De Dieren^Jamboree
£uchioaact
VRAAG EN AANBOD
fatuU en Jjwt&ouw
Vliegongeluk in Ned.-lndië
Een doode en vijf gewonden.
Nienhuis legt met de „Arend"
200 K.M. af.
VOOR DE HUISVROUW
Noodweer in Zuid-Tirol.
Tal van wegen en Brenner-
spoorweg versperd.
WOENSDAGS en ZATERDAGS.
35 cent per vijf regels,
Indische brieven
Ons bedienend personeel - Moeilijkheden net als n Holland,
maar toch anders - Ontslag en ziekte - He geval
van den chauffeur - Loonen en loonbelasting.
Glimlachje
TWEEDE BLAD
Gistermorgen is nabij de Mapia-eilanden,
honderdvijftig mijl ten noorden van Mano-
kwari (Nieuw Guinea) een vliegtuig ver
ongelukt.
Het toestel werd geheel vernield.
Hierbjj is gedood een luitenant ter zee.
Zwaargewond zijn de sergeant-monteur
Van der Sloot, de telegrafist Grave en de
matroos, eerste klasse, Van den Heuvel.
Verder zijn gewond de reserve-luitenant ter
zee Van der Stok en de korporaal-vliegtuig
maker Polman.
De gouvernementsstoomer „Valk" is naar
de plaats des onheils vertrokken.
Nederlandsch afstandsrecord ver
beterd.
In het zweefvliegkamp, op het vliegveld
Welschap (Eindhoven), waar op het oogen-
blik zestien Nederlandsche zweefvliegers in
training zijn voor de samenstelling van de
ploeg voor de Olympische Spelen te Hel
sinki, worden fraaie resultaten geboekt.
Zoo slaagde de zweefvlieger H. Nien
huis er in het Nederlandsche afstands
record te verbeteren door met de P H
99, „De Arend", naar Les Mazures-Ar-
dennes in Noord-Frankrijk te vliegen,
een afstand van 200 K.M. Dit is tevens
de eerste maal, dat een Nederlandsch
vlieger een geheel land zonder tus-
schenlanding overvloog.
Maar ook de anderen verrichtten uitste
kende prestaties. A. D. de Koster landde
met de P. H. 80, de „Minimoo" in de buurt
van Namen, een afstand van 120 K.M., twee
toestellen streken bij Tienen (eveneens in
België) neer, een afstand van plm. 80 K.M.
Het waren de heeren Dresselhuys met de
P H 78, de „Sunlight" en Thijssen met de
P H 65, de „Rhön-Bussard". Citroen vloog
naar Hasselt, een afstand van ongeveer 40
K.M. Zijn toestel was de P H 85, een „Grü-
nau-Baby".
DE POSTVLUCHTEN.
De positie der postvliegtuigen was gister:
Uitreis: Torenvalk te Jodhpoer; Buizerd
te Singapore.
Thuisreis: Emoe te Jodhpoer; Uil te
Athene.
Hedenmorgen vertrok de Pelikaan van
Schiphol met als gezagvoerder Hulsebos.
Aan boord van dit vliegtuig bevond zich
339% K.G. briefpost, 13 K.G. pakketpost en
140 K.G. vracht.
TOMATEN IN VERSCHILLENDE
ZOMERGERECHTEN.
Augustus geeft ons een overvloed van
groenten. Vooral de tomaat treedt op den
voorgrond, nu de in de openlucht geplante
tot rijpheid komen en hun massa's voegen
bij de laatste uit de kassen.
De prijs is laag; voor de huisvrouw een
aangenaam verschijnsel, want tomatenge-
rechten zijn smakelijk en zoo gezond.
Daarom doet ze goed om er veel van te
koopen en tot een dikke purée in te koken,
die ze 's winters en in het groente-arme
voorjaar op allerlei wijzen gebruiken kan,
o.a. door ze aan andere groenten en vooral
ook aan soepen en sausen toe te voegen, om
deze smakelijker te maken. En met citroen
sap en suiker vermengd, geeft deze purée
een fijne jam.
Bovendien komen tomaten in deze warme
maanden zoo te pas nu machtige spijzen,
vet en vleesch tegen staan en er gevraagd
wordt naar frissche gerechten. Wat olie en
azijn, een tikje zout en enkele druppels
Maggi's Aroma geven b.v. een heerlijke sla
ervan. Een andere algemeen gewaardeerde
tomatenspijs is de tomatensoep; wie ze op
o.s. wijze bereidt, krijgt ze smakelijk, maar
vooral ook heel goedkoop.
Gebruikt men inplaats van Maggi's Bouil
lonblokjes alleen maar Maggi's Aroma, dan
is deze soep bovendien geschikt voor
vleeschlooze dagen.
Tomatensoep (4 pers.)
%ons boter of vet, 2 volle eetlepels
bioem, 4 Maggi's Bouillonblokjes, 3/4
L. kokend water, 8 tomaten, allerlei
kruiden zooals peterselie, selderij,
kervel, ui enz., 1 ei, een paar lepels
room of melk.
Los de Maggi's Bouillonblokjes op in
3/4 L. kokend water. Smelt de boter of het
vet in een diep pannetje en laat het licht
bruin braden, doe er de bouillon bij en laat
ze even doorkoken tot ze gelijkmatig ge
bonden is. Wasch de tomaten, snijd ze in
vierde partjes en draai ze door de vleesch-
molen, hak de kruiden zeer fijn en rasp de
ui fijn, voeg ze bij het tomatenmoes, voeg
ook het geklopte ei toe en de melk of de
Een hevig onweer heeft in het gebied van
den Boven-Etsch gewoed en belangrijke
schade aangericht.
De verbindingswegen werden verbroken.
De weg van het Carezza-meer naar de Dolo
mieten is door vier-en-twintig grondver
schuivingen vernield. Hetzelfde is het geval
met den spoorweg over den Brcnner, die
versperd is door belangrijke massa's grond
en steenen.
Talrijke andere wegen werden ernstig be
schadigd. De schade bedraagt ruim een mil-
lioen lire.
room. Voeg bij deze massa onder flink klop
pen met een eierklopper de kokende soep
Ze mag niet meer koken, zet de pan b.v. in
kokend water of op een asbest plaat. Maak
ze af met een druppels Maggi's Aroma.
Tomaten gevuld met zomergroenten
(4 pers.)
8 tomaten, 1 zure appel, 2 augurken
1 rauwe ui, allerlei groenten, zooals
bloemkool, doperwten, worteltjes, wat
fijngehakte peterselie, eenige thee
lepels Maggi's Aroma, zout, mayon-
naise.
Wasch de tomaten, verwijder het kelk
blaadje, snijd het kapje er af en hol met een
lepeltje de tomaat zooveel mogelijk uit. Hak
de augurk, ui, zure appel zoo fijn mogelijk
Kook de groenten, in stukjes gesneden in een
beetje water 10 minuten. Neem ze uit het
water, voeg een beetje zout toe en laat ze
bekoelen. Vermeng ze daarna met de ge
hakte groenten, een lepel mayonnaise (of
olie en azijn), één a twee theelepels Maggi's
Aroma en het tomatenmoes. Vul met deze
massa de uitgeholde tomaten. Strooi er wat
fijngehakte peterselie over.
Gevulde komkommers (4 pers.)
2 kleine, dikke komkommers, ons
rijst, 1 ui, 2 eetlepels Tomatenpurée,
L. kokend water, 2 Maggi's Bouil
lonblokjes, 1 ons geraspte kaas, een
stukje boter.
Voor de saus: een stukje vet of boter,
2 eetlepels bloem, 3 eetlepels tomaten
purée, een paar druppels Maggi's
Aroma.
Snijd de punten van de komkommers,
schil ze dun, snijd ze in de lengte doormid
den en hol ze uit. Kook de rijst gaar in een
Peetje water. Bak de geraspte ul in een
beetje boter, voeg dit bij de rijst, doe er ook
de tomatenpurée bij en de geraspte kaas en
vul deze massa in de komkommers. Los de
Maggi's bouillonblokjes op in L. kokend
water en kook de komkommers hierin gaar
pl.m. uur.
Saus. Smelt een stukje vet of boter in een
diep pannetje, voeg de bloem erbij, roer de
kluitjes eruit, doe er de bouillon bij, waarin
de komkommers zijn gaargekookt, de toma
tenpurée en eenige druppels Maggi's Aroma.
Stoof de komkommers nog eenigen tijd in
deze saus. Geef bij dit gerecht gekookte
aardappelen.
Spitskool met topiaten (4 pers.)
2 ons versch spek, 1 pond tomaten, 1
spitskool (vroege witte), 2 theelepels
Maggi's Aroma, 1 eetlepel bloem,
zout, peterselie, 1% kopje water.
Snijd het spek in dobbelsteentjes, bak het
lichtbruin in de koekepan. Leg in een diepe
pan telkens een laag in schijven gesneden
tamaten en de fijngesneden kool. Doe in 1%
kopje water 2 a 3 theelepels Maggi's Aroma
en voeg dit evenals het gebakken spek bij
de tomaten en kool. Voeg nog een beetje
zout toe en laat het gerecht met een goed
afgesloten deksel gaar smoren in 3/4 uur,
Strooi er vóór het opdienen wat fijngehakte
peterselie over.
Men kan vóór het opdienen het nat ook
binden. Roer hiervoor een eetlepel bloem
glad met een beetje water en doe ze er
voorzichtig bij. Laat het gerecht nog even
doorkoken, zoodat de bloem gaar wordt
Men kan bij dit gerecht in water gaarge-
kookte rijst of gort geven.
Levergehakt 4 pers.)
pond varkenslever, 2 sneden oud
wittebrood, 2 tomaten, 1 rauwe ui, 2
eieren, 3 eetlepels havermout, zout,
peper, 3 theelepels Maggi's Aroma
paneermeel, vet of boter.
Draai de rauwe lever, de gewasschen en
in stukken gesneden tomaten en de rauwe
ui door de fijne rooster van de vleeschmo-
len, vermeng deze massa met de eidooiers,
het geweekte en goed uitgeknepen witte
brood, de Maggi's Aroma, de havermout en
wat zout en peper. Maak er met de hand
ronde of langwerpige ballen van, wentel ze
door het eiwit en paneermeel en bak ze in
vet of boter aan beide kanten lichtbruin en
gaar. Men kan ze ook koud laten worden, in
schijfjes snijden en, besprenkeld met een
paar druppeltjes Maggi's Aroma op brood
eten.
Alléén 2de handsch goederen.
uitsluitend contant.
(Dinsdags en Vriidags Inzenden*-
DE DRAAIHARTIGHEID BIJ KOOL.
Dr. Leefmans deelt mede, dat de tweede
vlucht van de draaihartmuggen thans ten
einde is. Aan alle koolverbouwers kan daar
om den raad gegeven worden, de bespuitin
gen te staken.
BLOEMBOLLENVEILING W.-FRIESLAND.
Te Bovenkarspel heeft de bloembollen-
veilingvereeniging West-Friesland haar 7e
groote veiling van leverbare bloembollen
gehouden. Ditmaal werden uitsluitend dar-
win- en late tulpensoorten geveild. De aan
voer was groot en bestond uit 12000 man
den, inhoudende ruim 12.000.000 stuks, die
in 2715 nummers werden gepresenteerd. De
belangstelling was niet groot. Slechts on
geveer 1/3 van den aanvoer werd ver
kocht. De rest werd opgehouden of door
gedraaid. De minimumprijzen voor late
tulpen zift 12, is 1.30, zift II 1, zift 10,
70 ct. Besteld werden de volgende prijzen:
rose copland 12 en op 1.35 a 1.40; bartigon
1112, 85 ct.; blauwe copland 12 en op
1.30, dezelfde soort 1112 1 a 1.05; teles-
copium 12 en op 1.30; picotée 12 en 1 30'
carara 12 en op 1.30; William Pitt 12 en
op 1.25; fantasie 11—12 1.05 a 1.20; de
zelfde 1011 75 a 80 ct.; dezelfde 12 én op
1.45; scarlet wonder 12 en op 130-
krelage triumf 12 en op 1.45; albino 12 en
op 2.15; city of Haarlem 12 en op 2 15
alles per 100 stuks.
't Mag dan zijn, dat 't gejerimieer over
de „boojen" een specifiek Hollandsche
eigenschap is mogelijk al uitgesleten,
onder den invloed van den modernen tijd,
maar dat kan ik van hier uit niet beoor-
deelen. Wij in Indië kennen ook onze moei
lijkheden met de bedienden. Zijn er in
Holland nog wel dienstmeisjes en hebben
we 't goed, dat de dienstbodenplaag in
een dienstbodennood is omgezet, temeer
nu de Gretchens meerendeels naar hun
Heimat terug moesten? Ge merkt wel, dat
wij in ndië onze belangstelling voor de
kleine verdrietelijkheden des dagelijk-
schen levens in Holland niet verliezen.
Waartegenover dan moge staan zoo
hopen we dat in Holland de belangstel
ling voor Indië zal blijven toenemen en zich
dan niet zal bepalen tot de kleine levens
gebeurtenissen. Hoevelen m Holland heb
ben niet reeds hun banden met Indië, door
familie of vrienden, dan wel inniger nog
doordat ze er een zoon of dochter hebben,
al dan niet gehuwd, en velen weten, dat
daar hun eerste kleinkind zit, dat ze over
zooveel jaren in Holland hopen te zien.
Ook in Holland wordt er is 't niet?
door velen geteld in jaren, ir maanden,
dan in weken, voor den terugkeer van
dierbare verwanten. En nu is ons oprecht
verlangen steeds, dat die familiebanden in
Holland tot een ruimer algemeene be
langstelling voor Indië mogen leiden.
Hoe begrijpelijk overigens, dat men zich
in Holland wel 't allereerst en 't meest zal
afvragen hoe „ze" daar in Indië leven. Bij
bezoek uit Holland, van hen, die nu niet
uitsluitend belangstelling hadden voor wat
hun direct zakelijke belangen waren, heb
ik meermalen en met voldoening gecon
stateerd, hoe veler belangstelling uitging
naar onze levenswijs, hoe en waar wij
hier woonden en werkten, hoe onze om
geving was in een stad (als b.v. Batavia
of Soerabaia) zooals ze werkelijk niet in
Indië hadden verwacht, of op een onder
neming (thee, rubber of een der andere
groote cultuurproducten), „toch wel ver
af gelegen hoor" zeggen „ze" dan,
maar er klinkt tevens onwillekeurig eenige
bewondering, of ontzag zelfs, voor zoo'n
jong vrouwtje wat wist ze er van, niet
waar, toen ze met „hem" naar Indië ging!
om er zich zoo flink door heen te slaan.
Want het leven op de kebon, zooals 't in
Deli heet „plantage" hoor je haast niet
meer gebruiken, dat valt, vooral in de
eerste jaren, toch niet meeDoch dit
is een onderwerp op zich zelf. U bemerkt
overigens hoe verleidelijk 't is, om zoo
van 't eene op 't andere onderwerp te
komen. Gebrek aan stof is er wel haast
nooit en zeker niet, wetend, dat mijn
lezers in Holland ook en juist belangstel
ling hebben voor de bijzonderheden van
ons dagelijksch leven.
Onze bedienden.
Ik zou 't dan over onze bedienden heb
ben. Directe aanleiding ervoor is, dat we
er pas nog al erg mede gesukkeld hebben.
U merkt al, dat je den Hollandschen toon,
die tevens een Hollandsche sfeer sugge
reert, hier niet behoeft te verleeren. Trou
wens met alle, en groote, verschillen is er
toch ook wel nog zoo 't een en ander, dat
overeenstemt met het dagelijksch leven in
Holland, in ons huiselijk doen en laten.
Ons aantal gedienstigen is drie in getal,
de chauffeur niet medegerekend. Er is de
djongos, de eigenlijke huisbediende, de baboe
voor de wasch en de slaapkamers en de
kebon of wel, wat iets goedkooper is, de
katjong. Behalve zoo'n baboe-tjoetjie
(tjoetjie beteekent wasschen), hebben velen
nog een binnenmeid of baboe-dalam (dalam
is binnen) voor kamers en huishouden, en
een baboe-kokkie, die voor het eten zorgt.
Wij hebben 't eten van buitenshuis, van een
pension; ook verschillende hotels leveren
eten aan huis.
Inplaats van een djongos hebben sommigen
een baboe-djongos. Djongos of baboe-djongos
doet" de kamers, meest met den Franschen
slag, bedient aan tafel en wascht de vaten.
De kebon is de tuinjongen, en de katjong,
die een aankomend jochie is en dus goed
kooper, doet 't zelfde werk, maar nog opper
vlakkiger. Vooral aanvegen van tuin en erf
is hun specialiteit!
Na deze inleiding kan ik 't nu hebben over
onze moeilijkheden met de bedienden, wat
meer de huisvrouw raakt; maar de heer des
huizes stelt zijn gezag zoo noodig boven
dat van haar en heeft inzonderheid zijn 'be
langstelling voor den chauffeur.
Moeilijkheden.
Gewoonlijk kunnen die Indische bedien
den, net zoo min als kinderen, niet buiten
geregeld toezicht bij hun werk, de goeden
niet te na gesproken, maar die zijn hoogst
zeldzaam. Wij hebben op 't oogenblik een
uitstekende djongos. Maar de baboe! Daar
ging 't nu juist om, lui en brutaal! En de
kebon al net eender.
De baboe ging er eerst uit, 'n opzegter
mijn kennen we hier (gelukkig) niet. En
heel 't apparaat om een nieuwe baboe te
krijgen, ten spoedigste, wordt in werking
gesteld.' Dan wil 't vaak, dat de djongos er
een weet, of de kebon en de juffrouw
wordt even gehaald. Mevrouw zal 't maar
weer eens probeeren. Of we bellen, de
Arbeidsbeurs op, in Batavia een gemeente
lijke instelling; óf een particulier bedien
denverhuurkantoor, dat echter niet heel
nauwkeurig is in de controle op het aan te
bieden personeel. Na de baboe ging de
kebon er uit, wegens luiheid, de jongeman
was stevig en gezond, at 's middags alle
kliekjes uit de schotels op, die van tafel
kwamen; hij stoorde zich blijkbaar niet aan
de geboden hem door Mahomed gesteld.
Vervolgens werd i.e djongos ziek; hij was
blijven doorwerken, tot we niet minder dan
49 graden koorts bij hem constateerden.
Moest naar huis gaan, vreeg wat obat, in
dit geval asperine, mee. En hij was zoo fat
soenlijk een vervanger te sturen. Die heet
„djongos ganti" (ganti beteekent verande
ren, ruilen).
Met 'n djongos hebben we het soms zon
derling getroffen, dan sta je er werkelijk
verstomd van, hoe deze jongelui zich maar
aanbieden en ingeschreven staan bij een
verhuurkantoor, zonder dat ze b.v. eenig be
grip hebben van tafeldienen. Ook hebben
we 't wel gehad, dat we een djongos kregen,
die op een mailboot had gevaren, Hol
land kende! die wist tenminste hoe vor
ken en messen naast de borden gelegd moe
ten worden, hoe je bedient en afneemt;
maar meer wist hij dan ook niet.
De lezers zullen bemerkt hebben, dat er,
wat de soesah met het personeel betreft,
hier een zelfde gesprekstof is als in Hol
land; de lezeressen zullen er zich, denk ik,
niet eens over verbazen.
Was chauffeur.
Toen kwam 't geval van onzen chauffeur,
een al wat oudere man, rustig, goed zijn vak
kennend, voor zoover het besturen van de
auto betreft; aan 't onderhoud ervan deed
hij niet veel. En je kunt er toch niet
eiken dag bij gaan staan! 's Morgens was ik
met de auto nog naar Priok geweest, op
zoo'n vermaarden Woensdag, als er een
boot naar Holland gaat en er heel veel
„wegbrengers" zijn, of boot-afhouders, zoo
als we hier ook zeggen. Toen kwam tegen 4
uur, net op den tijd dus, dat we onze mid
dagrust achter de klamboe genieten, een
briefje van den chaufffeur: hij was ziek.
Wat drommel, dat had hij toch wel kunnen
zeggen, toen ie om één uur weg ging; zoo
verwonderlijk snel kom; zoo'n ziekte nu ge
woonlijk niet op. 't Scheen dus nogal ver
dacht! Bovendien vroeg hij in dat briefje
niet minder dan vijf guldenvoor medi
cijnen. Wat' geweigerd werd. Komt eenigen
tijd later een afgezant van den chauffeur,
dat hij zoo heel erg ziek was en medicijnen
vroeg. Van de vijf pop werd niet meer ge
rept! Medicijnen toen natuurlijk niet mee
gegeven.
Het sterke vermoeden was, dat de chauf
feur door schuld in moeilijkheden zat.
Een plaatsvervanger stuurde hij maar niet.
Eenige correspondentie volgde, mijnerzijds
met een vermaning, dat bericht van een
dokter of van een ziekeninrichting, de C.B.Z.
(Centrale Burgerlijke Ziekeninrichting) ver-
eischte was. Waarop het antwoord kwam,
dat men geen geld had voor C.B.Z. of dokter
en dat als toean hem niet geloofde, toean
maar zelf moest komen kijken. Dat was de
druppel, welke de emmer vol lankmoedig
heid bij den toean deed overloopen. Het be
hoeft zeker geen bijzondere toelichting, dat
zoo'n opmerking, of de toean dan maar zelf
komt kijken, hoogst onbehoorlijk is. Volgde
dus stantepede een ontslagbrief, waarop de
mondelinge boodschap kwam, dat meneer
de chauffeur den volgenden dag zou binnen
komen. Maar in zoo'n geval is geen beroep
mogelijk. Op psychologische gronden geldt
in Indië de vaste stelregel, dat men een ont
slagen bediende nimmer meer in dienst moet
nemen; dat zou het gezag van den toean of
van diens echtgenoote, de njonja besar on
herstelbaar schaden.
De chauffeur is inderdaad, doch eerst na
Vind je ook niet, dat ge.
streepte jurken afschuwelijk staan!
twee dagen komen opdagen, maar hij had
niet de minste toelichting noodig om te be
grijpen, dat er geen sprake van was, Weej
in dienst te komen.
Nu zit de zaak met zoo'n chauffeur nos
wat anders dan met de overige bedienden
die men dadelijk zonder opzegtermijn kan
ontslaan, ofschoon ze per maand worden
betaald. „Mas soepier" staat op de maat-
schappelijke ladder een sportje hooger.
Ze spreken elkaar gewoonlijk met „Mas"
aan en chauffeur wordt als soepier uitge
sproken (De v en f worden door de gewone
Inlanders meestal tot een p gevormd en
ch klink als s.) De chauffeurs hebben een
eigen vakvereeniging, die zoo noodig te
hulp wordt geroepen als er een geschil is
met den toean besar. Ten aanzien van den
chauffeur is men aan den opzegtermijn van
een maand gebonden. Wat praktisch hierop
neerkomt, dat men gedurende een maand
den ontslagen chauffeur moet betalen, als
ook zijn opvolger, die al indienst is. Want
het is niet geraden een chauffeur, die ont
slagen is, tot 't einde van den opzegtermijn
in dienst te houden; je kunt nooit weten
wat hij aan de auto zou kunnen beschadi
gen zonder dat de opzet te bewijzen valt.
De goede chauffeurs, die er gelukkig ook
zijn, niet te na gesproken, maar dat zie je
niet aan hun neus.
Om niet dadelijk aan den eersten den
besten chauffeur, die zich aanbiedt vast te
zitten, neem je hem op proef: „tjoba", d. w.
z. probeeren. En nu heb ik na enkele po
gingen gelukkig weer een goeden chauffeur
Loonen en bijverdiensten.
Er waren zeer keurige exemplaren onder
de sollicitanten, waarbij een die een in het
Engelsche gestelde getuigenis van den
Amerikaanschen consul-generaal kon over
leggen, waaruit bleek, dat hij niet minder
dan 32.50 per maand verdiende, boven
dien twee uniformjassen per jaar ten ge-
bruike kreeg, en een halve maand salaris
extra, bij wijze van gift bij zijn Inlandsche
nieuwjaar en om te voorkomen, dat hij zich
in schulden zou steken. Of dit laatste doel
inderdaad bereikt werd, valt zoo in het al
gemeen niet te zeggen; de Inlanders hebben
wel zóó'n bijzonderen opvatting omtrent de
waarde van het geld, dat velen hunner nog
steeds heel gemakkelijk tot het maken van
schulden overgaan! Maar een dergelijk hoog
loon is toch wel een uitzondering, Uncle
Sam is er goed voor! Het normale loon
voor een chauffeur is thans 17.50. Laat ik
U zeggen, dat 17.50 naar de behoefte
van een inheemsch gezin een behoorlijk
loon is, temeer, waar er nog bijkomt,
dat het min of meer de gewoonte is
om den chauffeur een fooi te geven, als het
's avonds laat wordt, na twaalf uur, of in
geval de man om vijf uur 's middags is bin
nengekomen en b.v. tot 9 of 10 uur in
dienst moet blijven; zoo'n fooitje is van 10
tot 20 of 25 cent.
Maar bovendien is het gebruikelijk, dat
de toewan besar de loonbelasting a 4 Vo van
het inlandsche personeel betaalt, wat dan
maar als een extra present moet worden be
schouwd! Dat is weer iets echt Indisch.
Voor de Europeesche werknemers houd
de werkgever de loonbelasting wel degelij
van het salaris in!
Hiermede zal ik dit eenigszins huiseló
praatje maar afbreken; alleen interesseer
het U misschien, dat men hier een djongo
heeft van 12.50 en 15 af, ook veel duur
der; een baboe krijgt tusschen 6 en j
ook wel meer, een kebon begint met z0°w
6 en een katjong heeft 4, 5 of 6- 3
plaatselijk is er nog al verschil. Batavia
duur, ook wat de bediendenloonen be re
batavus.
123. Er was ook zoveel te zien en te beleven, dat je in één
dag haast niet klaar kwam. Overal stonden groepen nieuws
gierigen, die lachten, of elkaar iels leuks wezen. Ze kwamen
haast niet uitgekeken op al die vreemdelingen met hun bij
zondere manieren.
Een bijdehand oud kippenmoedertje, met een
omslag*
doek
en een kapolhoedje, was met haar hele familie
de
drie
haan, de kip dat was de dochter van het oudje - *n
kuikens. Ze kakelden om het hardst, maar het oudje had *c
de meeste pret.