tegen de wet -teuiÉielou vliegtuigen boven ons land. Steenkoolvoorziening is gewaarborgd. Neutraliteitsproclamatie uitgevaardigd. Beperking luchtverkeer. Een waarschuwing. Beperking van het benzineverbruik. De wegenbelasting wordt terugbetaald. Regeling vervoer van zaaigranen. Uurdienstop het electrische net. Uitbreiding dienstregeling der spoorwegen. Tijdelijke wijziging rijtijden besluit. Personeele belasting ge vorderde motorrijtuigen. martin porlock. nFRDE P' Ar> ALKMAARSCHE COURANT VAN MAANDAG 4 SEPTEMBER 1939. 1 ..aravenhage, 4 Septem- De regeeringspersdienst ber. vliegtuigen natjonalileit dier ïfiuigen kon niet worden vast- geteSezien meestentijds boven A®"fken werd gevlogen, was Jet n^et vliegtuigen „der vuur te nemen. De Nederlandsche regeer,ng zal heden elk van beide parken, on- 5er verwijzing naar den ernst deze schending onzer door beider beloften uitdrukkelijk er kende onzijdigheid, u.tnood.gen Onverwijld een onderzoek in te stellen naar de vraag, of hare strijdkrachten deze inbreuk heb ben veroorzaakt en by bevesti gen;'beantwoording alle maat regelen te nemen om herhaling te voorkomen. Ten aanzien van het vervoer van steenkolen kan worden medege deeld, dat het wagenpark van de spoorwegen geheel ten dienste is gebleven van de Nederlandsche daar dit wagentype voor militaire spoorwegen, niet geschikt is doeleinden. Daar de productie van onze mijnen vrijwel gelyk is met het binnenlandsch verbruik geeft dit den waarborg voor den komenden winter, dat alle dan voorhanden voorraden brandstoffen door het geheele land per spoor kunnen worden aangevoerd. VGravenhage, 3 Sep tember. De regeeringspers dienst meldt: Een hedenmiddag verschijnen de buitengewone Staatscourant bevat een neutraliteitsproclamatie waarin de ministers van alge- meene zaken a.i., van buitenland- sche zaken, van justitie, van defen sie en van koloniën, daartoe door Hare Majesteit de koningin ge machtigd, ter kennis brengen van een ieder wien zulks aangaat, dat de Nederlandsche regeering ter zake van den oorlogstoestand, die is ontstaan tusschen eenige vreemde mogendheden, volstrekte onzijdigheid zal in acht nemen. De neutraliteitsproclamatie bestaat uit 23 artikelen, die de verhouding van Ne derland, als neutrale mogendheid, regelt tot de oorlogvoerende landen. Verschil lende verboden en bepalingen zijn uitge vaardigd, o.a. ten aanzien van het inter neeren van schepen en soldaten van oor' logvoerende mogendheden, de toelaatbare bewapening van koopvaardijschepen, het optuigen en bemannen van schepen en het uitrusten van vliegtuigen voor een der oorlogvoerende partijen, het geven van militaire inlichtingen, bezoeken der oor logsschepen, etc. In verband met de door de regeering bevolen beperking van het luchtverkeer, bestaat de mogelijkheid dat de luchtdoel- rie, de luchtdoelmitrailleurs en de militaire vliegtuigen op de in overtreding zynde luchtvaartuigen het vuur openen. Teneinde te voorkomen, dat als dan letsel wordt veroorzaakt door neervallende scherven of kogels, wordt de bevolking aangeraden °m, wanneer een dergelijke be schieting plaats vindt hetgeen onder meer merkbaar kan zyn door het springen van projectie len in de dekking te zoeken en daarbij binnenshuis van de ramen verwijderd te blijven. Voor het behoud van een goeden gang van zaken in de tegenwoordig omstan digheden vestigt de minister van econo mische zaken de aandacht op het vol gende: Op het oogenblik wordt de laatste hand gelegd aan een regeling, welke een rede lijke voorziening van de verschillende behoeften aan benzine in de naaste toe komst kan verzekeren. De houders van motorrijtuigen kunnen er intusschen op belangrijke wijze aan medewerken om ingrijpende maatregelen te voorkomen. Deze medewerking kunnen zü verleenen door het betrachten van groote zuinigheid. Op deze categorie van benzine verbruikers wordt daarom het beroep gedaan, om elk niet nood zakelijk gebruik, ongeacht voor zaken- of voor privé-doeleinden, van hun auto of motorrijwiel achterwege te laten. Ook moeten geen onnoodige eischen worden gesteld aan anderen, b.v. aan leveranciers, waardoor gebruik van het motorrijtuig moet wor den gemaakt. Indien binnen eenige dagen zou blijken, dat deze oproep niet het gewenschte resultaat heeft, zal op korten termijn tot het nemen van ingrijpende maatregelen moeten worden overgegaan. Eenige dagen geleden hebben wij gemeld, dat door den Kon. Ned. toeristenbond A. N. W. B. en de Kon. Ned. automobiel club, naar aanleiding van tal van vragen, een adres is gericht tot den minister van fi nanciën, met het verzoek spoedig te be slissen of de eigenaars van motorrijtuigen, die ten gevolge van de buitengewone om standigheden niet gebruikt kunnen worden, de vooruit betaalde wegenbelasting over den termijn gedurende welke zij hun mo torrijtuig niet kunnen benutten, al dan niet terugbetaald zullen krijgen. Op dit adres is thans door den mi nister beslist, dat „aan houders van motorrijtuigen, die door het departe ment van defensie in Augustus 1939 zijn gerequireerd, restitutie van de door hen betaalde motorrijtuigen-be lasting kan worden verleend van Septmber 1939 af". De belasting wordt terugbetaald op het kantoor waar de belastingkaart is afggeven. Indien zij, die op bovengenoemde wijze restitutie van vooruit betaalde wegenbe lasting hebben verkregen in den loop van een der maanden van het belastingjaar 19391940 opnieuw een motorrijtuig gaan gebruiken, zijn zij van den eersten van die maand af opnieuw motorrijtuigenbelasting verschuldigd. KOERIER DER DUITSCHE REGEERING OP SCHIPHOL. Gistermiddag te kwart over vijf arri veerde op Schiphol een JU 52 van de Deutsche Lufthansa op de Amsterdamsche luchthaven. Het was een speciale machine, de D.-A.Q.I.T., die uit Brussel kwam met vijf personen aan boord onder leiding van dr. Ritter, een specialen koerier van de Duitsche rijksregeering, die Donderdag j.1. met dezelfde machine uit Berlijn op Waal haven aankwam, waarna dr. Ritter zich met een speciale opdracht voor het over handigen van een mededeeling naar Den Haag begaf. Het toestel vloog naar Schip hol, vanwaar de Duitsche vertegenwoor diger zijn reis voortzette naar Brussel, waar hij eveneens een opdracht te ver vullen had en vanwaar hij heden via Schiphol naar Berlijn terugkeerde. De inzittenden werden begroet door den Duitschen consul-generaal te Amsterdam. Van bevoegde zijde vernemen wij, dat in verband met het geldende vervoerverbod voor granen, een regeling is getroffen om het vervoer van wintertarwe, winterrogge en wintergerst, bestemd voor den uit zaai, zooveel mogelijk doorgang te doen vinden. VOORZIENING MET VEEVOEDER. Naar wij van bevoegde zijde vernemen, stelt de regeering zich bij de utvoering van diverse maatregelen op het gebied van de veevoedervoorziening op het standpunt, dat de bestaande handelskanalen zooveel mogelijk ingeschakeld dienen te blijven. De veehouders zijn dus volkomen vrij 'n hun keus van den handelaar of coöperatieve vereeniging, van wien of waarvan zij hun veevoeder wenschen te betrekken. Het vervoer van deze zaaigranen naar schooningsinrichtingen en opslagplaatsen en het vervoer dezer granen van die inrichtin gen en opslagplaatsen naar de boerderij terug, kan geschieden op door de contro leurs der gewestelijke keuringsdiensten van den Nederlandschen algemeenen keurings dienst te Wageningen af te geven vervoer- bewijzen. Tot de afgifte dier bewijzen heb ben de provinciale voedselcommissarissen aan de bedoelde controleurs machtiging ver leend. Van deze regeling is slechts uitgezon derd de niet te velde goedgekeurde zaai- rogge. De teler, die zaaigranen wenscht te be trekken, dient zich by den plaatselijken bureauhouder van het district, waarin hy woonachtig is, te voorzien van een bestel bon. De door hem aangevraagde hoeveelheid zaaigranen, moet in overeenstemming zijn met de grootte en den aard van zijn be drijf. De teler geeft den bestelbon af aan dengene, van wien hy de zaaigranen betrekt, die op zijn beurt'tegen afgifte van dien bon een vervoerbewys by den plaatselijken bureauhouder van zyn district kan ver krijgen. De aandacht wordt er op gevestigd, dat de teler of kweeker alleen zaaigranen zal mogen betrekken van een anderen teler of kweeker van goedgekeurde zaden en alleen van een handelaar of coöperatie, met wie de Nederlandsche Akkerbouwcentrale te 's-Gra- venhage een overeenkomst heeft aangegaan. De handelaren of coöperaties worden on derscheiden in diegenen, die uitsluitend de van een plombe voorziene zaaigranen zullen mogen koopen en diegenen, die, behalve de evenbedoelde, ook ongeschoonde zaaigranen zullen mogen betrekken, waarvan de bewer king dan zal moeten plaats vinden onder toezicht van den Nederlandschen algemee nen keuringsdienst. Beide groepen zullen echter alleen geplombeerde granen mogen afleveren. Behalve de reeds bestaande plombe van den N.A.K. zal dan ook voor de niet te velde goedgekeurde zaaigranen een speciale plombe, een zoogenaamde V.V.O.-plombe, worden ingesteld, welke eveneens door de controleurs van den Nederlandschen alge meenen keuringsdienst zal worden aange bracht. De handelaren of coöperaties zullen zich voor de aanschaffing van zaaigranen dienen te voorzien van aankoopmachtigingen, welke worden verstrekt door of namens de provinciale voedselcommissarissen, die deze machtigingen alleen zullen afgeven aan die handelaren of coöperaties, die een overeen komst, als bovenbedoeld, met de Nederland sche Akkerbouwcentrale hebben aangegaan. Voorts ligt het in de bedoeling, het ver voer van monsterzendingen, tot een hoeveel heid van ten hoogste 3 kg. aan de geweste lijke keuringsdiensten van den Nederland schen algemeenen keuringsdienst, het rijks- proefstation voor zaadcontrole te Wagenin gen, den plantenziektenkundigendienst te Wageningen en het secretariaat van den Ne derlandschen algemeenen keuringsdienst te Wageningen, vrij te laten. Ten slotte wordt nog medegedeeld, dat de importeur zich voor ingevoerde partijen moet wenden tot den voedselcommissaris zijner provincie, teneinde een vervoerbewijs te verkrijgen. ADRESWIJZIGING RIJKSBUREAU VOOR RUBBER. Van de zyde van het ministerie van economische zaken wordt medegedeeld, dat het rijksbureau voor rubber, ingesteld by ministerieele beschikking d.d. 31 Au gustus 1939, met ingang van 4 September niet meer zal zijn gevestigd Bezuiden- houtscheweg 30, te 's-Gravenhage, doch zal zijn verplaatst naar Amsterdam, Hee rengracht 182, telefoon 49424. Alle aanvragen om vergunning voor de vei werking, den verkoop, de aflevering of het vervoer van rubber en voor den ver koop, de aflevering of het vervoer van oude en nieuwe autobanden dienen dus te worden gericht tot dit nieuwe adres te Amsterdam. In een persconferentie heeft prof. Goudriaan, president-directeur der Neder landsche spoorwegen een uiteenzetting gegeven van de maatregelen, welke de spoorwegen hebben getroffen ten aanzien, van 't burgerlijk vervoer. Met ingang van heden werd in overleg met den generalen staf besloten de beperkte dienstregeling, welke heden wederom is ingevoerd, aan merkelijk uit te breiden, waardoor aan zienlijke verbeteringen tot stand zijn ge komen. In verband met militaire maat regelen was het niet mogelijk de dienst regeling van 15 Mei 1939 voorloopig in eere te herstellen. De nieuwe dienstrege ling, welke is ingevoerd, benadert in vele gevallen toch den ouden toestand. Van vandaag af zal het geheele moderne ma terieel, zoowel electrisch als diesel in den ouden omvang volledig dienst doen. Op het rriddennet wordt een uu dienst ge reden. Op de overige trajecten is voor het meerendeel een twee-uur-dienst o.a. voor de verbindingen met Groningen, Fries land, Limburg en Zeeland ingevoerd. De directie koestert de hoop, dat reeds binnen enkele weken de dienstregeling bij de spoorwegen volkomen normaal zooals deze was op 15 Mei 1939 zal kunnen geschieden. Goederenvervoer. Voor wat betreft het goederenver voer kan worden medegedeeld, dat behoudens onvoorziene .imstandig- heden de oude toestand vrijwel zal kunnen worden benaderd. Alleen wordt er speciaal de aan dacht op gevestigd, dat ten opziente van wagenladingen het publiek wordt ver zocht het laden en lossen zoo vlug moge lijk te doen geschieden, zoodat zoowel het laden als het lossen niet langer dan één dag in beslag zal nemen. De aandacht van het publiek wordt bovendien nog gevestigd op twee belang rijke beperkende bepalingen, welke nog steeds van kracht zijn: le. vervoer van militairen en militaire goederen heeft den voorrang; 2e. zonder voorafgaande waarschuwing kan op hoog bevel een gedeelte van de dienstregeling buiten werking worden ge steld. Voor wat het laatste betreft zal de bres, welke dan in de dienstregeling wordt ge slagen zoo goed mogelijk worden gevuld door de inschakeling van autobusdiensten, zooals dit geschiedde op Vrijdag en Zaterdag j.1. Een dergelijke buiten-werkingstelling zal dan een volkomen normaal verschijn sel zijn en behoeft dan geen reden te zijn voor eenige verontrusting. Exemplaren van de nieuwe dienstrege ling zijn van heden af aan alle stations voor het publiek verkrijgbaar. De minister van sociale zaken heeft be paald voor alle bestuurders van vracht auto's in alle gemeente des rijks, dat van 3 tot en met 16 September a.s. ontheffing wordt verleend van het bepaalde bij de artikelen 25, 26, 29, 30 en 32 van het rij tijdenbesluit, zoodat le. een werktijd niet meer dan 14 uren; 2e. de gezamenlijke duur van de in één week vallende werktijden en gedeel ten van werktijden, niet meer dan 72 uren; 3e. in diensttijd niet meer dan 16 uren mag bedragen; 4e. dat een tusschen twee oreenvolgen de diensttijden gelegen rusttijd ten minste 10 uren moet bedragen. PRINS BERNHARD IN DEN RAAD VAN STATE. Z. K. H. prins Bernhard der Nederlan den woonde Zaterdagmiddag een der bui tengewone vergaderingen van den- Raad van State bij, welke in den laatsterj, tijd in verband met spoedeischende regeeringsont- werpen herhaaldelijk worden gehouden. De K.N.A.C. en de A.N.W.B. deelen mede, dat ingevolge de wet op de personeele belasting zij die zijn of zullen worden aan geslagen in de personeele belasting voor motorrijtuigen, vaartuigen of paarden, welke thans door het ryk zijn gevorderd, ontheffing dier belasting kunnen verkrijgen over de volle maanden van het jaar, die sinds die vordering nog niet waren ingetreden. Deze onthef fing wordt slechts verleend voor zoover in den loop van het jaar geen andere motorijtuigen, vaar tuigen of paarden worden aan geschaft. Van de afschaffing der motorrijtuigen, vaartuigen of paarden door den verkoop aan het rijk dient binnen zes weken aan gifte te worden gedaan by den inspecteur der directe belastingen, in wiens inspectie de aanslag is vastgesteld. De uitspraak op een zoodanige aangifte kan worden uit gesteld tot na afloop van het belasting jaar, dus tot na 31 December a.s. Men dient dus ook na indiening van het ver zoek om ontheffing eerst de nog restee- rende termijnen van den belastingaanslag te voldoen en verder de beslissing van den inspecteur af te wachten. De wettelijke bepalingen brengen mede, dat diegenen, wier motorijtuigen, vaar tuigen of paarden thans zijn gevorderd en die bijv. in December tot aanschaffing van andere overgaan, toch over de tusschen- liggende periode personeele belasting voor deze objecten moeten betalen. Ten aanzien van dezen regel, die als onbillijk wordt gevoeld, nu velen geheel buiten hun eigen wil van hun desbetreffend eigendom afstand moesten doen, zijn de K.N.A.C. en de A.N.W.B. diligent teneinde een betere voorziening te verkrijgen. Eveneens zullen deze vereenigingen de mogelijkheid onder het oog zien, gedeeltelijke ontheffing van belasting te verkrijgen voor motorrijtui gen, welke niet meer in gebruik zijn, door dat de eigenaar of houder werd gemobili seerd. Volgens de wettelijke bepalingen kan voor zulke motorrijtuigen, die buiten gebruik zijn gesteld, doch in bezit van den belastingplichtige blijven, alleen onthef fing worden verleend indien het voertuig het geheele jaar buiten gebruik is en daarvan vóór 15 Januari van het belasting jaar aan den betreffenden inspecteur der directe belastingen mededeeling wordt gedaan. Tenslotte vestigen de K.N.A.C. en de A.N.W.B. er de aandacht op, dat zij, die voor een gevorderd motorrijtuig, vaartuig of paard een ander in gebruik namen, waarvo' r door hen nog geen belastingaan gifte was gedaan, daarvan binnen 14 dagen na de in gebruikneming aangifte op de gewone formulieren voor de personeele belasting moet worden gedaan, onder ver melding, dat het voertuig, vaartuig of paard, waarvoor eerder aangifte werd ge daan, is afgeschaft. BEVEILIGING VAN HET ALGEMEEN RIJKSARCHIEF. Voor de beveiliging van het belangrijkste gedeelte van den inhoud van de algemeene rijksarchief-bewaarplaats te 's-Gravenhage is in de afgeloopen week zorg gedragen door het aan de instelling verbonden per soneel, bijgestaan door enkele vrijwillige krachten, die reeds werkzaam waren als hulp bij het ordenen van archivalia. In een speciaal daarvoor bestemde kel derruimte zyn de preciosa ondergebracht, zoowel als de documenten, welke uit histo risch oogpunt de meeste waarde hebben, als de charters met zegels, die als voorwerp uiterst kwetsbaar zyn, hebben in dit kel- dervertrek berging gevonden. Verder zijn reeds duizenden deelen van resolutiën, sen tentiën en andere akten opgestuwd in de constructief zeer sterke verwelven onder de eigenlijke bewaarplaats. Bij een bezoek, door den minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen ver gezeld door den chef der afdeelng kunsten en wetenschappen, aan het algemeen rijks archief gebracht, vond de algemeene rijks archivaris gelegenheid aan den minister uiteen te zetten, hoe de voortgang van het beveiligingswerk kan geschieden. Noor het Engelsch van ftededpprt d6Ze details zÜn geen officieel? Mjzonde 'ngen ®edaan> doch volgens onzen •gent \J6n corresP°ndent was de andere ^edenmo'enS eveneens gestolen werd, en herk rg^n y!"oe6 reeds in Vine Street Rian, dip6"! 6 sir Christopher als den beroof had"1 aangevaI*en en van zijn helm *tuk do°o°rg?g ^et *n de ..Cornet" aan één «tond in p n '1et m'dden van het blad der letterf611 d'kke, zwarte lijst en een an- den arrptt"'Pf' eon beknopte biografie van Van luidde*"1 afgedrukt. ^e kopregel daar- Sir chut^nKVlu??e" Vay'e- genoot Zii„ werd in 1896 geboren en school. Na Vi 0ple.'din8 in de St. James 81,18 Mi na= et0uitbreken van den oorlog ali officier h- dhurst. In 1915 werd hij 8esteld en koninklijke artillerie aan- wapen in ver- v i Werd opa eelingen aan drie fronten. «ruis, het rCOreerd met bet Militaire ^ienstverrj-L, eteeken voor Bijzondere 1918het Legioen van Werd hij zoo ernstig gewond, dat men voor zyn leven vreesde en het was pas tegen het einde van 1920, dat hij weer in het volledige bezit van zijn kracht was. In 1921 kwam zijn vader te overlij den, waardoor zoowel de titel, als het ge weldige uit de „Vayle" en andere staal- gieterijen verkregen vermogen op hem overging. In 1924 ging hij uit liefhebberij aan auto-rennen doen. Omstreeks 1927 was hij reeds een van de meest vooraanstaande coureurs van de wereld zoowel op den weg als op de baan. Omstreeks 1930 was hij in de Engelsch-sprekende wereld be kend en bemind want zijn populairiteit was enorm als: „Vlugge Vayle". Van de allervoornaamste successen, wel ke op zijn naam geboekt staan, noemen wij: de Fransche Grand Prix (twee keer ge wonnen), de Ulster Trope (twee keer ge wonnen) en het Brooklands Lapping Re cord (drie keer behaald). Sir Chistopher is eveneens een bekend cricket-speler en amateur-bokser. Den laat- sten tijd werd zijn naam voortdurend in één adem genoemd met dien van lady RossNairn, beter bekend onder haar too- n^elnaam Leda Fitzroy. Het gerucht liep, dat lady Ross-Nairn, die zich in 1928 van lord Ross-Nairn had laten scheiden, met sir Christopher verloofd was, doch drie maanden geleden werd de verloving van sir Christopher met miss Jane Frensham, de dochter van sir Hector Frensham, hoofd commissaris van politie, bekend gemaakt De huwelijksvoltrekking zou de volgende maand plaats hebben. Twee weken geleden echter werd de pers er van in kennis ge steld, dat het engagement verbroken was. Sindsdien zijn de oude geruchten weer naar voren gekomen en worden de namen van sir Christopher en lady Ross-Nairn weer met elkaar in verband gebracht. Jane, die de heele bladzijde reeds door gelezen had, las hoewel tegen haar wil ook dit laatste. Zij beet zich op de lip pen. En plotseling, zonder ook maar een oogenblik te denken aan de plaats waar zij was, of aan den man, die haar aangestaard had' frommelde zij de krant tot een harden bal in elkaar en wierp hem van zich af. Haar handen vielen in haar schoot en met zoo'n kracht grepen de lange vingers in el kaar, dat alle kleur uit haar knokkels trok. Zij' hoorde het geluid van een open zwaaiende deur achter zich. Het was koel in de lounge en de plotselinge warme luchtstroom, welke van de zon-doorstoofde straat binnenkwam, bracht haar tot het besef van haar omgeving terug. George, de geweldige portier, kwam nu voorbij haar tafeltje. Hij droeg zijn prachtige pet in zijn wit-gehandschoende hand en zijn kale schedel glansde eerbiedwaardig. In twee lange, doch daarom niet minder indruk wekkende schreden was hij by het tafeltje van den man, die Jane zoo had gefixeerd en boog zich daar zeer beleefd, maar drin gend overheen. „Sir!" baste hij. De man legde zijn krant neer. Geduren de een ondeelbaar moment bleef zijn blik, voordat hy' naar George keek, op Jane rusten. Toen keek hy George glimlachend in het gezicht. Jane zat hen gade te slaan. Alles wat maar dienen kon om haar afge martelde gedachten op iets anders te con- centreeren, desnoods slechts voor enkele seconden, was haar welkom. Zij luisterde nu naar George. Hij sprak op een voor zijn doen vertrouwelijken fluistertoon, doch zijn stem bulderde door de zachte bontheid van de lounge als het doffe gerommel van een op grooten afstand woedenden donder bui. „Ik heb u gewaarschuwd, sir!" hoorde zij George zeggen. „U kunt niet zeggen, dat ik u niet gewaarschuwd heb". De man aan het tafeltje stond op. Nu hij haar niet langer meer aanstaarde, nam zij hem eens goed op. Staande bleek hy iemand van niets meer dan middelbare lengte te zijn. Hij zag er evenwel kleiner uit dan hy in werkelijkheid was door de bijna buitensporige breedte van zijn schou ders. Hij was, hoe paradoxaal het ook moge klinken, mager en toch stevig. Ook kleedde hij zich goed en wel met een elegance, waarvan juist de ongewildheid een groot deel van haar geraffineerde, doch tevens groote artisticiteit uitmaakte. Hij had ver der een gladgeschoren, rechthoekig gezicht. Hy scheen een geziene en bekende bezoe ker te zyn. Jane, die zelf dikwijls in „Sa- varin" zat, vroeg zich met verwondering af, hoe het toch kon komen, dat zy hem daar nooit eens eerder gezien had. Enfin, zeker niet goed opgelet, of al vergeten, dacht ze. Zy luisterde naar hun gesprek, waaruit zy nu opmaakte, dat er moeilykhe- den over een auto waren. «Dat kunt u één keer doen, meneer", zei George. „U kunt het een dozijn keer doen, maar zooals ik u al zoo vaak heb gezegd, vroeg of laat krijgen ze u toch te pakken. Er is een nieuwe agent in deze wijk geko men naar mijn smaak 'n beetje een al te erge dienstklopper. Kijk, daar staat hy, en rekent u er maar op, dat hij daar net zoo lang blijft schilderen tot u er uitkomt. Hij neemt nu de bijzonderheden van uw auto op. Het beste wat u kunt doen, meneer Revel, is naar buiten gaan en hem nog wat meer in zijn boekje laten opschrijven en dan uw wagen even om te rijden". De man, die met meneer Revel aange sproken was, glimlachte. „Om sir Hector Frensham vijf guineas in zijn zak te stop pen?" Jane richtte zich met een rukje in haar stoel op, doch liet zich op hetzelfde oogen blik weer tegen de rugleuning vallen. Zy had er nooit aan gewend kunnen raken, dat haar vaders naam een gemeenzaam woord was geworden, waarvan ieder zich naar believen kon bedienen. „Ik loop nooit boeten op, George", ant woordde hij. „Al wat mij dit kost is een borrel voor jou, een telefoontje en tien shilling". George schudde met zijn kolossale hoofd. „Ik verzeker u, meneer, dat hy daar blijft wachten tot u er eindelijk uitkomt. U zult dit keer den dans niet ontspringen, me neer!" „Toch wel!" hield hy vol. „Ecoutez!" (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 9