tegen de wet
-teuiÉielou
vliegtuigen boven
ons
land.
Steenkoolvoorziening is
gewaarborgd.
Neutraliteitsproclamatie
uitgevaardigd.
Beperking luchtverkeer.
Een waarschuwing.
Beperking van het
benzineverbruik.
De wegenbelasting wordt
terugbetaald.
Regeling vervoer van
zaaigranen.
Uurdienstop het electrische
net.
Uitbreiding dienstregeling
der spoorwegen.
Tijdelijke wijziging rijtijden
besluit.
Personeele belasting ge
vorderde motorrijtuigen.
martin porlock.
nFRDE P' Ar>
ALKMAARSCHE COURANT VAN MAANDAG 4 SEPTEMBER 1939. 1
..aravenhage, 4 Septem-
De regeeringspersdienst
ber.
vliegtuigen natjonalileit dier
ïfiuigen kon niet worden vast-
geteSezien meestentijds boven
A®"fken werd gevlogen, was
Jet n^et vliegtuigen
„der vuur te nemen.
De Nederlandsche regeer,ng zal
heden elk van beide parken, on-
5er verwijzing naar den ernst
deze schending onzer door
beider beloften uitdrukkelijk er
kende onzijdigheid, u.tnood.gen
Onverwijld een onderzoek in te
stellen naar de vraag, of hare
strijdkrachten deze inbreuk heb
ben veroorzaakt en by bevesti
gen;'beantwoording alle maat
regelen te nemen om herhaling te
voorkomen.
Ten aanzien van het vervoer van
steenkolen kan worden medege
deeld, dat het wagenpark van de
spoorwegen geheel ten dienste is
gebleven van de Nederlandsche
daar dit wagentype
voor militaire
spoorwegen,
niet geschikt is
doeleinden.
Daar de productie van onze
mijnen vrijwel gelyk is met het
binnenlandsch verbruik geeft dit
den waarborg voor den komenden
winter, dat alle dan voorhanden
voorraden brandstoffen door het
geheele land per spoor kunnen
worden aangevoerd.
VGravenhage, 3 Sep
tember. De regeeringspers
dienst meldt:
Een hedenmiddag verschijnen
de buitengewone Staatscourant
bevat een neutraliteitsproclamatie
waarin de ministers van alge-
meene zaken a.i., van buitenland-
sche zaken, van justitie, van defen
sie en van koloniën, daartoe door
Hare Majesteit de koningin ge
machtigd, ter kennis brengen
van een ieder wien zulks aangaat,
dat de Nederlandsche regeering
ter zake van den oorlogstoestand,
die is ontstaan tusschen eenige
vreemde mogendheden, volstrekte
onzijdigheid zal in acht nemen.
De neutraliteitsproclamatie bestaat uit
23 artikelen, die de verhouding van Ne
derland, als neutrale mogendheid, regelt
tot de oorlogvoerende landen. Verschil
lende verboden en bepalingen zijn uitge
vaardigd, o.a. ten aanzien van het inter
neeren van schepen en soldaten van oor'
logvoerende mogendheden, de toelaatbare
bewapening van koopvaardijschepen, het
optuigen en bemannen van schepen en het
uitrusten van vliegtuigen voor een der
oorlogvoerende partijen, het geven van
militaire inlichtingen, bezoeken der oor
logsschepen, etc.
In verband met de door de regeering
bevolen beperking van het luchtverkeer,
bestaat de mogelijkheid dat de luchtdoel-
rie, de luchtdoelmitrailleurs en de
militaire vliegtuigen op de in overtreding
zynde luchtvaartuigen het vuur openen.
Teneinde te voorkomen, dat als
dan letsel wordt veroorzaakt door
neervallende scherven of kogels,
wordt de bevolking aangeraden
°m, wanneer een dergelijke be
schieting plaats vindt hetgeen
onder meer merkbaar kan zyn
door het springen van projectie
len in de dekking te
zoeken en daarbij binnenshuis van
de ramen verwijderd te blijven.
Voor het behoud van een goeden gang
van zaken in de tegenwoordig omstan
digheden vestigt de minister van econo
mische zaken de aandacht op het vol
gende:
Op het oogenblik wordt de laatste hand
gelegd aan een regeling, welke een rede
lijke voorziening van de verschillende
behoeften aan benzine in de naaste toe
komst kan verzekeren.
De houders van motorrijtuigen kunnen
er intusschen op belangrijke wijze aan
medewerken om ingrijpende maatregelen
te voorkomen. Deze medewerking kunnen
zü verleenen door het betrachten van
groote zuinigheid.
Op deze categorie van benzine
verbruikers wordt daarom het
beroep gedaan, om elk niet nood
zakelijk gebruik, ongeacht voor
zaken- of voor privé-doeleinden,
van hun auto of motorrijwiel
achterwege te laten. Ook moeten
geen onnoodige eischen worden
gesteld aan anderen, b.v. aan
leveranciers, waardoor gebruik
van het motorrijtuig moet wor
den gemaakt.
Indien binnen eenige dagen zou
blijken, dat deze oproep niet het
gewenschte resultaat heeft, zal op
korten termijn tot het nemen van
ingrijpende maatregelen moeten
worden overgegaan.
Eenige dagen geleden hebben wij gemeld,
dat door den Kon. Ned. toeristenbond A. N.
W. B. en de Kon. Ned. automobiel club,
naar aanleiding van tal van vragen, een
adres is gericht tot den minister van fi
nanciën, met het verzoek spoedig te be
slissen of de eigenaars van motorrijtuigen,
die ten gevolge van de buitengewone om
standigheden niet gebruikt kunnen worden,
de vooruit betaalde wegenbelasting over
den termijn gedurende welke zij hun mo
torrijtuig niet kunnen benutten, al dan niet
terugbetaald zullen krijgen.
Op dit adres is thans door den mi
nister beslist, dat „aan houders van
motorrijtuigen, die door het departe
ment van defensie in Augustus 1939
zijn gerequireerd, restitutie van de
door hen betaalde motorrijtuigen-be
lasting kan worden verleend van
Septmber 1939 af". De belasting wordt
terugbetaald op het kantoor waar de
belastingkaart is afggeven.
Indien zij, die op bovengenoemde wijze
restitutie van vooruit betaalde wegenbe
lasting hebben verkregen in den loop van
een der maanden van het belastingjaar
19391940 opnieuw een motorrijtuig gaan
gebruiken, zijn zij van den eersten van die
maand af opnieuw motorrijtuigenbelasting
verschuldigd.
KOERIER DER DUITSCHE REGEERING
OP SCHIPHOL.
Gistermiddag te kwart over vijf arri
veerde op Schiphol een JU 52 van de
Deutsche Lufthansa op de Amsterdamsche
luchthaven. Het was een speciale machine,
de D.-A.Q.I.T., die uit Brussel kwam met
vijf personen aan boord onder leiding van
dr. Ritter, een specialen koerier van de
Duitsche rijksregeering, die Donderdag j.1.
met dezelfde machine uit Berlijn op Waal
haven aankwam, waarna dr. Ritter zich
met een speciale opdracht voor het over
handigen van een mededeeling naar Den
Haag begaf. Het toestel vloog naar Schip
hol, vanwaar de Duitsche vertegenwoor
diger zijn reis voortzette naar Brussel,
waar hij eveneens een opdracht te ver
vullen had en vanwaar hij heden via
Schiphol naar Berlijn terugkeerde.
De inzittenden werden begroet door den
Duitschen consul-generaal te Amsterdam.
Van bevoegde zijde vernemen wij,
dat in verband met het geldende
vervoerverbod voor granen, een
regeling is getroffen om het vervoer
van wintertarwe, winterrogge en
wintergerst, bestemd voor den uit
zaai, zooveel mogelijk doorgang te
doen vinden.
VOORZIENING MET VEEVOEDER.
Naar wij van bevoegde zijde vernemen,
stelt de regeering zich bij de utvoering van
diverse maatregelen op het gebied van de
veevoedervoorziening op het standpunt,
dat de bestaande handelskanalen zooveel
mogelijk ingeschakeld dienen te blijven.
De veehouders zijn dus volkomen vrij 'n
hun keus van den handelaar of coöperatieve
vereeniging, van wien of waarvan zij hun
veevoeder wenschen te betrekken.
Het vervoer van deze zaaigranen naar
schooningsinrichtingen en opslagplaatsen en
het vervoer dezer granen van die inrichtin
gen en opslagplaatsen naar de boerderij
terug, kan geschieden op door de contro
leurs der gewestelijke keuringsdiensten van
den Nederlandschen algemeenen keurings
dienst te Wageningen af te geven vervoer-
bewijzen. Tot de afgifte dier bewijzen heb
ben de provinciale voedselcommissarissen
aan de bedoelde controleurs machtiging ver
leend. Van deze regeling is slechts uitgezon
derd de niet te velde goedgekeurde zaai-
rogge.
De teler, die zaaigranen wenscht te be
trekken, dient zich by den plaatselijken
bureauhouder van het district, waarin hy
woonachtig is, te voorzien van een bestel
bon. De door hem aangevraagde hoeveelheid
zaaigranen, moet in overeenstemming zijn
met de grootte en den aard van zijn be
drijf. De teler geeft den bestelbon af aan
dengene, van wien hy de zaaigranen betrekt,
die op zijn beurt'tegen afgifte van dien bon
een vervoerbewys by den plaatselijken
bureauhouder van zyn district kan ver
krijgen.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat
de teler of kweeker alleen zaaigranen zal
mogen betrekken van een anderen teler of
kweeker van goedgekeurde zaden en alleen
van een handelaar of coöperatie, met wie de
Nederlandsche Akkerbouwcentrale te 's-Gra-
venhage een overeenkomst heeft aangegaan.
De handelaren of coöperaties worden on
derscheiden in diegenen, die uitsluitend de
van een plombe voorziene zaaigranen zullen
mogen koopen en diegenen, die, behalve de
evenbedoelde, ook ongeschoonde zaaigranen
zullen mogen betrekken, waarvan de bewer
king dan zal moeten plaats vinden onder
toezicht van den Nederlandschen algemee
nen keuringsdienst. Beide groepen zullen
echter alleen geplombeerde granen mogen
afleveren.
Behalve de reeds bestaande plombe van
den N.A.K. zal dan ook voor de niet te velde
goedgekeurde zaaigranen een speciale
plombe, een zoogenaamde V.V.O.-plombe,
worden ingesteld, welke eveneens door de
controleurs van den Nederlandschen alge
meenen keuringsdienst zal worden aange
bracht.
De handelaren of coöperaties zullen zich
voor de aanschaffing van zaaigranen dienen
te voorzien van aankoopmachtigingen,
welke worden verstrekt door of namens de
provinciale voedselcommissarissen, die deze
machtigingen alleen zullen afgeven aan die
handelaren of coöperaties, die een overeen
komst, als bovenbedoeld, met de Nederland
sche Akkerbouwcentrale hebben aangegaan.
Voorts ligt het in de bedoeling, het ver
voer van monsterzendingen, tot een hoeveel
heid van ten hoogste 3 kg. aan de geweste
lijke keuringsdiensten van den Nederland
schen algemeenen keuringsdienst, het rijks-
proefstation voor zaadcontrole te Wagenin
gen, den plantenziektenkundigendienst te
Wageningen en het secretariaat van den Ne
derlandschen algemeenen keuringsdienst te
Wageningen, vrij te laten.
Ten slotte wordt nog medegedeeld, dat de
importeur zich voor ingevoerde partijen
moet wenden tot den voedselcommissaris
zijner provincie, teneinde een vervoerbewijs
te verkrijgen.
ADRESWIJZIGING RIJKSBUREAU
VOOR RUBBER.
Van de zyde van het ministerie van
economische zaken wordt medegedeeld,
dat het rijksbureau voor rubber, ingesteld
by ministerieele beschikking d.d. 31 Au
gustus 1939, met ingang van 4 September
niet meer zal zijn gevestigd Bezuiden-
houtscheweg 30, te 's-Gravenhage, doch
zal zijn verplaatst naar Amsterdam, Hee
rengracht 182, telefoon 49424.
Alle aanvragen om vergunning voor de
vei werking, den verkoop, de aflevering of
het vervoer van rubber en voor den ver
koop, de aflevering of het vervoer van
oude en nieuwe autobanden dienen dus te
worden gericht tot dit nieuwe adres te
Amsterdam.
In een persconferentie heeft prof.
Goudriaan, president-directeur der Neder
landsche spoorwegen een uiteenzetting
gegeven van de maatregelen, welke de
spoorwegen hebben getroffen ten aanzien,
van 't burgerlijk vervoer. Met ingang van
heden werd in overleg met den generalen
staf besloten de beperkte dienstregeling,
welke heden wederom is ingevoerd, aan
merkelijk uit te breiden, waardoor aan
zienlijke verbeteringen tot stand zijn ge
komen. In verband met militaire maat
regelen was het niet mogelijk de dienst
regeling van 15 Mei 1939 voorloopig in
eere te herstellen. De nieuwe dienstrege
ling, welke is ingevoerd, benadert in vele
gevallen toch den ouden toestand. Van
vandaag af zal het geheele moderne ma
terieel, zoowel electrisch als diesel in den
ouden omvang volledig dienst doen. Op
het rriddennet wordt een uu dienst ge
reden.
Op de overige trajecten is voor het
meerendeel een twee-uur-dienst o.a. voor
de verbindingen met Groningen, Fries
land, Limburg en Zeeland ingevoerd. De
directie koestert de hoop, dat reeds binnen
enkele weken de dienstregeling bij de
spoorwegen volkomen normaal zooals
deze was op 15 Mei 1939 zal kunnen
geschieden.
Goederenvervoer.
Voor wat betreft het goederenver
voer kan worden medegedeeld, dat
behoudens onvoorziene .imstandig-
heden de oude toestand vrijwel zal
kunnen worden benaderd.
Alleen wordt er speciaal de aan
dacht op gevestigd, dat ten opziente van
wagenladingen het publiek wordt ver
zocht het laden en lossen zoo vlug moge
lijk te doen geschieden, zoodat zoowel het
laden als het lossen niet langer dan één
dag in beslag zal nemen.
De aandacht van het publiek wordt
bovendien nog gevestigd op twee belang
rijke beperkende bepalingen, welke nog
steeds van kracht zijn:
le. vervoer van militairen en militaire
goederen heeft den voorrang;
2e. zonder voorafgaande waarschuwing
kan op hoog bevel een gedeelte van de
dienstregeling buiten werking worden ge
steld.
Voor wat het laatste betreft zal de bres,
welke dan in de dienstregeling wordt ge
slagen zoo goed mogelijk worden gevuld
door de inschakeling van autobusdiensten,
zooals dit geschiedde op Vrijdag en
Zaterdag j.1.
Een dergelijke buiten-werkingstelling
zal dan een volkomen normaal verschijn
sel zijn en behoeft dan geen reden te zijn
voor eenige verontrusting.
Exemplaren van de nieuwe dienstrege
ling zijn van heden af aan alle stations
voor het publiek verkrijgbaar.
De minister van sociale zaken heeft be
paald voor alle bestuurders van vracht
auto's in alle gemeente des rijks, dat van
3 tot en met 16 September a.s. ontheffing
wordt verleend van het bepaalde bij de
artikelen 25, 26, 29, 30 en 32 van het rij
tijdenbesluit, zoodat
le. een werktijd niet meer dan 14 uren;
2e. de gezamenlijke duur van de in
één week vallende werktijden en gedeel
ten van werktijden, niet meer dan 72 uren;
3e. in diensttijd niet meer dan 16 uren
mag bedragen;
4e. dat een tusschen twee oreenvolgen
de diensttijden gelegen rusttijd ten minste
10 uren moet bedragen.
PRINS BERNHARD IN DEN RAAD VAN
STATE.
Z. K. H. prins Bernhard der Nederlan
den woonde Zaterdagmiddag een der bui
tengewone vergaderingen van den- Raad
van State bij, welke in den laatsterj, tijd in
verband met spoedeischende regeeringsont-
werpen herhaaldelijk worden gehouden.
De K.N.A.C. en de A.N.W.B.
deelen mede, dat ingevolge de
wet op de personeele belasting
zij die zijn of zullen worden aan
geslagen in de personeele belasting
voor motorrijtuigen, vaartuigen of
paarden, welke thans door het ryk
zijn gevorderd, ontheffing dier
belasting kunnen verkrijgen over
de volle maanden van het jaar,
die sinds die vordering nog niet
waren ingetreden. Deze onthef
fing wordt slechts verleend voor
zoover in den loop van het jaar
geen andere motorijtuigen, vaar
tuigen of paarden worden aan
geschaft.
Van de afschaffing der motorrijtuigen,
vaartuigen of paarden door den verkoop
aan het rijk dient binnen zes weken aan
gifte te worden gedaan by den inspecteur
der directe belastingen, in wiens inspectie
de aanslag is vastgesteld. De uitspraak op
een zoodanige aangifte kan worden uit
gesteld tot na afloop van het belasting
jaar, dus tot na 31 December a.s. Men
dient dus ook na indiening van het ver
zoek om ontheffing eerst de nog restee-
rende termijnen van den belastingaanslag
te voldoen en verder de beslissing van den
inspecteur af te wachten.
De wettelijke bepalingen brengen mede,
dat diegenen, wier motorijtuigen, vaar
tuigen of paarden thans zijn gevorderd en
die bijv. in December tot aanschaffing van
andere overgaan, toch over de tusschen-
liggende periode personeele belasting voor
deze objecten moeten betalen. Ten aanzien
van dezen regel, die als onbillijk wordt
gevoeld, nu velen geheel buiten hun
eigen wil van hun desbetreffend eigendom
afstand moesten doen, zijn de K.N.A.C. en
de A.N.W.B. diligent teneinde een betere
voorziening te verkrijgen. Eveneens zullen
deze vereenigingen de mogelijkheid onder
het oog zien, gedeeltelijke ontheffing van
belasting te verkrijgen voor motorrijtui
gen, welke niet meer in gebruik zijn, door
dat de eigenaar of houder werd gemobili
seerd. Volgens de wettelijke bepalingen
kan voor zulke motorrijtuigen, die buiten
gebruik zijn gesteld, doch in bezit van den
belastingplichtige blijven, alleen onthef
fing worden verleend indien het voertuig
het geheele jaar buiten gebruik is en
daarvan vóór 15 Januari van het belasting
jaar aan den betreffenden inspecteur der
directe belastingen mededeeling wordt
gedaan.
Tenslotte vestigen de K.N.A.C. en de
A.N.W.B. er de aandacht op, dat zij, die
voor een gevorderd motorrijtuig, vaartuig
of paard een ander in gebruik namen,
waarvo' r door hen nog geen belastingaan
gifte was gedaan, daarvan binnen 14 dagen
na de in gebruikneming aangifte op de
gewone formulieren voor de personeele
belasting moet worden gedaan, onder ver
melding, dat het voertuig, vaartuig of
paard, waarvoor eerder aangifte werd ge
daan, is afgeschaft.
BEVEILIGING VAN HET ALGEMEEN
RIJKSARCHIEF.
Voor de beveiliging van het belangrijkste
gedeelte van den inhoud van de algemeene
rijksarchief-bewaarplaats te 's-Gravenhage
is in de afgeloopen week zorg gedragen
door het aan de instelling verbonden per
soneel, bijgestaan door enkele vrijwillige
krachten, die reeds werkzaam waren als
hulp bij het ordenen van archivalia.
In een speciaal daarvoor bestemde kel
derruimte zyn de preciosa ondergebracht,
zoowel als de documenten, welke uit histo
risch oogpunt de meeste waarde hebben, als
de charters met zegels, die als voorwerp
uiterst kwetsbaar zyn, hebben in dit kel-
dervertrek berging gevonden. Verder zijn
reeds duizenden deelen van resolutiën, sen
tentiën en andere akten opgestuwd in de
constructief zeer sterke verwelven onder de
eigenlijke bewaarplaats.
Bij een bezoek, door den minister van
onderwijs, kunsten en wetenschappen ver
gezeld door den chef der afdeelng kunsten
en wetenschappen, aan het algemeen rijks
archief gebracht, vond de algemeene rijks
archivaris gelegenheid aan den minister
uiteen te zetten, hoe de voortgang van het
beveiligingswerk kan geschieden.
Noor het Engelsch van
ftededpprt d6Ze details zÜn geen officieel?
Mjzonde 'ngen ®edaan> doch volgens onzen
•gent \J6n corresP°ndent was de andere
^edenmo'enS eveneens gestolen werd,
en herk rg^n y!"oe6 reeds in Vine Street
Rian, dip6"! 6 sir Christopher als den
beroof had"1 aangevaI*en en van zijn helm
*tuk do°o°rg?g ^et *n de ..Cornet" aan één
«tond in p n '1et m'dden van het blad
der letterf611 d'kke, zwarte lijst en een an-
den arrptt"'Pf' eon beknopte biografie van
Van luidde*"1 afgedrukt. ^e kopregel daar-
Sir chut^nKVlu??e" Vay'e-
genoot Zii„ werd in 1896 geboren en
school. Na Vi 0ple.'din8 in de St. James
81,18 Mi na= et0uitbreken van den oorlog
ali officier h- dhurst. In 1915 werd hij
8esteld en koninklijke artillerie aan-
wapen in ver-
v i Werd opa eelingen aan drie fronten.
«ruis, het rCOreerd met bet Militaire
^ienstverrj-L, eteeken voor Bijzondere
1918het Legioen van
Werd hij zoo ernstig gewond,
dat men voor zyn leven vreesde en het
was pas tegen het einde van 1920, dat hij
weer in het volledige bezit van zijn kracht
was. In 1921 kwam zijn vader te overlij
den, waardoor zoowel de titel, als het ge
weldige uit de „Vayle" en andere staal-
gieterijen verkregen vermogen op hem
overging. In 1924 ging hij uit liefhebberij
aan auto-rennen doen. Omstreeks 1927 was
hij reeds een van de meest vooraanstaande
coureurs van de wereld zoowel op den
weg als op de baan. Omstreeks 1930 was
hij in de Engelsch-sprekende wereld be
kend en bemind want zijn populairiteit
was enorm als: „Vlugge Vayle".
Van de allervoornaamste successen, wel
ke op zijn naam geboekt staan, noemen wij:
de Fransche Grand Prix (twee keer ge
wonnen), de Ulster Trope (twee keer ge
wonnen) en het Brooklands Lapping Re
cord (drie keer behaald).
Sir Chistopher is eveneens een bekend
cricket-speler en amateur-bokser. Den laat-
sten tijd werd zijn naam voortdurend in
één adem genoemd met dien van lady
RossNairn, beter bekend onder haar too-
n^elnaam Leda Fitzroy. Het gerucht liep,
dat lady Ross-Nairn, die zich in 1928 van
lord Ross-Nairn had laten scheiden, met
sir Christopher verloofd was, doch drie
maanden geleden werd de verloving van
sir Christopher met miss Jane Frensham,
de dochter van sir Hector Frensham, hoofd
commissaris van politie, bekend gemaakt
De huwelijksvoltrekking zou de volgende
maand plaats hebben. Twee weken geleden
echter werd de pers er van in kennis ge
steld, dat het engagement verbroken was.
Sindsdien zijn de oude geruchten weer
naar voren gekomen en worden de namen
van sir Christopher en lady Ross-Nairn
weer met elkaar in verband gebracht.
Jane, die de heele bladzijde reeds door
gelezen had, las hoewel tegen haar wil
ook dit laatste. Zij beet zich op de lip
pen. En plotseling, zonder ook maar een
oogenblik te denken aan de plaats waar zij
was, of aan den man, die haar aangestaard
had' frommelde zij de krant tot een harden
bal in elkaar en wierp hem van zich af.
Haar handen vielen in haar schoot en met
zoo'n kracht grepen de lange vingers in el
kaar, dat alle kleur uit haar knokkels trok.
Zij' hoorde het geluid van een open
zwaaiende deur achter zich. Het was koel
in de lounge en de plotselinge warme
luchtstroom, welke van de zon-doorstoofde
straat binnenkwam, bracht haar tot het
besef van haar omgeving terug. George, de
geweldige portier, kwam nu voorbij haar
tafeltje. Hij droeg zijn prachtige pet in zijn
wit-gehandschoende hand en zijn kale
schedel glansde eerbiedwaardig. In twee
lange, doch daarom niet minder indruk
wekkende schreden was hij by het tafeltje
van den man, die Jane zoo had gefixeerd
en boog zich daar zeer beleefd, maar drin
gend overheen.
„Sir!" baste hij.
De man legde zijn krant neer. Geduren
de een ondeelbaar moment bleef zijn blik,
voordat hy' naar George keek, op Jane
rusten. Toen keek hy George glimlachend
in het gezicht. Jane zat hen gade te slaan.
Alles wat maar dienen kon om haar afge
martelde gedachten op iets anders te con-
centreeren, desnoods slechts voor enkele
seconden, was haar welkom. Zij luisterde
nu naar George. Hij sprak op een voor zijn
doen vertrouwelijken fluistertoon, doch
zijn stem bulderde door de zachte bontheid
van de lounge als het doffe gerommel van
een op grooten afstand woedenden donder
bui.
„Ik heb u gewaarschuwd, sir!" hoorde zij
George zeggen. „U kunt niet zeggen, dat ik
u niet gewaarschuwd heb".
De man aan het tafeltje stond op. Nu hij
haar niet langer meer aanstaarde, nam zij
hem eens goed op. Staande bleek hy
iemand van niets meer dan middelbare
lengte te zijn. Hij zag er evenwel kleiner
uit dan hy in werkelijkheid was door de
bijna buitensporige breedte van zijn schou
ders. Hij was, hoe paradoxaal het ook moge
klinken, mager en toch stevig. Ook kleedde
hij zich goed en wel met een elegance,
waarvan juist de ongewildheid een groot
deel van haar geraffineerde, doch tevens
groote artisticiteit uitmaakte. Hij had ver
der een gladgeschoren, rechthoekig gezicht.
Hy scheen een geziene en bekende bezoe
ker te zyn. Jane, die zelf dikwijls in „Sa-
varin" zat, vroeg zich met verwondering
af, hoe het toch kon komen, dat zy hem
daar nooit eens eerder gezien had. Enfin,
zeker niet goed opgelet, of al vergeten,
dacht ze. Zy luisterde naar hun gesprek,
waaruit zy nu opmaakte, dat er moeilykhe-
den over een auto waren.
«Dat kunt u één keer doen, meneer", zei
George. „U kunt het een dozijn keer doen,
maar zooals ik u al zoo vaak heb gezegd,
vroeg of laat krijgen ze u toch te pakken.
Er is een nieuwe agent in deze wijk geko
men naar mijn smaak 'n beetje een al te
erge dienstklopper. Kijk, daar staat hy, en
rekent u er maar op, dat hij daar net zoo
lang blijft schilderen tot u er uitkomt. Hij
neemt nu de bijzonderheden van uw auto
op. Het beste wat u kunt doen, meneer
Revel, is naar buiten gaan en hem nog wat
meer in zijn boekje laten opschrijven en
dan uw wagen even om te rijden".
De man, die met meneer Revel aange
sproken was, glimlachte. „Om sir Hector
Frensham vijf guineas in zijn zak te stop
pen?"
Jane richtte zich met een rukje in haar
stoel op, doch liet zich op hetzelfde oogen
blik weer tegen de rugleuning vallen. Zy
had er nooit aan gewend kunnen raken,
dat haar vaders naam een gemeenzaam
woord was geworden, waarvan ieder zich
naar believen kon bedienen.
„Ik loop nooit boeten op, George", ant
woordde hij. „Al wat mij dit kost is een
borrel voor jou, een telefoontje en tien
shilling".
George schudde met zijn kolossale hoofd.
„Ik verzeker u, meneer, dat hy daar blijft
wachten tot u er eindelijk uitkomt. U zult
dit keer den dans niet ontspringen, me
neer!"
„Toch wel!" hield hy vol. „Ecoutez!"
(Wordt vervolgd).