kritieke dagen AMSTERDAMSCHE BEURS LAATSTE BERICHTE ^fcheepstiidingen f Pluimveeteelt. ACTUEEL DAGBLAD Alkmaarsche Courant. De besprekingen te Moskou. Geheel buiten de Nederlandsche regeering om. De luchtlijn Java-Australië bestaat een jaar, Voor kleine tuinen. In Augustus de Dat is de meening van velen in Engeland. Meer dan ooit is een dus gewenscht. (Adm. Voordam C 9) EERSTE BLAD (ONGECORRIGEERD). Naar aanleiding van de berichten, volgens welke Nederland zou zijn ge noemd in de onderhandelingen, welke dezer dagen te Moskou zijn gevoerd tus- schen afgevaardigden der Engelsche en Fransche regeeringen met de Sovjet- Unie, doet de regeeringspersdienst ons de volgende officieele verklaring toe komen: De Nederlandsche regeering is in deze onderhandelingen op geenerlei wijze gekend en heeft de betreffende berich ten eerst uit de bladen vernomen. De regeering heeft hierin aanleiding ge vonden het traditioneele Nederlandsche standpunt, zich afzijdig te houden van de tegenstellingen die op dit oogenblik in Europa bestaan, opnieuw te bevesti gen. Vandaag, 3 Juli 1939, is het een jaar ge leden, dat de officieele opening van den ge- regelden dienst van de K. N. I. L. M. van Batavia naar Sydney en terug werd ge opend. Een jaar geleden werd de mogelijk- geschapen om in twee en een halven dag van de hoofdstad van Nederlandsch-Indië naar de Oostkust van Australië te reizen en aangezien de Australiëlijn van de K. N. I. L. M. aansluit op de Indië-lijn van de K. L. M., was het daarmede tevens moge lijk om in den luttelen tijdsduur van acht dagen van Amsterdam (Londen) uit Sydney te bereiken. De dienstregelmaat op de lijn Batavia Sydney bedroeg 97 procent. De lijn heeft een lengte van 6519 kilometer. In totaal is in dit eerste exploitatie-jaar een afstand van 1.355.952 kilometer afgelegd, terwijl 384 pas sagiers, 7748 kilogram goederen en extra bagage en 5168 kilogram post van Neder landsch-Indië naar Australië werden ver voerd. Het vervoer van Australië naar Nederlandsch-Indië bedroeg 244 passagiers, en 2468 kilogram goederen en extra bagage. Post mag door de K. N. I. L. M. van Austra lië naar Indië niet worden vervoerd. Deze cijfers houden in, dat in het eerste half jaar van het bestaan van den luchtlijn de bezet tingsgraad vijftig, in het tweede halfjaar zestig procent bedroeg, hetgeen zeer gun stig voor een nieuwe luchtlijn mag worden genoemd. De mogelijkheid, welke deze snelle lucht- verbinding schept, blijkt uit het feit, dat enkele malen passagiers van de K. N. I. L. M. diensten gebruik maakten om van Sydney uit binnen veertien dagen in San Francisco te zijn. DE KABINETSCRISIS. Dr. Colijn bij mr. dr. Deckers. Dr. H. Colijn heeft gistermiddag ten huize van mr. dr. L. N. Dcckers met dezen in zijn hoedanigheid van voorzitter der r.k.-Kamer- fractie, informatorische besprekingen gehou den. AANKOMST NEDERLAND EXPRESS. De N.V. Stoomvaart Mij. Nederland meldt, dat de speciale trein met passagiers en post in aansluiting op het m.s. „Marnix van St. Aldegonda", onvoorziene omstandigheden voorbehouden, Woensdagmorgen 5 Juli om 10.20 uur van Genua zal vertrekken. Aan komst Donderdagmorgen 6 Juli 10.07 te den Haag S.S, en 10.12 uur te Amsterdam C.S. MINISTER VAN DIJK BIJ DE L.V.A. TE SOESTERBERG. Vanmorgen heeft de minister van defen sie, dr. J. J. C. van Dijk, een officieel be zoek gebracht aan de luchtvaartafdeeling te Soesterberg in verband met het Zaterdag 1 Juli in werking getreden koninklijk besluit, d.d. 22 December 1938, waarbij de militaire luchtmacht tot afzonderlijk wapen werd ver heven en hiermede officieel erkend als be langrijk onderdeel van het leger. HELDEN DER ZEE-FONDS „DORUS RIJKERS". Te den Helder werd Zaterdagmiddag de 15de jaarvergadering gehouden van het Helden-der-zee-fonds „Dorus Rijkers", onder voorzitterschap van den heer G. Whitlau te Rijswijk. Blijkens het jaarver slag werd in 1938 aan 155 oud-redders on dersteuning verkend tot een bedrag van 34.368 het Noorden van Noordholland met de eilanden ontving hiervan een be langrijk deel, n.1. 22.312 aan 101 oud redders zijnde circa 65 procent. (Het fonds keerde vanaf 1923 tot en met 1938 uit een bedrag van 398.638). Een der Heldersche leden uit andere plaatsen waren, behalve het bestuur, geen leden aanwezig deed het verzoek voortaan de verschillende aanvragen om ondersteuning eenigszins vlugger af te wikkelen, al of niet gunstig voor de aan vragers. Een ander lid adviseerde het bestuur gebruik te maken van de bedrijfsstatistiek der levensverzekering-maatschappijen, teneinde te kunnen vaststellen de uit te betalen bedragen aan de oud-redders. Met het oog op het geleidelijk uitsterven van dit aantal. Een en ander zou waarschijnlijk kunnen leiden tot het uitkeeren aan meer dere personen, daar het aantal aanvragen om ondersteuning nog groot is. INDIENSTSTELLING VAN DE O. 19. Hedenmorgen is op de werf Wilton- Feijenoord de nieuwste aanwinst van de Ne derlandsche marine de onderzeeboot-mijnen- legger O. 19 in dienst gesteld. Te half elf arriveerde de chef van het bureau materieel der zeevaart van het mi nisterie van defensie, vice-admiraal A. Vos, vergezeld van een der leden van de directie van de werf, ing. C. H. Teschmacher. Een contingent tamboers en pijpers van de ma riniers uit Rotterdam bracht het eerbewijs. De bemanningen werden geïnspecteerd, waarna de vice-admiraal zich aan boord van het schip begaf om het te inspecteeren. Terug aan den wal nam vice-admiraal Vos het schip van de werf over en gaf het com mando aan luitenant van Dongen, wien hij opdroeg het schip in dienst te stellen van de Koninklijke Marine. De nieuwe com mandant, vergezeld van luitenant Snippe, begaf zich aan boord van de onderzeeboot en met luider stem gaf hij daar het bevel de vlag, de winkel en de Geus te hijschen, welke langzaam onder het spelen van de Vaandelmarsch omhoog gingen aan de korte masten achter op den commandatoren en op den boek van het schip. Vervolgens hield de commandant een toespraak tot de bemanning. De O. 19, die op 15 September 1938 te wa ter gelaten is en de proefvaart maakte van begin Maart tot half April j.1. is de 34ste onderzeeboot van de Nederlandsche Marine. Zij heeft een bemanning van 38 koppen, die het schip 25 Juli a.s., rechtstreeks van Nieuwediep via het Suezkanaal naar Indië zal varen. Reeds morgen vertrekt het schip naar het Nieuwediep. De O. 19 is de grootste onderzeeboot van onze marine. FAMILIEDRAMA TE OEGSTGEEST. Gistermiddag heeft te Oegstgeest een vrouw haar map tijdens een twist in hun woning met een aardappelmesje een steek in den rug toegebracht. De man is tengevol ge hiervan neergevallen, waarna de vrouw, die in zeer overspannen toestand verkeer de, naar de woning van den chef-veldwach ter is geloopen met de mededeeling, dat zij haar man vermoord had. De chef-veldwachter was niet thuis, doch werd spoedig van het gebeurde op de hoog te gesteld. Toen hij zich naar de woning, waar de twist had plaats gehad, had begeven, vond hij daar ook de vrouw op den grond liggen. Zij had getracht de hand aan zich zelf te slaan en had zich met een mes een ernstige snede aan de hals toegebracht. De man en vrouw, die beiden veel bloed verloren hadden, werden nadat zij door de artsen Hugenholtz en Leemhuis uit Oegstgeest en dr. Niemer uit Leiden voorloopig waren yerbonden -— naar het academisch zieken huis en het St. Elisabethziekenhuis te Lei den overgebracht. De toestand van beiden was vanmorgen bevredigend. Men gelooft niet, dat er levensgevaar bestaat. VACANTIEVOORBEREIDINGEN. Wanneer we er een tuin op na houden, waar we aan gehecht zijn en waar we tót ver in het najaar van willen genieten, dan kunnen we ons nauwelijks de weelde per- mitteeren met vacantie te gaan, want juist in den warmen tijd eischt de tuin immers bijzonder veel zorg. Moeten we onver wachts op reis, dan is het bijna zeker dat we onzen tuin later in 'n dusdanigen staat van verval aantreffen, dat we hem het ge- heele verdere najaar niet meer kunnen krijgen zooals hij behoort te zijn. We ne men dus liever als het eenigszins mogelijk is, maatregelen opdat ons niet te veel te leurstellingen zullen wachten. In den moestuin zullen we de vroege erwten, die afgedragen zijn, al kunnen op ruimen en als we een open zonnig plekje hebben, kunnen we nog wat erwten, peu len en late stamboonen leggen, terwijl Win- terramenas nog gezaaid kan worden. Goed uitgegroeide Zomerandijvie kunnen we op binden, als we niet al te lang wegblijven, in ieder geval niet alle struiken tegelijk. De grond tusschen de boonen og eens goed losmaken en de boonen om de staken aan aarden. Van de afgedragen Aardbeiplanten wor den de jonge uitloopers verwijderd, tenzij we jonge plantjes willen hebben. Daarvoor nemen we alleen degenen, die 't dichtst bij de moederplant zitten, omdat die 't krach tigste zijn. Wanneer we onder die jonge uitloopers potjes met goede aarde in den grond graven en we zetten een paar pen netjes over de rank, dan zullen zij spoedig wortelen, en we zullen stevige planten met behoorlijke kluiten krijgen. Bloedluisplekken en de omgeving daar van op de vruchtboomen worden met een kwastje met kankerteer of kankerdood in gesmeerd, hetgeen we later nog eens her halen. Alle afgestorven Tulpen en Hyacinthen worden opgegraven en uit de zon te dro gen gelegd. Daarna wordt het buitenste laagje er af gepeld en de bollen droog be waard tot het najaar. Op de leege plekken zetten we nog één-jarige zaaibloemen uit, die dan volop bloeien als we terugkomen. Uitgebloeide bloemen worden zorgvuldig verwijderd van de vaste planten zoowel als van het zaaigoed, terwijl alle vaste planten en Dahlia's opgebonden worden, als is het nu misschien nog niet eens noodig, we zul len er later dankbaar voor zijn, want door een enkele onweersbui kan alles verwaaid zijn als we geen voorzorgen nemen. Het gazon maaien we kort en steken de randen b(j, terwijl we bij droog weer nog eens flink sproeien, zoodat de grond goed verzadigd is en weer wat droogte zal kun nen verdragen. Kamerplanten zetten we op een eenigs zins beschaduwd plekje buiten en bij voor keur graven we de potten in om uitdrogen te voorkomen. BLOEMEN SNIJDEN EN VERZORGEN. Wanneer we van afgesneden bloemen uit den tuin lang willen genieten, moeten we ze niet alleen goed verzorgen als ze een maal in vazen geschikt zijn, maar we moe ten beginnen met ze op de juiste wijze te snijden. En dat doen we nooit in de volle zon of als het regent, doch bij voorkeur 's morgens -vroeg wanneer de dauw nog op de planten ligt.. Het snijden na zonsonder gang heeft het bezwaar dat de zonnewarm te overdag de meeste vochtdeelen aan de planten onttrokken heeft, zoodat ze veel minder frisch zijn als in den vroegen och tend. Bloemen die spoedig uitvallen, als Rozen, Papavers en Slaapmutsjes worden in knop gesneden, op het moment dat z(j even op springen. Bloemen die spoedig slap hangen, zooals Dahlia's, Margrieten en Asters wor den eerst als zij volkomen rijp zijn gesne den, hetgeen ook geldt voor de later ver schijnende Chrysanthen. Bloemen die in trossen bloeien, als Delphiniums, Gladiolen Montbretia's enz. worden bij voorkeur ge sneden als zij halverwege den tros in bloei z(jn gekomen, de rest van de bloemen zal zich dan verder op water ontwikkelen. Lu pnen vormen hierop wel een uitzonde ring, wanneer hier het bovenste deel nog in knop is laat de tros op water dadelijk de knopjes vallen, zoodat we hierbij moeten wachten tot de bloem geheel rijp is. Bij het snijden van Rozen moeten we er aan denken dat we nooit de heele takken wegnemen, waardoor we de planten zou den uitputten. Minstens één voltallig (vijf tallig) blad moeten we aan de steel laten zitten om te bevorderen dat er zich in de oksel weer een nieuwe tak zal kunnen ont wikkelen. Om desondanks toch langgesteel- de Rozen te kunnen snijden zullen we de struiken sterk moeten mesten. Alle bloe men met houtige stengels als Rozep, Cr(j- santhen en Heestertakken snijden we met een schuine snede en we kunen ten over vloede den stengel nog splijten om zooveel mogelijk de watertoevoer te bevorderen. Men verwondert zich er wel eens over dat bloemen die zoo versch uit den tuin gesne den zijn zoo spoedig verwelken, dikwijls nog eerder dan de bloemen van den bloe mist, die toch onmogelijk even versch kun nen zijn. Volgens de vaklieden moeten bloe men nooit meteen in vazen gezet worden, doch eerst „optrekken", d. w. z. eenige uren of gedurende een nacht tot de hals in het water staan op een koele plaats. Daarna worden de stelen even bijgesneden en dan eerst in de vazen geschikt, zoodanig dat zij niet te nauw opeen gepakt staan, en dat de stelen ongeveer half in het water staan met uitzondering van Lathyrus die slechts heel weinig water behoeft. In de kamer zijn warmte, zpn, droogte, rook en tocht wel de grootste vijanden van de bloemen, waaraan dikwijls weinig te doen is, we kunnen dan nog veel redden door ze 's nachts weer op een koele plaats te laten optrekken, y? A. C. MULLER—IDZERDA. Vragen, deze rubriek betreffende, kun nen door onze abonné's worden gezonden aan dr. te Hennepe, Heemraadsingel III te Rotterdam. Postzegel voor antwoord in sluiten en blad vermelden. Het verslag der Rijksseruminrichting te Rotterdam. Zooals ik herhaalde malen geschreven heb biedt de Rijksseruminrichting te Rot terdam gelegenheid gestorven pluimvee en konijnen gratis te laten onderzoeken. Van deze gelegenheid wordt zeer druk gebruik gemaakt, waardoor wordt bereikt dat de pluimveehouders op de hoogte komen van de ziekten die er onder hun pluimvee heer- schen en tevens dat, mochten er ernstige besmettelijke ziekten uitbreken, die gevaar voor de omgeving opleveren, er direct des kundig ingegrepen kan worden. Dit sy steem werkt reeds meer dan 30 jaren en men kan zeggen dat hierdoor belangrijk medegewerkt is om den pluimveestapel in ons land vrij van ernstige ziekten te hou den. Dit is dus een nationaal belang van groote waarde. Sinds jaar en dag wijs ik op deze prach tige gratis regeeringshulp voor de pluim veehouders in artikelen en op lezingen en toch kreeg ik op 8 Juni en brief van een lezer uit Oude Pekela, die het volgende schrijft: „Gaarne zou ik advies hebben om trent mijn kippen, 't Begon met aldoor drin ken, tweeden dag suffen, niet eten en knip peren met de oogleden, 's Avonds etter spuwen en diarrhee. Ze werden erg licht. Een had een goed gewicht en viel zoo maar dood. Wij hebben hem opengesneden en bemerkten toen dat hij een ei bij zich had zonder harde dop en daar zat een gewas op, net vleesch als de maag van een kip". Eerlijk gezegd ben ik niet gauw uit het veld geslagen maar deze brief heeft me toch wel even paf doen staan. Zooveel on kunde bij een lezer van mijn artikelen had ik toch absoluut niet verwacht. Ik zal op dezen bief niet verder ingaan. Zonder on derzoek kan ik geen uitspraak doen en ik heb niets aan dergelijke beschrijvingen. De eerste eisch is en blijft: opzenden ter on derzoek naar de Rijksseruminrichting. Het groote gevaar van dat soort brieven is verder nog dat men op antwoord blijft wachten en dat kan soms lang duren. Ik ben nu juist terug van een reis naar het Internationale Landbouw-Congres in Dres- den en de groote Landbouwtentoonstelling in Leipzig (waarover een volgenden keer) en brieven zijn dus dagen lang blijven lig gen. Doch nu dan over het onderzoek aan de Rijksseruminrichting. Zooals gezegd, wij krijgen daardoor een aardig overzicht, dat groote waarde heeft voor de bestrijding der pluimveeziekten. Neem eens de ziekte die op het oogenblik sterk heerscht en waarover ik eenige weken breedvoerig ge sproken heb, de zomersterfte der aanko mende kuikens, de coccidiosis. Uit bijgaande tabel ziet men dat 1939 weer evenals 1937 een coccidiosis-jaar wordt. Even herhaal ik nog dat coccidiosis soms zonder duidelijke verschijnselen Verloopt, alleen maar slapte, bleekheid, niet groeien, mager worden. Soms, en dat zien we op het oogenblik heel sterk: verlamming van beenen of vleugels, soms snot, soms bloeddiarrhee. De bestrij dingsmaatregelen heb ik onlangs ook ge geven. Overzicht der aan coccidiosis gestorven kippen en kuikens, die naar de Rijksserum- inrichting ter onderzoek gezonden werden. 1936 1937 1938 1939 Januari 6 10 13 14 Februari 4 16 9 9 Maart 3 3 7 10 April 6 53 17 12 Mei 85 202 67 135 Juni 134 182 161 Juli 87 159 136 Augustus 79 80 90 September 77 63 67 October 31 40 39 November 22 48 23 December 8 7 22 Hieruit zien we, dat het gemotiveerd is un juwi wijtiuuuti niaLiiug tcgcix ut tutti- diosis te waarschuwen en dat we door het boven besproken systeem van gratis onder zoek van dood pluimvee tot dergelijke nut tige gegevens kunnen komen. Nog een opmerking: Denk er om de jonge dieren thans tegen diphtherie te laten in enten. Dr. B. J. C. TE HENNEPE. Nadruk verboden. BUICK-RECAME VOOR 70 IN DAGBLADEN. Buick stond met haar verkoop in 1935 nog op de zevende plaats. In dat jaar is het bedrijf echter nog meer aan dacht gaan geven aan zijn dagblad reclame, in welk medium in 1938 zelfs 7'0 van het reclamebudget werd belegd. Mede daardoor was Buick vorig jaar tot de vierde plaats gestegen. Voor 1939 heeft Buick het plan het percen tage voor conrantenreclame nog te verhoogen. „Wij hebben begrepen, dat advertee- ren in de dagbladen een vorm van reclame is, die zich bij iedere situatie aanpast. Wij kunnen ermede over het heele land adverteeren en zoo noodig onzen verkoop ook locaal intensivee- ren", zei kortelings een der verkoops leiders. IN BOSCH EN HEIDE ZUTGD GAST VOOR, BBANDCiEVMR DU6 OPGEWST. neoebl- Hf.lPEMl f pijl «wart, rechter pijl reed v* y Linker pijl r«©d, reebter pijl *it STOOMVAARTLIJNEN. Kon. Ned. Stoomb. Mij. Agamemnon 2 Juli van Izmir n. Istanbul. Amor 29 Juni van Curagao n. Maracaibo. Aurora 2 Juli v. Istanbul n. Kimassi. Berenice 30 Juni v. Malta n. Rotterdam. Colombia 2 Juli te Amsterdam. Deucalion 1 Juli v. Izmir n. Algiers F. B. Doros 3 Juli v.m. Holtenaur gepass. Flevo 3 Juli te Amsterdam. Ganymedes 2 Juli v. Alexandrië n. Jaffa. Helder 2 Juli te Curagao. Irene 1 Juli Lissabon. Iris I Juli v. A'dam n. Brodeux. Karpo 1 Juli te Halmstad. El Libertador 28 Juni van Curagoa naar Maracaibo. Luna 30 Juni v. N. York n. Pt. Au Prince. Manto 1 Juli te Amsterdam. Merope 1 Juli v. Dantzig n. A'dam. Nereus 1 Juli te Kopenhagen. Oberon 1 Juli te Savona. Odysseus 2 Juli te Amsterdam. Orpheus 2 Juli te Odense. Pericles 1 Juli van Curagao n. Trinidad. Perseus 3 Juli 1 uur Brunsbuettel gepass. Pygmalion 2 Juli 15.30 uur te Hamburg. Socrates 2 Juli te Amsterdam. Stella 3 Juli te Amsterdam. Theseus 1 Juli te en v. Musel n. Oporto. Tiberius lJuli te Amsterdam. Trajanus 1 Juli v. Santander n. Oporto. Triton 3 Juli 5.45 u. Ouessant gepass. Vesta 1 Juli van Gibraltar n. Oran, Vulcanus 1 Juli te Triëst. Venus 1 Juli v. R'dam n. Lissabon. Saturnus 1 Juli v. R'dam n. Portimao. Atlas 30 Juni v. Curagao n. O.-Venezuela. Baralt 1 Juli van Curagao naar Bovenw. eilanden. Strabo 30 Juni v. Curagao n. Haiti. Dido 1 Juli v. Curacao n. Dom havens. Plato 30 Juni te Curagao. Stoomv. Mij. Nederland. Tjikandi uitr. 2 Juli te Port Said. Saparoea S. J. P. L. 2 Juli van Cebu. Taj andoen 3 Juli te Antwerpen. Tarakan jeugdreis n. Noorwegen 1 Juli v. IJmuiden. Marnix van Port Said 1 Juli (thuisr.) HollandAmerika Lijn. Zaandam 2 Juli n.m. te New York, Edam 1 Juli n.m. v. New Orleans. Beemsterdijk 2 Juli v.m. te Brudgeport. Veendam 1 Juli n.m. van Southampton. Leerdam 1 Juli n.m. van Havanna. Binnendijk 1 Juli 16 uur van Antwerpen. Volendam 1 Juli n.m. van New York. Delftdijk 30 Juni v.m. te Willemstad. Bilderdijk 1 Juli 17 u. n.m. v. New York. Kon. Holl. Lloyd. Eemland 2 Juli uitr. 22 uur van Bremen. Salland 1 Juli 24 u. v. Santos, thuisr. Amstelland uitr. 1 Juli van Bahia. Kon. Paketv. Mij. Bandjermasin 1 Juli Belawan gepass. - Rotterdamsche Lloyd. Dempo pass. 2 Juli 1 lu. Kaap Del Ameie. Indrapoera 2 Juli 17 u. van Lissabon. Slamat 2 Juli 10 u. van Colombo. Bantam pass. 2 Juli 6 u. Kaap Guardafui. Brastagi pass. 2 Juli 5 u. Finisterre. Garoet 2 Juli 6 u. van Port Said. Japara pass. 1 Juli 17 u. Point de Galle. Kota Baroe 2 Juli van Suez. Kota Gede 2 Juli 14 u. van Sabang. Tapanoeli pass. 2 Juli 11 u. Finisterre. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCHj LANDBOUWCBEDIET N.V. van Maandag 3 Juli 1939 ;lr Vor.k. STAATSLEENINGEN. 3—314 Nederl. 1938 95»/. 3 Ned.-lndië 1937 92»/4 5)4 Duitschl. '30 m. verkL 18'/. BANKINSTELLINGEN. Amsterd. Bank113 Handel Mij. Cert. v. 250 123 Koloniale Bank161V. Ned. Ind. Handelsbank .112 INDUSTR. OND. BINNENL. Alg. Kunstzijde Unie 33»/4 Calvé Delft Cert. 80 NederL Ford 3331/. Lever Bros129l/e Philips Gloei!. Gem. Bezit 1987, INDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda Bthleb. Steel Cities Service Generaal Motors Kennecott Copper North American Rayon Republic Steel Standard Brands Steel comm U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H. V. Java Cultuur Ned. (nd. Suiker Unie Vereen Vorstenlanden MIJNBOUW. Aig. Ezplor. Mij. Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon Petr. Perlak i Phillips Oil - SI Ml Union Tide Water RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN.' Holland—Amerika lijn JavaChina—Japan lijn Kon Ned. Stoomboot Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli Senembab AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Illinois Central Southern Pacifio Southern Railw, Union Pacific Can Pac. 31/. 3Vis tExclaim. 'Exdividend. §Noteering per 50. x) ex-coupon Prolongatie vorige koers heden pCt. WISSELKOERSEN AMSTERDAM OFFICIEEL. Vorige koers heden 1.88'/, 1.88»/. 8.81'/, 8.81'/, 75.55 75.55 4.99 4.99 32.03 32.03 42.44 42.47 39.37 )4 39.37)4 45.42)4 45.42)4 44.32)4 44.3214. f t III» ff 29®/. 3816/] 6 ,46/16 31»/, 23 V, 11V. 10'i/ie 5i/8 337/j, 3 3903/, 186 206'/, 88 60 100 281'/4 296'/, 573/, 241/, 8 9V, 180'/, 127 80'/, 109 81i/4 2'/, 26 70'/, 99 104 134 '851/, 148 197» 8«/„ 9»/], lO'/i, 71'/, 3'/« 2.45-3.00 95 926/ls 17 Vu 114 1233/. 1617, III1/4 337. 78'/, 128-'/, 200}-1/, 17'/w 38i«/16- J 47i« 23»/is-f 1078-3/4 57, 33H/M 216/l6 388-71/, 106 206 87'/, 60 1C0 2821/, 295'/4 24> 8-V16 9716-7, 181'/, 125 791/, 110 60 2 Vtó 961/, 70 97 1047, 189'/, 145 19'/, 87i« 97s 10 New-York Londen Berlijn Parijs Brussel (Belga) Zürich Kopenhagen Stockholm Oslo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 3