PSfÖutfÉ JAC. MET's AUTOMOBIELBEDRIJF N.V., ALKMAAR. Tel. 3444 Vliegtuig verongelukt bij Vlissingen. HEEFT DE HOOGSTE SMEERWA4RDE PER fil'LDEW! Alle VALVOLINE MOTOROILS in diverse verpakkingen verkrijgbaar bi) De drie inzittenden gedood. Een onjuiste manoeuvre de oorzaak Wetsontwerp autovervoer personen. Familiedrama te Meerssen Kasteelheer schiet zijn echtgenoote neer. TWEEDE BLAD 2 I MOTOR OIL Laat er niets van verloren gaan en l'w motor geregeld: i veraorgen dooreen bekwaam vakman, l'w garagehouder! Luchivaamj Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer. Aan de memorie van antwoord van den minister van waterstaat aan de Eerste Kamer inzake het wetsontwerp autover voer personen ontleenen wij: de vervoerspolitiek van de regeering dient aldus te worden geformuleerd, dat zij gericht is op een zoo economisch en zoo duurzaam mogelijke voorziening in de diverse vervoersbehoeften. Ter bereiking van dit doel wordt gestreefd naar een juist evenwicht tusschen de verschillende takken van het vervoerwezen, zóó, dat elk ten algemeenen nutte zoo goed mogelijk zijn taak kan vervullen; de concurrentie wordt daarbij weliswaar ter vermijding van voor het algemeen belang schadelijke misstanden aan zekere beperkingen ge bonden, maar zij blijft overigens in stand als stimulans voor optimale prestaties. Het zou ook naar de meer.ing van den minister onjuist zijn, het auto- busvervoer slechts te zien als een aanvulling van het spoorwegvervoer. Het ligt dan ook niet in zijn bedoe ling, dat vergunning voor avtobus- vervoer bij voorkeur zal worden ge geven aan de dochter-onderneming der Nederlandsche Spoorwegen, de A. T. O,, of aan de tramwegonder nemingen. Dat het karakter van coördinatie aan de voorgestelde regeling zou ontbreken, zou slechts dan als juist te aanvaarden zijn, indien men onder coördinatie ver stond het treffen van in elkaar grijpende wegvoerregelingen voor de verschillende takken van het transportwezen. Met de coördinatieregelingen wordt echter beoogd het scheppen van een kader, hetwelk een juiste taakverdeeling tusschen de ver schillende vervoertakken mogelijk maakt, en daartoe strekt, naar de minister meent, het wetsontwerp ongetwijfeld. Naar de in de praktijk opgedane onder vinding heeft geleerd, kan voor het berei ken van het met het wetsontwerp be oogde doel niet worden volstaan met het regelen van die vormen van vervoer, die in de eerste plaats in een publieke be hoefte voorzien, namelijk de geregelde diensten in den vorm van autobus diensten en het groepsvervoer in meer dan één gemeente. Bovendien is gebleken, dot geheele vrijlating van het vervoer binnen een gemeente voor het intercommunale ver voer zeer ongewenschte gevolgen kan hebben. De minister heeft er hierbij naar gestreefd, de vrijheid van de gemeente besturen zoo weinig mogelijk aan banden te leggen, door niet alleen de uitvoering, doch ook de uitwerking van het vergun ningsstelsel voor het vervoer binnen een gemeente en het daarmede in hoofdzaak overeenkomende huurautovervoer vrijwel geheel aan die besturen over te laten. Bij beslissingen op aanvragen om ver gunning of toestemming voor eenig ver voer dient bij de desbetreffende commissie steeds de overweging van het belang eener duurzame en redelijke voorziening in de algemeene verkeersbehoefte voorop te staan. Wordt toestemming gevraagd voor ongeregeld vervoer, waarin niet door een geregelden dienst kan worden voor zien, dan is er geen moeilijkheid, daar dan door verleening geen schade aan de algemeene verkeersvoorziening kan wor den toegebracht. Indien echter wel gere gelde diensten bestaan, die in het beoogde vervoer kunnen voorzien, dan zal eerst moeten worden overwogen, of met het verleenen van toestemming aan de uit de aanvraag blijkende vervoerbehoefte op een voor de betrokkenen méér bevredi gende wyze zou worden voorzien, en vervolgens zal een afweging *1! nen plaats te hebben tusschen de belangen, door die méér bevredigende voorziening gediend, en het algemeen belang, ver bonden aan de duurzame instandhouding op behoorlijken voet van de geregelde diensten. Naar het oordeel van den minister van waterstaat is het geenszins juist, dat het stelsel van het R. A. P. in de praktijk tot groote moeilijkheden aanleiding heeft ge geven. Dit blijkt ook wel uit de omstan digheid dat, sedert het R. A. P. op 15 Fe bruari 1937 in werking trad, ongeveer 120 beroepen in zake toerwagenritten zijn ingediend, tegenover een totaal aan tal verleende vergunningen van eenige honderdduizenden. De eisch van afzonderlijke toestemming per rit naast de bedrijfsvergunning voor dit vervoer is onvermijdelijk, wil men de geregelde diensten niet volledig doen ondermijnen. De opheffing van verscheiden kleinere stations maakt het ook naar het oordeel van den minister gewenscht, dat de be volking, welke anders van deze stations gebruik zou maken, een behoorlijke ver binding krijgt met de thans voor haar van belang zijnde spoorwegstations. Hij is gaarne bereid ertoe mede te werken, dat dit voor zoover noodig ook in de vergun ningen tot uiting komt. Het is naar de meening van den minis ter niet aan twijfel onderhevig, dat de gemeentebesturen aan de hand van de wet autovervoer personen ordenend zullen kunnen optreden ten opzichte van het taxi- en huurautobedrijf. NIET GOED UITGEKEKEN. Ernstig verkeersongeluk bij Oegstgeest. Zaterdagmiddag is een tienjarig zoontje van de familie Wiekhard te Leiden op dvn grooten verkeersweg bij Oegstgeest ter hoogte van De Slaag gegrepen door een personenauto uit Den Haag. Het jongetje stak den rijweg over zonder de naderende auto op te merken. Hij werd eenige meters meegesleurd en zeer ernstig aan het hoofd gewond. Ook kreeg hij een zware hersen schudding. In zorgwekkenden toestand is het ventje naar het Academisch ziekenhuis te Leiden vervoerd. Gistermiddag heeft zich op het kasteel Groot-Vaushartelt, naby Meerssen (L een familiedrama afgespeeld. Tydens een twist heeft de bewoner, de zestig jarige groot-grondbezitter E. R., zyn 42-jarige echtgenoote, geboren v. d. D. de W. met eenige revolverschoten van het leven beroofd. De dader is door de gemeente-politie kort na het gebeurde gearresteerd en overgebracht naar de marechaussee kazerne te Maastricht om ter beschik king van de justitie te worden gesteld. Het was omstreeks vier uur, dat in het historisch kasteel, gelegen temidden van heerlyk-groene landouwen, in de onmiddel- ïyke nabyheid van het vredige Geuldal, de harde droge knallen van een revolver weer klonken. In enkele oogenblikken had zich een vreeseiijk drama in een der vertrekken van het kasteel voltrokken. Echtelijke on- eenigheid had den kasteelheer dusdanig in woede doen ontsteken, dat hy een revolver greep en dit wapen op zyn vrouw richtte. Ondanks het ingrijpen van zijn negentien jarigen zoon en achtienjarige dochter, die by het twistgesprek aanwezig waren, vuur de de heer R. eenige malen. In de hart streek getroffen, zeeg zijn vrouw ineen. De zoon slaagde er daarop in zijn vader te overmeesteren en hem het wapen af te nemen. De heer J. Jr. ontbood onmiddellyk den arts van Aubcl uit Meerssen op het kasteel, die niet anders kon dan den dood van het slachtoffer vaststellen. Ook geeste- ïyke hulp was spoedig aanwezig, doch ook deze kon niet meer geboden worden. Even later verscheen de burgemeester van Meerssen, de heei J. H. Visschers, verge zeld van een veldwachter, ter plaatse voor het instellen van een onderzoek. In den loop van den middag brachten de subst. offi cier van justitie te Maastricht, mr. J. H. H. Dautzenberg, en de districtscommandant van de marechaussee eveneens een bezoek aan het kasteel. De burgemeester had onmiddellyk na zyn enkomst den dader gearresteerd en naar Maastricht laten overbrengen, waar hy aan een eerste verhoor is onderworpen. De heer R. is eigenaar van het bekende kasteel Groot-Vaushartelt, dat zyn geschied kundige waarde o.m. ontleent aan het feit, dat het heeft toebehoord aan koning Wil lem II. Het landgoed bestaat voor het groot ste gedeelte uit boomgaarden, welke een oppervlakte beslaan van niet minder dan 150 h.a., zoodat de heer R. met recht de grootste boomgaardbezitter van ons land kan worden genoemd. Nadat hij vroeger zyn bezit had verpacht, oefende hy de laatste jaren de vruchtenteelt in eigen be heer uit, waartoe hy over een grcot perso neel beschikte. Zooals van zelf spreekt, genoot de heer R. groote bekendheid in deze streek, hoewel hy zich niet veel onder de bevolking bewoog. Over de aanleiding van de noodlottige twist is momenteel nog niets bekend. We) weet men, dat zich in het gezin van den heer R. vroeger wel eens moeilykheden hadden voorgedaan, doch niemand heeft kunnen vermoeden, dat die tot dit gevolg zouden leiden. AUTO OP VOETPAD GEREDEN. Twee zwaar gewonden. Toen Zaterdagmiddag omstreeks 4 uur de bestuurder van een auto van P.T.T. te Nymegen moest uitwyken voor een kind, dat plotseling den ryweg overstak, ge raakte hy de macht over het stuur kwyt. De auto schoot het linkervoetpad op, waar de 41-jarige mejuffrouw J Th., twee broertjes en het 2-jarige jongetje J. V. lie pen. Mej. Th. en de 7-jarige V'. W. werden tegen den grond geworpen en kregen zware verwondingen aan het hoofd, de beide andere kinderen kwamer. er vrijwel ongedeerd af. De twee slachtoffers werden, na ter plaatse te zyn verbonden, naar hun respectievelyke woningen vervoerd. De chauffeur van de auto, welke tot staan kwam +egen een boom, kwam met den schrik vrij. Het voertuig werd zwaar beschadigd. BOSCH EN HEI IN VLAMMEN. Te Maasbree. Zaterdagmiddag brak brand uit in de dennenboschen op den Zandberg te Maas bree. Militairen en burgers bestreden het vuur door middel van tegenbranden en het maken van brandgangen, waardoor zij de vlammen konden stuiten. Drie h.a. dennen bosch ging hierby verleren. Men vermoedt, dat de brand ontstaan is door het wegwer pen van een brandende sigaar of sigaret. Boschbrand te Groesbeek. Gistermiddag om ongeveer half drie is op het terrein van het staatsboschbeheer te Groesbeek een hevige brand uitgebroken, welke werd ontdekt dcordat zich hevige rookwolken boven de bosschen verspreid den. In allerijl schoot hulp toe. Het vuur werd bestreden door arbeiders van het staatsboschbeheer, particulieren en militai ren van het te Groesbeek gelegerd grens wachtregiment. Ongeveer 3 h.a. werden door het vuur verwoest. Het is reeds de negende bcschbrand, welke in de omgeving van Groesbeek in de afgeloopen zeven da gen heeft gewoed. ALGEMEENE VERGADERING „KERK EN VREDE." Zaterdagochtend is de algemeene ver gadering van Kerk en Vrede voortgezet. Dr. M. van der Voet, zyn jaarrede uit sprekende, zeide dat het getuigenis van Kerk en Vrede noodiger is dan ooit. De wereldtoestand is ontstellend en onheil spellend: de oorlogsdreiging is zooal niet accuut, dan toch latent. Aan de cultureele verheffing van het volk kan niets gedaan worden, omdat het- militairisme hoogty viert, dat de beheerschende functie in de tegenwoordige staatshuishoudkunde is en de ideologie die overal en in alles domi neert. Niet te ontkei.nen valt dat het mili taire systeem als zoodanig de misschien onbewuste bondgenoot is van den totall- tairen staat. Onze leden moeten een keur bende vormen die waarschuwend optreedt tegen deze ideologie en deze daadwerke- iyke schending der Goddelijke geboden. In ons land wordt de vryheid van geloofs uiting geknot en wordt de vryheid van geweten geknecht. Men denke aan de strafmaat, die voor dienstweigering wordt toegepast. Het gaat er heen, dat wy als tweederangsonderdanen worden be schouwd. We voelen ons als de anderen, maar wij vragen eerbiediging van de op vatting, dat wij in laatste instantie God méér hebben te gehoorzamen dan de men- schen. Hier dreigt de spanning acuut te worden, doordat de overheid wordt gemi- litairiseerd. Kunnen we hopen op méér toenadering althans van den kant der kerk? Ook hier is geen oorzaak voor opti misme. De christelijke kerk moet een kloek getuigenis doen uitgaan tot de volken, in dezen tyd van geweldsverheeriyking. Vervolgens werd het beleid van het hoofdbestuur besproken. Na de pauze hielo ds. L. H. Ruitenberg zyn inleiding over het onderwerp: „Paci fistische volksverdediging, hierop volgde eenige bespreking, waarbij de inleider van antwoord diende. In de Zaterdagmiddagvergadering werd de rekening over 1938/39 in lasten en baten, sluitende met een bedrag van 15.368 goedgekeurd. De begrooting over 1939, die tot een bedrag van 12.400 sluit, werd eveneens goedgekeurd. By de bespreking van de propaganda stelde de afdeeling Zaandam de vraag naar een geschikt vrede's-leekenspel. Daarna sprak ds. J. ff. "Buskes Jr. over het onderwerp: .„Chflsten-antimilitairlst juist nu." Dr. van der Voet sloot de vergadering met een opwekking óm vastbesloten de opdracht, die God aan Kerk en Vrede gegeven heeft, te volbrengen. WEEKEINDTOCHT MET ONBEKENDE BESTEMMING VAN DEN A.N.W.B. Voor de vierde maal heeft de A.N.W.B. een weekeindtocht met onbekende bestem ming voor automobilisten en motorryders georganiseerd. Hoezeer deze tochten in den smaak vallen, bleek wel reeds spoedig, toen een record-aantal deelnemers zich aan de verschillende startplaatsen vervoegde. Het fraaie zomerweer zette aan dezen tweedaag- schen tocht zeer veel luister by, vooral om dat de 500-k.m. lange route de vele deel nemers leidde door de fraaiste gebieden van de provincies Gelderland, Overysel, Gronin gen, Drente en Utrecht. Deze weekeindtocht bracht de deelnemen in het Ooord-Oostelyk deel van ons land in gebieden, waarvan velen nooit hebben ge weten en zelfs niet hebben vermoed hoe schoon het daar is, waarby de uitgestrekt heid van het parcours bovendien zich ken merkte door de groote afwisseling van na tuurschoon en bevolkingsgroepen. Voor hen, die alleen des Zaterdags wenschten te rijden was een 350 k.m. lange route samengesteld, welke eveneens volko men voldeed. Op dezen tocht werd nader kennis ge maakt met de fraaie Veluwsche bosch- en heidepartyen, de karakteristieke water landschappen en de rustieke sfeer der Drentsche venen. KERSEN WORDEN DUUR DIT JAAR. Onder buitengewoon groote belangstelling uit den geheelen omtrek hebben te Tiel de eerste groote kersenverkoopingen plaats gehad. Uit de resultaten van deze verkoopingen, wrarbij de kersen uit de voornaamste boom gaarden in Tiel, Drumpt, Echteld, Zoelen, Ommeren, Kerk-Avezaath en Zennewynen verkocht werden, valt op te maken, dat de kersen dit jaar weer duur zullen worden, practisch bijna even duur als by een mis oogst. Want ondanks het feit, dat er aanvan kelijk zeer veel kersen verwacht werden, hebben ze thans bij de verkoopingen reeds 1 tot 2 per bushel (10 kg.) op het hout opgebracht. Op grond van deze verkoopingen zullen de kersen reeds op minstens 20 tot 40 cent per kg komen voor ze in den handel zyn. EEN BUSKRUITFABRIEK IN RIJSWIJK. Bij Kon. Besluit is, uit overweging dat het wenschelyk is de mogelijkheid te ope nen om de inrichtingen, als bedoeld in art. 24 der hinderwet (inrichtingen bestemd tot vervaardiging, verwerking en bewaring van buskruit en andere ontplofbare stoffen) te decentraliseeren, in de gemeente Ryswijk een terrein aangewezen, waarop zoodanige inrichtingen kunnen worden opgericht en in werking gebracht. Zaterdagmiddag te ruim half vijf ls de luchttaxi van de K. L. M., de PH- AJ.K. „Krekel", een Koolhoven F.K.-43, welk toestel ook gebruikt wordt voor de opleiding van verkeersvliegers, bo ven het Vlisslngsche badstrand op ge ringe hoogte bij het maken van een bocht afgegleden en neergestort. Het vliegtuig kwam terecht op het badgedeelte, vlak naast het strand voor zonnebaden, waar de badgasten op dat oogenblik aanwezig waren. Het toestel kwam met den neus naai voren en met een harden slag op het strand en vloog onmiddellyk in brand. Toegesnelde badgasten, omstanders, matrozen, soldaten en politie namen onmiddellyk de blussching ter hand door middel van het werpen van zand in de hoogoplaaiende vlammen. Enkele minuten later was ook de Vllssingsche brandweer op het strand aanwezig. De drie inzittenden, alle drie jonge mannen, konden kort hierna uit het toestel worden bevryd. Zy bleken reeds overleden te zijn en hun lijken waren deerlijk verminkt. Zij moeten onmid dellijk bij het neerstorten van het toe stel gedGOd zyn geweest. De verongelukten waren twee leerlingen van de rijksopleiding voor verkeersvliegers, de 19-jarige van Tyen uit Vlissingen en de eveneens 19-jarige Faber uit Amsterdam. De derde Inzittende was de 25-jarige A. de Visser, ryksemployé van het vliegveld Haamstede. De stoffelijke resten der slachtoffers zyn per brandcard en per ziekenauto, door leden van het Roode Kruis naar het Bethesda- ziekenhuis te Vlissingen overgebracht. Toen de Vlissingsche brandweer werd ge alarmeerd, was zy juist met vele Nederland sche en Belgische gasten en autoriteiten in de nieuwe brandweerkazerne byeen ter feestelyke opening van dit nieuwe gebouw. Door de groote hitte was het bran dende toestel moeilijk te naderen. Het toestel cirkelde kort na vier uur boven het Vlissingsche strand. Er werd druk gezwommen en zeer velen lagen In het zand te zonnen op het strandgedeelte van het bad, dat daarvoor is bestemd. Het toestel, dat zeer laag vloog, trok de belangstelling van allen, die op het strand verkoeling zoch ten. Terwyi het toestel een bocht maakte, zagen de menschen, dat het kleine vliegtuig van een hoogte van circa 100 meter afgleed en naar beneden stortte. Met een geweldigen smak kwam het toestel op het strand te recht, op slechts zeer geringen afstand van de zonnebaders. Van alle zyden renden de HET ONGELUK MET DE NACHTEGAAL. Teraardebestelling P. B. Leussink Jr. In alle stilte en eenvoud is Zaterdagmid dag op de begraafplaats te Lochem ter aarde besteld het stoffelyk overschot van den milicien P. B. Leussink Jr., die zooals men zich herinnert Dinsdag bij het ongeluk met het K.L.M.-vliegtuig Nachtegaal by Schiphol om het leven is gekomen. Onder de vele aanwezigen op het kerk hof bevonden zich o.m. de K.L.M.-piloot Snitselaar, die de verongelukte Nachtegaal dien noodlottigen Dinsdagmorgen bestuur de. de marconist Oolgaard, de heer Loo van den stationsdienst en de heer Breed- veld van den technischen dienst op Schip hol. Ook de burgemeester van Lochem, de heer R. van Luttervelt, woonde de droeve plechtigheid bij. Namens den commandant van de 2e compagnie luchtdoelartillerie, kapitein van d(fr Laag, die wegens familieomstandig heden verhinderd was, sprak luitenant van Katwijk, die den omgekomen milicien schetste als een flink en dapper soldaat. Er waren o.m. bloemen van het 19e peieton van de 2e compagnie, waarby Leussink was ingedeeld, van de officieren, onder-officieren en manschappen van het le luchtvaartregiment, van de officieren en vaandrigs van den luchtverdedigings kring Amsterdam, van de K.L.M., van de bemanning van de Nachtegaal en van de vereeniging van K.L.M.-vliegers. CARTONNAGEFABRIEK DOOR BRAND VERWOEST. Zaterdagmorgen heeft in de cartonnage- fabriek Het Zuiden aan den Kanaaldyk te Helmond een felle brand gewoed, waardoor het bedrijf ernstig gestagneerd is geworden. De brand werd omstreeks elf uur ontdekt in een loods met cartonvoorraden en sloeg van hieruit over naar de aangrenzende fa briek. In korten tijd stond ook deze in lich ter laaie. Inmiddels was de brandweer ge alarmeerd die met groot materiaal het vuur bestreed. Zy slaagde er in den brand tot de fabriek te beperken, maar deze is geheel verloren gegaan met de zich daarin bevin- aende machinerieën. De schade, welke op 50.000 wordt ge raamd, wordt door verzekering op beurs- polis gedekt. De fabriek was ook tegen brandschade verzekerd. Het gebouw zelf was eigendom van de N.V. Koninklyke Ne derlandsche machinefabrieken en eveneens verzekerd. Het bedrijf zal voorloopig min- stens vier weken stil liggen. menschen naar de plaats, waar het toestel dat onmiddellyk na het neerstorten In brand was gevlogen, terecht was gekomen Met zand, dat in een zoo overvloedige massa aanwezig was, trachtte men het hoog op laaiende vuur te dooven, doch aanvankelijk bleven deze pogingen zonder het gewenichte resultaat, omdat de vlammen een zoo groote hitte verspreidden, dat de brandende wrak stukken byna niet waren te naderen. En kele dapperen trotseerden echter het vuur om te trachten de inzittenden uit het wrak te trekken, doch hoe moedig zy hierby ook te werk gingen, steeds dreven de vlammen hen weer terug. Daarby kwam nog, dat de inzittenden in het toestel bleken vast te zitten. Terwyi de onmiddellyk gewaarschuwde brandweer van Vlissingen zich naar de plaats van de ramp spoedde, trachtten de omstanders nog een wanhopige poging te doen het vliegtuig om te gooien. Zou dat lukken, dan was het misschien mogelyk de inzittenden te bevryden. Inderdaad slaagde men er in het verongelukte en nog steeds brandende toestel gedeelteiyk om te trek ken. Nu bleek het mogelyk te zyn één der inzittenden van Tyen uit het vlieg tuig te trekken. Hy bleek echter reeds over leden te zyn. Het duurde nog geruimen tyd alvorens de Identiteit van de drie slachtoffers kon worden vastgesteld. Groot was de ontroe ring, welke zich van de honderden, die het ongeluk voor hun oogen hadden zien ge beuren en met groote dapperheid hadden getracht hulp te bieden, meester maakte, doch deze ontroering werd dubbel groot, toen kwam vast te staan, dat twee der ver ongelukten Vlissingers waren: van Tijen en de Visser. Laatstgenoemde was haven meester van Haamstede en was sinds korten tyd getrouwd. In Zeeuwsche korfbalkringen was hy een bekende figuur. Volgens ooggetuigen zou de bestuur der van het vliegtuig een bocht, die hy boven het strand op betrekkeUjk lage hoogte maakte, te kort hebben geno men, waardoor het toestel afgleed met het bekende noodlottige gevolg. De wrakstukken zyn onder bewaking ge steld, totdat deskundigen zyn gearriveerd om een onderzoek in te stellen. De slachtoffers. R. van Tyen, geboren 5 December 1910 te Vlissingen en G. Faber, geboren 13 Fe bruari 1920 te Amsterdam, waren leerlingen van de Ryksopleiding voor verkeersvliegers. Reeds zeer geruimen tyd waren zy in het bezit van het vliegbrevet A en zy zouden binnenkort hun opleiding voor verkeers vlieger hebben voltooid. Zy maakten dezen Zaterdagmiddag een oefenvlucht met de Krekel van Schiphol via Haamstede naar Vlissingen. In Haamstede was de Visser In het vliegtuige gestapt om het laatste gedeel te van de vlucht mede te maken. Het lot heeft echter gewild, dat de drie jonge men nen kort vóór het eindpunt zyn veronge lukt. NEDERLANDSCHE OPERASTICHTING. Aanvang der werkzaamheden. Eenigen tyd geloden kon melding ge maakt worden van de beraadslagingen, die op initiatief der Wagr.ervereeniging plaats vonden tusschen deze vereeniging, de Maat- schappy tot bevordering der Toonkunst en den Bond van Volksuniversiteiten met het doel te geraken tot een door de drie ge noemde instellingen op te richten stichting, welke de totstandkoming van een Neder land Opera stelselmatig zou voorbereiden. Als gevolg van dit overleg werd in het leven geroepen de „Nederlandsche Opera stichting". Voor de eerste maal werden als bestuurs leden aangewezen de voorzitters der drie constitueerende instellingen, t.w. de heeren mr. dr. J. P. van Tienhoven, jhr. mr. dr. E. A. van Beresteyn en dr. K. F. Proost. Intusschen hebben de verschillende for maliteiten die met de oprichting verban! houden, haar beslag gekregen, zoodat thans met de practische werkzaamheden een aan vang kan worden gemaakt. Tot deze werkzaamheden behoort in d« eerste plaats het verkrygen van een zoo volledig mogelyk overzicht van de krachten die te zyner tyd hun medewerking aan een Nederlandsche Opera zouden kunnen ver leenen. Als zoodanig komen in aanmerking zan gers en zangeressen, alsmede personen, waaruit te zyner tyd de artistieke en tech nische staf gevormd zal moeten worden. Gegadigden worden uitgenoodigd, zich onder bijvoeging van alle ter zake dienende bescheiden vóór 16 Juni a.s. schrifteiyk aan te melden by het secretariaat der Neder- lardsche Operastichting: Gabriel Metsu- straat 30, Amsterdam. EEN KIND SPEELDE MET VUUR. Landbcuwschuur met kostbare werktuigen afgebrand. Zaterdagmorgen is brand ontstaan in een landbouwschuur, grenzende aan de woning van den landbouwer J. Kamer, aan den Slo- terweg in de gemeente Haarlemmermeer. Het vuur is ontstaan doordat een vierjarig jongetje op het erf vlak by de schuur met lucifers speelde. De brandweer uit Hoofd dorp, die spoedig met twee motorspuiten ter plaatse was, wist het vuur te localisee* ren, zoodat de woning behouden bleef. Een groot aantal landbouwwerktuigen, welke in de schuur stonden, werd een prooi der vlam men. De schade, welke op ongeveer f 15.000 wordt geraamd, wordt door verzekering te' dekt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6