ÖSSSïï KOTITIE-BOEKJE. «rheM i Send gemaakt bü Staats- van 1,M9 no 514 voorgeschreven blad bon dragen (geheel wit zijn ge- kinMeerd en bovendien op duidelijk zicht- «Seöp hun onder- en bovenvlak- Maatregelen voor voedering van vee. Correspondentie voor militairen. M. J. BRUSSE: Geen benepenheid, (De gestrande Amerikaan). nERPE BLAD pen „bericht aan luchtvaren- Blijkens ee een krachtens arti- den" is b LUChtvaartwet tot stand geko- jcel 7 de nvhjk besluit, zoomede, voor men konmkliJ zweefvliegtuigen be- wat hetfvb0ige een beschikking van den t^Tvan waterstaat met ingang van jninister ya" g39 te 19 Uur, verboden de September oefenen met alle lucht- luchtvaart ui vrije ballons en schepen- vl g uitzondering van zWeefvhegtu g Koninklijke Neder- die, b^rine en de Koninklijke Neder- lands°be d acht en van die, welke de landsche Lan conventie van Geneve 6naast de nationale kleuren het roode ke"MPPken dragen), met dien verstande, kry'^Uitoefening van geregeld interna- d aï burgerlijk luchtverkeer is toege- 11 mits daarbij wordt gevlogen op een hoogte^an minder dan 500 M. boven den h g7pn met zicht van het aardoppervlak, gr°het tijdvak tusschen zonsopkomst en zonsondergang, en wel ten vaartterrein Belde, alsmede het ver lengde van die lijn in noord-oostelijke ^fee1? :üjn getrokken op 5 K.M. ten zuiden van en evenwijdig aan de rechte lijn van Urk naar Gramsber- gen, alsmede het verlengde van die liin in oostelijke richting, 3e. de Nederlandsch-Duitsche grens; h in de gebieden, welke zich uitstrekken tot een afstand van 5 K.M. ter weers zijden van: le. de rechte lijn van het luchtvaart terrein Schiphol naar Urk; 2e de rechte lijn van het luchtvaart terrein Schiphol in zuiver Westelijke richting; 3e. de rechte lijn van het lichtschip Maas over het spoorwegstation Ka- pelleBiezelinge op Zuid-Beveland, alsmede het verlengde van die lijn in zuidelijke richting; c in het gebied, hetwelke zich uitstrekt tot een afstand van 5 K.M. ter weers zijden van een rechte lijn, loopende over het luchtvaartterrein Schiphol tot op een afstand van 25 K.M. van dat luchtvaartterrein in de richtingen 42 graden en 222 graden ten opzichte van de ware noordrichting, voor zoo ver niet vallende onder een der onder b. bedoelde gebieden zulks uitsluitend, indien de mistvoorschriften voor het luchtvaartterrein Schiphol van kracht zijn en door het betrokken luchtvaar tuig met toestemming van den haven meester van dat luchtvaartterrein een landing zal worden uitgevoerd met behulp van het radiobaken. De controle op vorenstaande bepalingen wordt uitgeoefend door Neder landsche militaire vliegtuigen, luchtdoelartillerie en luchtdoelmitrailleurs. Indien overtredingen worden geconsta teerd door commandanten van militaire vliegtuigen zullen zij den gezagvoerder van het betrokken luchtschip of vliegtuig bevelen om op een Nederlandsch lucht vaartterrein te landen; den gezagvoerder van een vrijen ballon of een zweefvlieg tuig zullen zij in dat geval bevel geven ten spoedigste te landen. De bevelen worden kenbaar gemaakt door het afschieten van een of meer roode seinpatronen. ALKMAARSCHE COURANT VAN ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1939. De gezagvoerder van een aldus gesom meerd luchtschip of vliegtuig is verplicht om het militaire vliegtuig te volgen naar een luchtvaartterrein en aldaar te landen. Aangezien het geven van vo renbedoelde signalen uit mili taire vliegtuigen niet steeds mogelijk zal zijn en door de orga nen der luchtdoelartillerie in den regel in 't geheel geen waar schuwingen zullen worden gege ven, wordt de aandacht van vliegtuigbestuurders erop geves tigd, dat zij zich bij overtreding van vorenbedoelde bepalingen, aan ernstig gevaar blootstellen. Naar wy van bevoegde zijde vernemen, is ingesteld een afdeeling veevoeder-distri butie van het rijksbureau voedselvoorzie ning in oorlogstijd te 's-Gravenhage, welke afdeeling onder leiding staat van ir. A. H. Boerma te Voorburg. Als technische adviseurs zijn aan deze afdeeling verbonden dr. ir. M. J. L. Dols te Amsterdam en dr. J. Grashuis te Hoogland bü Amersfoort. Het kantoor der afdeeling is gevestigd te 's-Gravenhage, Lange Voorhout 3. Deze afdeeling maakt met betrekking tot de voedering van vee het volgende bekend: Verbod van voedering van vee met tarwe. Met ingang van 28 Augustus is het voe deren van vee met andere dan gedenatu reerde tarwe verboden. Voedernormen. Aan veehouders die een vervoervergun- ning (geleidebiljet voor veevoeder) wen- schen te ontvangen wordt medegedeeld, dat deze vergunning slechts wordt verleend op basis van de volgende voedernormen: rundvee nihil, paarden beneden 3 jaar nihil, paarden boven 3 jaar in het weidebe- drijf nihil, in bedryven met minder dan 75 pCt. grasland 1 K.G. per dier per dag, dek hengsten 1 K.G. per dier per dag, drachtige zeugen en zeugen by de biggen 1 K.G. per dier per dag, trekbeeren 1 K.G. per dier per dag, varkens van 20-90 K.G. 1.75 K.G. per dier per dag, varkens boven 90 K.G. 3 K.G. per dier per dag, hoenders en eenden 80 gram per dier per dag. Veehouders moeten by voedering uit eigen op het bedryf aanwezigen voorraad deze normen in acht nemen. Zij zullen geen vervoervergunningen (geleidebüjetten) voor veevoeder ontvangen, vóór den datum, tot welken naar berekening volgens deze nor men, het eigen veevoeder toereikend zal zyn. Aan bedryven, waar hoenders en eenden in hoofdzaak of geheel voor eigen gebruik worden gehouden, alsmede aan bedryven, waar minder dan 25 stuks nutpluimvee aan wezig zyn, zal geen vervoervergunning voor veevoeder, bestemd voor deze dieren, worden verstrekt. MAATREGELEN TER VOORZIENING VAN HANDELAREN. Van 1 September 1939 af kunnen door of vanwege den provincialen voedselcommis- saris aan handelaren in veevoeder ver- voersvergunningen (geleidebüjetten) wor den afgegeven voor aanvulling van voor raden. Hiervoor kan de handelaar zich wenden tot den plaatselijken bureauhouder in zijn district. Aan detailhandelaren, die niet over een machinale menginrichting beschikken zullen uitsluitend vervoervergunningen (geleide- biljetten) worden afgegeven voor meng voeders. Ook aan veehouders zullen van heden af slechts vervoervergunningen (geleidebü jetten) voor mengvoer worden verstrekt. Adresseering van correspondentie aan militairen moet als volgt geschieden: naam en voorletters van geadresseerde, militaire rang, onderdeel, waartoe de militair behoort of waarby hy is gedetacheerd, alsmede een nadere aanduiding als: veldleger, vesting Holland, stelling van Den Helder, enz. Voorbeelden van goede adresseering zijn op de postkantoren voorgehangen. In twij felgevallen vrage men daar inlichtingen. In geen geval mag een plaats naam worden vermeld. Indien het publiek blijft doorgaan met on volledige of onjuiste adresseering van cor respondentie aan militairen kan de veldpost- dienst niet behoorlyk functionneeren. Er ontstaat reeds thans groote vertraging, ter wyl de bezorging van tal van brieven door onvoüedige adresseering misloopt. Dringend verzoek aan alle burgers. Beperk u voorloopig en althans gedurende de eerstvolgende dagen zooveel mogelyk in uw correspondentie, vooral ook voor militairen. Het postvervoer dreigt mis te loopen indien hieraan niet wordt voldaan. CONTROLE OP VETGEHALTE EN GEWICHT VAN MELK. Van bevoegde zijde wordt ons het vol gende medegedeeld In aansluiting op hetgeen in vorige persberichten omtrent de in het begin van September 1939 in te voeren controle op de bepaling van het vetgehalte en gewicht van melk reeds werd bekend gemaakt, wordt er nog eens de aandacht op geves tigd, dat alle bedryven, welke van 3 Sep tember af onder deze controle vallen, van alle melk, afkomstig van iederen veehou der afzonderlyk, het gewicht en het vetge halte, overeenkomstig de door de betref fende controle-instanties te geven voor schriften, dienen te bepalen. Het ontvangen van z.g. „vrachten" waarby de melk niet van iederen melk veehouder afzonderlijk wordt aangevoerd is derhalve niet meer toegestaan, tenzy deze vrachten rechtstreeks worden ge leverd door een bedrijf, hetwelk het vet gehalte en gewicht overeenkomstig de voorschriften reeds heeft bepaald, dan wel deze vrachten rechtstreeks worden gele verd door bedrijven, ten aanzien waarvan de nieuwe bepalingen voorloopig nog niet van toepassing zijn. In beide gevallen, dient het bedrijf, het welk deze „vrachten" melk ontvangt, daar van het totale gewicht en het gemiddelde vetgehalte te bepalen. MONOPOLIES VOOR IN- EN UITVOER. Van bevoegde zijde verzoekt men ons nogmaals, de aandacht er op te vestigen, dat met ingang van 28 Augustus 1939 aan de Nederlandsche Akkerbouwcentrale, Be- zuidenhout 15, 's-Gravenhage, behalve de reeds bestaande monopolies ook zyn op gedragen het monopolie van den uitvoer van granen en van den in- en uitvoer van hooi, stroo, vlas, cichorei, suikerbieten en diverse zaden. Aan belanghebbenden wordt aangeraden zich omtrent het afsluiten van monopolie overeenkomsten te wenden tot de afdeeling buitenland van genoemde centrale. Vooraf dienen in- en exporteurs echter bij deze centrale als georganiseerde te worden toe gelaten. Schriftelyke verzoeken daartoe zijn te richten aan de afdeeling erken ningen der centrale. Voorts wordt er de aandacht op geves tigd, dat aan de Nederlandsche meelcen trale, Riouwstraat 176, 's-Gravenhage, is opgedragen het in- en uitvoermonopolie van koffie, thee en cacao. OPROEP VAN DE REGEERING TOT HET HOUDEN VAN EEN BIDSTOND. De kerkgenootschappen hier te lande hebben in den loop van deze week de volgende missieve van de regeering ont vangen: „In de bange tegenwoordige omstan digheden, onder welker druk niet alleen ons land en volk, doch ook een groot deel van de wereld verkeert, zult u ongetwij feld met de regeering van oordeel zyn, dat boven alles behoefte is aan veroot moediging en een biddend opzien tot den Almachtige, in wiens hand het lot der volken rust. Het zou der regeering aange naam zijn, indien in de eerstvolgende wekelijksche godsdienstoefening van alle kerkgenootschappen aan die behoefte voldaan werd door het gemeenschappelijk opzenden van een innig gebed om uitred ding en bewaring, om wijsheid en licht voor allen die voor het welzijn der volken verantwoordelykheid dragen, om het ont vangen van een zegen ook uit de beproe vingen, welke nog over ons mochten ko men. Ik moge u opwekken tot bevorde ring van dit doel uwe medewerking te verleenen en hiermede de taak der regee ring te verlichten en ons volk te dienen. De minister van staat, minister van algemeene zaken, a. i., voorzitter van den raad van ministers, w. g. de Geer". De algemeen synode der Nederlandsch- Hervormde kerk verzoekt alle kerken raden dringend aan het verzoek van de regeering op den komenden Zondag te willen gevolg geven, opdat het woord Gods een lamp voor den voet moge zijn en een licht voor donkere paden. De permanente commissie tot de alge meene zaken van het Nederl. Israël, kerkgenootschap heeft zich naar aanlei ding van het schrijven der regeering, we gens de op handen zijnde komst van den Sabbath, telegrafisch tot de opperrabbij nen van het Nederl. Israël. Kerkgenoot schap gewend met verzoek den resp. on der hen ressorteerenden gemeenten de noodige aanwyzingen te geven. OVERZICHT VAN HET WEER IN AUGUSTUS. Mededeeling K. N. M. I. Gimiddeld over de 5 hoofdstations was in Augustus de ochtendtemperatuur 1 graad boven normaal, jn de 3 dekaden respectievelijk 1 graad beneden normaal, 'A graad en 3l/2 graad boven normaal. De grootste afwijkingen kwamen voor op den 3en (2 2graden beneden normaal) en den 20sten (4 graden boven normaal). De gemiddelde dagelijksche maximum temperatuur en het gemiddelde dagelijk sche minimum waren respectievelijk 1 graad en 'A graad boven normaal. Het aantal zomersche dagen maximum tem peratuur boven 25 graden) bedroeg 11 tegen 4 normaal. De neerslag was overal beneden nor maal, in Groningen en Noord-Limburg 020 procent, in Friesland, Utrecht, de Betuwe en Noord-Brabant 2030 pro cent, elders 3055 procent beneden nor maal. Te de Bilt werden 210 uren zonneschijn waargenomen tegen 186 normaal. LEVERING VAN KAAS. Men deelt ons van bevoegde zijde mede, dat degenen, die belang hebben bij de le vering van een hoeveelheid kaas aan de Nederlandsche zuivelcentrale afdeeling zui vel, Laan van Meerdervoort 84 te 's-Gra venhage, zich vóór Dinsdag 5 September a.s. tot deze centrale kunnen wenden met verzoek in kennis te worden gesteld van de voorwaarden waarop moet worden in geschreven. DE LUCHTDIENST OP INDIE GESTAAKT. Alle post per boot van Neder land uit. Hiertoe genoodzaakt door de in verschil lende landen uitgevaardigde vliegverboden, heeft de K. L. M. moeten besluiten Zater dag het vertrek van het Indië-vliegtuig niet te doen plaatsvinden. Alle post wordt thans per mailschip ver zonden. De post wordt te Amsterdam resp. te Rotterdam aan boord gebracht. Betref fende de vaarroute der mailschepen staat nog niet vast. Het is echter zeker, dat geen enkele Middellandsche zeehaven zaL wor den aangedaan. VRIJWILLIGERS BIJ DE KONINKLIJKE LANDMACHT. De regeeringspersdienst meldt: Ten vervolge op de mededeeling van den regeeringspersdienst van 28 Augustus j.1. wordt by deze ter algemeene kennis ge bracht dat voor het tegenwoordige alleen zy zich voor den duur der mobilisatie bij de koninklyke landmacht als vrywilliger kun nen verbinden, die in een der onder-offi ciersrangen den militairen dienst eervol hebben verlaten. Zoodra ook vrijwilligers in den stand van soldaat mogen worden aangenomen, zal hiervan mededeeling worden gedaan. Zy, die hun diensten reeds schriftelijk aan den minister van defensie hebben aan geboden, dan wel om toelating tot een vrijwillige verbintenis hebben verzocht, ge lieven in het vorenstaande een antwoord op hun schrijven te zien. Met het oog op de vele werkzaamheden by het departement van defensie blijft een persoonlijk ant woord achterwege. GENEESKUNDIGE VOORZIENING DER BURGERBEVOLKING. De geneeskundig hoofdinspecteur van de volksgezondheid deelt mede, dat de gemo- biliseede of zieke artsen ten plattelande, die een vervanger meenen noodig te heb ben, hun aanvragen moeten richten tot den geneeskundig inspecteur van de volksge zondheid, in wiens ambtsgebied zy geves tigd zyn. In overleg met dezen inspecteur zorgt de hoofdinspecteur dan voor vervanging. In de grootere plaatsen is geen artsen- nood, aangezien de plaatselijke medici de vervanging reeds onderling hebben gere geld. BOND VAN BEDRIJFSAUTOHOUDERS ADRESSEERT. De bond van bedryfsautohouders in Ne derland heeft heden aan den minister van waterstaat een telegram gezonden van den volgenden inhoud: „Verzoeken beleefd met het oog op drei gende verkeersontreddering te willen be vorderen, dat voor het uitvoeren van toer- wagenritten kan worden volstaan met het indienen van een aanvrage om toestemming, dan wel dat op zulke aanvragen om toe stemming door de ryksinspecteurs zonder uitzondering en onmiddellyk gunstig wordt beschikt". ONDER WAGEN GEDOOD. Paarden sloegen op hol. Op den Arkelschedijk te Gorcum is giste ren een doodelyk ongeluk gebeurd. Twee paarden, welke gespannen waren voor een militair voertuig, sloegen plotseling op hol. De 44-jarige W. Ottevanger, wonende te Gorcum, die de paarden tot stüstand trachtte te brengen, werd medegesleurd. De wagen geraakte van den dyk, terwyl O. er onder terecht kwam. De man was op slag dood. Het stoffelijk overschot is naar het ziekenhuis te Gorcum overgebracht. UIT M IJ N W(U ^'St v^f en twintig jaar geleden, in van ^14> heb ik my verstout in een lanric t reeks ""isis-brochures" mijn Hol- waar° ,e medemensciien in den oorlogstijd te tegen benepenheid. Ik De nn!i V 0p Woensdag 30 Augustus 1939. Een^n delingen tusschen de regeerin- altijd da't0g!,ini!.t.afgebrolren- En ik hoop nog „de a'h,~' Preekje Zaterdagavond in lijke van oorfh6'' verschiint> al dat ïügryse- die niet, !ogsvoorbereiding onder volken, leven arifiers verlangen dan in vrede te weest. MaarV„erb0dig zal bliiken te zyn ge- dicht staan Wy' op dit °°genblik, zóó d'e ik als g3311 de grens van de razerny, VerbÜsterenHWÜZun oorloBscorrespondent zóó ik, dat het waargenomen; nu meen en ander tp°gtWe^ zkl hebben hier een 't wisselen v" e®ren u't wat een maand na scheen oni an e eerste schoten dienstig „DaaStfeff te Worden- steen heeft h e.nu Een enorme bak- ^'landscl en h rimpeüooze rust van den r°erd. 't T :anngvijver angstwekkend be- d°nderslag bit TI?!1 als de meer 8emelde lend, dat ee,it eren hemel, ontstel- Jr- de vreed7a=C gruwzame oorlogsgebulder keiende wereld"1 Werkende en zich ontwik- 'i^de Juu a.Z ter\ze nu dan ook, reeds van In doodsnood f pakken neer. Als uilen ?eer dan om 't Zf bebben geen oogen de kranten Eepn rlogsnieuws te spellen in f*1 (de nieuwek001^" dan om te luisteren ^en toèn noïeriCb!en v de radio be- rntrent ellende elkanders verhalen letnaal Wat benauwenis. Zij zien «r srb-•^Tauwe teemt o Ui? arrnen en been en. moe,?1 gedood de ie bo°fd. De energie ^d, de lev^de levensmoed, de levens- ze dood, dan vri»rmzallg geknakt. Vrie- en ze dood. En alleen de drift om te hamsteren en de meest roe- kelooze oorlogswinst te maken ten koste van alle anderen sprankelt de levensgeesten hier en daar weer wat op." Tegenover deze wel chronisch geworden oorlogs-psychose der lamzaligheid stelde ik 't voorbeeld van een toevallige ontmoeting: In de eerste dagen nadat overal rondom ons heen de wereldbrand was uitgelaaid, maakte ik in Rotterdam kennis met een „gestranden" Amerikaan. Hy was op zyn vacantiereis met zyn familie in Rusland, toen de oorlog hen had overvallen. Juist twee weken geleden was hy in Europa aangeko men, om met zijn gezin een trip te maken door de oude wereld. Hy, zijn vrouw, zyn zoon en dochter, met een kamenier, een huisknecht-chauffeur en ik weet niet hoe veel koffers en tasschen vol bagage. Deze kleine karavaan had in die veertien dagen reeds Parys „gedaan", Berlyn, Weenen, St. Petersburg. Vooral om der wille van 't ver wende zeventienjarige dochtertje, dat nu eenmaal de passie voor den dans te pakken had, waarvan zy in de Europeesche centra de allernieuwste scheppingen tot in hun ?e- durfdste uitingen van erotische fantasie had willen opsporen avond aan avond, vaak tot laat in den nacht. En heb u overal trouw meegenoten? O nee, ik had haar voor al myn rela ties aanbevelingsbrieven meegegeven, haar gouden beurs wèl voorzien. Haar kamenier was overal haar chaperonne. Ik bezocht dus rustig myn zakenvrienden, myn vrouw de groote magazynen en de musea, zy had haar migraine, en myn zoon ja, wat zoekt een jongen van twintig jaar in de hoofdsteden van de oude wereld? Wy zagen elkaar dus nog wel eens toevallig aan 't ontbyt, en 't zal my nü verwonderen wanneer wy in Philadelphia thuis weer voor 't eerst met elkaar aan tafel zullen zitten." Hy keek my even glimlachend aan en stak alweer zoo'n duizelingwekkend zware havannasigaar op. Maar ik begreep niet aanstonds. „Wel", zei hy weer met een goedmoedi- gen lach „in 't gedrang van de bestorming van de internationale treinen heb ik telkens een stuk van myn bezittingen verloren. Eerst al onze bagage. Aan 't volgend station miste ik mijn zoon en de bekoorlijke kame nier van de dames. Toen den chauffeur. In Frankfort myn vrouw. En hier by de grens is myn dochter zoek geraakt. Myn wagen was ik direct al kwyt. Door de Russen ge- requireerd. Maar o, ik maak mij over hen allen geen moment bezorgd. Zy zuüen terecht komen. Onze Amerikaansche vrouwen en meisjes zyn zeer zelfstandig. En bovendien, ik kan myn kostbaren tyd toch niet verliezen met langs de spoorlynen van Petersbrug naar Rotterdam acht en twintig stuks koffers en valiezen, drie huisgenooten, myn auto en twee stuks personeel op te visschen uit die oorlogsverwarring. Want myn zaken wach ten my dringender dan ooit. Wij moeten im mers onmiddellyk partytrekken van de debacle in Europa, om onze fabrieken in Amerika tot de hoogste productie op te ja gen ter bestryding van een afzetgebied, waar nu zóó veel concurrenten met lamheid geslagen liggen. Laten ze hier in Europa elkander dan maar afmaken en vernielen, verwoesten en afbreken wat ze zoo moeizaam in een halve eeuw opgebouwd hebben. Ik heb er geen schuld aan en kan er dus ook myn geweten niet mee bezwaren. Maar wel kunnen wij aan den overkant nu van hun nood een deugd maken en rusteloos voortwerken aan onze handelsmacht over de wereld Dus u begrypt: voor 't opsporen van tas schen, vrouwen en jongemannen ontbreekt my te eenen male de tyd. Ik zou hun trou wens geen goeden dienst bewyzen, niet waar? door de mooiste kansen om enorme slagen te slaan voorby te laten gaan terwyl zy, God weet waar? als uitgeschudde schooiers rondzwerven, zonder bagage, en voor 't eerst in hun leven onbereikbaar voor hun kassier, zóó dat zy van elk dubbeltje de waarde leeren begrijpen. Nee, voor Amerika hebben de Europee sche kannonen de gouden eeuw ingeluid. Maar" vroeg hy opeens verwonderlyk deelnemend „hoe gedraagt zich het kleine Holland hieronder?" Mijn lakonieke, maar wel zeer voortva rende Amerikaan bleek, naast zyn zaken, nóg een sterke liefde te koesteren. En die gold Hoüand. 't Was wonderlyk zooals deze door en door materialistische business man, die in volslagen gemoedsrust zelfs zyn heele gestrande gezin overliet aan de niet te gissen ontberingen en gevaren van de bran ding over de oorlogsgebieden hoe deze scepticus, met een oprechte genegenheid, met een heusche vereering loskwam over ons kleine land, daar dien avond op het pro menadedek van het varensreeë groote schip, dat aanstonds ook de geheimenis tegemoet zou gaan van een door den oorlog verrader- lyk geworden, met mynen bestrooide, zee. Heel gemakkelijk lag hy gestrekt in zoo'n langen dekstoel, een reisdeken over de voe ten, de oogen 'rustig beschaduwd door de naar voren geschoven pet, waar de overwel digende havanna-rol met den breed gouden band er nog om, als een boegspriet met top licht kwam uitgegloeid. Hy was over zyn eigen diplomatie tot nu toe wèl voldaan, dat ze hem op een enkele malen overgeboekt schip, door geld en goede woorden aan een behoorlyke hut had geholpen terwyl hon derden eerder gekomen landgenooten op de kade konden blijven staan. Genoegelyk vertelde hy, dat hy al vyf maal met zijn familie was overgestoken naar dear old Holland voor een rondreis, die, zoo als hy er onder deze dramatische omstan digheden nog weer verinnigd over sprak, wel een bedevaart scheen naar het land van zyn vaderen. Steeds weer allereerst naar dat Friesche dorpje, waar in de heel oude kerk nog gegrift stond de naam van zyn ge slacht op een door de eeuwen heen uitge sleten grafzerk. Dit vertelde hy met de familietrots van den Amerikaan, die zich aanzienlyk voelt door zyn drie eeuwen oude afkomst van Nederlandschen stam. En heelemaal weer in zyn herinneringen, deelde hy mij allerlei byzonderheden mee over zyn tochten per motorboot door kanalen en vaarten die boven het grasland uitlagen; dat ze met het jachtkanon de vaderlandsche eenden hadden bestookt, trommels vol broze drab belkoeken meegevoerd en kanten mutsen en gouden kappen en kunstig besneden klom pen. In haar Friesche dracht, op houten trippen had de dochter met haar intiem ste vrienden en vriendinnen later thuis Friesche dansen uitgevoerd, met als hoogte punt een zelf-verzonnen klompendans. En de drabbelkoekknabbelende dames in Phi ladelphia en de goudsche pijpen rookende heeres waren opgetogen geweest over dat. snoezige Holland, waar dit alles tot het da gelijksche leven behoorde. De mondaine kronieken hadden van dit feest gewaagd. En 't was de topic geweest van de season. Kinderlijk opgetogen vertelde mijn Ameri kaan over zyn Hollandsche ondervindingen voort, alsof 't een vaudevüle gold daar 's avonds op het groote schip, dat straks de beoorloogde zee dwars door de gevaarlyke zones heen zou bevaren op weg naar huis. En geen woord sprak hy verder over de achtergebleven familieleden, geen woord over den nood van de wereld. Aan 't eind van zijn reis-anecdotes vroeg hy ernstig: „gedraagt uw land zich ook nu weer rustig ondernemend naar den ouden trant? Leeft er diezelfde onvervaardheid nog van den eeuwigen strijd tegen de overweldigende zee? Is de handelsgeest er wel wakker, de nyverheid vaardig, om van de tydsomstan- digheden 't beste maken?" Ik aarzelde even, maar hy bemerkte het niet in zyn vaste vertrouwen op de Hoüand- sche vastberadenheid, op het Hollandsch rustige, geduldige overleg, op den Holland- schen ondernemingsgeest, die, aan rampen en tegenspoeden van buitenaf gewend, vroe ger immers nooit despereerde of zijn koop manszin verzaakte. Want zóó kende hy Holland. Uit de ge schiedenisboeken, die, ter verpoozing in de jacht van het Amerikaansche bedryf, zyn liefste lectuur bleken te wezen: om er voor zich zelf rust, evenwichtigheid uit te leeren en een doorzettingskracht, die zich nooit liet ontmoedigen. Hij sprak van den dapper gedragen en zoo fier beslisten Tachtigjarigen oorlog, waarvan immers onze gouden eeuw, in op persten bloei van handel, scheepvaart en de schoone kunsten de triomfantelyke apotheose is geweest. Van de onversaagde Watergeu- zen van De Ruyter en Tromp, den tocht naar Chatham „Want nooit is uw kleine land immers grooter en machtiger aan de wereld verschenen dan juist onder de rampen van den oorlog en daarna Mag ik u den volgenden Zaterdag, ik hoop als de dreiging met oorlog in bevestiging van den vrede verkeerd zal zyn, nog een en ander navertellen van wat een kwart eeuw geleden een Amerikaansche zakenman van grooten stijl verwachtte van den oorlogsgeest in de bakermat van zyn geslacht, in een gelykwaardig rustigen, grooten stijl? Nadruk verboden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 9