ÜMSTERMMSCHE BEURS JCeck&Sxfiool Stad m Omgeving £aatste Aetichtm Nieuws in 't kort. POLDER SCHERMEER. TWEEDE BLAD 4 ZWEEDSCH BLAD IN BESLAG GENOMEN. Hét Zweedsche dagblad „Svenska Folk- soeialistern" (Zweedsche volkssocialist) is in beslag genomen wegens een artikel, ge titeld: „de tragedie van Noorwegen is een fout der democratie". Dit artikel wordt voor de Noorsche regeering beleedigend geac SPIONNEN GEARRESTEERD IN BELGIE. De gendarmerie te Duffel, in de omge ving van Mechelen, heeft drie Polen en een Duitscher, die gegevens omtrent de landsverdediging verzamelden, gearres teerd. De vier vreemdelingen zijn ter beschikking van de militaire autoriteiten gesteld. BEZOEK VAN DEN JAPANSCHEN AMBASSADEUR AAN HULL. De kwestie van Nederlandsch Indië. Naar uit Washington gemeld wordt, heeft de Japansche ambassadeur Hori- noetsji Zaterdag na een bespreking van een uur met Cordell Huil aan de pers medegedeeld, dat de Vereenigde Staten en Japan met elkander tot overeenstemming zijn gekomen, in de toekomst den status- quo van Nederlandsch-Indië te eerbie digen. HET FRANSCHE LEGERBERICHT. Het Fransche legerbericht van heden morgen luidt: Bedrijvigheid van onze patrouilles ten O. van de Moezel. Wat de gebeurtenissen in Noorwegen betreft, bestaat er thans aanleiding te ver wijzen naar het officieele Britsche com muniqué, dat als volgt luidt: Op 20 April was er groote activiteit in de lucht. Tal van bommen werden uitge worpen op Namsos. De stad leed groote schade en het eenige verlies der geallieer den was een gezonken treiler. Onder de geallieerde troepen vielen geen slachtoffers. DE VEERDIENST HELSINGOER— HELSINGBORG HERSTELD. De veerdienst tusschen Denemarken en Zweden op het traject HelsingoerHel- singborg is gister hervat. Van Helsingoer werden 30 goederenwagons naar Helsing- borg gebracht, het aantal reizigers bedroeg slechts drie. Van Helsingborg kwamen drie wagons met stukgoederen uit Zweden naar Dene' marken. Bovendien keerden 137 Denen naar hun land terug. Hieronder bevonden zich 39 doktoren en verplegers, die deel hebben uitgemaakt van de Deensche ambulance in Finland. Nederlander in België gearresteerd. - De politie te Brugge heeft een Nederlander gearresteerd, die gegevens betreffende de landsverdediging trachtte te verzamelen. Elf dooden bij een autobotsing. - In Minnesota heeft zich een ernstige autobot sing voorgedaan, waarbij elf jongelieden tusschen zeventien en drieëntwintig jaar zijn omgekomen. De Noorsche scheepvaart. - De Britsche radio heeft Zondagavond medegedeeld, dat de Noorsche schepen slechts bevelen van de wettige Noorsche regeering mogen nakomen. Roemeensche delegatie naar Italië. - Gister is naar Milaan een belangrijke dele gatie vertrokken, bestaande uit leden van het Roemeensche parlement. De delegatie staat onder leiding van den voorzitter van den Senaat, oud-ministerpresident Argen- toianu. Embargo op lijnolie in Zweden. - De Zweedsche regeering heeft bij decreet een embargo gelegd op alle lijnolie, die zich in Zweden bevindt. JAARLIJKSCHE PROPAGANDA- AVOND. Zaterdagavond" had in de herv. kerk te Schoorl de jaarlijksche propaganda- avond van de Rijzende Kerk plaats. Deze jongerenkring van leden en vrienden der herv. gemeente is een onderafdeeling van de Vrijzinnig Christelijke Jeugd Centrale. Onder de aanwezigen waren vele afge vaardigden van V. C. J. C. afdeelingen uit den omtrek. Na een welkomstwoord van den jeugd- voorzitter, gaf deze de leiding over aan ds. Boeke, zooals steeds op de wekelijk- sche bijeenkomsten. Het programma bevatte een groote verscheidenheid van voordrachten, liede ren, kanons enz., hetgeen een typisch beeld gaf van de sfeer, waarin ook de ge wone vergaderingen worden gehouden. Vele van deze onderdeelen waren oor spronkelijk werk van de leden. Onder meer hoorden we een korte uiteenzetting over het werk en de beteekenis der Rij zende Kerk, een aardig stukje over den „Winter van '40", en eenige spreekkoren. Als laatste nummer vóór de pauze werd het leekenspel „Verlaten" van J. D. van Calcar ten gehoore gebracht, dat, hoewel zonder eigenlijk spel en tooneelaanklee- ding, toch een levend beeld gaf van de geschiedenis tusschen Goeden Vrijdag en Paschen. Na de pauze, waarin thee werd aange boden, vertelde ds. Boeke bij mooie licht beelden over het werk der Jeugdvereeni- ging in het verleden en heden. Zooals ge bruikelijk, werden op dezen avond weer eenige nieuwe leden geïnstalleerd, een korte plechtigheid, waarbij zij het ver- eenlglngseindgne krijgen. Een afbeelding van de van 11 Mei af verkrijgbare zomer-postzegels, waarvan de toeslag ten goede kom aan sociale doeleinden. Belastingverlaging nog niet mogelijk. Ten stadhuize werd hedenmorgen een algemeene vergadering gehouden van Heemraden en hoofdingelanden van den polder de Schermeer, onder voorzitter schap van den dijkgraaf, den heer Kramer Glijnis. Medegedeeld werd, dat Ged. Staten het besluit tot het aangaan van een kasgeld- ieening hadden goedgekeurd. Ingevolge een ingekomen verzoek werd, op voorstel van het dagelijksch bestuur, besloten aan het P. E. N. een stukje grond aan den Zuiderweg in erfpacht te, geven om den masttransformator aldaar door een gebouwtje te vervangen. Aan de orde was hierop het voorstel tot wiiziging van het ambtenaren-reglement. De secretaris, mr. J. Belonje, las de wijziging voor betrekking hebbende op de bezoldiging van gemobiliseerde ambte naren. Ongehuwde gemobiliseerde ambtenaren niet kostwinners krijgen 30 dagen hun burgerlijk salaris en daarna 70 van hetgeen de burgerlijke belooning meer dan de militaire belooning bedraagt. Voor de Schermeer, aldus de secretaris, is het van geen belang, omdat van de Schermeer hetgeen de burgerlijke belooning méér geer. ambtenaren gemobiliseerd zijn. De rekening 1938. Namens de commissie rapporteerde de heer Klaver over de rekening 1938. Alles was in orde bevonden, zoodat werd voor gesteld de rekening goed te keuren en den penningmeester te déchargeeren. De heer Klaver maakte hierna eenige beschouwingen over de rekening. Spr. had geconstateerd, dat de omslag van 20 per H.A. aan den hjogen kant was. Spr. wilde regelmatig een verlaging tot 15 bereiken en betoogde, dat het mogelijk was, dit jaar een verlaging van 1 in te voeren. Dit zou mogelijk zijn wanneer verschillende u't- gaven die uit den kapitaaldienst bestreden kunnen worden, niet uit den gewonen dienst werden bekoostigd. Nu is de aankoop van een huis voor 4000, de opbrengst van roerend goed 24748.27, de aflossing van kapitaal 1554.38, het stofvrij maken van wegen 22296.15, het voorschot aan den polder De Matten groot 1400, de aankoop Ned. Werkelijke schuld van 4000, alles in één rekening verwerkt. Spr. becijferde, dat er bij een anderen opzet voor de rekening 1939 een batig soldo is van 4746.89. De verlaging van de polderlastein met 1 vordert een bedrag van 4400 en is dus mogelijk. De d ij k g r a a f wees er op, dat de heer Klaver uit het oog heeft verloren, dat de opbrengst van aan de provincie verkochte goederen weer belegd moet worden. Dit bedrag van 24748.27 is van den polder geleend en zou anders eigens anders ge leend moeten worden. Het is gebruikt voor verbetering van wegen en het bedrag moet worden afgelost. Ook de aankoop van het huis is uit de afkoopsom betaald, ook met den aankoop Ned. Schuld is dit het geval. Alleen het voorschot aan den polder „De Matten" is uit de gewone kas be taald, doch dit is geen onoverkomelijk be drag. Spr. was het er niet mee eens, dat een onjuiste rekening was opgezet. De heer Klaver: Dat heb ik niet ge zegd. De voorzitter Verlaging is nog niet mogelijk. Wij doen geen extra uitgaven. De heer Klaver: Ik val de rekening niet aan. Ik heb slechts een opzet gemaakt van een gewonen en een kapitaaldienst en nagegaan hoe de 20 lasten door de ge wone rekening loopen. Er is meer belegd dan is ontvangen en dat meerdere is uit den gewonen dienst gekomen. De penningmeester, de heer Groot, betwistte dat er meer belegd was dan ont vangen. Er was precies belegd wat ontvan gen was van „verkoop onroerende goede ren". Alleen de 1400 van de Matten is belegd. De heer Klaver: U hebt 24000 ontvangen van verkoop en aan wegen 22000 uitgegeven. De penningmeester Dat heeft er niets mee te maken. De weg ies niet betaald uit de ontvangen gelden. Dat geld is ge leend. De heer Klaver: Als u het niet van onroerende goederen had ontvangen dan had u ret elders moeten leenen.. De heer Dekker oordeelde het betoog van den heer Klaver meer een theoretisch betoog. Z. i. wilde de heer Klaver een ge wonen en 'n kapitaaldienst als bij gemeen ten gebruikelijk zijn. Voor spr .is een een voudige rekening altijd de beste. Tot de werkelijkheid doet het niets af en de een voudige rekening is voor ons allen beter te begrijpen. De heer Klaver: Ik wensch geen an dere boekhouding in te voeren. Ik heb alleen willen demonstreeren, dat wij voor uit gaan en dat dus verlaging van polder- lasten mogelijk is. De voorzitter: Het is niet juist, dat wij in kassaldo vooruit gaan. Wij zijn de laatste jaren langzamerhand iets gedaald. Laten wij echter terug keeren tot de reke ning, die is nagezien en in orde bevonden. Is iemand tegen goedkeuring? Niemand! Dan is tot goedkeuring besloten. De begrooting voor den polder „De Mat ten" werd hierna goedgekeurd in ontvangst en uitgaaf op een bedrag van 379.28, met een omslag van 8.50 per H.A. De begrooting 1940. In behandeling kwam hierop de begroo ting van de Schermeer voor 1940, aanwijzende in ontvangst en uitgaaf 169.434,57, met een omslag van 20 per ha. De heer Covers merkte op dat voor wegen ook op deze begrooting uitgaven voorkomen die buitengewone uitgaven genoemd worden. De vraag is, welke re geling men wenscht te volgen. Het dage lijksch bestuur wenscht deze uitgaven uit de gewone middelen te bestrijden. De heer Klaver wilde daarvoor een leening sluiten, om de lasten met 1 te kunnen verlagen. De Dijkgraaf zeide, dat het dage lijksch bestuur, als dit eenigszins kan, liever geen schulden wil maken. Voor schulden moeten de ingelanden ook weer rente opbrengen. Gelden uit afkoopsom men zijn niet meer te wachten en daarom willen wij uit eigen middelen de verbete ringen bekostigen. Het college stelt voor het stuk Noordervaart aan de Zuidzijde van de IJzeren brug tot den dijk stofvrij te maken. Hiervoor is 4200 uitgetrok ken. Er zijn ook stemmen opgegaan om dit bedrag voor den Molenweg te bestemmen. Deze moet op 4 M. breedte worden ge bracht en voor dit bedrag kan slechts een lengte van 400 M. in orde worden ge bracht. Deze weg is 2800 M. lang. Het in orde brengen van 400 M. heeft geen zin. Er ligt nog een klinkerweg en daarom wil het dagelijksch bestuur met den Molen weg nog wat wachten. Het in orde maken van dezen weg vordert een uitgaaf van 30.000. Wanneer het volgend jaar de toestanden beter zijn, dan zal het dage lijksch bestuur misschien het voorstel doen om den geheelen Molenweg onder handen te nemen. Daarvoor zal dan een geldleening moeten worden aangegaan. De heer Klaver had met genoegen gehoord, dat ook de heer Govers in de richting wil gaan van verlaging der pol- derlasten. De Noordervaart heeft aan de Noordzijde een gemoderniseerden weg. Het is niet noodig daarnaast een tweeden mooien weg te leggen. De Molenweg is één van de groote wegen in de Schermeer. Deze weg is te smal. Spr. is van oordeel, dat deze weg voorrang verdient. Spr. verzocht het bestuur de som voor het ge deelte Noordervaart uit de begrooting te nemen; de polderlasten met 1 te verla gen en ten aanzien van den Molenweg met voorstellen te komen. Het is toch billijk, dat ook het nageslacht aan de verbeteringen betaalt waarvan het meer zal profiteeren dan het tegenwoordige geslacht. Spr. onderschatte rente en aflos sing niet, maar wij hebben nu per jaar 1900 gulden minder rente te betalen en lossen per jaar een bedrag af, dat ook 300 rente per jaar scheelt. Voorts wees spr. erop, dat de begrooting voor de bemaling 3000 is opgevoerd. De penningmeester wees er op, dat de begrooting voor de electrische bemaling al tijd gelijk is. In 1939 is 3000 minder uit gegeven dan geraamd was, tengevolge van de droge zomer. Hoeveel water er zal val len weten wij echter niet. De voorzitter zeide, dat 2/3 van den steun voor nachttarief en 1/3 voor dagta rief wordt betrokken. Voor de electrische bemaling is 19908.40 uitgetrokken. Gere kend is op een verbruik van 51000 K.W.U. De kolentoeslag is met 1000 verhoogd, om dat het contract bepaalt, dat de kolentoe slag hooger moet zijn als de kolenprijs hoo- ger is dan 7 per ton. De Molenweg is een vraagstuk, dat onder de oogen moet worden gezien. Het bestuur zal dit zeker doen, maar dit jaar wil 't bestuur dien niet onder han den nemen. Daar is de algemeene toestand niet naar. Wordt het gedeelte Zuidzijde Noordervaart van den IJzerenbrug tot den dijk, niet stofvrij gemaakt, dan zal van het uitgetrokken bedrag van 4200 toch een deel noodig zijn voor gewoon onderhoud. De 4200 kunnen niet geschrapt worden. Wij hebben slechts 1200 voor onvoorzien, zoodat verlaging van lasten niet mogelijk is. De heer Govers merke op, dat hij geen voorstel heeft gedaan om de polderlasten met 1 te verlagen. Hij heeft alleen ge vraagd welken weg het bestuur wil bewan delen. Spr. vreesde, dat de post 4200 voor het gedeelte Noordervaart, gezien de stij ging van de matriaalprijzen, niet voldoende zal zijn en vroeg of het niet beter was de post op de begrooting te laten voor weg- verbetering, maar het dagelijksch bestuur te verzoeken omtrent de wegverbetering met voorstellen te komen. Z.i. verdient een stuk dijk van den Minnemersweg de voorkeur, omdat daarvoor een bijdrage van de pro vincie verwacht kan worden. De voorzitter merkte op, dat dit stuk niet op het Provinciaal wegenplan slaat. De heer Boekei wees den heer Govers er op, dat op het aanvullend wegenplan een weg staat van den IJzerenbrug naar Groot schermer. Het gedeelte Minnemerweg heeft geen zin. De heer Klaver concludeerde, dat het dag. bestuur de 1 verlaging niet wil en verzocht aanteekening, dat hij tegen de hef fing van 20 per H.A. is. De dijkgraaf betoogde nog, dat verla ging het voeren van een goede huishouding niet mogelijk maakt. De heer Dekker zeide, dat dit misschien dit jaar mogelijk zou zijn, doch dat daar na toch weer 20 geheven zou moeten wor den. Verlagen en daarna weer verhoogen vond spr. ongewenscht. Met aanteekening, dat de heer Klaver was tegen omslag post van 88895.45 met een heffing van 20 per H.A. en tegen de uitgaaf post voor het stofvrij maken van het zuidgedeelte van de Noordervaart van af de IJzerenbrug tot den Oostdijk, werd hierna z.h.st. de begrooting goedgekeurd. De d ij k g r a a f deelde hierop mede, dat het dag. bestuur bij wijze van proef had be paald, dat de zitdagen van den penning meester Zaterdags ten stadhuize van 10 tot 12 uur zullen duren. In September en Octo ber van 1012.30 uur. De heer d e J o n g bracht het dag. bestuur hulde voor het werk in het afge- loopen jaar aan de wegen verricht. Spr. vestigde de aandacht op een stukje van den Hondenweg, dat zich goed had gehou den en gaf het dag. bestuur in overweging het stukje Noordervaart op dezelfde wijze te behandelen. De voorzitter bracht een deel van dien dank over aan den opzichter en sloot hierop de vergadering. HANDWAGEN RAMT LANTAARN. Zaterdagmiddag omstreeks 2.45 uur reed A. J. B., wonende alhier, als bestuurder van een landwagen, geladen met kolen, over de Noorderkade in de richting van de Frie- schebrug. Toen hij deze brug dicht gena derd was zag hij plotseling een motorrijder in zijn richting de brug afkomen. Om dezen motorrijder voor te laten gaan remde B. met zijn handwagen door den karpoot op den grond te brengen, doch draaide de handwagen nog iets naar rechts en botste tegen een nabij de Frieschebrug staanden lantaarnpaal, die daardoor brak. Een straf baar feit is niet gebleken. ALKMAAR EN HET WATERTOERISME. De heer F. W. de Vries, havenmeester, is door den A. N. W. B. benoemd tot water consul voor dit district. Het ligt in de bedoeling om vooral in de zen tijd, nu het reizen naar het buitenland zooveel moeilijkheden ondervindt, water tochten naar Alkmaar te organiseeren. On ze stad is daarvoor een prachtig centrum, doordat men een kano, zeiljacht of luxe motorboot mooie tochten kan maken. COLLECTE A. K. D. C. Onze voorjaarscollecte j.l. Zaterdag ge houden heeft, dank zij het groot aantal collectanten, dat zich met liefde eenige uren ter beschikking heeft gesteld, bruto 400.19 opgebracht. Door hun activiteit zoowel als door medewerking van de autoriteiten en de plaatselijke pers is het Alkm. Kleedings- en Dekking-comité in staat de eerste maanden weer nuttig werk ten algemeenen nutte te kunnen verrichten. AANBESTEDING. Ten stadhuize is hedenmiddag namens het gemeentebestuur aanbesteed: a. Het maken van een vaste brug over het Verdronkenoord tusschen de Bier kade en den Limmerhoek; b. Het maken van den onderbouw van basculebrug over den Limmer hoek tusschen het Verdronkenoord en de Voormeer; c. Het gedeeltelijk dempen van de gracht bij den Limmerhoek en het maken van een walmuur daarin. Er waren elf biljetten ingekomen, n.l.: H. Timminga te Vught (N.-B.) 121.230 N.V. Aann. Mij.. De Moei en Hermes te Alkmaar 108.100 J. J. de Groot te Oudorp 107.600 J. Dikboom en A. J. Water- lander te Oudelaske 107.350 N.V. W. Geels' aannemersbedrijf te Aardenhout 104.200 A. Hofman te Overveen 102.800 R. Holman Zn. te Alkmaar 99.950 P. Buis te Oudorp 99.650 J. N. gchuyt te Alkmaar 98.900 P. den Das te Schoorl 88.400 M. C. Huiberts te Alkmaar 84.950 DRIE AUTO-ONGELUKKEN OP DEN MUIDERSTRAATWEG. Zes wagens zwaar gehavend. Op den Muiderstraatweg zijn in den afge- loopen nacht niet minder dan zes auto's door botsingen zwaar besehadidd. Een taxi uit Soest is indirect de schuld van deze aanrijdingen. Deze wagen kwam om ongeveer drie uur uit de richting Am sterdam, bestuurd door M. met drie passa giers. Een paar honderd meter voor de op rit van de Merwedebrug moest de chauf feur stoppen, omdat de benzinetank leeg pPGAVE AMSTERDAMSf HE BANK N.V. Bijkantoor Alkmaar, van Maandag 22 April 1940. Vor.k.| pl.m.2 u. STAATSLEENINGEN. 4 Nederland 1940II 3—3J4 Nederl. 1938 3 Ned.-Indië 1937 5'A Duitschl. m verkl. BANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mij. C«.rt. v. 250 90%, 80 791/s 9 V, 85i/e 81 Koloniale Bank146 Ned Ind. Handelsbank 1NDUSTR. OND. B1NNENL. Alg. Kunstzijde Unie 95 Nederl. Ford Lever Bros Philips Gloeil. Gem. Bezit INDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda Bethleh. Steel Cities Service General Motors Kennecott Copper North American Rayon Republic Steel Standard Brands Steel comm U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned. Ind Suiker Unie Verg Vorstenlanden MIJNBOUW. Alg. Explor. Mij. Redjang Lebong52 PETROLEUM. Dordtsche Petr185'/< Kon. Petr2057, Phillips Oil28V16 Shell Union9^/kj Tide Water 87, RUBBERS. Amsterd. Rubber 170'/4 Deli Bat. Rubber 134 Hessa Rubber84 Oostkust 100 Rotterdam Tapanoeli 53 Serbadjadi86 Interc. Rubber 3a/g SCHEEPVAARTEN. HollandAmerika lijn JavaChinaJapan lijn Kon. Ned. Stoomboot Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia 39./, 40-1/, 543/, 313 313 607, 82V« 113 37 23 587I«, 591%, 3U/16 39'/, 27 1774 lÖVis 16|-7;G 57,6 57. 457,8 46'/,-7- 57, 3457, 349-50 204 206 200 86 503/„ 85 110 ÏOU/. lilt/s 9»/4 146 95 203i/t-t: 9Vi6Vt 135 101 88 108-9 112 127 179V, 130-i/s 1241/, Oude Deli 176>/2 Senembah1313/4 AMER. SPOORWEGEN. Atchison lopeka 171/, Illinois Central85/s Southern Pacific 10 Southern Railw11V, 12 Union Pacific 725/, Can. Pac3'/i, 3=/, x) ex-coupon. fExclaim. *Exdividend Prolongatie vorige koers 3)4 WISSELKOERSEN AMSTERDAM Vor. koers heden niet ofi New-York 1.88'/16 1.88'/lft Londen 6.64 6.68 Berlijn 75.35 75.30 Parijs 3.77 3.78 Brussel (Belga) 31.60 31.61 Zurich 42.25 42.24 Stockholm 44.80 44.80 was. M. ging op weg om benzine te halei doch toen de tank was gevuld, wilde d, wagen nog niet vooruit. Het was noodzakelijk de taxi op te du wen. Hierdoor kwam zij met uitgedraaidi lichten op den weg terecht. Op dat oogen blik naderde een tweede taxi, afkomstig 'uit Muiden en bestuurd door den eigenaai van E. Deze verkeerde onder den invloe, van sterken drank. De rijsnelheid van dezt taxi bedroeg naar schatting 80 km. Met eei geweldigen slag vlogen de wagens tegei elkaar. De tweede taxi werd zwaar besche digd. De bestuurder kreeg het stuur tegen de borst en moest per ziekenauto naar hei Burgerziekenhuis te Amsterdam worden overgebracht. De inzittenden van de eerst taxi liepen geen verwondingen op. Een van hen was dusdanig ondei den invloed van alcohol, dat hij van dc heele botsing niets gemerkt heeft. On half zes naderde uit de richting Amstei dam een truck, afkomstig uit Franekei de bestuurder van deze truck zag de beid taxi's aan den kant van den weg liggen e- stopte om te zien of hij hulp moest verlee nen. Hij zette zijn wagen aan den rechter kant van den straatweg. Een tweede vracht wagen, welke in de richting van Diemen reed, volgde kort na de truck. De bestuur der W. uit Diemen, die als een zeer voor zichtig rijder bekend staat, schijnt ook te veel op de verongelukte auto's gelet te heb ben, alhans hij reed met een vaart van 40 km. op de truck. Zijn wagen werd zee' ernstig beschadigd. W. liep 'n zware hoofd wonde en een hersenschudding op en werr eveneens naar het Burgerziekenhuis in Am sterdam overgebracht. Om half acht naderde nog een melkauto uit Muiden. De bestuurder stopte teneinde zoo noodig assistentie te verleenen, met he' gevolg dat een achteroprijdende luxe-aut' waarvan de bestuurder evenmin goed ui* keek, de melkauto aan de achterzijde raa te. Hierbij deden zich geen persoonlijke on gelukken voor.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 8