grieperig
akkertje
Opvarenden van de „Simon Bolivar"
vertellen.
Ongeveer 90 menschen
om het leven
gekomen.
Waarschijnlijk een Duitsche
mijn, verklaart men
te Londen.
Duitsche vliegtuigen binnen
ons rechtsgebied.
Onder vuur genomen toe
stellen schoten
terug.
Neem
'n
STORM OVER ONS LAND
Belgisch Rijnschip
vergaan.
Vijf menschen verdronken.
Het Nederl. stoomschip
„Vredenburg" aan
den grond.
Sleepschip op de Maas
omgeslaoeri.
Schipper verdronken.
Auto met twee personen
vermist.
Te water gereden?
Izaterdag I
Overnem'ngsprijs lijnzaad
verhoogd.
Van 10 op 12 gulden.
TWEEDE BLAD
Over den ondergang van de „Simon Boli
var", het 8309 ton metende stoomschip van
de K.N.S.M., vernemen we nog het volgende:
Volgens de thans beschikbare ge
gevens zijn de namen van 272 gered
den bekend. In totaal bevonden zich
400 personen aan boord, waarvan 130
tot de bemanning en het civiel per
soneel behoorden. Van deze 130 per
sonen zijn thans de namen van 104
geredden bekend. Het aantal Neder-
landsche passagiers bedroeg 111,
waarvan er tot dusverre 87 voorko
men op de lijst dergenen, die aan
land zijn gebracht. Men verkeert dus
nog in onzekerheid omtrent het lot
van 128 opvarenden, waarvan zich
volgens het opgegeven totaal aantal
geredden, ongeveer 40 personen
aan land moeten bevinden, omtrent
wier identiteit nog geen berichten
zijn binnengekomen.
Dit houdt mede verband met de omstan
digheid, dat de schepelingen over talrijke
ziekenhuizen zijn verdeeld.
Naar de heer D. Hudig, direct, van de K.N
S.M. mededeelde, is het daarom niet uitge
sloten, dat nog nadere mededeelingen over
deze personen zullen worden bekend ge
maakt.
In ieder geval is het zoo goed als
zeker, dat bij de ramp ongeveer 90
personen om het leven zijn geko
men.
Aangezien de gegevens omtrent de gewon
den onvolledig waren en sterk uiteenliepen
zoodat men zich over hun toestand ge«n
duidelijk beeld kon vormen, is de chef van
den medischen dienst der K.N.S.M., dr. Be-
rinsohn, hedenochtend per K.L.M.-vliegtuig
naar Londen vertrokken om zich persoonlijk
op de hoogte te stellen van de situatie. De
definitieve lijst der vermisten zal eerst na
dit onderzoek officiéél kunnen worden vast
gesteld.
Opvarenden vertellen.
Een der hofmeesters van de Simon Bolivar
vertelde over het gebeurde het volgende:
„Wij waren Vrijdagavond te tien uur uit
Amsterdam vertrokken. Zaterdagmorgen be
vonden wij ons voor de Engelsche Oostkust
toen de ontploffing werd gehoord. Iedereen
ijlde naar de reddingsbooten. Het was, alsol
het schip uit het water werd getild. Al.e
olieleidingen barstten. Eenige sloepen konde
niet behoorlijk gestreken worden, terwijl
andere bij de tweede ontploffing, die binnen
een kwartier na de eerste plaatsgreep, wer
den beschadigd. Ik zag een tachtigtal men
schen in zee. Het water was met olie bedekt.
De draadlooze installatie was bij de ontplof
fing vernield. Op het oogenblik van het on
geluk lagen wij bijna stil. Wij voeren in on
diep water. Ook toen het schip gezonken
was, stak het bovengedeelte boven de opper
vlakte van de zee uit".
Een der pasasgiers, een zekere Armstrong,
die naar Britsch -Guyana terugkeerde, zeide:
„Ik bevond mij op het bovenste dek, toen de
ontploffing zich voordeed. Ik werd tegen
den grond geslagen, In mijn nabijheid lagen
twee menschen, beiden dood. Ik had geen
kans om in een der sloepen aan stuurbooro
te komen, want die waren weldra bezet en
bij het strijken der booten aan bakboord
ondervond men moeilijkheden. Ik liet mij
langs een touw in zee zakken en zwom naar
een stuk drijfhout, waar zich reeds twee man
nen aan vasthielden. Een hunner had een
diepe armwonde, de andere een gebroken
neusbeen. Zeer kort na de tweede ontplof
fing zonk de Simon Bolivar. Het schip zakte
in horizontale ligging en toen ik het voor
het laatst zag, stak het bovengedeelte der
schoorsteenën nog boven water uit. Niet
lang na het ongeluk kwamen eenige treilers
in de nabijheid. Een dezer treilers nam mij
en mijn beide metgezellen aan boord".
Gewonden naar Londen overgebracht.
Op de kade van Harwich wachtten ambu
lance-auto's, dokters en verplegend personeel
op de aankomst der overlevenden. De ern
stig gewonden werden ijlings naar zieken
huizen overgebracht, terwijl anderen reeds
op de kade de eerste hulp kregen alvorens
zij voor verdere behandeling naar de stad
werden getransporteerd. Zaterdagavond nog
zijn de meeste geredden naar Londen over
gebracht. De gewonden werden opgenomen
in een ziekenhuis, de overigen in een Lon-
densch hotel, waar den schipbreukelingen
een maaltijd werd verstrekt. Hier trachtte
men de namen te verzamelen. Dit was overi
gens nogal moeilijk, doordat verschillende
talen werden gesproken. Men zag, hoe een
man, die een groote hoofdwond had opge-
loopen, moeite deed om anderen bij te staan.
D° meeste schipbreukelingen waren slechts
gedeeltelijk gekleed.
Mevrouw Sandiford, de vrouw van een
bankier uit Trinidad vertelde o.m. het vol
gende:
„Ik ging naar mijn hut om iets voor mijn
dochter te halen en kort daarop hoorde ik
een Verschrikkelijke ontploffing. Ik waggel
de door de donkere gangen, die met stoom
gevuld waren en vond mijn echtgenoot ge
wond op het bovendek. Met mijn man en
mijn dochter begaf ik mij in dezelfde red
dingsboot. Het zonnedek was met water over
spoeld, toen de eerste officier het verliet. In
de reddingboot bevond zich een verpleegster
uit Schotland, die in weerwil van haar rug
wonden de anderen verzorgde. Ik geloof
dat een aantal menschen in het voorschip er.
in de benedenruimten den uitweg werd af
gesneden. Verscheidene personen zag ik uit
hun hutten de gangen inkruipen. Er was nie
mand, die hen er uit haalde. Toen wij aan
land waren gebracht en ons in een wacht
kamer bevonden, werd er luchtalarm ge
maakt pn moest iedereen zióh naar de schuil
plaatsen begeven, ook de gewonden op de
draagbaren werden daarheen gebracht. Eer
probleem bij het reddingswerk was, dat de
overlevenden zoo met stookolie overdekt
waren, dat de autoriteiten dringend benzine
lieten aanrukken om hen schoon te maken
Het was niet mogelijk te zien of er blanken
onder ons waren. Zoo waren allen met olie
besmeurd en zoo zwart waren zij bij hun
aankomst".
Een andere pasasgier, Tucker, die op weg
was naar een suikerplantage in West-Indië
waar hij werkt, zeide: „Het was een hel. Ik
had met een paar vrienden een balspel op het
dek gespeeld en maakte een wandeling, toen
een explosie het schip deed schokken. Toen
ik mij hersteld had, zag ik dicht bij mij een
paar menschen dood op het dek liggen. Ge
lukkig had ik mijn vrouw en mijn dochtex
vrij spoedig gevonden. Toen kwam de tweede
ontploffing. Mijn dochter kon zich in een der
sloepen redden, maar voor mij en mijn vrouw
was er geen plaats meer Wij lieten ons langs
een touw in het water ZRkken. Hoewel ?ij
niet kan zwemmen, slaagde ik erin haar
boven water te houden, totdat wij een stuk
wrakhout konden bereiken. Door de beman
ning van een treiler zijn wij aan boord ge
nomen.
In officieele kringen te Londen
wordt verklaard, zoo verneemt
Reuter dat de „Simon Bolivar"
zonder twijfel op een Duitsche
mijn geloopen is. Er waren geen
Britsche mijnen in de buurt.
Overeenkomstig het internationale
recht zijn alle Britsche mijnen zoo ge
maakt, dat zij onschadelijk worden, wan
neer zij van haar ligplaatsen losslaan.
Wij weten, zoo. werd aan de mededee-
ling toegevoegd, dat dit niet waar is van
alle Duitsche mijnen. De Duitsche duik-
booten maken er een gewoonte van, mijn-
velden te leggen in de vaarwateren welke
door de koopvaardijschepen gebruikt wor
den aan de westelijke zijde van de
Noordzee.
In het geval van het Deensche motor
schip „Canada", heeft Duitschland be
weerd. dat het vaartuig op een Britsche
mijn geloopen was.
Afgezien van het feit, dat
Groot-Britannië zich houdt aan
internationale recht, kan men
zich toch moeilijk voorstellen, dat
een zeevarend land onwettig mij
nen zou leggen in vaarwateren,
welke op groote schaal gebruikt
worden door zijn eigen scheep
vaart.
Bovendien bewijzen alle getuigenissen,
inclusief de verklaring van den gezag
voerder van de „Canada", dat het een
Duitsche mijn was. Een ander bewijs voor
het onwettig leggen van mijnen door
Duitschland in de vaarwateren aan de
westelijke zijde van de Noordzee wordt
aangetoond door het feit, dat aan de
Britsche oostkust vele Duitsche mijnen
zijn aangespoeld.
het
De regeeringspersdienst meldde Zaterdag
middag:
Hedenochtend is nabij Vlieland
op korten afstand van de kust
(zonder eenigen twijfel binnen de
territoriale wateren) een Duitsche
vliegboot ontdekt (type Blohm Und
Voss). Een Nederlandsch jacht
vliegtuig nam de vliegboot onder
vuur, waarop het Duitsche toestel
de Nederlandsche territoriale wate
ren verliet, doch daarbij met zijn
achtermitrailleur het vuur beant
woorde, voorzoover thans bekend
zonder te treffen. Vervolgens ont
moette het Nederlandsche toestel
nog twee Duitsche vliegbooten die
eveneens, na te zijn beschoten, ons
rechtsgebied hebben verlaten.
De Nederlandsche regeering heeft
bij de Duitsche regeering geprotes
teerd tegen de hierboven vermelde
neutraliteitsschendingen alsmede te
gen de beantwoording van het vuur
door een in ovetrtreding zijnde
vliegboot.
OOK GISTEREN IS BOVEN ONS LAND
EEN DUITSCH VLIEGTUIG
GESIGNALEERD.
De regeerngspersdienst meldde hierover
gistermiddag:
Hedenochtend te halt elf heeft
zich bij Schiermonnikoog honderd
meter uit de kust, een Duitsch
landvliegtuig een Heinkel ver
moedelijk type III-K, een twee-
motoriee bommenwerper, op onge
veer vijftig meter hoogte vertoond,
hetwelk in noord-oostelijke richting
koerste. Een Nederlandsche pa
trouille is er heengezonden en heeft
het Duitsche vliegtuig, terwijl het
zich boven land bevond, onder vuur
genomen. Dit beantwoordde het
vuur en verdween naar het oosten
boven de Waddenzee in de wolken,
waar het nog eenigen tijd werd
nagezet.
De Nederlandsche regeering heeft
bij de Duitsche regeering geprotes
teerd tegen bovengenoemde neutra-
liteitsschending alsmede tegen de
beanwoording van het vuur door
een in overtreding zijnd vliegtuig.
De korte, maar hevige noord
wester storm, die gistermorgen
vroeg opstak en gepaard ging met
felle regenbuien heeft gister hier
en daar in ons land schade veroor
zaakt en helaas ook enkele men-
schenlevens gekost.
Overboord geslagen en verdronken
Op den Rijn is tijdens den storm de schip
per Derksen van de Volant door een losge
slagen luik getroffen en te water geraakt
De man, die afkomstig is uit Rotterdam, kon
niet meer gered worden.
Het schip, dat op weg was van Rotterdam
naar Ruhrort achter de sleepboot Vili.
door de sleepboot de haven van Lobith bin
nengebracht.
Belgische Rijnschip vergaan
Het Belgische rijnschip Philigone
dat naby Wemeldtrge door storm
is i rvallen, is vergaan. Het schip
was geladen met duizend ton be
tonijzer en op weg naar Andel,
toen het in de Witte Tonnenvallei
door storm werd overvallen en
zonk. De opvarenden, bestaande uit
den schipper de Roeck, diens
vrouw en twee kinderen en een
knecht, zijn verdronken.
De sleepboot Silani js onverrichterzake te
Wemeldinge teruggekeerd. De kapitein van
dit schip is tijdens de reddingspogingen ge
wond. Hij heeft zich by terugkomst te We
meldinge onder geneeskundige behandeling
moeten stellen
Schuit in nood op IJsselmeer.
Bij de Mirdumerhoek is gisterochtend de
visschersschuit Lemmer 102 met aan boord
den schipper H. Visser en diens broer door
den storm overvallen. De zeilen werden
stukgeslagen, en de schuit kwam hulpeloos
rond te drijven. De opvarenden heschen de
noodvlag, doch deze werd eerst omstreeks
half twaalf aan land opgemerkt. Direct voer
de reddingboot „Hilda" te Lemmer uit. Men
slaagde erin een verbinding tot stand te
brengen met het in nood verkeerende schip,
en tegen 2 uur keerde het transport te Lem
mer terug.
Schepen op drift.
In de Amsterdamsche haven zyn eenige
scb:pen op drift geraakt. Zy konden, voor
dat er schade van beteekenis was aangericht
weer worden vastgelegd. A
De storm heeft ook belangrijke vertraging
gebracht in den treinenloop.
Eerst geraakte een voeJlngsdraad van de
electrische bovenleiding in de buurt van
Delft onklaar, zoodat de treinen tusschen
Dordrecht en Amsterdam met groote ver
traging de hoofdstad bereikten. Toen dit
euvel was hersteld, deed zich eenzelfde sto
ring voor in Amsterdam. Het gevolg was,
dat het verkeer tusschen Amsterdam en
Haarlem in beide richtingen tijdelijk stil
lag.
Ongevallen nabij Urk.
Gistermorgen is by Urk kraan nummer 12
van de firma Blankvoort en Zn. te Urk op
den dijk geslagen en gezonken. De zes op
varenden konden zich met moeite in veilig'
heid stellen. Om verder onheil te voorkomen
is toen kraan nummer 17, die ook gevaar
liep. door de sleepbooten Geesje en Arina
E isabeth naar binnen gesleept. Hierin slaag
de men pas na zeven uur moeilijk sleep-
werk. Eveneens zijn gisteren vier bakken
van de firma Blankvoort op den dijk gesla
gen. Een motorvlet van de M. U. Z., die op
den dyk was gpslagen, is, toen men haar
weer in zee had getrokken, onmiddellijk
daarna gezonken.
Uit Montevideo wordt gemeld:
Het Nederlandsche stoomschip „Vre-
denburg" is bij het eiland Lobos op de
1 kust geloopen. Assistentie is onmiddel
lijk naar de plaats van de stranding
vertrokken.
De „Vredenburg" behoort toe aan de
N. V. scheepvaart en transport maat
schappij „Atlantica" te Rotterdam, wel
ke onder directie staat van de N. V.
Ilalcyonlijn. Het schip heeft een inhoud
van 6.419 bruto ton).
Gister omstreeks het middaguur is op
de rivier de Maas een tragisch ongeluk
gebeurd. De rijnaak Schreckhorn, vaneen
Zwitsersche maatschappij, die op weg
was van Born (L.) naar Duitschland met
een lading eierkolen aan boord, is plot
seling omgeslagen, doordat de deklast
van het sleepschip aan het verschuiven
geraakte. De twee personen, die zich aan
boord bevonden, de 38-jarige schipper H.
van Look uit Antwerpen en zijn knecht
H. de Gelder uit Lekkerkerke, sprongen
van boord. De schipper was echter de
zwemkunst niet meester en verdween in
de diepte. De knecht wist zich te redden
met behulp van een boei en is door om
wonenden opgenomen.
Het schip mat 483 ton.
Gezant te Berlijn bij de koningin. - De
Nederlandsche gezant te Berlijn, jhr. mr.
H. M. van Haersma de Wit, is hedenmorgen
te elf uur door H.M. de koningin ten paleize
Noordeinde in gehoor ontvangen.
De burgemeester van Waddinxveen
deelt mee, dat in den nacht van
op Zondag een vierpersoons donkerblau
we auto, merk Fiat, met het nummer
KRUISING VAN vr,
Ongeveer twee
cember 1937 heeft
Minister van WaterL N' A c 01
kenbaar gemaakt omf haa''
inzake de kruisin,, 0m.trent
de
o 1 ue*
over de Gouwe is vertrokken naar Hille- afstand ophouden^" be^e of"
gersberg, doch daar niet is aangekomen. ln' waard°or de ginrf°0rr<*ngs\.
Vermoed wordt, dat zij is verongelukt. het svqW~ 8 00t*
De inzittenden zijn de vader en de schoon
moeder van den arts W. uit Waddinx
veen, beiden ongeveer 55 jaar oud. Zy
zijn uit Zutfen afkomstig.
Door de politie is reeds een uitvoerig
onderzoek ingesteld langs de route, wel
ke de auto zou volgen. Het vermoeden
bestaat, dat zy te water is geraakt, daar
de bestuurder ter plaatse slecht bekend
was. Tot nog toe heeft het dreggen echter
geen succes gehad. Ook zijn geen sporen
gevonden.
Aangaande den overnemir.gs-
prijs van lijnzaad, waarove- eeni
gen tijd geleden nog geen mede
deelingen korden worden gedaan,
vernemen wij thans van officieele
zijde, dat ooi- dit bedrag met
terugwerkende kracht verhoogd
is, en wel van 10 tot 12 per
100 kg.
Voor dit product bestaat evenwel niet
de verplichting, dat het uitsluitend aan
den provincialen voedselcommissaris aan
geboden mag worden. De telers mogen
hun lijnzaad ook aan handelaren verkoo-
pen, die in het bezit zyn van bestelbon
nen, afgegeven door de Nederlandsche
meelcentrale, en derhalve beschikken over
een vervoerbewijs voor het vervoer van
het bedrijf van den teler
TWEE SOLDATEN STALEN
LEEREN OVERJASSEN.
Arrestatie te Eindhoven.
De politie te Eindhoven heeft twee solda
ten in arrest gesteld, die leeren overjassen
voorzien van de onderscheidingsteekenen
der militaire luchtvaartafdeeling hadden ver
duisterd. Zij hadden deze goederen verkocht
aan een schoenmaker die wegens heling
eveneens in arrest is gesteld. Het geval
houdt geen verband met de uniformsmok
kelarij, waardoor eenigen tijd geleden on
rust is gewekt.
DOOR KANTELENDE KIPKAR
GEDOOD.
Zaterdag is te Veenendaal een ongeluk
gebeurd, waarbij de 17-jarige van Soest uit
Amerongen den dood heeft gevonden.
S. was bezig met het laden van zand
op een kipkarretje. Plotseling kantelde het
wagentje, waardoor hy werd getroffen en
op slag gedood.
van het systeem rU„ ®'uuie Vn^-7"
meer verkeersveiiigheJ10orrangswegeneele«
keersafwikkeling dus 160 vlo*teS ,n'1
capaciteit van den gr°0ting Vf"
geven. We«< worden de'
Naar de meening der k w
het aantal onderbreking N- A. c
rangsrecht van het JLvk m het vorf
denzelfden weg zoo gerini? °P één t
ten zyn en bij kruising of^°gelijk m<?
twee voorrangswegen zat lrefni8ing
verdienen een der wegen het.
meest belangrijken J *2 7 Ulteraard <J
als voorrangsweg en den fff doorloopen
zoodanig ler wilïijta wig*
den (resp. beginnen) doen °pW
Helaas heeft de wetgever In v,
Wegenverkeersreglement Lf
aan de oude regeling astgehoudetl
Inmiddels paste de P-u
reeds op een tweetal punten H?VRt?rïtaat
toe, als door deK.N A f i i °Plossing
ven genoemd, waarbij door l Schr«-
administratieve aanwijzing het Van
recht van één der voorrangsweZ^-
ophoudt vóór de kruising met I!! reeds
ren voorrangsweg die danrd ande-
derd ,1. zoodanig kan
Thans heeft de K N A r u i.
Minister van Waterstaat gewend
verzoek dit systeem ook fedJlnW*
ren by de kruising van de wegen ȣ8?'
venhage-Amsterdam en Leidenl' rf
venhage by het Haagsche Schouw
mede by de kruising der wegen *Anoi'
doorn-Zutphen en Woeste Hoeveiffie-
telsche Brouwery.
De K. N. A C meent, dat daarmede de
verkeersveiligheid m belangrijke mZ
zou worden gediend.
GEPENSIONNEERDE SPOORWEG
MANNEN VERGADERDEN TE UTRECHT.
Rooskleurig perspectief.
Onder leiding van den Personeelraad der
Nederlandsche Spoorwegen kwam het ge-
pensionneerd spoorwegpersoneel in het N.V.
huis te Utrecht bijeen. De opkomst over
trof de stoutste verwachtingen.
Na een kort openingswoord van den heer
Augusteyn verkreeg het Lid van de Tweeie
Kamer, de heer H. J. van Braambeek, voor
zitter van den Personeelraad, het woord.
Spr. begon met een optimistischen kyk op
den huidigen stand van zaken. Hierbij sprak
dc heer van Braambeek de verwachting uit,
dat binnen zeer korten tijd de 10 procent
korting op de pensioenen zal zijn opgeheven.
Er is reden voor een dubbele vreugde, al
dus spreker, wanneer wij hierbij bovendien
de aandacht vestigen op de saneering vari
het pensioenfonds.
Aan de hand van enkele wetenschappelijke
balansen toonde spreker aan, dat de tekor
ten inmiddels sinds 1925 tot 1938 waren opge-
loopen van 192 miliioen tot 347 millioen
gulden.
In het laatste jaar bedroegen de uitgaven
220.743.000 tegen een inkomsten van
214.761.000, dus werd een bedrag van rond
6.000.000 ingeteerd. Volgens de statuten
moet de overwinst van het bedrijf gestort
worden in het pensioenfonds. Het bedryf
had evenwel in het afgeloopen jaar nog een
tekort van 28.500.000, zoodat hierop voor-
loopig niet behoeft te worden gerekend.
Deze bepaling van de statuten was een
doode bepaling. Het rijk kon ook al niet bij
passen, eveneens wegens groote tekorten.
Ondanks deze buitengewoon moeilijke om
standigheden had de Personeelraad dus een
dergelijke uiterst belangrijke actie te voeren.
Het is ons tenslotte gelukt met de bij
zonder gewaardeerde hulp van de staats-
commissie-Beumer een goede en gezonde
oplossing te vinden. Het Rijk zal tenslotte
toch gedurende 50 achtereenvolgende jaren
een bedrag van 16 millioen in het pensioen
fonds storten, waardoor de tekorten zullen
worden weggewerkt.
In de uitspraak van de staatscommissie-
Beumer vinden wy evenwel nog ande-e
vreugdevolle bepalingen.
Vastgelegd werd dat le. de verantwoor
delijkheid voor het tekort in eerste plaats
berust bij het rijk.
Spoorwegpersoneel in pensioenzaken ge
koppeld dient te worden aan overheidsper
soneel.
Spoorwegbedrijf dient te worden gezien
als rijksbedrijf.
4e. Het ryk dus voor de tekorten zal dienen
op te komen.
|Vervolgens gaf spreker een overzicht van
het verloop der verschillende onderhande
lt gen ter verkrijging van de opheffing van
pensioenkorting.
Tenslotte sprak de heer van Braambeek
de hoop uit, dat het voorstel van de regte-
riug in de verdere afhandeling en behande
ling resp. in Tweede en Eerste Kamer geen
moeilijkheden meer zal ondervinden.
EEN GOEDE VANGST VAN DE
SCHIEDAMSCHE POLITIE.
Diefstallen door militairen
Dezer dagen is de Schiedamsche politie
op het spoor gekomen van eer, serie dief
stallen van lood, koper en ijzer, gepleegd
door te Schiedam gelegerde militairen
Vermoedelijk zijn acht man hieibij betrok
ken.
Vier zyn Vrijdag gearresteerd. Toen n.I.
verscheen voor het politiebureau te Schie
dam een militaire auto .geladen met een
flinke partij lood, koper en ijzer. Deze
partij van ongeveer 500 kg. is het resul-
taa van een reeks strooptochten, welke
door enkele militairen waren verricht in
de onmiddellijke omgeving van een voor
malig fabrieksgebouw, waar zij zijn on
dergebracht. -ik-jt raf
Zij deden-hun partijen van de hand bij
een opxeoper en de veelvuldige bezoeken
aan dezen man zijn oorzaak gev orden, dat
de politie opmerkzaam werd gemaakt op
deze zaak. Een onderzoek werd ingesteld
en al gauw bleek,dat van eer. groote
party lood, koper en ijzer, welke zich in
het pakhuis van den opkooper bevond, de
herkomst zeer twijfelachtig was. De koop
man, J. H. van E„ is daarop gearresteerd
en spoedig hierop werden ook vier mili
tairen in het politiebureau ingesloten. Het
onderzoek naar eventueele anoere daders
duurt voort. 9
DE ONGELUKKEN MET DE „NACHTE
GAAL" EN HET „KREKELTJE".
De Raad voor de luchtvaart heeft
uitspraak gedaan in de ongevallen
met de PH—AKN „Nachtegaal" (veron
gelukt bij Schiphol) en de F. K. 43 „Kre
keltje" (neergestort te Vlissingen), waar
bij resp. één persoon gedood, vijf gewon
en drie personen gedood werden.
Inzake het ongeval van de „Nachtegaa
was de raad van oordeel, dat het op e'8ea
initiatief afwijken - zonder dat daa«oe
een deugdelijke grond bestaat door
instructeur van het ingevolge het lessen
ma „oefeningen op de DC-2 (vo1
geldende voorschrift, volgens hetwel
den aanvang van elke instructie m®
eenvoudige oefeningen zal worden
nen, ontoelaatbaar is. „«.„iflting
De omstandigheid, dat deze
geen direct bewijsbaren invloe
had op het ongeval, doet hieraan mets
Zou de instructeur de aanwyzingen
cies zijn nagekomen, dan zou het
oordeel van den raad de oorzaak
ongeval. n.I. hel niet et althano
goed aanpakken van den rechter
wellicht zijn voorkomen. dringen-
De raad wyst met klem op dJoorschrif-
de noodzakelijkheid, dat aan ltaat
ten, als hier bedoeld, welke Jet r«
zyn van rijpe ervaring en herhaald
leg. stipt de hand woide g_ ontoelaat-
Tenslotte acht de raad het.derles
baar. dat door een vliegtuigb on(Jer_
werd gegeven, die, zooaisdjg op de
zoek is gebleken, met ldende voor
hoogte was van de terzaxe g vanwe_
schriften. De raad vertrouw tregeien
ge de K. L. M. de noodlge m herhaling
zullen worden getroffen
van een dergelijk geval
Het ongeluk met
inzake het ongeval mei ngev»* •-
de rood vandO»«'df£ur(,e,,^
orden - rkomen.
dergelijk geval tcv001 keitj.".
Het ongeluk met het Krekeltje"
Inzake het ongeval me "ongeval
is
veroorzaakt,
snelheid
Ischerpe" bocht met te ^'"vliegtuig
'heeft gemaakt, waardoor hrt de
overtrokken en weggevallen, vliegtulg te
|hoogte te gering was om heeft me
redresseeren. Ook in voorschrift
-x aan v
zich niet voldoende aan
gehouden
«rekken
g De Raad kan zich niet ontur*- do0r
den indruk, dat de JsC|Jjks0pleiding ta
de K. L. M.
bestuurder van £*eevertrouwt inmtf
wenschen laat. D de n
dels dat vanwege de gen0men
maatregelen zullen gen,
hierin verbetering te breng