Myra, h JiadiüpcoqcaMHia Nederlandsch motorschip „Saba" door vliegtuig aangevallen. Minister Steenberghe spreekt vanavond. De werf O. 11 naar de „Willemsoord". Vreemd vliegtuig liet de „Dina" stoppen. Britsch schip liep op een mijn. Weer distributie van peulvruchten. Ernstige scheepsbotsing op de Lek. De „club van den kienen- koning" in arrest. Broodprijs kort met verhoo Vliegtuig ge Rijsw TWEEDE BEAU. TWEEDE Onderhoud "foet den eersten stuurman. Het schip ernstig beschadigd. Vrijdag is in de Amsterdamsche haven het Nederlandsche motor schip „Saba" aangekomen, dat op weg van New Castle naar Oostende door een onbekend vliegtuig is aan gevallen. Het vliegtuig liet een bom vallen en bestookte daarna het schip met machinegeweervuur. De eerste stuurman van de „Saba", den heer R. Kuyper, vertelde over het gebeurde het volgende: Op Zaterdag j.l. vertrokken wij omstreeks kwart over vijf met een lading steenkool van New Castle en om acht uur waren we zes mijl O.Z.O. van de Tyne. Mijn wacht was juist om en de kapitein, de heer W. Acda, kwam mij aflossen. Wij bleven nog even napraten, toen een vliegtuig aan de voorzijde van het schip naderde. Juist toen de vlieger boven ons schip was, zagen wij rondom ons het water opspatten, terwijl een regen van kogels neerdaalde. De andere leden van de bemanning, die uit zeven personen bestond, bevonden zich aan dek en de kapitein gaf opdracht direct naar beneden te gaan. Het vliegtuig, een groote bommen werper, was inmiddels verder ge vlogen, zwenkte echter weer om en vloog ten tweede male over het schip, waarbij bet een bom liet val len, die op tien meter afstand van het schip in het water ontplofte. Door de geweldige explosie werd de „Saba" geheel uit het water getild in de hutten werd een ravage aange- rieht, lampen werden verbrijzeld en de marmeren waschtafels werden losgerukt en geheel vernield. Direct na het begin van den aanval had de kapitein de machines stopgezet en de lichten laten dooven, zoodat het schip in het donker gehuld, vrijwel stil lag. Toen de vlieger, na de bom te hebben geworpen, weer door vloog, gaf de kapitein bevel om een van de reddingbooten te vieren, aangezien hij vrees de, dat het schip verder gebombardeerd zou worden. De bemanning stond op het punt aan dek te komen, toen het motorgeronk weer luider werd en de vlieger voor de der de maal terugkwam. De stuurman had de tegenwoordigheid van geest om nog te roe pen: „allen beneden blijven" en daarop daalde wederom een regen van kogels op het dek neer. De beide mannen, die bezig waren met de sloep, zochten dekking onder de boot en daaraan hebben zij waarschijnlijk hun leven te danken. Na dezen laatsten aan val liet het vliegtuig zijn prooi los en ver dween naar de monding van de Tyne, waar juist een convooi van ongeveer dertig sché pen op het punt van vertrek lag. Dit con vooi werd ook gebombardeerd en de ont ploffingen waren zoo hevig, dat de „Saba", die op een halve mijl afstand lag, er van trilde. De oorlogsbodems, die bij het convooi lagen, openden het vuur op den aanvaller en van de „Saba" af kon men de vuurstralen van de kanonnen zien. Men heeft niet kun nen bemerken of het vliegtuig werd neerge schoten. Na den aanval heeft de „Saba", die ernstig beschadigd was, met gedoofde lichten de reis voortgezet. De navigatielichten waren stuk geschoten, terwijl de verschansing door verschillende kogels doorboord was. Ook in de zijkanten van het schip zijn kogelkaten te zien, terwijl een propectiel dwars door het pla fond van de stuurhut sloeg en de voorruit verbrijzelde. De kapitein werd door glasscherven aan de hand gewond, en een matroos, die aan het roer stond, kreeg een kogel zoo ra kelings langs het gezicht, dat hij een bloedende wonde aan de. lip opliep. Deze gewonden werden door den stuur man verbonden. Daarna werd de reis naar Oostende voortgezet. Vandaag is de „Saba" leeg naar Amsterdam vertrokken, waar het schip Donderdagnacht is aangekomen. De „Saba" meet 530 ton en behoort toe aan den heer Roorda te Voorburg. De toestand in de veehouderij. De minister van economische za ken, mr. M. P. L. Steenberghe, heeft het voornemen, vandaag een korte toespraak door de radio te houden tot de landbouwers en wel in het bijzonder met het oog op den toestand in de veehouderij. De. rede zal worden uitgezonden door beide Nederlandsche zenders hedenavond. Onderzoek naar de schade. De O. 11 is Zaterdag door een sleepboot van de marine weggesleept van den zand bank achter de haven te Den Helder, waar heen hij Donderdag door drijvende bokken was getransporteerd en gebracht naar de rijkswerf „Willemsoord" aldaar. Na een on derzoek omtrent door de aanvaring ontstane schade, zal beslist worden, cf de O. 11 op de werf te Den Helder of elders zal worden her steld. Een raadselachtig geval. Gisternacht om half een is in IJmuiden binnengeloopen het 260 ton metende Neder landsche stoomschip „Dina" van Gruno's scheepvaartbedrijf. Het schip kwam uit Londen met een la ding cacaoboonen en copra voor Amster dam. Onderweg heeft het schip een merkwaar dige geschiedenis gehad. Buiten de Zeeuw- sche kust op tien mijl bezuiden Middelbank- boei, twee mijl buiten de territoriale wate ren, vlogen Zaterdagmiddag omstreeks vier uur twee vreemde vliegtuigen over het schip heen. Zij cirkelden eenigen tijd rondom het schip en seinde in morse, dat de „Dina" moest stoppen. De „Dina" gaf hieraan ge volg, waarop de vreemde vliegtuigen ver dwenen. De „Dina" bleef eenige oogenblik- ken liggen en voer toen verder. Korten tijd daarop keerden de vliegtuigen terug. Een der beide toestellen daalde tot op 50 meter hoogte, het tweede bleef hoog vliegen. Tien minuten ongeveer cirkelden de toestellen rondom de „Dina" en plotseling vuurde het laagvliegende toestel, toen het recht voor het schip lag, drie salvo's af. Zeer klaarblijkelijk waren de schoten niet ,jOp het schip gericht, anders zoo verklaar de de stuurman had het schip onver mijdelijk geraakt moeten worden. De vlieg tuigen zijn zoo lang in onze nabijheid ge weest en het vurende toestel vloog zoo laag, dat, wanneer het gewild had, het ons onge twijfeld had kunnen treffen. Na het lossen der schoten verdwenen de twee toestellen zonder eenig nader teelten te geven. Een uur later zagen wij ze terug- keeren uit Noordelijke richting. Zij vlogen toen zeer hoog en passeerden ons en de andere schepen, die toen in onze nabijheid voeren, zonder ook maar de geringste aan dacht aan ons te schenken. Bij de aankomst is de „Dina" duchtig on derzocht, waarbij gebleken is, dat het schip inderdaad niet is getroffen. Wat echter de bedoeling van de schoten geweest zou zijn, blijft voor de opvarenden een raadsel. Bemanning te Vlissingen aan land gebracht. Nabij het lichtschip „Schouwen- bank" is Zaterdagavond het En- gelsche s.s „Borthwick" op een mijn geloopen en gezonken. Alle 21 opva renden zijn gered en zijn te half drie door de Nederlandsche loodsboot no. 9 te Vlissingen aan land ge bracht. Een der opvarenden is licht aan den arm gewond. De „Borthwick", groot 1097 bruto en 896 netto reg. ton, was op weg van Rotterdam naar Engeland. Omstreeks elf uur liep het schip op een mijn. Onmiddelijk na de ex plosie begon het te zinken.. De uit 21 koppen bestaande bemanning, waarvan een gedeelte lag te slapen, had nauwelijks gelegenheid zich in de sloep te begeven. Zij moesten al hun bezittingen achterlaten. Het noodsein dat zij uitzonden, was op gevangen door de Nederlandsche loodsboot nr. 9, die onmiddellijk te hulp voer en na een half uur de bemanning kon oppikken. Het bleek, dat één matroos een lichte ver wonding aan den arm had opgeloopen. De schipbreukelingen zijn Zaterdagnacht omstreeks twee uur te Vlissingen aan wal gezet en in hotel Goes ondergebracht. Door bemiddeling van het Engelsche con sulaat zijn allen van nieuwe kleeren voor zien. Zij zouden vandaag naar Rotterdam vertrekken. Met ingang van 15 Maart. Met ingang van Vrijdag 15.Maart a.s. zul len weer peulvruchten (capucijners, grauwe erwten, witte boonen, tuinboonen, bruine boonen en andere gekleurde boonen) wor den gedistribueerd. De te distribueeren hoe veelheid zal gelijk zijn aan die van de eerste distributieperiode, nl. een kwart kg per hoofd van de bevolking vopr een tijdvak van vier weken. Nader zal worden békend gemaakt, welke bon van de rijksdistributiekaart met ingang van 15 Maart a.s. op het koopen van de ge noemde hoeveelheid peulvruchten recht geeft. Aangezien gebleken is, dat zich met be trekking tot tuinboonen- het misverstand voordoet, dat deze niet onder de 'distributie- regeling zouden vallen, wordt er de aan dacht op gevestigd, dat- ook droge tuinboo nen, tenzij vaststaat, dat deze niet bestemd 'zijn voor menschelijke consumptie, uitslui tend mogen worden gekocht, afgeleverd en vervoerd met inachtneming van de ter zake bestaande distributiemaatregelen. Het pu bliek zal derhalve eerst met ingang van 15 Maart weer tuinboonen mogen koopen, met dien verstande, dat per kaart een kwart, kg van dé nader aan te wijzen bon der rijks distributiekaart bij den winkelier moet worden ingeleverd. Vrachtschip zonk binnen 5 minuten. Vrijdagnacht is op de Lek stroomafwaarts van Culemborg een tweetal motor vracht schepen van de expeditieonderneming Kooy te Arnhem, welke naast elkaar gebonden de rivier afvoeren, in' botsing gekomen met het 120 ton metende vrachtschip „Jonge Willem" uit Zwolle. De botsing was zoo hevig, dat de „Jonge Willem", die deel uitmaakte van een sleep van acht schepen, welke op de rivier voor anker lag, binnen vijf minu+en zonk. De eigenaar van het schip, de heer G. Bos, die met zijn vrouw en drie kinderen aan boord van het schip sliep, werd door den hevigen schok gewekt en kon zich met zijn gezin ternauwernood in een roeiboot in vei ligheid stellen. De „Jonge Willem" ligt ongeveer ander halve meter onder water, in bet midden van de rivier en vormt een ernstige belemme ring voor de scheepvaart. Direct na het on geluk is door den rijkswaterstaat een baken bij het wrak aangebracht. De „Jonge Willem" was niet verzekerd en geladen met kunstmest. De oorzaak van het ongeluk is vermoedelijk een defect aan een van de roerkettingen van eèn der twee vrachtschepen van de onderneming Kooy. TEGEN STILSTAANDE AUTO OPGEREDEN. Vannacht om half een is op den Breda- scheweg in de kom van -de gemeente- Til burg de luitenant-vlieger A. uit Leiden, van het vliegveld Gilze-Rijerr met zijn auto tégen een stilstaande taxi gereden. De officier was op weg van Tilburg naar Breda. De auto werd aan den voorkant geheel Ingedrukt. De bestuurder werd op slag gedood. Rijkswerklieden benadeelden het Rijk. Burgercorveeërs in arrest. De politie te Haarlem heeft in de kazerne aldaar vier rijkswerklieden, z.g. burger corveeërs, van 39 tot 47 jaar, aangehouden. Zij hebben zich de laatste maanden schuldig gemaakt, ten nadeele van het rijk, aan dief stal van levensmiddelen, schoenen en onder goed. De mannen namen geregeld kleine hoeveelheden thee, koffie, suikeï, boter, vet, boonen, erwten en rijst mee naar huis om deze in de huishouding te gebruiken. Een gedeelte van de gestolen levensmiddelen, alsmede ondergoed en enkele paren schöe- nen zijn bü huiszoeking in beslag genomen. Er was niets aan derden verkocht. Het ont vreemde was uitsluitend voor eigen gebruik bestemd. Nadat proces-verbaal was opgemaakt, is het viertal op vrije voeten gesteld. VOORZICHTIG MET GEVONDEN PROJECTIELEN! Waarschuwing aan het publiek. Van bevoegde zijde schrijft men ons: Het tragisch ongeval te Schiermonnikoog, waar bij drie personen zijn omgekomen, toen zij poogden een aangespoelde vliegtuigbom te demonteeren, moge in al zijn gruwelijke bijzonderheden een waarschuwing zijn voor het Neder] andsche publiek. Ieder onbekend voorwerp, dat men in deze dagen ontdekt, kan een gevaarlijk wapen zijn. De vinder heeft tegenover zichzelf, de zijnen en de gemeenschap de plicht elk ge vaar te vermijden, dat veroorzaakt kan wor den door een ondeskundige behandeling van het gevondene, ook al ziet dit er nog zoo on schuldig uit. Een enkele aanraking kan reeds een ramp ten gevolge hebben. Beter overmaat van voorzichtigheid dan het geringste risico. Wantrouw iedere vondst, die ge niet kent, en ook die welke ge wel meent te kennen. Laat het gevondene liggen, waar ge het aantreft, en waarschuw onmiddellijk de mi litaire of civiele autoriteiten ter plaatse. De onbevoegde, die meent met verstand van zaken zelf aan den gang te kunnen gaan, is een gevaar voor zichzelf en de gemeen schap. DE „INSULINDE" ONDER URK VAST IN HET IJS. Na een etmaal losgekomen. Het vlot nog steeds niet met de verbinding tusschen Urk en Kampen. Zaterdagmorgen vertrok de postboot „Von Geusau" uit de haven van Urk en na een zeer moeilijke reis bereikte het schip 's middags om drie uur Kampen. De postboot „Insulinda" vertrok om tien uur uit Kampen met passagiers, levens middelen en brandstoffen voor Urk aan boord. Het schip bereikte Urk echter niet. Het schip was in het dikke ijs, dat Urk om-, geeft, vastgeloopen. Pas gistermorgen heeft het schip Urk kunnen bereiken. DE HANNOVER OPGEVANGEN DOOR BRITSCHEN KRUISER. De Britsche admiraliteit deelt mede: Het Duitsche stoomschip Hannover (5600 ton) werd in den nacht van zeven op acht Maart in de Mona de doorvaart tusschen San Domingo en Porto Rico door een Brit- schen kruiser opgevangen. De bemanning van de Hannover heeft haar schip direct in brand gestoken en het vervolgens verlaten. Drie Haagsche inbrekers achter slot. Donderdag heeft de Haagsche politie een goeden slag geslagen met de arrestatie van drie beruchte inbrekers, die tezamen de „Club van den Kienenkoning" vormden. Kienen is een bargoensch woord voor sleu tels en de man, die den naam van kienen koning draagt, is de 48-jarige loswerkman P. A. van den B., die een expert is op het gebied van sleutels. Voor 1922 had hij een grooten naam op het gebied van misdaad en inbraak, doch na dien tijd werkte hij meer in den schaduw. Zijn trawanten waren de 38-jarige loswerkman Ph. P. H. en de 30- jarige koopman J. M. L. De eerste is een be rucht inbreker, die reeds 12 jaren in de ge vangenis heeft doorgebracht en de tweede is een befaamd brandkastscheurder, die in 1937 ontslagen was na een gevangenisstraf van twee jaren te hebben uitgezeten voor een inbraak in Delft. Woensdag hadden zij een inbraak gepleegd aan de Melis Stokelaan. Zeventig gulden en eenige gouden sieraden waren verdwenen. De rechercheurs van den centralen opspo ringsdienst dachten oogenblikkèlijk aan de Club van den Kienenkoning. Van L. was oe- kend, dat hij zich Donderdagsmorgens op de veemarkt in Delft ophoudt Inderdaad werd L. daar aangetroffen. Bij fouilleering werden de gouden sieraden op hem gevonden. Hij werd naar Den Haag geleid en in den loop van den dag arresteerde de politie de beide anderen, in wie:: huizen het gestolen geld werd gevonden. Na een lang verhoor, waar bij zij aanvankelijk ontkenden, hebben zij alle drie volledig bekend. Zij worden ver dacht van meer dergelijke inbraken in de laatste jaren. Dinsdag '12 Maart. HILVERSUM, 1875 en 414,4 M. (AVRO- uitz.) 8.ANP-ber. 8.10 Gr.pl. 8.30 Orgel spel. 8.50 Gr.pl. 9.15 Causerie over kamer planten. 9.20 Omroeporkest (opn.) 10. Morgenwijding. 10.15 Gr.pl. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Pianovoordr. 11.Voor de vrouw. 11.30 Lyra-trio. 12.15 Avro-Amu- sementsorkest. 12.45 ANP-ber., gt.pl. 1. Omroeporkest. 2.Voor de vrouw. 2.10 Omroeporkest. 2.45 Knip- en naaicursus. 3.45 Zang met pianobegeleiding. 4.05 Pianovoordr. 4.30 Kinderkoor. 5.Kin derhalfuur. 5.30 Avro-Aeolianorkest en solist. (6.30 RVU: Cyclus „Het ontstaan, het verloop en de bestrijding van infectie ziekten"). 7.Voor de kinderen. 7.05 Zangklasse van de ver. „Zanglust" met pianobegeleiding. 7.30 Engelsche les. 8. ANP-ber., mededeelingen. 8.15 Intern, overzicht. 8.35 Bonte Mobilisatietrein. 9.45 Gr.pl. 10.30 Avro-dansorkest. 11. ANP-ber. 11.10 Ensemble Pali. 11.35 12.Gr.pl. HILVERSUM, 301,5 M. (KRO-uitz.) 8.— ANP-ber. 8.05—9.15 en 10.— Qr.pl. 11.30 Godsd. halfuur. 12.Ber. 12.15 Musi- quette. 12.45 ANP-ber., gr.pl. 1.10 KRO- orkest. 2.Vrouwenuurtje. 3.Mode cursus. 4.Rococo-octet. (4.154.30 Gr. pl.) 4.45 Gr.pl. 5.— KRO-orkest. 5.45 Fe licitaties. 6.05 KRO-melodisten. 6.35 Sport- praatje. 7.Ber. 7.15 Cyclus „Naar de nieuwe Gemeenschap". 7.35 Militaire mu ziek. 7.50 Voor militairen. 8.ANP-ber., mededeelingen. 8.15 Lijdensmeditatie. 9.15 Gr.pl. 9.30 Sted. orkest van Maas tricht en soliste. 10.30 ANP-ber. 10.40 Gr pl. 10.50 Geza Kiss en zijn Hohgaarscb orkest. 11.1512.Gr.pl. ENGELAND, 391 en 449 M. (Van 10.20— 11.35 n.m. ook op 342 M.) 12.— Orgelspel. 12.20 Ber. 12.30 Deel. 12.50—1.20 Victor Silvester's dansorkest. 2.20 Fr. Hartley's sextet. 2.50 Vesper. 3.20 BBC-Schotsch orkest. 3.50 Variété. 4.20 Ber. (Wels). 4.30 Kinderuurtje (Wels). 4.50 Kinderhalfuur. 5.20 Ber. 5.35 Uit Frankrijk: „Friends and Allies", causerie. 5.45 Variété. 6.25 Muz. causerie. 6.50 BBC-theaterorkest en -koor. 7.20 BBC-orkest. 7.50 Progr. gewijd aan Oostenrijk. 8.20 Bei-. 8.40 Nieuws uit Australië. 8.55 Variété. 9.35 Korte kerk dienst. 9.50 Cabaretprogr. 10.35 George Melachrino en zijn ensemble. 11.10 Deel. 11.20 Berichten. RADIO PARIS, 1648 M. 11.10 Ensemble „Ars Rediviva" en soliste. 12.05 Zang 12.35 Vioolvoordr. 1:05 Pianovoordr. 1.30 Fluitvoordr. 2.20 Pianovoordr. 2.50 Radio- tooneel. 3.50 Zang. 4.20 Koor „Manécante- rie des Petits Chanteurs a la Croix de Bois". 4.35 Kamermuziek. 5.35 Ver. voor oude instrumenten. 6.20 Lichte muziek. 6.50 Nat. orkest en Félix Raugel-koor. 9.35 Pianovoordr. 10.05 Raymond Legrand's jazzorkest. 11.0511.20 Gr.pl. KEULEN, 456 M. 5.50 Gr.pl. 7.40—8.50 Omroeporkest. 10.50 Gr.pl. 11.20 H. Hage- stedt's orkest. 12.20 Militair orkest. 1.45 Populair concert. 2.50 Gr.pl. 4.45 Cello en piano. 5.05 Folkloristisch progr. 5.35 Er. Schneidewind's orkest. 5.50 Gr.pl. 6.50 Gr.pl. 7.4512.20 Zie Deutschlandsender om 7.35. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 11.20 Gr.pl. 11.50 en 12.30 Omroepdansorkest. 12.50—1.20, 4.20, 5.50 en 6.20 Gr.pl. 7.20 Voor soldaten. 7.50 Omroeporkest en -koor en solisten. 9.30—10.20 Gr.pl. 484 M.: 11.20 Gr.pl. 11.50 en 12.30 Radio-orkest. 12.50 1.20 en 5.35 Gr.pl. 5.50 Radio-orkest. 7.20 Voor soldaten. 7.50 Omroepsymph.-orkest en solisten. 9.3010.20 Gr.pl. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.35 Soldatenliederen. 8.35 Volksmuziek. 9.20 Ber. 9.50 Het H. J. Fierke-kwintet. 10.20 Politiek overzicht, hierna concert. 11.20 Ber. Hierna tot 12.20 Nachtconcert. 12.50 1.20 Militair programma. GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.8.20, Hamburg 8.20 9.30, Keulen 9.309.50, D.sender 9.50 10.10, Hamburg 10.1011.20, Brussel VI. 11.20—13.20, Parijs Radio 13.20—13.40, Danmarks Radio 13.4015.50, D.sender 15.50—16.20, Parijs Radio 16.20—17.15, Danmarks Radio 17.1517.35, Brussel Fr. 17.35—18.20, VI. 18.20—19.20, Fr. 19.20— 19.30, Beromünster 19.3021.50, Danmarks Radio 21.5022.20, Diversen 22.2022.30, D.sender 22.3023.20, Diversen 23.20— 23.30, D.sender 23.30—24.—. Lijn 4: Brusel VI. 8.8.20, Engeland 8.20 —10.05, Eiffel 10.05—10.25, West Reg. 10.25 —12.20, Brussel Fr. 12.20—13.20, West Reg. 13.20—14.20, Engeland 14.20—16.20, Brussel VI. 16.20—18.05, West Reg. 18.05— 18.20, Parijs Radio 18.2018.50, Beromün ster 18.5019.—, Engeland 19.19.50, Lond. Reg. 19.5020.Danmarks Radio 20.20.50, Lond. Reg. 20.5021.20, Brussel VI. 21.20—22.20, Parijs Radio 22.20—22.50. Boedapest 22.5024. Lijn 5: Diversen. HERTAXATIE VAN LANDARBEIDERS- PLAATSJES. Op vragen van den heer Groen betreffen-"' de de gehouden hertaxatie van landarbei dersplaatsjes heeft de minister van finan ciën o.m.. als volgt geantwoord: Uit een circulaire aan-da gemeentebesturen (30 Nov. 1938) blijkt, dat van degenen, dié na de verleening van het voorschot zelfstandig land- of tuinbouwer zijn geworden, aller minst allen van de tegemoetkoming der hertaxatie zijn uitgesloten. Welk criterium hierbij is aangelegd, blijkt tevens uit de cir culaire, De vraag of het den minister bekend is, dat, ondanks den bedrijfssteun aan land en tuinbouw, de maatschappelijke positie van zeer velen van heq, die na de verleening van het voorschot zelfstandig land- of tuin bouwer zijn geworden, zoo nipt ongunsti ger, dan tochevcn ongunstig is" als dié der landarbeiders, wordt bevestigend beant woord, waaraan de "minister toevoegd, dat voor zoover :aan déze personen,-ook bij een soepele toepassing der. wet, de faciliteit der. hertaxatie niet mocht- worden verlëend, deze - omstandigheid uiteraard zonder invloed moest blijven. Deze.'beweging verhindert, de hertaxatie op ruimeren voet te doen werken dan tot dusver is geschied.- PERSONENAUTO VERLOOR LINKER ACHTERWIEL. Twee gewonden. Zaterdagavond is op den rijksweg Princen- hageRijsbergen een ernstig auto-ongeluk gebeurd. Tengevolge van het afloopen van het linkerachterwiel van een personenauto, bestuurd door den 67-jarigen heer H. uit Groningen, die op weg was van Amsterdam. naar Brussel, botste de wagen 45 meter ver der tegen een boom. De mede-inzittende, de 35-jar»ge mejuffrouw E. uit Amsterdam werd uit den wagen geslingerd. Zij is in zorgwekkenden toestand naaf het St. Igna- tiusziekenhuis te Breda overgebracht. De bestuurder liep een wonde aan het oog op. Hij is eveneens naar het St. Ignatiuszieken- huis vervoerd. UITSLAANDE BRAND TE GRONINGEN. Zondagochtend ontdekte het dienstmeisje van een groentenhandelaar in de Nieuwe. Boteringestrast te Groningen, dat in het bovenhuis, bewoond door mevrouw C. Sie- renga brand was uitgebroken. De bewoners moesten in nachtgewaad het brandende per ceel verlaten. De bovenwoning is zoo goed als geheel uitgebrand en van den inboedel kon niets worden gered. De beneden gelegen groentenwinkel bekwam veel waterschade. De brand is vermoedelijk ontstaan, doordat vonken uit een haardkachel de vloerbeklee- ding deden ontbranden. De schade wordt door verzekering gedekt. BRAND IN EEN SPEELGOEDFABRIEK TE AMSTERDAM. - Zaterdagmiddag ontstond te Amsterdam brand in een gebouw van de gemeente aari de Zwanenburgerstraat. Het gebouw, dat. vroeger dienst deed als schoolgebouw, is in gedeelten verhuurd. De brand was uitgebro ken in de -"-eartonnage- en speelgoedfabriek van de firma.'Blitz.üi' De tweede, verdieping en de vliering- vaa_ het gebouw, die vol lagen met lichtonG vlambare goederen, zooals carton en.papier, zijn voor een belangrijk deel door het vuur verwoest. De brandweer kon verdere uit-* breiding voorkomen. De schade is gedekt door verzekering. UITKEERINGEN BIJ UITVOER VAN EIEREN. Op 13 November j.l. werden de uitkee- ringen bij uitvoer van eieren vastgesteld op. 0.80 per 100 stuks kippeneieren en 0.60 per 100 stuks eendeneieren. Voor eiproduc- ten werd de uitlteering bepaald op 0.16 per kg. In verband met de sindsdien gewijzigde omstandigheden heeft naar wij van officiëele zijde vernemen de minister van economische zaken besloten genoemde be dragen met ingang van 11 Maart 1940 te her zien en vast te stellen op 0,50 per 100 kippeneieren, 0.40 per' 100 eendeneieren en voor de ei-producten op 0.10 per kg netto, Paaschtelegram(men. - Van 18 tot en met 25 Maart a.s. zal, evenals verleden jaar, de gelegenheid worden opengesteld om in het verkeer met Noord-Amerika (met uit zondering van Alaska, Britsch Columbia, 2e, 3e en 4e zóne, Noord West Canada, Yukon en de kantoren van Labrador) Mexico, Ba- hama-eilanden, Cuba, S. Pierre en Miquelon, Paasehtelegrammen met vasten in- h o u d te wisselen. In het verkeer met Japan met inbegrip van Korea en Formosa zullen uitsluitend Paasch-telegrammen met vrijen inhoud zijn toegelaten. EEN ONGELOOFEI IJK JACHTAVONTUUR. De minister van het volgende mede: Van het begin van regeering ernaar gestrei zenpolitiek een stijging de eerste levensbehoefte te voorkomen. Zelfs is van tarwebloem en voor broodbereiding, ondanks het feit, dat wereldmarkt sinds oorlog sterk gestegen de kosten van den verzekeringspremies) een veelvoud van die, den golden. Zoo steeg wereldmarkt van 3. 1939 tot 5.35 op eind vrachten stegen in dal 7 tot 27.50 per ton, mie, welke voordien eer kostenfactor vertegenwoc ca 3 pCt. van de waa'rdi teekent, dat de kostprij tarwe, waarop wij hier 65 pCt. bij de bereiding zijn aangewezen, is gesti 8.35 per 100 kg. Indien maatregelen had genomi hiervan zijn geweest, hier te lande met een 100 kg. in prijs zou uitkomt op een kostprij brood van ruim 2 cent gram. Tot nu toe is een als gevolg van vorenger haar geheel voorkomen, ring is voortgegaan de ingevoerde bloem tegen ter beschikking te steller dragen hiermede gemo wordt wel duidelijk gei feit, dat bij de genoemde verhoudingen de regeeri in totaal 2.000.000 per Het spreekt vanzei niet onbeperkt kan gaan. Hoezeer de mir betreurt, de huidige den dwingen hem w< van deze groote last sument af te wenteli heeft daarom thans verkoopprijs van de tarwe met 2.25 per hoogen, waardoor hier te lande met e< 1.70 per 100 kg. z geen metterdaad kar prijsstijging va brood van 800 j voorgaande blijkt slechts een „gedeell ding is voor ae hoog de staat in dit opzie' gen. Zaterdag is bij Rijswi. vliegtuig, een lestoestel i ongelukt, aldus het Hblc tenden konden het toesti ten. Het vliegtuig vloog al ringe hoogte rond. Het de huizen op de Huis tt ken. Plotseling gleed he boorde zich op een paar de nieuwe haven met c grond. Stichting voor gele naars. - Zaterdagmiddag te Wassenaar, het buiten mr. dr. J. C. Overvoordr Leidschen straatweg, the ting voor opneming van stenaars geopend. Het p! ting is uitgegaan van wi Overvoorde en na diens i weduwe dit plan uitgewe zij de voldoening de vol te maken. Het is de bec Pauwenhof, dat het eige ting is, geleerden en ku gelegenheid tot rust of r vinden. 167. „Zeker, zei kinderen alleen o maar met mij me aan touristen, die schien wil Peter ijs. Myra zal helj Peter, „daar kom

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6