^^r«nn»^"srer.
ju.Mgruls' N1C- R1J1TER'
Jan Husch weer aan 't werk.
Annie van Ees speelt met vuur....
vraag en aanbod
School
en brandt zich de handen.
WOENSDAGS en ZATERDAGS.
35 cent per vijf regels,
^eortsmoLerm°meters vanaf 15 ct.
He Hvo- f^gekeurd vanaf 60 ct.
"H YGIEm f 'a v6 Artikelenwinkel
Achterstraat 45.
j&tdïtuaact
CdwV 6 h6er E" L" de
Verfilming van „De Spooktrein
Mtdewtrking der elementen
aan een opname.
Ruzie in het steegje.
De film lokt de grootste
schrijvers.
T.,"7Pr»E BLAD
^«BIOSCOPEN
^0EN9,Tu.«. -Theater,
wordt
een film hier
Wanneer voordien ïeeds
dan na vu
terugge
driemaal
:eas uuciuo».
tra=» "srjyïyö
gepr°longS dan is dat toch wel
Joet *°r5; dat men hier te
tere bevvys» formaat
OW ™n,r di. to. icd
doen
houd en sp :oesChouwer indruk maa
^Pff5rdhaadzoo-nfilm_en
rn^fis^Sad *°°'n ,Utm
gensstad,' n de bezoekers met i
weer volg®" fl yan gpenc.
weer ^Tsfel van Spencer 1
ontroering Maar ook de leden
Micky Romey aan_t
apnsstad. m._ ..„u orima. Wie
het meest
heett
door in
spreekt
maakt. Jon-
en steeda
aandacht en
als
Jon-
hoofd
mooie
Tracy,
[i van
het
nater1t Micky Romey aan
gensstad, m stuk prima. Wie deze
zijn stu j-, zag, mag thans de 8«1®6
film n°g 1 £gn zegr mooi en uiti-
niet verzuimen^ j0Urnaala, éénacters
gelegenheid
vooraf.
ROND.
■theater.
Lava-
PauJ
een
jour*
millioen
gen rond-
centlmes
nu
dan
onze
boek
dus
Harmonie-
de vertoo-
meerderen
wel
die
sensatie,
de
den
en
en
do
men
pietverz""" mgt j0urnaals
v00rgaaSt a?n hêt hoofdnummer
en:?fen kwartjTde wereld
nlEX EE' Harmonie
ffl9n De vijf stuivers van
In de" 1 "Fransche schrijver
rède" ^belevenissen beschreven van
d'ïvoi de b® ®nnigen en verkwistenden
'1om Sn erfeni. ».n 30 ml
nal v'edienen, in honderd dagen
franHp wereld reist met slechts 20 cel.
°m7fk Dh verhaal is verfilmd en zal
op, ak' onder veel méér oogen komen
s hnek zou kunnen. Neem b.v.
^Zouden er méér menschen het
stad. aoui ef gisteravond
gel6T hts één avono - in het Harmt
ftf ich ebben verlustigd in de
ne van deze film? En hoeveel me-.»
kien er nog komen! Want het staat
t dat deze vroolyke avonturenfilm,
5 S niet geheel vrij 1. ven een,
veel publiek zal trekken.
Fermandel, de man, die als filmster
.mutatie geniet van de koning van i
Lch te zijn en inderdaad, als hij lacht
zijn helderwitte tanden laat zien lacht n
- speelt de rol van Lavarède, die ae
door zijn neef gestelde zware voorwaarden
voor het ontvangen der erfenis volbrengt,
ondanks de vele, zeer vele moeilijkheden,
Alléén 2de handsch goederen.
uitsluitend 6 contant
(Dinsdags en Vrijdags inxendent
Spotkoopjes. Prima Accordeon v. 12 t.
120 bassen, z. g. a. n. m. reg. o.a.
Saxophoon, Klarinet, enz. m. garantie.
Fa. S. en J. COERSEN, Rijwielhandel,
10 gld. SPOORSTRAAT 81.
Te koop moderne Kinderwagen z. g.
RECHTE HONDSBOSSCHELAAN
J 39, Heiloo.
Te koop prima jongensrijwiel merk
Gazelle. C. KUIJPER, Holleweg G 130,
Heiloo.
K. H. B. S. Boeken le klasse ter over
name aangeboden.
J. MOEJES, Obdam.
Te koop z. g. a. n. dames- en heeren
rijwielen, jongens- en meisjesrijwielen,
eiken leeftijd, billijke prijzen.
Fa. S. en J. CCERSEN, Rijwielhandel,
Vrouwenstraat 12, Alkmaar. Tel. 3626.
Te koop mooi Damesrijwiel, voorzien
van nieuwe jasbeschermer, ketting-
Kast, pedalen enz. voor 12.50, mooi
Jongensrijwiel 9.
LIJTWEG 21, Bergen.
Te koop: kapgereedschap. Perm.
"tas, droogk., wasbak, toilets, spiegels,
pyser. >n7.
"ERDR.OORD 90. Tel. 3.5.2.8.
Ariï°oPi ^lastingvrije D.K.W. Motor,
Anel 2'/, p.K.
Gebr. Melk 3 wieier 35.00, Fongers
PraduV ••8'50, Ned' Kroon 20 0°'
NlERon LUWiel f 17-5016.50. enz.
ERop» Heerenstr. 10. Tel. 3827.
"ïent*™,^611 Slaapkamer-ameuble-
kast en p et met 2-persoons wasch-
*ast en garnituur.
Heiloo ^ennemer®traatweg 226,
Prima' kÜ°fzUig,er 220 volt- werkt
8&lonkast °PJu Hadiotoestel in
slechts f ,gceb°uwd luidspreker,
I «sncrS 7este mangel f 9.
TMAN, Ridderstraat 10.
^p*dT^^T.VLUCHTEN.
a"goon en de R lveet'de de Gier te
t, P de thuT®UiZerd te Basra.
ü^en de UjUa Dlandde de Valk te
Rangoon.
PTS^GEK°MEN.
^NDAo /fBHHRTEN.
«JB10». »M.",*UGUSTOS 13».
Wit an' 10 ?an®' vereen' d.
welke zich voordoen en die wel wat worden
gezocht door Bouvreuil, eei) deurwaarder,
die hem wegens huurschuld allerminst
gezin is en nu als controleur voor het stipt
volbrengen der eischen van den erflater
moet opterden. En als de voorwaarden niet
stipt worden nagekomen, wordt Bouvreuil
voor de helft eigenaar van de 30 millioen.
De andere helft valt in dat geval in han
den van sir Murlington, den tweeden con
troleur. WIJ zullen de moeilijkheden, waar
voor de gelukkige erfgenaam zich geplaatst
ziet, niet vertellen, hetz|j genoeg te weten
dat h(j ze alle met weergaloos geluk over
wint en Bouvreuil leeiyk op zijn neus doet
kijken. Sir Murlington is sportief genoeg
om Lavariède van harte geluk te wen-
schen en hem bovendien zijn lieftallige
dochter Aurette als vrouw te geven.
Een kostelijke film,, die hartelijk doet
lachen.
Aan het hoofdnummer gaan een paar
goede ournaals vooraf, die een schat van
geïllustreerd nieuws uit buiten- en bin
nenland vrengen; voorts een film van mo
derne muziek en zang en dan nog een tee
kenfilm, waarin Betty Boop en dansende
auto's de voornaamete „medespelenden"
zijn.
„100 MANNEN EN 1 MEISJE"
EN
„KDM JE OOK ACHTER DE TRALIES?"
Roxy-theater.
We zagen gisteravond „Honderd mannen
en één meisje" voor den tweeden keer. En
opnieuw moesten we constateeren, dat deze
film vele voortreffelijke kwaliteiten bezit
in een woord alle eigenschappen, die de
film maken tot een amusementsfilm van de
bovenste plank. Scenario en fotografie, in
houd en vorm, muziek en zang, zijn door
den bekwamen regisseur Henry Koster tot
een bewonderenswaardig harmonisch ge
heel opgebouwd. Wat we ons nog zoo goed
herinneren van Deanna Durbins latere
films, de natuuriykheid van haar spel en de
verbluffende virtuositeit, waarmee ze haar
zangcapaciteiten weet te exploiteeren, vin
den we in deze eerste film weer terug. Een
vergelijking met haar latere films kan
„Hundred men and a girl" best doorstaan.
Een verhaal met een wam-menscheiyken
inslag, originaliteit en vaart, Deanna Durbin,
Leopold Stokowski en Miacha Auer spelen
de hoofdrollen. Ze weten alle drie in hun
rol datgene te geven, wat noodig is voor
een film als deze. Deanna Durbin is een
natuurlijk talent; ze doet gelukkig niet an
ders dan ze is dit komt in Hollywood
maar zelden voor, getuige de creaties van
vele filmgrootheden; ze heeft een goede
stem, een knap gezicht en een speelroutine,
die vele van haar oudere collega's haar
kunnen benijden.
Mischa Auer speelt een voortreffelijke
rol in deze film. H(j laat zien met hoeveel
talent hij karakters weet uit te beelden.
Het is onnoodig en onjuist den inhoud
van het verhaal weer te geven. Men dient
deze film te beleven. Ze is het overwaard.
Aan deze film gaat vooraf „Kom je óók
achter de tralieseen filmwerk, dat 'n in
teressante kijk geeft op het Amerikaansche
gevangenis leven. Het toont aan, de ti
tel wijst er al op dat het daar achter de
tralies wel uit te houden is. De gevangenen
nebben een behoorlijke vrijheid, houden
onderlinge wedstrijden, jaarlijks een „feest
avond" enz.
Tegen dezen achtergrond speelt een ver
haal, dat de noodige spanning geeft en
tenslotte met een gelukkig eind kan wor
den afgesloten. De hoofdrollen worden
vervuld door Preston Foster, Tony Martin,
Phyllis Brooks, Slim Summerville, Arthur
Treacher.
En werkelijk goed vervuld ook. Humor
en spanning zijn op een geslaagde wijze in
deze film vereenigd.
Het programma opent met het geluids
journaal van Fox en Polygoon.
HET LEVEN VAN VERNON EN
IRENE CASTLE, HET BEROEMDE
DANSPAAR.
City-Theater.
Onder zeer groote belangstelling had
gisteravond ln het City Theater de eerste
voorstelling plaats van de nieuwste suc
ces-film van Fred Astaire en Ginger
Rogers, een film die het voornaamste deel
behandelt van het leven van Vernon en
Irene Castle, het beroemde danspaar, dat
in de jaren 1911 tot ongeveer 1917 de
grondslag heeft gelegd voor de moderne
danskunst. De populariteit van dit paar
was zeldzaam en om hen op de film te
doen herleven, had men moeilijk een
beter duo kunnen kiezen dan Fred Astaire
en Ginger Rogers. Wat een prachtig dans
paar is dit toch in alle genres! Zy laten de
toeschouwers daarvan ln alle opzichten
genieten in tal van fraaie dans-scenes.
Maar ook de levensgeschiedenis zelf is
zeer boeiend en het is verrassend het bui
tengewoon goede spel te zien van de beide
hoofdvertolkers. De film is een zeer ge
lukkige combinatie van danskunst en
spel en het is dan ook niet te verwonderen,
dat dit werk overal zulk een groote be
langstelling ondervindt.
Heel aardig is de kennismaking van
Vernon en Irene. Het gevolg is, dat Ver
non zich meer en meer op de danskunst
gaat toeleggen en daarin na hard werken
met Irene groote triomfen viert. En ook
het mooie slotgedeelte zal by hen, die de
film zagen, nog lang in herinnering blij
ven.
Een film, die gU als liefhebber zeker
niet mag verzuimen.
Ook het voorprogramma verdient ten
zeerste uw aandacht. Allereerst zijn er
een paar mooie journaals n.L van Fox-
Movietone en Polygoon. Dan een heel
goede eenacter in het revue-variété-genre,
vervolgens een schitterend gekleurde
mode-film met bekroonde schoonheden
als mannequin en tot slot een welge
slaagde teekenfilm van Donald Duck of
te wel Woerd Snater,
Sedert het oogenblik, dat de hervatting
der werkzaamheden in de Cinetone-studio's
op plechtige wyze werd ingewyd, door den
Amsterdamschen wethouder van kunstza
ken, wordt er dagelyks in de ateliers aan
de Duivendrechtschekade te Amsterdam
hard gewerkt aan de verfilming van „De
Spooktrein", bewerkt naar het bekende
tooneelatuk van Amold Ridley onder leiding
van den Tsjechischen regisseur Karei Lamac.
Naast Sara Heyblom, Adolf Engers, Louis
Borel, Cissy van Bennekom en andere
acteurs en actrices, die in de film een rol
vervullen, heeft Vrydag (4 Aug.) voor het
eerst sedert zyn ziekte Jan Musch in de
Cinetone-studio's zyn werkzaamheden her
vat.
Men zal zich herinneren, dat in het afge-
loopen seizoen een ongesteldheid Musch
dwong het spelen tqdeiyk te staken, wat
leidde tot de opheffing van het gezelschap,
dat hy samen met Jaap van der Pol leidde.
Na een periode van rust kon Musch thans
weer aan het werk gaan, hoewel hy, wan
neer de opnamen voor „De Spooktrein" be
ëindigd zyn, opnieuw een maand rust zal
nemen en dan in het komende seizoen ook
niet dadelijk weer in een gezelschap optre
den, doch aanvankeiyk voordrachtavonden
zal geven. O.a. zal hy tezamen met Rollien
Numan een tournee maken met de novelle
„Der Begrabene Leuchter van Stefan Zweig,
en verder zal hy hier en daar een gastrol
vervullen.
Na zyn film „Dood water" en eenig ander
filmwerk te Parys was het de eerste maal,
dat Jan Musch in een speelfilm weer optrad.
Hu vertolkt de rol van den eenigszins bizar-
ren stationichef van het geheimzinnig-lugu-
bere, vervallen station, waar het gezelschap
reizigers strandt. Zelfs in het fraai ontwor
pen décéor, met de nuchtere omgeving van
camera-men, geluidstechnici, lampenisten en
de overige opnamestaf klonk zqn verhaal
over den geheimzinnigen spooktrein huive
ringwekkend, ook al moest het telkens on
derbroken worden voor een nieuwe opstel
ling van de om hem heen gegroepeerde spe
lers en een nieuwe instelling van camera,
microfoon en lampen.
Een merkwaardig geval deed zich Vrij
dagavond (4 Aug.) voor tydens de nachtop
namen van het geheimzinnige station, waar
de afeer nog huiveringwekkender wordt
door den neerplensenden regen, felle blik
semstralen en knetterende donderslagen.
Omstreeks den tqd, dat men aan deze op
namen toe was, ontlastte zich boven Duiven-
drecht een hevig onweer, gepaard gaande
met felle stortbuien. De technische staf
kwam op het denkbeeld, de microfoon zoo
danig te plaatsen, dat het werkelyke geluid
van donder en regen op de filmstrook kon
worden vastgelegd. Het was een experiment,
dat noch de Engelsche cameraman Bryan
Langley, noch regisseur Lamac, noch de pro
ductieleider Rudolf Meyer in hun veeljarige
filmpractyk ooit hadden toegepast. Het
resultaat bleek verrassend goed te zyn en
het effect van het geluid van den regen
beter dan van welke studio-geluidsnabootsing
ook. Gretig profiteerde men van deze mede
werking van de natuur.
In de hoop, dat men daarop ook zal kun
nen rekenen wanneer men zonneschyn noo
dig heeft voor de buitenopnamen, waarvoor
buiten de studio reeds het exterieur van het
vervallen stationsgebouw in aanbouw is.
Er is weer 's ruzie in het steegje
Over en weer vliegen de scheid-
oorden. En het steegje is zoo smal,
at de ruziemakende partijen byna
nandgemeen zouden kunnen worden.
Het is de „Floddermadam", Pietje1
Puck'? moeder en de „dame" van
de steeg die de ruzie, ontketende.
Haar lieve Pietje is .c goed om
Jan Grovers te spelen en z(j
met
meent
dit de familie Grovers voor eens en
voor goed duidelyk aan het verstand
te moeten brengen en omdat zij een
„dame" is, gebruikt zy daarby een
paar krachttermen, die inderdaad aan
duidelykheid niets te wenschen over
laten.
jan Grovers strükt de wasch voor zijn
moeder (hy heeft weer eens een van die
buien, waarin hy alles voor zijn moeder
en zijn zusjes over heeft) en hij hanteert
de strijkbout of hij leven lang nooit
anders gedaan heeft. Maar dit belet hem
niet om van tijd tot tijd zijn overbuur
vrouw van repliek te dienen op de kern
achtige wyze van een niet-op-zijn-mondje-
gevallen Rotterdamsche straatjongen Als
de beleedigingen hem echter te erg wor
den, grypt hy woedend een brandende
kool uit het houtskoolcomfoor, waarop het
strykyzer heet gehouden wordt èn slingert
dit naar de „Floddermadam", maar raakt
daarby de gordynen, die onmiddellyk vlam
vatten. Tot groote vreugde van Pietje
Puck en de toekykende en meeluisterende
buren, die als kenners genieten van dit
gratis amusement in het steegje.
Een .ealistische scène uit de film „Boef
je", realistisch gespeeld door Annie van
Ees en Mlen Duymaer-van Twist (de
„Floddermadam"). Al te realistisch, want
Annie van Ees is zoo in haar spel verdiept,
heeft zich zoo opgewonden, dat zy met
volle hand ln de gloeiende houtskoolmassa
gegrepen heeft. Pas wanneer er afgefloten
wordt, ten teeken dat de opname is be
ëindigd, ontdekt zU, dat zy haar hand
leeiyk verbrand heeft. In het vuur van
haar spel had zy de pyn niet eens gevoeld.
Nu zy weer tot rust komt en „Boefje"
weer even Annie van Ees wordt, voelt zy
de pyn des te erger.
Het is typeerend voor de ernst en de
overgave, waarmede Annie van Ees haar
rol opvat. En niet minder getuigt hiervan
het kordaat besluit haar haar te laten
afknippen tot een volslagen jongenskop.
Zy offerde haar haren en loopt nu vrij
willig eenlge weken „voor schandaal",
omdat zy van meer.ing is, dat een pruik
we1, goed Is voor het tooneel, doch dat het
onverbiddelijk camera-oog slechts de
waarheid verlangt.
Geen wonder, dat Detlef Sierck enthou
siast is over deze actrice en dat hy van
haar getuigde: „Deze vrouw is voor my
een belevenis."
Annie van Ees in „Boefje".
De dagen zyn voorbij, dat rijke en
wereldberoemde schryvers met verachting
op de film neerkeken en er voor weigerden
te werken; en indien zy het verfilmings-
recht verkochten, het tot stand gekomen
filmwerk afkamden en zich beklaagden,
dat het verhaal verminkt was
Het beste voorbeeld is wel het eenige
jaren geleden verfilmde werk van Theo-
dore Dreiser: „Een Amerikaansche Trage
die" de schryver protesteerde bitter
tegen de wijze, waarop het verhaal ver
filmd was maar hij bleef niét in ge
breke de chèque, welke de producers hem
ten bedrage van 90.000 voor het ver-
filmingsrecht van zijn uit twee deelen be-
staanden roman uitschreven, te verzilveren.
Dergelyke klachten van hedendaagsche
schrijvers behooren tot het verlden. Zelfs
de beroemdste schrijver ter wereld Mr.
G. Bernard Shaw, geeft van lieverlede
toestemming tot het verfilmen van zijn
boeken en tooneelstukken dank zij het
wereldsucces van „Pygmalion".
De tijden zijn inderdaad veranderd.
Mogelyk of misschien is ongetwijfeld
het juiste woord is de film de kinder
schoenen ontwassen.
Een van de beste en beroemdste heden
daagsche schryvers is momenteel in de
Warner Bros. studio's werkzaam aan het
scenario van het boek van dit jaar, nl.
„We Are Not Alone". Wij bedoelen Mr.
James Hilton, wiens „Goodbye, Mr.
Chips" en „Lost Horizon" als film enorm
succes boekten.
„We Are Not Alone" is de geschiedenis
van een Engelschen plattelandsdokter, uit
gebeeld door den eminenten Paul Muni.
Het is een buitengewoon interessant gege
ven, dat zich tydens de dagen in het begin
van den wereld-oorlog afspeelt, alhoewel
het niets met den oorlog heeft uit te staan
en er geen enkele oorlogs-scène in voor
komt.
„Ik ben blij en trotsch, dat mijn romans
verfilmd worden", verklaart Hilton, een
charmant uitziend, pyp-rookende Brit van
middelbaren leeftijd, die eenige jaren ge
leden nog recensent van de Morning Tele-
graph te Londen was. „Als een man een
verhaal te vertellen heeft, kan hy dit dank
zy de film verscheidenen milHoenen men
schen meer brengen,dan door middel
van een boek. En wanneer je het publiek
van beide hebt
Hilton's beide vroeger verfilmde romans
hebben hem een groot fortuin opgebracht.
De keerzyde van de medaille is volgens
hem, dat, toen hij vroeger nog een onbe
kend schryver was, hij, voldoende tijd om
te reizen had, doch er geen geld voor be
zat. Nu is hy ryk en ontbreekt het hem
aan tijd. Zoo ziet men, dat er nog altijd
iets te wenschen over blijft.
Hilton is geen beginneling op het gebied
van het bewerken van stukken. Hy schreef
in Engeland een aantal hoorspelen, be
werkte vervolgens „Goodbye, Mr. Chips"
voor het tooneel, hetwelk zulk een succes
oogstte, dat het ruim een half jaar in
Londen avond aan avond voor uitverkoch
te zalen opgevoerd werd. Experts, die het
scenario van Warner Bros. „We Are Not
Alone" doorgelezen hebben, verklaren, dat
dit al zyn vroegere werken overtreft.
Een bekend Amerikaansch schrijver,
wiens boeken een enorme oplaag hebben,
nl. Lloyd C. Douglas, bewerkte ook twee
van zyn succes-romans voor dezelfde stu
dio, waar Hilton nu ook werkzaam is. Het
waren „Green Light" en „White Banners".
Daarvoor had Unlversal „Magnificent
Obsession" van hem verfilmd, momenteel
is zyn „Disputed Passage" bij Paramount
in bewerking. Hij is volkomen tevreden
over de wyze, waarop de diverse boeken
van hem door de verschillende studio's
verfilmd z(jn.
Dr. Douglas was dominee vóór hy zich
op het schryven toelegde. Elk van zyn
romans bevat een bepaalde boodschap en
hfj is van meening, dat hij meer kan be
reiken door één boek, speciaal als het ver
filmd wordt, dan door duizenden preeken.
Mare Cornelly, de beroemde auteur van
het tooneelstuk „The Green Pastures"
(Grazige Weiden), dat vijf jaar op Broad-
way repertoire hield, bracht Indertijd ver
scheidene maanden in de Warner Bros.
studio's door met de bewerking van deze
Neger fantasie voor de film.
Norman Reilly Raine, schepper van
„Tugboat Annie", een vruchtbaar schrijver,
is eveneens bij dezelfde maatschappij ver
bonden.
Veel andere schrijvers, wier namen U
dikwijls in het één of andere maandblad
tegen komt, zijn bij de diverse filmmaat
schappijen werkzaam.
Natuurlijk hebben de wekelijksche
chéques, welker bedragen dikwyls in de
vier cijfers loopen, hier veel invloed op.
Maar in ieder geval heeft de film niet
meer te klagen over gebrek aan sympa
thie van de zijde der groote schrijvers.
Een der nieuwste opname van de Duitsche actrice Ilse Werner