DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
De Finnen boeken nieuwe successen
De bemanning van de Columbus naar
New York gebracht.
De trogische dood van kapitein Langsdorf.
Directeur; C. KRAK. Donderdag 21 December 1939
I4le Jaarcang
De opvarenderi van de Columbus in New-York
aangekomen.
De commandant van de „Graf Spee" pleegt
zelfmoord.
Een verklaring van 21 Amerikaansche
republieken.
Fransche legerberichten.
De commandant van de „Graf Spee" heeft
zelfmoord gepleegd.
De Duitsche weermacht eert den doode.
De algemeene toestand.
Een tragisch slot.
ALKMAARSCHE GQURANT
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, bebalve Zon-
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.
franco door bet gebeele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS DLR GF^'ONE ADVERTEN TIEN:
Van 1—5 regels 1 25, elke regel meer f 0 25. groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsrnimte.
Brieven franco aan de N V. Boek- en Bandel«d«»k-
kerij v'h RERMS COSTER ZOON Voordain C 9,
postgiro 37060 Telef 3320, redactie 3330.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Op Finsch gebied is de laatste dagen weer heftig gestreden. Het merk-
waardige is, dat ondanks de machtige Russische reserves, die overal in den
strijd worden geworpen, de Finnen overal de Russische bedreigingen afwen-
den en een buitengewoon grooten buit aan oorlogsmaterieel maken. Op de
Karelische landengte werden niet minder dan twintig tanks en veertien
vliegtuigen veroverd en ook aan het Oostelijk front is de krijgsbuit groot.
De Russen zelf spreken slechts van kleine schermutselingen tusschen
patrouilles, van artilleriegevechten en vliegtuigverkenningen. Van de Rus
sische troepen die op het smalste deel van Finland van Oost naar West
trekken, hebben de Finnen twee divisies vernietigd en bijna 20.000 Russen
gedood. De algemeene indruk is, dat het zoo alom gevreesde Russische leger
een poover figuur maakt.
Volgens de laatste berichten zouden Italiaansche en Spaansche vrijwilligcrs
bij de Finsche luchtmacht een bomaanval op den spoorweg van Moermansk
hebben gedaan. In Zweden heeft de regeering thans besloten zich in het
conflict RuslandFinland duidelijk uit te spreken en zijn in alle bladen
oproenen voor de vorming van een vrijwilligerscorps in Finland verschenen.
De opvarenden van het gezonken Duitsche mailschip Columbus zijn
naar Ellis Island bjj New-York gebracht waar zij zestig dagen mogen blijven.
De commandant van de Colombus heeft verklaard, dat hij zijn schip op
bevel van hoogerhand tot zinken heeft gebracht.
Kapitein Langsdorf, de commandant van de „Graf Spee heeft door een
revolverschot een eind aan zijn leven gemaakt. Het blijkt. dat hoogerc
machten dan hij bevel tot het laten zinken van het slagschip hadden ge-
geven en de commandant had verklaard, dat hij de vernietiging van zijn
schip niet wilde overleven, maar eerst zorg wilde dragen voor de veilig-
heid der bemanning.
Het Fransche legerbericht van heden-
ochtend luidt:
Activiteit van patrouilles hier en daar
aan de Saar.
Het gisteravond uitgegeven Fransche le-
gerLericht luidt ais volgt:
Geen enkele gebeurtenis van belang in
den loop van den dag.
BETOOGING TEGEN SAMENWERKING
MET SOVJETS.
Gisteren is te Tokio een vergadering
gehouden van 600 vooraanstaande perso-
nen, waaronder de vroegere minister van
buitenlandsehe zaken, Arita, welke ten
doel had er bij de regeering op aan te
dringen alle pogingen in het werk te
stellen om een eind te maken aan de
Chineesche kwestie. De vergadering nam
een desbetreffende resolutie aan, waarin
de regeering o. a. verzocht wordt elke
actie tegen te gaan welke gericht is op een
samenwerking met de Sovjet-Unie en
waarin de aandacht van de regeering ge-
vestigd wordt op de arglistige actie van de
communistische parti.i.
MUSSO? NI ONTVANGT HIMLER.
Mussolini heefr gister in het Palazzo
Venezia den chef der Duitsche politie Him-
ler ontvangen en een langdurig en hartelijk
onderhoud met hem gehad.
Ambtenaren van het Amerikaansche
staatsdepartement hebben verklaard, dat
volgens sommige berekeningen de Colum
bus op bijna 250 mijl binnen de „neutrali-
teitszone" van Amerika tot zi- ken is ge
bracht. Men bestudeert thans de kwestie
of dit een oorlogsdaad binnen de zone be-
treft, waarvan men gewoonlijk aanneemt,
dat zij gemiddeld tot 30-0 mijl van de kust
ligt uitgestrekt, terwijl zij op sommige
punten verscheidene honderden mijlen
breedte heeft.
De eerste Amerikaansche officieele rap-
porten, die ontvangen zijn over de Colum
bus duiden aan, dat er geen e> kele vloot-
actie gevoerd is en er dus geen enkele
schending van de neutraliteit is geweest.
Dit schijnt te worden bevestigd door de
latere rapporten, aldus heeft de seer, van
het Witte Huis, Early, aan de pers mede-
gedeeld. Hij voegde hieraan toe, dat de
ambtenaren der Amerikaansche regeering
van meening zijn, dat de Duitsche beman
ning beslooi de Columbus tot zinken te
brengen, liever dan het gevaar te loopen
van een slag nadat het schip de wateren
buiten de veiligheidszone zou zijn binnen-
gevaren.
Opvarenden in New-York aan
gekomen.
De Amerikaansche kruiser „Tuscaloo-
sa" is met 579 opvarenden van de Colum
bus gistermiddag om twaalf uur plaatse-
lijken tjjd aangekomen bij het lichtschip
Ambrose. In verband met de mist gelooft
men, dat de Tuscaloosa het anker zal uit-
werperj buiten de haven van New-York,
totdat het weer opheldert. De Duitsche
bemanning zal op Staten Island of in
onder controle van de autoriteiten van het
immigratiebureau, aan land gezet worden.
De bemanning in New-York aan
gekomen.
Aan boord van den kruiser Tuscaloosa
zijn Woensdag de uit 579 leden bestaande
bemanning van het door de equipage tot
zinken gebrachte Lloyds schip Columbus,
waarbij negen vrouwen, in de haven van
New-York aangekomen.
De commandant van de Columbus had
Dinsdag draadloos laten weten voornemens
te zijn zijn schip tot zinken te brengen. De
bemanning van de Columbus had reeds de
kleppen geopend, vuur aangelegd en de
reddingbooten van het noodzakelijkste
voorzien en bemand. De bootei. werden in
goede orde neergelaten, toen de vlammen
reeds door dikke rookwolken hoog uitsloe-
gen. Zonder incident m heeft de Tusca
loosa hierna de overlevenden aan boord
genomen, die ondanks alles van goeden
moed waren. De reddingsbocten werden
op zee gelaten.
Bij het appel bleek, dat twee stokers
vermist werden. De overlevenden hebben
warm eten, sigaretten en warme kwartie
ren ^ekregen. De commandant van de
MIJNONGELUK.
In een kolenmijn tusschen Mansfield en
Worksop zijn gister zes arbeiders bedolven.
Er is geen hoop meer hen levend te bergen.
Uit New-York werd gister gemeld
dat kapitein Langsdorf, de comman
dant van den „Admiral Graf Spee"
de hand aan zich zelf heeft geslagen.
Het Argentijnsch ministerie van marine
bevestigt, dat kapt. Langsdorf, de com
mandant van de Admiral Graf von Spee,
met revolverschoten een eind aan zijn
leven heeft gemaakt. De Duitsche ambas-
sadeur heeft van zijn kant eveneens het
bericht bevestigd.
Uit Londen werd gemeld: Kapt. Langs
dorf heeft reeds Dinsdagavond een einde
gemaakt aan zijn leven. Zijn lijk werd
gistermorgen echter eerst gevonden. Ge
meld wordt, dat hij een schrijven heeft
achtergelaten, waarin hij verklaart, dat hij
onmiddellijk besloten had het lot van zijn
schip te deelen, doch de daad zelf had uit-
gesteld om de veiligheid van zijn beman
ning te verzekeren.
Naar uit Argentinie wordt gemeld heeft
de Duitsche ambassade te Buenos-Aires
over den zelfmooi^l van commandant
Langsdorf het volgende communique uit
gegeven:
De commandant van den roemrijken
kruiser Admiral Graf Spee" kapitein-
ter-zee Langsdorf, heeft gisteravond zijn
leven opgeofferd voor zijn land door zich
zelf van het leven te berooven. Van den
aanvang af was hij vastbesloten het lot
van zijn mooie schip te deelen en slechts
machtige invloeden, een juist begrip voor
Tuscaloosa zeide, dat de door de opneming
van d't groot aantal personen op het oor-
logsschip verooi zaakte moeilijkheden
waren verminderd door een atmosfeer van
vriendschappelijke samenwerking.
Da gezagvoerder va.i de Columbus
heeft bij aankonist op Ellis-eiland
verklaard, dat zijn schip op bevel van
hoogerhand was tot zinker gebracht.
De Tuscaloosa is gistermiddag op Staten
Island aangekomen. De bemanning en pas-
sagiers van de Columbus werden aan boord
van kotters van de kustwacht gebracht
om naar Ellis Island te wordep gezonden.
De opvarenden van de Columbus
mogen zestig dagen blijven.
De minister van arbeid heeft aan de op
varenden van de olumbus een verblijfs-
vergunning voor den duur van zestig da
gen verleend.
Gezamenlijke verklaring der
Amerikaansche staten.
Gemeld wordt, dat de 21 Amerikaansche
republieken gemeenschappelijk een ver
klaring opstellen, welke door den presi
dent van Panama aan de oorlcgvoerenden
zal worden overhandigd.
Associated Press zegt, dat de verklaring
de duidelijke aanwijzing zal bevatten, dat
de Amerikaansche republieken gedwongen
zijn meer dan een diplomatieke actie te
ondernemen, ter verzekering van de eer-
biediging der neutraliteitszone. Associated
Press voegt hieraan toe, dat de republieken
direct na de kerstdagen overleg zullen
plegen, teneinde een gemeenschappelijke
politiek ten aanzien van oorlogsschepen in
haar havens vast te stelien.
Twee voorstellen.
Er worden reeds twee voorsi-ellen over-
wogen
1. Oorlogsschepen, welke een toevlucht
zoeken in pan-Amerikaansche havers,
moeten automatisch worden gei'nterneerd;
2. Oorlogsschepen in een slag bescha-
digd en in dergelijke havens een toevlucht
zoekend moet iedere bijstand worden ge-
weigerd en aangezegd te vertrekken of
zich aan interneering te onderwerpen.
Hull heeft tijdens de persconferentie in
antwoord op een vraag gezegd dat hij van
gevoelen is, dat de stappen, welke de
Amerikaansche republieken thans onder
nemen, de kwestie der neutraliteitszone
actueel maakt.
De „Columbus" niet tot vertrek
ken gedwongen.
De reederij, welke in Mexico de Duitsche
maatschappij, welke eigenares was van de
„Columbus" vertegenwoordigt, heeft in de
avondbladen een mededeeling doen opne-
men, wrarin wordt gezegd, dat de regee
ring van Mexico het schip dat een lading
schoeisel voor het Duitsche leger bevatte,
niet heeft gedwongen Vera Cruz te ver-
laten.
Een simpel bericht van drie telex-rege!s
brengt eenige ontroering: kapitein Langs-
I dorf, de commandant van de „Graf Spee
heeft de hand aan zich zelf geslagen.
In latere berichten wordt gemeld, dat de
commandant Dinsdagavond door revolver
schoten een eind aan zijn leven heeft ge
maakt en dat zijn lijk eerst Woensdag-
ochtend is gevonden.
In een achtergelaten schrijven heeft hij
verklaard, dat hij reeds dadelijk besloten
j had het lot van zijn schip te deelen, doch de
I daad zelf had uitgesteld om de veiligheid
van zijn bemanning te verzekeren.
Dit onverwachte slot van het drama van
een der waardevolste Duitsche slagschepen
concentreert een oogenblik de aandacht van
de geheele wereld op zijn commandant, die
een figuur van zeer bijzondere beteekems
geweest is.
Doordat Duitschland zich noodgedwongen
in den oorlog ter zee slechts van duikbooten
kan bedienen, waarvan de commandanten
niet in staat zijn de aangehouden schepen
naar een Duitsche haven op te brengen, is
het begrijpelijk, dat de onderzeeers het
vijandelijke schip zoo spoedig mogelijk tor-
pedeeren.
Maar er is daarnaast nog verschil geble-
ken in de mentaliteit der duikbootkapiteins.
Er zijn er geweest, die de bemanningen der
aangehouden schepen voldoenden tijd ga-
ven om zich in de sloepen te redden, er zijn
ei zelfs geweest, die deze mannen aan boord
namen alvorens hun schip te torpedeeren
en die de schipbreukelingen weer aan neu-
trale schepen hebben overgegeven.
Er zijn er ook geweest en in zeer vele
gevalen moest dat helaas geconstateerd
worden die voor het torpedeeren van
een vijandelijk, en zelfs van een neutraal
schip, geen enkel waarschuwingssein heb
ben gegeven en die zich geen oogenblik
hebben bekommerd om het lot van de man
nen, die vaak hij hooge zee in open sloepen
aan weer en wind werden prijs gegeven.
Een der sterkste staaltjes daarvan is de
torpedeering van het Hollandsche tank-
schip Sliedrecht geweest, niet alleen om-
dat daarbij een neutraal schip, op weg naar
een neutrale haven, vernietigd werd, maar
ook omdat de commandant van de onder-
zeeer zich geen oogenblik heeft bekom
merd om het lot der Hollandsche beman
ning, waarvan het grootste deel spoorloos
in de golven is verdwenen.
Wanneer men van Britsche zijde vrijwel
alle Duitsche zeekapiteins als barbaren voor-
stelt, dan zal men in Engeland, waar moed
en menschelijkheid steeds als voorname
eigenschappen geeerd zijn, toch den com
mandant van de „Graf Spee" als een bij
zondere figuur moeten erkennen.
Ook hij heeft maandenlang jacht op vijan
delijke vaartuigen gemaakt en al kon hij
doordat zijn schip daarvoor ruimte en ge
legenheid bood, de bemanningen der tot zin
ken gebrachte vaartuigen aan boord nemen,
toch was deze zoogenaamde kaperkapitein
er trotsch op, dat door zijn actie, ondanks
de verliezen aan den vijand toegebracht,
nog geen enkele man het leven b-d ver
laren.
De bemanningen der vernietigde schepen
werden op de „Graf Spee" hoffelijk behan-
deld en toen de commandant Zondagmiddag
voor de keuze stond met een niet gevechts-
waardig schip slag te leveren tegen een
overmachtig vijandig eskader, dan wel zijn
mannen zonder meer te laten interneeren,
moet hij voor een zeer moeilijke keuze heb
ben gestaan. Uitvaren en vechten zou een
doellooze demonstratie van moed geweest
zijn, die alleen tot gevolg had, dat van de
duizend manschappen zeer velen nimmer
naar het vaderland zouden terugkeeren.
Toen werd heb blijkbaar bevolen uit te
varen en zelf het schip tot zinken te brengen
en hij heeft daarbij allereerst gezorgd, dat
zijn mannen behouden in veilige haven
konden landen.
In Engeland heeft men de commandanten
der Britsche oorlogsschepen, die met de
„Graf Spee" zijn slaags geweest met bij
zondere ridderorden onderscheiden.
Van Duitsche zijde is een daadwerkelijke
huldebetuiging aan kapitein Langsdorf
voor diens tragisch einde uitgebleven
en men mag daaruit concludeeren, dat
men het laten zinken van de „Graf
Spee" al was er dan geen andere uitweg
niet tot de roemrijke daden uit de histo
ric der Duitsche marine heeft gerekend.
Men schijnt het den commandant niet te
zeer hebben aangerekend omdat de Duit
sche regeering die van Uruguay heeft ver-
weten, dat zij onder Engelschen drang de
,.Graf Spee" geen gelegenheid heeft gege
ven zich gevechtsklaar te maken.
Er is dezer dagen beweerd, dat memand
minder dan Hitler zelf het bevel heeft ge
geven het schip maar tot zinken te brengen
en wanneer dit juist is en de commandant
dus heeft moeten gehoorzamen, is het de
vraag of hij zich persoonlijk daarmee heeft
kunnen vereenigen.
Het feit, dat hij thans een eind aan zijn
leven heeft gemaakt, omdat hij direct be
sloten had met zijn schip te willen onder-
gaan, kan het bewijs zijn, dat het tot zinken
brengen van het vaartuig door kapitein
Langsdorf als een onridderlijke daad is ge-
voeld, maar dat hij daaraan niets heeft
kunnen veranderen.
De omstandigheid, dat hij niet op een
dramatisch effect heeft gespeculeerd door
alleen met zijn schip in dfe golven te ver-
dwijnen, maar dat hij zijn leven beeindigd
heeft na de zekerheid, dat zijn mannen in
veilige haven waren, stempelt dezen Duit
schen zeeman tot een dier opmerkenswaar-
dige figuren waarvan er in dezen oorlog
helaas nog zoo weinig op den voorgrond zijn
getreden.
zijn verantwoordelijkheid voor de geslaag-
de ontscheping van een nemarming van
meer dan duizend mar. hebben hem er toe
gebracht, de tenuitvoerlegging van zijn
voornemen uit te stellen tot zijn plicht
was volbracht en zijn superieuren volledig
van den toestand op de hoogte waren ge-
steld. Toen deze taak volbracht was. boog
hij voor het lot. Een moedig zeeman, die
een nieuwe h'adzijde heeft toegevoegd aan
den roem der Duitsche marine.
De interneering "der bemanning
van de „Graf Spee".
Naar uit Buenos Aires vernomen wordt,
heeft president Ortiz een hem door den
Argentijnschen minister van buitenland-
sche zaken voorgelegd decreet over de
interneering van de leden der bemanning
van de „Admiral Graf Spee" onderteekend.
Op grond hiervan zullen de officieren van
het oorlogsschip in de stad Buenos Aires
gei'nterneerd worden, doch zij moeten hun
eerewoord geven, dat zij de hun toegewe-
zen verblijfplaats niet zonder schriftelijke
toestemming der politie zullen verlaten.
De manschappen van het schip wil men
in de centrale provincies interneeren. In
pdlitieke kringen te Berlijn wordt in dit
verband vernomen, dat hiertegen van
Duitsche zijde dienovereenkomstig stappen
zullen worden ondernomen.
De doodenwacht bctrokken.
Het stoffelijk overschot van kapitein ter
zee Langsdorff ligt niet in de Duitsche am
bassade doch in het Argentijnsche marine-
station. De Argentijnsche marine heeft de
doodenwacht beirokken. Het stoffelijk over-
schot werd gevonden, liggend, op een Duit
sche vlag. welt voor het bed in de hotel-
kamer was uitgespreid. Langsdorff had zich
een kdgel door de slaap gejaagd.
President Ortiz heeft de bemanning van de
..Admiral Graf Spee' verlof gegeven de be-
grafenis van haar commandant bij te wonen.
De begrafenis.
De Britsche zeeliedenmissie te Buenos
Aires heeft een krans gezonden voor de be
grafenis van Langsdorf. Kapitein Pottinger
van het vrachtschip Ashler die een der ge-
vangenen van Langsdorf is geweest aan
boord van de Graf Spee vertrekt uit Monte
video om de vroegere Britsche gevangenen
bij de begrafenis te vertegenwoordigen.
Een brief.
Alvorens zelfmoord te plegen heeft com
mandant Langdorf nog een brief gezonden
aan den Duitschen ambassadeur, waarin hij
zeide, dat hij, toen hij opdracht kreeg zijn
schip tot zinken te brengen, van plan was,
na zijn bemanning aan land te hebben ge
bracht. tijdens de ontploffing aan boord te
sterven.
Kapitein Dove, een der Britsche koopvaar-
dijkapiteins, die door de Graf Spee aan
boord werd vastgehouden, heeft den Reuter-
correspondent te Montevideo medegedeeld,
dat Langsdorf na den slag had verklaard,
zijn schip niet een zekere vernietiging tege-
moet te zullen laten gaan. Ik vaar niet weer
uit, aldus verklaarde Langsdorf. Ik weiger
mijn schip of mijn mannen nutteloos op te
offeren. In elk geval, zoo-voegde hij er nog
aan toe, ben ik blij, dat mijn geweten niet
bezwaard is door den dood van ook maar
een Britschen non-combattant.
Duitsche ambassadeur bij minister
van marine.
De Duitsche ambassadeur von Thermann
heeft een bezoek gebracht aan minister van
marine Scasso en dezen een door kapitein
ter zee Langsdorf achtergelaten brief over
handigd. Scasso heeft dezen brief ter be-
schikking gesteld van den rechter van in-
structie in de zaak-Langsdorf.
Een mededeeling van het Duitsche
opperbevel.
Het opperbevel der oorlogsmarine deelt
mede:
De commandant van het pantserschip Ad
miral Graf Spee, kapitein ter zee Hans
Langsdorf, heeft den ondergang van zijn
schip niet willen overleven. Getrouw der
traditie en in den geest der opvoeding van
het officierscorps, waartoe hij bijna drie
decennia heeft behoord, heeft hij dit besluit
genomen.
Nadat hij de hem toevertrouwde beman
ning in veiligheid had gebracht, heeft hij de
hem gestelde taak als volbracht beschouwd
en volgde hij zijn schip.
De oorlogsmarine begrijpt en waardeert
dezen stap.
Kapitein ter zee Langsdorf heeft hiermede
als strijder en held de verwachtingen ver-
vuld, welke zijn Fiihrer, het Duitsche volk
en zijn marine in hem hadden gesteld.
Zie vervolg Buitenland pag. 1, 3e blad-