laatste berichten. EEN BRUIDJE Jbucqediike Stand AMSTERDAMSCHE BEURS eerste blad (ongecorrigeerd). ernstige aanrijding. winkeldieveggen. nederlanpsch verbond van vakvereenigingen. Kint wint halve etappe. T. van Schendel no. 4. het hospitaalkerkschip de hoop weer naar zee. Ketelontploffing aan boord van Duitsch schip. 15 dooden, 18 gewonden. Wordt Hitier staatspresident? Veronderstelling van de „News Chronicle". tExclaim. *Exdividend. Hedenmorgen is aan het Winschoterdiep te Groningen een 59-jange wielrydster uit Veendam, wier identiteit nog niet kon wor den vastgesteld, aangereden door een auto bus van de G.A.D.O. De vrouw werd met tware verwondingen naar het Diaconessen- buis te Groningen overgebracht. Haar toe- stand is zeer ernstig. Het rijwiel werd totaal vernield. Diefstallen bij C. en A. Zaterdag werd de Groningsche politie ge waarschuwd, dat niet minder dan vier keer bij de firma C. en A. Brenninkmeijer dief stallen van kleedingstukken waren ge- ^HeHs de recherche thans gelukt vier die veggen te arresteeren. Zij hebben allen een volledige bekentenis afgelegd. Program van actie. Het Nederlandsch Verbond van Vakver- eenigingen deelt mede het volgende pro gram van actie te hebben samengesteld, voor de verwezenlijking waarvan men in den eerstkomenden tijd een krachtige actie wil voeren: 1. Krachtige bestrijding van de werk loosheid. 2. Verkorting van den werktijd. 3. Ordening van het bedrijfsleven. 4. Betere zorg voor ouden van dagen. 5. Wettelijke vacantie met behoud van loon. 6. Beter lager-, vak- en handelsonder wijs. Ronde van Frankrijk S a 1 i e s-d e-B e a r n, 18 Juli. (Van een specialen verslaggever.) Hedenmorgen vroeg, om half vijf, zijn de renners van de Ronde van Frankrijk uit Bordeaux gestart voor de achtste etappe van Bordeaux naar Pau, een afstand van 170 k.m. Deze etappe werd in twee gedeelten ge reden. De uitslag van den eersten rit van Bordeau naar Salies-de-Bearn, over 210 k.m., luidt: 1. Kint (België A) 6 uur 35 min. 43 sec.; 2 en 3 Galateau (Z.O. Fr.) en Frechaut (Z.W. Fr.), zelfden tijd; 4. T. v. S c h e n d e 1 6 uur 36 min. 12 sec.; 5. Storme (België A) 6 uur 36 min. 35 sec.; 6 tot en met 10. Berty (Z.O. Fr.), Louviot (Fr.), Gloarec (W. Fr.), Mallet (Fr.) en Pagès (Z.W. Fr.), allen zelfden tijd; 11. een peleton van elf renners, allen geklasseerd in een tijd van 6 uur 36 min. 54 sec., onder wie A. v. Schendel, Lam- brichts, Hellemons, Dominicus, de Korver en Sijen. Alle overigens renners noteerden zes uur 37 min. 10 sec. Hellemons viel en blesseerde daarbij zijn knie, doch hij kon verder rijden. DE heer C. a. abbing overleden. Op bijna 73-jarigen leeftijd is gister avond te Den Haag overleden de heei C. A. Abbing, oudhoofd der indirecte belas tingen aan het departement van financiën. De begrafenis zal Donderdag a.s. om 12 uur op Oud ik en Duinen geschieden. De heer Abbing is 19 Juli 1866 te Oos terblokker geboren en zou dus morgen 73 jaar zijn geworden. Na het onderwijs aan e hoogere burgerscholen te Hoorn en te laaar^em te heoben gevolgd, werd hij in J»ö7 candidaat-notaris en in 1890 surnu- uioq3^ der reSistratie en domeinen. In benoemd tot onvanger te Terborg, erd hij in 1900 in dezelfde functie te nschede geplaatst. Inspecteur der regi- ratie en domeinen te Heerenveen werd «U m 1904 en in 1908 te 's-Gravenhage. «is zoodanig werd hij in 1910 aan het de partement van financiën ce werk gesteld. tra Jj-ar ^er v°lEde zi)n benoeming ot hoofdinspecteur. Van 1925 tot 1934 was inrt£eef *bbing boofd van de afdeeling Van fj^an|^?as^blgen van be*" departement Het heeft een sterkere motor gekregen de hebben onze visschers op kerkërh- r\ het bun 200 bekende hospitaal- ter r Hoop moeten missen. Nu ech- Weer nt xr sierlt>k gebouwde vaartuig zeikr-w Noordzee, thans niet meer als zien va m een b *e motor, maar voor- w.a T sterke 200 RK' dieselmotor, meerdert 6 ^aarsnelheid belangrijk is ver- dTS enbet,werk van naastenliefde op verricht kin wwdem Z°° inten$ief m°gelÜk morgen"^11!1 ge4re®taureerde scheepje van- verzamplrio muS am naar zee vertrok, belangetril I aan boord een groot aantal J^ngstellenden, die de weder-ingebruik- manteltje^p1'/^ Westra' Fnidsen 82; bruin sokjes L w Jesse' Asterstraat 16; 1 paar L. Hoedfes nSeS' ,Druivenlaan 50; sleutel, ^"k in étui h p 50* rywielbelasting- rÜwielbela<;tin ,os ma> Lindenlaan 127; J^sZ 38 oTr^in étui' A- v. 't Noort. zwart, Westerhrff 6onen een armbandje, J. G- Piek Westp JS n'' blauw kinderjasje, Ku.jt DaEtr f6. ?6: Vischnet. H. v. d. Pels. Laat 151 T v g°Uden armband, Nij- 0Ue Import Kanfl6^61"' West Friascbe naie met inhoud r a^u0"^608' Portemon* V'eg 106. Adolf, Kennemerstraat- h^rloren^o^^61 in het bezi* is van hiervan kennis tPV0rP' wordt men verzocht Van Politie, geven aan het bureau tMïuüd'' by woonden.een'^e Onder hen bevonden zich o.m. de com mandant der maritieme middelen te Am sterdam, kapitein ter zee N. A. Rost van ■Jonningen, de havenmeester B. de Vries, de oud-havenmeester W. N. van de Pol. de inspecteur der scheepvaart en verder vele autoriteiten op kerkelijk gebied. Zij verzamelden zich aan dek, waar zij werden toegesproken door den voorzitter van de Nederlandsche vereeniging ten be hoeve van zeelieden van elke nationaliteit ..Hospitaalkerkschip", de gep. vice-admi- raal H. Th. de Rooy. Ds. Luteyn uit Nijkerk leidde vervolgens een korten kerkdienst, waarna de genoo- digden het verbouwde vaartuig bezichtig den. Om half 12 is het gepavoiseerde schip naar zee vertrokken. Aan boord van het stoomschip Berlin (17.000 ton) heeft zich gisteravond op de Oostzee ongeveer 15 mijl uit de kust bij Swinemünde een ketelontploffing voorgedaan. Er bevonden zich geen passagiers aan boord. Bij het ongeluk zijn 15 personen om het leven gekomen en 18 gewond. DE BRAND AAN BOORD VAN DE BOKOYO MARU. De Bokoyo Maru, aan boord van welk schip brand is uitgebroken, behoort toe aan de reederij Nippon Yusen Kaisha. Het nieuws van den brand werd om zes uur vanochtend (Tokioschen tijd) draadloos ontvangen en sindsdien werd niets meer vernomen. Het eenige wat bekend is, is dat het vuur ontstaan is in ruim vier. Daar men er niet in geslaagd was in ver binding met het brandende schip te komen, heeft het radiostation van Tsjosji alle zich in de buurt ophoudende schepen verzocht assistentie te verleenen. De laatste positie van de Bokoyo Maru was, naar men gelooft, ongeveer 1000 mijl ten Oosten van Tsjosji, op ongeveer 870 mijl van het meest Oostelijk gelegen punt der Japansche kust. Het schip was van Los Angeles met 110 passagiers en eer, bemanning van 102 koppen op weg naar Yokohama. Het hoofdkantoor van de reederij ver onderstelt dat het vuur ontstaan is door zelfontbranding van kopererts, dat een deel der lading uitmaakt. Volgens een bericht van Domei bevond het schip zich brandende op 159 gra 8 min. o.l. en 38 gr. n.b. Op 27 Mei was de Bokoyo Maru van Val- paraiso (Chili) vertrokken en op 2 Juli van Los Angeles. nadat nog eenige havens waren aangedaan om koper en katoen te Iaden. 108 leden der bemanning opgepikt? Het Duitsche nieuwsbureau meldt uit San Francisco, dat daar draadloos be richt is ontvangen van het Amerikaan- sche tankschip „Associated" volgens het welk de Bokoyo Maru op 1125 mijl ten Oosten van Yokoham, na een ontplof fing aan boord, is gezonken. De Associated zou volgens dit bericht 108 leden der bemanning hebben opge pikt. Twee leden der bemanning wor den worden nog vermist. Men houdt er rekening mede, dat ongeveer 300 personen door de ramp getroffen zijn. Aangezien de Associated slechts gemeld heeft, dat 108 opva renden zyn gered, zou dus het lot van ongeveer 200 personen nog onzeker, zijn. Men vr-eest voor hen het ergste De diplomatieke redacteur van de „News Chronicle" verklaart uit gematigde en zeer goed ingelichte Duitsche bron te hebben vernomen, dat Hitier zich zeer wel tot staatspresident van Dantzig zou kunnen la ten verkiezen. Hij is reeds eereburger der vrije stad en het zou voor de i-oolsche en ook voor iedere andere regeering moeilijk zijn wat dan ook te doen om deze verkiezing te verhinderen. Het conflict zou dan veeleer op juridische inplaats van op militaire basis worden ge bracht. Volgens den correspondent van het blad te Warschau zou na het bezoek van Forste! aan Hitier binnenkort nieuwe kracht wor den gezet achter de eischen ten aanzien van Dantzig. Drie decreten in voorbereiding? De senaat van de vrije stad zou te dien einde de drie volgende decreten voorbe reiden: 1. een proclamatie, waarin de wensch der nationaal-socialisten en de bevolking van Dantzig wordt tot uitdrukking gebracht bij het rijk te worden ingelijfd; 2. een decreet, waarbij Hitier wordt ge vraagd de aansluiting van Dantzig bij Oost-Pruisen te verordenen onder den naam „Noord-gouw"; 3. een decreet, waarbij de Polen in Dantzig al hun burgerrechten worden ontnomen en waarbij uit de vrije stad alle Polen worden gezet, die er na 1920 zijn aange komen. Hitier zou deze verklaringen hebben goed gekeurd. Een warme zomerdag, een vroo- lijk zonnetje en een stralend bruidje in 't wit! Wat een mooi gezicht zoo'n fleu rige bruidstoet. Menig jong meisje zal haar hari je vlugger voelen klop pen bij t zien van den stoet en hei melijk den wensen Koesteren in de toekomst ook de smetteloos witte bruidsjapon te mogen dragen. Want de jonge meisjes en jonge vrouwen zyn niet meer zoo zakelijk als een jaar of tien geleden. Ze vin den de lange sleepende japon niet meer „raar" of „gek" of lastig". En wie 't eenigszins kan bekostigen, trouwt niet meer in 't eenvoudige mantelpakje of in de middagjapon, maar verkiest verre boven dat alles de lange witte poëtische bruids japon. De kostbaarheid van 't bruidstoi- 1' valt daai j m y w~. wat mee. We hoeven het immers niet in de kampferkist te bewaren, zooals onze overgrootmoeders de den, om 't later vol trots aan de kleinkinderen te kunnen toonen. Met een beetje handigheid of met behulp van de naaister maakt men er naderhand een aardig middag jurkje van en de sleep wordt een los lasje of een boléro. Daarna laat men de witte zijde verven in de kleur, die men wenscht, en heeft zoodoende nog lang plezier van de bruidsjapon. Onze afbeelding laat een bruidje zien met een witte japon met zonne-plissé. De stralen van de „zon" komen in de taille bijeen. Dit model is natuurlijk alleen geschikt voor heel slanke bruidjes, maar zijn niet heel veel bruidjes wat al te mager? En dan is juist zoo'n japon zoo geschikt om ze wat gevulder en greoter te doen schijnen. Voor deze soort japonnen kiest men een heel goede kwaliteit soepele witte zijde, die in mooie diepe plooien valt. De sluier kan op allerlei manie ren bevestigd worden, een diadeem of nog liever een kransje bloemetjes in het haar en daaraan de sluier vastgemaakt, is over het algemeen de meest flatteuze dracht. De bruidsmeisjes zijn liefst in pastelkleur gekleed. Óp onze af beelding draagt het bruidsmeisje een japon met een nauwsluitend lyfje en een heel wijden rok, op de pofmouwtjes zyn heel kleine bloe metjes genaaid in dezelfde pastel tint als de jurk. De groote fluwee- len strik om het middel en om den hoed is wat donkerder van kleur. En de moeder van de bruid? De tijd, dat ze in het zwart moest gekleed zijn, is allang voorbij. Maar laat ze zich ook niet te jeugdig kleeden, want ze hoeft er niet uit te zien als het zusje van de bruid. De meeste geschikte kleuren zijn grijs, lila of donkerblauw. De moeder op onze afbeelding draagt een grijs kanten japon, een dunne cape over de schouders ge slagen en een grooten hoed met een moiré zijden lint. En dan tot slot nog de pakjes van het strooistertje en den kleinen strooier. Voor het meisje een lang gebloemd jurkje, voor het jongetje een licht blauw flanellen pakje met lange broek en wit zijden blousje, dat is zoo de geijkte dracht voor de kleine pukken. En zeker zullen ze in die pakjes gekleed, veel bijdragen tot de feestelijkheid van den bruidsstoet. MADELEINE. DE VERKLARINGEN VAN CHAMBERLAIN IN HET LAGERHUIS. De indruk te Tokio. De door Chamberlain in het Lagerhuis afgelegde verklaringen, volgens welke de Japansche regeering er in zou hebben toe gestemd de agenda der conferentie van Tokoi te beperken tot 't probleem Tientsin. heeft in goedingelichte Japansche kringen verrassing gewekt. Deze verklaringen zijn moeilijk in over eenstemming te brengen met de herhaalde beweringen, dat de Japansche regeering de beraadslaging over het probleem Tientsin ondergeschikt zou maken aan een wijziging der Engelsch-Japansche betrekkingen in het Verre Oosten. Reeds thans doen zekere aanwijzingen voorzien, dat officieuze kringen de lezing van Chamberlain zullen toeschrijven aan een misverstand in de Britsche nota. Nieuwe instructies. Het verluidt dat de Britsche ambassadeur Craigie vandaag opmerkingen heeft ontvan gen van de commissie van buitenlandsche zaken van het Britsche kabinet inzake het rapport van Craigie over diens voorberei dende bespreking met Arita. De besprekingen, zullen morgen worden hervat zooals was overwogen. ZESTIG AGENTEN VAN POLITIE TE DANTZIG GEARRESTEERD. De Gestapo is overgegaan tot tal van ar restaties bij de politie van Dantzig. Er zou den zestig agenten zijn gearresteerd. Men weet nog niet de redenen voor deze zuive ring, aldus Pat. DE UITZETTING VAN POME. Naar aanleiding van het feit, dat de cor respondent van de Giornale d'Italia te Pa rijs Porne, bevel heeft gekregen Frankryk te verlaten, verklaart men in politieke krin gen te Rome, dat zich langzamerhand een keten van wederzijdsche uitzettingen vormt, zoodat het eindresultaat op den duur nau welijks twijfelachtig kan zijn. De Giornale meent, dat de Fransche maatregel slechts verklaard kan worden „door den blinden haat tegen alles, wat Italiaansch en fascis tisch is". Pome heeft steeds, aldus zegt men, objectief en correct zijn berichten gegeven, op uitdrukkelijke aanwijzing van zijn directie. JAPANSCH SCHIP IN BRAND. Aan boord 110 passagiers en lading chilisalpeter. Aan boord van het Japansche schip Bo- kuyo Maru, dat 18.000 ton meet, is brand uitgebroken. Het schip heeft 110 passagiers aan boord en een lading chilisalpeter. Het bevindt zich midden in den Stillen Oceaan. Men vreest voor een ernstige ontploffing, indien de lading in brand geraakt. VOLKENBOND. Vandaag is de commissie tot internatio nale intellectueele samenwerking van den Volkenbond te Geneve bijeengekomen voor de twee-en-twintigste gewone ziLing. Tot voorzitter werd de Engelschman Gilnert Murray herkozen, terwijl ook de vice-voor- zitters Gonzague de eynold (Zwitserland) en prof. dr. J. Huizinga (Nederland) wer den herkozen. UITSTEL INVOERING RIJTIJDEN BESLUIT GEVRAAGD. In verband met de aangekondigde invoe ring van het Rijtijdenbesluit op 13 Augustus a.s. hebben de voorzitters van de drie lan delijke bonden, B. B. N., A. N. B. B., B. E. T. O., zich telegrafisch tot de betrokken ministers gewend met het verzoek, hoewel erkennend de sociale beteekenis van dit be sluit, de invoering hiervan uit te stellen totdat op eenigerlei wijze de Spoorwegen gebonden zullen zijn aan vaste tarieven. Zij wijzen erop, dat bij de reeds zware lasten op de vrachtauto, de spoorweg-concurrentie, door middel van onderbiedingstarieven, hard werkende particuliere vervoerders op den rand van een afgrond heeft gebracht en toe voeging van een nieuwen bedrijfslast door invoering van het Rijtijdenbesluit bij hand having van deze spoorweg-concurrentie, toe name van de werkloosheid beteekent. Ouderdom? Wat styf van leden? Klagen over rheumatiek? Kom! Zoo érg zal 't wel niet wezen! Wees toch vroolyk, fief en kwiek! Doe aan lichte sport of zoo Doe aan aan de H. L. O.! ALKMAAR. GEBOREN: Willebrordus B. J., z. van Josephus P. Sanders en G. M. A. Kraakman. Maria, d. van Antonius L. Bellekom en A. Span. Christiaan C„ z. van Christiaan C. Wiese en A. Sloot. Marguerita, d. van Johannes Krol en F. M. Zylema. Trijntje, d. van Cornelis Hoogmoed en A. H. L. IJfs. OVERLEDEN: Johannes B. M. Ouwens, wed. van J. Hout kamp, 79 jaar. OUDE NIEDORP. Geboren: Willy Gerie, d. v. Jan Kui per en Aaltje Blaauw. Ondertrouwd: Johannes Josephus Stoop te Harenkarspel en Agatha Maria Droog. Getrouwd: Adrianus Burgemeyer en Maria Sara Ligthart. Overleden: Jan Bakker, oud 40 jaar, echtg. v. Johanna Bruin. Elisabeth Over man, oud 78 jaren, echtg. v. Nicolaas Jong. STOOMVAARTLIJNEN. K. N. S. M. Agamemnon 17 Juli te Pyli. Alkmaar 16 Juli van Cura?ao n. Cristobal. Bennekom 17 Juli 23 u. v. JLiverpool naar Rotterdam. Colombia 17 Juli 20 u. v. Hamburg n. A'dam Deucalion 17 Juli v. Amsterdam n. Bremen. Doros 17 Juli te Dantzig. Hebe 18 Juli te Amsterdam. Hercules 17 Juli v. Izmir n. Istanbul. Hermes 17 Juli 20 u. Ouessant gepass. Notos 17 Juli te Aarhus. Oberon 17 Juli v. Lissabon n. A'dam. Odysseus 17 Juli 12 u. Brunsbuttelkoog gep. Orpheus 17 Juli te Kopenhagen. Perseus 17 Juli van Odense n. Stettin. Rhea 17 Juli te Londen. Saturnus 17 Juli te Alexandrië. Trajanus 17 Juli van Bremen n. Hamburg. Kon. Holl. Lloyd. Waterland uitr. 17 Juli te Rio de Janeiro. Stoomv. Mij. Nederland. Djambi S. J. P. L. van Manilla 17 Juli. J. P. Coen thuisr. v. Port Said 18 Juli. Tanimbbar J. N. L. te Boston 17 Juli. Madoera S J. P. L. v. S. Francisco 16 Juli. HollandAmerika Lijn. Delftdijk 17 Juli v.m. te S. Francisco. Damsterdijk 15 Juli n.m. van L. Angelos H. Westerland 17 Juli n.m. te New York. Pennland 17 Juli n.m. van Southampton. Maasdam 16 Juli v.m. te New Orleans. Dinteldijk 15 Juli 12 u. van Kingston. Drechtdyk 15 Juli 12 uur van Cristobol. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N.V. van Dinsdag 18 Juli 1939 Vor.k. STAATSLEENINGEN. 3-3% Nederi. 1938 957, 3 Ned.-lodië 1937 93 5Duitschl. '30 m verkl 187, BANK-INSTELLINGEN. Amsterd Baak1121/, Handel Mii C»rt v. 250 129'/, Koloniale Bank 1683/, Ned. Ind. Handelsbank 114 INDUSTR. OND. BINNENL. Alg. Kunstzijde Unie Calvé Delft Cert NedrrL Ford Lever Bros Philips Oloeil. Gem. Bezit INDUSTR OND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda 35'/, 76l/a 339 12?7. 197y, 32'/, §197» Btbleb. Steel42% i Cities Service 4>/)8 Generaal Motors 33% Kennecott Copper 25'/, North American Rayon 12'/, Republic Steel 'I16/i6 Standard Brands 5'/, Steel comm 35l8/n U. S. Leatber2lfl/16 CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned. Ind Suiker Unie Vereen Vorstenlanden MIJNBOUW. Alg. Lxplor. Mij. Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtscbe Petr, Kon Petr. Perlak Phillips 011 Si *11 Union Tide Water RUBBERS. Amsterd Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi (nterc. Rubber z/is SCHEEPVAARTEN. Holland—Amerika lijn Java—China—Japan lijn Kon Ned Stoomboot. Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Öude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Illinois Central Southern Paciiio Southern Railw. Union Pacific Can. Pac §Noteering per 50. x) ex-coupon Prolongatie vorige koers heden pCt. WISSELKOERSEN AMSTERDAM 4C0 193 211 88'/, 61 100 2897, 30U/S 86 25Vi6 8'/r 91/, 187'/, 131'/, 84 10/ 98 71 101 106% 1301/, 1907, 1447, 21% 9'/l6 107.6 11'/, 74'/, 37, 2.45-3.90 95'/, 937, 187,-9} 113 1297, 168'/, 1157, 37-7, 77 129'/, 2037, 35 21-Vis 45Vg 47.6 35% 2?7is 13}-Yi« 57, 387,-V, 37.6 405% 195 214 907,-1 637, 1C0 306'/, 27%6 «1S/16 *18/l6 1937, 13178 88 107 87 27:6-7, 99 73V, 1027, 131 1917, 237, 107, 11% 127, 76V, 37.6 OFFICIEEL. Vorige koers heden New-York 1.87*/» 1.877,, Londen 8.78'/, 8.76K Berlijn 75.32 K 75.10 Parijs 4.97 4.95'/, Brussel (Belga) 31.89 31.81 Zürich 42.33 42.22 Kopenhagen 29.22% 39.15 Stockholm 45.27 M 45.20 Oslo 44.15 44.0714

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 3