Mijnhardtjes
Myra, het elfje en de booze kabouter Zwartvoet.
DE PLANNEN VAN HET P.T.T.-BEDRIJF.
Post voor Amerika na 2 April in twee
dagen den Oceaan over.
Moeilijkheden en mogelijkheden
in oorlogstijd.:
De nieuwe postzegels
verschijnen op
1 April.
Schetsen van kalveren
begint weer.
Suiker op bon nummer
vijftien.
Twee boerderijen in de D,e a.a,nd?cht wordt er 0p gevestigd, dat
Twee geredden van de
„Phobos" te Vlissingen.
'2
Dinsdag heeft de directeur-gene
raal van het staatsbedrijf der poste
rijen, telegrafie en telefonie, dr. ir.
M. H. Damme, in een persbijeen
komst ten kantore van het hoofdbe
stuur-der P.T.T. eenige mededeelin-
gen gedaan over zijn bedrijf.
De Zondagbestelling, die tot nu toe in en
kele groote steden: Amsterdam, Rotterdam,
's-Gravénhage en Utrecht was gehandhaafd,
wordt met ingang van 21 April a.s. afge
schaft, zóodat dit dan over het geheele land
het geval zal zijn.
Aafigezien afhaalgelegenheid, in verband
met dé- groote "afstanden in de steden, op
verschillende plaatsen zou moeten worden
gegévfen en hiervan in plaats van vermin
dering, uitbreiding van den Zondagsdienst
het gevolg zou zijn, werd hier van afge
zien, waartoe de te Groningen in dit opzicht
opgedane ervaring mede heeft bijgedragen,
Het ligt in de bedoeling, op de overige
kantoren de afhaalgelegenheid op Zondag te
beperken tot die plaatsen, waar de groote
dagbladen per post worden uitgereikt. Op
deze wijze zal men op het platteland 's Zon
dags zijn courant niet behoeven te missen,
waardoor aan een vooral in dezen tijd sterk
gevoelde behoefte wordt voldaan.
Voor'de' afzenders, die er bijzonder belang
bij hebben, dat hun corréspondentie op Zon
dag den geadresseerde bereikt, blijft dit- be
reikbaar door verzending als „expresse'
stuk, waarvoor, zooals bekend, het recht
van 0,10 verschuldigd is.
Het nachtpostvervoer,
Het nachtpostvervoer ondervindt tenge
volge van de mobilisatie verschillende moei
lijkheden.
De spoorwegen hebben, tengevolge van
den mobilisatie-toestand noch hun normale
vervoerscapaciteit, noch onbeperkte zelfbe
schikking.
Militaire noodzaak kan steeds tot inciden-
teele. wijzigingen in den treinenloop dwin
gen. Een onvermijdelijk gevolg van een en
ander- is, dat nachtpost- en andere treinen
dikwijls met vertraging aankomen. Hiervan
ondervindt het postvervoer noodzakelijker
wijs de gevolgen. Vooral voor ver gelegen
bestemmingen wordt de aankomst der cor
respondentie hierdoor meermalen gevoelig
vertraagd. Hoewel van bedrijfswege het mo
gelijke .gedaan wórdt, om 's avonds geposte
en met 'dé nachtpósttreinen vervoerde-cor
respondentie overal in Nederland steeds
's morgens in de eerste bestelling op te
nemen, is dit thans niet altijd overal ver
zekerd en kan het dit niet zijn, zoolang
■de tegenwoordige abnormale toestanden
voortduren.
Het postvervoer over zee.
Over het postvervoer over zee
zeide de heer Damme, dat de ver
binding met de Nederlandsche over-
zeesche gebieden, na een korte
periode van onzekerheid en stagna
tie in het begin van den oorlog, thans
op bevredigende wijze is geregeld.
De luchtpost voor Indië gaat per trein
naar Napels (deze reis duurt 3 dagen) en
van Napels vertrekt 2 x per week, op Dins
dag en Vrijdag, 'n vliegmachine naar Neder-
landsch-Indië, welke het traject in 5)4 dag
aflegt. In de Engelsche luchthavens, die de
vliegtuigen aan doen, wordt de post door de
censuur onderzocht. Doorzending, per post
geschiedt veelal eerst met een volgende
gelegenheid.
De stoomvaartmaatschappijen „Neder
land" en „Rotterdamsche Lloyd" varen tus-
schen Genua en Indië heen en weer. Ook de
pest van deze schepen wordt in de controle
havens Port-Saïd, Colombo en Singapore
onderzocht en met een lateregelegenheid
doorgezonden.
Voor de overige overzeesche postverzen
dingen (naar Noord-, Midden- en Zuid-
Amerika, Zuid-Afrika enz.) zijn de moei
lijkheden nog grooter. Desondanks kan van
een vrij regelmatig vervoer, dat in den regel
naar de Vereenigde Staten niet meer dan
12 a 19 dagen in beslag neemt, worden ge
sproken. De uit Amerika komende post
wordt echter bij de controle in de Duins van
de schepen gehaald en eerst later doorge
zonden.
Ook de pakketpost ondervindt de gevolgen
van dén oorlogstoestand, deels door het min
der regelmatig en langzamer vervoer, deels
door de vele uit- en invoerverboden en de
bepalingen inzake contrabande. Verzending
van pakketpost in oorlogstijd naar het bui
tenland geschiedt, overeenkomstig de inter
nationaal gesteld regelen, geheel voor risico
van den afzender.
De clipperdienst.
Een lichtpunt in dezen tijd van langzame
en moeilijke postverbindingen is de clipper-
luchtdienst tusschen Baltimore en Lissabon.
Het postvervoer met dezen dienst heeft aan
practische snelheid nog belangrijk gewon
nen, sinds de naar Europa koersende vlieg
tuigen de controle-havens op de Bermuda's
niet meer aandoen en op deze lijn dus geen
vertraging door censuur meer te vreezen
valt..
Met ingang van 2 April a.s. wordt
Nederland rechtstreeks bij dezen
luchtdienst aangesloten. lederen
Dinsdag en Zaterdag 8 uur vertrekt
voortaan een K.L.M. vliegtuig van
Schiphol naar Lissabon, dat - daar
te 17 uur aankomt. De post wordt
daar in een vliegmachine van den
clipperdienst ingeladen, vertrekt
den volgenden morgen, dus des
Woensdags en des Zondags te 8 uur
30 naar Baltimore en komt daar des
Donderdags en Maandags te 13 uur
aan. Biet vertrek uit Baltimore vindt
des Zaterdags en Woensdag te 7 uur
30 plaats, aankomst te Lissabon des
Zondags en Donderdags te 16 uur,
vertrek per K.L.M.-vliegtuig des
Maandags en Vrijdags te 7 uur, aan
komst te Schiphol denzelfden avond
te 16 uur 35. De luchtpostcorrespon-
dèntie bereikt derhalve voortaan van
Nederland de Vereenigde Staten, en
omgekeerd, in twee dagen.
Een snelle en bovendien steeds censuur-
vrije verbindingsweg tusschen Nederland,
de Overzeesche Gewesten en neutrale lan
den, levert bovendien de radio. Men kan via
Holland Radio rechtstreeks met Neder-
landsch-Indië, Suriname, Curagao, Noord
en Zuid-Amerika en Japan telegrafeeren
en, behalve met onze West, ook telefoneeren.
De telegrambrieven.
Teneinde dezen aan censuur nog onzeker
heid of vertraging blootgestelden radioweg
zooveel mogelijk voor iedereen open te stei-
len, heeft het staatsbedrijf een nieuw, spe
ciaal op dezen oorlogstijd ingesteld verkeers
middel ingevoerd, de telegrambrieven.
Telegrambrieven naar Nederlandsch-Indié
.bereiken hun bestemming even snel, als een
luchtpostbrief in normale tijden, in zes
dagen. Tusschen Nederland en Batavia-
Centrum geschiedt de overbrenging per
radio, overigens per post. De kosten konden,
in verband met de vertraagde overbrenging,
zeer laag worden gesteld. Zij bedragen, tot
100 woorden slechts 5 cent per woord (daar
boven 3 cent per woord) met een mimimum
van 2.50 voor 50 woorden, waarbij nog
25 cent voor de postale behandeling komt.
Ook naar Suriname en Curagao kunnen tele
grambrieven worden verzonden.
De autoimatiseering van den telefoon
dienst in 1940.
Bij de automatiseering van den telefoon
dienst ondervindt men veel last van de mobi
lisatie, die veel personeel onder de wapenen
riep. Toch gaat men voort met het automa-
tiseeren van de verbindingen en gelukkig
heeft men tot nu toe aan aanvoer van mate
rialen niet ontbroken.
Voorts gaf de heer Damme een
opsomming van de koppelingen,
welke in den loop van 1940 in dienst
zullen worden gesteld. Hij noemde
o.a. de koppeling tusschen A 1 k-
m a a rH a a r 1 e m (v.v.) en tus
schen Amsterdam en Nijmegen, Rot
terdam en Zwolle.
Het aantal geautomatiseerde telefoonnet
ten bedraagt thans 37 en zal einde 1940
45 bedragen van het totaal. Daar de
groote netten het eerst geautomatiseerd
zijn, is het aantal geautomatiseerde tele
foonabonné's belangrijk hooger, n.l. (o
Januari 1940) c.a. 69 van het totaa
Telt men de gemeentelijke netten mede, da
wordt dit bijna 80
Hoewel het automatisch interlocaal tele
foonverkeer (districts- en interdistrictsver
keer) aan de telefoongebruikers geen bij
zondere intelligentie-eischen stelt, is 'er toch
één punt, dat soms moeilijkheden brengt;
men vergeet, bij het interlocaal kiezen, vaak
eerst de K (=o) ter aanduidiging van het
nummer te draaien, en krijgt dan natuur
lijk of geen of een verkeerde aansluiting.
Samenwerking met België.
Tenslotte wees de heer Damme op de
mogelijkheid van een nauwe samenwerking
op postaal gebied met België, door het
P.T.T.-verkeer met België zooveel mogelijk
in overeenstemming te brengen met het bin-
nenlandsche verkeer. De suggestie van den
heer van Cauwelaert in zijn onlangs te
Maastricht gehouden rede, heeft zeer de aan
dacht getrokken.
Het ligt in de bedoeling van de Nederland
sche P.T.T. op hervatting van de indertijd
tengevolge van financieele moeilijkheden
afgebroken onderhandelingen aan te dringen.
In waarden tot
40 cent.
Zooals reeds is medegedeeld, kan de
verschijning van een nieuwe serie post
zegels met beeltenis van H. M. de koningin
binnenkort worden tegemoet gezien.
Met ingang van 1 April a.s. zullen de
nieuwe zegels in d-e waarden van 5 tot en
met 40 cent verschijnen, terwijl tegelijk
ook de zegelafdrukken met beeltenis van
H. M. de koningin op briefkaarten van
7)4 cent en andere waardeformulieren zal
worden vernieuwd. De nieuwe zegels zijn
in -rotogravuredruk en in samenwerking,
wat de letterteekening betreft, met J. van
Krimpen, vervaardigd naar een ontwerp
van den kunstenaar W. A. van Konijnen
burg te 's-Gravenhage, wiens oogmerk het
was naast gelijkenis, de koninklijke waar
digheid tot uidrukking te brengen. Een
gunstige verhouding van licht en donker
in het beeld komt aan de kleuren op geluk
kige wijze ten goede.
Zij zijn voor de onderscheidene waarden
als volgt:
5 cent donkergroen
7)4 cent rood
10 cent violet
12)4 cent donkerblauw
15 cent lichtblauw
20 cent paars
22)4 cent olijfgroen
25 cent wijnrood
30 cent sepia
40 cent lichtgroen.
De afmeting van het beeldvlak is 18 x
22 mm, met den witten rand tusschen de
kartelopeningen 21 x 25 mm.
Bij de verschijning der nieuwe zal de
verkoop der oude zegels in de overeen
komstige waarden worden- gestaakt. Zoo
als uit bovenstaande opgave blijkt, zullen
de zegels van 6 en 27)4 cent komen te ver
vallen.
De nieuw zegels in waarden boven 40
cent zullen, naar verwacht wordt, eerst
over eenige maanden voor verkoop aan het
publiek gereed zijn.
Eind Maart of op
1 April.
Wij vernemen van officieele zijde, dat
met hèt schetsen vankalveren weder
zal worden aangevangen zoo mogelijk
in de laatste week van Maart, in ieder
geval met ingang van 1 April a.s.
De gewichtsgrens boven welke de kal
veren van een identiteitsbewijs voor
zien dienen te zijn, zal worden ver
laagd van 200 op 175 kg.
Drie weken geldig.
De minister van economische zaken deelt
mede, dat gedurende het tijdvak van Vrij
dag 22 Maart a.s. tot en met Donderdag 11
April a.s. de met „15" genummerde bon der
rijksdistributiekaart recht geeft op het koo-
pen van een kilogram suiker.
Het publiek wordt dringend verzocht zijn
medewerking te verleenen door niet te
trachten beschadigde of anderszins ongel
dige bonnen voor het koopen van distribu
tiegoederen aan te wenden.
I I de kruideniers en andere leveranciers der-
QSCn gelegd, I gelijke bonnen niet mogen inleveren ter
Gisteravond zijn te Made (N.Br.) twee verkrijging van nieuwen voorraad. Böven-
kapitale boerderijen van de landbouwers ief j zi): f bonnen vervalschema
Vermeulen en Machielsen door brand geheel li „fÜ .ft „r6 u-?!
verwoest. De brand ontstond in de boerderij
van Vermeulen, welke met riet was gedekt.
De krachtige wind deed de vlammen over
slaan op de boerenhoeve van Machielsen. In
korten tijd stonden beide huizen in lichter
laaie.
De plaatselijke brandweer stond voor een
moeilijke taak. Zij kon niet verhinderen,
dat de beide boerderijen geheel in de asch
werden gelegd.
Ook de groote schuur van Vermeulen,
waarin zich een hoeveelheid hooi, stroo en
graan bevond, gingen verloren. Twee jonge
ossen vonden den dood in de vlammen. Het
overige vee, zeventig koeien, veertien paar
den en eenig jong vee kon tijdig in veilig
heid worden gebracht, evenals enkele land
bouwgereedschappen.
In beide gevallen wordt de schade door
verzekering gedekt. Omtrent de oorzaak van
den brand tast men in het duister.
ken, zich bloot aan een strafvervolging.
in
ONZE POSTVLUCHTEN.
Op de uitreis bereikten de „Emoe" met ge
zagvoerder Verhoeven gisteren Basra en de
„Gier" met gezagvoerder Both, Bandoeng.
Op de thuisreis landde de „Nandoe" met
gezagvoerder Hondong te Jodhpur.
„Emoe" en de „Nandoe" worden op 24
Maart resp. te Batavia en te Napels ver
wacht.
Het schip werd door
2 ontploffingen
getroffen.
Met het Grieksehe s.s. „Tassia"
zijn gisteravond twee geredde opva
renden van het tankschip „Phobos"
van de N.V. Nederlandsch-Indische
Tankstoomboot Maatschappij, dat
gistermorgen bij de Zuidoostkust van
Engeland op een mijn is geloopen, in
Vlissingen aangekomen. Zooals be
kend zijn de eerste stuurman en zes
Chineazen bij deze ramp om het
leven gekomen. y
De beide geredden, Chineezen, zijn door
n marinesleepboot van het op de reede
gende schip gehaald. Een van hen was
wond aan armen en beenen en moest per
ancard van boord worden gehaald. De
idere bleek geheel overstuur te zijn.
Beide mannen spraken slechts Chineesch,
'.och uit hun gebaren viel op te maken, dat
de „Phobos" door twee ontploffingen moet
zijn getroffen. De zeven opvarenden, die bij
de ramp het leven hebben gelaten, bevonden
zich in him kooien, toen het ongeluk ge
beurde. Ter hoogte van hun slaapplaatsen
werd het schip getroffen. De beide geredde
Chineezen waren in de machinekamer en
werden geheel met olie overdekt. Zij ge
raakten in zee, waar zij een tijd lang hebben
rondgedreven in een dikke laag olie. Het
Grieksehe s.s. „Tassia", waarmede zij thans
te Vlissingen aankwamen, pikte hen op.
Ook nu nog hadden de beide mannen veel
hinder van de olie, welke bij den gewonden
Chinees nog steeds uit de ooren te voor
schijn kwam.
De Chineezen werden naar het Sint Jo-
sephziekenhuis te Vlissingen overgebracht.
De „Phobos", die niet was gezonken, is
door drie Engelsche sleepbooten naar Sand
wich Down gebracht, waar het aan den
grond werd gezet.
De ontploffing geschiedde bij stuur
boord-tank no. 5. Dertien van de veertien
Europeesche opvarenden zijn te Ramsgate
geland. Gelijk bekend wordt de eerste
stuurman vermist. Voorts zijn twee en der
tig Chineezen te Ramsgate aan wal ge
bracht, die geen letsel hadden bekomen.
Daarnevens zijn nog 7 Chineezen aan land
gebracht, die verwondingen hebben opge-
loopen en die in het hospitaal zijn opgeno
men.
DE NEDERLANDSCHE CIRSUS REVUE
ZAL SPOEDIG STARTEN.
De Nederlandsche Circus Revue zal
naar den directeur, den heer A. Giezen, in
een Woensdag gehouden persconferentie
mededeelde omstreeks 25 April a.s.
Haarlem haar eerste voorstelling geven.
De plannen zijn thans geheel vastgesteld,
de artisten gekozen, het programma, dat ge
durende negen maanden in een vijftigtal
gemeenten in ons land ten tooneele zal wor
den gevoerd, is in groote lijnen gereed en
ook de bouw van het houten verplaatsbare
theater is reeds zoover gevorderd, dat alle
onderdeelen klaar liggen en men het geheel
nog slechts in elkaar heeft te zetten. Het
komt dus nog slechts op de laatste loodjes
aan en, hoewel deze in dit geval niet het
zwaarst wegen, zullen zij nog wel eenigen
tijd vorderen.
Het streven bij het kiezen van personeel
en artisten, 120 personen bij elkaar, is ge
weest zoo veel mogelijk Nederlanders te
engageeren. Doordat in de laatste vijfen
twintig jaar ons land geen nationaal circus
meer heeft gekend, moesten voor sommige
onmisbare onderdeelen van het programma
krachten uit het buitenland worden aange
nomen. Deze vormen tezamen echter hoog
stens 10 tot 15 procent van het totale per
soneel, zoodat het Nederlandsche karakter
van de onderneming behouden blijft.
Max Tak treedt in deze onderneming op
als musikaal en artistiek adviseur. Het or
kest bestaat geheel uit jonge Nederlandsche
musici. Ook het ballet en het koor bestaat
geheel uit Nederlandsche meisjes. Er zijn
drie clowns aan de N.C.R. verbonden, die de
drie klassieke types zullen vertegenwoor
digen.
Het transportable gebouw biedt plaats aan
3200 bezoekers en het ligt in de bedoeling
een programma gedurende 175 speeldagen
ongewijzigd in verschillende gemeenten te
brengen.
tegen Hoofdpijn, Kiespijn, Migraine
UITBREIDING VAN HET LUCHT-
POSTVERKEER.
Met den heropenden luchtdienst Amster
damBerlijn, welke t./m. 31 Maart te 13
uur 15 en daarna te 12 uur 15 van Schiphol
vertrekt, wordt thans dagelijks, behalve Za
terdags, post verzonden naar Budapest, Bu-
karest en Rome. Zij komt den volgenden
dag op de plaats van bestemming aan. Naar
Rome wordt met deze gelegenheid de cor
respondentie verzonden, bestemd voor deze
stad zelf en het ten zuiden van deze stad
gelegen deel van Italië, alsmede de lucht
post voor zuid-Amerika via Italië en die
voor eenige bestemmingen in noord-Afrika.
OUDE HEER DOOR BOERENWAGEN
OVERREDEN.
In de Korte Noordstraat te Middelburg is
gistermiddag de zeventigjarige koopman, G.
Schout, bfj een ongeluk om het leven ge
komen. De oude heer, die zich op zijn rijwiel
bevond, wilde afstappen, teneinde een zwaar
beladen, met twee paarden bespannen boe
renwagen, te laten passeeren. Tijdens deze
manoeuvre kwam de oude man ten vaL Hij
geraakte onder het linkervoorwiel van den.
wagen en werd hoogst ernstig gewond. Op
weg naar het ziekenhuis, is de man over
leden.
MEDENEMEN VAN LEVENS
MIDDELEN NAAR 'T BUITENLAND.
Nieuwe regeling.
De regeeringspersdienst meldt: Met i
gang van 21 Maart a.s. is de regeling betref
fende het medenemen van levensmiddelen
als reisbagage naar het buitenland gewij-1
zigd. Deze regeling luidt thans als volgt:
Naar het buitenland reizende personen
kunnen, mits voorzien van een geldig pas
poort, zonder uitvoermachtiging van de be
trokken monopoliehoudster eenmaal per
week voor eigen gebruik de hierna vermel
de levensmiddelen tot een maximum van 3
kg. in totaal medenemen: boter maximaal 1
kg, kaas maximaal 1 kg., eieren maximaal 1
kg., vleesch in blik, worst, spek, en reuzel,
tezamen maximaal 1 kg., koffie een half
pond, thee een half pond, chocolade een half
pond, zeep een half pond.
Van de medegenomen hoeveelheden wordt
door de douane in het paspoort van den
reiziger aanteekening gemaakt.
GOEDE VANGST VAN DE HAAGSCHE
POLITIE.
Beroepsinbrekers achter slot.
Twee Haagsche agenten ontdekten Za
terdag in de Hoogwerflaan een man die hun
verdacht voorkwam en wiens aanwezigheid
zij op dit late uur het liep tegen midder
nacht in deze deftige villawijk moeilijk
konden verklaren. De man werd aangehou
den en naar het politiebureau overgebracht.
Het bleek te zijn een 24-jarige los-werkman.
In zijn zakken vond men een complete in
brekersuitrusting, waarbij gummi handschoe
nen, loopers, glas-snij apparaten, een zak
lantaarn enz. Eenige rechercheurs bezoch
ten nog denzelfden avond de woning van
den man. Hier vonden zij een groot aantal
goederen, welke bij nader onderzoek o.m. af
komstig bleken te zijn uit villa's in Wasse
naar. Hierbij waren ook eenige sieraden en
talrijke kleedingstukken. De gearresteerde
werd geducht aan den tand gevoeld en be
kende tenslotte inbraken te hebben gepleegd
in Wassenaar en in Den Haag. In een der
villa's te Wassenaar had hij ook een bedrag
van 55 gulden gestolen. Voor dit geld had
de man zicheen viool aangeschaft. Hij
kende dit edele spel weliswaar niet, maar
het verlangen het te leeren was zoo groot,
dat hij alvast zoo'n instrument had gekocht.
Het grootste deel van het gestolen goed is
in het huis van den gearresteerden en bij
opkoopers teruggevonden.
185. „Waarom eet je niet, Peter?" vraagt zijn vriend.
„Ik ben ongerust over Myra, mijnheer. Waarom mag ze
niet bij mij blijven? Het zou best kunnen gebeuren, dat
de boze kabouters hier weer in de buurt zijn". „Welnee,
kereltje, ze wordt toch goed bewaakt door den portier!"
Maar 's avonds loopt Peter op kousevoeten naar de zol
der, waar de koffers van de gasten staan.
186. „Ik neem een van die koffers weg. Daar loop ik
mee naar berieden. Ik stop er Myra in en stap weer naar
mijn kamer", besluit Peter. Met veel moeite pakt hij een
koffer en sleept hem voorzichtig mee naar de portiers
kamer. Niemand ziet hem en de portier is gelukkig in
slaap gevallen. „Kruipt er vlug in, Myra", fluistert Pe
ter. Gelukkig past ze er net in.
VERLOVEN VRIJWILLIGERS VAN DE
LANDSTORMKORPSEN.
Blijkens een legerorder heeft de minister
van defensie bepaald, dat wanneer een
lichting dienstplichtigen van den motor-
dienst in het genot van onbepaald klein dan
wel groot verlof zal worden gesteld, vrij
willigers van het vrijwillige landstormkorps
motordienst, die met betrekking tot hun
dienstplicht tot dezelfde lichting als ge
noemde dienstplichtigen behooren, op het
zelfde tijdstip als die lichting in het genot
van dat verlof kunnen worden gesteld. In
dien dienstplichtigen van de torpedisten in
het genot van dat verlof worden gesteld,
geldt een overeenkomstige regeling voor de
daarvoor in aanmerking komende vrijwilli
gers van het vrijwillig landstormkorps
vaartuigendienst. Zoodra de datum van het
vertrek met verlof bekend is, kunnen zij
een verzoek indienen, resp. bij den com
mandant van het depot motordienst en bij
den commandant van het depot vaartui
gendienst te Rotterdam.
t SPRUITJES IN DE KRANT.
Vijf en twintig jaar geleden arriveer
den in Californië de gebroeders
Stephen en Andrew D'Arrigo. Van
Italiaansche afkomst en van huis uit
expert-tuinders, gingen zij er toe over,
om op modern-wetenschappelijke
wijze selderij en spruitkooltjes te
telen. Hun product noemden zij „Ever
Sweet" later „A-ndy Boy". Zij adver
teerden in de dagbladen, eerst weinig,
later meer.
Hoewel nog slechts een begin werd
gemaakt' met een nieuwe groote cam
pagne in de dagbladen, zijn de binnen
gekomen rapporten onverdeeld gun
stig. Deze courantencampagne had
niet alleen tot glvolg, dat de belang
stelling van den consument werd ver
hoogd, maar tevens die van den gros
sier en winkelier, met dit resultaat
dat de samenwerking beter werd nog
dan ooit te voren.