t I het incident bij Venlo. Officieete Duitsche mededeeling. Centrale der Intelligence Service te Den Haag. De ramp van de „Simon Bolivar". Nog 86 vermisten. Waterstaatsbegrootinq '40 Uitvoering groote werken wordt krachtig bevorderd. EEN ST.NICObSPAKKET Het aanschaffen van paravanes. Te laat besteld. Auto vlooq uit de bocht. Wie rijder en voetganger gedood. Tweede Kamer over het binnenlanaT^%l' der regeering. Tal van onderwerpen aan de orde Veel wenschen en klachten. iSürsjgrftJai»? zins Neder landsch-In die. TWEEDE BLAD Officieel wordt door het Duitsche nieuws bureau bekend gemaakt: „De in den Haag aanwezige centrale van de Britsche Intelligence Service voor West- Europa heeft sinds geruimen tijd getracht in Duitschland complotten te doen smeden en aanslagen te organiseeren, resp. contact tot stand te brengen met door hem vermoede revolutionnaire organisaties. Op grond van een even misdadige als onnoozele inlichting door Duitsche emigranten leefde men bij de Britsche regeering en de onder haar staande Intelligence Service in de meening, dat zich in den staat, in de party en by de weer macht een oppositie bevond, die het doel had in het rijk een revolutie te doen ont staan. Onder deze omstandigheden werden ambtenaren van den veiligheidsdienst der S.S. er mede belast contact te zoeken met deze Britsche terreur- en revolutiecentrale in den Haag. In de meening werkelijk te onderhandelen met revolutionnaire Duit sche officieren onthulden de vertegenwoor digers van de Britsche Intelligence Service den Duitschen ambtenaren hun voornemens cn plannen, ja, om een duurzaam contact met deze vermeende Duitsche officieren te kunnen onderhouden leverden zy hun bo vendien een bepaald draadloos zend- en ontvangtoestel, waarmede de Duitsche ge heime staatspolitie tot op den dag van van daag het contact met de Britsche regeering in stand heeft gehouden. Op 9 November nu trachtten de leiders van dezen Britschen Intelli gence Service voor Europa, de hee- ren Best en kapt. Stevens, de Ne- derlandsche grens by Venlo naar Duitschland te overschrijden. Zij werden daarbij door de hen bewa kende Duitsche organen overwel digd en als gevangenen der staats politie afgeleverd. De met elkander in strijd zijnde mededeelingen betreffende hun ge vangenneming, of deze nog op Ne- derlandsch gebied, dan wel op Duitsch gebied geschied is, worden op het oogenblik onderzocht". In aanvulling op de laatste gegevens geeft de directie van de K.N.S.M. thans het vol gende overzicht: le klasse: aantal passagiers 93 gered 65 nog vermist 28 2e klasse: aantal passagiers 100 gered 76 nog vermist 24 3e klasse: aantal passagiers 72 gered 57 nog vermist 15 Van de bemanning zouden volgens de laatst ingekomen berichten in totaal met inbegrip van den gezagvoerder negentien man worden vermist en wel van den dek- dienst 3. machinedienst 4, civielen dienst 11. Aan het Voorloopig Verslag over de Wa terstaatsbegrooting en die van het Ver keersfonds wordt het volgende ontleend: Vele leden spraken de hoop uit, dat de regeering krachtig zal voortgaan met het doen uitvoeren van openbare werken. Zij ver wachtten dat de minister van wa terstaat, voor zoover dit van hem afhangt, hieraan zijn volle mede werking zal verleenen. Ook onder de thans ingetreden buitenge wone omstandigheden zal deze vorm van werkloosheidsbestrijding immers zeker niet gemist kunnen worden. Vele leden spraken de hoop uit, dat de bouw van een tunnel te Velsen en andere groote waterstaatswerken ook onder de hui' dige omstandigheden ter hand zullen worden genomen. Sommige leden informeerden naar de mo gelijkheid van verdere inpolderingen. Deze achtten zij zoowel met het oog op het ge brek aan cultuurgrond en de voedselvoor ziening als met het oog op de werkgelegen heid van groot belang. Sommige leden, wier aandacht op 't centr, baggerbedrijf was gevestigd door de be handeling van de begrooting voor het loo pende dienstjaar, zouden het zeer op prijs stellen, indien de minister hierover aan de Kamer nadere nauwkeurige inlichtingen zou kunnen verstrekken. Van vele zijden werd den minister ver zocht mededeeling te willen doen van zijn plannen ten aanzien van de coördinatie van bet verkeer. Naar de meening van verscheidene leden kan het vergunnings- en concessiestelsel met de noodige uitzonderingsbepalingen nimmer tot bet vormen van een soepel en goedkoop vervoersapparaat leiden. Zy wilden hier van eenzelfde beginsel uitgaan als bij het overi ge bedrijfsleven, waar de ordening geschiedt door uit de bedrijven zelf opkomende orga nen. Verscheidene andere leden merkten naar aanleiding van dit betoog op, dat zi. het standpunt der regeering in dezen geheel konden deel en. Enkele leden waren van oordeel, dat het autorijden op Zondag duurzaam dient te worden verboden ter wille van de Zondags heiliging. Vele andere leden hadden hiertegen over wegend bezwaar. Wat betreft de concurrentie tusschen spoor en autobus ten aanzien van het per sonenvervoer spraken sommige leden nog als hun meening uit, dat deze op den duur zal moeten worden opgelost door de, des noods gedwongen, oprichting van een auto- busmaatschappy, waarin alle lijnen zouden moeten worden opgenomen. Op die wijze zou men ook eenheid van tarieven kunnen ver krijgen. Andere leden zouden tegen een zoodanige centralisatie ernstig bezwaar hebben. Met voldoening had men geconstateerd, dat de rytydenwet thans eindelijk is ingevoerd. Een aantal leden merkte op, dat hun in ziens de controle op de nakoming van de voorschriften der rytydenwet zeer onvol doende is. Zy zouden gaarne vbrnemen, wat de minister denkt te doen om hierin ver betering te brengen. Vele leden vroegen opnieuw wanneer de wegenverkeerswet nu eindelijk in werking zal kunnen treden. Donderdag 23 November. HILVERSUM, 301,5 M. (AVRO- uitz.) 8.ANP-ner., gr.pL 10. Morgenwijding. 10.15 Gewyde mu ziek (gr.pl.) 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Omroeporkest. 11.Week overzicht. 11.15 Omroeporkest en solist. 12.15 Avro-Dansorkest en soliste. 12.45 ANP-ber., gr.pL 1. Pianosoli. 1.15 De Twilight Serena- ders. 2.Voor de vrouw. 2.30 Viool- voordr. met pianobegeleiding. 3. Brei- en borduurcursus. 3.45 Gr.pl. 4.Voor zieken en thuiszittenden. 4.30 Gr.pl. 5.Avro-weekkaleidos- coop. 5.306.27 Avro-Amus.-orkest en solist. 6.30 Sporthalfuur. 7. Voor de kinderen. 7.05 Progr. voor militairen. 7.30 Engelsche les. 8. ANP-ber., mededeelmgen. 8.20 Con certgebouw-orkest en solist. (9.15 Causerie over Racine). 10.25 Gr.pl 11.ANP-ber., hierna Avro-dans- orkest. 11.4012.Gr.pl. HILVERSUM, 1875 en 414,4 M. (8.—9.15 en 11,—2.— KRO, de NCRV van 10.—11.— en 2.—12.— 8.— ANP-ber. 8.05—9.15 en 10.— Gr.pl. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gr.pl. 11.30 Godsd. halfuur. 12.— Ber. 12.15 KRO-orkest. (12.45—1.10 ANP-ber. en gr.pl.) 2.2.55 Hand- werkuurtje. 3.Pianovoordr. en gr.pl. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gr.pl. 5.— Handenarbeid voor de jeugd 5 30 Gr.pl. 6.— Orgelconcert. 7.— Ber. 7.15 Boekbespr. 7.45 Metaal bewerking, causerie. 8.ANP-ber., herh. SOS-ber. 8.15 Utr. Sted. Or kest, Christ. oratoriumver. en so listen. 9.45 Gr.pl. 10.ANP-ber., act. halfuur. 10.30 Gr.pl. 11.5012. Schriftlezing. ENGELAND, 391 en 449 M. 12.20 Het Rich. Crean-orkest. 1.05 Simple facts, causerie. 1.20 Ber. 1.30—2.20 Orkestconcert. 3.20 Gciger en zyn orkest. 3.50 Dansmuziek. 4.20 Ber. 4.35 Talking it over, causerie. 4.50 Matinee-progr. 5.20 Kinderuurtje. 5.35 Raadseluitz. 5.50 De Entr'acte Players. 6.20 Ber. 6.35 Voor de boe ren. 6.50 Variété-uitz. 7.20 Radio- tooneel. 7.50 BBC-Theaterorkest. 8.20 Pianovoordr. 8.40 BBC-Revue- koor en BBC-Variété-orkest. 9.20 Ber. 9.35 Causerie „War Commen- tary". 9.50 BBC-orkest. 10.35 Korte kerkdienst. 10.55 BBC-Harmonie- orkest. 11.,°5 Dansmuziek. 12.20 12.35 Berichten. KEULEN, 456 M. 5.50 Omroep orkest. 7.40—8.50 en 9.30—9.50 Gr. pl. 10.50 Harpvoordracht. 11.20 Leo Eysoldt's orkest. 1.35 Populair con cert. 2.20 Causerie over het Duit sche soldatenlied (met illustraties). 2.40 Gr.pl. 2.50 Kinderkoorzang. 3.20 en 4.30 Gr.pl. 5.Folkloristisch progr. 5.20 Omroepkleinorkest. 7.35 12.20 Zie Deutschlandsender. BRUSSEL, 322 en 481 M 322 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 en 1.30 Omroep orkest. 1.50—2.20, 5.20, 6.50 en 7.20 Gr.pL 8.20 OntspanrÉigsprogr. voor soldaten. 8.50 en 920 Omroeporkest. 10.30—11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr. pl. 12.50 en 1.30 Radio-orkest. 1.50 —2.20, 5.20, 6.35 en 7.35 Gr.pl. 8.20 Uitz. voor soldaten. 8.50 Omroep- symph.-orkest, Omroepkoor en so listen. 10.30—11.20 Gr.pl. DEUTSCHLANDSFNDER, 1571 M. 7.35 Folkloristischprogr. 8.05 Opera concert. 9.20 Ber. 9.50 Pianotrio. 10.20 Concert. 11.20 Ber. Hierna tot 12.20 Nachtconcert. GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.9.50, D.sender 9.5010.20, Hamburg 10.2011.20, Keulen 11.20—12.20, Brussel VI. 12.20—14.20, D.sender 14.20—17.20. Brussel VI. 17.2019.Engeland 19.—20.Beromünster 20.20.40, D.sender 20.4021.20, Keulen 21.20 —21.30, Hamburg 21.30—21.40, Dan- marks Radio 21.40—22.20, D.sender 22.20—24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Enge land 9.2011.20, Danmarks Radio 11.20—12.20, Brussel Fr. 12.20 13.20, Engeland 13.20—14.20, Dan marks Radio 14.2015.20, Engeland 15.20—17.20, Brussel Fr. 17.20— 17 50, Engeland 17.5018.35. Brus sel Fr. 18.35—19.20, Keulen 19.20-. 19.50, Brussel VI. 19.50—20.20. Fr. 20.20—21.20, Engeland 21.20—21.35. Brussel Fr. 21.35—22.20, VI. 22.20— 22.30, Fr. 22.30—23.20 Engeland 23.20—24.—. Lijn 5: Diversen. VERZONDEN AAN HET VELD poST ADRES \AN EEN MJUTAJR BENEDEN DEN RANKE» OFFICIER AANGEBODEN TU35CHEN TJ EN 30, NOVEMBER,MET 2. ELKAAR BNy- DENDE LyiMEN OVER HET ADRES, De medische keuring van aspirant-autobe stuurders dient, naar het oordeel van som mige leden, niet overdreven te worden. Vele leden gaven uiting aan hun voldoening over het feit. dat zoowel het eindcijfer van de wa terstaatsbegrooting als dat van de be grooting van het verkeersfonds, beide voor zoover den gewonen dienst betreft, aanzien lijk lager konden worden geraamd, het eerst genoemde cyfer zelfs meer dan 3% millioen lager. Te meer verheugden zij zich hierover, daar de voornaamste reden voor deze ver mindering is gelegen in de daling van het bedrijfsverlies der Nederlandsche Spooi- wegen, waarvan de dekking voor 1939 werd geraamd op f 22 millioen en voor 1940 op \9'/i millioen. Verscheidene leden meenden, dat niet lan ger gewacht mag worden met het tot stand brengen van een saneering van de binnen scheepvaart. Verscheidene leden betoogden ook dit jaar, dat de hooge scheepvaartrechten, welke in sommige streken van ons land worden ge heven, ondraaglijk zijn. Verscheidene leden zouden gaarne zien, dat de bouw van een tunnel onder het Noord zeekanaal te Velsen zooveel mogelijk werd bespoedigd. Van vele zijden werd gevraagd, welk standpunt deze minister inneemt met betrek king tot het vraagstuk van het centrale vliegveld. Van bevoegde zijde vernemen wij het vol gende omtrent de aanschaffing van para vanes voor de zelfbeveiliging van onze koopvaardijschepen. In het begin van 1938 is de marinestaf door bemiddeling van den inspecteur-generaal van den scheepvaart in verbinding getreden met de Stoomvaart- Maatschappijen om de aandacht te vestigen op het belang van de aanschaffing van para vanes voor dit doel. Daarbij is het stand punt ingenomen, dat, waar het hier een maatregel van zelfbeveiliging betrof, de kosten van aanschaffing voor rekening van de betrokken maatschappij zouden komen, terwijl de marine de aanschaffing, de op berging en het onderhoud zou verzorgen. Het duurde tot de maand December 1938 voordat tot een bestelling kon worden over gegaan van 61 stellen paravanes voor dit doel en wel voor de Nederlandsch-Indische Tank Stoomboot Maatschappij, voor de Rot- terdamsche Lloyd en voor de Maatschappij Nederland. Deze bestelling was in September 1939 geheel afgeleverd. Ten einde de belangstelling voor deze maatregel van zelfbeveiliging te stimulee- ren, is in de maand Juni van dit jaar weder om een demonstratie met paravanes gehou den. zonder dat dit nochthans verdere be stellingen tot gevolg had. Eerst toen de oorlog was uitge broken, is ook door andere maat schappijen tot het aanvragen van paravanes overgegaan. Waar uiter aard onder de huidige omstandig heden geruimen tijd met de afleve ring is gemoeid, kan wel gezegd worden, dat de na het uitbreken van den oorlog gedane aanvragen te laat zijn gekomen. Gisteravond is onder Hollandsche Rading een ernstig ongeluk gebeurd, dat twee nog onge levens heeft geëischt. Een vrachtauto kwam uit de rich ting Hilversum, op weg naar Utrecht met zulk een snelheid door de bocht, dat de wagen op de linkerhelft van den weg raakte en daar een wielrijder en een voet ganger greep. Beiden kwamen on der de vrachtauto terecht en waren op slag dood. De wagen reed in een heg, waar hij zwaar beschadigd bleef staan. Een officier van gezondheid en een gemeentearts van Maartensdijk waren spoedig ter plaatse, De Tweede Kamer is met de be handeling van de begrooting van Binnenlandsche Zaken nu zoover gevorderd, dat vandaag de alge- meene beschouwingen, tevens die over de afdeeling binnenlandsch bestuur zullen zyn afgeloopen. Vandaag was het woord aan minister van Boeijen, nadat deze gistermiddag nog even een begin aan zijn rede had kunnen maken. Niet minder dan 19 sprekers waren tus schen eenen en zessen aan hem voorafge gaan, met die van de vorige week meegere kend in totaal 24! De discussie bewoog zich ook gisteren hoofdzakelijk om de punten: de toegezegde nieuwe regeling van de financieele verhou ding tusschen het rijk en de gemeenten; reorganisatie van de politie; de coördinatie van de vrijwillige dienstverleening, de wij ziging van de Zon'dagswet en de Bioscoop wet; ook bleven de pleidooien voor verla ging van de binnenscheepvaartrechten niet uit. Ternauwernood was het arrest van den Hoogen Raad aangaand de voetballerij op Zondag gepubliceerd, die als een publieke vermakelijkheid zal moeten worden be schouwd, in verband waarmede zekere con sequenties met betrekking tot de toepassing van de Zondagswet hier en daar wel niet zullen uitblijven, of mr. Wendelaar (lib.j trad actueel! in het strijdperk voor een zoodanige wijziging van de Zondagswet, dat voetbalwedstrijden op den Zondagmiddag althans geoorloofd zullen zijn. Hy waar schuwde minister van Boeijen, die 'een wets wijziging voornemens is voor te bereiden, er ernstig tegen, niet ook die menschen van zich te vervreemden, die, als geloovigen, in een voetbalmatch op Zondag geen bezwaar zien. Later op den middag kwam de heer de Visser (c.p.) dit betoog ondersteunen. Ge heel anders hierover denkt, zooals men weet. ds. Zandt (s.g.), d.e op den Zondag absolute rust wil aanschouwen, geen rijdende trams, treinen of auto's, geen bioscopen, theaters en dancings; de laatste drie dingen kan hij ook op door-de-weeksche dagen al niet zien. financieele verhouding. Om nog even by den heer Wendelaar te blijven, deze verklaarde niet te begrijpen hoe het 't volgend jaar met de financiën van de gemeenten moe* gaan, nu men den in druk heeft dat het toegezegde wetsontwerp, waarin de financieele verhouding tusschen het rijk en de gemeenten op een nieuwe basis zal worden opgetrokken, in dit zit tingsjaar wellicht niet in het Staatsblad zal komen. In die richting zal het toch moeten gaan, was het algemeene oordeel, opdat de gemeentebesturen er tijdig met het opma ken van de nieuwe begrooting mede reke ning kunnen houden Naast de financieele zelfstandigheid der gemeenten staat, als tweede pijler van de ge meentelijke autonomie, de gemeentepolitie, zeide de liberale afgevaardigde. Bij de reor ganisatie van de politie moet de gemeente politie worden gehandhaafd. Men moet haar niet alleen zien als een verlengstuk van de justitie, maar vooral als een instrument om strafbare feiten te voorkomen. De gemeentepolitie moet buiten de gecentrali seerde staatsmacht blijven, aldus was het betoog van mr. Wendelaar, dat op krachtige wijze onderstreept werd door mr. Diepen horst (a.r.)( die er op aandrong, aan de des betreffende commissie van advies een zoo ruim mogelijke opdracht te geven en de reorganisatie te groepeeren om den burge meester als exponent van de bestuurlijke organisatie. Al waren er enkele sprekers, die met ver trouwen het ontwerp inzake de gemeente financiën tegemoet zagen, de meeste spre kers betreurden het gebrek aan mededeel zaamheid van den minister, o.a. de heer Wagenaar (a.r.), die den bewindman voor hield, dat de moeilijkheden van vele ge meenten niet worden opgelost door het doen van uitkeeringen; hoofdzaak is, dat zij weer haar eigen verantwoordelijkheid terug krijgen. Van verschillende zijden, o.a. de heeren Steinmetz (r.k.), Sweenr (r.k.) en de Visser (comm.) werd er den nadruk op gelegd, dat tegenover de lasten, welke het rijk in den tegenwoordigen tijd op de gemeenten legt uit hoofde van maatregelen ten behoeve van de luchtbescherming, voor vervanging van inbeslaggenomen schoolruimte, voor luisterposten en het laten branden van de straatverlichting in de grensgemeenten e.d. een behoorlijke tegemoetkoming van de schatkist behoort te staan, te meer waar het rijk de werkloosheidsuitgaven voor een be langrijk deel ook al op die gemeenten af wentelt. Mr. Donker (s.d.) bepleitte vooral de positie van de twee grootste steden des lands. van Rotterdam en Amsterdam by de toewijzing van bijdragen ter financiering van de groote tekorten uit de uitgetrokken 35 millioen. De min. hield z.i. veel te wei nig rekening met de recele tekorten. In 1938 bedroeg de ongedelgde crisisschuld van Rotterdam al 52 millioen, welk bedrag na den oorlog misschien met een dertig a veer tig millioen zal zijn vermeerderd. Voor af- "liUio. '«n lossing zal per jaap noodig zijn. lnstens 5 Dit gevoegd bij het tekort van ruim 2 muiinfWone begropi(. 2 millioen voor dat on rfpn boearau 15 voor op den kapitaaldienS18 *a^> voor de eerste havenstad gebracht S1- reeel tekort van 9.3 mimn?es lat>ds «r ".Mc Aml?» nere gemeenten, die veJi een en hebben, verkeeren ^erkl°ozen had^1' vrijwillige bur^J'^iu welke in de gemeenten in h "Sten. bestaan, naast burgerwacht bijzonderen vrijwilliL ei> Daarvoor acht hy 65 000 een bedrag, waarmede n°<% s.die aan de burgerwachten Wenscht te vermink- -• «•!-.. wenscht te vp»w li a teneinde zyn, begrootingTont^' 1 voornemen kon oud-minister a"*' bekoren. In de eiÏÏi Wüde omdat hy betwijfelde 0f de hur! Pkats en de B. V. L. met een lr,^gerwaüten naar behooren hun taak ZSC S,Ubsidia voortzetten, en ten tweede omdatV doelde coördinatie voor het *\Ïh de be' noodig oordeelde. Kan de beoogd £»iet niet even goed worden verkregen 5id meer overleg tusschen de insertie Wat burgerwachten en die van de li>rMi.Van de min*. »roe? hlj den Dr. Vos (lib.) ging de subsidiebeknotti* ook zeer ter harte, omdat vooral I tijd instituten als burgerwacht en B V met het oog op revolutiegevaren onmisba» zyn; er was eerder plaats voor verhcZ dan voor verlaging van het subsidie. Drees (s.d.) zou zich daarentegen wel met de plannen van den minister vereenigen H kon niet inzien dat wy in onze Hollandsche verhoudingen een burgerwacht zouden bl hoeven om dienst te doen bij relletjes Dit behoort de politie te doen, zoo noodig'doo militairen bijgestaan. Voor bewakings- en ordediensten by luchtbescherming zou men de menschen van de burgerwacht kunnen behouden maar aparte instellingen (waarbij zelfs vendels van gelijkgezinden worden ge- vormd, hetgeen af te keuren valt) behoeft men daar niet te maken. En om te bewijzen, dat niet een sociaal-democraat alleen zoo spreekt, wees de heer Drees (s.d.) op arti kelen in gelijken geest in de r. k. Neerl© dia-pers. De heer de Marchant d'Ansembourg pro testeerde tegen het uitsluiten van n.s.b.-ers van de burgerwachten en den B. V. Gistermiddag kwamen de heeren van den Brule (r.k.) en Donker (s.d.) op tegen de rede van den neer Krijger (c.h.) van de vo rige week ten gunste van de oprichting van een havengewest of havenschap voor Rotter dam. De heer Krijger had weliswaar mooie the- oriën verkondigd, maar ze hielden, helaas geen rekening met den feitelijken toestand. Tengevolge van de mechanisatie in het ha venbedrijf heeft men aan havenvergrooting niet zoo groote behoefte meer en de ver- eischte samenwerking tusschen de met ba- venbelangen vergroeide gemeenten is steeds grooter geworden, getuige ook de coördina tie van de tarieven. Een eenvoudige wet, die aan de Kroon de bevoegdheid geeft aanleg van havens te beoordeelen, zou, gens mr. Donker, al genoeg bieden. Van de andere sprekers bepleitte de neer Thijssen (s.d.) opheffing van den brugtol bij Wormerveer, klaagde de heer d'Ansem bourg (n.s.b over de z.i. onvoldoende in richting van de stemhokjes, zoodat het ge heim der stemming niet voldoende gewa borgd zou zijn; prostesteerde mevr. de (s.d.) tegen het niet-goedkeuren van g meentebegrootingen in plaatsen "J ningen, als er posten voor den schoo dienst opstonden; ging ds. Zandt (s.g. gelvlucht over de geheele begroo o.a. waarschuwend tegen sanct.onneermg van de „heidensche zede der lukverbran ding"; drong de heer Groen (r-kJ t samenvoeging van Broek op Langend^ twee andere naburige gemeen^ den vol- heer de Visser (comm.) voor den burg en een stuk vanWassenaa Haag bepleitte; ploos de heer S eenige pensioen-kwesties ui jdee van voorloopig verslag geventilee den on - haar u r de Voor den een „zusterpensioen voor yw gehuwden broeder-ambtenaar trydende zorgd gedurende ziJn juist waar mevr. Bakker—No (a,r.) opkwam; drong dr. Diepe bjcscoo; op 'n zoodanige wijziging de j., „„(„„laathare journaals w ver voor o.a. ipwet te* kun- «ering leeftijd J euv®1 doch konden slechts den dood van de slacht offers constateeren. De lijken zyn naar het lijkenhuis te Maartensdijk vervoerd. De wielrijder was de 22-jarige heer Langelaar uit Bussum, die juist afscheid van zijn ver loofde had genomen en zich op weg naar huis had begeven. De voetgangster was een 32-jarige ingezetene van Hollandsche Rading, die van de spoorweghalte naar huis liep. aan dat ontoelaatbare [ouf"ad"b0den kun- genwoordige omstandighe moment nl®, nen worden (hetgeen op leering zü1^' schijnt te kunnen als ze m(cd.u.) een deed de heer van N°ute" Densionne woord voor vemoegde Peneefr. van ambtenaren op 60-J. hgt verzocht hy maatrege urfiaUx. h. der volontairs op geme vergeten Als we nu nog een spreker vtfg^ kwade ten hebben, wil men ons dat duiden! Mr. Crena de long naar Wd» der Ne- Wij vernemen f^aatschappiJ. «*jer. derlandsche Handel nkort naarTr,djsCltf Crena de Iongh, z'^binne de Ind«K landsch-Indie begev bespre^ jv regeering en de K. hillende l aJ van voeren omtrent v£{fen<Je de po^ aangelegenheden nder die die maatschappij. bestuurszet overbrenging van den

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6