Een zoon van z'n Vader i Cngefand en ttrui freuiitetcn '39- Conferenties van dr. Colijn. Crematie Louis Davids. Groote belangstelling uit de artistenwereld. Financieele hulp aan boom- en bloemkweekers. bedrijfscommissie klein-metaal- industrie geïnstalleerd. Spoorwegverlies in 1938 ruim 23 millioen. jj een zeereisje naar ALKMAAR HARWICH en terug Twee auto's na aanrijding in een sloot. Een doode en een gewonde. kant en klaar tour naar £o/ICfe/ï Personenauto door trein gegrepen. Een zwaar gewonde. motorrijder verongelukt aangetroffen. auto met negen menschen onder water. bestuursvergadering centrale landbouworganisaties. Naar het Engelsch van RIDGWELL CULLUM. Door T. cL MADE. 2 TWEEDE BLAD Dr. Colyn heeft gisteren in den loop van den dag informatorische bespre kingen gevoerd met ir. J. W. Albarda, de voorziter der sociaal-democratische Tweede Kamer-fractie. Een conferentie van den kabinets-formateur met den heer Schouten duurde ongeveer een uur. Na afloop van deze confentie heeft dr. Colijn zich van het departement van algemeene zaken naar zijn huis aan de Stadhouderslaan te Den Haag begeven, waar hij mr. P. J- Oud heeft ontvangen. De heer Oud gebruikte den maaltijd ten huize van dr. Colijn. Mr. Oud is minister van financiën geweest in het kabinet op den z.g. breeden basis, dat regeerde van 1933 tot 1937. Laat in den avond heeft dr. ir. A. H. W. Hacke, dir.-generaal van den arbeid een bezoek gebracht aan dr. Colijn. Hij heeft een onderhoud gehad met den heer Colijn, dat meer dan een uur duurde. Het stoffelijk overschot van den enkele dagen geleden overleden grootmeester der kleinkunst Louis Davids is gisteren op Westerveld gecremeerd. Honderden hebben Louis Davids de laat ste eer bewezen, toen zijn stoffelijk over schot naar het crematorium gedragen werd. Langs de kronkelende paden stond een dichte haag van menschen en achter de baar volgde een haast onafzienbare stoet, waartoe tal van bekende kunstbroeders en -zusters van den overledene behoorden, o.m. Emma Morel, Dora Gerson, Wim Kan, Max Ehr- lich, Jan Lemaire, Bob Peters, Kees Pruis, „Koos Koen", Clinge Doorenbos, Maloitz, Alex Wunning, John Brookhouse, Mac Carty, Alex de Haas, de impressario's Frits Bouw meester, Saks en Stokvis, Max Tak, Syl- vain Poons, Han Beuker, Meijer Hamel, Han Hollander en Loet C.Barnstijn. Een schat van bloemstukken, vele met louter witte lelies opgemaakt, lag op het podium, toen de baar daar werd neergezet. Daar stond reeds een zevental van zijn oud ste vrienden: Henri ter Hall, Lelieveld, Louis Contran, Alex Benno, Kees Pruis, P. Kaptein Jr. en Henk Stuurop, die als het ware een eerewacht vormden rondom de baar. Het woord voerde allereerst mr. Boas, commissaris van de Mij. „Zeebad Scheve- ningen". Hij bracht den overledene dank voor hetgeen hij voor Scheveningen en de maatschappij door zijn werk heeft ge daan. Max Ehrlich, zich verontschuldigende, dat hij in het Duitsch moest spreken, voerde het woord namens de buitenlandsche col lega's, die door Davids naar Nederland wa ren gehaald. „Ik dank u en uw vaderland voor de jegens ons betoonde gastvrijheid. Gij waart een directeur, een collega en een broederlijke vriend. Het was mooi te zien, dat uw resultaten u nooit naar het hoofd zijn gestegen, maar alleen het hart hebben getroffen. Het gordijn is nu gesloten en het tweede bedrijf. We hadden u zoo graag ook nog in het derde bedrijf gezien. Midden in een levensstuk is het gordijn gevallen; de hoofdfiguur zal niet meer optreden". Henri ter Hall dacht terug aan 1917, aan de dagen van het circus variété, naderhand schouwburg Spree. Louis Davids was de ver tegenwoordiger van den oud-Hollandschen humor. De Rotterdammer heeft den Am- sterdamschen volkshumor zoo goed begre pen, dat niemand hem kan opvolgen. Dank baar zijn we, aldus ter Hall, voor wat hij ons heeft gegeven. Louis Contran herinnerde aan den tijd, nu 40 jaar geleden, toen het woord „cabaret" nog slechts een uitheemsche benaming was. Het is Davids geweest, die met zijn groote begaafdheid en zijn sentiment de kleinkunst in Nederland stabiliteit hebt gegeven. Max Tak voerde het woord namens be stuur en leden van de „Club van honderd", Alex Benno bracht den overledene dank voor wat hij voor de film is geweest, en de heer Frank sprak tenslotte namens de ver- eeniging „Na arbeid rust". Nadat een broer van den overledene, de heer H. Davids, de aanwezigen voor hun belangstelling dank had gezegd, werd de baar neergelaten. Tijdens dit indrukwek kende oogenblik bracht de organist „Aase's dood" uit de Peer Gynt Suite van Grieg ten gehoore. De minister van economische zaken heeft besloten, aan de by de Neder- landsche sierteeltcentrale aangesloten kweekers van bloemisterij- en boom- kweekerijgewassen, wier bedrijf van de in December 1938 plaats gehad heb bende buitengewoon strenge vorst zoodanig te lyden heeft gehad, dat dientengevolge de bestaansmogelijk heid van het bedryf in zeer ernstig ge vaar is gebracht, financieele hulp te verleenen teneinde hen in hun moei lijkheden tegemoet te komen. Onder leiding van den regeeringscommis- saris voor de groenten-, fruit en sierteelt wordt bij de uitvoering van deze hulpver leening gebruik gemaakt van de bemidde ling der commissies tot regeling van de vaste lasten in den tuinbouw, bij welke commis sies de gegadigden voor dezen byzonderen steun zich in de afgeloopen weken hebben kunnen aanmelden. Verwacht mag worden, dat aan hen, die naar het oordeel der re geering voor deze regeling in aanmerking komen, binnen korten tijd het hun toege kende steunbedrag zal kunnen worden uit gekeerd. DROEVIG ONGELUK VAN AMERIKAANSCHEN K.L.M.-PILOOT. Na val van trap overleden. Zaterdagavond j.L is aan den Amerikaan- schen vliegtuigbestuurder van de K.L.M., den heer John A. Rose, in hotel Savoy te Scheveningen een ongeluk overkomen, aan de gevolgen waarvan hij is overleden, aldus de Crt. De heer Rose vertoefde in dit hotel en is bij het afloopen van een trap door tot dus verre onopgehelderde oorzaak gestruikeld en van slechts zes treden hoogte naar bene den gevallen. Hij bleef bewusteloos liggen. Direct ingeroepen medische hulp mocht niet meer baten en zonder bij kennis te zijn ge komen, is hij kort na het ongeval overleden. Hij laat vrouw en twee kinderen na. De heer Rose hoorde tot het corps van zeven Amerikaansche vliegtuigbestuurders, die by het West-Indische en Europeesche bedrijf der K.L.M. werkzaam zijn. Hij kwam eerst betrekkelijk korten tijd geleden naar ons land. De heer Rose werd in 1906 te New York geboren. Hij heeft in zijn 12- jarige vliegervaring 9000 uren gevlogen. Het medeleven gaat vooral uit naar de echtgenoote en do twee kinderen, een jon gen van tien en een meisje van zeven jaar, van den heer Rose, die voorzoover bij de K. I. M. bekend is, nog in Amerika vertoeven, doch die volgens andere mededeelingen juist op weg zijn naar Nederland. DE NATIONALE INKOMSTEN- EN WINSTBELASTING. Adres van de Nederlandsche Reedersvereeniging. De Nederlandsche reedersvereeniging wijst in een adres aan de Tweede Kamer op de nadeelige gevolgen van de heffing van een nationale inkomsten en winstbe lasting op de reederijen. Het wetsontwerp, aldus adressanten, toch voert een winstbelasting van 20 pet. bene vens een vennootschapsbelasting van 80 pet. in, berekend over de geheele winst, welke door de onderneming in een kalen derjaar wordt verkregen, daarnevens blijft de dividend- en tantiemebelasting van 12.05 pet. der uitgekeerde winst voorloopig gehandhaafd. Deze heffingen, tezamen neerkomende op ruim 22 pet., beteekenen een zeer aanmerkelijke verzwaring van den belastingdruk, juist in een tyd, waarin de Nederlandsche reederijen zich nog niet ge heel van de met moeite doorstane crisis jaren hebben kunnen herstellen. Voor het behoud van de koopvaardijvloot is h.i. het daarom een belang van de eerste orde alles te vermijden, wat de financieele positie van de scheepvaartbedrijven ongunstig zou kunnen beinvloeden en daarentegen al dat gene te bevorderen, wat er toe kan leiden, dat door het aankweeken van reserves en door ruime afschrijvingen de financieele achterstand zoo spoedig mogelijk worde ingehaald, voorts dat voor ongunstige tij den in de toekomst een zekere financieele weerstand worde gevormd en voor tijdige vlootvernieuwing, waarmede de Neder landsche scheepvaart staat of valt, kan worden zorg gedragen. Heffing eener extra belasting van 2 pet., plm. 8 pet. van de winst is echter met een dergelijk beleid lynrecht in stryd. Voor het overige betuigt adressante haar adhaesie aan het door het verbond van Ne derlandsche werkgevers d.d. 1 dezer tot de Kamer gericht adres, waarin de beden kingen tegen de belastingvoorstellen uit voerig en op uitnemende wijze worden uit eengezet. In tegenwoordigheid van het Bureau van de werkcommissie tot bestrijding der werk loosheid, te weten de heeren ir. R. A. Ver- wey, voorzitter, Meyer de Vries, secretaris en mej. mr. Th. M. H. Hackstroh, adj.-secre- taresse, is heden cp het departement van sociale zaken overgegaan tot instelling van een bedryfscommissie voor de klein-metaal- industrie. In deze commissie werken samen: de Be drijf sraad voor het loodgieters- en fittersbe- drijf, de Electrobond, de Nederl. r.k. bond van werkgevers in het electriciteits-bedrijf „St. Antonius", de Nederlandsche vereeni- ging van electrotechnische werkgevers, de Bond van smedenpatroons in Nederland, de Ned. smeden vereen., de Ned. r.k. bond van smedenpatroons, de Alg. Ned. Metaalbewer- kersbond, de Chr. Metaalbewerkersbond in Nederland en de Ned. r.k. metaalbewerkers- bond. In het jaarverslag der N.V. Nederlandsche Spoorwegen lezen wij o.m. het volgende: Het eerste verslag van de N.V. Neder landsche Spoorwegen, verschijnend in het zelfde jaar, waarin het eeuwfeest van de oudste spoorlijn in Nederland zal worden gevierd, ziet het licht onder uiterst zorge lijke omstandigheden. De langdurige en ernstige crisis, welke van 1929 tot 1936 in steeds sterkere mate het economisch leven van Nederland heeft getroffen, begint eerst langzamerhand en aarzelend te wijken. Het nadeelige saldo der verlies- en winst rekening bedraagt 23.334.653,015. De ont vangsten bedroegen dit jaar 99,332 millioen. In het jaarverslag lezen wij voorts: Wij geven ons er rekenschap van, dat het monopolie van de snelheid, dat de spoorweg gedurende de eerste 80 jaren van zijn be staan heeft bezeten, voorgoed is ver dwenen. Een zeer groot deel van het vroegere spoorwegvervoer heeft zich naar het parti culiere bedrijf zoowel te land als te water verplaatst. Wanneer echter de vervoersin- tensiteit op de rail daalt beneden een zeker minimum, wordt het spoorwegbedrijf on rendabel. Een duurzaam onrendabel bedrijf moet in technisch opzicht achterop raken en de grootste belemmeringen ondervinden bij het voeren van een doelmatige prijs politiek. Wjj hebben de overtuiging, dat juist voor ons land met zijn dichte en sterk toe nemende bevolking het railvervoer op alle drukke trajecten de meest economische ver voerswijze is en dit bij de te verwachten toeneming van de verkeersintensiteit steeds sterkere mate zal worden. De mate van veiligheid, welke het rail verkeer biedt, kan daarbij in afzienbare toekomst door geen andere vervoerswijze worden geëvenaard. Het aantal ongevallen op onbewaakte overwegen hopen wij te kunnen beperken, door in samenwerking met het wegverkeer, op groote schaal automatische beveiligings installaties in te voeren. Voor een economische ontwikkeling van het Nederlandsche vervoersapparaat lijkt het ons volstrekt noodzakelijk, dat trajectsgewyze de vervoersdichtheid zooveel mogelijk wordt geconcentreerd op een bepaald vervoermiddeL mat do nieuwe motorschepen dor RIJ. „ZEEIAAO lil kl.«roin/IIW.boot,Inel.logio» nj» 50 en ontbijt aan boord slechts J inlichtingen bij de Stations, Reisbureaux Door het sluiten van 148 stations voor personenvervoer, werd het vervoer tus- schen deze stations en het af- en aanvoeren de verkeer naar de open blijvende stations geheel overgelaten aan de autobus. Omge keerd echter is het een levensbelang van het spoorwegbedrijf, dat het vervoer tusschen de spoorwegstations, welke gehandhaafd blyven, niet wordt afgetapt door derden. Men kan zich niet onttrekken aan den indruk, dat bij het verleenen van de ver gunningen voor het exploiteeren van auto busdiensten het algemeen belang der ver- keerseconomie slechts een zeer onderge schikte rol heeft gespeeld. De inkomsten van ons bedrijf hebben hieronder zeer geleden. Wij schatten het verlies aan inkomsten uit dien hoofde op rond 6 a 10 millioen voor een vol jaar. Desondanks zijn onze inkomsten over de laatste maanden van het afgeloopen jaar hooger dan over de overeenkomstige maan den van 1937. Over de eerste maanden van 1939 heeft deze styging zich voortgezet. De toekomst zal in sterke mate afhanke lijk zijn van het antwoord op de vraag of een sluitende wettelijke regeling van het verguningstelsel voor personen- en goede renvervoer in afzienbaren tijd tot stand komt en van de wijze waarop deze in de practyk wordt toegepast. De president, prof. Goudriaan heeft in een toelichting gezegd, dat zij de mogelijkheid zeer groot is om het bedrijf in de toekomst rendabel te maken. Te Hoofddorp is op de kruising van den Kruisweg en den Spieringweg te Hoofddorp gisteravond een autobotsing voorgevallen, welke één doode en één gewonde heeft geëischt. Doordat een vrachtauto geen voorrang verleende aan een personenauto, ontstond op het kruispunt een botsing, tengevolge waarvan beide auto's van den weg geraak ten en in de bermsloot terecht kwamen. De personenauto, die bestuurd werd door den omstreeks 40-jarigen heer van Voort uit Haarlem, reed het eerst de sloot in. De vrouw van den bestuurder sloeg door den schok uit de auto en werd in de modderige sloot onder het slijk bedolven. De vracht auto, die vervolgens in de sloot viel, schoof over het lichaam van de vrouw heen en bleef naast den anderen wagen liggen. De 14-jarige zoon van het echtpaar van Voort, die zich eveneens in de personenauto bevond, wist, evenals zijn vader, uit den wagen te kruipen en op den wal te klaute ren. Ook de bestuurder van de vrachtauto en een twaalfjarige jongen, die naast hem in de cabine zat, wisten zich te bevrijden. Met veel moeite slaagde men er in mevr. van Voort onder den vrachtwagen vandaan te halen. In ernstigen toestand werd zij op advies van een geneesheer uit Hoofddorp naar de Mariastichting te Haarlem vervoerd, waar zij kort na aankomst overleed. Haar echtgenoot, die aan hoofd en ledematen was gewond, werd eveneens naar dit ziekenhuis overgebracht. Zijn zoon kwam er met enkele ontvellingen af. De chauffeur van de vrachtauto bleef, evenals de naast hem zittende jongen, on gedeerd. De vrachtauto werd licht, de personen auto ernstig beschadigd. De wagens zijn la ter op den wal gebracht. Dit ongeluk is reeds het vierde in enkele dagen tijd. Gelukkig zijn de vorige drie on gevallen zonder doodèlijk gevolg verloo- pen. n,M.. mouwen»»' ..UEU.O" „U„ Dond.rd.g Ia Ju" STERK verlaagde spoorbiuetten Re^kotUn V^ttlngen-Londe binden. Maalschapp'1 „raalanl" 1. yik*i» Gistermiddag is by Ny verdal op de brug over de Regge, in den weg naar Hulzen een motorrijder bewusteloos naast zyn motor fiets aangetroffen. Uit zyn papieren bleek, dat de ongeluk kige de heer Mintjes uit Hengelo (O.) was. Met een schedelbasisfractuur is het slacht offer naar het ziekenhuis te Almelo ver voerd. Aangezien niemand getuige van het ongeluk is geweest, weet men niet, hoe dit zich heeft voorgedaan. Daar het uitzicht ter plaatse goed is, is het ongeluk hoogstwaarschijnlijk aan eigen onoplettendheid te wijten. De auto werd totaal vermeld. Gistermiddag passeerde de ongeveer 10- jarige heer F. Mynhardt, handelaar in auto- cnderdeelen, wenende te Groningen, per auto den onbewaakten overweg by Heiliger- lee. Hij werd aangereden door den sneltrein, weike om 14.38 uur uit Groningen naar Win schoten vertrekt. Met zware verwondingen is hij opgenomen en per groene kruisauto naar het R.K. zie kenhuis te Winschoten overgebracht. Allen gered! Bij het uithalen voor een tegenligger op den smallen weg tusschen Rijnsaterwoude en Leimuiden, is gisteravond een auto uit Lisse met negen inzittenden in de vaart ge raakt en vrijwel geheel onder water ver dwenen, aldus het Vbld. Voorbijgangers slaagden er met groote moeite in om het echtpaar Hoogenboom en hun zes jonge kinderen alsmede den chauffeur te redden. Van de kinderen bekwam één vrij ernstige en vier lichte verwondingen. Dezer dagen vergaderden de dag. bestu ren der drie centrale landbouworganisaties, t.w. de christ. boeren- en tuindersbond in Nederland, de kath. Nederlandsche boeren- en tuindersbond en het koninklijk Neder landsche landbouwcomité te s-Gravenhage. Zij namens o.m. de volgende besluiten: Wat de militaire aangelegenheden betreft werd medegedeeld, dat gezamenlijk met de centrale landarbeidersorganisaties ten de- partemente van defensie een bespreking zal worden aangevraagd, teneinde de by- zondere positie van de landbouwers en hun arbeiders in verband met de genomen mi litaire maatregelen, in het licht te stellen. By het college van regeeringscommissa- rissen zal er op worden aangedrongen om de toewijzing van de suikerbietengarantie aan de verbouwers zóó tydig toe te zenden dat daarmede by het opstellen van het bouwplan rekening kan worden gehouden. Besloten werd den minister van econo mische zaken er op te wyzen dat het ge- wenscht is, by het nemen van ordenings maatregelen voor den middenstand, er re kening mede te houden dat aan den dorps- middenstand (bv. dorpsboekhandelaren enz.) andere eischen worden gesteld dan aan gespecialiseerde zaken in grootere plaatsen. Tot slot werd besloten aan de koningin een schrijven te zenden, waarin op de we derinstelling van een afzonderiyk depar tement van landbouw wordt aangedrongen. 27) Toen werd ze weer wat opgewekter. „We zijn toch goede vrienden, mr. van Hens- laer? Dat zijn mijn vader en ik ook altijd geweest sinds mijn arme moeder jaren ge leden stierf. Hè, hè", zuchtte ze. „En nu heb ik nog een vriend, en dat bent u en we zullen ook altijd vrienden blijven, om dat u zult inzien, dat dit alles zaken zijn en geen spelletje. Ik zal doen, wat ik kan en dat is heel wat", voegde ze er verlegen aan toe. „Weet u, in deze zaak ben ik eer lijk, als ik met eerlijke menschen te doen heb, maar als ik een bedrieger voor me heb, bedrieg ik hem ook, waarmee ik maar zeggen wil, dat ik niet bang ben. Mijn va der vertrouwt me en hij heeft me mijn le ven lang gekend. U ként me nog maar een week, maar u kunt me toch ook vertrou wen. Ik wil helpen, dus laten we dit ge sprek verder vergeten". Grdon's bewondering voor het meisje bleek overduidelijk; maar hij schudde toch ernstig zijn hoofd, toen ze zweeg en hy zei een beetje wanhopig: „Ik kan er ook niets aan doen, miss Mallinsbee, maar als u iets zou overkomen, zou ik het mezelf nooit vergeven. Wat bent u van plan te gaan doen?" Hazel keek hem aan met een lachje, waar haar vertrouwen en symphatie voor hem uitsprak en haar waardeering voor zijn houding. „Laat dat maar aan mij over", riep ze uitgelaten uit. „Ik heb nog geen idee in mijn hoofd. Ik kan alleen zeggen, dat Da- vid Slosson aangemoedigd en gevleid wordt. Ik zal dat papperige gezicht eens charmant laten lachen. Ik denk, dat we zullen gaan paardrijden. Maar het is mijn schuld niet, als hy zijn leelijke nek breekt" Gordon moest wel meelachen, of hij wou of niet, maar het was hem toch zwaar te moede. Te denken, dat die man naast Ha zel zou rijden, genietend van haar lach en haar gezelschap, waar en wanneer hij het verkoos! Die gedachte was om gek van te worden. En hy voelde zyn vingers jeuken om ze om dien kerel zijn nek te leggen en hem te wurgen. „En hoe lang moet dat duren?" vroeg hij norsch. Hazel keek hem met groote oogen aan. „Tot hy murw wordt en we de zaak voor elkaar hebben". „En als hij toch de sterkste is?" „Dan zal hy toch eerst het land aan zich zelf hebben en dan zullen we onze plan nen moeten wijzigen". „Dan zal ik me maar vast in die andere plannen gaan verdiepen". „Denkt u dan, dat hij het zal winnen?" Gordon keek in gedachten uit het ven ster en zei langzaam: „Ik zie er alleen in, dat hij ten slotte zal beleedigen. Ik ken zijn soort. Hij zal u zeker beleedigen. Maar dan vermoord ik hem. En dan zullen we andere plannen klaar moeten hebben". HOOFDSTUK XI. Hazel Mallinsbee pakt het aan. Er hing een groote geheimzinnigheid over de heuvels. De wijde valleien, aan alle zijden begrensd door de begroeide heu vels, openden een wereld, die plotseling scheen te eindigen en die zich toch verder uitstrekte in eindelooze rijen groene heu vels met bergstroomen ertusschen. In de bosschen kropen mysterieuze schaduwen, die de droomen uit je jeugd in herinnering brachten. Die bosschen waren zelden door menschen betreden, wat hun geheimzinnig heid nog verhoogde. Heel hoog in de lucht, vaak achter laag hangende wolken verbor gen, boorden de bergen hun besneeuwde albasten toppen. Beneden lagen de vallei en, met hun frisch, teer groen van de gra zige weiden, daartusschen riviertjes en kleine boschjes: een uitgestrekt programma van een schoonheid, zooals alleen het oog van een schilder of een boer het weet te waardeeren. Daar lag Mallinsbee's boerderij, die hem het dierbaarste was op de wereld, behalve zijn moederlooze dochter. Toen Gordon een rit had gemaakt op een paard van de boer derij, dat Mallinsbee hem ter beschikking had gesteld, was hij verrukt. Nu op Zon dagmorgen, terwijl hy op het ontbyt wachtte, genoot hij volop van de weelde rige natuur rondom. Hij zat onder de beschaduwde veranda, die op het Zuiden lag. De boerderij en het huis lagen boven aan den Zuidkant van een der lagere heuvels. Boven hem ritselde het morgenzonnetje door de boomtoppen, ter wijl beneden en rondom hem de schuren en stallen lagen en de omheinde ruimten voor het vee. Het leek hem haast onbegry- pelijk, dat er een twintig mijl naar het Oosten van hier zoo'n wereldsche, laag-by- de-grondsche onderneming bestond als de Bude en Sydeley Kolenhandel en een leger van dieven en bedriegers, die in Snake's Fall rondspookten. Het leek hier een sprookjesland van heerlijk zonlicht en koe len wind, zonder de zenuwsloopende druk te van het moderne leven. Gordon staarde droomerig voor zich uit en voor zyn geestesoog doemde het we zentje op, dat hier tusschen deze schoon heid thuis hoorde. Hij begon te begrijpen, waarom haar dit leven hier zoo aantrok De natuur was hier van een wonderlijke kracht en eenvoud, evenals het leven zelf Hij voelde, dat als hy hier in deze omge ving was opgegroeid, de stad hem niets zou kunnen schelen en dat dit tenslotte het ware leven was. In de verte danste het zonlicht op de boomen. Gordon vergat te rooken, hij ver gat alles, behalve de prachtige natuur om hem heen, het leven op de boerderij bene den hem, en het meisje, dat hem eiken dag meer boeide. Toen klonk er achter hem een prettige, diepe basstem, die zei: „Kun je je iets mooiers voorstellen?" Zonder zich om te keeren, knikte Gordon en antwoordde: „Stellig niet". „Hoe langer je zoo kykt, des te meer vraag je je af, waarom de menschen ste den gebouwd hebben". „Ja". „Als je hier op een mesthoop valt, kom je er nog af met een schoon geweten en een gezond gevoel over je; heel wat anders dan in de stad". Gordon draaide zich om en keek naar de lachende oogen van Silas Mallinsbee. „Is dat allemaal van u?" vroeg hy. „Ja, tot mylen ver in den omtrek; ik heb zoowat honderd myl grasland in deze heu vels en niemand anders schUnt het te willen hebben. Dat snap je soms niet". Gordon lachte. „Maar als je een spade in den grond zou steken en er een of ander mineraal uit zou halen en dat aan iemand zou vertellen, dan moest je eens zien, wat er gebeurde". Mallinsbee kauwde op zyn sigaar, die U nog niet had aangestoken, waarbij zUn kinnebaardje vrooiyk in de lucht wapperde Toen zei hy langzaam: „Ja, dat is waar. In deze heuvels valt er niets te halen, behalve voor een boer met vee. En om vee geeft de moderne mensch niet. Voor een goede oogst moet je drie jaar geduld hebben en datbe- teekent voor de menschen van tegenwoor dig enkel tydverlies by hun jacht naar geld en ze vergeten, dat, als het bedryf eenmaal een paar jaar op gang is, je elk jaar een oogst hebt. En zoodoende missen ze veel „Ja, dat zou hen te langzaam gaan", be aamde Gordon. „Maar", vervolgde hy opge wekt wat een leven hier, en wat een en hy ademde met diepe teugen de frissche berglucht in. (Wordt vervolgd.) 6

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6