PUROL
DE GROOTE RIVIEREN ZIJN LOSGEKOMEN.
.Pijnlijke
kloven
Vijftien opcenten op de successiebelasting.
Kritieke toestand tusschen Druten
en Dreumel.
Nijmegen liep geen
gevaar.
Tusscheri Tiel en Zaltbommel
tal van kritieke
situaties.
S.s. „Burgerdijk" na een
botsing gezonken.
De bovenrijn thans ijsvrij.
Steenfabriek ie Druten
geïsoleerd.
Heffingen voorgesteld op koffie, suiker
en benzine.
Verbouw consumptieaard
appelen oogst 1S40.
Oude regeling blijft.
Dekking der mobilisatie
uitgaven.
TWEEDE BLAD.
2
(Van onzen specialen verslaggever).
TIEL, Zondagmiddag.
Gelukkig zonder ernstige ongelukken te maken heeft de Waal Zaterdag in
den middag zijn boeien geslaakt en is hij aan het kruien gegaan. Vooral in
de buurt van Nijmegen bestond er ten aanzien van de ontwikkeling van
den toestand tijdens het weekend ernstige beduchtheid, die al had geleid tot
het ontruimen van eenige huizen aan de Waalkade, en tot het afsluiten
van deze kade voor het verkeer. Het gevaar bestond namelijk, dat, als de
rivier boven Nijmegen eenmaal zou los komen, en gezien het voortdurende
stijgen van het water bestond daarop alle kans, de ijsmassa's zich in de on
middellijke omgeving van de stad en wellicht zelfs vlak voor de stad, zou
den ophoopen. Iets beneden Nijmegen namelijk zat een groote dam in de
Waal, ongeveer ter hcogte van Beuningen en als de aanstormende ijsklom
pen daarop zouden vast loopen, was de ellende nog niet te overzien.
Het is voor velen, en zeker voor den Wa
terstaat, een groote opluchting geweest, dat
't anders is geloopen. Wel is in den loop van
den Zaterdagmiddag het ijs boven Nijme
gen in werking gekomen en los geraakt,
doch voordien was er ook reeds beweging
gekomen in het ijs op de rivier tusschen
Dodewaard en Tiel. Even na het middaguur
van Zaterdag was de Waal bij Tiel in be
weging gekomen, waarbij meteens een aan
legsteiger aan den dijk grondig werd ge
kraakt, maar de afvoer van het ijs ging vrij
regelmatig. Na een half uur kwam de zaak
weer tot stilstand, doch dit feit had voor
Nijmegen het groote voordeel, dat er bene
den de stad een vrij groot stuk open water
was, terwijl de dam bij Beumingen ook
grootendeels was verdwenen.
Dat losschieten van den ijsdam
ging met oorverdoovend gekraak
en lawaai gepaard doch het ijs was
los, en daarmee een groot gevaar
geweken. Vrij snel dreven de ge
weldige ijsschollen naar het westen,
in hun vaart meenemend wat zij
maar konden meenemen.
De aanlegsteiger van Druten verscheen
Zaterdagmiddag omstreeks drie uur mid
den op de rivier bij Orthen, en om een
bocht van het water, of liever van den
gletscher, kon men nog een steiger zien ko
men aandrijven, naar men veronderstelde
die van Dodewaard, die evenens was weg
geslagen.
Te Tiel nam men alle voorzorgsmaatre
gelen om eventueele abnormaal hooge wa
terstanden te keeren. De zoogenaamde cou
pure werd voor het verkeer afgesloten, de
balken voor de waterkeering werden klaar
gelegd maar tijdens deze werkzaamheden
kwam de rivier weer tot stilstand. Lang
zaam aan zette het ijs zich weer, totdat het
geheel tot stilstand kwam. Groote ijsber
gen en wallen hadden zich voor de stad ge
vormd, maar direct gevaar bestond er niet.
In den loop van den middag kwam het
prinselijk paar te Tiel den toestand in
oogenschouw nemen.
Een autorit van Tiel naar Nijmegen langs
den Waalbanddijk gaf ons gelegenheid te
constateeren, dat overal hoogerop de rivier
zich weer gezet had. Duidelijk was te zien,
dat zij fel gekruid had, meters hoog hadden
dikwijls de schotsen Zich opgestapeld, en
bij Dodewaard waren groote blokken tegen
het dijklichaam opgesmeten, maar er was
geen beweging meer iq.
Vreemd deed daarbij vlak beneden Nij
megen aan het volkomen open stuk water,
dat direct door alle mogelijke vogels werd
bezet. Maar voor Nijmegen zelf was dit
open water van het grootste belang, aange
zien het 't gevaar voor de stad aanmerke
lijk verminderde.
Wij waren nog geen vijf minuten
in Nijmegen een mensch moet
maar geluk hebben of er klonk
van de rivier een hevig gekraak en
gedreundde honderden wach
tenden op de Waalkade hielden hun
adem inja, daar begon er be
weging in het ijs te komen.
Langzaam maar zeker begonnen de
schollen en schotsen op te schui
ven en onder melancholiek geloei
van de stoomfluit van een der
„Nijmegen"-booten, die aan de
kade lagen gemeerd zette de rivier
zich in beweging.
Het liep echter allemaal zonder ongeluk
ken af. Hier en daar dreigde het even critiek
te worden, maar de steeds sneller stroomen-
de Waal voerde al het ijs af, en voor zoover
het oog zien kon bleef het ook in beweging.
Het gevaar voor Nijmegen was dan ook af
gewend en men veronderstelde, dat verder
op de rivier ook wel aan het kruien zou zijn
gegaan. Eenige malen in den loop van den
avond steeg het water voor Nijmegen enorm
snel, waarschijnlijk een gevolg van opstop
pingen, maar daarbij bleef het dan ook.
Inderdaad hebben zich in den loop van den
nacht van Zaterdag op Zondag weer dam
men gevormd, met name ter hoogte van
Dodewaard en vlak boven Tiel, waardoor
de Waal Zondagochtend weer volkomen vast
zat. Om ongeveer een uur in den Zondag
middag begon er echter weer beweging te
komen in de geweldige ijsmassa's die voor
Tiel lagen opgehoopt. Het gescheur en ge
kraak begon van voren af aan en vele hon
derden, die er per auto op waren uitgegaan
om het kruien van de rivier te zien, kregen
prompt na aankomst in Tiel waar voor hun
geld.
De rivier kwam weer los, en met donde
rend geweld braken de ijsschotsen zich baan.
Langs den dijk stonden auto's uit vrijwel
alle provincies, wij zagen er zelfs uit Over
ijssel en uit Limburg en de politie-agenten
hadden handen vol werk om het verkeer be
hoorlijk te regelen.
Het was een waarlijk grootsch schouw
spel. Hier de Waal over haar volle breedte
en het water staat van dijk tot dijk
met de meest grillige ijsformaties overdekt,
in beweging te zien.
Ook hoogerop bleek het ijs in be
weging te zijn gekomen, wat spe
ciaal in de buurt van Dodewaard
tot gevaarlijke situaties aanleiding
heeft gegeven. Het dorp bleek niet
meer telefonisch bereikbaar te zijn
waarschijnlijk doordat het kruiende
ijs in de rivier, die hier vlak langs
den dijk loopt, de telefoonpalen
heeft meegesleurd.
Maar ook verderop langs de rivier van Tiel
af tot aan Zalt Bommel toe, zagen wij Zon
dagmiddag menige critieke situatie waaruit
direct gevaar zou kunnen voortspruiten.
Want even voorbij Tiel, ter hoogte van Op-
hemert, bleek de Waal in het midden weer
vast te zitten. Het gevolg daarvan was, dat
het water met groote vaart over de uiter
waarden heen zich een weg zocht, en daar
door het water groote bonken ijs werden
meegesleurd waren de omstandigheden op
zulke plaatsen allesbehalve aangenaam.
Want daarbij kwam, dat door deze ijsdam-
men in het midden van de rivier het water
dat over de uiterwaarden stroomde, ook hoe
langera hoe hooger rees, tot het hier en daar
dikwijls bijna tot aan de kruin van den dijk
stond.
In het dorpje Varik, dat juist in een groote
bocht van de rivier ligt, staan een aantal
huizen buitendijks, wat ook heel wel moge
lijk is, daar de rivier zich op dit punt zeer
ver van den dijk verwijdert, en de uiterwaar
den erg breed zijn. Maar door dezen abnor-
malen toestand, en den snellen was van het
water waren deze huizen ondergeloopen,
zoodat de bewoners in allerijl hun hebben en
houden naar buiten hadden moeten dragen
of daar nog mee bezig waren. Zelfs een
kleine bakkerij trof dit ongelukkige lot, zoo
dat de bakker hedenochtend wel niet heeft
kunnen bakken.
Vlak bij Waardenburg had men eigenlijk
het meest imposante gezicht op de rivier.
Daar kruide het ijs tot vlak tegen den dijk
aan, en de grootste stukken ijs lagen bijna
op den rand van den asfaltweg, die op den
dijk is aangelegd. Tientallen auto's stopten
hier en honderden belangstellenden stonden
het schouwspel gade te slaan.
Met groote snelheid stroomde de Waal
Zaltbommel voorbij en aangezien beneden
deze stad geen beletselen meer zijn, be
stond de verwachting, dat de Waal thans
al haar ijs kwijt zal raken, als zich nergens
meer dammen vormen. Maar tusschen Tiel
en Waardenburg zaten er midden op de ri
vier nog verscheidene stukken, waarin to
taal geen beweging zat. Die kunnen na
tuurlijk nog gevaar gaan opleveren, omdat
zij oorzaak zijn van snellen was boven de
uiterwaarden. Doch tot gisteravond laat
waren er gen calamiteiten geschied, en was
de Waal nog steeds in beweging gebleven.
Hooge waterstand te Druten.
Gisteravond om elf uur was de toestand
te Druten tamelijk precair. Nadat de rivier
in de eerste uren van den nacht van Zater
dag op Zondag drie centimeter per uur was
gewassen en na vier uur zelfs een stijging
vertoonde van een halven meter per uur,
werd tegen Zondagmiddag drie uur, toen
het peil vrijwel constant bleef, een water
stand bereikt, welke overeenkwam met
dien van 1926, in welk jaar het land van
Maas en Waal door den watersnood werd
geteisterd. De bewoners van een viertal
arbeidershuisjes op den Waalbandijk gele
gen, werden Zaterdagnocht door het water,
dat plotseling de huizen binnendrong, ver
rast. Toen zij door het geweld van de ijs-
schotsen wakker schrikten, stonden de ka
mers reeds onder water, zoodat zij hals over
kop moesten vluchten.
Voortdurend schuren de ijsschotsen tegen
de gevels en muren van de huisjes, waar
door er gaten en scheuren in ontstaan, zoo
dat zij, naar het zich laat aanzien, spoedig
in een ruïne zullen worden herschapen.
Zaterdag is een z.g. losschip, dat met
vier. kabels aan den wal lag, door het ijs
meegesleurd en in de richting van Tiel ver
dwenen. Volgens de ambtenaren van den
rijkswaterstaat bestaat er voor den dijk op
het oogenblik geen onmiddellijk gevaar.
Het radiostation Mackay heeft,
naar Zaterdag uit New-York
werd gemeld, noodseinen opge
vangen van het Nederland
se he vrachtschip Burgerdijk,
meldende, dat het, tengevolge
van een botsing, op zestig mijl be
zuiden Bishop Rock, zinkende is.
Later werd medegedeeld, dat het
schip is gezonken.
De Burgerdijk vertrok 30 Januari j.l.
van New-York naar Rotterdam en nader
de de Engelsche kust. Bishop Rock is een
rotseiland van de Scilly-eilanden.
Op het bericht, dat het schip noodseinen
had uitgezonden is een reddingboot naar
de aangegeven plaats gegaan.
Gisterochtend is langs radio-
telegrafischen weg van het Neder-
landsche schip Edam van de
Holland Amerika Lijn bericht
ontvangen dat bemanning en pas
sagiers van de Burgerdijk allen
zijn gered en alles wel is.
De Burgerdijk meet 6835 bruto reg. ton
en is eigendom van de Holland-Amerika-
Lijn, voor welke zij in 1921 bij C. van der
Giessen en Zonen te Krimpen aan den
IJsel werd gebouwd.
Eerste Rijnschepen weer
in ons land.
Zondagmiddag om 12 uur werd uit Lobith
en Millingen gemeld, dat in den nacht van
Zaterdag op Zondag de bovenrivier van den
Rijn rustig is open gegaan. De ijsschollen zijn
langzaam afgedreven, zoodat des ochtends
reeds een breede vaargeul was ontstaan.
In den loop van Zondagochtend
kwamen de eerste twee schepen
weer uit Duitschland te Lobith aan.
Zij konden echter, doordat de stei
gers verdwenen zijn en langs de
oevers nog veel ijs ligt, nog niet
meeren.
Om 12 uur Zondagmiddag stond het water,
dat dalende is, twintig centimeter onder de
Spijksche overlaat, zoodat deze niet meer
werkt.
De ongeveer 200 schepen in de vluchtha-
ven van Lobith zitten nog vast. De mogelijk
heid bestaat, dat door het vallen van het
water nog eenige schade zal worden aange
richt, doch ook hier is geen groot gevaar
meer aanwezig.
Men verwacht, dat de bovenrivieren thans
spoedig geheel ijsvrij zullen zijn en dat hier
de scheepvaart weldra-zal kunnen worden
hervat.
verzacht en geneest U met
Tube 45 ct. Doos 60 en 30 ct. Bij Apoth. en Drog,
Alle verbindingen
verbroken.
De beton- en steenfabriek van de gebroe
ders Mijnlief, welke zich op de uiterwaarden
te Druten bevindt, is van Zaterdagavond af
geheel door het ijs ingesloten.
Indién de rivier gaat werken, dreigt het
gevaar, dat het gebouw door het geweld der
kruiende ijsschotsen zal worden vernield.
In de fabriek wonen twee leden van het
personeel met hun gezinnen, die nu geheel
van de buitenwereld zijn afgesloten, aange
zien ook de telefoonverbinding verbroken is.
Aangezien men zich over het lót van deze
menschen ongerust maakt, zou hedenoch
tend een ploeg militairen een poging doèn
de fabriek door het ijs te bereiken om de
twee families in veiligheid te brengen. De
soldaten zullen daarbij gebruik maken van
een roeiboot, waarmede ze zullen trachten
via de geulen door de ijsvlakte heen te drin
gen.
Naar wij van officieele zijde vernemen
heeft de minister van economische zaken be
sloten, dat ten aanzien van den verbouw van
consumptieaardappelen dit jaar een regeling
zal gelden overeenkomende met die welke
in vorige jaren heeft gegolden.
Voorts wordt medegedeeld, dat omtrent de
eventueele steunregeling voor consumptie
aardappelen 1940 nog niets vaststaat. De
omstandigheden zijn van dien aard, dat het
niet mogelijk is, reeds thans dienaangaande
bepaalde toezeggingen te doen.
CENTRALE ONTMOETINGSBIJEEN
KOMST DER A. J. C.
De Arbeiders Jeugd Centrale hield op
Zaterdag en Zondag in Utrecht een z.g.
landelijke ontmoetingsbijekomst, waaraan
werd deelgenomen door 1121 jongens en
meisjes uit 72 af deelingen uit alle oorden
van het land. Na een begroetingsbijeen-
komst op Zaterdagavond kwamen gister
ochtend alle congresgenooten in het N.H.
Huis bijeen, waar minister ir. J. W. Albarda
sprak over: „Onze plaats in de volksge
meenschap." Hij releveerde de opkomst
der arbeidersbeweging onder de leiding
der groote mannen, hetgeen tot eindresul
taat had, dat tzij thans haar plaats in de
volksgemeenschap ten volle inneemt.
In de middagconferentie sprak de voor
zitter van de S.D.A.P., de heer Koos Vor-
rink, over „De Komende Vrede". Hij ging
na, welke de fouten waren van bet verdrag
van Versailles en welke gevaren den
nieuwen vrede bedreigen. Steunend op de
ervaring, opgedaan in den vorigen wereld
oorlog en de jaren nadien, zal men met
meer vertrouwen den komenden vrede te
gemoet kunnen ttreden, waarbij deze op
een sterke internatioonale rechtsorde zal
moeten worden gebouwd.
Ingediend is een wetsontwerp,
houdende heffingen ten behoeve
van het Leeningsfonds 1940.
Dit wetsontwerp is reeds aangekondigd
in de Memorie van Toelichting op het aan
hangige ontwerp tot instelling van een
Leeningsfonds. Het strekt, zoo schrijft thans
de minister van Financiën, om door tijde
lijke heffingen dekking te vinden voor de
jaarlijksche lasten der mobilisatieuitgaven,
voorzoover deze niet rechtstreeks zullen
kunnen worden afgeschreven uit de bate
van de herwaardeering van het goud, de
opbrengst der oorlogswinstbelasting en
eventueele andere aan den kapitaaldienst
"van het Leeningsfonds ten goede komende
middelen.
Gelijk uit de onlangs ingediende
begrooting van het Leeningsfonds
voor 1940 blijkt, zal in dit jaar dek
king moeten worden gevonden voor
een uitgaafpost van 18.1 millioen.
Deze post, voortvloeiende uit de
mobilisatieuitgaven van 1938 en
1939, zal gedurende 15 jaar op de
begrooting van het fonds blijven
drukken en zal in 1941 en vol- -
gende jaren stijgen ten gevolge
van wat in 1940 en onverhoopt
ook daarna de mobilisatie zal
hebben gekost.
Bij het scheppen van de jaarlijksche mid
delen voor het leeningsfonds zal er derhalve
rekening mee moeten gehouden worden,
dat in 1940 rond 18 millioen te dekken zal
zijn en in 1941 een hooger bedrag. Daar
noch de duur der mobilisatie-uitgaven, noch
het bedrag dat daarvan rechtstreeks ge
delgd zal kunnen worden, op dit oogenblik
ook maar bij benadering te schatten is,
kunnen de inkomsten, welke op den duur
aan het fonds uit jaarlijksche heffingen
zullen moeten toevloeien, thans nog niet
worden geraamd.
De minister is daarom te rade gegaan,
voorshands te volstaan met een complex
van heffingen, waaruit voor het reeds in
getreden jaar, waarin zij slechts over een
deel van het jaar zullen werken, een op
brengst van rond 18 millioen kan worden
verwacht, terwijl dan in 1941 en de vol
gende jaren, wanneer deze heffingen over
het geheele jaar zullen werken, haar op
brengst kan worden geraamd op 27 mil
lioen. Dit bedrag zal het Leeningsfonds in
1941 en volgende jaren in ieder geval be
hoeven.
Keuze zeer beperkt.
In de keuze was de minister uiterst be
perkt. Verreweg de meeste belastingen zijn
in de achterliggende jaren verhoogd. En
ook in het uitdenken van nieuwe objecten
van heffing is in die jaren de uiterste dili-
gentie getoond. Daarbij komt, dat nog een
tekort van 50 millioen op den normalen
dienst dekking zal moeten vinden uit een
met 30 millioen te verhoogen opbrengst
van de inkomstenbelasting (aanvankelijk
gevonden door een tijdelijke heffing van
15 opcenten op de gemeentefondsbelasting)
en eene met 20 millioen te verhoogen op
brengst van de belasting op de naamlooze
vennootschappen (door omzetting van de
dividend- en tantièmebelasting in een
winstbelasting).
Onder deze omstandigheden heeft de mi
nister gemeend, dat door vier voorzieningen
het op dit oogenblik voor het leeningsfonds
benoodigde bedrag op de minst schadelijke
wijze zal kunnen worden verkregen.
Opcenten successiebelasting.
In de eerste plaats wordt voorge
steld een heffing van 15 opcenten
op de successiebelasting.
Men schat de opbrengst hiervan
op 5.5 millioen per jaar.
De bezwaren daarvan worden door den
minister niet onderschat. Door de opcenten
die eenige jaren geleden op de heffing ge
legd zijn, is voor sommige categorieën, met
name bij vererving in den tweeden graad,
het tarief reeds hooger geworden dan het
zelf? onder de regeling van 1921 de hoog
ste die hier te lande een tijdlang gegolden
heeft is geweest, terwijl zulks door de
nieuw creëeren opcenten ook voor andere
categorieën het geval zal worden.
Het nadeel, dat de kapitaalvorming lijdt
doordat de opbrengst van deze belasting
ter dekking van jaarlijksche uitgaven wordt
besteed, zal door deze nieuwe opcentenhef-
fing weer worden verscherpt.
Nietemin is de minister van oordeel, dat,
waar de reeds drukkende inkomstenbelas
ting binnenkort nog aanmerkelijk zal wor
den verzwaard ten behoeve van den nor
malen dienst, het onderhavige voorstel boven
opcenten op die belasting de voorkeur ver
dient en, ondanks de ertegen aan te voeren
betrekkingen, in de gegeven omstandighe
den als onvermijdelijk behoort te worden
aanvaard.
Verhooging benzine-belasting.
De tweede voorziening, die voor
gesteld wordt, is een verhooging
van de benzinebelasting met een be
drag, hetwelk neerkomt op 1,4 cent
per liter. De opbrengst hiervan
wordt geraamd op 7,6 millioen per
jaar.
Dit is evenmin een aantrekkelijke maat
regel, maar een die, gezien den prijs welke
voor de benzine betaald wordt in omliggen
de landen, toch niet als buitengewoon vexa-
tolr kan worden beschouwd. De pompprijs
per liter, die in België 23.4 cent bedraagt en
in Duitschland (de mark op 75 cent gere
kend) 30 cent, zal hierdoor te onzent stijgen
tot 18)4 cent.
Koffie-belasting.
In de derde plaats is het oog ge
richt op een object van heffing, dat
afgezien van een korte periode
ten bate van het Landbouwcrisis-
fonds tot dusver onbelast bleef,
namelijk de koffie. Geraamde op
brengst 8 millioen per jaar.
De wijze waarop deze nieuwe belasting zal
worden geheven en de voorzieningen,
waardoor schadelijke repercussies ervan zul
len worden vermeden, worden uitvoerig toe
gelicht.
Opcenten suikeraccijns.
Als vierde middel wordt voorge
steld een heffing van 10 opcenten
op den suikeraccijns. Op dit oogen
blik worden op dien accijns geheven
10 opcenten ten behoeve van de ge
wone middelen en 30 opcenten ten
behoeve van het Landbouwcrisis
fonds; tezamen alzoo 40. Van deze
heffing verwacht de min. een op
brengst van 5.5 millioen.
Eenige jaren geleden werden op den sui
keraccijns 70 opcenten geheven, namelijk
30 ten behoeve van de gewone middelen en
40 voor het Landbouwcrisisfonds. Al zou he"
zeker niet raadzaam zijn, tot dit topcijfer
terug te keeren, zoo is de minister toch van
meening, dat in de tegenwoordige moeilijke
omstandigheden tegen een verhooging met
10 opcenten onoverkomelijk bezwaar niet
behoeft te worden gemaakt.
Na deze inleidende opmerkingen volgt
een meer gespecificeerde toelichting van
de verschillende heffingen, in de volgorde
waarin zij in het ontwerp zijn opgenomen.
Het voorstel tot wijziging van het bijzon
der benzinerecht in artikel 1 komt neer op
een verhooging van dit invoerrecht met
1.90 per 100 kilogram. Bij een soortelijk
gewicht van 0.72 beteekent dit een verhoo
ging per liter van 1.368 cent.
ROTTERDAMMER DOOR AUTO
DOODGEREDEN.
Garagehouder in arrest gesteld.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
heeft een automobilist, die over den breeden
Hilïedijk te Rotterdam reed, op den rijweg
het lijk gevonden van een man, die waar
schijnlijk door een auto was doodgereden.
De politie werd gewaarschuwd, die het lijk
in beslag nam en een grondig onderzoek in
stelde. In verband hiermede is gistermiddag
de chauffeur H. H., die op Katendrecht een
kiene garage drijft, aangehouden en naar
het bureau van politie overgebracht. In de
garage van dezen man werd namelijk de
auto gevonden, waarmede de aanrijding
moet zijn gebeurd. Dit werd bewezen door
dat tusschen een voorwiel en de as enkele
vleeschresten werden gevonden, terwijl ook
een stuk van een autoveer, dat op de plaats
van het ongeluk lag, op deze auto paste.
Bij het verhoor verklaarde de garagehou
der, inderdaad Zaterdagavond laat op den
breedén Hillendijk te hebben gereden en een
stoot te hebben gevoeld. Hij had dit echter
toegeschreven aan den slechten toestand
van het wegdek en niet aan een aanrijding
gedacht, zoodat h(j was doorgereden. De
man is in bewaring gesteld. Het onderzoek
wordt voortgezet.
FELLE BRAND TE OSS.
Door onbekende oorzaak ontstond Za
terdagavond brand in het winkelbedrijf
van de N.V. Tempel, handel in chemicaliën,
drogerijen, koloniale waren erz. op den
heuvel te Oss. Met vier stra'en wist de
brandweer het vuur na anderhalf uur
meester te worden. Het winkelbedrijf
brandde geheel uit. De belendingen bleven
behouden. De schade is aanzienlijk.
ISOLATIEMATERIAAL GESTOLEN,
De politie te Tilburg heeft te Linne den
chef-monteur P. B. uit Breda gearresteerd
onder verdenking, dat hij zich schuldig
heeft gemaakt aan diefstal van een groote
hoeveelheid isolatiemateriaal. B. voerde in
opdracht van een firma te Amsterdam
werken uit in verschillende kazernes in
het zuiden en oosten van het land. Hij
ontving hiervoor isolatiemateriaal, soms
meer dan hij noodig had. Een gedeelte
van het teveel werd door hem terugge
stuurd, een deel echter behield hij. De po
litie had dit vernomen en heeft verschil
lende huiszoekingen gedaan o.a. bij een
vroegeren employe van de firma te Am
sterdam, Th. M.. waar men een groote
hoeveelheid materiaal vond en bij een
caféhouder P. D., beiden te Tilburg. Ook
bij den caféhouder werd een groote partij
materiaal in beslag genomen. De totale
waarde van het gestolen materiaal wordt
geschat op 600 gulden. M. en D. zijn
eveneens gearresteerd. De politie te Til
burg zet het onderzoek voort.
LANDHUIS TE BLARICUM AFGEBRAND.
Gistermorgen is een landhuisje aan de
Waterschapslaan te Blaricum bewoond door
mevrouw van Zwieten tot den grond toe af
gebrand. Een lek in den schoorsteen is de
vermoedelijke oorzaak van den brand. De
Blaricumsche brandweer kon zich alleen be
palen tot het beschermen der belendende
perceelen. Het landhuisje was evenals de
inboedel niet verzekerd.