net Frïco-mekJc op ^cuaJL, e&tt waohAouj vutA JbvG&fetfc SOCIALE ZAKEN. Werkloosheidsbestrijding door scholing en herscholing. Hog Ie weinig medewerking van de zijde der werkgevers. Vijf gewonden bij een autobotsing onder Oegstgeest. Gladheid der wegen en rijtijdenbesluit. Tijdelijke uitzonderings bepalingen. Bespoediging van den tunnelbouw te Velsen bepleit. JUSTITIEBEG ROOTING. Nederlandech schip in nood Spoorwegongeluk bij Koekange. Ernstige botsing onder Groningen, Uitpoofregeling fabrieks aardappelen oogst 1940. TWEEDE BLAD. De schade tengevolge van de mobilisatie. In de memorie van antwoord op het voor- loopig verslag der Eerste Kamer betreffen de de begrooting van het departement van sociale zaken 1940 zegt de minister o.m., dat hij onder de huidige omstandigheden, waar in vooral de internationale toestand een rol speelt, niet het initiatief zal kunnen nemen tot een algemeene verkorting van den ar beidsduur voor de bedrijven, waarop de ar beidswet reeds van toepassing is. Hij mocht echter reeds verklaren, dat, in- het georganiseerde bedrijfsleven hem voor steilen wil doen, hij daar dan ten volle voor open staat. Inderdaad is het de bedoeling van den minister, zijn bijzondere aan dacht te wijden aan de positie der genen, op wie de arbeidswet van toepassing is of van toepassing kan worden verklaard en die nog lan ger dan 48 uren per week in loon dienst werkzaam zijn. De minister heeft een voorontwerp vóór een vacantiewet aan den hoogen raad van arbeid toegezonden om advies. Na overweging van het ten aanzien van arbeidsvoorwaarden van vrouwelijk huis personeel opgemerkte, moet de minister tot zijn leedwezen verklaren, dat hij vooralsnog niet de toezegging kan doen, een algemeene regeling voor te bereiden. Zijn aandacht blijft evenwel op deze aangelegenheid ge vestigd. Bedrijfsraden. Dat een wettelijke regeling inzake de ver ordeningsbevoegdheid van de bedrijfsraden ook de samenstelling van die raden zal moeten betreffen, ten einde hen geschikt te maken voor de hun alsdan op te dragen taak, is ook het gevoelen van den minister. Het aantal bedrijfsraden bedraagt 19 en blijft in hetzelfde tempo als tot dusver toe nemen. Ook dit jaar zullen, naar het zich laat aanzien, weder enkele nieuwe bedrijfs raden worden opgericht. Tot hoever deze ontwikkeling zal voortschrijden, valt thans nog niet met eenige zekerheid te zeggen. Vertegenwoordiging van de hoofdarbei ders in de bedrijfsraden wil de minister, waar mogelijk en gemotiveerd, gaarne be vorderen. In sommige bedrijven zijn de or ganisatorische verhoudingen daarvoor ech ter nog niet rijp of is het administratief en technisch personeel te gering in aantal om voor afzonderlijke vertegenwoordiging in aanmerking te komen. Het wetsontwerp tot wijziging der ziek tewet, zal weldra het departement van den minister verlaten. Ouderdomsvoorziening. De minister stelt zich op het standpunt, dat een beslissing inzake de ouderdomsvoor ziening eerst kan worden genomen, nadat het rapport van de staatscommissie inzake de financiering der invaliditeits- en ouder- dcmsverzekering zal zijn verschenen en daarmede een volledig inzicht mogelijk wordt omtrent de lasten, welke de voren bedoelde financiering en de verbetering der ouderdomsvoorziening van den staat zouden vorderen. Vorenbedoeld rapport zal, naar den minister is medegedeeld, weldra ver schijnen. Betreffende de invoering van arbeidspen- sioen, waarmede vermoedelijk wordt be doeld een staatspensioen aan allen, die aan het bedrijfsleven hebben deelgenomen, moge worden volstaan met hetgeen hier- voren is medegedeeld met betrekking tot de verbetering van de ouderdomsvoorziening. Binnenkort zal een staatscommissie worden ingesteld ter bestudeering van het vraagstuk van de opneming der kleine zelfstandigen in de verplichte verzekering. Indien hij daartoe gelegenheid vindt, zal hij niet nalaten de indiening van een wets ontwerp tot regeling van het ziekenfonds wezen zooveel mogelijk te bevorderen. Spoe dig zal dat echter niet het geval zijn. De minister bereidt een wettelijke rege ling der werkloosheidsverzekering voor. Hij heeft niet den indruk, dat het bedrag, uitgetrokken voor subsidieering van werk- loozenkassen, onvoldoende zal blijken. Scholing en herscholing. De minister ziet in scholing en herscholing een belangrijk middel om de werkloosheid van velen te beëindigen. Hij deed reeds eenigen tijd geleden, met medewerking o.a. van de groote werkgeversorganisaties, een beroep op het bedrijfsleven. Hoewel op dit gebied reeds ver schillende niet onbelangrijke resul taten geboekt konden worden, is de medewerking hier helaas niet zoo groot, als toch met recht mocht wor den verwacht. Nog veel te weinig werkgevers staan open voor de groote mogelijkheden, welke hier aanwezig zijn. De minister die zich hierbij gesteund weet door het geheele georganiseerde be drijfsleven, is voornemens op dit terrein met kracht verder te gaan. Hij vertrouwt, dat de medewerking in de toekomst grooter zal zijn, dan thans nog het geval is. Werkloosheid in de steden. Ook den minister baart de nog steeds om vangrijke werkloosheid in de stedelijke cen tra voortdurend zorg. Uitvoering van ge subsidieerde werken kan hier slechts ge deeltelijk soulaas geven. Hier zal door het op peil houden van de arbeidsgeschiktheid door herscholing, scholing,, enz., het noodige moeten worden gedaan, teneinde verdere in zinking te voorkomen en opdat elke kans, welke een opleving der arbeidsmarkt, uit welken hoofde ook, biedt, kan worden aan gegrepen. Tot het verstrekken van kinderbijslag zal, buiten de streken waar dit reeds een aan tal jaren bij de werkverruiming regel is, worden overgegaan, wanneer de wet op de kinderbijslag-verzekering toepassing vindt. De minister kan niet de juistheid erkennen van de opmerking van verscheidene leden, dat de werk verschaffing niet zelden misbruikt wordt voor het uitvoeren van nor maal werk. Eerst wanneer men van elk object precies alle bijzonderheden kent, vooral en niet het minst de financieele aspecten ervan, is het uitspreken van een gefundeerd oordeel mo gelijk. Het is toch vooral in deze tijden, welke zulk een abnormaal karakter ver- toonen, dikwijls uiterst moeilijk om in de onderwerpelijke gevallen te spreken van een „normaal" werk. De financieele verhou dingen, welke thans geenszins normaal zijn, spelen bij de uitvoering van werken in toe nemende mate een groot rol. Deze factoren mogen toch niet worden verwaarloosd. De minister heeft er geen enkel bezwaar tegen, dat B-steun wordt verstrekt in geval len, waarin de betrokken werklooze in een periode van twee of drie achtereenvolgende jaren niet meer van twee of drie maanden in loondienst heeft gewerkt, uiteraard in dien het betrokken gezin ook overigens voor B-steun in aanmerking komt. Schade door mobilisatie. Ongetwijfeld zal reeds tijdens de mobilisatie moeten worden over wogen, of voor bepaalde gemobili- seerden, die door den krijgsdienst bijzondere schade hebben geleden, maatregelen- kunnen worden ge nomen. Deze aangelegenheid heeft de volle aandacht van de regeering. Een der vraagstukken is daarbij, of men kan bevorderen, dat de gemobiliseerden hun oude plaats in de maatschappij terug vinden. Moreel recht daarop hebben zij ongetwijfeld, althans indien deze plaats niet ten gevolge van de tijdsomstandigheden of door welke andere oorzaak ook is opgeheven. Maar de vraag is, of hier een wettelijk recht kan worden geschapen. De regeering heeft die vraag aanvankelijk ontkennend beant woord op gronden, die in het bijzondere door den minister van defensie reeds zijn uiteen gezet. Intusschen heeft de regeering zich met een oproep tot de werk gevers gewend en er is reden, van die zijde medewerking te verwach ten. Wanneer voortgezet overleg tusschen de orgasisaties van werkgevers en werknemers op dit gebied nuttig kan zijn en van regee- ringswege kan worden bevorderd, zullen pogingen daartoe stellig niet achterwege blijven. Op den Rijksstraatweg Leiden den Haag, onder de gemeente Oegstgeest, zijn gistermiddag een militaire en een personenauto met elkaar in botsing gekomen, tenge volge waarvan drie personen zeer ernstig en twee minder ernstig zijn gewond. De militaire auto, bestuurd door den dienstplichtige Rijne, afkomstig uit Amster dam, thans gelegerd te DriehuisWester- veld, kwam uit de richting 's-Gravenhage. Zij reed met een snelheid van ongeveer 60 kilometer. De bestuurder wilde een voor hem rijdende auto passeeren, waarvoor hi) den wagen op het middengedeelte van den weg stuurde. De auto slipte echter en schoof naar links. Juist naderde uit de richting Haarlem een personenauto met groote snel heid omstanders schatten de snelheid op ongeveer 100 kilometer welke bestuurd werd door den heer P. Schipper te Rotter dam. De wagens botsten met groote kracht tegen elkaar, de gevolgen waren verschrik kelijk. Beide auto's werden totaal vernield. De heer Rijne werd zeer ernstig aan het hoofd gewond en heeft vermoedelijk een schedelfractuur. Zijn toestand baart zorg. De heer Schipper werd met een ingedrukte borstkas en een kaakfractuur opgenomen. Van de overige drie inzittenden van de per sonenauto was mevrouw Kraaienveld uit Rotterdam er het ernstigste aan toe. Zij zat naast den bestuurder en werd door de kracht van de botsing door de voorruit ge slingerd. Zij kreeg een schedelbasisfractuur. De beide andere inzittenden, de heeren Kraaienveld, respectievelijk uit Rotterdam en Voorbrug, waren beiden minder ernstig gewond. Eerstgenoemde had het linkerbeen gebroken en had verwondingen aan het hoofd. Laatstgenoemde klaagde over pijnen in de borst. Met drie ziekenauto's zijn de ge wonden overgebracht naar het Academisch ziekenhuis te Leiden. De auto's zijn door de politie in beslag genomen. De minister van sociale zaken heeft voor bestuurders van vrachtauto's tot en met 8 Februari ontheffing ver leend voor het bepaalde in de artike len 25, 26, 29 en 30 van het rijtijden besluit (werk-, rust- en diensttijden), voor zoover de toestand der wegen in verband met de weersgesteldheid af wijking noodig maakt, met dién ver stande, dat een werktijd niet meer dan 13 uren, de gezamenlijke duur van de in een week vallende werktijden en gedeelten van werktijden niet meer dan 66 uren en een diensttijd niet meer dan 15 uren mag bedra gen, terwijl een tusschen twee opeen volgende diensttijden gelegen onaf gebroken rusttijd ten minste 11 uren moet bedragen. DE „EVEROJA" WEER VLOT GEKOMEN. Schip vaart op eigen kracht naar Rotterdam. Gisteravond bij vloed is het de sleepbooten „Neptunus" en „Bornriff" van de reederij Doeksen gelukt het gisternacht op de Noord- westgronden gestrande Letlandsche s.s. „Everoja" vlot te brengen. De gezagvoerder van het Letlandsche schip heeft besloten op eigen kracht naar Rotterdam te stoomen, waar het schip vermoedelijk zal worden gerepareerd. In verband hiermede zijn de beide sleepbooten en de reddingboot naar him standplaatsen teruggekeerd. De goederenverkeers- coördinatie. Aan het voorloopig verslag der Eerste Kamer over de begrooting van het departe ment van waterstaat 1940, begrooting van het verkeersfonds 1940 en begrooting staats mijnen Limburg 1940 wordt ontleend: Vele leden juichten toe, dat de minister, trots de oorlogsomstandig heden, voornemens is de uitvoering van openbare werken voort te zet ten. Een der leden, hier aan het woord, drongen, in aansluiting aan het daaromtrent In de andere Ka mer bepleitte, nogmaals aan op be spoediging van den tunnelbouw te Velsen. Verscheidene leden verklaarden, te be treuren, dat de minister trots de tegenwoor dige moeilijkheden, de verdere behandeling van het aanhangige wetsontwerp betreffen de de coördinatie van het goederenvervoer wenschelijk oordeelt. Van toepassing van de daarbij voorgestelde regeling duchtten zij namelijk ernstige gevolgen. Eenige leden bepleitten de instelling van een administratief lichaam, waaraan ware te geven de bevoegdheid te beslissen over tijdelijke dan wel duurzame intrekking van iemands rijbewijs bij een verkeersovertre ding, indien deze een gevolg is van onge schiktheid van den bestuurder van het mo torrijtuig. Andere leden drongen aan op strengere sancties met betrekking tot automobielbe stuurders, die in staat van dronkenschap chauffeeren. Algemeen werd gewezen op het belang van een spoedige inwerkingtreding van de wegenverkeerswet. Enkele leden drongen aan op verlaging van de personeele belasting op automobie len, gelet op de recente verzwaring van de lasten, op het automobielverkeer in het al gemeen drukkende. Andere leden betreurden, dat de indertijd beoogde omzetting van de personeele belas ting op motorrijtuigen in een hoogere mo torrijtuigenbelasting voorshands geen voort gang zou hebben. De leden hier aan het woord, stelden de vraag, of het huidige ka binet dit punt in overweging zou willen nemen. Verscheidene leden brachten wederom bet vraagstuk van de onbewaakte overwe gen ter srake, hetwelk h.i. nog im mer niet op bevredigende wijze is opgelost. Eenige leden betoogden, dat ingevolge de huidige wetgeving de opbrengst van de mo torrijtuigenbelasting de financieele basis vormt voor het wegenbouwprogramma. Werd evenwel die belasting vervangen door een extra-benzineheffing, dan zou deze huns inziens evengoed tot zoodanigen grondslag kunnen dienen en zou bovendien de administratie ongemeen worden vereen voudigd. AUTO-ONGELUK DOOR DE GLADHEID. Gistermiddag deed zich te Zeist, ten ge volge van het gladde wegdek een slippartij van auto's voor, waarbij een 11-jarige knaap ernstig werd gewond. ïn zorgwekkenden toestand werd de knaap naar het ziekenhuis vervoerd. Een in de richting De Bilt rijdende auto slipte en kwam dwars over den weg te staan. Op dat oogenblik kwam uit de rich ting de Bilt een andere personenauto aan rijden, waarvan de bestuurder remde om een aanrijding te voorkomen. Ook deze wagen slipte echteT en beide wagens botsten met een hevigen slag tegen elkaar. De bestuur ster kreeg een wond aan het gelaat, haar zoon een hersenschudding en een kaakfrac tuur en de bestuurder van de andere auto een niet ernstige hoofdwonde. Beide wagens werden zwaar beschadigd. De handhaving van het gezag. Wetgevende arbeid te bescheiden geacht. In het voorloopig verslag der Eer ste Kamer over de justitiebegrooting 1940 lezen wij, dat van verschillen de zijden 's ministers plannen ten aanzien van den wetgovenden ar beid, hoewel men beperking ten deze als een verdienste wilde aanmerken, toch al te bescheiden werden geacht. Naast het kinderrecht en de echtscheiding werd op een aantal onderwerpen de aan dacht gevestigd, waaromtrent eveneens de bevordering eener voorziening werd noodig geoordeeld. Het voornemen van den minister betref fende het kinderrechtontwerp hadden ver scheidene leden met genoegen begroet. Min der ingenomen waren zij echer met de in uitzicht gestelde behandeling van het aan hangige echtscheidir.gsontwerp. Zij meen den, dat de minister in de tegenwoordige omstandigheden en bij de huidige politieke situatie beter zou doen deze wetsvoordracht, waaromtrent tusschen onderscheidene be volkingsgroepen diepgaande verschillen van inzicht bestaan, te laten rusten. Verscheidene leden spraken hun teleur stelling uit over het besluit der regeering zich te onthouden van het ontwerpen van een wettelijke regeling, ten doel hebbende het ontslag aan 'gemobiliseerden en het niet terugnemen van gedemobiiiseerden in hun burgerlijke betrekkingen, te voorkomen. Zij drongen er bij den minister op aan, de mogelijkheid van regeling van deze aange legenheid nogmaals onder de oogen te zien. Enkele leden hadden tevergeefs gezocht naar een wettelijk middel tot het tegengaan van opdrijving van den huurprijs van wo ningen door de eigenaars. Zij meenden, dat er ten deze reden is voor een wettelijke voorziening. Handhaving van het gezag. Vele leden betuigden hun instem ming met 's miristers streven groote activiteit te ontwikkelen ten aanzien van de handhaving van de openbare orde en het openbaar gezag en de bescherming van alle groepen der bevolking, met name tegen, exces sieve uitingen Naar het oordeel van onderscheidene leden hield dit mede in, dat de minister de staande en ook de zittende magistratuur zou weten te doordringen van het besef, dat een snellere en scherpere vervolging en berech ting, dan thans ten aanzien van extremisti sche uitingen en andere wetsovertredingen op het terrein der openbare orde veelal plaats hebben, onverbiddelijke eisch is. Een aantal leden meende een streng toe zicht te moeten aanbevelen tot wering van elke bedrijvigheid van Nederlanders en vreemdelingen, welke onze positie als neu trale mogendheid zou kunnen compromittee- ren. Midden tusschen de oorlogvoerenden gelegen, biedt Nederland een tot het ont plooien van zulke bedrijvigheid bij uitstek geschikte plaats. De uniformenkwestie. In verband met de geconstateerde smokke larij van militaire uniformen naar het bui tenland werd gewezen op de wenschelijk- heid, een zeer ruime verbodsbepaling in het leven te roepen, waarbij het in voorraad hebben, verkoopen, schenken, vervoeren van militaire uitrustingstukken, zonder daartoe verkregen vergunning, strafbaar wordt ge steld. De opzienbarende gebeurtenissen, welke onlangs leidden tot de arrestatie van o.a. eenige ambtenaren, verdacht van het plegen van landverraderlijke handelingen, hadden de aandacht van verschillende leden nader gevestigd op de desbetreffende bepalingen van het wetboek van strafrecht. De tegen bedoelde gedragingen bedreigde straffen kwamen hun geenszins in overeenstemming voor met den ernst der strafbare feiten. Zij drongen er daarom op aan, dat onverwijld wetswijziging zou worden bevorderd. De verdwijning te Amsterdam, Eenige leden brachten de eenigen tijd ge leden bekend geworden verdwijning ter sprake van een minderjarig meisje te Am sterdam. Zij meenden te weten, dat tijdig ingrijpen door de autoriteiten achterwege is gebleven, doordat bepaalde diensten op Za terdagmiddag waren geslóten, en eerst Maandag met het doen van nasporingen een begin kon worden gemaakt. Gebleken zou ook zijn van gebreken in het werk van de arbeidsbemiddeling ter plaatse, welke dienst niet dan zeer oppervlakkig zou in- formeeren naar aard en betrouwbaarheid van de adressen, welke aan werkzoekenden worden verschaft. Daar de mogelijkheid bestaat, dat hier een zeer ernstig misdrijf is gepleegd, stelden de aan het woord zijnde leden de vraag of de minister in het gebeurde geen aanleiding vindt tot het treffen van eenigen maatregel. De verouderde Zondagswet, Sommige leden herinnerden er aan, dat onlangs een aantal hooggeplaatste autori teiten op Zondagmiddag tegenwoordig was bij een voetbalwedstrijd, zulks niettegen staande de hooge raad der Nederlanden heeft beslist, dat zulke wedstrijden op Zon dagmiddag door de wet zijn verboden. De ze leden zagen hierin een aanwijzing te meer, dat herziening van de Zondagswet niet langer kan worden uitgesteld. Enkele leden drongen alsnog op rechts herstel der Ossche brigade aan. Enkele leden brachten de harde behande ling van de tot levenslange gevangenisstraf veroordeelden ter sprake. Verzachting van de tegenstelling tusschen de bejegening van deze en van andere gevangenen werd door hen bepleit. „Ottoland" gestrand bij Sunderland. Het Nederlandsche s.s.. „Ottoland" op weg van Sluiskil naar Sunder land (Eng.) is nabij deze laatste haven gestrand. Het schip verzocht sleepbootassistentie en een redding boot. De kapitein seinde gister avond, dat er geen onmiddellijk gevaar bestaat voor het schip en de opvarende. De „Ottoland" vervoer de ballast. (De „Holland", ex Sarkani, ex Sint Jans- land, meet 2202 bruto reg. ton en 1194 net to reg. ton. Het schip behoort toe aan de scheepvaart- en steenkolen maatschappij N. V. te Rotterdam en werd in 1916 op de werf van Jan Smit Czn. te Alblasserdam gebouwd). Goederenwagen ontspoorde. Op den spoorweg tusschen Meppel en Hoogeveen, is gisteravond een ongeval gebeurd, dat hoogst ernstige gevolgen had kunnen hebben, doch dat op het nippertje goed is afgeloopen. Van den goederentrein van Groningen naar Meppel, welke om 22.08 van het rangeerterrein Onnen nabij de Groning- sche hoofdstad verstrekt ontspoorde om streeks kwart voor twaalf, tengevolge van het breken van een wielas tusschen Koe kange en Meppel een goederenwagen. Deze kwam links buiten da rails te staan. Op hetzelfde oogenblik passeerde trein 135, die de laatste verbinding tusschen Amsterdam en Groningen onderhoudt en uit Zwolle 27 minuten over tijd was ver trokken, dit punt. De ontspoorde goederenwagen stond juist binnen het profiel van het opgaand spoor, zoodat hij den sneltrein licht raakte. Drie rijtuigen van den sneltrein een stoomtrein werden door deze'aanraking beschadigd en verscheidene ruiten moes ten het ontgelden. Reizigers werden even wel niet gewond. Met groote vertraging kwam de trein te Groningen aan. Beide sporen waren door dit ongeval versperd. Om kwart voor twee vertrok uit Zwolle een ongevallenwagen naar de plaats van de ontsporing teneinde de baan zoo spoe dig mogelijk vrij te maken. Leening van twee millioen door Ged. Staten niet goedgekeurd. - B. en W. van Groningen vragen voorziening bij de Kroon terzake van het niet goedkeuren door Gede puteerde staten van het raadbesluit van 11 Januari j.L tot het aangaan van een geld- leening van twee millioen gulden, Dit be sluit was genomen door den gemeenteraad op 11 Januari j.l. Gedeputeerde staten heb ben hun goedkeuring onthouden bij schrij ven van 18 Januari daar op volgende. Eén doode, één gewonde. Gistermiddag zijn door tot nog toe onbe kende oorzaak op den Frieschestraatweg te Groningen, nabij de melkfabriek „De Omme landen", twee vrachtauto's met elkaar in botsing gekomen. De eene wagen werd be stuurd door den 21-jarigen R. de V. uit Gro ningen. Deze werd zoo ernstig gewond,dat hij tijdens het overbrengen naar het Acade misch ziekenhuis overleed. Zijn metgezel, de 20-jarige T. v. d. S., uit Leeuwarden werd licht gewond en kon na in het Academisch ziekenhuis te zijn verbonden naar zijn woon plaats terugkeeren. De bestuurder van de andere vrachtauto kwam met den schrik vrij. In vervolg op de i nde pers verschenen mededeelingen van 26 October en 17 No vember betreffende de uitbreiding van het areaal voor fabrieksaradappelen in 1940 en de toezegging, dat over de uitvoering van de teeltregeling en aangaande het normaal oppervlak nog nadere mededeelingen zou den worden gedaan, vernemen \yij van of- ficieele zijde, dat het normaal oppervlak voor een bedrijf, waaronder wordt verstaan het oppervlak dat gemiddeld geregeld op dat bedrijf met fabrieksaardappelen werd bebouwd, evenals het vorige jaar, ten hoog ste 60 pet. van het bouwland-oppervlak zal bedragen. Nieuw ontgonnen gronden, welke in 1940 eerste vrucht zullen dragen, moeten aan dezelfde eischen voldoen als in voorgaande jaren om voor een uitpootvergunning in aanmerking te komen. Dergelijke gronden zullen bij de vaststelling van het normaal oppervlak van het bedrijf voor ten hoogste 60 pet. van het oppervlak in aanmerking worden genomen. Het beperkingspercentage is nog niet vastgesteld kunnen worden, doch belang hebbenden kunnen evenwel, gezien de uit breiding van het areaal met ongeveer 1/3, nagarn voor welke oppervlakte zij ongeveer een uitpootvergunning zullen kunnen krij gen. Er is evenwel een belangrijke wijziging aangebracht ten aanzien van de regeling voor vorige jaren. Het zal n.l. mogelijk ge maakt worden, dat telers een grootere Op pervlakte met aardappelen kunnen verbou wen dan de nu toe te wijzen uitpootvergun ning aangeeft. Zij, die zulks wenschen, kunnen hun uit pootvergunning n.l. ruilen tegen een uit- pootkaart met een z.g. maalvergunning. Dit beteekent, dat zij toestemming krijgen, een zekere hoeveelheid aardappelen aan de fa briek af te leveren, doch dat zij bovendien vrij zijn, uiteraard met inachtneming van de te dien aanzien nog te stellen voorwaar den, zooveel consumptieaardappelen te ver bouwen als zij wenschen. Het reclame-middel bij uitnemendheid: EEN GOED DAGBLAD. TWEEDE B BURGEMEEST van ALKMAAR van Maandag 29 Zaterdag lü Febi (eerste af deeling tooruren ter inz; hun college aan onttrekken van h openbaar verkeer Bezwaren tegen lijk op Maandag gemeenteraad wo Alkmaar, 27 Ja Burgemeester F. H. VAN A. KOELM» BAK- 1 De afgifte van keiiers zal plaats des middags tussc Directei Bureau Het lid der Tw rema (lib.) heeft nomische zaken steld: 1. Indien het wa miltvuur, die ziel land onder het ri veroorzaakt zijn niet ontlijmd, met meel van buiten! het dan te verkla beendermeel mog dat geval, met n: dat het besmette het bepaalde in 1 1932, Staatsblad n certificaat? 2. Heeft kennisr zake door den ve verricht den mini dat die dienst na vuurgevallen sne] schaal de veehoui wat zij bij optredt doen en te laten van zooveel moge meer doelbewust! het besmette vee1 3. Kan de mini maatregelen zijn i van het nu voorge voorkomen? 4. Is de ministei miltvuur zich blij ders, die beschik! krachtvoeder, in uit eigen voorraac deren, waardoor den gekomen aan tegen de trage af door de regcerinj achterstand iri de Ook het Tweede (n.s.b.) heeft aan sche zaken gevraa thans heerschendi veroorzaakt is do meel. Voorts vrae invoer van alle b verbieden, waarv; stoffen geen ziek de minister van regeling in het 1c houders, die teng schade lijden. STEUN AAN VER! Gedurende het kunstenaarscentr baarheid, ten bat voor bijzondere steunde slachtoff vervolgingen, eei gehouden. Ongev bijna 100 buiten! sche, Fransche, sche, Duitsche er aan de oproep o voor dit doel af Vrijwel alle bc een op de bovei betrekking hebbi meling is thans g overgedragen aar dere joodsche be tot het te gelde overgaan. BEGROOTING SUBSII De regeering he ingediend een we van de begrootinj subsidiefonds 194' 113.300.000. In tegenstelling in de begrooting i gen opgenomen w aan de gemeenten gaven terzake var perking van haar tende begrooting 1 Voor het jaar 1 van het departen zaken een beroep dit doel beschikbs COMMISSIE UITVOERIh KINDEI De dezer dagen de voorbereiding regelen der kind* den minister van leerd. De commis: reids aangevangen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6