DKW
f 1035,-
1°0 jaar geleden reed
de eerste trein.
Onderzoekspoedontwerpen
door den senaat.
Uitstel ontslag van dienst
plichtigen.
de
Periodiek verlof van
militairen.
Een verzoek aan de
vervoerders.
Het incident met de R. 5.
De lezing van het Duitsche
nieuwsbureau.
De vestigingswet klein
bedrijf aangepast.
Benzine-besparing
gebiedend noodzakelijk]
Hoe het begon.
TWEEDE BLAD,
Parlement.
De Eerste Kamer is gisteravond in de af-
deelingen bijeen geweest ter onderzoek van
de belangrijkste wetsontwerpen, welke
Woensdag aan de andere zijde van het Bin
nenhof waren afgedaan, o.a. de wet gebruik
vervoermiddelen, de noodwetjes en techni-
schen aard en een aantal contingenteeringen.
Er ware ook vele naturalisatie-ontwerpen
bij, maar deze werden voor een later afdee-
lingsonderzoek bewaard, zooals we uit den
mond van den voorzitter in de korte open
bare vergadering, welke aan de bijeenkomst
in de afdeeling voorafging, vernamen.
Mr. van Vessem (n.s.b.), die iets tegen na
turalisaties heeft, zooals men weet, stond al
in de spreekhouding, toen de voorzitter het
besluit der centrale afdeeling mededeelde,
maar ging blijkbaar gerust weer zitten,
toen hij hoorde, dat dien avond geen stroom
van naturalisaties verwerkt behoefde te wor
den.
Vanmiddag zal de Eerste Kamer in het
openbaar behandelen, wat zij nog gereed kan
krijgen.
Gister is afgekondigd Staatsblad
no. 589a, houdende een kon. be
sluit van 14 September 1939,
waarbjj, uit overweging, dat de
internationale politieke toestand
hei wenscheiyk maakt, de sterkte
van de land- en zeemacht voors
hands niet belangrijk te vermin
deren, is bepaald, dat het ontslag
van de dienstplichtigen, die
krachtens art. 43 eer3te lid der
dienstplichtwet met ingang van
1 October 1939 uit den dienst
zouden worden ontslagen, tot
nader order wordt uitgesteld.
De regeeringspersdienst meldt: De mi
nister van defensie verzoekt de directies
van de onderscheiden tramwegmaatschap
pijen alsmede de ondernemers van autobus-
en bootdiensten, militairen, die aanvangende
16 September a.s. met periodiek verlof ver
trekken, voor rijksrekening te vervoeren
zoowel voor de heen- als voor de terugreis.
Aan voornoemde militairen wordt voorloo-
pig een eenvoudige verlofpas verstrekt, wel
ke geteekend moet zijn door den compag
nies-, batterij-, eskadrons-, detachemcnts-
of overeenkomstigen commandant. Verzocht
wordt tegen afgifte van deze verlofpas een
plaatsbewijs voor den heen- en terugrit
(vaart) met een geldigheidsduur vah meer
dan één dag te willen verstrekken. Verreke
ning geschiedt door het departement van
defensie.
De regeeringspersdienst meldt nader:
Wellicht ten overvloede vestigt de minister
van defensie er de aandacht van cómpag-
niets-, batterij-, eskadrons-, detachemenls-
en overeenkomstige commandanten op dat
an de met verlof vertrekkende militairen
een afzonderlijke verlofpas moet worden
verstrekt voor elk te bezigen vervoermiddel
geldig zoowel voor de heen- als voor de
terugreis.
Naar aanleiding van het bericht
van den regeeringspersdienst inzake
het incident op de Wadden-eiland
den, waarbij het Nederlandsche
marinevliegtuig R. 5 na door een
Duitsch militair vliegtuig te zijn
aangevallen en tot daling te zijn
gedwongen is vergaan, meldt het
Duitsche nieuwsbureau uit Berlijn:
„Ter hoogte van Ameland buiten de
Nederlandsche territoriale wateren werd
Woensdagmiddag om 2 uur 21 een Neder-
landsch watervliegtuig, een Fokker, dat
op een Duitschen verkenner afkwam, door
dit vliegtuig omlaag geschoten. Het Neder
landsche vliegtuig sloeg bij de daling over
den kop. De Duitschp machine, welke pas
na de daling de Nederlandsche nationaliteit
van het andere vliegtuig vaststelde, is on
danks de woelige zee gedaald en heeft de
vier man van de equipage aan boord geno
men. De Nederlanders werden naarNorder-
ney gebracht. Bij allen werden slechts
lichte wonden vastgesteld: kneuzingen en
ontvellingen; een man had een schot door
een teen. De Nederlanders hebben ver
klaard, dat hun manoeuvre in de richting
van het Duitsche vliegtuig verkeerd is ge
weest, te meer daar zij zelf nog uit de zon
kwamen, zoodat het onmogelijk was hun
nationaliteit te herkennen. Het verhoor is
nog gaande. Een tweede tot hulpverleening
gezonden Duitsch watervliegtuig is op de
plaats van het ongeluk slecht neergekomen
en kon nog slechts het Nederlandsche
eiland Ameland bereiken".
Het Duitsche nieuwsbureau voegt aan dit
bericht nog toe:
„Nederland is natuurlijk vastbe
sloten zijn neutraliteit tegen iederen
overval te verdedigen. Des te meer
is dit ongelukkige toeval té betreu
ren, waaraan een Nederlandsch
vliegtuig is ten offer gevallen en
waardoor Nederlandsche vliegers
ernstig in gevaar werden gebracht.
Anderzijds kan de bemanning
van het Duitsche verkenningsvlieg
tuig geen verwijt worden gemaakt.
Het betreft hier een samenloop van
ongelukkige omstandigheden, welke
in tijden van oorlog niet te vermij
den zijn".
HET VERKEER TUSSCHEN
DUIT8CHLAND EN NEDERLAND.
Visum verplicht.
Het Duitsche consulaat-generaal te Am
sterdam meldt: Naar het voorbeeld van
verscheidene andere landen heeft ook de
Duitsche regeering besloten, voor het ver
keer tusschen Duitschland en Nederland 'n
visum verplicht te stellen.
Dientengevolge is vanaf 12 September j.1.
de overschrijding der Duitsche rijksgrenzen
(in- en uitreis) voor alle personen, die
ouder zijn dan 6 jaar, ongeacht of zij Duit-
scher of buitenlander zijn, alleen nog maar
met een na dat tijdstip afgegeven Duitsch
visum geoorloofd. Houders van Duitsche
paspoorten, die zich óp dat tijdstip in het
buitenland bevinden, hebben echter voor-
loopig voor de heenreis naar Duitschland
geen visum noodig (wel echter voor de te
rugreis).
Ingediend is een wetsontwerp tot
wijziging der vestigingswet klein
bedrijf 1937. Aan de memorie van
toelichting tot dit wetsontwerp is
het volgende ontleend;
Nu in verband met de huidige buitenge
wone omstandigheden talrijke ondernemers
en beheerders van inrichtingen, waarin een
tak van detailhandel, ambacht of kleine nij
verheid wordt uitgeoefend, ten aanzien
waarvan de vestigingswet kleinbedrijf 1937
toepassing vindt, in werkelijken militairen
dienst geroepen zijn, is gebleken, dat zich
terzake van de vervanging van de betrok
kenen moeilijkheden voordoen, o.m. in ver
band met den wettelijken eisch, dat slechts
personen, die aan de gestelde vestigings-
eischen voldoen, daarvoor in aanmerking
komen. Verder zou vasthouden aan derge
lijke vestigingseischen bij voortzetting van
het bedrijf in geval van heropening van
zaken, welke gesloten zijn in verband met
opkomst in werkelijken dienst van den on
dernemer, op ernstige bezwaren stuiten.
Teneinde dgze moeilijkheden te onder
vangen en tevens een behoorlijke naleving
van de wettelijke voorschriften te verzeke
ren, heeft de minister van economische
zaken gemeend, de totstandkoming van een
algemeene voorziening voor gevallen n,s
deze te moeten bevorderen, welke is neer
gelegd in een nieuw in de vestigingswet
ltleinbedrijf op te nemen artikel.
De voorgestelde regeling komt
hiero" neer, dat dien ondernemers,
die zelf of wier beheerders in het
eerstbedoelde geval verkeeren, een
bijzondere vergunning zal worden
verleend, welke hun toestaat, een
waarnemend beheerder in dienst te
nemen, die niet aan de vastgestelde
vestigingseischen behoeft te vol
doen. Een waarnemend beheerder
zal evenwel niet langer dan tot het
tijdstip van terugkeer tot den nor
malen toestand als zoodanig werk
zaam kunnen blijven.
Op gelijke wijze zal den ondernemer, die
zijn zaak heeft moeten sluiten in verband
met zijn opkomst in werkelijken dienst,
worden vergund de door hem gestaakte be
drijfsuitoefening na terugkeer uit werkelij
ken dienst te hervatten.
Het scheen gewenscht, een regeling, als
hiervoren bedoeld, volledigheidshalve ook
van toepassing te doen zijn gedurende een
z.g. „spertijd".
DE KOLENVOORRADEN IN ONS
LAND.
De minister van economische zaken deelt
mede, dat de directeur van het rijkskolen-
bureau aan alle hem bekende verbruikers
met een jaarverbruik van meer dan 500 ton
aan vaste brandstoffen nf een daarmede
gelijk te stellen hoeveelheid fabrieksturf,
een vragenlijst ter invulling heeft doen toe
komen, teneinde een juist overzicht te ver
krijgen van de aanwezige voorraden van,
alsmede van de behoeften aan vaste brand
stoffen hier te lande.
Voor zoover hiervoor in aanmerking ko
mende verbruikers een dergelijke vragen
lijst tot op heden niet mochten ontvangen,
wordt dezen in hun eigen belang aangera
den hiervan ten spoedigste bericht te geven
aan het rijkskolenbureauj Carnegielaan 12
te 's-Gravenhage.
DE WINTER KOMT.
Zorgt voor de mannen te velde.
Mevrouw A. E. Meijer van den Berg, Har-
tenluststraat 12 te Bloemendaal, verzoekt
ons opname van het volgende:
De dagen beginnen te korten, de hitte zal
spoedig plaats maken voor vochtigheid
en? koude! De strenge winter van het
afgeloopen jaar heeft vele huizen geruïneerd
en nu moeten wij waken dat onze militairen
niet door dezen vijand geteisterd worden.
Niet genoeg kunnen zij beschermd worden
tegen dezen strengen vorst, die elk jaar z'n
heerschappij toont.
Thans is een comité gevormd met volle
medewerking van defensie, Pietersz. Coen-
straat 97, Den Haag, dat met de allergrootste
energie aan het werk wil gaan met breiwerk
of wollen stukken te vervaardigen. De be
hoefte is groot en laten wij eensgezind met
de meest welgemeende vriendschap hand
aan hand gaan om ook deze diensten aan te
bieden aan ons klein, maar ach zoo dierbaar
Vaderland.
Door heel Nederland doe ik thans een be
roep op het groot vrouwelijk gevoel van
jong en od, ook in de Overzeesche Ge
westen, om sub-comité's te vormen voor het
maken van mutsen over de ooren sluitend,
shawls, handschoenen, wanten, kniestukken,
kousen, buikbanden, plastrons. Nog enkele
stappen en de koude staat statig voor de
deur. Warm kunnen wij zitten bij den haard,
terwijl deze mannen niet ontzien kunnen
worden, als de plichten des Vaderlands hen
roepen.
Ook spreek ik een hartig woordje tot de
mannen, die rustig en kalm aan den huise-
lijken haard, genietend van eigen kring,
zijn gebleven, die beschermd, verdedigd wor
den, die kunnen vluchten naar de schuilkel
ders of veilige oorden. De handen van hen
zullen zeer zeker verkeerd staan voor het
genoemd werk, doch zij die niet meer kun
nen doen, kunnen rijksdaalders, guldens,
kwartjes, geven. Kortom alles is welkom
voor de a.s. St. Nicolaas- en Kerstdagen.
De bedragen kunnen uitsluitend gestort
worden op Gironummer 25424 mob. kruis
met de aanduiding Defensie, Jan Pietersz.
Coenstraat 97, Den Haag. De kledingstuk
ken en 't materiaal kunnen uitsluitend opge
stuurd worden naar het bestuur te Bloemen
daal motto „Neerlandsch Mannen", Harten-
lustlaan 12. Van hieruit zal op aanwijzing
van generaal Cramor de distributie plaats
hebben.
Ik zou het zeer op prijs stellen kleine
mededeelingen te ontvangen van de sub-
comité's om de notities vast te stellen voor
latere dagen en openlijk kenbaar te maken
als volslagen rust ingetreden is. Hetgeen mij
zeer aangenaam zal zijn, is het contact met
allen om zoodoende den stêvigen band te
voelen van Neerlandsch Vrouwen „Holland-
Indië".
OVERTREDERS VAN HET
HAMSTERVERBOD BEKEURD.
De Haarlemsche politie treedt den laat-
sten tijd zeer streng op tégen winkeliers,
die de wet tegen prijsopdrijving en het
hamsterverbod overtreden. Hoewel reeds
verscheidene processen-verbaal z{jn Opge
maakt, blijkt dit voor anderen nog geen
reden te zijn om met hun ongeoorloofde
practijken op te houden. Zoo heeft de
politie thans een winkelier bekeurd, die
naar 18 adressen in verschillende deelen
dês lanris te groote hoeveelheden koffie en
thee had verzonden, waarvoor bovendien
geen afleveringsbewijs was verstrekt. De
boeken van den winkelier zijn in beslag
genomen en tegen de 18 afremers zal
eveneens proces-verbaal worden opge
maakt.
De automobiel met het
laagste brandstofver
bruik blijft de DKW-
wagen.
Levering direct uit voor
raad zonder orijsver
andering.
Importeur voor Nederland:
HART NIBBRIG ENGREEV6 N.V,.Pirkitreetf1t Den Hm,
BLIJFT VANAF
Agent voor Noordelijk Noordholland'
Jan Moejes, Heer Hugowaard, Tel. 26
NEDERLANDSCHE HEIDE
MAATSCHAPPIJ.
51ste algemeene vergadering,
De 51ste algemeene vergadering van de
Nederlandsche Heidemaatschappij, welke
heden en morgen te Groningen wordt ge-
houden, werd vanmiddag om één in de
„Harmonie" geopend door den voorzitter
mr. J. C. A. M. v. d. Mortel. In zijn ope
ningsrede zeide hij o.m.:
Ongetwijfeld zal, evenals in de jaren 19U
tot 1918 weer een dringend beroep gedaan
worden op allen, die bij de bodemproductie
betrokken zijn, deze zoo hoog mogelijk op te
voeren. De mogelijkheden om tot grootere
oogsten te komen dan in die jaren het ge
val was, zijn ongetwijfeld aanwezig. De Ne
derlandsche Heidemaatschappij stelt zich
evenals in de mobilisatiejaren van 1914-1918
weer geheel ter beschikking van de over
heid, om mede te werken aan de economi
sche weerbaarheid van ons volk.
NIEUWBENOEMDE KAMERLEDEN.
De voorzitter van het centraal stembu
reau heeft in de vacature, ontstaan door
het niet aannemen van zijn benoeming
door dr. H. Colijn, tot lid van de Tweede
Kamer benoemd verklaard mr. J. A. de
Wilde te 's-Gravenhage.
Het centraal stembureau heeft in de
vacature ontstaan door het bedanken »!r
lid door dr. W. de Vlug? tot lid vah
Eerste Kamer benoemd verklaard der.
heer T. Nauta te Dantumawoude.
Naar wij vernemen zal de heer Nauta
deze benoeming niet aanvaarden, ten einde
de benoeming van dr. Colijn tot eerste
Kamerlid mogelijk te maken.
De boterheffing. - Het bedrag van de
heffing cn steunuitkeering op boter is, be
houdens tusschentijdsche wijziging, voor de
week van 14 tot 21 September vastgesteld
op 60 cent per kg.
Puffend, steunend en ratelend
waggelde het eerste treintje over
de ijzeren spoorstaven tusschen
Haarlem en Amsterdam. De inzitten
den waren zich diep bewust zeer
groote waaghalzen te zijn, die aan
het bereiken van een fantastische
snelheid van dertig kilometer per
uur misschien wel hun leven zouden
opofferen
Langs de route keken de brave burgers
verschrikt naar het monster dat „heelemaal
overbodig was". Hadden de diligence en de
trekschuit niet altijd behoorlijk voor het ver
voer gezorgd?
Maar vooruitziende lieden wisten of ver
moedden, dat hier op 20 September 1839,
tusschen Haarlem en Amsterdam niet alleen
een technische rariteit werd getoond, doch
dat dit bet begin was van een nieuw tijdperk
in de geschiedenis van het Nederlandsche
verkeer.
Honderd jaren zijn verstrekenOp
de Spoorwegtentoonstelling in Amsterdam
kan men thans zien hoeveel er veranderde,
hoezeer de stoomwagen van weleer getrans
formeerd werd tot een imposant vervoer
middel, hoe het bedrijfje groeide tot een
organisatie die haar draden spint over de
geheele wereld, die landen en volkeren
nauwer verbindt. Ook juist in deze ener-
veerende dagen blijkt welk een rol de trein
speelt in het leven.
Maar wat wisten de Nederlanders uit de
jaren voor 1839 daarvan? Zij beseften in
de verste verte niet, dat de eerste trein niet
de bevrediging was van de onzinnige eischen
van een aantal doordrijvers. De diligence en
de trekschuitZij deden het best! En
toen, volgens oud-vaderlandsch gebruik een
commissie was gevormd om een onderzoek
in te stellen naar de mogelijkheden bleken
de sceptici de meerderheid te hebben. Zij
deelden aan koning Willem I mede, dat er
wel een vergunning verleend zou kunnen
worden, maar dat daardoor geenszins in een
levendige behoefte werd voorzien
De koning was het volkomen met zijn ad
viseurs eens. Hij sprak er dan ook met be
vreemding over, dat men een spoorweg
wenschte aan te leggen, ter verbinding van
twee steden, die door een goed bevaarbaar
kanaal waren te bereiken en dan nog wel
door een landstreek waarvan de bodem wel
op een moeras geleek.
Tien trekschuiten per dag.
Neen, het was raadselachtig, dat eenige
betweters een ijzeren paard wilden loslaten.
De trekschuit had maar twee en een half uur
noodig om van Haarlem naar de hoofdstad
te gaan. Er waren maar liefst tien verbin
dingen per dag! (A propos: er rijden tegen
woordig 19 treinen per dag in een tijd van
veertien minuten).
Niettegenstaande dezen twijfel zetten de
drie stoutmoedige pioniers, L. J. J. Serru-
rier, R. Ie Chevalier en W. C. Bade hun
plan door. De eerste twee waren kooplieden,
wier fortuin hen in staat stelde het hoofd te
bieden aan de vrij onzekere kansen van een
bedri,jf, dat eerder op tegenstand dan op
medewerking moest rekenen, en de derde
was civiel ingenieur. In 1839 werd hij opge
volgd door den heer F. W. Conrad, eveneens
een ingenieur van groote bekwaamheid.
Op 1 Juni 1836 werd de concessie ver
leend voor de exploitatie met behulp van
stoomkracht enpaarden. Men had dus
blijkbaar nog niet veel begrip van snelhe
den.
De tegenstanders van de concessie vond
men echter niet alleen by adviseurs des ko-
nings. Talloos waren de bezwaren die van
alle zijden werden geopperd en die tenslotte
werden weerlegd in een memorie welke als
De eerste trein, die tusschen Amsterdam en Haarlem reed.
antwoord diende op den stortvloed van al
lerlei geschriften, couranten-artikelen en
ingezonden stukken. Overigens hadden zelfs
de Kamers van Koophandel in Amsterdam
en Rotterdam zich ook verzet, op grond van
de vermeende nadeelen die de handel én de
industrie zouden ondervinden
Bij de concessie was bepaald, dat de spoor-
weg zou beginnen te Amsterdam aan de
I Noordzijde van de trekvaart op Haarlem
tegenover De Eenhonderd Roe. In Haarlem
zou de lijn moeten strekken tot aan het
einde van de daar gelegen tuinen. Aldus
was het begin- en het eindpunt precies af
gebakend, maar men kon niet voorkomen,
dat de bewoners van de streek tusschen de
twee stations zich danig ongerust begonnen
te gevoelen. Mén was bang voor zoo'n
monster, men vreesde groote onheilen, als
de wagons met duizelingwekkende vaart
voorbij zouden suizen
Schutting in Halfweg.
In Halfweg vooral was men ner
veus. En op veler aandrang werd
dan ook besloten „om het ijzige van
de passage" te verminderen door het
bouwen van een hooge schutting
tusschen de spoorbaan en den
straatweg, hoog genoeg om de lo
comotieven en dus ook de wagens
buiten het gezichtveld te houden.
Aan weerszijden van het hoogst gevaar
lijke punt zou een slagboom worden opge
steld, waarvan de gesloten of geopende
stand het al of niet passeeren van een trein
zouden aankondigenDeze schutting had
een lengte van twee honderd meter en be
stond uit een geheel gesloten ondergedeelte
en een jalousievorming bovengedeelte, te
zamen vftf meter hoog.
En dit was slechts een van de problemen
die opgelost moesten worden en die in later
jaren zich vermenigvuldigden toen het
noodzakelijk bleek terreinen te onteigenen
voor de uitbreidingen en de eigenaren op
alle mogelijke wijzen de spoorwegen dwars
zaten en uit hun bezit een fortuin trachtten
te verkrijgen.
Maar inmiddels werd, nadat de concessie
was verleend, naarstig gearbeid aan den aan
leg van de spoorbaan op breed spoor, dat tot
1864 werd gehandhaafd. En tevens werden
regelementen samengesteld, waaraan de
reizigers zich moesten houden. Zij werden
b.v. verzocht om zich vijftien minuten voor
het vertrek op het station te bevinden. „Ba-
gagie van reizigers" zoo heette 't verder „of
eenige andere goederen, die men verlangt
Zooals het vroeger was.
vervoerd te hebben, is men verpligt om ten
minste V» uur voor het vertrek in de daar
toe ingerigte kantoren te brengen. Er wor
den geen plaatsbriefjes voor andere uren
ven vertrek afgegeven, gedurende het half
uur dat aan 't vertrek vooraf gaat, doch zal
men zich overigens gedurende den geheelen
dag van plaatsbriefjes aan de kantoren der
ontvangers op de stationsplaatsen kunnen
voorzien. Men kan zijn kaartje ook in den
trein koopen."
De vertrekuren waren vastgesteld voor
Amsterdam cp 8, 10, 3 en 5 uur en voor
Haarlem op 9, 2, 4 en 6 uur. De prijzen
voor de verschillende klassen der open wa
gens, genaamd diligence, char k bancs en
waggon, waren respectievelijk 1.20 0 80
en 0.40. Twintig kilogram bagage mocht
men vrij meenemen.
De groote dag.
En zoo kwam dan de groote dag
voor de spoorwegen in Nederland:
de openstelling van het eerste tra
ject. De officieële-plechtigheid vond
plaats op Vrijdag 20 September
1839 en vele autoriteiten waren naar
Amsterdam gegaan om het wonder
te aanschouwen.
Om één uur des namiddags - het was een
drukte en bedrijvigheid van belang bii De
Eenhonderd Roe - zou het vertreksein
worden gegeven. En alles verliep vol
gens program, ofschoon uit het volgende su-
miere verslag nu niet zoozeer blijkt dat de
toenmalige journalisten overtuigd' waren
van het groote oogenblik dat zij meemaak
ten: „Heden heeft de Inwijding van den
Haarlemmer Spoorweg plaats gehad Tegen
1 ure kwamen de verschillende autoriteiten
der stede Amsterdam en Haarlem en verdere
genoödigden, waaronder een aanzienW
aantal dames, aan het stationskanaal alw
de muzijk der schutterij zich deed hoor
Het lokaal was smaakvol versierd; van,
ten prijkte eene fagade met het Amste
sche en Haarlemsche wapen; het. ge
gebouw was met vlaggen en de deur
groen versierd; ook binnen waren e
len zoowel met draperieën als bl°eme r
in de hoeken geplaatst waren, en een
goede uitwerking deden, gedecoreer
daarop plaatste men zich in de y
die door beide de locomotieven, de jnsge.
en de Arend getrokken werden, en
lijks alle keurig met vlaggedoek w e|(
sierd. De trein bestond uit vier jjche
vier char-è-bancs en de groote
diligence; in een der waggons we
hoornblazers der Schutterij geP aa weg
zich van tijd tot tijd deden hoordn;( uur af-
naar Haarlem werd in circa een
gelegd; aldaar wachtte het geze stsd
muzijkkorps van de schutterij uj(Voér-
Haarlem, dat eenige muzijkstukoeliiks
de, waarna de terugtocht 'ns tgtion te
een half uur geschiedde; aan he
Amsterdam was een keurig c°'la gn0oiit'
reedheid gebragt, waaraan al d n<jgch«P"
den deel namen, die met eenen v tvjerinf
pelfjken disch deze belangrijke
besloten." leden-
Aldus geschiedde het een eeuw go ongCiJjk:
de twijfelaars kregen al heel ga het pu"
Op 24 September werd de tre]n <jag ver"
bliek opengesteld en den eers QCtober
voerde men 1850 personen cn oassag'erS
schatte men het aantal vervoe
reeds op 20000
belooning-
de
Zoo kreeg het initiatief zun geboten
Nederlandsche Spoorwegen w tege
en gingen welgemoed het ee
moet.