De Dieren^Jamboree £uchioaact VRAAG EN AANBOD fatuU en Jjwt&ouw Vliegongeluk in Ned.-lndië Een doode en vijf gewonden. Nienhuis legt met de „Arend" 200 K.M. af. VOOR DE HUISVROUW Noodweer in Zuid-Tirol. Tal van wegen en Brenner- spoorweg versperd. WOENSDAGS en ZATERDAGS. 35 cent per vijf regels, Indische brieven Ons bedienend personeel - Moeilijkheden net als n Holland, maar toch anders - Ontslag en ziekte - He geval van den chauffeur - Loonen en loonbelasting. Glimlachje TWEEDE BLAD Gistermorgen is nabij de Mapia-eilanden, honderdvijftig mijl ten noorden van Mano- kwari (Nieuw Guinea) een vliegtuig ver ongelukt. Het toestel werd geheel vernield. Hierbjj is gedood een luitenant ter zee. Zwaargewond zijn de sergeant-monteur Van der Sloot, de telegrafist Grave en de matroos, eerste klasse, Van den Heuvel. Verder zijn gewond de reserve-luitenant ter zee Van der Stok en de korporaal-vliegtuig maker Polman. De gouvernementsstoomer „Valk" is naar de plaats des onheils vertrokken. Nederlandsch afstandsrecord ver beterd. In het zweefvliegkamp, op het vliegveld Welschap (Eindhoven), waar op het oogen- blik zestien Nederlandsche zweefvliegers in training zijn voor de samenstelling van de ploeg voor de Olympische Spelen te Hel sinki, worden fraaie resultaten geboekt. Zoo slaagde de zweefvlieger H. Nien huis er in het Nederlandsche afstands record te verbeteren door met de P H 99, „De Arend", naar Les Mazures-Ar- dennes in Noord-Frankrijk te vliegen, een afstand van 200 K.M. Dit is tevens de eerste maal, dat een Nederlandsch vlieger een geheel land zonder tus- schenlanding overvloog. Maar ook de anderen verrichtten uitste kende prestaties. A. D. de Koster landde met de P. H. 80, de „Minimoo" in de buurt van Namen, een afstand van 120 K.M., twee toestellen streken bij Tienen (eveneens in België) neer, een afstand van plm. 80 K.M. Het waren de heeren Dresselhuys met de P H 78, de „Sunlight" en Thijssen met de P H 65, de „Rhön-Bussard". Citroen vloog naar Hasselt, een afstand van ongeveer 40 K.M. Zijn toestel was de P H 85, een „Grü- nau-Baby". DE POSTVLUCHTEN. De positie der postvliegtuigen was gister: Uitreis: Torenvalk te Jodhpoer; Buizerd te Singapore. Thuisreis: Emoe te Jodhpoer; Uil te Athene. Hedenmorgen vertrok de Pelikaan van Schiphol met als gezagvoerder Hulsebos. Aan boord van dit vliegtuig bevond zich 339% K.G. briefpost, 13 K.G. pakketpost en 140 K.G. vracht. TOMATEN IN VERSCHILLENDE ZOMERGERECHTEN. Augustus geeft ons een overvloed van groenten. Vooral de tomaat treedt op den voorgrond, nu de in de openlucht geplante tot rijpheid komen en hun massa's voegen bij de laatste uit de kassen. De prijs is laag; voor de huisvrouw een aangenaam verschijnsel, want tomatenge- rechten zijn smakelijk en zoo gezond. Daarom doet ze goed om er veel van te koopen en tot een dikke purée in te koken, die ze 's winters en in het groente-arme voorjaar op allerlei wijzen gebruiken kan, o.a. door ze aan andere groenten en vooral ook aan soepen en sausen toe te voegen, om deze smakelijker te maken. En met citroen sap en suiker vermengd, geeft deze purée een fijne jam. Bovendien komen tomaten in deze warme maanden zoo te pas nu machtige spijzen, vet en vleesch tegen staan en er gevraagd wordt naar frissche gerechten. Wat olie en azijn, een tikje zout en enkele druppels Maggi's Aroma geven b.v. een heerlijke sla ervan. Een andere algemeen gewaardeerde tomatenspijs is de tomatensoep; wie ze op o.s. wijze bereidt, krijgt ze smakelijk, maar vooral ook heel goedkoop. Gebruikt men inplaats van Maggi's Bouil lonblokjes alleen maar Maggi's Aroma, dan is deze soep bovendien geschikt voor vleeschlooze dagen. Tomatensoep (4 pers.) %ons boter of vet, 2 volle eetlepels bioem, 4 Maggi's Bouillonblokjes, 3/4 L. kokend water, 8 tomaten, allerlei kruiden zooals peterselie, selderij, kervel, ui enz., 1 ei, een paar lepels room of melk. Los de Maggi's Bouillonblokjes op in 3/4 L. kokend water. Smelt de boter of het vet in een diep pannetje en laat het licht bruin braden, doe er de bouillon bij en laat ze even doorkoken tot ze gelijkmatig ge bonden is. Wasch de tomaten, snijd ze in vierde partjes en draai ze door de vleesch- molen, hak de kruiden zeer fijn en rasp de ui fijn, voeg ze bij het tomatenmoes, voeg ook het geklopte ei toe en de melk of de Een hevig onweer heeft in het gebied van den Boven-Etsch gewoed en belangrijke schade aangericht. De verbindingswegen werden verbroken. De weg van het Carezza-meer naar de Dolo mieten is door vier-en-twintig grondver schuivingen vernield. Hetzelfde is het geval met den spoorweg over den Brcnner, die versperd is door belangrijke massa's grond en steenen. Talrijke andere wegen werden ernstig be schadigd. De schade bedraagt ruim een mil- lioen lire. room. Voeg bij deze massa onder flink klop pen met een eierklopper de kokende soep Ze mag niet meer koken, zet de pan b.v. in kokend water of op een asbest plaat. Maak ze af met een druppels Maggi's Aroma. Tomaten gevuld met zomergroenten (4 pers.) 8 tomaten, 1 zure appel, 2 augurken 1 rauwe ui, allerlei groenten, zooals bloemkool, doperwten, worteltjes, wat fijngehakte peterselie, eenige thee lepels Maggi's Aroma, zout, mayon- naise. Wasch de tomaten, verwijder het kelk blaadje, snijd het kapje er af en hol met een lepeltje de tomaat zooveel mogelijk uit. Hak de augurk, ui, zure appel zoo fijn mogelijk Kook de groenten, in stukjes gesneden in een beetje water 10 minuten. Neem ze uit het water, voeg een beetje zout toe en laat ze bekoelen. Vermeng ze daarna met de ge hakte groenten, een lepel mayonnaise (of olie en azijn), één a twee theelepels Maggi's Aroma en het tomatenmoes. Vul met deze massa de uitgeholde tomaten. Strooi er wat fijngehakte peterselie over. Gevulde komkommers (4 pers.) 2 kleine, dikke komkommers, ons rijst, 1 ui, 2 eetlepels Tomatenpurée, L. kokend water, 2 Maggi's Bouil lonblokjes, 1 ons geraspte kaas, een stukje boter. Voor de saus: een stukje vet of boter, 2 eetlepels bloem, 3 eetlepels tomaten purée, een paar druppels Maggi's Aroma. Snijd de punten van de komkommers, schil ze dun, snijd ze in de lengte doormid den en hol ze uit. Kook de rijst gaar in een Peetje water. Bak de geraspte ul in een beetje boter, voeg dit bij de rijst, doe er ook de tomatenpurée bij en de geraspte kaas en vul deze massa in de komkommers. Los de Maggi's bouillonblokjes op in L. kokend water en kook de komkommers hierin gaar pl.m. uur. Saus. Smelt een stukje vet of boter in een diep pannetje, voeg de bloem erbij, roer de kluitjes eruit, doe er de bouillon bij, waarin de komkommers zijn gaargekookt, de toma tenpurée en eenige druppels Maggi's Aroma. Stoof de komkommers nog eenigen tijd in deze saus. Geef bij dit gerecht gekookte aardappelen. Spitskool met topiaten (4 pers.) 2 ons versch spek, 1 pond tomaten, 1 spitskool (vroege witte), 2 theelepels Maggi's Aroma, 1 eetlepel bloem, zout, peterselie, 1% kopje water. Snijd het spek in dobbelsteentjes, bak het lichtbruin in de koekepan. Leg in een diepe pan telkens een laag in schijven gesneden tamaten en de fijngesneden kool. Doe in 1% kopje water 2 a 3 theelepels Maggi's Aroma en voeg dit evenals het gebakken spek bij de tomaten en kool. Voeg nog een beetje zout toe en laat het gerecht met een goed afgesloten deksel gaar smoren in 3/4 uur, Strooi er vóór het opdienen wat fijngehakte peterselie over. Men kan vóór het opdienen het nat ook binden. Roer hiervoor een eetlepel bloem glad met een beetje water en doe ze er voorzichtig bij. Laat het gerecht nog even doorkoken, zoodat de bloem gaar wordt Men kan bij dit gerecht in water gaarge- kookte rijst of gort geven. Levergehakt 4 pers.) pond varkenslever, 2 sneden oud wittebrood, 2 tomaten, 1 rauwe ui, 2 eieren, 3 eetlepels havermout, zout, peper, 3 theelepels Maggi's Aroma paneermeel, vet of boter. Draai de rauwe lever, de gewasschen en in stukken gesneden tomaten en de rauwe ui door de fijne rooster van de vleeschmo- len, vermeng deze massa met de eidooiers, het geweekte en goed uitgeknepen witte brood, de Maggi's Aroma, de havermout en wat zout en peper. Maak er met de hand ronde of langwerpige ballen van, wentel ze door het eiwit en paneermeel en bak ze in vet of boter aan beide kanten lichtbruin en gaar. Men kan ze ook koud laten worden, in schijfjes snijden en, besprenkeld met een paar druppeltjes Maggi's Aroma op brood eten. Alléén 2de handsch goederen. uitsluitend contant. (Dinsdags en Vriidags Inzenden*- DE DRAAIHARTIGHEID BIJ KOOL. Dr. Leefmans deelt mede, dat de tweede vlucht van de draaihartmuggen thans ten einde is. Aan alle koolverbouwers kan daar om den raad gegeven worden, de bespuitin gen te staken. BLOEMBOLLENVEILING W.-FRIESLAND. Te Bovenkarspel heeft de bloembollen- veilingvereeniging West-Friesland haar 7e groote veiling van leverbare bloembollen gehouden. Ditmaal werden uitsluitend dar- win- en late tulpensoorten geveild. De aan voer was groot en bestond uit 12000 man den, inhoudende ruim 12.000.000 stuks, die in 2715 nummers werden gepresenteerd. De belangstelling was niet groot. Slechts on geveer 1/3 van den aanvoer werd ver kocht. De rest werd opgehouden of door gedraaid. De minimumprijzen voor late tulpen zift 12, is 1.30, zift II 1, zift 10, 70 ct. Besteld werden de volgende prijzen: rose copland 12 en op 1.35 a 1.40; bartigon 1112, 85 ct.; blauwe copland 12 en op 1.30, dezelfde soort 1112 1 a 1.05; teles- copium 12 en op 1.30; picotée 12 en 1 30' carara 12 en op 1.30; William Pitt 12 en op 1.25; fantasie 11—12 1.05 a 1.20; de zelfde 1011 75 a 80 ct.; dezelfde 12 én op 1.45; scarlet wonder 12 en op 130- krelage triumf 12 en op 1.45; albino 12 en op 2.15; city of Haarlem 12 en op 2 15 alles per 100 stuks. 't Mag dan zijn, dat 't gejerimieer over de „boojen" een specifiek Hollandsche eigenschap is mogelijk al uitgesleten, onder den invloed van den modernen tijd, maar dat kan ik van hier uit niet beoor- deelen. Wij in Indië kennen ook onze moei lijkheden met de bedienden. Zijn er in Holland nog wel dienstmeisjes en hebben we 't goed, dat de dienstbodenplaag in een dienstbodennood is omgezet, temeer nu de Gretchens meerendeels naar hun Heimat terug moesten? Ge merkt wel, dat wij in ndië onze belangstelling voor de kleine verdrietelijkheden des dagelijk- schen levens in Holland niet verliezen. Waartegenover dan moge staan zoo hopen we dat in Holland de belangstel ling voor Indië zal blijven toenemen en zich dan niet zal bepalen tot de kleine levens gebeurtenissen. Hoevelen m Holland heb ben niet reeds hun banden met Indië, door familie of vrienden, dan wel inniger nog doordat ze er een zoon of dochter hebben, al dan niet gehuwd, en velen weten, dat daar hun eerste kleinkind zit, dat ze over zooveel jaren in Holland hopen te zien. Ook in Holland wordt er is 't niet? door velen geteld in jaren, ir maanden, dan in weken, voor den terugkeer van dierbare verwanten. En nu is ons oprecht verlangen steeds, dat die familiebanden in Holland tot een ruimer algemeene be langstelling voor Indië mogen leiden. Hoe begrijpelijk overigens, dat men zich in Holland wel 't allereerst en 't meest zal afvragen hoe „ze" daar in Indië leven. Bij bezoek uit Holland, van hen, die nu niet uitsluitend belangstelling hadden voor wat hun direct zakelijke belangen waren, heb ik meermalen en met voldoening gecon stateerd, hoe veler belangstelling uitging naar onze levenswijs, hoe en waar wij hier woonden en werkten, hoe onze om geving was in een stad (als b.v. Batavia of Soerabaia) zooals ze werkelijk niet in Indië hadden verwacht, of op een onder neming (thee, rubber of een der andere groote cultuurproducten), „toch wel ver af gelegen hoor" zeggen „ze" dan, maar er klinkt tevens onwillekeurig eenige bewondering, of ontzag zelfs, voor zoo'n jong vrouwtje wat wist ze er van, niet waar, toen ze met „hem" naar Indië ging! om er zich zoo flink door heen te slaan. Want het leven op de kebon, zooals 't in Deli heet „plantage" hoor je haast niet meer gebruiken, dat valt, vooral in de eerste jaren, toch niet meeDoch dit is een onderwerp op zich zelf. U bemerkt overigens hoe verleidelijk 't is, om zoo van 't eene op 't andere onderwerp te komen. Gebrek aan stof is er wel haast nooit en zeker niet, wetend, dat mijn lezers in Holland ook en juist belangstel ling hebben voor de bijzonderheden van ons dagelijksch leven. Onze bedienden. Ik zou 't dan over onze bedienden heb ben. Directe aanleiding ervoor is, dat we er pas nog al erg mede gesukkeld hebben. U merkt al, dat je den Hollandschen toon, die tevens een Hollandsche sfeer sugge reert, hier niet behoeft te verleeren. Trou wens met alle, en groote, verschillen is er toch ook wel nog zoo 't een en ander, dat overeenstemt met het dagelijksch leven in Holland, in ons huiselijk doen en laten. Ons aantal gedienstigen is drie in getal, de chauffeur niet medegerekend. Er is de djongos, de eigenlijke huisbediende, de baboe voor de wasch en de slaapkamers en de kebon of wel, wat iets goedkooper is, de katjong. Behalve zoo'n baboe-tjoetjie (tjoetjie beteekent wasschen), hebben velen nog een binnenmeid of baboe-dalam (dalam is binnen) voor kamers en huishouden, en een baboe-kokkie, die voor het eten zorgt. Wij hebben 't eten van buitenshuis, van een pension; ook verschillende hotels leveren eten aan huis. Inplaats van een djongos hebben sommigen een baboe-djongos. Djongos of baboe-djongos doet" de kamers, meest met den Franschen slag, bedient aan tafel en wascht de vaten. De kebon is de tuinjongen, en de katjong, die een aankomend jochie is en dus goed kooper, doet 't zelfde werk, maar nog opper vlakkiger. Vooral aanvegen van tuin en erf is hun specialiteit! Na deze inleiding kan ik 't nu hebben over onze moeilijkheden met de bedienden, wat meer de huisvrouw raakt; maar de heer des huizes stelt zijn gezag zoo noodig boven dat van haar en heeft inzonderheid zijn 'be langstelling voor den chauffeur. Moeilijkheden. Gewoonlijk kunnen die Indische bedien den, net zoo min als kinderen, niet buiten geregeld toezicht bij hun werk, de goeden niet te na gesproken, maar die zijn hoogst zeldzaam. Wij hebben op 't oogenblik een uitstekende djongos. Maar de baboe! Daar ging 't nu juist om, lui en brutaal! En de kebon al net eender. De baboe ging er eerst uit, 'n opzegter mijn kennen we hier (gelukkig) niet. En heel 't apparaat om een nieuwe baboe te krijgen, ten spoedigste, wordt in werking gesteld.' Dan wil 't vaak, dat de djongos er een weet, of de kebon en de juffrouw wordt even gehaald. Mevrouw zal 't maar weer eens probeeren. Of we bellen, de Arbeidsbeurs op, in Batavia een gemeente lijke instelling; óf een particulier bedien denverhuurkantoor, dat echter niet heel nauwkeurig is in de controle op het aan te bieden personeel. Na de baboe ging de kebon er uit, wegens luiheid, de jongeman was stevig en gezond, at 's middags alle kliekjes uit de schotels op, die van tafel kwamen; hij stoorde zich blijkbaar niet aan de geboden hem door Mahomed gesteld. Vervolgens werd i.e djongos ziek; hij was blijven doorwerken, tot we niet minder dan 49 graden koorts bij hem constateerden. Moest naar huis gaan, vreeg wat obat, in dit geval asperine, mee. En hij was zoo fat soenlijk een vervanger te sturen. Die heet „djongos ganti" (ganti beteekent verande ren, ruilen). Met 'n djongos hebben we het soms zon derling getroffen, dan sta je er werkelijk verstomd van, hoe deze jongelui zich maar aanbieden en ingeschreven staan bij een verhuurkantoor, zonder dat ze b.v. eenig be grip hebben van tafeldienen. Ook hebben we 't wel gehad, dat we een djongos kregen, die op een mailboot had gevaren, Hol land kende! die wist tenminste hoe vor ken en messen naast de borden gelegd moe ten worden, hoe je bedient en afneemt; maar meer wist hij dan ook niet. De lezers zullen bemerkt hebben, dat er, wat de soesah met het personeel betreft, hier een zelfde gesprekstof is als in Hol land; de lezeressen zullen er zich, denk ik, niet eens over verbazen. Was chauffeur. Toen kwam 't geval van onzen chauffeur, een al wat oudere man, rustig, goed zijn vak kennend, voor zoover het besturen van de auto betreft; aan 't onderhoud ervan deed hij niet veel. En je kunt er toch niet eiken dag bij gaan staan! 's Morgens was ik met de auto nog naar Priok geweest, op zoo'n vermaarden Woensdag, als er een boot naar Holland gaat en er heel veel „wegbrengers" zijn, of boot-afhouders, zoo als we hier ook zeggen. Toen kwam tegen 4 uur, net op den tijd dus, dat we onze mid dagrust achter de klamboe genieten, een briefje van den chaufffeur: hij was ziek. Wat drommel, dat had hij toch wel kunnen zeggen, toen ie om één uur weg ging; zoo verwonderlijk snel kom; zoo'n ziekte nu ge woonlijk niet op. 't Scheen dus nogal ver dacht! Bovendien vroeg hij in dat briefje niet minder dan vijf guldenvoor medi cijnen. Wat' geweigerd werd. Komt eenigen tijd later een afgezant van den chauffeur, dat hij zoo heel erg ziek was en medicijnen vroeg. Van de vijf pop werd niet meer ge rept! Medicijnen toen natuurlijk niet mee gegeven. Het sterke vermoeden was, dat de chauf feur door schuld in moeilijkheden zat. Een plaatsvervanger stuurde hij maar niet. Eenige correspondentie volgde, mijnerzijds met een vermaning, dat bericht van een dokter of van een ziekeninrichting, de C.B.Z. (Centrale Burgerlijke Ziekeninrichting) ver- eischte was. Waarop het antwoord kwam, dat men geen geld had voor C.B.Z. of dokter en dat als toean hem niet geloofde, toean maar zelf moest komen kijken. Dat was de druppel, welke de emmer vol lankmoedig heid bij den toean deed overloopen. Het be hoeft zeker geen bijzondere toelichting, dat zoo'n opmerking, of de toean dan maar zelf komt kijken, hoogst onbehoorlijk is. Volgde dus stantepede een ontslagbrief, waarop de mondelinge boodschap kwam, dat meneer de chauffeur den volgenden dag zou binnen komen. Maar in zoo'n geval is geen beroep mogelijk. Op psychologische gronden geldt in Indië de vaste stelregel, dat men een ont slagen bediende nimmer meer in dienst moet nemen; dat zou het gezag van den toean of van diens echtgenoote, de njonja besar on herstelbaar schaden. De chauffeur is inderdaad, doch eerst na Vind je ook niet, dat ge. streepte jurken afschuwelijk staan! twee dagen komen opdagen, maar hij had niet de minste toelichting noodig om te be grijpen, dat er geen sprake van was, Weej in dienst te komen. Nu zit de zaak met zoo'n chauffeur nos wat anders dan met de overige bedienden die men dadelijk zonder opzegtermijn kan ontslaan, ofschoon ze per maand worden betaald. „Mas soepier" staat op de maat- schappelijke ladder een sportje hooger. Ze spreken elkaar gewoonlijk met „Mas" aan en chauffeur wordt als soepier uitge sproken (De v en f worden door de gewone Inlanders meestal tot een p gevormd en ch klink als s.) De chauffeurs hebben een eigen vakvereeniging, die zoo noodig te hulp wordt geroepen als er een geschil is met den toean besar. Ten aanzien van den chauffeur is men aan den opzegtermijn van een maand gebonden. Wat praktisch hierop neerkomt, dat men gedurende een maand den ontslagen chauffeur moet betalen, als ook zijn opvolger, die al indienst is. Want het is niet geraden een chauffeur, die ont slagen is, tot 't einde van den opzegtermijn in dienst te houden; je kunt nooit weten wat hij aan de auto zou kunnen beschadi gen zonder dat de opzet te bewijzen valt. De goede chauffeurs, die er gelukkig ook zijn, niet te na gesproken, maar dat zie je niet aan hun neus. Om niet dadelijk aan den eersten den besten chauffeur, die zich aanbiedt vast te zitten, neem je hem op proef: „tjoba", d. w. z. probeeren. En nu heb ik na enkele po gingen gelukkig weer een goeden chauffeur Loonen en bijverdiensten. Er waren zeer keurige exemplaren onder de sollicitanten, waarbij een die een in het Engelsche gestelde getuigenis van den Amerikaanschen consul-generaal kon over leggen, waaruit bleek, dat hij niet minder dan 32.50 per maand verdiende, boven dien twee uniformjassen per jaar ten ge- bruike kreeg, en een halve maand salaris extra, bij wijze van gift bij zijn Inlandsche nieuwjaar en om te voorkomen, dat hij zich in schulden zou steken. Of dit laatste doel inderdaad bereikt werd, valt zoo in het al gemeen niet te zeggen; de Inlanders hebben wel zóó'n bijzonderen opvatting omtrent de waarde van het geld, dat velen hunner nog steeds heel gemakkelijk tot het maken van schulden overgaan! Maar een dergelijk hoog loon is toch wel een uitzondering, Uncle Sam is er goed voor! Het normale loon voor een chauffeur is thans 17.50. Laat ik U zeggen, dat 17.50 naar de behoefte van een inheemsch gezin een behoorlijk loon is, temeer, waar er nog bijkomt, dat het min of meer de gewoonte is om den chauffeur een fooi te geven, als het 's avonds laat wordt, na twaalf uur, of in geval de man om vijf uur 's middags is bin nengekomen en b.v. tot 9 of 10 uur in dienst moet blijven; zoo'n fooitje is van 10 tot 20 of 25 cent. Maar bovendien is het gebruikelijk, dat de toewan besar de loonbelasting a 4 Vo van het inlandsche personeel betaalt, wat dan maar als een extra present moet worden be schouwd! Dat is weer iets echt Indisch. Voor de Europeesche werknemers houd de werkgever de loonbelasting wel degelij van het salaris in! Hiermede zal ik dit eenigszins huiseló praatje maar afbreken; alleen interesseer het U misschien, dat men hier een djongo heeft van 12.50 en 15 af, ook veel duur der; een baboe krijgt tusschen 6 en j ook wel meer, een kebon begint met z0°w 6 en een katjong heeft 4, 5 of 6- 3 plaatselijk is er nog al verschil. Batavia duur, ook wat de bediendenloonen be re batavus. 123. Er was ook zoveel te zien en te beleven, dat je in één dag haast niet klaar kwam. Overal stonden groepen nieuws gierigen, die lachten, of elkaar iels leuks wezen. Ze kwamen haast niet uitgekeken op al die vreemdelingen met hun bij zondere manieren. Een bijdehand oud kippenmoedertje, met een omslag* doek en een kapolhoedje, was met haar hele familie de drie haan, de kip dat was de dochter van het oudje - *n kuikens. Ze kakelden om het hardst, maar het oudje had *c de meeste pret.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 8