Mijnhardtjes
Defensie-begrootirig in de Tweede Kamer.
GEMENGD NIEUWS.
Kinderbijslagverzekering.
Minister verdedigt het
ontwerp.
1 k.g. suiker op bon 6.
PARLEMEMT^
Wettelijke regeling tot het behouden
burger-betrekkingen gevraagd.
van
Bodemproductiebeschikking 1939.
<£epalingen voor den
landbouw.
Plannen voor de Nederl.
Spoorwegen.
Electrificatie en uitbreiding
materieel.
61 geredden van de
Tajandoen te
Plymouth.
Klachten en wenschen.
Organ isatiebeschikking
bodemproductie,
11 productiecommlssarissen
benoemd.
MOTORBOOT ..HUNZE 8" BIJ URK
GESTRAND.
TWEEDE BLAD
Aan de Memorie van Antwoord aan de
Eerste Kamer over het ontwerp van wet
houdende wettelijke regelen inzake kin
derbijslagverzekering is het volgende
ontleend:
Dat voor de z.g.n. kleine zelf-
standigen eveneens een voorzie-
ning gewenscht zou zijn, is ook
het gevoelen van den minister.
In verband met de moeilijkheden, welke
met de opneming van de kleine zelfstan-
digen in de verplichte verzekeringen
samenhangen, is hij voornemens de in
stalling te bevorderen van eer. staatscom-
missie ter bestudeering van dit vraagstuk
De voorgestelde regeling beoogt,
voor de grootere gezinnen meer
financieele ruimte te scheppen ten
bate van de opvoeding en ont-
wikkehng der betreffende kinde-
rer
Zij heeft niet ten doel de bevordering
der progenituur. Dat de regeling desniet-
temin toeh dat effect zal hebben, is, gelet
op de ervaring, in het buitenland met de
toepassing van kinderbijslagen opgedaan,
zelfs bij uitkeeringen, beginnende vanaf
het eerste kind, niet zeer waarschijnlijk.
Voor de vrees van bedenkelijke gevolgen
uit sociaal oogpunt ziet de minister dan
ook weinig aanleiding.
Volgens de regeling van het ontwerp
worden de kosten van de kinderbijslagen
over alle bedrijven gezamenlijk omgesla-
gen. Hiervan en zelfs van een bedrijfsge-
wijzen omslag zou moeten worden afge-
zien, indien men wil voorkomen, dat on-
dernemingen, waar weinig arbeiders met
groote gezinnen werkzaam zijn, belast
worden met een bijdrage, welke ten goede
zal komen aan ondernemingen, die meer
arbeiders met groote gezinnen te werk
stellen. Het is echter duidelijk. dat, indien
de individueele werkgevers belast zouden
worden met het geven van kinderbijsla
gen aan de in hun dienst zijnde arbeiders,
ongewenschte gevolgen zouden ontstaan'.
De arbeiders met groote gezinnen zouden
alsdan gevaar loopen uit het bedrjjf te
worden geweerd.
Bij de voorgestelde regeling
wordt dit gevaar ontgaan en is het
voor den individueelen werkgever
van geen belang, of en hoeveel
arbeiders, die aanspraak op km-
de-bijslag kunnen maken, in zijn
dienst werkzaam zijn.
Het ligt in de bedoeling, de kinderbij
slagverzekering en de ziekteverzekering
zooveel mogelijk door dezelfde bedrijfs-
vereenigingen te doen uitvoeren. Vrij al-
gemeen is echter het gevoelen, dat eenige
beperking van het aantal bestaande be-
drijfsvereenigingen aan de uitvoering der
verzekering ten goede zou komen.
Het ontwerp-kinderbijslagwet houdt
met de mogelijkheid van een dergelijke
beperking reeds rekening. De ziektewet is
op dit punt nog niet aangepast, doch zoo-
als de minister bij de behandeling in de
Tweede Kamer van de begrooting van zijn
departement voor het jaar 1940 heeft me-
degedeeld, stelt hij zich voor, die aanpas-
sing te bevorderen.
Inschakeling van de bedrijfsraden als
uitvoeringsorganen acht de minister in de
gegeven omstandigheden niet in het be
lang van de gewenschte unificatie der
sociale verzekering, noch ook bevorder-
lijk voor de richtige ontwikkeling van de
bedrijfsraden overenkomstig hun eigen-
lijke taak. Bij het in studie nemen door de
in te stellen staatscommissie van 't vraag
stuk van de zgn. zelfstandigen in de ver
plichte verzekeringen zal mede de uit
breiding van de kinderbijslagverzekering
tot deze categorie personen onder de
oogen kunnen worden gezien.
Voorshands wil het den minister voor
komen, dat de inschakeling van het msti-
tuut der collectieve contractanten niet wel
mogelijk is zonder ongewenschte gevolgen
te riskeeren.
De minister van economische za-
ken deelt mede, dat gedurende het
tijdvak van Maandag 11 Dec. a.s. tot
en met Vrij dag 29 Dec. a.s. de met
„6" genummerde bon der rijksdistri-
butiekaart recht geeft op het koo-
pen van een kilogram suiker.
Tegen Hootdpijn, Kiespijn, Migraine
De echte zijn niet rond, maar hartvormlg.
Op een persconferentie bij de N.V. Neder
landsche Spoorwegen heeft ir. W. Hupkes.
naar aanleiding van de uitwerking der plan
nen betreffende de electrificatie van het
Gooi, een gedetailieerde beschouwing gege
ven over de ontwikkeling van het bedrijt,
zooals de directie zich deze in de toekomst
denkt. Met de electrificatie van het spoor-
wegnet zal ook in dezen tijd en in de toe
komst worden voortgegaan. De baanvakken
Amsterdam—Ame'sfoort, UtrechtHilver
sum en BlauwkapelAmersfoort zullen
worden geelectrificeerd, in totaal een af-
stand van 77,5 k.m., betreffende een dubbei-
sporig baanvak. Door deze electrificatie
van het Gooi zal in totaal 595,5 k.m. zijn
geelectrificeerd. De kosten becijferde de
heer Hupkes op ongeveer f 28 millioen.
Besloten is het rollend materiaal aanmer-
kelijk te vernieuwen en uit te breiden. De
oude electrische treinen, die in het Westen
van het land dienst doen, zullen worden
omgebouwd, waardoor de snelheid zal kun
nen worden opgevoerd tot 125 k.m. per uur,
eventueel nog hooger, indien het noodig
mocht blijken, want het lig: in de bedoeling
in de toekomst de maximum-snelheid op te
voeren tot 160 k.m. per uur.
Bovendien zullen worden aangeschaft 25
vijf-wagen treinen, 15 twee-wagen treinen,
die zoo geschikt zijn voor de critieke mo'
menten, de bekende spitsuren, waarin te
vens een goede bagageruimte aanwezig zal
zijn, 29 tweewagentreinen, welke thans
dienst doen op het middennet zullen worden
omgebouwd in drie-wagentreiren, waarbi
een derdeklassewagen zal worden inge-
bouwd, 37 drie-wagentreinen zullen worden
omgebouwd, waarbii een derdeklassewagen
zal worden bijgebouwd, zoodat een vier-
wagentrein daarvoor in de plaats is geko
men.
Tenslotte ligt het in de bedoeling eenige
electrische locomotieven aan te schaffen,
waardoor het mogelijk zal zijn de inter
nationale treinen, die thans met stoomtractie
niet snel genoeg op gang kunnen komen en
een belemmering vormen voor den nations
len treinenloop. sneller door het land te
brengen.
De voordeelen
De verschillende maatregelen, welke thans
worden getroffen in verband met de ver-
dere moderniseering van het spoorwegbe
drijf, speciaal de verdere uitbreiding van de
electrificatie zuilen de volgende voordeelen
opleveren:
1. Hoogere ontvangsten door het kunnen
in voeren van een frequenten dienst
met groote snelheden. Overeenkomstig
de vroeger opgedane ervaringen wordt
van deze electrificatie een vermeerde-
ring van het aantal reizigers met ruim
15 pCt. verwacht.
2. Vermindering van tractiekosten, welke
voor electrische tractie belangrijk min
der zijn dan voor stoomtractie. Op een
net, waar meer dan vijftien treinen per
dag loopen. is de electrische tractie
goedkooper gebleken, dan de stoom
tractie.
3 Van deze nieuwe electrificatie wordt
voor de N. S. een verbetering van de
winst- en verliesrekening van ruim
t 1.000.000 verwacht.
Tenslotte zal de rest van het land even
eens kunnen profiteeren van de verschillen-
de verbeteringen, welke worden ingevoerd.
Het dieselmaterieel dat in het Gooi vrij
komt. kan dan gebruikt worden op andere
trajecten, zoodat daar eveneens in een drin-
gende behoefte en aan veler wenschen zal
kunnen worden voldaan.
De overlevenden van de „Tajandoen"
die zeer vermoeid waren, zijn door een
ambulance-auto 50 kilometer vervoerd
naar de dichtstbijzijnde stad, Plymouth.
Zij zijn 61 in getal, waaronder veertien
passagiers, inc. drie vrouwen en twee kin
deren. Een der geredden verklaarde, dat
zij drie uur lang in de reddingsbooten ge-
weest waren, alvorens zij gered werden
door een Italiaansch schip, welke beman-
ning hen zeer vriendelijk behandeld had,
alvorens hen over te geven aan het s.s.
„Louis Scheid".
Het verhaal van een passagier.
De 19-jarige student F. B. Nyon, die uit
den Haag naar Batavia terugkeerde, ver
telde dat de meeste passagiers nog sliepen
toen de ontploffing plaats vond. Hijzelf was
toevallig wakker geweest, doch had geen
waarschuwing van tevoren gehoord.
Hij had .evenmin als een van de andere
opvarenden, een duikboot gezien. Op het
oogenblik van de ramp stond ei een zware
zee, doch de meeste opvarenden waren
spoedig aan dek. Twee reddingbooten
werden tengevolge van de ruwe zee kapot
geslagen, toen zij werden neergelaten.
Toen men aan dek kwam, sloegen de
vlammen reeds naar buiten en vooral mid-
scheeps laaide het vuur weldra hoog op.
Ruim een half uur, nadat men van boord
was, zonk het schip, nadat het door de
vlammen op sommige plaatsen als een stuk
papier was ineengeschrommeld.
De stranding van de „Louis Scheid"
had de geredden veel minder aangegrepen
Het schijnt, dat het Belgische schip lang-
zaam over den grond begon te schuren en
zonder schok vastliep, zoodat velen aan
boord van de stranding zePs niets gemerkt
hadden en pas na eenigen tijd vernamen,
dat het schip vast zat.
De heer Nyon sprak nog steeds over de
ondergang van de „Tajandoen" als zou dit
schip getorpedeerd zijn, hoewel niemand
een duikboot had waargenomen. Vergele-
ken bij het beleefde aan ooord van dit
schip vond hij de redding van boord van
de Louis Scheid" eigenlijk maar kinder-
werk.
„Een uitstekend geoutilleerde reddmg-
boot haalde ons van boord en we maakten
een korten tocht over een bewogen zee.
waarbij de boot danig heen en weer werd
geworpen ,maar dat was alles."
De minister van economische zaken
heeft bepaald, dat het aan gebruiks-
gerechtigden verboden is hun als zooda-
nig ter beschikking staanden cultuur-
grond braak te laten liggen of voor bo-
demcultuur ongeschikt te maken, tenzij
een en ander geschiedt ten behoeve van
de uitvoering van een cultuurtechnisch
werk of door het zetten van gebouwen of
getimmerten of door vervening.
Voorts is het den gebruiksgerechtigden
verboden na 1 Januari 1940 blauwmaan-
zaad, mosterdzaad, karwijzaad, vlas,
uien, suikerbietenzaad, voederbietenzaad,
sluitkoolzaad, radijszaad en spinaziezaad
anders dan krachtens vergunning te
zaaien, te poten of gezaaid of gepoot op
zijn grond te hebben, tenzij dit laatste
geschiedt als gevolg van zaaien of poten
v6or 1 Januari 1940.
Ook is het verboden:
1. haver te zaaien of gezaaid
te hebben op een grooter ge-
deelte van den hem ter beschik
king staanden grond dan in 1939
met haver was beteeld;
2. haver te zaaien of gezaaid
te hebben op meer dan een vijfde
#gedeelte van den hem ter be
schikking staanden grond, voor-
zoover deze tot bouwland is
bestemd.
Het is bovendien verboden grond te
ontginnen anders dan krachtens en
overeenkomstig een door den productie
commissaris voor de ontginningsgronden
goedgekeurd plan.
Verder is het verboden op bouwland
grasland aan te leggen anders dan krach
tens vergunning. Deze wordt slechts ge-
geven, indien een gelijke oppervlakte
kunstweide of blijvend grasland is ge-
scheurd en voor bouwland geschikt
gemaakt.
Bosschen en andere houtopstanden mo-
gen slechts worden geveld of gerooid
krachtens vergunning.
Onder gebruikgerechtigde wordt ver-
staan hij, die krachtens persoonlijk of
zakelijk recht grond mag gebruiken,
Onder cultuurgrond wordt verstaan wei-
land en grond, welke in 1939 bedrijfsma-
tig gebruikt is voor den verbouw van
land- en tuinbouwgewassen.
(Van onzen parlementairen
verslaggev
Negen sprekers hebben vandaag nog
het woord gevoerd over de defensiebe-
grooting van 1940. De meeste sprekers
drongen aan op het betrachten van de
grootste zuinigheid en verschillende spre
kers bepleitten een regeling voor den
terugkeer van gedemobiliseerden in hun
burgerlijke betrekking. De heer Tila-
n u s (c.h.) bracht hulde aan den voor-
ganger van dezen minister, dr. J. J. C. v.
Dijk, voor diens prachtige voorbereidende
werk en wees o. m. op de zware finan
cieele consequenties van het aanschaffen
van slagschepen. Ook de heer van Poll
(r.k.) was van oordeel, dat de geldelijke
gevolgen nauwkeurig moeten worden na-
gegaan en wees er op, dat hij niet a priori
tegen slagkruisers of slagschepen was.
Positiever uitte zich zijn fractiegenoot
Ruys de Beerenbrouck, die een
pleidooi hield voor een krachtige, even-
wichtige vloot, met als kern zware artil-
lerieschepen; indien de financien dit toe-
laten, zullen dit slagkruisers kunnen zijn.
Een derde r.k. spreker, de heer B a j e t-
t o sloot zich te dien aanzien bij de woor-
den van den heer van Poll aan.
De sociaal-democratische spreker, de
heer Suurhoff bepleitte de recrutee-
ring van reserve-officieren, uit de daartoe
geschikt gebleken dienstplichtigen.
Voorts uitte hij den wensch, dat er een
korting zou worden toegeoast op de mo-
bilisatietoelagen van de beroeps- en
reserve-officieren, daar ieder een offer
behoort te brengen. Uitvoerig zette de
heer van Houten (c.d.u.) het princi-
pieel afwijzende standpunt van zijn partij
ten aanzien van den oorlog en de lands-
verdediging uiteen. Mr. van der Goes
van Naters (s.d.a.p.) waarschuwde
o. m. tegen nationaal-socialistische en
andere verdeeldheid-brengende invloeden
in het leger. Deze spreker bepleitte o. m.
uitbreiding van het O. en O.-werk in den
geest van opvoeding van het leger tot een
volksleger.
De laatste sprekers waren de heeren
Kersten (staatk. geref.), die voor de
veldpredikers een soepeler regeling
wenschte, en de heer W ij n k o o p
(comm.) die het woord voerde nadat zijn
fractiegenoot de heer d e V i s s e r een
door de c.d.u. ondersteunde motie had
ingediend, waarbij de kamer aan den mi
nister vraagt een commissie in te stellen
om de klachten van de zijde van de oud-
gepensionneerden, oud-marine-werklie-
den, mobilisatieslachtoffers, gepaspor-
teerde marinemannen en militaire we-
duwen te onderzoeken.
Voorts werden door de verschillende
sprekers vele wenschen geuit op detail-
punten.
Dinsdagmiddag zal minister Dijxhoorn
de sprekers beantwoorden.
SPOEDCURSUSSEN IN E.H.B.O.
Een waarschuwing.
De heeren dr. H. K. Offerhaus, hoofdcom-
missaris van het ziekenhuiswezen van het
Ned. Roode Kruis, dr. P. H. van Roojen, se
cretaris Kon. Nat. Bond voor Reddingswe-
zen en E.H.B.O. „Het Oranje Kruis", arts J.
E. Feiser, directeur gemeentelijke genees-
kundige en gezondheidsdienst te Rotterdam
en dr. P. W. L. Penris, voorzitter Ned. Ver.
„Eerste Hulp Bij Ongelukken" verzoeken
opneming van het volgende: „Nadat na
langen tijd van voorbereiding en met \eel
inspanning door onderlinge samenwerkig
van verschillende groote vereenigingen, ein-
delijk een eenheidsdiploma en een een-
heidsopleiding regel is geworden zien wij
thans weer op verschillende plaatsen van
ons land allerlei z.g.n. verkorte en spoed-
cursussen ontstaan. Vele daarvan worden
zelfs niet meer door artsen gegeven. Niet
alleen, dat hierdoor de met moeite verkre-
gen eenheid weder dreigt te worden ver-
stoord, ook hebben deze cursussen het
groote bezwaar, dat de „opgeleiden" in den
waan verkeeren nu ook werkelijk eerste
hulp aan zwaar getroffenen te kunnen ver-
leenen. Men zij er zich echter van bewust,
dat het verleenen van eerste hulp aan ern-
stig gewonden een grondige opleiding en
jarenlange oefening vereischt.
De in een spoedcursus opgeleiden dienen
zich te beperken tot het verbinden van
lichte verwondingen en de maatregelen, die
moeten worden genomen bij direct levens-
gevaar.
In het belang van een goede hulp-verlee
ning meenen de inzenders nog eens met na-
druk tegen het geven van verkorte en
spoedcursussen te moeten waarschuwen.
GOED NIEUWS VOOR DE
KAMPEERDERS.
N.K.C. gaat over in den A.N.W.B
Door samenwerking van de besturen van
den Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. en
de Ned. Kampeerkaarten Centrale is beslo
ten tot een reorganisatie van laatstgenoemd
lichaam, hetgeen een groot belang voor de
kampeerders zal beteekenen.
De Ned. Kampeerkaarten Centrale zal met
ingang van 1 Januari 1940 met behoud van
eigen naam overgaan in den A.N.W.B. De
kampeerceiangen zullen in de toekomst be-
hartigd worden door een Raad van Beheer,
waarin naast de A.N.W.B. ook de Alg. Ned.
Kampeer Vereeniging en de Ned. Toeristen-
kampeer Club vertegenwoordigd zullen zijn
en waarin ook de tegenwoordige leden van
den Raad van Toezicht zulien overgaan.
Als onmiddellijk gevolg van deze reorga
nisatie zal de prijs van de persoonlijke kam
peerkaarten tot op de helft worden terugge-
bracht en niet meer dan f 0.25 kosten.
De kampeerders zijn door dezen gang van
zaken ten zeerste gebaat. De prijs van htm
kampeerkaart wordt belangrijk verlaae.d,
terwijl het dienstbetoon geheel hetzelfde zal
blijven. Het vertrouwen, dat de A.N.W.B.
geniet bij de autoriteiten en de aangename
relaties tusschen eerstgenoemde en de Ver
eeniging van Ned. Gemeenten, waarborgen
ook in de toekomst een krachtige beharti-
ging van de belangen van het k-.mpeer-
leven, dat slechts gebaat kan zijn door de
leiding van de grootste Nederlandsche toe-
ristische organisatie, den A.N.W.B.
Dit laatste is vooral van belang in ver
band met den te verwachten groei van het
kampeerleven in het komende seizoen, ten
gevolge van het gedwongen verblijf in eigen
land. Onder de gecombineerde zorgen van
N.K.C. en A.N.W.B. gaan onze tienduizenden
kampeerders een goed jaar tegemoet.
KNOEIERIJEN MET TRIPTIEKEN?
Inval in kantoorgebouw.
Gisteren heeft de Amsterdamsche politie
een inval gedaan in een kantoorgebouw aan
de stille zijde van het Rokin, waarin een
verzekeringmaatschappij is gevestigd.
Deze maatschappij sluit o.a. verzekerin
gen af voor houders van triptieken, welke
door de verschillende verkeersbonden in
ons land worden verstrekt.
De justitie heeft nu het vermoeden, dat
een beambte van deze verzekeringmaat
schappij, een zekere K., met deze triptieken
heeft geknoeid, waardoor nu en dan auto's
met vervalschte papieren uit het buitenland
naar Nederland zouden zijn ingevoerd. Hier
door zouden de invoerrechten op groote
schaal zijn ontdoken.
MEDEDEELING AAN DETAILLISTEN.
De minister van economische zaken deelt
mede, dat de opplakvellen met bonnen no. 7
(voor suiker) van 11 tot en met 15 Decem
ber en opplakvellen met bonnen no. 3.
(voor erwten) in de daaropvolgende week,
derhalve van 18 tot en met 22 December
1939, door detaillisten moeten worden inge-
leverd.
Verschenen is een beschikking van den mi
nister van economische zaken, welke den
naam draagt „Organisatiebeschikking bodem
productie".
Deze beslissing bepaalt, dat voor den
akker- en weidebouw elf productiecommis-
sarissen worden benoemd, voor elke provin-
cie £en. Voor den tuinbouw en de ooftteelt
zal 6en, voor de ontginningsgronden zal 6en,
en voor den boschbouw en de houtteelt zal
e£n productiecommissaris worden benoemd.
Zij hebben tot taak onder de aanwijzingen
van den regeeringscommissaris voor de
bodemproductie voorschriften van hooger-
hand uit te voeren, vergunningen en ont-
heffingen te verleenen en nadere voorschrif
ten te geven. Iedere productiecommissaris
wordt terztfde gestaan door eene commissie
van bijstand, waarin vertegenwoordigers van
de organisaties zitting hebben.
Van de vergunningen, ontheffingen en
voorschriften van de productiecommissaris-
sen staat beroep op den minister open.
ONZE POSTVLUCHTEN.
Op de uitreis bereikten de ,,Oehoe"
Rangoon en de „Emoe" Alexandria.
Op de thuisreis landden de ..Reiger" te
Alexandria en de „Gier" te Rangoon.
DRUKKERIJ TE AMSTELVEEN
UITGEBRAND.
Gisteravond is door onbekende oorzaak
brand uitgebroken in de reclame- en
handelsdrukkerij van den heer J. L. de
Kruif, gelegen aan den Amsterdamschen
weg te Amstelveen.
Het uit tien personen bestaande perso-
neel had om vijf uur de drukkerij verla-
ten. Omwonenden bemerkten, dat er
brand was ontstaan en waarschuwden
onmiddellijk brandweer en politie. De
brandweer was spoedig met twee motor-
spuiten ter plaatse. Zij gaf met vijf stra-
len water, doch kon niet verhinderen, dat
de geheele drukkerij uitbrandde en alle
machines werden verwoest. De schade is
zeer aanzienlijk. De drukkerij was onder-
gebracht in een oude boerderij, die tot dit
doel werd verbouwd.
DE HEERSCHENDE GEVAREN TER ZEE.
Commissie van advies.
De minister van Waterstaat heeft een
commissie ingesteld, aan welke wordt opge-
dragen op korten termijn van advies te die
nen omtrent de vraag of, en zoo ja, extra
maatregelen in deze bijzondere tijdsomstan-
digheden getroffen zouden kunnen worden
ter verhooging van de veiligheid van sche-
pen en hun opvarenden in verband met de
heerschende gevaren ter zee.
Tot voorztttei dezer commissie is be
noemd de heer P. S. van't Haaff, inspecteur-
generaal voor de scheepvaart.
SUIKERVERVOERBILJETTEN
BLIJVEN NOODIG.
Wijvernemen van officieele zijde dat de
handelaren in suiker van meening zijn
dat bij vervoer van suiker, waartoe een
geleidebiljet wordt gebezigd als bedoeld
in artikel 8 van de suikerdistributiebe-
schikking 1939 II, geen document meer
noodig is, vereischt krachtens de suiker-
ket 1924 (Staatsblad no. 425) of het
crisis-suikerbesluit 1933.
De aandacht van belanghebbenden
wordt er op gevestigd, dat deze meening
echter onjuist is, aangezien deze geleide-
biljetten worden gevorderd buiten die,
welke noodig zijn ingevolge de suikerwet
1924 of het crisis-suikerbesluit 1933.
Belanghebbenden loopen derhalve de
kans, dat procesverbaal tegen hen wordt
opgemaakt wegens het vervoeren of voor-
handen hebben van suiker, die niet is
gedekt door een geldig document, afge-
geven overeenkomstig de suikerwet 1924
(staatsblad 425) en het crisissuikerbesluit
1933 en volgens de terzake bestaande
regelen verkrijgbaar bij de kantoren van
de ontvangers van de invoerrechten en
accijnzen.
De bovendien krachtens de suiker-
distributiebeschikking 1939 II vereischte
geleidebiljetten maken deel uit van toe-
wijzingsformulieren, welke door de Ne
derlandsche meelcentrale te 's-Graven-
hage, het centraal distributiekantoor te
's-Gravenhage, of de plaatselijke distri-
butiebureaux, volgens in genoemde
beschikking gestelde regelen worden
verstrekt.
WEER OPLAGE VAN DE „MISTHOORN"
IN BESLAG GENOMEN.
De Haagsche politie heeft gisteren de
geheele oplage van het anti-semietische
blad „De misthoorn" bij een drukkerij in
de Wagenstraat in beslag genomen.
De oplage bestond uit 500 exemplaren.
Ook matrijzen en stypen zijn in beslag
genomen. De inhoud van het blad was
gelijk aan dien van de exemplaren die de
politie verleden week in beslag nam.
Er zal proces-verbaal worden opge
maakt.
Vannacht om ongeveer vier uur is, tijdens
een hevig storm weer, de motorboot „Hunze
8' van de Hunze-maatschappij Groningen,
gestrand op de „Vormt", een zandplaat bij
Urk.
Daar er geen gevaar aanwezig is, blijven
de drie opvarenden voorloopig op het schip.
Een sleepboot van de firma Hoekman op
Urk, de Albert 2'", is ter assistentie aanwe
zig. Men zal trachten het schip, dat geladen
is met stukgoederen. te lossen.
POSTZEGELS EN BRIEFKAARTEN
„VOOR HET KIND".
De centrale propaganda-commissie
constateert met voldoening, dat de ver-
koop der postzegels en briefkaarten „voor
het kind" een zeer bevredigend verloop
heeft. Over het algemeen zijn de omzetten
in de eerste week niet achtergebleven bij
die van verleden jaar. Men verwacht,
dat, behoudens onvoorziene omstandig
heden de huidige actie wederom een groot
succes zal worden.
Boven verwachting is de omzet van de
prentbriefkaarten, zoodat nog niet aan
alle aanvragen kon worden voldaan, daar
men bij het aanmaken van de oplaag niet
had durven hopen, op een zoo groote
aanvraag. Dank zij herdruk zal binnen-
kort weer voldoende voorradig zijn.
Zaterdag 9 December a.s. verschijnt in
de dagbladen de groote prijsvraag „voor
het kind", waarvan de oplossingen moeten
zijn geschreven op een briefkaart, gefran-
keerd met 2 kinderzegels van 5 (8) ct.
H. K. H. Prinses Juliana stelde hiervoor
den hoofdprijs welwillend beschikbaart.
Voorts zullen er zijn 10 radiotoestellen
uit de schitterende nieuwe serie van Phi
lips en eenige honderden Oudejaarspak-
ketten, vol verrassingen.
Het is te hopen, dat evenals verleden
jaar het aantal inzenders 'wederom de
100.000 zal overschrijden.
Boternoteering Kopenhagen. - De offi
cieele Deensche boternoteering bedroeg gis
teren 250 kronen is 91 cent.
Geredden der ..Tajandoen" Dinsdag in
ons land. - De Stoomvaartmaatschappjj „Ne-
derland" deelt mede, dat de passagiers en de
geredde leden van de bemanning van de
.Tajandoen" in goeden welstand in Plymouth
verblijven en dat, indien alles verloopt, zoo
als wordt verwacht, de geredde leden der
bemanning Dinsdag a.s. in ons land terug
zullen keeren. De reis zal gaan via Calais
en Brussel. Ook de passagiers kunnen desge-
wenscht van deze gelegenheid gebruik maken
of per vliegtuig naar Nederland terug-
keeren.