^^r«nn»^"srer. ju.Mgruls' N1C- R1J1TER' Jan Husch weer aan 't werk. Annie van Ees speelt met vuur.... vraag en aanbod School en brandt zich de handen. WOENSDAGS en ZATERDAGS. 35 cent per vijf regels, ^eortsmoLerm°meters vanaf 15 ct. He Hvo- f^gekeurd vanaf 60 ct. "H YGIEm f 'a v6 Artikelenwinkel Achterstraat 45. j&tdïtuaact CdwV 6 h6er E" L" de Verfilming van „De Spooktrein Mtdewtrking der elementen aan een opname. Ruzie in het steegje. De film lokt de grootste schrijvers. T.,"7Pr»E BLAD ^«BIOSCOPEN ^0EN9,Tu.«. -Theater, wordt een film hier Wanneer voordien ïeeds dan na vu terugge driemaal :eas uuciuo». tra=» "srjyïyö gepr°longS dan is dat toch wel Joet *°r5; dat men hier te tere bevvys» formaat OW ™n,r di. to. icd doen houd en sp :oesChouwer indruk maa ^Pff5rdhaadzoo-nfilm_en rn^fis^Sad *°°'n ,Utm gensstad,' n de bezoekers met i weer volg®" fl yan gpenc. weer ^Tsfel van Spencer 1 ontroering Maar ook de leden Micky Romey aan_t apnsstad. m._ ..„u orima. Wie het meest heett door in spreekt maakt. Jon- en steeda aandacht en als Jon- hoofd mooie Tracy, [i van het nater1t Micky Romey aan gensstad, m stuk prima. Wie deze zijn stu j-, zag, mag thans de 8«1®6 film n°g 1 £gn zegr mooi en uiti- niet verzuimen^ j0Urnaala, éénacters gelegenheid vooraf. ROND. ■theater. Lava- PauJ een jour* millioen gen rond- centlmes nu dan onze boek dus Harmonie- de vertoo- meerderen wel die sensatie, de den en en do men pietverz""" mgt j0urnaals v00rgaaSt a?n hêt hoofdnummer en:?fen kwartjTde wereld nlEX EE' Harmonie ffl9n De vijf stuivers van In de" 1 "Fransche schrijver rède" ^belevenissen beschreven van d'ïvoi de b® ®nnigen en verkwistenden '1om Sn erfeni. ».n 30 ml nal v'edienen, in honderd dagen franHp wereld reist met slechts 20 cel. °m7fk Dh verhaal is verfilmd en zal op, ak' onder veel méér oogen komen s hnek zou kunnen. Neem b.v. ^Zouden er méér menschen het stad. aoui ef gisteravond gel6T hts één avono - in het Harmt ftf ich ebben verlustigd in de ne van deze film? En hoeveel me-.» kien er nog komen! Want het staat t dat deze vroolyke avonturenfilm, 5 S niet geheel vrij 1. ven een, veel publiek zal trekken. Fermandel, de man, die als filmster .mutatie geniet van de koning van i Lch te zijn en inderdaad, als hij lacht zijn helderwitte tanden laat zien lacht n - speelt de rol van Lavarède, die ae door zijn neef gestelde zware voorwaarden voor het ontvangen der erfenis volbrengt, ondanks de vele, zeer vele moeilijkheden, Alléén 2de handsch goederen. uitsluitend 6 contant (Dinsdags en Vrijdags inxendent Spotkoopjes. Prima Accordeon v. 12 t. 120 bassen, z. g. a. n. m. reg. o.a. Saxophoon, Klarinet, enz. m. garantie. Fa. S. en J. COERSEN, Rijwielhandel, 10 gld. SPOORSTRAAT 81. Te koop moderne Kinderwagen z. g. RECHTE HONDSBOSSCHELAAN J 39, Heiloo. Te koop prima jongensrijwiel merk Gazelle. C. KUIJPER, Holleweg G 130, Heiloo. K. H. B. S. Boeken le klasse ter over name aangeboden. J. MOEJES, Obdam. Te koop z. g. a. n. dames- en heeren rijwielen, jongens- en meisjesrijwielen, eiken leeftijd, billijke prijzen. Fa. S. en J. CCERSEN, Rijwielhandel, Vrouwenstraat 12, Alkmaar. Tel. 3626. Te koop mooi Damesrijwiel, voorzien van nieuwe jasbeschermer, ketting- Kast, pedalen enz. voor 12.50, mooi Jongensrijwiel 9. LIJTWEG 21, Bergen. Te koop: kapgereedschap. Perm. "tas, droogk., wasbak, toilets, spiegels, pyser. >n7. "ERDR.OORD 90. Tel. 3.5.2.8. Ariï°oPi ^lastingvrije D.K.W. Motor, Anel 2'/, p.K. Gebr. Melk 3 wieier 35.00, Fongers PraduV ••8'50, Ned' Kroon 20 0°' NlERon LUWiel f 17-5016.50. enz. ERop» Heerenstr. 10. Tel. 3827. "ïent*™,^611 Slaapkamer-ameuble- kast en p et met 2-persoons wasch- *ast en garnituur. Heiloo ^ennemer®traatweg 226, Prima' kÜ°fzUig,er 220 volt- werkt 8&lonkast °PJu Hadiotoestel in slechts f ,gceb°uwd luidspreker, I «sncrS 7este mangel f 9. TMAN, Ridderstraat 10. ^p*dT^^T.VLUCHTEN. a"goon en de R lveet'de de Gier te t, P de thuT®UiZerd te Basra. ü^en de UjUa Dlandde de Valk te Rangoon. PTS^GEK°MEN. ^NDAo /fBHHRTEN. «JB10». »M.",*UGUSTOS 13». Wit an' 10 ?an®' vereen' d. welke zich voordoen en die wel wat worden gezocht door Bouvreuil, eei) deurwaarder, die hem wegens huurschuld allerminst gezin is en nu als controleur voor het stipt volbrengen der eischen van den erflater moet opterden. En als de voorwaarden niet stipt worden nagekomen, wordt Bouvreuil voor de helft eigenaar van de 30 millioen. De andere helft valt in dat geval in han den van sir Murlington, den tweeden con troleur. WIJ zullen de moeilijkheden, waar voor de gelukkige erfgenaam zich geplaatst ziet, niet vertellen, hetz|j genoeg te weten dat h(j ze alle met weergaloos geluk over wint en Bouvreuil leeiyk op zijn neus doet kijken. Sir Murlington is sportief genoeg om Lavariède van harte geluk te wen- schen en hem bovendien zijn lieftallige dochter Aurette als vrouw te geven. Een kostelijke film,, die hartelijk doet lachen. Aan het hoofdnummer gaan een paar goede ournaals vooraf, die een schat van geïllustreerd nieuws uit buiten- en bin nenland vrengen; voorts een film van mo derne muziek en zang en dan nog een tee kenfilm, waarin Betty Boop en dansende auto's de voornaamete „medespelenden" zijn. „100 MANNEN EN 1 MEISJE" EN „KDM JE OOK ACHTER DE TRALIES?" Roxy-theater. We zagen gisteravond „Honderd mannen en één meisje" voor den tweeden keer. En opnieuw moesten we constateeren, dat deze film vele voortreffelijke kwaliteiten bezit in een woord alle eigenschappen, die de film maken tot een amusementsfilm van de bovenste plank. Scenario en fotografie, in houd en vorm, muziek en zang, zijn door den bekwamen regisseur Henry Koster tot een bewonderenswaardig harmonisch ge heel opgebouwd. Wat we ons nog zoo goed herinneren van Deanna Durbins latere films, de natuuriykheid van haar spel en de verbluffende virtuositeit, waarmee ze haar zangcapaciteiten weet te exploiteeren, vin den we in deze eerste film weer terug. Een vergelijking met haar latere films kan „Hundred men and a girl" best doorstaan. Een verhaal met een wam-menscheiyken inslag, originaliteit en vaart, Deanna Durbin, Leopold Stokowski en Miacha Auer spelen de hoofdrollen. Ze weten alle drie in hun rol datgene te geven, wat noodig is voor een film als deze. Deanna Durbin is een natuurlijk talent; ze doet gelukkig niet an ders dan ze is dit komt in Hollywood maar zelden voor, getuige de creaties van vele filmgrootheden; ze heeft een goede stem, een knap gezicht en een speelroutine, die vele van haar oudere collega's haar kunnen benijden. Mischa Auer speelt een voortreffelijke rol in deze film. H(j laat zien met hoeveel talent hij karakters weet uit te beelden. Het is onnoodig en onjuist den inhoud van het verhaal weer te geven. Men dient deze film te beleven. Ze is het overwaard. Aan deze film gaat vooraf „Kom je óók achter de tralieseen filmwerk, dat 'n in teressante kijk geeft op het Amerikaansche gevangenis leven. Het toont aan, de ti tel wijst er al op dat het daar achter de tralies wel uit te houden is. De gevangenen nebben een behoorlijke vrijheid, houden onderlinge wedstrijden, jaarlijks een „feest avond" enz. Tegen dezen achtergrond speelt een ver haal, dat de noodige spanning geeft en tenslotte met een gelukkig eind kan wor den afgesloten. De hoofdrollen worden vervuld door Preston Foster, Tony Martin, Phyllis Brooks, Slim Summerville, Arthur Treacher. En werkelijk goed vervuld ook. Humor en spanning zijn op een geslaagde wijze in deze film vereenigd. Het programma opent met het geluids journaal van Fox en Polygoon. HET LEVEN VAN VERNON EN IRENE CASTLE, HET BEROEMDE DANSPAAR. City-Theater. Onder zeer groote belangstelling had gisteravond ln het City Theater de eerste voorstelling plaats van de nieuwste suc ces-film van Fred Astaire en Ginger Rogers, een film die het voornaamste deel behandelt van het leven van Vernon en Irene Castle, het beroemde danspaar, dat in de jaren 1911 tot ongeveer 1917 de grondslag heeft gelegd voor de moderne danskunst. De populariteit van dit paar was zeldzaam en om hen op de film te doen herleven, had men moeilijk een beter duo kunnen kiezen dan Fred Astaire en Ginger Rogers. Wat een prachtig dans paar is dit toch in alle genres! Zy laten de toeschouwers daarvan ln alle opzichten genieten in tal van fraaie dans-scenes. Maar ook de levensgeschiedenis zelf is zeer boeiend en het is verrassend het bui tengewoon goede spel te zien van de beide hoofdvertolkers. De film is een zeer ge lukkige combinatie van danskunst en spel en het is dan ook niet te verwonderen, dat dit werk overal zulk een groote be langstelling ondervindt. Heel aardig is de kennismaking van Vernon en Irene. Het gevolg is, dat Ver non zich meer en meer op de danskunst gaat toeleggen en daarin na hard werken met Irene groote triomfen viert. En ook het mooie slotgedeelte zal by hen, die de film zagen, nog lang in herinnering blij ven. Een film, die gU als liefhebber zeker niet mag verzuimen. Ook het voorprogramma verdient ten zeerste uw aandacht. Allereerst zijn er een paar mooie journaals n.L van Fox- Movietone en Polygoon. Dan een heel goede eenacter in het revue-variété-genre, vervolgens een schitterend gekleurde mode-film met bekroonde schoonheden als mannequin en tot slot een welge slaagde teekenfilm van Donald Duck of te wel Woerd Snater, Sedert het oogenblik, dat de hervatting der werkzaamheden in de Cinetone-studio's op plechtige wyze werd ingewyd, door den Amsterdamschen wethouder van kunstza ken, wordt er dagelyks in de ateliers aan de Duivendrechtschekade te Amsterdam hard gewerkt aan de verfilming van „De Spooktrein", bewerkt naar het bekende tooneelatuk van Amold Ridley onder leiding van den Tsjechischen regisseur Karei Lamac. Naast Sara Heyblom, Adolf Engers, Louis Borel, Cissy van Bennekom en andere acteurs en actrices, die in de film een rol vervullen, heeft Vrydag (4 Aug.) voor het eerst sedert zyn ziekte Jan Musch in de Cinetone-studio's zyn werkzaamheden her vat. Men zal zich herinneren, dat in het afge- loopen seizoen een ongesteldheid Musch dwong het spelen tqdeiyk te staken, wat leidde tot de opheffing van het gezelschap, dat hy samen met Jaap van der Pol leidde. Na een periode van rust kon Musch thans weer aan het werk gaan, hoewel hy, wan neer de opnamen voor „De Spooktrein" be ëindigd zyn, opnieuw een maand rust zal nemen en dan in het komende seizoen ook niet dadelijk weer in een gezelschap optre den, doch aanvankeiyk voordrachtavonden zal geven. O.a. zal hy tezamen met Rollien Numan een tournee maken met de novelle „Der Begrabene Leuchter van Stefan Zweig, en verder zal hy hier en daar een gastrol vervullen. Na zyn film „Dood water" en eenig ander filmwerk te Parys was het de eerste maal, dat Jan Musch in een speelfilm weer optrad. Hu vertolkt de rol van den eenigszins bizar- ren stationichef van het geheimzinnig-lugu- bere, vervallen station, waar het gezelschap reizigers strandt. Zelfs in het fraai ontwor pen décéor, met de nuchtere omgeving van camera-men, geluidstechnici, lampenisten en de overige opnamestaf klonk zqn verhaal over den geheimzinnigen spooktrein huive ringwekkend, ook al moest het telkens on derbroken worden voor een nieuwe opstel ling van de om hem heen gegroepeerde spe lers en een nieuwe instelling van camera, microfoon en lampen. Een merkwaardig geval deed zich Vrij dagavond (4 Aug.) voor tydens de nachtop namen van het geheimzinnige station, waar de afeer nog huiveringwekkender wordt door den neerplensenden regen, felle blik semstralen en knetterende donderslagen. Omstreeks den tqd, dat men aan deze op namen toe was, ontlastte zich boven Duiven- drecht een hevig onweer, gepaard gaande met felle stortbuien. De technische staf kwam op het denkbeeld, de microfoon zoo danig te plaatsen, dat het werkelyke geluid van donder en regen op de filmstrook kon worden vastgelegd. Het was een experiment, dat noch de Engelsche cameraman Bryan Langley, noch regisseur Lamac, noch de pro ductieleider Rudolf Meyer in hun veeljarige filmpractyk ooit hadden toegepast. Het resultaat bleek verrassend goed te zyn en het effect van het geluid van den regen beter dan van welke studio-geluidsnabootsing ook. Gretig profiteerde men van deze mede werking van de natuur. In de hoop, dat men daarop ook zal kun nen rekenen wanneer men zonneschyn noo dig heeft voor de buitenopnamen, waarvoor buiten de studio reeds het exterieur van het vervallen stationsgebouw in aanbouw is. Er is weer 's ruzie in het steegje Over en weer vliegen de scheid- oorden. En het steegje is zoo smal, at de ruziemakende partijen byna nandgemeen zouden kunnen worden. Het is de „Floddermadam", Pietje1 Puck'? moeder en de „dame" van de steeg die de ruzie, ontketende. Haar lieve Pietje is .c goed om Jan Grovers te spelen en z(j met meent dit de familie Grovers voor eens en voor goed duidelyk aan het verstand te moeten brengen en omdat zij een „dame" is, gebruikt zy daarby een paar krachttermen, die inderdaad aan duidelykheid niets te wenschen over laten. jan Grovers strükt de wasch voor zijn moeder (hy heeft weer eens een van die buien, waarin hy alles voor zijn moeder en zijn zusjes over heeft) en hij hanteert de strijkbout of hij leven lang nooit anders gedaan heeft. Maar dit belet hem niet om van tijd tot tijd zijn overbuur vrouw van repliek te dienen op de kern achtige wyze van een niet-op-zijn-mondje- gevallen Rotterdamsche straatjongen Als de beleedigingen hem echter te erg wor den, grypt hy woedend een brandende kool uit het houtskoolcomfoor, waarop het strykyzer heet gehouden wordt èn slingert dit naar de „Floddermadam", maar raakt daarby de gordynen, die onmiddellyk vlam vatten. Tot groote vreugde van Pietje Puck en de toekykende en meeluisterende buren, die als kenners genieten van dit gratis amusement in het steegje. Een .ealistische scène uit de film „Boef je", realistisch gespeeld door Annie van Ees en Mlen Duymaer-van Twist (de „Floddermadam"). Al te realistisch, want Annie van Ees is zoo in haar spel verdiept, heeft zich zoo opgewonden, dat zy met volle hand ln de gloeiende houtskoolmassa gegrepen heeft. Pas wanneer er afgefloten wordt, ten teeken dat de opname is be ëindigd, ontdekt zU, dat zy haar hand leeiyk verbrand heeft. In het vuur van haar spel had zy de pyn niet eens gevoeld. Nu zy weer tot rust komt en „Boefje" weer even Annie van Ees wordt, voelt zy de pyn des te erger. Het is typeerend voor de ernst en de overgave, waarmede Annie van Ees haar rol opvat. En niet minder getuigt hiervan het kordaat besluit haar haar te laten afknippen tot een volslagen jongenskop. Zy offerde haar haren en loopt nu vrij willig eenlge weken „voor schandaal", omdat zy van meer.ing is, dat een pruik we1, goed Is voor het tooneel, doch dat het onverbiddelijk camera-oog slechts de waarheid verlangt. Geen wonder, dat Detlef Sierck enthou siast is over deze actrice en dat hy van haar getuigde: „Deze vrouw is voor my een belevenis." Annie van Ees in „Boefje". De dagen zyn voorbij, dat rijke en wereldberoemde schryvers met verachting op de film neerkeken en er voor weigerden te werken; en indien zy het verfilmings- recht verkochten, het tot stand gekomen filmwerk afkamden en zich beklaagden, dat het verhaal verminkt was Het beste voorbeeld is wel het eenige jaren geleden verfilmde werk van Theo- dore Dreiser: „Een Amerikaansche Trage die" de schryver protesteerde bitter tegen de wijze, waarop het verhaal ver filmd was maar hij bleef niét in ge breke de chèque, welke de producers hem ten bedrage van 90.000 voor het ver- filmingsrecht van zijn uit twee deelen be- staanden roman uitschreven, te verzilveren. Dergelyke klachten van hedendaagsche schrijvers behooren tot het verlden. Zelfs de beroemdste schrijver ter wereld Mr. G. Bernard Shaw, geeft van lieverlede toestemming tot het verfilmen van zijn boeken en tooneelstukken dank zij het wereldsucces van „Pygmalion". De tijden zijn inderdaad veranderd. Mogelyk of misschien is ongetwijfeld het juiste woord is de film de kinder schoenen ontwassen. Een van de beste en beroemdste heden daagsche schryvers is momenteel in de Warner Bros. studio's werkzaam aan het scenario van het boek van dit jaar, nl. „We Are Not Alone". Wij bedoelen Mr. James Hilton, wiens „Goodbye, Mr. Chips" en „Lost Horizon" als film enorm succes boekten. „We Are Not Alone" is de geschiedenis van een Engelschen plattelandsdokter, uit gebeeld door den eminenten Paul Muni. Het is een buitengewoon interessant gege ven, dat zich tydens de dagen in het begin van den wereld-oorlog afspeelt, alhoewel het niets met den oorlog heeft uit te staan en er geen enkele oorlogs-scène in voor komt. „Ik ben blij en trotsch, dat mijn romans verfilmd worden", verklaart Hilton, een charmant uitziend, pyp-rookende Brit van middelbaren leeftijd, die eenige jaren ge leden nog recensent van de Morning Tele- graph te Londen was. „Als een man een verhaal te vertellen heeft, kan hy dit dank zy de film verscheidenen milHoenen men schen meer brengen,dan door middel van een boek. En wanneer je het publiek van beide hebt Hilton's beide vroeger verfilmde romans hebben hem een groot fortuin opgebracht. De keerzyde van de medaille is volgens hem, dat, toen hij vroeger nog een onbe kend schryver was, hij, voldoende tijd om te reizen had, doch er geen geld voor be zat. Nu is hy ryk en ontbreekt het hem aan tijd. Zoo ziet men, dat er nog altijd iets te wenschen over blijft. Hilton is geen beginneling op het gebied van het bewerken van stukken. Hy schreef in Engeland een aantal hoorspelen, be werkte vervolgens „Goodbye, Mr. Chips" voor het tooneel, hetwelk zulk een succes oogstte, dat het ruim een half jaar in Londen avond aan avond voor uitverkoch te zalen opgevoerd werd. Experts, die het scenario van Warner Bros. „We Are Not Alone" doorgelezen hebben, verklaren, dat dit al zyn vroegere werken overtreft. Een bekend Amerikaansch schrijver, wiens boeken een enorme oplaag hebben, nl. Lloyd C. Douglas, bewerkte ook twee van zyn succes-romans voor dezelfde stu dio, waar Hilton nu ook werkzaam is. Het waren „Green Light" en „White Banners". Daarvoor had Unlversal „Magnificent Obsession" van hem verfilmd, momenteel is zyn „Disputed Passage" bij Paramount in bewerking. Hij is volkomen tevreden over de wyze, waarop de diverse boeken van hem door de verschillende studio's verfilmd z(jn. Dr. Douglas was dominee vóór hy zich op het schryven toelegde. Elk van zyn romans bevat een bepaalde boodschap en hfj is van meening, dat hij meer kan be reiken door één boek, speciaal als het ver filmd wordt, dan door duizenden preeken. Mare Cornelly, de beroemde auteur van het tooneelstuk „The Green Pastures" (Grazige Weiden), dat vijf jaar op Broad- way repertoire hield, bracht Indertijd ver scheidene maanden in de Warner Bros. studio's door met de bewerking van deze Neger fantasie voor de film. Norman Reilly Raine, schepper van „Tugboat Annie", een vruchtbaar schrijver, is eveneens bij dezelfde maatschappij ver bonden. Veel andere schrijvers, wier namen U dikwijls in het één of andere maandblad tegen komt, zijn bij de diverse filmmaat schappijen werkzaam. Natuurlijk hebben de wekelijksche chéques, welker bedragen dikwyls in de vier cijfers loopen, hier veel invloed op. Maar in ieder geval heeft de film niet meer te klagen over gebrek aan sympa thie van de zijde der groote schrijvers. Een der nieuwste opname van de Duitsche actrice Ilse Werner

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 7