Nederlandsch protest te Berlijn. Inzake het gebeurde bij Venlo. Een plan van de K.N.A.C Zuinig benzinegebruik. De „Gerrit Fritzen" bij Schiermonnikoog gestrand. Positie van het schip critiek. Schipbreukelingen der „Simon Bolivar" in ons land. Te hard gestookt Haard kwam brandend bij de buren terecht. Het nieuwe belasting- ontwerp. Minister de Geer weerlegt bezwaren. Benzineprijs wordt ver hoogd. Thans 16>/* cent. Brand aan boord van de „Sloterdijk". Het schip werd ernstig beschadigd. Auto slipte en reed te water. Moeder en schoondochter verdronken. Auto te water gereden. Inzittenden gered. Onderwijsvernieuwing. Rede van minister Bolkestein. het vliegongeluk te hilligersberg. verpak st. nicolaaspakketten goed! verstuben aan militairen. t TWEEDE BLAD De Nederlandsche regeering is, na hetgeen door het Duitsche Nieuwsbureau gepubliceerd is ten aanzien van het gebeurde bij Venlo op 9 November j.1., thans overgegaan tot een protest bij de Duitsche regeering. De Nederlandsche regeering zoo vernamen wij heeft ge meend dit protest te moeten in dienen, omdat zij van oordeel is, dat uit de publicaties van het D. N. B. is gebleken, dat men hier te doen heeft met handelingen vanwege Duitsche organen. Het besluit van den Minister van Econo mische Zaken om het verbod van het ver bruik van benzine en benzol op Zon- en Feestdagen weer op te heffen, legt den auto mobilist, die daarvan ongetwijfeld met vreugde kennis heeft genomen, van zijn kant zekere verplichtingen op. De minister Heeft het duidelijk gemaakt, dat hij als stok achter de deur, voor het ge val niet de noodige zuinigheid wordt be tracht, de benzine-distributie kan invoeren, omdat de voorbereidende maatregelen daar toe vrijwel gereed zijn. Het is ook zeer wel mogelijk, dat door stagnatie in de thans blijkbaar nog geregelde aanvoeren, toch te zijner tijd tot een distributie van benzine zal moeten voeren. Meewerken noodzakelijk. Ofschoon bovenstaande mededeeling ten aanzien van onze benzinepositie een zeker optimisme rechtvaardigt, is het toch wel duidelijk, dat van den automobilist zooveel mogelijk medewerking wordt verwacht. De K.N.A.C. heeft in verband daarmede thans een systeem uitgewerkt, dat ten doel heeft om automobilisten die in eikaars na bijheid wonen en geregeld of op bepaalde dagen en op vastgestelde of nog nader vast te stellen uren van de plaats hunner inwo ning naar het naastbijzijnde station of hun kantoor of fabriek rijden, tot elkaar te brengen. De bedoeling van dit systeem van samenwerking is, dat deze automobilisten bij onderlinge af spraak een regeling treffen, waar bij zij om beurten met hun auto de anderen vervoeren. Het is duidelijk, dat wanneer op deze wijze groepen van twee of meer automobi listen kunnen worden gevormd, die op de zelfde uren hetzelfde of nagenoeg hetzelf de traject moeten afleggen gedacht wordt b.v. aan het forensenverkeer een aan zienlijke besparing van benzine kan worden verkregen. Soortgelijke combinaties zijn uiteraard evenzeer mogelijk in de provincie, waar buitenwonende automobilisten in de naastbijzijnde steden hun werkkring hebben of dagelijks naar het station rijden. De taak van de K.N.A.C. bestaat hierin, de automobilisten die bereid zijn volgens dit systeem aan de bezuiniging mede te wer ken, op te wekken zich bij het Secretariaat der K.N.A.C. op te geven; daardoor krijgt de Club dus de beschikking over uitgebrei de gegevens, welke haar in staat zullen stel len om automobilisten tot elkaar te bren gen, die tezamen een regeling kunnen tref fen voor het beurtelingsche gebruik hunner automobielen. Zaterdag is aan de Oostkust van Schiermonnikoog het ongeveer 6000 ton wegende Duitsche s.s. „Gerrit Fritzen" gestrand. Het schip be hoort thuis in Stettin. De „Gerrit Fritzen", die geladen is zit ta melijk hoog op den ruggen. Naar verluidt be vond het schip zich reeds Vrijdag in deze positie. De motorreddingboot „Insulinde" van Oostmahorfi en een aantal Duitsche sleepbooten o.m. de te Hamburg thuisbehoo- rende „Enak" zijn ter assistentie uitgevaren. Vier krachtige Duitsche zeesleepbooten hebben Zaterdagavond en ook gisterochtend by hoog water tevergeefs getracht het schip te sleepen. Tengevolge van den zuidwester storm werd de verbinding tusschen het schip en de sleepbooten verbroken. Ofschoon de positie van het schip critiek begint te worden en gevaar voor de beman ning lang niet uitgesloten is, had deze gister middag het zwaar werkende schip nog niet verlaten. Lek geslagen. Toen het schip echter, tengevolge van het krachtige stooten en de tegen het schip bonkende golven, lek sloeg werd de positie van het schip zoo gevaarlijk, dat de leden der bemanning het raadzaam acht ten het schip te verlaten. Met het oog op den oorlogstoestand gaven de schipbreukelingen er de voorkeur aan te worden opgepikt door een Duitsche red dingboot. De kapitein van de motorredding boot Insulinde welk schip den geheelen nacht in de nabijheid van de Gerrit Fritzen had verkeerd, heeft daarop zijn collega van do te Borkum gestationneerde Duitsche red dingboot Hindenburg verzocht zich verder over het lot van de opvarenden van de Ger rit Fritsen te willen ontfermen. De Hinden burg heeft de geheele bemanning aan boord genomen en is gistermiddag om half zes naar Duitschland vertrokken. Aangezien de zee in ruwheid toenam, scheen het gisteravond onmogelijk, dat de Gerrit Fritzen nog geborgen zou kunnen worden. De Oranje-Nassau van de Maat schappij Zeeland is Zaterdagmiddag om kwart over drie in Vlissingen aangekomen met de geredde beman ning en een deel der passagiers van de Zaterdag j.1. verongelukte „Simon Bolivar" aan boord. Reeds lang voor dien tijd zaten familie leden' en kennissen van de opvarenden in hotel „Zeeland" te wachten. In de ochtend uren vernamen zij het verheugende bericht, dat men contact met de „Oranje-Nassau" ge kregen had, hetgeen beteekende, dat het schip vertrokken was en zich buiten de ter ritoriale wateren bevond. Immers wanneer dat het geval is, mag er weer van het schip uit geseind worden. Om even over drieën konden de talrijke wachtenden op de kade het geluid van een zware stoomfluit hooren, ten teeken, dat de Oranje-Nassau in aantocht was. Uit vreugde over deze behouden thuiskomst lieten ook de andere in de haven van Vlissingen ge legen schepen hun signalen hooren. Het duurde daarna niet lang meer of de „Oranje- Nassau lag aan de kade gemeerd. De passa giers kon men reeds van ver op het dek zien staan wuiven. Zij waren bijna allen „op zijn Engelsch" gekleed, d.w.z. met flanellen grijze broeken en tweed-jasjes, waaronder dikke pullovers en halsdoeken. Bijna niemand hunner droeg een overjas. Het behoeft nauwelijks beschreven te wor den, dat de ontvangst van de schipbreuke lingen zeer hartelijk was en hoeveel vreugde het weerzien gaf. Schrijnend teekende zich tegen deze vreugde het leed af van degenen, die zelf wel waren gered, doch een of meer familieleden bij de scheepsramp hebben verloren. Langen tijd voor de begroeting had men evenwel niet, daar nog verschillende forma liteiten moesten worden vervuld en een extra-dieseltrein voor verder vervoer klaar stond. In den trein, die de geredden verder het land is bracht, was er evenwel volop ge legenheid om nog eens op de doorleefde avonturen terug te komen. Het spreekt vanzelf, dat de schipbreuk en wat daarna gebeurde, het onderwerp van bijna alle gesprekken uitmaakte. Vol lof was men over de houding van de Engelsche ma trozen, die bijna al hun bovenkleeding ter beschikking van de schipbreukelingen stel den. Een baby, die gered was, hielden ze om beurten in hun armen, om haar warm te hou den. Na de enkele dagen vertraging kwam Za terdagochtend eindelijk het verheugende bericht, dat de boot kon afvaren en zonder incident is de tocht vlug verloopen. De voor zorgsmaatregel was genomen, dat ieder van de passagiers aan dek moest blijven met de zwemvesten om tot de Nederlandsche kust in zicht kwam. De „Batavier IV" in Rotterdam aan gekomen. De „Batavier IV" kwam Zaterdagavond om tien minuten over acht te Rotterdam aan met dertien schipbreukelingen van de „Simon Bolivar" aan boord. Aan boord be vonden zich twee passagiers en elf leden var. de bemanning van de „Simon Bolivar". Zaterdagavond ontstond in een perceel aan de Waimondstraat te Amsterdam brand op de derde verdieping, doordat een te hard brandende haard zooveel hitte uit straalde, dat de vloer begon te branden. De haard zakte door den brandenden vloer en kwam in de voorkamer op de tweede verdieping terecht. Zoowel de voorkamer op de tweede als die op de derde verdieping, waarvan de j bewoners niet thuis waren, brandde uit. De brandweer was den brand in korten tijd meester, zoodat uitbreiding kon worden voorkomen. Het volgende is ontleend aan de memorie van antwoord op het voorloopig verslag over het ontwerp van wet houdende tijde lijke voorzieningen tot versterking var de middelen tot dekking van de uitgaven des rijks: Met de bedoeling van het ontwerp, op korten termijn een tijdelijken maatregel te treffen ter gedeeltelijke voorziening in het voor 1940 geraamde begrootingstekort, zou niet te vereenigen geweest zjjrv het daaraan verbinden van voorstellen tot voorziening in den financieelen nood der gemeenten, welke een langdurige voorbereiding ver- eischen. Naar aanleiding van de bezwaren die sommige leden vooralsnog hebben tegen het financieele kader, waarin het onderwerpe- lijke wetsvoorstel is geplaatst, merkt de mi nister op, dat het ontwerp inderdaad niets anders beoogt dan, te zamen met de in uit zicht gestelde vervanging van de dividend en tantièmebelasting door een winstbelas ting, de middelen te verschaffen tot dekking van het voor 1940 geraamde begrootingste kort. Gegeven de urgentie van deze voor ziening, was het den minister onmogelijk, daaraan te verbinden het nemen van maat regelen tot dekking van de buitengewone uitgaven. Dat van de opbrengst van een oorlogswinstbelasting ten deze in de gegeven omstan'"-heden niet te veel mag worden verwacht, is ook de meening van den mi nister. Naar wij van de zijde van de petroleum- maat schappij en Shell, Standard, Texaco en Sinfina vernemen, is het met het oog op de inmiddels verder gestegen kosten van aan voer onmogelijk gebleken de bestaande pry- zen van benzine, petroleum en donkere oliën te handhaven. De benzineprijs aan de pompen is thans gebracht op 16^ cent per liter, terwijl de prjjs van petroleum met 3/4 cent en die van gasolie en andere donkere'oliën met cent per liter is verhoogd. Het nieuwe motorschip Sloter dijk, dat te Odense (Den.) voor re kening van de Holland-Amerika-lijn wordt gebouwd, is Zaterdagmiddag door brand ernstig beschadigd. Achttien werklieden, die gevlucht waren in de tanks onder de koelruimte, waar de brand is uitgebroken, konden door het snelle ingrijpen van de brandweer, die met snij branders een gat in de scheepswand sneed, gered worden eer de lucht in de tanks ge heel bedorven was. Afgezien van de rook vergiftigingen hebben twee arbeiders zwaro en een derde lichte brandwonden opgeloo- pen. Een arbeider is overleden. Na twee uur werd de brand gebluscht. Men verwachtte, dat binnen een maand de Sloterdijk gereed zou zijn en de Nederlandsche officieren be vonden zich aan boord om alles te inspec- teeren. De Sloterdijk meet 10.000 ton en zou 16 December afgeleverd worden. Aan den Loosduinschenweg tegen >ver de Valkenboschkade te 's-Gravenhage is Zaterdagavond een D.K.W.-auto met gesloten kap te water gereden. De beide inzittenden, de 27-jarige mevrouw M. E. en haar schoonmoeder, de 58-jarige mevrouw H. M., beiden uit Den Haag, kwamen om het leven. Vermoedelijk doordat de bestuurster van de auto, mevr. M. E., wilde stoppen voor een wielrijder, slipte de wagen, waardoor mevr. E. de macht over het stuur verloor en de auto van de kade in bet water stortte. De wagen verdween geheel onder de oppervlakte van het water en kantelde bovendien. Omwonenden en voorbijgan gers, waarvan enkelen zich in de vaart begaven, schoten onmiddellijk te hulp, doch aagezien de auto was gekanteld duurde het ongeveer tien minuten voordat men er in was geslaagd de beide dames uit den wagen te bevrijden en op het droge te brengen. Inmiddels was de ge neeskundige dienst ter plaatse verschenen en hoewel nog geruimen tijd kunstmatige ademhaling werd toegepast, bleken beide dames reeds overleden te zijn. De stoffelijke resten zijn naar het zie kenhuis aan den Zuidwal overgebracht. Een kraanwagen van de brandweer heeft de auto later uit de vaart getakeld. Gistermorgen zijn de 51-jarige chauf feur J. Noest en de 26-jarige S. W. Brug geling, beiden uit Rotterdam, met een personenauto onder Overschie door de veel te groote vaart in een bocht van den weg in de Delfshavensche Schie gereden. De chauffeur kon den wagen niet houden, passeerde nog het daar voor de veiligheid staande hek en kwam in het water terecht. De auto kantelde en verdween geheel on der water. De twee inzittenden zagen kans, toen de auto geheel onder water lag, het portier te openen, uit den wagen te kruipen en den wal te bereiken. Zij zijn met een passeerende personenauto eerst naar het politiebureau aan de Aelbrechts- kolk te Rotterdam en vandaar naar hun woning vervoerd. NOODLOTTIGE AANRIJDING TE NAARDEN. Zaterdagavond is op den hoek van de Lambertuslaan en de wethouder-König- laan te Naarden de 68-jafige mevrouw H. uit Naarden door een auto,bestuurd door iemand uit Hilversum gegrepen. De dame was op slag dood. AAN DEN VERDRINKINGSDOOD ONTSNAPT. Zaterdagavond laat is op den Nieuwen Waterweg de achttienjarige F van H. uit Schiedam met zijn bootje op een strekdam geworpen en ternauwernood aan den ver- drinkingsnood ontsnapt. De boot werd ver nield. De jongen wist zwemmende ter hoog te van den Vuilverbrandingsoven van Maas sluis den oever te bereiken. Hij begaf zich in den nacht naar het politiebureau te Maassluis, waar hij onder de dekens gestopt werd. Zijn ouders werden van het gebeurde in kennis gesteld en kwamen den jongen Zondagochtend afhalen. V. H. was Zaterdag middag van Schiedam vertrokken om op den Waterweg te gaan visschen. In den avond werd hij door den storm overvallen. TOESTAND VAN DE GEREDDEN VAN DE „SLIEDRECHT". De reederij van Ommeren te Rotterdam van het m.s. „Sliedrecht" ontving Zater dagmiddag uit Londen bericht, dat vol gens telefonische mededeeling van den eersten stuurman in den gezondheidstoe stand van matroos Storm eenige verbete ring is ingetreden, hoewel deze nog ern stig is. De overige in het hospitaal ver pleegde schepelingen gaan goed vooruit. Dr. Ebes van de „Simon Bolivar" heeft zich welwillend ter beschikking gesteld en vertrok Zaterdag naar Oban om deze schepelingen te zoeken. Het door de ree derij gehuurde vliegtuig zette ook Zater dag en gisteren zijn onderzoekingen naar de vermiste sloepen voort. Op het congres van den Vrijzinnig- democratischen bond heeft de heer C. Bolkestein, minister van onderwijfc een rede gehouden over onderwijsvernieu wing, waaraan we het volgende ont- leenen: Bij het streven naar vernieuwing van het onderwijs is het opgeven van den ouden schoolstrijd noodzakelijk. Hiertoe dient men 't openbaar onderwijs niet langer te zien als een „overkoepeling" van de ver schillende richtingen maar als een eigen richting naast de protestantsch-christelijke en de roomsch-katholieke. Die eigen richting der openbare school is de christelijk-humanistische. Dat ze „overheidsschool" is, is daar bij iets secundairs. Individualisatie gewenscht. Voor vernieuwing van het onderwijs slechts mogelijk in de sfeer der erkenning van de vrijheid van de menschelijke per soonlijkheid en een menschelijken geest is een der eerste eischen: Een zoo ver mogelijk gaande individualisatie. De mo gelijkheden zijn helaas beperkt door de financieele omstandigheden. Het klassi kale systeem en de groote klasse in het bizonder is op menig punt met het ideaal der individualisatie in strijd. Terwijl thans het onderwijs nog te veel bepaald wordt naar een zelfstandig ge groeide methodiek en dirt= vak, moet het op den 5 act'ek Van u den door de individueele^i Taald Wo? leerlingen. e eischen Van Tegenover'de voordeelen ?Tiesscholen van jongens en meisjes ,L Coëdueatió van de coïnstructie - het P nadeelen Pel Uk onderwijs vaak uit loren Aparte scholen voor °°g Ver- het thans op de middelbard u'Sjes. die of nauwelijks kunnen bolweT en "iet len die speciaal rekening Sd" «*2 met de eischen, die het „j! nen houden lect stelt, zijn gewenscht 0UWelljk intel. Spr. noemde vervolgens =1 menten van een vermeuJL ele" onderwijs: het aankweE8 Van zelfstandigheid der leerlij Van de zelfwerkzaamheid; het he? f" door leerstof teneinde de zoo dlkwjnl" komende intellectualistische kennis tegen te gaan en feiten- dacht aan de fi,® meer aan kunnen besteden- het Tte van de physieke, de aïtïer°r.derea de moreel-religieuze opvoeding 60 de thans vrijwel uitsluitend st intellectueele vorming d gegeve" Voor onderwijsvernieuwing aetu» twee voorwaarden gewenscht- Tl onderwijs over voldoende vriiheid T schikt om, onder overS* be" eigen wegen te kunnen inslaan- en?? tweede plaats, dat de ouders mu. de pelijke en cultureele groepen zieh P" - ook financieel - voorïe sc^l resseeren. 001 lr>te- i T deed spr- een beroep 0D h. eerkrachten van wien in laatste instan tie het welslagen van pogingen tot nieuwing afhangen. ver" JAARVERGADERING VAN DEN VRIJZ. DEMOCRATISCHEN BOND. Zaterdag en gisteren hield de Vrijzin nig-democratische bond te Utrecht haar jaarvergadering. Na een openingsrede van den voorzit ter, mr. M. Slingenberg volgde een huis houdelijke bijeenkomst, waarop in het werkprogramma enkele wijzigingen wer den aangebracht, die in het bizonder velband hielden met de sinds 1936 zoo zeer gewijzigde tijdsomstandigheden. De paragraaf „bestuur der buitenlandsche betrekkingen volgens de beginselen van recht, moraal en onderling vertrouwen en het keeren van een inbreuk op den vrede door collectieve actie" wordt ver vangen door: „instandhouding van een gewapende defensieve macht" en „bevor dering van bescherming tegen luchtaan vallen". Een voorstel van het H.B., waarin wordt aangedrongen op verlaging der leerlingenschaal en het opheffen van het instituut „kweekeling met acte" werd aangenomen. Des avonds besprak mr. A. M. Joekes den huidigen politieken toestand. Hij wees op ontwikkeling der laatste jaren, die ons steeds verder af voerde van de collectieve veiligheid en betoogde, dat ons land zich hierdoor niet meer gebonden hoeft te achten aan zijn volkenbondsver plichtingen. Na uitvoerig ingegaan te zijn op de moeilijke taak, die overheid, parti culier bedrijfsleven en gemobiliseerden in dezen tijd hebben te vervullen, lever de de heer Joekes een uitvoerig en wei- gefundeerd pleidooi voor den democrati- schen staatsvorm, waarvan, in tegenstel ling met de autoritair geregeerde landen, het beginsel der geestelijke vrijheid een der belangrijkste grondslagen vormt. Spr. juichte het tot stand komen van het huidige kabinet toe, evenals het feit, dat twee sociaal-democratische ministers in deze regeering zitting hebben. De tweede da*. Op den tweeden dag werd het beleid van de Kamerfractie besproken. Over het alge meen werden de werkwijze van deze fracties en de wijze, waarop de democratische be langen in den afgeloopen zomer zijn ver dedigd, geprezen. T.a.v. de kabinetscrisis merkte mr. Joekes op, dat deze het gevolg was van geschillen over het financieele vraagstuk. Voorts becritiseerde mr. Joekes fel het optreden van dr. H. Colijn naar aanleiding van het optreden van de regeering by de jongste gebeurtenissen. Spr. was van oor deel, dat de regeering beter dan wie ook heeft geweten wat er gaande was, zoodat het niet aanging een dergelijke critiek op het beleid van deze regeering uit te oefenen als de oud-minister-president zich in een inter view had aangematigd. Het streven om dr. Colijn opnieuw in de regeering te brengen achten de vrijz. demo craten niet alleen hoogst ondoelmatig, doch zelfs zeer on gewenscht. Mr. P. J. Oud werd bij enkele candidaat- stelling gekozen als lid van het dageljjksch bestuur in de vacature, ontstaan door het periodiek aftreden van den heer G. Ritmees ter uit Den Helder, die niet herkiesbaar was. Tot leden van het hoofdbestuur werden ge kozen de heeren J. Wuite, J. G. Kuypers en J. C. Deering en mevr. F. J. van Gelder- Droste. Tenslotte werd het woord gevoerd door minister van Bolkestein. DRIE INBREKERS TE NIJMEGEN GEKNIPT. De politie te Nijmegen heeft Vrijdag avond laat drie inbrekers van resp. 21, 18 en 17 jaar, gegrepen. Zij koesterde al lang verdenking tegen deze jorgelui, die reeds in den afgeloopen zomer in het naburige Groesbeek in twee villa's hadden ingebroken. De laatste dagen hadden zij een bezoek gebracht aan villa's aan den Ubbergschenveltweg en aan den Huy- genswega. Hier werden fototoestellen, verrekijkers, boeken enz. ontvreemd. Vrijdag hebben zij nog ingebroken in de centrale werkplaats te Nijmegen, waar zij een geldkistje met ongeveer vijftig gulden hebben gestolen. De politie heeft op twee hunner nog een gedeelte van den buit van gisteren ge vonden. De drie jongelui, zekere S., A. en J. zijn Zaterdag aan de justitie te Arnhem overgeleverd. COMMANDANT VAN HET LEGET^T HEILS TE AMSTERDAM Zaterdagavond is de nieuwe commando van het Leger des Heils in Nederland Kene raai A. J. Benwell, opvolger van comman dant Bou we Vlas, en zijn echtgenoote te Am. sterdam gearriveerd. Generaal Benwell verbleef in Engeland toen hij benoemd werd tot commandant van het Nederlandsche Leger. Hij zou Maandag vandaag een week geleden, met de Oranje Nassau" van de maatschappij „Zeeland" aan- komen. Daar het schip echter pas Zaterdag de overtocht maakte, arriveerde de generaal vijf dagen later dan aanvankelijk de bedoe ling was geweest. De nieuwe commandant werd op het sta tion door talrijke hoofdkwartier-, staf- en andere officieren van het leger verwelkomd. Commandant Alfred J. Benwell is reeds meer dan vijftig jaren aan het Leger des Heils verbonden. In 1890 werd hij benoemd tot officier en nog in datzelfde jaar vertrok hij met een pioniersgroep naar Zuid-Ame- rika, om daar in de verschillende republieken de grondslagen voor activiteit van het leger te leggen. Gedurende vijftien jaren verbleef generaal Benwell in Zuid-Amerika, daarna keerde hij naar zijn geboorteland, Engeland, terug. En kele jaren later werd hij benoemd tot chef secretaris in Denemarken, waar hij langen tijd werkte en zijn echtgenoote mevrouw commandant BenwellAndersen leerde ken nen. Van 1932 tot zijn benoeming tot territo- riaal-leider van het Leger des Heils in Ne derland, voerde commandant Benwell het bevel over het Leger des Heils in Noord- China. Stoffelijk overschot van den piloot geborgen. De bergingspogingen van het Woens dagmiddag te Hilligersberg verongelukte militaire vliegtuig hebben Zaterdagmid dag tot resultaat gehad, dat men op een diepte van bijna vijf meter is doorgedron gen tot de cockpit van het toestel. Toen men eenmaal zoover was heeft men e klei, die zich overal had doorgedrongen, voorzichtig met een brandspuit weggespo ten. Daarna is de cockpit doorgezaagd o gemakkelijker bij het stoffelijk overschot van den bestuurder te kunneni komen.wa dat dit onder toezicht van militaire artse was geborgen, is het per auto naar Haag vervoerd. En biedt ze vroegtijdig aan' Teneinde een zoo vlot mogelijke verzeg ding en tijdige uitreiking van je laas-pakketten te verkrijgen, zorgen P.T.T.-dienst het publiek vooral 'Teen zoo volledig mogelijk adres en dj op de pakketten zelf te schrjven of er op vast te plakken (vasthechting me verboden). „ut-w met tc' b een deugdelijke verpakking, bruik van stevig touw en pappen ttf c. geen saprij'k fru.t .n te oye. voorkoming van beschadiging rigen inhoud. m en adres d. een tweede adres, met sluiten van den afzender in de pakkan en bovenop den inhoud te reed9 op e. de pakketten zooveel:moge U aangezien 1 en 2 Dec. ter post te be» f aanbieding 3 December een Zondag Nicote88" Mededeeling van de n Er wordt aan herin"T' Donderdag daag, morgen, Woansdaghet aanbiedenJ>P gelegenheid ^staat tot NicolaaspakJj .Sfl? opTDe«mSrewor<ien

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6