AMSIERDAMSCHE BEURS r* Sport ^idteHlaad Arrondissements Rechtbank te Alkmaar. onmiddellijk bedanken! de kleedingkaarten. Glimlachje. Nieuws in 't kort. rrWEEPË BLAD fa f.ltennis le LUTO IN ACTIE. eft Maandag voor de competitie uitstekend werk gedaan ,-per u«rtrontpam sneel v.-eef U1 te heerenteam speelde 5—5 tegen H«' ®e i wat zeker een mooi succes mag U-T.TC- ^orden als men weet, dat verle- ^noema dezcn tegenstander met 10—0 den iaar n-erd ï^e^wonnen ten derden male. Nu De j.afst met 9—1 van het tweede dames haar he T q j}e invalster mej. Dijksen ,vn «r de animo groot is, werd besloten tweede team aan de competitie te n°* edneeinemen. Dit team ingedeeld in 1?ten ede klasse speelde Maandag reeds de bersten thuiswedstrijd en won met 7—3. z,JTn is dus momenteel wel op dreef en 1 zeker nog menig succes boeken. -tfWOP VAN VERKOOPINGEN. Te Beemster. De notarissen Kruimel te Stompeto- pn Luijckx te De Rijp verkochten ïfinsdag j-1. in -De Nieuwe Tuinbouw" te Beemster bij opbod, afsl&g en combina- ties' nieuw gebouwde huismanswoning °t schuur, erf, boomgaard en weiland m den Westdijk in den Beemster, samen aa t 9.47.40 ha, eigendom van den heer P°Slot'te Oterleek. Na veiling en afslag d bij de combinatie het geheel tfpmiind door den heer Chr. Reuzenaar Leenwoordige bewoner) voor 28890. 1 Te Koedijk. De uitslag van den Dinsdagavond gehouden openbare verkoop van een landmanswoning met koolberging en twee rceelen bouwland, ten overstaan van notaris Pinxter, was, dat het huis in bod werd gebracht op 1170 en afgemijnd op f 190 voor de hypotheekhoudster, de boerenleenbank te Koedijk. Het bouwland, groot 45.20 a, werd in bod gebracht op 21 per snees, totaal f 399. door Jn. Mors en niet gemijnd. Zitting van Dinsdag 14 November. Verkeerd begrepen armenzorg. Voor de Alkmaarsche rechtbank moest Dinsdagmiddag terecht staan de melkcon- trcleurR. Z. uit Westw>ud, die zich in Maart 1938 had schuldig gemaakt aan het overleg gen van een vaische rekening, waardoor de Diaconie der herv. gemeente te Binnen wij zend voor t 140 werd benadeeld. Z. was diaken van genoemde gemeente en had uitgaven gedaan, die hij niet kon ver antwoorden. terwijl hij bovendien zijn moe der, die eenigen tijd armlastig was, zonder anderen er in te kennen, met 1 40 uit de kas ia diaconie had gesteund. Om voor die uit gaven, tot een totaal van ongeveer 140, dekking te zoeken, had hij den timmerman P. te Westwoud, die voor de diaconie tim merwerk had verricht tot een bedrag van 449.73, opdracht gegeven een rekening in te dienen tot een bedrag van 589.76. P. voldeed aan het verzoek en zoo was het voor den diaken mogelijk de niet te verantwoor den uitgaven te dekken. Z. erkende voor de rechtbank aldus ge handeld te hebben. Behalve voor de onder steuning van zijn moeder had hij uitgaven uit de kas gedaan voor een uitstapje naar Utrecht met andere leden van het diaconie- bestuur en de kerkvoogdij om een vergade ring te bezoeken van protesteerende kerk voogden, waar ze volgens de voorschriften niet eens heen mochten. Voorts werd er op de vergaderingen van diaconie en kerkbe stuur behoorlijk geconsumeerd, o.a. wijn, welke consumptie uit de kas werd betaald. Door het classicaal bestuur waren op deze uitgaven, die aanvankelijk openlijk erkend werden, ernstige aanmerkingen gemaakt, terwijl verboden werd ze uit de kas te beta len. Om nu het benoodigde geld te vinden, zocht Z., die penningmeester was, het door middel van de vervalschte rekening. De president der rechtbank, mr. Ledeboer, zei tegen Z., dat hij en zijn medebestuursle- den goeden sier hadden gemaakt van het geen zij den armen hadden ontnomen. De timmerman, die als getuige werd ge hoord, erkende gehandeld te hebben op de beschreven manier. Hij zei niet te hebben geweten waarom hij aldus moest doen en gevraagd had hij het ook niet, omdat hij meende dat zulk een vraag niet paste tegen- over een diaken. De president zei, dat P. gevaarlijk spel had gespeeld en mr. Fruin, een der rechters, vond, dat P praatjes verkocht. z- verklaarde, dat hij P. wel degelijk de r6den van de vervalsching had kenbaar ge maakt. Ds. H. Buiskool uit Grosthuizen, lid van et classicaal bestuur, zei, dat men met de gemeente te Binnenwijzend herhaaldelijk ^oeilijkheden heeft gehad. Men maakte aar groote vergaderkosten en het uitstapje an de heeren naar Utrecht was een echt Plezierreisje, dat 12.50 per persoon kostte, Ul,en reiskosten. Na een geducht stand- hadden de heeren beterschap beloofd, aar kort daarna viel deze vervalsching voor. Desgevraagd, antwoordde verdachte, dat Wa steeds diaken en penningmeester lokt geen den president den uitroep ont- nnr^jj e menschen, dan wil je zeker wel toch aChte antwoordde daarop, dat hij heeic0!?1 200 erg huldig was, want het bestuur had meegedaan, mr pVerder getuigenverhoor zei de officier, Stieri»' Vi d' Feen de Lille. dat pruimen tijd zend de herv gemeente te Binnenwy- dwenp 6etlS een heele brandkast was ver- krggj-1"1' *onder dat er ooit een htan naai rechtif^ Scheurden er veel onge- kelijUp ui Westwoud, waarin de ker- Er werrfemeente ®'nneri wij zend is gelegen, geld va r"e^e'00s omgesprongen met het mocht d gemeenschap en met reden keliik i °Ze P,a«ts een rotte plek in het ker- Ven worden genoemd. Verdachte is e correspondenten der Zwitsersche bla- aen te Berlijn verschaffen bijzonderheden v r de rantsoeneering van kleeding in Duitschland, waartoe met ingang van heden „Keichskleiderkarten" zullen worden inge- v.°,cr - Bevoegde Duitsche kringen hopen, aldus de correspondent van de „Basler i c h t en" het volgend jaar eenige verlichting in de beperkende maatregelen inzake de aanschaffing van kleederen te un"en, rengen" gronden hpn optimisme op het feit, dat de verovering van Polen er. van de uitgestrekte wouden aldaar het de Duitsche kunstwolindustrie mogelijk zal ma ken haar productie te verhoogen. Volgens de „N e u e Z ür i c h e r Z e i- t u n g zyn de kleedingkaarten persoon lijk, hetgeen ruil of verkoop uitsluit, ten einde te vermijden, dat personen, die het beter kunnen betalen, zich meer kleeren aan schaffen dan anderen. De aankoop van luxe kleeding als rok en smoking is voortaan niet meer mogelijk. Op de kaarten staat de op merking „Koop alleen, wat ge noodig hebt. Met deze kaart moet ge toe tot 31 Decem ber 1940". De correspondent voegt hieraan toe. dat deze strenge rantsoeneering tot den onder gang moet leiden van talrijke textielonder nemingen en een groot nadeel is in het bij zonder voor de modezaken. HERLEVING VAN MONARCHISME IN BEIEREN? Uit Stockholm wordt gemeld: Sociaal- Demokraten schrijft, dat in Beieren en Wurtemberg een opleving valt waar te nemen van de monarchistische beweging. Honderden personen zouden gearresteerd zijn. De Gestapo zou het gerucht verspreid hebben, dat prins Rupprecht van Beieren is gestorven, teneinde te trachten aan de be weging een eind te maken. NOORSCH SCHIP VERLOREN GEGAAN. Gistei zijn door e-n treiler 23 man van een Noovsch schip in ren haven van Noord Engeland aan land gebracht. De mannen waren ,n een open boot op zee aange troffen. Zij verklaarden meer dan dertig uren te heoben ronngezwaikt De 'rePer neeft nog vijf uren naar een tweede boot gezocht, waarin, naar gezegd werd zeventien leden der bemanning zouden 4jn. Nade' wordt gemeld Het schip was een tank boot. De over levenden vertelden, dat het zonder waar schuwing gistermorgen om Men uur is ge torpedeerd. De torpedo trof het vaartuig midscheeps, waardoor het bijna in twee deelen b'ak. De radio werd beschadigd, en daardoor was het niet mogelijk noodseinen uit te zer.cen. De bemanning begaf zich terstond in twee sloepen. In een boot zaten 23, in de andere 17 man. Zij waren onvoldoende gekleed en hadden niet genoeg voedsel. Volgens het relaas van een dér inzit - terden geraakten de beide reddingbooten elxaar des nachts kwijt. Toen een treiler in zicht kwam, waren de mannen vol komen uitgeput. Veertig uren hadden zij rondgezwalkt. De overlevenden uitten hun bezorgdheid over het lot van de vermiste boot, aan boord waarvan zich de kapitein bevond, die reeds doodelijk vermoeid was alvorens de tankboot getorpedeerd werd, daar hij anderhalve dag op de brug had gestaan. Omtrent den ondergang van den Brit- schen torpedojagei wordt nader gemeld, dat vijftien gewonden in een ziekenhu' zijn opgenomen. Van geen hunner is de toestand ernstig. Omtrent het Britsche vrachtschip „Ma- tra" wordt nog vernomen, da een der gewonde opvarenden spoedig, nadat hij aan land was gebracht, is overleden. Het vaartuig was van af de kust duidelijk te zien. Het iag met den achtersteven in het water. Een sleepboot voer i.i de nabijheid. De naam van het Noorsche tankschip is ,Arne Kjode" Het schip behoorde te Bergen thuis en mat 11.019 ton. niet alleen schuldig; het zou zeker mogelijk zijn geweest méér leden van het kerkbestuor en de diaconie aan te pakken, met den do minee en den timmerman er bij. Allen pro- fiteeren van de kerk en men is er daarom lid van. Eik jaar droeg de dacone 1200 aan de kerkvoogdij bij wat ook al niet mocht en van dat geld kreeg de dominee 400 voor het leiden van vergaderingen en eenig admini stratief werk, dat in geen enkele verhouding stond tot de belooning De predikant mocht wel een der grootste moreel schuldigen wor den geacht, want hij was ongetwijfeld van alle ongerechtigdheden op de hoogte. De heeren deden zoowat het heele jaar aan potverteeren. Het diende daarmede uit te zijn en om en voorbeeld te stellen vorderde spr= zes maanden gevangenisstraf. De verdediger, mr. Winkel uit Hoorn, zei, dat door het feit, dat de diaconie over rui me middelen beschikte, men alles op deze stelling afschoof. Ook in de onderhavige kwesties huldigde men deze gedragslijn en toen het classicaal bestuur er tusschen kwam liet men het aan Z. over om de zaak weer op te knappen. Niemand van de betrokke nen, die hadden meegeprofiteerd van de ge zellige avondjes en het uitstapje, dacht er aan uit eigen zak iets bij te passen en nu trachtte men ook nog de schuld op Z. af te schuiven. Dat Z. eigenmachtig zijn moeder steun gaf, deed hij, omdat hij zich schaam de over de armoede van de vrouw, want hij had gemakkelijk van de anderen toestem ming tot steunverleening kunr.en krijgen. Met klem betoogde pleiter, dat allen aan sprakelijk waren voor het wanbeleid en dat de houding van verdachte, die zich maar matig schuldig voelde, voortkwam uit het feit, dat niemand der betrokkenen overtuigd is van het verkeerde, dat er is geschied. Pleiter vond het niet juist, dat men Z. al leen voor de zaak liet opkomen en hij vroeg daarom clementie. Uitspraak volgende week Dinsdag. (Wordt vervolgd). ENGELAND EN DE SCHEEPVAART. Sir John Gilmour heeft in het Lager huis gezegd, dat reeds regelingen ge troffen zijn voor de begrooting van het aan tal convooien. Ongetwijfeld bestaat de gele genheid, die naar spr. hoopt nog zal toene men, om steenkool aan de neutralen te ver- koopen .Wat de neutralen betreft, er wor den met hen onderhandelingen gevoerd en gehoopt moet worden, dat Engeland gelei delijk een grooteren bijstand van hun kant zal krijgen. Het is echter evenzeer duidelijk, dat er eischen zijn, waaraan naar men begrijpen kan, tegemoet gekomen moet worden ten aanzien van de neutrale tarieven. Spr. ziet met een zekeren graad van hoop een ver betering in den toestand tegemoet. Wat den import van granen betreft, zeide spr., dat een aanzienlijk aantal schepen voor het vervoer van graan uit Canada gereser veerd is, voor de St. Laurence toegevroren zal zijn. Tijdens de debatten in het Lagerhuis over de scheepvaart heeft sir John Gilmour, de minister voor de scheepvaart, verklaard, dat van de 3070 geconvoieerde schepen slechts zeven verloren waren gegaan. Het beginsel van de regeering en het departe ment is er zorg voor te dragen, dat, voor zoover dat menschelijkerwijs mogelijk is, er naar getsreefd zal worden om hun, die het land dienen, een redelijke en behoorlijke vergoeding te geven voor de kosten en te voorkomen, dat onbehoorlijke winsten wor den gemaakt. Aangezien de oorlogsomstan digheden veel moeite en kosten voor reede- rijen en bemanningen met zich mede heb ben gebracht, heeft het departement kort geleden bekend gemaakt, dat het ministerie bereid was het probleem der vrachtprijzen opnieuw in overweging te nemen. Tot dus verre is hoofdzakelijk gebruik gemaakt van de opvordering. Spr. prees ten slotte het convooi systeem, waarin hij een treffend voorbeeld zag van samenwerking tusschen marine en koop vaardij. BRITSCHE VLIEGTUIGEN IN FELGIE GEDAALD. Uit Ostende wordt door Belgo gemeld: Gistermiddag hebben verscheidene En- gelsche militaire vliegtuigen over de west kust gevlogen. Een der toestellen daalde op het strand te De Panne, een tweede te Coxyde. en derde machine zou, naar men gelooft, op Belgisch gebied bij de Fransche grens geland zijn. De bestuur ders der beide eerste toestellen zijn zeer jonge menschen. Zij verklaarden zich boven Fransch gebied gewaand te hebben. VERVOER VAN DRIE PARIJSCHE BLADEN GEWEIGERD. Men meldt uit Brussel: De Belgische regeering heeft besloten geen vergunning te verleenen voor het vervoer per post of per spoor van de Parijsche bladen I n t r a n- s i g e a n t, L'E poque enParisSoir. Volgens de inlichtingen van Belga zouden deze bladen artikelen bevat hebben, die be- leedigend voor den koning waren. In officieuze kringen merkt men op, dat het vervoer van buitenlandsche kranten in België een gunst is, waarvan de regeeringen niet de persorgaan wil doen profiteeren, die niet die persorganen wil doen profiteeren, die niet een miuimum van de correctheid, welke in de internationale betrekkingen ge bruikelijk is, in acht nemen. LORD FINLAY OVER DE CONTRABANDECONTROLE. Lord Finlay, de voorzitter van de Brit sche contrabande-commissie, heeft gister avond in een persconferentie op twee pun ten gewezen, t.w. 1. Engeland is voornemens dit recht uit te oefenen met zoo weinig mogelijk onge mak voor de neutrale landen. Onderhandelingen zijn gaanae met ver scheidene regeeringen, met het doel deze twee beginselen zoover mogelijk met elkaar te verzoenen. De omvang van de schepen maakt het onmogelijk vertragin gen uit te sluiten, maar zij zijn reeds aan zienlijk verminderd en zullen blijven ver minderen. In vele gevallen is het passeeren der schepen langs de contraba.ide-controle vergemakkelijkt, doordat de vaartuigen hun papieren vooruit opsturen. Met tal rijke scheepvaartlijnen is ook overeenge komen, dat, indien haar schepen verlof zouden krijgen terstond door te varen, deelen van de lading, waarover eenige twijfel kan bestaan, in afwachting van een beslissing zullen worden opgeslagen op de kade. Finlay wees er met nadruk op, dat geen lading veroordeeld kon worden zonder uitspraak van het prijzenhof, waartegen beroep mogelijk is. Ook de ad miraliteit moet summiere aanwijzingen vertoonen, welke het vasthouden van de lading rechtvaardigen. De dichter met ervaring by den redacteur. TREILER CRESSWELL WERD DOOR DUIKBOOT TOT ZINKEN GEBRACHT. De treiler Creswell is beschoten en zon der waarschuwing tot zinken gebracht door een Duitsche duikboot. Tien van de uit dertien koppen bestaande bemanning wisten op een vlot te komen, maar drie vielen er af door uitputting, en drie andere leden der bemanning verdronken even eens. Twee uur later werden de overle venden opgepikt door de duikboot. Zij bleven hier zeven uur aan boord en wer den toen overgegeven aan den treiler Phyllisia, welke hen gistermiddag in Fleetwood (Lancashire) aan land heeft gezet. Toen de schipper van den treiler de duikboot verliet, zeide de duikbootkapi tein: „Verte* aan mijnheer Churchill, dat Duitsche duikbootmannen geen hartelooze moordenaars zijn, zooals men je wil doen gelooven." Een lid der bemanning zeide: Wij wisten pas dat de duikboot bij ons was, toen de kogels om ons heen vlogen. w\rij hadden geen tijd een sloep uit te zetten. De onder zeeër vuurde minstens twintig schoten op den treiler af. DE DUITSCHE EXPORTEN OP NEUTRALE SCHEFtN. De Deutscher dienst houdt zich bezig met den meermalen gestelden eisch van het Engelsche financieele blad Financial News, de Engelsche blok kade ook uit te breiden tot de Duitsche exporten op neutrale schepen. Het Engel sche blad schrijft zelf, dat zulk een uit breiding der blokkade moeilijk uitvoer baar is, wanneer zij als legaal gerecht vaardigd zou worden. De Deutsch er dienst schrijft thans hierover o.a.: De goederen welke uit Duitschland naar neutrale landen geëx porteerd worden, zijn met het verlaten van het Duitsche rijksgebied reeds in het bezit van den neutralen kooper overge gaan en worden door dezen uit neutrale landen op neutrale schepen naar de neu trale plaats van bestemming verzonden. Een verwezenlijking van den in de F i a n - c i a 1 News gestelden eisch betreft dus uitsluitend en in de eerste plaats de neu trale landen. Men zal dus te Londen, aldus vervolgt de „Deutscher dienst", rekening moeten houden met de vraag, of de neu trale landen, die Duitsche goederen noo dig hebben voor hun economische bestaan, er zich bij zullen neerleggen, dat 't wettige eigendom van hun burgers wordt blootge legd aan Engelsche daden van willekeur. Bij dezen uitvoer uit Duitschland is geens zins sprake van contrabande, daar de in neutralen eigendom gekomen goederen middellijk noch onmiddellijk kunnen bij dragen tot versterking van de Duitsche militaire kracht. Hoewel de begrippen relatieve contrabande en absolute contra bande in het internationale recht vast staan en door een zeer overwegende meerderheid van staten erkend wprden, houdt Engeland zich niet aan deze nor men. Het tracht den geheelen Duitschen invoer, ook dien van levensmiddelen en kleeding voor de burgerbevolking, af te snoeren. Alleen al daarom, aldus de „Deutscher dienst", is het volkomen ten onrechte, dat juist Engeland aanspraak op vergeldingsmaatregelen wil nemen. Een dergelijk recht op brutale willekeur bestaat alleen in de eeuwenoude Britsche rechtspractijk, doch niet in het algemeen erkende volkenrecht. HET BEZOEK VAN DUITSCHE VLIEGERS AAN DE SHETLAND EILANDEN. Uit Berlijn wordt gemeld: In verband met het Duitsche legerbericht van gister wijst de Duitsche pers erop, dat ondanks de aankondiging van Churchill, als zou den Duitschen vliegers het weder te slecht zijn, een vlucht is ondernomen naar de Shetland-eilanden. De aanvalsvlucht is volgens het programma uitgevoerd, zegt de Berliner Loka 1-A n z e i g e r, en onze vliegtuigen zijn alle behouden te ruggekeerd. Churchill moet dus voortaan wat voorzichtiger met zijn voorspellingen zijn. De Berliner Börsenzeitung schrijft: Door dezen aanval zijn drie fac toren nadrukkelijk aangetoond: 1. Dat de god van het weder, als geal lieerde van Engeland, even weinig be trouwbaar en onoverwinnelijk i.- als Polen. 2. Dat de actieradius der Duitsche ge vechtsvliegtuigen met Scapa Flow nog lang niet hun uiterste grens bereikten en dat de Britsche vloot in geen van haar binnenlandsche havens veilig is en 3. Dat het menschenmateriaal en de vliegtuigen der Duitsche luchtmacht tegen elke taak zijn opgewassen. Hoe men er in Londen over denkt. De vier Duitsche vliegtuigen, welke een aanval hebben ondernomen op de Shet land-eilanden hebben minstens twaalf zware bommen laten vallen, welke elk naar schatting 250 kilogram wegen. Een splinter met een gewicht van drie kg. trof een klein huis. Vier bommen vielen zon der schade aan te richten in zee, vier an deren vielen dicht bij elkaar op het land, nog vier anderen kwamen neer op een heuveltop. De bommen, welke op het land terecht kwamen waren ongeveer 400 meter van met kinderen bezette scholen af. Groote hoeveelheden aarde en steenen werden wel dertig meter omhoog geslingerd. De brokstukken verspreidden zich over een aanzienlijke oppervlakte. Twee scholen zijn gesloten, ten einde schuilplaatsen te bouwen. De Duitsche toestellen vlogen laag als gevolg van den zwaren regen en het slechte zicht. Zij waren slechts korten tijd zichtbaar, doch werden met hevig luchtdoelgeschut aan gevallen. Naar gisteravond vernomen werd, is gis termorgen weer eei Duitsch verkennings vliegtuig waargenomen boven de Shet land-eilanden. ONTPLOFFING AAN BOORD VAN EEN VRACHTSCHIP. Naar wordt medegedeeld zijn tengevolge van een ontploffing aan boord van het Britsche vrachtschip gisteravond twee man gedood en 22 gewond. De Matra, welke 8003 ton meet en te Liverpool staat ingeschreven, bevond zich op de Noord zee. De kapitein, de loods, tiei officieren en veertig laskaren werden opgepikt door een reddingboot, die zich tot drie keer toe naar het schip begaf. Andere leden van de bemanning werden opgepikt door een tankschip, nadat zij verscheidene uren op zee hadden geroeid. Een doode werd aan boord van de Matra gelaten. De reeders van het Britsche vrachtschip Matra hebben bericht ontvangen, dat alle Europeesche leden der bemanning gered zijn. Een tienjarenplan opgesteld. De Spaansche minister van landbouw, Benju- mea, heeft gister de opstelling van een tien jarenplan bekend gemaakt voor het herstel van Spanje. Spanje zal in die tien jaren alle oorlogskchulden hebben terugbetaald. Het doel is de economische onafhankelijkheid. De levensstandaard van den minderen man zal omhoog worden gebracht en het woning vraagstuk zal worden opgelost. Voorts wordt beoogd de uitbreiding van de koopvaardij vloot en de versterking van de oorlogs marine. Sneltreinverkeer Berlijn—Warschau hervat. - Tusschen Berlijn en Warschau is nu het rechtstreeksche sneltreinverkeer over Posen/Kutno hervat. Luchtlijn BerlijnMoskou. - Een dele gatie der Duitsche Lufthansa is te Moskou aangekomen, om onderhandelingen te ope nen over een luchtlijn BerlijnMoskou. De besprekingen zullen heden beginnen. Petain naar Madrid. - Maarschalk Petain, de Fransche ambassadeur, is gister uit San Sebastian in Madrid aangekomen. Hij gaat zich thans definitief in de hoofdstad vestigen. Staking in Britsch-Indische jute-in- dustrie. - Uit Calcutta wordt gemeld: In de jute-industrie zijn 36.000 arbeiders in staking gegaan. Maaltijd te Londen. - Lord Halifax heeft gisteravond een maaltijd aangeboden ter eere van den Poolschen minister-president en den minister van buitenlandsche zaken, Sikorski en Zaleski. Chamberlain kon wegens zijn ongesteldheid niet aanwezig zijn. Vele Britsche en Poolsche autoriteiten zaten aan. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDftCH LANDBOUWCREDIET N.V. van Woensdag 15 November 1939. Vor.k STAATSLEENINGEN. 3—3y, NederL 1938 3 Ned -Indië 1937 S'A Duitsch!. '30 m verkl ll>/4 B ANK-INSTELLINGEN. Amsterd Baok Handel Mij Cert. 250 Koloniale Bank Ned Ind Handelsbank INDUSTR. OND. BINNENL. Alg Kunstzijde Unie CaTvé Delft Cert Nederl Ford Lever Bros Philips Gloeil. Gem. Bezit INDUSTR. OND. BUITENL. Am Smelting Anaconda Bethleh. Steel. Cities Service General Motors Kennecott Copper North American Rayon Republic Steel Standard Brands Steel comm. U S Leather CULTUUR MAATSCH. H V A Java Cultuur Ned Ind Suiker Unie Verg Vorstenlanden MIJNBOUW Alg Explor. Mij. Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. i Kon Petr Phillips Oil303/4 Shell Union 10®/8 95 87l/i 161 i/s 104V, 281% 68 3181/j 981/4 133V, 381/i 24% 62*/, 40% 29% 17»/4 18V, 519/16 53/, 3933/4 231 229 1011/4 62 100 249 264V, Tide Water RUBBERS. Amsterd Rubber Deli Bat Rubber Hessa Rubber Oostkust Rotterdam Tapanoeli Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Holland—Amerika lijn_ JavaChinaJapan lijn Kon. Ned Stoomboot. Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli Senembab AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Illinois Central Southern Pacific Southern Railw Union Pacific Can Pac §Noteering per 50. 9»/ia 193 149i/s 1043/4 1253/4 57 3% 96»/4 112 1083/ 108»/, 111 154«/4 126 Vs 221/4 10*/, I21/4 2.45.3.00 95 163 IO674 29 Vi# 320 <"*-8i/8 1337, 38% 25-74 62% 407, 18-h/w 52-s/is 5 Vi 389-7, 232 230 IOO3/4 103/, 9»A« 193 151 1043/4 130 567, 3% 108V, 1077, 1087, 113 160-1 1307, 227, 10%-f 12Vs 1<% 78 tExclaim. *Exdividend. x) ex-coupon Prolongatie vorige koers 2»/,, heden 2»/, WISSELKOERSEN AMSTERDAM OFFICIEEL. Vorige koers heden New-York 1.88'/, 1.88'/, Londen 7.47 7.42 Berlyn 75.35 75.50 Parij s 4.24 4.21 Brussel (Belga) 30.68 Zürich 42.37 Kopenhagen 36.42*$ Stockholm 44.90 Oslo 42.85 30.90 42.31 36 42 44.90 42.85

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 7