I
i
l
l
t
l
De Dieren-
I
I
Inlijving lichting
1940.
Jamboree.
flodiopcaocamwa
bliiktieJorden en moet op die plaats en
gedood woi z01-gvuldig naar meer
^^tnen coloradokever bij
let op-abdappelroo,en.
"o®®®
De K.L.M. bestaat 20 jaar.
De huidige positie van het
bedrijf.
zorg voor gemobiliseerden.
mobilisatie-moeilijkheden in
den groentenhandel.
twee militairen bij botsing
zwaar gewond.
cyaankalivergiftiging te
maastricht.
paxketpostveRvoer naar
frankrijk.
opbrengst gala-PRMIERE „BOEFJT"
ten bate van „pro juventute".
motorrijder aangereden
door vrachtauto.
tuEEUE BLAD.
mogeliikheid bestaat, dat thans
D8»r n van aardappelen colorado-
bij het rooien gevonden op
kever5 den iBdit insect dezen zomer in
plaatst- w»? opgemerkt is geworden,
bet ,0°fnl den plantenziektenkundigen
wordt dooi rooien er nauw.
dV Vftebetten of in den grond de
beurig °P t zwarte strepen op de dek-
gele keve:r ig is. indien dit het geval
schilden aa het jnsect onmiddellijk
de ,Sn in den «rond «eeocht worden.
eX£ n« moet dadelijk van het voorko-
T ntfifte gedaan worden ten gemeen
ten aa"g, jnlevering van de gevonden
tehuizf °n bevers, opdat door den plan-
en g6Henkundigen dienst de noodige
tenZ!rSelen tot uitroeiing van het insect
niaa ifftce genomen kunnen worden.
ter P ,g Van het grootste belang, dat alle
j Vht bii het rooien aan de mogelijk-
aa"j 7n het voorkomen van den colora-
^vlver"geschonken wordt, want dan is
w nog mogelijk hem op de plaatsen
h T hii gevonden wordt, uit te roeien en
Erdoor wordt verspreiding van het
SS in de omgeving het volgende jaar
met alle onaangename gevolgen daarvan
voorkomen.
Donderdag 5 October.
HILVERSUM, 301,5 M. (AVRO-
uitz.) 8.— Evtl. ANP-ber., hierna
orgelspel. 8.15 Gr.pl. 10.— Morgen
wijding. 10.15 Gewijde muziek (gr.
pij 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Om
roeporkest mmv. solisten. (11.35
Deel.) 12.30 Gr.pl. (12.45 Evtl. ANP-
(jer j.Avro-Amus.-orkest. 1.30
Renova-septet en solist (opn.) 2.10
Gr.pl. 2.20 Orgelspel. 2.40 Piano-
voordr. 3.10 Avro-Aeolianorkest.
4__ Voor zieken en thuiszittenden.
4,30 Viool en piano. 5.— Jeugdhalf-
uur. 5.30 Avro-Amus.-orkest. 6.30
Sporthalfuur. 7.— Voor de kinde
ren. 7.05 Avro-dansorkest. 7.35 De
rechten en plichten van de onzij
dige staat, causerie. 8.— ANP-ber,
jnededeelingen. Evtl. vraag en ant
woord. 8.25 Concertgebouworkest
en solisten. (In de pauze gr.pl. i
10.30 Gr.pl. 11.— ANP-ber. Hierna
tot 12.— Martin Roman en zijn
dansorkest.
HILVERSUM, 1875 en 414,4 M.
(8.—9.15 en 11.—2.— KRO, de
NCRV van 10.—1,.— en 2.—12.—
8.— ANP-ber. 8.05—9.15 en 10—
Gr.pl. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gr.
pi. 11.30 Godsd. causerie. 12.Ber.
12.15 KRO-orkest. (12.45—1.15
ANP-ber. en gr.pl.) 2.Handwerk-
uurtje. 2.55 Gr.pl. 3.Vrouwen
halfuur. 3.303.55 Gr.pl. 4.Bij
bellezing. 5.Gr.pl. 5.15 Handen
arbeid voor de jeugd. 5.45 Orgelspel
6.45 Al hun wijsheid wordt verslon
den, causerie. 7.Ber. 7.15 Journ.
weekoverzicht. 7.45 Metaalbewer
king: 2. Gereedschappen. 8.ANP-
en herh. SOS-ber. 8.15 Bijeenkomst
van de 3 Geref. jeugdbonden. 10.
ANP-ber., act. halfuur. 10.30 All
Round sextet. 11.30 Gr.pl. Ca. 11.50
—12.Schriftlezing.
ENGELAND, 391 en 449 M„ RADIO
PARIS, 1648 M. Geen opgave ont
vangen.
KEULEN, 456 M. 6.20 H. Hage-
stedt's orkest. 8.50 Gr.pl. 11.Zang.
11.20 Populair progr. 12.20 Omroep-
kleinorkest. 2.35 Populair concert.
3.20 Omroeporkest. 4.35 Kamermu
ziek. 5.30 Gr.pl. 6.Kamermuziek.
6.20 Concerten.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M
12.20 en 1.30—2.20 Gr.pl. 5.20 Zang.
5.50, 6.50, 7.20 en 7.45 Gr.pl. 8.20
Radiotooneel met muziek. 9.50 en
10.30—11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.35 Gr.
pl. 12.50 Omroepdansorkest. 1.10 Gr.
pl. 1.30 Omroepdansorkest. 1.50
2.20 Gr.pl. 6.35 Pianovoordr. 6.50
Omroepdansorkest. 7.35 Gr.pl. 8.20
Uitz, voor soldaten. 8.50 Gr.pL 9.20
Het Omroepsymph.-orkest. 10.30
11.20 Het Belgisch pianokwartet.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.40 Omroepkleinorkest, H. J. Fier'-
ke's kwintet en solisten. 10.20 Ber.
10.40 Omroeporkest. 12.20 Ber.
GEMEENTELIJKE
RADIODISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.10.50, D.sender
10.5011.Keulen 11—12.20,
Brussel VI. 12.20—14.20, Keulen
14.2014.50, D.sender 14.50—15.05,
Banmarks Radio 15.05—16.50, Keu-
en 16.50—17.20 Brussel VL 17.20—
18.35, Motala 18.35—19.20, Brussel V0
VI. 12.2014.20, Keulen D.sender (J
4.50—15,05,, Danmarks Radio 15.05 ijtk
--16.50, Keulen 16.50—17.20, Brussel f,
VI. 17.20—18.35, Motala 18.35—19.20,
Brussel VI. 19.10—19.35, Brussel Fr. O
13.35 19.50, Motala 19.50—20.30,
■Uanmarks Radio 20.30—22.20, Brus- X
-SeUl. 22.20—23.20, Boedapest 23.20
Lijn 4: Brussel VI. 8—8.20, Scott. «ft
q ®'20-8-30. Brussel VI. 8.30— X
^0. Scott. Reg. 9.20—12.20, Brussel V
i'n - ~13,05' Parijs Radio 13.05
-•14.30, Brussel Fr. 13.30—14.20,
uon Reg" 14.2015.20, Keulen
£20-16.20, Scott. Reg. 16.20—18.35,
1S9A Fr- 18'35—19-20, Scott. Reg.
i ParÜs R- 19.50—20.20,
20 aq6"* 20.2020.35, Brussel Fr.
21 3S~~D ll05, Scott- Re«- 21.05—
1 ®russel Fr. 21.35—22.20, Keu-
23 on ^°~22'30. Hossel Fr. 22.30—
Bwwnrks Rdio 23.20—24.—.
In 5: Diversen.
Op 7 October a.s. is het twintig jaar gele
den, dat de acte van oprichting van de Ko-
nmklijke Luchtvaart Maatschappij voor Ne
derland en koloniën N.V. bij notaris jhr. mr.
J. H. Stoop te 's-Gravenhage werd gepas-
seerd. Al begon het eigenlijke luchtverkeer
pas op 17 Mei 1920, de K.L.M. zelf bestaat
dus Zaterdag a.s. twintig jaar.
vV*T^e gegevens> die de directeur der
K.L.M., de heer A. Plesman, over het be
dt ïjf heeft verstrekt, ontleenen wij het vol
gende: De K.L.M. beschikt thans over een
vloot van 32 Douglas-vliegtuigen, n.L elf
van het type D.C. 2 en 21 van het type D.C.
3, die behooren tot het beste materiaal, dat
op de internationale verkeerslijnen vliegt,
alsmede 9 kleinere vliegtuigen, Koolhoven
en Fokker, die gebruikt worden voor bij
zondere diensten en in West-Indië een
vloot van 2 Fokker F 18-machines en 4 van
het type Lockheed 14. De bestelling van een
vloot van viermotorige groote en snelle
vliegtuigen stond op het programma.
Op het oogenblik, dat het Europeesche
conflict uitbrak, had de K.L.M. in dienst
1916 menschen. Hiervan waren 72 vlieg
tuigbestuurders in Europa en 6 vliegtuigbe
stuurders in West-Indië. Bij den technischen
dienst waren werkzaam 576 personen op
Schiphol, 14 op Waalhaven en 36 in West-
Indië. Hierbij zijn ook begrepen de boord-
mecaniciens. Tot het overige vliegende per
soneel behooren 25 stewards en 21 air-hos-
tesses, 49 radio-telegrafisten in Europa en 5
in West-Indië. Bij alle overige diensten wa
ren dan nog 1112 personen werkzaam.
Het ergste van den huidigen toestand is,
dat het bedrijf al deze mrnc:hen geen werk
meer kan geven.
Alles wordt gedaan, om zooveel mogelijk
menschen aan het werk houden. De tech
nische dienst, met zijn voortreffelijke outil
lage, kan doorwerken, dank zij het feit, dat
deze dienst kan werken voor de militaire
luchtvaart. Het boekhoudpersoneel getraind
o» de moderne kantoormachines, kon even
eens direct geplaatst worden, en voor het
corps chauffeurs vond men plaats bij de
veldoost. Het administratief personeel
tracht men onder të brengen bij crisis
diensten, wat het voordeel heeft, dat bij te
rugkeer van normale omstandigheden, als
de K.L.M. dit personeel weer noodig heeft,
de crisisdiensten overbodig worden.
Maar om de piloten en een groot deel van
het vliegend personeel aan het werk te
kunnen houden, moet er gevlogen worden
en hier kunnen energie noch vindingrijkheid
helpen. Van het totale personeel zijn thans
meer dan 300 man gemobiliseerd, terwijl on
geveer 150 man bij andere bedrijven zyn
ondergebracht.
Zooals de toestand thans is, zal verdere
inkrimping onvermijdelijk zyn.
Het ingekrompen luchtnet.
Van het uitgebreide Europeesche luchtnet
is niet veel meer overgebleven dan de ver
binding met Scandinavië en de lijn Amster
damBrussel. De oorlogvoerende landen
geven niet gemakkelijk toestemming om
over hun grondgebied te vliegen en het ziet
ei niet naar uit, dat hierin binnenkort ver
andering komt, al is de kans niet uitgeslo
ten, dat over eenigen tyd weer naar Enge
land gevlogen zal kunnen worden.
Gelukkig kan de Amsterdam—Batavia-
route, zij het ook voorloopig, slechts twee
maal per week, in stand worden gehouden,
dank zij het feit, dat er voor post en passa
giers een redelijke treinverbinding Amster
dam—Napels is. Engelsche passagiers be
reiken Napels door Frankrijk via/Parijs. Dc
totale reisduur is weliswaar gestegen tot 8
dag, maar dat is nog aanzienlijk sneller dan
per boot en hoeveel jaar is het tenslotte nog
maar geleden, dat men bij het denkbeeld
alleen van een dergelijken reisduur de han
den ineen sloeg van verbazing?
Voor het onderhouden van den Indië-
dienst tweemaal per week van Napels uit,
beschikt men ten zuiden van de Alpen over
zes Indië-machines, die zich daar bevonden
toen de luchtverbinding met Nederland
verbroken werd. Zoodra er eenige klaarheid
is omtrent de ontwikkeling van de politieke
verhoudingen rondom de Middellandsche
zee in de naaste toekomst, zal de K.L.M.
trachten nog drie Douglas D.C. 3-vliegtuigen
naar Italië te dirigeeren, omdat het met ne
gen machines mogelijk is den dienst naar
Indië weer driemaal per week te vliegen.
De K.L.M. zal zoo noodig nieuwe trajec
ten gaan vliegen. „We moeten zooveel mo
gelijk zien te vliegen" aldus de heer
Plesman „waar men ons de kans laat, in
of buiten Europa. We moeten onze vlieg
tuigbestuurders zoo lang mogelijk aan het
werk zien te houden, opdat we aanstonds
over dit voortreffelijke corps kunnen be
schikken, wanneer de toestanden normaal
worden en we onze volle activiteit kunnen
hervatten.
De K.L.M. kan overigens weinig anders
doen dan afwachten.
Voor deze toekomst moeten wij waken.
Daarom moeten wij er nu naar streven, om
onze organisatiekern intact te houden, op
dat wij aanstonds, het werk kunnen hervat
ten, wanneer de omstandigheden daartoe de
kans geven".
Protestantsch christelijk comité
ingesteld.
In een gisteren te Utrecht gehouden bij
eenkomst van vertegenwoordigers van ver
schillende christelijke organisaties die op
onderscheiden gebied werkzaam zijn, is
definitief besloten tot de instelling van een
protestantsch-christelijk comité voor dc be
hartiging van de geestelijk-zedelijke be
langen der gemobiliseerden. Dit comité
beoogt coördineerend en stimuleerend te
werken op den arbeid, die ten behoeve
van de gemobiliseerden door allerlei orga
nisaties van protestantsch-christelijke rich
ting wordt verricht. Het staat onder lei
ding van den oud-minister van bl"n€""
landsche zaken en financiën mr. J. A.
Wilde te 's-Gravenhage.
rijksbureau voor metalen.
De minister van economische zaken deelt
mede, dat de directeur van het rijksbureau
voor metalen heeft besloten de tot dusver
geldende algemeene dispensatie van het ver
bod, bedoeld in het tweede lid van artikel 6
van de metaalbeschikking 1939, no. 1, zooals
deze intusschen is gewijzigd en aangevuld,
niet te verlengen.
De directeur zal evenwel onverwijld aan
ondernemingen, welke by het rijksbureau
voor metalen zijn ingeschreven, tot weder
opzegging toe een vergunning verleenen tot
het verrichten van de in het tweede lid van
artikel 6 der vorengenoemde beschikking
bedoelde handelingen, onder bepaalde voor
waarden. Onder andere zal de betrokken
onderneming, voor zoover zij metalen koopt
van, verkoopt of aflevert aan, dan wel be
werkt of verwerkt ten behoeve van onder
nemingen, deze handelingen slechts mogen
verrichten, indien de laatstbedoelde onder
nemingen bij het rijksbureau zijn ingeschre-
De bond van kleinhandelaren in aard
appelen, groenten en fruit in Nederland
schrijft ons:
De moeilijkheden welke voortkomen
uit de mobilisatie van onze weermacht,
doen zich inzonderheid gevoelen in die
bedrijven waarvan het hoofd van het ge
zin werd opgeroepen. De vrouw bleef in
die gevallen alleen achter, soms geas
sisteerd door onvoldoende, en ongeschool
de hulp. Dit is in de groenten- en fruit
handel een groote handicap, omdat het in
deze branche gewoonte is, dat de produc
ten door den man op de markt of op de
veiling gekocht moeten worden. Zijn
routine en vakkennis stellen hem in staat
op de meest tactische wijze de producten
te koopen, welke hij noodig heeft voor
zijn bedrijf. De vrouw kan hem dus moei
lijk vervangen en het is dan ook niet
onwaarschijnlijk, dat de consument niet
altijd precies die kwaliteit product
krijgt, welke hij gewend was anders te
koopen. Ook bij den verkoop doen zich
moeilijkheden voor. Niet altijd kan op tijd
worden bezorgd, omdat men over onvol
doende, en niet geschoold personeel be
schikt.
Wij kunnen ons volkomen de ontevre
denheid van de huisvrouw indenken, doch
het neemt niet weg, dat wij een ernstig
beroep doen op de Nederlandsche huis
vrouw om toch de moeilijkheden van de
gemobiliseerde distribuanten niet te ver-
grooten, doch zooveel mogelijk in hun
zaken te blijven koopen, ook al is er soms
aanleiding tot klachten.
Laat zoo weinig mogelijk bezorgen,
waardoor gij den arbeid van de vrouw
verlicht. Gij dient daarmede een nationaal
belang.
De detaillist kan moeilijk verpakkings
materiaal bekomen, en moet dit dan nog
50 procent duurder betalen. Noodzakelijk
zou dit prijsverhooging van de producten
meebrengen. Dit kan voor een gedeelte
voorkomen worden, indien de huisvrou
wen bij hun inkbopen die producten
welke zich hiervoor leenen, los medene-
men in tasch of mandje.
HET UITVAREN VAN DF VISSCHERS-
VLOOT.
Sedert de visschersvloot ten gevolge van
het uitbreken van den oorlog grootendeels
is stilgelegd, is in de kringen van het vis-
scherijbedrijf onder oogen gezien, welke
voorzieningen zouden moeten worden ge
troffen, wanneer de visschery onder de hui
dige omstandigheden wordt hervat. Reeds
aanstonds kon daarbij over twee onderdee-
len uitsluitsel worden verkregen, t.w. de
Uitkeeringen bij oorlogszee-, ongevallen- en
de casco-molest"erzekering. Naar wij van
bevoegde zijde vernemen, heeft de minister
van economische zaken aan de organisatie
in het visscherijbeflrijf een brief gezonden,
waarin op deze punten financieele mede
werking in het vooruitzicht wordt gesteld.
Deze medewerking zal alleen gelden, voor
het geval de bijzondere bedrijfslasten zullen
blijken de draagkracht van het bedrijf te
boven te gaan en voorts alleen voor de
eerste zes weken en voor een nader te be
palen gedeelte van de vloot.
OPHEFFING VERVOER VERBOD VAN
KUNSTMEST GEVRAAGD.
De Nederlandsche tuindersbond heeft aan
den minister van economische zaken een
telegram gezonden waarin dringend ver
zocht wordt over te gaan tot opheffing van
het vervoerverbod van kunstmeststoffen,
daar dit groote stagnatie veroorzaakt in
tuinbouwwerkzaamheden in verband met de
aan te vangen nieuwe teelten. Toestemming
voor vervoer van kunstmeststoffen speciaal
voor den tuinbouw wordt zeer dringend ge-
wenscht geacht.
„AANWIJZINGSBESCHIKKING GEBRUIK
VERVOERMIDDELEN.
De minister van waterstaat, heeft bepaald
dat, houders van ingevolge artikel 2, der
wet gebruik vervoermiddelen 1939 voor in
schrijving aangewezen vervoermiddelen,
die hun vervoermiddelen, in strijd met ge
bruik en gewoonte, niet of niet dan tegen
opgedreven prijzen of afwijkende voor
waarden beschikbaar stellen voor vracht
vervoer, verplicht zijn de aanwijzingen van
of vanwege den rijksinspecteur van het ver
keer, binnen wiens district van de rijksver
keersinspectie voor het goederenvervoer hun
vervoermiddelen zich bevinden of wel hun
bedrijf gevestigd is, op te volgen.
Houders van schepen, aangewezen bij de
inschrijvingsbeschikking binnenschepen 1939,
wier schip staat ingeschreven in het regis
ter van een bevrachtingscommissie als be
doeld in artikel 16 van de wet van 5 Mei
1933, staatsblad no. 251, die weigeren een
door tusschenkomst van de bevrachtings
commissie aangeboden reis tegen den door
die commissie vastgestelden prijs en voor
waarden te aanvaarden en wier weigering
naar het oordeel van den rijksinspecteur niet
op gegronde bezwaren berust, worden go-
acht hun schip, in strijd met het gebruik en
gewoonte, niet of niet dan tegen opgedre
ven prijzen of afwijkende voorwaarden be
schikbaar te stellen.
Tegen de aanwijzing van den rijksinspec
teur staat voor den houder van het vervoer
middel binnen acht dagen na de aanwijzing
bij aangeteekend schrijven beroep open bij
den minister van waterstaat, welk beroep
geen schorsende werking heeft, tenzij de
minister anders bepaalt.
WERELDDIERENDAG 4 OCTOBER.
De secretaris der stichting Amor est
Justitia te Den Haag schrijft ons o.a. het
volgende:
Reeds vele jaren wordt over de geheele
wereld de sterfdag van St. Franciscus van
Assisi gevierd als de wereld-dierendag en
alle dierenvrienden wijden op dien dag een
extra-gedachte aan de millioenen lijdende
dieren over de geheele wereld.
Als secretaris van de stichting Amor est
Justitia, vertegenwoordigster der dieren,
wil ik dan ook tot allen het verzoek rich
ten den vierden October niet te vergeten
en op dien dag de dieren op een of andere
wijze te gedenken.
Hiervoor doe ik een beroep op alle wel
denkende menschen!
Wij leven in zeer benarde tijden en me
nigeen meent, dat het nu minder dan ooit
den tijd is om de dieren op den voorgrond
te plaatsen. Tot deze zou ik willen zeggen,
dat Amor est Justitia haar taak van een
speciaal standpunt beschouwt. Het is voor
ons een kwestie van recht en maatschappe
lijk belang.
Wanneer onze samenleving een rustiger
en gelukkiger tijd wil tegemoetgaan, dan
moet de menschheid haar stuur geheel en
al omgooien en de maatochappij op een ge
heel andere basis grondvesten.
Wij zullen ons moeten zien als onderdeel
der schepping, zoodat ons wel en wee af
hangt van het welzijn dier schepping in aJ
hare vormen.
In dat kader is het bevorderen der dieren
belangen geen sentimentaliteit en geen aan
gename aanvulling van den ledigen tijd,
maar het is een sociale kwestie, een kwestie
van welbegrepen gezond eigenbelang. Het is
niet de vraag tegen wie en hoe wij onrecht
vaardig handelen, maar het kwaad bestaat
daarin dat wij onrechtvaardig zijn.
Dit ontwikkeld rechtsgevoel is de oorzaal:
waardoor de harmonie van het leven is ver
stoord! Als dit eenmaal duidelijk zal zijn
zal men het dierenvraagstuk met andere
oogen beschouwen en zal men het naast de
andere problemen stellen.
Vannacht zijn op de Weesperzijde te
Amsterdam, bij de Berlage-brug, een be
stelauto van „Het Nieuws van den Dag"
welke op weg was naar 's-Hertogenbosch,
en een motorfiets, waarop zich twee mili
tairen bevonden, in botsing gekomen. Het
ongeluk gebeurde, doordat de motorrijder,
die van den kant van Diemen kwam, de
biug wilde opzwenken toen de bestelauto,
van de stad komende de brug met snelle
vaart passeerde.
Bij de botsing werd het motorrijwiel
tegen den grond geslingerd, waarbij zoowel
de bestuurder als zijn op Je duo gezeten
metgezel ernstig aan het hoofd werden
gewond. Beiden waren bewusteloos en zijn
per auto van den geneeskundigen dienst
naar het burgerziekenhuis vervoerd, waar
bij hen oer. schedelbasisfractuur werd ge
constateerd. Hun toestand is zeer zorgelijk.
Het motorrijwiel wérd zwaai gehavend,
terwijl de bestelauto aan den voorkant be
schadigd werd.
De regeerings persdienst jneldt:
Van de lichting 1940 zuilen op 23 Octo
ber ao>. worden ingelijfd de gewone
dienstplichtingen, toegewezen aan de
Z*'ploeg van het regiment grenadiers, het
regiment jagers of één der genummerde
regimenten "infanterie, alsmede alle
dienstplichtigen, toegewezen aan het
le regiment wielrijders^
Onder deze dienstplichtigen zijn niet
begrepen zij, die bestemd zijn voor offi
ciersopleiding, voor opleiding tot onder
officier-administrateur, of die bestemd
zijn voor het oefenings-detachepnent voor
de school voor reserve-officieren der
infanterie.
Indien dienstplichtigen, die 23 Octo
ber moeten opkomen, vrijstelling wegens
kostwinnerschap of wegens persoon
lijke onmisbaarheid of uitstel van eerste
oefening verlangen, behoort daartoe met
den meesten spoed aanvraag te wordeip-'
gedaan.
Geldt het vrijstelling, dan moet de
aanvraag door of vanwege den dienst
plichtige worden gedaan bij den burg^'
meester.
Geldt het uitstel van eerste oefening,
dan moet de dienstplichtige een schrif
telijk verzoek richten aan den minister
van defensie, bij voorkeur door tus
schenkomst van den burgemeester. Is
de reden van het verzoek gelegen in
studlebelangen, dan moet een verklaring
worden bijgevoegd, afgegeven door het
hoofd van de onderwijsinrichting. Er
moet op worden gerekend, dat uitstel
van eerste oefening slechts op uiterst
beperkte schaal zal worden verleend.
Maandagmiddag was in de chemische
wasscherij van de firma Stegehuis te Maas
tricht de 19-jarige mejuffrouw c. Jansen
bezig met het ontvlekken van een stof. Zij
gebruikte daarvoor cyaankali, het aange
wezen middel om zoogenaamde oxydeer-
vlekken te behandelen. Zij maakte een op
lossing daartoe en waarschijnlijk zyn daar
bij eenige korrels van het gevaarlijke goedje
In aanraking gekomen met haar handen. Zij
heeft toen wellicht later met haar hand
langs haar mond gestreken, zoodat zij iets
van het vergiftige zuur naar binnen heeft
gekregen. Direct daarop werd het meisje
onwel en r.a eenige aanvallen van hevige
braakneigingen is de ongelukkige over
leden.
Als aanvulling op het bericht, dat invoer
van alle goederen (behalve goud) in Frank
rijk verboden is, wordt medegedeeld, dat na
voorafgaande vergunning van het Fransche
departement van handel (ministère du com-
merce). invoer per postpakket weder moge
lijk is. Deze vergunning moet door den af
zender bij de paketten worden gevoegd.
Hiervan zijn vrijgesteld pakketten van
particulieren aan particulieren, mits de ver
zending geen handelsdoeleinden beoogt en
niet meer dan één pakket door eenzelfden
afzender of aan eenzelfden geadresseerde
wordt verzonden.
Op Donderdag 5 October a.s. zal te Am
sterdam in het City Theater de gala-pre-
miere van de nieuwste Nederlandsche film
„Boefje" gaan. De opbrengst van dezen
avond zal ten goede komen aan „Pro Juven-
tute". Tevens zal aan het einde der voor
stelling een collecte worden gehouden,
welke mede ten bate komt van de Sint
Aloysius stichting, de vereeniging die, gelijk
het in Brusse's boek heet „Boefje" door
plaatsing in haar gesticht „de Stokershorst"
te Nederweert, van den ondergang redde.
Op den Napoleonsweg onder de gemeente
Haelen is gistermiddag de 28-jarige slager
A. Schoenmakers uit Buggenum met zijn
motorfiets in botsing gekomen met een
zware vrachtauto uit Weert. S. kwam uit
een zijweg en wilde den Napoleonsweg, een
voorrangsweg, oprijden.
De botsing was zoo hevig, dat het motor
rijwiel volkomen werd vernield. S. werd
omstreeks dertig meter door den vrachtwa
gen meegesleurd. Hij liep verscheidene
wonden aan hoofd en ledematen op en
kreeg bovendien een schedelbreuk. Twintig
minuten na het ongeluk is het slachtoffer
ter plaatse overleden.
205 Het was erg warm, dus werd er druk gebruik gemaakt
van het washokje. Er kwam ook een poedel, die er deftig uit
zag. Ze had mooie krulletjes in haar haar, (jouden ringen in
haar oren en aan haar vingers en ze pronkte bovendien met
twee prachtige armbanden.
206. Al die sieraden deed ze al en legde ze op het plankje
boven het fonteintje. Ze waste haar gezicht en haar handen en
droogde zich af met de handdoek die achter haar hing. „Dat
irischt op", zuchtte ze en draaide zich om naar haar lieraden,