~Hoofdpljn
'AKKERftQ
De wegwijzers van den A.N.W.B.
Schriftelijke vragen.
Twee broertjes verdronken
Roeiboot overvaren.
Zij vrogen jaarlijks f60.000 uit de bondskas.
Nederland staat aan
de spits.
GEMENGD NIEUWS.
Politieke propaganda onder Neder
landsche arbeiders in Duitschland?
Op vragen van den heer Van der Goes
van Naters (S. D. A. P.) betreffende een
propaganda voor de nationaal socialistische
beweging onder uitgezonden Nederlandsche
arbeiders in barakken en cantine van het
Lager 10 der Hermann Göringwerke te Hal-
lendorf (Duitschland) heeft de minister
van sociale zaken als volgt geantwoord:
Dat in de bedoelde barakken en cantine
bij de Hermann Göringwerke te Hallendorf
waar een groot aantal Nederlandsche ar
beiders werkzaam is, propaganda voor de
nationaal socialistische beweging wordt
toegelaten en bevorderd, is den minister
niet bekend. Van de zijde der Duitsche ar
beidsbemiddelingsinstanties, in samenwer
king waarmede de plaatsing van Neder
landsche arbeiders in Duitschland geschiedt
is herhaaldelijk de verzekering gegeven,
dat propaganda voor een of andere politie
ke richting onder Nederlandsche arbeiders
niet wordt geduld en zooveel mogelijk zal
worden tegengegaan. De minister is bereid
de aandacht van de betrokken instanties te
vestigen op de in de vraag tot uiting ko
mende veronderstelling in zake toelating
en bevordering van propaganda voor een
bepaalde richting onder Nederlandsche
arbeiders bij genoemde werken.
In verband met dit antwoord bestaat
voor het nemen van eenigen maatregel op
dit oogenblik geen aanleiding.
Liepen spelende langs den waterkant.
Gisteravond tegen zeven uur liepen twee
jongetjes van 2 en 4 jaar, uit het gezin
Mossel te Slochteren in gezelschap van hun
grootmoeder te spelen langs het Slochter-
diep. Zij geraakten op een gegeven oogen
blik te water. Het duurde 'n kwartier voor
dat toegeschoten hulp den oudsten knaap
op het droge had gebracht. Dr. Kok uit
Slochteren kon met kunstmatige ademha
ling de levensgeesten niet meer opwekken.
Het jongste kind is een uur later levens
loos opgehaald.
Twee broers verdronken.
Gisteravond omstreeks zeven uur is in het
Galgewater nabij de Vink onder Voorschoten
een roeiboot, waarin een kapelaan en vier
jongens uit Utrecht waren gezeten, over
varen door een passeerende schuit.
Kapelaan Middelkoop en de dertienjarige
Frits van Galen werden door den schipper
gered. De twaalfjarig H. van den Oudenrijn
kon zich zwemmende in veiligheid stellen.
De broers Jos. en Wim Jongerius, resp. 11
en 13 jaar oud, zakten in de diepte weg.
Een van hen werd uit het water gehaald.
Twee doktoren pasten op hem gedurende
anderhalf uur kunstmatige ademhaling toe,
doch de levensgeesten waren geweken.
Kapelaan Middelkoop werd ter observatie
nagr het St. Elisabethsgasthuis te Leiden
overgebracht. De twee geredde jongens
keerden, na van droge kleeren te zijn voor
zien, huiswaarts.
Burgemeester Berkhout van Voorschoten
stelde zich persoonlijk van het droevig on
geluk op de hoogte en leidde het onderzoek.
DE VERWACHTE BLIJDE
GEBEURTENIS.
Felicitatie-telegrammen.
Felicitatie-telegrammen voor de ko
ningin en de leden van het koninklijk huis
ter gelegenheid van de blijde gebeurtenis
in het prinselijk gezin kunnen naar aan
wijzing der afzenders tegen het normale
tarief op een der bestaande luxe-telegram
formulieren worden afgeleverd. Een spe
ciaal formulier zal bij deze gelegenheid
niet in gebruik worden gesteld.
De afzenders dezer luxe-gelukwensch-
telegrammen kunnen tegen betaling van
10 cents voor elke 50 woorder. of gedeel
ten daarvan een afschrift ontvangen op
hetzelfde formulier als het afgeleverde.
Verder is met de administraties van Ne-
derlandsch-Indië, Curagao en Suriname
een regeling getroffen, om het publiek
aldaar in de gelegenheid te stellen bij de
a.s. blijde gebeurtenis felicitatietelegram
men tegen verlaagd tarief via den Hol
land radioweg aan het koninklijk huis te
verzenden. Voor deze telegrammen zal het
tarief der nationale telegrammen ad 0.20
per woord gelden evenwel met een mini
mum voor 10 inplaats van voor 20 woor
den. Deze uit de overzeesche gebieden
komende telegrammen zullen, zonder dat
een extra recht van den afzender wordt
geheven, op luxe-formulieren worden af
geleverd.
HAARD VAN DEN COLORADOKEVER
ONTDEKT.
Gister is te Beek (L.) in aardappelland
een haard van den coloradokever ontdekt.
Een vry groot aantal bijna volwassenen
larven en kevers werd hier aangetroffen.
Terstond is met de gebruikelijke bestrij
dingsmaatregelen t. w. afmaaien en ver
branden van het aardappelloof, ontgraven
en afzeven van den grond om poppen, lar
ven en kevers te vinden, en ontsmetten van
den grond met benzine en petroleum een
aanvang gemaakt.
VRACHTAUTO IN BRAND.
Gisteravond om zes uur is op den Hemweg
nabij de Coenhaven te Amsterdam door on
bekende oorzaak brand uitgebroken in een
met stukgoederen geladen vrachtauto van
een expediteur uit Zaandam.
De chauffeur hoorde plotseling een knalj
Hij stopte om te onderzoeken wat er aan den
motor haperde, doch vóór hij nog eenigen
maatregel kon treffen, stond het voertuig in
lichtelaaie. De benzinetank sprong en met
veel moeite kon de chauffeur met behulp
van militairen een klein gedeelte van de
goederen redden. De brandweer bluschte het
vuur. Van de auto is vrijwel niets overge
bleven.
is een ellendige pijn en kan
Uw heelen dag vergallen.
Een "AKKERTJE" verdrijft ze
binnen een kwartier geheel.
OUD-REDDER C. DEKKER BEGRAVEN.
Gistermiddag is onder groote belangstel
ling op de algemeene begraafplaats te
Huisduinen de begrafenis geschied van het
stoffelijk overschot van den oud-redder C.
Dekker, een der laatst-levenden, die nog
onder Dcrus Rijkers tot de bemanning van
de Heldersche reddingsboot behoorde. Hij
nam o.a. deel aan de redding, van de bark
Uman in 1896, waarbij 13 personen werden
gered; aan die van de Harrow in 1897,
waarbij 24 opvarenden werden gered; aan
de redding van het Zweedsche s.s. Niniev
Paton in 1907, waarbij in drie tochten 18
man werden gered: aan de redding van de
Volta in 1908, waarbij 13 en aan die van de
City of Cologne in 1911, waarbij 5 man
werden gered.
Hij werd begraven met redders-eer door
zijn makkers van de oud-reddersvereeni-
ging Moed, Volharding Zelfopoffering, die
met omfloerst vaandel deze begrafenis een
eigen karakter gaf. Vanaf het sterfhuis in
de Brouwerstraat werd naar het Helden
der Zeeplein getrokken, waar het carillon
toepasselijke klanken ten gehoore bracht
en waar men trok langs het borstbeeld van
den koning der zeeridders Dorus Rijkers.
Aan de groeve werd, nadat de met bloe
men bedekte baar bloemen o.a. van de
Noord- en Zuidhollandsche reddingmaat
schappij in het graf was neergelaten, ge
sproken door den heer J. van Dok namens
de oud-reddersvereeniging en den heer C.
van Diest namens de Noord- en Zuidhol
landsche reddingsmaatschappij.
HET INTERNATIONAAL CONGRES
DER CHRISTELIJKE JEUGD.
Ontvangst door de regeering in het
Rijksmuseum.
De deelnemers aan het internationale
congres der christelijke jeugd zijn gister
avond in het Rijksmuseum de gasten der
Nederlandsche regeering geweest. Bij de
openig, Maandag j.1. was het congres o.a.
begroet door den toen nog demissionnairen
minister van onderwijs, kunsten en weten
schappen, prof. dr. J. R. Slotemaker de
Bruïne, die inmiddels, door het optreden
van het nieuwe kabinet, oud-minister is ge
worden. Gezien echter het feit, dat de me
dewerking der regeering bij het organisee-
ren van dit congres nog onder zijn bewind
tot stand was gekomen, had zijn ambtsop
volger, prof. Schrieke, hem verzocht als
nog namens de Nederlandsche regeering
de honneurs te willen waarnemen.
De deelnemers aan het congres hadden
zich kort voor negen uur groepsgewijze op
het Museumplein opgesteld. De onderdoor
gang van het Rijksmuseum was voor alle
verkeer gesloten en met behulp van tapij
ten en planten herschapen in een immense
ontvanghal, waar de groepen in alphabeti-
sche volgorde de Engelsche benaming van
hun land aan den kant van het Museum
plein binnenkwamen.
Aan het einde van den onderdoorgang
stond prof Slotemaker de Bruïne, tezamen
met dr. Eykman van de A. M. J. V„ en hier
werden de leiders der verschillende dele
gaties aan den minister voorgesteld. Het
was een imponeerend schouwspel, deze pa
rade van blanke, bruine, gele en zwarte
jongeren, behoorend tot bijna alle rassen,
komend uit alle werelddeelen, velen, ook
uit de Europeesche landen, in kleurige na
tionale costuums en uit de verdere wereld
deelen dikwijls in schilderachtige exotische
gewaden.
Groepsgewijze werden de ruim 1600 gas
ten door het museum en door de zalen van
de tentoonstelling van bijbelsche kunst ge
voerd. Op een dertigtal plaatsen in het
museum stonden buffetten opgesteld, waar
over de bezoekers gelijkelijk verdeeld wer
den en waar ververschingen werden geser
veerd.
Ter ontvangst waren tal van autoriteiten
aanwezig, o.a. de commissaris der koningin
in de provincie N.-Holland, mr. dr. A. Baron
Röell, de commandant der maritieme mid
delen te Amsterdam, kapitein ter zee Rost
van Tonningen en de garnizoenscomman
dant van Amsterdam, luitenant kolonel
Boswijk.
BEWUSTELOOS GESLAGEN EN
BEROOFD.
Man en vrouw aangehouden.
Een inwoner van Amstelveen heeft bij de
Amsterdamsche politie aangifte gedaan, dat
hy gisternacht op de Prinsengracht door een
hem onbekend persoon bewusteloos is ge
slagen en beroofd van tachtig gulden.
Hy was in gezelschap van een vrouw uit
geweest. Na afloop van den gezelligen avond
had een man hem opgewacht en hem zonder
eenige aanleiding een klap op zijn hoofd
gegeven, tengevolge waarvan hij eenige
oogenblikken het bewustzijn had verloren.
Toen hij weer bij kwam, was zijn eerste
reactie om naar zijn binnenzak te tasten.
Zijn geld bleek verdwenen.
De politie heeft een man en de vrouw met
wie de Amstelveener was uitgeweest aange
houden en als verdacht van berooving en
medeplichtigheid daaraan ingesloten.
ERNSTIGE AANRIJDING.
Geen voorrang verleend.
Op den Nieuwen Binnenweg te Rotterdam
is gisteravond omstreeks half zeven een
ernstig ongeval gebeurd. De 59-jarige loods-
baas A. P. Blom wilde het kruispunt Nieu
wen Binnenweg-Heemraadsingel op zijn rij
wiel oversteken. Hij verleende het verkeer
echter geen voorrang, zoodat hy door een
motorrijder werd aangereden. Met een sche-
delbasisfractuur moest de man in ernstigen
toestand in het ziekenhuis aan den Cool-
singel worden opgenomen.
Een der belangrijkste en oudste diensten
van den Kon. Nea. Toeristenbond A.N.W.B.
is de wegwyzerdienst, welke de bebake-
ning van den weg verzorgt, een voor het
toerisme en voor het verkeer onmisbaar ge
worden instelling, waarmede het algemeen
belang wordt gediend.
De bewegwyzering van den weg dateert
al van het jaar 1895, toen er practisch nog
geen sprake was van het motorverkeer en
die eerste wegwyzers waren dus uitslui
ten bestemd voor het rijwieltoerisme. In
1895 besloot het Bondsbestuur eenige van
de voornaamste wegen van wegwyzers te
voorzien en begonnen werd met den weg
van Rotterdam naar Utrecht, die daartoe
verkend werd door wijlen den heer G. A.
Pos, oud-hocfdconsul en 2en voorzitter van
den A.N.W.B., tezamen met zijn broeder den
heer J. E. W. Pos, die ook thans nog een
belangrijk aandeel heeft in de verzorging
van de wegbebakening. Het resultaat van
deze verkenning was, dat nog in hetzelfde
jaar dertien mooie, rood-wit-blauw geschil
derde houten wegwyzers aan deze route
werden geplaatst. Tevens werd een wegwij-
zer-commissie ingesteld, onder voorzitter
schap van den heer J. C. Redelé, bij wien
de leiding van de werzaamheden berustte en
die tot 1929 die le'ding heeft gehad. Aan
hem is het practische en beproefde systeem
te danken, volgens hetwelk de wegwyzers
worden geplaatst en dat tot op den huidi-
gen dag nog steeds wordt toegepast.
In den beginne zijn er met het plaatsen
van deze aanduidingen langs de wegen rare
ervaringen opgedaan; de eerste wegwyzers
waren, zooals hierboven reeds werd ver
meld, van hout en toen de Hoofdconsul zich
eens ging overtuigen, hoe na den langen,
strengen winter de wegwijzers zich hadden
gehouden en of ze bijgeval moesten worden
bijgeverfd (omdat de Bond er altijd prijs
op heeft gesteld, dat zijn „visitekaartjes"
langs den weg er goed onderhouden uit
zien) deed hy een even merkwaardige als
teleurstellende ontdekking. Van de geplaat
ste wegwyzers kon hij er vrijwel geen één
meer terugvinden en by navraag bleek, dat
in den loop van den winter (we zeiden al,
dat die lang en streng was geweest) de om
wonende plattelandsbevolking van die ste
vige houten palen en borden een dankbaar
zij 't dan ook niet gewild gebruik had ge
maakt, door ze stuk te hakken en in de
kachel op te stokenHet was een dure
les, maar er werd profijt van getrokken;
voortaan werden de wegwijzers van ijzer
gemaakt en sindsdien heeft men er niet
meer van die onaangename avonturen mee
beleefd.
Een andere ondervinding was, dat het
rood-wit-blauw van de palen te bont van
kleur was en het landschap onnoodig ont
sierde en daarom werd besloten de wegwij
zers voortaan blauw-wit te verven, zooals
tot nu toe nog steeds wordt gedaan.
Een bijzonderheid uit de geschiedenis
van de wegwijzers is nog, dat by het begin
van den wereldoorlog in 1914, toen ook hier
te lande oorlogsgevaar dreigde, op last van
het militaire gezag alle Bondswegwyzers in
de streken waar dat noodig werd geacht,
van hun armen werden beroofd, zoodat ze
hun nuttige bestemming: het wijzen van den
juisten weg, niet langer hadden. Doelloos
stonden in dien mobilisatietijd de blauw
wit geschilderde palen langs de wegen,
waar ze geen aanduiding meer waren van
den te volgen weg, maar waar ze niettemin
een andere taak, die van het maken van
propaganda voor het Bondswerk, naar be-
hooren vervulden, Want toen de wegwyzers
daar armloos stonden, begonnen de toeris
ten, die in die dagen de grens niet over
konden en voor het maken van tochten op
het eigen land waren aangewezen, eens
klaps het gemis van de Bondswegwijzers te
voelen en werd bij hen het besef gewekt
van den zedelijken plicht om den A.N.W.B.
te steunen, uit dank voor het nut dat de
vóór-oorlogsche wegwijzers hadden gehad
en om het hervatten van het nuttige werk
mogelijk te maken, als het weer vrede zou
zyn.
Het spreekt wel van zelf, dat, als gevolg
van de ontwikkeling van het snelverkeer,
het model der wegwyzers herhaalde malen
gewijzigd is. Het eerste model van 1896
DOODELIJKE AANRIJDING.
Bij het oversteken van een kruispunt.
Gisteravond om half zeven is de negen
jarige van O. uit Hilversum, die per fiets
het gevaarlijke kruispunt Rijksweg—Thie-
rensweg wilde oversteken, door een trans
portauto met aanhangwagen, komende uit
de richting Laren, gegrepen en op slag ge
dood.
BOERDERIJ AFGEBRAND.
Bezittingen van pensiongasten
verbrand.
Gisteravond is de groote boerderij be
woond door de familie M. Karssen aan den
Elburgerstraatweg en eigendom van den
heer H. van 't Hul te Nunspeet, tot den
grond toe afgebrand. Van den inboedel kon
niets worden gered.
De brand ontstond omstreeks negen uur
in het voorhuis, waarin zich eenige pen
siongasten, die dit gedeelte van het huis
hadden gehuurd, bevonden. Hun bezittingen
waren niet verzekerd. De oorzaak van den
brand is onbekend.
DE POSTVLUCHTEN.
Op de uitreis kwam de Pelikaan te Sin
gapore en de Oehoe te Basra.
de thuisreis landden de Emoe te
Athene en de Nandoe te Rangoon.
had lange, smalle armen, die de "chLng
naar een plaats en den afstand in kilometer
aangaven en de eerste belangrijke wyzigi g
was die van 1912, toen werd overgegaan
tot het plaatsen van wegwyzers in de sie
den, om de voornaamste routes door axe
plaatsen aan te wyzen. De armen wer
verkort en de namen onder elkaar g -
plaatst. In 1923 werden de armen op ver
schillende hoogte aangebracht, hetgeen hei
lezen der opschriften vergemakkelykte. Aan
de eischen van het toenmalige verkeer vol
deden deze wegwyzers uitstekend, maai
deze eischen, speciaal die van het snelvei-
keer, groeiden en de bewegwijzering
groeide mee. In 1932 werden de wegwyzers-
armen opnieuw aanmerkelijk vergroot, wei
de lengte gebracht op 90 c.m., waarmede
practisch het maximum is bereikt en ver
der werd het aantal plaatsnamen besnoeid
tot ten hoogste 4 en daarvan werd de hoofd
richting, of hoogstens 2 hoofdrichtingen met
groote letters aangegeven en de twee an-
dere met veel kleinere letters. Bij afstanden
boven de 10 K.M. werden de decimalen
weggelaten en het gevolg van dat alles was
dat de duidelijkheid van de opschriften
daardoor be'angrijk verbeterde, die nu ook
voor het snel passeerende verkeer gemakke
lijk leesbaar zyn. In datzelfde jaar 1932
werden de laatste verbeteringen toegepast
langs alle routes en binnen de bebouwde
kommen en daardoor is de bewegwyzering
zooveel vollediger geworden, dat toeristen
gemakkelijk en zonder vragen den weg kun
nen vinden, zonder dat zij eigenlijk hun
kaart behoeven te raadplegen, een groot ge
mak, dat vooral ook door buitenlandsche
toeristen wordt gewaardeerd, omdat die in
hun eigen land iets dergelijks niet hebben.
In 1933 werd overgegaan tot plaatsing van
oranje bordjes op de wegwyzerarmen ver
wijzende naar Amsterdam, op alle wegwy
zers langs de hoofdroutes in het geheele
land. Deze oranje „ruitertjes" zijn voor het
snelverkeer ook weer een gemak, want een
enkele blik op den wegwijzer is voldoende
om een glimp van dat bordje op te vangen
en dus te weten of men de groote richting
volgt.
In 1934 werd een klein model wegwyzer
ingevoerd, ter plaatsing langs de tertiaire
wegen.
Het aantal Bondswegwyzers is geleidelijk
toegenomen. Op 9 Augustus 1925 kon, ter
gelegenheid van de jaarvergadering van
den Bond, welke te Maastricht gehouden
werd, de 3000ste wegwyzer worden onthuld
te Gronsveld in Zuid-Limburg, op den weg
van Maastricht naar de Belgische grens. De
onthulling geschiedde door den Commissa
ris der Koningin in Limburg, wijlen Mr. E.
O. J. M. Baron van Hövell tót Westerflier,
in tegenwoordigheid van den Bondsvoorzit
ter Edo J. Bergsma, den heer J. C. Redelé,
den leider van den wegwyzerdienst en een
groot aantal belangstellenden en thans, in
1939, wordt de 4000ste wegwyzer geplaatst
te Bilthoven, aan den Provincialen beton
weg van Soestdijk naar Utercht, waar deze
weg zich splitst in de richtingen Maartens
dijk en Bilthoven. De onthulling van dezen
4000ste wegwijzer zal 28 Juli geschieden
door Z.K.H. Prins Bernhard, Eere-Voorzit-
ter van den Kon. Ned. Toeristenbond A. N.
W.B.
In verband met de groeiende eischen van
het verkeer is dus het model der wegwij
zers in den loop der jaren meermalen ge
wijzigd, maar het is wel merkwaardig, dat
het in den aanvang vastgestelde systeem van
bewegwijzering nog steeds onveranderd is
gehandhaafd.
Dit systeem, waardoor de bewegwyzering
van den A.N.W.B. zoo gunstig afsteekt bij
die in andere landen, komt hierop neer, dat
de weggebruiker, indien hij eenmaal een
bepaalden plaatsnaam op een wegwijzer
heeft aangetroffen, op alle volgende split-
singspunten, waar de weg zich niet van
zelf wijst, een wegwijzer zal aantreffen en
dat hij dan op één van de armen denzelf
den naam zal terugvinden en zoo vervol
gens, tot hij die plaats bereikt heeft.
In het buitenland, waar de bewegwijze
ring niet in één hand is, bestaat er in dit
opzicht absoluut geen eenheid; er is geen
vast systeem waarop men rekenen kan, de
afstand-aanduiding is willekeurig en 'niet
uniform en weer een ander punt van ver
schil is, dat in het buitenland, in tegenstel
ling met hier, in hoofdzaak alleen de hoofd
wegen bewegwyzerd zijn en voorzoover de
minder belangrijke wegen van wegwyzers
HEVIG ONWEER BOVEN HILVERSUM.
Zware regenval zet verscheidene
plaatsen onder water.
Tegen het middaguur heeft zich gister
boven de gemeente Hilversum een hevig
onweder ontlast, gepaard met een onge
woon sterken regenval, welke ruim een
half uur aanhield.
Het duurde niet lang, of de Beatrixtunnel
onder de spoorlyn Hilversum-Amersfoort
het laagste punt van Hilversum, stond ge-
k nk, He* water °P den ryweg en op
de fietspaden bereikte een hoogte van
derhalven meter, zoodat het verkeer W
volkomen stil lag.
De beide automatisch werkende centri-
fugaalpompen, die samen ongeveer 4 i/Tnh
m.ter per minuut k„„„e„
den deze massa water, naar schatting 2000
kub. meter, natuurlijk niet baas te
daar alle riolen vol zaten donr a' meer'
druk. Het gevolg was dat K
het water in de tunnel slechts zeer weinle
zakte en dat het vele uren duurde voordit
het verkeer kon worden hervat. Daar de
tunnel de voornaamste verhinriir,„
tusschen de beide deelen der L
weiden vnu den
drukte op de overwegen abnormaal groot
Ook op andere punten beteikte het water
een groote hoogte. Het Achterom, een ge
deel te van de Groest, de Bussumsche straat
voorzien zyn, iedere wegbeheerder dat naar
eigen inzicht doet.
Het voordeel van de centrale regeling Va„
de geheele bewegwyzering door den A. N
WB is dat overal eenzelfde systeem wordt
toegepast, ook ten aanzien van het aan
ven der afstanden en dat de aanduidingen
oo de primaire, de secundaire en zelfs de
tertiaire wegen systematisch in elkaar
^TciTeinde te voorzien in de behoefte Van
het snelverkeer, was in 1931 al overgegaan
tot aanvulling van de wegwyzers met z.g.
richtingborden, laag geplaatste blauwe
borden, met slechts een plaatsnaam in zeer
groote letters en een nchtingspyl, Welke
des avonds door de koplampen der nade.
rende auto's worden beschenen en die dUs
dag en nacht van grooten afstand af iees.
baar zijn. Het gevaarlijke, onverwachte
snelheid verminderen op drukke splitsings-
punten kan daardoor vermeden worden,
hetgeen aan de veiligheid op den weg ten
goede komt. Van deze borden zijn er thans
820 geplaatst.
Bovendien is er nog een speciaal soort
richtingsbord, het bord met opschrift;
doorgaand verkeer", dat alleen door mid-
del van een pijl de richting aangeeeft, zon.
der vermelding van plaatsnaam.
Maar ook met de richtingsborden was het
laatste woord op het gebied van de beweg.
wijzering nog niet gesproken. Op een split-
singspunt van hoofdwegen heeft het door
gaand snelverkeer al zijn aandacht noodig
voor de besturing van de auto en in 't be
lang van de veiligheid en vlotheid van het
verkeer is het niet gewenscht de aandacht
af te leiden door op dat punt een wegwij.
zer te raadplegen. Daarom worden sinds de
laatste jaren de z.g. vóórrichtingsborden
geplaatst op 200 M. vóór het splitsingspunt,
welke het verkeer al tijdig te voren de
noodige aanduiding geven van de te volgen
hoofdrichting.
Van deze vóórrichtingsborden staan er
thans 159 langs onze wegen.
Voor een gewoon kruispunt van een
hoofdweg met een secundairen weg, waar
men vroeger een enkelen wegwijzer kon
volstaan, zijn tegenwoordig veelal een weg
wijzer, eenige richtingsborden en een paar
vóórrichtingsborden noodig en bij kruis
punten van twee hoofdwegen neemt het
aantal nog veel meer toe. Dergelijke kruis
punten worden tegenwoordig niet meer ge-
lijkvloersch aangelegd; men krijgt daar zeer
ingewikkelde toe- en afvoerwegen en het
rij wiel verkeer moet soms een heel andere
route volgen dan het autoverkeer. Welke
eischen zoo'n kruispunt aan de wegbebake
ning stelt, toont b.v. het kruispunt Utrecht
Den Haag—Boskoop, bij de Gouwe, waar
noodig zijn: 9 wegwijzers, 13 richtingsbor
den, 3 rijwielpad wijzers en 3 vóórrichtings
borden.
Het hierboven medegedeelde kan een in
druk geven van den omvang van het werk
dat door den Wegwyzerdienst van den AN.
W.B. wordt verricht, waarbij men dan nog
moet bedenken, dat deze dienst ook de
plaatsing verzorgt van de waarschuwings
borden, wier aantal thans 649 bedraagt en
die van de rijwielpadwijzers, de z.g. „pad
denstoelen", waarvan er 1645 langs de rij
wielpaden staan. Daar komt nog bij, dat de
wegomleggingen en weg afsnijdingen aan
de orde van den dag zijn, dat door aanleg
van nieuwe, of verbetering van bestaande
wegen, of door het invoeren van eenrich
tingsverkeer de routes vaak geheel gewijzigd
moeten worden en dus ook wijziging van de
opschriften en kilometerafstanden op de
wegwijzers noodig is. Zoo moesten, tenge
volge van de openstelling van den nieuwen
weg van Vianen naar Utrecht, alle opschrif
ten van de wegwijzers te Utrecht en aan de
noordzijde van de brug naar Vianen gewij
zigd worden, maar moesten ook alle af
standen naar Utrecht worden herzien op alle
wegwijzers, welke op andere routes langs
den nieuwen weg daarheen verwijzen. D«t
waren de wegwijzers langs de routes Zun-
dert, Breda, Górinchem, Vianen, van Dor
drecht door den Alblasserwaard nser
Vianen en van Helvoirt over 's'Hertogen-
bosch naar Vianen, in .totaal 154 wegwij
zers.
Bij een dergelijken omvang van den weg
wyzerdienst is het te begrijpen, dat daar
belangrijke bedragen mee gemoeid zijn.
Meer dan 60.000.— moet jaarlijks voor
dezen dienst worden uitgetrokken en in den
loop der jaren is voor dit werk meer dan
een-en-een-kwart millioen gulden in den
letterlijken zin des woords „in den grond
gestoken".
Het mag wel eens worden gezegd want
ei heerscht in dit opzicht nog veel misver
stand dat dit werk in het algemeen be
lang uitsluitend en alleen door den A.N.W-
B. wordt verricht en uit de Bondskas wordt
betaald, zonder bijdragen van anderen.
weg, de Prins Bernhardstraat en een Je"
deelte van den Laarderweg werden over
stroomd. De kelders van de hier gelegen
woningen liepen vol. Tot laat in den «vond
waren de gemeentelijke brandweer en d«n
reinigingsdienst in touw om de bewoner»
van den wateroverlast te bevrijden.
Tydens het onweer sloeg de bliksem
een woning aan de Begoniasstraat, w«»r
een binnenbrand ontstond, welke sPoefig
door de brandweer was gebluseht. Op de"
hoek van den Hilvertsweg en de Gyabrec"1
van Amstelstraat werd verder een stra»-
syphon van de gemeentereiniging getroffe»
Hier werd geen schade aangericht.
tr~" Aan de gevolgen overleden. - M«J'
H. van Well, die eergisteravond bij het
ongeluk onder Eist ernstig gewond n««r
Sl. Elizabethgezicht te Arnhem werd v
voerd, is daar gisteren zonder weer tot
wustzijn te zijn gekomen overleden.
Bond van Varkenshandelaren. -
ren heeft de Nederlandsche Bond van
letL ,dclaren te 's Hertogen boscb
»ade jaarlilksche vergadering
onder voorzitterschap van den he«"
uikgma (Leeuwarden).