kritieke dagen
AMSTERDAMSCHE BEURS
LAATSTE BERICHTE
^fcheepstiidingen
f
Pluimveeteelt.
ACTUEEL DAGBLAD
Alkmaarsche Courant.
De besprekingen te Moskou.
Geheel buiten de Nederlandsche
regeering om.
De luchtlijn Java-Australië
bestaat een jaar,
Voor kleine tuinen.
In Augustus de
Dat is de meening van velen
in Engeland.
Meer dan ooit is een
dus gewenscht.
(Adm. Voordam C 9)
EERSTE BLAD
(ONGECORRIGEERD).
Naar aanleiding van de berichten,
volgens welke Nederland zou zijn ge
noemd in de onderhandelingen, welke
dezer dagen te Moskou zijn gevoerd tus-
schen afgevaardigden der Engelsche en
Fransche regeeringen met de Sovjet-
Unie, doet de regeeringspersdienst ons
de volgende officieele verklaring toe
komen:
De Nederlandsche regeering is in deze
onderhandelingen op geenerlei wijze
gekend en heeft de betreffende berich
ten eerst uit de bladen vernomen. De
regeering heeft hierin aanleiding ge
vonden het traditioneele Nederlandsche
standpunt, zich afzijdig te houden van
de tegenstellingen die op dit oogenblik
in Europa bestaan, opnieuw te bevesti
gen.
Vandaag, 3 Juli 1939, is het een jaar ge
leden, dat de officieele opening van den ge-
regelden dienst van de K. N. I. L. M. van
Batavia naar Sydney en terug werd ge
opend. Een jaar geleden werd de mogelijk-
geschapen om in twee en een halven dag
van de hoofdstad van Nederlandsch-Indië
naar de Oostkust van Australië te reizen en
aangezien de Australiëlijn van de K. N. I.
L. M. aansluit op de Indië-lijn van de
K. L. M., was het daarmede tevens moge
lijk om in den luttelen tijdsduur van acht
dagen van Amsterdam (Londen) uit Sydney
te bereiken.
De dienstregelmaat op de lijn Batavia
Sydney bedroeg 97 procent. De lijn heeft
een lengte van 6519 kilometer. In totaal is in
dit eerste exploitatie-jaar een afstand van
1.355.952 kilometer afgelegd, terwijl 384 pas
sagiers, 7748 kilogram goederen en extra
bagage en 5168 kilogram post van Neder
landsch-Indië naar Australië werden ver
voerd. Het vervoer van Australië naar
Nederlandsch-Indië bedroeg 244 passagiers,
en 2468 kilogram goederen en extra bagage.
Post mag door de K. N. I. L. M. van Austra
lië naar Indië niet worden vervoerd. Deze
cijfers houden in, dat in het eerste half jaar
van het bestaan van den luchtlijn de bezet
tingsgraad vijftig, in het tweede halfjaar
zestig procent bedroeg, hetgeen zeer gun
stig voor een nieuwe luchtlijn mag worden
genoemd.
De mogelijkheid, welke deze snelle lucht-
verbinding schept, blijkt uit het feit, dat
enkele malen passagiers van de K. N. I. L.
M. diensten gebruik maakten om van Sydney
uit binnen veertien dagen in San Francisco
te zijn.
DE KABINETSCRISIS.
Dr. Colijn bij mr. dr. Deckers.
Dr. H. Colijn heeft gistermiddag ten huize
van mr. dr. L. N. Dcckers met dezen in zijn
hoedanigheid van voorzitter der r.k.-Kamer-
fractie, informatorische besprekingen gehou
den.
AANKOMST NEDERLAND EXPRESS.
De N.V. Stoomvaart Mij. Nederland meldt,
dat de speciale trein met passagiers en post
in aansluiting op het m.s. „Marnix van St.
Aldegonda", onvoorziene omstandigheden
voorbehouden, Woensdagmorgen 5 Juli om
10.20 uur van Genua zal vertrekken. Aan
komst Donderdagmorgen 6 Juli 10.07 te
den Haag S.S, en 10.12 uur te Amsterdam
C.S.
MINISTER VAN DIJK BIJ DE L.V.A.
TE SOESTERBERG.
Vanmorgen heeft de minister van defen
sie, dr. J. J. C. van Dijk, een officieel be
zoek gebracht aan de luchtvaartafdeeling te
Soesterberg in verband met het Zaterdag
1 Juli in werking getreden koninklijk besluit,
d.d. 22 December 1938, waarbij de militaire
luchtmacht tot afzonderlijk wapen werd ver
heven en hiermede officieel erkend als be
langrijk onderdeel van het leger.
HELDEN DER ZEE-FONDS
„DORUS RIJKERS".
Te den Helder werd Zaterdagmiddag de
15de jaarvergadering gehouden van het
Helden-der-zee-fonds „Dorus Rijkers",
onder voorzitterschap van den heer G.
Whitlau te Rijswijk. Blijkens het jaarver
slag werd in 1938 aan 155 oud-redders on
dersteuning verkend tot een bedrag van
34.368 het Noorden van Noordholland
met de eilanden ontving hiervan een be
langrijk deel, n.1. 22.312 aan 101 oud
redders zijnde circa 65 procent. (Het fonds
keerde vanaf 1923 tot en met 1938 uit een
bedrag van 398.638).
Een der Heldersche leden uit andere
plaatsen waren, behalve het bestuur, geen
leden aanwezig deed het verzoek
voortaan de verschillende aanvragen om
ondersteuning eenigszins vlugger af te
wikkelen, al of niet gunstig voor de aan
vragers.
Een ander lid adviseerde het bestuur
gebruik te maken van de bedrijfsstatistiek
der levensverzekering-maatschappijen,
teneinde te kunnen vaststellen de uit te
betalen bedragen aan de oud-redders. Met
het oog op het geleidelijk uitsterven van
dit aantal. Een en ander zou waarschijnlijk
kunnen leiden tot het uitkeeren aan meer
dere personen, daar het aantal aanvragen
om ondersteuning nog groot is.
INDIENSTSTELLING VAN DE O. 19.
Hedenmorgen is op de werf Wilton-
Feijenoord de nieuwste aanwinst van de Ne
derlandsche marine de onderzeeboot-mijnen-
legger O. 19 in dienst gesteld.
Te half elf arriveerde de chef van het
bureau materieel der zeevaart van het mi
nisterie van defensie, vice-admiraal A. Vos,
vergezeld van een der leden van de directie
van de werf, ing. C. H. Teschmacher. Een
contingent tamboers en pijpers van de ma
riniers uit Rotterdam bracht het eerbewijs.
De bemanningen werden geïnspecteerd,
waarna de vice-admiraal zich aan boord van
het schip begaf om het te inspecteeren.
Terug aan den wal nam vice-admiraal Vos
het schip van de werf over en gaf het com
mando aan luitenant van Dongen, wien hij
opdroeg het schip in dienst te stellen van
de Koninklijke Marine. De nieuwe com
mandant, vergezeld van luitenant Snippe,
begaf zich aan boord van de onderzeeboot
en met luider stem gaf hij daar het bevel de
vlag, de winkel en de Geus te hijschen,
welke langzaam onder het spelen van de
Vaandelmarsch omhoog gingen aan de
korte masten achter op den commandatoren
en op den boek van het schip. Vervolgens
hield de commandant een toespraak tot de
bemanning.
De O. 19, die op 15 September 1938 te wa
ter gelaten is en de proefvaart maakte van
begin Maart tot half April j.1. is de 34ste
onderzeeboot van de Nederlandsche Marine.
Zij heeft een bemanning van 38 koppen, die
het schip 25 Juli a.s., rechtstreeks van
Nieuwediep via het Suezkanaal naar Indië
zal varen. Reeds morgen vertrekt het schip
naar het Nieuwediep. De O. 19 is de grootste
onderzeeboot van onze marine.
FAMILIEDRAMA TE OEGSTGEEST.
Gistermiddag heeft te Oegstgeest een
vrouw haar map tijdens een twist in hun
woning met een aardappelmesje een steek
in den rug toegebracht. De man is tengevol
ge hiervan neergevallen, waarna de vrouw,
die in zeer overspannen toestand verkeer
de, naar de woning van den chef-veldwach
ter is geloopen met de mededeeling, dat zij
haar man vermoord had.
De chef-veldwachter was niet thuis, doch
werd spoedig van het gebeurde op de hoog
te gesteld.
Toen hij zich naar de woning, waar de
twist had plaats gehad, had begeven, vond
hij daar ook de vrouw op den grond liggen.
Zij had getracht de hand aan zich zelf te
slaan en had zich met een mes een ernstige
snede aan de hals toegebracht. De man en
vrouw, die beiden veel bloed verloren
hadden, werden nadat zij door de artsen
Hugenholtz en Leemhuis uit Oegstgeest en
dr. Niemer uit Leiden voorloopig waren
yerbonden -— naar het academisch zieken
huis en het St. Elisabethziekenhuis te Lei
den overgebracht. De toestand van beiden
was vanmorgen bevredigend. Men gelooft
niet, dat er levensgevaar bestaat.
VACANTIEVOORBEREIDINGEN.
Wanneer we er een tuin op na houden,
waar we aan gehecht zijn en waar we tót
ver in het najaar van willen genieten, dan
kunnen we ons nauwelijks de weelde per-
mitteeren met vacantie te gaan, want juist
in den warmen tijd eischt de tuin immers
bijzonder veel zorg. Moeten we onver
wachts op reis, dan is het bijna zeker dat
we onzen tuin later in 'n dusdanigen staat
van verval aantreffen, dat we hem het ge-
heele verdere najaar niet meer kunnen
krijgen zooals hij behoort te zijn. We ne
men dus liever als het eenigszins mogelijk
is, maatregelen opdat ons niet te veel te
leurstellingen zullen wachten.
In den moestuin zullen we de vroege
erwten, die afgedragen zijn, al kunnen op
ruimen en als we een open zonnig plekje
hebben, kunnen we nog wat erwten, peu
len en late stamboonen leggen, terwijl Win-
terramenas nog gezaaid kan worden. Goed
uitgegroeide Zomerandijvie kunnen we op
binden, als we niet al te lang wegblijven,
in ieder geval niet alle struiken tegelijk.
De grond tusschen de boonen og eens goed
losmaken en de boonen om de staken aan
aarden.
Van de afgedragen Aardbeiplanten wor
den de jonge uitloopers verwijderd, tenzij
we jonge plantjes willen hebben. Daarvoor
nemen we alleen degenen, die 't dichtst bij
de moederplant zitten, omdat die 't krach
tigste zijn. Wanneer we onder die jonge
uitloopers potjes met goede aarde in den
grond graven en we zetten een paar pen
netjes over de rank, dan zullen zij spoedig
wortelen, en we zullen stevige planten met
behoorlijke kluiten krijgen.
Bloedluisplekken en de omgeving daar
van op de vruchtboomen worden met een
kwastje met kankerteer of kankerdood in
gesmeerd, hetgeen we later nog eens her
halen.
Alle afgestorven Tulpen en Hyacinthen
worden opgegraven en uit de zon te dro
gen gelegd. Daarna wordt het buitenste
laagje er af gepeld en de bollen droog be
waard tot het najaar. Op de leege plekken
zetten we nog één-jarige zaaibloemen uit,
die dan volop bloeien als we terugkomen.
Uitgebloeide bloemen worden zorgvuldig
verwijderd van de vaste planten zoowel als
van het zaaigoed, terwijl alle vaste planten
en Dahlia's opgebonden worden, als is het
nu misschien nog niet eens noodig, we zul
len er later dankbaar voor zijn, want door
een enkele onweersbui kan alles verwaaid
zijn als we geen voorzorgen nemen.
Het gazon maaien we kort en steken de
randen b(j, terwijl we bij droog weer nog
eens flink sproeien, zoodat de grond goed
verzadigd is en weer wat droogte zal kun
nen verdragen.
Kamerplanten zetten we op een eenigs
zins beschaduwd plekje buiten en bij voor
keur graven we de potten in om uitdrogen
te voorkomen.
BLOEMEN SNIJDEN EN VERZORGEN.
Wanneer we van afgesneden bloemen uit
den tuin lang willen genieten, moeten we
ze niet alleen goed verzorgen als ze een
maal in vazen geschikt zijn, maar we moe
ten beginnen met ze op de juiste wijze te
snijden. En dat doen we nooit in de volle
zon of als het regent, doch bij voorkeur
's morgens -vroeg wanneer de dauw nog op
de planten ligt.. Het snijden na zonsonder
gang heeft het bezwaar dat de zonnewarm
te overdag de meeste vochtdeelen aan de
planten onttrokken heeft, zoodat ze veel
minder frisch zijn als in den vroegen och
tend.
Bloemen die spoedig uitvallen, als Rozen,
Papavers en Slaapmutsjes worden in knop
gesneden, op het moment dat z(j even op
springen. Bloemen die spoedig slap hangen,
zooals Dahlia's, Margrieten en Asters wor
den eerst als zij volkomen rijp zijn gesne
den, hetgeen ook geldt voor de later ver
schijnende Chrysanthen. Bloemen die in
trossen bloeien, als Delphiniums, Gladiolen
Montbretia's enz. worden bij voorkeur ge
sneden als zij halverwege den tros in bloei
z(jn gekomen, de rest van de bloemen zal
zich dan verder op water ontwikkelen. Lu
pnen vormen hierop wel een uitzonde
ring, wanneer hier het bovenste deel nog
in knop is laat de tros op water dadelijk de
knopjes vallen, zoodat we hierbij moeten
wachten tot de bloem geheel rijp is.
Bij het snijden van Rozen moeten we er
aan denken dat we nooit de heele takken
wegnemen, waardoor we de planten zou
den uitputten. Minstens één voltallig (vijf
tallig) blad moeten we aan de steel laten
zitten om te bevorderen dat er zich in de
oksel weer een nieuwe tak zal kunnen ont
wikkelen. Om desondanks toch langgesteel-
de Rozen te kunnen snijden zullen we de
struiken sterk moeten mesten. Alle bloe
men met houtige stengels als Rozep, Cr(j-
santhen en Heestertakken snijden we met
een schuine snede en we kunen ten over
vloede den stengel nog splijten om zooveel
mogelijk de watertoevoer te bevorderen.
Men verwondert zich er wel eens over dat
bloemen die zoo versch uit den tuin gesne
den zijn zoo spoedig verwelken, dikwijls
nog eerder dan de bloemen van den bloe
mist, die toch onmogelijk even versch kun
nen zijn. Volgens de vaklieden moeten bloe
men nooit meteen in vazen gezet worden,
doch eerst „optrekken", d. w. z. eenige uren
of gedurende een nacht tot de hals in het
water staan op een koele plaats. Daarna
worden de stelen even bijgesneden en dan
eerst in de vazen geschikt, zoodanig dat zij
niet te nauw opeen gepakt staan, en dat de
stelen ongeveer half in het water staan met
uitzondering van Lathyrus die slechts heel
weinig water behoeft.
In de kamer zijn warmte, zpn, droogte,
rook en tocht wel de grootste vijanden van
de bloemen, waaraan dikwijls weinig te
doen is, we kunnen dan nog veel redden
door ze 's nachts weer op een koele plaats
te laten optrekken, y?
A. C. MULLER—IDZERDA.
Vragen, deze rubriek betreffende, kun
nen door onze abonné's worden gezonden
aan dr. te Hennepe, Heemraadsingel III te
Rotterdam. Postzegel voor antwoord in
sluiten en blad vermelden.
Het verslag der Rijksseruminrichting te
Rotterdam.
Zooals ik herhaalde malen geschreven
heb biedt de Rijksseruminrichting te Rot
terdam gelegenheid gestorven pluimvee en
konijnen gratis te laten onderzoeken. Van
deze gelegenheid wordt zeer druk gebruik
gemaakt, waardoor wordt bereikt dat de
pluimveehouders op de hoogte komen van
de ziekten die er onder hun pluimvee heer-
schen en tevens dat, mochten er ernstige
besmettelijke ziekten uitbreken, die gevaar
voor de omgeving opleveren, er direct des
kundig ingegrepen kan worden. Dit sy
steem werkt reeds meer dan 30 jaren en
men kan zeggen dat hierdoor belangrijk
medegewerkt is om den pluimveestapel in
ons land vrij van ernstige ziekten te hou
den. Dit is dus een nationaal belang van
groote waarde.
Sinds jaar en dag wijs ik op deze prach
tige gratis regeeringshulp voor de pluim
veehouders in artikelen en op lezingen en
toch kreeg ik op 8 Juni en brief van een
lezer uit Oude Pekela, die het volgende
schrijft: „Gaarne zou ik advies hebben om
trent mijn kippen, 't Begon met aldoor drin
ken, tweeden dag suffen, niet eten en knip
peren met de oogleden, 's Avonds etter
spuwen en diarrhee. Ze werden erg licht.
Een had een goed gewicht en viel zoo maar
dood. Wij hebben hem opengesneden en
bemerkten toen dat hij een ei bij zich had
zonder harde dop en daar zat een gewas
op, net vleesch als de maag van een kip".
Eerlijk gezegd ben ik niet gauw uit het
veld geslagen maar deze brief heeft me
toch wel even paf doen staan. Zooveel on
kunde bij een lezer van mijn artikelen had
ik toch absoluut niet verwacht. Ik zal op
dezen bief niet verder ingaan. Zonder on
derzoek kan ik geen uitspraak doen en ik
heb niets aan dergelijke beschrijvingen. De
eerste eisch is en blijft: opzenden ter on
derzoek naar de Rijksseruminrichting.
Het groote gevaar van dat soort brieven is
verder nog dat men op antwoord blijft
wachten en dat kan soms lang duren. Ik
ben nu juist terug van een reis naar het
Internationale Landbouw-Congres in Dres-
den en de groote Landbouwtentoonstelling
in Leipzig (waarover een volgenden keer)
en brieven zijn dus dagen lang blijven lig
gen.
Doch nu dan over het onderzoek aan de
Rijksseruminrichting. Zooals gezegd, wij
krijgen daardoor een aardig overzicht, dat
groote waarde heeft voor de bestrijding
der pluimveeziekten. Neem eens de ziekte
die op het oogenblik sterk heerscht en
waarover ik eenige weken breedvoerig ge
sproken heb, de zomersterfte der aanko
mende kuikens, de coccidiosis. Uit bijgaande
tabel ziet men dat 1939 weer evenals 1937
een coccidiosis-jaar wordt. Even herhaal ik
nog dat coccidiosis soms zonder duidelijke
verschijnselen Verloopt, alleen maar slapte,
bleekheid, niet groeien, mager worden.
Soms, en dat zien we op het oogenblik heel
sterk: verlamming van beenen of vleugels,
soms snot, soms bloeddiarrhee. De bestrij
dingsmaatregelen heb ik onlangs ook ge
geven.
Overzicht der aan coccidiosis gestorven
kippen en kuikens, die naar de Rijksserum-
inrichting ter
onderzoek gezonden
werden.
1936
1937
1938
1939
Januari
6
10
13
14
Februari
4
16
9
9
Maart
3
3
7
10
April
6
53
17
12
Mei
85
202
67
135
Juni
134
182
161
Juli
87
159
136
Augustus
79
80
90
September
77
63
67
October
31
40
39
November
22
48
23
December
8
7
22
Hieruit zien
we,
dat het gemotiveerd is
un juwi wijtiuuuti niaLiiug tcgcix ut tutti-
diosis te waarschuwen en dat we door het
boven besproken systeem van gratis onder
zoek van dood pluimvee tot dergelijke nut
tige gegevens kunnen komen.
Nog een opmerking: Denk er om de jonge
dieren thans tegen diphtherie te laten in
enten.
Dr. B. J. C. TE HENNEPE.
Nadruk verboden.
BUICK-RECAME VOOR 70
IN DAGBLADEN.
Buick stond met haar verkoop in 1935
nog op de zevende plaats. In dat jaar
is het bedrijf echter nog meer aan
dacht gaan geven aan zijn dagblad
reclame, in welk medium in 1938 zelfs
7'0 van het reclamebudget werd
belegd.
Mede daardoor was Buick vorig jaar
tot de vierde plaats gestegen. Voor
1939 heeft Buick het plan het percen
tage voor conrantenreclame nog te
verhoogen.
„Wij hebben begrepen, dat advertee-
ren in de dagbladen een vorm van
reclame is, die zich bij iedere situatie
aanpast. Wij kunnen ermede over het
heele land adverteeren en zoo noodig
onzen verkoop ook locaal intensivee-
ren", zei kortelings een der verkoops
leiders.
IN BOSCH EN HEIDE ZUTGD GAST
VOOR, BBANDCiEVMR DU6 OPGEWST.
neoebl-
Hf.lPEMl
f pijl «wart,
rechter pijl reed
v* y
Linker pijl r«©d,
reebter pijl *it
STOOMVAARTLIJNEN.
Kon. Ned. Stoomb. Mij.
Agamemnon 2 Juli van Izmir n. Istanbul.
Amor 29 Juni van Curagao n. Maracaibo.
Aurora 2 Juli v. Istanbul n. Kimassi.
Berenice 30 Juni v. Malta n. Rotterdam.
Colombia 2 Juli te Amsterdam.
Deucalion 1 Juli v. Izmir n. Algiers F. B.
Doros 3 Juli v.m. Holtenaur gepass.
Flevo 3 Juli te Amsterdam.
Ganymedes 2 Juli v. Alexandrië n. Jaffa.
Helder 2 Juli te Curagao.
Irene 1 Juli Lissabon.
Iris I Juli v. A'dam n. Brodeux.
Karpo 1 Juli te Halmstad.
El Libertador 28 Juni van Curagoa naar
Maracaibo.
Luna 30 Juni v. N. York n. Pt. Au Prince.
Manto 1 Juli te Amsterdam.
Merope 1 Juli v. Dantzig n. A'dam.
Nereus 1 Juli te Kopenhagen.
Oberon 1 Juli te Savona.
Odysseus 2 Juli te Amsterdam.
Orpheus 2 Juli te Odense.
Pericles 1 Juli van Curagao n. Trinidad.
Perseus 3 Juli 1 uur Brunsbuettel gepass.
Pygmalion 2 Juli 15.30 uur te Hamburg.
Socrates 2 Juli te Amsterdam.
Stella 3 Juli te Amsterdam.
Theseus 1 Juli te en v. Musel n. Oporto.
Tiberius lJuli te Amsterdam.
Trajanus 1 Juli v. Santander n. Oporto.
Triton 3 Juli 5.45 u. Ouessant gepass.
Vesta 1 Juli van Gibraltar n. Oran,
Vulcanus 1 Juli te Triëst.
Venus 1 Juli v. R'dam n. Lissabon.
Saturnus 1 Juli v. R'dam n. Portimao.
Atlas 30 Juni v. Curagao n. O.-Venezuela.
Baralt 1 Juli van Curagao naar Bovenw.
eilanden.
Strabo 30 Juni v. Curagao n. Haiti.
Dido 1 Juli v. Curacao n. Dom havens.
Plato 30 Juni te Curagao.
Stoomv. Mij. Nederland.
Tjikandi uitr. 2 Juli te Port Said.
Saparoea S. J. P. L. 2 Juli van Cebu.
Taj andoen 3 Juli te Antwerpen.
Tarakan jeugdreis n. Noorwegen 1 Juli v.
IJmuiden.
Marnix van Port Said 1 Juli (thuisr.)
HollandAmerika Lijn.
Zaandam 2 Juli n.m. te New York,
Edam 1 Juli n.m. v. New Orleans.
Beemsterdijk 2 Juli v.m. te Brudgeport.
Veendam 1 Juli n.m. van Southampton.
Leerdam 1 Juli n.m. van Havanna.
Binnendijk 1 Juli 16 uur van Antwerpen.
Volendam 1 Juli n.m. van New York.
Delftdijk 30 Juni v.m. te Willemstad.
Bilderdijk 1 Juli 17 u. n.m. v. New York.
Kon. Holl. Lloyd.
Eemland 2 Juli uitr. 22 uur van Bremen.
Salland 1 Juli 24 u. v. Santos, thuisr.
Amstelland uitr. 1 Juli van Bahia.
Kon. Paketv. Mij.
Bandjermasin 1 Juli Belawan gepass. -
Rotterdamsche Lloyd.
Dempo pass. 2 Juli 1 lu. Kaap Del Ameie.
Indrapoera 2 Juli 17 u. van Lissabon.
Slamat 2 Juli 10 u. van Colombo.
Bantam pass. 2 Juli 6 u. Kaap Guardafui.
Brastagi pass. 2 Juli 5 u. Finisterre.
Garoet 2 Juli 6 u. van Port Said.
Japara pass. 1 Juli 17 u. Point de Galle.
Kota Baroe 2 Juli van Suez.
Kota Gede 2 Juli 14 u. van Sabang.
Tapanoeli pass. 2 Juli 11 u. Finisterre.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCHj
LANDBOUWCBEDIET N.V.
van Maandag 3 Juli 1939 ;lr
Vor.k.
STAATSLEENINGEN.
3—314 Nederl. 1938 95»/.
3 Ned.-lndië 1937 92»/4
5)4 Duitschl. '30 m. verkL 18'/.
BANKINSTELLINGEN.
Amsterd. Bank113
Handel Mij. Cert. v. 250 123
Koloniale Bank161V.
Ned. Ind. Handelsbank .112
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg. Kunstzijde Unie 33»/4
Calvé Delft Cert. 80
NederL Ford 3331/.
Lever Bros129l/e
Philips Gloei!. Gem. Bezit 1987,
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Bthleb. Steel
Cities Service
Generaal Motors
Kennecott Copper
North American Rayon
Republic Steel
Standard Brands
Steel comm
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H. V.
Java Cultuur
Ned. (nd. Suiker Unie
Vereen Vorstenlanden
MIJNBOUW.
Aig. Ezplor. Mij.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon Petr.
Perlak i
Phillips Oil -
SI Ml Union
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.'
Holland—Amerika lijn
JavaChina—Japan lijn
Kon Ned. Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembab
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Illinois Central
Southern Pacifio
Southern Railw,
Union Pacific
Can Pac. 31/. 3Vis
tExclaim. 'Exdividend.
§Noteering per 50. x) ex-coupon
Prolongatie vorige koers heden pCt.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
OFFICIEEL.
Vorige koers heden
1.88'/, 1.88»/.
8.81'/, 8.81'/,
75.55 75.55
4.99 4.99
32.03 32.03
42.44 42.47
39.37 )4 39.37)4
45.42)4 45.42)4
44.32)4 44.3214.
f
t
III»
ff
29®/.
3816/] 6
,46/16
31»/,
23 V,
11V.
10'i/ie
5i/8
337/j,
3
3903/,
186
206'/,
88
60
100
281'/4
296'/,
573/,
241/,
8
9V,
180'/,
127
80'/,
109
81i/4
2'/,
26
70'/,
99
104
134
'851/,
148
197»
8«/„
9»/],
lO'/i,
71'/,
3'/«
2.45-3.00
95
926/ls
17 Vu
114
1233/.
1617,
III1/4
337.
78'/,
128-'/,
200}-1/,
17'/w
38i«/16- J
47i«
23»/is-f
1078-3/4
57,
33H/M
216/l6
388-71/,
106
206
87'/,
60
1C0
2821/,
295'/4
24>
8-V16
9716-7,
181'/,
125
791/,
110
60
2 Vtó
961/,
70
97
1047,
189'/,
145
19'/,
87i«
97s
10
New-York
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel (Belga)
Zürich
Kopenhagen
Stockholm
Oslo