WORTH CTATE Zweedsch s.s. „Flandria" vergaan op de Noordzee. 17 opvarenden verdronken, 4 geredden te Amsterdam aan wal gezet. Inlijving lichting 1940. Data vastgesteld. „Flandria" liep op Iwee mijnen. Engelsche vliegtuigen boven ons land? Kolendampvergiftiging te Roermond. Garantieprijs suikerbieten oogst 1940. GEMENGD NIEUWS. TWEEDE BLAD. 2 Geredden vertellen. 48 uur op een open vlot. Het Zweedsche stoomschip „Flan dria", groot 1179 ton, toebehoorcnd aan Förnyade Angfart Aktienb. Göta, op weg van Gothenburg naar Amsterdam, is op de Noordzee, hon derd mijl van IJmuiden, gezonken. Waarschijnlijk is het schip op twee mijnen geloopen. Er deden zich twee explosies voor, waardoor de Flandria in drie deelen brak. Van de 21 leden der bemanning zijn er vier Zater dagavond volkomen uitgeput in de nabijheid van de Nederiandsche kust door het Noorsche s.s. „Balzac" op gepikt en naar Amsterdam, het reis doel van de Noor, gebracht. De vier geredden deelden mede, dat de 17 andere leden van de Flandria moe ten zijn omgekomen. De explosies op de Flandria deden zich in den loop van Donderdag 18 dezer voor. De vier geredden hebben twee dagen en twee nachten, in bittere koude en zware sneeuw jachten, op een open vlot rondgedreven. Door lichtseinen hebben zij tenslotte de aan dacht van de bemanning van de „Balzac". welk schip van O„.o naar Amsterdam onder weg was, kunnen trekken. De Balzac, onder bevel van kapitein Aage Wilhelmsen, kwam gistermiddag tegen half drie te Amsterdam aan. Een avontuurlijke reis was ten einde. De vier overlevenden van dezen scheeps ramp zijn de lichtmatrozen W a n t z e 1 Johansson enBengt Wallman, de Russische stoker Iwan P. Wlason en de timmerman Oskar Berntson. Kapitein Wilhelmsen vertelt. Een redacteur van het ANP is Zondag middag aan boord van de Balzac geweest Het schip lag voor de wal maar was nog niet vastgemaakt. Midscheeps stond de breede, genoegelijke Nederiandsche loods, die het schip veilig naar zijn Amsterdamsche lig plaats had gebracht. Op zijn blozend gezicht lag een trek van medelijden: „Wat die vier menschen, die nu in de kooien van de offi cieren liggen, hebben meegemaakt, is ver schrikkelijk, onbeschrijfelijk. Maarze zijn geen van vieren gewond en zij knappen al v/eer aardig op Kapitein Aage Wilhelmsen was direct be reid te vertellen over het verschrikkelijk avontuur en de gelukkige redding. De Balzac, aldus zeide hij, was op weg van Skiën, een haven bij Oslo, naar Amsterdam. De reis verliep vlot, er werd natuurlijk uiterst scherp wacht gehouden en dat is het geluk van de vier mannen van de Flandria geworden. In den nacht van Zaterdag op Zondag, we waren ongeveer honderd miil noordwest van IJmuiden af, toen de tweede stuurman die op de brug wacht- liep, alarm maakte. Hij zag lichtsignalen aan stuurboord. Eerst dacht hij met een onderzeeër te doen te hebben. Hij liet me roepen, ik was in mijn hut. Na eenige aarzeling kwamen we tot de conclu sie, dat schiobreukelingen onze hulp noodig hadden. We wendden en stoomden in de richting van de lichtsignalen. Na heel wat gemanoeuvreer hadden we het groote vlot. waarop zich vier mannen bevonden, langszij. De loodstrap ging uit en een paar minuten later stonden vier druionatte en verkleumde mannen aan dek. Zij hadden nog kracht ge noeg gehad om zelf naar boven te klauteren. Alleen één man, die later een stoker van de Flandria bleek te ziin, moesten we helpen. We hebben geen dokter aan boord. Maar al gauw zagen we, dat geen van de mannen gewond was. Warmte, drank en voedsel was alles, wat ze noodig hadden en daar hebben we het niet aan laten ontbreken. Een kwar tiertje later laeen allen onder de wol. Uit geput, maar herstellende. Ik zal eens laten vragen, of een van de mannen misschien wakker is. Relaas van geredde. De timmerman Oskar Berntson was wak ker en hij had er geen bezwaar tegen een kort relaas te geven van de schipbreuk. In gebroken Engelsch en Duitsch deed hij een eenvoudig en sober relaas, dat de ver schrikkingen, die deze menschen hebben doorleefd, des te sterker deed gevoelen. Meer dan eens moest hij zijn verhaal onder breken als de aandoening hem te machtig werd. De Flandria van de „Svenska Lloyd" was ongeveer 1200 ton groot en stond onder be vel van kapitein Albert Rönne. „We hadden een lading steen en papier in en waren ver leden week van Gotenburg naar Amsterdam vertrokken met 21 man aan boord. Alles ging goed tot dien verschrikkelijken nacht van Donderdag op Vrijdag. Het was tegen twaalf uur, we waren naar schatting 150 mijl van IJmuiden, ik zou verteldè de timmerman juist naar de brug gaan om gedurende de hondenwacht als roerganger dienst te doen. Ik ging nog even naar bene den om wat uit het volkslogies te halen. Net was ik weer boven toen een vreeseljjke ontploffing volgde. Ik kan onmogelijk precies beschrijven, wat toen gebeurde. De heele midscheeps de brug, het dekhuis, de schoorsteen, alles was verdwenen. Een paar se conden later daverde een tweede ontploffing. De lichten waren uit, het schip zonk zeer snel. Ik werd in het water geslingerd, of dat nu bij de eerste of bij de tweede ontploffing gebeurde, zou ik niet kunnen zeggen. Ik zwem even en belandde toen bij een van de twee reddingvlotten. We hadden er twee aan boord, een op het achterschip en een op het voor schip. Het vlot van het voordek was door de tweede ontploffing aan de achterzijde van het schip terechtge komen. Ik wist op een van de twee vlotten te klimmen en met mij nog drie andere mannen, een stoker en twee lichtmatrozen. „Ik hoorde nog roepen de ontroe ring werd hem een oogenblik te machtig. „ik zal die schreeuw om hulp nooit ver geten, maar we konden niets doen. Van het schip was niets meer te zien, het was pik donker en we waren doornat. Gelukkig wa ren onze reddingvlotten goed uitgerust ze zijn voorzien van eetwaren, oliegoed en electrische lantaarns. Dat zou ons behoud worden. De wind was tamelijk krachtig N.O. en er stond nogal deining. We probeerden ons zoo goed mogelijk warm te houden. De sto ker had niet veel kleeren aan en hij was er het slechtst aan toe. Ik kan u niet beschrijven, wat We uitge staan hebben. We waren in een betrekkelijk drukke scheepvaartroute en we meenden ieder oogenblik de lichten van een schip te zullen zien, maar de nacht ging voorbij en we hadden geen enkel „vuurte" gezien. Het weid dag. In de verte zagen we twee, driemaal een schip. We riepen, we zwaaiden met kleeren het hielp niet, ze zagen ons niet. Hoog over onze hoofden kruiste een vlieg machine. Weer deden we wat we konden. Weer hielp het niet, de machine was te hoog. Weer viel de duisternis in. We waren onbe- se'" 't kou en nat en we hadden een f want er was geen water op het kelen keer 2agen we een licht, dat i passeerde. - _n kwamen de vuren van dit schip in zicht. We zwaaiden met de lantaarn. Bijna moesten we de hoop weer laten varen, het schip was ons al bijna gepasseerd op een flinken afstand, toen het plotseling van koers veranderde. We waren gezien het draaide bij Een oogenblik zweeg de timmerman, hij dacht weer aan dat moment, toen de „Bal zac" koers zette naar het vlot met hem en zijn drie verkleumde kameraden „We waren al gauw aan boord, ofschoon het langszij komen heel wat zeemanschap eischte van kapitein Wilhelmsen. We zijn hier prachtig verzorgd en heel ge lukkig, dat we veilig in Amsterdam zijn aangekomen. Was er niets gebeurd, dan zou de Flandria hier gelegen hebben Kapitein Rönne was een beste baas", aldus besloot de timmerman zijn verhaal. I 1 AMERICAN ^CIGARETTES, Opheldering te Londen gevraagd. 's-GRAVENHAGE, 20 Januari, De Regeeringspersdienst meldt: Gisteravond zijn opnieuw op groote hoogte vreemde vliegtui gen over het noordoostelijk deel van ons land gevlogen. Daar en kele aanwijzingen doen vermoe den, dat het Britsche vliegtuigen waren, is te Londen opnieuw om opheldering gevraagd. Twee menschen om het leven gekomen. In den nacht van Zaterdag op Zondag heeft zich in huize „Sint Joseph", een opvoedingsge sticht voor jongens te Roermond, een ernstig geval van kolendamp vergiftiging voorgedaan, waardoor twee personen om het leven zijn gekomen. De toestand van twee jongens is ernstig. De 57-jarigé broeder Honorius verscheen Zondagochtend niet in de Heilige Mis. Men ging naar zijn kamer, doch kreeg na klop pen geen gehoor. Toen men de deur open de, vond men den broeder dood op bed. Eenigen tijd later vond men ook den huis knecht, den 57-jarigen Fr. Arnoldussen uit Oss, die in de kamer naast die van den broeder sliep, dood op zijn bed. Geneeskundige hulp werd ingeroepen en uit hét rapport van den dokter bleek, dat men kolendampvergiftiging te doen had. Op een verdieping hooger zijn de slaapzalen van de jongens gelegen. Ook hier was de kolendamp doorgedrongen. Bij twee jongens deden zich ernstige ziekteverschijnselen voor. Ze zijn naar het Sint Laurentius zie kenhuis overgebracht. Hun toestand is ern stig. De oorzaak van de vergiftiging moet gezocht worden in een hapering van de centrale verwarmingsinstallatie. Deze instal latie was korten tijd geleden omgebouwd van olie- tot kolenstookinrichting en eenige dagen geleden in gebruik genomen. Broe der Honorius was afkomstig uit Westfalen. Nu I 12.50 per 100 k.g. De minister varv' economische zaken heeft besloten, den- garan tieprijs voor suikerbieten, voor het oogstjaar 1940 op 12,50 per 1000 kg. vast te stellen. De garantieprijs bedroeg in 1939 aan vankelijk 10,25, later is deze bij de al- gemeene verhooging van de prijzen der akkerbouwproducten op 11,25 gebracht. De thans vastgestelde prijs beteekent dus een stijging van 1,25 per 1000 kg. Bij de vaststelling van dezen prijs heeft de wensch voorgezeten, den verbouw van suikerbieten in 1940 aan te moedigen. Zooals reeds bekend is gemaakt, zal de gegarandeerde hoeveelheid verwerkte bieten voor 1940 met 25 pet. worden ver groot, hetgeen ten doel heeft de suiker voorziening voor het volgende jaar zeker te stellen. Bij den thans voor 1940 vastge- stelden garantieprijs mag worden aange nomen, dat de suikerbietenverbouw te genover andere hakvruchten niet in een onvoordeelige positie zal komen. Aangezien de vooruitzichten nog immer onzeker zijn is het niet mogelijk omtrent de richtprijzen van de andere akker bouwproducten voor oogst 1940 reeds thans nadere mededeelingen te doen. Daar omtrent deze prijzen dus nog niets vast staat, geeft de vaststelling van den garan tieprijs voor de suikerbieten op 12,50 dan ook geen enkele aanwijzing voor het peil, waarop de prijzen van de andere agrarische producten van oogst 1940 zul len worden vastgesteld. Deze prijzen zul len, indien het tijdstip waarop vaststel ling mogelijk blijkt, is aangebroken, wor den bepaald aan de hand van de dan aanwezige omstandigheden. Mocht blij ken, dat het tengevolge van thans niet te voorziene omstandigheden noodig is de prijzen der andere agrarische producten op. een zoodanig peil vast te stellen, dat de prijzen der suikerbieten ten achter zouden komen, dan zullen deze worden herzien. ONZE POSTVLUCHTEN. De positie der Indiëvliegtuigen was gisteren: Uitreis: Gier te Jodhpoer (Woensdag te Batavia verwacht); Pelikaan te Bandoeng. Thuisreis: Emoe te Basra (Dinsdag in Napels verwacht). DOODELIJK ONGEVAL TE KAMPEN. De 23-jarige A. de Jong, deel uitmakend van de vrijwillige luchtmacht te Kampen, is omstreeks middernacht van een twintig mete. hoog gebouw gevallen en zoo ernstig gewond, dat hij aan de gevol gen is overleden. Een passeerende agent zag het slacht offer op den grond liggen en trof onmid dellijk maatregelen om den ongelukkige naar het stadsziekenhuis te doen vervoe ren. Medische hulp mocht echter niet meer baten. Het ligt in het voornemen om de hierna vermelde ploegen dienstplichtigen van de lichting 1940 in te lijven op de daarbij aangegevens datums. Onder de op te roepen dienstplichtigen zijn niet begrepen zij, die zijn bestemd voor officiersopleiding en voor opleiding tot onderofficier-administrateur. De dienstplichtigen van de lichting 1940, in gedeeld bij het 1ste en 2de regiment hu zaren en bestemd voor paardenverzorger en -oppasser bij de koninklijke militaire academie of rijschool, eerste ploeg, wor den nader toegewezen aan het 2de regi ment wielrijders. Hun inlijving zal, zooals hierna is vermeld, geschieden op 15 April 1940. Dienstplichtigen van de hierna vermel de ploegen, die vrijstelling wegens kost winnerschap of wegens persoonlijke on misbaarheid dan wel uitstel van eerste oefening verlangen, kunnen daartoe aan vraag doen. Voor zoover de inlijving in Februari a.s. geschiedt, moet de aanvraag met den meesten spoed worden ingezon den. Geldt het vrijstelling, dan moet de aanvraag door of vanwege den dienst plichtige worden gedaan bij den burge meester. Geldt het uitstel van eerste oefe ning, dan moet de dienstplichtige een schriftelijk verzoek richten aan den mi nister van defensie, bij voorkeur door tusschenkomst van den burgemeester. Is de reden van het verzoek gelegen in stu- diebelangen, dan moet een verklaring worden bijgevoegd, afgegeven door het hoofd van de onderwijsinrichting. Er moet op worden gerekend, dat uit- AMELAND EEN ONBEREIKBAAR OORD GEWORDEN. Het hamsterverbod en de felle vorst. Het eiland Ameland is thans veertien da gen geïsoleerd, dat wil zeggen, veertien da gen achtereen is de boot- en scheepvaart verbinding met den vasten wal verbroken en daar Ameland rondom in het ijs zit, ziet het er naar uit, dat hierin in den eersten tijd wel geen verandering zal komen. In deze veertien dagen is op Ameland vier maal een vliegtuig geland, dat post bracht Winkelgoederen daarentegen komen weinig binnen en zoo langzamerhand begint de voorraad van vele winkeliers te slinken. Wel is er nog geen gebrek, maar toch is er al een begin gemaakt met rantsoeneeren. Tengevolge van de regeeringsmaatregelen in verband met de mobilisatie, kon men geen wintervoorraad opslaan, zooals men dat gewoon was te doen en daarom zit men op het oogenblik wel een beetje krap. En kele bakkers hebben momenteel geen meel meer in huis. Suiker, zout, petroleum en brandstoffen worden schaarsch. Kon mén de vorige winters al spoedig te voet of met voertuigen over het ijs van de Wadden het vasteland bereiken, thans is het ijs tenge volge van de wisselvalligheid van de weers omstandigheden nog-niet betrouwbaar. De sneeuwoprukners hebben druk wérk. De verbinding tusschen de verschillende dor pen is door de sneeuw op sommige gedeel ten van het eiland vrijwel onmogelijk ge worden. De arts, die in Nes woont, en da gelijks zijn patiënten bezoekt per auto, heeft dit twee dagen moeten staken omdat de weg door de sneeuw onbegaanbaar was. Door den ijsgang is een kalkschip van schipper Blokzijl, dat te Nes op de reede lag, op drift gegaan en buitengaats op het Bornrif te Hollum tusschen het ijs beklemd geraakt. Het is waarschijnlijk verloren. De schipper en zijn zoon bevonden zich op den wal, toen het schip los raakte. Soldaten, die op het eiland met verlof zijn, moesten dit verlof door force majeure evenwel verlengen. Indien de voetverbinding met den vasten wal tot stand is gekomen, kunnen zij zich weer naar hun diverse afdeelingen begeven. i - Onderzeeboot O. 22 te water gelaten. - Van de werf der N.V. Kon. Maatsch. „De Schelde" te Vlissingen is Zaterdag met goed gevolg te water gelaten de onderzeeboot O. 22, in aanbouw voor de Kon. Ned. Marine. De O. 22 behoort tot de serie van 7 onder zeeërs, die sedert het vorige jaar voor de Kon. Ned. Marine hier te lande in aanbouw is. Het schip is 77 V, m. lang en 6.20 m. breed het heeft een bovenwatersnelheid van pl.m. 1914 mijl, onder water een van pl.m. 9 mijl. Haar kruissnelheid bedraagt 15 miil, het machine-vermogen boven water 5000 p.k., onder water 860 p.k. Zij biedt logies aan 45 personen, heeft een duikdiepte van 100 m. Haar bewapening bestaat uit een kanon van 88 m.m., 8 torpedobuizen en een dubbel- mitrail'leur van 40 m.m. De waterverplaat sing bedraagt 1205 ton. Veldpostpakketten voor Frankrijk. - Van de Fransche postadministratie is bericht ontvangen, dat postpakketten bestemd voor Fransche militairen in de legerzone slechts toegelaten zijn tot een maximum gewicht van 10 kg. Bovendien moeten deze zendingen vrij van rechten worden verzonden, de in voerrechten kunnen aan de postkantoren hier te lande woi-den voldaan. Voor postpak ketten, welke door particulieren als geschenk worden gezonden en waarvan de inhoud slechts bestaat uit kleeren, levensmiddelen (buhalve dranken) en kleine dagelijksche gebruiksvoorwerpen tot een totaal gewicht van niet meer dan 5 kg. kan in bepaalde ge vallen, te beoordeelen door de Fransche douane, vrijstelling van invoerrechten wor den verleend. In het adres van bovenbedoel de postpakketten moet het nummer van de veldpostafdeeling (secteur postal) worden vermeld. Gift van prinses Juliana voor Turkije. - Prinses Juliana heeft aan het Nederiand sche Roodc Kruis een gift doen toekomen ten behoeve van de slachtoffers van de ram pen in Turkije. stel van eerste oefening slechts op uiterst beperkte schaal zal worden verleend. Opkomst op 12 Februari 1940. Luchtvaartregimehten, eerste ploeg; 3de en 4de regiment huzaren, voor zoover betreft de paardenverzorgers en -oppassers bij de koninklijke mili taire academie of rijschool, eerste ploeg; 4de regiment huzaren, voor zoover betreft de paardenverzorgers bij het Remontedepót, eerste ploeg. Opkomst op 15 April 1940. 2e regiment wielrijders; lsté regiment huzaren (geen paar- denoppassers en verzorgers); lste, 2de, 3de en 4de regiment hu zaren, voor zoover betreft de paar denverzorgers en oppassers bij de ko ninklijke militaire academie of rij school, tweede ploeg. Opkomst op 6 Mei 1940. 2de regiment genietroepen (ver bindingstroepen), eerste ploeg; 3de regiment genietroepen (ver- lichtingstroepen), eerste ploeg; korps pontonniers en torpedisten pontonniers en torpedisten), eerste ploeg; 4de regiment huzaren, voor zoover betreft de paardenverzorgers bij het Remontedepót, tweede ploeg; lste en 2de regiment huzaren- motorrijders. Opkomst op 3 Juni 1940. Luchtvaartregimenten, tweede ploeg; compagnie intendancetroepen, der de ploeg; lste regiment genietroepen (pio niers), eerste ploeg. Opkomst op 17 Juni 1940. lste regiment luchtdoelartillerie, derde ploeg; regiment kustartillerie, tweede ploeg. Verhooging aardappelprijzen. - De Ver- eeniging ter behartiging van den Nederland- schen aardappelhandel te 's-Gravenhage deelt mede, dat, tengevolge van de langdu rige en strenge vorst en de daardoor ontstane transportmoeilijkheden en hoogere kosten, de prijs der consumptie-aardappelen in de steden, met ingang van Woensdag 17 Januari was verhoogd met 50 cent per 100 kg en met Maandag 22 Jan. wederom met 50 cent per 100 kg zal worden verhoogd. Doodetijk verkeersongeluk. - De tim merman W. Hessels uit Hijkersmilde, die Za terdag met de fiets den verkeersweg wilde oversteken, werd door een autobus van deri dienst MeppelGroningen gegrepen en op slag gedood. De Waal heeft zich vastgezet. - Gister middag omstreeks vijf uur heeft de Waal voor Tiel zich vastgezet. Om zeven uur was er in de ijsmassa nog geen beweging ge weest, zoodat wordt aangenomen, dat de rivier gedurende de heerschende vorst periode wel vast zal blijven zitten. Sedert Zaterdag is de rechtstreeksche verbinding met het land van Maas en Waal verbroken. Vandaag hoopte men door een pad over de Waal te leggen, deze verbinding weer te kunnen herstellen. Men verwacht, dat de Waal zich vandaag bij Nijmegen zal vast zetten. De luchtpost voor Ned.-Indië. - Blijkens een door Het Nieuws van den dag v. Neder- lansch-Indië uit de Straits Times overgeno men bericht zou de post, welke per vliegtuig van Nederland naar Ned.-Indië wordt ver zonden, tengevolge van eensuurmaatregelen te Singapore 3 dagen worden opgehouden en eerst met het volgende vliegtuig weer wor den doorgezonden. Er wordt op gewezen, dat dit bezieht in zijn algemeenheid zeker niet juist is. Inderdaad is de post eenige malen achtereen opgehouden, zoodat doorzending eerst met het volgende vliegtuig kon ge schieden; sedert de laatste maand is dit ech ter niet meer het geval geweest. Trambotsing in de hoofdstad. - Gister avond zij nop het drukke kruispunt De Clercqstraat—-Bilderdijkstraat te Amsterdam een motorwagen van de N.Z.H.T.M. en een bijwagen van lijn 3 met elkaar in botsing gekomen, waarbij vijf passagiers min of meer ernstige verwondingen hebben bekomen. Een deel van de tram werd ingedrukt. De rem men van de Sloterdijker tram werkten waar schijnlijk tengevolge van de gladheid niet goed. De gewonde passagiers, die slechts schaaf- en snijwonden hadden gekregen, kon den ter plaatse worden behandeld. JANTJE IS MOEDIG. GEESTELIJKE BIJSTAND BIJ LUCHTAANVALLEN. De minister van binnenlandsehe zaken heeft tot de burgemeesters der gemeenten, gerangschikt in de eerste of tweede ge- varenklasse voor de bescherming tegen luchtaanvallen een circulaire gericht van den volgenden inhoud: Naar verwacht mag worden, zullen de slachtoffers van luchtaanvallen in vele gevallen het op prijs stellen geestelijken bijstand te ontvangen. Wil deze bijstand nog tijdig verleend kunnen worden, dan is het noodig, dat de kerkelijke bedienaars onmiddellijk bericht ontvangen van de gevallen, waarin hun bijstand gewenscht wordt. Om deze aangelegenheid tot haar recht te doen komen, acht ik het van belang, dat reeds in vredestijd in overleg n et de kerk besturen ter plaatse een regeling wordt getroffen, welke in dit onderwerp voor ziet. Ik moge l verzoeken daartoe het noodige te willen verrichten. BREIEN VOOR DE WEERMACHT. Aan de Nederiandsche breisters wordt medegedeeld, dat zij, die nog aan blauwe bivakmutsen voor de marine bezig zijn, de ze zoo spoedig mogelijk kunnen inzenden bij den commandant der marine te Nieuwe- diep. Men wordt echter verzocht niet nog aan nieuwe blauwe bivakmutsen te begin nen, wel worden nog blauwe polsmoffen en da-sen gevraagd. Voor de landmacht worden groene bivak mutsen, dassen, polsmoffen en wanten bij alle breicomité's en in kamer 6 van het Haagsche stadhuis, met het oog op de strenge koude, zoo spoedig mogelijk inge wacht. ONTSLAG AAN 150 ARBEIDERS VAN WALSBEDRIJF TE IJMUIDEN. Aan honderd vijf tig arbeiders in dienst van Van Leer's Walsbedrijf N. V. te IJmuiden, is ontslag aangezegd. Dit ont slag houdt verband met exportmoeilijk heden, waardoor de directie genoodzaakt is, de productie in te krimpen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6