t
I
het incident bij Venlo.
Officieete Duitsche mededeeling.
Centrale der Intelligence
Service te Den Haag.
De ramp van de „Simon
Bolivar".
Nog 86 vermisten.
Waterstaatsbegrootinq '40
Uitvoering groote werken
wordt krachtig bevorderd.
EEN ST.NICObSPAKKET
Het aanschaffen van
paravanes.
Te laat besteld.
Auto vlooq uit de bocht.
Wie rijder en voetganger
gedood.
Tweede Kamer over het binnenlanaT^%l'
der regeering.
Tal van onderwerpen aan de orde
Veel wenschen en
klachten.
iSürsjgrftJai»?
zins
Neder landsch-In die.
TWEEDE BLAD
Officieel wordt door het Duitsche nieuws
bureau bekend gemaakt:
„De in den Haag aanwezige centrale van
de Britsche Intelligence Service voor West-
Europa heeft sinds geruimen tijd getracht in
Duitschland complotten te doen smeden en
aanslagen te organiseeren, resp. contact tot
stand te brengen met door hem vermoede
revolutionnaire organisaties. Op grond van
een even misdadige als onnoozele inlichting
door Duitsche emigranten leefde men bij de
Britsche regeering en de onder haar staande
Intelligence Service in de meening, dat zich
in den staat, in de party en by de weer
macht een oppositie bevond, die het doel
had in het rijk een revolutie te doen ont
staan. Onder deze omstandigheden werden
ambtenaren van den veiligheidsdienst der
S.S. er mede belast contact te zoeken met
deze Britsche terreur- en revolutiecentrale
in den Haag. In de meening werkelijk te
onderhandelen met revolutionnaire Duit
sche officieren onthulden de vertegenwoor
digers van de Britsche Intelligence Service
den Duitschen ambtenaren hun voornemens
cn plannen, ja, om een duurzaam contact
met deze vermeende Duitsche officieren te
kunnen onderhouden leverden zy hun bo
vendien een bepaald draadloos zend- en
ontvangtoestel, waarmede de Duitsche ge
heime staatspolitie tot op den dag van van
daag het contact met de Britsche regeering
in stand heeft gehouden.
Op 9 November nu trachtten de
leiders van dezen Britschen Intelli
gence Service voor Europa, de hee-
ren Best en kapt. Stevens, de Ne-
derlandsche grens by Venlo naar
Duitschland te overschrijden. Zij
werden daarbij door de hen bewa
kende Duitsche organen overwel
digd en als gevangenen der staats
politie afgeleverd.
De met elkander in strijd zijnde
mededeelingen betreffende hun ge
vangenneming, of deze nog op Ne-
derlandsch gebied, dan wel op
Duitsch gebied geschied is, worden
op het oogenblik onderzocht".
In aanvulling op de laatste gegevens geeft
de directie van de K.N.S.M. thans het vol
gende overzicht:
le klasse: aantal passagiers 93
gered 65
nog vermist 28
2e klasse: aantal passagiers 100
gered 76
nog vermist 24
3e klasse: aantal passagiers 72
gered 57
nog vermist 15
Van de bemanning zouden volgens de
laatst ingekomen berichten in totaal met
inbegrip van den gezagvoerder negentien
man worden vermist en wel van den dek-
dienst 3. machinedienst 4, civielen dienst 11.
Aan het Voorloopig Verslag over de Wa
terstaatsbegrooting en die van het Ver
keersfonds wordt het volgende ontleend:
Vele leden spraken de hoop uit,
dat de regeering krachtig zal
voortgaan met het doen uitvoeren
van openbare werken. Zij ver
wachtten dat de minister van wa
terstaat, voor zoover dit van hem
afhangt, hieraan zijn volle mede
werking zal verleenen.
Ook onder de thans ingetreden buitenge
wone omstandigheden zal deze vorm van
werkloosheidsbestrijding immers zeker niet
gemist kunnen worden.
Vele leden spraken de hoop uit, dat de
bouw van een tunnel te Velsen en andere
groote waterstaatswerken ook onder de hui'
dige omstandigheden ter hand zullen worden
genomen.
Sommige leden informeerden naar de mo
gelijkheid van verdere inpolderingen. Deze
achtten zij zoowel met het oog op het ge
brek aan cultuurgrond en de voedselvoor
ziening als met het oog op de werkgelegen
heid van groot belang.
Sommige leden, wier aandacht op 't centr,
baggerbedrijf was gevestigd door de be
handeling van de begrooting voor het loo
pende dienstjaar, zouden het zeer op prijs
stellen, indien de minister hierover aan de
Kamer nadere nauwkeurige inlichtingen
zou kunnen verstrekken.
Van vele zijden werd den minister ver
zocht mededeeling te willen doen van zijn
plannen ten aanzien van de coördinatie van
bet verkeer.
Naar de meening van verscheidene leden
kan het vergunnings- en concessiestelsel met
de noodige uitzonderingsbepalingen nimmer
tot bet vormen van een soepel en goedkoop
vervoersapparaat leiden. Zy wilden hier van
eenzelfde beginsel uitgaan als bij het overi
ge bedrijfsleven, waar de ordening geschiedt
door uit de bedrijven zelf opkomende orga
nen. Verscheidene andere leden merkten
naar aanleiding van dit betoog op, dat zi.
het standpunt der regeering in dezen geheel
konden deel en.
Enkele leden waren van oordeel, dat het
autorijden op Zondag duurzaam dient te
worden verboden ter wille van de Zondags
heiliging.
Vele andere leden hadden hiertegen over
wegend bezwaar.
Wat betreft de concurrentie tusschen
spoor en autobus ten aanzien van het per
sonenvervoer spraken sommige leden nog
als hun meening uit, dat deze op den duur
zal moeten worden opgelost door de, des
noods gedwongen, oprichting van een auto-
busmaatschappy, waarin alle lijnen zouden
moeten worden opgenomen. Op die wijze zou
men ook eenheid van tarieven kunnen ver
krijgen.
Andere leden zouden tegen een zoodanige
centralisatie ernstig bezwaar hebben. Met
voldoening had men geconstateerd, dat de
rytydenwet thans eindelijk is ingevoerd.
Een aantal leden merkte op, dat hun in
ziens de controle op de nakoming van de
voorschriften der rytydenwet zeer onvol
doende is. Zy zouden gaarne vbrnemen, wat
de minister denkt te doen om hierin ver
betering te brengen.
Vele leden vroegen opnieuw wanneer de
wegenverkeerswet nu eindelijk in werking
zal kunnen treden.
Donderdag 23 November.
HILVERSUM, 301,5 M. (AVRO-
uitz.) 8.ANP-ner., gr.pL 10.
Morgenwijding. 10.15 Gewyde mu
ziek (gr.pl.) 10.30 Voor de vrouw.
10.35 Omroeporkest. 11.Week
overzicht. 11.15 Omroeporkest en
solist. 12.15 Avro-Dansorkest en
soliste. 12.45 ANP-ber., gr.pL 1.
Pianosoli. 1.15 De Twilight Serena-
ders. 2.Voor de vrouw. 2.30 Viool-
voordr. met pianobegeleiding. 3.
Brei- en borduurcursus. 3.45 Gr.pl.
4.Voor zieken en thuiszittenden.
4.30 Gr.pl. 5.Avro-weekkaleidos-
coop. 5.306.27 Avro-Amus.-orkest
en solist. 6.30 Sporthalfuur. 7.
Voor de kinderen. 7.05 Progr. voor
militairen. 7.30 Engelsche les. 8.
ANP-ber., mededeelmgen. 8.20 Con
certgebouw-orkest en solist. (9.15
Causerie over Racine). 10.25 Gr.pl
11.ANP-ber., hierna Avro-dans-
orkest. 11.4012.Gr.pl.
HILVERSUM, 1875 en 414,4 M.
(8.—9.15 en 11,—2.— KRO, de
NCRV van 10.—11.— en 2.—12.—
8.— ANP-ber. 8.05—9.15 en 10.—
Gr.pl. 10.15 Morgendienst. 10.45
Gr.pl. 11.30 Godsd. halfuur. 12.—
Ber. 12.15 KRO-orkest. (12.45—1.10
ANP-ber. en gr.pl.) 2.2.55 Hand-
werkuurtje. 3.Pianovoordr. en
gr.pl. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gr.pl.
5.— Handenarbeid voor de jeugd
5 30 Gr.pl. 6.— Orgelconcert. 7.—
Ber. 7.15 Boekbespr. 7.45 Metaal
bewerking, causerie. 8.ANP-ber.,
herh. SOS-ber. 8.15 Utr. Sted. Or
kest, Christ. oratoriumver. en so
listen. 9.45 Gr.pl. 10.ANP-ber.,
act. halfuur. 10.30 Gr.pl. 11.5012.
Schriftlezing.
ENGELAND, 391 en 449 M. 12.20
Het Rich. Crean-orkest. 1.05 Simple
facts, causerie. 1.20 Ber. 1.30—2.20
Orkestconcert. 3.20 Gciger en zyn
orkest. 3.50 Dansmuziek. 4.20 Ber.
4.35 Talking it over, causerie. 4.50
Matinee-progr. 5.20 Kinderuurtje.
5.35 Raadseluitz. 5.50 De Entr'acte
Players. 6.20 Ber. 6.35 Voor de boe
ren. 6.50 Variété-uitz. 7.20 Radio-
tooneel. 7.50 BBC-Theaterorkest.
8.20 Pianovoordr. 8.40 BBC-Revue-
koor en BBC-Variété-orkest. 9.20
Ber. 9.35 Causerie „War Commen-
tary". 9.50 BBC-orkest. 10.35 Korte
kerkdienst. 10.55 BBC-Harmonie-
orkest. 11.,°5 Dansmuziek. 12.20
12.35 Berichten.
KEULEN, 456 M. 5.50 Omroep
orkest. 7.40—8.50 en 9.30—9.50 Gr.
pl. 10.50 Harpvoordracht. 11.20 Leo
Eysoldt's orkest. 1.35 Populair con
cert. 2.20 Causerie over het Duit
sche soldatenlied (met illustraties).
2.40 Gr.pl. 2.50 Kinderkoorzang. 3.20
en 4.30 Gr.pl. 5.Folkloristisch
progr. 5.20 Omroepkleinorkest. 7.35
12.20 Zie Deutschlandsender.
BRUSSEL, 322 en 481 M 322 M.:
12.20 Gr.pl. 12.50 en 1.30 Omroep
orkest. 1.50—2.20, 5.20, 6.50 en 7.20
Gr.pL 8.20 OntspanrÉigsprogr. voor
soldaten. 8.50 en 920 Omroeporkest.
10.30—11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr.
pl. 12.50 en 1.30 Radio-orkest. 1.50
—2.20, 5.20, 6.35 en 7.35 Gr.pl. 8.20
Uitz. voor soldaten. 8.50 Omroep-
symph.-orkest, Omroepkoor en so
listen. 10.30—11.20 Gr.pl.
DEUTSCHLANDSFNDER, 1571 M.
7.35 Folkloristischprogr. 8.05 Opera
concert. 9.20 Ber. 9.50 Pianotrio.
10.20 Concert. 11.20 Ber. Hierna tot
12.20 Nachtconcert.
GEMEENTELIJKE
RADIODISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.9.50, D.sender
9.5010.20, Hamburg 10.2011.20,
Keulen 11.20—12.20, Brussel VI.
12.20—14.20, D.sender 14.20—17.20.
Brussel VI. 17.2019.Engeland
19.—20.Beromünster 20.20.40,
D.sender 20.4021.20, Keulen 21.20
—21.30, Hamburg 21.30—21.40, Dan-
marks Radio 21.40—22.20, D.sender
22.20—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Enge
land 9.2011.20, Danmarks Radio
11.20—12.20, Brussel Fr. 12.20
13.20, Engeland 13.20—14.20, Dan
marks Radio 14.2015.20, Engeland
15.20—17.20, Brussel Fr. 17.20—
17 50, Engeland 17.5018.35. Brus
sel Fr. 18.35—19.20, Keulen 19.20-.
19.50, Brussel VI. 19.50—20.20. Fr.
20.20—21.20, Engeland 21.20—21.35.
Brussel Fr. 21.35—22.20, VI. 22.20—
22.30, Fr. 22.30—23.20 Engeland
23.20—24.—.
Lijn 5: Diversen.
VERZONDEN AAN HET VELD
poST ADRES \AN EEN MJUTAJR
BENEDEN DEN RANKE» OFFICIER
AANGEBODEN TU35CHEN TJ EN 30,
NOVEMBER,MET 2. ELKAAR BNy-
DENDE LyiMEN OVER HET ADRES,
De medische keuring van aspirant-autobe
stuurders dient, naar het oordeel van som
mige leden, niet overdreven te worden. Vele
leden gaven uiting aan hun voldoening over
het feit. dat zoowel het eindcijfer van de
wa terstaatsbegrooting als dat van de be
grooting van het verkeersfonds, beide voor
zoover den gewonen dienst betreft, aanzien
lijk lager konden worden geraamd, het eerst
genoemde cyfer zelfs meer dan 3% millioen
lager. Te meer verheugden zij zich hierover,
daar de voornaamste reden voor deze ver
mindering is gelegen in de daling van het
bedrijfsverlies der Nederlandsche Spooi-
wegen, waarvan de dekking voor 1939 werd
geraamd op f 22 millioen en voor 1940 op
\9'/i millioen.
Verscheidene leden meenden, dat niet lan
ger gewacht mag worden met het tot stand
brengen van een saneering van de binnen
scheepvaart.
Verscheidene leden betoogden ook dit jaar,
dat de hooge scheepvaartrechten, welke in
sommige streken van ons land worden ge
heven, ondraaglijk zijn.
Verscheidene leden zouden gaarne zien,
dat de bouw van een tunnel onder het Noord
zeekanaal te Velsen zooveel mogelijk werd
bespoedigd.
Van vele zijden werd gevraagd, welk
standpunt deze minister inneemt met betrek
king tot het vraagstuk van het centrale
vliegveld.
Van bevoegde zijde vernemen wij het vol
gende omtrent de aanschaffing van para
vanes voor de zelfbeveiliging van onze
koopvaardijschepen. In het begin van 1938
is de marinestaf door bemiddeling van den
inspecteur-generaal van den scheepvaart in
verbinding getreden met de Stoomvaart-
Maatschappijen om de aandacht te vestigen
op het belang van de aanschaffing van para
vanes voor dit doel. Daarbij is het stand
punt ingenomen, dat, waar het hier een
maatregel van zelfbeveiliging betrof, de
kosten van aanschaffing voor rekening van
de betrokken maatschappij zouden komen,
terwijl de marine de aanschaffing, de op
berging en het onderhoud zou verzorgen.
Het duurde tot de maand December 1938
voordat tot een bestelling kon worden over
gegaan van 61 stellen paravanes voor dit
doel en wel voor de Nederlandsch-Indische
Tank Stoomboot Maatschappij, voor de Rot-
terdamsche Lloyd en voor de Maatschappij
Nederland.
Deze bestelling was in September 1939
geheel afgeleverd.
Ten einde de belangstelling voor deze
maatregel van zelfbeveiliging te stimulee-
ren, is in de maand Juni van dit jaar weder
om een demonstratie met paravanes gehou
den. zonder dat dit nochthans verdere be
stellingen tot gevolg had.
Eerst toen de oorlog was uitge
broken, is ook door andere maat
schappijen tot het aanvragen van
paravanes overgegaan. Waar uiter
aard onder de huidige omstandig
heden geruimen tijd met de afleve
ring is gemoeid, kan wel gezegd
worden, dat de na het uitbreken
van den oorlog gedane aanvragen
te laat zijn gekomen.
Gisteravond is onder Hollandsche Rading
een ernstig ongeluk gebeurd, dat twee nog
onge levens heeft geëischt.
Een vrachtauto kwam uit de rich
ting Hilversum, op weg naar
Utrecht met zulk een snelheid
door de bocht, dat de wagen op de
linkerhelft van den weg raakte en
daar een wielrijder en een voet
ganger greep. Beiden kwamen on
der de vrachtauto terecht en waren
op slag dood.
De wagen reed in een heg, waar hij
zwaar beschadigd bleef staan. Een officier
van gezondheid en een gemeentearts van
Maartensdijk waren spoedig ter plaatse,
De Tweede Kamer is met de be
handeling van de begrooting van
Binnenlandsche Zaken nu zoover
gevorderd, dat vandaag de alge-
meene beschouwingen, tevens die
over de afdeeling binnenlandsch
bestuur zullen zyn afgeloopen.
Vandaag was het woord aan minister van
Boeijen, nadat deze gistermiddag nog even
een begin aan zijn rede had kunnen maken.
Niet minder dan 19 sprekers waren tus
schen eenen en zessen aan hem voorafge
gaan, met die van de vorige week meegere
kend in totaal 24!
De discussie bewoog zich ook gisteren
hoofdzakelijk om de punten: de toegezegde
nieuwe regeling van de financieele verhou
ding tusschen het rijk en de gemeenten;
reorganisatie van de politie; de coördinatie
van de vrijwillige dienstverleening, de wij
ziging van de Zon'dagswet en de Bioscoop
wet; ook bleven de pleidooien voor verla
ging van de binnenscheepvaartrechten niet
uit.
Ternauwernood was het arrest van den
Hoogen Raad aangaand de voetballerij op
Zondag gepubliceerd, die als een publieke
vermakelijkheid zal moeten worden be
schouwd, in verband waarmede zekere con
sequenties met betrekking tot de toepassing
van de Zondagswet hier en daar wel niet
zullen uitblijven, of mr. Wendelaar (lib.j
trad actueel! in het strijdperk voor een
zoodanige wijziging van de Zondagswet, dat
voetbalwedstrijden op den Zondagmiddag
althans geoorloofd zullen zijn. Hy waar
schuwde minister van Boeijen, die 'een wets
wijziging voornemens is voor te bereiden, er
ernstig tegen, niet ook die menschen van
zich te vervreemden, die, als geloovigen, in
een voetbalmatch op Zondag geen bezwaar
zien. Later op den middag kwam de heer de
Visser (c.p.) dit betoog ondersteunen. Ge
heel anders hierover denkt, zooals men weet.
ds. Zandt (s.g.), d.e op den Zondag absolute
rust wil aanschouwen, geen rijdende trams,
treinen of auto's, geen bioscopen, theaters
en dancings; de laatste drie dingen kan hij
ook op door-de-weeksche dagen al niet zien.
financieele verhouding.
Om nog even by den heer Wendelaar te
blijven, deze verklaarde niet te begrijpen
hoe het 't volgend jaar met de financiën van
de gemeenten moe* gaan, nu men den in
druk heeft dat het toegezegde wetsontwerp,
waarin de financieele verhouding tusschen
het rijk en de gemeenten op een nieuwe
basis zal worden opgetrokken, in dit zit
tingsjaar wellicht niet in het Staatsblad zal
komen. In die richting zal het toch moeten
gaan, was het algemeene oordeel, opdat de
gemeentebesturen er tijdig met het opma
ken van de nieuwe begrooting mede reke
ning kunnen houden
Naast de financieele zelfstandigheid der
gemeenten staat, als tweede pijler van de ge
meentelijke autonomie, de gemeentepolitie,
zeide de liberale afgevaardigde. Bij de reor
ganisatie van de politie moet de gemeente
politie worden gehandhaafd. Men moet haar
niet alleen zien als een verlengstuk van de
justitie, maar vooral als een instrument
om strafbare feiten te voorkomen. De
gemeentepolitie moet buiten de gecentrali
seerde staatsmacht blijven, aldus was het
betoog van mr. Wendelaar, dat op krachtige
wijze onderstreept werd door mr. Diepen
horst (a.r.)( die er op aandrong, aan de des
betreffende commissie van advies een zoo
ruim mogelijke opdracht te geven en de
reorganisatie te groepeeren om den burge
meester als exponent van de bestuurlijke
organisatie.
Al waren er enkele sprekers, die met ver
trouwen het ontwerp inzake de gemeente
financiën tegemoet zagen, de meeste spre
kers betreurden het gebrek aan mededeel
zaamheid van den minister, o.a. de heer
Wagenaar (a.r.), die den bewindman voor
hield, dat de moeilijkheden van vele ge
meenten niet worden opgelost door het doen
van uitkeeringen; hoofdzaak is, dat zij weer
haar eigen verantwoordelijkheid terug
krijgen.
Van verschillende zijden, o.a. de heeren
Steinmetz (r.k.), Sweenr (r.k.) en de Visser
(comm.) werd er den nadruk op gelegd, dat
tegenover de lasten, welke het rijk in den
tegenwoordigen tijd op de gemeenten legt
uit hoofde van maatregelen ten behoeve
van de luchtbescherming, voor vervanging
van inbeslaggenomen schoolruimte, voor
luisterposten en het laten branden van de
straatverlichting in de grensgemeenten e.d.
een behoorlijke tegemoetkoming van de
schatkist behoort te staan, te meer waar het
rijk de werkloosheidsuitgaven voor een be
langrijk deel ook al op die gemeenten af
wentelt. Mr. Donker (s.d.) bepleitte vooral
de positie van de twee grootste steden des
lands. van Rotterdam en Amsterdam by de
toewijzing van bijdragen ter financiering
van de groote tekorten uit de uitgetrokken
35 millioen. De min. hield z.i. veel te wei
nig rekening met de recele tekorten. In
1938 bedroeg de ongedelgde crisisschuld van
Rotterdam al 52 millioen, welk bedrag na
den oorlog misschien met een dertig a veer
tig millioen zal zijn vermeerderd. Voor af-
"liUio.
'«n
lossing zal per jaap
noodig zijn. lnstens 5
Dit gevoegd bij het
tekort van ruim 2 muiinfWone begropi(.
2 millioen voor
dat on rfpn boearau 15
voor
op den kapitaaldienS18 *a^>
voor de eerste havenstad gebracht S1-
reeel tekort van 9.3 mimn?es lat>ds
«r ".Mc Aml?»
nere gemeenten, die veJi een
en hebben, verkeeren ^erkl°ozen had^1'
vrijwillige bur^J'^iu
welke in de gemeenten in h "Sten.
bestaan, naast burgerwacht
bijzonderen vrijwilliL ei>
Daarvoor acht hy 65 000
een bedrag, waarmede n°<%
s.die aan de burgerwachten
Wenscht te vermink-
-• «•!-.. wenscht te vp»w li a
teneinde zyn, begrootingTont^'
1 voornemen kon oud-minister a"*'
bekoren. In de eiÏÏi Wüde
omdat hy betwijfelde 0f de hur! Pkats
en de B. V. L. met een lr,^gerwaüten
naar behooren hun taak ZSC S,Ubsidia
voortzetten, en ten tweede omdatV
doelde coördinatie voor het *\Ïh de be'
noodig oordeelde. Kan de beoogd £»iet
niet even goed worden verkregen 5id
meer overleg tusschen de insertie Wat
burgerwachten en die van de li>rMi.Van de
min*. »roe? hlj den
Dr. Vos (lib.) ging de subsidiebeknotti*
ook zeer ter harte, omdat vooral I
tijd instituten als burgerwacht en B V
met het oog op revolutiegevaren onmisba»
zyn; er was eerder plaats voor verhcZ
dan voor verlaging van het subsidie.
Drees (s.d.) zou zich daarentegen wel met
de plannen van den minister vereenigen H
kon niet inzien dat wy in onze Hollandsche
verhoudingen een burgerwacht zouden bl
hoeven om dienst te doen bij relletjes Dit
behoort de politie te doen, zoo noodig'doo
militairen bijgestaan. Voor bewakings- en
ordediensten by luchtbescherming zou men
de menschen van de burgerwacht kunnen
behouden maar aparte instellingen (waarbij
zelfs vendels van gelijkgezinden worden ge-
vormd, hetgeen af te keuren valt) behoeft
men daar niet te maken. En om te bewijzen,
dat niet een sociaal-democraat alleen zoo
spreekt, wees de heer Drees (s.d.) op arti
kelen in gelijken geest in de r. k. Neerl©
dia-pers.
De heer de Marchant d'Ansembourg pro
testeerde tegen het uitsluiten van n.s.b.-ers
van de burgerwachten en den B. V.
Gistermiddag kwamen de heeren van den
Brule (r.k.) en Donker (s.d.) op tegen de
rede van den neer Krijger (c.h.) van de vo
rige week ten gunste van de oprichting van
een havengewest of havenschap voor Rotter
dam.
De heer Krijger had weliswaar mooie the-
oriën verkondigd, maar ze hielden, helaas
geen rekening met den feitelijken toestand.
Tengevolge van de mechanisatie in het ha
venbedrijf heeft men aan havenvergrooting
niet zoo groote behoefte meer en de ver-
eischte samenwerking tusschen de met ba-
venbelangen vergroeide gemeenten is steeds
grooter geworden, getuige ook de coördina
tie van de tarieven. Een eenvoudige wet, die
aan de Kroon de bevoegdheid geeft
aanleg van havens te beoordeelen, zou,
gens mr. Donker, al genoeg bieden.
Van de andere sprekers bepleitte de neer
Thijssen (s.d.) opheffing van den brugtol
bij Wormerveer, klaagde de heer d'Ansem
bourg (n.s.b over de z.i. onvoldoende in
richting van de stemhokjes, zoodat het ge
heim der stemming niet voldoende gewa
borgd zou zijn; prostesteerde mevr. de
(s.d.) tegen het niet-goedkeuren van g
meentebegrootingen in plaatsen "J
ningen, als er posten voor den schoo
dienst opstonden; ging ds. Zandt (s.g.
gelvlucht over de geheele begroo
o.a. waarschuwend tegen sanct.onneermg
van de „heidensche zede der lukverbran
ding"; drong de heer Groen (r-kJ t
samenvoeging van Broek op Langend^
twee andere naburige gemeen^
den
vol-
heer de Visser (comm.) voor den
burg en een stuk vanWassenaa
Haag bepleitte; ploos de heer S
eenige pensioen-kwesties ui jdee van
voorloopig verslag geventilee den on
- haar u r
de
Voor
den
een „zusterpensioen voor yw
gehuwden broeder-ambtenaar trydende
zorgd gedurende ziJn juist
waar mevr. Bakker—No (a,r.)
opkwam; drong dr. Diepe bjcscoo;
op 'n zoodanige wijziging de
j., „„(„„laathare journaals w
ver
voor
o.a.
ipwet
te*
kun-
«ering
leeftijd J
euv®1
doch konden slechts den dood van de slacht
offers constateeren. De lijken zyn naar het
lijkenhuis te Maartensdijk vervoerd. De
wielrijder was de 22-jarige heer Langelaar
uit Bussum, die juist afscheid van zijn ver
loofde had genomen en zich op weg naar
huis had begeven. De voetgangster was
een 32-jarige ingezetene van Hollandsche
Rading, die van de spoorweghalte naar huis
liep.
aan dat ontoelaatbare [ouf"ad"b0den kun-
genwoordige omstandighe moment nl®,
nen worden (hetgeen op leering zü1^'
schijnt te kunnen als ze m(cd.u.) een
deed de heer van N°ute" Densionne
woord voor vemoegde Peneefr.
van ambtenaren op 60-J. hgt
verzocht hy maatrege urfiaUx. h.
der volontairs op geme vergeten
Als we nu nog een spreker vtfg^ kwade
ten hebben, wil men ons dat
duiden!
Mr. Crena de long naar Wd» der Ne-
Wij vernemen f^aatschappiJ. «*jer.
derlandsche Handel nkort naarTr,djsCltf
Crena de Iongh, z'^binne de Ind«K
landsch-Indie begev bespre^ jv
regeering en de K. hillende l aJ van
voeren omtrent v£{fen<Je de po^
aangelegenheden nder die
die maatschappij. bestuurszet
overbrenging van den