Nederlandsch protest
te Berlijn.
Inzake het gebeurde
bij Venlo.
Een plan van de K.N.A.C
Zuinig benzinegebruik.
De „Gerrit Fritzen" bij
Schiermonnikoog
gestrand.
Positie van het schip
critiek.
Schipbreukelingen der
„Simon Bolivar"
in ons land.
Te hard gestookt
Haard kwam brandend
bij de buren terecht.
Het nieuwe belasting-
ontwerp.
Minister de Geer weerlegt
bezwaren.
Benzineprijs wordt ver
hoogd.
Thans 16>/* cent.
Brand aan boord van de
„Sloterdijk".
Het schip werd ernstig
beschadigd.
Auto slipte en reed te water.
Moeder en schoondochter
verdronken.
Auto te water gereden.
Inzittenden gered.
Onderwijsvernieuwing.
Rede van minister
Bolkestein.
het vliegongeluk te
hilligersberg.
verpak st. nicolaaspakketten
goed!
verstuben
aan militairen. t
TWEEDE BLAD
De Nederlandsche regeering is,
na hetgeen door het Duitsche
Nieuwsbureau gepubliceerd is ten
aanzien van het gebeurde bij
Venlo op 9 November j.1., thans
overgegaan tot een protest bij de
Duitsche regeering.
De Nederlandsche regeering
zoo vernamen wij heeft ge
meend dit protest te moeten in
dienen, omdat zij van oordeel is,
dat uit de publicaties van het
D. N. B. is gebleken, dat men hier
te doen heeft met handelingen
vanwege Duitsche organen.
Het besluit van den Minister van Econo
mische Zaken om het verbod van het ver
bruik van benzine en benzol op Zon- en
Feestdagen weer op te heffen, legt den auto
mobilist, die daarvan ongetwijfeld met
vreugde kennis heeft genomen, van zijn
kant zekere verplichtingen op.
De minister Heeft het duidelijk gemaakt,
dat hij als stok achter de deur, voor het ge
val niet de noodige zuinigheid wordt be
tracht, de benzine-distributie kan invoeren,
omdat de voorbereidende maatregelen daar
toe vrijwel gereed zijn. Het is ook zeer wel
mogelijk, dat door stagnatie in de thans
blijkbaar nog geregelde aanvoeren, toch te
zijner tijd tot een distributie van benzine
zal moeten voeren.
Meewerken noodzakelijk.
Ofschoon bovenstaande mededeeling ten
aanzien van onze benzinepositie een zeker
optimisme rechtvaardigt, is het toch wel
duidelijk, dat van den automobilist zooveel
mogelijk medewerking wordt verwacht.
De K.N.A.C. heeft in verband daarmede
thans een systeem uitgewerkt, dat ten doel
heeft om automobilisten die in eikaars na
bijheid wonen en geregeld of op bepaalde
dagen en op vastgestelde of nog nader vast
te stellen uren van de plaats hunner inwo
ning naar het naastbijzijnde station of hun
kantoor of fabriek rijden, tot elkaar te
brengen.
De bedoeling van dit systeem
van samenwerking is, dat deze
automobilisten bij onderlinge af
spraak een regeling treffen, waar
bij zij om beurten met hun auto de
anderen vervoeren.
Het is duidelijk, dat wanneer op deze
wijze groepen van twee of meer automobi
listen kunnen worden gevormd, die op de
zelfde uren hetzelfde of nagenoeg hetzelf
de traject moeten afleggen gedacht wordt
b.v. aan het forensenverkeer een aan
zienlijke besparing van benzine kan worden
verkregen. Soortgelijke combinaties zijn
uiteraard evenzeer mogelijk in de provincie,
waar buitenwonende automobilisten in de
naastbijzijnde steden hun werkkring hebben
of dagelijks naar het station rijden.
De taak van de K.N.A.C. bestaat hierin,
de automobilisten die bereid zijn volgens dit
systeem aan de bezuiniging mede te wer
ken, op te wekken zich bij het Secretariaat
der K.N.A.C. op te geven; daardoor krijgt
de Club dus de beschikking over uitgebrei
de gegevens, welke haar in staat zullen stel
len om automobilisten tot elkaar te bren
gen, die tezamen een regeling kunnen tref
fen voor het beurtelingsche gebruik hunner
automobielen.
Zaterdag is aan de Oostkust van
Schiermonnikoog het ongeveer 6000
ton wegende Duitsche s.s. „Gerrit
Fritzen" gestrand. Het schip be
hoort thuis in Stettin.
De „Gerrit Fritzen", die geladen is zit ta
melijk hoog op den ruggen. Naar verluidt be
vond het schip zich reeds Vrijdag in deze
positie. De motorreddingboot „Insulinde"
van Oostmahorfi en een aantal Duitsche
sleepbooten o.m. de te Hamburg thuisbehoo-
rende „Enak" zijn ter assistentie uitgevaren.
Vier krachtige Duitsche zeesleepbooten
hebben Zaterdagavond en ook gisterochtend
by hoog water tevergeefs getracht het schip
te sleepen.
Tengevolge van den zuidwester storm
werd de verbinding tusschen het schip en de
sleepbooten verbroken.
Ofschoon de positie van het schip critiek
begint te worden en gevaar voor de beman
ning lang niet uitgesloten is, had deze gister
middag het zwaar werkende schip nog niet
verlaten.
Lek geslagen.
Toen het schip echter, tengevolge
van het krachtige stooten en de
tegen het schip bonkende golven,
lek sloeg werd de positie van het
schip zoo gevaarlijk, dat de leden
der bemanning het raadzaam acht
ten het schip te verlaten.
Met het oog op den oorlogstoestand gaven
de schipbreukelingen er de voorkeur aan te
worden opgepikt door een Duitsche red
dingboot. De kapitein van de motorredding
boot Insulinde welk schip den geheelen
nacht in de nabijheid van de Gerrit Fritzen
had verkeerd, heeft daarop zijn collega van
do te Borkum gestationneerde Duitsche red
dingboot Hindenburg verzocht zich verder
over het lot van de opvarenden van de Ger
rit Fritsen te willen ontfermen. De Hinden
burg heeft de geheele bemanning aan boord
genomen en is gistermiddag om half zes
naar Duitschland vertrokken.
Aangezien de zee in ruwheid toenam,
scheen het gisteravond onmogelijk, dat de
Gerrit Fritzen nog geborgen zou kunnen
worden.
De Oranje-Nassau van de Maat
schappij Zeeland is Zaterdagmiddag
om kwart over drie in Vlissingen
aangekomen met de geredde beman
ning en een deel der passagiers van
de Zaterdag j.1. verongelukte „Simon
Bolivar" aan boord.
Reeds lang voor dien tijd zaten familie
leden' en kennissen van de opvarenden in
hotel „Zeeland" te wachten. In de ochtend
uren vernamen zij het verheugende bericht,
dat men contact met de „Oranje-Nassau" ge
kregen had, hetgeen beteekende, dat het
schip vertrokken was en zich buiten de ter
ritoriale wateren bevond. Immers wanneer
dat het geval is, mag er weer van het schip
uit geseind worden.
Om even over drieën konden de talrijke
wachtenden op de kade het geluid van een
zware stoomfluit hooren, ten teeken, dat de
Oranje-Nassau in aantocht was. Uit vreugde
over deze behouden thuiskomst lieten ook
de andere in de haven van Vlissingen ge
legen schepen hun signalen hooren. Het
duurde daarna niet lang meer of de „Oranje-
Nassau lag aan de kade gemeerd. De passa
giers kon men reeds van ver op het dek zien
staan wuiven. Zij waren bijna allen „op zijn
Engelsch" gekleed, d.w.z. met flanellen grijze
broeken en tweed-jasjes, waaronder dikke
pullovers en halsdoeken. Bijna niemand
hunner droeg een overjas.
Het behoeft nauwelijks beschreven te wor
den, dat de ontvangst van de schipbreuke
lingen zeer hartelijk was en hoeveel vreugde
het weerzien gaf. Schrijnend teekende zich
tegen deze vreugde het leed af van degenen,
die zelf wel waren gered, doch een of meer
familieleden bij de scheepsramp hebben
verloren.
Langen tijd voor de begroeting had men
evenwel niet, daar nog verschillende forma
liteiten moesten worden vervuld en een
extra-dieseltrein voor verder vervoer klaar
stond. In den trein, die de geredden verder
het land is bracht, was er evenwel volop ge
legenheid om nog eens op de doorleefde
avonturen terug te komen.
Het spreekt vanzelf, dat de schipbreuk en
wat daarna gebeurde, het onderwerp van
bijna alle gesprekken uitmaakte. Vol lof was
men over de houding van de Engelsche ma
trozen, die bijna al hun bovenkleeding ter
beschikking van de schipbreukelingen stel
den. Een baby, die gered was, hielden ze om
beurten in hun armen, om haar warm te hou
den.
Na de enkele dagen vertraging kwam Za
terdagochtend eindelijk het verheugende
bericht, dat de boot kon afvaren en zonder
incident is de tocht vlug verloopen. De voor
zorgsmaatregel was genomen, dat ieder van
de passagiers aan dek moest blijven met de
zwemvesten om tot de Nederlandsche kust
in zicht kwam.
De „Batavier IV" in Rotterdam aan
gekomen.
De „Batavier IV" kwam Zaterdagavond
om tien minuten over acht te Rotterdam aan
met dertien schipbreukelingen van de
„Simon Bolivar" aan boord. Aan boord be
vonden zich twee passagiers en elf leden var.
de bemanning van de „Simon Bolivar".
Zaterdagavond ontstond in een perceel
aan de Waimondstraat te Amsterdam
brand op de derde verdieping, doordat een
te hard brandende haard zooveel hitte uit
straalde, dat de vloer begon te branden.
De haard zakte door den brandenden
vloer en kwam in de voorkamer op de
tweede verdieping terecht.
Zoowel de voorkamer op de tweede als
die op de derde verdieping, waarvan de j
bewoners niet thuis waren, brandde uit. De
brandweer was den brand in korten tijd
meester, zoodat uitbreiding kon worden
voorkomen.
Het volgende is ontleend aan de memorie
van antwoord op het voorloopig verslag
over het ontwerp van wet houdende tijde
lijke voorzieningen tot versterking var de
middelen tot dekking van de uitgaven des
rijks:
Met de bedoeling van het ontwerp, op
korten termijn een tijdelijken maatregel te
treffen ter gedeeltelijke voorziening in het
voor 1940 geraamde begrootingstekort, zou
niet te vereenigen geweest zjjrv het daaraan
verbinden van voorstellen tot voorziening
in den financieelen nood der gemeenten,
welke een langdurige voorbereiding ver-
eischen.
Naar aanleiding van de bezwaren die
sommige leden vooralsnog hebben tegen het
financieele kader, waarin het onderwerpe-
lijke wetsvoorstel is geplaatst, merkt de mi
nister op, dat het ontwerp inderdaad niets
anders beoogt dan, te zamen met de in uit
zicht gestelde vervanging van de dividend
en tantièmebelasting door een winstbelas
ting, de middelen te verschaffen tot dekking
van het voor 1940 geraamde begrootingste
kort. Gegeven de urgentie van deze voor
ziening, was het den minister onmogelijk,
daaraan te verbinden het nemen van maat
regelen tot dekking van de buitengewone
uitgaven. Dat van de opbrengst van een
oorlogswinstbelasting ten deze in de gegeven
omstan'"-heden niet te veel mag worden
verwacht, is ook de meening van den mi
nister.
Naar wij van de zijde van de petroleum-
maat schappij en Shell, Standard, Texaco en
Sinfina vernemen, is het met het oog op de
inmiddels verder gestegen kosten van aan
voer onmogelijk gebleken de bestaande pry-
zen van benzine, petroleum en donkere
oliën te handhaven.
De benzineprijs aan de pompen is thans
gebracht op 16^ cent per liter, terwijl de
prjjs van petroleum met 3/4 cent en die van
gasolie en andere donkere'oliën met cent
per liter is verhoogd.
Het nieuwe motorschip Sloter
dijk, dat te Odense (Den.) voor re
kening van de Holland-Amerika-lijn
wordt gebouwd, is Zaterdagmiddag
door brand ernstig beschadigd.
Achttien werklieden, die gevlucht waren
in de tanks onder de koelruimte, waar de
brand is uitgebroken, konden door het snelle
ingrijpen van de brandweer, die met snij
branders een gat in de scheepswand sneed,
gered worden eer de lucht in de tanks ge
heel bedorven was. Afgezien van de rook
vergiftigingen hebben twee arbeiders zwaro
en een derde lichte brandwonden opgeloo-
pen. Een arbeider is overleden. Na twee uur
werd de brand gebluscht. Men verwachtte,
dat binnen een maand de Sloterdijk gereed
zou zijn en de Nederlandsche officieren be
vonden zich aan boord om alles te inspec-
teeren.
De Sloterdijk meet 10.000 ton en zou 16
December afgeleverd worden.
Aan den Loosduinschenweg
tegen >ver de Valkenboschkade te
's-Gravenhage is Zaterdagavond
een D.K.W.-auto met gesloten
kap te water gereden. De beide
inzittenden, de 27-jarige mevrouw
M. E. en haar schoonmoeder, de
58-jarige mevrouw H. M., beiden
uit Den Haag, kwamen om het
leven.
Vermoedelijk doordat de bestuurster van
de auto, mevr. M. E., wilde stoppen voor
een wielrijder, slipte de wagen, waardoor
mevr. E. de macht over het stuur verloor
en de auto van de kade in bet water
stortte. De wagen verdween geheel onder
de oppervlakte van het water en kantelde
bovendien. Omwonenden en voorbijgan
gers, waarvan enkelen zich in de vaart
begaven, schoten onmiddellijk te hulp,
doch aagezien de auto was gekanteld
duurde het ongeveer tien minuten voordat
men er in was geslaagd de beide dames
uit den wagen te bevrijden en op het
droge te brengen. Inmiddels was de ge
neeskundige dienst ter plaatse verschenen
en hoewel nog geruimen tijd kunstmatige
ademhaling werd toegepast, bleken beide
dames reeds overleden te zijn.
De stoffelijke resten zijn naar het zie
kenhuis aan den Zuidwal overgebracht.
Een kraanwagen van de brandweer heeft
de auto later uit de vaart getakeld.
Gistermorgen zijn de 51-jarige chauf
feur J. Noest en de 26-jarige S. W. Brug
geling, beiden uit Rotterdam, met een
personenauto onder Overschie door de veel
te groote vaart in een bocht van den weg
in de Delfshavensche Schie gereden. De
chauffeur kon den wagen niet houden,
passeerde nog het daar voor de veiligheid
staande hek en kwam in het water terecht.
De auto kantelde en verdween geheel on
der water. De twee inzittenden zagen
kans, toen de auto geheel onder water
lag, het portier te openen, uit den wagen
te kruipen en den wal te bereiken. Zij zijn
met een passeerende personenauto eerst
naar het politiebureau aan de Aelbrechts-
kolk te Rotterdam en vandaar naar hun
woning vervoerd.
NOODLOTTIGE AANRIJDING
TE NAARDEN.
Zaterdagavond is op den hoek van de
Lambertuslaan en de wethouder-König-
laan te Naarden de 68-jafige mevrouw H.
uit Naarden door een auto,bestuurd door
iemand uit Hilversum gegrepen. De dame
was op slag dood.
AAN DEN VERDRINKINGSDOOD
ONTSNAPT.
Zaterdagavond laat is op den Nieuwen
Waterweg de achttienjarige F van H. uit
Schiedam met zijn bootje op een strekdam
geworpen en ternauwernood aan den ver-
drinkingsnood ontsnapt. De boot werd ver
nield. De jongen wist zwemmende ter hoog
te van den Vuilverbrandingsoven van Maas
sluis den oever te bereiken. Hij begaf zich
in den nacht naar het politiebureau te
Maassluis, waar hij onder de dekens gestopt
werd. Zijn ouders werden van het gebeurde
in kennis gesteld en kwamen den jongen
Zondagochtend afhalen. V. H. was Zaterdag
middag van Schiedam vertrokken om op
den Waterweg te gaan visschen. In den
avond werd hij door den storm overvallen.
TOESTAND VAN DE GEREDDEN
VAN DE „SLIEDRECHT".
De reederij van Ommeren te Rotterdam
van het m.s. „Sliedrecht" ontving Zater
dagmiddag uit Londen bericht, dat vol
gens telefonische mededeeling van den
eersten stuurman in den gezondheidstoe
stand van matroos Storm eenige verbete
ring is ingetreden, hoewel deze nog ern
stig is. De overige in het hospitaal ver
pleegde schepelingen gaan goed vooruit.
Dr. Ebes van de „Simon Bolivar" heeft
zich welwillend ter beschikking gesteld en
vertrok Zaterdag naar Oban om deze
schepelingen te zoeken. Het door de ree
derij gehuurde vliegtuig zette ook Zater
dag en gisteren zijn onderzoekingen naar
de vermiste sloepen voort.
Op het congres van den Vrijzinnig-
democratischen bond heeft de heer C.
Bolkestein, minister van onderwijfc een
rede gehouden over onderwijsvernieu
wing, waaraan we het volgende ont-
leenen:
Bij het streven naar vernieuwing van
het onderwijs is het opgeven van den
ouden schoolstrijd noodzakelijk.
Hiertoe dient men 't openbaar
onderwijs niet langer te zien als
een „overkoepeling" van de ver
schillende richtingen maar als
een eigen richting naast de
protestantsch-christelijke en de
roomsch-katholieke. Die eigen
richting der openbare school is
de christelijk-humanistische. Dat
ze „overheidsschool" is, is daar
bij iets secundairs.
Individualisatie gewenscht.
Voor vernieuwing van het onderwijs
slechts mogelijk in de sfeer der erkenning
van de vrijheid van de menschelijke per
soonlijkheid en een menschelijken geest
is een der eerste eischen: Een zoo ver
mogelijk gaande individualisatie. De mo
gelijkheden zijn helaas beperkt door de
financieele omstandigheden. Het klassi
kale systeem en de groote klasse in
het bizonder is op menig punt met
het ideaal der individualisatie in strijd.
Terwijl thans het onderwijs nog te veel
bepaald wordt naar een zelfstandig ge
groeide methodiek en dirt=
vak, moet het op den 5 act'ek Van u
den door de individueele^i Taald Wo?
leerlingen. e eischen Van
Tegenover'de voordeelen ?Tiesscholen
van jongens en meisjes ,L Coëdueatió
van de coïnstructie - het P nadeelen
Pel Uk onderwijs vaak uit
loren Aparte scholen voor °°g Ver-
het thans op de middelbard u'Sjes. die
of nauwelijks kunnen bolweT en "iet
len die speciaal rekening Sd" «*2
met de eischen, die het „j! nen houden
lect stelt, zijn gewenscht 0UWelljk intel.
Spr. noemde vervolgens =1
menten van een vermeuJL ele"
onderwijs: het aankweE8 Van
zelfstandigheid der leerlij Van de
zelfwerkzaamheid; het he? f" door
leerstof teneinde de zoo dlkwjnl"
komende intellectualistische
kennis tegen te gaan en feiten-
dacht aan de fi,® meer aan
kunnen besteden- het Tte
van de physieke, de aïtïer°r.derea
de moreel-religieuze opvoeding 60
de thans vrijwel uitsluitend st
intellectueele vorming d gegeve"
Voor onderwijsvernieuwing aetu»
twee voorwaarden gewenscht- Tl
onderwijs over voldoende vriiheid T
schikt om, onder overS* be"
eigen wegen te kunnen inslaan- en??
tweede plaats, dat de ouders mu. de
pelijke en cultureele groepen zieh P"
- ook financieel - voorïe sc^l
resseeren. 001 lr>te-
i T deed spr- een beroep 0D h.
eerkrachten van wien in laatste instan
tie het welslagen van pogingen tot
nieuwing afhangen. ver"
JAARVERGADERING VAN DEN
VRIJZ. DEMOCRATISCHEN BOND.
Zaterdag en gisteren hield de Vrijzin
nig-democratische bond te Utrecht haar
jaarvergadering.
Na een openingsrede van den voorzit
ter, mr. M. Slingenberg volgde een huis
houdelijke bijeenkomst, waarop in het
werkprogramma enkele wijzigingen wer
den aangebracht, die in het bizonder
velband hielden met de sinds 1936 zoo
zeer gewijzigde tijdsomstandigheden. De
paragraaf „bestuur der buitenlandsche
betrekkingen volgens de beginselen van
recht, moraal en onderling vertrouwen
en het keeren van een inbreuk op den
vrede door collectieve actie" wordt ver
vangen door: „instandhouding van een
gewapende defensieve macht" en „bevor
dering van bescherming tegen luchtaan
vallen".
Een voorstel van het H.B., waarin
wordt aangedrongen op verlaging der
leerlingenschaal en het opheffen van het
instituut „kweekeling met acte" werd
aangenomen.
Des avonds besprak mr. A. M. Joekes
den huidigen politieken toestand. Hij
wees op ontwikkeling der laatste jaren,
die ons steeds verder af voerde van de
collectieve veiligheid en betoogde, dat ons
land zich hierdoor niet meer gebonden
hoeft te achten aan zijn volkenbondsver
plichtingen. Na uitvoerig ingegaan te zijn
op de moeilijke taak, die overheid, parti
culier bedrijfsleven en gemobiliseerden
in dezen tijd hebben te vervullen, lever
de de heer Joekes een uitvoerig en wei-
gefundeerd pleidooi voor den democrati-
schen staatsvorm, waarvan, in tegenstel
ling met de autoritair geregeerde landen,
het beginsel der geestelijke vrijheid een
der belangrijkste grondslagen vormt.
Spr. juichte het tot stand komen van het
huidige kabinet toe, evenals het feit, dat
twee sociaal-democratische ministers in
deze regeering zitting hebben.
De tweede da*.
Op den tweeden dag werd het beleid van
de Kamerfractie besproken. Over het alge
meen werden de werkwijze van deze fracties
en de wijze, waarop de democratische be
langen in den afgeloopen zomer zijn ver
dedigd, geprezen.
T.a.v. de kabinetscrisis merkte mr. Joekes
op, dat deze het gevolg was van geschillen
over het financieele vraagstuk.
Voorts becritiseerde mr. Joekes fel het
optreden van dr. H. Colijn naar aanleiding
van het optreden van de regeering by de
jongste gebeurtenissen. Spr. was van oor
deel, dat de regeering beter dan wie ook
heeft geweten wat er gaande was, zoodat het
niet aanging een dergelijke critiek op het
beleid van deze regeering uit te oefenen als
de oud-minister-president zich in een inter
view had aangematigd.
Het streven om dr. Colijn opnieuw in de
regeering te brengen achten de vrijz. demo
craten niet alleen hoogst ondoelmatig, doch
zelfs zeer on gewenscht.
Mr. P. J. Oud werd bij enkele candidaat-
stelling gekozen als lid van het dageljjksch
bestuur in de vacature, ontstaan door het
periodiek aftreden van den heer G. Ritmees
ter uit Den Helder, die niet herkiesbaar was.
Tot leden van het hoofdbestuur werden ge
kozen de heeren J. Wuite, J. G. Kuypers en
J. C. Deering en mevr. F. J. van Gelder-
Droste.
Tenslotte werd het woord gevoerd door
minister van Bolkestein.
DRIE INBREKERS TE NIJMEGEN
GEKNIPT.
De politie te Nijmegen heeft Vrijdag
avond laat drie inbrekers van resp. 21, 18
en 17 jaar, gegrepen. Zij koesterde al
lang verdenking tegen deze jorgelui, die
reeds in den afgeloopen zomer in het
naburige Groesbeek in twee villa's hadden
ingebroken. De laatste dagen hadden zij
een bezoek gebracht aan villa's aan den
Ubbergschenveltweg en aan den Huy-
genswega. Hier werden fototoestellen,
verrekijkers, boeken enz. ontvreemd.
Vrijdag hebben zij nog ingebroken in de
centrale werkplaats te Nijmegen, waar zij
een geldkistje met ongeveer vijftig gulden
hebben gestolen.
De politie heeft op twee hunner nog een
gedeelte van den buit van gisteren ge
vonden. De drie jongelui, zekere S., A. en
J. zijn Zaterdag aan de justitie te Arnhem
overgeleverd.
COMMANDANT VAN HET LEGET^T
HEILS TE AMSTERDAM
Zaterdagavond is de nieuwe commando
van het Leger des Heils in Nederland Kene
raai A. J. Benwell, opvolger van comman
dant Bou we Vlas, en zijn echtgenoote te Am.
sterdam gearriveerd.
Generaal Benwell verbleef in Engeland
toen hij benoemd werd tot commandant van
het Nederlandsche Leger. Hij zou Maandag
vandaag een week geleden, met de Oranje
Nassau" van de maatschappij „Zeeland" aan-
komen. Daar het schip echter pas Zaterdag
de overtocht maakte, arriveerde de generaal
vijf dagen later dan aanvankelijk de bedoe
ling was geweest.
De nieuwe commandant werd op het sta
tion door talrijke hoofdkwartier-, staf- en
andere officieren van het leger verwelkomd.
Commandant Alfred J. Benwell is reeds
meer dan vijftig jaren aan het Leger des
Heils verbonden. In 1890 werd hij benoemd
tot officier en nog in datzelfde jaar vertrok
hij met een pioniersgroep naar Zuid-Ame-
rika, om daar in de verschillende republieken
de grondslagen voor activiteit van het leger
te leggen.
Gedurende vijftien jaren verbleef generaal
Benwell in Zuid-Amerika, daarna keerde hij
naar zijn geboorteland, Engeland, terug. En
kele jaren later werd hij benoemd tot chef
secretaris in Denemarken, waar hij langen
tijd werkte en zijn echtgenoote mevrouw
commandant BenwellAndersen leerde ken
nen.
Van 1932 tot zijn benoeming tot territo-
riaal-leider van het Leger des Heils in Ne
derland, voerde commandant Benwell het
bevel over het Leger des Heils in Noord-
China.
Stoffelijk overschot van den
piloot geborgen.
De bergingspogingen van het Woens
dagmiddag te Hilligersberg verongelukte
militaire vliegtuig hebben Zaterdagmid
dag tot resultaat gehad, dat men op een
diepte van bijna vijf meter is doorgedron
gen tot de cockpit van het toestel. Toen
men eenmaal zoover was heeft men e
klei, die zich overal had doorgedrongen,
voorzichtig met een brandspuit weggespo
ten. Daarna is de cockpit doorgezaagd o
gemakkelijker bij het stoffelijk overschot
van den bestuurder te kunneni komen.wa
dat dit onder toezicht van militaire artse
was geborgen, is het per auto naar
Haag vervoerd.
En biedt ze vroegtijdig aan'
Teneinde een zoo vlot mogelijke verzeg
ding en tijdige uitreiking van je
laas-pakketten te verkrijgen, zorgen
P.T.T.-dienst het publiek vooral
'Teen zoo volledig mogelijk adres en dj
op de pakketten zelf te schrjven of er
op vast te plakken (vasthechting me
verboden). „ut-w met tc'
b een deugdelijke verpakking,
bruik van stevig touw en pappen ttf
c. geen saprij'k fru.t .n te oye.
voorkoming van beschadiging
rigen inhoud. m en adres
d. een tweede adres, met sluiten
van den afzender in de pakkan
en bovenop den inhoud te reed9 op
e. de pakketten zooveel:moge U aangezien
1 en 2 Dec. ter post te be» f aanbieding
3 December een Zondag Nicote88"
Mededeeling van de n
Er wordt aan herin"T' Donderdag
daag, morgen, Woansdaghet aanbiedenJ>P
gelegenheid ^staat tot NicolaaspakJj
.Sfl?
opTDe«mSrewor<ien