spORT EN WEDSTRIJDEN.
de ronde van frankrijk.
De Dieren-Jamboree.
De tweede dag van de Vierdaagsche.
Sylver Maes winnaar van den monsterrit
Digne-Briangon.
ïwïSflfï"prach,lg klom
Wychen beleeft zijn grooten dag.
De Belg onttroont Vietto.
lekend rijden van Lambrichts,
de Korver en Albert van Schendel,
ondanks veel bandenpech.
De stemming is uitstekend.
ALKMAARSCHE COURANT VAN DONDERDAG 27 JULI 1933.
^ielren«»en-
f
Uits
B r i a n 9 o n, 26 Juli. (Van een specialen
Verd8SS) staken de drie ruggen der
Fransche Alpen, welk# op de etappe
van Digne naar Briangon moesten wor
den beklommen, d'Allos, de Vars en
d'lzouard, af tegen den hel blauwen
hemel.
Schel blakerde de zon de kleine men-
schen, die zich verstoutten op hun fiets
naar boven te klimmen, langzaam, krui
pend als vliegjes tegen de hellingen,
tusschen de stofwolken opwerpende
volgauto' in. Meedoogenloos teisterde het
noodlot de renners bij de kilometers-
lange afdalingen, waar menig bandje
knapte op de met scherpe keisteenen of
fyn kiezel bestrooide smalle serpentine
wegen.
Driemaal moesten de renners naar boven,
tot 2250 meter toe, waar de sneeuw als vaal
grijze hoogte aan den kant van den weg
lag driemaal vlogen de beklimmers der
bergen in duizelingwekkende vaart naar be
neden, waarbij hoogteverschillen van 800
meter'als normaal werden beschouwd.
Onmenschelijk zwaar.
Het is een onmenschelijk zware rit ge
weest, en alle omstandigheden werkten daar
toe mede: de groote afstand van 220 k.m.,
de beklimming van drie toppen van meer
dan 2.000 meter, met de daaropvolgende
zeer steile afdalingen, de groote hitte en
de zich in zeer slechten toestand bevindende
wegen, waardoor de renners veel, wat men
in hun teal noemt, hebben moeten „afzien",
alvorens het eindpunt Brian9on te bereiken,
met de wetenschap, dat deze etappe beslis
send zou zijn voor het eindresultaat, een van
de laatste kansen, zoo niet de laatste voor
hen, die zich nog naar boven wilde werken
en last but not least den genadeloozen strijd
tegen de hoogst geklasseerden met als inzet
het meesterschap van de ronde van 1939.
En toch is dit gevecht van kracht en
moraal eerlijk geweest, tot de laatste
kilometers toe en na dezen monsterkamp
is Sylver Maes als overwinnaar naar
voren gekomen.
Tweemaal was* hij met Vissers en Ritser-
veldt het eerst op de pashoogte, op den
Allos en den Vars, maar in den klim naar
den laatsten berg, d'lzouard, heeft de stoere
Vlaming, na een inzinking bij de afdaling
van den Vars te hebben gehad, de tanden
op elkaar gezet. Voort vloog hij, den laatsten
rechter over menschelijk kunnen en als
eerste bereikte hij nu de Izouardpashoogte
wet bijna 3 minuten voorsprong op Gallien,
verschil met Gianello, en bijna 7
minuten voorsprong op Vissers, den held
van de Pyreneeën. Toen lag Vietto bijna een
kwartier achter en was het gevecht om de
leiderspositie beslist. Want in de afdaling
naar Briancon wist Sylver Maes zijn voor
sprong niet alleen te behouden, doch hij wist
r nog seconden aan toe te voegen,
odat hij onder stormachtige toejuichingen
kwammnaar oude vestingstadje aan-
Het ware beter onze indrukken te laten
vb* n' a^vorens ze aan het papier toe te
VBB*°U^en en daarom beperken wij ons
wiil «°Plgit0t de belangrijkste feiten, ter-
etan^1J' te Atnecy ook de laatste Alpen-
gencJe» tfn1" den 1118 is' no* gelegenheid
zichj i Vlnden, om al datgene, wat
Schrijven t8 dag8n heeft af6esPeeld- te
heerlik™1150,U vertellen van Vissers, den
WeBen v-m Pyveneeën, met haar goede
der PVm 1S.ers' rïie ook op de slechte wegen
maar hü j °P den Allos en den Vars,
maar bii v
niet bestak u? Jmming van den Izouard
]Üken wil -tegen den onverzette-
Veel znn e wmnen van Sylver Maes.
d'e vand schrijven zijn over Vietto,
°P de eer* onttroond is, wiens achterstand
In de afdar P oogte 23 seconden bedroeg,
t«ta»iï'v8,rr,biikwam' d°ch hiii'
byna twBB n.- Vars moest lossen, en
Assers doch .muten *ater doorkwam dan
lz°uard. en meesten tijd verloor op den
Sylver Mae« e^n kwartier achterstand op
J'ranschman doef0n. de kleine> pientere
Bel8 reed als e» ute afdaling, doch de
»°g tijd verloor!2616116' Z00dat Viett°
2^ ve ®nze Hollandsche jongens.
de:Nederkn^idenN*^ kunnen zeggen over
°k ZÜ gehad m urHik, pech hebben
^6est ««hand'icapTL06 Korver wel het
7 z«n al 2w„Pt geweest. Vijf lekke ban-
„L^daling van do ganoe6> maar zijn val in
deel berouw n, s. beeft hem zooveel
WansZ6er 8oede plaaf«a+ Z|n groote kans op
was. Plaats te Briangon, verkeken
den
Al-
AU°S 0D orver niet schitterend
bert van' Seh Passeerde hÜ niet met
den achtersta"1361 met s*eckts 25 secon.
Heeft °P ^'ssers bet hoogste
6 Korver niet zijn groote
capaciteiten vertoond bij de beklimming
van den tweeden reus, den Vars en
kwam hij daar niet als vijfde door, te
zamen met Mallet op slechts 50 secon
den op Vissers, Ritserveldt en Sylver
Maes, terwijl Neuville er nog tusschen-
in lag met 11 seconden?
Bloedend werd deze wilskrachtige jongen,
die veel meer gepresteerd heeft in deze
ronde, dan ooit van hem verwacht werd, bij
de levensgevaarlijke afdaling van den Vars
door een val in het losse grint aan het dij
been en de beide armen gewond. De gang
was er toen uit, het moreel was even weg,
hij kreeg achterstand en verschillende ren
ners vlogen hem voorbij. Wel herstelde hij
zich nog, maar verder dan de 39e plaats te
Briangon bracht hij het niet, met meer dan
een half uur achterstand op den winnaar.
Lambrichts had ons bij het vertrek te
Digne verteld, dat hij er zin in had. Maar
in den beginne hebben wij er weinig van
gemerkt, want hij was een van de eersten,
die moest lossen bij de beklimming van den
Allos, hij had 40 seconden achterstand op de
pashoogte, op den Col de Vars bedroeg zijn
achterstand evenwel 5 minuten en op den
Izouard was hy meer dan tien minuten
achter.
Maar deze verschillen waren relatief niet
groot, want zijn andere concurrenten hadden
nog grooteren achterstand gekregen, zelfs
Vietto en Archambaud had de Zuiderling
voorbijgestreefd.
Te Briangon verklaarde hij ons later
lachend, dat het dalen toch veel beter was
gegaan dan in de Pyreneeën.
Toen wij hem vroegen, hoe dat kwam,
scherste hij:
„Ik had geen stofbril op, nu zag ik
niets bij de snelle afdalingen; ik reed
maar hard naar beneden en later bleek,
dat het wel heel snel was gegaan. Maar
Archambaud ben ik nu weer voorbij in
de rangschikking, daar ben ik heel blij
om en ik zal alles doen om mijn vijfde
plaats te behouden".
Albert van Schendel was uitstekend ge
gaan, op den Allos was hij 25 seconden ach
ter, op den Vars 3 min. 11 sec., maar den
Izouard had hem veel achterstand berok
kend. Niettemin was zijn 22e plaats in de
etappe met ruim 20 minuten achterstand
fraai te noemen. Hellemons had ook zijn
aandeel in de pech, drie lekke banden in
totaal, twee daarvan op 100 meter van
elkaar. Anton van Schendel heeft goed mee
kunnen komen, terwijl Dominicus, wat het
klimmen betreft, niet heelemaal aan de ver
wachtingen heeft voldaan.
Maar het voornaamste is, dat alle zes
Nederlanders de etappe hebben vol
bracht met in doorsnee behoorlijke
prestaties, zoodat een goede hoop be
staat, dat dit zestal den tour zal uitrij
den, al is de goede plaats in het landen-
klassement waarschijnlijk verkeken.
De drie cols.
Voor heden willen wij volstaan met de
posities der renners op te geven op de drie
cols, waaruit men een duidelijk overzicht
krijgt wie zich in deze etappe bijzonder heb
ben onderscheiden.
Col d'Allos na 97 k.m.: 2250 meter: Vis
sers, Bernardoni, Ritserveldt, Gianellc,
Sylver Maes, op 4 seconden Cosson, op 12
sec. Neuens, op 15 seconden Kint en Mathias
Clemens, op 23 sec. Vietto en Hendrikx, op
25 sec. de Korver en Albert van Schendel.
Lambrichts was 40 seconden achter, Anton
van Schendel 2 min., Hellemons 2 min. 10
sec. en Dominicus 2 min. 21 sec.
Col de Vars na 146 k.m., 2125 meter: Vis
sers, op één lengte Ritserveldt, op twee
lengten Sylver Maes, op 11 sec. Neuens, op
50 sec. de Korver en Mallet, op 55 sec. Gia
nello. Vietto was toen 1 min. 58 sec. achter,
Albert van Schendel 3 min. 11 sec., Anton
v. Schendel 3 min. 54 sec. en de andere Ne
derlanders meer dan 4 minuten.
Col d'lzouard na 199 k.m., 2280 meter:
Sylver Maes, op 2 min. 55 sec. Gallien, op 5
min. 35 sec. Gianello, op 6 min. 50 sec. Vis
sers, op 7 min. 30 sec. Pierre Clemens, op
8 min. 50 sec. Mathias Clemens.
Vietto was toen 14 min. 30 sec., Lam
brichts 14 min. 40 sec. achter, de andere
Nederlanders meer dan 20 minuten.
De uitslag van de 15e etappe luidt:
1. Sylver Maes (B.) 8 uur 24 min. 20 se:.;
2. Gallien (Fr.) 8 uur 27 min. 43 sec.; 3.
Gianello (Fr.) 8 uur 30 min. 46 sec.; 4. P.
Clemens (Lux.) 8 uur 32 min. 57 sec., 5.
Vissers (B.) 8 uur 36 min. 25 sec., 6. M.
Clemens (Lux.) zelfden tijd, 7. Mallet (Fr.)
8 uur 36 min. 36 sec., 12. Lambrichts
(Ned.) 8 uur 39 min. 37 sec.; 13. Vietto (Fr.)
8 uur 39 min. 41 sec., 20. Archambaud (Fr.)
8 uur 46 min. 4 sec.; 22. Albert van
Schendel8 uur 47 min. 7 sec.; 34.
ToonvanSchendel8 uur 54 min.
58 sec.; 35. D o m i n ic u s 8 uur 57 min.
30 sec.; 39. d e K o r v e r 8 uur 59 min. 24
sec.; 45. Hellemons 9 uur 6 min.
34 sec.
De algemeene rangschikking luidt;
1. Sylver Maes (B.) 100 uur 51 min. 34 sec.,
2. Vietto (Fr.) 101 uur 8 min. 46 sec., 3. Vis
sers (B.) 101 uur 13 min. 5 sec., 4. Vlaemijnck
(B.) 101 uur 15 min. 4 sec., 5. Lam
brichts (Ned.) 101 uur 19 min. 6 sec.,
6. Archambaud (Fr.) 101 uur 23 min. 16 sec.
Wandelen.
(Van onzen specialen verslaggever).
NIJMEGEN, 26 Juli.
Eén dag in het jaar kent Wychen zich zelf niet meer! Dan concerteert er op
het marktplein Leistikow met zijn marinekapel uit Den Helder, en aardige
meiskes dansen er bij, zonder dat de veldwachter er iets van zegt, men hoort
er het Nederlandsch in alle dialecten, maar ook beluistert men er Duitsch,
Engelsch, Fransch en Deensch, de caféhouders verkoopen koffie en melk bij
liters tegelijk, vuurroode, verhitte kellners draven van het buffet naar het
marktplein vice versa, en maken zoo zonder dat iemand ze met bloemen be
dekt, of een fraai kruis offreert, een privé 55 K.M. marschje, uit alle ramen
puilen de Wychenaren met vroolijke gezichten, of ze zetten stoelen buiten en
gaan gezellig en familie op de stoep zitten. Menschen van Polygoon en Profilti
staan te filmen of Wychen een metropool is, fotografen draven af en aan,
verslaggevers zoeken het postkantoor, en stuiven als dollemannen heen en
weer, als blijkt, dat de dames en heeren van de P.T.T., tusschen 11 en 2 uur
de zaak sluiten, zoodat er niet getelefoneerd kan worden. Met ontzag staart
jong Wychen naar de overste van de koloniale reserve, voor wien al die keu
rige jonge officieren pijnlijk correct in de houding moeten springen, en wan
neer er een heusche generaal, met platte pet en eikenloof het straatje door
wandelt, dan hebben ze voor zes dagen stof tot discours.
„Meneer, vandaag werken we niet", fluistert ons een nijver ambachts
man in. „Vandaag k ij k e n we alleen maar, en sommigen van ons verdienen
een aardig centje. Waren er maar 365 van die dagen in het jaar
Wychen kent zichzelf niet meer. .Wychen staat ronduit op het hoofd.
Wychen beleeft den tweeden dag van de Vierdaagsche
Wanneer we om halfnegen in den mor
gen het dorp binnenrijden, dar. blijkt ons
al gauw, dat we met onzen wagen de be
bouwde kom niet zullen benaderen; van
daag is in Wychen elke vorm van verkeer
verboden, met uitzondering ven het voet
gangersverkeer, maar dat mag er dan ook
zijn. En men kan het de rijks- en gemeen
tepolitie niet kwalijk nemen, dat ze de
noodige maatregelen neemt, want alles
trekt vandaag, fietsend, of autorijdend naar
het stille dorpje tusschen Maas en Waal.
Wonderlijk zooveel café's men hier ove
rigens vindt; en alle eigenaren hebben hun
zaak met groote voortvarendheid uitge
bouwd tot op het marktplein, dat rondom
vol staat met tientallen tafeltjes en hon
derden stoelen. Ondanks het vroege uur
worden er al drukke zaken gedaan, want
de categorie der 30 en 40 K.M.-wande-
laars, de ouden van dagen (maar jong van
harte) de allerjongsten, de met volledige
bepakking marcheerende militairen en de
zwakke sexe, die er overigens heelemaal
niet zoo zwak uit ziet, deze allen hebben
over Weurt en Beuningen marcheerend,
na enkele uren Wychen al te pakken. Het
is een afstand van nog geen twintig K.M.,
en daarvoor verdraait een goed Vierdage
naar zijn voet niet!.,
Zoo ontmoeten wy hier dus de aardige
damesploeg van de Unielever uit Rotter
dam ,de P.T.G.-dames uit Den Haag en
Rotterdam,, een vlotte groep van Vivo uit
Hilversum, diverse kranige oude heeren,
die zich peinzend met een zakdoek over
den schedel wrijven, en zich afvragen, of
ze verder zullen gaan, of zich tusschen het
jonge grut zullen mengen.
„Ik blijf nog wat", zegt de 73-jarige
heer Weber uit Utrecht, die voor de eerste
maal meedoet. „Ik mag dat jonge goed wel
graag zien, en aanstonds hoor ik nog een
goed stukje muziek ook". Want inmiddels
heeft kapelmeester Leistikow, gevolgd door
zy'n mannen, den muzentempel op het
dorpplein beklommen, zijn talrijk audito
rium met een glimlach overziende.
De militairen brengen nog meer leven
n de brouwery. Voorop zijn als steeds de
huzaren aan bod: wat die kerels tippelen
kunnen! Een klaterend applaus oogsten
16. AlbertvanSchendel 101 uur
43 min. 50 sec., 29. D o m i n i c u s 102 uur
31 min. 59 sec., 31. d e K o r v e r 102 uur
36 min. 36 sec., 39. AntonvanSchen-
e 1 102 uur 55 min. 42 sec., 47. Helle
mons 103 uur 41 min. 18 sec.
Het landenklassement ziet er als volgt uit:
1. Belbië b 304 uur 7 min. 54 sec., 2. België
304 uur 39 m. 21 s-, 3. Frankrijk 304 uur
40 min. 28 sec., 4. Noordoost Frankrijk 304
uur 41 min. 36 sec., 5. Zuidoost Frankrijk
305 uur 15 min. 1 sec., 6. Luxemburg 305 uur
30 min. 12 sec., 7. N e d e r 1 a n d 305 uur
34 uur 55 sec., 8. West Frankrijk 308 uuC
min. 17 sec., 9. Zwitserland 309 uur 13 min.
28 sec.
Zuidwest Frankrijk met nog slechts twee
renners in de koers.
de kadetten van de K.M.A. uit Breda, die
werkelijk fenomenaal marcheeren. Opval
lend zijn ook de typisch vlak op elkaar
marcheerende leden van de Hitlerjugend,
die mede tot de eerste groote groepen be-
hooren, welke Wychen bereiken. Voorts
verdient het N.J.V. en de Nationale Jeugd
storm een pluim, wat discipline en marsch-
vaardigheid betreft.
Schier onafgebroken komen zoo tegen
tien uur de militaire detachementen door.
Op het marktplein bevindt zich de com
mandant van het tweede legercorps te
Arnhem, de generaal-majoor W. F. S i 11 e-
vis, voor wien alle corpsen met élan de-
fileeren. Dergelijke officieele belangstel
ling wordt altijd door alle deelnemers, zoo
wel burgers als militairen, ten zeerste op
prys gesteld.
De 50 en 55-ers komen!
Tegen elf uur luwt de drukte even, de
meeste deelnemers uit de lichte categorieën
zijn weer vertrokken, want hun wacht nog
een fiksch parcours via den Vossendyk en
naar Hatert tot vlak by Malden. Maar de
toeschouwers denken er niet aan, op te
stappen, nu immers begint hei hoofdnum
mer van dezen dag, de intocht van de 50-
en 55-ers, die in den prillen morgen reeds
getippeld zyn naar Beuningen, Ewijk,
Druten, Horssen en Bergharen, een schier
eindeloos stuk de Over-Betuwe in.
„Echt een weg, om den moed te verlie
zen", vertelt ons een geharde 55-er, die
om elf uur al heel rustigjes Wychen bin
nenstapt. „Daar komt soms geen eind aan,
steeds denk je, nu zal die kerktoren toch
wel dichter by zyn, maar als je dan den
hoek omkomt, dan staat hy nog even on
bereikbaar aan de horizon. En by Druten
zyn ze nog zoo vriendelijk geweest, versch
grint te strooien, bij wijze van speciale
attentie voor de wandelaars."
„Hoe is de stemming in 't algemeen?"
„Ik vind, dat die wel eens beter is ge
weest. Het lykt net, of ze allemaal wat
down zijn ,na den wel erg vermoeienden
eersten dag. De regenbuien Dinsdagmiddag
zijn den meesten erg rauw op 't hoofd ge
vallen, en om maar voor de bui binnen te
zyn, hebben velen het tempo te veel op
geschroefd".
Ook andere wandelaars gaven ons als
hun meening te kennen, dat de eerste dag
zeer vermoeiend is geweest, met name het
traject van Groesbeek naar de Piasmolen,
en het laatste gedeelte, vanaf Overasselt.
Over de weersomstandigheden op dezen
tweeden dag bleek men goed te spreken
te zijn. Men noemde ze vrijwel ideaal: geen
wind, geen regen, en geen zon. Pas na het
middaguur brak de zon door, en toen werd
het wel een beetje te warm, maar toch had
niemand reden tot klagen.
Als de kerkklok twaalf slaat, is de in
tocht der seniores in vollen gang. De man
uit Afferden, die op klompen loopt, stevent
voorby.
„Geen last van blaren?"
„Blaren?? Die ken ik niet", is zijn trot-
sche repliek.
Denemarken opent de rij, wat de groe-
pen betreft, en van de Nederlandsche
ploegen gaat de Amsterdamsche politie na-
turlijk voorop. Een zeer vlotten indruk
maken ook hun collega's uit Rotterdam, die
zingen van „Zoek de zon op", zoodat oud*
Wychen staat te trillen op zijn grondves
ten. In schier onafgebroken gelederen
trekken ze dan voor hij, de mannen van
Unilever, S.V.L., de Haagsche Vierdaag
sche, de P.T.T.-beambten uit alle deeleiï
des lands, de Arnhemsche Vierdaagsche,
die met haar enorme équipage een fameuze
entree maakt, de rijksveldwacht, in geslo
ten colonnes, de Kon. marine, Neptunus,
N.H.V. den Haag, de U.P.S. uit Utrecht,
en daartusschen nog tientallen individuee-
len. De meesten zijn blij, dat ze in Wychen
de beenen even op een stoel kunnen leg
gen .1
Eén geluk: ze zijn al dik over de helft,
nog 12 K.M. langs een prima weg, en dan
is de tweede dag tot een goed einde ge
bracht.
Des morgens waren er in totaal met de
vier van den vorigen dag slechts 15 uit
vallers, zoodat 3777 burgers en burgeres
sen, alsmede de militairen aan den tocht
deelnamen. To'. Druten liepen de 50-ers en
55-ers in e:n vlot tempo en werd niet aan
rusten gedacht. De zon brandde gelukkig
niet op de hoofden van de wandelaars,
maar nam juist een zekere kilte weg. Langs
de hoofdwegen bij Nijmegen stonden dui
zenden opgesteld. Overal klonk muziek en
schalde het lied. Allen waren, vol moed
voor den derden dag, den dag van de route
door de Betuwe naar Arnhem.
De tweede dag, voor velen dikwijls een
crisisdag, vooral voor de nieuwelingen,
heeft toch niet bijster veel slachtoffers ge
maakt. Den eersten dag was het aantal
voeteuvels, dat verholpen moest worden,
veel talrijker dan nu. Op sommige zieken-
halten had het Roode Kruis zelfs in de
speruren geen overdruk werk, terwijl
Dinsdag alleen reeds in de polikliniek van
de Koloniale Reserve honderd blarenge-
vallen door een Roode Kruisafdeeling
moesten worden behandeld
Het aantal uitvallers op den tweeden,
dag bedroeg 19, zoodat er hedenochtend
3758 deelnemers naar Arnhem konden
gaan.
In totaal waren er gister na twee dagen
34 uitvallers.
Wielrennen
WERELDKAMPIOENSCHAPPEN 1939
TE MILAAN.
Jan Pronk naar Milaan.
De sportcommissie van de Nederlandsche
Wieirenunie heeft besloten de volgende
wielrenners af te vaardigen naar het jaar-
lyksch tornooi om de wereldtitels, welke
dit jaar te Milaan worden verreden van 26
Aug. tot en met 3 Sept. a.s.
amateurs-sprint: J. Derksen te Zwolle, P.
W. H. Smits te Tegelen en J. Pronk te
Heilóo;
professionals-sprint: A. van Vliet te Woer
den en J. J. v. d. Vijver te Roosendaal;
professionals 5000 M. achtervolging: D.
Klink te den Oever;
amateurs voor den wegwedstrijd: J. Engel
te Amsterdam en C. de Groot te Amster
dam;
professionals voor wegwedstrijd: J. J.
Demmenie te Rotterdam;
professionals 100 K.M. achter groote mo
toren: C. Wals te Tilburg;
begeleiding: chef d'équipe: B. Swaab de
Beer en trainer: G. Schilling.
AMERIKAANSCH AUTO-COUREUR
VERONGELUKT.
Na verbetering van het record voor
500 K.M.
Uit Salt Lake City wordt gemeld, dat de
Amerikaansche autocoureur Jenkins, tij
dens een poging het duurrecord voor 24
uur te verbeteren, op de autobaan van
Bonneville verongelukt is. Zijn wagen vloog
in brand en Jenkins werd ernstig gewond.
Hij was te kwart over twee in den mid
dag gestart met een wagen van 750 P.K.,
waarmede hij zijn record van een gemid
delde snelheid van 253.50 K.M. per uur ge
durende 24 uur hoopte te verbeteren.
Drie uur na den start vloog de auto in
brand, nadat de coureur het record voor
500 K.M. had verbeterd door een gemiddel
den tijd van 284.87 K.M. per uur te maken.
Het oude record was 278.4 K.M. per uur.
Overdag op het kantoor
's Avonds muffe folianten
Dan een slapelooze nacht...
Ziet, dat zyn de doktersklanten!
De verstandige zegt: „Ho!
Geef my maar de H. L. O."
VI
91. Toen Big alle mensen bedankt had, liep hij met zijn natte
broek vlug naar zijn tent. Daar trok hij vlug een andere broek
aan, want straks zou de opening van de jamboree zijn en dan
moest hij er toch netjes uitzien.
92, Een ogenblik later stond Joko voor de tent van zijn
vriend om hem af te halen. „Kom Big, we moeten allen naar
de arena." „Ik doe niet mee aan 't défilé Joko", zei Big. „Ik
zal jou gezelschap houden, omdat jij een verbonden arm hebt".
Vlug liepen ze naar de tribune om een goed plaatsje te be
machtigen,