Mijnhardtjes Myra, het elfje en de booze kabouter Zwartvoet. DE PLANNEN VAN HET P.T.T.-BEDRIJF. Post voor Amerika na 2 April in twee dagen den Oceaan over. Moeilijkheden en mogelijkheden in oorlogstijd.: De nieuwe postzegels verschijnen op 1 April. Schetsen van kalveren begint weer. Suiker op bon nummer vijftien. Twee boerderijen in de D,e a.a,nd?cht wordt er 0p gevestigd, dat Twee geredden van de „Phobos" te Vlissingen. '2 Dinsdag heeft de directeur-gene raal van het staatsbedrijf der poste rijen, telegrafie en telefonie, dr. ir. M. H. Damme, in een persbijeen komst ten kantore van het hoofdbe stuur-der P.T.T. eenige mededeelin- gen gedaan over zijn bedrijf. De Zondagbestelling, die tot nu toe in en kele groote steden: Amsterdam, Rotterdam, 's-Gravénhage en Utrecht was gehandhaafd, wordt met ingang van 21 April a.s. afge schaft, zóodat dit dan over het geheele land het geval zal zijn. Aafigezien afhaalgelegenheid, in verband met dé- groote "afstanden in de steden, op verschillende plaatsen zou moeten worden gegévfen en hiervan in plaats van vermin dering, uitbreiding van den Zondagsdienst het gevolg zou zijn, werd hier van afge zien, waartoe de te Groningen in dit opzicht opgedane ervaring mede heeft bijgedragen, Het ligt in de bedoeling, op de overige kantoren de afhaalgelegenheid op Zondag te beperken tot die plaatsen, waar de groote dagbladen per post worden uitgereikt. Op deze wijze zal men op het platteland 's Zon dags zijn courant niet behoeven te missen, waardoor aan een vooral in dezen tijd sterk gevoelde behoefte wordt voldaan. Voor'de' afzenders, die er bijzonder belang bij hebben, dat hun corréspondentie op Zon dag den geadresseerde bereikt, blijft dit- be reikbaar door verzending als „expresse' stuk, waarvoor, zooals bekend, het recht van 0,10 verschuldigd is. Het nachtpostvervoer, Het nachtpostvervoer ondervindt tenge volge van de mobilisatie verschillende moei lijkheden. De spoorwegen hebben, tengevolge van den mobilisatie-toestand noch hun normale vervoerscapaciteit, noch onbeperkte zelfbe schikking. Militaire noodzaak kan steeds tot inciden- teele. wijzigingen in den treinenloop dwin gen. Een onvermijdelijk gevolg van een en ander- is, dat nachtpost- en andere treinen dikwijls met vertraging aankomen. Hiervan ondervindt het postvervoer noodzakelijker wijs de gevolgen. Vooral voor ver gelegen bestemmingen wordt de aankomst der cor respondentie hierdoor meermalen gevoelig vertraagd. Hoewel van bedrijfswege het mo gelijke .gedaan wórdt, om 's avonds geposte en met 'dé nachtpósttreinen vervoerde-cor respondentie overal in Nederland steeds 's morgens in de eerste bestelling op te nemen, is dit thans niet altijd overal ver zekerd en kan het dit niet zijn, zoolang ■de tegenwoordige abnormale toestanden voortduren. Het postvervoer over zee. Over het postvervoer over zee zeide de heer Damme, dat de ver binding met de Nederlandsche over- zeesche gebieden, na een korte periode van onzekerheid en stagna tie in het begin van den oorlog, thans op bevredigende wijze is geregeld. De luchtpost voor Indië gaat per trein naar Napels (deze reis duurt 3 dagen) en van Napels vertrekt 2 x per week, op Dins dag en Vrijdag, 'n vliegmachine naar Neder- landsch-Indië, welke het traject in 5)4 dag aflegt. In de Engelsche luchthavens, die de vliegtuigen aan doen, wordt de post door de censuur onderzocht. Doorzending, per post geschiedt veelal eerst met een volgende gelegenheid. De stoomvaartmaatschappijen „Neder land" en „Rotterdamsche Lloyd" varen tus- schen Genua en Indië heen en weer. Ook de pest van deze schepen wordt in de controle havens Port-Saïd, Colombo en Singapore onderzocht en met een lateregelegenheid doorgezonden. Voor de overige overzeesche postverzen dingen (naar Noord-, Midden- en Zuid- Amerika, Zuid-Afrika enz.) zijn de moei lijkheden nog grooter. Desondanks kan van een vrij regelmatig vervoer, dat in den regel naar de Vereenigde Staten niet meer dan 12 a 19 dagen in beslag neemt, worden ge sproken. De uit Amerika komende post wordt echter bij de controle in de Duins van de schepen gehaald en eerst later doorge zonden. Ook de pakketpost ondervindt de gevolgen van dén oorlogstoestand, deels door het min der regelmatig en langzamer vervoer, deels door de vele uit- en invoerverboden en de bepalingen inzake contrabande. Verzending van pakketpost in oorlogstijd naar het bui tenland geschiedt, overeenkomstig de inter nationaal gesteld regelen, geheel voor risico van den afzender. De clipperdienst. Een lichtpunt in dezen tijd van langzame en moeilijke postverbindingen is de clipper- luchtdienst tusschen Baltimore en Lissabon. Het postvervoer met dezen dienst heeft aan practische snelheid nog belangrijk gewon nen, sinds de naar Europa koersende vlieg tuigen de controle-havens op de Bermuda's niet meer aandoen en op deze lijn dus geen vertraging door censuur meer te vreezen valt.. Met ingang van 2 April a.s. wordt Nederland rechtstreeks bij dezen luchtdienst aangesloten. lederen Dinsdag en Zaterdag 8 uur vertrekt voortaan een K.L.M. vliegtuig van Schiphol naar Lissabon, dat - daar te 17 uur aankomt. De post wordt daar in een vliegmachine van den clipperdienst ingeladen, vertrekt den volgenden morgen, dus des Woensdags en des Zondags te 8 uur 30 naar Baltimore en komt daar des Donderdags en Maandags te 13 uur aan. Biet vertrek uit Baltimore vindt des Zaterdags en Woensdag te 7 uur 30 plaats, aankomst te Lissabon des Zondags en Donderdags te 16 uur, vertrek per K.L.M.-vliegtuig des Maandags en Vrijdags te 7 uur, aan komst te Schiphol denzelfden avond te 16 uur 35. De luchtpostcorrespon- dèntie bereikt derhalve voortaan van Nederland de Vereenigde Staten, en omgekeerd, in twee dagen. Een snelle en bovendien steeds censuur- vrije verbindingsweg tusschen Nederland, de Overzeesche Gewesten en neutrale lan den, levert bovendien de radio. Men kan via Holland Radio rechtstreeks met Neder- landsch-Indië, Suriname, Curagao, Noord en Zuid-Amerika en Japan telegrafeeren en, behalve met onze West, ook telefoneeren. De telegrambrieven. Teneinde dezen aan censuur nog onzeker heid of vertraging blootgestelden radioweg zooveel mogelijk voor iedereen open te stei- len, heeft het staatsbedrijf een nieuw, spe ciaal op dezen oorlogstijd ingesteld verkeers middel ingevoerd, de telegrambrieven. Telegrambrieven naar Nederlandsch-Indié .bereiken hun bestemming even snel, als een luchtpostbrief in normale tijden, in zes dagen. Tusschen Nederland en Batavia- Centrum geschiedt de overbrenging per radio, overigens per post. De kosten konden, in verband met de vertraagde overbrenging, zeer laag worden gesteld. Zij bedragen, tot 100 woorden slechts 5 cent per woord (daar boven 3 cent per woord) met een mimimum van 2.50 voor 50 woorden, waarbij nog 25 cent voor de postale behandeling komt. Ook naar Suriname en Curagao kunnen tele grambrieven worden verzonden. De autoimatiseering van den telefoon dienst in 1940. Bij de automatiseering van den telefoon dienst ondervindt men veel last van de mobi lisatie, die veel personeel onder de wapenen riep. Toch gaat men voort met het automa- tiseeren van de verbindingen en gelukkig heeft men tot nu toe aan aanvoer van mate rialen niet ontbroken. Voorts gaf de heer Damme een opsomming van de koppelingen, welke in den loop van 1940 in dienst zullen worden gesteld. Hij noemde o.a. de koppeling tusschen A 1 k- m a a rH a a r 1 e m (v.v.) en tus schen Amsterdam en Nijmegen, Rot terdam en Zwolle. Het aantal geautomatiseerde telefoonnet ten bedraagt thans 37 en zal einde 1940 45 bedragen van het totaal. Daar de groote netten het eerst geautomatiseerd zijn, is het aantal geautomatiseerde tele foonabonné's belangrijk hooger, n.l. (o Januari 1940) c.a. 69 van het totaa Telt men de gemeentelijke netten mede, da wordt dit bijna 80 Hoewel het automatisch interlocaal tele foonverkeer (districts- en interdistrictsver keer) aan de telefoongebruikers geen bij zondere intelligentie-eischen stelt, is 'er toch één punt, dat soms moeilijkheden brengt; men vergeet, bij het interlocaal kiezen, vaak eerst de K (=o) ter aanduidiging van het nummer te draaien, en krijgt dan natuur lijk of geen of een verkeerde aansluiting. Samenwerking met België. Tenslotte wees de heer Damme op de mogelijkheid van een nauwe samenwerking op postaal gebied met België, door het P.T.T.-verkeer met België zooveel mogelijk in overeenstemming te brengen met het bin- nenlandsche verkeer. De suggestie van den heer van Cauwelaert in zijn onlangs te Maastricht gehouden rede, heeft zeer de aan dacht getrokken. Het ligt in de bedoeling van de Nederland sche P.T.T. op hervatting van de indertijd tengevolge van financieele moeilijkheden afgebroken onderhandelingen aan te dringen. In waarden tot 40 cent. Zooals reeds is medegedeeld, kan de verschijning van een nieuwe serie post zegels met beeltenis van H. M. de koningin binnenkort worden tegemoet gezien. Met ingang van 1 April a.s. zullen de nieuwe zegels in d-e waarden van 5 tot en met 40 cent verschijnen, terwijl tegelijk ook de zegelafdrukken met beeltenis van H. M. de koningin op briefkaarten van 7)4 cent en andere waardeformulieren zal worden vernieuwd. De nieuwe zegels zijn in -rotogravuredruk en in samenwerking, wat de letterteekening betreft, met J. van Krimpen, vervaardigd naar een ontwerp van den kunstenaar W. A. van Konijnen burg te 's-Gravenhage, wiens oogmerk het was naast gelijkenis, de koninklijke waar digheid tot uidrukking te brengen. Een gunstige verhouding van licht en donker in het beeld komt aan de kleuren op geluk kige wijze ten goede. Zij zijn voor de onderscheidene waarden als volgt: 5 cent donkergroen 7)4 cent rood 10 cent violet 12)4 cent donkerblauw 15 cent lichtblauw 20 cent paars 22)4 cent olijfgroen 25 cent wijnrood 30 cent sepia 40 cent lichtgroen. De afmeting van het beeldvlak is 18 x 22 mm, met den witten rand tusschen de kartelopeningen 21 x 25 mm. Bij de verschijning der nieuwe zal de verkoop der oude zegels in de overeen komstige waarden worden- gestaakt. Zoo als uit bovenstaande opgave blijkt, zullen de zegels van 6 en 27)4 cent komen te ver vallen. De nieuw zegels in waarden boven 40 cent zullen, naar verwacht wordt, eerst over eenige maanden voor verkoop aan het publiek gereed zijn. Eind Maart of op 1 April. Wij vernemen van officieele zijde, dat met hèt schetsen vankalveren weder zal worden aangevangen zoo mogelijk in de laatste week van Maart, in ieder geval met ingang van 1 April a.s. De gewichtsgrens boven welke de kal veren van een identiteitsbewijs voor zien dienen te zijn, zal worden ver laagd van 200 op 175 kg. Drie weken geldig. De minister van economische zaken deelt mede, dat gedurende het tijdvak van Vrij dag 22 Maart a.s. tot en met Donderdag 11 April a.s. de met „15" genummerde bon der rijksdistributiekaart recht geeft op het koo- pen van een kilogram suiker. Het publiek wordt dringend verzocht zijn medewerking te verleenen door niet te trachten beschadigde of anderszins ongel dige bonnen voor het koopen van distribu tiegoederen aan te wenden. I I de kruideniers en andere leveranciers der- QSCn gelegd, I gelijke bonnen niet mogen inleveren ter Gisteravond zijn te Made (N.Br.) twee verkrijging van nieuwen voorraad. Böven- kapitale boerderijen van de landbouwers ief j zi): f bonnen vervalschema Vermeulen en Machielsen door brand geheel li „fÜ .ft „r6 u-?! verwoest. De brand ontstond in de boerderij van Vermeulen, welke met riet was gedekt. De krachtige wind deed de vlammen over slaan op de boerenhoeve van Machielsen. In korten tijd stonden beide huizen in lichter laaie. De plaatselijke brandweer stond voor een moeilijke taak. Zij kon niet verhinderen, dat de beide boerderijen geheel in de asch werden gelegd. Ook de groote schuur van Vermeulen, waarin zich een hoeveelheid hooi, stroo en graan bevond, gingen verloren. Twee jonge ossen vonden den dood in de vlammen. Het overige vee, zeventig koeien, veertien paar den en eenig jong vee kon tijdig in veilig heid worden gebracht, evenals enkele land bouwgereedschappen. In beide gevallen wordt de schade door verzekering gedekt. Omtrent de oorzaak van den brand tast men in het duister. ken, zich bloot aan een strafvervolging. in ONZE POSTVLUCHTEN. Op de uitreis bereikten de „Emoe" met ge zagvoerder Verhoeven gisteren Basra en de „Gier" met gezagvoerder Both, Bandoeng. Op de thuisreis landde de „Nandoe" met gezagvoerder Hondong te Jodhpur. „Emoe" en de „Nandoe" worden op 24 Maart resp. te Batavia en te Napels ver wacht. Het schip werd door 2 ontploffingen getroffen. Met het Grieksehe s.s. „Tassia" zijn gisteravond twee geredde opva renden van het tankschip „Phobos" van de N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, dat gistermorgen bij de Zuidoostkust van Engeland op een mijn is geloopen, in Vlissingen aangekomen. Zooals be kend zijn de eerste stuurman en zes Chineazen bij deze ramp om het leven gekomen. y De beide geredden, Chineezen, zijn door n marinesleepboot van het op de reede gende schip gehaald. Een van hen was wond aan armen en beenen en moest per ancard van boord worden gehaald. De idere bleek geheel overstuur te zijn. Beide mannen spraken slechts Chineesch, '.och uit hun gebaren viel op te maken, dat de „Phobos" door twee ontploffingen moet zijn getroffen. De zeven opvarenden, die bij de ramp het leven hebben gelaten, bevonden zich in him kooien, toen het ongeluk ge beurde. Ter hoogte van hun slaapplaatsen werd het schip getroffen. De beide geredde Chineezen waren in de machinekamer en werden geheel met olie overdekt. Zij ge raakten in zee, waar zij een tijd lang hebben rondgedreven in een dikke laag olie. Het Grieksehe s.s. „Tassia", waarmede zij thans te Vlissingen aankwamen, pikte hen op. Ook nu nog hadden de beide mannen veel hinder van de olie, welke bij den gewonden Chinees nog steeds uit de ooren te voor schijn kwam. De Chineezen werden naar het Sint Jo- sephziekenhuis te Vlissingen overgebracht. De „Phobos", die niet was gezonken, is door drie Engelsche sleepbooten naar Sand wich Down gebracht, waar het aan den grond werd gezet. De ontploffing geschiedde bij stuur boord-tank no. 5. Dertien van de veertien Europeesche opvarenden zijn te Ramsgate geland. Gelijk bekend wordt de eerste stuurman vermist. Voorts zijn twee en der tig Chineezen te Ramsgate aan wal ge bracht, die geen letsel hadden bekomen. Daarnevens zijn nog 7 Chineezen aan land gebracht, die verwondingen hebben opge- loopen en die in het hospitaal zijn opgeno men. DE NEDERLANDSCHE CIRSUS REVUE ZAL SPOEDIG STARTEN. De Nederlandsche Circus Revue zal naar den directeur, den heer A. Giezen, in een Woensdag gehouden persconferentie mededeelde omstreeks 25 April a.s. Haarlem haar eerste voorstelling geven. De plannen zijn thans geheel vastgesteld, de artisten gekozen, het programma, dat ge durende negen maanden in een vijftigtal gemeenten in ons land ten tooneele zal wor den gevoerd, is in groote lijnen gereed en ook de bouw van het houten verplaatsbare theater is reeds zoover gevorderd, dat alle onderdeelen klaar liggen en men het geheel nog slechts in elkaar heeft te zetten. Het komt dus nog slechts op de laatste loodjes aan en, hoewel deze in dit geval niet het zwaarst wegen, zullen zij nog wel eenigen tijd vorderen. Het streven bij het kiezen van personeel en artisten, 120 personen bij elkaar, is ge weest zoo veel mogelijk Nederlanders te engageeren. Doordat in de laatste vijfen twintig jaar ons land geen nationaal circus meer heeft gekend, moesten voor sommige onmisbare onderdeelen van het programma krachten uit het buitenland worden aange nomen. Deze vormen tezamen echter hoog stens 10 tot 15 procent van het totale per soneel, zoodat het Nederlandsche karakter van de onderneming behouden blijft. Max Tak treedt in deze onderneming op als musikaal en artistiek adviseur. Het or kest bestaat geheel uit jonge Nederlandsche musici. Ook het ballet en het koor bestaat geheel uit Nederlandsche meisjes. Er zijn drie clowns aan de N.C.R. verbonden, die de drie klassieke types zullen vertegenwoor digen. Het transportable gebouw biedt plaats aan 3200 bezoekers en het ligt in de bedoeling een programma gedurende 175 speeldagen ongewijzigd in verschillende gemeenten te brengen. tegen Hoofdpijn, Kiespijn, Migraine UITBREIDING VAN HET LUCHT- POSTVERKEER. Met den heropenden luchtdienst Amster damBerlijn, welke t./m. 31 Maart te 13 uur 15 en daarna te 12 uur 15 van Schiphol vertrekt, wordt thans dagelijks, behalve Za terdags, post verzonden naar Budapest, Bu- karest en Rome. Zij komt den volgenden dag op de plaats van bestemming aan. Naar Rome wordt met deze gelegenheid de cor respondentie verzonden, bestemd voor deze stad zelf en het ten zuiden van deze stad gelegen deel van Italië, alsmede de lucht post voor zuid-Amerika via Italië en die voor eenige bestemmingen in noord-Afrika. OUDE HEER DOOR BOERENWAGEN OVERREDEN. In de Korte Noordstraat te Middelburg is gistermiddag de zeventigjarige koopman, G. Schout, bfj een ongeluk om het leven ge komen. De oude heer, die zich op zijn rijwiel bevond, wilde afstappen, teneinde een zwaar beladen, met twee paarden bespannen boe renwagen, te laten passeeren. Tijdens deze manoeuvre kwam de oude man ten vaL Hij geraakte onder het linkervoorwiel van den. wagen en werd hoogst ernstig gewond. Op weg naar het ziekenhuis, is de man over leden. MEDENEMEN VAN LEVENS MIDDELEN NAAR 'T BUITENLAND. Nieuwe regeling. De regeeringspersdienst meldt: Met i gang van 21 Maart a.s. is de regeling betref fende het medenemen van levensmiddelen als reisbagage naar het buitenland gewij-1 zigd. Deze regeling luidt thans als volgt: Naar het buitenland reizende personen kunnen, mits voorzien van een geldig pas poort, zonder uitvoermachtiging van de be trokken monopoliehoudster eenmaal per week voor eigen gebruik de hierna vermel de levensmiddelen tot een maximum van 3 kg. in totaal medenemen: boter maximaal 1 kg, kaas maximaal 1 kg., eieren maximaal 1 kg., vleesch in blik, worst, spek, en reuzel, tezamen maximaal 1 kg., koffie een half pond, thee een half pond, chocolade een half pond, zeep een half pond. Van de medegenomen hoeveelheden wordt door de douane in het paspoort van den reiziger aanteekening gemaakt. GOEDE VANGST VAN DE HAAGSCHE POLITIE. Beroepsinbrekers achter slot. Twee Haagsche agenten ontdekten Za terdag in de Hoogwerflaan een man die hun verdacht voorkwam en wiens aanwezigheid zij op dit late uur het liep tegen midder nacht in deze deftige villawijk moeilijk konden verklaren. De man werd aangehou den en naar het politiebureau overgebracht. Het bleek te zijn een 24-jarige los-werkman. In zijn zakken vond men een complete in brekersuitrusting, waarbij gummi handschoe nen, loopers, glas-snij apparaten, een zak lantaarn enz. Eenige rechercheurs bezoch ten nog denzelfden avond de woning van den man. Hier vonden zij een groot aantal goederen, welke bij nader onderzoek o.m. af komstig bleken te zijn uit villa's in Wasse naar. Hierbij waren ook eenige sieraden en talrijke kleedingstukken. De gearresteerde werd geducht aan den tand gevoeld en be kende tenslotte inbraken te hebben gepleegd in Wassenaar en in Den Haag. In een der villa's te Wassenaar had hij ook een bedrag van 55 gulden gestolen. Voor dit geld had de man zicheen viool aangeschaft. Hij kende dit edele spel weliswaar niet, maar het verlangen het te leeren was zoo groot, dat hij alvast zoo'n instrument had gekocht. Het grootste deel van het gestolen goed is in het huis van den gearresteerden en bij opkoopers teruggevonden. 185. „Waarom eet je niet, Peter?" vraagt zijn vriend. „Ik ben ongerust over Myra, mijnheer. Waarom mag ze niet bij mij blijven? Het zou best kunnen gebeuren, dat de boze kabouters hier weer in de buurt zijn". „Welnee, kereltje, ze wordt toch goed bewaakt door den portier!" Maar 's avonds loopt Peter op kousevoeten naar de zol der, waar de koffers van de gasten staan. 186. „Ik neem een van die koffers weg. Daar loop ik mee naar berieden. Ik stop er Myra in en stap weer naar mijn kamer", besluit Peter. Met veel moeite pakt hij een koffer en sleept hem voorzichtig mee naar de portiers kamer. Niemand ziet hem en de portier is gelukkig in slaap gevallen. „Kruipt er vlug in, Myra", fluistert Pe ter. Gelukkig past ze er net in. VERLOVEN VRIJWILLIGERS VAN DE LANDSTORMKORPSEN. Blijkens een legerorder heeft de minister van defensie bepaald, dat wanneer een lichting dienstplichtigen van den motor- dienst in het genot van onbepaald klein dan wel groot verlof zal worden gesteld, vrij willigers van het vrijwillige landstormkorps motordienst, die met betrekking tot hun dienstplicht tot dezelfde lichting als ge noemde dienstplichtigen behooren, op het zelfde tijdstip als die lichting in het genot van dat verlof kunnen worden gesteld. In dien dienstplichtigen van de torpedisten in het genot van dat verlof worden gesteld, geldt een overeenkomstige regeling voor de daarvoor in aanmerking komende vrijwilli gers van het vrijwillig landstormkorps vaartuigendienst. Zoodra de datum van het vertrek met verlof bekend is, kunnen zij een verzoek indienen, resp. bij den com mandant van het depot motordienst en bij den commandant van het depot vaartui gendienst te Rotterdam. t SPRUITJES IN DE KRANT. Vijf en twintig jaar geleden arriveer den in Californië de gebroeders Stephen en Andrew D'Arrigo. Van Italiaansche afkomst en van huis uit expert-tuinders, gingen zij er toe over, om op modern-wetenschappelijke wijze selderij en spruitkooltjes te telen. Hun product noemden zij „Ever Sweet" later „A-ndy Boy". Zij adver teerden in de dagbladen, eerst weinig, later meer. Hoewel nog slechts een begin werd gemaakt' met een nieuwe groote cam pagne in de dagbladen, zijn de binnen gekomen rapporten onverdeeld gun stig. Deze courantencampagne had niet alleen tot glvolg, dat de belang stelling van den consument werd ver hoogd, maar tevens die van den gros sier en winkelier, met dit resultaat dat de samenwerking beter werd nog dan ooit te voren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6