De ingebruikneming van het Huiderpoort- en het Amstelstation te Amsterdam. Het Britsche leger in Frankrijk. Een werk van 28 millioen gulden. Wat werd er met Rusland besproken TWEEDE BLAD. Nog 2 jaar noodig voor 't afwerken van bijkomende werken. Veer tien overwegen komen in Amster dam te vervallen. Twintig onder doorgangen vervangen de hinder lijke overwegen en geven nieuwe verbindingen, die tot nog toe niet bestonden. Amsterdam wordt wereldstad. Vrijdag a.s. worden door den minister van economische zaken het nieuwe Muiderpoort- station en het Amstelstation te Amsterdam officieel geopend. Zaterdag a.s. krijgt het publiek gelegenheid om van 10 tot 5 uur de ze grootsche bouwwerken te bezichtigen en Zondag zullen de treinen deze stations binnendenderen, langs de hooge baanvak ken en zal het verkeer in Amsterdam van een 14-tal hinderlijke overwegen worden bevrijd. Gisteren werden wij met een 70-tal jour nalisten van Nederlandsche dagbladen in de gelegenheid gesteld, het gereed gekomen werk in oogenschouw te nemen. Ir. jhr. J. E. van Heemskerck van Beest, stadsinge nieur van Amsterdam en ir. J. D. M. Bardet, afdeelingschef van de Nederlandsche spoor wegen, hebben ons daarbij van voorlichting gediend. Zij hebben eraan herinnerd, dat reeds tientallen jaren geleden, pogingen ondernomen werden, om de spoorbanen in oostelijk Amsterdam zoo te wijzigen, dat de verkeersbelemmeringen, die ze veroorzaak ten, werden opgeheven. De snelle groei van het motorverkeer deed de overwegen on houdbaar worden. Het is de gemeente Amsterdam, die den stoot heeft gegeven tot de thans tot stand gebrachte verkeersverbetering. In 1926 werd door de Spoorwegen, de gemeente Amster dam, en het Rijk een plan opgezet en vele jaren daarna, in het begin van 1934, werd een financieele regeling getroffen en kon met de minutieuse voorbereiding een begin worden gemaakt. De kostenraming bedroeg 28 millioen. De Nederlandsche Spoorwegen namen daarvan 10 millioen, het Rijk en de gemeente elk 9 millioen voor hun rekening. De gemeente nam op zich, een aantal ter reinen te leveren, alle werken uit te voeren aan wegen, stadsbruggen en dergelyke en verbond zich, de kosten te betalen van en kele doorgangen, die door de N.S. zouden worden gebouwd. De N.S. en het Rijk zorg den voor den aanleg van de verhoogde spoorbanen en emplacementen, den bouw van viaducten en bruggen en van de nieu we stations. Gerekend vanaf het Centraal Station, worden de spoorbanen naar Hilversum en Utrecht, tot buiten de grenzen der gemeen te, op een zóó hoog peil gebracht, dat het wegverkeer daaronder vrij kan passeeren. Door den bouw van het nieuwe Amstelsta tion en de daarmede gepaard gaande ophef fing van het oude Weesperpoortstation ver dwijnt ook de zeer hinderlijke barricade van de by het Weesperspoorstation behoo- rende emplacementen. Een uitvoerige uiteenzetting werd voorts gegeven van de werken, die zijn uitgevoerd en vijf jaar arbeid hebben gevorderd. Een opsomming daarvan zullen wij onzen lezers besparen. Wij stippen aan, dat hierbij de nieuwe stellingen voor den modernen spoorwegbouw toepassing vonden; dat alle rangeergelegenheden in één groot rangeer emplacement zijn saamgevoegd; dat ook in de Rietlanden een centraal tractieterrein komt en dat door dit alles, ook voor de N.S., groote voordeelen zijn verkregen. Een groot voordeel voor de N.S. is, dat thans, vanaf het Centraal station een volledig gesplitst verkeer naar Hilversum en Utrecht is ver kregen. In het plan is ook een centraal goe derenstation ontworpen. De uitvoering van de bijkomende werken vordert nog een paar jaar. Hieronder vallen ook het opruimen van de spoorwegbelemmeringen naar de haven, tusschen de Oosterdoksluis en de Crusiuskade. De samenwerking tusschen de N.S. en de gemeente Amsterdam komt wel het meest tot uitdrukking in het Amstelstation. Over zichtelijkheid, korte afstanden tusschen een gemakkelijken en veiligen toegang tot de ver schillende vervoermiddelen bracht men hier tot stand. Het tramemplacement, noodig voor de trams uit de stad naar het station, heeft men op een ander niveau gelegd dan het stationsplein, waardoor voor het eerst in Nederland de toegang vanuit het station naar de tram geheel vrij kon worden ge maakt voor kruisingen met ander verkeer. Auto's en taxi's naar het station vinden hun standplaats op een plein vóór het station op het stationsniveau. Het Muiderpoortstation is bescheidener dan het grootsche Amstelstation en aan een rustig binnenpleintje gelegen. Beide sta tions zijn ontworpen door den architect der N.S., ir. H. G. J. Schelling, die ons erop wees, dat de stations zijn uitgevoerd met onzen oud-vaderlandschen baksteen, 't beste materiaal, dat ooit is uitgevonden. Hier en daar is natuursteen verwerkt en op de vloeren vindt men Noorsch traciet aange bracht, een buitengewoon hard materiaal, dat zeer stroef is en dus uitglijden voor komt. Om te bereiken, dat men de perrons van uit vier richtingen kan betreden, zijn de tunnels naar de perrons in twee verdiepin gen aangebracht. De hall van het Amstel station heeft ruime afmetingen en is door zeer groote ramen overvloedig verlicht. Op allerlei comfort is gerekend. Muurschilde ringen van Peter Dina en beeldhouwwerk van Theo van Reijn boeien het oog. In de hall van het Muiderpoortstation valt een door prof. Campendonk ontworpen glas- in-lood-raam op, met veel vliegende en trekkende vogels, die de reislust symboli seeren. Dat men in beide stations op alle moge lijke comfort heeft gerekend, behoeft wel geen betoog. Hier wordt wel gedemon streerd, dat de klant koning is. Een groot modern gemak is ook, dat men, uit den trein komende, bij slecht weer, onder een over kapping, droog in een taxi kan stappen. In het Amstelstation bestaat zelfs gele genheid, gebruik te maken van een bad- en kleedkamer. Onze indruk is, dat beide stations bewy- zen, dat onze tijd andere eischen stelt dan die van 50 jaar terug, toen het Centraal station gebouwd werd, dat 15 October a.s. als schepping van architect Cuypers zijn halve eeuwfeest viert. In de moderne sta tions is het a 1 licht en zakelijkheid. De overkappingen zyn veel lager, doch dit was mogelijk, omdat thans de electrische en die seltreinen de stations binnenrijden. Cuypers moest rekening houden met de rookende en stoomende locomotieven. Toen wij, na het bezoek van de nieuwe stations, die straks in het nieuwe stadsbeeld zeker wel goed zullen aanpassen, weer naar het oude Centraal station togen, werden wij toch getroffen door de grootschheid van dit gebouw, dat zoo'n juiste afsluiting geeft van het stadsbeeld en wij kregen nog meer bewondering voor den bouwmeester van dit station, toen wij vernamen, dat ook thans dit station nog niet te klein is geble ken. Het Centraal station blijft wel het Cen trale station. Deze foto van Prinses Beatrix en Prinses Irene werd door Pfins Bernhard genomen. De zitting van het Lagerhuis. In het Lagerhuis werd den minister president gevraagd, of hij overwoog een blauwboek te publiceeren, dat de docu menten behelsde, betrekking hebbende op de onlangs gevoerde onderhandelingen tusschen twee regeeringen. Butler, ant woordde, dat minister Halifax niet bereid was toestemming te verleenen voor de publicatie van deze documenten op dit oogenblik. V'ant de onderhandelingen tus schen de Sovjet-Russische en de Britsche regeering handelden ook over verschei dene andere regeeringen. In antwoord op de vraag -<an Mander over de Russische voorstellen tot hervatten van de handelsbesprekingen zeide Butler, dat deze kwestie wordt overwogen en enkele moeilijkheden, welke zijn gerezen, met de Russische regeering worden be sproken. Mander verklaarde niet tevreden te zyn over het antwoord. De minister van oorlog, Hore Be- lisha, gaf een overzicht van het werk van het leger gedurende den oorlog. Binnen den vastgestelden tyd is het vastgestelde aantal expeditietroepen naar Frankryk vervoerd en nog meer troepen zullen volgen. In 1914 waren in de eerste zes we ken van den oorlog 148.J00 man over het Kanaal vervoerd, thans zyn bin nen vyf weken 158.000 man overge bracht. Tevens zijn bases et verkeers wegen geschapen om zorg te dragen voor een voldoende ravitailieering. Eiken nacht staken er drie convooien zullen het land nu op de hoogte houden. De minister deelde verder mede, dat reeds 25.000 voertuigen naar Frankrijk zijn gebracht, waaronder tanks van 15 ton en meer. In Frankrijk bevinden zich thans 50 verschillende soorten voertuigen, die ver schillende soorten brandstof noodig heb ben. Derhalve moesten groote voorraden worden overgebracht en opgeslagen. De minister deelde verder mede, dat slechts 20 procent van de strijdmacht uit infanteristen bestaat. Deze infan terie is uitgerust met 50 bren-mitrail- leurs en 22 antitankkanonnen per bataljon. In 1914 was bijna 60 procent van het expcditieleger infanterie. Hieruit blijkt, dat het huidige expe- ditieleger over een veel grooter vuur kracht beschikt. De troepen zijn thans bezig hun posities te versterken. Vervolgens zeide Hore Belisha, dat de zeemacht van Engeland niet is geëvenaard. De vloot heeft haar geheimen niet verloren en de luchtmacht spreidt haar bescher mende vleugels uit tegen een ander ge vaar. Op alle gebied is Engeland beter uitge rust dan in 1914. In April van dit jaar werd het plan voor negentien divisies gewijzigd in een plan voor 32 divisies. Dit zal even wel niet de grens zijn. Sedert het uitbreken van den oorlog zijn 50.000 vrijwilligers in het leger opgenomen, terwijl in September het dubbele van dit getal werd aange nomen als vrijwilligers bij de militie. Behalve voor sommige speciale taken, zullen de onder-officieren en officieren uit de rijen van het leger voortkomen. In het Britsche leger zullen de sterren binnen het bereik van ieder gewoon soldaat liggen. Niemand behoeft te vreezen, dat zijn geringe afkomst een reden zal zijn, dat zijn militaire verdiensten niet worden erkend. Verder hebben reeds 20.000 vrouwen dienst genomen bij de vrouwelyke hulp diensten en dit aantal zal worden uitge breid. Ook zijn afdeelingen gevormd voor de eieren en manschappen, die niet geschikt zijn voor den dienst over zee en van af deelingen, die wachten naar het front te worden gezonden. Voor de oorlogsindustrie zijn 10.000 re servisten en 12.000 man van het territo riale leger uit het militaire verband losge maakt. Terwijl de wereld las over den Duitschen opmarsch in Polen, hebben de Britsche soldaten besloten, dat dit kwaad zou worden hersteld en zwij gend trokken zy over het Kanaal. Men mag aannemen, dat zy met gelijke moed en vasthoudendheid als hun vaders den strijd zullen voeren. Hoe lang de strijd ook moge duren, en hoe groot de beproevingen mogen zijn, zij zullen voor de zaak van de vrijheid de overwinning behalen. Nadat Lee Smith en Sinclair namens de Labourpartij en de liberale oppositie hun voldoening hadden geuit over het zenden van het expeditieleger naar Frankrijk, zeide de minister, dat hem was gevraagd of hij tevreden was over de uitrusting van het expeditieleger. Hij zeide hierop, dat hij een neutraal getuigenis zou geven. Amerikanen, die het leger hebben gezien, hebben gezegd, dat de troepen op de best mogelijke manier zijn uitgerust. Hoewel hij toegaf, dat niet alles buitengewoon goed is, zeide de minister, dat het leger even goed, zoo niet beter is i ".tgerust dan andere. Het leger zelf is tevreden. Er zul len geen divisies naar Frankrijk worden gezonden, wanneer men zeker is, dat zij het in het veld kunnen uithouden. De minister deelde verder mede, dat het eerste legercorps wordt gecommandeerd door generaal Dill en het tweede door generaal Brook. De eenheid van commando is eveneens verzekerd, het Britsche leger staat onder Fransch opperbevel. (Toe juichingen.) De Britsche opperbevelhebber heeft het recht een beroep te doen op het eigen mi nisterie, doch de minister veronderstelt, dat dit niet noodig zal zijn, aangezien de verstandhouding buitengewoon goed is. De minister zeide ten slotte, dat de chef van den staf van den Britschen opperbe velhebber, lord Gort, is generaal-majoor PownalL In de zitting van het Lagerhuis heeft de minister van marine, Churchill, nog ver klaard, dat in de afgeloopen zestien dagem Groot-Britannië door het optreden van duikbooten 5809 ton scheepsruimte heeft verloren. Evenwel werden 13 615 ton van den vijand in beslag genomen, waardoor Engeland een voordeel van 7816 ton heeft behaald. OVEREENSTEMMING OVER CHAMBERLAINS ANTWOORD AAN HITLER. Naar de parlementaire correspondent van Reuter meldt, is de tekst van Chamberlains antwoord aan Hitier thans volledig goedge keurd, zoowel door Frankryk als door de dominions. Men meent te weten, dat Cham- berlain van de gelegenheid gebruik zal ma ken om zich onomwonden omtrent de voor stellen van Hitier uit te laten en men meent, dat zijn verklaring in het Lagerhuis voor zichzelf zal spreken. DE RUSSISCHE BASES IN LITAUEN. Gemeld 'wordt, dat Russische garnizoenen zullen worden gelegd in Vilavisjkis, Kelme, Kaisjiadorys en Asjmeons en dat luchtbases zullen worden gevestigd te Radvilisjkis en Palange. HET TORPEDEEREN VAN NEUTRALE HANDELSSCHEPEN. Een protest van de Scandinavische landen en België. Naar wij vernemen, hebben de Scandina vische staten besloten zich tot de Duitsche regeering te wenden met een protest terzake van het torpedeeren van neutrale handels schepen. Voorts vernemen wij, dat België zich bij dit protest aansluit, doch dat voor Nederland daartoe op het oogenblik nog geen redenen bestaan zich bij een dergelijk protest aan te sluiten. BINNENRUKKEN DER SOVJET- RUSSISCHE TROEPEN UITGESTELD. Uit Tallinn wordt gemeld: Het binnen rukken van de Sovjet-Russische troepen in Estland om de garnizoenen van de vloot- en luchtbases te betrekken, is uitgesteld van Vrijdag tot Woensdag. Gister zijn drie Sovjet Russische oorlogs bodems voor Tallinn aangekomen, zij wis selden vriendschappelijke saluutschoten met de Estlandsche kustbatterijen en lieten het ander vallen naast drie Duitsche schepen, welke de te repatrieeren Duitschers aan boord zullen nemen. over. Thans is er geen reden meer voor geheimhouding, de oorlogscorrespondenten verdediging van het moederland, uit offi DE OUDSTE FRANSCHF. LICHTINGEN MET VERLOF? In de gistermiddag gehouden vergadering van de legercommissie uit de Kamer heeft de voorzitter, Miellet, medegedeeld, dat den minister-president verzocht was, maatrege len te treffen voor het naar huis zenden van de oudste gemobiliseerde lichtingen. Deze kwestie wordt, naar hij zeide, op het oogen blik bestudeerd en het schijnt, dat binnen kort een regeling zal worden getroffen. BRITSCH KRUISERESKADER WEL AANGEVALLEN DOCH GEEN SCHADE OPGELOOPEN. De admiraliteit heeft onthuld, dat de luchtaanval op een Britsch kruiser-eskader in de Noordzee op Maandag j.L blijkens een thans van het eskader ontvangen rapport, vijf uur duurde en dat meer dan honderd bommen werden geworpen. Een lading bom men viel volgens de mededeeling van de admiraliteit zoo dicht by, dat een paar bom- splinters op een kruiser terecht kwamen, doch de andere bommen kwamen op grooten afstand, in enkele gevallen op een mijl af stand, neer. In de mededeeling wordt be vestigd, dat niemand aan boord getroffen is. FRANSCHE BERICHTEN VAN HET WESTELIJK FRONT. Het schijnt wel, dat op het grootste deel van het front de Duitsche troepen voor goed de houding van lijdelijkheid hebben verlaten, die zij sedert den aanvang van de vijandelijkheid hadden aangenomen. In de tweede en derde week van den oorlog ondernamen de verdedigers der stellingen van de Siegfriedlinie wel hier en daar operaties, o.m. in de streek van de Moezel, en in den sector, die daar bijna direct ten oosten op aansluit tusschen het bosch van Warndt en den loop van de Nied. Maar daarbij ging het uitsluitend over plaatselijke reacties, die ten doel had den den Franschen opmarsch zooveel mo gelijk te stuiten. De operaties, die thans aan den gang zijn echter geen operaties van grooten omvang, maar zij worden toch ondernomen over een breed front van de Moezel tot de Saar zooais het Fran- sche oorlogscommuniqué van gisteravond zegt en met een tot dusverre ongebruike lijken nadruk van Duitsche zijde. Vooral in de streek tusschen Saar en Moezel, welke den linkervleugel der Fransche stellingen vormt, is de activiteit gebleken van Duit sche patrouilles en artillerie. Uiteraard is daarop van Fransche zijde met geschut en automatische vuurwapens geantwoord. Bij de laatste operaties zijn geen krijgs gevangenen in Duitsche handen gevallen. Eveneens om inlichtingen te krijgen, heeft de Duitsche bevelvoering ondanks de laaghangende wolken, het uiterst slechte zicht en het gevaar van verkenningsvluch ten, onder deze omstandigheden, talrijke luchtverkenningen uitgezondei In strijd met hun gewoonte tot dusverre, zijn de Duitsche piloten buiten hun linies inge komen en trachtten zij te opereeren boven de Fransche linies. STAKING BIJ CHRYSLER. 50.000 arbeiders zijn in de Chryslerfabrie- ken te New York in staking gegaan. De sta king staat in verband met een vernieuwing van het arbeidscontract, dat op 30 Septem ber is afgeloopen. Gister is een vergadering gehouden van vertegenwoordigers der werk gevers en werknemers, waar geen oplossing gevonden werd. De vakvereer.iging deelt mede, dat zij een termijn van 5 dagen in voorbereiding heeft voor de afkondiging van een algemeene staking by Chrysler. NEDERLANDERS IN FRANKRIJK GEARRESTEERD. De „Intransigeant" bericht, dat twee Ne derlandsche onderdanen, agenten van de reederij, genaamd „France Navigation", te Marseille zyn gearresteerd. Zij hebben po gingen gedaan om snel een aantal schepen te verkoopen. Ook de president van den raad van beheer van de maatschappij en de directeur zijn gearresteerd. Het onderzoek wordt voortgezet. De maatschappij „France Navigation" werd opgericht tijdens den burgeroorlog in Spanje. Dl ITSCHE AANVAL IN HET WESTEnT De Berlynsche correspondenten Zwitsersche bladen zijn van meenn,!*11/! Duitschland een heftigen aanval in tJ lijke richting zal ondernemen ondanX' vreedzame beloften. Zij verduidelijken T< dit optreden meer tijd kost dan men\iw voorstelt, te meer, daar groote beperking^ kortelings zyn ingesteld in de ravitafflE met olie van de gemotoriseerde troepen en de luchtmacht op grond van het onver wachte enoime verbruik. Voorts melden de correspondenten, dat de Berlynsche bevolking na de dwaze ver wachtingen van Dinsdag in een sombere stemming teruggevallen is. GEEN HERDENKING VAN DEN WAPENSTILSTAND. Met het oog op het feit, dat de vijandelijk- heden geopend zyn, heeft de koning beslo- ten, dat de gebruikelijke plechtigheid bij den Cenotaaf op 11 November dit jaar zal vervallen. DE IROQUOIS VEILIG AANGEKOMEN. Het stoomschip Iroquois is veilig in de haven van New York aangekomen. Men zal zich herinneren, dat enkele dagen geleden de Duitsche admiraliteit medegedeeld heeft, dat de Iroquois een soortgelijk lot als dat van de Athenia zou ondergaan. DE BEVOLKING VAN HET NIEUWE LITAUEN. Door de aanhechting van Wilna en het omliggende gebied is de bevolking van Litauen met 700.000 zielen toegenomen. Het land zal meer dan drie millioen inwoners tellen. WERK VAN DE FRANSCHE MARINE. Tot 10 October heeft de Fransche marine op het gebied der economische blokkade de volgende resultaten geboekt: In totaal wer den aan contrabande onderschept 150.000 ton, omvattende o.m. 40.000 ton mineralen, 40.000 ton levensmiddelen, en 30.000 ton vloeibare brandstof. MEER DAN 110 AMBTENAREN NEMEN ONTSLAG. Meer dan 110 ambtenaren van het Japan- sche ministerie van buitenlandschp zaken hebben hun ontslag ingediend door midde van de afdeelingschefs. In een onderhoud met deze afdeelings chefs heeft de vice minister Tani gezegd, a^ hij dit ontslag zal overbrengen aan den mi nister. Tani heeft vervolgens een bezoek ge* bracht aan de particuliere woning van minister, vermoedelijk om de houding aanzien van dit ontslag te bespreken. In verband met de moeilijkheden Japansche kabinet hebben thans 00 pansche consul-generaal te Sjang veertig employe's van het consu gevraagd. Zij vreezen onder de nen regeeringspolitiek hun taak nie vervullen. Goedenmorgen, me U nooit eens een on e""^ drang gevoeld V ben

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 8