Vouive Egberts DE FRIESCHE ELFSTEDENTOCHT. <7 Luchtaanvallen! HEEREN-BAAI SPORT Vijf winnaars na een uitermate zwaren tocht. TWEEDE BLAD. Schaatsenrijden. Goed georganiseerde wedstrijd met een minder prettig slot. Aan het A.N.P.-verslag over den tocht ontleenen wij o.m. het volgende: Op het uur, dat wij deze regels schrijven, warm en behaaglijk in een geriefelijke ho telkamer van Leeuwarden, rijden daar bui ten in den guren en straffen N.O.-wind, in volkomen duisternis, nog enkele honderden deelnemers aan den vijfden elfstedentocht. In den nacht van Maandag op Dinsdag zijn ze vertrokken en sommigen zouden eerst in den nacht van Dinsdag op Woens dag in de hoofdstad van Friesland terug- heeren. Velen voelden zich geroepen, slechts een klein percentage was uitverkoren om den tocht tot een goed einde te brengen. Groot was het aantal uitvallers, hoe groot precies is nog niet op te geven. Wat de indrukken aangaat, moeten wij ons beperken tot enkele hoofdpunten. De vijfde elfstedentocht is zwaar geweest, zoo zwaar, dat de beruchte rit van 1929 waarschijnlijk in moeilijkheden is overtrof fen. Dat vernamen wij althans uit den mond van verschillende organisatoren, dat kregen wij bevestigd van de zijde der rij ders, die ook aan den tocht van elf jaar geleden hebben deelgenomen. Naar men zich herinnert, was het in 1929 bar koud, er stond een felle ijzige wind, welke door alles heen ging. Maar het ijs was toen goed. De wind mocht ditmaal minder sterk worden genoemd, de bries was stijf en vinnig en het Üs was op de meeste trajecten verre van fraai. Op sommige plaatsen lagen er net be vroren kinderhoofdjes op de baan, zoo hob belig was het ijs, hier en daar lagen er Schotsen, terwijl de meeste hinder onder vonden werd van de stuifsneeuw, welke als poeder over de smalle baan woei en op vele punten bleef liggen, zoodat de deelnemers niet meer konden rijden, doch door de sneeuw moestenstappen om verder te komen. In de sneeuwwoestenij van Bolsward lag het witte poeder soms tot een meter hoogte langs of op den weg. Tusschen Franeker en Dokkum, een af stand van 48 K.M. door de Bildtdorpen, was het ijs op vele plaatsen bar slecht. Het 50 SLACHTOFFERS VAN SNEEUWSTORM. In noordwest Japan zijn tengevolge van een verblindenden sneeuwstorm, de hevigste welke in de laatste 50 jaren is voorgekomen, meer dan 50 personen gedood en vele ande ren gewond. De meesten dooden zijn het slachtoffer van lawines en instortingsonge lukken. DE KOUDE IN ZUIDSLA VIE. De recente koudegolf heeft vooral aan de kust van de Adriatische zee ernstige schade aangericht, aangezien in de olijfboomgaar den door het voorjaarsweer der laatste da gen reeds met het werk begonnen was. Duizenden olijfboomen en vroeg ooft leve rende boomen zijn vernield. In Dalmatie heeft de koude een merkwaardig gevolg ge had. Het water van de Adriatische zee is zoozeer afgekoeld, dat heele zwermen vis- schen naar de oppervlakte komen en daar als verdoofd blijven drijven, zoodat de vis- schers, deels met de hand, groote hoeveel heden binnen boord kunnen halen. Uit de bergstreken van Zuidslavië komen be richten over zware schade aan het wild. JTen is er tot dusverre nog slechts in ge- slragd gedeeltelijk de verkeersstoringen op te heffen. VERKLARING VAN SMUTS IN SENAAT. Generaal Smuts heeft gister in den senaat verklaard, er van overtuigd te zijn, dat Hitier, na bezit te hebben genomen van Po len, getracht zou hebben, zich meester te maken van Zuid-Afrikaansche gebieden en dat bijgevolg in dezen oorlog ook de be langen van de Zuid-Afrikaansche Unie op het spel stonden. De minister-president be toogde, dat de Zuid-Afrikaansche Unie zon der de hulp van de Britsche vloot niet in staat was de gebieden van Zuid-West Afrika tegen zulk een machtigen vijand als Duitsch- land te verdedigen. SEEDS NAAR MOSKOU. Reuter verneemt, dat de Britsche ambas sadeur te Moskou, Sir William Seeds, waar schijnlijk in den loop van de volgende maand naar Moskou zal terugkeeren. Seeds vertoeft sinds Januari in Engeland. ITALIAANSCHE GELUKWENSCH VOOR BERLIJN. De secretaris-generaal der fascistische partij, minister Muti, heeft den plaatsver vanger van den Fünrer een telegram van ge- lukwensch doen toekomen ter gelegenheid van den zevenden verjaardag van het nat. socialistische bewind. Minister Rudolf Hess heeft telegrafisch dank gezegd. HET DUITSCHE LEGERBERICHT. Het opperbevel der Duitsche weermacht maakt bekend: In het kader der verkenningsvluchten wer den gisteren op de Noordzee aanvallen ondernomen op vijandelijke geleiden van ge wapende koopvaarders en voorpostensche pen. Zeven vijandelijke bewapende handels schepen en twee voorpostenschepen werden vernietigd. Bij Hartlepool werd een vijande lijk jachtvliegtuig omlaag geschoten. Alle ei_ i vliegtuigen zijn behouden teugge- keerd. werd een kruipen, een vallen en opstaan, en zoeken naar een beetje goed ijs, zoodat de gemiddelde snelheid een flink stuk zakte en de beste hardrijders met aanzienlijke ver traging te Dokkum aankwamen. Voor de tochtrijders werd ingegrepen. Heel wat erger verging het den tochtrij ders. Zij, die niet in de eerste plaats voor een race waren gestart, maar den elfsteden tocht beschouwden als een uithoudings- proef ten aanzien van hun rij capaciteit, leg den het lootje. Want in de avonduren wak kerde de wind nog aan, het vroor hard en wat het meest onaangenaam was, de banen in en bij de Bildtdorpen sneeuwden onder. Op sommige plaatsen was er van een baan zelfs niets meer te bespeuren. Toen het centraal bestuur hiervan kennis kreeg, werd besloten om den tocht voor alle deelnemers, die des avonds nog onderweg waren, verder te staken. Dit ingrijpen ge tuigt van de groote verantwoordelijkheids gevoel van de organisatoren, want gezond heid en welzijn van een groot aantal rijders stonden hierbij op het spel. Alle rijders, die Vrouwbuurstermolen had den gehaald, een dorp, dat op ongeveer 25 K.M. van Dokkum ligt, werden geacht den tocht te hebben volbracht en kwamen in aanmerking voor het herinneringskruis. Met speciale bussen werden zij vervolgens van Vrouwbuurstermolen naar Leeuwarden overgebracht. Het verhalen van wedervaren der rijders zou ons te ver voeren. Hier en daar zullen wij nog gelegenheid krijgen een persoon lijke meening van een vooraanstaand rijder ir. ons verslag kort weer te geven. Maar voor één deelnemer willen wij een uitzon dering maken en dat is voor den heer Dou- we Huizinga Bruins, het oudste lid van den Voetbalbond, die alle vier malen nog den tocht heeft volbracht en voor den vijfden keer aan den start was verschenen. Bij Vrouwbuurstermolen was het van avond, aldus de heer Huizinga Bruins, niet meer te doen. De sneeuw woei op de baan en men kon eigenlijk niet meer met de schaatsen vooruit komen. Tenslotte ben ik maar een stuk gaan loopen, totdat ik op 12 K.M. verder bij Finkum op den weg terecht kwam. Ik had den strijd dus gestaakt en met een vrachtauto bereikte ik ten slotte Leeu warden. U kunt zich mijn blijdschap voor stellen, toen ik hier vernam, dat alle rijders, die Vrouwbuurstermolen hadden gehaald dat had ik toch! geacht werden den tocht te hebben volbracht. Zoo zal de heer Huizinga Bruins de eenige deelnemer zijn, die er in geslaagd is vijf maal den tocht te volbrengen, een bijzon dere prestatie, welke toch wel even naar voren mocht worden gebracht. Om zeven uur des avonds, dus twee-en- een-half uur nadat de eerste rijders te Leeu warden arriveerden, hadden zich nog slechts 65 rijders bij de eindcontrole gemeld. En dat op een aantal van ruim 3000, dat gestart was. Enkele honderdtallen waren vóór Har- lingen al uitgevallen. Het begon in Sloten, in Stavoren groeide het aantal uitvallers reeds aan en in Workum bond een honderd tal de schaatsen af. Zoo dunden de gelede ren snel en sterk. Men moet bewondering hebben voor het moreel van hen, die den moed hebben ge had den tocht tot het einde te volbrengen. Soms moesten zij kilometer na kilometer alleen rijden, in een temperatuur, welke bij voorbaat elk enthousiasme moest doen be vriezen. Menigmaal sprak pech een woordje mee, het hout van een schaats brak, een met sneeuw gevulde scheur veroorzaakte een valpartij, waarbij verwondingen niet uitbleven, een vriend, een kennis, die heele tientallen kilometers in de buurt was geble ven, staakte den strijd, zoodat ook deze steun, de nabijheid van een vertrouwd iemand, den eenzamen rijder ontviel. En de groote moeilijkheden kwamen pas, toen ook de physieke krachten verminderden, de en kels moe werde'n, de teenen bevroren en de spieren op het punt stonden den dienst te weigeren. Maar de vele hulpvaardigheid onderweg, de medewerking van de toe schouwers was voortreffelijk. Een bemoedi gend woord, een grapje, een tik op den schouder, een kop warme koffie van de eerste de beste onbekende, en voort ging het weer, kilometer na kilometer door de sneeuwwoestijn van Friesland. En zoo kunnen wij dezen elfstedentocht ook beschouwen als een krachtproef van den mensch om de natuurkrachten te over winnen en innerlijk gesterkt, zegevierend uit den strijd naar voren te komen. Vijf rijders. Vijf rijders hebben hun stempel op den wedstrijd gedrukt. Keyzer (De Lier, West- land), Adema (Franeker), die natuurlijk in zijn woonplaats als eerste aan de controle kwam, van der Duim (Warga), Jongert, Alk maar), die niet voor de eerste maal zijn kunnen in den elfstedentocht bewees, en tenslotte Sjoerd Westra (Warmenhuizen), een van de vele Westra's, bekend om hun rijvaardigheid. In Stavoren heeft dit vijftal elkaar ten slotte gevonden en niet meer losgelaten op het verdere deel van den tocht. Zoo kon het gebeuren, dat zijook te Dokkum, op 23 K.M. van de finish, nog bijeen waren. Jongert stelde toen voor, nu men het zwaarste stuk achter den rug had, tegelijk door de finish te Leeuwarden te gaan, en overeenstemming werd bereikt. Zoo bereikte het vijftal schouder aan schouder de stad. Waar de finish was, wist men niet precies. Het bloed kruipt, waar het niet gaan kan en toen Adema de finish zoo dicht bij wist, trok hij er harder van door, zoo hard, dat de andere vier niet direct konden volgen. Tenslotte wist Keyzer hem vlak voor de finish te pak ken en "als wij in de groote wanorde, welke er bij den eindstrijd heerschte, goed gezien hebben, dan is Keyzer als eerste door de finish gegaan met 0.9 sec. voorsprong op Adema, gevolgd door Westra en van der Duim, die nota bene een andere baan op de gracht hadden genomen en tenslotte Jon gert. De verwarring was inderdaad groot. Het publiek stroomde nog voor de rijders binnen waren, het ijs op. Het was een dringen en duwen van belang. Het was jammer, dat dit een minder aan genaam slot beteekende van een overigens goed georganiseerden tocht. Zooals te ver wachten was, kon het niet al te sterke ijs dezen massalen druk niet houden, er ver scheen water op de baan en de politie moest met den knuppel het publiek uiteendrijven om verdere ongelukken te voorkomen. Een betere organisatie van de aankomst kan zeker aan het centraal bestuur van de ver- eeniging worden aanbevolen. Over den uitslag bestond uiteraard der zaak veel verwarring. Maar in den loop van den avond nam het centraal bestuur een wijs besluit: alle vijf rijders, Keyzer, Ade ma, Westra, van der Duim en Jongert wer den tot winnaars van den Elfstedentocht 1940 verklaard. Men kan de vraag stellen of de afspraak der vijf rijders sportief mocht worden ge noemd. De elfstedentocht bestaat immers uit een wedstrijd en een tocht: het verschil is, da de wedstrijd een zuivere kamp moet zijn om den snelsten tijd en door iederen deel nemer alleen moet worden gereden, terwijl de tochtrijders gezamenlijk mogen rijden. De winnaar van 1912 en 1917, de Koning, was hoogst verontwaardigd, toen hij hoor de, dat deze afspraak was gemaakt. Men had er voor moeten vechten, het gaat er om, wie het snelste is, was zijn meening. De rijders zelf meenden, dat door de smalle baan passeeren niet mogelijk was, zoodat van een zuiveren strijd op de laatste 20 kilometer practisch geen sprake zou zijn geweest. Geheel'bevredigend kunnen wij dezen gang van zaken echter ook niet vinden, maar wij geven toe, dat het, moeilijk is hier een objectief en juist- standpunt te bepalen. Het bezoek van prins Bernhard. Z.K.H. prins Bernhard heeft op het Prin senhof de vijf winnaars na afloop ontvan gen. Wij vernamen, dat Adema daarbij uit voerig verteld heeft hoe het op de laatste tientallen K.M. is toegegaan. De afspraak werd erkend en eigenlijk, zoo moet Adema het gezegd hebben, zijn wij allen tegelijk binnengekomen. Maar op het laatste stukje kon hij zich niet meer inhouden en is hij harder gaan rijden. Prins Bernhard is na het avondmaal bij den commissaris van de koningin in de pro vincie Friesland te hebben gebruikt, uit Leeuwarden vertrokken. In de Lier vreugde om Keyzeris prestatie. Het plaatsje de Lier in het Westland is buitengewoon verheugd over de prestatie van Piet Keyzer in den elfstedentocht. De 21-jarige Piet Keyzer is een landbouwers Het land van de elfstedentocht en van D.E. Echte Friesche Heeren-Baai. Beide zijn beroemd; de elfstedentocht als een zeer bijzondere sportprestatie. D.E. echte Friesche Heeren-Baai door haar bijzondere melange die „Wolken van genot" geeft. €c(UtL FRIESCHE zoon en verzorgt in zijn dagelijksch leven de koeien. Maandag was hij nog geheel niet van plan om aan den tocht deel te nemen, 's Middags reed hij in Naaldwijk een wed strijd kortebaan en op aandringen van zijn vrienden besloot hij om half vijf nog naar het hooge noorden te vertrekken enhij leverde daar kranig werk. Het heugelijke nieuws van zijn succes bracht gistermiddag heel de Lier in op schudding. Iedereen was blij en trotsch. Een delegatie van de ijsclub bracht aan de ouders van Piet een bloemenhulde. Heden wordt hij met muziek ingehaald. Enkele officieele gegevens. In de late avonduren werden nog enkele officieele gegevens van den vijfden Frie- schen Elfstedentocht bekend. De volgorde van de vijf eerste aankomenden werd offi cieel bepaald op Keyzer, Adema, Jongert, van der Duim en Westra. Maar de namen van al deze vijf rijders zullen op den beker worden gegrift, terwijl officieel zal worden vastgesteld, dat deze vijf rijders als win naars worden beschouwd. De groote gouden medaille van den Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond zal voor Jongert zijn, omdat hij in de afgeloopen jaren de beste plaatsen in de verschillende tochten heeft bezet. Behalve de heer Huizinga Bruins, heeft ook de heer R. Zandstra (Leeuwarden) den tocht vandaag volbracht, zoodat hij eveneens in aanmerking komt voor het gouden kruis der elfstedenveree- niging, omdat hij vijfmaal den rit heeft vol bracht. De heer Zandstra bracht het tot Wiers bij Dokkum, maar in verband met de bepaling, dat alle rijders, die Vrouwbuur stermolen hadden bereikt, beschouwd wer den als deelnemers, die den rit hadden vol bracht, kwam ook dus de heer Zandstra voor het gouden kruis in aanmerking. Wij vernamen nog nader, dat, tijdens het bezoek van Z.K.H. prins Bernhard, het be stuur van de Elfstedenvereeniging Zijne Koninklijke Hoogheid een gouden kruis heeft aangeboden. De eerste dame, die Leeuwarden heeft be reikt, was mej. D. Faber (Warga). Zij kwam ruim 6 uur am de finish te Leeuwarden, vol enthousiasme en in uitstekende stem ming. Het 25-jarige meisje, zeer sportief overigens, had een uitstekenden rit achter den rug. Het was voor den eersten keer, dat zij aan den Elfstedentocht deelnam. De winnaar van 1929, Karst Leemburg, bereikte om 6 uur Dokkum. Toen moest hij den strijd staken en wilde met de bus van Dokkum naar Leeuwarden terugkeeren. Maar de bus is op den weg tusschen Dok kum en Leeuwarden ingesneeuwd en het duurde verscheidene uren, voordat de pas sagiers eindelijk de Friesche hoofdstad kon den bereiken. Koen de Koning, die aan den tocht deel nam, en winnaar van den wedstrijd was in 1912 en 1917, moest in verband met een bles sure te Workum opgeven. Als tijd van de 5 winnaars wordt opge geven 11 uur 30 min.; no. 6 was J. v. d. Bij uit Anna Paulowna in 12 uur 4 min. met S. Dijkstra, L. Geveke, A. de Vries en Sietse Koen in denzelfden tijd. Gaarne vermelden wij nog, dat behalve de heer C. Jongert, nog een ander lid van „de Ijsbaan Heiloo", n.l. de heer C. L. Hol tes, den tocht heeft volbracht. Hij bereikte n.l. om 5 uur Dokkum, doch mocht toen van de politie niet verder wegens sneeuw val en is toen per autobus naar Leeuwarden gegaan. Hij wordt gerekend de tocht vol bracht te hebben. WEDSTRIJDEN TE HOOFDDORP. Onder auspiciën van den K.N.S.B. worden Donderdag 1 Febr. op de banen van de ijs- club „Haarlemmermeer" te Hoofddorp na tionale wedstrijden in het hardrijden op de schaats voor heeren over 500, 1500 en 3000 meter gehouden. £ucfituaact S CHEEPVA ARTLIJNEN. Stoomvaart-Mij. Nederland. Poelau Laut J.N.L. te New York 30 Jan. Boschfontein S.J.P.L. te Manilla 30 Jan. Soemba thuisr. van Padang 30 Jan. Poelau Roebiah J.N.L. van New York 29 Jan. Marnix van St. Aldegonde uitr. van Genua 29 Jan. Poelau Tello J.N.L. te Sabang 29 Jan. Tabinta uitr. te Batavia 29 Jam ONZE POSTVLUCHTEN. Op de uitreis bereikte de Nandoe met ge zagvoerder Moll Alexandrië en de Oehoe met gezagvoerder Viruly Rangoon. Deze vliegtuigen worden onderscheidenlijk 4 en 2 Febr. te Batavia verwacht. Op de thuisreis landden de Gier met ge zagvoerder Geysendorffer te Rangoon. Di» vliegtuig wordt 3 Febr. te Napels verwacht. De Pelikaan met gezagvoerder te Roller landde te Napels. DE K. L. M.-VLUCHT NAAR ZUID- Bezoek aan Lourenco Marques, Op verzoek van de Fokker-fabriek heeft het K. L. M.-vliegtuig „Reiger" gisteren van Johannesburg uit een vlucht van twee uren gemaakt naar Lourenco Marques, de hoofdstad van Portugeesch Oost-Afrika. Op het vliegveld van Lourenco Marques vond een begroeting plaats door de Por- tugeesche autoriteiten. Ook de Nederland- sche consul te Lourenco Marques, de heer N. Ouwehand, begroette zijn landgenoo- ten. Bij de ontvangst waren ook verte genwoordigers van de spoorwegen en de luchtvaartondernemingen van Portu- geest Oost-Afrika aanwezig. De „Reiger" maakte twee rondvluchten met Portugeesche deskundigen, die na hun terugkeer verklaarden zeer enthou siast te zijn over de kwaliteiten van de Douglas-machine. De „Reiger" was te 2.10 uur des mid dags van Johannesburg vertrokken en keerde twee uur later terug. Tot ouderling bij de herv. gemeente te Oterleek is herbenoemd de heer C. Kok, die deze benoeming aannam. Beschermt U tegen de gevolgen van Bedenkt dat nalatigheid Uwerzijds in het nemen van beschermingsmaat regelen gevolgen met zich kan brengen voor U en tallooze anderen. MacktAeticfUeit AMSTERDAM, 31 Jan. 1940. Op de heden gehouden aardappelenmarkt waren de prij zen onveranderd. Aanvoer 8000 kg. AMSTERDAM, 31 Jan. 1940. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prij zen als volgt: 176 Vette kalveren, le kw. 80 82 cent, 2e kw. 7484 cent, 3e kw. 6072 cent, per kg levendgewicht enkele hooger; 55 Nuchtere kalveren 712; 41 Varkens 7174 cent per kg slachtgewicht; 6 Veulens prijzen niet genoteerd. BROEK OP LANGENDIJK, 31 Jan. 1040. (Langendijker Groenten veiling). 41000 kg Roode kool 5—5.20; 47000 kg Gele kool f 44.10; 55200 kg D. witte kool 3— 3.40; 10300 kg Uien 4.604.80, grove uien 4—4.20; 1350 kg Peen 2.40—2.90. NOORDSCHARWOUDE, 31 Jan. 1940, (Noordermarktbond). 38100 kg Roode kool f 55.10; 8000 kg Gele kool 4; 94200 kg D. witte Icool 3—3.10; 400 kg Uien 4.50, grove uien 4. WARMENHUIZEN, 30 Jan. 1940. 3800 kg Uien 4.20—4.80; 38700 kg Roode kool 5—5.40; 40600 kg Gele kool 4—4.10; 56500 kg D. witte kool 33.40. DE EXPORT VAN EIEREN. In de week van 23 t/m 29 Jan. 1940 rijn voor uitvoer goedgekeurd: Naar Duitschland: 6.797.400 versche kip- en 615.600 versche Holl. eendeieren. Naar Engeland: 17.061.120 versche Holl kip- en 925.920 ver;che HolL eendeieren. Naar andere landen: 46.570 versche Hr kip- en 14.760 versche Holl. eendeieren Totaal aantal 2C,862.810 stuks.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 8