KlODSTERBAIsm WAT GDEDISbmji;y NOTITIE-BOEKJE. Objectieve journaals weer toegelaten. Nieuwe regeling vastgesteld. Niet-kostwinners en menage-uitkeering. Roggeprijs vastgesteld. Een gulden toeslag per 100 k.g. Auto door trein gegrepen. Hotelhouder om het leven gekomen. H. J. BRUSSE: UIT MIJN HET WERELDVERKEER EN DE OORLOG. TWEEDE BLAD. Bij het hoofdbestuur van den Neder- landschen Bioscoopbond is bericht inge komen, dat de huishoudelijke commissie voor de filmkeuring in haar vergadering van 11 October j.1. een resolutie heeft aangenomen van den volgenden inhoud: „de huishoudelijke commissie enz. gelijk reeds onmiddellijk nadat in Euro pa de oorlogstoestand was ingetreden door haar werd overwogen, dat de toestand in Nederland te midden van de oorlogvoe- rende landen en de strikte neutraliteit van ons land bijzondere maatregelen bij het keuren van bepaalde films noodzake lijk maken, deelt den leden der centrale commissie mede, dat naar haar meening bij het keu ren van films, zoomede van filmjournaals gedurende den oorlogstoestand in Europa: a. geen beelden of opschriften dienen te worden toegelaten, die bedoeld of on bedoeld als propaganda voor een der oorlogsvoerende partijen kunnen dienst doen of met recht als zoodanig kunnen worden beschouwd, b. geen afbeeldingen dienen te worden toegelaten van volksoploopen, rel letjes, ongeregeldheden, e. d., zoowel in Nederland als in het buitenland, c. geen films of filmgedeelten dienen te worden toegelaten voor openbare ver tooning, die op ontoelaatbare wijze de oorlogvoering in beeld brengen en met name, welke dit op zoodanige wijze doen, dat zij door hun samenstelling of strekking kennelijk ten doel heb ben het publiek in bepaalde richting te beïnvloeden". De vorige beslissing over deze aangele genheid is hiermede buiten werking ge steld. De thans genomen beslissing draagt wederom een voorloopig karakter in dien zin, dat de commissie den gang van zaken met de buitenlandsche journaals in ver band met den internationalen toestand steeds in het oog zal houden om eventueel, indien dit noodig mocht zijn, de vereischte beslissingen te kunnen nemen. Waarborgen. Verder kan nog worden medegedeeld, dat van de zijde van het hoofdbestuur van den Nederlandschen Bioscoopbond waar borgen zijn verstrekt aangaande de objec tieve samenstelling van buitenlandsche journaals, waarin beelden voorkomen, be trekking hebbende op den oorlog. Deze waarborgen bestaan in de eerste plaats hierin, dat de journaalfilms als vorenbe doeld, zoolang de oorlogstoestand duurt door Nederlanders zullen worden samen gesteld, d. w. z., dat zoowel de beeldcom positie als de gesproken commentaren en de betiteling uitsluitend in ons land zul len worden verzorgd. En in de tweede plaats in de vorming van een commissie van bondswege, welke de onderhavige journaais, alvorens zij ter keuring worden aangeboden, zal doorzien en het recht heeft om met het oog op de nakoming van de verstrekte waarborgen al de door haar noodig geachte wijzigingen door de distri buteurs te doen aanbrengen, zoomede alle noodig geachte coupures te gelasten. De leveranciers van de buitenlandsche journaals hebben zich bereid verklaard zich aan de beslissingen van deze commis sie te onderwerpen en alle door haar te geven aanwijzingen op te volgen. Bedoelde commissie bestaat uit vier leden, waarvan twee buitenstaanders en twee uit het bedrijf, namelijk de heeren dr. D. G. Draayer, oud-directeur-generaal van de werkverschaffing en steunverlee- ning; D. J. von Balluseck, hoofdredacteur van het Algemeen Handelsblad te Am sterdam; D. Hamburger Jr., voorzitter van den Nederlandschen Bioscoopbond en C. S. Roem, vice-voorzitter, terwijl als secre taris optreedt de heer A. de Hoop, direc teur van den Nederlandschen Bioscoop bond. De heer van Sleen (s.d.) heeft aan den minister van defensie de volgende vragen gesteld: 1. Is het waar, dat in tegenstelling met hetgeen ten aanzien van de kostwin ners geschiedt, aan wie bij verlof schade loosstelling voor voeding in den vorm van een hoogere kostwinnersvergoeding wordt toegekend de z.g. niet-kostwinners, of schoon zij gedurende die dagen ook bij ouders, familieleden of vreemden „in den kost" zijn, géén uitkeering voor menage ontvangen? 2. Indien de voorgaande vraag bevesti gend moet worden beantwoord, is de mi nister dan bereid een regeling te treffen, welke ook de niet-kostwinners in staat stelt, de kosten van hun voeding tijdens verlofdagen te vergoeden? Ten behoeve van een regelmatige voed selvoorziening van mensch en dier heeft de minister var economische zaken het noodig geoordeeld, de rogge, die hier te lande wordt uitgebracht, te doen innemen, tegen een prijs, welke tot 15 December a.s. 8 per 100 k.g. bedraagt. De roggetelers, die ge wend waren hun rogge voor voederdoelein den te gebruiken, ontvangen in de plaats van de ingeleverde rogge het mengvoer. Uit den aard der zaak is de prijs van het mengvoer hooger dan het bedrag, dat voor de rogge wordt ontvangen. Ten einde aan dit bezwaar, dat te sterker wordt gevoeld omdat ook de denaturatie-toeslag is verval len, tegemoet te komen, heeft de minister van economische zaken bepaald, dat aan de ze roggetelers over den oogst 1939 een toe slag zal worden gegeven van 1 per 100 k.g. ingeleverde rogge over een zoodanige hoe veelheid, als waarvoor zij een toewijzing varkens- of rundveevoeder zullen ont vangen. Daar thans nog niet bekend is, hoe groot deze hoeveelheid zal zijn, zal deze worden gesteld op zeven maal de basistoe wijzing mengvoer over de periode 15 Octo ber12 November. Hierdoor mag in het al gemeen worden aangenomen, dat de ver bouwers van rogge den toeslag ontvangen over de hoeveelheid eigen rogge, die zij an ders vervoederd zouden hebben. SPIRITUSBESCHIKKING. De minister van economische zaken bericht, dat by zijn beschikking van 13 October 1939 wyziging is gebracht in de spiritusbeschikking 1939 no. 1 (Staats courant van 12 October 1939 no. 200), waarbij de termijn, waarbinnen de fabri kanten, verwerkers, handelaren en im porteurs van spiritus'verplicht ziJn oPgave te doen aan de sectie spiritus van het Rijksbureau voor chemische producten te Delft van de hoeveelheid spiritus, welke zij op 13 October 1939 voorhanden of in voorraad hadden, is verlengd tot en met 27 October 1939. De opgave moet geschie den op daartoe door de sectie spiritus te verstrekken formulieren. Voorts is bij de bovenbedoelde beschikking de termijn, gedurende welke een algemeene dispen satie geldt van het verbod tot het koopen van spiritus door handelaren en verwer kers, alsmede van het verbod tot verkoo- pen of afleveren van spiritus door fabri kanten en importeurs verlengd tot 13 No vember 1939. Gistermiddag is op een onbewaak- ten overweg onder de gemeente Bun- nik een ongeluk gebeurd, dat aan een ongeveer 45-jarigen hotelhouder het leven heeft gekost. De eigenaar van het hotel-café restaurant „Riche" te Utrecht, de heer Nachbar, was uit zijn woonplaats per auto vertrokken om enkele bestellingen voor de cantine van een fort af te leveren. Om zijn doel te bereiken, moest hij gebruik maken van een weg, welke, met een onbewaakten spoorwegover gang, de spoorlijn ArnhemUtrecht kruist. De heer N. naderde den spoorwegovergang, juist toen de electrische trein, nummer 546 uit Arnhem met een snelheid van ruim hon derd kilometer, kwam aanstormen. Vermoe delijk heeft de heer N., die nog weinig rou tine van het besturen van auto's had, niet precies geweten hoe nog snel weg te komen, met gevolg, dat de auto werd gegrepen en volkomen vernield. De bestuurder werd op slag gedood. De voorzijde van den trein werd ernstig beschadigd. Op eigen kracht zij het langzaam kon hij de reis naar Utrecht voortzetten, waar hij met vijftig minuten vertraging arriveerde. Hier werd het be schadigde voorste treinstel losgekoppeld, waarna de reis naar Rotterdam werd ver volgd. Het deerlijk verminkte slachtoffer is naar Utrecht overgebracht. VERZAMELWOEDE DIE TOT DIEFSTAL LEIDDE. De Amsterdamsche politie heeft een ongeveer dertigjarigen hulpbesteller van het postkantoor Centraal Station gear resteerd, verdacht van diefstal van bui tenlandsche postzegels. Bij het sorteeren van de brieven in de mailkamer kwam een sorteerder tot de ontdekking, dat van verschillende brieven de postzegels waren afgescheurd. Hij waarschuwde onmiddellijk zijn chef, die zich op zijn beurt weer met de politie in verbinding stelde. Tijdens het onderzoek kwam het vermoeden naar voren, dat een hulpbesteller, die op de mailkamer een boodschap moest doen, toen daar niemand aanwezig was, van de gelegenheid gebruik had gemaakt om zich enkele postzegels toe te eigenen. De man werd ondervraagd, doch ontkende. Bij het fouilleeren kwa men echter verschillende postzegels te voorschijn, zoodat ontkennen niet meer baatte. De arrestant bekende daarop zich ook eerder aan dergelijke diefstallen te hebben schuldig gemaakt. De politie gelooft echter niet, dat deze man de dader is van de talrijke diefstallen van postzegels, postwissels en aangetee- kende stukken, welke in den laatsten tijd op het kantoor voorkomen. De hulpbesteller heeft voorts bekend, ook een brief te hebben gestolen, welke een aantal postzegels bevatte. De man was reeds meer dan tien jaren in dienst yan de posterijen en genoot het algemeen vertrouwen van zijn chefs. Binnenkort zal hij zich voor deze oneer lijke verzamelwoede, welke hem door ver koop ook directe baten opleverde, voor den officier van justitie moeten verant woorden. AANRIJDING MET DOODELIJKEN AFLOOP. Gisteravond is de 69-jarige mej. K. uit Utrecht, die tijdelijk te Haarlem verbleef, bij het oversteken van den Rijksstraatweg in Noord tegen een voorbijkomende vracht auto opgeloopen. Zij kreeg een schedel breuk en werd in hoogst ernstigen toestand naar de Mariastichting overgebracht. Hier is zij eenigen tijd later overleden. Het on geluk is vermoedelijk aan eigen onvoor zichtigheid te wijten. DREIGENDE STAKING BIJ CONFECTIEFABRIEKEN. Door de samenwerkende bonden in de kledingindustrie is in overleg met het per soneel ingaande Maandag 23 October a.s. een staking aangekondigd bij de japonnen- fabriek van de N. V. Frischman in de Karei Du Jardinstraat te Amsterdam. De oorzaak van dit dreigend conflict is gelegen in de weigering van de directie van deze onderneming, om met de organisaties over de afsluiting van een arbeidsovereen komst te onderhandelen. Het personeel omvat ongeveer 250 naaisters. ALGEMEEN STEUNCOMITÉ 1939. Tot de onderscheidene maatregelen, wel ke het algemeen steuncomité 1939 beoogt te treffen, om zich de noodige middelen te verschaffen, behoort uit den aard der zaak een groote landelijke collecte aan de huizen en op straat. De minister van binnenlandsche zaken heeft bereids de burgemeesters door tus- schenkomst van de commissarissen der ko- nigin uitgenoodigd, daartoe de noodige stappen te doen. Met het oog op de voorbe reiding zal het echter vermoedelijk nog enkele weken duren, voordat de inzameling kan plaats hebben. De firma Begeer te Voorschoten heeft welwillend aangeboden de benoodigde ont werpen, modellen en stempels voor een penning of speldje ter beschikking te stel len. EEN TWEEDE ZUID-AFRIKA- VLUCHT? Scandinavische post met K.L.M.- viiegtuigen naar Londen. Reeds eenigen tijd bestonden bij de K.L. M. plannen om drie vliegtuigen met extra- benzine-tanks zonder passagiers, naar Na pels over te brengen. Dit is noodig voor een betere verdeeling van het materieel op de Indië-route en schept de mogelijkheid om eventueel, bij voldoende lading, den Indië- dienst, die thans tweemaal per week wordt uitgevoerd, driemaal per week te vliegen. Er rijzen bij dit overbrengen echter en kele moeilijkheden, die nog opgelost moeten worden, t.w. de route en de vergunningen, die noodig zijn om over vreemde landen te vliegen. Naar wy vernemen, hebben de Duitsche autoriteiten er in begin sel in toegestemd deze drie vliegtui gen over Duitsch rechtsgebied te laten vliegen. Of de vlucht door gang zal vinden hangt af van de vraag, of de vereischte veiligheids maatregelen behoorlijk georgani seerd kunnen worden. Deze kwestie is thans in studie genomen. Mocht het gelukken, de drie vliegtuigen naar Napels over te brengen, dan zou de voorgenomen Zuid-Afrika-vlucht, die aan vankelijk onmogelijk scheen, weder betere kansen op uitvoering verkrijgen. De K.L.M. is van meening, dat, indien het mogelijk blijkt een voldoende aantal passagiers in Napels te concentreeren, er geen aanleiding zou bestaan de vlucht niet te maken. In Londen vertoeven thans eenige duizenden gestrande Zuid-Afrikaners: onderzocht zal nu worden, in hoeverre er onder deze per sonen belangstelling voor de Zuid-Afrika- vlucht bestaat. De dienst op Londen gaat Zondag :n. Maandag zal in beide richtingen worden gevlogen. Met dezen heropenden dienst gaat de Ne- derlandsche post naar Engeland, terwijl bo vendien alle luchtpost, die .uit de Scandina vische landen wordt aangevoerd en bestemd is voor Engeland, met de Nederlandsche toestellen naar Londen zal worden ver voerd. Het is vrij zeker, dat dagelijks uit Engeland eenige honderden kilogrammen couranten met dezen dienst hier zullen arri- veeren. ONZE POSTVLUCHTEN. De positie der postvliegtuigen was gisteren: Uitreis: Buizerd te Rangoon; Nandoe te Alexandrie. Thuisreis: Wielewaal te Alexandrië; Pelikaan te Rangoon. GEEN SPOORKAARTJES MEER OP BUSDIENSTEN. De directie van de Nederlandsche Spoor wegen maakt bekend, dat met ingang van de winterdienstregeling op 15 October a.s. de sedert 29 Augustus j.1. ingevoerde be voegdheid om met plaatsbewijzen van de Nederlandsche Spoorwegen op de lijnen der A.T.O., G.A.D.O., N.B.M. en N.Z.H.T.M. te reizen, vervalt. Reeds in oude tijden eehr, "'''1 balsem voor wonden en v lkt« men matische stoffen, welk? ri,eUur«i d6 aala Kloosterhniuorv, \TT, deel nu "ae aro- nmtische stoffen! j^elke dW? eMe*»418 Kloosterbalsem. Wie ult»aken^ sende werking van Akwm?,al heeft ondervonden, biyftdf 00sterb,£ In deze gezinnen blijft me^ ..Doe er Kloo,terh„..._ ouuen, ontvelHngen, schram klnd»trt het^ want dan word?ea'OMBhul<t kende spreekwoord hifi 1 v°°r O h« voortaan; ..Kloosterba^^9^ Onovertroffen tegen wlnZ- P de "oor banden. open wlntertoi- °oten. wi„, gesprongen handen. klSven^'9 *3* SOLDATENKRANT „DË~WI^T VERSCHIJNT BINNENKOM Naar wy vernemen, zal binnenkort 1* eerste nummer verschijnen van een auspiciën van de Koninklijke Nederland Vereeniging „Ons Leger" eenmaal uit te geven soldatenkrant, welke De Wacht" zal dragen. Deze bladzyden omvatten en zij zal niet voor de gemobiliseerde*, doch ook vcTde burgerij belangwekkende lectuur betert™! nen. Illustraties zullen den tekst verlui Van den kapitein van den generalen staf Paters, hoofd van het bureau Ontwikkeling en ontspanning by het algemeen hoofd kwartier, vernemen wy het volgende: Teneinde een spoedige en snelle versprei ding van „De Wacht", soldatenkrant voor de gemobiliseerde weermacht, mogelijk te maken, wordt den kantonnementscomman- danten der Koninklijke Landmacht en als zoodanig aan te merken commandanten der Koninklijke Marine per omgaande verzocht, hoofd sectie V van het Algemeen Hoofd kwartier, Laan Copes van Cattenburch 11, te 's-Gravenhage, schriftelykinte lichten betreffende de globale gezamen lijke sterkte aan officieren, onderofficieren en minderen van hun kantonnement, enz, Hierbij' duidelijk te vermelden: naam van het kantonnement en adres van aflevering. LUCHTLIJN ROTTERDAM—HAAMSTEDE WORDT HERVAT. De plannen dér K.L.M. om een gedeelte der Zeeuwsche luchtlijn, n.L het traject Rot terdamHaamstede te hervatten, beginnê vasten vorm te krijgen. Besprekingen met verschillende instanties hebben er toe ge leid, dat vergunning is aangevraagd een éénmaal daagschen dienst, welke uitsluitend op werkdagen wordt uitgevoerd, te openen tusschen Rotterdam en Haamstede. Keurt de minister van waterstaat het voor stel goed, dan zal de heropening plaats vin den op 19 October a.s. Uit Rotterdam ver trekt er dan een vliegtuig om 9 u. 30, uit Haamstede om 14 u. 45. Onderzocht wordt nog de mogelijkheid de Zeeuwsche luchtlijn in haar geheel te her stellen, dus door te vliegen tot Vlissingen. Dit plan is echter in een stadium, waarin nog niet aan uitvoering gedacht kan worden. Schippersknecht verdronken. Van ochtend is de knecht van het schip „Catha- rina", van Rotterdam, te Sluiskil over boora gevallen en verdronken. L'Histoire se répète, de geschiedenis herhaalt zich, en het verbijsterende van de geschiedenis is juist dat zy zich herhaalt. Zoo kon ik nog geen vijf en twintig jaar geleden schrijven, terwijl ik op convooi was met Fransche krijgsgevangenen wat nu reeds weer actueel is, voor de Oostenrijkers, de Tsjechen, de Polen althans. En 't laat zich aanzien, dat eenzelfde beschouwing over enkele weken geen zier aan toepasselijkheid zal hebben verloren. Mag ik daarom uit mijn aanteekeningen van toen ik in 1918 als oorlogscorrespondent rondtrok hier enkele overwegingen laten volgen? 't Is, meen ik, de gewezen Duitsche kei zer geweest, „der Reise-Kaiser", die in een van zijn ontelbare toosten 't eerst gezegd heeft, dat onze eeuw stond in 't teeken van 't verkeer. En'wel waarlijk is 't een van de grootste wonderen geweest van den tijd vóór den (vorigen) oorlog, dat je blindelings met een speld kon prikken in de wereldkaart. Dat je •vervolgens telefoneerde om een reisbiljet daarheen. Dat je je h&is uitstapte en ging zitten, blééf zitten, tot je in een record-tijd, met een mate van gemak en weelde overeen komstig de kracht van je portefeuille, neer gezet werd op die plek van den aardbol, die de speld had beduid. Een wonder, waarvan de wonderbaarlijkheid ons immers zelfs heelemaal niet meer verwonderde, zoo ge wend als we eraan waren geraakt. We vonden 't doodgewoon, dat we van de hftgxeel honderdmillioen wereldbewoners, die door elkander krioelden over deze rede lijk plaisante planeet, er één uitpikten, wien .we zij 't in China, ergens in Britsch Indië, in Egypte, Australië of Lutjewinkel een bezoek wilden brengen, en dat de rails van de tramhalte vlak bij ons huis af tot gemeenlijk de tramhalte bij zijn huis daar heen leidden langs de spoorlijn, die ons voerde tot op 't dek van de drijvende hotels der stoomvaartlijnen, over steeds verdere tramlijnen, spoorlijnen, bootlijnen, in één onverbroken verband, tenzij je naar de meest afgelegen gebieden dan nog even aan 't station te stappen had in een rijtuig, een auto, postwagen, bus, een slee, of op den rug van een paard, een ezel, een kameel, maar zóó, dat je steeds regelrecht werd gebracht bij den ééne van de nu heb ik 't nage zocht: zestien honderd millioen aardbewo ners, aan wien je toevallig je boodschap had. Dit sprak zóó vanzelf, dat je bij een uur of wat vertraging een woedende spoorweg klacht voor 't eerstvolgende avondblad pen de. En by die lange spoorreizen heb ik dan wel eens naïvelijk bedacht, dat je toch maar iedere stad en ieder dorp en elke halte van den vaak onuitsprekelijken negorynaam, en iedere brug, en iedere sloot en eiken tele graafpaal, ja, eiken kiezelsteen en iedere grasspriet voorbij moestmaar dat 't altijd uitkwam, pardoes, tot je krek stond voor juist die deur van de hoeveel millioen hui zen met deuren, die je ter wereld nu juist eens wilde binnen gaan. Maar toen is de oorlog gekomen. Die heeft ook dit wonder van de wereldorganisa tie door elkander gehutseld, zóó, dat we er nu waarachtig nauwelijks meer uit wijs kun nen worden. Die is begonnen met millioenen van die eenlingen uit hun kamers, uit hun woningen, hun huizen, hun straten, hun buurten, hun gehuchten, hun dorpen, hun steden, hun pro vincies, hun landen, hun werelddeelen weg te commandeeren. Die heeft ze, in een gansch ander verband dan waarop 't wereldverkeer berustte, in rij en gelid opgesteld, en ze in van hun routes gehaalde omnibussen,* wa gens en motorvrachtkarren, in de uit de vaste trajecten weggerangeerde spoortreinen, uit de geregelde vaarten genomen stoom schepen geladen en allemaal weggevoerd, zonder dat de eenlingen zelfs vaak konden vermoeden waór heen in de hun onbekende gebieden. Oorlogsbelang eischte bovendien, dat de medebewoners van hun vroegere huis, dat hun familieleden, hun vrienden en ken nissen en buren, hun eigen ouders, hun vrouwen en kinderen, vooral niet zouden weten waar precies ieder dier tot mil- lioenenlegers aaneen gerijde eenlingen zich bevonden. Toen ging de oorlog voort en hitste al die nieuwe millioenen-eenheden op en door elkaar in, beschoot ze dag en nacht voort en legde er mijnen onder, ook over de zeeën, dat ze by plokken aan stukken en brokken de lucht invlogen, en verstikte er dan el ders weer bij ongetelde groepen met ver giftige gassen, reeg ze aan bajonetten, pikte er hier en daar uit, die met loopgraafmes sen afgemaakt werden, maaide met trom melvuur er heele hoeken van kaal, of ver- morselde ze onder tanks en smeet er gra naten en bommen tusschen en liet ze zich ingraven, en joeg ze op vliegmachines de wolken in, en zette ze op oorlogsschepen, die zich schuil hielden, die tot zinken werden gebracht, of liet ze verdwijnen in duikboo- ten onder de golven, en liet ze de onherberg zame bergtoppen bezetten en post vatten aan verre stranden, voerde ze door de woestij nen, liet ze af in ravijnenvermengde ze onder stammen van andere huidskleur, van wier talen zij geen syllabe verstonden, tot een mengsel van uit alle wereldstreken ver gaarde en weer verder verdeelde en door elkaar gehutselde hééle menschen, en men- schen met brokken eraf, en zieken, en ver pletterde lichamen over en in en onder den aardbodem en de oceanen. Ze werden verder verzeuld en ze marcheerden voort op den barren dreun hunner stappen. Ze werden verslagen, „in de pan gehakt", of trokken terug, en er bleven er achter, en er vielen er neer, en er werden er vertrapt en verbrij zeld, en weggesleept op draagbaren, in am bulance-treinen vol naar alle richtingen, en in massa-graven werden er bij duizenden en duizenden dooreen weggewerkt, met onge- bluschte kalk erbij, tegen 't dreigend be smettingsgevaar. Rivieren en kanalen voer den ook lijken mee, en bij duizenden en nog eens duizenden lagen er in noodhospitalen, die niet eens wisten in welk land ze te bed gelegd waren. En bij duizenden en tiendui zenden werden ze weggevoerd, de hemel zelf wist niet meer waarheen dan toch, en door 't toeval van de panische verwarringen weer samengevoegd in de gevangenenkampen. En ze vluchtten, of door 't toeval van den strijd ter zee, te land, in de lucht kwamen ze bij duizenden en nog eens duizenden in neutrale gebieden over de grens, waar ze ook weer werden vergaard uit de menschenverhutso- ling en bij porties opnieuw vereenigd in ge- interneerdenkampen, en bij duizenden en nog eens duizenden werden er vermist, en de resten weer samengevoegd en weer her en derwaarts gevoerd, in Babylonische spraakverwarringen van rassen en naties en standen en leeftijd tot een chaos, een chaos van gave en zieke en gewonde en vermink te menschen en dooden. 't Wereldverkeer, dat wonder van onzen tyd, was er totaal mee vernield. De men schen-orde, zoo verwonderlijk georganiseerd uit elkaar geslagen en ten deele tot een nieuwe orde samengevoegd, die als een chaos was geworden, waarin iedere eenling onbe reikbaar opgegaan was voor de persoonlijke aanraking met wie er gebleven waren buiten het oorlogsverband. De verkeerswegen over land, over zee, deels verwoest, deels ver sperd opgeëischt voor den oorlog, opge blazen, met mijnen bestrooid en door duik- booten belaagd. De grenzen afgesloten, de draad onder stroom. De verbindingen overal verbroken. En 't spoorwegmateriaal, de mailstoomers, de handelsvloten: in oorlogs- dienst gesteld en dus grootendeels vernield. De haat onder de volkeren, wantrouwen, spionnen vrees bemoeilijkten iedere overge bleven mogelijkheid van reizeq»tot welhaast een fictie- en de kolennood deed de rest. Tot daar opeens: wapenstilstand werd ge blazen. De oorlogswalm trok op, en werelddébacle, ontdaan van alle aaze heid, van alle suggesties en verbeelding van alle romantiek en heldenmoed voo bleef over in haar barre, naakte rea Waaruit ieder werelddeel en ieder n ieder gewest en iedere stad, dorp, g ieder huis en elk gezin nu allereers tragisch dringend hunkeren z'jn van terug eischte. Uit dien oorlogsbaaierd van hoeveel millioenen levenden en wonden en zieken en verrmnkte" n? misten" en geïnterneerden en gevangen^ Eindeloos dooreen gehutseld e indc. verdeeld tot nieuwe vermengingen, neutra!e loos over de oorlogslanden en bui- landen en hun steden, htm orP eid. De ten 't verkeer gelegen g.ebiade" f 7ii trokken, levenden werden opgeëischt. areD; in voor zoover zij overwonnen tnner- legioenen van millioenen zon1 dQor de lyk verband meer uit alle nc onbegaan- verwoeste gebieden, langs sc ens door baar geworden heerwegen, raters en vernielde bruggen, door waifelin- puinhoopen opgehouden, er1 offjCieren gen in de verhoudingen vaderlander' en soldaten, terug naar!?f de vrpegej® waar ten deele de revo1" waar in orde omver geworpen had en pieUwe wanorde nog niet de lunen van orde waren te bespeuren. «eken^* De gewonden, verminkten ^de den nu eindelijk opgeef betrekk^ lijken vreemde, beduchtgeM gen waren voor verw he wraak voor nog altijd weer sa ieken en n honderdduizenden gewo"de^r een deeH minkten, overal ver*pW* doorv*_ de wereld. En hunzóó lang Ja en verlangen gefoltend verWachttn ren, hun ouders, vrren hulP*bijeen terecht al de zorg1en r buis toe ^er voor een humaan ve 't w gan zóó volkomen ontwrichting tekort keer, en een zoó wanh I* transportmiddelen j Nadruk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6