AMSIERDAMSCHE BEURS
r*
Sport
^idteHlaad
Arrondissements Rechtbank
te Alkmaar.
onmiddellijk bedanken!
de kleedingkaarten.
Glimlachje.
Nieuws in 't kort.
rrWEEPË BLAD
fa
f.ltennis
le LUTO IN ACTIE.
eft Maandag voor de competitie
uitstekend werk gedaan
,-per u«rtrontpam sneel
v.-eef U1 te heerenteam speelde 5—5 tegen
H«' ®e i wat zeker een mooi succes mag
U-T.TC- ^orden als men weet, dat verle-
^noema dezcn tegenstander met 10—0
den iaar
n-erd ï^e^wonnen ten derden male. Nu
De j.afst met 9—1 van het tweede dames
haar he T q j}e invalster mej. Dijksen
,vn «r de animo groot is, werd besloten
tweede team aan de competitie te
n°* edneeinemen. Dit team ingedeeld in
1?ten ede klasse speelde Maandag reeds
de bersten thuiswedstrijd en won met 7—3.
z,JTn is dus momenteel wel op dreef en
1 zeker nog menig succes boeken.
-tfWOP VAN VERKOOPINGEN.
Te Beemster.
De notarissen Kruimel te Stompeto-
pn Luijckx te De Rijp verkochten
ïfinsdag j-1. in -De Nieuwe Tuinbouw" te
Beemster bij opbod, afsl&g en combina-
ties' nieuw gebouwde huismanswoning
°t schuur, erf, boomgaard en weiland
m den Westdijk in den Beemster, samen
aa t 9.47.40 ha, eigendom van den heer
P°Slot'te Oterleek. Na veiling en afslag
d bij de combinatie het geheel
tfpmiind door den heer Chr. Reuzenaar
Leenwoordige bewoner) voor 28890.
1 Te Koedijk.
De uitslag van den Dinsdagavond
gehouden openbare verkoop van een
landmanswoning met koolberging en twee
rceelen bouwland, ten overstaan van
notaris Pinxter, was, dat het huis in bod
werd gebracht op 1170 en afgemijnd op
f 190 voor de hypotheekhoudster, de
boerenleenbank te Koedijk.
Het bouwland, groot 45.20 a, werd in
bod gebracht op 21 per snees, totaal
f 399. door Jn. Mors en niet gemijnd.
Zitting van Dinsdag 14 November.
Verkeerd begrepen armenzorg.
Voor de Alkmaarsche rechtbank moest
Dinsdagmiddag terecht staan de melkcon-
trcleurR. Z. uit Westw>ud, die zich in Maart
1938 had schuldig gemaakt aan het overleg
gen van een vaische rekening, waardoor de
Diaconie der herv. gemeente te Binnen wij
zend voor t 140 werd benadeeld.
Z. was diaken van genoemde gemeente en
had uitgaven gedaan, die hij niet kon ver
antwoorden. terwijl hij bovendien zijn moe
der, die eenigen tijd armlastig was, zonder
anderen er in te kennen, met 1 40 uit de kas
ia diaconie had gesteund. Om voor die uit
gaven, tot een totaal van ongeveer 140,
dekking te zoeken, had hij den timmerman
P. te Westwoud, die voor de diaconie tim
merwerk had verricht tot een bedrag van
449.73, opdracht gegeven een rekening in
te dienen tot een bedrag van 589.76. P.
voldeed aan het verzoek en zoo was het voor
den diaken mogelijk de niet te verantwoor
den uitgaven te dekken.
Z. erkende voor de rechtbank aldus ge
handeld te hebben. Behalve voor de onder
steuning van zijn moeder had hij uitgaven
uit de kas gedaan voor een uitstapje naar
Utrecht met andere leden van het diaconie-
bestuur en de kerkvoogdij om een vergade
ring te bezoeken van protesteerende kerk
voogden, waar ze volgens de voorschriften
niet eens heen mochten. Voorts werd er op
de vergaderingen van diaconie en kerkbe
stuur behoorlijk geconsumeerd, o.a. wijn,
welke consumptie uit de kas werd betaald.
Door het classicaal bestuur waren op deze
uitgaven, die aanvankelijk openlijk erkend
werden, ernstige aanmerkingen gemaakt,
terwijl verboden werd ze uit de kas te beta
len. Om nu het benoodigde geld te vinden,
zocht Z., die penningmeester was, het door
middel van de vervalschte rekening.
De president der rechtbank, mr. Ledeboer,
zei tegen Z., dat hij en zijn medebestuursle-
den goeden sier hadden gemaakt van het
geen zij den armen hadden ontnomen.
De timmerman, die als getuige werd ge
hoord, erkende gehandeld te hebben op de
beschreven manier. Hij zei niet te hebben
geweten waarom hij aldus moest doen en
gevraagd had hij het ook niet, omdat hij
meende dat zulk een vraag niet paste tegen-
over een diaken.
De president zei, dat P. gevaarlijk spel
had gespeeld en mr. Fruin, een der rechters,
vond, dat P praatjes verkocht.
z- verklaarde, dat hij P. wel degelijk de
r6den van de vervalsching had kenbaar ge
maakt.
Ds. H. Buiskool uit Grosthuizen, lid van
et classicaal bestuur, zei, dat men met de
gemeente te Binnenwijzend herhaaldelijk
^oeilijkheden heeft gehad. Men maakte
aar groote vergaderkosten en het uitstapje
an de heeren naar Utrecht was een echt
Plezierreisje, dat 12.50 per persoon kostte,
Ul,en reiskosten. Na een geducht stand-
hadden de heeren beterschap beloofd,
aar kort daarna viel deze vervalsching
voor.
Desgevraagd, antwoordde verdachte, dat
Wa steeds diaken en penningmeester
lokt geen den president den uitroep ont-
nnr^jj e menschen, dan wil je zeker wel
toch aChte antwoordde daarop, dat hij
heeic0!?1 200 erg huldig was, want het
bestuur had meegedaan,
mr pVerder getuigenverhoor zei de officier,
Stieri»' Vi d' Feen de Lille. dat pruimen tijd
zend de herv gemeente te Binnenwy-
dwenp 6etlS een heele brandkast was ver-
krggj-1"1' *onder dat er ooit een htan naai
rechtif^ Scheurden er veel onge-
kelijUp ui Westwoud, waarin de ker-
Er werrfemeente ®'nneri wij zend is gelegen,
geld va r"e^e'00s omgesprongen met het
mocht d gemeenschap en met reden
keliik i °Ze P,a«ts een rotte plek in het ker-
Ven worden genoemd. Verdachte is
e correspondenten der Zwitsersche bla-
aen te Berlijn verschaffen bijzonderheden
v r de rantsoeneering van kleeding in
Duitschland, waartoe met ingang van heden
„Keichskleiderkarten" zullen worden inge-
v.°,cr - Bevoegde Duitsche kringen hopen,
aldus de correspondent van de „Basler
i c h t en" het volgend jaar eenige
verlichting in de beperkende maatregelen
inzake de aanschaffing van kleederen te
un"en, rengen" gronden hpn optimisme
op het feit, dat de verovering van Polen er.
van de uitgestrekte wouden aldaar het de
Duitsche kunstwolindustrie mogelijk zal ma
ken haar productie te verhoogen.
Volgens de „N e u e Z ür i c h e r Z e i-
t u n g zyn de kleedingkaarten persoon
lijk, hetgeen ruil of verkoop uitsluit, ten
einde te vermijden, dat personen, die het
beter kunnen betalen, zich meer kleeren aan
schaffen dan anderen. De aankoop van luxe
kleeding als rok en smoking is voortaan niet
meer mogelijk. Op de kaarten staat de op
merking „Koop alleen, wat ge noodig hebt.
Met deze kaart moet ge toe tot 31 Decem
ber 1940".
De correspondent voegt hieraan toe. dat
deze strenge rantsoeneering tot den onder
gang moet leiden van talrijke textielonder
nemingen en een groot nadeel is in het bij
zonder voor de modezaken.
HERLEVING VAN MONARCHISME IN
BEIEREN?
Uit Stockholm wordt gemeld: Sociaal-
Demokraten schrijft, dat in Beieren
en Wurtemberg een opleving valt waar te
nemen van de monarchistische beweging.
Honderden personen zouden gearresteerd
zijn. De Gestapo zou het gerucht verspreid
hebben, dat prins Rupprecht van Beieren is
gestorven, teneinde te trachten aan de be
weging een eind te maken.
NOORSCH SCHIP VERLOREN
GEGAAN.
Gistei zijn door e-n treiler 23 man van
een Noovsch schip in ren haven van Noord
Engeland aan land gebracht. De mannen
waren ,n een open boot op zee aange
troffen. Zij verklaarden meer dan dertig
uren te heoben ronngezwaikt
De 'rePer neeft nog vijf uren naar een
tweede boot gezocht, waarin, naar gezegd
werd zeventien leden der bemanning
zouden 4jn.
Nade' wordt gemeld
Het schip was een tank boot. De over
levenden vertelden, dat het zonder waar
schuwing gistermorgen om Men uur is ge
torpedeerd. De torpedo trof het vaartuig
midscheeps, waardoor het bijna in twee
deelen b'ak.
De radio werd beschadigd, en daardoor
was het niet mogelijk noodseinen uit te
zer.cen. De bemanning begaf zich terstond
in twee sloepen. In een boot zaten 23, in
de andere 17 man. Zij waren onvoldoende
gekleed en hadden niet genoeg voedsel.
Volgens het relaas van een dér inzit -
terden geraakten de beide reddingbooten
elxaar des nachts kwijt. Toen een treiler
in zicht kwam, waren de mannen vol
komen uitgeput. Veertig uren hadden zij
rondgezwalkt. De overlevenden uitten hun
bezorgdheid over het lot van de vermiste
boot, aan boord waarvan zich de kapitein
bevond, die reeds doodelijk vermoeid was
alvorens de tankboot getorpedeerd werd,
daar hij anderhalve dag op de brug had
gestaan.
Omtrent den ondergang van den Brit-
schen torpedojagei wordt nader gemeld,
dat vijftien gewonden in een ziekenhu'
zijn opgenomen. Van geen hunner is de
toestand ernstig.
Omtrent het Britsche vrachtschip „Ma-
tra" wordt nog vernomen, da een der
gewonde opvarenden spoedig, nadat hij
aan land was gebracht, is overleden. Het
vaartuig was van af de kust duidelijk te
zien. Het iag met den achtersteven in het
water. Een sleepboot voer i.i de nabijheid.
De naam van het Noorsche tankschip
is ,Arne Kjode" Het schip behoorde te
Bergen thuis en mat 11.019 ton.
niet alleen schuldig; het zou zeker mogelijk
zijn geweest méér leden van het kerkbestuor
en de diaconie aan te pakken, met den do
minee en den timmerman er bij. Allen pro-
fiteeren van de kerk en men is er daarom
lid van.
Eik jaar droeg de dacone 1200 aan de
kerkvoogdij bij wat ook al niet mocht en van
dat geld kreeg de dominee 400 voor het
leiden van vergaderingen en eenig admini
stratief werk, dat in geen enkele verhouding
stond tot de belooning De predikant mocht
wel een der grootste moreel schuldigen wor
den geacht, want hij was ongetwijfeld van
alle ongerechtigdheden op de hoogte.
De heeren deden zoowat het heele jaar
aan potverteeren. Het diende daarmede uit te
zijn en om en voorbeeld te stellen vorderde
spr= zes maanden gevangenisstraf.
De verdediger, mr. Winkel uit Hoorn, zei,
dat door het feit, dat de diaconie over rui
me middelen beschikte, men alles op deze
stelling afschoof. Ook in de onderhavige
kwesties huldigde men deze gedragslijn en
toen het classicaal bestuur er tusschen kwam
liet men het aan Z. over om de zaak weer
op te knappen. Niemand van de betrokke
nen, die hadden meegeprofiteerd van de ge
zellige avondjes en het uitstapje, dacht er
aan uit eigen zak iets bij te passen en nu
trachtte men ook nog de schuld op Z. af te
schuiven. Dat Z. eigenmachtig zijn moeder
steun gaf, deed hij, omdat hij zich schaam
de over de armoede van de vrouw, want hij
had gemakkelijk van de anderen toestem
ming tot steunverleening kunr.en krijgen.
Met klem betoogde pleiter, dat allen aan
sprakelijk waren voor het wanbeleid en dat
de houding van verdachte, die zich maar
matig schuldig voelde, voortkwam uit het
feit, dat niemand der betrokkenen overtuigd
is van het verkeerde, dat er is geschied.
Pleiter vond het niet juist, dat men Z. al
leen voor de zaak liet opkomen en hij vroeg
daarom clementie.
Uitspraak volgende week Dinsdag.
(Wordt vervolgd).
ENGELAND EN DE SCHEEPVAART.
Sir John Gilmour heeft in het Lager
huis gezegd, dat reeds regelingen ge
troffen zijn voor de begrooting van het aan
tal convooien. Ongetwijfeld bestaat de gele
genheid, die naar spr. hoopt nog zal toene
men, om steenkool aan de neutralen te ver-
koopen .Wat de neutralen betreft, er wor
den met hen onderhandelingen gevoerd en
gehoopt moet worden, dat Engeland gelei
delijk een grooteren bijstand van hun kant
zal krijgen.
Het is echter evenzeer duidelijk, dat er
eischen zijn, waaraan naar men begrijpen
kan, tegemoet gekomen moet worden ten
aanzien van de neutrale tarieven. Spr. ziet
met een zekeren graad van hoop een ver
betering in den toestand tegemoet.
Wat den import van granen betreft, zeide
spr., dat een aanzienlijk aantal schepen voor
het vervoer van graan uit Canada gereser
veerd is, voor de St. Laurence toegevroren
zal zijn.
Tijdens de debatten in het Lagerhuis over
de scheepvaart heeft sir John Gilmour, de
minister voor de scheepvaart, verklaard,
dat van de 3070 geconvoieerde schepen
slechts zeven verloren waren gegaan. Het
beginsel van de regeering en het departe
ment is er zorg voor te dragen, dat, voor
zoover dat menschelijkerwijs mogelijk is, er
naar getsreefd zal worden om hun, die het
land dienen, een redelijke en behoorlijke
vergoeding te geven voor de kosten en te
voorkomen, dat onbehoorlijke winsten wor
den gemaakt. Aangezien de oorlogsomstan
digheden veel moeite en kosten voor reede-
rijen en bemanningen met zich mede heb
ben gebracht, heeft het departement kort
geleden bekend gemaakt, dat het ministerie
bereid was het probleem der vrachtprijzen
opnieuw in overweging te nemen. Tot dus
verre is hoofdzakelijk gebruik gemaakt van
de opvordering.
Spr. prees ten slotte het convooi systeem,
waarin hij een treffend voorbeeld zag van
samenwerking tusschen marine en koop
vaardij.
BRITSCHE VLIEGTUIGEN IN
FELGIE GEDAALD.
Uit Ostende wordt door Belgo gemeld:
Gistermiddag hebben verscheidene En-
gelsche militaire vliegtuigen over de west
kust gevlogen. Een der toestellen daalde
op het strand te De Panne, een tweede
te Coxyde. en derde machine zou, naar
men gelooft, op Belgisch gebied bij de
Fransche grens geland zijn. De bestuur
ders der beide eerste toestellen zijn zeer
jonge menschen. Zij verklaarden zich
boven Fransch gebied gewaand te hebben.
VERVOER VAN DRIE PARIJSCHE
BLADEN GEWEIGERD.
Men meldt uit Brussel: De Belgische
regeering heeft besloten geen vergunning te
verleenen voor het vervoer per post of per
spoor van de Parijsche bladen I n t r a n-
s i g e a n t, L'E poque enParisSoir.
Volgens de inlichtingen van Belga zouden
deze bladen artikelen bevat hebben, die be-
leedigend voor den koning waren.
In officieuze kringen merkt men op, dat
het vervoer van buitenlandsche kranten in
België een gunst is, waarvan de regeeringen
niet de persorgaan wil doen profiteeren, die
niet die persorganen wil doen profiteeren,
die niet een miuimum van de correctheid,
welke in de internationale betrekkingen ge
bruikelijk is, in acht nemen.
LORD FINLAY OVER DE
CONTRABANDECONTROLE.
Lord Finlay, de voorzitter van de Brit
sche contrabande-commissie, heeft gister
avond in een persconferentie op twee pun
ten gewezen, t.w.
1. Engeland is voornemens dit recht uit
te oefenen met zoo weinig mogelijk onge
mak voor de neutrale landen.
Onderhandelingen zijn gaanae met ver
scheidene regeeringen, met het doel deze
twee beginselen zoover mogelijk met
elkaar te verzoenen. De omvang van de
schepen maakt het onmogelijk vertragin
gen uit te sluiten, maar zij zijn reeds aan
zienlijk verminderd en zullen blijven ver
minderen.
In vele gevallen is het passeeren der
schepen langs de contraba.ide-controle
vergemakkelijkt, doordat de vaartuigen
hun papieren vooruit opsturen. Met tal
rijke scheepvaartlijnen is ook overeenge
komen, dat, indien haar schepen verlof
zouden krijgen terstond door te varen,
deelen van de lading, waarover eenige
twijfel kan bestaan, in afwachting van een
beslissing zullen worden opgeslagen op de
kade. Finlay wees er met nadruk op, dat
geen lading veroordeeld kon worden
zonder uitspraak van het prijzenhof,
waartegen beroep mogelijk is. Ook de ad
miraliteit moet summiere aanwijzingen
vertoonen, welke het vasthouden van de
lading rechtvaardigen.
De dichter met ervaring by den
redacteur.
TREILER CRESSWELL WERD DOOR
DUIKBOOT TOT ZINKEN GEBRACHT.
De treiler Creswell is beschoten en zon
der waarschuwing tot zinken gebracht
door een Duitsche duikboot. Tien van de
uit dertien koppen bestaande bemanning
wisten op een vlot te komen, maar drie
vielen er af door uitputting, en drie andere
leden der bemanning verdronken even
eens. Twee uur later werden de overle
venden opgepikt door de duikboot. Zij
bleven hier zeven uur aan boord en wer
den toen overgegeven aan den treiler
Phyllisia, welke hen gistermiddag in
Fleetwood (Lancashire) aan land heeft
gezet. Toen de schipper van den treiler de
duikboot verliet, zeide de duikbootkapi
tein: „Verte* aan mijnheer Churchill, dat
Duitsche duikbootmannen geen hartelooze
moordenaars zijn, zooals men je wil doen
gelooven."
Een lid der bemanning zeide: Wij wisten
pas dat de duikboot bij ons was, toen de
kogels om ons heen vlogen. w\rij hadden
geen tijd een sloep uit te zetten. De onder
zeeër vuurde minstens twintig schoten op
den treiler af.
DE DUITSCHE EXPORTEN OP
NEUTRALE SCHEFtN.
De Deutscher dienst houdt zich
bezig met den meermalen gestelden eisch
van het Engelsche financieele blad
Financial News, de Engelsche blok
kade ook uit te breiden tot de Duitsche
exporten op neutrale schepen. Het Engel
sche blad schrijft zelf, dat zulk een uit
breiding der blokkade moeilijk uitvoer
baar is, wanneer zij als legaal gerecht
vaardigd zou worden.
De Deutsch er dienst schrijft thans
hierover o.a.: De goederen welke uit
Duitschland naar neutrale landen geëx
porteerd worden, zijn met het verlaten
van het Duitsche rijksgebied reeds in het
bezit van den neutralen kooper overge
gaan en worden door dezen uit neutrale
landen op neutrale schepen naar de neu
trale plaats van bestemming verzonden.
Een verwezenlijking van den in de F i a n -
c i a 1 News gestelden eisch betreft dus
uitsluitend en in de eerste plaats de neu
trale landen.
Men zal dus te Londen, aldus vervolgt
de „Deutscher dienst", rekening
moeten houden met de vraag, of de neu
trale landen, die Duitsche goederen noo
dig hebben voor hun economische bestaan,
er zich bij zullen neerleggen, dat 't wettige
eigendom van hun burgers wordt blootge
legd aan Engelsche daden van willekeur.
Bij dezen uitvoer uit Duitschland is geens
zins sprake van contrabande, daar de in
neutralen eigendom gekomen goederen
middellijk noch onmiddellijk kunnen bij
dragen tot versterking van de Duitsche
militaire kracht. Hoewel de begrippen
relatieve contrabande en absolute contra
bande in het internationale recht vast
staan en door een zeer overwegende
meerderheid van staten erkend wprden,
houdt Engeland zich niet aan deze nor
men. Het tracht den geheelen Duitschen
invoer, ook dien van levensmiddelen en
kleeding voor de burgerbevolking, af te
snoeren. Alleen al daarom, aldus de
„Deutscher dienst", is het volkomen ten
onrechte, dat juist Engeland aanspraak op
vergeldingsmaatregelen wil nemen. Een
dergelijk recht op brutale willekeur
bestaat alleen in de eeuwenoude Britsche
rechtspractijk, doch niet in het algemeen
erkende volkenrecht.
HET BEZOEK VAN DUITSCHE
VLIEGERS AAN DE SHETLAND
EILANDEN.
Uit Berlijn wordt gemeld: In verband
met het Duitsche legerbericht van gister
wijst de Duitsche pers erop, dat ondanks
de aankondiging van Churchill, als zou den
Duitschen vliegers het weder te slecht
zijn, een vlucht is ondernomen naar de
Shetland-eilanden. De aanvalsvlucht is
volgens het programma uitgevoerd, zegt
de Berliner Loka 1-A n z e i g e r, en
onze vliegtuigen zijn alle behouden te
ruggekeerd. Churchill moet dus voortaan
wat voorzichtiger met zijn voorspellingen
zijn.
De Berliner Börsenzeitung
schrijft: Door dezen aanval zijn drie fac
toren nadrukkelijk aangetoond:
1. Dat de god van het weder, als geal
lieerde van Engeland, even weinig be
trouwbaar en onoverwinnelijk i.- als Polen.
2. Dat de actieradius der Duitsche ge
vechtsvliegtuigen met Scapa Flow nog
lang niet hun uiterste grens bereikten en
dat de Britsche vloot in geen van haar
binnenlandsche havens veilig is en
3. Dat het menschenmateriaal en de
vliegtuigen der Duitsche luchtmacht tegen
elke taak zijn opgewassen.
Hoe men er in Londen over denkt.
De vier Duitsche vliegtuigen, welke een
aanval hebben ondernomen op de Shet
land-eilanden hebben minstens twaalf
zware bommen laten vallen, welke elk
naar schatting 250 kilogram wegen. Een
splinter met een gewicht van drie kg. trof
een klein huis. Vier bommen vielen zon
der schade aan te richten in zee, vier an
deren vielen dicht bij elkaar op het land,
nog vier anderen kwamen neer op een
heuveltop.
De bommen, welke op het land terecht
kwamen waren ongeveer 400 meter van
met kinderen bezette scholen af. Groote
hoeveelheden aarde en steenen werden
wel dertig meter omhoog geslingerd. De
brokstukken verspreidden zich over een
aanzienlijke oppervlakte.
Twee scholen zijn gesloten, ten einde
schuilplaatsen te bouwen. De Duitsche
toestellen vlogen laag als gevolg van den
zwaren regen en het slechte zicht. Zij
waren slechts korten tijd zichtbaar, doch
werden met hevig luchtdoelgeschut aan
gevallen.
Naar gisteravond vernomen werd, is gis
termorgen weer eei Duitsch verkennings
vliegtuig waargenomen boven de Shet
land-eilanden.
ONTPLOFFING AAN BOORD VAN
EEN VRACHTSCHIP.
Naar wordt medegedeeld zijn tengevolge
van een ontploffing aan boord van het
Britsche vrachtschip gisteravond twee
man gedood en 22 gewond. De Matra,
welke 8003 ton meet en te Liverpool staat
ingeschreven, bevond zich op de Noord
zee. De kapitein, de loods, tiei officieren
en veertig laskaren werden opgepikt door
een reddingboot, die zich tot drie keer toe
naar het schip begaf. Andere leden van
de bemanning werden opgepikt door een
tankschip, nadat zij verscheidene uren op
zee hadden geroeid. Een doode werd aan
boord van de Matra gelaten.
De reeders van het Britsche vrachtschip
Matra hebben bericht ontvangen, dat alle
Europeesche leden der bemanning gered
zijn.
Een tienjarenplan opgesteld. De
Spaansche minister van landbouw, Benju-
mea, heeft gister de opstelling van een tien
jarenplan bekend gemaakt voor het herstel
van Spanje. Spanje zal in die tien jaren alle
oorlogskchulden hebben terugbetaald. Het
doel is de economische onafhankelijkheid.
De levensstandaard van den minderen man
zal omhoog worden gebracht en het woning
vraagstuk zal worden opgelost. Voorts wordt
beoogd de uitbreiding van de koopvaardij
vloot en de versterking van de oorlogs
marine.
Sneltreinverkeer Berlijn—Warschau
hervat. - Tusschen Berlijn en Warschau is nu
het rechtstreeksche sneltreinverkeer over
Posen/Kutno hervat.
Luchtlijn BerlijnMoskou. - Een dele
gatie der Duitsche Lufthansa is te Moskou
aangekomen, om onderhandelingen te ope
nen over een luchtlijn BerlijnMoskou. De
besprekingen zullen heden beginnen.
Petain naar Madrid. - Maarschalk
Petain, de Fransche ambassadeur, is gister
uit San Sebastian in Madrid aangekomen.
Hij gaat zich thans definitief in de hoofdstad
vestigen.
Staking in Britsch-Indische jute-in-
dustrie. - Uit Calcutta wordt gemeld: In de
jute-industrie zijn 36.000 arbeiders in staking
gegaan.
Maaltijd te Londen. - Lord Halifax heeft
gisteravond een maaltijd aangeboden ter
eere van den Poolschen minister-president
en den minister van buitenlandsche zaken,
Sikorski en Zaleski. Chamberlain kon
wegens zijn ongesteldheid niet aanwezig zijn.
Vele Britsche en Poolsche autoriteiten zaten
aan.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDftCH
LANDBOUWCREDIET N.V.
van Woensdag 15 November 1939.
Vor.k
STAATSLEENINGEN.
3—3y, NederL 1938
3 Ned -Indië 1937
S'A Duitsch!. '30 m verkl ll>/4
B ANK-INSTELLINGEN.
Amsterd Baok
Handel Mij Cert. 250
Koloniale Bank
Ned Ind Handelsbank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
CaTvé Delft Cert
Nederl Ford
Lever Bros
Philips Gloeil. Gem. Bezit
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel.
Cities Service
General Motors
Kennecott Copper
North American Rayon
Republic Steel
Standard Brands
Steel comm.
U S Leather
CULTUUR MAATSCH.
H V A
Java Cultuur
Ned Ind Suiker Unie
Verg Vorstenlanden
MIJNBOUW
Alg Explor. Mij.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr. i
Kon Petr
Phillips Oil303/4
Shell Union 10®/8
95
87l/i
161 i/s
104V,
281%
68
3181/j
981/4
133V,
381/i
24%
62*/,
40%
29%
17»/4
18V,
519/16
53/,
3933/4
231
229
1011/4
62
100
249
264V,
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd Rubber
Deli Bat Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Rotterdam Tapanoeli
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Holland—Amerika lijn_
JavaChinaJapan lijn
Kon. Ned Stoomboot.
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembab
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Illinois Central
Southern Pacific
Southern Railw
Union Pacific
Can Pac
§Noteering per 50.
9»/ia
193
149i/s
1043/4
1253/4
57
3%
96»/4
112
1083/
108»/,
111
154«/4
126 Vs
221/4
10*/,
I21/4
2.45.3.00
95
163
IO674
29 Vi#
320
<"*-8i/8
1337,
38%
25-74
62%
407,
18-h/w
52-s/is
5 Vi
389-7,
232
230
IOO3/4
103/,
9»A«
193
151
1043/4
130
567,
3%
108V,
1077,
1087,
113
160-1
1307,
227,
10%-f
12Vs
1<%
78
tExclaim.
*Exdividend.
x) ex-coupon
Prolongatie vorige koers 2»/,, heden 2»/,
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
OFFICIEEL.
Vorige koers heden
New-York 1.88'/, 1.88'/,
Londen 7.47 7.42
Berlyn 75.35 75.50
Parij s 4.24 4.21
Brussel (Belga) 30.68
Zürich 42.37
Kopenhagen 36.42*$
Stockholm 44.90
Oslo 42.85
30.90
42.31
36 42
44.90
42.85