net Frïco-mekJc op ^cuaJL,
e&tt waohAouj vutA JbvG&fetfc
SOCIALE ZAKEN.
Werkloosheidsbestrijding door scholing
en herscholing.
Hog Ie weinig medewerking van de
zijde der werkgevers.
Vijf gewonden bij een
autobotsing onder
Oegstgeest.
Gladheid der wegen en
rijtijdenbesluit.
Tijdelijke uitzonderings
bepalingen.
Bespoediging van den
tunnelbouw te Velsen
bepleit.
JUSTITIEBEG ROOTING.
Nederlandech schip in nood
Spoorwegongeluk bij
Koekange.
Ernstige botsing onder
Groningen,
Uitpoofregeling fabrieks
aardappelen oogst 1940.
TWEEDE BLAD.
De schade tengevolge van de
mobilisatie.
In de memorie van antwoord op het voor-
loopig verslag der Eerste Kamer betreffen
de de begrooting van het departement van
sociale zaken 1940 zegt de minister o.m., dat
hij onder de huidige omstandigheden, waar
in vooral de internationale toestand een rol
speelt, niet het initiatief zal kunnen nemen
tot een algemeene verkorting van den ar
beidsduur voor de bedrijven, waarop de ar
beidswet reeds van toepassing is.
Hij mocht echter reeds verklaren, dat, in-
het georganiseerde bedrijfsleven hem voor
steilen wil doen, hij daar dan ten volle voor
open staat.
Inderdaad is het de bedoeling van
den minister, zijn bijzondere aan
dacht te wijden aan de positie der
genen, op wie de arbeidswet van
toepassing is of van toepassing kan
worden verklaard en die nog lan
ger dan 48 uren per week in loon
dienst werkzaam zijn.
De minister heeft een voorontwerp vóór
een vacantiewet aan den hoogen raad van
arbeid toegezonden om advies.
Na overweging van het ten aanzien van
arbeidsvoorwaarden van vrouwelijk huis
personeel opgemerkte, moet de minister tot
zijn leedwezen verklaren, dat hij vooralsnog
niet de toezegging kan doen, een algemeene
regeling voor te bereiden. Zijn aandacht
blijft evenwel op deze aangelegenheid ge
vestigd.
Bedrijfsraden.
Dat een wettelijke regeling inzake de ver
ordeningsbevoegdheid van de bedrijfsraden
ook de samenstelling van die raden zal
moeten betreffen, ten einde hen geschikt te
maken voor de hun alsdan op te dragen
taak, is ook het gevoelen van den minister.
Het aantal bedrijfsraden bedraagt 19 en
blijft in hetzelfde tempo als tot dusver toe
nemen. Ook dit jaar zullen, naar het zich
laat aanzien, weder enkele nieuwe bedrijfs
raden worden opgericht. Tot hoever deze
ontwikkeling zal voortschrijden, valt thans
nog niet met eenige zekerheid te zeggen.
Vertegenwoordiging van de hoofdarbei
ders in de bedrijfsraden wil de minister,
waar mogelijk en gemotiveerd, gaarne be
vorderen. In sommige bedrijven zijn de or
ganisatorische verhoudingen daarvoor ech
ter nog niet rijp of is het administratief en
technisch personeel te gering in aantal om
voor afzonderlijke vertegenwoordiging in
aanmerking te komen.
Het wetsontwerp tot wijziging der ziek
tewet, zal weldra het departement van den
minister verlaten.
Ouderdomsvoorziening.
De minister stelt zich op het standpunt,
dat een beslissing inzake de ouderdomsvoor
ziening eerst kan worden genomen, nadat
het rapport van de staatscommissie inzake
de financiering der invaliditeits- en ouder-
dcmsverzekering zal zijn verschenen en
daarmede een volledig inzicht mogelijk
wordt omtrent de lasten, welke de voren
bedoelde financiering en de verbetering der
ouderdomsvoorziening van den staat zouden
vorderen. Vorenbedoeld rapport zal, naar
den minister is medegedeeld, weldra ver
schijnen.
Betreffende de invoering van arbeidspen-
sioen, waarmede vermoedelijk wordt be
doeld een staatspensioen aan allen, die aan
het bedrijfsleven hebben deelgenomen,
moge worden volstaan met hetgeen hier-
voren is medegedeeld met betrekking tot de
verbetering van de ouderdomsvoorziening.
Binnenkort zal een staatscommissie worden
ingesteld ter bestudeering van het vraagstuk
van de opneming der kleine zelfstandigen in
de verplichte verzekering.
Indien hij daartoe gelegenheid vindt, zal
hij niet nalaten de indiening van een wets
ontwerp tot regeling van het ziekenfonds
wezen zooveel mogelijk te bevorderen. Spoe
dig zal dat echter niet het geval zijn.
De minister bereidt een wettelijke rege
ling der werkloosheidsverzekering voor.
Hij heeft niet den indruk, dat het bedrag,
uitgetrokken voor subsidieering van werk-
loozenkassen, onvoldoende zal blijken.
Scholing en herscholing.
De minister ziet in scholing en herscholing
een belangrijk middel om de werkloosheid
van velen te beëindigen. Hij deed reeds
eenigen tijd geleden, met medewerking o.a.
van de groote werkgeversorganisaties, een
beroep op het bedrijfsleven.
Hoewel op dit gebied reeds ver
schillende niet onbelangrijke resul
taten geboekt konden worden, is de
medewerking hier helaas niet zoo
groot, als toch met recht mocht wor
den verwacht. Nog veel te weinig
werkgevers staan open voor de
groote mogelijkheden, welke hier
aanwezig zijn.
De minister die zich hierbij gesteund
weet door het geheele georganiseerde be
drijfsleven, is voornemens op dit terrein
met kracht verder te gaan. Hij vertrouwt,
dat de medewerking in de toekomst grooter
zal zijn, dan thans nog het geval is.
Werkloosheid in de steden.
Ook den minister baart de nog steeds om
vangrijke werkloosheid in de stedelijke cen
tra voortdurend zorg. Uitvoering van ge
subsidieerde werken kan hier slechts ge
deeltelijk soulaas geven. Hier zal door het
op peil houden van de arbeidsgeschiktheid
door herscholing, scholing,, enz., het noodige
moeten worden gedaan, teneinde verdere in
zinking te voorkomen en opdat elke kans,
welke een opleving der arbeidsmarkt, uit
welken hoofde ook, biedt, kan worden aan
gegrepen.
Tot het verstrekken van kinderbijslag zal,
buiten de streken waar dit reeds een aan
tal jaren bij de werkverruiming regel is,
worden overgegaan, wanneer de wet op de
kinderbijslag-verzekering toepassing vindt.
De minister kan niet de juistheid
erkennen van de opmerking van
verscheidene leden, dat de werk
verschaffing niet zelden misbruikt
wordt voor het uitvoeren van nor
maal werk.
Eerst wanneer men van elk object precies
alle bijzonderheden kent, vooral en niet het
minst de financieele aspecten ervan, is het
uitspreken van een gefundeerd oordeel mo
gelijk. Het is toch vooral in deze tijden,
welke zulk een abnormaal karakter ver-
toonen, dikwijls uiterst moeilijk om in de
onderwerpelijke gevallen te spreken van
een „normaal" werk. De financieele verhou
dingen, welke thans geenszins normaal zijn,
spelen bij de uitvoering van werken in toe
nemende mate een groot rol. Deze factoren
mogen toch niet worden verwaarloosd.
De minister heeft er geen enkel bezwaar
tegen, dat B-steun wordt verstrekt in geval
len, waarin de betrokken werklooze in een
periode van twee of drie achtereenvolgende
jaren niet meer van twee of drie maanden
in loondienst heeft gewerkt, uiteraard in
dien het betrokken gezin ook overigens voor
B-steun in aanmerking komt.
Schade door mobilisatie.
Ongetwijfeld zal reeds tijdens de
mobilisatie moeten worden over
wogen, of voor bepaalde gemobili-
seerden, die door den krijgsdienst
bijzondere schade hebben geleden,
maatregelen- kunnen worden ge
nomen. Deze aangelegenheid heeft
de volle aandacht van de regeering.
Een der vraagstukken is daarbij, of men
kan bevorderen, dat de gemobiliseerden
hun oude plaats in de maatschappij terug
vinden. Moreel recht daarop hebben zij
ongetwijfeld, althans indien deze plaats niet
ten gevolge van de tijdsomstandigheden of
door welke andere oorzaak ook is opgeheven.
Maar de vraag is, of hier een wettelijk recht
kan worden geschapen. De regeering heeft
die vraag aanvankelijk ontkennend beant
woord op gronden, die in het bijzondere door
den minister van defensie reeds zijn uiteen
gezet.
Intusschen heeft de regeering
zich met een oproep tot de werk
gevers gewend en er is reden, van
die zijde medewerking te verwach
ten.
Wanneer voortgezet overleg tusschen de
orgasisaties van werkgevers en werknemers
op dit gebied nuttig kan zijn en van regee-
ringswege kan worden bevorderd, zullen
pogingen daartoe stellig niet achterwege
blijven.
Op den Rijksstraatweg Leiden
den Haag, onder de gemeente
Oegstgeest, zijn gistermiddag een
militaire en een personenauto met
elkaar in botsing gekomen, tenge
volge waarvan drie personen zeer
ernstig en twee minder ernstig zijn
gewond.
De militaire auto, bestuurd door den
dienstplichtige Rijne, afkomstig uit Amster
dam, thans gelegerd te DriehuisWester-
veld, kwam uit de richting 's-Gravenhage.
Zij reed met een snelheid van ongeveer 60
kilometer. De bestuurder wilde een voor
hem rijdende auto passeeren, waarvoor hi)
den wagen op het middengedeelte van den
weg stuurde. De auto slipte echter en schoof
naar links. Juist naderde uit de richting
Haarlem een personenauto met groote snel
heid omstanders schatten de snelheid op
ongeveer 100 kilometer welke bestuurd
werd door den heer P. Schipper te Rotter
dam. De wagens botsten met groote kracht
tegen elkaar, de gevolgen waren verschrik
kelijk. Beide auto's werden totaal vernield.
De heer Rijne werd zeer ernstig aan het
hoofd gewond en heeft vermoedelijk een
schedelfractuur. Zijn toestand baart zorg.
De heer Schipper werd met een ingedrukte
borstkas en een kaakfractuur opgenomen.
Van de overige drie inzittenden van de per
sonenauto was mevrouw Kraaienveld uit
Rotterdam er het ernstigste aan toe. Zij zat
naast den bestuurder en werd door de
kracht van de botsing door de voorruit ge
slingerd. Zij kreeg een schedelbasisfractuur.
De beide andere inzittenden, de heeren
Kraaienveld, respectievelijk uit Rotterdam
en Voorbrug, waren beiden minder ernstig
gewond. Eerstgenoemde had het linkerbeen
gebroken en had verwondingen aan het
hoofd. Laatstgenoemde klaagde over pijnen
in de borst. Met drie ziekenauto's zijn de ge
wonden overgebracht naar het Academisch
ziekenhuis te Leiden. De auto's zijn door de
politie in beslag genomen.
De minister van sociale zaken heeft
voor bestuurders van vrachtauto's tot
en met 8 Februari ontheffing ver
leend voor het bepaalde in de artike
len 25, 26, 29 en 30 van het rijtijden
besluit (werk-, rust- en diensttijden),
voor zoover de toestand der wegen in
verband met de weersgesteldheid af
wijking noodig maakt, met dién ver
stande, dat een werktijd niet meer
dan 13 uren, de gezamenlijke duur van
de in een week vallende werktijden
en gedeelten van werktijden niet
meer dan 66 uren en een diensttijd
niet meer dan 15 uren mag bedra
gen, terwijl een tusschen twee opeen
volgende diensttijden gelegen onaf
gebroken rusttijd ten minste 11 uren
moet bedragen.
DE „EVEROJA" WEER VLOT
GEKOMEN.
Schip vaart op eigen kracht naar
Rotterdam.
Gisteravond bij vloed is het de sleepbooten
„Neptunus" en „Bornriff" van de reederij
Doeksen gelukt het gisternacht op de Noord-
westgronden gestrande Letlandsche s.s.
„Everoja" vlot te brengen. De gezagvoerder
van het Letlandsche schip heeft besloten op
eigen kracht naar Rotterdam te stoomen,
waar het schip vermoedelijk zal worden
gerepareerd. In verband hiermede zijn de
beide sleepbooten en de reddingboot naar
him standplaatsen teruggekeerd.
De goederenverkeers-
coördinatie.
Aan het voorloopig verslag der Eerste
Kamer over de begrooting van het departe
ment van waterstaat 1940, begrooting van
het verkeersfonds 1940 en begrooting staats
mijnen Limburg 1940 wordt ontleend:
Vele leden juichten toe, dat de
minister, trots de oorlogsomstandig
heden, voornemens is de uitvoering
van openbare werken voort te zet
ten.
Een der leden, hier aan het
woord, drongen, in aansluiting aan
het daaromtrent In de andere Ka
mer bepleitte, nogmaals aan op be
spoediging van den tunnelbouw te
Velsen.
Verscheidene leden verklaarden, te be
treuren, dat de minister trots de tegenwoor
dige moeilijkheden, de verdere behandeling
van het aanhangige wetsontwerp betreffen
de de coördinatie van het goederenvervoer
wenschelijk oordeelt. Van toepassing van de
daarbij voorgestelde regeling duchtten zij
namelijk ernstige gevolgen.
Eenige leden bepleitten de instelling van
een administratief lichaam, waaraan ware
te geven de bevoegdheid te beslissen over
tijdelijke dan wel duurzame intrekking van
iemands rijbewijs bij een verkeersovertre
ding, indien deze een gevolg is van onge
schiktheid van den bestuurder van het mo
torrijtuig.
Andere leden drongen aan op strengere
sancties met betrekking tot automobielbe
stuurders, die in staat van dronkenschap
chauffeeren.
Algemeen werd gewezen op het belang
van een spoedige inwerkingtreding van de
wegenverkeerswet.
Enkele leden drongen aan op verlaging
van de personeele belasting op automobie
len, gelet op de recente verzwaring van de
lasten, op het automobielverkeer in het al
gemeen drukkende.
Andere leden betreurden, dat de indertijd
beoogde omzetting van de personeele belas
ting op motorrijtuigen in een hoogere mo
torrijtuigenbelasting voorshands geen voort
gang zou hebben. De leden hier aan het
woord, stelden de vraag, of het huidige ka
binet dit punt in overweging zou willen
nemen.
Verscheidene leden brachten wederom
bet vraagstuk van de onbewaakte overwe
gen ter srake, hetwelk h.i. nog im
mer niet op bevredigende wijze is opgelost.
Eenige leden betoogden, dat ingevolge de
huidige wetgeving de opbrengst van de mo
torrijtuigenbelasting de financieele basis
vormt voor het wegenbouwprogramma.
Werd evenwel die belasting vervangen door
een extra-benzineheffing, dan zou deze
huns inziens evengoed tot zoodanigen
grondslag kunnen dienen en zou bovendien
de administratie ongemeen worden vereen
voudigd.
AUTO-ONGELUK DOOR DE GLADHEID.
Gistermiddag deed zich te Zeist, ten ge
volge van het gladde wegdek een slippartij
van auto's voor, waarbij een 11-jarige knaap
ernstig werd gewond. ïn zorgwekkenden
toestand werd de knaap naar het ziekenhuis
vervoerd. Een in de richting De Bilt rijdende
auto slipte en kwam dwars over den weg te
staan. Op dat oogenblik kwam uit de rich
ting de Bilt een andere personenauto aan
rijden, waarvan de bestuurder remde om een
aanrijding te voorkomen. Ook deze wagen
slipte echteT en beide wagens botsten met
een hevigen slag tegen elkaar. De bestuur
ster kreeg een wond aan het gelaat, haar
zoon een hersenschudding en een kaakfrac
tuur en de bestuurder van de andere auto
een niet ernstige hoofdwonde. Beide wagens
werden zwaar beschadigd.
De handhaving van
het gezag.
Wetgevende arbeid te
bescheiden geacht.
In het voorloopig verslag der Eer
ste Kamer over de justitiebegrooting
1940 lezen wij, dat van verschillen
de zijden 's ministers plannen ten
aanzien van den wetgovenden ar
beid, hoewel men beperking ten deze
als een verdienste wilde aanmerken,
toch al te bescheiden werden geacht.
Naast het kinderrecht en de echtscheiding
werd op een aantal onderwerpen de aan
dacht gevestigd, waaromtrent eveneens de
bevordering eener voorziening werd noodig
geoordeeld.
Het voornemen van den minister betref
fende het kinderrechtontwerp hadden ver
scheidene leden met genoegen begroet. Min
der ingenomen waren zij echer met de in
uitzicht gestelde behandeling van het aan
hangige echtscheidir.gsontwerp. Zij meen
den, dat de minister in de tegenwoordige
omstandigheden en bij de huidige politieke
situatie beter zou doen deze wetsvoordracht,
waaromtrent tusschen onderscheidene be
volkingsgroepen diepgaande verschillen van
inzicht bestaan, te laten rusten.
Verscheidene leden spraken hun teleur
stelling uit over het besluit der regeering
zich te onthouden van het ontwerpen van
een wettelijke regeling, ten doel hebbende
het ontslag aan 'gemobiliseerden en het niet
terugnemen van gedemobiiiseerden in hun
burgerlijke betrekkingen, te voorkomen.
Zij drongen er bij den minister op aan, de
mogelijkheid van regeling van deze aange
legenheid nogmaals onder de oogen te zien.
Enkele leden hadden tevergeefs gezocht
naar een wettelijk middel tot het tegengaan
van opdrijving van den huurprijs van wo
ningen door de eigenaars. Zij meenden, dat
er ten deze reden is voor een wettelijke
voorziening.
Handhaving van het gezag.
Vele leden betuigden hun instem
ming met 's miristers streven groote
activiteit te ontwikkelen ten aanzien
van de handhaving van de openbare
orde en het openbaar gezag en de
bescherming van alle groepen der
bevolking, met name tegen, exces
sieve uitingen
Naar het oordeel van onderscheidene
leden hield dit mede in, dat de minister de
staande en ook de zittende magistratuur zou
weten te doordringen van het besef, dat een
snellere en scherpere vervolging en berech
ting, dan thans ten aanzien van extremisti
sche uitingen en andere wetsovertredingen
op het terrein der openbare orde veelal
plaats hebben, onverbiddelijke eisch is.
Een aantal leden meende een streng toe
zicht te moeten aanbevelen tot wering van
elke bedrijvigheid van Nederlanders en
vreemdelingen, welke onze positie als neu
trale mogendheid zou kunnen compromittee-
ren. Midden tusschen de oorlogvoerenden
gelegen, biedt Nederland een tot het ont
plooien van zulke bedrijvigheid bij uitstek
geschikte plaats.
De uniformenkwestie.
In verband met de geconstateerde smokke
larij van militaire uniformen naar het bui
tenland werd gewezen op de wenschelijk-
heid, een zeer ruime verbodsbepaling in
het leven te roepen, waarbij het in voorraad
hebben, verkoopen, schenken, vervoeren van
militaire uitrustingstukken, zonder daartoe
verkregen vergunning, strafbaar wordt ge
steld.
De opzienbarende gebeurtenissen, welke
onlangs leidden tot de arrestatie van o.a.
eenige ambtenaren, verdacht van het plegen
van landverraderlijke handelingen, hadden
de aandacht van verschillende leden nader
gevestigd op de desbetreffende bepalingen
van het wetboek van strafrecht. De tegen
bedoelde gedragingen bedreigde straffen
kwamen hun geenszins in overeenstemming
voor met den ernst der strafbare feiten. Zij
drongen er daarom op aan, dat onverwijld
wetswijziging zou worden bevorderd.
De verdwijning te Amsterdam,
Eenige leden brachten de eenigen tijd ge
leden bekend geworden verdwijning ter
sprake van een minderjarig meisje te Am
sterdam. Zij meenden te weten, dat tijdig
ingrijpen door de autoriteiten achterwege is
gebleven, doordat bepaalde diensten op Za
terdagmiddag waren geslóten, en eerst
Maandag met het doen van nasporingen een
begin kon worden gemaakt. Gebleken zou
ook zijn van gebreken in het werk van de
arbeidsbemiddeling ter plaatse, welke
dienst niet dan zeer oppervlakkig zou in-
formeeren naar aard en betrouwbaarheid
van de adressen, welke aan werkzoekenden
worden verschaft.
Daar de mogelijkheid bestaat, dat hier een
zeer ernstig misdrijf is gepleegd, stelden de
aan het woord zijnde leden de vraag of de
minister in het gebeurde geen aanleiding
vindt tot het treffen van eenigen maatregel.
De verouderde Zondagswet,
Sommige leden herinnerden er aan, dat
onlangs een aantal hooggeplaatste autori
teiten op Zondagmiddag tegenwoordig was
bij een voetbalwedstrijd, zulks niettegen
staande de hooge raad der Nederlanden
heeft beslist, dat zulke wedstrijden op Zon
dagmiddag door de wet zijn verboden. De
ze leden zagen hierin een aanwijzing te
meer, dat herziening van de Zondagswet
niet langer kan worden uitgesteld.
Enkele leden drongen alsnog op rechts
herstel der Ossche brigade aan.
Enkele leden brachten de harde behande
ling van de tot levenslange gevangenisstraf
veroordeelden ter sprake. Verzachting van
de tegenstelling tusschen de bejegening van
deze en van andere gevangenen werd door
hen bepleit.
„Ottoland" gestrand bij
Sunderland.
Het Nederlandsche s.s.. „Ottoland"
op weg van Sluiskil naar Sunder
land (Eng.) is nabij deze laatste
haven gestrand. Het schip verzocht
sleepbootassistentie en een redding
boot. De kapitein seinde gister
avond, dat er geen onmiddellijk
gevaar bestaat voor het schip en de
opvarende. De „Ottoland" vervoer
de ballast.
(De „Holland", ex Sarkani, ex Sint Jans-
land, meet 2202 bruto reg. ton en 1194 net
to reg. ton. Het schip behoort toe aan de
scheepvaart- en steenkolen maatschappij
N. V. te Rotterdam en werd in 1916 op de
werf van Jan Smit Czn. te Alblasserdam
gebouwd).
Goederenwagen ontspoorde.
Op den spoorweg tusschen Meppel en
Hoogeveen, is gisteravond een ongeval
gebeurd, dat hoogst ernstige gevolgen had
kunnen hebben, doch dat op het nippertje
goed is afgeloopen.
Van den goederentrein van Groningen
naar Meppel, welke om 22.08 van het
rangeerterrein Onnen nabij de Groning-
sche hoofdstad verstrekt ontspoorde om
streeks kwart voor twaalf, tengevolge van
het breken van een wielas tusschen Koe
kange en Meppel een goederenwagen. Deze
kwam links buiten da rails te staan.
Op hetzelfde oogenblik passeerde trein
135, die de laatste verbinding tusschen
Amsterdam en Groningen onderhoudt en
uit Zwolle 27 minuten over tijd was ver
trokken, dit punt.
De ontspoorde goederenwagen stond
juist binnen het profiel van het opgaand
spoor, zoodat hij den sneltrein licht raakte.
Drie rijtuigen van den sneltrein een
stoomtrein werden door deze'aanraking
beschadigd en verscheidene ruiten moes
ten het ontgelden. Reizigers werden even
wel niet gewond. Met groote vertraging
kwam de trein te Groningen aan. Beide
sporen waren door dit ongeval versperd.
Om kwart voor twee vertrok uit Zwolle
een ongevallenwagen naar de plaats van
de ontsporing teneinde de baan zoo spoe
dig mogelijk vrij te maken.
Leening van twee millioen door Ged.
Staten niet goedgekeurd. - B. en W. van
Groningen vragen voorziening bij de Kroon
terzake van het niet goedkeuren door Gede
puteerde staten van het raadbesluit van 11
Januari j.L tot het aangaan van een geld-
leening van twee millioen gulden, Dit be
sluit was genomen door den gemeenteraad
op 11 Januari j.l. Gedeputeerde staten heb
ben hun goedkeuring onthouden bij schrij
ven van 18 Januari daar op volgende.
Eén doode, één gewonde.
Gistermiddag zijn door tot nog toe onbe
kende oorzaak op den Frieschestraatweg te
Groningen, nabij de melkfabriek „De Omme
landen", twee vrachtauto's met elkaar in
botsing gekomen. De eene wagen werd be
stuurd door den 21-jarigen R. de V. uit Gro
ningen. Deze werd zoo ernstig gewond,dat
hij tijdens het overbrengen naar het Acade
misch ziekenhuis overleed. Zijn metgezel,
de 20-jarige T. v. d. S., uit Leeuwarden werd
licht gewond en kon na in het Academisch
ziekenhuis te zijn verbonden naar zijn woon
plaats terugkeeren. De bestuurder van de
andere vrachtauto kwam met den schrik
vrij.
In vervolg op de i nde pers verschenen
mededeelingen van 26 October en 17 No
vember betreffende de uitbreiding van het
areaal voor fabrieksaradappelen in 1940 en
de toezegging, dat over de uitvoering van
de teeltregeling en aangaande het normaal
oppervlak nog nadere mededeelingen zou
den worden gedaan, vernemen \yij van of-
ficieele zijde, dat het normaal oppervlak
voor een bedrijf, waaronder wordt verstaan
het oppervlak dat gemiddeld geregeld op
dat bedrijf met fabrieksaardappelen werd
bebouwd, evenals het vorige jaar, ten hoog
ste 60 pet. van het bouwland-oppervlak zal
bedragen.
Nieuw ontgonnen gronden, welke in 1940
eerste vrucht zullen dragen, moeten aan
dezelfde eischen voldoen als in voorgaande
jaren om voor een uitpootvergunning in
aanmerking te komen. Dergelijke gronden
zullen bij de vaststelling van het normaal
oppervlak van het bedrijf voor ten hoogste
60 pet. van het oppervlak in aanmerking
worden genomen.
Het beperkingspercentage is nog niet
vastgesteld kunnen worden, doch belang
hebbenden kunnen evenwel, gezien de uit
breiding van het areaal met ongeveer 1/3,
nagarn voor welke oppervlakte zij ongeveer
een uitpootvergunning zullen kunnen krij
gen.
Er is evenwel een belangrijke wijziging
aangebracht ten aanzien van de regeling
voor vorige jaren. Het zal n.l. mogelijk ge
maakt worden, dat telers een grootere Op
pervlakte met aardappelen kunnen verbou
wen dan de nu toe te wijzen uitpootvergun
ning aangeeft.
Zij, die zulks wenschen, kunnen hun uit
pootvergunning n.l. ruilen tegen een uit-
pootkaart met een z.g. maalvergunning. Dit
beteekent, dat zij toestemming krijgen, een
zekere hoeveelheid aardappelen aan de fa
briek af te leveren, doch dat zij bovendien
vrij zijn, uiteraard met inachtneming van
de te dien aanzien nog te stellen voorwaar
den, zooveel consumptieaardappelen te ver
bouwen als zij wenschen.
Het reclame-middel
bij uitnemendheid:
EEN GOED DAGBLAD.
TWEEDE B
BURGEMEEST
van ALKMAAR
van Maandag 29
Zaterdag lü Febi
(eerste af deeling
tooruren ter inz;
hun college aan
onttrekken van h
openbaar verkeer
Bezwaren tegen
lijk op Maandag
gemeenteraad wo
Alkmaar, 27 Ja
Burgemeester
F. H. VAN
A. KOELM»
BAK- 1
De afgifte van
keiiers zal plaats
des middags tussc
Directei
Bureau
Het lid der Tw
rema (lib.) heeft
nomische zaken
steld:
1. Indien het wa
miltvuur, die ziel
land onder het ri
veroorzaakt zijn
niet ontlijmd, met
meel van buiten!
het dan te verkla
beendermeel mog
dat geval, met n:
dat het besmette
het bepaalde in 1
1932, Staatsblad n
certificaat?
2. Heeft kennisr
zake door den ve
verricht den mini
dat die dienst na
vuurgevallen sne]
schaal de veehoui
wat zij bij optredt
doen en te laten
van zooveel moge
meer doelbewust!
het besmette vee1
3. Kan de mini
maatregelen zijn i
van het nu voorge
voorkomen?
4. Is de ministei
miltvuur zich blij
ders, die beschik!
krachtvoeder, in
uit eigen voorraac
deren, waardoor
den gekomen aan
tegen de trage af
door de regcerinj
achterstand iri de
Ook het Tweede
(n.s.b.) heeft aan
sche zaken gevraa
thans heerschendi
veroorzaakt is do
meel. Voorts vrae
invoer van alle b
verbieden, waarv;
stoffen geen ziek
de minister van
regeling in het 1c
houders, die teng
schade lijden.
STEUN AAN
VER!
Gedurende het
kunstenaarscentr
baarheid, ten bat
voor bijzondere
steunde slachtoff
vervolgingen, eei
gehouden. Ongev
bijna 100 buiten!
sche, Fransche,
sche, Duitsche er
aan de oproep o
voor dit doel af
Vrijwel alle bc
een op de bovei
betrekking hebbi
meling is thans g
overgedragen aar
dere joodsche be
tot het te gelde
overgaan.
BEGROOTING
SUBSII
De regeering he
ingediend een we
van de begrootinj
subsidiefonds 194'
113.300.000.
In tegenstelling
in de begrooting i
gen opgenomen w
aan de gemeenten
gaven terzake var
perking van haar
tende begrooting 1
Voor het jaar 1
van het departen
zaken een beroep
dit doel beschikbs
COMMISSIE
UITVOERIh
KINDEI
De dezer dagen
de voorbereiding
regelen der kind*
den minister van
leerd. De commis:
reids aangevangen