ATIEK
4*
Duikbootkapitein wilde de scheepspapieren
zelfs niet inzien.
NORTH CTATE
tweede blad.
De „Burgerdijk" ging ten onder.
Daar kunt u wel alles inzetten
wat u wenscht"
GEMENGD NIEUWS.
ZUIDSCMARWOUDE
voortvloeien-
gediend een
an bepaling
Dortvloeiende
staatswerken,
r provinciën
Utrecht, in
buitenge-
ing zegt de
et uitzonder -
oogpunt van
ral ook voor
wenschelijk-
maatregelen
ig voor zoo-
elke zouden
ladiging van
amiteiten in
;e buitenge-
et bijzonder
staatswerken,
neer van de
dholland en
zoo volledig
in waterstand
van de eerste
nscht moge
gen van be
rken in deze
•rken.
het initiatief
maatregelen
Gedeputeerde
de regeering
zij noodig
als rechtheb-
zeggenschap
plaats gedacht
pen, zijn ver-
ïaatregelen te
voor zooveel
oen bedragen,
ing in de uit-
odig worden
een rente
acie en even-
srschap zullen
«ten dragen,
nd zal bij te-
digheden mo-
ONTWRICHT.
i ingesneeuwd.
.mige plaatsen
uw is gister-
opnieuw
twee trams
.1 avond nadat
a was gearri-
!en worden be-
geveer vijftig
Gorredijk
sen en Ooster-
Jmtramverkeer
Dor zoover mo-
n gaande ge-
.20 en 12.05
7.40—8.50 Mi-
mg en piano.
Omroep-
chenspel. 1.35
ng. 2.45 Leo
oeporkest en
klein-
loristisch pro-
Concert. 7.35
D.sender.
322 M.: 12.20
orkest. 1.50
oeporkest. 7.20
8.50 Radio-
movoordracht.
484 M.: 12.20
oepdansorkest.
5 Dansmuziek
8.50 Gr.pL 9.20
0—11.20 Om-
1571 M. 7.35
Omroeporkest.
ohrock-Ferrari.
ierna Omroep-
ot 12.20 Nacht-
progr.
HSTRHSUTIE.
arijs R. 8.20—
Fr. 9.05
Keulen 9.30
Diversen 10.10
1.50, Diversen
.20, Brussel VI.
-14.45, Keulen
1—16.30, Keu-
t 17.20—18.05,
Tr. 20.20—21.05,
Motala 22.05
52.40, Boedapest
i23.30, D.sen-
9.20, Engeland
110.35, Enge-
s Radio 11.20
5, Brussel Fr.
lio 14.20—14.35,
mmarks Radio
116.20, Enge-
'Y. 17.20—18.50,
Engeland 19.05
9.30, Danmarks
er 20.20—21.20,
Danmarks R.
:0—23.20, Enge-
„Es tut mïr leid, dosz
ich Sie versenken
musz.
1
N
Motieven, die niet
houdbaar bleken.
Gisteravond is het s.s. van de K. N. S. M.
„Boskoop" te Amsterdam aangekomen, met
aan boord de opvarenden van het enkele
dagen geleden door een Duitsche duikboot
getorpedeerde s.s. „Burgerdijk". De gezag
voerder van de getorpedeerde Burgerdijk.
de heer L. J. Seriwanek, die vertelde over
de belevenissen der afgeloopen dagen, deel
de mede, dat de Burgerdijk een volkomen
Nederlandsch schip was. Niet alleen behoor
de het schip aan de HollandAmerika-lijn,
maar het voer ook zijn laatste reis uitslui
tend voor rekening van deze maatschappij.
De bemanning bestond uitsluitend uit Ne
derlanders, in totaal 40 koppen, en de acht
passagiers, die de reis van New York af
meemaakten, waren eveneens alle Neder
landers.
De lading.
De lading van de Burgerdijk bestond uit
vierduizend ton tarwe, tweeduizend ton
sojaboonen, tweehonderd ton lijnkoeken,
ijfhonderd ton meel en voorts nog diverse
stiïkgoederen. Het grootste gedeelte was aan
de Nederlandsche regeering geconsigneerd.
De stukgoederen bestonden hoofdzakebik
uit vierduizend leege houten vaten, verschil
lende kisten met tractors, een partij rubber
autobanden, een hoeveelheid Ford-onder-
deelen bestemd voor de Nederlandsche
Ford-fabrieken te Amsterdam, een een
groote hoeveelheid kistjes flit. Alle goede
ren, die niet voor de Nederlandsche regee
ring waren bestemd, waren uitsluitend en
alléén aan Nederlandsche firma's geconsig
neerd. De kapitein verklaarde ons uitdruk
kelijk, dat alle goederen aan boord werke
lijk uitsluitend bestemd waren voor Neder
land en niet voor hertransport naar andere
landen. De geheele lading is in Boston en
New York ingenomen en was bestemd voor
Rotterdam.
Op de heenreis had de Burgerdijk op 20
Januari zijn lading in New York gelost
Het schip vervoerde vijf mililoen aan goud,
benevens post.
Aan den Engelschen consul te New York
had de kapitein nog verklaard, dat de
Burgerdiik niet van plan was uit eigen
vrijen wi] van haar route af te wijken om
een Britsche controle-haven aan te doen.
Er is geen enkele verandering in de des-
tinatie van de goederen gebracht, hetzij
voor het vertrek, hetzij tijdens de reis.
Ook is er geen sprake geweest van een
verandering in de loshaven, Rotterdam. De
Cognossementen luiden uitsluitend op uitle
vering in Nederland en er ware geen optie
havens in bedongen.
De kapitein meende dan ook, dat
bij belligerenten geen enkele
indruk kon zijn gevestigd, dat de
goederen niet werkelijk voor Ne
derland bestemd waren.
Wat zich dan ook later op de reis voor
deed is een volkomen verrassing voor hem zullen w„ opstoomen naar een Fransche
geweest. j j^aven. Wanneer een Duitsch marinevaartuig
ons dat beveelt, zullen wij een Duitsche
Vervolgens overhandigde de heer Dijk
hem de scheepspapieren. Hij verklaarde dat
de Burgerdijk van New York naar Rotter
dam voer. Vervolgens vroeg de duikboot
kapitein „wat voor lading hebt U aan
boord". Daarop antwoordde de heer Dijk:
tarwe, sojaboonen, lijnkoeken, meel, leege
vaten en eenig stukgoed, geadresseerd aan
de Nederlandsche regeering en Nederland
sche firma's.
Toen de heer Dijk op de papie
ren wees, zeide de duikbootkapitein:
„Papieren interesseeren mij niet".
De heer Dijk antwoordde: Kijkt u
er maar in, dan zult u zien dat alles
voor de Nederlandsche regeering
en Nederalndsche firma's is.
Daarop antwoordde de kapitein:
Papieren intereseeren mij niet, daar
kunt u alles wel inzetten wat u
wenschelijk acht.
Op dit moment had de kapitein van de
duikboot de enveloppe met de papieren nog
in de hand. De heer Dijk haalde er het
stuwplan uit, rolde dit uit. hield het den
kapitein voor en zeide: „Kijkt u dan het
stuwplan uit, rolde dit uit, hield het den
heer Dijk, keek er met een half oog in en
zeide: „Wat beteekent empty barrels". De
heer Dijk vertaalde „leere Fasse", waarop
de kapitein opmerkte: Wat doet u met leege
vaten in Holland? De heer Dijk antwoordde:
„Dat weet ik niet, ik weet alleen, dat die
leege vaten voor Nederlandsche firma's be
stemd zijn".
De kapitein ging hier toen niet verder op
in en hij gaf de papieren over aan een der
opvarenden, die het hoofd uit het mangat
stak, dat zich voor den commandotoren be
vond en de papieren gingen naar beneden,
„Ik heb ze niet meer teruggezien", zeide de
heer Dijk.
Even staarde de U-bootkapitein
voor zich uit en toen zeide hij let
terlijk: „Es tut mir leid, dasz ich Sie
versenken musz".
Toen de eerste officier van de Burgerdijk
den U-bootkapitein vroeg, waarom hij het
schip wilde torpedeeren, gaf de Duitscher
hiervoor drie redenen op:
In de eerste plaats zou de Bur
gerdijk gezigzagd hebben, in de
tweede plaats had de U-bootkapi
tein de overtuiging, dat de Burger
dijk op weg was naar een Engel-
sche haven en in de derde plaats
zou de marconist geseind hebben.
De eerste reden van de torpedeering
weerlegde de heer Dijk door te zeggen, dat
de Burgerdijk niet gezigzagd had, maar van
koers veranderd was, omdat het schip te
dicht onder den wal zat.
De U-bootkapitein reageerde op deze op
merking niet.
„Wat blijft er nu over voor neutrale sche
pen", aldus de heer Dijk.
,U gaat toch in ieder geval naar de
Downs", repliceerde de Duitscher.
Hierop antwoordde de heer Dijk: „Wij
gaan niet naar een contrölehaven, tenzij wij
gedwongen worden. Als wij worden aange
houden door een marinevaartuig, dat ons
last geeft naar een contrölehaven op te
stoomen, hebben wij daaraan te voldoen.
Wanneer het een Fransch marinevaartuig
Gedurende de eerste dagen van de terug
reis had de Burgerdijk met slecht weer te
kampen. Er deden zich overigens geen bij
zondere gebeurtenissen voor.
De aanhouding.
Op Zaterdag 10 Februari, des namiddags
16.20 Greenwichtijd, bevond de Burgerdijk
zich vlak bij Bishoprock.
„Ik stuurde 95 graden recht wijzende,
iets zuidelijker dan Oost, ruim buiten Brit
sche territoriale wateren. Het was een
beetje heiïg en het zicht was drie a vier
mijl. Hoewel het nog niet donker was wa
ren de kenteekenen van het schip verlicht:
het sein „Holland" brandde midscheeps bo
ven de machinekamer en de houten vlag op
de campagne was met twee reflectoren ver
licht. Plotseling zag ik iets als een zwarte
vlek., iets donkers, omrings door branding.
Op het vermoeden, dat het een klip in zee
te doen had, veranderde het schip van
koers om daarom geleidelijk weer op den
ouden koers terug te gaan.
Om vijf uur kwam plotseling een duik
boot aan bakboord achteruit boven water,
die het bevel gaf tot stoppen, waaraan de
Burgerdijk onmiddellijk voldeed. De duik
boot kwam hierop aan bakboord, steeds on
geveer op dezelfden afstand van het schip
blijvende. Het tweede vlaggesein, dat de
duikboot gaf, beteekende: „U moet met uw
scheepspapieren aan boord komen", de ka
pitein gaf ook aan dit sein gehoor door een
sloep aan bakboordzijde te laten uitzetten
met den eersten officier, den heer Dijk, en
vier matrozen. Toen de sloep werd uitgezet
seinde de duikboot met een morselamp (de
vorige seinen waren vlagseinen): „U mag
Uw radio niet gebruiken". Dit sein was
eigenlijk overbodig want onmiddellijk toen
de duikboot boven water kwam had de ka
pitein al tot den marconist gezegd, dat hij
de radio, die trouwens in 48 uur niet ge
bruikt was voor het geven van seinen,
niet mocht bedienen.
De eerste officier van de Burgerdijk de
heer Dijk, vertelde, dat de duikbootscom
mandant, een 23 tot 25-jarigen man hem in
burgerkleeding, in den commandtotoren op
wachtte. Hij stelde zich voor en noemde
zijn naam, waarop de commandant ant
woordde: „ik zal mijn naam maar niet noe
men, dat is beter van niet".
haven aandoen en wanneer een Engelsch
vaartuig ons zulk een bevel geeft, zullen wij
opstoomen naar een Engelsche haven". Toen
herhaalde de kapitein: „U gaat toch in elk
geval naar de Downs". In vertwijfeling, al
dus de heer Dijk, riep ik uit: Wat moeten
we dan doen, waarop de Duitscher letter
lijk zeide: „Nu, dan gaat u maar om de
Noord".
Ook het derde argument van den kapi
tein, n.l. dat de Burgerdijk door radiosei-
nen zijn positie aan Landsend zou hebben
opgegeven, bestreed de heer Dijk met
kracht. Hij verklaarde, dat de kapitein van
de Burgerdijk onmiddellijk na het stopsein
van de duikboot den marconist ten streng
ste had verboden seinen te geven.
De heer Dijk zeide ons, dat de toon waar
op dit onderhoud gevoerd werd, zeer cor
rect was.
Na de weerlegging van het derde argu
ment voor de torpedeering schreeuwde de
kapitein van de duikboot door net mangat,
dat er een lanceerbuis moest worden klaar
gemaakt.
Hij begreep, zoo zeide hij ons; na dit be
vel, dat het besluit van de torpedeering on
herroepelijk was.
De kapitein van de duikboot gaf
de volgende orders: „U krijgt een
half uur om het schip te verlaten en
als u aan boord van de Burgerdijk
bent moet u den kapitein mededee-
len, dat hij 5 minuten voor het ver
laten van zijn schip het lichtsein
„Holland" moet dooven. Als dit ge
beurd is mag de marconist seinen
„Colision ship sinking position fif
teen miles south of Bishop".
Voor dat de heer Dijk van boord ging
vroeg hij den kapitein of hij de scheepspa
pieren terug mocht ontvangen. Hierop kreeg
hij echter geen antwoord. Na een minuut
of vijf was hij terug op de Burgerdijk en in-
tusschen was de duikboot achterom naar
stuurboord gegaan.
In de sloepen.
Toen de sloep met den eersten officier
van de Burgerdijk en de vier matrozen
langszij kwam, schreeuwde kapitein Seri
wanek: „Is het allright, Dijk?".
De heer Dijk riep terug: „Alle hens in de
booten". Hij zelf is aan boord gegaan en de
vier matrozen zijn in de sloep achtergeble
ven. De heer Dijk gunde zich alleen den
tijd om het journaal, de monsterboekjes en
de paspoorten van de bemanning uit zijn
hut mee te nemen. Twee van de overige
sloepen werden gestreken en de passagiers
en de bemanning namen in de drie sloepen
een stuurboord- en twee bakboordsloe
pen plaats. Alles verliep vlug en orde
lijk. De passagiers en de bemanning moes
ten alles achterlaten, alleen hun jassen
konden zij meenemen. De 48 menschen, die
aan boord waren, verdeelden zich over de
drie sloepen volgens de sloepenrol. Het
lichtsein aan boord werd hierop gedoofd en
toen allen geteld waren en bleek, dat men
compleet was, is men afgestoken.
Om 18.20 uur voeren de sloepen weg en
een kwartier later om 18.35 uur werd de
torpedo afgevuurd.
Een doffe knal weerklonk; plot
seling gingen alle lichten aan boord
van de Burgerdijk uit en een stoom
fluit begon vreeselijk te blazen.
Met tranen in de oogen zagen kapi
tein Seriwanek en zijn mannen het
schip, waar ze zoo trotsch op wa
ren, langzaam zinken.
Lang konden de sloepen niet op de plek
blijven, daar reeds spoedig groote hoeveel
heden olie kwamen bovendrijven. Het was
te gevaarlijk om langer daar te vertoeven.
Bemanning en passagiers droegen hun lot
gelaten. De sloepen werden aan elkaar ge
koppeld.
Het was weer ruw en koud, regenachtig
en mistig, zoo nu en dan kwam buiswater
over.
In de sloepen waren natuurlijk levens
middelen aanwezig. In de voorste sloep werd
het zeil opgezet en vervolgens werd koers
gezet in de richting van het land. Het was
pikdonker en er was in het geheel geen
zicht. De wind was vrij gunstig.
Af en toe werd een -vuurpijl afgeschoten
en ook met Bengaalsch vuur trachtte hem
de aandacht op zich te vestigen. Des avonds
om elf uur werd het vuur van Bishop Rock
zichtbaar. Dat vuur hebben de sloepen
recht vooruit gehouden, zoo goed en zoo
kwaad als dat ging. Behalve met het zeil
bewogen de sloepen zich voort met behulp
van roeiriemen en pagaaien.
Voor een komisch intermezzo zorgde de
vierde stuurman, die van zijn hebben en
houden alleen zijn portable-radiotoestel had
meegenomen en af en toe een nummertje
I M BLENDED %/ciGABFTTES[_
BRAND OP HET STATIONS
EMPLACEMENT TE AMERSFOORT.
In den afgeloopen nacht heeft op het sta
tionsemplacement te Amersfoort een brand
gewoed, welke vrij groote schade heeft aan
gericht. Op het terrein was Woensdagavond
een tankwagen gebarsten, waardoor groote
hoeveelheden petroleum waren weggevloeid.
Bij het rangeeren met z.g. sloffen, zijn van
nacht omstreeks half drie vonken in aanra
king gekomen met de petroleum, waardoor
vier goederenwagens in brand geraakten.
Twee daarvan konden naar een pomp wor
den gereden, waarna het vuur spoedig was
gedoofd, doch de andere twee wagens gela
den met maismeel gingen geheel in de vlam
men op.
TE
DREIGEND KOLENGEBREK
GRONINGEN.
Naar wij vernemen hebben B. en W. van
Groningen zich telegrafisch tot de ministers
van waterstaat, onderwijs, kunsten en we
tenschappen en van sociale zaken gewend,
met het verzoek te willen bevorderen, dat
het in deze gemeente dreigende kolenge-
brek, als gevolg waarvan verschillende on
derwijsinrichtingen zouden moeten wor
den gesloten, en een aantal belangrijke on
dernemingen, waarin een groot aantal ar
beiders werk bevindt, zou moeten worden
stopgezet, worde afgewend.
DE WAAL VOOR NIJMEGEN BIJNA
DICHT.
Gisteravond is de ijsgang in de Waal voor
Nijmegen, welke gistermiddag eenigszins
verminderd was, sterk toegenomen. Om
streeks acht uur was de Waal voor acht
tiende deel met zwaar drijf ijs bedekt. De
val van het water is opgehouden. De stand
schommelt thans om 11 M. 80. De drift
neemt hoe langer hoe meer af. Toen d
Waal Zaterdag loskwam, was de snelheid
acht km. per uur, thans is deze nog slechts
twee km. per uur.
Indien de ijsverdikking bij Deesf toe
neemt zal de Waal binnenkort en wel eer
der dan verwacht werd, vastzitten. Het ijs
drijft regelmatig aan.
De moed leefde op, toen de dag aanbrak.
De kapitein schatte, dat men toen nog tien
mijl van Bishop Rock verwijderd was. Om
zeven uur in den ochtend was die afstand
tot twee mijl verminderd. Maar tot schrik
van kapitein Seriwanek bleken de sloepen
nogal ver Noordwest gedreven te zijn en de
kapitein vreesde ervoor, dat de sloepen te
recht zouden komen in de hevige branding,
die daar dicht bij de kust stond.
Met man en macht is men toen gaan roei
en. Nederlandsche vlaggen werden in de
masten geheschen en wie schetst de vreug
de van de schipbreukelingen, toen zij om
half acht ver aan de kim een schip zagen,
dat zijn koers wijzigde en op de sloepen aan
voer. Zondagochtend om acht uur 20 was
het de sloepen genaderd en konden de
schipbreukelingen, die gedurende veertien
uur op zee hadden rondgezwalkt, zich als
gered beschouwen.
Het was echter niet eenvoudig om aan
boord van de „Edam" want deze was het,
die de schipbreukelingen had opgemerkt
te komen, omdat er een hooge zee stond.
Eenige malen vreesde kapitein Seriwanek,
dat de sloepen tegen het groote schip te
pletter zouden slaan. Gelukig liep alles goed
af en kwamen allen veilig aan boord.
In de Downs aangekomen kreeg kapitein
Seriwanek, aangezien de Edam niet on
middellijk door mocht varen, toestem
ming van de Engelsche autoriteiten om met
de passagiers en de bemanning van de Bur
gerdijk aan boord te gaan van de Boskoop
van de K.N.S.M., die klaar lag om naar ons
land terug te keeren. Gisteravond voer men
de haven van IJmuiden binnen.
HET GEKNOEI MET DE MILITAIRE
UNIFORMEN.
Opnieuw twee arrestaties.
In de zaak tegen de kleermakers te Am
sterdam, die bedrog zouden hebben ge
pleegd bij het vervaardigen van militaire
kleedingstukken op rijksbestelling, duurt
het onderzoek nog steeds voort. Gistermiddag
zijn opnieuw twee confectionneurs, wonende
aan de Nieuwe Achtergracht en de Stadhou
derskade, in verband met deze zaak in arrest
gesteld. In totaal zijn thans acht personen
aangehouden.
DE DISTRIBUTIE VAN ERWTEN
EN BOONEN.
Van 16 Febr. af niet verkrijgbaar,
De minister van economische zaken deelt
mede, dat de ongunstige weersomstandig
heden van de afgeloopen weken stagnatie
in de aflevering en het vervoer van peul
vruchten hebben veroorzaakt.
Ten gevolge hiervan zijn de hoeveelhe
den peulvruchten, welke dc telers hebben
ingeleverd, slechts gering geweest.
Het grootste gedeelte van den momenteel
aanwezigen voorraad dient gereserveerd te
worden voor de weermacht. Het resteerende
gedeelte is niet groot genoeg om aan alle
aanvragen van den handel te kunnen vol
doen.
In verband hiermede komt het noodza
kelijk voor de tweede distributieperiode niet
op 16 Februari te doen aanvangen, doch
deze uit te stellen-totdat de zekerheid be
staat, dat de voorziening van den handel
zonder moeilijkheden zal kunnen geschie
den, hetgeen, indien de weersomstandighe
den gunstiger worden, vermoedelijk in de
eerste helft van Maart het geval zal zijn.
Van 16 Februari af zal derhalve
het publiek geen boonen, grauwe
erwten en capucijners kunnen
koopen.
Zij, die op medische gronden deze pro
ducten noodig hebben, kunnen zich op de
gebruikelijke wijze met een attest van hun
behandelenden geneesheer, benevens een
verklaring van de controleerende medische
instantie, tot de distributiediensten wenden.
De detaillisten zullen dus voorloopig geen
2de toewijzing ontvangen. De instellingen
zijn in het algemeen reeds voorzien tot ein
de Februari. Het ligt in de bedoeling hun de
volgende toewijzing zoo spoedig mogelijk na
1 Maart te doen toekomen.
4-.
Mf ttr-
L
EEN KRIJGSLIST.
- Een 103-jarige. - Vrijdag 16 Februari
a.s. hoopt de heer J. M. Littig te Dordrecht
zijn 103den verjaardag te vieren. De oude
heer geniet nog een vrij goede gezondheid.
Stuifsneeuw in Amsterdam-Noord. - In
Amsterdam-Noord ondervond het autover
keer gisteravond zeer veel last van stuif
sneeuw. Op alle wegen naar de dorpen in
Waterland vormden zich hooge banken,
waardoor de auto's zich geen weg konden
banen. De verschillende voertuigen bleven
steken, o.m. ook enkele bussen van de N.A.
C.O. Deze onderneming moest in den loop
van den avond dan ook haar diensten naar
Durgerdam en Ransdorp staken.
Brand in kantoorgebouw te Amster
dam. - Gisteravond heeft in een perceel aan
de Heerengracht te Amsterdam, waarin eeni
ge kantoren en magazijnen van textielgoe-
deren zijn gevestigd, een brand gewoed.
Hoewel hij een ernstig karakter dreigde
aan te nemen, werd door het krachtige in
grijpen van de brandweer het vuur spoedig
bedwongen. Na ruim twintig minuten was
de strijd reeds beslecht. Behalve in het
trappenhuis had het vuur op de vliering huis
gehouden. Deze is grootendeels uitgebrand.
Het dak is eveneens vrij ernstig gehavend.
Niet uitgesloten is, dat de brand door kort
sluiting is veroorzaakt.
Noodlottig arbeidsongeval. - Gisteren
is bij het voormalige Weesperpoortstation te
Amsterdam, dat thans in sloopershanden is,
een ernstig ongeval gebeurd, dat een 19-
jarigen jongeman het leven heeft gekost.
Bij het wegdragen van een zwaren balk,
welke door drie mannen werd getorst, strui
kelde de achterste man. Hij viel en kreeg
het gevaarte op het hoofd, waardoor hij een
schedelbreuk opliep. Gedurende het
transport naar het ziekenhuis is het slacht
offer overleden.
Nu de weersomstandigheden van de laatste
maanden weer zoo talloozen slachtoffer
gemaakt hebben van Rheumatische pijn,
mag het geen verwondering wekken, dat
men overal juist nu herhaaldelijk den raad
hoort geven: begin een Kruschen-kuur!
Dat is dan niet zoozeer omdat de raad
gevers allemaal weten, waaróm Kruschen
Salts baat geeft in gevallen van zelfs de
hevigste Rheumatische pijn, maar omdat
zich in haast iedere familie gevallen heb
ben voorgedaan, van wonderlijk goede
resultaten, met Kruschen Salts bereikt. -
Geen wonder trouwens. - Al jaren en
jaren is Kruschen Salts ook in Nederland
verkrijgbaar, waar het bij tallooze Rheu-
matieklijders, wier pijnen men vergeefs
had bestreden, een waar wonder teweeg
bracht, óók bij patiënten die zonder eenig
succes al alles geprobeerd hebben. Heusch,
zelfs als lijder aan hardnekkige Rheuma
tische pijn kunt ge Kruschen nemen. - De
aansporende werking van Kruschen's zes
minerale zouten op lever, nieren en inge
wanden, zal Uwe organen nieuwe kracht
bijzetten; ze zullen Uw bloed grondig
reinigen en zuiveren van schadelijke zuren.
Reeds bij een kort maar regelmatig gebruik
van Kruschen Salts, zullen alle zuren, die
zich in de weefsels en spiergewrichten
hebben vastgezet, worden opgelost en af
gevoerd langs natuurlijken weg. - Daarbij
krijgt ge dan vanzelf verlichting van de
scheuten en pijnen, die U het leven ver
gallen, die het U onmogelijk maken Uw
bezigheden te verrichten en met een prettig
humeur te verkeeren in familie- en vrien
denkring. Kruschen Salts is verkrijgb. bij
apoth. en drog. a 0.40, 0.75 en 1.60
(extra groot pak). Fabr.: E. Griffiths
Hughes Ltd., Manchester (Engeland).
Opger. 1756.
Qemeentecaden
Sneeuwruimen is burgerplicht.
Vergadering van den gemeenteraad op
Dinsdag 13 Februari onder leiding van den
burgemeester jhr. A. L. van Spengler. Aan
wezig alle leden. De voorzitter opende de
vergadering met het uitspreken van de
beste wenschen voor het komende jaar.
Medegedeeld werd, dat Prov. Staten het
besluit tot verlenging van den ontruimings
termijn met een jaar van de woning van
den heer K. Schoen, alhier, hebben goedge
keurd.
,Ged. Staten hebben goedgekeurd het be
sluit tot overdracht van verscheidene eigen
dommen der gemeente aan de provincie, ten
behoeve van den aanleg van een nieuwe
brug over het kanaal Huigendijk-Oudkar-
spel. Zij keurden tevens het besluit goed,
waarbij afstand werd gedaan van het recht
van doorvaart naar en van den overhaal
Broekhorn.
Naar aanleiding van een besluit tot aan
koop van terreinen en opstallen deelde de
voorzitter mede, dat B. en W. den laatsten
tijd bezig zijn met het voeren van onderhan
delingen over den aankoop van gebouwen
en terreinen voor den aanleg van den nieu
wen weg naar de Ringvaart. Er wordt
medewerking ondervonden van de zijde der
eigenaren, maar wanneer men soms niet wil
medewerken, zal de gemeente tot gerechte
lijke onteigening kunnen overgaan.
De gemeente Sint-Pancras deelde mede,
dat de kosten aan den Twuyverweg ten laste
gelegd 6.45 hebben bedragen. De gemeente
Zuidscharwoude zal hieraan f 1.08 moeten
betalen.
B. en W. boden de gemeentebegrooting
1940 aan. De voorzitter stelde voor, de hee-
ren P. de Geus, Jac. Weel en D. Blom deze
begrooting te laten nazien.
De heer P. de Geus stelde voor, de com
missie te doen bestaan uit de raadsleden be
halve de wethouders. Aldus werd besloten.
Bij de rondvraag heeft de heer van Kleef
de aandacht gevestigd op het niet branden
van de lantaarns langs het Kerkepad.
De heer de Geus zeide, dat de ambtenaar
van het P.E.N. niet meer zooals bij het G.E.B.
verplicht is de lantaarns te controleeren.
Men dient hem er opmerkzaam te maken
en dan worden ze dadelijk gemaakt ook.
De voorzitter zegde toe, de aandacht van
den gemeenteveldwachter hierop te zullen
vestigen.
De heer de Geus vroeg of het sneeuwrui
men verplicht is en of dit op een verorde
ning berust. Nu hebben verscheidene per
sonen, die op een z.g. eiland wonen, zich er
aan onttrokken.
De voorzitter zeide, dat het burgerplicht
is, de straat op te ruimen. Er zjjn nog geen
klachten over te weinig medewerking. Dus
achtte spr. het niet noodig de verplichting
op te leggen. Toch zou hij erop willen aan
dringen, dat de menschen op de gladde plek
ken voor hun huis de aschlade ledigen.
De heer Kroon vroeg in dit verband, of
het niet mogelijk zou zijn, tezamen met de
andere gemeenten, een zandauto te laten
rijden met een zandstrooier.
Eenige heeren meenden, dat dit een argu
ment voor Langendijk zou zijn.
De voorzitter merkte op, dat de winter
thans zeer streng is, daardoor wordt de toe
stand zeer verergerd. In andere jaren had
men niet zooveel last.
Het geld voor nuttig
Dat blijkt geweldig te
adverteeren,
rendeeren!