~Hoofdpljn 'AKKERftQ De wegwijzers van den A.N.W.B. Schriftelijke vragen. Twee broertjes verdronken Roeiboot overvaren. Zij vrogen jaarlijks f60.000 uit de bondskas. Nederland staat aan de spits. GEMENGD NIEUWS. Politieke propaganda onder Neder landsche arbeiders in Duitschland? Op vragen van den heer Van der Goes van Naters (S. D. A. P.) betreffende een propaganda voor de nationaal socialistische beweging onder uitgezonden Nederlandsche arbeiders in barakken en cantine van het Lager 10 der Hermann Göringwerke te Hal- lendorf (Duitschland) heeft de minister van sociale zaken als volgt geantwoord: Dat in de bedoelde barakken en cantine bij de Hermann Göringwerke te Hallendorf waar een groot aantal Nederlandsche ar beiders werkzaam is, propaganda voor de nationaal socialistische beweging wordt toegelaten en bevorderd, is den minister niet bekend. Van de zijde der Duitsche ar beidsbemiddelingsinstanties, in samenwer king waarmede de plaatsing van Neder landsche arbeiders in Duitschland geschiedt is herhaaldelijk de verzekering gegeven, dat propaganda voor een of andere politie ke richting onder Nederlandsche arbeiders niet wordt geduld en zooveel mogelijk zal worden tegengegaan. De minister is bereid de aandacht van de betrokken instanties te vestigen op de in de vraag tot uiting ko mende veronderstelling in zake toelating en bevordering van propaganda voor een bepaalde richting onder Nederlandsche arbeiders bij genoemde werken. In verband met dit antwoord bestaat voor het nemen van eenigen maatregel op dit oogenblik geen aanleiding. Liepen spelende langs den waterkant. Gisteravond tegen zeven uur liepen twee jongetjes van 2 en 4 jaar, uit het gezin Mossel te Slochteren in gezelschap van hun grootmoeder te spelen langs het Slochter- diep. Zij geraakten op een gegeven oogen blik te water. Het duurde 'n kwartier voor dat toegeschoten hulp den oudsten knaap op het droge had gebracht. Dr. Kok uit Slochteren kon met kunstmatige ademha ling de levensgeesten niet meer opwekken. Het jongste kind is een uur later levens loos opgehaald. Twee broers verdronken. Gisteravond omstreeks zeven uur is in het Galgewater nabij de Vink onder Voorschoten een roeiboot, waarin een kapelaan en vier jongens uit Utrecht waren gezeten, over varen door een passeerende schuit. Kapelaan Middelkoop en de dertienjarige Frits van Galen werden door den schipper gered. De twaalfjarig H. van den Oudenrijn kon zich zwemmende in veiligheid stellen. De broers Jos. en Wim Jongerius, resp. 11 en 13 jaar oud, zakten in de diepte weg. Een van hen werd uit het water gehaald. Twee doktoren pasten op hem gedurende anderhalf uur kunstmatige ademhaling toe, doch de levensgeesten waren geweken. Kapelaan Middelkoop werd ter observatie nagr het St. Elisabethsgasthuis te Leiden overgebracht. De twee geredde jongens keerden, na van droge kleeren te zijn voor zien, huiswaarts. Burgemeester Berkhout van Voorschoten stelde zich persoonlijk van het droevig on geluk op de hoogte en leidde het onderzoek. DE VERWACHTE BLIJDE GEBEURTENIS. Felicitatie-telegrammen. Felicitatie-telegrammen voor de ko ningin en de leden van het koninklijk huis ter gelegenheid van de blijde gebeurtenis in het prinselijk gezin kunnen naar aan wijzing der afzenders tegen het normale tarief op een der bestaande luxe-telegram formulieren worden afgeleverd. Een spe ciaal formulier zal bij deze gelegenheid niet in gebruik worden gesteld. De afzenders dezer luxe-gelukwensch- telegrammen kunnen tegen betaling van 10 cents voor elke 50 woorder. of gedeel ten daarvan een afschrift ontvangen op hetzelfde formulier als het afgeleverde. Verder is met de administraties van Ne- derlandsch-Indië, Curagao en Suriname een regeling getroffen, om het publiek aldaar in de gelegenheid te stellen bij de a.s. blijde gebeurtenis felicitatietelegram men tegen verlaagd tarief via den Hol land radioweg aan het koninklijk huis te verzenden. Voor deze telegrammen zal het tarief der nationale telegrammen ad 0.20 per woord gelden evenwel met een mini mum voor 10 inplaats van voor 20 woor den. Deze uit de overzeesche gebieden komende telegrammen zullen, zonder dat een extra recht van den afzender wordt geheven, op luxe-formulieren worden af geleverd. HAARD VAN DEN COLORADOKEVER ONTDEKT. Gister is te Beek (L.) in aardappelland een haard van den coloradokever ontdekt. Een vry groot aantal bijna volwassenen larven en kevers werd hier aangetroffen. Terstond is met de gebruikelijke bestrij dingsmaatregelen t. w. afmaaien en ver branden van het aardappelloof, ontgraven en afzeven van den grond om poppen, lar ven en kevers te vinden, en ontsmetten van den grond met benzine en petroleum een aanvang gemaakt. VRACHTAUTO IN BRAND. Gisteravond om zes uur is op den Hemweg nabij de Coenhaven te Amsterdam door on bekende oorzaak brand uitgebroken in een met stukgoederen geladen vrachtauto van een expediteur uit Zaandam. De chauffeur hoorde plotseling een knalj Hij stopte om te onderzoeken wat er aan den motor haperde, doch vóór hij nog eenigen maatregel kon treffen, stond het voertuig in lichtelaaie. De benzinetank sprong en met veel moeite kon de chauffeur met behulp van militairen een klein gedeelte van de goederen redden. De brandweer bluschte het vuur. Van de auto is vrijwel niets overge bleven. is een ellendige pijn en kan Uw heelen dag vergallen. Een "AKKERTJE" verdrijft ze binnen een kwartier geheel. OUD-REDDER C. DEKKER BEGRAVEN. Gistermiddag is onder groote belangstel ling op de algemeene begraafplaats te Huisduinen de begrafenis geschied van het stoffelijk overschot van den oud-redder C. Dekker, een der laatst-levenden, die nog onder Dcrus Rijkers tot de bemanning van de Heldersche reddingsboot behoorde. Hij nam o.a. deel aan de redding, van de bark Uman in 1896, waarbij 13 personen werden gered; aan die van de Harrow in 1897, waarbij 24 opvarenden werden gered; aan de redding van het Zweedsche s.s. Niniev Paton in 1907, waarbij in drie tochten 18 man werden gered: aan de redding van de Volta in 1908, waarbij 13 en aan die van de City of Cologne in 1911, waarbij 5 man werden gered. Hij werd begraven met redders-eer door zijn makkers van de oud-reddersvereeni- ging Moed, Volharding Zelfopoffering, die met omfloerst vaandel deze begrafenis een eigen karakter gaf. Vanaf het sterfhuis in de Brouwerstraat werd naar het Helden der Zeeplein getrokken, waar het carillon toepasselijke klanken ten gehoore bracht en waar men trok langs het borstbeeld van den koning der zeeridders Dorus Rijkers. Aan de groeve werd, nadat de met bloe men bedekte baar bloemen o.a. van de Noord- en Zuidhollandsche reddingmaat schappij in het graf was neergelaten, ge sproken door den heer J. van Dok namens de oud-reddersvereeniging en den heer C. van Diest namens de Noord- en Zuidhol landsche reddingsmaatschappij. HET INTERNATIONAAL CONGRES DER CHRISTELIJKE JEUGD. Ontvangst door de regeering in het Rijksmuseum. De deelnemers aan het internationale congres der christelijke jeugd zijn gister avond in het Rijksmuseum de gasten der Nederlandsche regeering geweest. Bij de openig, Maandag j.1. was het congres o.a. begroet door den toen nog demissionnairen minister van onderwijs, kunsten en weten schappen, prof. dr. J. R. Slotemaker de Bruïne, die inmiddels, door het optreden van het nieuwe kabinet, oud-minister is ge worden. Gezien echter het feit, dat de me dewerking der regeering bij het organisee- ren van dit congres nog onder zijn bewind tot stand was gekomen, had zijn ambtsop volger, prof. Schrieke, hem verzocht als nog namens de Nederlandsche regeering de honneurs te willen waarnemen. De deelnemers aan het congres hadden zich kort voor negen uur groepsgewijze op het Museumplein opgesteld. De onderdoor gang van het Rijksmuseum was voor alle verkeer gesloten en met behulp van tapij ten en planten herschapen in een immense ontvanghal, waar de groepen in alphabeti- sche volgorde de Engelsche benaming van hun land aan den kant van het Museum plein binnenkwamen. Aan het einde van den onderdoorgang stond prof Slotemaker de Bruïne, tezamen met dr. Eykman van de A. M. J. V„ en hier werden de leiders der verschillende dele gaties aan den minister voorgesteld. Het was een imponeerend schouwspel, deze pa rade van blanke, bruine, gele en zwarte jongeren, behoorend tot bijna alle rassen, komend uit alle werelddeelen, velen, ook uit de Europeesche landen, in kleurige na tionale costuums en uit de verdere wereld deelen dikwijls in schilderachtige exotische gewaden. Groepsgewijze werden de ruim 1600 gas ten door het museum en door de zalen van de tentoonstelling van bijbelsche kunst ge voerd. Op een dertigtal plaatsen in het museum stonden buffetten opgesteld, waar over de bezoekers gelijkelijk verdeeld wer den en waar ververschingen werden geser veerd. Ter ontvangst waren tal van autoriteiten aanwezig, o.a. de commissaris der koningin in de provincie N.-Holland, mr. dr. A. Baron Röell, de commandant der maritieme mid delen te Amsterdam, kapitein ter zee Rost van Tonningen en de garnizoenscomman dant van Amsterdam, luitenant kolonel Boswijk. BEWUSTELOOS GESLAGEN EN BEROOFD. Man en vrouw aangehouden. Een inwoner van Amstelveen heeft bij de Amsterdamsche politie aangifte gedaan, dat hy gisternacht op de Prinsengracht door een hem onbekend persoon bewusteloos is ge slagen en beroofd van tachtig gulden. Hy was in gezelschap van een vrouw uit geweest. Na afloop van den gezelligen avond had een man hem opgewacht en hem zonder eenige aanleiding een klap op zijn hoofd gegeven, tengevolge waarvan hij eenige oogenblikken het bewustzijn had verloren. Toen hij weer bij kwam, was zijn eerste reactie om naar zijn binnenzak te tasten. Zijn geld bleek verdwenen. De politie heeft een man en de vrouw met wie de Amstelveener was uitgeweest aange houden en als verdacht van berooving en medeplichtigheid daaraan ingesloten. ERNSTIGE AANRIJDING. Geen voorrang verleend. Op den Nieuwen Binnenweg te Rotterdam is gisteravond omstreeks half zeven een ernstig ongeval gebeurd. De 59-jarige loods- baas A. P. Blom wilde het kruispunt Nieu wen Binnenweg-Heemraadsingel op zijn rij wiel oversteken. Hij verleende het verkeer echter geen voorrang, zoodat hy door een motorrijder werd aangereden. Met een sche- delbasisfractuur moest de man in ernstigen toestand in het ziekenhuis aan den Cool- singel worden opgenomen. Een der belangrijkste en oudste diensten van den Kon. Nea. Toeristenbond A.N.W.B. is de wegwyzerdienst, welke de bebake- ning van den weg verzorgt, een voor het toerisme en voor het verkeer onmisbaar ge worden instelling, waarmede het algemeen belang wordt gediend. De bewegwyzering van den weg dateert al van het jaar 1895, toen er practisch nog geen sprake was van het motorverkeer en die eerste wegwyzers waren dus uitslui ten bestemd voor het rijwieltoerisme. In 1895 besloot het Bondsbestuur eenige van de voornaamste wegen van wegwyzers te voorzien en begonnen werd met den weg van Rotterdam naar Utrecht, die daartoe verkend werd door wijlen den heer G. A. Pos, oud-hocfdconsul en 2en voorzitter van den A.N.W.B., tezamen met zijn broeder den heer J. E. W. Pos, die ook thans nog een belangrijk aandeel heeft in de verzorging van de wegbebakening. Het resultaat van deze verkenning was, dat nog in hetzelfde jaar dertien mooie, rood-wit-blauw geschil derde houten wegwyzers aan deze route werden geplaatst. Tevens werd een wegwij- zer-commissie ingesteld, onder voorzitter schap van den heer J. C. Redelé, bij wien de leiding van de werzaamheden berustte en die tot 1929 die le'ding heeft gehad. Aan hem is het practische en beproefde systeem te danken, volgens hetwelk de wegwyzers worden geplaatst en dat tot op den huidi- gen dag nog steeds wordt toegepast. In den beginne zijn er met het plaatsen van deze aanduidingen langs de wegen rare ervaringen opgedaan; de eerste wegwyzers waren, zooals hierboven reeds werd ver meld, van hout en toen de Hoofdconsul zich eens ging overtuigen, hoe na den langen, strengen winter de wegwijzers zich hadden gehouden en of ze bijgeval moesten worden bijgeverfd (omdat de Bond er altijd prijs op heeft gesteld, dat zijn „visitekaartjes" langs den weg er goed onderhouden uit zien) deed hy een even merkwaardige als teleurstellende ontdekking. Van de geplaat ste wegwyzers kon hij er vrijwel geen één meer terugvinden en by navraag bleek, dat in den loop van den winter (we zeiden al, dat die lang en streng was geweest) de om wonende plattelandsbevolking van die ste vige houten palen en borden een dankbaar zij 't dan ook niet gewild gebruik had ge maakt, door ze stuk te hakken en in de kachel op te stokenHet was een dure les, maar er werd profijt van getrokken; voortaan werden de wegwijzers van ijzer gemaakt en sindsdien heeft men er niet meer van die onaangename avonturen mee beleefd. Een andere ondervinding was, dat het rood-wit-blauw van de palen te bont van kleur was en het landschap onnoodig ont sierde en daarom werd besloten de wegwij zers voortaan blauw-wit te verven, zooals tot nu toe nog steeds wordt gedaan. Een bijzonderheid uit de geschiedenis van de wegwijzers is nog, dat by het begin van den wereldoorlog in 1914, toen ook hier te lande oorlogsgevaar dreigde, op last van het militaire gezag alle Bondswegwyzers in de streken waar dat noodig werd geacht, van hun armen werden beroofd, zoodat ze hun nuttige bestemming: het wijzen van den juisten weg, niet langer hadden. Doelloos stonden in dien mobilisatietijd de blauw wit geschilderde palen langs de wegen, waar ze geen aanduiding meer waren van den te volgen weg, maar waar ze niettemin een andere taak, die van het maken van propaganda voor het Bondswerk, naar be- hooren vervulden, Want toen de wegwyzers daar armloos stonden, begonnen de toeris ten, die in die dagen de grens niet over konden en voor het maken van tochten op het eigen land waren aangewezen, eens klaps het gemis van de Bondswegwijzers te voelen en werd bij hen het besef gewekt van den zedelijken plicht om den A.N.W.B. te steunen, uit dank voor het nut dat de vóór-oorlogsche wegwijzers hadden gehad en om het hervatten van het nuttige werk mogelijk te maken, als het weer vrede zou zyn. Het spreekt wel van zelf, dat, als gevolg van de ontwikkeling van het snelverkeer, het model der wegwyzers herhaalde malen gewijzigd is. Het eerste model van 1896 DOODELIJKE AANRIJDING. Bij het oversteken van een kruispunt. Gisteravond om half zeven is de negen jarige van O. uit Hilversum, die per fiets het gevaarlijke kruispunt Rijksweg—Thie- rensweg wilde oversteken, door een trans portauto met aanhangwagen, komende uit de richting Laren, gegrepen en op slag ge dood. BOERDERIJ AFGEBRAND. Bezittingen van pensiongasten verbrand. Gisteravond is de groote boerderij be woond door de familie M. Karssen aan den Elburgerstraatweg en eigendom van den heer H. van 't Hul te Nunspeet, tot den grond toe afgebrand. Van den inboedel kon niets worden gered. De brand ontstond omstreeks negen uur in het voorhuis, waarin zich eenige pen siongasten, die dit gedeelte van het huis hadden gehuurd, bevonden. Hun bezittingen waren niet verzekerd. De oorzaak van den brand is onbekend. DE POSTVLUCHTEN. Op de uitreis kwam de Pelikaan te Sin gapore en de Oehoe te Basra. de thuisreis landden de Emoe te Athene en de Nandoe te Rangoon. had lange, smalle armen, die de "chLng naar een plaats en den afstand in kilometer aangaven en de eerste belangrijke wyzigi g was die van 1912, toen werd overgegaan tot het plaatsen van wegwyzers in de sie den, om de voornaamste routes door axe plaatsen aan te wyzen. De armen wer verkort en de namen onder elkaar g - plaatst. In 1923 werden de armen op ver schillende hoogte aangebracht, hetgeen hei lezen der opschriften vergemakkelykte. Aan de eischen van het toenmalige verkeer vol deden deze wegwyzers uitstekend, maai deze eischen, speciaal die van het snelvei- keer, groeiden en de bewegwijzering groeide mee. In 1932 werden de wegwyzers- armen opnieuw aanmerkelijk vergroot, wei de lengte gebracht op 90 c.m., waarmede practisch het maximum is bereikt en ver der werd het aantal plaatsnamen besnoeid tot ten hoogste 4 en daarvan werd de hoofd richting, of hoogstens 2 hoofdrichtingen met groote letters aangegeven en de twee an- dere met veel kleinere letters. Bij afstanden boven de 10 K.M. werden de decimalen weggelaten en het gevolg van dat alles was dat de duidelijkheid van de opschriften daardoor be'angrijk verbeterde, die nu ook voor het snel passeerende verkeer gemakke lijk leesbaar zyn. In datzelfde jaar 1932 werden de laatste verbeteringen toegepast langs alle routes en binnen de bebouwde kommen en daardoor is de bewegwyzering zooveel vollediger geworden, dat toeristen gemakkelijk en zonder vragen den weg kun nen vinden, zonder dat zij eigenlijk hun kaart behoeven te raadplegen, een groot ge mak, dat vooral ook door buitenlandsche toeristen wordt gewaardeerd, omdat die in hun eigen land iets dergelijks niet hebben. In 1933 werd overgegaan tot plaatsing van oranje bordjes op de wegwyzerarmen ver wijzende naar Amsterdam, op alle wegwy zers langs de hoofdroutes in het geheele land. Deze oranje „ruitertjes" zijn voor het snelverkeer ook weer een gemak, want een enkele blik op den wegwijzer is voldoende om een glimp van dat bordje op te vangen en dus te weten of men de groote richting volgt. In 1934 werd een klein model wegwyzer ingevoerd, ter plaatsing langs de tertiaire wegen. Het aantal Bondswegwyzers is geleidelijk toegenomen. Op 9 Augustus 1925 kon, ter gelegenheid van de jaarvergadering van den Bond, welke te Maastricht gehouden werd, de 3000ste wegwyzer worden onthuld te Gronsveld in Zuid-Limburg, op den weg van Maastricht naar de Belgische grens. De onthulling geschiedde door den Commissa ris der Koningin in Limburg, wijlen Mr. E. O. J. M. Baron van Hövell tót Westerflier, in tegenwoordigheid van den Bondsvoorzit ter Edo J. Bergsma, den heer J. C. Redelé, den leider van den wegwyzerdienst en een groot aantal belangstellenden en thans, in 1939, wordt de 4000ste wegwyzer geplaatst te Bilthoven, aan den Provincialen beton weg van Soestdijk naar Utercht, waar deze weg zich splitst in de richtingen Maartens dijk en Bilthoven. De onthulling van dezen 4000ste wegwijzer zal 28 Juli geschieden door Z.K.H. Prins Bernhard, Eere-Voorzit- ter van den Kon. Ned. Toeristenbond A. N. W.B. In verband met de groeiende eischen van het verkeer is dus het model der wegwij zers in den loop der jaren meermalen ge wijzigd, maar het is wel merkwaardig, dat het in den aanvang vastgestelde systeem van bewegwijzering nog steeds onveranderd is gehandhaafd. Dit systeem, waardoor de bewegwyzering van den A.N.W.B. zoo gunstig afsteekt bij die in andere landen, komt hierop neer, dat de weggebruiker, indien hij eenmaal een bepaalden plaatsnaam op een wegwijzer heeft aangetroffen, op alle volgende split- singspunten, waar de weg zich niet van zelf wijst, een wegwijzer zal aantreffen en dat hij dan op één van de armen denzelf den naam zal terugvinden en zoo vervol gens, tot hij die plaats bereikt heeft. In het buitenland, waar de bewegwijze ring niet in één hand is, bestaat er in dit opzicht absoluut geen eenheid; er is geen vast systeem waarop men rekenen kan, de afstand-aanduiding is willekeurig en 'niet uniform en weer een ander punt van ver schil is, dat in het buitenland, in tegenstel ling met hier, in hoofdzaak alleen de hoofd wegen bewegwyzerd zijn en voorzoover de minder belangrijke wegen van wegwyzers HEVIG ONWEER BOVEN HILVERSUM. Zware regenval zet verscheidene plaatsen onder water. Tegen het middaguur heeft zich gister boven de gemeente Hilversum een hevig onweder ontlast, gepaard met een onge woon sterken regenval, welke ruim een half uur aanhield. Het duurde niet lang, of de Beatrixtunnel onder de spoorlyn Hilversum-Amersfoort het laagste punt van Hilversum, stond ge- k nk, He* water °P den ryweg en op de fietspaden bereikte een hoogte van derhalven meter, zoodat het verkeer W volkomen stil lag. De beide automatisch werkende centri- fugaalpompen, die samen ongeveer 4 i/Tnh m.ter per minuut k„„„e„ den deze massa water, naar schatting 2000 kub. meter, natuurlijk niet baas te daar alle riolen vol zaten donr a' meer' druk. Het gevolg was dat K het water in de tunnel slechts zeer weinle zakte en dat het vele uren duurde voordit het verkeer kon worden hervat. Daar de tunnel de voornaamste verhinriir,„ tusschen de beide deelen der L weiden vnu den drukte op de overwegen abnormaal groot Ook op andere punten beteikte het water een groote hoogte. Het Achterom, een ge deel te van de Groest, de Bussumsche straat voorzien zyn, iedere wegbeheerder dat naar eigen inzicht doet. Het voordeel van de centrale regeling Va„ de geheele bewegwyzering door den A. N WB is dat overal eenzelfde systeem wordt toegepast, ook ten aanzien van het aan ven der afstanden en dat de aanduidingen oo de primaire, de secundaire en zelfs de tertiaire wegen systematisch in elkaar ^TciTeinde te voorzien in de behoefte Van het snelverkeer, was in 1931 al overgegaan tot aanvulling van de wegwyzers met z.g. richtingborden, laag geplaatste blauwe borden, met slechts een plaatsnaam in zeer groote letters en een nchtingspyl, Welke des avonds door de koplampen der nade. rende auto's worden beschenen en die dUs dag en nacht van grooten afstand af iees. baar zijn. Het gevaarlijke, onverwachte snelheid verminderen op drukke splitsings- punten kan daardoor vermeden worden, hetgeen aan de veiligheid op den weg ten goede komt. Van deze borden zijn er thans 820 geplaatst. Bovendien is er nog een speciaal soort richtingsbord, het bord met opschrift; doorgaand verkeer", dat alleen door mid- del van een pijl de richting aangeeeft, zon. der vermelding van plaatsnaam. Maar ook met de richtingsborden was het laatste woord op het gebied van de beweg. wijzering nog niet gesproken. Op een split- singspunt van hoofdwegen heeft het door gaand snelverkeer al zijn aandacht noodig voor de besturing van de auto en in 't be lang van de veiligheid en vlotheid van het verkeer is het niet gewenscht de aandacht af te leiden door op dat punt een wegwij. zer te raadplegen. Daarom worden sinds de laatste jaren de z.g. vóórrichtingsborden geplaatst op 200 M. vóór het splitsingspunt, welke het verkeer al tijdig te voren de noodige aanduiding geven van de te volgen hoofdrichting. Van deze vóórrichtingsborden staan er thans 159 langs onze wegen. Voor een gewoon kruispunt van een hoofdweg met een secundairen weg, waar men vroeger een enkelen wegwijzer kon volstaan, zijn tegenwoordig veelal een weg wijzer, eenige richtingsborden en een paar vóórrichtingsborden noodig en bij kruis punten van twee hoofdwegen neemt het aantal nog veel meer toe. Dergelijke kruis punten worden tegenwoordig niet meer ge- lijkvloersch aangelegd; men krijgt daar zeer ingewikkelde toe- en afvoerwegen en het rij wiel verkeer moet soms een heel andere route volgen dan het autoverkeer. Welke eischen zoo'n kruispunt aan de wegbebake ning stelt, toont b.v. het kruispunt Utrecht Den Haag—Boskoop, bij de Gouwe, waar noodig zijn: 9 wegwijzers, 13 richtingsbor den, 3 rijwielpad wijzers en 3 vóórrichtings borden. Het hierboven medegedeelde kan een in druk geven van den omvang van het werk dat door den Wegwyzerdienst van den AN. W.B. wordt verricht, waarbij men dan nog moet bedenken, dat deze dienst ook de plaatsing verzorgt van de waarschuwings borden, wier aantal thans 649 bedraagt en die van de rijwielpadwijzers, de z.g. „pad denstoelen", waarvan er 1645 langs de rij wielpaden staan. Daar komt nog bij, dat de wegomleggingen en weg afsnijdingen aan de orde van den dag zijn, dat door aanleg van nieuwe, of verbetering van bestaande wegen, of door het invoeren van eenrich tingsverkeer de routes vaak geheel gewijzigd moeten worden en dus ook wijziging van de opschriften en kilometerafstanden op de wegwijzers noodig is. Zoo moesten, tenge volge van de openstelling van den nieuwen weg van Vianen naar Utrecht, alle opschrif ten van de wegwijzers te Utrecht en aan de noordzijde van de brug naar Vianen gewij zigd worden, maar moesten ook alle af standen naar Utrecht worden herzien op alle wegwijzers, welke op andere routes langs den nieuwen weg daarheen verwijzen. D«t waren de wegwijzers langs de routes Zun- dert, Breda, Górinchem, Vianen, van Dor drecht door den Alblasserwaard nser Vianen en van Helvoirt over 's'Hertogen- bosch naar Vianen, in .totaal 154 wegwij zers. Bij een dergelijken omvang van den weg wyzerdienst is het te begrijpen, dat daar belangrijke bedragen mee gemoeid zijn. Meer dan 60.000.— moet jaarlijks voor dezen dienst worden uitgetrokken en in den loop der jaren is voor dit werk meer dan een-en-een-kwart millioen gulden in den letterlijken zin des woords „in den grond gestoken". Het mag wel eens worden gezegd want ei heerscht in dit opzicht nog veel misver stand dat dit werk in het algemeen be lang uitsluitend en alleen door den A.N.W- B. wordt verricht en uit de Bondskas wordt betaald, zonder bijdragen van anderen. weg, de Prins Bernhardstraat en een Je" deelte van den Laarderweg werden over stroomd. De kelders van de hier gelegen woningen liepen vol. Tot laat in den «vond waren de gemeentelijke brandweer en d«n reinigingsdienst in touw om de bewoner» van den wateroverlast te bevrijden. Tydens het onweer sloeg de bliksem een woning aan de Begoniasstraat, w«»r een binnenbrand ontstond, welke sPoefig door de brandweer was gebluseht. Op de" hoek van den Hilvertsweg en de Gyabrec"1 van Amstelstraat werd verder een stra»- syphon van de gemeentereiniging getroffe» Hier werd geen schade aangericht. tr~" Aan de gevolgen overleden. - M«J' H. van Well, die eergisteravond bij het ongeluk onder Eist ernstig gewond n««r Sl. Elizabethgezicht te Arnhem werd v voerd, is daar gisteren zonder weer tot wustzijn te zijn gekomen overleden. Bond van Varkenshandelaren. - ren heeft de Nederlandsche Bond van letL ,dclaren te 's Hertogen boscb »ade jaarlilksche vergadering onder voorzitterschap van den he«" uikgma (Leeuwarden).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6