laatste berichten,
kijken is xoopenmcloeck
siam-Crt.
amsieroamsghe beurs
UiidschcifteH
£uchtaaact
fyMicaties
Spaansch garnizoen te
Alkmaar.
hoe de „Indra" ten onder
ging.
Gezagvoerder vertelt.
van
dc hcer J-
EERSTE BLAD
Alkmaar, Dinsdag.
BUSVERBINDING
ALKMAAR—SCHAGERBRUG.
Door de N. V. autobusdienst Noordhol
land is sedert eenige dagen een autobus
dienst geopend tusschen Schagerbrug en
Alkmaar, met aansluitende verbinding op
Petten. Het traject loopt via St. Maartens
brug, Burgerbrug en Burgervlotbrug. Tot
heden ontbrak te Schagerbrug rechtstreek-
sche verbinding met Allernaar terwijl ook
de verbinding met de tusschengelegen dor
pen te wenschen overliet. Om deze reden
was door het gemeentebestuur van Zijpe
reeds geruimen tijd geleden aangedrongen
op het totstandkomen van een dienst als
bovenbedoeld.
ALKMAARSCHE DAMCLUB W. D. O.
Deze club, die eiken Donderdag haar
speelavonden houdt in hotel Ceres begint
12 October met haar winterwedstrijden.
Een adspiranten-afdeeling zal bij ge
noegzame deelneming worden opgericht.
Men zie verder de advertentie in dit num
mer.
HOLL. MAATSCH. VAN LANDBOUW.
Algemeene vergadering afd. Alkmaar.
De voorzitter, de heer Jb. Blom te St.
Pancras, wees er in zijn openingswoord op,
dat, al is het prijspeil der zuivelproducten
den laatsten tijd iets gestegen, het loopende
jaar voor de veehouderij toch slecht is.
Medegedeeld werd, dat wegens het onder
de wapenen zijn van den secretaris het
secretariaat tijdelijk wordt waargenomen
door den heer J. Sijp te Alkmaar.
Naar aanleiding van een schrijven van de
afd. Putten betreffende den tarweprijs in
1940, was de vergadering van oordeel, dat
deze wel aanzienlijk verhoogd zal dienen te
worden, doch dat door de buitengewone om
standigheden nog niet bepaald kan worden
hoe veel deze verhooging moet zijn, zoodat
het gevaarlijk is thans reeds prijzen te noe
men.
Wegens periodieke aftreding van den heer
Blom, die zich niet herkiesbaar stelde, werd
de heer J. Sijp te Alkmaar tot bestuurslid
gekozen.
Vragen aan het hoofdbestuur.
Besloten werd aan het hoofdbestuur de
volgende vragen te stellen:
le. Zou het niet wenschelijk zijn te ver
zoeken aan gemobiliseerde dierenartsen
méér verlof te geven, opdat de t.b.c.-be-
strijding onder het rundvee op de gewone
wijze doorgang kan vinden en dat maat
regelen worden genomen ter voorkoming
van besmetting met t.b.c. door rundvee, dat
bij mogelijke inundatie wordt overgeplaatst
naar andere b.v. t.b.c.-vrije bedrijven?
2e. Zou het niet méér dan tot dusverre
mogelijk zijn het algemeen prijspeil der
landbouwproducten verhoogd te krijgen en
wel zoodanig, dat de boeren eindelijk een
redelijke belooning voor hun arbeid ontvan
gen?
3e. Zou het niet mogelijk zijn te bevorde
ren, dat zooveel mogelijk wordt gepubli
ceerd uit welke grondstoffen de gedistru-
bueerd wordende voedermiddelen zijn sa
mengesteld en tevens wat ongeveer de ge
halten zijn?
4e. Acht u het niet verkeerd, dat de land
bouwers hun eigen geteelde granen voor be
langrijk lageren prijs moeten afstaan dan
waarvoor zij het benoodigde krachtvoeder
moeten terugkoopen?
5e. Zou het niet wenschelijk zijn met alle
kracht te bevorderen, dat aan gemobiliseerde
hoofden van landbouwbedrijven speciaal
ook met het oog op de voedselvoorziening
méér verlof wordt gegeven?
6e. Zou het niet mogelijk zijn, dat, wanneer
de regeering het scheuren van grasland op
prijs stelt, zeer tijdig zoodanige garantie
prijzen voor verschillende landbouwproduc
ten in het vooruitzicht worden gesteld, opdat
de noodige stimulans aanwezig is om tot het
scheuren van grasland over te gaan?
Tot afgevaardigde naar de algemeene ver
gadering werd aangewezen de heer T. Bür-
man te Zuid-Schermer en tot zijn plaatsver
vanger de heer E. Dz. Govers te Alkmaar.
Vervolgens werden verschillende bespre
kingen gevoerd over te houden lezingen
over landbouwvraagstukken.
De heer J. Swaag dankte den heer Blom
voor zijn uitstekende leiding, waarop sluiting
volgde.
DE 8 OCTOBER-VIERING.
De kinderoptocht met versierde fietsen,
autopeds, poppewagens, enz., welke gis
termiddag, opgeluisterd door de muziekge
zelschappen „St. Cecilia" en „Excelsior",
die van 2.30 tot 4 uur door de stad trok,
had een vlot verloop.
De christelijke gymnastiekvereeniging
„O. D. I. S.", de christelijke sportvereeni-
ging „Jong Holland" en de gymnastiekver
eeniging „de Halter" namen nog met groo-
tere nummers aan den optocht deel.
Vooral de vreugde van de kinderen in
hun aardig versierde vehikels, bracht de
oudere toeschouwers in een blijde stemming.
De aangegeven route werd precies in den
door het programma aangegeven tijd afge
legd. Daarom aan de commissie ons compli
ment.
Des avonds hebben duizenden de ver
lichting van de openbare gebouwen bewon
derd. Vooral de verlichting van de Berger-
brug, die prachtig in het water weerspie
gelde trok groote belangstelling. Dank zij
der rondgang van 't muziekgezelschap „Ex
celsior" heerschte in de stad een gezellige
drukte, die evenwel te vroeg door den regen
werd verstoord.
Uitgaven Kon. Ned. Toeristenbond
A. N. W. B.
De nieuwe nummers (van 7 October) van
de Auto-kampioen en de Toeristen-kam
pioen zien er weer uitstekend verzorgd uit
en zullen zich door inhoud en illustratie
ten, motorrijders en liefhebbers van toeris-
zeker in de belangstelling van automobilis
ten, motorrijders en liefhebbers van toe
risme mogen verheugen.
Het Zweedsche stoomschip „Eriksborg",
onder commando van kapitein Frederik-
son meerde in den vroegen ochtend te
Amsterdam aan een der pieren van de
Coenhaven. Het schip heeft den tragi-
schen ondergang van de Finsche houtboot
„Indra" meegemaakt en de geredden, in
totaal negentien personen, waaronder de
Nederlandsche loodsen van de Indra en
van de Eriksborg, de gebr. Tuil uit Delf-
Z"L i, t
Bij de ramp zijn drie personen om net
leven gekomen, n.1. de eerste machinist,
Marlnlund, de donkeyman Muitanen en
de stoker Farm.
De loods van de „Indra" en kapitein
Lindholm van de Indra, vertelden in so
bere woorden over het vreeselijk ongeluk,
dat het leven van drie zeelieden heeft ge-
kosten dat schip en lading heeft doen
ondergaan.
De loods was onder Bornholm aan
boord gekomen, zijn broer D. Tuil was
aan boord van de „Eriksborg" gegaan,
beide schepen waren met hout op weg
naar Zaandam. De Indra kwam van
Sundsval (Zweden).
In de buurt voer nog een der schip, n.1.
de Zweed „Karen", eveneens beladen met
hout voor Zaandam. Er was afgesproken,
dat de schepen in convooi zouden varen,
om elkaar indien dit noodig was
assistentie te kunnen verleenen.
Het schip voer bij kalme zee buiten de
mijnenvelden, toen te ruim kwart over elf
een zware ontploffing weerklonk. Het
schip was aan stuurboordzijde ter hoogte
van de machinekamer geraakt. Ik stond
aldus de loods aan stuurboordzijde
van de brug door mijn kijker de omgeving
op te nemen. Alles was in een minimum
van tijd gebeurd, korter dan ik het vertel
len kan, mijn kijker werd mij uit de hand
geslagen, een watermassa spoot uit de
machinekamer omhoog, stukken hout en
deelen van het schip werden her- en der
waarts geslingerd. Het onderstuk van de
brug werd onder mij weggeslagen.
De kapitein was op het oogenblik van
de ontploffing in zijn hut. Het leek
vertelde hij of de wanden op mij toe
kwamen. Alles kraakte en splinterde. Ik
wist de deur open te rukken en stormde
naar boven. Het was een ravage en het
schip begon snel te zinken. De stuur
boordsloep was vrijwel totaal versplin
terd, ook de werkboot was in elkaar ge
drukt. De derde sloep was nog te ge
bruiken.
De menschen behielden hun kalmte en
direct werd begonnen met het uitzetten
van de sloep. Kort na de eerste ontploffing
volgde een tweede, die minder hevig was.
Waarschijnlijk was een ketel gesprongen.
Kapitein en loods stelden in de machine
kamer een onderzoek in. Het was duide
lijk, dat de mannen, die daar hun taak
vervulden, reddeloos verloren waren. De
machinekamer stond al voor het grootste
deel onder water.
Met veel moeite was de sloep gestreken;
als laatsten gingen kapitein Lindholm en
de loods Tuil van boord.
„We konden onmogelijk langer aan
boord blijven, de toestand in de machine
kamer was van dien aard, dat aan redden
van de menschen niet te denken viel. Zij
waren reeds omgekomen.
Het schip dreef bovendien in de richting
van de mijnenvelden".
De gewonde stoker, die thans in het
ziekenhuis te IJmuiden ligt, vertelde hij
nog, was een paar seconden voor het
ongeluk van plan naar beneden te gaan.
Hij stond reeds op de ladder naar de ma
chinekamer. Door den luchtdruk werd hij
als een projectiel naar boven geschoten,
waar hij op het dek terecht kwam.
De Eriksborg nam de bemanning van de
Indra aan boord. We bleven, zoo vertelde
de loods van de Eriksborg, nog eenigen
tijd bijgedraaid liggen. Maar het was dui
delijk, dat het met de „Indra" gedaan was.
Het wraak zonk langzaam, het voorschip
stond reeds gedeeltelijk onder water en
bovendien dreef het schip in de richting
van de mijnenvelden. We besloten aldus
kapitein Frederikson de reis voort te
zetten, ook de „Karen" die geen hulp
behoefde te bieden, zette de reis voort en
tegen elf uur liepen we gisteravond te
IJmuiden binnen om later naar Amster
dam op te stoomen.
PRIJSOPDRIJVING TE GRONINGEN.
Tegen een schoenwinkelier te Groningen
is procesverbaal opgemaakt, wegens het
ongemotiveerd opdrijven van schoen prijzen.
Hij had n.1. op geraffineerde wijze den,
door de fabriek op den zool gestempelden,
prijs van de schoenen doen verwijderen en
oude voorraden tegen een veel te hoogen
prijs verkocht. Een groot aantal paren
schoenen, dat elders was opgeslagen, werd
in beslag genomen. Tegen een tweeden
schoenwinkelier te Groningen, die even
eens in deze zaak betrokken was, werd
proces verbaal opgemaakt, terzake het
plegen van valschheid in geschrifte.
Burgerij loopt te wapen.
Op 8 April 1571, 's middags tusschen 4 en
5 uur, verschenen op 't Ritsevoort, toen nog
buiten de stadspoort gelegen, vier wagens
met Spaansche soldaten. Het waren fouriers
en adelborsten, vooruitgestuurd om den
komst aan te kondigen van twee vendels,
die op bevel van den Graaf van Bossu uit
Utrecht naar Alkmaar waren gedirigeerd.
Te Utrecht hadden deze troepen een zeer
slechte faam verworven, die, alom ver
breid, te Alkmaar mede oorzaak was, dat
aan de heeren fouriers geen vriendelijk
„Welkom Vreemdeling" tegemoet klonk,
vooral niet toen bleek, dat er nog 150 sol
daten méér gefourageerd zouden moeten
worden dan in een missive van den stadhou
der stond aangekondigd.
Er ontstond groote beweging onder de
burgerij, die aanstonds te wapen liep en
tegen de vooruitgezonden soldaten een alles
behalve vriendelijke houding aannam.
Op 't Stadhuis werd een spoedvergadering
belegd. Tot het nemen van afdoende maat
regelen en besluiten bleek het dien dag al te
laat geworden.
De houding van de burgerij tegenover de
soldaten werd zoo dreigend, dat het stadsbe
stuur deze laatsten ijlings een veilig onder
komen verschafte op het Hooge Huis, toen
bewoond door den rentmeester Dirk van
Teylingen.
Ondertusschen gingen de burgers eigen
machtig over tot het bezetten der muren en
het sluiten der poorten, zoodat de vendels
Spaansche soldaten bij hun aankomst te Alk
maar nog dienzelfden avond, niet konden
binnenrukken, maar noodgedwongen in de
voorstad moesten blijven liggen.
Burgemeesteren, beangst voor plunderin
gen aldaar, zorgden echter wel, dat de wach
tenden van voldoende eten en drinken wer
den voorzien.
De fouriers, die alleen zich binnen de
stad blijkbaar niet op hun gemak gevoel
den, werden den volgenden dag in een
schuit, onder het bruggetje bij 't Minder
broedersklooster door, weer buiten de stad
gevoerd.
Met dat al waren de stadsbestuurders
door de eigen burgerij in groote verlegen
heid gebracht. Zij besloten om een paar ge
deputeerden naar Bossu te zenden om aan
hem de moeilijkheid voor te leggen en
tevens om hem te verzoeken persoonlijk
mede naar Alkm .ur te komen om de goede
orde te herstellen.
Zóó ver is het inderdaad gekomen: toen
de burgers den graaf en de gedeputeerden
zagen verschijnen, weken zij van de wallen
en werden de poorten geopend, nadat de
Spaansche soldaten drie dagen vergeefs hier
op hadden gewacht.
Stadsbestuur pleegt corruptie.
Het duurde niet lang of men begon garni
zoen en inkwartiering en de kosten en lasten
daaraan verbonden moede te worden.
De vroedschap wees reeds op 14 Mei eeni
ge afgevaardigden aan, om te Amsterdam
bij den stadhouder op verplaatsing van het
garnizoen aan te dringen. Blijkbaar had deze
expeditie geen succes, want reeds op 23 Mei
werden opnieuw afgevaardigden uitgezon
den, nu naar Den Haag, waar Bossu toen
moest resideeren, „omme te solliciteren tot
ontslakinge vande soldaten ende zoe wat
bij den voirn.gedenomineerden (t.w. de af
gevaardigden) gesconken wordt an eenyge
heerén ofte anderen, tselve zal voir goet ge
houden worden".
Ondanks de toevoeging van deze omkoop-
clausule kon ook ditmaal het gewenschte
resultaat niet worden bereikt.
Aan den „sergent van de spanse soldaten"
werd door de vroedschap op 10 Juni gegund
een uitkeering van 42 stuivers per dag „voer
zijn service als voer vyer ende kaerssen".
Aan den kapitein, Don Rodrigo, moesten
diverse malen flinke bedragen worden ge
leend, zoo eenmaal een som van 200 „omme
daermede te reysen nae Bruessel" (21
Juni).
Op 15 Juli besluit de vroedschap om aan
Don Rodrigo kwijt te schelden „alsulcke 600
gulden als hem de stadt geleent heeft, mits
gaders omtrent LXXX gulden van wijn ende
byer".
Wat bewoog de vroedschap tot dit gene
reus gebaar?
Nog geen week later, op 21 Juli, besluit
zij 1000 of 1200 gulden te lichten op los- of
lijfrenten, om daarmee achterstallige schul
den, veroorzaakt door de aanwezigheid van
het Spaansch garnizoen, te betalen.
Voorts was reeds een omslag (heffing)
onder de burgerij begonnen, „omme daer
mede te subleveren (=ondersteunen) dye
scamelste burgers, dye Spaense soldaten ge-
hadt hebben ende alsnoch hebben
Het ontbreekt aan voldoende gegevens om
den geheelen gang van zaken duidelijk te
maken. Mogen wij Boomkamp gelooven. dan
heeft het lang aanhouden bij den stadhouder
toch in zooverre succes gehad, dat de stad
tenminste één vendel kwijtraakte.
Hulp via Antwerpen!
„Maar de anderen vertelt Boomkamp
moesten zij nog eenigen tijd houden, en
schoon Burgemeesteren sterk aanhielden om
geheel ontheeven te zijn, was zulx vrugte-
loos bij den stadhouder; waerom Burge
meesters ende Raedt goedvonden gedepu-
teerdens naar Antwerpen aen den Amptman
te zenden, om aen hem te verzoeken, dat hij
bij den Hertog 'van Alba of zijn zoon Don
Frederik voor hun zoude solliciteeren om
van de overige soldaten ontheeven te mogen
zijn".
In de Resolutiën van de Vroedschap wordt
over een dergelijke deputatie geen woord
gerept. Toch heeft Boomkamp 't in zoover
wel bij 't rechte eind, dat hij als succesvol
bemiddelaar bij den landvoogd noemt den
„Amptman" te Antwerpen. B. blijkt niet te
weten wie hiermede wordt bedoeld.
Welnu dit was Ridder Godevaert of
Govert Sterck, lid van een voornaam Zuid-
Nederlandsch geslacht, van 1544-1577 ampt
man (schout) van Antwerpen, daarna tot
zijn dood, in 1587, Tresorier-generaal v. d.
Koninkl. Financiën, een trouw dienaar van
de Spaansche dynastie. Deze invloedrijke
Antwerpenaar nu was gehuwd met een
dochter, Cornelia, van het Alkmaarsche
echtpaar Andrie Willemsz. van Oudtshoorn
en Wilhelmina Pietersdr. Paling. Cornelia
had nog een zuster, GeertAiyd, gehuwd met
Jhr. Pieter van Bronchorst, een een broeder,
Willém, gehuwd met Hester van Rollant.
Deze 3 kinderen, die zich meest „van Son-
nevelt" noemden naar een door hun vader
gekochte heerlijkheid, waren in 1573 alle
reeds overleden.
In verband met de afwikkeling van de na
latenschap van zijn overleden schoonouders,
was de Antwerpsche Amptman steeds in
connectie met Alkmaar gebleven.
Juist in het jaar 1571 nu zijn de drie kin
deren van hem in Alkmaar geweest, zooals
blijkt uit een rekest d.d. 16 Dec. 1571, waar
in Hester van Rollant, weduwe Willem van
Sonnevelt, uit haar privé naam en als col-
latrix, met haar zoon Pieter, van het Pro
venhuis van Palinc en van Foreest, ten be
hoeve van deze stichting aan het stadsbe
stuur om vrijdom van accijns verzoekt, het
geen reeds den volgenden dag werd toege
staan. In dit rekest nu (in het archief van het
Provenhuis in afschrift bewaard gebleven)
komt deze passage voor:
„Jonker Andries Stark, jonker Cornelis
Starck ende vrouw Johanna, mijn vrouw
van Ursel (Johanna Sterck was gehuwd
met Reinier van Ursel), alhier cortelinks tot
Alkmaar weesende
Het wordt aldus zeer aannemelijk, dat het
stadsbestuur getracht heeft via Ridder Gode
vaert Sterck bij Alva te bereiken, wat bij
Bossu niet mogelijk was geweest.
De dankbaarheid van het stadsbestuur uit
zich wel duidelijk in het op 22 Nov. 1571
door de vroedschap genomen besluit: ,als dat
men mijn Heeren den amptman tot Antwer-
pende ende zijnen kinderen quytsceldinge
sullen (lees: zal) leveren vanden exue
recht door het stedelijk bestuur geheven
van erfenissen in de stad, die aan personen
daarbuiten toevallen) vanden goeden van
hyer getransporteert ende dyt over zekere
diensten dye hij ende zijnen kinderen dé
steede gedaen heeft ofte nocht doen sullen".
T. P. H. WORTEL.
K. L. M.-DIENST OP LONDEN WORDT
HEROPEND.
Uitbreiding van den dienst op
Malmo.
Nadat de K. L. M. den laatsten tijd nog
slechts de diensten op Brussel en de Scan
dinavische landen had gevlogen, zal binnen
kort de dienst op Londen weder worden
geopend. De K. L. M. heeft hiervoor de
toestemming van de Engelsche autoriteiten
gekregen. Men verwacht, dat de heropende
dienst nog in den loop van deze week zal
ingaan, wanneer de aan de Engelsche auto
riteiten voorgelegde dienstregeling zal zijn
goedgekeurd.
Aanvankelijk zal één dienst per dag ge
vlogen worden en wel van Schiphol naar
het vliegveld Shorham bij Brighton aan de
zuidkust van Engeland. Sinds het begin van
den oorlog is dit vliegveld aangewezen voor
het burgerluchtverkeer in plaats van Croy-
don. Reeds lang hadden handelskringen op
heropening van dezen dienst aangedrongen.
Zij beteekent dan ook een belangrijkë tijd
winst. Ook de lezers van Engelsche couran
ten zullen nu hun dagblad kort na het ver
schijnen kunnen lezen.
De reden, waarom men zoo lang op de
heropening van dezen belangrijken dienst
heeft moeten wachten, ligt hierin,, dat eerst
zeer uitgebreide veiligheidsmaatregelen
moesten worden genomen om een regel
matig functioneeren van den dienst moge
lijk te maken. Er is een systeem uitgewerkt,
waardoor alle bewapende posten, zoowel op
de kust als ter zee, precies kunnen weten,
wanneer een K. L. M.-vliegtuig zal passee-
ren, zoodat de kans op incidenten zoo ge
ring mogelijk zal zijn.
De dienst over Kopenhagen naar Malmo
wordt van morgen af twee maal per dag
gevlogen.
HITLER SPREEKT VOOR DE RADIO.
De Duitsche radio-omroep deelt
mede, dat Hitier vanmiddag om vier
uur Duitsche tijd (3.20 Amsterdamsche
tijd) voor de radio een toespraak zou
houden, ter gelegenheid van den aan
vang van de Winterhilfe-campagne
1940.
De rijkskanselier zou worden inge
leid door dr. Göbbels.
De positie der postvliegtuigen was gisteren:
Uitreis: Gier te Bandoeng.
Thuisreis: Torenvalk te Alexandrië; Wie
lewaal te Medan.
HINDERWET.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ALKMAAR brengen op verzoek van
Burgemeester en Wethouders van Oudorp
N.H. ter openbare kennis, dat door dat
College aan de N.V. BataaLche Import
Maatschappij Verkoopkantoor van „Ko
ninklijke/Shell" Producten te 's-Graven-
hage vergunning is verleend, tot het op
richten van een benzinelaadstation, be
staande uit drie ondergrondsche reservoirs
met drie bovengrondsche aftappunten en
een luchtcompresser met een luchtauto-
maat, op een terrein kadastraal bekend
gemeente Oudorp N.H. sectie C, nrs. 343,
345 en 352, gelegen bij de splitsing van
den Provincialen weg en den uitvalsweg
naar Alkmaar.
Alkmaar, 10 October 1939.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
ALKMAARSCHE RECHTBANK.
Uitspraak van 10 October.
De Alkmaarsche rechtbank veroordeelde
slager J. M., wonende op Texel, wegens ver
nieling van een marmeren slagerstoonbank
tot 14 dagen gevangenisstraf. De eisch was
40 boete of 20 dagen.
De kuwelijksinzeeèinr"',"^,,-^_
kerk te Alkmaar zal gelein 8 -
von Meyenfeldt en niet h Wor<1en an et'
Tevens "et d°Or ds tv.*0* d*
Tevens bediening van den
TTmi D()^
ioi
en
Voor The Star of Hone iu- D°°p'
dagavond om 8 uu7 b "w ^issi°n za,
MeJ B, alhier.
niet zonnige pUat, zet?e„
zeem weer de zo» „let
valling cursus vakteelz.
1939—1940. aKt€ekensch00l
Gisteravond had de opening pW,
bovengenoemden cursus in de v Vatl
openbare school aan het Kruis. rma%
Onder de aanwezigen waren de V(vwt.
i de secretaris en een bestuurslidT er
deeling, alsmede eenige leeraren en f af'
tal cursisten. eetl 20-
en de secretaris en een bestuurslid^'
dpelrntr. alsmfvtA ider af.
20.
de
een
De heer G. Dirkmaat, voorzitter v
afdeeling, opende de nieuwe school mf? de
passend woord en meende, dat het
nnHnnlrs rlmlrlmn/^
gelegenheid is een dusdanigên cursnfT
houden, 'n verblijdend teekend genoeg kan
worden dat er nog weer zooveel curslt!
zijn. Wat zeker een afspiegeling is
behoefte van een dergelijken cursus s»
hoopte dat de leerlingen de nieuwe lokalfteit
eeUaVUl f d°en, en yveri§ met opg
wektheid zullen werken. De heer Hoogland
secretaris der afdeeling, tevens zoorzittJn
der vereeniging in Westfriesland gaf een
uiteenzetting over de werkzaamheden
welke zullen worden gedaan en hoopte dat
de leerlingen zich hieraan stipt zullen hou
den.
Wanneer deze cursus tot een goed einde
is gebracht, kan later met een één-jarigen
cursus voor het middenstandsdiploma wor
den volstaan.
-
VERBETERING.
In ons no. van gister komt onder het
hoofd Noordscharwoude een bericht voor
over handel in peulvruchten. Dit bericht
was ons toegezonden uit Koedijk Het hoofd
Koedijk boven het daaronder staande be
richt over een diefstal had Noordschar
woude moeten zijn.
OPGAVE VAN NOOBDHOLLANDSCH,
LANDBOUWCREDIET N.V.
van Dinsdag 10 October 1939.
Vor.k.
STAATSLEEN1NGEN.
3-3)4 NederL 1938 851/,
3 Ned -lndië 1937 835/,
5)4 Duitschl '30 m. verkL 121/»
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mik Cert v. 250
Koloniale Bank
1001/,
791/,
159
108
Ned. Ind. Handelsbank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg. Kunstzijde Unie 297/i6
CaTvé Delft Cert 68
Nederl. Ford 325
Lever Bros 92%
Philips Gloetl. Gem. Bezit 1343/«
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am Smelting
Anaconda i
Betbleh. Steel.
Cities Service t
General Motors i
Kennecott Copper
Nortb American Rayon
Republic Stee!
Standard Brands i
Steel comm. i
U. S Leatber t
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur i
Ned Ind Suiker Unie t
Verg Vorstenlanden
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
§40%
25 V,
m
47/»
39
301/g
13
205/,6
4
55%
es/*
365V,
200
212
93
63
100
Dordtscbe Petr. i
Kon. Petr.
Perlak
Phillips Oil i
Shell Union t
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadiadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
HollandAmerika liin
Java—ChinaJapan lijn
Koa Ned Stoomboot.
Scheepvaart Uoie i
TABAKKEN
i
257»/*
272
57
32»/*
11%
10%
196
153%
114%
128'/,
I03i/s
3'/,
100%
110%
1U9%
112%
109
137/n
14%
79%
Deli Batavia 43
Oude Deli28
Senembab
AMER SPOORWEGEN. 24
Atchison Topeka - 117/s
Illinois Central
Southern Pacific j4i/,
Southern Railw
Union Pacific 4%
Can Pac. eX-cOUpon
§Noteering per 50.
tExclaim. heden 2'/;
Prolongatie vorige koer 'cTeju;AM
WISSELKOERSEN AM
OFFICIEEL. heden
Vorige k°ers
.'.45-3.00
85%
835/,
79%
160
2%V.
67
320
9W,
138-9%
26%W
07
39%
31-Vtó
18%
20%-f
55 j-6%
6
372-3
203
214
93%
273-%
33'/.
118/W
10%
196%
1H%
12 8%
102
4
106%
115%-Ó
lli-4
111%
108%
147
128%
24%
New-York
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel (Belga)
Zürich
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
l885/ie
7.57 »/s
74.87)4
4.29
31.47)^
42.26
36.37)2
44.87 Yi
42.60
158
75-25
4.30#
JJ.46
42.25
36.40
44,82/-'
42.80