NORTH STATE
Overleg met de belligerenten maakte
belangrijke vorderingen.
Weldra concrete resultaten te
verwachten.
Treiler „Petten" door ont
ploffing getroffen.
Nederlandsch tankschip
„Den Haaq" vergaan.
Vrouwen tot kinderrechter
benoembaar.
VAN PLAGGEN TOT GEWAPEND BETON.
Groote vorderingen sedert het
voorjaar van 1939.
Voorloopiq een einde aan
de vorst.
TWEEDE BLAD
2
Onze economische verdediging.
Een nota van minister
Steenberghe aan de
Staten-Generaa I.
De minister van economische zaken heeft
aan de staten-generaal een tweede nota aan
geboden de eerste werd 11 December j.l.
uitgebracht over de economische verde
diging van ons land.
Uit de nota blijkt, dat de regeering
van den betrekkelijk stabielen toe
stand, die r.a den eersten schok was
ingetreden, gebruik heeft gemaakt
om haar complex van maatregelen
te voltooien en te consolideeren.
Wat de financieringsmethode betreft ech
ter, zal de organisatie der economische ver
dediging nog verder moeten worden ver
sterkt. In dit verband herinnert de minister
aan het wetsontwerp tot instelling van een
fonds voor economische verdediging.
Daar de oorzaak van de economische sto
ringen in den vreemde is gelegen, blijft voor
de beoordeeling van de situatie de ontwik
keling van den buitenlandsche handel van
groote beteekenis. De nota behelst dan ook
mededeelingen over den loop der handels
politieke onderhandelingen, de hanteering
van het contingenteeringsapparaat, de recht-
streeksche regeeringsaankoopen, de inscha
keling van de A.N.I.C., de bevordering van
het contact met de overzeesche gebiedsdee-
len, en de verzekeringsmaatregelen ter be
scherming van het transport.
Uit den inhoud ontleenen wij het volgende:
Buitenlandsche handel.
De noodzakelijke voorraad vorming en de
verschuivingen op de binnenlandsche markt
hebben het vooralsnog onmogelijk gemaakt
de stimuleering van den export met dezelfde
intensiteit ter hand te nemen, als met den
import geschiedt.
Intusschen heeft zich, na de groote
exportdaling in de eerste maanden
van den oorloog, van November tot
Januari eenig herstel afgeteekend,
al kon het vooroorlogsniveau nog
geenszins worden bereikt. Intus
schen blijft de minister voortdurend
op de bevordering van den uitvoer
attent. Wat den invoer betreft, deze
heeft zich niet onbevredigend ont
wikkeld, de voor defensie en volks
huishouding vitale grondstoffen wer
den in het algemeen in voldoende
hoeveelheden aangevoerd.
De opmerking verdient, dat de invoeren
uit Nederlandsch-Indië wat de hoeveelheden
betreft, in 1939 nog iets grooter waren dan
in 1938. Die uit Suriname en Cutagao zijn
niet ver onder het peil van 1938 gebleven.
Van het overleg met de bellige
renten, dat sinds de vorige nota be
langrijke vorderingen heeft ge
maakt, verwacht de minister bin
nenkort concrete resultaten.
Landbouw.
Met betrekking tot de landbouw-crisis
maatregelen en de maatregelen ten behoeve
van de voedselvoorziening zij volstaan met
de mededeeling dat, blijkens de nota, in het
apparaat dier maatregelen geen principieele
wijzigingen zijn gebracht, dit geld ook voor
de visscherij.
Industrie.
In de nota wordt een overzicht gegeven
van de industrieele politiek der regeering,
waarbij uitdrukkelijk wordt vastgesteld,
dat de regeeringsmaatregelen op dit
gebied niet mogen worden beschouwd
als een eerste phase van een straffe planhuis
houding onder regeeringsleiding. De indus
trieele politiek der regeering kan in twee
deelen worden onderscheiden: het tot stand
brengen van een aantal regelingen en de
opbouw van een aantal nieuwe staatsorga
nen (rijksbureaux en algemeene Nederland-
sche invoer-centrale) zij is in haar geheel
gebaseerd op een nauwe samenwerking tus-
schen de regeering en het bedrijfsleven. Het
onderhavige hoofdstuk bevat voorts een uit
voerig en gedetailleerd overzicht van de si
tuatie in de diverse branches der nijverheid.
Prijspolitiek.
De prijspolitiek der regeering is
in het algemeen gericht op een zoo
stabiel mogelijke prijsbeweging en
op het voorkomen resp. tegengaan
van een overigens onvermijde
lijke prijsstijging.
De regeering wil dus niet de vaststelling
der prijzen geheel aan zich trekken, doch
deze doen geschieden in overleg tusschen be
drijfsleven en regeering De minister is thans
doende bij de verschillende takken van be
drijf een regeling te ontwerpen die aan ge
noemde voorwaarden beantwoordt, waarbij
uiteraard onderscheid wordt gemaakt tus
schen voor het levensonderhoud belangrijke
prijzen en uit dien hoofde minder belang
rijke. Reeds zijn verscheidene prijsregelin
gen getroffen, onder andere voor chemische
producten, aardolieproducten, metaalwaren,
papier, glas, aardewerk, textiel, electro-tech-
nische producten, rubber, linoleum en bouw
materialen.
Distributie.
Een afzonderlijk hoofdstuk is gewijd aan
de distributie. Gememoreerd wordt de instel
ling van den centralen levensmiddelendis-
tributieraad en verder wordt in detail mel
ding gemaakt van de diverse maatregelen
ter tegemoetkoming aan de wenschen van het
bedrijfsleven en ter voorziening in de be
hoeften van speciale categorieën verbrui
kers.
Zeescheepvaart en staatsverzeke
ring.
Tot vordering van zeeschepen behoefde
niet te worden overgegaan. Bij de bevrach
tingen 'voor regeeringsaanvoeren werd re
kening gehouden met de essentieele belan
gen van de wilde vaart resp. de lijnreede-
rijen. De afschepmg uit Nederlandsch-Indië
naar Nederland zal, na de aanvankelijke
stagnatie, waarschijnlijk spoedig in meer
normale banen zijn teruggeleid. Ten aanzien
van de staatsverzekering voor schepen, goe
deren en luchtvaartuigen blijft de politiek
der regeering erop gericht deze een aan
vullend karakter te doen behouden, door
zooveel mogelijk te streven naar overeen
stemming met de tarieven van de vrije
markt.
Evenals in December is aan de nota een
bijlage toegevoegd, behelzende een opsom
ming van samenstelling en taak van de tal
rijke commissies, die werkzaam zijn op het
gebied der economische verdediging.
I BLENDED CICADfTTESJ
De geheele bemanning
gered.
De trawler „Petten" IJm. 49,
eigendom van de visscherij Maat
schappij „Petten" te IJmuiden, is
gisteren ten Westen van de Noor-
sche kust aangetroffen door de
IJmuidensche trawler „Viking-
bank" van de fa. wed. Groen te
IJmuiden, De „Petten", die door
een ontploffing in de machine
kamer was getroffen, was zoo lek,
dat de bemanning het schip moest
verlaten. Zij werd door de „Vi-
kingbank" aan boord genomen.
De bemanning van de „Petten" bestond
uit twaalf personen. De „Vikingbank" heeft
vervolgens het langzaam zinkende schip op
sleeptouw genomen. Na vijf uur varen is de
„Petten" evenwel gezonken. Het schip be
vond zich toen op ongeveer 60 gr. 10
min. N.B.
De „Vikingbank" wordt morgen te IJmui
den verwacht.
INVOERING GEZINSTARIEVEN VOOR
SPOORWEGEN ONWAARSCHIJNLIJK?
De zomerdienst van de Spoorwegen, die
15 Mei a.s. ingaat, zal, vooral wat betreft de
frequenties op de verschillende baanvakken,
tal van verbeteringen bevatten.
Ook ten opzichte van de tarieven zijn ver
schillende verbeteringen nog dit jaar te ver
wachten. Een uitzondering moet evenwel
worden gemaakt ten aanzien van de door
voering van het gezinstarief.
De ministerieele goedkeuring moet nog
worden afgewacht. Bovendien zijn de voor
uitzichten betreffende de doorvoering van
dit tarief niet bijster.gunstig. De gewijzigde
tijdsomstandigheden schijnen een derge
lijke ingrijpende tariefswijziging niet geheel
te verantwoorden. Het is daarom niet on
waarschijnlijk, dat hiervan zal moeten wor
den afgestapt, alhoewel men wel ernstig
overwpegt aan enkele partieele wijzigingen
'e voorkeur te geven.
13 opvarenden gered,
26 vermist.
Bij de reederij van het Nederlandsche
motortankschip „Den Haag", dat met een
lading petroleumproducten, bestemd voor
de Standard Amerikaansche Petroleum
Compagnie N.V., onderweg was van New
York naar Rotterdam, bestond sedert enkele
dagen over het lot van het schip groote on
gerustheid.
Thans is bekend geworden, dat
het schip op 15 Februari des namid
dags te 13.15 uur door een explosie
midscheeps aan stuurboord is ge
troffen. De plaats, xvpar het drama
zich heeft afgespeeld, is nog niet be
kend. De bemanning ging in drie
sloepen. Hiervan is één sloeg, waar
in 13 opvarenden, na 75 uur door
een Engelsch schip waargenomen,
Dit vaartuig heeft de 13 schipbreu
kelingen aan boord genomen en
gisteravond te Londen aan wal
gezet.
Het motortankschip „Den Haag"
had een totale bemanning van 39
koppen. 26 opvarenden worden dus
nog vermist.
De namen der geredden zijn: C. Wijker,
kapitein; S. Verbeek, eerste machinist; H.
G. Schimmel, assistent-machinist; J. Ver
meer, magazijnmeester; W. Damen, boots
man; G. Assenberg, olieman; H. Johns, be
diende; J. Kuiper, hofmeester; A. Visser,
tweede kok; N. van der Wagt, P. G. Zeven
bergen en L. Bredius, matrozen en J. van
der Meer, logiesjongen.
Het schip, dat een lading van 11.800 tons
had, had ongeveer 20 Februari te Rotterdam
moeten aankomen, op 14 Februari j.l. heeft
het het laatste contact met de reederij ge
had. Het bevond zich toen naar schatting
c.a. 400 mijlen ten Westen van Lizard.
Het eenige bericht, dat nadien van het
schip zelf ontvangen is, is dat een redding
boot met den naam „Den Haag" in de om
geving van Lizard is aangespoeld.
Wijziging bepalingen,
kinderrecht.
Verschenen is de Memorie van Antwoord
aan de Tweede Kamer, betreffende het
wetsontwerp tot wijziging van de bepalingen
betreffende het kinderrecht.
De minister zegt o.m., dat hij met kracht
wil bevorderen, dat het zoo spoedig moge
lijk tot wet verheven wordt.
De minister heeft met genoegen kennis
genomen van de warme instemming, welke
het voorstel tot het laten vervallen van het
voorschrift, dat burgerlijke betrekkingen
tusschen een natuurlijk kind en zijn moeder
eerst ontstaan door erkenning, bij de ge
heele commissie gevonden heeft,
j De commissie richt tot de regeering het
verzoek zich duidelijk uit te spreken over
het rechtskarakter van de erkenning van het
natuurlijke kind door diens vader. De mi
nister wil trachten aan dit verzoek te vol
doen.
Enkele leden der commissie zijn van oor-
deel, dat aan het bezwaar, dat het bij som
mige rechtbanken niet steeds gemakkelijk
zou zijn rechters >te vinden, die het kinder
rechterschap ambieeren en daarvoor ge
schikt zijn, ware tegemoet te komen door de
mogelijkheid te openen, dat ook vrouwen tol
kinderrechter worden benoemd.
De minister is van oordeel, dat er onder
de vrouwelijke juristen zeker enkelen te
vinden zullen zijn, die al die eigenschappen
van gemoed en verstand in zich vereenigen,
die haar voor het kinderrechterschap ge
schikt r-Rken, en hij ziet niet in, waarom
dezulken uitgesloten zouden moeten zijn van
een ambt, dat zij met eere zouden kunnen
vervullen.
Nu is, gelijk bekend, de vraag, ,of het
rechtersambt voor vrouwen openstaat, nooit
beslist. Bij een twijfel, welke hieromtrent
bestaat, zal de regeering evenwel niet licht
tot de benoeming van een vrouw tot rechter
overgaan. Stelt men prijs op de practische
mogelijkheid van de benoeming van vrou
wen tot kinderrechter, dan verdient het dus
aanbeveling dienaangaande een uitdrukke
lijke bepaling in de wet op te nemen.
De minister is daarom voor
nemens aan artikel 911 rv (ontw.)
een tweede lid toe te voegen, lui
dende „Tot het ambt van kinder
rechter zijn ook vrouwen benoem
baar'".
De commissie acht het aanbevelenswaar
dig, dat onwettige kinder uittreksels uit de
geboorteregisters kunnen erlangen, waaruit
de onwettigheid hunner geboorte niet blijkt.
De minister kan zich met deze zienswijze
vereenigen.
FORD V-8 VOOR 1940.
De modellen, die de 85 pk motor als
krachtbron hebben, zijp uitgerust, met een
torsiestang-stabilisator en hebben een
langere, soepeler voorveer. Deze nieuwe
stabilisator dempt schokken uit, vermin
dert overhellen in de bocht, maakt het
sturen gemakkelijker en ondersteunt in
het algemeen de dubbele werking der
groote hydraulische schokdempers. Deze
schokdempers (welke op alle V-8 model
len gemonteerd zijn) hebben een zelfaf-
dichtende aspakking, waardoor het even
tueel weglekken der vloeistof voorkomen
wordt.
Het geheele ontwerp van den nieuwen
Ford V-8 getuigt van de zorg, die men aan
het comfort der inzittenden heeft besteed.
De zittingen hebben diepe kussens met een
soepelen voorrand. De bestuurderszitplaats
is bij alle modellen verstelbaar over een
afstand van 11 cm. Bovendien gaat de
zitting ook wat omhoog, als zij naar voren i
wordt verplaatst, echter zonder dat de
rugleuning-hoek zich wijzigt. Nog een
factor van het verhoogde comfort wordt
gevormd door de vorderingen op het ge
bied der geluiddemping, welke het resul
taat zijn van diepgaande wetenschappe
lijke studies. Ook de i.ieuwe wielen vor
men een belangrijke bijdrage tot de op
merkelijke stilte, die men in den 1940
Ford V-8 waarneemt. Het zijn zg. ^oor-
gezette" schijfwielen, die de geluiden der
banden op het wegdek en de -trillingen,
welke ontstaan bij het remmen, uitdem-
pen. De krachtige Ford hydraulische rem
men zijn voor 1940 eveneens verbeterd.
De nieuwe remtrommels verzekeren ab
solute geruischloosheid. Zij hebben een
doorsnede van 30% cm. en het totale rem-
voering-oppervlak bedraagt 1045 cM2,
waardoor snel stoppen van den wagen en
een lange levensduur der remmen gewaar
borgd is.
De interieur-afwerking der nieuwe
Ford-modellen is smaakvol. Bij de
„standaard" wagens heeft men de raam
lijsten uitgevoerd in lichte notenhoutkleur
en de bekleeding zelf taupe-kleurig ge
houden. Verder zijn alle inwendige uitru
stingsstukken verchroomd. Het inwendige
der Ford V-8 de luxe modellen vormt wel
een zeer aantrekkelijk geheel. De raam
lijsten zijn afgewerkt in een donkere ma-
honiekleur en de portierkrukken, de
stuurwielspaken en -naaf, benevens het
paneel boven de instrumenten in een
warme, roode kleur. De zandgrijze be-
kleedingsstof der gesloten modellen is
daarmede in harmonie.
Het spreekt welhaast vanzelf, dat het
nieuwe instrumentenpaneel even fraai en
praktisch is als de rest van het interieur.
De verschillende instrumenten zijn bij
elkaar gegroepeerd, recht tegenover den
bestuurder, zoodat zij (ook al omdat het
stuurwiel slechts twee spaken heeft)
uiterst gemakkelijk afleesbaar zijn.
Wil men méér van den nieuwen Ford
V-8 weten, dan doet men het beste de
nieuwe wagens te gaan bekijken op de
tentoonstelling in de Apollohal te Amster
dam (van 21 t/m. 25 Februari a.s.) Een
gang naar deze expositie is dubbel en
dwars de moeite waard.
HET VERDEDIGINGSSTELSEL
IN HET OOSTEN EN
ZUIDEN.
(Van onzen specialen
verslaggever).
Heeft het wel zin, leger en vloot
in stand te houden, en ons land te
verdedigen? Een vraag, die ook in
dezen tijd nog vaak wordt gesteld.
Wie deze vraag ontkennend beant
woordt onderschat de natuurlijke
en materieele weerkracht van ons
land.
Onze veengebieden, onze waterlinies, onze
drassige weilanden en diep liggende polders,
ze zijn van oudsher een verraderlijk terrein
geweest voor een binnenvallenden vijand,
maar bovendien zijn thans deze natuurlijke
hindernissen zoodanig met automatische
vuurwapens versterkt, dat een indringer zich
wel tweemaal zal bedenken, éér hij zich aan
een bestorming waagt.
Wie, als wij, alle drie de excursies georga
niseerd onder auspiciën van den Generalen
Staf* meemaakte, mag toch wel eenigermate
bevoegd geacht worden, in deze een oordeel
uit te spreken. Onwillekeurig is men ge
neigd een vergelijking te maken tusschen
hetgeen ons in het voorjaar van 1939 in de
dagen van de B.O.U.V. (buitengewone op
roeping uitwendige veiligheid) getoond
werd, en wat thans, in den onvergetelijken
barren winter van 1940 voor onverhoopt ge
bruik gereed staat.
Zonder eenig voorbehoud moet ons dan
de verklaring uit de pen, dat er in deze acht,
negen maanden een geweldige hoeveelheid
werk verzet is, op elk gebied. Toen wij in
April vorig jaar, voor de eerste maal langs
kust en grenzen trokken, vonden wij daar
overal onze militaire paraat, figuurlij kerwijs
met den vinger aan den trekker, maar de
stellingen droegen alle kenmerken van een
overijlde improvisatie, en de legering der
manschappen was noodgedwongen wel te
verstaan, niet in overeenstemming met de
daaraan te stellen eischen. Wij herinneren
ons ergens achter Zevenaar, een sectie in
fanterie ingekwartierd op een tusschenzol-
der in een stinkenden, morsigen stal, dertig
centimeter boven de ruggen, der loeiende
koeienDat er in deze sectie desondanks
een opgewekten toon heerschte pleit voor
het moreel der manschappen en het psycho
logisch inzicht van kader en officieren. En
overal langs de grenzen vonden wij in die
dagen de in allerijl opgeworpen dekkingen
voor P.A.G. en zware mitrailleur: wat bal
ken en dwarshouten, gedekt met zand, waar
over graszoden, een vluchtige versperring
op den weg er vóór, hoogstens wat trotiel
langs de boomen, en daar moest men het
voorloopig mee doen.
De tweede excursie, zomer 1939, teerde
ons, dat de legerleiding niet van plan was,
dezen toestand te stabiliseeren. Waar wij
ook kwamen, aan de kust, langs de gren
zen, op strategische punten in het binnen
land, zagen wij de mannen van de B.O.U.V.
aan het werk, gebruik makend van de pe
riode van betrekkelijke rust. De voorloopige
opstellingen der automatische wapens kre
gen een geheel ander aanzien, de plaggen
bleken vervangen door gewapend beton,
het hout door ijzer en staal, als paddestoe
len rezen de 'kazematten en spinnekoppen
uit den grond, de legering der militairen was
aanzienlijk verbeterd, cantines en recreatie
zalen, waar in den aanvang eenvoudig niet
aan gedacht kon worden, openden allerwege
haar deuren.
Met het gevolg, dat toen in Augustus voor
het Nederlandsche leger de mobilisatie
moest worden afgekondigd, men in mate
rieel opzicht dezen geweldigen stoot zonder
al te veel schokken op kon vangen. De derde
excursie dan heeft ons geleerd, dat onze
generale staf sinds Augustus '39 niet op zijn
lauweren is gaan rusten. Integendeel!
Het tempo is aanzienlijk versneld,
waar verleden jaar één kazemat
het landschap opluisterde, ziet men
er nu tien, het kanaal dat toen be
streken werd door één mitrailleur,
ligt nu in de kogelbaan van tien
machinegeweren, en reeds is op
vele punten ook 't water te hulp ge
roepen, inundaties zijn gesteld, of
kunnen a la minute gesteld worden.
Stellingen buiten de waterlinie.
„Wordt ons land nu, buiten het gebied van
de waterlinie, ook krachtig verdedigd?"
Vaak voorkomende, volkomen verklaarbare
vraag, omdat op dit punt veel misverstand
heerscht.
Inderdaad, in het oosten, in het zuiden,
langs onze groote rivieren, in onze veen-
streken, berust de verdediging niet meer op
versterkte punten, maar logisch opgebouw
de stellingen, een aansluitende reeks van
kazematten en spinnekoppen, beveiligd door
mijnenvelden, tankgrachten, prikkeldraad
versperringen, electrische geleidingen, Frie-
sche ruiters en andere verdedigingsmidde
len. Laten we eens een wandeling maken
door een veenstreek, ergens langs de grens
een terrein, dat in de dagen van de B.O,
U.V. slechts met enkele mitrailleurs verde
digd werd, omdat het door zijn natuurlijke
gesteldheid een hindernis op zichzelf vorm
de: drassige grond, kris en kras doorsneden
door slooten, een kuil hier, een meertje
daar; een terrein waar heel wat menschen
spoorloos verdwenen.
Zoo trekken we dan dit verlaten land
schap binnen, één dorre woestenij, waar
over de ijskoude oostenwind van vroeg tot
laat regeert. Zoowel links als rechts van den
weg staan waarschuwingsborden: Mijnen
gevaar; verboden vuur te maken of vuur
weg te werpen". Overal vindt men hier in
het voorterrein de ingegraven landmijnen,
zoodat een wandeling buiten de gebaande
wegen levensgevaarlijk is.
Even later passeeren we een diep uitge
graven tankgracht, en honderd meter ver
der is men ondanks de felle koude, bezig
een tweede gracht te graven. Geweldige
prikkeldraadformaties zijn vervolgens in het
landschap opgeschoten, als we deze doorge
worsteld zijn, zien we op eenigen afstand de
eerste betonnen versterkingen, waarin de
mitrailleurs en het P.A.G. staan opgesteld
en waarachter zich weer een nieuwe verde
digingslijn bevindt, eveneens voorzien van
automatische wapens. Een dergelijk verde
digingsstelsel dat aan de vijandelijke artil
lerie weinig trefkans biedt, omdat het zeer
verspreid ligt en weinig boven het omlig
gende land uitsteekt, kan een geweldige
vuurkracht ontwikkelen.
Met eigen oogen hebben wij kun
nen aanschouwen, dat allerwege in
ons land, opgebouwd volgens een
logisch sluitend systeem, stellingen
als deze zijn verrezen, waardoor
aan een binnenrukkenden vijand
stap voor stap en voet voor voet elke
meter grond kan worden betwist.
Materieel is alles uitstekend in orde; onze
pantserafweer, onze luchtdoelkanonnen, on
ze mitrailleurs, ze zijn van het modernste
soort. Maar belangrijker nog is het feit, dat
de bedieningsmanschappen van wie vooral
in deze dagen van felle kou ontzaglijk veel
gevergd wordt, staan voor hun taak.
We hebben ze zien liggen, in den snijden
den oostenwind, die hun het sneeuwpoeder
in de tranende oogen blies, rustig met den
vinger aan den trekker van den lichten
mitrailleur, alsof er geen Siberische tempe
raturen bestonden. We hebben ze zien dra
ven naar him stellingen, wanneer het alarm
signaal weerklonk, we zagen ze graven en
heien bij vijftien graden vorst, we zagen ze
marcheeren in den schemeravond, met vol
ledige bepakking, op eenzame wegen diep
in de binnenlanden van Brabant, we zagen
ze hakken in het knellende ijs, dat de tank
grachten dreigde gevaarloos te maken
De Hollandsche soldaten, geen modél-solda
ten misschien, maar kerels met pit, en met
durf, die pal staan voor hun land, wanneer
dat zou dreigen te komen in de branding
der internationale ve.ikkelingen.
Gunstiger luchtdruk-
verdeeling brengt
dooi.
Na een vorstperiode van ruim
twee maanden, welke alle records
op het gebied van vriezen en wat
daarmede verband houdt, heeft ge
slagen, is eindelijk de dooi begonnen.
Zooals reeds uit het weerbericht
van gisteren viel op te maken is er
in de afgeloopen 24 uur een geheel
andere circulatie van lucht boven
Europa ontstaan en is daarmede
voorloopig een einde gemaakt aan
de regeering van koning Thialf.
Of de dooi definitief zai zijn, is
niet met zekerheid te voorspellen,
omdat in het noorden van Europa
nog zeer lage temperaturen worden
geregistreerd en ook in vroegere
strenge winters aan het einde van de
maand Februari vorstperioden zijn
voorgekomen.
De situatie is echter thans zoodanig gewij
zigd, dat voorloopig d.w.z. in de eerstvolgen
de dagen geen vorst verwacht wordt. Het
gebied van hooge luchtdruk, dat tot gisteren
boven de Oostzee en 'Sltandinavië lag en in
onS land vorst veroorzaakte, heeft zich naar
Centraal Europa verplaatst en. is. daarbij in
beteekenis toegenomen. In Zuid- en Midden-
Noorwegen is de luchtdruk dus aanmerkelijk
gedaald, waardoor in onze omgeving de wind
naar het zuiden is gedraaid. Ons land krijgt
daardoor luchtaanvoer uit Spanje en Italië,
waar temperaturen heerschen van ongeveer
vijftien graden celsius boven nul. Deze win
den zijn behalve, dat zij een betrekkelijk
hooge temperatuur hebben, bovendien nog
zeer droog. Het gevolg is dan ook, dat in ons
land de dooi dit jaar niet met regen gepaard
zal gaan en de sneeuw en het ijs, welke hier
nog aanwezig zijn, niet alleen zal smelten,
doch ook „verdampen".
De dooiperiode zal dus ditmaal
niet gepaard gaan met het vrijko
men van veel vocht, daar deze in de
lucht wordt opgenomen, hetgeen
voor de verschillende reinigings
diensten in ons land, doch ook voor
den rijkswaterstaat een zeer gunsti
ge wending is.
Ook het feit, dat het hooge drukgebied van
Skandinavië zich naar Zuid-Duitschland
heeft verplaatst, is voor den rijkswaterstaat
gunstig. Immers nu zal met name de Rijn bij
zijn oorsprong vorst ondervinden, terwijl de
monding in een gebied van betrekkelijk hoo
ge temperatuur ligt. Het ijs smelt dus eerst
bij de monding en dit bevordert den afvoer
in belangrijke mate. Groote toevoer van
water als gevolg van den dooi wordt dan
ook niet verwacht.
De temperaturen in ons land waren gister
middag omstreeks een uur: Den Helder 3
graden, Groningen 3 graden, Vlissingen 3
graden, Maastricht 7 graden en de Bilt 3
graden celsius boven nuL