SPORT EN WEDSTRIJDEN
De zesde étappe van de ronde van Frankrijk.
Nog geen kopman in de Nederlandsche ploeg.
Te Toulouse zal nader overleg worden gepleegd.
derde blad
alkmaarsche courant van maandag 17 juli 1939.
Pages winnaar van het tweede gedeelte.
Gommers uit den strijd.
Ab Bosma derde in Almelo.
Maar „plat" in Rotterdam.
Onderhoud met Joris van den Bergh.
Vietto niet fit.
Wielrennen.
R o y a n, 15 Juli. (Van een specialen
verslaggever.)
Nadat het eerste gedeelte van de zesde
etappe van Nantes naar Royan over een af-
stand van 251 k.m., gewonnen was door den
Bele Storme, slaagde de Franschman Pages
er in het tweede gedeelte van La Rochelle
naar Royan te winnen.
De Nederlandsche renners werden op de
achtste plaats geklasseerd. Onze landgenoot
Gommers had last van zadelpijn en slaagde
er nog wel in de controle in Royan te be
reiken, doch zoo laat, dat hij uit den strijd
moest worden genomen.
In de algemeene rangschikkmg zijn wei
nig wijzigingen gekomen. Dit is ook het ge
val met de zeven Nederlanders.
De zesde etappe.
Het was te voorzien, dat de zesde etappe
van Nantes naar Royan uiterst zwaar zou
worden. In de eerste plaats werd deze etappe
in twee gedeelten verreden, waarvan het
eerste eindigde in La Rochelle, maar in de
tweede plaats hadden de renners een rust
dag in het vooruitzicht, zoodat zij zich nog
meer nog gewoonlijk konden inspannen zon
der de kans te loopen den volgenden dag
niet meer mee te kunnen.
Want men moet zich niet voorstellen, dat
de coureurs in de Ronde van Frankrijk al
tijd maar even hard langs de schoone Fran-
sche wegen fietsen. Er zijn oogenblikken,
dat het tempo niet boven de 30 k.m. uit
komt, hetgeen uit toeristisch oogpunt be
keken nog altijd wel behoorlijk zal zijn.
Maar voor renners heel flauw genoemd kan
worden. Men weet niet hoe het komt, maar
het is of soms een onderlinge afspraak de
renners bindt: zij beginnen heel kalm aan
en zij blijven rustig recht op zitten, waarbij
dan geen pogingen worden gedaan om uit
te loopen; zoodat het peleton zou moeten
volgen.
En al hadden wij werkelijk verwacht, dat
het tempo van den beginne af hoog zou zijn,
onze verwachting kwam niet uit, want tien
tallen kilometers lang kropen de renners
als een bonte sliert over den weg, een straffe
wind hadden zij schuin opzij en af en toe
viel een zware regenbui. Van Nantes naar
La Rochelle moesten de coureurs 143 k.m.
afleggen en de winnaar van dit gedeelte zal
evenals de winnaar van een volledige etappe,
met een prijs en een minuut vergoeding be
loond- worden. Men kon dus verwachten,
dat de rust slechts van korten duur zou zijn.
Doch toen de renners al ongeveer 100 k.m.
achter den rug hadden was er nog van een
serieuze poging om het tempo te verhoo-
gm, en weg te loopen, geen sprake geweest.
De leiders van het peleton speelden een
beetje, zij lieten zich zeer terecht aflossen,
omdat het heelemaal niet plezierig was lan
gen tijd als windvanger voor de anderen *e
fungeeren en de groep bleef bijeen, nu eens
schuin achter elkaar dan in een dunne rij
van pedaalridders.
Bij Chaille Les Marais echter ging het
tempo in eens naar boven, de ruggen werden
gekromd en tegen den harden wind in vlo
gen de renners over de wegen. Met een
vaart van ongeveer 50 k.m. gingen negen
coureurs er van door. Onder hen was onze
landgenoot de Korver, die uitstekend mee
kwam en buitengewoon gemakkelijk reed.
Eenige kilometers voor het binnenkomen
van de wielerbaan te La Rochelle slaagden
°rme. Vervaecke en Archambaud er in
Z[ch van dit groepje los te maken en met
tn drieën reden zij de overwinning tege
moet.
Storme, de middelman van de Belgische
azenploeg, nam de sprint voor zijn rekening.
Archambaud werd tweede, Vervaecke derde,
hl de tweede groep, welke slechts 45 secon-
"^r binnenkwam, bezette de Korver
dtv- ^orna'n Maes de tweede plaats, zoo-
at hij vijfde werd. Toch weer een keurig
ucces voor een van onze landgenooten, die
nu toe in de ronde vol zelfvertrouwen op-
en en °P hun tijd tot bijzondere presta-
®s in staat blijken te zijn.
den van uur 23 min. 50 sec. kwa-
en de leiders binnen. Dominicus en Hel-
ons kwamen vijf min. later, terwijl Gom-
q, rt,ze^ acht minuten later binnen kwam.
choii €Ven bonden de renners in La Ro-
We ,8 rost nemen, want tegen half twee
ln7r, et startsein gegeven voor de laatste
rust m' Van ^ockelle naar Royan. Deze
liik V00f verschillende renners kenne-
e kort geweest, maar de overigen trok-
w er Sezamenlijk enorm aan. Het tempo
hocff arende het tweede gedeelte zeer
01 "oewel in het begin verschillende
voorsprong van ongeveer 200
nipt °Pi Peleton namen, konden zij er
srno^n a2en deze te behouden. De heele
vechtl Wfrd kü elkaar getrokken, er was
door oS m de renners en deze uitte zich
ren ivo,CI^ gro°te snelheid, welke sommige
te machtig werd.
Onze landgenoot Gommers werd hier
van een der eerste slachtoffers. Wij za-
^\hem °P een gegeven oogenblik na
'm' gezelschap van Hellemons
ter de groot® «roep aanrijden. Tel
ing richtte hij zich even uit het zadel
duidelijk dat hij op deze wijze
o°fdgroep niet meer kon bereiken.
U vroegen in het voorbijrijden wat
aan de hand was en toen bleek, dat
steed!r last had van zadelpijn,
ten r°nS probeerde n°g «enige minu-
in h 11166 *e nemen> opdat hij later
6 °°tepeleton zou kunnen blijven
gen, dooh deze pogiyg mislukte,
Hellemons moest zichzelf helpen om de
overige coureurs te bereiken. Op dat oogen-
„werd reeds duidelijk, dat Gommers
den strijd moet worden genomen. Deze
coureur heeft uitstekend gedebuteerd en
het zal hem zelf het meeste spijten, dat hij
moest uitvallen, niet omdat zijn capaciteiten
onvoldoende waren, maar omdat hy pijn
had. Zyn rijden heeft evenwel veel tot het
succes van de Nederlandsche ploeg bijge
dragen. Hij wist, met groote wilskracht
verder rijdend, Royan nog te bereiken, doch
zyn tijd overschreed de limiet van de vast
gestelde 15 pet. van den winnaar.
Hjj was niet de eenige, want er waren
nog enkele andere renners die het tempo
niet konden volhouden en uit den strijd
moesten worden genomen. Het is dezen
middag wel zeer hard gegaan. Het peleton
zelf heeft in zoo hoog tempo gereden, dat er
van een uitlooppoging van een of anderen
renner geen sprake kon zyn. Tien k.m. voor
het einde evenwel, toen de renners zich
reeds klaar maakten voor een laatste
krachtsinspanning, trokken zeven renners er
tusschen uit. Aldra hadden zy een voor
sprong van 1 Yi minuut natuurlijk mede een
gevolg van het feit, dat de ploeggenooten er
voor zorgden, dat het peleton niet meer snel
kon achtervolgen. Het waren Le Greves, Bail
leux en nog vijf andere Franschen. De eerste
twee liepen nog meer uit en bereikten 25
sec. voor de anderen de eindstreep in Royan.
Dat er hard gereden is, blykt ook wel
hieruit, dat het groote achtervolgende pele
ton op de achtste plaats met 1 min. en 4 sec.
langzamer was dan de overwinnaar.
Het stemt tot tevredenheid, na deze zes
etappen van de afgeloopen week, dat de Ne
derlanders te Royan in dit groote peleton
binnenkwamen.
Het zou een wonder geweest zijn, wan
neer de ploeg compleet was gebleven, en na
het uitvallen van Gommers zullen onze over
gebleven landgenooten in de komende dagen
kunnen toonen, dat zij met de beste plan
nen zyn bezield.
Het algemeene klassement luidt:
1. Vietto (Fr.) 35 uur 55 min. 14 sec.; 2. Cle-
mens (Lux.) 35 uur 55 min. 20 sec.; 3. Dis-
seaux (B.) 35 uur 56 min. 20 sec.; 4. Fon-
tenay (Fr.) 35 uur 57 min. 31 sec.; 5. Gala-
teau (Fr.) 35 uur 59 min. 55 sec.; 6. S. Maes
(B.) 36 uur 0 min. 39 sec.; 7. Marcaillou (Fr.)
36 uur 0 min. 49 sec.; 8. L. Moal (Fr.) 36
uur 0 min. 4 sec.; 9. Vlaemynck (B.) 36 uur
1 min.; 10. Louviot (Fr.) 36 uur 2 min. 21
sec.; 18. Lambrichts 36 uur 5 min. 44 sec.; 21.
A. v. Schendel 36 uur 7 min. 57 sec.; 27. de
Korver 36 uur 11 min. 6 sec.; 32. Sijen 36
uur 13 min. 56 sec.; 47. Dominicus 36 uur 22
min. 7 sec.; 48. T. v. Schendel 36 uur 22 min.
10 sec. 58. Hellemons 36 uur 39 min. 29 sec.
Het landenklassement luidt:
1. West Frankrijk 108 uur 1 min. 16 sec.; 2.
België b 108 uur 4 min. 9 sec.; 3. Frankrijk
108 uur 6 min. 38 sec.; 4. Oost Frankrijk 108
uur 8 min. 37 sec.; 5. België a 108 uur 16
min. 43 sec.; 6. Zuidwest Frankrijk 108 uur
17 min. 43 sec.; 7. Noordoost Frankrijk 108
uur 18 min. 46 sec.; 8. Nederland 108
uur 22 min. 30 sec.; 9. Luxemburg 108 uur
24 min. 44 sec.; 10. Zwitserland 109 uur 9
min. 18 sec.
De Ronde van Almelo, Zaterdagmid
dag gehouden, is voor onzen jongen
Noordhollandschen renner Ab Bosma
een prachtig succes geworden. Na steeds
in het leidende peleton te hebben gere
den, slaagde hij erin Demmenie in den
eindspurt te kloppen en de derde plaats
te bezetten achter Braspenning en Raes.
In het begin kwamen slechts enkele on-
beteekenende schermutselingen voor, zoodat
de eerste rondjes van vier K.M. geen enkele
sensatie opleverden. Totdat zich geleidelijk
een kopgroep van elf man vormde, w.o.
Bosma. Weldra was een voorsprong van een
minuut verkregen en zoo hoog was het tem
po, dat een van Nek, Houtzeel en Griffioen
zich uit het leidende peleton moesten laten
afzakken. Pas in de 15e ronde slaagde dit
drietal er in, weer bij de leiders te komen,
maar onmiddellijk demarreerden toen Bras
penning en Raes (B.), even later gevolgd
door Demmenie en Bosma. Met hun vieren
namen zy de leiding en zette er een zeer
hoog tempo in. Wat noodig was, omdat plot
seling Middelkamp wakker werd. Hij zette
de achtervolging in met Bakker, van Schijn-
del en v. Swelm. Zeven ronden voor tijd zijn
de vluchtelingen ingehaald, maar dan sneu
velen Middelkamp en Bakker door machine
pech.
En de Belgen met een Danneels, de Kuy-
scher, Aarts en al die andere grootheden?
Ze blyven achter in de tweede groep han
gen en enkele uitlooppogingen van hen
mislukken volkomen.
Met nog 20 K.M., dus vijf ronden voor de
boeg, is de situatie aldus:
op kop: Demmenie, Bosma, Braspenning,
Raes;
op 12 min.: een groep van 7 tot 8 renners,
daar achter op 500 meter van Amsterdam
en 600 meter verder de groote groep met
Griffioen als kopman.
Rustig worden er nog vier ronden afge
legd, en dan in de laatste ronde vlucht
Braspenning weg, gevolgd door Raes. Dem
menie en Bosma blyven wat achter en
laatstgenoemde moet telkens afstappen om
zijn achterband op te pompen!
En terwijl den Bras alleen binnenkomt,
maakt Bosma op een totaal leegen band een
lange sprint en klopt Demmenie!
1. Braspenning, 2. Raes, 3. Bosma, 4. Dem
Het is noodweer in Royan. Een Wes
terstorm giert om de hotels van de bad
plaats, de koppen der hoogopspringende
golven zyn wit, feit striemt de regen de
boulevards, het weer is plotseling om
geslagen en het ziet er bovendien nog
zeer ongunstig uit voor de komende
dagen. Arme Tour de France-renners.
Nog meer zal dan gevergd worden van
het uithoudingsvermogen, nog zwaarder
zal het moreel op de proef gesteld wor
den.
Veel trekken de renners zich van de on
gunstige weersomstandigheden niet aan.
Natuurlijk vinden zij het jammer, dat zij
geen wandeling langs het strand of de bou
levards kunnen maken, dat zy niet wat kun
nen verkeeren temidden van een mondam
publiek, dat hen zeker zou hebben aange
gaapt als waren het zeldzame vogels, zoo
uit de binnenlanden van Afrika naar Royan
overgebracht. Rustig zit iedereen in zijn
hotel, ook de Nederlandsche renners. De tijd
wordt doorgebracht met wat spelletjes,
kranten en brieven lezen, schrijven naar
huis.
Ongelooflijk is het medeleven van het
Nederlandsche wielrenpubliek. Meer dan
duizend brieven en kaarten ontvingen onze
landgenooten alleen al te Royan. Netjes
worden de brieven gesorteerd en verzameld.
Over belangstelling hebben de jongens niet
te klagen. De stemming bij allen is perfect,
vol goeden moed zullen zy aan het tweede
gedeelte beginnen met twee zeer zware
etappes, n.1. de achtste, waarin des middags
een tijdrace is opgenomen en de tien de van
Pau naar Toulouse, waarin de toppen der
Pyreneeën worden beklommen.
De „répérateur moral".
Temidden der renners vonden wij ook
hun vertrouwensman, de „répérateur moral",
Joris van den Bergh, die gaarne bereid was
ons zyn meening te vertellen over den gang
van zaken.
„Ik ben" aldus Joris van den Bergh
„absoluut tevreden over deze eerste zes
etappes. Mijn illusies voor het begin van de
ronde waren, dat wij met vier man te Parys
zouden mogen terugkomen en dat een Ne
derlanders zich onder de eerste 20 zou be
vinden. Welnu, de verrichtingen van de
ploeg zijn tot nu toe zoo geweest, dat ik mijn
illusies heb behouden. Het is alleszins De-
vredigend te achten voor een land als Neder
land, met vijf debutanten in den tour, dat
wy na 6 etappes er nog met zeven man in
zitten. Ik zie een mogelijkheid, dat er uit
deze ploeg een kern te voorschijn komt,
waarop het volgend jaar kan worden voort
gebouwd. En wat veel belangrijker is: de
kans is groot, dat Nederland zich voor altijd
een plaats in de ronde kan veroveren.
De hoofdredacteur van L'Auto, Georges
Goddet, zeide me, dat de Nederlanders in
dezen vorm de attractie voor het publiek
zyn. Het gehalte van de ploeg is volgens
Goddet verrassend goed, zooals het voor
Frankrijk en de organistoren een groote ver
rassing was, toen Middelkamp in 1936 de
etapep van de Galibier won".
Van den Bergh zwijgt even, maar dan
gaat hy rustig, bedachtzaam, ieder woord
wikkend en wegend, verder.
„Zeer zware etappes komen er nog, ik
weet het maar al te goed. En van de zeven
man uit onze ploeg zijn er vier knappe
klimmers en een daarvan, Lambrichts, zal
waarschijnlijk niet veel onder doen voor de
besten der buitenlanders. Reeds dadelijk is
Lambrichts opgevallen. Eenige malen zijn
er in de Fransche pers artikelen aan hem
gewijd. Desgranges vindt hem een mooi
type coureur, met een elegante coup de
pédale, die door zyn souplesse veel minder
van zijn krachten vergt dan een ander".
Nog geen kopman.
Te Parijs was de afspraak gemaakt, dat te
Royan, op den eersten dag, de zaal van het
al of niet nemen van een kopman, onder de
oogen zou worden gezien. Wij vragen van
den Bergh hoe het er mee zit.
„De situatie is zoo, dat de jongens on
mogelijk kunnen besluiten thans reeds
een kopman aan te wijzen. Daarvoor is
het overzicht van wat zij presteeren,
nog niet volledig. Te Toulouse zullen wij
wel verder zien", luidde het oordeel van
onzen zegsman.
„Ik geef toe, dat de formule van een lan-
denwedstrijd de attractie voor het publiek
vormt, dat werkt op de fantasie van de
menschen. Maar het ploegstelsel met zyn
kopman en assistenten levert toch ook
groote nadeelen op. Ik denk er niet aan om
een man, die nog niet getoond heeft kans
loos te zijn, als knecht aan te wijzen. Het
van den beginne af alles zetten op één man,
zooals dat bij enkele landen geschiedt, is een
riskant spel. Een kopman moet m.i. op na
tuurlijke wijze naar voren komen. De mo
gelijkheid bestaat, dat in de tijdrace van
Dinsdag a.s. Lambrichts weer zoo'n uitste
kend figuur slaat, en verscheidene plaatsen
opschuift. Dan wordt er misschien nog vóór
Toulouse een besluit genomen. Maar dan
nog is de kopman op normale wijze naar
voren gekomen. Ik heb overigens wel zoo
veel vertrouwen in de ploeg, dat zy, waar
noodig, elkaar zullen helpen, al hoeft de een
zich niet voor den ander op te offeren.
Voorts is de positie van de renners in de
rangschikking niet zoodanig, dat op grond
daarvan in deze equipe niet drie renners
zouden kunnen worden aangewezen, die in
eerste instantie voor de landenklasseering in
aanmerking komen. Men moet niet ver
geten, de nieuwelingen beginnen zich aan
het etappewerk aan te passen, zelfs de Kor
ver, die vóór deze ronde nog nooit aan een
dergelijken wedstrijd had deelgenomen. Het
typische van een etappewedstrijd is, dat men
gemiddeld goed moet rijden om behoorlijk
geklasseerd te staan. Welnu, dat hebben alle
Nederlandsche renners gedaan en ook dat is
een verklaring van mijn tevredenheid.
Het is een pijnlijk moment, dat Gommers
de anderen moet verlaten. Omstandigheden
van physieken aard dwingen hem daartoe,
maar wat voldoening geeft is het feit, dat
Gommers in de afgeloopen dagen getoond
heeft kwaliteiten te bezitten."
De nieuwe formule.
Aan het slot van ons gesprek gaf van den
Bergh nog een beschouwing over de nieuwe
formule. Het spreekt van zelf dat er animo'
siteit tusschen de verschillende Fransche
ploegen bestaat, en dat ik ook het geval is
met de Belgische a- en b-ploeg. Dit bevor
dert de strijdlust en wat dat betreft voldoet
de instelling van de regionale ploegen uit
stekend. Het vermoeden bestaat, dat Des
granges thans een prachtige gelegenheid
heeft jong materiaal te verzamelen om het
volgend jaar een zeer sterke a-ploeg van
Frankrijk in de Tour de France te plaatsen
Opmerkelijk is het overigens, dat de Bel
gen hebben gezegd, dat zij geen Nederlan
ders meer zullen laten gaan. Dat wordt
anders moeilij kvoor ze, want ook Marcail
lou en Cosson mogen niet weg en Mathias
Clemens ook. Hoe de Belgische ploeg dit
allemaal moet klaar spelen is ons nog niet
duidelijk.
menie, 5. Boeyen, 6. van Schijndel, 7. van
Swelm.
Den volgenden dag nam Bosma deel aan
de Ronde van Feijenoord en weer bleek hy
goed in vorm te zyn. Er vormde zich ter
stond een kopgroep, waarin de Noordhol
lander een eerste viool speelde. Helaas, na
15 ronden kreeg hij een lekken band en
moest den strijd staken. Een prachtige kans
op een der eerste plaatsen was hem ont
gaan.
Overweel won voor Buuren, van Houten,
Valentijn en van Amsterdam.
ALKMAARSCHE WIELERBAAN.
Na de geslaagde turndemonstraties
werd gisteravond op de baan onmiddel
lijk begonnen met het afwerken van het
wielerprogramma. Er was haast bij,
want de lucht voorspelde weinig goeds.
Begonnen werd met een klassementwed
strijd voor amateurs en onafhankelij ken.
Het tempo was van stonde af zeer hoog en
tal van uitlooppogingen werden onderno
men. Vele daarvan mislukten, doch na het
eerste klassement trokken Groot en Stern
er samen tusschen uit en toen het veld even
aarzelde, was het te laat, de beide renners
namen een ronde. En waar Groot een betere
sprinter was dan Stern was het duidelijk,
dat hy de eerste plaats zou veroveren.
Wat er daarna gebeurde, is gauw verteld:
elke uitlooppoging van de anderen werd
onmiddellijk den kop ingedrukt, Groot zorg
de voor de noodige punten en won zeer
fraai den levendigen wedstrijd.
1. Groot, 2. Stern, op 1 ronde: 3. Peters, 4.
Kuilboer. Rn
De nieuwelingen reden vervolgens een,60-
ronden-race. Ook hier werden ontelbare
jachten ondernomen, doch de onderling
concurrentie was zoo groot, dat elke jacht
mislukte. Een premie bij de bel werd zeer
verdiend door Ekkers gewonnen die in de
eindspurt ook verreweg de beste kansen
had. Hij lag echter bij de bel m derde posi
tie had teveel tijd noodig om den aanval op
Berkhout in te zetten en deze werd daardoor
nog juist met miniem verschil eerste.
1. Berkhout, 2. Ekkers, 3. Westra, 4.
Schilte.
Onmiddellijk daarop werd een begin ge
maakt met den koppel wedstrijd. Nóg regen
de het niet en daarvan wilden EversGroot
profiteeren. Zij sprongen direct na het start
schot weg, een daverend gevecht volgde en
na een adembenemende jacht, die ronden
lang duurde, werden alle koppels op een
ronde gezet.
Precies op dat oogenblik vielen de eerste
dikke regendroppels en moest de strijd, die
nog zooveel beloofde, gestaakt worden.
ZAANSCHE WIELERBAAN.
Derksen wint het sprintnummer.
Zondagmiddag werden onder groote be
langstelling op de wielerbaan te Assendelft
wielerwedstrijden georganiseerd, waaraan
de N.W.U.-sprintersploeg deelnam.
Jan Derksen was ongenaakbaar en won
zeer fraai het sprint- en het klassement
nummer, terwijl ook zyn rit tegen het hor
loge de beste was.
Jan Pronk was niet in conditie. In de
sprintseries liet hij zich kloppen, maar later
herstelde hij zich en veroverde de tweede
plaats in den klassement wedstrijd en in de
tijdrace.
Eef Bos werd derde in een 50 ronden-
wedstrijd, Evers tweede met Schellinger
hout in den koppel wedstrijd en Ottenbros
met Faanhof derde in dezen rit.
De uitslagen waren:
sprint over 1 K.M.: le serie: 1. Derksen, 2.
van Gelder; 2e serie: 1. Smits, 2. Pronk; 3e
serie: 1. Derksen, 2. van Gelder; 4e serie: 1.
Smits, 2. Pronk; 5e serie: 1. Smits, 2. Faan
hof; 6e serie: 1. van Gelder, 2. Pronk; 7e
serie: 1. Derksen, 2. Smits; totaaluitslag: 1.
Derksen, 2. Smits, 3. van Gelder, 4. Pronk.
Afvalwedstrijd voor amateurs en onaf-
hankelijken: 1. Muller, 2. Madzen, 3. Stet.
Klassementswedstrijden voor leden der
N.W.U.-ploeg: 1. Derksen, 16 pt.; Pronk en
Faanhof beiden 9 ptn.
50 ronden-wedstrijd voor amateurs en on-
afhankelijken: 1. C. Bakker, 2. N. van Hel-
voirt, 3. E. Bos.
Tijdrace over 1 baanronde: 1. J. Derksen,
10.4 sec.; 2. J. Pronk, 10.6 sec.; 3. H. Faan
hof, 11 sec.
Koppelwedstrijd over 40 K.M.: 1. Bakker-
Lust, 9 ptn.;, 57 min. 3 sec.; op 1 ronde: 2.
Evers-Schellingerhout, 14 ptn.; 3. Faanhof-
Ottenbros, 11 ptn.; 4. van Helvoirt-Bos, 3 pt.
De drager van de gele trui, de
Franschman Vietto, moet wel heel
dankbaar zyn, dat er Zondag niet
gereden behoefde te worden. Hy
voelde zich n.L niet fit, lag den ge-
heelen dag met koorts te bed. Eerst
was er nog sprake van, dat hy
vandaag voor den rit naar Bordeaux
niet zou kunnen starten, maar in
zijn toestand is verbetering geko
men, zoodat hij vandaag zeer zeker
uit Royan zou vertrekken. Hoe hjj
echter zal rijden, is nog zeer de
vraag.
La wntennis
HUGHAN HEROVERT HET
NATIONALE KAMPIOENSCHAP.
Mej. Rollin Couquerque kampioene.
Hughan heeft Zondagmiddag het natio
nale kampioenschap heroverd door Tesch-
macher met 63, 75, 64 te verslaan. De
verwachting, dat Teschmacher tegen den
D.D.V.-er opgewassen zou zijn, is dus geen
werkelijkheid geworden.
Teschmacher was tegen den snellen
Hughan minder op dreef dan in zyn partij
tegen van Swol en Karsten, al liet hy nu en
dan prachtige staaltjes van passeeren zien.
Maar hy miste in het algemeen de vastheid
en concentratie, waarmee hy in de andere
partijen de overwinning behaalde en vooral
een groot aantal double-faults waren hem
noodlottig. Hughan heeft zich niet bijzonder
behoeven in te spannen om te winnen. Hy
speelde gelijkmatig zijn gewone spel, had
in den derden set even een inzinking na een
val, tengevolge van de gladheid van de
baan, doch kon zich bijtijds herstellen, zoo
dat een vierde set niet noodig bleek.
Voor de tiende maal behaalde mej. M.
Rollin Couquerque door een 61, 62-over-
winning op mej. A. Kerckhoff het Neder
landsche dameskampioenschap. Uit de cij
fers blykt reeds, dat mej. Rollin Couquer
que weinig moeite met haar tegenstandster
heeft gehad en zoo was het ook. Wel speel
de mej. Kerckhoff een aardige party, doch
zy was bij lange na niet in staat mej. Rol
lin Couquerque te bedreigen.
Hughan en van Swol sloegen daarna
Karsten en Teschmacher in het heeren
dubbelspel, met 62, 62, 64. Het was
een partij, die aanvankelijk een van de
beste en snelste van het tournooi beloofde
te worden, waarin ook van Swol zijn ouden
vorm terug vond. Het was dan ook geen
wonder, dat de score snel steeg tot 20,
daarna 22 en tenslotte regelmatig tot 62.
Doch hoe hooger de score kwam, des te
meer zakte het spel af en op'het laatst kon
men deze partij beslist slap noemen. En zoo
bleef het. Van Swol werd onvast en Hughan
werkte voor twee om de leiding te houden.
Aan den anderen kant maakten Karsten en
Teschmacher ook te veel fouten, al kwamen
beiden dikwijls met verrassende slagen voor
den dag.
Toch konden Hughan en van Swol een
drie-sets-overwinning behalen.
DE N.L.T.B. VERKRIJGT HET
PRAEDICAAT „KONINKLIJKE".
Op den feestavond ter gelegenheid van
het 40-jarig bestaan van den Nederland-
schen Lawntennisbond in het theater Sein
post te Scheveningen, heeft de voorzitter,
de heer D. CroU, in zijn openingswoord me
degedeeld, dat de koningin aan den bond
het recht heeft gegeven om het praedicaat
„koninklijke" te voeren, welke mededeeling
met luid applaus werd begroet.
Hierna werden cabaretnummers opge-
vored, waarvan de revue van Ch. Cocheret
„Forty-love" het hoofdnummer was.
Wandelen
ALKMAAR EN DE VIERDAAGSCHE.
Eindelijk dan kunnen we eens zeggen, dat
Alkmaar goed vertegenwoordigd zal zijn op
de Vierdaagsche te Nijmegen. Vorige jaren
werd er baanbrekend werk verricht door de
Kaaskoppen en de politie, terwijl enkele in-
dividueelen ook een paar maal de Vierdaag
sche meetippelden. Maar dezen keer zal het
aantal Alkmaarders grooter dan ooit zijn.
De lijst ziet er n.1. zoo uit:
Politie: de heeren Rijpma (3e maal), Oud-
hoff (le maal) en Heijdentrijk (6e maal).
Burgerwacht: een groep van tien leden,
w.o. één dame.
Individueel: mej. N. Leijen (le maal),
mej. R. Bal (le maal), en de heeren N.
Leijen (2e maal), v. Boesum (le maal),
Fernee (3e maal) en de Vet (6e maal).
Zweefvliegen
NIEUW NEDERLANDSCH ZWEEF-
RECORD.
De zweefvliegers Nienhuis en Houwink
zijn Zondag in het tweepersoons zweeftoe
stel „De Arend", dat het eigendom is van
den heer Bruinzeel, tot een hoogte van 2600
meter in de wolken gestegen.
Het is voor het eerst in ons land, dat dit
resultaat met een tweepersoons zweefma-
chine bereikt is.
De vliegers lieten zich tot 900 meter boven
het vliegveld IJpenburg sleepen. Op hun
dubbele instrumenten voor het blindvliegen
zijn zij toen tot 2600 meter in de wolken ge
stegen. Deze hoogte bereikten zij na 9 min.
blindvliegen. De stygsnelheid varieerde van
3 tot 5 meter per seconde. Na deze hoogte
bereikt te hebben vlogen zy Oostwaarts om
vast te stellen, waar zy waren. Het toestel
bleek zich tusschen Wassenaar en Leiden te
bevinden.
De beide vliegers hebben toen een over-
landvlucht naar Schiphol gemaakt, vanwaar
de machine door het sleeptoestel van de na
tionale luchtvaartschool naar IJpenburg is
teruggebracht.
Zes verschillende persen staan altijd klaar
voor
UW DRUKWERK.
DRUKKERIJ N.V. HERMS. COSTER zn.
alkmaarsche courant. tel. 3320.