt dcordat zich hevige
rookwolken boven de bosschen verspreid
den. In allerijl schoot hulp toe. Het vuur
werd bestreden door arbeiders van het
staatsboschbeheer, particulieren en militai
ren van het te Groesbeek gelegerd grens
wachtregiment. Ongeveer 3 h.a. werden
door het vuur verwoest. Het is reeds de
negende bcschbrand, welke in de omgeving
van Groesbeek in de afgeloopen zeven da
gen heeft gewoed.
ALGEMEENE VERGADERING
„KERK EN VREDE."
Zaterdagochtend is de algemeene ver
gadering van Kerk en Vrede voortgezet.
Dr. M. van der Voet, zyn jaarrede uit
sprekende, zeide dat het getuigenis van
Kerk en Vrede noodiger is dan ooit. De
wereldtoestand is ontstellend en onheil
spellend: de oorlogsdreiging is zooal niet
accuut, dan toch latent. Aan de cultureele
verheffing van het volk kan niets gedaan
worden, omdat het- militairisme hoogty
viert, dat de beheerschende functie in de
tegenwoordige staatshuishoudkunde is en
de ideologie die overal en in alles domi
neert. Niet te ontkei.nen valt dat het mili
taire systeem als zoodanig de misschien
onbewuste bondgenoot is van den totall-
tairen staat. Onze leden moeten een keur
bende vormen die waarschuwend optreedt
tegen deze ideologie en deze daadwerke-
iyke schending der Goddelijke geboden. In
ons land wordt de vryheid van geloofs
uiting geknot en wordt de vryheid van
geweten geknecht. Men denke aan de
strafmaat, die voor dienstweigering wordt
toegepast. Het gaat er heen, dat wy als
tweederangsonderdanen worden be
schouwd. We voelen ons als de anderen,
maar wij vragen eerbiediging van de op
vatting, dat wij in laatste instantie God
méér hebben te gehoorzamen dan de men-
schen. Hier dreigt de spanning acuut te
worden, doordat de overheid wordt gemi-
litairiseerd. Kunnen we hopen op méér
toenadering althans van den kant der
kerk? Ook hier is geen oorzaak voor opti
misme. De christelijke kerk moet een kloek
getuigenis doen uitgaan tot de volken, in
dezen tyd van geweldsverheeriyking.
Vervolgens werd het beleid van het
hoofdbestuur besproken.
Na de pauze hielo ds. L. H. Ruitenberg
zyn inleiding over het onderwerp: „Paci
fistische volksverdediging, hierop volgde
eenige bespreking, waarbij de inleider van
antwoord diende.
In de Zaterdagmiddagvergadering werd
de rekening over 1938/39 in lasten en
baten, sluitende met een bedrag van
15.368 goedgekeurd. De begrooting over
1939, die tot een bedrag van 12.400 sluit,
werd eveneens goedgekeurd.
By de bespreking van de propaganda
stelde de afdeeling Zaandam de vraag naar
een geschikt vrede's-leekenspel.
Daarna sprak ds. J. ff. "Buskes Jr. over
het onderwerp: .„Chflsten-antimilitairlst
juist nu."
Dr. van der Voet sloot de vergadering
met een opwekking óm vastbesloten de
opdracht, die God aan Kerk en Vrede
gegeven heeft, te volbrengen.
WEEKEINDTOCHT MET ONBEKENDE
BESTEMMING VAN DEN A.N.W.B.
Voor de vierde maal heeft de A.N.W.B.
een weekeindtocht met onbekende bestem
ming voor automobilisten en motorryders
georganiseerd. Hoezeer deze tochten in den
smaak vallen, bleek wel reeds spoedig, toen
een record-aantal deelnemers zich aan de
verschillende startplaatsen vervoegde. Het
fraaie zomerweer zette aan dezen tweedaag-
schen tocht zeer veel luister by, vooral om
dat de 500-k.m. lange route de vele deel
nemers leidde door de fraaiste gebieden van
de provincies Gelderland, Overysel, Gronin
gen, Drente en Utrecht.
Deze weekeindtocht bracht de deelnemen
in het Ooord-Oostelyk deel van ons land in
gebieden, waarvan velen nooit hebben ge
weten en zelfs niet hebben vermoed hoe
schoon het daar is, waarby de uitgestrekt
heid van het parcours bovendien zich ken
merkte door de groote afwisseling van na
tuurschoon en bevolkingsgroepen.
Voor hen, die alleen des Zaterdags
wenschten te rijden was een 350 k.m. lange
route samengesteld, welke eveneens volko
men voldeed.
Op dezen tocht werd nader kennis ge
maakt met de fraaie Veluwsche bosch- en
heidepartyen, de karakteristieke water
landschappen en de rustieke sfeer der
Drentsche venen.
KERSEN WORDEN DUUR DIT JAAR.
Onder buitengewoon groote belangstelling
uit den geheelen omtrek hebben te Tiel de
eerste groote kersenverkoopingen plaats
gehad.
Uit de resultaten van deze verkoopingen,
wrarbij de kersen uit de voornaamste boom
gaarden in Tiel, Drumpt, Echteld, Zoelen,
Ommeren, Kerk-Avezaath en Zennewynen
verkocht werden, valt op te maken, dat de
kersen dit jaar weer duur zullen worden,
practisch bijna even duur als by een mis
oogst. Want ondanks het feit, dat er aanvan
kelijk zeer veel kersen verwacht werden,
hebben ze thans bij de verkoopingen reeds
1 tot 2 per bushel (10 kg.) op het hout
opgebracht.
Op grond van deze verkoopingen zullen
de kersen reeds op minstens 20 tot 40 cent
per kg komen voor ze in den handel zyn.
EEN BUSKRUITFABRIEK IN RIJSWIJK.
Bij Kon. Besluit is, uit overweging dat
het wenschelyk is de mogelijkheid te ope
nen om de inrichtingen, als bedoeld in art.
24 der hinderwet (inrichtingen bestemd tot
vervaardiging, verwerking en bewaring van
buskruit en andere ontplofbare stoffen) te
decentraliseeren, in de gemeente Ryswijk
een terrein aangewezen, waarop zoodanige
inrichtingen kunnen worden opgericht en
in werking gebracht.
Zaterdagmiddag te ruim half vijf ls
de luchttaxi van de K. L. M., de PH-
AJ.K. „Krekel", een Koolhoven F.K.-43,
welk toestel ook gebruikt wordt voor
de opleiding van verkeersvliegers, bo
ven het Vlisslngsche badstrand op ge
ringe hoogte bij het maken van een
bocht afgegleden en neergestort.
Het vliegtuig kwam terecht op het
badgedeelte, vlak naast het strand voor
zonnebaden, waar de badgasten op dat
oogenblik aanwezig waren.
Het toestel kwam met den neus naai
voren en met een harden slag op het
strand en vloog onmiddellyk in brand.
Toegesnelde badgasten, omstanders,
matrozen, soldaten en politie namen
onmiddellyk de blussching ter hand
door middel van het werpen van zand
in de hoogoplaaiende vlammen. Enkele
minuten later was ook de Vllssingsche
brandweer op het strand aanwezig.
De drie inzittenden, alle drie jonge
mannen, konden kort hierna uit het
toestel worden bevryd. Zy bleken reeds
overleden te zijn en hun lijken waren
deerlijk verminkt. Zij moeten onmid
dellijk bij het neerstorten van het toe
stel gedGOd zyn geweest.
De verongelukten waren twee leerlingen
van de rijksopleiding voor verkeersvliegers,
de 19-jarige van Tyen uit Vlissingen en de
eveneens 19-jarige Faber uit Amsterdam.
De derde Inzittende was de 25-jarige A. de
Visser, ryksemployé van het vliegveld
Haamstede.
De stoffelijke resten der slachtoffers zyn
per brandcard en per ziekenauto, door leden
van het Roode Kruis naar het Bethesda-
ziekenhuis te Vlissingen overgebracht.
Toen de Vlissingsche brandweer werd ge
alarmeerd, was zy juist met vele Nederland
sche en Belgische gasten en autoriteiten in
de nieuwe brandweerkazerne byeen ter
feestelyke opening van dit nieuwe gebouw.
Door de groote hitte was het bran
dende toestel moeilijk te naderen.
Het toestel cirkelde kort na vier uur
boven het Vlissingsche strand. Er werd druk
gezwommen en zeer velen lagen In het zand
te zonnen op het strandgedeelte van het
bad, dat daarvoor is bestemd. Het toestel,
dat zeer laag vloog, trok de belangstelling
van allen, die op het strand verkoeling zoch
ten. Terwyi het toestel een bocht maakte,
zagen de menschen, dat het kleine vliegtuig
van een hoogte van circa 100 meter afgleed
en naar beneden stortte. Met een geweldigen
smak kwam het toestel op het strand te
recht, op slechts zeer geringen afstand van
de zonnebaders. Van alle zyden renden de
HET ONGELUK MET DE NACHTEGAAL.
Teraardebestelling P. B. Leussink Jr.
In alle stilte en eenvoud is Zaterdagmid
dag op de begraafplaats te Lochem ter
aarde besteld het stoffelyk overschot van
den milicien P. B. Leussink Jr., die
zooals men zich herinnert Dinsdag bij
het ongeluk met het K.L.M.-vliegtuig
Nachtegaal by Schiphol om het leven is
gekomen.
Onder de vele aanwezigen op het kerk
hof bevonden zich o.m. de K.L.M.-piloot
Snitselaar, die de verongelukte Nachtegaal
dien noodlottigen Dinsdagmorgen bestuur
de. de marconist Oolgaard, de heer Loo
van den stationsdienst en de heer Breed-
veld van den technischen dienst op Schip
hol. Ook de burgemeester van Lochem, de
heer R. van Luttervelt, woonde de droeve
plechtigheid bij.
Namens den commandant van de 2e
compagnie luchtdoelartillerie, kapitein van
d(fr Laag, die wegens familieomstandig
heden verhinderd was, sprak luitenant van
Katwijk, die den omgekomen milicien
schetste als een flink en dapper soldaat.
Er waren o.m. bloemen van het 19e
peieton van de 2e compagnie, waarby
Leussink was ingedeeld, van de officieren,
onder-officieren en manschappen van het
le luchtvaartregiment, van de officieren
en vaandrigs van den luchtverdedigings
kring Amsterdam, van de K.L.M., van de
bemanning van de Nachtegaal en van de
vereeniging van K.L.M.-vliegers.
CARTONNAGEFABRIEK DOOR BRAND
VERWOEST.
Zaterdagmorgen heeft in de cartonnage-
fabriek Het Zuiden aan den Kanaaldyk te
Helmond een felle brand gewoed, waardoor
het bedrijf ernstig gestagneerd is geworden.
De brand werd omstreeks elf uur ontdekt
in een loods met cartonvoorraden en sloeg
van hieruit over naar de aangrenzende fa
briek. In korten tijd stond ook deze in lich
ter laaie. Inmiddels was de brandweer ge
alarmeerd die met groot materiaal het vuur
bestreed. Zy slaagde er in den brand tot de
fabriek te beperken, maar deze is geheel
verloren gegaan met de zich daarin bevin-
aende machinerieën.
De schade, welke op 50.000 wordt ge
raamd, wordt door verzekering op beurs-
polis gedekt. De fabriek was ook tegen
brandschade verzekerd. Het gebouw zelf
was eigendom van de N.V. Koninklyke Ne
derlandsche machinefabrieken en eveneens
verzekerd. Het bedrijf zal voorloopig min-
stens vier weken stil liggen.
menschen naar de plaats, waar het toestel
dat onmiddellyk na het neerstorten In
brand was gevlogen, terecht was gekomen
Met zand, dat in een zoo overvloedige massa
aanwezig was, trachtte men het hoog op
laaiende vuur te dooven, doch aanvankelijk
bleven deze pogingen zonder het gewenichte
resultaat, omdat de vlammen een zoo groote
hitte verspreidden, dat de brandende wrak
stukken byna niet waren te naderen. En
kele dapperen trotseerden echter het vuur
om te trachten de inzittenden uit het wrak
te trekken, doch hoe moedig zy hierby ook
te werk gingen, steeds dreven de vlammen
hen weer terug. Daarby kwam nog, dat de
inzittenden in het toestel bleken vast te
zitten.
Terwyi de onmiddellyk gewaarschuwde
brandweer van Vlissingen zich naar de
plaats van de ramp spoedde, trachtten de
omstanders nog een wanhopige poging te
doen het vliegtuig om te gooien. Zou dat
lukken, dan was het misschien mogelyk de
inzittenden te bevryden. Inderdaad slaagde
men er in het verongelukte en nog steeds
brandende toestel gedeelteiyk om te trek
ken. Nu bleek het mogelyk te zyn één der
inzittenden van Tyen uit het vlieg
tuig te trekken. Hy bleek echter reeds over
leden te zyn.
Het duurde nog geruimen tyd alvorens
de Identiteit van de drie slachtoffers kon
worden vastgesteld. Groot was de ontroe
ring, welke zich van de honderden, die het
ongeluk voor hun oogen hadden zien ge
beuren en met groote dapperheid hadden
getracht hulp te bieden, meester maakte,
doch deze ontroering werd dubbel groot,
toen kwam vast te staan, dat twee der ver
ongelukten Vlissingers waren: van Tijen en
de Visser. Laatstgenoemde was haven
meester van Haamstede en was sinds korten
tyd getrouwd. In Zeeuwsche korfbalkringen
was hy een bekende figuur.
Volgens ooggetuigen zou de bestuur
der van het vliegtuig een bocht, die hy
boven het strand op betrekkeUjk lage
hoogte maakte, te kort hebben geno
men, waardoor het toestel afgleed met
het bekende noodlottige gevolg.
De wrakstukken zyn onder bewaking ge
steld, totdat deskundigen zyn gearriveerd
om een onderzoek in te stellen.
De slachtoffers.
R. van Tyen, geboren 5 December 1910
te Vlissingen en G. Faber, geboren 13 Fe
bruari 1920 te Amsterdam, waren leerlingen
van de Ryksopleiding voor verkeersvliegers.
Reeds zeer geruimen tyd waren zy in het
bezit van het vliegbrevet A en zy zouden
binnenkort hun opleiding voor verkeers
vlieger hebben voltooid. Zy maakten dezen
Zaterdagmiddag een oefenvlucht met de
Krekel van Schiphol via Haamstede naar
Vlissingen. In Haamstede was de Visser In
het vliegtuige gestapt om het laatste gedeel
te van de vlucht mede te maken. Het lot
heeft echter gewild, dat de drie jonge men
nen kort vóór het eindpunt zyn veronge
lukt.
NEDERLANDSCHE OPERASTICHTING.
Aanvang der werkzaamheden.
Eenigen tyd geloden kon melding ge
maakt worden van de beraadslagingen, die
op initiatief der Wagr.ervereeniging plaats
vonden tusschen deze vereeniging, de Maat-
schappy tot bevordering der Toonkunst en
den Bond van Volksuniversiteiten met het
doel te geraken tot een door de drie ge
noemde instellingen op te richten stichting,
welke de totstandkoming van een Neder
land Opera stelselmatig zou voorbereiden.
Als gevolg van dit overleg werd in het
leven geroepen de „Nederlandsche Opera
stichting".
Voor de eerste maal werden als bestuurs
leden aangewezen de voorzitters der drie
constitueerende instellingen, t.w. de heeren
mr. dr. J. P. van Tienhoven, jhr. mr. dr. E.
A. van Beresteyn en dr. K. F. Proost.
Intusschen hebben de verschillende for
maliteiten die met de oprichting verban!
houden, haar beslag gekregen, zoodat thans
met de practische werkzaamheden een aan
vang kan worden gemaakt.
Tot deze werkzaamheden behoort in d«
eerste plaats het verkrygen van een zoo
volledig mogelyk overzicht van de krachten
die te zyner tyd hun medewerking aan een
Nederlandsche Opera zouden kunnen ver
leenen.
Als zoodanig komen in aanmerking zan
gers en zangeressen, alsmede personen,
waaruit te zyner tyd de artistieke en tech
nische staf gevormd zal moeten worden.
Gegadigden worden uitgenoodigd, zich
onder bijvoeging van alle ter zake dienende
bescheiden vóór 16 Juni a.s. schrifteiyk aan
te melden by het secretariaat der Neder-
lardsche Operastichting: Gabriel Metsu-
straat 30, Amsterdam.
EEN KIND SPEELDE MET VUUR.
Landbcuwschuur met kostbare werktuigen
afgebrand.
Zaterdagmorgen is brand ontstaan in een
landbouwschuur, grenzende aan de woning
van den landbouwer J. Kamer, aan den Slo-
terweg in de gemeente Haarlemmermeer.
Het vuur is ontstaan doordat een vierjarig
jongetje op het erf vlak by de schuur met
lucifers speelde. De brandweer uit Hoofd
dorp, die spoedig met twee motorspuiten
ter plaatse was, wist het vuur te localisee*
ren, zoodat de woning behouden bleef. Een
groot aantal landbouwwerktuigen, welke in
de schuur stonden, werd een prooi der vlam
men.
De schade, welke op ongeveer f 15.000
wordt geraamd, wordt door verzekering te'
dekt.