SPORT EN WEDSTRIJDEN De zesde étappe van de ronde van Frankrijk. Nog geen kopman in de Nederlandsche ploeg. Te Toulouse zal nader overleg worden gepleegd. derde blad alkmaarsche courant van maandag 17 juli 1939. Pages winnaar van het tweede gedeelte. Gommers uit den strijd. Ab Bosma derde in Almelo. Maar „plat" in Rotterdam. Onderhoud met Joris van den Bergh. Vietto niet fit. Wielrennen. R o y a n, 15 Juli. (Van een specialen verslaggever.) Nadat het eerste gedeelte van de zesde etappe van Nantes naar Royan over een af- stand van 251 k.m., gewonnen was door den Bele Storme, slaagde de Franschman Pages er in het tweede gedeelte van La Rochelle naar Royan te winnen. De Nederlandsche renners werden op de achtste plaats geklasseerd. Onze landgenoot Gommers had last van zadelpijn en slaagde er nog wel in de controle in Royan te be reiken, doch zoo laat, dat hij uit den strijd moest worden genomen. In de algemeene rangschikkmg zijn wei nig wijzigingen gekomen. Dit is ook het ge val met de zeven Nederlanders. De zesde etappe. Het was te voorzien, dat de zesde etappe van Nantes naar Royan uiterst zwaar zou worden. In de eerste plaats werd deze etappe in twee gedeelten verreden, waarvan het eerste eindigde in La Rochelle, maar in de tweede plaats hadden de renners een rust dag in het vooruitzicht, zoodat zij zich nog meer nog gewoonlijk konden inspannen zon der de kans te loopen den volgenden dag niet meer mee te kunnen. Want men moet zich niet voorstellen, dat de coureurs in de Ronde van Frankrijk al tijd maar even hard langs de schoone Fran- sche wegen fietsen. Er zijn oogenblikken, dat het tempo niet boven de 30 k.m. uit komt, hetgeen uit toeristisch oogpunt be keken nog altijd wel behoorlijk zal zijn. Maar voor renners heel flauw genoemd kan worden. Men weet niet hoe het komt, maar het is of soms een onderlinge afspraak de renners bindt: zij beginnen heel kalm aan en zij blijven rustig recht op zitten, waarbij dan geen pogingen worden gedaan om uit te loopen; zoodat het peleton zou moeten volgen. En al hadden wij werkelijk verwacht, dat het tempo van den beginne af hoog zou zijn, onze verwachting kwam niet uit, want tien tallen kilometers lang kropen de renners als een bonte sliert over den weg, een straffe wind hadden zij schuin opzij en af en toe viel een zware regenbui. Van Nantes naar La Rochelle moesten de coureurs 143 k.m. afleggen en de winnaar van dit gedeelte zal evenals de winnaar van een volledige etappe, met een prijs en een minuut vergoeding be loond- worden. Men kon dus verwachten, dat de rust slechts van korten duur zou zijn. Doch toen de renners al ongeveer 100 k.m. achter den rug hadden was er nog van een serieuze poging om het tempo te verhoo- gm, en weg te loopen, geen sprake geweest. De leiders van het peleton speelden een beetje, zij lieten zich zeer terecht aflossen, omdat het heelemaal niet plezierig was lan gen tijd als windvanger voor de anderen *e fungeeren en de groep bleef bijeen, nu eens schuin achter elkaar dan in een dunne rij van pedaalridders. Bij Chaille Les Marais echter ging het tempo in eens naar boven, de ruggen werden gekromd en tegen den harden wind in vlo gen de renners over de wegen. Met een vaart van ongeveer 50 k.m. gingen negen coureurs er van door. Onder hen was onze landgenoot de Korver, die uitstekend mee kwam en buitengewoon gemakkelijk reed. Eenige kilometers voor het binnenkomen van de wielerbaan te La Rochelle slaagden °rme. Vervaecke en Archambaud er in Z[ch van dit groepje los te maken en met tn drieën reden zij de overwinning tege moet. Storme, de middelman van de Belgische azenploeg, nam de sprint voor zijn rekening. Archambaud werd tweede, Vervaecke derde, hl de tweede groep, welke slechts 45 secon- "^r binnenkwam, bezette de Korver dtv- ^orna'n Maes de tweede plaats, zoo- at hij vijfde werd. Toch weer een keurig ucces voor een van onze landgenooten, die nu toe in de ronde vol zelfvertrouwen op- en en °P hun tijd tot bijzondere presta- ®s in staat blijken te zijn. den van uur 23 min. 50 sec. kwa- en de leiders binnen. Dominicus en Hel- ons kwamen vijf min. later, terwijl Gom- q, rt,ze^ acht minuten later binnen kwam. choii €Ven bonden de renners in La Ro- We ,8 rost nemen, want tegen half twee ln7r, et startsein gegeven voor de laatste rust m' Van ^ockelle naar Royan. Deze liik V00f verschillende renners kenne- e kort geweest, maar de overigen trok- w er Sezamenlijk enorm aan. Het tempo hocff arende het tweede gedeelte zeer 01 "oewel in het begin verschillende voorsprong van ongeveer 200 nipt °Pi Peleton namen, konden zij er srno^n a2en deze te behouden. De heele vechtl Wfrd kü elkaar getrokken, er was door oS m de renners en deze uitte zich ren ivo,CI^ gro°te snelheid, welke sommige te machtig werd. Onze landgenoot Gommers werd hier van een der eerste slachtoffers. Wij za- ^\hem °P een gegeven oogenblik na 'm' gezelschap van Hellemons ter de groot® «roep aanrijden. Tel ing richtte hij zich even uit het zadel duidelijk dat hij op deze wijze o°fdgroep niet meer kon bereiken. U vroegen in het voorbijrijden wat aan de hand was en toen bleek, dat steed!r last had van zadelpijn, ten r°nS probeerde n°g «enige minu- in h 11166 *e nemen> opdat hij later 6 °°tepeleton zou kunnen blijven gen, dooh deze pogiyg mislukte, Hellemons moest zichzelf helpen om de overige coureurs te bereiken. Op dat oogen- „werd reeds duidelijk, dat Gommers den strijd moet worden genomen. Deze coureur heeft uitstekend gedebuteerd en het zal hem zelf het meeste spijten, dat hij moest uitvallen, niet omdat zijn capaciteiten onvoldoende waren, maar omdat hy pijn had. Zyn rijden heeft evenwel veel tot het succes van de Nederlandsche ploeg bijge dragen. Hij wist, met groote wilskracht verder rijdend, Royan nog te bereiken, doch zyn tijd overschreed de limiet van de vast gestelde 15 pet. van den winnaar. Hjj was niet de eenige, want er waren nog enkele andere renners die het tempo niet konden volhouden en uit den strijd moesten worden genomen. Het is dezen middag wel zeer hard gegaan. Het peleton zelf heeft in zoo hoog tempo gereden, dat er van een uitlooppoging van een of anderen renner geen sprake kon zyn. Tien k.m. voor het einde evenwel, toen de renners zich reeds klaar maakten voor een laatste krachtsinspanning, trokken zeven renners er tusschen uit. Aldra hadden zy een voor sprong van 1 Yi minuut natuurlijk mede een gevolg van het feit, dat de ploeggenooten er voor zorgden, dat het peleton niet meer snel kon achtervolgen. Het waren Le Greves, Bail leux en nog vijf andere Franschen. De eerste twee liepen nog meer uit en bereikten 25 sec. voor de anderen de eindstreep in Royan. Dat er hard gereden is, blykt ook wel hieruit, dat het groote achtervolgende pele ton op de achtste plaats met 1 min. en 4 sec. langzamer was dan de overwinnaar. Het stemt tot tevredenheid, na deze zes etappen van de afgeloopen week, dat de Ne derlanders te Royan in dit groote peleton binnenkwamen. Het zou een wonder geweest zijn, wan neer de ploeg compleet was gebleven, en na het uitvallen van Gommers zullen onze over gebleven landgenooten in de komende dagen kunnen toonen, dat zij met de beste plan nen zyn bezield. Het algemeene klassement luidt: 1. Vietto (Fr.) 35 uur 55 min. 14 sec.; 2. Cle- mens (Lux.) 35 uur 55 min. 20 sec.; 3. Dis- seaux (B.) 35 uur 56 min. 20 sec.; 4. Fon- tenay (Fr.) 35 uur 57 min. 31 sec.; 5. Gala- teau (Fr.) 35 uur 59 min. 55 sec.; 6. S. Maes (B.) 36 uur 0 min. 39 sec.; 7. Marcaillou (Fr.) 36 uur 0 min. 49 sec.; 8. L. Moal (Fr.) 36 uur 0 min. 4 sec.; 9. Vlaemynck (B.) 36 uur 1 min.; 10. Louviot (Fr.) 36 uur 2 min. 21 sec.; 18. Lambrichts 36 uur 5 min. 44 sec.; 21. A. v. Schendel 36 uur 7 min. 57 sec.; 27. de Korver 36 uur 11 min. 6 sec.; 32. Sijen 36 uur 13 min. 56 sec.; 47. Dominicus 36 uur 22 min. 7 sec.; 48. T. v. Schendel 36 uur 22 min. 10 sec. 58. Hellemons 36 uur 39 min. 29 sec. Het landenklassement luidt: 1. West Frankrijk 108 uur 1 min. 16 sec.; 2. België b 108 uur 4 min. 9 sec.; 3. Frankrijk 108 uur 6 min. 38 sec.; 4. Oost Frankrijk 108 uur 8 min. 37 sec.; 5. België a 108 uur 16 min. 43 sec.; 6. Zuidwest Frankrijk 108 uur 17 min. 43 sec.; 7. Noordoost Frankrijk 108 uur 18 min. 46 sec.; 8. Nederland 108 uur 22 min. 30 sec.; 9. Luxemburg 108 uur 24 min. 44 sec.; 10. Zwitserland 109 uur 9 min. 18 sec. De Ronde van Almelo, Zaterdagmid dag gehouden, is voor onzen jongen Noordhollandschen renner Ab Bosma een prachtig succes geworden. Na steeds in het leidende peleton te hebben gere den, slaagde hij erin Demmenie in den eindspurt te kloppen en de derde plaats te bezetten achter Braspenning en Raes. In het begin kwamen slechts enkele on- beteekenende schermutselingen voor, zoodat de eerste rondjes van vier K.M. geen enkele sensatie opleverden. Totdat zich geleidelijk een kopgroep van elf man vormde, w.o. Bosma. Weldra was een voorsprong van een minuut verkregen en zoo hoog was het tem po, dat een van Nek, Houtzeel en Griffioen zich uit het leidende peleton moesten laten afzakken. Pas in de 15e ronde slaagde dit drietal er in, weer bij de leiders te komen, maar onmiddellijk demarreerden toen Bras penning en Raes (B.), even later gevolgd door Demmenie en Bosma. Met hun vieren namen zy de leiding en zette er een zeer hoog tempo in. Wat noodig was, omdat plot seling Middelkamp wakker werd. Hij zette de achtervolging in met Bakker, van Schijn- del en v. Swelm. Zeven ronden voor tijd zijn de vluchtelingen ingehaald, maar dan sneu velen Middelkamp en Bakker door machine pech. En de Belgen met een Danneels, de Kuy- scher, Aarts en al die andere grootheden? Ze blyven achter in de tweede groep han gen en enkele uitlooppogingen van hen mislukken volkomen. Met nog 20 K.M., dus vijf ronden voor de boeg, is de situatie aldus: op kop: Demmenie, Bosma, Braspenning, Raes; op 12 min.: een groep van 7 tot 8 renners, daar achter op 500 meter van Amsterdam en 600 meter verder de groote groep met Griffioen als kopman. Rustig worden er nog vier ronden afge legd, en dan in de laatste ronde vlucht Braspenning weg, gevolgd door Raes. Dem menie en Bosma blyven wat achter en laatstgenoemde moet telkens afstappen om zijn achterband op te pompen! En terwijl den Bras alleen binnenkomt, maakt Bosma op een totaal leegen band een lange sprint en klopt Demmenie! 1. Braspenning, 2. Raes, 3. Bosma, 4. Dem Het is noodweer in Royan. Een Wes terstorm giert om de hotels van de bad plaats, de koppen der hoogopspringende golven zyn wit, feit striemt de regen de boulevards, het weer is plotseling om geslagen en het ziet er bovendien nog zeer ongunstig uit voor de komende dagen. Arme Tour de France-renners. Nog meer zal dan gevergd worden van het uithoudingsvermogen, nog zwaarder zal het moreel op de proef gesteld wor den. Veel trekken de renners zich van de on gunstige weersomstandigheden niet aan. Natuurlijk vinden zij het jammer, dat zij geen wandeling langs het strand of de bou levards kunnen maken, dat zy niet wat kun nen verkeeren temidden van een mondam publiek, dat hen zeker zou hebben aange gaapt als waren het zeldzame vogels, zoo uit de binnenlanden van Afrika naar Royan overgebracht. Rustig zit iedereen in zijn hotel, ook de Nederlandsche renners. De tijd wordt doorgebracht met wat spelletjes, kranten en brieven lezen, schrijven naar huis. Ongelooflijk is het medeleven van het Nederlandsche wielrenpubliek. Meer dan duizend brieven en kaarten ontvingen onze landgenooten alleen al te Royan. Netjes worden de brieven gesorteerd en verzameld. Over belangstelling hebben de jongens niet te klagen. De stemming bij allen is perfect, vol goeden moed zullen zy aan het tweede gedeelte beginnen met twee zeer zware etappes, n.1. de achtste, waarin des middags een tijdrace is opgenomen en de tien de van Pau naar Toulouse, waarin de toppen der Pyreneeën worden beklommen. De „répérateur moral". Temidden der renners vonden wij ook hun vertrouwensman, de „répérateur moral", Joris van den Bergh, die gaarne bereid was ons zyn meening te vertellen over den gang van zaken. „Ik ben" aldus Joris van den Bergh „absoluut tevreden over deze eerste zes etappes. Mijn illusies voor het begin van de ronde waren, dat wij met vier man te Parys zouden mogen terugkomen en dat een Ne derlanders zich onder de eerste 20 zou be vinden. Welnu, de verrichtingen van de ploeg zijn tot nu toe zoo geweest, dat ik mijn illusies heb behouden. Het is alleszins De- vredigend te achten voor een land als Neder land, met vijf debutanten in den tour, dat wy na 6 etappes er nog met zeven man in zitten. Ik zie een mogelijkheid, dat er uit deze ploeg een kern te voorschijn komt, waarop het volgend jaar kan worden voort gebouwd. En wat veel belangrijker is: de kans is groot, dat Nederland zich voor altijd een plaats in de ronde kan veroveren. De hoofdredacteur van L'Auto, Georges Goddet, zeide me, dat de Nederlanders in dezen vorm de attractie voor het publiek zyn. Het gehalte van de ploeg is volgens Goddet verrassend goed, zooals het voor Frankrijk en de organistoren een groote ver rassing was, toen Middelkamp in 1936 de etapep van de Galibier won". Van den Bergh zwijgt even, maar dan gaat hy rustig, bedachtzaam, ieder woord wikkend en wegend, verder. „Zeer zware etappes komen er nog, ik weet het maar al te goed. En van de zeven man uit onze ploeg zijn er vier knappe klimmers en een daarvan, Lambrichts, zal waarschijnlijk niet veel onder doen voor de besten der buitenlanders. Reeds dadelijk is Lambrichts opgevallen. Eenige malen zijn er in de Fransche pers artikelen aan hem gewijd. Desgranges vindt hem een mooi type coureur, met een elegante coup de pédale, die door zyn souplesse veel minder van zijn krachten vergt dan een ander". Nog geen kopman. Te Parijs was de afspraak gemaakt, dat te Royan, op den eersten dag, de zaal van het al of niet nemen van een kopman, onder de oogen zou worden gezien. Wij vragen van den Bergh hoe het er mee zit. „De situatie is zoo, dat de jongens on mogelijk kunnen besluiten thans reeds een kopman aan te wijzen. Daarvoor is het overzicht van wat zij presteeren, nog niet volledig. Te Toulouse zullen wij wel verder zien", luidde het oordeel van onzen zegsman. „Ik geef toe, dat de formule van een lan- denwedstrijd de attractie voor het publiek vormt, dat werkt op de fantasie van de menschen. Maar het ploegstelsel met zyn kopman en assistenten levert toch ook groote nadeelen op. Ik denk er niet aan om een man, die nog niet getoond heeft kans loos te zijn, als knecht aan te wijzen. Het van den beginne af alles zetten op één man, zooals dat bij enkele landen geschiedt, is een riskant spel. Een kopman moet m.i. op na tuurlijke wijze naar voren komen. De mo gelijkheid bestaat, dat in de tijdrace van Dinsdag a.s. Lambrichts weer zoo'n uitste kend figuur slaat, en verscheidene plaatsen opschuift. Dan wordt er misschien nog vóór Toulouse een besluit genomen. Maar dan nog is de kopman op normale wijze naar voren gekomen. Ik heb overigens wel zoo veel vertrouwen in de ploeg, dat zy, waar noodig, elkaar zullen helpen, al hoeft de een zich niet voor den ander op te offeren. Voorts is de positie van de renners in de rangschikking niet zoodanig, dat op grond daarvan in deze equipe niet drie renners zouden kunnen worden aangewezen, die in eerste instantie voor de landenklasseering in aanmerking komen. Men moet niet ver geten, de nieuwelingen beginnen zich aan het etappewerk aan te passen, zelfs de Kor ver, die vóór deze ronde nog nooit aan een dergelijken wedstrijd had deelgenomen. Het typische van een etappewedstrijd is, dat men gemiddeld goed moet rijden om behoorlijk geklasseerd te staan. Welnu, dat hebben alle Nederlandsche renners gedaan en ook dat is een verklaring van mijn tevredenheid. Het is een pijnlijk moment, dat Gommers de anderen moet verlaten. Omstandigheden van physieken aard dwingen hem daartoe, maar wat voldoening geeft is het feit, dat Gommers in de afgeloopen dagen getoond heeft kwaliteiten te bezitten." De nieuwe formule. Aan het slot van ons gesprek gaf van den Bergh nog een beschouwing over de nieuwe formule. Het spreekt van zelf dat er animo' siteit tusschen de verschillende Fransche ploegen bestaat, en dat ik ook het geval is met de Belgische a- en b-ploeg. Dit bevor dert de strijdlust en wat dat betreft voldoet de instelling van de regionale ploegen uit stekend. Het vermoeden bestaat, dat Des granges thans een prachtige gelegenheid heeft jong materiaal te verzamelen om het volgend jaar een zeer sterke a-ploeg van Frankrijk in de Tour de France te plaatsen Opmerkelijk is het overigens, dat de Bel gen hebben gezegd, dat zij geen Nederlan ders meer zullen laten gaan. Dat wordt anders moeilij kvoor ze, want ook Marcail lou en Cosson mogen niet weg en Mathias Clemens ook. Hoe de Belgische ploeg dit allemaal moet klaar spelen is ons nog niet duidelijk. menie, 5. Boeyen, 6. van Schijndel, 7. van Swelm. Den volgenden dag nam Bosma deel aan de Ronde van Feijenoord en weer bleek hy goed in vorm te zyn. Er vormde zich ter stond een kopgroep, waarin de Noordhol lander een eerste viool speelde. Helaas, na 15 ronden kreeg hij een lekken band en moest den strijd staken. Een prachtige kans op een der eerste plaatsen was hem ont gaan. Overweel won voor Buuren, van Houten, Valentijn en van Amsterdam. ALKMAARSCHE WIELERBAAN. Na de geslaagde turndemonstraties werd gisteravond op de baan onmiddel lijk begonnen met het afwerken van het wielerprogramma. Er was haast bij, want de lucht voorspelde weinig goeds. Begonnen werd met een klassementwed strijd voor amateurs en onafhankelij ken. Het tempo was van stonde af zeer hoog en tal van uitlooppogingen werden onderno men. Vele daarvan mislukten, doch na het eerste klassement trokken Groot en Stern er samen tusschen uit en toen het veld even aarzelde, was het te laat, de beide renners namen een ronde. En waar Groot een betere sprinter was dan Stern was het duidelijk, dat hy de eerste plaats zou veroveren. Wat er daarna gebeurde, is gauw verteld: elke uitlooppoging van de anderen werd onmiddellijk den kop ingedrukt, Groot zorg de voor de noodige punten en won zeer fraai den levendigen wedstrijd. 1. Groot, 2. Stern, op 1 ronde: 3. Peters, 4. Kuilboer. Rn De nieuwelingen reden vervolgens een,60- ronden-race. Ook hier werden ontelbare jachten ondernomen, doch de onderling concurrentie was zoo groot, dat elke jacht mislukte. Een premie bij de bel werd zeer verdiend door Ekkers gewonnen die in de eindspurt ook verreweg de beste kansen had. Hij lag echter bij de bel m derde posi tie had teveel tijd noodig om den aanval op Berkhout in te zetten en deze werd daardoor nog juist met miniem verschil eerste. 1. Berkhout, 2. Ekkers, 3. Westra, 4. Schilte. Onmiddellijk daarop werd een begin ge maakt met den koppel wedstrijd. Nóg regen de het niet en daarvan wilden EversGroot profiteeren. Zij sprongen direct na het start schot weg, een daverend gevecht volgde en na een adembenemende jacht, die ronden lang duurde, werden alle koppels op een ronde gezet. Precies op dat oogenblik vielen de eerste dikke regendroppels en moest de strijd, die nog zooveel beloofde, gestaakt worden. ZAANSCHE WIELERBAAN. Derksen wint het sprintnummer. Zondagmiddag werden onder groote be langstelling op de wielerbaan te Assendelft wielerwedstrijden georganiseerd, waaraan de N.W.U.-sprintersploeg deelnam. Jan Derksen was ongenaakbaar en won zeer fraai het sprint- en het klassement nummer, terwijl ook zyn rit tegen het hor loge de beste was. Jan Pronk was niet in conditie. In de sprintseries liet hij zich kloppen, maar later herstelde hij zich en veroverde de tweede plaats in den klassement wedstrijd en in de tijdrace. Eef Bos werd derde in een 50 ronden- wedstrijd, Evers tweede met Schellinger hout in den koppel wedstrijd en Ottenbros met Faanhof derde in dezen rit. De uitslagen waren: sprint over 1 K.M.: le serie: 1. Derksen, 2. van Gelder; 2e serie: 1. Smits, 2. Pronk; 3e serie: 1. Derksen, 2. van Gelder; 4e serie: 1. Smits, 2. Pronk; 5e serie: 1. Smits, 2. Faan hof; 6e serie: 1. van Gelder, 2. Pronk; 7e serie: 1. Derksen, 2. Smits; totaaluitslag: 1. Derksen, 2. Smits, 3. van Gelder, 4. Pronk. Afvalwedstrijd voor amateurs en onaf- hankelijken: 1. Muller, 2. Madzen, 3. Stet. Klassementswedstrijden voor leden der N.W.U.-ploeg: 1. Derksen, 16 pt.; Pronk en Faanhof beiden 9 ptn. 50 ronden-wedstrijd voor amateurs en on- afhankelijken: 1. C. Bakker, 2. N. van Hel- voirt, 3. E. Bos. Tijdrace over 1 baanronde: 1. J. Derksen, 10.4 sec.; 2. J. Pronk, 10.6 sec.; 3. H. Faan hof, 11 sec. Koppelwedstrijd over 40 K.M.: 1. Bakker- Lust, 9 ptn.;, 57 min. 3 sec.; op 1 ronde: 2. Evers-Schellingerhout, 14 ptn.; 3. Faanhof- Ottenbros, 11 ptn.; 4. van Helvoirt-Bos, 3 pt. De drager van de gele trui, de Franschman Vietto, moet wel heel dankbaar zyn, dat er Zondag niet gereden behoefde te worden. Hy voelde zich n.L niet fit, lag den ge- heelen dag met koorts te bed. Eerst was er nog sprake van, dat hy vandaag voor den rit naar Bordeaux niet zou kunnen starten, maar in zijn toestand is verbetering geko men, zoodat hij vandaag zeer zeker uit Royan zou vertrekken. Hoe hjj echter zal rijden, is nog zeer de vraag. La wntennis HUGHAN HEROVERT HET NATIONALE KAMPIOENSCHAP. Mej. Rollin Couquerque kampioene. Hughan heeft Zondagmiddag het natio nale kampioenschap heroverd door Tesch- macher met 63, 75, 64 te verslaan. De verwachting, dat Teschmacher tegen den D.D.V.-er opgewassen zou zijn, is dus geen werkelijkheid geworden. Teschmacher was tegen den snellen Hughan minder op dreef dan in zyn partij tegen van Swol en Karsten, al liet hy nu en dan prachtige staaltjes van passeeren zien. Maar hy miste in het algemeen de vastheid en concentratie, waarmee hy in de andere partijen de overwinning behaalde en vooral een groot aantal double-faults waren hem noodlottig. Hughan heeft zich niet bijzonder behoeven in te spannen om te winnen. Hy speelde gelijkmatig zijn gewone spel, had in den derden set even een inzinking na een val, tengevolge van de gladheid van de baan, doch kon zich bijtijds herstellen, zoo dat een vierde set niet noodig bleek. Voor de tiende maal behaalde mej. M. Rollin Couquerque door een 61, 62-over- winning op mej. A. Kerckhoff het Neder landsche dameskampioenschap. Uit de cij fers blykt reeds, dat mej. Rollin Couquer que weinig moeite met haar tegenstandster heeft gehad en zoo was het ook. Wel speel de mej. Kerckhoff een aardige party, doch zy was bij lange na niet in staat mej. Rol lin Couquerque te bedreigen. Hughan en van Swol sloegen daarna Karsten en Teschmacher in het heeren dubbelspel, met 62, 62, 64. Het was een partij, die aanvankelijk een van de beste en snelste van het tournooi beloofde te worden, waarin ook van Swol zijn ouden vorm terug vond. Het was dan ook geen wonder, dat de score snel steeg tot 20, daarna 22 en tenslotte regelmatig tot 62. Doch hoe hooger de score kwam, des te meer zakte het spel af en op'het laatst kon men deze partij beslist slap noemen. En zoo bleef het. Van Swol werd onvast en Hughan werkte voor twee om de leiding te houden. Aan den anderen kant maakten Karsten en Teschmacher ook te veel fouten, al kwamen beiden dikwijls met verrassende slagen voor den dag. Toch konden Hughan en van Swol een drie-sets-overwinning behalen. DE N.L.T.B. VERKRIJGT HET PRAEDICAAT „KONINKLIJKE". Op den feestavond ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van den Nederland- schen Lawntennisbond in het theater Sein post te Scheveningen, heeft de voorzitter, de heer D. CroU, in zijn openingswoord me degedeeld, dat de koningin aan den bond het recht heeft gegeven om het praedicaat „koninklijke" te voeren, welke mededeeling met luid applaus werd begroet. Hierna werden cabaretnummers opge- vored, waarvan de revue van Ch. Cocheret „Forty-love" het hoofdnummer was. Wandelen ALKMAAR EN DE VIERDAAGSCHE. Eindelijk dan kunnen we eens zeggen, dat Alkmaar goed vertegenwoordigd zal zijn op de Vierdaagsche te Nijmegen. Vorige jaren werd er baanbrekend werk verricht door de Kaaskoppen en de politie, terwijl enkele in- dividueelen ook een paar maal de Vierdaag sche meetippelden. Maar dezen keer zal het aantal Alkmaarders grooter dan ooit zijn. De lijst ziet er n.1. zoo uit: Politie: de heeren Rijpma (3e maal), Oud- hoff (le maal) en Heijdentrijk (6e maal). Burgerwacht: een groep van tien leden, w.o. één dame. Individueel: mej. N. Leijen (le maal), mej. R. Bal (le maal), en de heeren N. Leijen (2e maal), v. Boesum (le maal), Fernee (3e maal) en de Vet (6e maal). Zweefvliegen NIEUW NEDERLANDSCH ZWEEF- RECORD. De zweefvliegers Nienhuis en Houwink zijn Zondag in het tweepersoons zweeftoe stel „De Arend", dat het eigendom is van den heer Bruinzeel, tot een hoogte van 2600 meter in de wolken gestegen. Het is voor het eerst in ons land, dat dit resultaat met een tweepersoons zweefma- chine bereikt is. De vliegers lieten zich tot 900 meter boven het vliegveld IJpenburg sleepen. Op hun dubbele instrumenten voor het blindvliegen zijn zij toen tot 2600 meter in de wolken ge stegen. Deze hoogte bereikten zij na 9 min. blindvliegen. De stygsnelheid varieerde van 3 tot 5 meter per seconde. Na deze hoogte bereikt te hebben vlogen zy Oostwaarts om vast te stellen, waar zy waren. Het toestel bleek zich tusschen Wassenaar en Leiden te bevinden. De beide vliegers hebben toen een over- landvlucht naar Schiphol gemaakt, vanwaar de machine door het sleeptoestel van de na tionale luchtvaartschool naar IJpenburg is teruggebracht. Zes verschillende persen staan altijd klaar voor UW DRUKWERK. DRUKKERIJ N.V. HERMS. COSTER zn. alkmaarsche courant. tel. 3320.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 9