ÜMSTERMMSCHE BEURS
JCeck&Sxfiool
Stad m Omgeving
£aatste Aetichtm
Nieuws in 't kort.
POLDER SCHERMEER.
TWEEDE BLAD
4
ZWEEDSCH BLAD IN BESLAG
GENOMEN.
Hét Zweedsche dagblad „Svenska Folk-
soeialistern" (Zweedsche volkssocialist) is
in beslag genomen wegens een artikel, ge
titeld: „de tragedie van Noorwegen is een
fout der democratie". Dit artikel wordt voor
de Noorsche regeering beleedigend geac
SPIONNEN GEARRESTEERD IN
BELGIE.
De gendarmerie te Duffel, in de omge
ving van Mechelen, heeft drie Polen en
een Duitscher, die gegevens omtrent de
landsverdediging verzamelden, gearres
teerd. De vier vreemdelingen zijn ter
beschikking van de militaire autoriteiten
gesteld.
BEZOEK VAN DEN JAPANSCHEN
AMBASSADEUR AAN HULL.
De kwestie van Nederlandsch
Indië.
Naar uit Washington gemeld wordt,
heeft de Japansche ambassadeur Hori-
noetsji Zaterdag na een bespreking van
een uur met Cordell Huil aan de pers
medegedeeld, dat de Vereenigde Staten en
Japan met elkander tot overeenstemming
zijn gekomen, in de toekomst den status-
quo van Nederlandsch-Indië te eerbie
digen.
HET FRANSCHE LEGERBERICHT.
Het Fransche legerbericht van heden
morgen luidt:
Bedrijvigheid van onze patrouilles ten
O. van de Moezel.
Wat de gebeurtenissen in Noorwegen
betreft, bestaat er thans aanleiding te ver
wijzen naar het officieele Britsche com
muniqué, dat als volgt luidt:
Op 20 April was er groote activiteit in
de lucht. Tal van bommen werden uitge
worpen op Namsos. De stad leed groote
schade en het eenige verlies der geallieer
den was een gezonken treiler.
Onder de geallieerde troepen vielen
geen slachtoffers.
DE VEERDIENST HELSINGOER—
HELSINGBORG HERSTELD.
De veerdienst tusschen Denemarken en
Zweden op het traject HelsingoerHel-
singborg is gister hervat. Van Helsingoer
werden 30 goederenwagons naar Helsing-
borg gebracht, het aantal reizigers bedroeg
slechts drie.
Van Helsingborg kwamen drie wagons
met stukgoederen uit Zweden naar Dene'
marken. Bovendien keerden 137 Denen naar
hun land terug. Hieronder bevonden zich 39
doktoren en verplegers, die deel hebben
uitgemaakt van de Deensche ambulance in
Finland.
Nederlander in België gearresteerd. -
De politie te Brugge heeft een Nederlander
gearresteerd, die gegevens betreffende de
landsverdediging trachtte te verzamelen.
Elf dooden bij een autobotsing. - In
Minnesota heeft zich een ernstige autobot
sing voorgedaan, waarbij elf jongelieden
tusschen zeventien en drieëntwintig jaar zijn
omgekomen.
De Noorsche scheepvaart. - De Britsche
radio heeft Zondagavond medegedeeld, dat
de Noorsche schepen slechts bevelen van de
wettige Noorsche regeering mogen nakomen.
Roemeensche delegatie naar Italië. -
Gister is naar Milaan een belangrijke dele
gatie vertrokken, bestaande uit leden van
het Roemeensche parlement. De delegatie
staat onder leiding van den voorzitter van
den Senaat, oud-ministerpresident Argen-
toianu.
Embargo op lijnolie in Zweden. - De
Zweedsche regeering heeft bij decreet een
embargo gelegd op alle lijnolie, die zich in
Zweden bevindt.
JAARLIJKSCHE PROPAGANDA-
AVOND.
Zaterdagavond" had in de herv. kerk
te Schoorl de jaarlijksche propaganda-
avond van de Rijzende Kerk plaats. Deze
jongerenkring van leden en vrienden der
herv. gemeente is een onderafdeeling van
de Vrijzinnig Christelijke Jeugd Centrale.
Onder de aanwezigen waren vele afge
vaardigden van V. C. J. C. afdeelingen
uit den omtrek.
Na een welkomstwoord van den jeugd-
voorzitter, gaf deze de leiding over aan
ds. Boeke, zooals steeds op de wekelijk-
sche bijeenkomsten.
Het programma bevatte een groote
verscheidenheid van voordrachten, liede
ren, kanons enz., hetgeen een typisch
beeld gaf van de sfeer, waarin ook de ge
wone vergaderingen worden gehouden.
Vele van deze onderdeelen waren oor
spronkelijk werk van de leden. Onder
meer hoorden we een korte uiteenzetting
over het werk en de beteekenis der Rij
zende Kerk, een aardig stukje over den
„Winter van '40", en eenige spreekkoren.
Als laatste nummer vóór de pauze werd
het leekenspel „Verlaten" van J. D. van
Calcar ten gehoore gebracht, dat, hoewel
zonder eigenlijk spel en tooneelaanklee-
ding, toch een levend beeld gaf van de
geschiedenis tusschen Goeden Vrijdag en
Paschen.
Na de pauze, waarin thee werd aange
boden, vertelde ds. Boeke bij mooie licht
beelden over het werk der Jeugdvereeni-
ging in het verleden en heden. Zooals ge
bruikelijk, werden op dezen avond weer
eenige nieuwe leden geïnstalleerd, een
korte plechtigheid, waarbij zij het ver-
eenlglngseindgne krijgen.
Een afbeelding van de van
11 Mei af verkrijgbare
zomer-postzegels, waarvan
de toeslag ten goede kom
aan sociale doeleinden.
Belastingverlaging nog
niet mogelijk.
Ten stadhuize werd hedenmorgen een
algemeene vergadering gehouden van
Heemraden en hoofdingelanden van den
polder de Schermeer, onder voorzitter
schap van den dijkgraaf, den heer Kramer
Glijnis.
Medegedeeld werd, dat Ged. Staten het
besluit tot het aangaan van een kasgeld-
ieening hadden goedgekeurd.
Ingevolge een ingekomen verzoek werd,
op voorstel van het dagelijksch bestuur,
besloten aan het P. E. N. een stukje grond
aan den Zuiderweg in erfpacht te, geven
om den masttransformator aldaar door een
gebouwtje te vervangen.
Aan de orde was hierop het voorstel tot
wiiziging van het ambtenaren-reglement.
De secretaris, mr. J. Belonje, las de
wijziging voor betrekking hebbende op de
bezoldiging van gemobiliseerde ambte
naren.
Ongehuwde gemobiliseerde ambtenaren
niet kostwinners krijgen 30 dagen
hun burgerlijk salaris en daarna 70 van
hetgeen de burgerlijke belooning meer
dan de militaire belooning bedraagt. Voor
de Schermeer, aldus de secretaris, is het
van geen belang, omdat van de Schermeer
hetgeen de burgerlijke belooning méér
geer. ambtenaren gemobiliseerd zijn.
De rekening 1938.
Namens de commissie rapporteerde de
heer Klaver over de rekening 1938. Alles
was in orde bevonden, zoodat werd voor
gesteld de rekening goed te keuren en den
penningmeester te déchargeeren.
De heer Klaver maakte hierna eenige
beschouwingen over de rekening. Spr. had
geconstateerd, dat de omslag van 20 per
H.A. aan den hjogen kant was. Spr. wilde
regelmatig een verlaging tot 15 bereiken
en betoogde, dat het mogelijk was, dit jaar
een verlaging van 1 in te voeren. Dit zou
mogelijk zijn wanneer verschillende u't-
gaven die uit den kapitaaldienst bestreden
kunnen worden, niet uit den gewonen
dienst werden bekoostigd.
Nu is de aankoop van een huis voor
4000, de opbrengst van roerend goed
24748.27, de aflossing van kapitaal
1554.38, het stofvrij maken van wegen
22296.15, het voorschot aan den polder
De Matten groot 1400, de aankoop Ned.
Werkelijke schuld van 4000, alles in één
rekening verwerkt. Spr. becijferde, dat er
bij een anderen opzet voor de rekening
1939 een batig soldo is van 4746.89. De
verlaging van de polderlastein met 1
vordert een bedrag van 4400 en is dus
mogelijk.
De d ij k g r a a f wees er op, dat de heer
Klaver uit het oog heeft verloren, dat de
opbrengst van aan de provincie verkochte
goederen weer belegd moet worden. Dit
bedrag van 24748.27 is van den polder
geleend en zou anders eigens anders ge
leend moeten worden. Het is gebruikt voor
verbetering van wegen en het bedrag
moet worden afgelost. Ook de aankoop
van het huis is uit de afkoopsom betaald,
ook met den aankoop Ned. Schuld is dit
het geval.
Alleen het voorschot aan den polder
„De Matten" is uit de gewone kas be
taald, doch dit is geen onoverkomelijk be
drag. Spr. was het er niet mee eens, dat
een onjuiste rekening was opgezet.
De heer Klaver: Dat heb ik niet ge
zegd.
De voorzitter Verlaging is nog niet
mogelijk. Wij doen geen extra uitgaven.
De heer Klaver: Ik val de rekening
niet aan. Ik heb slechts een opzet gemaakt
van een gewonen en een kapitaaldienst en
nagegaan hoe de 20 lasten door de ge
wone rekening loopen. Er is meer belegd
dan is ontvangen en dat meerdere is
uit den gewonen dienst gekomen.
De penningmeester, de heer Groot,
betwistte dat er meer belegd was dan ont
vangen. Er was precies belegd wat ontvan
gen was van „verkoop onroerende goede
ren". Alleen de 1400 van de Matten is
belegd.
De heer Klaver: U hebt 24000
ontvangen van verkoop en aan wegen
22000 uitgegeven.
De penningmeester Dat heeft er
niets mee te maken. De weg ies niet betaald
uit de ontvangen gelden. Dat geld is ge
leend.
De heer Klaver: Als u het niet van
onroerende goederen had ontvangen dan
had u ret elders moeten leenen..
De heer Dekker oordeelde het betoog
van den heer Klaver meer een theoretisch
betoog. Z. i. wilde de heer Klaver een ge
wonen en 'n kapitaaldienst als bij gemeen
ten gebruikelijk zijn. Voor spr .is een een
voudige rekening altijd de beste. Tot de
werkelijkheid doet het niets af en de een
voudige rekening is voor ons allen beter
te begrijpen.
De heer Klaver: Ik wensch geen an
dere boekhouding in te voeren. Ik heb
alleen willen demonstreeren, dat wij voor
uit gaan en dat dus verlaging van polder-
lasten mogelijk is.
De voorzitter: Het is niet juist, dat
wij in kassaldo vooruit gaan. Wij zijn de
laatste jaren langzamerhand iets gedaald.
Laten wij echter terug keeren tot de reke
ning, die is nagezien en in orde bevonden.
Is iemand tegen goedkeuring? Niemand!
Dan is tot goedkeuring besloten.
De begrooting voor den polder „De Mat
ten" werd hierna goedgekeurd in ontvangst
en uitgaaf op een bedrag van 379.28, met
een omslag van 8.50 per H.A.
De begrooting 1940.
In behandeling kwam hierop de begroo
ting van de Schermeer voor 1940,
aanwijzende in ontvangst en uitgaaf
169.434,57, met een omslag van 20
per ha.
De heer Covers merkte op dat voor
wegen ook op deze begrooting uitgaven
voorkomen die buitengewone uitgaven
genoemd worden. De vraag is, welke re
geling men wenscht te volgen. Het dage
lijksch bestuur wenscht deze uitgaven uit
de gewone middelen te bestrijden.
De heer Klaver wilde daarvoor een
leening sluiten, om de lasten met 1 te
kunnen verlagen.
De Dijkgraaf zeide, dat het dage
lijksch bestuur, als dit eenigszins kan,
liever geen schulden wil maken. Voor
schulden moeten de ingelanden ook weer
rente opbrengen. Gelden uit afkoopsom
men zijn niet meer te wachten en daarom
willen wij uit eigen middelen de verbete
ringen bekostigen. Het college stelt voor
het stuk Noordervaart aan de Zuidzijde
van de IJzeren brug tot den dijk stofvrij
te maken. Hiervoor is 4200 uitgetrok
ken. Er zijn ook stemmen opgegaan om dit
bedrag voor den Molenweg te bestemmen.
Deze moet op 4 M. breedte worden ge
bracht en voor dit bedrag kan slechts een
lengte van 400 M. in orde worden ge
bracht. Deze weg is 2800 M. lang. Het in
orde brengen van 400 M. heeft geen zin.
Er ligt nog een klinkerweg en daarom wil
het dagelijksch bestuur met den Molen
weg nog wat wachten. Het in orde maken
van dezen weg vordert een uitgaaf van
30.000. Wanneer het volgend jaar de
toestanden beter zijn, dan zal het dage
lijksch bestuur misschien het voorstel
doen om den geheelen Molenweg onder
handen te nemen. Daarvoor zal dan een
geldleening moeten worden aangegaan.
De heer Klaver had met genoegen
gehoord, dat ook de heer Govers in de
richting wil gaan van verlaging der pol-
derlasten. De Noordervaart heeft aan de
Noordzijde een gemoderniseerden weg.
Het is niet noodig daarnaast een tweeden
mooien weg te leggen. De Molenweg is één
van de groote wegen in de Schermeer.
Deze weg is te smal. Spr. is van oordeel,
dat deze weg voorrang verdient. Spr.
verzocht het bestuur de som voor het ge
deelte Noordervaart uit de begrooting te
nemen; de polderlasten met 1 te verla
gen en ten aanzien van den Molenweg met
voorstellen te komen.
Het is toch billijk, dat ook het nageslacht
aan de verbeteringen betaalt waarvan het
meer zal profiteeren dan het tegenwoordige
geslacht. Spr. onderschatte rente en aflos
sing niet, maar wij hebben nu per jaar 1900
gulden minder rente te betalen en lossen
per jaar een bedrag af, dat ook 300 rente
per jaar scheelt. Voorts wees spr. erop, dat
de begrooting voor de bemaling 3000 is
opgevoerd.
De penningmeester wees er op, dat de
begrooting voor de electrische bemaling al
tijd gelijk is. In 1939 is 3000 minder uit
gegeven dan geraamd was, tengevolge van
de droge zomer. Hoeveel water er zal val
len weten wij echter niet.
De voorzitter zeide, dat 2/3 van den
steun voor nachttarief en 1/3 voor dagta
rief wordt betrokken. Voor de electrische
bemaling is 19908.40 uitgetrokken. Gere
kend is op een verbruik van 51000 K.W.U.
De kolentoeslag is met 1000 verhoogd, om
dat het contract bepaalt, dat de kolentoe
slag hooger moet zijn als de kolenprijs hoo-
ger is dan 7 per ton. De Molenweg is een
vraagstuk, dat onder de oogen moet worden
gezien. Het bestuur zal dit zeker doen, maar
dit jaar wil 't bestuur dien niet onder han
den nemen. Daar is de algemeene toestand
niet naar. Wordt het gedeelte Zuidzijde
Noordervaart van den IJzerenbrug tot den
dijk, niet stofvrij gemaakt, dan zal van het
uitgetrokken bedrag van 4200 toch een
deel noodig zijn voor gewoon onderhoud.
De 4200 kunnen niet geschrapt worden.
Wij hebben slechts 1200 voor onvoorzien,
zoodat verlaging van lasten niet mogelijk
is.
De heer Govers merke op, dat hij geen
voorstel heeft gedaan om de polderlasten
met 1 te verlagen. Hij heeft alleen ge
vraagd welken weg het bestuur wil bewan
delen. Spr. vreesde, dat de post 4200 voor
het gedeelte Noordervaart, gezien de stij
ging van de matriaalprijzen, niet voldoende
zal zijn en vroeg of het niet beter was de
post op de begrooting te laten voor weg-
verbetering, maar het dagelijksch bestuur te
verzoeken omtrent de wegverbetering met
voorstellen te komen. Z.i. verdient een stuk
dijk van den Minnemersweg de voorkeur,
omdat daarvoor een bijdrage van de pro
vincie verwacht kan worden.
De voorzitter merkte op, dat dit stuk
niet op het Provinciaal wegenplan slaat.
De heer Boekei wees den heer Govers
er op, dat op het aanvullend wegenplan een
weg staat van den IJzerenbrug naar Groot
schermer. Het gedeelte Minnemerweg
heeft geen zin.
De heer Klaver concludeerde, dat het
dag. bestuur de 1 verlaging niet wil en
verzocht aanteekening, dat hij tegen de hef
fing van 20 per H.A. is.
De dijkgraaf betoogde nog, dat verla
ging het voeren van een goede huishouding
niet mogelijk maakt.
De heer Dekker zeide, dat dit misschien
dit jaar mogelijk zou zijn, doch dat daar
na toch weer 20 geheven zou moeten wor
den. Verlagen en daarna weer verhoogen
vond spr. ongewenscht.
Met aanteekening, dat de heer Klaver
was tegen omslag post van 88895.45 met
een heffing van 20 per H.A. en tegen de
uitgaaf post voor het stofvrij maken van
het zuidgedeelte van de Noordervaart van
af de IJzerenbrug tot den Oostdijk, werd
hierna z.h.st. de begrooting goedgekeurd.
De d ij k g r a a f deelde hierop mede, dat
het dag. bestuur bij wijze van proef had be
paald, dat de zitdagen van den penning
meester Zaterdags ten stadhuize van 10 tot
12 uur zullen duren. In September en Octo
ber van 1012.30 uur.
De heer d e J o n g bracht het dag. bestuur
hulde voor het werk in het afge-
loopen jaar aan de wegen verricht. Spr.
vestigde de aandacht op een stukje van
den Hondenweg, dat zich goed had gehou
den en gaf het dag. bestuur in overweging
het stukje Noordervaart op dezelfde wijze
te behandelen.
De voorzitter bracht een deel van
dien dank over aan den opzichter en sloot
hierop de vergadering.
HANDWAGEN RAMT LANTAARN.
Zaterdagmiddag omstreeks 2.45 uur reed
A. J. B., wonende alhier, als bestuurder van
een landwagen, geladen met kolen, over de
Noorderkade in de richting van de Frie-
schebrug. Toen hij deze brug dicht gena
derd was zag hij plotseling een motorrijder
in zijn richting de brug afkomen. Om dezen
motorrijder voor te laten gaan remde B.
met zijn handwagen door den karpoot op
den grond te brengen, doch draaide de
handwagen nog iets naar rechts en botste
tegen een nabij de Frieschebrug staanden
lantaarnpaal, die daardoor brak. Een straf
baar feit is niet gebleken.
ALKMAAR EN HET
WATERTOERISME.
De heer F. W. de Vries, havenmeester, is
door den A. N. W. B. benoemd tot water
consul voor dit district.
Het ligt in de bedoeling om vooral in de
zen tijd, nu het reizen naar het buitenland
zooveel moeilijkheden ondervindt, water
tochten naar Alkmaar te organiseeren. On
ze stad is daarvoor een prachtig centrum,
doordat men een kano, zeiljacht of luxe
motorboot mooie tochten kan maken.
COLLECTE A. K. D. C.
Onze voorjaarscollecte j.l. Zaterdag ge
houden heeft, dank zij het groot aantal
collectanten, dat zich met liefde eenige
uren ter beschikking heeft gesteld, bruto
400.19 opgebracht. Door hun activiteit
zoowel als door medewerking van de
autoriteiten en de plaatselijke pers is het
Alkm. Kleedings- en Dekking-comité in
staat de eerste maanden weer nuttig werk
ten algemeenen nutte te kunnen verrichten.
AANBESTEDING.
Ten stadhuize is hedenmiddag namens
het gemeentebestuur aanbesteed:
a. Het maken van een vaste brug over
het Verdronkenoord tusschen de Bier
kade en den Limmerhoek;
b. Het maken van den onderbouw van
basculebrug over den Limmer
hoek tusschen het Verdronkenoord en
de Voormeer;
c. Het gedeeltelijk dempen van de gracht
bij den Limmerhoek en het maken van
een walmuur daarin.
Er waren elf biljetten ingekomen, n.l.:
H. Timminga te Vught (N.-B.) 121.230
N.V. Aann. Mij.. De Moei en
Hermes te Alkmaar 108.100
J. J. de Groot te Oudorp 107.600
J. Dikboom en A. J. Water-
lander te Oudelaske 107.350
N.V. W. Geels' aannemersbedrijf
te Aardenhout 104.200
A. Hofman te Overveen 102.800
R. Holman Zn. te Alkmaar 99.950
P. Buis te Oudorp 99.650
J. N. gchuyt te Alkmaar 98.900
P. den Das te Schoorl 88.400
M. C. Huiberts te Alkmaar 84.950
DRIE AUTO-ONGELUKKEN OP
DEN MUIDERSTRAATWEG.
Zes wagens zwaar gehavend.
Op den Muiderstraatweg zijn in den afge-
loopen nacht niet minder dan zes auto's
door botsingen zwaar besehadidd.
Een taxi uit Soest is indirect de schuld
van deze aanrijdingen. Deze wagen kwam
om ongeveer drie uur uit de richting Am
sterdam, bestuurd door M. met drie passa
giers. Een paar honderd meter voor de op
rit van de Merwedebrug moest de chauf
feur stoppen, omdat de benzinetank leeg
pPGAVE AMSTERDAMSf HE BANK N.V.
Bijkantoor Alkmaar,
van Maandag 22 April 1940.
Vor.k.| pl.m.2 u.
STAATSLEENINGEN.
4 Nederland 1940II
3—3J4 Nederl. 1938
3 Ned.-Indië 1937
5'A Duitschl. m verkl.
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mij. C«.rt. v. 250
90%,
80
791/s
9 V,
85i/e
81
Koloniale Bank146
Ned Ind. Handelsbank
1NDUSTR. OND. B1NNENL.
Alg. Kunstzijde Unie
95
Nederl. Ford
Lever Bros
Philips Gloeil. Gem. Bezit
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service
General Motors
Kennecott Copper
North American Rayon
Republic Steel
Standard Brands
Steel comm
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind Suiker Unie
Verg Vorstenlanden
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Redjang Lebong52
PETROLEUM.
Dordtsche Petr185'/<
Kon. Petr2057,
Phillips Oil28V16
Shell Union9^/kj
Tide Water 87,
RUBBERS.
Amsterd. Rubber 170'/4
Deli Bat. Rubber 134
Hessa Rubber84
Oostkust 100
Rotterdam Tapanoeli 53
Serbadjadi86
Interc. Rubber 3a/g
SCHEEPVAARTEN.
HollandAmerika lijn
JavaChinaJapan lijn
Kon. Ned. Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
39./,
40-1/,
543/,
313
313
607,
82V«
113
37
23
587I«,
591%,
3U/16
39'/,
27
1774
lÖVis
16|-7;G
57,6
57.
457,8
46'/,-7-
57,
3457,
349-50
204
206
200
86
503/„
85
110
ÏOU/.
lilt/s
9»/4
146
95
203i/t-t:
9Vi6Vt
135
101
88
108-9
112
127
179V,
130-i/s
1241/,
Oude Deli 176>/2
Senembah1313/4
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison lopeka 171/,
Illinois Central85/s
Southern Pacific 10
Southern Railw11V, 12
Union Pacific 725/,
Can. Pac3'/i, 3=/,
x) ex-coupon. fExclaim. *Exdividend
Prolongatie vorige koers 3)4
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
Vor. koers heden niet ofi
New-York 1.88'/16 1.88'/lft
Londen 6.64 6.68
Berlijn 75.35 75.30
Parijs 3.77 3.78
Brussel (Belga) 31.60 31.61
Zurich 42.25 42.24
Stockholm 44.80 44.80
was. M. ging op weg om benzine te halei
doch toen de tank was gevuld, wilde d,
wagen nog niet vooruit.
Het was noodzakelijk de taxi op te du
wen. Hierdoor kwam zij met uitgedraaidi
lichten op den weg terecht. Op dat oogen
blik naderde een tweede taxi, afkomstig
'uit Muiden en bestuurd door den eigenaai
van E. Deze verkeerde onder den invloe,
van sterken drank. De rijsnelheid van dezt
taxi bedroeg naar schatting 80 km. Met eei
geweldigen slag vlogen de wagens tegei
elkaar. De tweede taxi werd zwaar besche
digd. De bestuurder kreeg het stuur tegen
de borst en moest per ziekenauto naar hei
Burgerziekenhuis te Amsterdam worden
overgebracht. De inzittenden van de eerst
taxi liepen geen verwondingen op.
Een van hen was dusdanig ondei
den invloed van alcohol, dat hij van dc
heele botsing niets gemerkt heeft. On
half zes naderde uit de richting Amstei
dam een truck, afkomstig uit Franekei
de bestuurder van deze truck zag de beid
taxi's aan den kant van den weg liggen e-
stopte om te zien of hij hulp moest verlee
nen. Hij zette zijn wagen aan den rechter
kant van den straatweg. Een tweede vracht
wagen, welke in de richting van Diemen
reed, volgde kort na de truck. De bestuur
der W. uit Diemen, die als een zeer voor
zichtig rijder bekend staat, schijnt ook te
veel op de verongelukte auto's gelet te heb
ben, alhans hij reed met een vaart van 40
km. op de truck. Zijn wagen werd zee'
ernstig beschadigd. W. liep 'n zware hoofd
wonde en een hersenschudding op en werr
eveneens naar het Burgerziekenhuis in Am
sterdam overgebracht.
Om half acht naderde nog een melkauto
uit Muiden. De bestuurder stopte teneinde
zoo noodig assistentie te verleenen, met he'
gevolg dat een achteroprijdende luxe-aut'
waarvan de bestuurder evenmin goed ui*
keek, de melkauto aan de achterzijde raa
te. Hierbij deden zich geen persoonlijke on
gelukken voor.