PUROL DE GROOTE RIVIEREN ZIJN LOSGEKOMEN. .Pijnlijke kloven Vijftien opcenten op de successiebelasting. Kritieke toestand tusschen Druten en Dreumel. Nijmegen liep geen gevaar. Tusscheri Tiel en Zaltbommel tal van kritieke situaties. S.s. „Burgerdijk" na een botsing gezonken. De bovenrijn thans ijsvrij. Steenfabriek ie Druten geïsoleerd. Heffingen voorgesteld op koffie, suiker en benzine. Verbouw consumptieaard appelen oogst 1S40. Oude regeling blijft. Dekking der mobilisatie uitgaven. TWEEDE BLAD. 2 (Van onzen specialen verslaggever). TIEL, Zondagmiddag. Gelukkig zonder ernstige ongelukken te maken heeft de Waal Zaterdag in den middag zijn boeien geslaakt en is hij aan het kruien gegaan. Vooral in de buurt van Nijmegen bestond er ten aanzien van de ontwikkeling van den toestand tijdens het weekend ernstige beduchtheid, die al had geleid tot het ontruimen van eenige huizen aan de Waalkade, en tot het afsluiten van deze kade voor het verkeer. Het gevaar bestond namelijk, dat, als de rivier boven Nijmegen eenmaal zou los komen, en gezien het voortdurende stijgen van het water bestond daarop alle kans, de ijsmassa's zich in de on middellijke omgeving van de stad en wellicht zelfs vlak voor de stad, zou den ophoopen. Iets beneden Nijmegen namelijk zat een groote dam in de Waal, ongeveer ter hcogte van Beuningen en als de aanstormende ijsklom pen daarop zouden vast loopen, was de ellende nog niet te overzien. Het is voor velen, en zeker voor den Wa terstaat, een groote opluchting geweest, dat 't anders is geloopen. Wel is in den loop van den Zaterdagmiddag het ijs boven Nijme gen in werking gekomen en los geraakt, doch voordien was er ook reeds beweging gekomen in het ijs op de rivier tusschen Dodewaard en Tiel. Even na het middaguur van Zaterdag was de Waal bij Tiel in be weging gekomen, waarbij meteens een aan legsteiger aan den dijk grondig werd ge kraakt, maar de afvoer van het ijs ging vrij regelmatig. Na een half uur kwam de zaak weer tot stilstand, doch dit feit had voor Nijmegen het groote voordeel, dat er bene den de stad een vrij groot stuk open water was, terwijl de dam bij Beumingen ook grootendeels was verdwenen. Dat losschieten van den ijsdam ging met oorverdoovend gekraak en lawaai gepaard doch het ijs was los, en daarmee een groot gevaar geweken. Vrij snel dreven de ge weldige ijsschollen naar het westen, in hun vaart meenemend wat zij maar konden meenemen. De aanlegsteiger van Druten verscheen Zaterdagmiddag omstreeks drie uur mid den op de rivier bij Orthen, en om een bocht van het water, of liever van den gletscher, kon men nog een steiger zien ko men aandrijven, naar men veronderstelde die van Dodewaard, die evenens was weg geslagen. Te Tiel nam men alle voorzorgsmaatre gelen om eventueele abnormaal hooge wa terstanden te keeren. De zoogenaamde cou pure werd voor het verkeer afgesloten, de balken voor de waterkeering werden klaar gelegd maar tijdens deze werkzaamheden kwam de rivier weer tot stilstand. Lang zaam aan zette het ijs zich weer, totdat het geheel tot stilstand kwam. Groote ijsber gen en wallen hadden zich voor de stad ge vormd, maar direct gevaar bestond er niet. In den loop van den middag kwam het prinselijk paar te Tiel den toestand in oogenschouw nemen. Een autorit van Tiel naar Nijmegen langs den Waalbanddijk gaf ons gelegenheid te constateeren, dat overal hoogerop de rivier zich weer gezet had. Duidelijk was te zien, dat zij fel gekruid had, meters hoog hadden dikwijls de schotsen Zich opgestapeld, en bij Dodewaard waren groote blokken tegen het dijklichaam opgesmeten, maar er was geen beweging meer iq. Vreemd deed daarbij vlak beneden Nij megen aan het volkomen open stuk water, dat direct door alle mogelijke vogels werd bezet. Maar voor Nijmegen zelf was dit open water van het grootste belang, aange zien het 't gevaar voor de stad aanmerke lijk verminderde. Wij waren nog geen vijf minuten in Nijmegen een mensch moet maar geluk hebben of er klonk van de rivier een hevig gekraak en gedreundde honderden wach tenden op de Waalkade hielden hun adem inja, daar begon er be weging in het ijs te komen. Langzaam maar zeker begonnen de schollen en schotsen op te schui ven en onder melancholiek geloei van de stoomfluit van een der „Nijmegen"-booten, die aan de kade lagen gemeerd zette de rivier zich in beweging. Het liep echter allemaal zonder ongeluk ken af. Hier en daar dreigde het even critiek te worden, maar de steeds sneller stroomen- de Waal voerde al het ijs af, en voor zoover het oog zien kon bleef het ook in beweging. Het gevaar voor Nijmegen was dan ook af gewend en men veronderstelde, dat verder op de rivier ook wel aan het kruien zou zijn gegaan. Eenige malen in den loop van den avond steeg het water voor Nijmegen enorm snel, waarschijnlijk een gevolg van opstop pingen, maar daarbij bleef het dan ook. Inderdaad hebben zich in den loop van den nacht van Zaterdag op Zondag weer dam men gevormd, met name ter hoogte van Dodewaard en vlak boven Tiel, waardoor de Waal Zondagochtend weer volkomen vast zat. Om ongeveer een uur in den Zondag middag begon er echter weer beweging te komen in de geweldige ijsmassa's die voor Tiel lagen opgehoopt. Het gescheur en ge kraak begon van voren af aan en vele hon derden, die er per auto op waren uitgegaan om het kruien van de rivier te zien, kregen prompt na aankomst in Tiel waar voor hun geld. De rivier kwam weer los, en met donde rend geweld braken de ijsschotsen zich baan. Langs den dijk stonden auto's uit vrijwel alle provincies, wij zagen er zelfs uit Over ijssel en uit Limburg en de politie-agenten hadden handen vol werk om het verkeer be hoorlijk te regelen. Het was een waarlijk grootsch schouw spel. Hier de Waal over haar volle breedte en het water staat van dijk tot dijk met de meest grillige ijsformaties overdekt, in beweging te zien. Ook hoogerop bleek het ijs in be weging te zijn gekomen, wat spe ciaal in de buurt van Dodewaard tot gevaarlijke situaties aanleiding heeft gegeven. Het dorp bleek niet meer telefonisch bereikbaar te zijn waarschijnlijk doordat het kruiende ijs in de rivier, die hier vlak langs den dijk loopt, de telefoonpalen heeft meegesleurd. Maar ook verderop langs de rivier van Tiel af tot aan Zalt Bommel toe, zagen wij Zon dagmiddag menige critieke situatie waaruit direct gevaar zou kunnen voortspruiten. Want even voorbij Tiel, ter hoogte van Op- hemert, bleek de Waal in het midden weer vast te zitten. Het gevolg daarvan was, dat het water met groote vaart over de uiter waarden heen zich een weg zocht, en daar door het water groote bonken ijs werden meegesleurd waren de omstandigheden op zulke plaatsen allesbehalve aangenaam. Want daarbij kwam, dat door deze ijsdam- men in het midden van de rivier het water dat over de uiterwaarden stroomde, ook hoe langera hoe hooger rees, tot het hier en daar dikwijls bijna tot aan de kruin van den dijk stond. In het dorpje Varik, dat juist in een groote bocht van de rivier ligt, staan een aantal huizen buitendijks, wat ook heel wel moge lijk is, daar de rivier zich op dit punt zeer ver van den dijk verwijdert, en de uiterwaar den erg breed zijn. Maar door dezen abnor- malen toestand, en den snellen was van het water waren deze huizen ondergeloopen, zoodat de bewoners in allerijl hun hebben en houden naar buiten hadden moeten dragen of daar nog mee bezig waren. Zelfs een kleine bakkerij trof dit ongelukkige lot, zoo dat de bakker hedenochtend wel niet heeft kunnen bakken. Vlak bij Waardenburg had men eigenlijk het meest imposante gezicht op de rivier. Daar kruide het ijs tot vlak tegen den dijk aan, en de grootste stukken ijs lagen bijna op den rand van den asfaltweg, die op den dijk is aangelegd. Tientallen auto's stopten hier en honderden belangstellenden stonden het schouwspel gade te slaan. Met groote snelheid stroomde de Waal Zaltbommel voorbij en aangezien beneden deze stad geen beletselen meer zijn, be stond de verwachting, dat de Waal thans al haar ijs kwijt zal raken, als zich nergens meer dammen vormen. Maar tusschen Tiel en Waardenburg zaten er midden op de ri vier nog verscheidene stukken, waarin to taal geen beweging zat. Die kunnen na tuurlijk nog gevaar gaan opleveren, omdat zij oorzaak zijn van snellen was boven de uiterwaarden. Doch tot gisteravond laat waren er gen calamiteiten geschied, en was de Waal nog steeds in beweging gebleven. Hooge waterstand te Druten. Gisteravond om elf uur was de toestand te Druten tamelijk precair. Nadat de rivier in de eerste uren van den nacht van Zater dag op Zondag drie centimeter per uur was gewassen en na vier uur zelfs een stijging vertoonde van een halven meter per uur, werd tegen Zondagmiddag drie uur, toen het peil vrijwel constant bleef, een water stand bereikt, welke overeenkwam met dien van 1926, in welk jaar het land van Maas en Waal door den watersnood werd geteisterd. De bewoners van een viertal arbeidershuisjes op den Waalbandijk gele gen, werden Zaterdagnocht door het water, dat plotseling de huizen binnendrong, ver rast. Toen zij door het geweld van de ijs- schotsen wakker schrikten, stonden de ka mers reeds onder water, zoodat zij hals over kop moesten vluchten. Voortdurend schuren de ijsschotsen tegen de gevels en muren van de huisjes, waar door er gaten en scheuren in ontstaan, zoo dat zij, naar het zich laat aanzien, spoedig in een ruïne zullen worden herschapen. Zaterdag is een z.g. losschip, dat met vier. kabels aan den wal lag, door het ijs meegesleurd en in de richting van Tiel ver dwenen. Volgens de ambtenaren van den rijkswaterstaat bestaat er voor den dijk op het oogenblik geen onmiddellijk gevaar. Het radiostation Mackay heeft, naar Zaterdag uit New-York werd gemeld, noodseinen opge vangen van het Nederland se he vrachtschip Burgerdijk, meldende, dat het, tengevolge van een botsing, op zestig mijl be zuiden Bishop Rock, zinkende is. Later werd medegedeeld, dat het schip is gezonken. De Burgerdijk vertrok 30 Januari j.l. van New-York naar Rotterdam en nader de de Engelsche kust. Bishop Rock is een rotseiland van de Scilly-eilanden. Op het bericht, dat het schip noodseinen had uitgezonden is een reddingboot naar de aangegeven plaats gegaan. Gisterochtend is langs radio- telegrafischen weg van het Neder- landsche schip Edam van de Holland Amerika Lijn bericht ontvangen dat bemanning en pas sagiers van de Burgerdijk allen zijn gered en alles wel is. De Burgerdijk meet 6835 bruto reg. ton en is eigendom van de Holland-Amerika- Lijn, voor welke zij in 1921 bij C. van der Giessen en Zonen te Krimpen aan den IJsel werd gebouwd. Eerste Rijnschepen weer in ons land. Zondagmiddag om 12 uur werd uit Lobith en Millingen gemeld, dat in den nacht van Zaterdag op Zondag de bovenrivier van den Rijn rustig is open gegaan. De ijsschollen zijn langzaam afgedreven, zoodat des ochtends reeds een breede vaargeul was ontstaan. In den loop van Zondagochtend kwamen de eerste twee schepen weer uit Duitschland te Lobith aan. Zij konden echter, doordat de stei gers verdwenen zijn en langs de oevers nog veel ijs ligt, nog niet meeren. Om 12 uur Zondagmiddag stond het water, dat dalende is, twintig centimeter onder de Spijksche overlaat, zoodat deze niet meer werkt. De ongeveer 200 schepen in de vluchtha- ven van Lobith zitten nog vast. De mogelijk heid bestaat, dat door het vallen van het water nog eenige schade zal worden aange richt, doch ook hier is geen groot gevaar meer aanwezig. Men verwacht, dat de bovenrivieren thans spoedig geheel ijsvrij zullen zijn en dat hier de scheepvaart weldra-zal kunnen worden hervat. verzacht en geneest U met Tube 45 ct. Doos 60 en 30 ct. Bij Apoth. en Drog, Alle verbindingen verbroken. De beton- en steenfabriek van de gebroe ders Mijnlief, welke zich op de uiterwaarden te Druten bevindt, is van Zaterdagavond af geheel door het ijs ingesloten. Indién de rivier gaat werken, dreigt het gevaar, dat het gebouw door het geweld der kruiende ijsschotsen zal worden vernield. In de fabriek wonen twee leden van het personeel met hun gezinnen, die nu geheel van de buitenwereld zijn afgesloten, aange zien ook de telefoonverbinding verbroken is. Aangezien men zich over het lót van deze menschen ongerust maakt, zou hedenoch tend een ploeg militairen een poging doèn de fabriek door het ijs te bereiken om de twee families in veiligheid te brengen. De soldaten zullen daarbij gebruik maken van een roeiboot, waarmede ze zullen trachten via de geulen door de ijsvlakte heen te drin gen. Naar wij van officieele zijde vernemen heeft de minister van economische zaken be sloten, dat ten aanzien van den verbouw van consumptieaardappelen dit jaar een regeling zal gelden overeenkomende met die welke in vorige jaren heeft gegolden. Voorts wordt medegedeeld, dat omtrent de eventueele steunregeling voor consumptie aardappelen 1940 nog niets vaststaat. De omstandigheden zijn van dien aard, dat het niet mogelijk is, reeds thans dienaangaande bepaalde toezeggingen te doen. CENTRALE ONTMOETINGSBIJEEN KOMST DER A. J. C. De Arbeiders Jeugd Centrale hield op Zaterdag en Zondag in Utrecht een z.g. landelijke ontmoetingsbijekomst, waaraan werd deelgenomen door 1121 jongens en meisjes uit 72 af deelingen uit alle oorden van het land. Na een begroetingsbijeen- komst op Zaterdagavond kwamen gister ochtend alle congresgenooten in het N.H. Huis bijeen, waar minister ir. J. W. Albarda sprak over: „Onze plaats in de volksge meenschap." Hij releveerde de opkomst der arbeidersbeweging onder de leiding der groote mannen, hetgeen tot eindresul taat had, dat tzij thans haar plaats in de volksgemeenschap ten volle inneemt. In de middagconferentie sprak de voor zitter van de S.D.A.P., de heer Koos Vor- rink, over „De Komende Vrede". Hij ging na, welke de fouten waren van bet verdrag van Versailles en welke gevaren den nieuwen vrede bedreigen. Steunend op de ervaring, opgedaan in den vorigen wereld oorlog en de jaren nadien, zal men met meer vertrouwen den komenden vrede te gemoet kunnen ttreden, waarbij deze op een sterke internatioonale rechtsorde zal moeten worden gebouwd. Ingediend is een wetsontwerp, houdende heffingen ten behoeve van het Leeningsfonds 1940. Dit wetsontwerp is reeds aangekondigd in de Memorie van Toelichting op het aan hangige ontwerp tot instelling van een Leeningsfonds. Het strekt, zoo schrijft thans de minister van Financiën, om door tijde lijke heffingen dekking te vinden voor de jaarlijksche lasten der mobilisatieuitgaven, voorzoover deze niet rechtstreeks zullen kunnen worden afgeschreven uit de bate van de herwaardeering van het goud, de opbrengst der oorlogswinstbelasting en eventueele andere aan den kapitaaldienst "van het Leeningsfonds ten goede komende middelen. Gelijk uit de onlangs ingediende begrooting van het Leeningsfonds voor 1940 blijkt, zal in dit jaar dek king moeten worden gevonden voor een uitgaafpost van 18.1 millioen. Deze post, voortvloeiende uit de mobilisatieuitgaven van 1938 en 1939, zal gedurende 15 jaar op de begrooting van het fonds blijven drukken en zal in 1941 en vol- - gende jaren stijgen ten gevolge van wat in 1940 en onverhoopt ook daarna de mobilisatie zal hebben gekost. Bij het scheppen van de jaarlijksche mid delen voor het leeningsfonds zal er derhalve rekening mee moeten gehouden worden, dat in 1940 rond 18 millioen te dekken zal zijn en in 1941 een hooger bedrag. Daar noch de duur der mobilisatie-uitgaven, noch het bedrag dat daarvan rechtstreeks ge delgd zal kunnen worden, op dit oogenblik ook maar bij benadering te schatten is, kunnen de inkomsten, welke op den duur aan het fonds uit jaarlijksche heffingen zullen moeten toevloeien, thans nog niet worden geraamd. De minister is daarom te rade gegaan, voorshands te volstaan met een complex van heffingen, waaruit voor het reeds in getreden jaar, waarin zij slechts over een deel van het jaar zullen werken, een op brengst van rond 18 millioen kan worden verwacht, terwijl dan in 1941 en de vol gende jaren, wanneer deze heffingen over het geheele jaar zullen werken, haar op brengst kan worden geraamd op 27 mil lioen. Dit bedrag zal het Leeningsfonds in 1941 en volgende jaren in ieder geval be hoeven. Keuze zeer beperkt. In de keuze was de minister uiterst be perkt. Verreweg de meeste belastingen zijn in de achterliggende jaren verhoogd. En ook in het uitdenken van nieuwe objecten van heffing is in die jaren de uiterste dili- gentie getoond. Daarbij komt, dat nog een tekort van 50 millioen op den normalen dienst dekking zal moeten vinden uit een met 30 millioen te verhoogen opbrengst van de inkomstenbelasting (aanvankelijk gevonden door een tijdelijke heffing van 15 opcenten op de gemeentefondsbelasting) en eene met 20 millioen te verhoogen op brengst van de belasting op de naamlooze vennootschappen (door omzetting van de dividend- en tantièmebelasting in een winstbelasting). Onder deze omstandigheden heeft de mi nister gemeend, dat door vier voorzieningen het op dit oogenblik voor het leeningsfonds benoodigde bedrag op de minst schadelijke wijze zal kunnen worden verkregen. Opcenten successiebelasting. In de eerste plaats wordt voorge steld een heffing van 15 opcenten op de successiebelasting. Men schat de opbrengst hiervan op 5.5 millioen per jaar. De bezwaren daarvan worden door den minister niet onderschat. Door de opcenten die eenige jaren geleden op de heffing ge legd zijn, is voor sommige categorieën, met name bij vererving in den tweeden graad, het tarief reeds hooger geworden dan het zelf? onder de regeling van 1921 de hoog ste die hier te lande een tijdlang gegolden heeft is geweest, terwijl zulks door de nieuw creëeren opcenten ook voor andere categorieën het geval zal worden. Het nadeel, dat de kapitaalvorming lijdt doordat de opbrengst van deze belasting ter dekking van jaarlijksche uitgaven wordt besteed, zal door deze nieuwe opcentenhef- fing weer worden verscherpt. Nietemin is de minister van oordeel, dat, waar de reeds drukkende inkomstenbelas ting binnenkort nog aanmerkelijk zal wor den verzwaard ten behoeve van den nor malen dienst, het onderhavige voorstel boven opcenten op die belasting de voorkeur ver dient en, ondanks de ertegen aan te voeren betrekkingen, in de gegeven omstandighe den als onvermijdelijk behoort te worden aanvaard. Verhooging benzine-belasting. De tweede voorziening, die voor gesteld wordt, is een verhooging van de benzinebelasting met een be drag, hetwelk neerkomt op 1,4 cent per liter. De opbrengst hiervan wordt geraamd op 7,6 millioen per jaar. Dit is evenmin een aantrekkelijke maat regel, maar een die, gezien den prijs welke voor de benzine betaald wordt in omliggen de landen, toch niet als buitengewoon vexa- tolr kan worden beschouwd. De pompprijs per liter, die in België 23.4 cent bedraagt en in Duitschland (de mark op 75 cent gere kend) 30 cent, zal hierdoor te onzent stijgen tot 18)4 cent. Koffie-belasting. In de derde plaats is het oog ge richt op een object van heffing, dat afgezien van een korte periode ten bate van het Landbouwcrisis- fonds tot dusver onbelast bleef, namelijk de koffie. Geraamde op brengst 8 millioen per jaar. De wijze waarop deze nieuwe belasting zal worden geheven en de voorzieningen, waardoor schadelijke repercussies ervan zul len worden vermeden, worden uitvoerig toe gelicht. Opcenten suikeraccijns. Als vierde middel wordt voorge steld een heffing van 10 opcenten op den suikeraccijns. Op dit oogen blik worden op dien accijns geheven 10 opcenten ten behoeve van de ge wone middelen en 30 opcenten ten behoeve van het Landbouwcrisis fonds; tezamen alzoo 40. Van deze heffing verwacht de min. een op brengst van 5.5 millioen. Eenige jaren geleden werden op den sui keraccijns 70 opcenten geheven, namelijk 30 ten behoeve van de gewone middelen en 40 voor het Landbouwcrisisfonds. Al zou he" zeker niet raadzaam zijn, tot dit topcijfer terug te keeren, zoo is de minister toch van meening, dat in de tegenwoordige moeilijke omstandigheden tegen een verhooging met 10 opcenten onoverkomelijk bezwaar niet behoeft te worden gemaakt. Na deze inleidende opmerkingen volgt een meer gespecificeerde toelichting van de verschillende heffingen, in de volgorde waarin zij in het ontwerp zijn opgenomen. Het voorstel tot wijziging van het bijzon der benzinerecht in artikel 1 komt neer op een verhooging van dit invoerrecht met 1.90 per 100 kilogram. Bij een soortelijk gewicht van 0.72 beteekent dit een verhoo ging per liter van 1.368 cent. ROTTERDAMMER DOOR AUTO DOODGEREDEN. Garagehouder in arrest gesteld. In den nacht van Zaterdag op Zondag heeft een automobilist, die over den breeden Hilïedijk te Rotterdam reed, op den rijweg het lijk gevonden van een man, die waar schijnlijk door een auto was doodgereden. De politie werd gewaarschuwd, die het lijk in beslag nam en een grondig onderzoek in stelde. In verband hiermede is gistermiddag de chauffeur H. H., die op Katendrecht een kiene garage drijft, aangehouden en naar het bureau van politie overgebracht. In de garage van dezen man werd namelijk de auto gevonden, waarmede de aanrijding moet zijn gebeurd. Dit werd bewezen door dat tusschen een voorwiel en de as enkele vleeschresten werden gevonden, terwijl ook een stuk van een autoveer, dat op de plaats van het ongeluk lag, op deze auto paste. Bij het verhoor verklaarde de garagehou der, inderdaad Zaterdagavond laat op den breedén Hillendijk te hebben gereden en een stoot te hebben gevoeld. Hij had dit echter toegeschreven aan den slechten toestand van het wegdek en niet aan een aanrijding gedacht, zoodat h(j was doorgereden. De man is in bewaring gesteld. Het onderzoek wordt voortgezet. FELLE BRAND TE OSS. Door onbekende oorzaak ontstond Za terdagavond brand in het winkelbedrijf van de N.V. Tempel, handel in chemicaliën, drogerijen, koloniale waren erz. op den heuvel te Oss. Met vier stra'en wist de brandweer het vuur na anderhalf uur meester te worden. Het winkelbedrijf brandde geheel uit. De belendingen bleven behouden. De schade is aanzienlijk. ISOLATIEMATERIAAL GESTOLEN, De politie te Tilburg heeft te Linne den chef-monteur P. B. uit Breda gearresteerd onder verdenking, dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan diefstal van een groote hoeveelheid isolatiemateriaal. B. voerde in opdracht van een firma te Amsterdam werken uit in verschillende kazernes in het zuiden en oosten van het land. Hij ontving hiervoor isolatiemateriaal, soms meer dan hij noodig had. Een gedeelte van het teveel werd door hem terugge stuurd, een deel echter behield hij. De po litie had dit vernomen en heeft verschil lende huiszoekingen gedaan o.a. bij een vroegeren employe van de firma te Am sterdam, Th. M.. waar men een groote hoeveelheid materiaal vond en bij een caféhouder P. D., beiden te Tilburg. Ook bij den caféhouder werd een groote partij materiaal in beslag genomen. De totale waarde van het gestolen materiaal wordt geschat op 600 gulden. M. en D. zijn eveneens gearresteerd. De politie te Til burg zet het onderzoek voort. LANDHUIS TE BLARICUM AFGEBRAND. Gistermorgen is een landhuisje aan de Waterschapslaan te Blaricum bewoond door mevrouw van Zwieten tot den grond toe af gebrand. Een lek in den schoorsteen is de vermoedelijke oorzaak van den brand. De Blaricumsche brandweer kon zich alleen be palen tot het beschermen der belendende perceelen. Het landhuisje was evenals de inboedel niet verzekerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6