NORTH STATE Overleg met de belligerenten maakte belangrijke vorderingen. Weldra concrete resultaten te verwachten. Treiler „Petten" door ont ploffing getroffen. Nederlandsch tankschip „Den Haaq" vergaan. Vrouwen tot kinderrechter benoembaar. VAN PLAGGEN TOT GEWAPEND BETON. Groote vorderingen sedert het voorjaar van 1939. Voorloopiq een einde aan de vorst. TWEEDE BLAD 2 Onze economische verdediging. Een nota van minister Steenberghe aan de Staten-Generaa I. De minister van economische zaken heeft aan de staten-generaal een tweede nota aan geboden de eerste werd 11 December j.l. uitgebracht over de economische verde diging van ons land. Uit de nota blijkt, dat de regeering van den betrekkelijk stabielen toe stand, die r.a den eersten schok was ingetreden, gebruik heeft gemaakt om haar complex van maatregelen te voltooien en te consolideeren. Wat de financieringsmethode betreft ech ter, zal de organisatie der economische ver dediging nog verder moeten worden ver sterkt. In dit verband herinnert de minister aan het wetsontwerp tot instelling van een fonds voor economische verdediging. Daar de oorzaak van de economische sto ringen in den vreemde is gelegen, blijft voor de beoordeeling van de situatie de ontwik keling van den buitenlandsche handel van groote beteekenis. De nota behelst dan ook mededeelingen over den loop der handels politieke onderhandelingen, de hanteering van het contingenteeringsapparaat, de recht- streeksche regeeringsaankoopen, de inscha keling van de A.N.I.C., de bevordering van het contact met de overzeesche gebiedsdee- len, en de verzekeringsmaatregelen ter be scherming van het transport. Uit den inhoud ontleenen wij het volgende: Buitenlandsche handel. De noodzakelijke voorraad vorming en de verschuivingen op de binnenlandsche markt hebben het vooralsnog onmogelijk gemaakt de stimuleering van den export met dezelfde intensiteit ter hand te nemen, als met den import geschiedt. Intusschen heeft zich, na de groote exportdaling in de eerste maanden van den oorloog, van November tot Januari eenig herstel afgeteekend, al kon het vooroorlogsniveau nog geenszins worden bereikt. Intus schen blijft de minister voortdurend op de bevordering van den uitvoer attent. Wat den invoer betreft, deze heeft zich niet onbevredigend ont wikkeld, de voor defensie en volks huishouding vitale grondstoffen wer den in het algemeen in voldoende hoeveelheden aangevoerd. De opmerking verdient, dat de invoeren uit Nederlandsch-Indië wat de hoeveelheden betreft, in 1939 nog iets grooter waren dan in 1938. Die uit Suriname en Cutagao zijn niet ver onder het peil van 1938 gebleven. Van het overleg met de bellige renten, dat sinds de vorige nota be langrijke vorderingen heeft ge maakt, verwacht de minister bin nenkort concrete resultaten. Landbouw. Met betrekking tot de landbouw-crisis maatregelen en de maatregelen ten behoeve van de voedselvoorziening zij volstaan met de mededeeling dat, blijkens de nota, in het apparaat dier maatregelen geen principieele wijzigingen zijn gebracht, dit geld ook voor de visscherij. Industrie. In de nota wordt een overzicht gegeven van de industrieele politiek der regeering, waarbij uitdrukkelijk wordt vastgesteld, dat de regeeringsmaatregelen op dit gebied niet mogen worden beschouwd als een eerste phase van een straffe planhuis houding onder regeeringsleiding. De indus trieele politiek der regeering kan in twee deelen worden onderscheiden: het tot stand brengen van een aantal regelingen en de opbouw van een aantal nieuwe staatsorga nen (rijksbureaux en algemeene Nederland- sche invoer-centrale) zij is in haar geheel gebaseerd op een nauwe samenwerking tus- schen de regeering en het bedrijfsleven. Het onderhavige hoofdstuk bevat voorts een uit voerig en gedetailleerd overzicht van de si tuatie in de diverse branches der nijverheid. Prijspolitiek. De prijspolitiek der regeering is in het algemeen gericht op een zoo stabiel mogelijke prijsbeweging en op het voorkomen resp. tegengaan van een overigens onvermijde lijke prijsstijging. De regeering wil dus niet de vaststelling der prijzen geheel aan zich trekken, doch deze doen geschieden in overleg tusschen be drijfsleven en regeering De minister is thans doende bij de verschillende takken van be drijf een regeling te ontwerpen die aan ge noemde voorwaarden beantwoordt, waarbij uiteraard onderscheid wordt gemaakt tus schen voor het levensonderhoud belangrijke prijzen en uit dien hoofde minder belang rijke. Reeds zijn verscheidene prijsregelin gen getroffen, onder andere voor chemische producten, aardolieproducten, metaalwaren, papier, glas, aardewerk, textiel, electro-tech- nische producten, rubber, linoleum en bouw materialen. Distributie. Een afzonderlijk hoofdstuk is gewijd aan de distributie. Gememoreerd wordt de instel ling van den centralen levensmiddelendis- tributieraad en verder wordt in detail mel ding gemaakt van de diverse maatregelen ter tegemoetkoming aan de wenschen van het bedrijfsleven en ter voorziening in de be hoeften van speciale categorieën verbrui kers. Zeescheepvaart en staatsverzeke ring. Tot vordering van zeeschepen behoefde niet te worden overgegaan. Bij de bevrach tingen 'voor regeeringsaanvoeren werd re kening gehouden met de essentieele belan gen van de wilde vaart resp. de lijnreede- rijen. De afschepmg uit Nederlandsch-Indië naar Nederland zal, na de aanvankelijke stagnatie, waarschijnlijk spoedig in meer normale banen zijn teruggeleid. Ten aanzien van de staatsverzekering voor schepen, goe deren en luchtvaartuigen blijft de politiek der regeering erop gericht deze een aan vullend karakter te doen behouden, door zooveel mogelijk te streven naar overeen stemming met de tarieven van de vrije markt. Evenals in December is aan de nota een bijlage toegevoegd, behelzende een opsom ming van samenstelling en taak van de tal rijke commissies, die werkzaam zijn op het gebied der economische verdediging. I BLENDED CICADfTTESJ De geheele bemanning gered. De trawler „Petten" IJm. 49, eigendom van de visscherij Maat schappij „Petten" te IJmuiden, is gisteren ten Westen van de Noor- sche kust aangetroffen door de IJmuidensche trawler „Viking- bank" van de fa. wed. Groen te IJmuiden, De „Petten", die door een ontploffing in de machine kamer was getroffen, was zoo lek, dat de bemanning het schip moest verlaten. Zij werd door de „Vi- kingbank" aan boord genomen. De bemanning van de „Petten" bestond uit twaalf personen. De „Vikingbank" heeft vervolgens het langzaam zinkende schip op sleeptouw genomen. Na vijf uur varen is de „Petten" evenwel gezonken. Het schip be vond zich toen op ongeveer 60 gr. 10 min. N.B. De „Vikingbank" wordt morgen te IJmui den verwacht. INVOERING GEZINSTARIEVEN VOOR SPOORWEGEN ONWAARSCHIJNLIJK? De zomerdienst van de Spoorwegen, die 15 Mei a.s. ingaat, zal, vooral wat betreft de frequenties op de verschillende baanvakken, tal van verbeteringen bevatten. Ook ten opzichte van de tarieven zijn ver schillende verbeteringen nog dit jaar te ver wachten. Een uitzondering moet evenwel worden gemaakt ten aanzien van de door voering van het gezinstarief. De ministerieele goedkeuring moet nog worden afgewacht. Bovendien zijn de voor uitzichten betreffende de doorvoering van dit tarief niet bijster.gunstig. De gewijzigde tijdsomstandigheden schijnen een derge lijke ingrijpende tariefswijziging niet geheel te verantwoorden. Het is daarom niet on waarschijnlijk, dat hiervan zal moeten wor den afgestapt, alhoewel men wel ernstig overwpegt aan enkele partieele wijzigingen 'e voorkeur te geven. 13 opvarenden gered, 26 vermist. Bij de reederij van het Nederlandsche motortankschip „Den Haag", dat met een lading petroleumproducten, bestemd voor de Standard Amerikaansche Petroleum Compagnie N.V., onderweg was van New York naar Rotterdam, bestond sedert enkele dagen over het lot van het schip groote on gerustheid. Thans is bekend geworden, dat het schip op 15 Februari des namid dags te 13.15 uur door een explosie midscheeps aan stuurboord is ge troffen. De plaats, xvpar het drama zich heeft afgespeeld, is nog niet be kend. De bemanning ging in drie sloepen. Hiervan is één sloeg, waar in 13 opvarenden, na 75 uur door een Engelsch schip waargenomen, Dit vaartuig heeft de 13 schipbreu kelingen aan boord genomen en gisteravond te Londen aan wal gezet. Het motortankschip „Den Haag" had een totale bemanning van 39 koppen. 26 opvarenden worden dus nog vermist. De namen der geredden zijn: C. Wijker, kapitein; S. Verbeek, eerste machinist; H. G. Schimmel, assistent-machinist; J. Ver meer, magazijnmeester; W. Damen, boots man; G. Assenberg, olieman; H. Johns, be diende; J. Kuiper, hofmeester; A. Visser, tweede kok; N. van der Wagt, P. G. Zeven bergen en L. Bredius, matrozen en J. van der Meer, logiesjongen. Het schip, dat een lading van 11.800 tons had, had ongeveer 20 Februari te Rotterdam moeten aankomen, op 14 Februari j.l. heeft het het laatste contact met de reederij ge had. Het bevond zich toen naar schatting c.a. 400 mijlen ten Westen van Lizard. Het eenige bericht, dat nadien van het schip zelf ontvangen is, is dat een redding boot met den naam „Den Haag" in de om geving van Lizard is aangespoeld. Wijziging bepalingen, kinderrecht. Verschenen is de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer, betreffende het wetsontwerp tot wijziging van de bepalingen betreffende het kinderrecht. De minister zegt o.m., dat hij met kracht wil bevorderen, dat het zoo spoedig moge lijk tot wet verheven wordt. De minister heeft met genoegen kennis genomen van de warme instemming, welke het voorstel tot het laten vervallen van het voorschrift, dat burgerlijke betrekkingen tusschen een natuurlijk kind en zijn moeder eerst ontstaan door erkenning, bij de ge heele commissie gevonden heeft, j De commissie richt tot de regeering het verzoek zich duidelijk uit te spreken over het rechtskarakter van de erkenning van het natuurlijke kind door diens vader. De mi nister wil trachten aan dit verzoek te vol doen. Enkele leden der commissie zijn van oor- deel, dat aan het bezwaar, dat het bij som mige rechtbanken niet steeds gemakkelijk zou zijn rechters >te vinden, die het kinder rechterschap ambieeren en daarvoor ge schikt zijn, ware tegemoet te komen door de mogelijkheid te openen, dat ook vrouwen tol kinderrechter worden benoemd. De minister is van oordeel, dat er onder de vrouwelijke juristen zeker enkelen te vinden zullen zijn, die al die eigenschappen van gemoed en verstand in zich vereenigen, die haar voor het kinderrechterschap ge schikt r-Rken, en hij ziet niet in, waarom dezulken uitgesloten zouden moeten zijn van een ambt, dat zij met eere zouden kunnen vervullen. Nu is, gelijk bekend, de vraag, ,of het rechtersambt voor vrouwen openstaat, nooit beslist. Bij een twijfel, welke hieromtrent bestaat, zal de regeering evenwel niet licht tot de benoeming van een vrouw tot rechter overgaan. Stelt men prijs op de practische mogelijkheid van de benoeming van vrou wen tot kinderrechter, dan verdient het dus aanbeveling dienaangaande een uitdrukke lijke bepaling in de wet op te nemen. De minister is daarom voor nemens aan artikel 911 rv (ontw.) een tweede lid toe te voegen, lui dende „Tot het ambt van kinder rechter zijn ook vrouwen benoem baar'". De commissie acht het aanbevelenswaar dig, dat onwettige kinder uittreksels uit de geboorteregisters kunnen erlangen, waaruit de onwettigheid hunner geboorte niet blijkt. De minister kan zich met deze zienswijze vereenigen. FORD V-8 VOOR 1940. De modellen, die de 85 pk motor als krachtbron hebben, zijp uitgerust, met een torsiestang-stabilisator en hebben een langere, soepeler voorveer. Deze nieuwe stabilisator dempt schokken uit, vermin dert overhellen in de bocht, maakt het sturen gemakkelijker en ondersteunt in het algemeen de dubbele werking der groote hydraulische schokdempers. Deze schokdempers (welke op alle V-8 model len gemonteerd zijn) hebben een zelfaf- dichtende aspakking, waardoor het even tueel weglekken der vloeistof voorkomen wordt. Het geheele ontwerp van den nieuwen Ford V-8 getuigt van de zorg, die men aan het comfort der inzittenden heeft besteed. De zittingen hebben diepe kussens met een soepelen voorrand. De bestuurderszitplaats is bij alle modellen verstelbaar over een afstand van 11 cm. Bovendien gaat de zitting ook wat omhoog, als zij naar voren i wordt verplaatst, echter zonder dat de rugleuning-hoek zich wijzigt. Nog een factor van het verhoogde comfort wordt gevormd door de vorderingen op het ge bied der geluiddemping, welke het resul taat zijn van diepgaande wetenschappe lijke studies. Ook de i.ieuwe wielen vor men een belangrijke bijdrage tot de op merkelijke stilte, die men in den 1940 Ford V-8 waarneemt. Het zijn zg. ^oor- gezette" schijfwielen, die de geluiden der banden op het wegdek en de -trillingen, welke ontstaan bij het remmen, uitdem- pen. De krachtige Ford hydraulische rem men zijn voor 1940 eveneens verbeterd. De nieuwe remtrommels verzekeren ab solute geruischloosheid. Zij hebben een doorsnede van 30% cm. en het totale rem- voering-oppervlak bedraagt 1045 cM2, waardoor snel stoppen van den wagen en een lange levensduur der remmen gewaar borgd is. De interieur-afwerking der nieuwe Ford-modellen is smaakvol. Bij de „standaard" wagens heeft men de raam lijsten uitgevoerd in lichte notenhoutkleur en de bekleeding zelf taupe-kleurig ge houden. Verder zijn alle inwendige uitru stingsstukken verchroomd. Het inwendige der Ford V-8 de luxe modellen vormt wel een zeer aantrekkelijk geheel. De raam lijsten zijn afgewerkt in een donkere ma- honiekleur en de portierkrukken, de stuurwielspaken en -naaf, benevens het paneel boven de instrumenten in een warme, roode kleur. De zandgrijze be- kleedingsstof der gesloten modellen is daarmede in harmonie. Het spreekt welhaast vanzelf, dat het nieuwe instrumentenpaneel even fraai en praktisch is als de rest van het interieur. De verschillende instrumenten zijn bij elkaar gegroepeerd, recht tegenover den bestuurder, zoodat zij (ook al omdat het stuurwiel slechts twee spaken heeft) uiterst gemakkelijk afleesbaar zijn. Wil men méér van den nieuwen Ford V-8 weten, dan doet men het beste de nieuwe wagens te gaan bekijken op de tentoonstelling in de Apollohal te Amster dam (van 21 t/m. 25 Februari a.s.) Een gang naar deze expositie is dubbel en dwars de moeite waard. HET VERDEDIGINGSSTELSEL IN HET OOSTEN EN ZUIDEN. (Van onzen specialen verslaggever). Heeft het wel zin, leger en vloot in stand te houden, en ons land te verdedigen? Een vraag, die ook in dezen tijd nog vaak wordt gesteld. Wie deze vraag ontkennend beant woordt onderschat de natuurlijke en materieele weerkracht van ons land. Onze veengebieden, onze waterlinies, onze drassige weilanden en diep liggende polders, ze zijn van oudsher een verraderlijk terrein geweest voor een binnenvallenden vijand, maar bovendien zijn thans deze natuurlijke hindernissen zoodanig met automatische vuurwapens versterkt, dat een indringer zich wel tweemaal zal bedenken, éér hij zich aan een bestorming waagt. Wie, als wij, alle drie de excursies georga niseerd onder auspiciën van den Generalen Staf* meemaakte, mag toch wel eenigermate bevoegd geacht worden, in deze een oordeel uit te spreken. Onwillekeurig is men ge neigd een vergelijking te maken tusschen hetgeen ons in het voorjaar van 1939 in de dagen van de B.O.U.V. (buitengewone op roeping uitwendige veiligheid) getoond werd, en wat thans, in den onvergetelijken barren winter van 1940 voor onverhoopt ge bruik gereed staat. Zonder eenig voorbehoud moet ons dan de verklaring uit de pen, dat er in deze acht, negen maanden een geweldige hoeveelheid werk verzet is, op elk gebied. Toen wij in April vorig jaar, voor de eerste maal langs kust en grenzen trokken, vonden wij daar overal onze militaire paraat, figuurlij kerwijs met den vinger aan den trekker, maar de stellingen droegen alle kenmerken van een overijlde improvisatie, en de legering der manschappen was noodgedwongen wel te verstaan, niet in overeenstemming met de daaraan te stellen eischen. Wij herinneren ons ergens achter Zevenaar, een sectie in fanterie ingekwartierd op een tusschenzol- der in een stinkenden, morsigen stal, dertig centimeter boven de ruggen, der loeiende koeienDat er in deze sectie desondanks een opgewekten toon heerschte pleit voor het moreel der manschappen en het psycho logisch inzicht van kader en officieren. En overal langs de grenzen vonden wij in die dagen de in allerijl opgeworpen dekkingen voor P.A.G. en zware mitrailleur: wat bal ken en dwarshouten, gedekt met zand, waar over graszoden, een vluchtige versperring op den weg er vóór, hoogstens wat trotiel langs de boomen, en daar moest men het voorloopig mee doen. De tweede excursie, zomer 1939, teerde ons, dat de legerleiding niet van plan was, dezen toestand te stabiliseeren. Waar wij ook kwamen, aan de kust, langs de gren zen, op strategische punten in het binnen land, zagen wij de mannen van de B.O.U.V. aan het werk, gebruik makend van de pe riode van betrekkelijke rust. De voorloopige opstellingen der automatische wapens kre gen een geheel ander aanzien, de plaggen bleken vervangen door gewapend beton, het hout door ijzer en staal, als paddestoe len rezen de 'kazematten en spinnekoppen uit den grond, de legering der militairen was aanzienlijk verbeterd, cantines en recreatie zalen, waar in den aanvang eenvoudig niet aan gedacht kon worden, openden allerwege haar deuren. Met het gevolg, dat toen in Augustus voor het Nederlandsche leger de mobilisatie moest worden afgekondigd, men in mate rieel opzicht dezen geweldigen stoot zonder al te veel schokken op kon vangen. De derde excursie dan heeft ons geleerd, dat onze generale staf sinds Augustus '39 niet op zijn lauweren is gaan rusten. Integendeel! Het tempo is aanzienlijk versneld, waar verleden jaar één kazemat het landschap opluisterde, ziet men er nu tien, het kanaal dat toen be streken werd door één mitrailleur, ligt nu in de kogelbaan van tien machinegeweren, en reeds is op vele punten ook 't water te hulp ge roepen, inundaties zijn gesteld, of kunnen a la minute gesteld worden. Stellingen buiten de waterlinie. „Wordt ons land nu, buiten het gebied van de waterlinie, ook krachtig verdedigd?" Vaak voorkomende, volkomen verklaarbare vraag, omdat op dit punt veel misverstand heerscht. Inderdaad, in het oosten, in het zuiden, langs onze groote rivieren, in onze veen- streken, berust de verdediging niet meer op versterkte punten, maar logisch opgebouw de stellingen, een aansluitende reeks van kazematten en spinnekoppen, beveiligd door mijnenvelden, tankgrachten, prikkeldraad versperringen, electrische geleidingen, Frie- sche ruiters en andere verdedigingsmidde len. Laten we eens een wandeling maken door een veenstreek, ergens langs de grens een terrein, dat in de dagen van de B.O, U.V. slechts met enkele mitrailleurs verde digd werd, omdat het door zijn natuurlijke gesteldheid een hindernis op zichzelf vorm de: drassige grond, kris en kras doorsneden door slooten, een kuil hier, een meertje daar; een terrein waar heel wat menschen spoorloos verdwenen. Zoo trekken we dan dit verlaten land schap binnen, één dorre woestenij, waar over de ijskoude oostenwind van vroeg tot laat regeert. Zoowel links als rechts van den weg staan waarschuwingsborden: Mijnen gevaar; verboden vuur te maken of vuur weg te werpen". Overal vindt men hier in het voorterrein de ingegraven landmijnen, zoodat een wandeling buiten de gebaande wegen levensgevaarlijk is. Even later passeeren we een diep uitge graven tankgracht, en honderd meter ver der is men ondanks de felle koude, bezig een tweede gracht te graven. Geweldige prikkeldraadformaties zijn vervolgens in het landschap opgeschoten, als we deze doorge worsteld zijn, zien we op eenigen afstand de eerste betonnen versterkingen, waarin de mitrailleurs en het P.A.G. staan opgesteld en waarachter zich weer een nieuwe verde digingslijn bevindt, eveneens voorzien van automatische wapens. Een dergelijk verde digingsstelsel dat aan de vijandelijke artil lerie weinig trefkans biedt, omdat het zeer verspreid ligt en weinig boven het omlig gende land uitsteekt, kan een geweldige vuurkracht ontwikkelen. Met eigen oogen hebben wij kun nen aanschouwen, dat allerwege in ons land, opgebouwd volgens een logisch sluitend systeem, stellingen als deze zijn verrezen, waardoor aan een binnenrukkenden vijand stap voor stap en voet voor voet elke meter grond kan worden betwist. Materieel is alles uitstekend in orde; onze pantserafweer, onze luchtdoelkanonnen, on ze mitrailleurs, ze zijn van het modernste soort. Maar belangrijker nog is het feit, dat de bedieningsmanschappen van wie vooral in deze dagen van felle kou ontzaglijk veel gevergd wordt, staan voor hun taak. We hebben ze zien liggen, in den snijden den oostenwind, die hun het sneeuwpoeder in de tranende oogen blies, rustig met den vinger aan den trekker van den lichten mitrailleur, alsof er geen Siberische tempe raturen bestonden. We hebben ze zien dra ven naar him stellingen, wanneer het alarm signaal weerklonk, we zagen ze graven en heien bij vijftien graden vorst, we zagen ze marcheeren in den schemeravond, met vol ledige bepakking, op eenzame wegen diep in de binnenlanden van Brabant, we zagen ze hakken in het knellende ijs, dat de tank grachten dreigde gevaarloos te maken De Hollandsche soldaten, geen modél-solda ten misschien, maar kerels met pit, en met durf, die pal staan voor hun land, wanneer dat zou dreigen te komen in de branding der internationale ve.ikkelingen. Gunstiger luchtdruk- verdeeling brengt dooi. Na een vorstperiode van ruim twee maanden, welke alle records op het gebied van vriezen en wat daarmede verband houdt, heeft ge slagen, is eindelijk de dooi begonnen. Zooals reeds uit het weerbericht van gisteren viel op te maken is er in de afgeloopen 24 uur een geheel andere circulatie van lucht boven Europa ontstaan en is daarmede voorloopig een einde gemaakt aan de regeering van koning Thialf. Of de dooi definitief zai zijn, is niet met zekerheid te voorspellen, omdat in het noorden van Europa nog zeer lage temperaturen worden geregistreerd en ook in vroegere strenge winters aan het einde van de maand Februari vorstperioden zijn voorgekomen. De situatie is echter thans zoodanig gewij zigd, dat voorloopig d.w.z. in de eerstvolgen de dagen geen vorst verwacht wordt. Het gebied van hooge luchtdruk, dat tot gisteren boven de Oostzee en 'Sltandinavië lag en in onS land vorst veroorzaakte, heeft zich naar Centraal Europa verplaatst en. is. daarbij in beteekenis toegenomen. In Zuid- en Midden- Noorwegen is de luchtdruk dus aanmerkelijk gedaald, waardoor in onze omgeving de wind naar het zuiden is gedraaid. Ons land krijgt daardoor luchtaanvoer uit Spanje en Italië, waar temperaturen heerschen van ongeveer vijftien graden celsius boven nul. Deze win den zijn behalve, dat zij een betrekkelijk hooge temperatuur hebben, bovendien nog zeer droog. Het gevolg is dan ook, dat in ons land de dooi dit jaar niet met regen gepaard zal gaan en de sneeuw en het ijs, welke hier nog aanwezig zijn, niet alleen zal smelten, doch ook „verdampen". De dooiperiode zal dus ditmaal niet gepaard gaan met het vrijko men van veel vocht, daar deze in de lucht wordt opgenomen, hetgeen voor de verschillende reinigings diensten in ons land, doch ook voor den rijkswaterstaat een zeer gunsti ge wending is. Ook het feit, dat het hooge drukgebied van Skandinavië zich naar Zuid-Duitschland heeft verplaatst, is voor den rijkswaterstaat gunstig. Immers nu zal met name de Rijn bij zijn oorsprong vorst ondervinden, terwijl de monding in een gebied van betrekkelijk hoo ge temperatuur ligt. Het ijs smelt dus eerst bij de monding en dit bevordert den afvoer in belangrijke mate. Groote toevoer van water als gevolg van den dooi wordt dan ook niet verwacht. De temperaturen in ons land waren gister middag omstreeks een uur: Den Helder 3 graden, Groningen 3 graden, Vlissingen 3 graden, Maastricht 7 graden en de Bilt 3 graden celsius boven nuL

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6