grieperig akkertje Opvarenden van de „Simon Bolivar" vertellen. Ongeveer 90 menschen om het leven gekomen. Waarschijnlijk een Duitsche mijn, verklaart men te Londen. Duitsche vliegtuigen binnen ons rechtsgebied. Onder vuur genomen toe stellen schoten terug. Neem 'n STORM OVER ONS LAND Belgisch Rijnschip vergaan. Vijf menschen verdronken. Het Nederl. stoomschip „Vredenburg" aan den grond. Sleepschip op de Maas omgeslaoeri. Schipper verdronken. Auto met twee personen vermist. Te water gereden? Izaterdag I Overnem'ngsprijs lijnzaad verhoogd. Van 10 op 12 gulden. TWEEDE BLAD Over den ondergang van de „Simon Boli var", het 8309 ton metende stoomschip van de K.N.S.M., vernemen we nog het volgende: Volgens de thans beschikbare ge gevens zijn de namen van 272 gered den bekend. In totaal bevonden zich 400 personen aan boord, waarvan 130 tot de bemanning en het civiel per soneel behoorden. Van deze 130 per sonen zijn thans de namen van 104 geredden bekend. Het aantal Neder- landsche passagiers bedroeg 111, waarvan er tot dusverre 87 voorko men op de lijst dergenen, die aan land zijn gebracht. Men verkeert dus nog in onzekerheid omtrent het lot van 128 opvarenden, waarvan zich volgens het opgegeven totaal aantal geredden, ongeveer 40 personen aan land moeten bevinden, omtrent wier identiteit nog geen berichten zijn binnengekomen. Dit houdt mede verband met de omstan digheid, dat de schepelingen over talrijke ziekenhuizen zijn verdeeld. Naar de heer D. Hudig, direct, van de K.N S.M. mededeelde, is het daarom niet uitge sloten, dat nog nadere mededeelingen over deze personen zullen worden bekend ge maakt. In ieder geval is het zoo goed als zeker, dat bij de ramp ongeveer 90 personen om het leven zijn geko men. Aangezien de gegevens omtrent de gewon den onvolledig waren en sterk uiteenliepen zoodat men zich over hun toestand ge«n duidelijk beeld kon vormen, is de chef van den medischen dienst der K.N.S.M., dr. Be- rinsohn, hedenochtend per K.L.M.-vliegtuig naar Londen vertrokken om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de situatie. De definitieve lijst der vermisten zal eerst na dit onderzoek officiéél kunnen worden vast gesteld. Opvarenden vertellen. Een der hofmeesters van de Simon Bolivar vertelde over het gebeurde het volgende: „Wij waren Vrijdagavond te tien uur uit Amsterdam vertrokken. Zaterdagmorgen be vonden wij ons voor de Engelsche Oostkust toen de ontploffing werd gehoord. Iedereen ijlde naar de reddingsbooten. Het was, alsol het schip uit het water werd getild. Al.e olieleidingen barstten. Eenige sloepen konde niet behoorlijk gestreken worden, terwijl andere bij de tweede ontploffing, die binnen een kwartier na de eerste plaatsgreep, wer den beschadigd. Ik zag een tachtigtal men schen in zee. Het water was met olie bedekt. De draadlooze installatie was bij de ontplof fing vernield. Op het oogenblik van het on geluk lagen wij bijna stil. Wij voeren in on diep water. Ook toen het schip gezonken was, stak het bovengedeelte boven de opper vlakte van de zee uit". Een der pasasgiers, een zekere Armstrong, die naar Britsch -Guyana terugkeerde, zeide: „Ik bevond mij op het bovenste dek, toen de ontploffing zich voordeed. Ik werd tegen den grond geslagen, In mijn nabijheid lagen twee menschen, beiden dood. Ik had geen kans om in een der sloepen aan stuurbooro te komen, want die waren weldra bezet en bij het strijken der booten aan bakboord ondervond men moeilijkheden. Ik liet mij langs een touw in zee zakken en zwom naar een stuk drijfhout, waar zich reeds twee man nen aan vasthielden. Een hunner had een diepe armwonde, de andere een gebroken neusbeen. Zeer kort na de tweede ontplof fing zonk de Simon Bolivar. Het schip zakte in horizontale ligging en toen ik het voor het laatst zag, stak het bovengedeelte der schoorsteenën nog boven water uit. Niet lang na het ongeluk kwamen eenige treilers in de nabijheid. Een dezer treilers nam mij en mijn beide metgezellen aan boord". Gewonden naar Londen overgebracht. Op de kade van Harwich wachtten ambu lance-auto's, dokters en verplegend personeel op de aankomst der overlevenden. De ern stig gewonden werden ijlings naar zieken huizen overgebracht, terwijl anderen reeds op de kade de eerste hulp kregen alvorens zij voor verdere behandeling naar de stad werden getransporteerd. Zaterdagavond nog zijn de meeste geredden naar Londen over gebracht. De gewonden werden opgenomen in een ziekenhuis, de overigen in een Lon- densch hotel, waar den schipbreukelingen een maaltijd werd verstrekt. Hier trachtte men de namen te verzamelen. Dit was overi gens nogal moeilijk, doordat verschillende talen werden gesproken. Men zag, hoe een man, die een groote hoofdwond had opge- loopen, moeite deed om anderen bij te staan. D° meeste schipbreukelingen waren slechts gedeeltelijk gekleed. Mevrouw Sandiford, de vrouw van een bankier uit Trinidad vertelde o.m. het vol gende: „Ik ging naar mijn hut om iets voor mijn dochter te halen en kort daarop hoorde ik een Verschrikkelijke ontploffing. Ik waggel de door de donkere gangen, die met stoom gevuld waren en vond mijn echtgenoot ge wond op het bovendek. Met mijn man en mijn dochter begaf ik mij in dezelfde red dingsboot. Het zonnedek was met water over spoeld, toen de eerste officier het verliet. In de reddingboot bevond zich een verpleegster uit Schotland, die in weerwil van haar rug wonden de anderen verzorgde. Ik geloof dat een aantal menschen in het voorschip er. in de benedenruimten den uitweg werd af gesneden. Verscheidene personen zag ik uit hun hutten de gangen inkruipen. Er was nie mand, die hen er uit haalde. Toen wij aan land waren gebracht en ons in een wacht kamer bevonden, werd er luchtalarm ge maakt pn moest iedereen zióh naar de schuil plaatsen begeven, ook de gewonden op de draagbaren werden daarheen gebracht. Eer probleem bij het reddingswerk was, dat de overlevenden zoo met stookolie overdekt waren, dat de autoriteiten dringend benzine lieten aanrukken om hen schoon te maken Het was niet mogelijk te zien of er blanken onder ons waren. Zoo waren allen met olie besmeurd en zoo zwart waren zij bij hun aankomst". Een andere pasasgier, Tucker, die op weg was naar een suikerplantage in West-Indië waar hij werkt, zeide: „Het was een hel. Ik had met een paar vrienden een balspel op het dek gespeeld en maakte een wandeling, toen een explosie het schip deed schokken. Toen ik mij hersteld had, zag ik dicht bij mij een paar menschen dood op het dek liggen. Ge lukkig had ik mijn vrouw en mijn dochtex vrij spoedig gevonden. Toen kwam de tweede ontploffing. Mijn dochter kon zich in een der sloepen redden, maar voor mij en mijn vrouw was er geen plaats meer Wij lieten ons langs een touw in het water ZRkken. Hoewel ?ij niet kan zwemmen, slaagde ik erin haar boven water te houden, totdat wij een stuk wrakhout konden bereiken. Door de beman ning van een treiler zijn wij aan boord ge nomen. In officieele kringen te Londen wordt verklaard, zoo verneemt Reuter dat de „Simon Bolivar" zonder twijfel op een Duitsche mijn geloopen is. Er waren geen Britsche mijnen in de buurt. Overeenkomstig het internationale recht zijn alle Britsche mijnen zoo ge maakt, dat zij onschadelijk worden, wan neer zij van haar ligplaatsen losslaan. Wij weten, zoo. werd aan de mededee- ling toegevoegd, dat dit niet waar is van alle Duitsche mijnen. De Duitsche duik- booten maken er een gewoonte van, mijn- velden te leggen in de vaarwateren welke door de koopvaardijschepen gebruikt wor den aan de westelijke zijde van de Noordzee. In het geval van het Deensche motor schip „Canada", heeft Duitschland be weerd. dat het vaartuig op een Britsche mijn geloopen was. Afgezien van het feit, dat Groot-Britannië zich houdt aan internationale recht, kan men zich toch moeilijk voorstellen, dat een zeevarend land onwettig mij nen zou leggen in vaarwateren, welke op groote schaal gebruikt worden door zijn eigen scheep vaart. Bovendien bewijzen alle getuigenissen, inclusief de verklaring van den gezag voerder van de „Canada", dat het een Duitsche mijn was. Een ander bewijs voor het onwettig leggen van mijnen door Duitschland in de vaarwateren aan de westelijke zijde van de Noordzee wordt aangetoond door het feit, dat aan de Britsche oostkust vele Duitsche mijnen zijn aangespoeld. het De regeeringspersdienst meldde Zaterdag middag: Hedenochtend is nabij Vlieland op korten afstand van de kust (zonder eenigen twijfel binnen de territoriale wateren) een Duitsche vliegboot ontdekt (type Blohm Und Voss). Een Nederlandsch jacht vliegtuig nam de vliegboot onder vuur, waarop het Duitsche toestel de Nederlandsche territoriale wate ren verliet, doch daarbij met zijn achtermitrailleur het vuur beant woorde, voorzoover thans bekend zonder te treffen. Vervolgens ont moette het Nederlandsche toestel nog twee Duitsche vliegbooten die eveneens, na te zijn beschoten, ons rechtsgebied hebben verlaten. De Nederlandsche regeering heeft bij de Duitsche regeering geprotes teerd tegen de hierboven vermelde neutraliteitsschendingen alsmede te gen de beantwoording van het vuur door een in ovetrtreding zijnde vliegboot. OOK GISTEREN IS BOVEN ONS LAND EEN DUITSCH VLIEGTUIG GESIGNALEERD. De regeerngspersdienst meldde hierover gistermiddag: Hedenochtend te halt elf heeft zich bij Schiermonnikoog honderd meter uit de kust, een Duitsch landvliegtuig een Heinkel ver moedelijk type III-K, een twee- motoriee bommenwerper, op onge veer vijftig meter hoogte vertoond, hetwelk in noord-oostelijke richting koerste. Een Nederlandsche pa trouille is er heengezonden en heeft het Duitsche vliegtuig, terwijl het zich boven land bevond, onder vuur genomen. Dit beantwoordde het vuur en verdween naar het oosten boven de Waddenzee in de wolken, waar het nog eenigen tijd werd nagezet. De Nederlandsche regeering heeft bij de Duitsche regeering geprotes teerd tegen bovengenoemde neutra- liteitsschending alsmede tegen de beanwoording van het vuur door een in overtreding zijnd vliegtuig. De korte, maar hevige noord wester storm, die gistermorgen vroeg opstak en gepaard ging met felle regenbuien heeft gister hier en daar in ons land schade veroor zaakt en helaas ook enkele men- schenlevens gekost. Overboord geslagen en verdronken Op den Rijn is tijdens den storm de schip per Derksen van de Volant door een losge slagen luik getroffen en te water geraakt De man, die afkomstig is uit Rotterdam, kon niet meer gered worden. Het schip, dat op weg was van Rotterdam naar Ruhrort achter de sleepboot Vili. door de sleepboot de haven van Lobith bin nengebracht. Belgische Rijnschip vergaan Het Belgische rijnschip Philigone dat naby Wemeldtrge door storm is i rvallen, is vergaan. Het schip was geladen met duizend ton be tonijzer en op weg naar Andel, toen het in de Witte Tonnenvallei door storm werd overvallen en zonk. De opvarenden, bestaande uit den schipper de Roeck, diens vrouw en twee kinderen en een knecht, zijn verdronken. De sleepboot Silani js onverrichterzake te Wemeldinge teruggekeerd. De kapitein van dit schip is tijdens de reddingspogingen ge wond. Hij heeft zich by terugkomst te We meldinge onder geneeskundige behandeling moeten stellen Schuit in nood op IJsselmeer. Bij de Mirdumerhoek is gisterochtend de visschersschuit Lemmer 102 met aan boord den schipper H. Visser en diens broer door den storm overvallen. De zeilen werden stukgeslagen, en de schuit kwam hulpeloos rond te drijven. De opvarenden heschen de noodvlag, doch deze werd eerst omstreeks half twaalf aan land opgemerkt. Direct voer de reddingboot „Hilda" te Lemmer uit. Men slaagde erin een verbinding tot stand te brengen met het in nood verkeerende schip, en tegen 2 uur keerde het transport te Lem mer terug. Schepen op drift. In de Amsterdamsche haven zyn eenige scb:pen op drift geraakt. Zy konden, voor dat er schade van beteekenis was aangericht weer worden vastgelegd. A De storm heeft ook belangrijke vertraging gebracht in den treinenloop. Eerst geraakte een voeJlngsdraad van de electrische bovenleiding in de buurt van Delft onklaar, zoodat de treinen tusschen Dordrecht en Amsterdam met groote ver traging de hoofdstad bereikten. Toen dit euvel was hersteld, deed zich eenzelfde sto ring voor in Amsterdam. Het gevolg was, dat het verkeer tusschen Amsterdam en Haarlem in beide richtingen tijdelijk stil lag. Ongevallen nabij Urk. Gistermorgen is by Urk kraan nummer 12 van de firma Blankvoort en Zn. te Urk op den dijk geslagen en gezonken. De zes op varenden konden zich met moeite in veilig' heid stellen. Om verder onheil te voorkomen is toen kraan nummer 17, die ook gevaar liep. door de sleepbooten Geesje en Arina E isabeth naar binnen gesleept. Hierin slaag de men pas na zeven uur moeilijk sleep- werk. Eveneens zijn gisteren vier bakken van de firma Blankvoort op den dijk gesla gen. Een motorvlet van de M. U. Z., die op den dyk was gpslagen, is, toen men haar weer in zee had getrokken, onmiddellijk daarna gezonken. Uit Montevideo wordt gemeld: Het Nederlandsche stoomschip „Vre- denburg" is bij het eiland Lobos op de 1 kust geloopen. Assistentie is onmiddel lijk naar de plaats van de stranding vertrokken. De „Vredenburg" behoort toe aan de N. V. scheepvaart en transport maat schappij „Atlantica" te Rotterdam, wel ke onder directie staat van de N. V. Ilalcyonlijn. Het schip heeft een inhoud van 6.419 bruto ton). Gister omstreeks het middaguur is op de rivier de Maas een tragisch ongeluk gebeurd. De rijnaak Schreckhorn, vaneen Zwitsersche maatschappij, die op weg was van Born (L.) naar Duitschland met een lading eierkolen aan boord, is plot seling omgeslagen, doordat de deklast van het sleepschip aan het verschuiven geraakte. De twee personen, die zich aan boord bevonden, de 38-jarige schipper H. van Look uit Antwerpen en zijn knecht H. de Gelder uit Lekkerkerke, sprongen van boord. De schipper was echter de zwemkunst niet meester en verdween in de diepte. De knecht wist zich te redden met behulp van een boei en is door om wonenden opgenomen. Het schip mat 483 ton. Gezant te Berlijn bij de koningin. - De Nederlandsche gezant te Berlijn, jhr. mr. H. M. van Haersma de Wit, is hedenmorgen te elf uur door H.M. de koningin ten paleize Noordeinde in gehoor ontvangen. De burgemeester van Waddinxveen deelt mee, dat in den nacht van op Zondag een vierpersoons donkerblau we auto, merk Fiat, met het nummer KRUISING VAN vr, Ongeveer twee cember 1937 heeft Minister van WaterL N' A c 01 kenbaar gemaakt omf haa'' inzake de kruisin,, 0m.trent de o 1 ue* over de Gouwe is vertrokken naar Hille- afstand ophouden^" be^e of" gersberg, doch daar niet is aangekomen. ln' waard°or de ginrf°0rr<*ngs\. Vermoed wordt, dat zij is verongelukt. het svqW~ 8 00t* De inzittenden zijn de vader en de schoon moeder van den arts W. uit Waddinx veen, beiden ongeveer 55 jaar oud. Zy zijn uit Zutfen afkomstig. Door de politie is reeds een uitvoerig onderzoek ingesteld langs de route, wel ke de auto zou volgen. Het vermoeden bestaat, dat zy te water is geraakt, daar de bestuurder ter plaatse slecht bekend was. Tot nog toe heeft het dreggen echter geen succes gehad. Ook zijn geen sporen gevonden. Aangaande den overnemir.gs- prijs van lijnzaad, waarove- eeni gen tijd geleden nog geen mede deelingen korden worden gedaan, vernemen wij thans van officieele zijde, dat ooi- dit bedrag met terugwerkende kracht verhoogd is, en wel van 10 tot 12 per 100 kg. Voor dit product bestaat evenwel niet de verplichting, dat het uitsluitend aan den provincialen voedselcommissaris aan geboden mag worden. De telers mogen hun lijnzaad ook aan handelaren verkoo- pen, die in het bezit zyn van bestelbon nen, afgegeven door de Nederlandsche meelcentrale, en derhalve beschikken over een vervoerbewijs voor het vervoer van het bedrijf van den teler TWEE SOLDATEN STALEN LEEREN OVERJASSEN. Arrestatie te Eindhoven. De politie te Eindhoven heeft twee solda ten in arrest gesteld, die leeren overjassen voorzien van de onderscheidingsteekenen der militaire luchtvaartafdeeling hadden ver duisterd. Zij hadden deze goederen verkocht aan een schoenmaker die wegens heling eveneens in arrest is gesteld. Het geval houdt geen verband met de uniformsmok kelarij, waardoor eenigen tijd geleden on rust is gewekt. DOOR KANTELENDE KIPKAR GEDOOD. Zaterdag is te Veenendaal een ongeluk gebeurd, waarbij de 17-jarige van Soest uit Amerongen den dood heeft gevonden. S. was bezig met het laden van zand op een kipkarretje. Plotseling kantelde het wagentje, waardoor hy werd getroffen en op slag gedood. van het systeem rU„ ®'uuie Vn^-7" meer verkeersveiiigheJ10orrangswegeneele« keersafwikkeling dus 160 vlo*teS ,n'1 capaciteit van den gr°0ting Vf" geven. We«< worden de' Naar de meening der k w het aantal onderbreking N- A. c rangsrecht van het JLvk m het vorf denzelfden weg zoo gerini? °P één t ten zyn en bij kruising of^°gelijk m<? twee voorrangswegen zat lrefni8ing verdienen een der wegen het. meest belangrijken J *2 7 Ulteraard <J als voorrangsweg en den fff doorloopen zoodanig ler wilïijta wig* den (resp. beginnen) doen °pW Helaas heeft de wetgever In v, Wegenverkeersreglement Lf aan de oude regeling astgehoudetl Inmiddels paste de P-u reeds op een tweetal punten H?VRt?rïtaat toe, als door deK.N A f i i °Plossing ven genoemd, waarbij door l Schr«- administratieve aanwijzing het Van recht van één der voorrangsweZ^- ophoudt vóór de kruising met I!! reeds ren voorrangsweg die danrd ande- derd ,1. zoodanig kan Thans heeft de K N A r u i. Minister van Waterstaat gewend verzoek dit systeem ook fedJlnW* ren by de kruising van de wegen »£8?' venhage-Amsterdam en Leidenl' rf venhage by het Haagsche Schouw mede by de kruising der wegen *Anoi' doorn-Zutphen en Woeste Hoeveiffie- telsche Brouwery. De K. N. A C meent, dat daarmede de verkeersveiligheid m belangrijke mZ zou worden gediend. GEPENSIONNEERDE SPOORWEG MANNEN VERGADERDEN TE UTRECHT. Rooskleurig perspectief. Onder leiding van den Personeelraad der Nederlandsche Spoorwegen kwam het ge- pensionneerd spoorwegpersoneel in het N.V. huis te Utrecht bijeen. De opkomst over trof de stoutste verwachtingen. Na een kort openingswoord van den heer Augusteyn verkreeg het Lid van de Tweeie Kamer, de heer H. J. van Braambeek, voor zitter van den Personeelraad, het woord. Spr. begon met een optimistischen kyk op den huidigen stand van zaken. Hierbij sprak dc heer van Braambeek de verwachting uit, dat binnen zeer korten tijd de 10 procent korting op de pensioenen zal zijn opgeheven. Er is reden voor een dubbele vreugde, al dus spreker, wanneer wij hierbij bovendien de aandacht vestigen op de saneering vari het pensioenfonds. Aan de hand van enkele wetenschappelijke balansen toonde spreker aan, dat de tekor ten inmiddels sinds 1925 tot 1938 waren opge- loopen van 192 miliioen tot 347 millioen gulden. In het laatste jaar bedroegen de uitgaven 220.743.000 tegen een inkomsten van 214.761.000, dus werd een bedrag van rond 6.000.000 ingeteerd. Volgens de statuten moet de overwinst van het bedrijf gestort worden in het pensioenfonds. Het bedryf had evenwel in het afgeloopen jaar nog een tekort van 28.500.000, zoodat hierop voor- loopig niet behoeft te worden gerekend. Deze bepaling van de statuten was een doode bepaling. Het rijk kon ook al niet bij passen, eveneens wegens groote tekorten. Ondanks deze buitengewoon moeilijke om standigheden had de Personeelraad dus een dergelijke uiterst belangrijke actie te voeren. Het is ons tenslotte gelukt met de bij zonder gewaardeerde hulp van de staats- commissie-Beumer een goede en gezonde oplossing te vinden. Het Rijk zal tenslotte toch gedurende 50 achtereenvolgende jaren een bedrag van 16 millioen in het pensioen fonds storten, waardoor de tekorten zullen worden weggewerkt. In de uitspraak van de staatscommissie- Beumer vinden wy evenwel nog ande-e vreugdevolle bepalingen. Vastgelegd werd dat le. de verantwoor delijkheid voor het tekort in eerste plaats berust bij het rijk. Spoorwegpersoneel in pensioenzaken ge koppeld dient te worden aan overheidsper soneel. Spoorwegbedrijf dient te worden gezien als rijksbedrijf. 4e. Het ryk dus voor de tekorten zal dienen op te komen. |Vervolgens gaf spreker een overzicht van het verloop der verschillende onderhande lt gen ter verkrijging van de opheffing van pensioenkorting. Tenslotte sprak de heer van Braambeek de hoop uit, dat het voorstel van de regte- riug in de verdere afhandeling en behande ling resp. in Tweede en Eerste Kamer geen moeilijkheden meer zal ondervinden. EEN GOEDE VANGST VAN DE SCHIEDAMSCHE POLITIE. Diefstallen door militairen Dezer dagen is de Schiedamsche politie op het spoor gekomen van eer, serie dief stallen van lood, koper en ijzer, gepleegd door te Schiedam gelegerde militairen Vermoedelijk zijn acht man hieibij betrok ken. Vier zyn Vrijdag gearresteerd. Toen n.I. verscheen voor het politiebureau te Schie dam een militaire auto .geladen met een flinke partij lood, koper en ijzer. Deze partij van ongeveer 500 kg. is het resul- taa van een reeks strooptochten, welke door enkele militairen waren verricht in de onmiddellijke omgeving van een voor malig fabrieksgebouw, waar zij zijn on dergebracht. -ik-jt raf Zij deden-hun partijen van de hand bij een opxeoper en de veelvuldige bezoeken aan dezen man zijn oorzaak gev orden, dat de politie opmerkzaam werd gemaakt op deze zaak. Een onderzoek werd ingesteld en al gauw bleek,dat van eer. groote party lood, koper en ijzer, welke zich in het pakhuis van den opkooper bevond, de herkomst zeer twijfelachtig was. De koop man, J. H. van E„ is daarop gearresteerd en spoedig hierop werden ook vier mili tairen in het politiebureau ingesloten. Het onderzoek naar eventueele anoere daders duurt voort. 9 DE ONGELUKKEN MET DE „NACHTE GAAL" EN HET „KREKELTJE". De Raad voor de luchtvaart heeft uitspraak gedaan in de ongevallen met de PH—AKN „Nachtegaal" (veron gelukt bij Schiphol) en de F. K. 43 „Kre keltje" (neergestort te Vlissingen), waar bij resp. één persoon gedood, vijf gewon en drie personen gedood werden. Inzake het ongeval van de „Nachtegaa was de raad van oordeel, dat het op e'8ea initiatief afwijken - zonder dat daa«oe een deugdelijke grond bestaat door instructeur van het ingevolge het lessen ma „oefeningen op de DC-2 (vo1 geldende voorschrift, volgens hetwel den aanvang van elke instructie m® eenvoudige oefeningen zal worden nen, ontoelaatbaar is. „«.„iflting De omstandigheid, dat deze geen direct bewijsbaren invloe had op het ongeval, doet hieraan mets Zou de instructeur de aanwyzingen cies zijn nagekomen, dan zou het oordeel van den raad de oorzaak ongeval. n.I. hel niet et althano goed aanpakken van den rechter wellicht zijn voorkomen. dringen- De raad wyst met klem op dJoorschrif- de noodzakelijkheid, dat aan ltaat ten, als hier bedoeld, welke Jet r« zyn van rijpe ervaring en herhaald leg. stipt de hand woide g_ ontoelaat- Tenslotte acht de raad het.derles baar. dat door een vliegtuigb on(Jer_ werd gegeven, die, zooaisdjg op de zoek is gebleken, met ldende voor hoogte was van de terzaxe g vanwe_ schriften. De raad vertrouw tregeien ge de K. L. M. de noodlge m herhaling zullen worden getroffen van een dergelijk geval Het ongeluk met inzake het ongeval mei ngev»* •- de rood vandO»«'df£ur(,e,,^ orden - rkomen. dergelijk geval tcv001 keitj.". Het ongeluk met het Krekeltje" Inzake het ongeval me "ongeval is veroorzaakt, snelheid Ischerpe" bocht met te ^'"vliegtuig 'heeft gemaakt, waardoor hrt de overtrokken en weggevallen, vliegtulg te |hoogte te gering was om heeft me redresseeren. Ook in voorschrift -x aan v zich niet voldoende aan gehouden «rekken g De Raad kan zich niet ontur*- do0r den indruk, dat de JsC|Jjks0pleiding ta de K. L. M. bestuurder van £*eevertrouwt inmtf wenschen laat. D de n dels dat vanwege de gen0men maatregelen zullen gen, hierin verbetering te breng

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6