Indië als toeristenland. BARBARA REA» n onze bioscopen. Iedere stad bezit haar eigen geluiden. Hollywood heeft de geluiden ter plaatse op gramofoonplaten opgenomen. De heer Mol over zijn gekleurde geluidsfilm. Glimlachje TWEEDE BLAD LOVE-AFFAIR. City-Theater. Wie deze prachtig gespeelde en soms ont roerend mooie film van de liefde van twee menschen, heeft gezien, zal moeten erken nen, dat dit werk in velerlei opzichten be hoort tot de beste, die hij tot nu toe zag, Mooier filmgedeelte, dan b.v. in Love- Affair het bezoek van Michel en Terry aan de grootmoeder op Madeira kan men niet wenschen en doet den regisseur Leo Mc Cartey alle eer aan. Zoo ook de tafreelen van den bij zonderen kinderzang. Verder wordt de film geheel beheerscht door het spel van Irene Dunne en Charles Boyer, die hun rollen inderdaad beleven. Michel en Terry maken kennis met el kaar op een grooten oceaanstoomer van Europa naar New-York. Michel zal daar trouwen met Lois Clark en Terry met haar chef Bradley. Doch op de boot komen deze twee menschen zoo nauw tot elkaar, dat zij elkaar bij aankomst in Amerika's groote havenstad beloven precies over- een half jaar om vijf uur aanwezig te zullen zijn op de hoogste verdieping van New-Yorks hoog ste gebouw, om, als hun gevoelens dan niet veranderd zijn, samen gelukkig te worden, De belangrijke datum nadert. Beiden be geven zich op 1 Juli naar de afgesproken plaats. Michel wacht tevergeefs. Terry krijgt n.1. vlak voor het gebouw een ongeluk en blijkt later kreupel te zullen blijven. Alzoo geen gelukkig einde? Ja toch, maar de afloop moet gij zelf gaan zien. Op wonderlijke wijze is in deze film de sfeer getroffen en de beide hoofdvertolkers speelden als nimmer tevoren. De groot moeder gaf zulk doorvoeld spel, dat men er van onder den indruk kwam. „Plaisir d' amour" is toch een zeldzaam nummer. Voelt gij iets voor een mooie film, dan moogt gij deze Love-Affair niet verzuimen. Het voorprogramma bracht een interes sant journaal, een zeer geslaagde gekleurde teekenfilm van Paul Terry, een belangrijke éénacter van de serie: De loop der dingen en ten slotte een natuuropname van Noor wegen, een Fox-Intellect-film, gefotogra feerd op de meest kunstzinnige wijze. HET DRAMA IN SJANGHAI. Harmonie. SjanghaiInternationaal centrum in het Verre Oosten. Chineezen, Japanners, Engel- schen, Franschen, Amerikanen. Een chaos van tegenstrijdige belangen, waarin dikwijls de revolver de eenige waarborg is voor wat veiligheid en levensruimte. Niet alleen strijd tusschen de diverse bevolkingsgroepen, óók tusschen de Chineezen onderling. Een strijd, die zich het verborgene afspeelt, waarvan de buitenstaander slechts zelden méér ver neemt, dan dat er wèèr hier of daar een Chinees is vermoord. Niet wetend, dat het wellicht een lid was van een geheim genoot schap, dat niet voldoende betrouwbaar was of te veel wist. Deze achtergrond biedt alles, wat een be kwaam regisseur noodig heeft om een span nende, sensationeele film te maken. Maar voor een film, die méér beteekent dan een serie schietpartijen, gelascht in een meer of minder chaotisch verhaal voor een film, die karakters wil geven, een verhaal, dat de realiteit niet al te zeer uit het oog verliest en dat, ondanks het chaotisch gegeven, vlot te volgen is voor een dergelijke film zijn bovendien noodig: een goed scenario, voor treffelijke acteurs en een regisseur, die uit beide weet te halen wat erin zit. En dit is inderdaad het geval bij „Drame in Sjanghai". Hoe zou dat bij een regisseur als G. W. Pabst ook anders kunnen? Er staan vele voortreffelijke filmwerken op zijn naam „drama de Sjanghai" is een van de films, die dit aantoont. De Fransche acteurs en actrices (Louis Jouvet, Christiane Mardayne) bewijzen hoeveel uitstekende krachten de Fransche filmindustrie op dit moment bezit. Onder de regie van Pabst hebben zij van het werk van O. P. Gilbert „Shanghai, Chambard en Cie" een film-vertaling ge geven, die behoort tot de beste films, die in dit genre zij geproduceerd. En dat zegt voldoende omdat het leven in de groote steden met zijn sterk gemengde, internatio nale bevolking al heel wat keeren als décor is gebruikt. De film speelt in den tijd, dat de Chi-' neesche nationale beweging opkomt en on der leiding van den jongen student Tcheng den strijd aanbindt tegen het genootschap van den „zwarten draak". Een strijd, die het genootschap ten slotte verliest maar niet zonder slachtoffers te hebben gemaakt. Uit het voorprogramma noemen we spe ciaal de Profilti-reportage over het groote bloemencorso te Bergen. Voorts bestaat het uit het Paramount „Sound News", een filmpje over het jagen op visch bij Mexico en een teekenfilm met in de „hoofdrol" Popeye the Sailor. JONGENS VAN DE MARINE. Victoria-xhcater. Wie Mickey Rooney de vorige week in dit theater als de belhamel van Jongensstad heeft gezien, kan hem nu weer in een ge heel andere creatie aanschouwen. Hier is hij weer een onderdeel van een groote jon- gensgroep, maar hij is niet de onhandelbare boy, die de orde verstoort, maar het toon beeld van correctheid en kameraadschap. Het is ditmaal niemand minder dan Freddie Bartholomew, die in deze alleraardigste film de rol van dwarsdrijver speelt en in haar opzet doet deze film onwillekeurig aan Jongensstad denken, ook al omdat er hier weer een der kleinste en trouwhartigste jongens op den voorgrond treedt, die den onhandelbaren rustverstoorder door dik en dun vriendschappelijk gezind blijft. Een jonge lord logeert in een groot hotel waar het geheele personeel zich naar zijn nukken moet schikken. Hij bezoekt met zijn gouvernante een juweliers winkel, maar na hun vertrek blijkt er op onverklaarbare wyze een kostbaar collier verdwenen. De lord wordt verdacht, gevangen genomer. en ontmaskerd. Hij is geen lord maar een ge willig werktuig van een tweetal geraffi neerde juweelendieven, een man en een vrouw. Hij wordt naar een opleidingsschool voor geclaxon van de Parijsche taxi's te imitee- ren. Een ieder, die in Parijs is geweest, zou dit onmiddellijk opvallen. De straat-geluiden te Parijs, verzameld in de bibliotheek, zjjn stuk voor stuk authentieke opnamen. Het rumoer, veroorzaakt door het gerij en gedruisch in de straten van Londen, het slaan van de Big Ben en de verschillende fluit-signalen van de Engelsche locomotieven zijn netjes gecatalogiseerd en in voornoemde bibliotheek voorradig. De muziek, waarmede elk schip te Hono- lulu verwelkomd wordt, is eveneens op gra- mofoon-platen vastgelegd en is te hooren, wanneer Olivia de Havilland in de Warner Bros. film „Wings of the Navy" aldaar arri veert. De „geluids-menschen" houden er een be paalde meening op na, wat het geluid van het verzamelde rumoer der steden betreft. In Philadelphia domineeren bellen. Pitts- burg is duidelijk te herkennen aan rinke lende geluiden. Boston, voor overgevoelige ooren, een gillende stad veroorzaakt door het nemen van oer-scherpe bochten der auto's. Washington, stad der gedempte ge luiden, precies iemand, die op zijn teenen loopt. Detroit is onmiddellijk aan het ma chine-lawaai te herkennen. Hollywood zelf, aldus deze „autoriteiten" is vol scherpe ge luiden het geklik van hooge hakken op het asfalt, stemmen van ambitieuse jonge lui, die elkander tevergeefs trachten te over tuigen, vreemde accenten en het gebots van autobumpers. Los Angelos kunnen wij be schrijven als een provincie-hoofdstad op Zaterdag, een kleine stad, een beetje uit zijn kracht gegroeid, vol rumoer. New-England, de bellen van arren-slede, het geknerp der voeten en het geknars der schaatsen en ski's in de sneeuw, opnamen van eenige jaren geleden, kwamen goed van pas in Bette Davis' nieuwste Warner Bros. film „Dark Victory". Het herkauwen van vee op de film is eveneens uit voorraad leverbaar en vindt men ingelascht in „Oklahoma Kid", een film met James Cagney in de hoofdrol. Iedere stad en bijna iedere staat of land heeft zijn geluiden. En het zijn juist die ge luiden, welke de „geluidsmenschen" zorg vuldig hebben opgenomen, die de film reali teit schenken. Iedere stad heeft zijn individueele merk waardigheden, zijn bijzondere geluiden en eigenaardige luchtjes. De filmstudio's komen langzamerhand in het bezit van een bruikbare geluids-biblio- theek van de twee eerstgenoemde. Luchtjes kan men op gramofoon-platen niet opnemen en hebben daarom voor de film-producenten geen interesse. De typische geluiden van bepaalde steden zijn echter opgenomen, gecatalogiseerd en netjes opgeborgen in de geluids-bibliotheek van de Warner Bros. studio's. Een paar maanden geleden vertrok van Hollywood naar New-York een opname-ge zelschap om o.a. aldaar het sirene-geloei van groote Oceaan-stoomers op te nemen. At- lantische-Oceaan reuzen hebben een dieper, doffer geluid dan hun kleinere collega's van de Pacific Coast. In films komt het sirene-geloei regelmatig voor, o.a. bij de nieuwe Warner Bros. film „Blackwell's Island", waarin men herhaal de malen opgeschrikt wordt door dat doffe naargeestige geluid. 't Geraas van den ondergrondsche iets specifiek New-Yorks, was ook een dankbaar object voor de opname-staf. Het rumoer uit „East-Side", zooals het venter- en kinder- geschreeuw, het geratel van karren-wielen en het met accent gesproken Engelsch van immigranten werd tegelijkertijd opgenomen en later bij een paar gedeelten van „Angels With Dirty Faces" ingelascht. San Francisco heeft natuurlijk ook zijn bijzondere geluiden. De trolley-bussen ver oorzaken een knerpend geluid, dat werd reeds jaren geleden opgenomen voor „Een Kreet In Den Nacht", één van Bette Davis' vroegere successen. De golfslag tegen de kaden, het doffe een tonige gemompel in Chinatown, al deze ge luiden werden stuk voor stuk „gere gistreerd". Bepaalde geluiden op de film zullen de toeschouwer in Chicago de illusie schenken, dat de opname daarvan in Chicago plaats vond, o.a. het geluid van politie-fluitjes, dat geheel afwijkt bij dat van andere steden, het geraas van den luchtspoorweg en het typische gehuil van den wind op de Michi- gan Boulevard. Het behoort tot de onmogelijkheden het Het Soerabayasch Handelsblad vertelt het volgende: In het Oranje Hotel vertoefde gisteren de heer J. C. Mol, directeur van de filmfabriek Multifilm" te Haarlem, met zijn echtge- noote. De heer Mol maakt, zooals bekend, in opdracht van de Rotterdamsche Lloyd éen reis door Java, Bali en Sumatra om een gekleurde geluidsfilm op te nemen van Indië als touristenland. Het wordt een 16 m.m. smalfilm van circa 1000 meter lang (vertooning circa anderhalf uur), welke niet is bedoeld als propagandamiddel voor de Rotterdamsche Lloyd, doch als propagan da voor Indië als uitgelezen oord voor tou- risten en daarnaast als middel om de Ne- derlandsche tropen in het moederland een betere bekendheid te geven, waaraan, zoo als de heer Mol ons zeide, nog steeds veel ontbreekt. Het echtpaar Mol arriveerde eind Juni te Batavia. Gedurende de heele maand Juli maakte men tochten door Batavia, Buiten zorg en de Preanger. Maandagmiddag j.1. vlogen zij met het Knilm-toestel van Ban- doeng naar Soerabaja, van waaruit zij gis terenmiddag verder vlogen naar Bali. Het bezoek aan Bali heeft de heer Mol op het programma vooruitgeschoven, omdat hij vernomen heeft, dat daar op 5 of 6 Aug. een zeer belangrijke lijkverbranding zal plaats vinden, van welk buitenkansje hij natuur lijk gebruik moet maken. Hierna zal Oost en Midden-Java bezocht worden, waarna zal worden overgestoken naar Sumatra, waar in het bijzonder het Toba-meer en de Gajo-landen op het programma staan. De heele tocht, welke 3 maanden of zoo noodig langer zal duren wordt georganiseerd door de Nitour. Wgt gefilmd werd. Het echtpaar Mol is nooit tevoren in Indië geweest. Beiden zijn enthousiast over de schoonheid van Java, waarvan zij nu het westelijk deel voor een belangrijk deel gezien en de interessantste plekjes gefilmd hebben. Zoo woonden zij in de Preanger een groot rammengevecht in een kampong bij. Ook stadsbeelden werden naast natuur opnamen op de film vastgelegd. Verder v/erd speeiale aandacht besteed aan het volksleven, de diverse soorten van huisvlijt en het „Indische leven van allen dag". Gis termorgen zwierf de heer Mol met zijn ca mera door de Chineesche wijken van Soera baja. „Ik was er haast niet weg te slaan", vertelde hij. Wanneer hij uit Bali terug komt zal hij weer in Soerabaja gaan filmen, terwijl als er tijd voor overschiet ook nog een uitstapje naar Madoera in zijn voornemen ligt. Met het Knilm-vliegtuig werd een prachtige tocht gemaakt over heel Java. Opgenomen materiaal naar Londen. Geregeld wordt het opgenomen filmma teriaal opgestuurd naar Londen, waar het bewerkt wordt. Men is in Nederland nog niet in staat om in eigen bedrijf kleurenfilm tc bewerken. Na de bewerking in Londen wordt het materiaal naar Haarlem gezon den om nagesynchroniseerd te worden. Hier zal uit de 4 tot 5000 meters film onder lei ding van den heer Mol één geheel van on geveer 1000 meters worden samengesteld. De film wordt voorzien van gesproken toe lichtingen, terwijl de bijpassende muziek er speciaal voor zal worden gecomponeerd. Volgens den heer Mol bestaan er nog niet veel goede films over Ned.-Indië, hetgeen hij opmerkte, toen hij zich vóór zijn vertrek uit Nederland al het bestaande materiaal hieromtrent liet toonen. „Ik hoop, dat wij verder goed weer zul len treffen", besloot de heer Mol het on derhoud. „Tot dusver hebben wij hieraan wel gebrek gehad. Iedereen bezwoer ons, dat dit zeer abnormaal was en dat Indië werkelijk een zonnig land is, maar daar schiet ik weinig mee op. Het zonnige moet ook op de film over Indië tot uiting ko men". Barbara Read is den 29sten December 1917 te Port Athur, Ontario, geboren. Op haar vijfde jaar verhuisde zij met haar ouders naar Los Angeles, waar zij school ging. Later bezocht zij de middelbare school te Laguna Beach. Als kind reeds stond bij Barbara vast, dat zii actrice wilde worden en verdiepte zij zich in alles wat maar met de tooneelwe- reld te maken had. Zij trad toen reeds op voor talrijke tooneelclubs, die de schoolwe reld telde. Een talentscout van Columbia Pictures was getuige van Barbara's optre den in een der schoolstukken en gaf haar een filmcontract voor zes maanden. Dat was in 1933. Echter kreeg zij geen rol te spelen en werd er van een optie op haar verdere diensten geen gebruik gemaakt. Inmiddels had zij veel geleerd van wat zij in en om de filmstudio's zag en besloot vol te houden. Barbara keerde naar Laguna Beach terug, alwaar zij geëngageerd werd bij het Laguna Beach Community Theatre, bij welk tooneelgezelschap zij drie jaar bleef. Op een dag werd Miss Read weer „ont dekt". Ditmaal door een talentspeurder van Universal. Zij trad in 8 films voor deze maatschappij op, waaronder „Three Smart Girls". Voorts speelde zij in „Make Way for To. morrow" en kortgeleden voor RKO in So- rority House". Haar optreden in laatstge noemde film had een belangrijk contract met RKO Radio Pictures tengevolge. Bar bara heeft vele hobbies. Zij is een uitstekend amateurfotografe. Buiten haar mimische talenten heeft zij nog andere artistieke be gaafdheden. Zij boetseert en schildert na melijk in haar vrijen tijd. Zij heeft een ate lier in de Hollywood Studio Club, een te huis voor jonge actrices. Vroeger was zjj getrouwd met William Paul, een huwelijk dat slechts zes maanden stand hield. Barbara Read trad respectievelijk op in de volgende films: The Mighty Treve; Three Smart Girls, Make Way for Tomorrow, The Road Back, The Man Who Cried Wolf, Mer- ry-Go-Round of 1938, The Crime of Dr. Hal- let, Midnight Intruder, Sorority House en The Spellbinder. matrozen gezonden, maar de overgang van het hotelleven naar deze ruwe kostschool is te groot en hij zint op middelen om te vluchten. Op een nacht breekt hij uit, maar zijn kameraad Mickey achterhaalt hem en brengt hem na een hevige vecht partij terug omdat hij weet, dat de vluchte ling anders naar een verbeteringsgesticht zal worden gezonden. Mickey wordt gesnapt als hij midden in den nacht de slaapzaal binnenkomt en moet zich verantwoorden. Hij wil zijn kameraad niet verraden en dat kost hem niet alleen zijn strepen maar ook zijn kans om op de Queen Mary geplaatst te worden. De jongens, die de waarheid vermoeden, besluiten Braemer Freddie dood te verklaren, maar de bootsman kiest hem als stuurman bij een roeiwed- strijd en hij vuurt zijn roeiers zoo aan, dat zijn school den prijs wint. Daarna bekent hij vrijwillig zijn ontsnap pingspoging met het gevolg, dat Mickey zijn strepen terug krijgt. De juweelendieven we ten met de jongens van de matrozenschool in contact te komen en als zjj hooren, dat Freddy met de Queen Mary zal meevaren besluiten zij het kostbare snoer in de voe ring van de jas van den jongen te naaien zoodat hij het voor hen zal overbrengen Op school wordt het snoer ontdekt en Freddie verzekert zijn onschuld. Hij dreigt zijn plaats op de Queen Mary te verliezen, maar het dievenpaar wordt op het laatste moment gesnapt en Freddie springt nog aan boord terwijl de loopplank al wordt ingetrokken. Als een zeeman van goeden wille gaat hij het leven tegemoet. Een alleraardigste film waarin de beide jongens buitengewoon goed spel geven en waarin heerlijke typen als de bootsman voor het humoristische gedeelte zorgen. Vooraf gaat veel nieuws uit binnen- en buitenland, een gezellige screensong en een van de aantrekkelijke films waarin de be kende Alfafa weer voor een prettige sen satie zorgt. Mr. MOTO. DE GEHEIMZINNIGE EN DE AANHOUDER WINT. Roxy-Theater. Peter Lorre, in zijn bekende creatie van Mr. Moto den internationalen en Japan- schen detective, bleek ook gisteravond weer een groote attractie voor het Roxy- Theater want velen waren opgekomen om hem te zien in de film: De Geheimzinnige. Inderdaad een knap acteur deze Peter Lorre. En hoe uitmuntend verstaat hij de kunst zich te vermommen, 't zij als ont snapte gevangene, als Japansche bediende, als detective, als ontevreden tentoonstel lingbezoeker. Hoe handig weet hij er in te slagen het hoofd van het Verbond der Moordenaars te ontdekken en Scotland Yard mocht hem wel dankbaar zijn. Hij heeft zich een speciaal Japansche vecht methode eigen gemaakt, die hem voor de De jongste foto van Johnny Weissmüller, bekend uit vele Tarzanfilms. Zijn vierde film, „Tarzan finds a Son", is zoojuist voltooid. grootste booswichten een uiterst gevaarlijk bestrijder doet zijn. In groote spanning heeft men ziin avonturen in Londen gevolgd en het sen sationeele slot was terecht een slot dat pakte. De acteurs en actrices die naast Mr. Moto in deze film optreden, bleken uit stekend voor hun taak geschikt Een alleraardigst hoofdnummer met Olivia de Havilland en Dick Powell in do voornaamste rollen, ging aan Mr. Moto vooraf. Ohvia. als de rijke dochter, toont zich zeer opstandig. Zij wil haar eigen zin volgen doch komt in moeilijkheden bij het benzindepot en Dick kent voor haar geen medelijden en zij besluit zich te wreken Maar men weet wel hoe het in zoo'n ge- va gaat. Van de wraak komt niet veel of utLT wTlen W?Zen dat zoover brengt, dat hij volgaarne de niet gemak kelijke juffrouw als echtgenoote accep- teeit. Tal van kostelijke tafreeltjes ver- leenen de film een eigenaardige bekoring Z0° eJUSS°uhen den "Jken vader en' zyn butler. Maar het groote plan van Dick waar de groote heeren eerst niets van willen weten, wordt ten slotte toch maar uitgevoerd en de een gunt het succes zelfs den ander niet. zeiIS Een aardige vlot gespeelde film Een uitgebreid Polygoon-Nieuws om over de geboorteweek van prinses Irene en een gekleurde teekenfilm openden dit zeer geslaagde programma. Nu ben ik gelukkig deren af de volgende we trouwen! VERFRAAI UW BIBLIOTHEEK- t (Jtf Onze binder« %a |lieuW| oude b o e k/j)0- BINDERIJ N.V. IIERMS EO»* W ALKMAARSCI1E COURANT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 8