Myra, h
JiadiüpcoqcaMHia
Nederlandsch motorschip „Saba" door vliegtuig
aangevallen.
Minister Steenberghe
spreekt vanavond.
De
werf
O. 11 naar de
„Willemsoord".
Vreemd vliegtuig liet de
„Dina" stoppen.
Britsch schip liep op
een mijn.
Weer distributie van
peulvruchten.
Ernstige scheepsbotsing
op de Lek.
De
„club van den kienen-
koning" in arrest.
Broodprijs
kort met
verhoo
Vliegtuig ge
Rijsw
TWEEDE BEAU.
TWEEDE
Onderhoud "foet den
eersten stuurman.
Het schip ernstig
beschadigd.
Vrijdag is in de Amsterdamsche
haven het Nederlandsche motor
schip „Saba" aangekomen, dat op
weg van New Castle naar Oostende
door een onbekend vliegtuig is aan
gevallen. Het vliegtuig liet een bom
vallen en bestookte daarna het schip
met machinegeweervuur.
De eerste stuurman van de „Saba", den
heer R. Kuyper, vertelde over het gebeurde
het volgende:
Op Zaterdag j.l. vertrokken wij omstreeks
kwart over vijf met een lading steenkool
van New Castle en om acht uur waren we zes
mijl O.Z.O. van de Tyne. Mijn wacht was
juist om en de kapitein, de heer W. Acda,
kwam mij aflossen. Wij bleven nog even
napraten, toen een vliegtuig aan de voorzijde
van het schip naderde. Juist toen de vlieger
boven ons schip was, zagen wij rondom ons
het water opspatten, terwijl een regen van
kogels neerdaalde. De andere leden van de
bemanning, die uit zeven personen bestond,
bevonden zich aan dek en de kapitein gaf
opdracht direct naar beneden te gaan.
Het vliegtuig, een groote bommen
werper, was inmiddels verder ge
vlogen, zwenkte echter weer om en
vloog ten tweede male over het
schip, waarbij bet een bom liet val
len, die op tien meter afstand van
het schip in het water ontplofte.
Door de geweldige explosie werd de
„Saba" geheel uit het water getild
in de hutten werd een ravage aange-
rieht, lampen werden verbrijzeld en
de marmeren waschtafels werden
losgerukt en geheel vernield.
Direct na het begin van den aanval had de
kapitein de machines stopgezet en de lichten
laten dooven, zoodat het schip in het donker
gehuld, vrijwel stil lag. Toen de vlieger, na
de bom te hebben geworpen, weer door
vloog, gaf de kapitein bevel om een van de
reddingbooten te vieren, aangezien hij vrees
de, dat het schip verder gebombardeerd zou
worden. De bemanning stond op het punt
aan dek te komen, toen het motorgeronk
weer luider werd en de vlieger voor de der
de maal terugkwam. De stuurman had de
tegenwoordigheid van geest om nog te roe
pen: „allen beneden blijven" en daarop
daalde wederom een regen van kogels op
het dek neer. De beide mannen, die bezig
waren met de sloep, zochten dekking onder
de boot en daaraan hebben zij waarschijnlijk
hun leven te danken. Na dezen laatsten aan
val liet het vliegtuig zijn prooi los en ver
dween naar de monding van de Tyne, waar
juist een convooi van ongeveer dertig sché
pen op het punt van vertrek lag. Dit con
vooi werd ook gebombardeerd en de ont
ploffingen waren zoo hevig, dat de „Saba",
die op een halve mijl afstand lag, er van
trilde. De oorlogsbodems, die bij het convooi
lagen, openden het vuur op den aanvaller
en van de „Saba" af kon men de vuurstralen
van de kanonnen zien. Men heeft niet kun
nen bemerken of het vliegtuig werd neerge
schoten. Na den aanval heeft de „Saba", die
ernstig beschadigd was, met gedoofde lichten
de reis voortgezet.
De navigatielichten waren stuk
geschoten, terwijl de verschansing
door verschillende kogels doorboord
was. Ook in de zijkanten van het
schip zijn kogelkaten te zien, terwijl
een propectiel dwars door het pla
fond van de stuurhut sloeg en de
voorruit verbrijzelde. De kapitein
werd door glasscherven aan de hand
gewond, en een matroos, die aan het
roer stond, kreeg een kogel zoo ra
kelings langs het gezicht, dat hij
een bloedende wonde aan de. lip
opliep.
Deze gewonden werden door den stuur
man verbonden. Daarna werd de reis naar
Oostende voortgezet. Vandaag is de „Saba"
leeg naar Amsterdam vertrokken, waar het
schip Donderdagnacht is aangekomen.
De „Saba" meet 530 ton en behoort toe
aan den heer Roorda te Voorburg.
De toestand in de
veehouderij.
De minister van economische za
ken, mr. M. P. L. Steenberghe,
heeft het voornemen, vandaag een
korte toespraak door de radio te
houden tot de landbouwers en wel
in het bijzonder met het oog op
den toestand in de veehouderij.
De. rede zal worden uitgezonden
door beide Nederlandsche zenders
hedenavond.
Onderzoek naar de
schade.
De O. 11 is Zaterdag door een sleepboot
van de marine weggesleept van den zand
bank achter de haven te Den Helder, waar
heen hij Donderdag door drijvende bokken
was getransporteerd en gebracht naar de
rijkswerf „Willemsoord" aldaar. Na een on
derzoek omtrent door de aanvaring ontstane
schade, zal beslist worden, cf de O. 11 op de
werf te Den Helder of elders zal worden her
steld.
Een raadselachtig
geval.
Gisternacht om half een is in IJmuiden
binnengeloopen het 260 ton metende Neder
landsche stoomschip „Dina" van Gruno's
scheepvaartbedrijf.
Het schip kwam uit Londen met een la
ding cacaoboonen en copra voor Amster
dam.
Onderweg heeft het schip een merkwaar
dige geschiedenis gehad. Buiten de Zeeuw-
sche kust op tien mijl bezuiden Middelbank-
boei, twee mijl buiten de territoriale wate
ren, vlogen Zaterdagmiddag omstreeks vier
uur twee vreemde vliegtuigen over het
schip heen. Zij cirkelden eenigen tijd rondom
het schip en seinde in morse, dat de „Dina"
moest stoppen. De „Dina" gaf hieraan ge
volg, waarop de vreemde vliegtuigen ver
dwenen. De „Dina" bleef eenige oogenblik-
ken liggen en voer toen verder. Korten tijd
daarop keerden de vliegtuigen terug. Een
der beide toestellen daalde tot op 50 meter
hoogte, het tweede bleef hoog vliegen. Tien
minuten ongeveer cirkelden de toestellen
rondom de „Dina" en plotseling vuurde het
laagvliegende toestel, toen het recht voor
het schip lag, drie salvo's af.
Zeer klaarblijkelijk waren de schoten niet
,jOp het schip gericht, anders zoo verklaar
de de stuurman had het schip onver
mijdelijk geraakt moeten worden. De vlieg
tuigen zijn zoo lang in onze nabijheid ge
weest en het vurende toestel vloog zoo laag,
dat, wanneer het gewild had, het ons onge
twijfeld had kunnen treffen.
Na het lossen der schoten verdwenen de
twee toestellen zonder eenig nader teelten
te geven. Een uur later zagen wij ze terug-
keeren uit Noordelijke richting. Zij vlogen
toen zeer hoog en passeerden ons en de
andere schepen, die toen in onze nabijheid
voeren, zonder ook maar de geringste aan
dacht aan ons te schenken.
Bij de aankomst is de „Dina" duchtig on
derzocht, waarbij gebleken is, dat het schip
inderdaad niet is getroffen. Wat echter de
bedoeling van de schoten geweest zou zijn,
blijft voor de opvarenden een raadsel.
Bemanning te Vlissingen
aan land gebracht.
Nabij het lichtschip „Schouwen-
bank" is Zaterdagavond het En-
gelsche s.s „Borthwick" op een mijn
geloopen en gezonken. Alle 21 opva
renden zijn gered en zijn te half drie
door de Nederlandsche loodsboot
no. 9 te Vlissingen aan land ge
bracht.
Een der opvarenden is licht aan
den arm gewond.
De „Borthwick", groot 1097 bruto en 896
netto reg. ton, was op weg van Rotterdam
naar Engeland. Omstreeks elf uur liep het
schip op een mijn. Onmiddelijk na de ex
plosie begon het te zinken..
De uit 21 koppen bestaande bemanning,
waarvan een gedeelte lag te slapen, had
nauwelijks gelegenheid zich in de sloep te
begeven. Zij moesten al hun bezittingen
achterlaten.
Het noodsein dat zij uitzonden, was op
gevangen door de Nederlandsche loodsboot
nr. 9, die onmiddellijk te hulp voer en na
een half uur de bemanning kon oppikken.
Het bleek, dat één matroos een lichte ver
wonding aan den arm had opgeloopen.
De schipbreukelingen zijn Zaterdagnacht
omstreeks twee uur te Vlissingen aan wal
gezet en in hotel Goes ondergebracht.
Door bemiddeling van het Engelsche con
sulaat zijn allen van nieuwe kleeren voor
zien. Zij zouden vandaag naar Rotterdam
vertrekken.
Met ingang van
15 Maart.
Met ingang van Vrijdag 15.Maart a.s. zul
len weer peulvruchten (capucijners, grauwe
erwten, witte boonen, tuinboonen, bruine
boonen en andere gekleurde boonen) wor
den gedistribueerd. De te distribueeren hoe
veelheid zal gelijk zijn aan die van de
eerste distributieperiode, nl. een kwart kg
per hoofd van de bevolking vopr een tijdvak
van vier weken.
Nader zal worden békend gemaakt, welke
bon van de rijksdistributiekaart met ingang
van 15 Maart a.s. op het koopen van de ge
noemde hoeveelheid peulvruchten recht
geeft.
Aangezien gebleken is, dat zich met be
trekking tot tuinboonen- het misverstand
voordoet, dat deze niet onder de 'distributie-
regeling zouden vallen, wordt er de aan
dacht op gevestigd, dat- ook droge tuinboo
nen, tenzij vaststaat, dat deze niet bestemd
'zijn voor menschelijke consumptie, uitslui
tend mogen worden gekocht, afgeleverd en
vervoerd met inachtneming van de ter zake
bestaande distributiemaatregelen. Het pu
bliek zal derhalve eerst met ingang van 15
Maart weer tuinboonen mogen koopen, met
dien verstande, dat per kaart een kwart, kg
van dé nader aan te wijzen bon der rijks
distributiekaart bij den winkelier moet
worden ingeleverd.
Vrachtschip zonk binnen
5 minuten.
Vrijdagnacht is op de Lek stroomafwaarts
van Culemborg een tweetal motor vracht
schepen van de expeditieonderneming Kooy
te Arnhem, welke naast elkaar gebonden
de rivier afvoeren, in' botsing gekomen met
het 120 ton metende vrachtschip „Jonge
Willem" uit Zwolle.
De botsing was zoo hevig, dat de
„Jonge Willem", die deel uitmaakte
van een sleep van acht schepen,
welke op de rivier voor anker lag,
binnen vijf minu+en zonk.
De eigenaar van het schip, de heer G. Bos,
die met zijn vrouw en drie kinderen aan
boord van het schip sliep, werd door den
hevigen schok gewekt en kon zich met zijn
gezin ternauwernood in een roeiboot in vei
ligheid stellen.
De „Jonge Willem" ligt ongeveer ander
halve meter onder water, in bet midden van
de rivier en vormt een ernstige belemme
ring voor de scheepvaart. Direct na het on
geluk is door den rijkswaterstaat een baken
bij het wrak aangebracht.
De „Jonge Willem" was niet verzekerd
en geladen met kunstmest. De oorzaak van
het ongeluk is vermoedelijk een defect aan
een van de roerkettingen van eèn der twee
vrachtschepen van de onderneming Kooy.
TEGEN STILSTAANDE AUTO
OPGEREDEN.
Vannacht om half een is op den Breda-
scheweg in de kom van -de gemeente- Til
burg de luitenant-vlieger A. uit Leiden, van
het vliegveld Gilze-Rijerr met zijn auto tégen
een stilstaande taxi gereden. De officier was
op weg van Tilburg naar Breda. De auto
werd aan den voorkant geheel Ingedrukt.
De bestuurder werd op slag gedood.
Rijkswerklieden benadeelden
het Rijk.
Burgercorveeërs in
arrest.
De politie te Haarlem heeft in de kazerne
aldaar vier rijkswerklieden, z.g. burger
corveeërs, van 39 tot 47 jaar, aangehouden.
Zij hebben zich de laatste maanden schuldig
gemaakt, ten nadeele van het rijk, aan dief
stal van levensmiddelen, schoenen en onder
goed. De mannen namen geregeld kleine
hoeveelheden thee, koffie, suikeï, boter, vet,
boonen, erwten en rijst mee naar huis om
deze in de huishouding te gebruiken. Een
gedeelte van de gestolen levensmiddelen,
alsmede ondergoed en enkele paren schöe-
nen zijn bü huiszoeking in beslag genomen.
Er was niets aan derden verkocht. Het ont
vreemde was uitsluitend voor eigen gebruik
bestemd.
Nadat proces-verbaal was opgemaakt, is
het viertal op vrije voeten gesteld.
VOORZICHTIG MET GEVONDEN
PROJECTIELEN!
Waarschuwing aan het publiek.
Van bevoegde zijde schrijft men ons: Het
tragisch ongeval te Schiermonnikoog, waar
bij drie personen zijn omgekomen, toen zij
poogden een aangespoelde vliegtuigbom te
demonteeren, moge in al zijn gruwelijke
bijzonderheden een waarschuwing zijn
voor het Neder] andsche publiek.
Ieder onbekend voorwerp, dat men in deze
dagen ontdekt, kan een gevaarlijk wapen
zijn. De vinder heeft tegenover zichzelf, de
zijnen en de gemeenschap de plicht elk ge
vaar te vermijden, dat veroorzaakt kan wor
den door een ondeskundige behandeling van
het gevondene, ook al ziet dit er nog zoo on
schuldig uit.
Een enkele aanraking kan reeds een ramp
ten gevolge hebben.
Beter overmaat van voorzichtigheid dan
het geringste risico.
Wantrouw iedere vondst, die ge niet kent,
en ook die welke ge wel meent te kennen.
Laat het gevondene liggen, waar ge het
aantreft, en waarschuw onmiddellijk de mi
litaire of civiele autoriteiten ter plaatse.
De onbevoegde, die meent met verstand
van zaken zelf aan den gang te kunnen gaan,
is een gevaar voor zichzelf en de gemeen
schap.
DE „INSULINDE" ONDER URK
VAST IN HET IJS.
Na een etmaal losgekomen.
Het vlot nog steeds niet met de verbinding
tusschen Urk en Kampen. Zaterdagmorgen
vertrok de postboot „Von Geusau" uit de
haven van Urk en na een zeer moeilijke reis
bereikte het schip 's middags om drie uur
Kampen. De postboot „Insulinda" vertrok om
tien uur uit Kampen met passagiers, levens
middelen en brandstoffen voor Urk aan
boord. Het schip bereikte Urk echter niet.
Het schip was in het dikke ijs, dat Urk om-,
geeft, vastgeloopen. Pas gistermorgen heeft
het schip Urk kunnen bereiken.
DE HANNOVER OPGEVANGEN DOOR
BRITSCHEN KRUISER.
De Britsche admiraliteit deelt mede: Het
Duitsche stoomschip Hannover (5600 ton)
werd in den nacht van zeven op acht Maart
in de Mona de doorvaart tusschen San
Domingo en Porto Rico door een Brit-
schen kruiser opgevangen. De bemanning
van de Hannover heeft haar schip direct in
brand gestoken en het vervolgens verlaten.
Drie Haagsche inbrekers
achter slot.
Donderdag heeft de Haagsche politie een
goeden slag geslagen met de arrestatie van
drie beruchte inbrekers, die tezamen de
„Club van den Kienenkoning" vormden.
Kienen is een bargoensch woord voor sleu
tels en de man, die den naam van kienen
koning draagt, is de 48-jarige loswerkman
P. A. van den B., die een expert is op het
gebied van sleutels. Voor 1922 had hij een
grooten naam op het gebied van misdaad en
inbraak, doch na dien tijd werkte hij meer
in den schaduw. Zijn trawanten waren de
38-jarige loswerkman Ph. P. H. en de 30-
jarige koopman J. M. L. De eerste is een be
rucht inbreker, die reeds 12 jaren in de ge
vangenis heeft doorgebracht en de tweede
is een befaamd brandkastscheurder, die in
1937 ontslagen was na een gevangenisstraf
van twee jaren te hebben uitgezeten voor
een inbraak in Delft.
Woensdag hadden zij een inbraak gepleegd
aan de Melis Stokelaan. Zeventig gulden en
eenige gouden sieraden waren verdwenen.
De rechercheurs van den centralen opspo
ringsdienst dachten oogenblikkèlijk aan de
Club van den Kienenkoning. Van L. was oe-
kend, dat hij zich Donderdagsmorgens op de
veemarkt in Delft ophoudt Inderdaad werd
L. daar aangetroffen. Bij fouilleering werden
de gouden sieraden op hem gevonden. Hij
werd naar Den Haag geleid en in den loop
van den dag arresteerde de politie de beide
anderen, in wie:: huizen het gestolen geld
werd gevonden. Na een lang verhoor, waar
bij zij aanvankelijk ontkenden, hebben zij
alle drie volledig bekend. Zij worden ver
dacht van meer dergelijke inbraken in de
laatste jaren.
Dinsdag '12 Maart.
HILVERSUM, 1875 en 414,4 M. (AVRO-
uitz.) 8.ANP-ber. 8.10 Gr.pl. 8.30 Orgel
spel. 8.50 Gr.pl. 9.15 Causerie over kamer
planten. 9.20 Omroeporkest (opn.) 10.
Morgenwijding. 10.15 Gr.pl. 10.30 Voor de
vrouw. 10.35 Pianovoordr. 11.Voor de
vrouw. 11.30 Lyra-trio. 12.15 Avro-Amu-
sementsorkest. 12.45 ANP-ber., gt.pl. 1.
Omroeporkest. 2.Voor de vrouw. 2.10
Omroeporkest. 2.45 Knip- en naaicursus.
3.45 Zang met pianobegeleiding. 4.05
Pianovoordr. 4.30 Kinderkoor. 5.Kin
derhalfuur. 5.30 Avro-Aeolianorkest en
solist. (6.30 RVU: Cyclus „Het ontstaan,
het verloop en de bestrijding van infectie
ziekten"). 7.Voor de kinderen. 7.05
Zangklasse van de ver. „Zanglust" met
pianobegeleiding. 7.30 Engelsche les. 8.
ANP-ber., mededeelingen. 8.15 Intern,
overzicht. 8.35 Bonte Mobilisatietrein.
9.45 Gr.pl. 10.30 Avro-dansorkest. 11.
ANP-ber. 11.10 Ensemble Pali. 11.35
12.Gr.pl.
HILVERSUM, 301,5 M. (KRO-uitz.) 8.—
ANP-ber. 8.05—9.15 en 10.— Qr.pl. 11.30
Godsd. halfuur. 12.Ber. 12.15 Musi-
quette. 12.45 ANP-ber., gr.pl. 1.10 KRO-
orkest. 2.Vrouwenuurtje. 3.Mode
cursus. 4.Rococo-octet. (4.154.30 Gr.
pl.) 4.45 Gr.pl. 5.— KRO-orkest. 5.45 Fe
licitaties. 6.05 KRO-melodisten. 6.35 Sport-
praatje. 7.Ber. 7.15 Cyclus „Naar de
nieuwe Gemeenschap". 7.35 Militaire mu
ziek. 7.50 Voor militairen. 8.ANP-ber.,
mededeelingen. 8.15 Lijdensmeditatie.
9.15 Gr.pl. 9.30 Sted. orkest van Maas
tricht en soliste. 10.30 ANP-ber. 10.40 Gr
pl. 10.50 Geza Kiss en zijn Hohgaarscb
orkest. 11.1512.Gr.pl.
ENGELAND, 391 en 449 M. (Van 10.20—
11.35 n.m. ook op 342 M.) 12.— Orgelspel.
12.20 Ber. 12.30 Deel. 12.50—1.20 Victor
Silvester's dansorkest. 2.20 Fr. Hartley's
sextet. 2.50 Vesper. 3.20 BBC-Schotsch
orkest. 3.50 Variété. 4.20 Ber. (Wels). 4.30
Kinderuurtje (Wels). 4.50 Kinderhalfuur.
5.20 Ber. 5.35 Uit Frankrijk: „Friends and
Allies", causerie. 5.45 Variété. 6.25 Muz.
causerie. 6.50 BBC-theaterorkest en -koor.
7.20 BBC-orkest. 7.50 Progr. gewijd aan
Oostenrijk. 8.20 Bei-. 8.40 Nieuws uit
Australië. 8.55 Variété. 9.35 Korte kerk
dienst. 9.50 Cabaretprogr. 10.35 George
Melachrino en zijn ensemble. 11.10 Deel.
11.20 Berichten.
RADIO PARIS, 1648 M. 11.10 Ensemble
„Ars Rediviva" en soliste. 12.05 Zang
12.35 Vioolvoordr. 1:05 Pianovoordr. 1.30
Fluitvoordr. 2.20 Pianovoordr. 2.50 Radio-
tooneel. 3.50 Zang. 4.20 Koor „Manécante-
rie des Petits Chanteurs a la Croix de
Bois". 4.35 Kamermuziek. 5.35 Ver. voor
oude instrumenten. 6.20 Lichte muziek.
6.50 Nat. orkest en Félix Raugel-koor. 9.35
Pianovoordr. 10.05 Raymond Legrand's
jazzorkest. 11.0511.20 Gr.pl.
KEULEN, 456 M. 5.50 Gr.pl. 7.40—8.50
Omroeporkest. 10.50 Gr.pl. 11.20 H. Hage-
stedt's orkest. 12.20 Militair orkest. 1.45
Populair concert. 2.50 Gr.pl. 4.45 Cello en
piano. 5.05 Folkloristisch progr. 5.35 Er.
Schneidewind's orkest. 5.50 Gr.pl. 6.50
Gr.pl. 7.4512.20 Zie Deutschlandsender
om 7.35.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 11.20
Gr.pl. 11.50 en 12.30 Omroepdansorkest.
12.50—1.20, 4.20, 5.50 en 6.20 Gr.pl. 7.20
Voor soldaten. 7.50 Omroeporkest en -koor
en solisten. 9.30—10.20 Gr.pl. 484 M.: 11.20
Gr.pl. 11.50 en 12.30 Radio-orkest. 12.50
1.20 en 5.35 Gr.pl. 5.50 Radio-orkest. 7.20
Voor soldaten. 7.50 Omroepsymph.-orkest
en solisten. 9.3010.20 Gr.pl.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.35
Soldatenliederen. 8.35 Volksmuziek. 9.20
Ber. 9.50 Het H. J. Fierke-kwintet. 10.20
Politiek overzicht, hierna concert. 11.20
Ber. Hierna tot 12.20 Nachtconcert. 12.50
1.20 Militair programma.
GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.8.20, Hamburg 8.20
9.30, Keulen 9.309.50, D.sender 9.50
10.10, Hamburg 10.1011.20, Brussel VI.
11.20—13.20, Parijs Radio 13.20—13.40,
Danmarks Radio 13.4015.50, D.sender
15.50—16.20, Parijs Radio 16.20—17.15,
Danmarks Radio 17.1517.35, Brussel Fr.
17.35—18.20, VI. 18.20—19.20, Fr. 19.20—
19.30, Beromünster 19.3021.50, Danmarks
Radio 21.5022.20, Diversen 22.2022.30,
D.sender 22.3023.20, Diversen 23.20—
23.30, D.sender 23.30—24.—.
Lijn 4: Brusel VI. 8.8.20, Engeland 8.20
—10.05, Eiffel 10.05—10.25, West Reg. 10.25
—12.20, Brussel Fr. 12.20—13.20, West
Reg. 13.20—14.20, Engeland 14.20—16.20,
Brussel VI. 16.20—18.05, West Reg. 18.05—
18.20, Parijs Radio 18.2018.50, Beromün
ster 18.5019.—, Engeland 19.19.50,
Lond. Reg. 19.5020.Danmarks Radio
20.20.50, Lond. Reg. 20.5021.20, Brussel
VI. 21.20—22.20, Parijs Radio 22.20—22.50.
Boedapest 22.5024.
Lijn 5: Diversen.
HERTAXATIE VAN LANDARBEIDERS-
PLAATSJES.
Op vragen van den heer Groen betreffen-"'
de de gehouden hertaxatie van landarbei
dersplaatsjes heeft de minister van finan
ciën o.m.. als volgt geantwoord:
Uit een circulaire aan-da gemeentebesturen
(30 Nov. 1938) blijkt, dat van degenen, dié na
de verleening van het voorschot zelfstandig
land- of tuinbouwer zijn geworden, aller
minst allen van de tegemoetkoming der
hertaxatie zijn uitgesloten. Welk criterium
hierbij is aangelegd, blijkt tevens uit de cir
culaire, De vraag of het den minister bekend
is, dat, ondanks den bedrijfssteun aan land
en tuinbouw, de maatschappelijke positie
van zeer velen van heq, die na de verleening
van het voorschot zelfstandig land- of tuin
bouwer zijn geworden, zoo nipt ongunsti
ger, dan tochevcn ongunstig is" als dié der
landarbeiders, wordt bevestigend beant
woord, waaraan de "minister toevoegd, dat
voor zoover :aan déze personen,-ook bij een
soepele toepassing der. wet, de faciliteit der.
hertaxatie niet mocht- worden verlëend, deze -
omstandigheid uiteraard zonder invloed
moest blijven. Deze.'beweging verhindert, de
hertaxatie op ruimeren voet te doen werken
dan tot dusver is geschied.-
PERSONENAUTO VERLOOR LINKER
ACHTERWIEL.
Twee gewonden.
Zaterdagavond is op den rijksweg Princen-
hageRijsbergen een ernstig auto-ongeluk
gebeurd. Tengevolge van het afloopen van
het linkerachterwiel van een personenauto,
bestuurd door den 67-jarigen heer H. uit
Groningen, die op weg was van Amsterdam.
naar Brussel, botste de wagen 45 meter ver
der tegen een boom. De mede-inzittende, de
35-jar»ge mejuffrouw E. uit Amsterdam
werd uit den wagen geslingerd. Zij is in
zorgwekkenden toestand naaf het St. Igna-
tiusziekenhuis te Breda overgebracht. De
bestuurder liep een wonde aan het oog op.
Hij is eveneens naar het St. Ignatiuszieken-
huis vervoerd.
UITSLAANDE BRAND TE GRONINGEN.
Zondagochtend ontdekte het dienstmeisje
van een groentenhandelaar in de Nieuwe.
Boteringestrast te Groningen, dat in het
bovenhuis, bewoond door mevrouw C. Sie-
renga brand was uitgebroken. De bewoners
moesten in nachtgewaad het brandende per
ceel verlaten. De bovenwoning is zoo goed
als geheel uitgebrand en van den inboedel
kon niets worden gered. De beneden gelegen
groentenwinkel bekwam veel waterschade.
De brand is vermoedelijk ontstaan, doordat
vonken uit een haardkachel de vloerbeklee-
ding deden ontbranden. De schade wordt
door verzekering gedekt.
BRAND IN EEN SPEELGOEDFABRIEK
TE AMSTERDAM. -
Zaterdagmiddag ontstond te Amsterdam
brand in een gebouw van de gemeente aari
de Zwanenburgerstraat. Het gebouw, dat.
vroeger dienst deed als schoolgebouw, is in
gedeelten verhuurd. De brand was uitgebro
ken in de -"-eartonnage- en speelgoedfabriek
van de firma.'Blitz.üi'
De tweede, verdieping en de vliering- vaa_
het gebouw, die vol lagen met lichtonG
vlambare goederen, zooals carton en.papier,
zijn voor een belangrijk deel door het vuur
verwoest. De brandweer kon verdere uit-*
breiding voorkomen. De schade is gedekt
door verzekering.
UITKEERINGEN BIJ UITVOER VAN
EIEREN.
Op 13 November j.l. werden de uitkee-
ringen bij uitvoer van eieren vastgesteld op.
0.80 per 100 stuks kippeneieren en 0.60
per 100 stuks eendeneieren. Voor eiproduc-
ten werd de uitlteering bepaald op 0.16 per
kg. In verband met de sindsdien gewijzigde
omstandigheden heeft naar wij van
officiëele zijde vernemen de minister van
economische zaken besloten genoemde be
dragen met ingang van 11 Maart 1940 te her
zien en vast te stellen op 0,50 per 100
kippeneieren, 0.40 per' 100 eendeneieren en
voor de ei-producten op 0.10 per kg netto,
Paaschtelegram(men. - Van 18 tot en
met 25 Maart a.s. zal, evenals verleden jaar,
de gelegenheid worden opengesteld om in
het verkeer met Noord-Amerika (met uit
zondering van Alaska, Britsch Columbia, 2e,
3e en 4e zóne, Noord West Canada, Yukon
en de kantoren van Labrador) Mexico, Ba-
hama-eilanden, Cuba, S. Pierre en Miquelon,
Paasehtelegrammen met vasten in-
h o u d te wisselen. In het verkeer met Japan
met inbegrip van Korea en Formosa
zullen uitsluitend Paasch-telegrammen met
vrijen inhoud zijn toegelaten.
EEN ONGELOOFEI IJK
JACHTAVONTUUR.
De minister van
het volgende mede:
Van het begin van
regeering ernaar gestrei
zenpolitiek een stijging
de eerste levensbehoefte
te voorkomen. Zelfs is
van tarwebloem en
voor broodbereiding,
ondanks het feit, dat
wereldmarkt sinds
oorlog sterk gestegen
de kosten van den
verzekeringspremies)
een veelvoud van die,
den golden. Zoo steeg
wereldmarkt van 3.
1939 tot 5.35 op eind
vrachten stegen in dal
7 tot 27.50 per ton,
mie, welke voordien eer
kostenfactor vertegenwoc
ca 3 pCt. van de waa'rdi
teekent, dat de kostprij
tarwe, waarop wij hier
65 pCt. bij de bereiding
zijn aangewezen, is gesti
8.35 per 100 kg. Indien
maatregelen had genomi
hiervan zijn geweest,
hier te lande met een
100 kg. in prijs zou
uitkomt op een kostprij
brood van ruim 2 cent
gram.
Tot nu toe is een
als gevolg van vorenger
haar geheel voorkomen,
ring is voortgegaan de
ingevoerde bloem tegen
ter beschikking te steller
dragen hiermede gemo
wordt wel duidelijk gei
feit, dat bij de genoemde
verhoudingen de regeeri
in totaal 2.000.000 per
Het spreekt vanzei
niet onbeperkt kan
gaan. Hoezeer de mir
betreurt, de huidige
den dwingen hem w<
van deze groote last
sument af te wenteli
heeft daarom thans
verkoopprijs van de
tarwe met 2.25 per
hoogen, waardoor
hier te lande met e<
1.70 per 100 kg. z
geen metterdaad kar
prijsstijging va
brood van 800 j
voorgaande blijkt
slechts een „gedeell
ding is voor ae hoog
de staat in dit opzie'
gen.
Zaterdag is bij Rijswi.
vliegtuig, een lestoestel i
ongelukt, aldus het Hblc
tenden konden het toesti
ten.
Het vliegtuig vloog al
ringe hoogte rond. Het
de huizen op de Huis tt
ken. Plotseling gleed he
boorde zich op een paar
de nieuwe haven met c
grond.
Stichting voor gele
naars. - Zaterdagmiddag
te Wassenaar, het buiten
mr. dr. J. C. Overvoordr
Leidschen straatweg, the
ting voor opneming van
stenaars geopend. Het p!
ting is uitgegaan van wi
Overvoorde en na diens i
weduwe dit plan uitgewe
zij de voldoening de vol
te maken. Het is de bec
Pauwenhof, dat het eige
ting is, geleerden en ku
gelegenheid tot rust of r
vinden.
167. „Zeker, zei
kinderen alleen o
maar met mij me
aan touristen, die
schien wil Peter
ijs. Myra zal helj
Peter, „daar kom