NOTITIE-BOEKJE. Verdacht van spionnage Ambtenaar en hoofdambtenaar in arrest. OFFICIAL FORD DEALER: GARAGE W. SCHMIDT - HEILIGLAND 24—38 ALKMAAR. Wijziging vestigingswet kleinbedrijf. Overval met roof te Marum 50-jarige man ernstig mishandeld. UW zenuwen en gesterkt en Uw Mijnhardt's Zenuwtabletten „Zwarte Zee" weer thuis. Onderhoud met den kapitein. rampen» M. J. BRUSSE: UIT M IJ N Toen werden mosselen goud TWEEDE BLAD Als verdacht betrokken te zijn in een zaak van spionnage ten be hoeve van een naburige mogendheid zijn op last van de justitie te 's-Gravenhage aangehouden en in voorloopige bewaring gesteld G. W. F. van H. en diens echtgenoote, zoomede mr. W. B. J. B. Eerstgenoemde is als hoofdamb tenaar verbonden aan het departe ment van Sociale Zaken, waar hij belast was met de leiding van den Socialen Jeugddienst. Mr. W. B. is ambtenaar aan het departement van economische zaken. De bovengenoemde hoofdambtenaar van den Socialen Jeugddienst heeft steeds een opmerkelijke belangstelling en sympathie aan den dag gelegd voor den Duitschen verplichten arbeidsdienst. Hij maakte ver scheidene studiereizen naar Duitsche werk kampen en heeft voortdurend contact ge had met „Kraft durch Freude". Een verte genwoordiger van deze organisatie zou langen tijd bij hem gehuisvest zijn geweest. Op een van zijn reizen heeft hij op een vergadering te Hamburg van „Kraft durch Freude" een redevoering gehouden, die in ons land aanleiding is geweest van vragen aan den toenmaligen minister van Socialen Zaken. Deze bewindsman heeft in zijn ant woord verklaard, dat de ambtenaar hier als particulier persoon tijdens een vacantie-be- zoek had gesproken en niet namens de re geering. Naar het Hbld. verneemt zou v. H. ervan worden beschuldigd op zijn departement documenten te hebben laten fotografeeren en op die wijzen inlichtingen te hebben ver strekt. De tweede gearresteerde is hoofdllimmies bij de directe landbouw van het departe ment van Economische Zaken. Het Vbld meldt dat de politie de vorige week een man heeft gearresteerd, die papie ren in zijn bezit bleek te hebben, die wezen op het bestaan van een complot, waarbij een aantal personen betrokken moet zijn. Deze merkwaaidige documenten leidden tot de overtuiging, dat genoemde hoofdambte naar de centrale figuur van dit complot was. Enkele dagen geleden is G. W. F. v. H. na 'n kort voorloopig verhoor ten departemente gearresteerd Tevens werd zijn echtgenoote in verzekerde bewaring gesteld en korten tijd erna onderging mr. W. B., ambtenaar aan het departement van Economische Za ken hetzelfde lot. Het onderzoek duurt nog voort. Zuinig rijden ia een eisch des tijds Daarom is de Ford Vieruw keus Maar niet alleen om economische redenen, óók om zijn comfortabel, ruim interieur, met groote koffer ruimte, zijn modern en fraai uiterlijk en de prestaties van zijn pittigen, be trouwbaren 4 cil. motor, doet U er goed aan een Ford „Vier" te" nemen. De Ford „Vier" is het ideale Trans portmiddel voor wie zuinig en geriefe lijk rijden wiL l'ier kenmerkende eigenschappen 1- Zuinig io't gebruik. 2. Ruim vao binnen. 3. Fraai en modern vin lijn. 4. Veilig tli elk Ford-product. N V. NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL ^FABRIEK - AMSTERDAM Blijkens de memorie van antwoord over het ontwerp van wet tot wijziging der vesti gingswet kleinbedrijf 1937, ligt het in het voornemen van den minister van economi sche zaken den middenstandsraad, welke, naar bekend is, is samengesteld door de drie middenstandsbonden en als adviesorgaan wettelijk erkend is, over de aangekondigde wijziging van de vestigingswet kleinbedrijf 1937 te hooren. De vraag of het ontwerp ook aan andere organen om advies zal worden gezonden, kan de minjstcr op dit oogenblik nog niet beantwoorden; hij geeft er de voor keur aan hierover eerst te beslissen, wan neer het ontwerp gereed is. Gelijk reeds bij de beantwoording van het voorloopig verslag der Tweede Kamer nopens dit wetsontwerp werd medegedeeld, stelt de minister zich voor, ook het vraag stuk van de toepassing der vestigingswet kleinbedrijf ten opzichte van den midden stand ten plattelande bij de komende tech nische herziening dier wet onder het oog te zien. Toen gistermorgen de 50-jarige landbouwer J. Hovius uit Noordwijk (gemeente Marum) wilde gaan melken, stond iemand achter de deur van den stal, die hem met een hamer, welke naar alle waarschijnlijkheid den heer Hovius zelf toebehoorde, ernstig mishan delde. De man, die op zeven plaatsen aan het hoofd gewond werd, kon nog om hulp roe pen. Toen zijn huishoudster kwam toege sneld, was de onbekende dader inmiddels verdwenen. De toestand van H., die kort na de mishan deling bewusteloos was, is van dien aard, dat hij nog niet gehoord kon worden. Vermoedelijk was berooving het doel van den overval. De politie en marechaussee hebben de zaak nog in onderzoek. II wm worden gekalmeerd slaap wordt weer rustig door het gebruik van Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth- en Drogisten VERPLICHTE INSCHRIJVING VAN VERVOERMIDDELEN. Verzuim is strafbaar. De minister van waterstaat waarschuwt houders van vracht auto's en tractoren (daaronder opleggers en aanhangwagens begrepen), dat zij zich krach tens de inschrijvingsbeschikking vrachtauto's en tractoren I 1939 bloot stellen aan strafvervolging, indien zij deze vervoermiddelen nog niet hebben doen inschrij ven op de wijze als hieronder volgt. Zij moeten daartoe een formulier aan vragen, dat kosteloos verkrijgbaar is bij de rijksverkeersinspectie, de secretarieën der gemeenten of door bemiddeling van den Algemeenen Nederlandschen bond van beroepsgoederen vervoerders (A. N. B. B.), den bond van bedrijfsautohouders in Nederland (B. B. N.), den bond van expediteurs en transportondernemers (B. E. T. O.) en de centrale organisatie voor het beroepsgoederenvervoer langs den weg (C. O. B.) en dit formulier na invulling terugzenden aan de rijksver keersinspectie of de organisatie door wel ker bemiddeling het formulier werd ont vangen. De verplichting vangt aan op het oogenblik dat men houder wordt. Indien een houder de beschikking over een vrachtauto of tractor verliest, doet hij daarvan onverwijld mededeeling aan den inspecteur van het verkeer onder opgave van oorzaak en redenen. GOEDKOOPE KERST- EN NIEUWJAARSTELEGRAMMEN EN -GESPREKKEN. Voor de aanstaande Kerstdagen en jaarswisseling biedt P. T. T. op telegraaf-, radiotelegraaf- en radiotelefoongebied weer bijzondere mogelijkheden: Kerst- en Nieuwjaarstele- grammen tegen sterk verlaagd tarief. Van 14 December t/m. 6 Januari a.s. in het binnenlandsch verkeer, in het verkeer met de meeste landen in Europa (voor Bulgarije en Joego-Slavië t/m. 19 Ja nuari), met de voornaamste bestemmin gen in Afrika, Amerika, Australië en Azië", alsmede met Nederlandsche, Ned.- Oost- en West-Indische schepen op zee en Nederlandsche oorlogsschepen op zee. Met Groot-Brittannië, Noord-Ierland, Egypte en Zuid-Rhodesia kunnen deze telegrammen niet worden gewisseld. Door de verlaging van het minimum-ta rief voor nationale telegrammen zijn de Kerst- en Nieuwjaarstelegrammen met Ned.-Oost- en West-Indië komen te ver vallen. Nationale telegrammen. In het verkeer met Ned.-Oost- en West- Indië (met inbegrip van Aruba, Bonaire, Saba, St.-Eustatius en St. Maarten) kun nen als Kerst- en Nieuwjaarsgroet het beste nationale telegrammen dienen in verband met de verlaging van het mini mum tot 2.(voor 10 woorden). Kerst- en Nieuwjaarsge- sp rek ken. Van 18 December t/m. 6 Januari a.s., behalve op de Zondagen 24 en 31 December, in het verkeer met Java, Madoera en Bali tegen het tarief van 7.50 en in het verkeer met Suma- tra, Makassar en Balikpapan tegen 9. voor een gesprek van 3 minuten. Elke minuut meer kost 2.§.Q, resp. 3. Voorts in het verkeer met Argentinië, Chili, Paraguay, Peru, Uruguay en de Belgische Congo tegen sterk verlaagd tarief. Kerst- en Nieuwjaar sge- sp rekken met Ned. schepen. Van 23 December t/m. 6 Januari a.s. met Nederlandsche schepen, toegelaten tot het radiotelefonisch verkeer, tegen een tarief van 0.30 voor een gesprek van 3 minuten of resteerend gedeelte daarvan. Nadere inlichtingen omtrent deze mo gelijkheden verstrekken alle P. T. T.- kantoren. Gisteravond is de zeesleepboot „Zwarte Zee" van L. Smit en Co.'s Internationalen Sleepdienst, na vijf convooireizen te hebben gemaakt, in Maassluis aangekomen. In verband met een kleine verandering aan den voorsteven, ten behoeve van de paravaan, is het schip doorgestoomd naar Schiedam, om in het Wiltondok te worden opgenomen. De kapitein, de heer T. Vet, de gezagvoer der van de „Zwarte Zee", vertelde in een onderhoud o.m.: Het voornaamste punt bi) het in convooi varen is natuurlijk het accu raat sturen. De „Zwarte Zee" vaart voorop en de paravaans daarvan knippen de mijnen, die zü eventueel tegenkomen, af. De losge knipte mijnen komen op een afstand van minstens zestig meter boven water en het ls voor de schepen, die in convooi varen, zaak, om precies ki het kielzog van de sleepboot te blijven varen. Dat dit niet gemakkelijk is bij een onderüngen afstand van minstens zeshonderd meter, laat zich begrijpen. Een ander punt van belang bij het varen in convooi is een goede onderlinge seinverbln- ding. Wanneer 'men op de sleepboot een drjjvenden miin bespeurt, wordt hiervan on middellijk kennis gegeven aan de schepen, die erachter varen. Juist door den ruimen afstand, waarop de andere schepen de „Zwarte Zee" volgen, kunnen deze schepen voor de aangeduide mijnen uitwijken, om dan een poosje later tot de kiellinie. Voort! t ten,g te i, contact door middel Van fm<* onfc01 en door vlaggeseinen teï •S?heePsteWr's van snelheid aangegeven J ^«ïdS?*1 hijschen van een bal in dt d°or Of het werk van de lUk is? ZW. De kapitein haalt de ok je neemt het risico over Uders °P- CVa schepen. Er is maar Zn J** de naar den kelder te helpe? n°°di6. om De geankerde mijnen worden a rayanes afgeknipt en volgens 1 °°f de Pa- nale regels behooren zij dan lnternatio zijn, maar het is voorTvoW^^ convooi toch beter om maa/ÏÏÏT 10 de buurt te blijven. n eir»dj« vaar van de drjviide mjjne? Sj het Op de Zwarte Zee staan dooris wachten, een aan bakboord ei ®nd tWee boord. d' een aa* stuur- De sleepboot heeft een vijftal zen gemaakt en toen is gebleken da?a°°lreU ligheid nog verhoogd zou Sen de Vei" de bevestiging van de paravanes ÏT? voorzijde van het schip nog iets iapp„ de te liggen. Dan konden ook de vrij dien^1" gende mijnen worden geknipt en daarnmT de Zwarte Zee in het dok gegaan voor J' kleine verandering aan den voorsteven Zoodra men hiermede gereed is, word(m de convooireizen voortgezet. n,en DIEFSTAL UIT JUWELIERSWINKEL TE ROTTERDAM. Bij de juweliersfirma E. Bonnewits aan het van Hogendorpsplein te Rotterdam ls gisternacht een etalageruit ten deele ver nield. Men is erin geslaagd door het ijzeren traliewerk voor het venster met een haakje een met juweelen bezette gouden ring en een horloge, die tezamen een hooge waarde ver tegenwoordigen, öit de etalage te halen. BEGROOTING DEPARTEMENT VAN KOLONIËN. Blijkens de memorie van antwoord op het twaalfde hoofdstuk der rijksbegroo- ting voor 1940 (dept. van koloniën) is aan de voor Suriname en Curagao ont worpen defensievoorzieningen reeds een begin van uitvoering gegeven. De genomen en nog te nemen maatre gelen t. a. v. de verdediging van Suriname en Curagao waarover gedetailleerde gegevens worden verstrekt vinden hun grond in het streven ook in de overzee- sche deelen van het koninkrijk te be schikken over de middelen om de neutra liteit zoo noodig daadwerkelijk te kunnen handhaven. In het betoog der leden, die opnieuw een wijziging bepleitten in de regeling betreffende de verdeeling van do kosten der Indische defensie mist de minister van koloniën een scherpe formuleering eenerzijds van hun bezwaren tegen die regeling en anderzijds van de wijze waar op aan die bezwaren naar hun meening ware tegemoet te komen. De in de laatste jaren wel zeer duide lijk aan den dag getreden wisselvallig heid, waaraan de budgetaire positie bloot staat, maakt het noodzakelijk, dat de ver deeling volgens een practische formule van de gezamenlijk gedragen lasten der maritieme defensie van Nederlandsch- Indië periodiek worde getoetst aan de wederzijdsche budgetaire mogelijkheden. Aan dezen eisch voldoet de huidige rege ling volgens den minister. De minister deelt geheel de zienswijze van die leden, die van meening zijn, dat het ontoelaatbaar is te achten, dat bur gerlijke en militaire ambtenaren met be trekking tot het vraagstuk der slagkrui sers, zich in persartikelen op denigree- rende wijze over het parlement uitlaten. Hoewel hem dergelijke artikelen niet be kend zijn, geeft hij gaarne de toezegging, dat aan deze aangelegenheid gezette aan dacht zal worden geschonken. Ten aanzien van de koffiecultuur in Suriname kan worden opgemerkt, dat dank zij ook de door de Surinaamsche koffiecentrale reeds bereikte resultaten ten aanzien van saneering, enz. de verbetering in de marktprijzen voor den toestand van deze cultuur dit jaar inder daad hoopvolle verwachtingen mocht doen koesteren. Het valt daarom dubbel te betreuren, dat tengevolge van den oorlogstoestand aan de Surinaamsche koffiecultuur opnieuw moeilijkheden in ERNSTIG AUTO-ONGELUK TF MIDWOLDE. Gistermiddag is een personenauto af komstig uit Groningen nabij Midwold'e meente Leek, in een gevaarlijken bocht val" den weg, waar reeds eerder verschillend. ernstige ongelukken zijn gebeurd, door SI gladheid geslipt. De auto kwam in de berm sloot terecht. De eenige inzittende de 28* arige gehuwde handelsreiziger D. J. Dijk té Groningen, werd in bewusteloozen toestand met een schedelbasisfractuur aangetroffen Het slachtoffer is overgebracht naar het dia- conessenhuis te Groningen. Men vreest voor zijn leven. PRIJSVERHOOGING GOEDKOOPERE SOORTEN SIGAREN. Op een te Utrecht gehouden gecombineer. de vergadering van de leden van het ver. bond van sigarenfabrikanten in Nederland en de Ned. r.k. vereeniging van sigarenfa brikanten, is besloten de prijzen van de gcedkoopere soorten sigaren in een hoogere verkoopklasse te brengen. De verhooging betreft de 3, 3tf, 4 cent en enkele 5 cent-merken. Hoewel ook de fabri cage der betere kwaliteiten tengevolge van de sterke stijging der prijzen van de grond, stoffen en fournituren, weinig loonend is geworden, en bovendien binnen enkele we« ken een verhooging van alle loonen tenge volge van de stijging van het indexcijfer ii te verwachten, heeft men zich beperkt tot verhooging van die soorten, waarvan d» fabricage reeds op dit oogenblik een be« duidend verlies oplevert. DE KONINKLIJKE FAMILIE TE DELFT. Grafkelder der Oranjes bezocht. Gistermiddag hebben de koningin, prinses Juliana en prins Bernhard een bezoek ge bracht aan den grafkelder der Oranjes in het koor van de nieuwe kerk te Delft. De bezoekers werden rondgeleid door den bur gemeester van Delft, mr. G. van Baren, Met belangstelling informeerden zij naar het in veiligheid brengen van de gebrandschilder de ramen in het koor en de maatregelen tot bescherming van het grafmonument van Willem de Zwijger. Na ongeveer een kwar tier in de kerk vertoefd te hebben vertrok de koninklijke familie, onder gejuich van een groote menigte, in de richting den Haag. den weg worden gelegd en wel met be trekking tot het toch reeds zoo beperkt afzetgebied van die koffie. Ook de citrus- cultuur ondervond reeds nadeelige gevol gen van de huidige omstandigheden. Alleen hoe lang zou 't nog duren? Je hoorde het hen elkaar angstig afvragen, iederen ochtend en iederen avond, waar vis- schers, schippers, kokers, opkoopers elkander ontmoetten. Verholen bezorgd en als om geruststelling paaiend in den toon van hun praten, als ze elkaar maar weer polsten over 't gevreesde uitvoerverbod en of 't waar zou zijn dat Duitschland 't inkoopen wilde stop pen, Ze bespiedden de gezichten van de agenten der groote ondernemers in Amster dam en Rotterdam. Ze luisteren scherp toe als die heeren weer aan de telefoon stonden en zenuwachtig geheimzinnige gesprekken voerden met hun principalen. Ze abonneer den zich op de groote kranten, alleen voor de mosselenberichten en spelden moeizaam de aanvoeren, de prijzen. Was 't waar dat de handel in Harlingen al plat lag? Zou er te veel geknoeid zijn? Afgekeurd heele wagons? Dat ze als soep waren aangekomen, met al lerlei smurrie van vijfhoeken, van dertig procent schillen erdoor? Wat zou 't wor den op 't eind van 't jaar? En èls, als wat de Heere mocht verhoeden 't juist toen eens vrede mocht worden? Want in hun groote bladen volgden ze nu óók de politiek, lazen ze trouw de bultenlandsche telegram men, spraken familiaar over Lloyd George, over president Wilson, die toen Im mers evengoed van de mosselenjagers 't lot in handen hadden. Beschikten over de ver vulling van hun liefste wenschen: van een motcr in 't schepie om hen onafhankelijk te maken, ook nog van wind en tij, van nieuwe perceelen te pachten; van met n 1 paar samen een flinke motorboot enkel voor de visscherij op de Zuiderzee, die nog volop nat was in die jaren en of ze er dan tóch maar 'n ankertje wien voor de komende feestdagen, 'n flesch of wat zoete Bols, op zouden wagen? Want de weelde was zoo nieuw en ver vulde hen warm tot in hun merg van een ongekende zaligheid; omzonde hen overal, al vlaagde de vinnige oostenwind ook met stuivende sneeuw als ze op den inktzwarten stroom aan 't beugtrekken waren, doorwater- nat, de aan de einde palmende handen tot kramp verkleund. De mosselen waren immers goud gewor den, goud, dat de stoutste, de onbereikbaarst gedachte idealen vervult. Waar ze nooit, in hun sobere visschersbestaan van hardheid en ontberingen, van hadden durven droo- men. En daar deden zich opeens de verlokke- Üjkste verschieten open van welvaart, van overdaad, van rijkdom in hun stand, als 't in zijn wisselvalligheid nu plots zoo milde lot vpor hen eens een tijd lang, kon 't zijn lange oorlogsjaren aaneen, bestendig mocht blijken in zijn onberekenbaarheid. Ja, en wie had dan nu toch voor hen dezen welstand bedacht, die hen zoo blij, zoo over moedig soms, maakte van behagelijkheid? Ik hoorde opperen: de minister door zijn uitvoerverbod van zakken! En dan, het goe dertieren Duitschland, natuurlijk, omdat 't honger kreeg. Vroeger was zooals ik reeds schreef voor de Zeeuvvsche mosselenschippers België en Frankrijk tot aan Parijs hèt afzetgebied geweest. Eens in de week voeren ze met hun scheepjes vol erheen: naar Gent, naar Ant werpen, Brussel zoo, dat de meesten ver- vlaamscht waren tot zelfs in hun taal, waar nu en dan 'n zweempje Waalsch, Koeter waalse?) doorheen, erg grappig klonk. De Zeeuwen zijn wel van ouds een opgewekt volk, maar verscheiden Zeeuwsche mosse lenschippers hadden daarbij die zekere on bekommerde levendigheid, die wat makke lijker, vroolijker levensopvatting van onze Zuiderburen overgenomen. En wanneer je hen van die Belgische reizen als snoep reisjes hoorde vertellen, van toen 't daar ginds nog alles pais en vree en joligheid was bij 'ri pintje met een schalksch madammeke dan keek je zoo eens tersluiks naar moe der-de-vrouw, die nu fier zat te pronken in de zonnestralen van haar wijd, wijd-uit schulpende muts met de puur gouden stuk ken, en maar 's vergoelijkend zuchtte of dreigde met den vinger, waar nog 't kruim van de boterletters aan kleefde. Dus: eens in de week brachten ze vóór deze run hun schuitjes met mosselen naar 't Belzeland, waar ze 1.50 a 1.75 besom- den per baal en er een eenvoudig bestaan in vonden. Maar toen was in '14 die oorlog gekomen en de schippers waren van oudsher goede vrinden met de Belze klanten gebleven tot toen d'n Duts daar 't heft in handen genomen had. Ze hoorden er van angsten en nooden, de mosselenschippers. En met de gemoedelijkheid van weleer bij 't visiteeren, 't schutten, 't kaaigeld en losgeld was 't meteen knallend gedaan. Belze fami lieleden vroegen hun naar gevluchte familie leden, snakten naar een woordje van gerust stelling over en weer, terwijl 't postverkeer was gestopt. En er ontstonden in 't overwel digde land de zorgelijkste verwikkelingen in zaken, met aandeelen, effecten, coupon.?, met koersverschillen, verbroken relaties en weet ik nog wat al niet? De Duitsche wach ters, Duitsche douanen, Duitsche komman- danturen, och, in hun buien dat ook zij nog wel eens mensch waren en waarempel niet altijd voor hun pleizier uit in 't onderdrukte gebied bleken zij niet steeds ongevoelig voor een douceurtje, 'n Zeeuwsch oestertje of 'n partijtje levende kreeft, zoo uit de bun Dat waren zoo van die wonderlijke, ongeregelde, „ondergrondsche", toestanden, verhoudingen en verwarringen in zoo'n be zet land, waar onze schippertjes nu eenmaal van ouds als kind aan huis waren, en ze hadden er de kansen, de schoone kansen, reis op reis weer, om diensten te bewijzen uit aandrift van hun goede Zeeuwsche harten en ook wel eens van hun vaak wat al te ruime beurs Enfin, in den vredestijd hierna, goedlachschen vrede zonder arg waan had ik u hiervan omstandiger en zonder den diplomatieken slinger-om-den- arm-stijl van de neutraliteit de puurst roman tische verhalen van kunnen doen, om 't bij uit te kraaien. Helaas is er nu veel weer netzoo, en dus kraaien we alwederom niet. Hoe 't zij: „door een stelsel van verdacht making, afgunst en verraad onderling" teekende ik destijds op uit den mond van een notabelen dorpeling, had de Duitsche consul te Vllssingen voor onze mosselen schippers een slagboom gelegd in de vaart op België, en daar zaten ze toen met hun voorraden. 't Eigen land hierover moet ge nog al tijd met hen maar niet beginnen. „Holland kent de mosselen niet" zeggen ze dan ont stemd „eet liever zoete koek met eet) klontje". En al de pogingen van gemeente besturen en steuncomité's pm ons volk er aan te brengen zeiden ze er vijfentwintig jaar geleden bij zijn immers nog altijd mislukt. Of 't waar was? of op dit pessimistisch oordeel de vrees voor een uit voerverbod, dat meteen aan hun winstgevend bedrijf een eind zou hebben gemaakt, van invloed kon zijn? ik durfde 't in die'dagen niet te beslissen. In leder geval lag daar Duitschland, wiens maag jeukte en in welken bodemloozen af grond den vorigen oorlog dan toch ook letter lijk alles bleek verslonden te worden en ver teerd, zonder zweem van kieschkeurigheid. Want daar stond je verstomd van, in die jaren, als je er meer van te weten kwam hoe dit volk werd gevoederd. Terwijl hier de mosselenvoorraden wel onuitputtelijk schenen, toen er eerst haast niets meer afging langs de oude wegen. En 't verbruik In 't eigen land bleef - volgens hun zeggen beneden een schimmetje. Dus dat werd vanzelfsprekend: uitvoer van mosselen, van rauwe mosselen naar Duitschland. En daar gingen ze: in balen in zakken. Tot daar opeens geen zakken 'en balen, geen emballage van dezen aard, dc grens meer over mocht. Toen probeerden ze 't in manden, ja, zelfs in open SP°®^ wagons, zóó gestort, als steenkool. Maar i gaf allerlei moeilijkheden. En vooral maa ten de zooveel maal zwaardere schelpen, fl „schillen", de vrachten veel te duur. Waarop ineens 't ei van Columbus er de mosselen knippen, wasschen, len. De gepelde mosselen, „de visch selenvleesch" inzouten in vaten en zoo, 8 geconserveerd en wel ingekuipt, by w ladingen direct naar de Duitsche centra Tètls de trouvaille geweest en hun winner geworden. Dat sloeg in. Daar bleken laars fel op belust. Duitschland en aa6_ rijk sprongen als 't ware op naar dit Rotterdamsche en Amsterdamse e P.jderde ten uit de ondenkbaarst vei v dezen vakken wierpen zich hals over kop gok, contracteerden met de teurs, trokken zelf naar de huni wil de mosselencentra, zonden over -rs> 0p eigen agenten heen, hun cor"rn1^ esten aan- de mosselenjacht, waarvan de epen, vankelfjk dan ook zelf geen maar Maar de visschers vlechten^wat laden konden uit de korren. koop voet aan wal werd de schippei centen lui bestormd. En èl wat aan n P len; kon komen, kocht mosselen, m richtte de woning in als k0^®.rlj'kistenI bij kookte goed bij manfen' voj uit te kussenslopen en kru 6° n(j gestamPte storten in de uit den 8 duinen zouterijen van de °Pkoop®"te7 gevuld w«r- van mosselen; waaruit d dag en den en dicht gekuipt, eindel sp00r nacht voort. Dan op een dra vervoerd, 't Geld zóo, ca j gllem88^ vrachtbrief. En 't v«z0"kk^ van' de Duit- in de mahffooze voederbakken va i sche en Oostenrijksche a lun<jere scb'P Terecht zeideh owe 8 is t je pertjes want door a sterkste krachtvoer, de mos Nadruk verboden-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 8