WORTH CTATE
Zweedsch s.s. „Flandria" vergaan op de
Noordzee.
17 opvarenden verdronken, 4 geredden
te Amsterdam aan wal gezet.
Inlijving lichting 1940.
Data vastgesteld.
„Flandria" liep op Iwee
mijnen.
Engelsche vliegtuigen boven
ons land?
Kolendampvergiftiging te
Roermond.
Garantieprijs suikerbieten
oogst 1940.
GEMENGD NIEUWS.
TWEEDE BLAD.
2
Geredden vertellen.
48 uur op een open
vlot.
Het Zweedsche stoomschip „Flan
dria", groot 1179 ton, toebehoorcnd
aan Förnyade Angfart Aktienb.
Göta, op weg van Gothenburg naar
Amsterdam, is op de Noordzee, hon
derd mijl van IJmuiden, gezonken.
Waarschijnlijk is het schip op twee
mijnen geloopen. Er deden zich twee
explosies voor, waardoor de Flandria
in drie deelen brak. Van de 21 leden
der bemanning zijn er vier Zater
dagavond volkomen uitgeput in de
nabijheid van de Nederiandsche kust
door het Noorsche s.s. „Balzac" op
gepikt en naar Amsterdam, het reis
doel van de Noor, gebracht. De vier
geredden deelden mede, dat de 17
andere leden van de Flandria moe
ten zijn omgekomen.
De explosies op de Flandria deden zich in
den loop van Donderdag 18 dezer voor. De
vier geredden hebben twee dagen en twee
nachten, in bittere koude en zware sneeuw
jachten, op een open vlot rondgedreven.
Door lichtseinen hebben zij tenslotte de aan
dacht van de bemanning van de „Balzac".
welk schip van O„.o naar Amsterdam onder
weg was, kunnen trekken.
De Balzac, onder bevel van kapitein Aage
Wilhelmsen, kwam gistermiddag tegen half
drie te Amsterdam aan. Een avontuurlijke
reis was ten einde.
De vier overlevenden van dezen scheeps
ramp zijn de lichtmatrozen W a n t z e 1
Johansson enBengt Wallman,
de Russische stoker Iwan P. Wlason
en de timmerman Oskar Berntson.
Kapitein Wilhelmsen vertelt.
Een redacteur van het ANP is Zondag
middag aan boord van de Balzac geweest
Het schip lag voor de wal maar was nog niet
vastgemaakt. Midscheeps stond de breede,
genoegelijke Nederiandsche loods, die het
schip veilig naar zijn Amsterdamsche lig
plaats had gebracht. Op zijn blozend gezicht
lag een trek van medelijden: „Wat die vier
menschen, die nu in de kooien van de offi
cieren liggen, hebben meegemaakt, is ver
schrikkelijk, onbeschrijfelijk. Maarze
zijn geen van vieren gewond en zij knappen
al v/eer aardig op
Kapitein Aage Wilhelmsen was direct be
reid te vertellen over het verschrikkelijk
avontuur en de gelukkige redding.
De Balzac, aldus zeide hij, was op weg van
Skiën, een haven bij Oslo, naar Amsterdam.
De reis verliep vlot, er werd natuurlijk
uiterst scherp wacht gehouden en dat is het
geluk van de vier mannen van de Flandria
geworden.
In den nacht van Zaterdag op Zondag, we
waren ongeveer honderd miil noordwest van
IJmuiden af, toen de tweede stuurman die
op de brug wacht- liep, alarm maakte. Hij
zag lichtsignalen aan stuurboord. Eerst dacht
hij met een onderzeeër te doen te hebben.
Hij liet me roepen, ik was in mijn hut. Na
eenige aarzeling kwamen we tot de conclu
sie, dat schiobreukelingen onze hulp noodig
hadden. We wendden en stoomden in de
richting van de lichtsignalen. Na heel wat
gemanoeuvreer hadden we het groote vlot.
waarop zich vier mannen bevonden, langszij.
De loodstrap ging uit en een paar minuten
later stonden vier druionatte en verkleumde
mannen aan dek. Zij hadden nog kracht ge
noeg gehad om zelf naar boven te klauteren.
Alleen één man, die later een stoker van de
Flandria bleek te ziin, moesten we helpen.
We hebben geen dokter aan boord. Maar al
gauw zagen we, dat geen van de mannen
gewond was. Warmte, drank en voedsel was
alles, wat ze noodig hadden en daar hebben
we het niet aan laten ontbreken. Een kwar
tiertje later laeen allen onder de wol. Uit
geput, maar herstellende. Ik zal eens laten
vragen, of een van de mannen misschien
wakker is.
Relaas van geredde.
De timmerman Oskar Berntson was wak
ker en hij had er geen bezwaar tegen een
kort relaas te geven van de schipbreuk.
In gebroken Engelsch en Duitsch deed hij
een eenvoudig en sober relaas, dat de ver
schrikkingen, die deze menschen hebben
doorleefd, des te sterker deed gevoelen.
Meer dan eens moest hij zijn verhaal onder
breken als de aandoening hem te machtig
werd.
De Flandria van de „Svenska Lloyd" was
ongeveer 1200 ton groot en stond onder be
vel van kapitein Albert Rönne. „We hadden
een lading steen en papier in en waren ver
leden week van Gotenburg naar Amsterdam
vertrokken met 21 man aan boord. Alles
ging goed tot dien verschrikkelijken nacht
van Donderdag op Vrijdag. Het was tegen
twaalf uur, we waren naar schatting 150
mijl van IJmuiden, ik zou verteldè de
timmerman juist naar de brug gaan om
gedurende de hondenwacht als roerganger
dienst te doen. Ik ging nog even naar bene
den om wat uit het volkslogies te halen.
Net was ik weer boven toen een
vreeseljjke ontploffing volgde. Ik kan
onmogelijk precies beschrijven, wat
toen gebeurde. De heele midscheeps
de brug, het dekhuis, de schoorsteen,
alles was verdwenen. Een paar se
conden later daverde een tweede
ontploffing. De lichten waren uit,
het schip zonk zeer snel. Ik werd in
het water geslingerd, of dat nu bij de
eerste of bij de tweede ontploffing
gebeurde, zou ik niet kunnen zeggen.
Ik zwem even en belandde toen bij
een van de twee reddingvlotten. We
hadden er twee aan boord, een op
het achterschip en een op het voor
schip. Het vlot van het voordek was
door de tweede ontploffing aan de
achterzijde van het schip terechtge
komen. Ik wist op een van de twee
vlotten te klimmen en met mij nog
drie andere mannen, een stoker en
twee lichtmatrozen.
„Ik hoorde nog roepen de ontroe
ring werd hem een oogenblik te machtig.
„ik zal die schreeuw om hulp nooit ver
geten, maar we konden niets doen. Van het
schip was niets meer te zien, het was pik
donker en we waren doornat. Gelukkig wa
ren onze reddingvlotten goed uitgerust
ze zijn voorzien van eetwaren, oliegoed en
electrische lantaarns. Dat zou ons behoud
worden. De wind was tamelijk krachtig N.O.
en er stond nogal deining. We probeerden ons
zoo goed mogelijk warm te houden. De sto
ker had niet veel kleeren aan en hij was er
het slechtst aan toe.
Ik kan u niet beschrijven, wat We uitge
staan hebben. We waren in een betrekkelijk
drukke scheepvaartroute en we meenden
ieder oogenblik de lichten van een schip te
zullen zien, maar de nacht ging voorbij en
we hadden geen enkel „vuurte" gezien.
Het weid dag. In de verte zagen we twee,
driemaal een schip. We riepen, we zwaaiden
met kleeren het hielp niet, ze zagen ons
niet.
Hoog over onze hoofden kruiste een vlieg
machine. Weer deden we wat we konden.
Weer hielp het niet, de machine was te hoog.
Weer viel de duisternis in. We waren onbe-
se'" 't kou en nat en we hadden een
f want er was geen water op het
kelen keer 2agen we een licht, dat
i passeerde.
- _n kwamen de vuren van dit
schip in zicht. We zwaaiden met de
lantaarn. Bijna moesten we de hoop
weer laten varen, het schip was ons
al bijna gepasseerd op een flinken
afstand, toen het plotseling van koers
veranderde. We waren gezien
het draaide bij
Een oogenblik zweeg de timmerman, hij
dacht weer aan dat moment, toen de „Bal
zac" koers zette naar het vlot met hem en
zijn drie verkleumde kameraden
„We waren al gauw aan boord, ofschoon
het langszij komen heel wat zeemanschap
eischte van kapitein Wilhelmsen.
We zijn hier prachtig verzorgd en heel ge
lukkig, dat we veilig in Amsterdam zijn
aangekomen. Was er niets gebeurd, dan zou
de Flandria hier gelegen hebben Kapitein
Rönne was een beste baas", aldus besloot de
timmerman zijn verhaal.
I 1 AMERICAN ^CIGARETTES,
Opheldering te Londen
gevraagd.
's-GRAVENHAGE, 20 Januari,
De Regeeringspersdienst meldt:
Gisteravond zijn opnieuw op
groote hoogte vreemde vliegtui
gen over het noordoostelijk deel
van ons land gevlogen. Daar en
kele aanwijzingen doen vermoe
den, dat het Britsche vliegtuigen
waren, is te Londen opnieuw om
opheldering gevraagd.
Twee menschen om het
leven gekomen.
In den nacht van Zaterdag op
Zondag heeft zich in huize
„Sint Joseph", een opvoedingsge
sticht voor jongens te Roermond,
een ernstig geval van kolendamp
vergiftiging voorgedaan, waardoor
twee personen om het leven zijn
gekomen. De toestand van twee
jongens is ernstig.
De 57-jarigé broeder Honorius verscheen
Zondagochtend niet in de Heilige Mis. Men
ging naar zijn kamer, doch kreeg na klop
pen geen gehoor. Toen men de deur open
de, vond men den broeder dood op bed.
Eenigen tijd later vond men ook den huis
knecht, den 57-jarigen Fr. Arnoldussen uit
Oss, die in de kamer naast die van den
broeder sliep, dood op zijn bed.
Geneeskundige hulp werd ingeroepen en
uit hét rapport van den dokter bleek, dat
men kolendampvergiftiging te doen had. Op
een verdieping hooger zijn de slaapzalen
van de jongens gelegen. Ook hier was de
kolendamp doorgedrongen. Bij twee jongens
deden zich ernstige ziekteverschijnselen
voor. Ze zijn naar het Sint Laurentius zie
kenhuis overgebracht. Hun toestand is ern
stig. De oorzaak van de vergiftiging moet
gezocht worden in een hapering van de
centrale verwarmingsinstallatie. Deze instal
latie was korten tijd geleden omgebouwd
van olie- tot kolenstookinrichting en eenige
dagen geleden in gebruik genomen. Broe
der Honorius was afkomstig uit Westfalen.
Nu I 12.50 per 100 k.g.
De minister varv' economische
zaken heeft besloten, den- garan
tieprijs voor suikerbieten, voor
het oogstjaar 1940 op 12,50 per
1000 kg. vast te stellen.
De garantieprijs bedroeg in 1939 aan
vankelijk 10,25, later is deze bij de al-
gemeene verhooging van de prijzen der
akkerbouwproducten op 11,25 gebracht.
De thans vastgestelde prijs beteekent dus
een stijging van 1,25 per 1000 kg. Bij
de vaststelling van dezen prijs heeft de
wensch voorgezeten, den verbouw van
suikerbieten in 1940 aan te moedigen.
Zooals reeds bekend is gemaakt, zal de
gegarandeerde hoeveelheid verwerkte
bieten voor 1940 met 25 pet. worden ver
groot, hetgeen ten doel heeft de suiker
voorziening voor het volgende jaar zeker
te stellen. Bij den thans voor 1940 vastge-
stelden garantieprijs mag worden aange
nomen, dat de suikerbietenverbouw te
genover andere hakvruchten niet in een
onvoordeelige positie zal komen.
Aangezien de vooruitzichten nog immer
onzeker zijn is het niet mogelijk omtrent
de richtprijzen van de andere akker
bouwproducten voor oogst 1940 reeds
thans nadere mededeelingen te doen. Daar
omtrent deze prijzen dus nog niets vast
staat, geeft de vaststelling van den garan
tieprijs voor de suikerbieten op 12,50
dan ook geen enkele aanwijzing voor het
peil, waarop de prijzen van de andere
agrarische producten van oogst 1940 zul
len worden vastgesteld. Deze prijzen zul
len, indien het tijdstip waarop vaststel
ling mogelijk blijkt, is aangebroken, wor
den bepaald aan de hand van de dan
aanwezige omstandigheden. Mocht blij
ken, dat het tengevolge van thans niet te
voorziene omstandigheden noodig is de
prijzen der andere agrarische producten
op. een zoodanig peil vast te stellen, dat
de prijzen der suikerbieten ten achter
zouden komen, dan zullen deze worden
herzien.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De positie der Indiëvliegtuigen was
gisteren:
Uitreis: Gier te Jodhpoer (Woensdag te
Batavia verwacht); Pelikaan te Bandoeng.
Thuisreis: Emoe te Basra (Dinsdag in
Napels verwacht).
DOODELIJK ONGEVAL TE KAMPEN.
De 23-jarige A. de Jong, deel uitmakend
van de vrijwillige luchtmacht te Kampen,
is omstreeks middernacht van een
twintig mete. hoog gebouw gevallen en
zoo ernstig gewond, dat hij aan de gevol
gen is overleden.
Een passeerende agent zag het slacht
offer op den grond liggen en trof onmid
dellijk maatregelen om den ongelukkige
naar het stadsziekenhuis te doen vervoe
ren. Medische hulp mocht echter niet meer
baten.
Het ligt in het voornemen om
de hierna vermelde ploegen
dienstplichtigen van de lichting
1940 in te lijven op de daarbij
aangegevens datums.
Onder de op te roepen dienstplichtigen
zijn niet begrepen zij, die zijn bestemd
voor officiersopleiding en voor opleiding
tot onderofficier-administrateur. De
dienstplichtigen van de lichting 1940, in
gedeeld bij het 1ste en 2de regiment hu
zaren en bestemd voor paardenverzorger
en -oppasser bij de koninklijke militaire
academie of rijschool, eerste ploeg, wor
den nader toegewezen aan het 2de regi
ment wielrijders. Hun inlijving zal, zooals
hierna is vermeld, geschieden op 15 April
1940.
Dienstplichtigen van de hierna vermel
de ploegen, die vrijstelling wegens kost
winnerschap of wegens persoonlijke on
misbaarheid dan wel uitstel van eerste
oefening verlangen, kunnen daartoe aan
vraag doen. Voor zoover de inlijving in
Februari a.s. geschiedt, moet de aanvraag
met den meesten spoed worden ingezon
den. Geldt het vrijstelling, dan moet de
aanvraag door of vanwege den dienst
plichtige worden gedaan bij den burge
meester. Geldt het uitstel van eerste oefe
ning, dan moet de dienstplichtige een
schriftelijk verzoek richten aan den mi
nister van defensie, bij voorkeur door
tusschenkomst van den burgemeester. Is
de reden van het verzoek gelegen in stu-
diebelangen, dan moet een verklaring
worden bijgevoegd, afgegeven door het
hoofd van de onderwijsinrichting.
Er moet op worden gerekend, dat uit-
AMELAND EEN ONBEREIKBAAR OORD
GEWORDEN.
Het hamsterverbod en de felle vorst.
Het eiland Ameland is thans veertien da
gen geïsoleerd, dat wil zeggen, veertien da
gen achtereen is de boot- en scheepvaart
verbinding met den vasten wal verbroken
en daar Ameland rondom in het ijs zit, ziet
het er naar uit, dat hierin in den eersten
tijd wel geen verandering zal komen. In
deze veertien dagen is op Ameland vier
maal een vliegtuig geland, dat post bracht
Winkelgoederen daarentegen komen weinig
binnen en zoo langzamerhand begint de
voorraad van vele winkeliers te slinken.
Wel is er nog geen gebrek, maar toch is er
al een begin gemaakt met rantsoeneeren.
Tengevolge van de regeeringsmaatregelen
in verband met de mobilisatie, kon men
geen wintervoorraad opslaan, zooals men
dat gewoon was te doen en daarom zit men
op het oogenblik wel een beetje krap. En
kele bakkers hebben momenteel geen meel
meer in huis. Suiker, zout, petroleum en
brandstoffen worden schaarsch. Kon mén
de vorige winters al spoedig te voet of met
voertuigen over het ijs van de Wadden het
vasteland bereiken, thans is het ijs tenge
volge van de wisselvalligheid van de weers
omstandigheden nog-niet betrouwbaar. De
sneeuwoprukners hebben druk wérk. De
verbinding tusschen de verschillende dor
pen is door de sneeuw op sommige gedeel
ten van het eiland vrijwel onmogelijk ge
worden. De arts, die in Nes woont, en da
gelijks zijn patiënten bezoekt per auto,
heeft dit twee dagen moeten staken omdat
de weg door de sneeuw onbegaanbaar was.
Door den ijsgang is een kalkschip van
schipper Blokzijl, dat te Nes op de reede
lag, op drift gegaan en buitengaats op het
Bornrif te Hollum tusschen het ijs beklemd
geraakt. Het is waarschijnlijk verloren. De
schipper en zijn zoon bevonden zich op den
wal, toen het schip los raakte. Soldaten, die
op het eiland met verlof zijn, moesten dit
verlof door force majeure evenwel verlengen.
Indien de voetverbinding met den vasten
wal tot stand is gekomen, kunnen zij zich
weer naar hun diverse afdeelingen begeven.
i -
Onderzeeboot O. 22 te water gelaten. -
Van de werf der N.V. Kon. Maatsch. „De
Schelde" te Vlissingen is Zaterdag met goed
gevolg te water gelaten de onderzeeboot
O. 22, in aanbouw voor de Kon. Ned. Marine.
De O. 22 behoort tot de serie van 7 onder
zeeërs, die sedert het vorige jaar voor de
Kon. Ned. Marine hier te lande in aanbouw
is. Het schip is 77 V, m. lang en 6.20 m. breed
het heeft een bovenwatersnelheid van pl.m.
1914 mijl, onder water een van pl.m. 9 mijl.
Haar kruissnelheid bedraagt 15 miil, het
machine-vermogen boven water 5000 p.k.,
onder water 860 p.k. Zij biedt logies aan 45
personen, heeft een duikdiepte van 100 m.
Haar bewapening bestaat uit een kanon van
88 m.m., 8 torpedobuizen en een dubbel-
mitrail'leur van 40 m.m. De waterverplaat
sing bedraagt 1205 ton.
Veldpostpakketten voor Frankrijk. -
Van de Fransche postadministratie is bericht
ontvangen, dat postpakketten bestemd voor
Fransche militairen in de legerzone slechts
toegelaten zijn tot een maximum gewicht
van 10 kg. Bovendien moeten deze zendingen
vrij van rechten worden verzonden, de in
voerrechten kunnen aan de postkantoren
hier te lande woi-den voldaan. Voor postpak
ketten, welke door particulieren als geschenk
worden gezonden en waarvan de inhoud
slechts bestaat uit kleeren, levensmiddelen
(buhalve dranken) en kleine dagelijksche
gebruiksvoorwerpen tot een totaal gewicht
van niet meer dan 5 kg. kan in bepaalde ge
vallen, te beoordeelen door de Fransche
douane, vrijstelling van invoerrechten wor
den verleend. In het adres van bovenbedoel
de postpakketten moet het nummer van de
veldpostafdeeling (secteur postal) worden
vermeld.
Gift van prinses Juliana voor Turkije.
- Prinses Juliana heeft aan het Nederiand
sche Roodc Kruis een gift doen toekomen
ten behoeve van de slachtoffers van de ram
pen in Turkije.
stel van eerste oefening slechts op uiterst
beperkte schaal zal worden verleend.
Opkomst op 12 Februari 1940.
Luchtvaartregimehten, eerste ploeg;
3de en 4de regiment huzaren, voor
zoover betreft de paardenverzorgers
en -oppassers bij de koninklijke mili
taire academie of rijschool, eerste
ploeg;
4de regiment huzaren, voor zoover
betreft de paardenverzorgers bij het
Remontedepót, eerste ploeg.
Opkomst op 15 April 1940.
2e regiment wielrijders;
lsté regiment huzaren (geen paar-
denoppassers en verzorgers);
lste, 2de, 3de en 4de regiment hu
zaren, voor zoover betreft de paar
denverzorgers en oppassers bij de ko
ninklijke militaire academie of rij
school, tweede ploeg.
Opkomst op 6 Mei 1940.
2de regiment genietroepen (ver
bindingstroepen), eerste ploeg;
3de regiment genietroepen (ver-
lichtingstroepen), eerste ploeg;
korps pontonniers en torpedisten
pontonniers en torpedisten), eerste
ploeg;
4de regiment huzaren, voor zoover
betreft de paardenverzorgers bij het
Remontedepót, tweede ploeg;
lste en 2de regiment huzaren-
motorrijders.
Opkomst op 3 Juni 1940.
Luchtvaartregimenten, tweede ploeg;
compagnie intendancetroepen, der
de ploeg;
lste regiment genietroepen (pio
niers), eerste ploeg.
Opkomst op 17 Juni 1940.
lste regiment luchtdoelartillerie,
derde ploeg;
regiment kustartillerie, tweede
ploeg.
Verhooging aardappelprijzen. - De Ver-
eeniging ter behartiging van den Nederland-
schen aardappelhandel te 's-Gravenhage
deelt mede, dat, tengevolge van de langdu
rige en strenge vorst en de daardoor ontstane
transportmoeilijkheden en hoogere kosten, de
prijs der consumptie-aardappelen in de
steden, met ingang van Woensdag 17 Januari
was verhoogd met 50 cent per 100 kg en met
Maandag 22 Jan. wederom met 50 cent per
100 kg zal worden verhoogd.
Doodetijk verkeersongeluk. - De tim
merman W. Hessels uit Hijkersmilde, die Za
terdag met de fiets den verkeersweg wilde
oversteken, werd door een autobus van deri
dienst MeppelGroningen gegrepen en op
slag gedood.
De Waal heeft zich vastgezet. - Gister
middag omstreeks vijf uur heeft de Waal
voor Tiel zich vastgezet. Om zeven uur was
er in de ijsmassa nog geen beweging ge
weest, zoodat wordt aangenomen, dat de
rivier gedurende de heerschende vorst
periode wel vast zal blijven zitten. Sedert
Zaterdag is de rechtstreeksche verbinding
met het land van Maas en Waal verbroken.
Vandaag hoopte men door een pad over de
Waal te leggen, deze verbinding weer te
kunnen herstellen. Men verwacht, dat de
Waal zich vandaag bij Nijmegen zal vast
zetten.
De luchtpost voor Ned.-Indië. - Blijkens
een door Het Nieuws van den dag v. Neder-
lansch-Indië uit de Straits Times overgeno
men bericht zou de post, welke per vliegtuig
van Nederland naar Ned.-Indië wordt ver
zonden, tengevolge van eensuurmaatregelen
te Singapore 3 dagen worden opgehouden en
eerst met het volgende vliegtuig weer wor
den doorgezonden. Er wordt op gewezen, dat
dit bezieht in zijn algemeenheid zeker niet
juist is. Inderdaad is de post eenige malen
achtereen opgehouden, zoodat doorzending
eerst met het volgende vliegtuig kon ge
schieden; sedert de laatste maand is dit ech
ter niet meer het geval geweest.
Trambotsing in de hoofdstad. - Gister
avond zij nop het drukke kruispunt De
Clercqstraat—-Bilderdijkstraat te Amsterdam
een motorwagen van de N.Z.H.T.M. en een
bijwagen van lijn 3 met elkaar in botsing
gekomen, waarbij vijf passagiers min of meer
ernstige verwondingen hebben bekomen. Een
deel van de tram werd ingedrukt. De rem
men van de Sloterdijker tram werkten waar
schijnlijk tengevolge van de gladheid niet
goed. De gewonde passagiers, die slechts
schaaf- en snijwonden hadden gekregen, kon
den ter plaatse worden behandeld.
JANTJE IS MOEDIG.
GEESTELIJKE BIJSTAND BIJ
LUCHTAANVALLEN.
De minister van binnenlandsehe zaken
heeft tot de burgemeesters der gemeenten,
gerangschikt in de eerste of tweede ge-
varenklasse voor de bescherming tegen
luchtaanvallen een circulaire gericht van
den volgenden inhoud:
Naar verwacht mag worden, zullen de
slachtoffers van luchtaanvallen in vele
gevallen het op prijs stellen geestelijken
bijstand te ontvangen. Wil deze bijstand
nog tijdig verleend kunnen worden, dan is
het noodig, dat de kerkelijke bedienaars
onmiddellijk bericht ontvangen van de
gevallen, waarin hun bijstand gewenscht
wordt.
Om deze aangelegenheid tot haar recht
te doen komen, acht ik het van belang, dat
reeds in vredestijd in overleg n et de kerk
besturen ter plaatse een regeling wordt
getroffen, welke in dit onderwerp voor
ziet.
Ik moge l verzoeken daartoe het noodige
te willen verrichten.
BREIEN VOOR DE WEERMACHT.
Aan de Nederiandsche breisters wordt
medegedeeld, dat zij, die nog aan blauwe
bivakmutsen voor de marine bezig zijn, de
ze zoo spoedig mogelijk kunnen inzenden
bij den commandant der marine te Nieuwe-
diep. Men wordt echter verzocht niet nog
aan nieuwe blauwe bivakmutsen te begin
nen, wel worden nog blauwe polsmoffen en
da-sen gevraagd.
Voor de landmacht worden groene bivak
mutsen, dassen, polsmoffen en wanten bij
alle breicomité's en in kamer 6 van het
Haagsche stadhuis, met het oog op de
strenge koude, zoo spoedig mogelijk inge
wacht.
ONTSLAG AAN 150 ARBEIDERS
VAN WALSBEDRIJF TE
IJMUIDEN.
Aan honderd vijf tig arbeiders in dienst
van Van Leer's Walsbedrijf N. V. te
IJmuiden, is ontslag aangezegd. Dit ont
slag houdt verband met exportmoeilijk
heden, waardoor de directie genoodzaakt
is, de productie in te krimpen.