Mijnhardtjes Defensie-begrootirig in de Tweede Kamer. GEMENGD NIEUWS. Kinderbijslagverzekering. Minister verdedigt het ontwerp. 1 k.g. suiker op bon 6. PARLEMEMT^ Wettelijke regeling tot het behouden burger-betrekkingen gevraagd. van Bodemproductiebeschikking 1939. <£epalingen voor den landbouw. Plannen voor de Nederl. Spoorwegen. Electrificatie en uitbreiding materieel. 61 geredden van de Tajandoen te Plymouth. Klachten en wenschen. Organ isatiebeschikking bodemproductie, 11 productiecommlssarissen benoemd. MOTORBOOT ..HUNZE 8" BIJ URK GESTRAND. TWEEDE BLAD Aan de Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer over het ontwerp van wet houdende wettelijke regelen inzake kin derbijslagverzekering is het volgende ontleend: Dat voor de z.g.n. kleine zelf- standigen eveneens een voorzie- ning gewenscht zou zijn, is ook het gevoelen van den minister. In verband met de moeilijkheden, welke met de opneming van de kleine zelfstan- digen in de verplichte verzekeringen samenhangen, is hij voornemens de in stalling te bevorderen van eer. staatscom- missie ter bestudeering van dit vraagstuk De voorgestelde regeling beoogt, voor de grootere gezinnen meer financieele ruimte te scheppen ten bate van de opvoeding en ont- wikkehng der betreffende kinde- rer Zij heeft niet ten doel de bevordering der progenituur. Dat de regeling desniet- temin toeh dat effect zal hebben, is, gelet op de ervaring, in het buitenland met de toepassing van kinderbijslagen opgedaan, zelfs bij uitkeeringen, beginnende vanaf het eerste kind, niet zeer waarschijnlijk. Voor de vrees van bedenkelijke gevolgen uit sociaal oogpunt ziet de minister dan ook weinig aanleiding. Volgens de regeling van het ontwerp worden de kosten van de kinderbijslagen over alle bedrijven gezamenlijk omgesla- gen. Hiervan en zelfs van een bedrijfsge- wijzen omslag zou moeten worden afge- zien, indien men wil voorkomen, dat on- dernemingen, waar weinig arbeiders met groote gezinnen werkzaam zijn, belast worden met een bijdrage, welke ten goede zal komen aan ondernemingen, die meer arbeiders met groote gezinnen te werk stellen. Het is echter duidelijk. dat, indien de individueele werkgevers belast zouden worden met het geven van kinderbijsla gen aan de in hun dienst zijnde arbeiders, ongewenschte gevolgen zouden ontstaan'. De arbeiders met groote gezinnen zouden alsdan gevaar loopen uit het bedrjjf te worden geweerd. Bij de voorgestelde regeling wordt dit gevaar ontgaan en is het voor den individueelen werkgever van geen belang, of en hoeveel arbeiders, die aanspraak op km- de-bijslag kunnen maken, in zijn dienst werkzaam zijn. Het ligt in de bedoeling, de kinderbij slagverzekering en de ziekteverzekering zooveel mogelijk door dezelfde bedrijfs- vereenigingen te doen uitvoeren. Vrij al- gemeen is echter het gevoelen, dat eenige beperking van het aantal bestaande be- drijfsvereenigingen aan de uitvoering der verzekering ten goede zou komen. Het ontwerp-kinderbijslagwet houdt met de mogelijkheid van een dergelijke beperking reeds rekening. De ziektewet is op dit punt nog niet aangepast, doch zoo- als de minister bij de behandeling in de Tweede Kamer van de begrooting van zijn departement voor het jaar 1940 heeft me- degedeeld, stelt hij zich voor, die aanpas- sing te bevorderen. Inschakeling van de bedrijfsraden als uitvoeringsorganen acht de minister in de gegeven omstandigheden niet in het be lang van de gewenschte unificatie der sociale verzekering, noch ook bevorder- lijk voor de richtige ontwikkeling van de bedrijfsraden overenkomstig hun eigen- lijke taak. Bij het in studie nemen door de in te stellen staatscommissie van 't vraag stuk van de zgn. zelfstandigen in de ver plichte verzekeringen zal mede de uit breiding van de kinderbijslagverzekering tot deze categorie personen onder de oogen kunnen worden gezien. Voorshands wil het den minister voor komen, dat de inschakeling van het msti- tuut der collectieve contractanten niet wel mogelijk is zonder ongewenschte gevolgen te riskeeren. De minister van economische za- ken deelt mede, dat gedurende het tijdvak van Maandag 11 Dec. a.s. tot en met Vrij dag 29 Dec. a.s. de met „6" genummerde bon der rijksdistri- butiekaart recht geeft op het koo- pen van een kilogram suiker. Tegen Hootdpijn, Kiespijn, Migraine De echte zijn niet rond, maar hartvormlg. Op een persconferentie bij de N.V. Neder landsche Spoorwegen heeft ir. W. Hupkes. naar aanleiding van de uitwerking der plan nen betreffende de electrificatie van het Gooi, een gedetailieerde beschouwing gege ven over de ontwikkeling van het bedrijt, zooals de directie zich deze in de toekomst denkt. Met de electrificatie van het spoor- wegnet zal ook in dezen tijd en in de toe komst worden voortgegaan. De baanvakken Amsterdam—Ame'sfoort, UtrechtHilver sum en BlauwkapelAmersfoort zullen worden geelectrificeerd, in totaal een af- stand van 77,5 k.m., betreffende een dubbei- sporig baanvak. Door deze electrificatie van het Gooi zal in totaal 595,5 k.m. zijn geelectrificeerd. De kosten becijferde de heer Hupkes op ongeveer f 28 millioen. Besloten is het rollend materiaal aanmer- kelijk te vernieuwen en uit te breiden. De oude electrische treinen, die in het Westen van het land dienst doen, zullen worden omgebouwd, waardoor de snelheid zal kun nen worden opgevoerd tot 125 k.m. per uur, eventueel nog hooger, indien het noodig mocht blijken, want het lig: in de bedoeling in de toekomst de maximum-snelheid op te voeren tot 160 k.m. per uur. Bovendien zullen worden aangeschaft 25 vijf-wagen treinen, 15 twee-wagen treinen, die zoo geschikt zijn voor de critieke mo' menten, de bekende spitsuren, waarin te vens een goede bagageruimte aanwezig zal zijn, 29 tweewagentreinen, welke thans dienst doen op het middennet zullen worden omgebouwd in drie-wagentreiren, waarbi een derdeklassewagen zal worden inge- bouwd, 37 drie-wagentreinen zullen worden omgebouwd, waarbii een derdeklassewagen zal worden bijgebouwd, zoodat een vier- wagentrein daarvoor in de plaats is geko men. Tenslotte ligt het in de bedoeling eenige electrische locomotieven aan te schaffen, waardoor het mogelijk zal zijn de inter nationale treinen, die thans met stoomtractie niet snel genoeg op gang kunnen komen en een belemmering vormen voor den nations len treinenloop. sneller door het land te brengen. De voordeelen De verschillende maatregelen, welke thans worden getroffen in verband met de ver- dere moderniseering van het spoorwegbe drijf, speciaal de verdere uitbreiding van de electrificatie zuilen de volgende voordeelen opleveren: 1. Hoogere ontvangsten door het kunnen in voeren van een frequenten dienst met groote snelheden. Overeenkomstig de vroeger opgedane ervaringen wordt van deze electrificatie een vermeerde- ring van het aantal reizigers met ruim 15 pCt. verwacht. 2. Vermindering van tractiekosten, welke voor electrische tractie belangrijk min der zijn dan voor stoomtractie. Op een net, waar meer dan vijftien treinen per dag loopen. is de electrische tractie goedkooper gebleken, dan de stoom tractie. 3 Van deze nieuwe electrificatie wordt voor de N. S. een verbetering van de winst- en verliesrekening van ruim t 1.000.000 verwacht. Tenslotte zal de rest van het land even eens kunnen profiteeren van de verschillen- de verbeteringen, welke worden ingevoerd. Het dieselmaterieel dat in het Gooi vrij komt. kan dan gebruikt worden op andere trajecten, zoodat daar eveneens in een drin- gende behoefte en aan veler wenschen zal kunnen worden voldaan. De overlevenden van de „Tajandoen" die zeer vermoeid waren, zijn door een ambulance-auto 50 kilometer vervoerd naar de dichtstbijzijnde stad, Plymouth. Zij zijn 61 in getal, waaronder veertien passagiers, inc. drie vrouwen en twee kin deren. Een der geredden verklaarde, dat zij drie uur lang in de reddingsbooten ge- weest waren, alvorens zij gered werden door een Italiaansch schip, welke beman- ning hen zeer vriendelijk behandeld had, alvorens hen over te geven aan het s.s. „Louis Scheid". Het verhaal van een passagier. De 19-jarige student F. B. Nyon, die uit den Haag naar Batavia terugkeerde, ver telde dat de meeste passagiers nog sliepen toen de ontploffing plaats vond. Hijzelf was toevallig wakker geweest, doch had geen waarschuwing van tevoren gehoord. Hij had .evenmin als een van de andere opvarenden, een duikboot gezien. Op het oogenblik van de ramp stond ei een zware zee, doch de meeste opvarenden waren spoedig aan dek. Twee reddingbooten werden tengevolge van de ruwe zee kapot geslagen, toen zij werden neergelaten. Toen men aan dek kwam, sloegen de vlammen reeds naar buiten en vooral mid- scheeps laaide het vuur weldra hoog op. Ruim een half uur, nadat men van boord was, zonk het schip, nadat het door de vlammen op sommige plaatsen als een stuk papier was ineengeschrommeld. De stranding van de „Louis Scheid" had de geredden veel minder aangegrepen Het schijnt, dat het Belgische schip lang- zaam over den grond begon te schuren en zonder schok vastliep, zoodat velen aan boord van de stranding zePs niets gemerkt hadden en pas na eenigen tijd vernamen, dat het schip vast zat. De heer Nyon sprak nog steeds over de ondergang van de „Tajandoen" als zou dit schip getorpedeerd zijn, hoewel niemand een duikboot had waargenomen. Vergele- ken bij het beleefde aan ooord van dit schip vond hij de redding van boord van de Louis Scheid" eigenlijk maar kinder- werk. „Een uitstekend geoutilleerde reddmg- boot haalde ons van boord en we maakten een korten tocht over een bewogen zee. waarbij de boot danig heen en weer werd geworpen ,maar dat was alles." De minister van economische zaken heeft bepaald, dat het aan gebruiks- gerechtigden verboden is hun als zooda- nig ter beschikking staanden cultuur- grond braak te laten liggen of voor bo- demcultuur ongeschikt te maken, tenzij een en ander geschiedt ten behoeve van de uitvoering van een cultuurtechnisch werk of door het zetten van gebouwen of getimmerten of door vervening. Voorts is het den gebruiksgerechtigden verboden na 1 Januari 1940 blauwmaan- zaad, mosterdzaad, karwijzaad, vlas, uien, suikerbietenzaad, voederbietenzaad, sluitkoolzaad, radijszaad en spinaziezaad anders dan krachtens vergunning te zaaien, te poten of gezaaid of gepoot op zijn grond te hebben, tenzij dit laatste geschiedt als gevolg van zaaien of poten v6or 1 Januari 1940. Ook is het verboden: 1. haver te zaaien of gezaaid te hebben op een grooter ge- deelte van den hem ter beschik king staanden grond dan in 1939 met haver was beteeld; 2. haver te zaaien of gezaaid te hebben op meer dan een vijfde #gedeelte van den hem ter be schikking staanden grond, voor- zoover deze tot bouwland is bestemd. Het is bovendien verboden grond te ontginnen anders dan krachtens en overeenkomstig een door den productie commissaris voor de ontginningsgronden goedgekeurd plan. Verder is het verboden op bouwland grasland aan te leggen anders dan krach tens vergunning. Deze wordt slechts ge- geven, indien een gelijke oppervlakte kunstweide of blijvend grasland is ge- scheurd en voor bouwland geschikt gemaakt. Bosschen en andere houtopstanden mo- gen slechts worden geveld of gerooid krachtens vergunning. Onder gebruikgerechtigde wordt ver- staan hij, die krachtens persoonlijk of zakelijk recht grond mag gebruiken, Onder cultuurgrond wordt verstaan wei- land en grond, welke in 1939 bedrijfsma- tig gebruikt is voor den verbouw van land- en tuinbouwgewassen. (Van onzen parlementairen verslaggev Negen sprekers hebben vandaag nog het woord gevoerd over de defensiebe- grooting van 1940. De meeste sprekers drongen aan op het betrachten van de grootste zuinigheid en verschillende spre kers bepleitten een regeling voor den terugkeer van gedemobiliseerden in hun burgerlijke betrekking. De heer Tila- n u s (c.h.) bracht hulde aan den voor- ganger van dezen minister, dr. J. J. C. v. Dijk, voor diens prachtige voorbereidende werk en wees o. m. op de zware finan cieele consequenties van het aanschaffen van slagschepen. Ook de heer van Poll (r.k.) was van oordeel, dat de geldelijke gevolgen nauwkeurig moeten worden na- gegaan en wees er op, dat hij niet a priori tegen slagkruisers of slagschepen was. Positiever uitte zich zijn fractiegenoot Ruys de Beerenbrouck, die een pleidooi hield voor een krachtige, even- wichtige vloot, met als kern zware artil- lerieschepen; indien de financien dit toe- laten, zullen dit slagkruisers kunnen zijn. Een derde r.k. spreker, de heer B a j e t- t o sloot zich te dien aanzien bij de woor- den van den heer van Poll aan. De sociaal-democratische spreker, de heer Suurhoff bepleitte de recrutee- ring van reserve-officieren, uit de daartoe geschikt gebleken dienstplichtigen. Voorts uitte hij den wensch, dat er een korting zou worden toegeoast op de mo- bilisatietoelagen van de beroeps- en reserve-officieren, daar ieder een offer behoort te brengen. Uitvoerig zette de heer van Houten (c.d.u.) het princi- pieel afwijzende standpunt van zijn partij ten aanzien van den oorlog en de lands- verdediging uiteen. Mr. van der Goes van Naters (s.d.a.p.) waarschuwde o. m. tegen nationaal-socialistische en andere verdeeldheid-brengende invloeden in het leger. Deze spreker bepleitte o. m. uitbreiding van het O. en O.-werk in den geest van opvoeding van het leger tot een volksleger. De laatste sprekers waren de heeren Kersten (staatk. geref.), die voor de veldpredikers een soepeler regeling wenschte, en de heer W ij n k o o p (comm.) die het woord voerde nadat zijn fractiegenoot de heer d e V i s s e r een door de c.d.u. ondersteunde motie had ingediend, waarbij de kamer aan den mi nister vraagt een commissie in te stellen om de klachten van de zijde van de oud- gepensionneerden, oud-marine-werklie- den, mobilisatieslachtoffers, gepaspor- teerde marinemannen en militaire we- duwen te onderzoeken. Voorts werden door de verschillende sprekers vele wenschen geuit op detail- punten. Dinsdagmiddag zal minister Dijxhoorn de sprekers beantwoorden. SPOEDCURSUSSEN IN E.H.B.O. Een waarschuwing. De heeren dr. H. K. Offerhaus, hoofdcom- missaris van het ziekenhuiswezen van het Ned. Roode Kruis, dr. P. H. van Roojen, se cretaris Kon. Nat. Bond voor Reddingswe- zen en E.H.B.O. „Het Oranje Kruis", arts J. E. Feiser, directeur gemeentelijke genees- kundige en gezondheidsdienst te Rotterdam en dr. P. W. L. Penris, voorzitter Ned. Ver. „Eerste Hulp Bij Ongelukken" verzoeken opneming van het volgende: „Nadat na langen tijd van voorbereiding en met \eel inspanning door onderlinge samenwerkig van verschillende groote vereenigingen, ein- delijk een eenheidsdiploma en een een- heidsopleiding regel is geworden zien wij thans weer op verschillende plaatsen van ons land allerlei z.g.n. verkorte en spoed- cursussen ontstaan. Vele daarvan worden zelfs niet meer door artsen gegeven. Niet alleen, dat hierdoor de met moeite verkre- gen eenheid weder dreigt te worden ver- stoord, ook hebben deze cursussen het groote bezwaar, dat de „opgeleiden" in den waan verkeeren nu ook werkelijk eerste hulp aan zwaar getroffenen te kunnen ver- leenen. Men zij er zich echter van bewust, dat het verleenen van eerste hulp aan ern- stig gewonden een grondige opleiding en jarenlange oefening vereischt. De in een spoedcursus opgeleiden dienen zich te beperken tot het verbinden van lichte verwondingen en de maatregelen, die moeten worden genomen bij direct levens- gevaar. In het belang van een goede hulp-verlee ning meenen de inzenders nog eens met na- druk tegen het geven van verkorte en spoedcursussen te moeten waarschuwen. GOED NIEUWS VOOR DE KAMPEERDERS. N.K.C. gaat over in den A.N.W.B Door samenwerking van de besturen van den Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. en de Ned. Kampeerkaarten Centrale is beslo ten tot een reorganisatie van laatstgenoemd lichaam, hetgeen een groot belang voor de kampeerders zal beteekenen. De Ned. Kampeerkaarten Centrale zal met ingang van 1 Januari 1940 met behoud van eigen naam overgaan in den A.N.W.B. De kampeerceiangen zullen in de toekomst be- hartigd worden door een Raad van Beheer, waarin naast de A.N.W.B. ook de Alg. Ned. Kampeer Vereeniging en de Ned. Toeristen- kampeer Club vertegenwoordigd zullen zijn en waarin ook de tegenwoordige leden van den Raad van Toezicht zulien overgaan. Als onmiddellijk gevolg van deze reorga nisatie zal de prijs van de persoonlijke kam peerkaarten tot op de helft worden terugge- bracht en niet meer dan f 0.25 kosten. De kampeerders zijn door dezen gang van zaken ten zeerste gebaat. De prijs van htm kampeerkaart wordt belangrijk verlaae.d, terwijl het dienstbetoon geheel hetzelfde zal blijven. Het vertrouwen, dat de A.N.W.B. geniet bij de autoriteiten en de aangename relaties tusschen eerstgenoemde en de Ver eeniging van Ned. Gemeenten, waarborgen ook in de toekomst een krachtige beharti- ging van de belangen van het k-.mpeer- leven, dat slechts gebaat kan zijn door de leiding van de grootste Nederlandsche toe- ristische organisatie, den A.N.W.B. Dit laatste is vooral van belang in ver band met den te verwachten groei van het kampeerleven in het komende seizoen, ten gevolge van het gedwongen verblijf in eigen land. Onder de gecombineerde zorgen van N.K.C. en A.N.W.B. gaan onze tienduizenden kampeerders een goed jaar tegemoet. KNOEIERIJEN MET TRIPTIEKEN? Inval in kantoorgebouw. Gisteren heeft de Amsterdamsche politie een inval gedaan in een kantoorgebouw aan de stille zijde van het Rokin, waarin een verzekeringmaatschappij is gevestigd. Deze maatschappij sluit o.a. verzekerin gen af voor houders van triptieken, welke door de verschillende verkeersbonden in ons land worden verstrekt. De justitie heeft nu het vermoeden, dat een beambte van deze verzekeringmaat schappij, een zekere K., met deze triptieken heeft geknoeid, waardoor nu en dan auto's met vervalschte papieren uit het buitenland naar Nederland zouden zijn ingevoerd. Hier door zouden de invoerrechten op groote schaal zijn ontdoken. MEDEDEELING AAN DETAILLISTEN. De minister van economische zaken deelt mede, dat de opplakvellen met bonnen no. 7 (voor suiker) van 11 tot en met 15 Decem ber en opplakvellen met bonnen no. 3. (voor erwten) in de daaropvolgende week, derhalve van 18 tot en met 22 December 1939, door detaillisten moeten worden inge- leverd. Verschenen is een beschikking van den mi nister van economische zaken, welke den naam draagt „Organisatiebeschikking bodem productie". Deze beslissing bepaalt, dat voor den akker- en weidebouw elf productiecommis- sarissen worden benoemd, voor elke provin- cie £en. Voor den tuinbouw en de ooftteelt zal 6en, voor de ontginningsgronden zal 6en, en voor den boschbouw en de houtteelt zal e£n productiecommissaris worden benoemd. Zij hebben tot taak onder de aanwijzingen van den regeeringscommissaris voor de bodemproductie voorschriften van hooger- hand uit te voeren, vergunningen en ont- heffingen te verleenen en nadere voorschrif ten te geven. Iedere productiecommissaris wordt terztfde gestaan door eene commissie van bijstand, waarin vertegenwoordigers van de organisaties zitting hebben. Van de vergunningen, ontheffingen en voorschriften van de productiecommissaris- sen staat beroep op den minister open. ONZE POSTVLUCHTEN. Op de uitreis bereikten de ,,Oehoe" Rangoon en de „Emoe" Alexandria. Op de thuisreis landden de ..Reiger" te Alexandria en de „Gier" te Rangoon. DRUKKERIJ TE AMSTELVEEN UITGEBRAND. Gisteravond is door onbekende oorzaak brand uitgebroken in de reclame- en handelsdrukkerij van den heer J. L. de Kruif, gelegen aan den Amsterdamschen weg te Amstelveen. Het uit tien personen bestaande perso- neel had om vijf uur de drukkerij verla- ten. Omwonenden bemerkten, dat er brand was ontstaan en waarschuwden onmiddellijk brandweer en politie. De brandweer was spoedig met twee motor- spuiten ter plaatse. Zij gaf met vijf stra- len water, doch kon niet verhinderen, dat de geheele drukkerij uitbrandde en alle machines werden verwoest. De schade is zeer aanzienlijk. De drukkerij was onder- gebracht in een oude boerderij, die tot dit doel werd verbouwd. DE HEERSCHENDE GEVAREN TER ZEE. Commissie van advies. De minister van Waterstaat heeft een commissie ingesteld, aan welke wordt opge- dragen op korten termijn van advies te die nen omtrent de vraag of, en zoo ja, extra maatregelen in deze bijzondere tijdsomstan- digheden getroffen zouden kunnen worden ter verhooging van de veiligheid van sche- pen en hun opvarenden in verband met de heerschende gevaren ter zee. Tot voorztttei dezer commissie is be noemd de heer P. S. van't Haaff, inspecteur- generaal voor de scheepvaart. SUIKERVERVOERBILJETTEN BLIJVEN NOODIG. Wijvernemen van officieele zijde dat de handelaren in suiker van meening zijn dat bij vervoer van suiker, waartoe een geleidebiljet wordt gebezigd als bedoeld in artikel 8 van de suikerdistributiebe- schikking 1939 II, geen document meer noodig is, vereischt krachtens de suiker- ket 1924 (Staatsblad no. 425) of het crisis-suikerbesluit 1933. De aandacht van belanghebbenden wordt er op gevestigd, dat deze meening echter onjuist is, aangezien deze geleide- biljetten worden gevorderd buiten die, welke noodig zijn ingevolge de suikerwet 1924 of het crisis-suikerbesluit 1933. Belanghebbenden loopen derhalve de kans, dat procesverbaal tegen hen wordt opgemaakt wegens het vervoeren of voor- handen hebben van suiker, die niet is gedekt door een geldig document, afge- geven overeenkomstig de suikerwet 1924 (staatsblad 425) en het crisissuikerbesluit 1933 en volgens de terzake bestaande regelen verkrijgbaar bij de kantoren van de ontvangers van de invoerrechten en accijnzen. De bovendien krachtens de suiker- distributiebeschikking 1939 II vereischte geleidebiljetten maken deel uit van toe- wijzingsformulieren, welke door de Ne derlandsche meelcentrale te 's-Graven- hage, het centraal distributiekantoor te 's-Gravenhage, of de plaatselijke distri- butiebureaux, volgens in genoemde beschikking gestelde regelen worden verstrekt. WEER OPLAGE VAN DE „MISTHOORN" IN BESLAG GENOMEN. De Haagsche politie heeft gisteren de geheele oplage van het anti-semietische blad „De misthoorn" bij een drukkerij in de Wagenstraat in beslag genomen. De oplage bestond uit 500 exemplaren. Ook matrijzen en stypen zijn in beslag genomen. De inhoud van het blad was gelijk aan dien van de exemplaren die de politie verleden week in beslag nam. Er zal proces-verbaal worden opge maakt. Vannacht om ongeveer vier uur is, tijdens een hevig storm weer, de motorboot „Hunze 8' van de Hunze-maatschappij Groningen, gestrand op de „Vormt", een zandplaat bij Urk. Daar er geen gevaar aanwezig is, blijven de drie opvarenden voorloopig op het schip. Een sleepboot van de firma Hoekman op Urk, de Albert 2'", is ter assistentie aanwe zig. Men zal trachten het schip, dat geladen is met stukgoederen. te lossen. POSTZEGELS EN BRIEFKAARTEN „VOOR HET KIND". De centrale propaganda-commissie constateert met voldoening, dat de ver- koop der postzegels en briefkaarten „voor het kind" een zeer bevredigend verloop heeft. Over het algemeen zijn de omzetten in de eerste week niet achtergebleven bij die van verleden jaar. Men verwacht, dat, behoudens onvoorziene omstandig heden de huidige actie wederom een groot succes zal worden. Boven verwachting is de omzet van de prentbriefkaarten, zoodat nog niet aan alle aanvragen kon worden voldaan, daar men bij het aanmaken van de oplaag niet had durven hopen, op een zoo groote aanvraag. Dank zij herdruk zal binnen- kort weer voldoende voorradig zijn. Zaterdag 9 December a.s. verschijnt in de dagbladen de groote prijsvraag „voor het kind", waarvan de oplossingen moeten zijn geschreven op een briefkaart, gefran- keerd met 2 kinderzegels van 5 (8) ct. H. K. H. Prinses Juliana stelde hiervoor den hoofdprijs welwillend beschikbaart. Voorts zullen er zijn 10 radiotoestellen uit de schitterende nieuwe serie van Phi lips en eenige honderden Oudejaarspak- ketten, vol verrassingen. Het is te hopen, dat evenals verleden jaar het aantal inzenders 'wederom de 100.000 zal overschrijden. Boternoteering Kopenhagen. - De offi cieele Deensche boternoteering bedroeg gis teren 250 kronen is 91 cent. Geredden der ..Tajandoen" Dinsdag in ons land. - De Stoomvaartmaatschappjj „Ne- derland" deelt mede, dat de passagiers en de geredde leden van de bemanning van de .Tajandoen" in goeden welstand in Plymouth verblijven en dat, indien alles verloopt, zoo als wordt verwacht, de geredde leden der bemanning Dinsdag a.s. in ons land terug zullen keeren. De reis zal gaan via Calais en Brussel. Ook de passagiers kunnen desge- wenscht van deze gelegenheid gebruik maken of per vliegtuig naar Nederland terug- keeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6