De ingebruikneming van het Huiderpoort- en
het Amstelstation te Amsterdam.
Het Britsche leger in
Frankrijk.
Een werk van 28 millioen
gulden.
Wat werd er met Rusland
besproken
TWEEDE BLAD.
Nog 2 jaar noodig voor 't afwerken
van bijkomende werken. Veer
tien overwegen komen in Amster
dam te vervallen. Twintig onder
doorgangen vervangen de hinder
lijke overwegen en geven nieuwe
verbindingen, die tot nog toe niet
bestonden. Amsterdam wordt
wereldstad.
Vrijdag a.s. worden door den minister van
economische zaken het nieuwe Muiderpoort-
station en het Amstelstation te Amsterdam
officieel geopend. Zaterdag a.s. krijgt het
publiek gelegenheid om van 10 tot 5 uur de
ze grootsche bouwwerken te bezichtigen
en Zondag zullen de treinen deze stations
binnendenderen, langs de hooge baanvak
ken en zal het verkeer in Amsterdam van
een 14-tal hinderlijke overwegen worden
bevrijd.
Gisteren werden wij met een 70-tal jour
nalisten van Nederlandsche dagbladen in de
gelegenheid gesteld, het gereed gekomen
werk in oogenschouw te nemen. Ir. jhr. J.
E. van Heemskerck van Beest, stadsinge
nieur van Amsterdam en ir. J. D. M. Bardet,
afdeelingschef van de Nederlandsche spoor
wegen, hebben ons daarbij van voorlichting
gediend. Zij hebben eraan herinnerd, dat
reeds tientallen jaren geleden, pogingen
ondernomen werden, om de spoorbanen in
oostelijk Amsterdam zoo te wijzigen, dat de
verkeersbelemmeringen, die ze veroorzaak
ten, werden opgeheven. De snelle groei van
het motorverkeer deed de overwegen on
houdbaar worden.
Het is de gemeente Amsterdam, die den
stoot heeft gegeven tot de thans tot stand
gebrachte verkeersverbetering. In 1926 werd
door de Spoorwegen, de gemeente Amster
dam, en het Rijk een plan opgezet en vele
jaren daarna, in het begin van 1934, werd
een financieele regeling getroffen en kon
met de minutieuse voorbereiding een begin
worden gemaakt. De kostenraming bedroeg
28 millioen. De Nederlandsche Spoorwegen
namen daarvan 10 millioen, het Rijk en de
gemeente elk 9 millioen voor hun rekening.
De gemeente nam op zich, een aantal ter
reinen te leveren, alle werken uit te voeren
aan wegen, stadsbruggen en dergelyke en
verbond zich, de kosten te betalen van en
kele doorgangen, die door de N.S. zouden
worden gebouwd. De N.S. en het Rijk zorg
den voor den aanleg van de verhoogde
spoorbanen en emplacementen, den bouw
van viaducten en bruggen en van de nieu
we stations.
Gerekend vanaf het Centraal Station,
worden de spoorbanen naar Hilversum en
Utrecht, tot buiten de grenzen der gemeen
te, op een zóó hoog peil gebracht, dat het
wegverkeer daaronder vrij kan passeeren.
Door den bouw van het nieuwe Amstelsta
tion en de daarmede gepaard gaande ophef
fing van het oude Weesperpoortstation ver
dwijnt ook de zeer hinderlijke barricade
van de by het Weesperspoorstation behoo-
rende emplacementen.
Een uitvoerige uiteenzetting werd voorts
gegeven van de werken, die zijn uitgevoerd
en vijf jaar arbeid hebben gevorderd. Een
opsomming daarvan zullen wij onzen lezers
besparen. Wij stippen aan, dat hierbij de
nieuwe stellingen voor den modernen
spoorwegbouw toepassing vonden; dat alle
rangeergelegenheden in één groot rangeer
emplacement zijn saamgevoegd; dat ook in
de Rietlanden een centraal tractieterrein
komt en dat door dit alles, ook voor de N.S.,
groote voordeelen zijn verkregen. Een groot
voordeel voor de N.S. is, dat thans, vanaf
het Centraal station een volledig gesplitst
verkeer naar Hilversum en Utrecht is ver
kregen. In het plan is ook een centraal goe
derenstation ontworpen. De uitvoering van
de bijkomende werken vordert nog een paar
jaar. Hieronder vallen ook het opruimen
van de spoorwegbelemmeringen naar de
haven, tusschen de Oosterdoksluis en de
Crusiuskade.
De samenwerking tusschen de N.S. en de
gemeente Amsterdam komt wel het meest
tot uitdrukking in het Amstelstation. Over
zichtelijkheid, korte afstanden tusschen een
gemakkelijken en veiligen toegang tot de ver
schillende vervoermiddelen bracht men hier
tot stand. Het tramemplacement, noodig
voor de trams uit de stad naar het station,
heeft men op een ander niveau gelegd dan
het stationsplein, waardoor voor het eerst in
Nederland de toegang vanuit het station
naar de tram geheel vrij kon worden ge
maakt voor kruisingen met ander verkeer.
Auto's en taxi's naar het station vinden hun
standplaats op een plein vóór het station op
het stationsniveau.
Het Muiderpoortstation is bescheidener
dan het grootsche Amstelstation en aan een
rustig binnenpleintje gelegen. Beide sta
tions zijn ontworpen door den architect der
N.S., ir. H. G. J. Schelling, die ons erop
wees, dat de stations zijn uitgevoerd met
onzen oud-vaderlandschen baksteen, 't beste
materiaal, dat ooit is uitgevonden. Hier en
daar is natuursteen verwerkt en op de
vloeren vindt men Noorsch traciet aange
bracht, een buitengewoon hard materiaal,
dat zeer stroef is en dus uitglijden voor
komt.
Om te bereiken, dat men de perrons van
uit vier richtingen kan betreden, zijn de
tunnels naar de perrons in twee verdiepin
gen aangebracht. De hall van het Amstel
station heeft ruime afmetingen en is door
zeer groote ramen overvloedig verlicht. Op
allerlei comfort is gerekend. Muurschilde
ringen van Peter Dina en beeldhouwwerk
van Theo van Reijn boeien het oog.
In de hall van het Muiderpoortstation valt
een door prof. Campendonk ontworpen glas-
in-lood-raam op, met veel vliegende en
trekkende vogels, die de reislust symboli
seeren.
Dat men in beide stations op alle moge
lijke comfort heeft gerekend, behoeft wel
geen betoog. Hier wordt wel gedemon
streerd, dat de klant koning is. Een groot
modern gemak is ook, dat men, uit den trein
komende, bij slecht weer, onder een over
kapping, droog in een taxi kan stappen.
In het Amstelstation bestaat zelfs gele
genheid, gebruik te maken van een bad- en
kleedkamer.
Onze indruk is, dat beide stations bewy-
zen, dat onze tijd andere eischen stelt dan
die van 50 jaar terug, toen het Centraal
station gebouwd werd, dat 15 October a.s.
als schepping van architect Cuypers zijn
halve eeuwfeest viert. In de moderne sta
tions is het a 1 licht en zakelijkheid. De
overkappingen zyn veel lager, doch dit was
mogelijk, omdat thans de electrische en die
seltreinen de stations binnenrijden.
Cuypers moest rekening houden met de
rookende en stoomende locomotieven.
Toen wij, na het bezoek van de nieuwe
stations, die straks in het nieuwe stadsbeeld
zeker wel goed zullen aanpassen, weer naar
het oude Centraal station togen, werden wij
toch getroffen door de grootschheid van dit
gebouw, dat zoo'n juiste afsluiting geeft
van het stadsbeeld en wij kregen nog meer
bewondering voor den bouwmeester van
dit station, toen wij vernamen, dat ook
thans dit station nog niet te klein is geble
ken. Het Centraal station blijft wel het Cen
trale station.
Deze foto van Prinses Beatrix en Prinses Irene werd door Pfins Bernhard genomen.
De zitting van het Lagerhuis.
In het Lagerhuis werd den minister
president gevraagd, of hij overwoog een
blauwboek te publiceeren, dat de docu
menten behelsde, betrekking hebbende op
de onlangs gevoerde onderhandelingen
tusschen twee regeeringen. Butler, ant
woordde, dat minister Halifax niet bereid
was toestemming te verleenen voor de
publicatie van deze documenten op dit
oogenblik. V'ant de onderhandelingen tus
schen de Sovjet-Russische en de Britsche
regeering handelden ook over verschei
dene andere regeeringen.
In antwoord op de vraag -<an Mander
over de Russische voorstellen tot hervatten
van de handelsbesprekingen zeide Butler,
dat deze kwestie wordt overwogen en
enkele moeilijkheden, welke zijn gerezen,
met de Russische regeering worden be
sproken.
Mander verklaarde niet tevreden te zyn
over het antwoord.
De minister van oorlog, Hore Be-
lisha, gaf een overzicht van het werk
van het leger gedurende den oorlog.
Binnen den vastgestelden tyd is het
vastgestelde aantal expeditietroepen
naar Frankryk vervoerd en nog meer
troepen zullen volgen.
In 1914 waren in de eerste zes we
ken van den oorlog 148.J00 man over
het Kanaal vervoerd, thans zyn bin
nen vyf weken 158.000 man overge
bracht. Tevens zijn bases et verkeers
wegen geschapen om zorg te dragen
voor een voldoende ravitailieering.
Eiken nacht staken er drie convooien
zullen het land nu op de hoogte houden.
De minister deelde verder mede, dat
reeds 25.000 voertuigen naar Frankrijk zijn
gebracht, waaronder tanks van 15 ton en
meer.
In Frankrijk bevinden zich thans 50
verschillende soorten voertuigen, die ver
schillende soorten brandstof noodig heb
ben. Derhalve moesten groote voorraden
worden overgebracht en opgeslagen.
De minister deelde verder mede, dat
slechts 20 procent van de strijdmacht
uit infanteristen bestaat. Deze infan
terie is uitgerust met 50 bren-mitrail-
leurs en 22 antitankkanonnen per
bataljon. In 1914 was bijna 60 procent
van het expcditieleger infanterie.
Hieruit blijkt, dat het huidige expe-
ditieleger over een veel grooter vuur
kracht beschikt.
De troepen zijn thans bezig hun posities
te versterken.
Vervolgens zeide Hore Belisha, dat de
zeemacht van Engeland niet is geëvenaard.
De vloot heeft haar geheimen niet verloren
en de luchtmacht spreidt haar bescher
mende vleugels uit tegen een ander ge
vaar.
Op alle gebied is Engeland beter uitge
rust dan in 1914. In April van dit jaar werd
het plan voor negentien divisies gewijzigd
in een plan voor 32 divisies. Dit zal even
wel niet de grens zijn. Sedert het uitbreken
van den oorlog zijn 50.000 vrijwilligers in
het leger opgenomen, terwijl in September
het dubbele van dit getal werd aange
nomen als vrijwilligers bij de militie.
Behalve voor sommige speciale taken,
zullen de onder-officieren en officieren uit
de rijen van het leger voortkomen.
In het Britsche leger zullen de sterren
binnen het bereik van ieder gewoon soldaat
liggen. Niemand behoeft te vreezen, dat
zijn geringe afkomst een reden zal zijn,
dat zijn militaire verdiensten niet worden
erkend.
Verder hebben reeds 20.000 vrouwen
dienst genomen bij de vrouwelyke hulp
diensten en dit aantal zal worden uitge
breid.
Ook zijn afdeelingen gevormd voor de
eieren en manschappen, die niet geschikt
zijn voor den dienst over zee en van af
deelingen, die wachten naar het front te
worden gezonden.
Voor de oorlogsindustrie zijn 10.000 re
servisten en 12.000 man van het territo
riale leger uit het militaire verband losge
maakt.
Terwijl de wereld las over den
Duitschen opmarsch in Polen, hebben
de Britsche soldaten besloten, dat dit
kwaad zou worden hersteld en zwij
gend trokken zy over het Kanaal.
Men mag aannemen, dat zy met gelijke
moed en vasthoudendheid als hun
vaders den strijd zullen voeren. Hoe
lang de strijd ook moge duren, en hoe
groot de beproevingen mogen zijn, zij
zullen voor de zaak van de vrijheid de
overwinning behalen.
Nadat Lee Smith en Sinclair namens de
Labourpartij en de liberale oppositie hun
voldoening hadden geuit over het zenden
van het expeditieleger naar Frankrijk,
zeide de minister, dat hem was gevraagd
of hij tevreden was over de uitrusting van
het expeditieleger. Hij zeide hierop, dat
hij een neutraal getuigenis zou geven.
Amerikanen, die het leger hebben gezien,
hebben gezegd, dat de troepen op de best
mogelijke manier zijn uitgerust. Hoewel
hij toegaf, dat niet alles buitengewoon
goed is, zeide de minister, dat het leger
even goed, zoo niet beter is i ".tgerust dan
andere. Het leger zelf is tevreden. Er zul
len geen divisies naar Frankrijk worden
gezonden, wanneer men zeker is, dat zij
het in het veld kunnen uithouden.
De minister deelde verder mede, dat het
eerste legercorps wordt gecommandeerd
door generaal Dill en het tweede door
generaal Brook. De eenheid van commando
is eveneens verzekerd, het Britsche leger
staat onder Fransch opperbevel. (Toe
juichingen.)
De Britsche opperbevelhebber heeft het
recht een beroep te doen op het eigen mi
nisterie, doch de minister veronderstelt,
dat dit niet noodig zal zijn, aangezien de
verstandhouding buitengewoon goed is.
De minister zeide ten slotte, dat de chef
van den staf van den Britschen opperbe
velhebber, lord Gort, is generaal-majoor
PownalL
In de zitting van het Lagerhuis heeft de
minister van marine, Churchill, nog ver
klaard, dat in de afgeloopen zestien dagem
Groot-Britannië door het optreden van
duikbooten 5809 ton scheepsruimte heeft
verloren. Evenwel werden 13 615 ton van
den vijand in beslag genomen, waardoor
Engeland een voordeel van 7816 ton heeft
behaald.
OVEREENSTEMMING OVER
CHAMBERLAINS ANTWOORD AAN
HITLER.
Naar de parlementaire correspondent van
Reuter meldt, is de tekst van Chamberlains
antwoord aan Hitier thans volledig goedge
keurd, zoowel door Frankryk als door de
dominions. Men meent te weten, dat Cham-
berlain van de gelegenheid gebruik zal ma
ken om zich onomwonden omtrent de voor
stellen van Hitier uit te laten en men meent,
dat zijn verklaring in het Lagerhuis voor
zichzelf zal spreken.
DE RUSSISCHE BASES IN LITAUEN.
Gemeld 'wordt, dat Russische garnizoenen
zullen worden gelegd in Vilavisjkis, Kelme,
Kaisjiadorys en Asjmeons en dat luchtbases
zullen worden gevestigd te Radvilisjkis en
Palange.
HET TORPEDEEREN VAN NEUTRALE
HANDELSSCHEPEN.
Een protest van de Scandinavische
landen en België.
Naar wij vernemen, hebben de Scandina
vische staten besloten zich tot de Duitsche
regeering te wenden met een protest terzake
van het torpedeeren van neutrale handels
schepen.
Voorts vernemen wij, dat België zich bij
dit protest aansluit, doch dat voor Nederland
daartoe op het oogenblik nog geen redenen
bestaan zich bij een dergelijk protest aan te
sluiten.
BINNENRUKKEN DER SOVJET-
RUSSISCHE TROEPEN UITGESTELD.
Uit Tallinn wordt gemeld: Het binnen
rukken van de Sovjet-Russische troepen in
Estland om de garnizoenen van de vloot- en
luchtbases te betrekken, is uitgesteld van
Vrijdag tot Woensdag.
Gister zijn drie Sovjet Russische oorlogs
bodems voor Tallinn aangekomen, zij wis
selden vriendschappelijke saluutschoten met
de Estlandsche kustbatterijen en lieten het
ander vallen naast drie Duitsche schepen,
welke de te repatrieeren Duitschers aan
boord zullen nemen.
over. Thans is er geen reden meer voor
geheimhouding, de oorlogscorrespondenten verdediging van het moederland, uit offi
DE OUDSTE FRANSCHF. LICHTINGEN
MET VERLOF?
In de gistermiddag gehouden vergadering
van de legercommissie uit de Kamer heeft
de voorzitter, Miellet, medegedeeld, dat den
minister-president verzocht was, maatrege
len te treffen voor het naar huis zenden van
de oudste gemobiliseerde lichtingen. Deze
kwestie wordt, naar hij zeide, op het oogen
blik bestudeerd en het schijnt, dat binnen
kort een regeling zal worden getroffen.
BRITSCH KRUISERESKADER WEL
AANGEVALLEN DOCH GEEN SCHADE
OPGELOOPEN.
De admiraliteit heeft onthuld, dat de
luchtaanval op een Britsch kruiser-eskader
in de Noordzee op Maandag j.L blijkens een
thans van het eskader ontvangen rapport,
vijf uur duurde en dat meer dan honderd
bommen werden geworpen. Een lading bom
men viel volgens de mededeeling van de
admiraliteit zoo dicht by, dat een paar bom-
splinters op een kruiser terecht kwamen,
doch de andere bommen kwamen op grooten
afstand, in enkele gevallen op een mijl af
stand, neer. In de mededeeling wordt be
vestigd, dat niemand aan boord getroffen is.
FRANSCHE BERICHTEN VAN HET
WESTELIJK FRONT.
Het schijnt wel, dat op het grootste deel
van het front de Duitsche troepen voor
goed de houding van lijdelijkheid hebben
verlaten, die zij sedert den aanvang van de
vijandelijkheid hadden aangenomen.
In de tweede en derde week van den
oorlog ondernamen de verdedigers der
stellingen van de Siegfriedlinie wel hier
en daar operaties, o.m. in de streek van de
Moezel, en in den sector, die daar bijna
direct ten oosten op aansluit tusschen het
bosch van Warndt en den loop van de
Nied. Maar daarbij ging het uitsluitend
over plaatselijke reacties, die ten doel had
den den Franschen opmarsch zooveel mo
gelijk te stuiten. De operaties, die thans
aan den gang zijn echter geen operaties
van grooten omvang, maar zij worden toch
ondernomen over een breed front van
de Moezel tot de Saar zooais het Fran-
sche oorlogscommuniqué van gisteravond
zegt en met een tot dusverre ongebruike
lijken nadruk van Duitsche zijde. Vooral in
de streek tusschen Saar en Moezel, welke
den linkervleugel der Fransche stellingen
vormt, is de activiteit gebleken van Duit
sche patrouilles en artillerie. Uiteraard is
daarop van Fransche zijde met geschut en
automatische vuurwapens geantwoord.
Bij de laatste operaties zijn geen krijgs
gevangenen in Duitsche handen gevallen.
Eveneens om inlichtingen te krijgen,
heeft de Duitsche bevelvoering ondanks de
laaghangende wolken, het uiterst slechte
zicht en het gevaar van verkenningsvluch
ten, onder deze omstandigheden, talrijke
luchtverkenningen uitgezondei In strijd
met hun gewoonte tot dusverre, zijn de
Duitsche piloten buiten hun linies inge
komen en trachtten zij te opereeren boven
de Fransche linies.
STAKING BIJ CHRYSLER.
50.000 arbeiders zijn in de Chryslerfabrie-
ken te New York in staking gegaan. De sta
king staat in verband met een vernieuwing
van het arbeidscontract, dat op 30 Septem
ber is afgeloopen. Gister is een vergadering
gehouden van vertegenwoordigers der werk
gevers en werknemers, waar geen oplossing
gevonden werd. De vakvereer.iging deelt
mede, dat zij een termijn van 5 dagen in
voorbereiding heeft voor de afkondiging
van een algemeene staking by Chrysler.
NEDERLANDERS IN FRANKRIJK
GEARRESTEERD.
De „Intransigeant" bericht, dat twee Ne
derlandsche onderdanen, agenten van de
reederij, genaamd „France Navigation", te
Marseille zyn gearresteerd. Zij hebben po
gingen gedaan om snel een aantal schepen
te verkoopen. Ook de president van den
raad van beheer van de maatschappij en de
directeur zijn gearresteerd. Het onderzoek
wordt voortgezet.
De maatschappij „France Navigation"
werd opgericht tijdens den burgeroorlog in
Spanje.
Dl ITSCHE AANVAL IN HET WESTEnT
De Berlynsche correspondenten
Zwitsersche bladen zijn van meenn,!*11/!
Duitschland een heftigen aanval in tJ
lijke richting zal ondernemen ondanX'
vreedzame beloften. Zij verduidelijken T<
dit optreden meer tijd kost dan men\iw
voorstelt, te meer, daar groote beperking^
kortelings zyn ingesteld in de ravitafflE
met olie van de gemotoriseerde troepen en
de luchtmacht op grond van het onver
wachte enoime verbruik.
Voorts melden de correspondenten, dat
de Berlynsche bevolking na de dwaze ver
wachtingen van Dinsdag in een sombere
stemming teruggevallen is.
GEEN HERDENKING VAN DEN
WAPENSTILSTAND.
Met het oog op het feit, dat de vijandelijk-
heden geopend zyn, heeft de koning beslo-
ten, dat de gebruikelijke plechtigheid bij
den Cenotaaf op 11 November dit jaar zal
vervallen.
DE IROQUOIS VEILIG AANGEKOMEN.
Het stoomschip Iroquois is veilig in de
haven van New York aangekomen. Men zal
zich herinneren, dat enkele dagen geleden
de Duitsche admiraliteit medegedeeld heeft,
dat de Iroquois een soortgelijk lot als dat
van de Athenia zou ondergaan.
DE BEVOLKING VAN HET NIEUWE
LITAUEN.
Door de aanhechting van Wilna en het
omliggende gebied is de bevolking van
Litauen met 700.000 zielen toegenomen. Het
land zal meer dan drie millioen inwoners
tellen.
WERK VAN DE FRANSCHE MARINE.
Tot 10 October heeft de Fransche marine
op het gebied der economische blokkade de
volgende resultaten geboekt: In totaal wer
den aan contrabande onderschept 150.000
ton, omvattende o.m. 40.000 ton mineralen,
40.000 ton levensmiddelen, en 30.000 ton
vloeibare brandstof.
MEER DAN 110 AMBTENAREN NEMEN
ONTSLAG.
Meer dan 110 ambtenaren van het Japan-
sche ministerie van buitenlandschp zaken
hebben hun ontslag ingediend door midde
van de afdeelingschefs.
In een onderhoud met deze afdeelings
chefs heeft de vice minister Tani gezegd, a^
hij dit ontslag zal overbrengen aan den mi
nister.
Tani heeft vervolgens een bezoek ge*
bracht aan de particuliere woning van
minister, vermoedelijk om de houding
aanzien van dit ontslag te bespreken.
In verband met de moeilijkheden
Japansche kabinet hebben thans 00
pansche consul-generaal te Sjang
veertig employe's van het consu
gevraagd. Zij vreezen onder de nen
regeeringspolitiek hun taak nie
vervullen.
Goedenmorgen, me
U nooit eens een on e""^
drang gevoeld V
ben