HINISTEN "AKKERTJES" £aad: en 3mtémm ^ÏETZ es en Gebak Staatsraad dr. Wohltat commissaris bij de Nederlandsche Bank. Coördinatie der Nederlandsch-Duitsche economische verhoudingen. Verduisteringsvoorschriften voor voertuigen en gebouwen. Zenuwpijn Invoering van goedkoope retours voorloopig uitgesteld. Tien wenken der K.N.A.C. voor zuinig auto rijden. Glimlachje, 4 ALKMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 24 MEI 1940, INBOEKJES ESCHUIT E. D. i ALKMAAR iet Distributie- ikt broodbon- én uitgereikt op stamkaart tegen angstbewijs. broodbonboek- en op de hierna oor hen, wier lei 1940 Vlei 1940 40 ini 1940 n 7 Juni 1940. NTOOR alk- No. 40 (Ge durende boven- zijn van 9 uur zonderd des Za- EEN afgifte van i.m. lane oproeping, g van de Alge- jes, blijft onge- daarbij gestelde >ersonen zoowel onboekje als een uitgereikt, dei 1940. er voornoemd, KINSCHOT. 28 stapels 98000 ias, 4 boerenkaas, ierk 22.50. Han- DAPPELMARKT. s 3.65, Bonte per h.l. Aanvoer 55 Enter 60— -ƒ 370; 350 Vette e ent per kg.; 110—230; 36 tte kalveren 25- en 3—8; 90 72 Weide schapen i f 4—8; 220 5; 36 Magere var- ae biggen 110 18 Paarden. To tieren aanvoer bo- lug, prijzen prijs- nvoer boven ver- ig, afloop iets kal- l. Melk- en kalf- rwacthingen, han- i, prijzen ongeveer ïover boven ver slachtbank vrij udend. Vette kal- wachting, handel Nuchtere kalveren ng, handel eerste Varkens aanvoer ;1 flauw, prijzen verwachting, han- houdend. Wolvee ïg, handel vette Lammeren boven i, prijzen iets la- tst werden geen C. nam heden reejorigt eur- stt schriftelijk uw der school ingen worden [gmiddag van itnen. toed te maken g maakt, rders, TEL$4i6. [EUWESLOOT 95 naar SGHAGEN TL 5, Tel. 2715. S and. U hierbij tevens ranaf heden geen meer worden Wrijvingen van binnenlandsch» politieken aard moeten vermeden. Dr. W. Janke heeft gisteravond op een tè Den Haag gehouden pers conferentie medegedeeld, dat staats raad dr. Wohltat, de ook in Neder landsche kringen van handel, nijver heid en industrie zeer bekende Duit- sche econoom, naar ons land komt met het doel de economische ver houdingen tusschen Duitschland en Nederland te coördineeren. Beide landen zullen de vruchten hiervan plukken. Tegelijk met dr. Wohltat worden nog meer Duitsche economen in Nederland verwacht en in nauwe samenwerking met Nederlandsche instanties, als b.v. de Neder landsche Bank en de departementen van handel, nijverheid en scheepvaart, van land bouw en visscherij en van sociale zaken, zul len zij arbeiden aan den wederopbouw van het economische leven hier te lande. Enke len van hen zijn reeds in Den Haag aange komen. Deze mededeeling was wel de belangrijk ste, die den gisteravond op den persafdee- ling van het Duitsche gezantschap verzamel de journalisten tijdens de gebrukelijke da- gelijksche persconferentie door dr. W. Janke werd gedaan. Staatsraad Wohltat, die vele Europee- sche landen heeft bereisd en in het bijzon der in Roemenië belangrijke overeenkomsten op economisch gebied tusschen dit land en Duitschland heeft tot stand gebracht, zal als economisch commissaris verbonden worden aan de Nederlandsche Bank. Zijn benoeming is uitgegaan van den opperbevelhebber van het Duitsche leger, General-Oberst Von Brauchitsch. Zijn naam zoo zeide dr. Janke is een waarborg voor een weder opbouw van het economisch leven in Neder land in even grooten als grootschen stijl. Wrijvingen. Voorts deelde dr. Janke mede, dat zich op enkele plaatsen in ons land bij de bevolking helaas wrijvingen hebben voorgedaan van binnenlandschen politieken aard. Hij ver zocht met nadruk er bij het Nederlandsche volk nogmaals op aan te dringen, dat het ongewenscht is zich uit te laten over bin- nenlandsche politieke aangelegenheden. De bedoelde wrijvingen openbaarden zich in beleedigingen, hier en daar zelfs in mishan delingen, hetgeen dr. Janke ernstig betreur de. Zouden deze feiten zich herhalen, dan mogen maatregelen daartegen tegemoet wor den gezien. Dr. Janke gaf uiting aan de hoop, dat de gesignaleerde wrijvingen uit zonderingen mogen blijken te zijn. Weer Duitsche dagbladen en tijd schriften. Als bewijs voor het Duitsche streven naar een zoo ver mogelijk gaanden normalisatie van het leven in Nederland noemde de woordvoerder verder het feit, dat Duitsche dagbladen en tijdschriften met ingang van gisteren weer in Nederland verkrijgbaar zijn gesteld. Ook de verkeersrelaties tusschen Nederland en Dui^chland, zoowel wat be treft de spoorwegen als het verkeer over den weg, worden met den dag beter. Aan verdere normaliseering op dit terrein wordt hard gewerkt. Nijmegen en Waalwijk. Ten aanzien van het bombardement op Nijmegen en Waalwijk door Engelsche vlieg tuigen, waarvan het Duitsche legerbericht van gister melding maakt, zeide dr. Janke, dat deze gebeurtenissen in beide bevolkings centra groote verontwaardiging hebben ge wekt. Deze plaatsen, aldus dr. Janke, liggen niet alleen ver van de oorlogszone, maar zijn bovendien open plaatsen. Tenslotte zei de heer Janke, dat dóór de Engelsche regee ring een bedrag van 350 millioen pond aan Belgische en Nederlandsche waardepapieren gebruikt is om wapenaankoopen in de Ver- .eenigde Staten te financieren. De opperbevelhebber der Duitsche legergroep heeft de volgende verordening uitgevaardigd: 1. Onmiddellijk van kracht wordt de be paling van zonsondergang tot zonsopgang te. verduisteren. 2. Alle gebouwen moeten zoo verduisterd worden, dat geen lichtschijnsel naar bui ten dringt. 3. Iedere buitenverlichting moet zoo ver duisterd wordep, dat uit een hoogte van 500 M. in loodrechte en schuine blikrich ting lichtverschijnselen niet meer waarge nomen kunnen worden._ Alle lichtbronnen die gemist kunnen worden, moeten worden uitgeschakeld. Lichtreclames en verlichtingen van étala1- ges moeten worden uitgeschakeld. 4. Bij alle verkeersmiddelen (automo bielen, spoorwegen, tramwegen, schepen, enz.) moet de binnenverlichting nar- bui ten volledig verduisterd worden. De schijnwerpers van de rijtuigen moeten zoodanig worden afgedekt, dat slechts een horizontale spleet, die 58 c.M. lang en i.5 cTvï. breed mag zijn, het licht laat uitkomen. Automobielen rijden op vrije straatwe gen met gedempte schijnwerpers en groot licht. Bij tegenverkeer en in gesloten plaatsen moeten de schijnwerpers op klein licht gedempt worden. Achter- en remlichten moeten verduis terd blijven branden. Richtings wij zei-s moeten verder worden gebruikt. Parkeerende rijtuigen moeten naar vo ren en naar achteren door verduisterde lichtbronnen worden aangegeven. 5. Uitschakeling der openbare electrici- teits- en gasvoorziening wegens de ver duistering is ten strengste verboden. 6. Overtredingen der voorschriften 15 worden zwaar gestraft. De directie der N. V. Neder landsche Spoorwegen deelt mede, dat in verband met de gewijzig de omstandigheden de invoering van de zoogenaamde goedkoope retours, die van 19 Mei j.l. af in bepaalde treinen overdag geldig zouden zijn, voor onbepaalden tijd is uitgesteld. Bovendien heeft de directie der Ne derlandsche Spoorwegen besloten, diege nen, die een abonnement hebben, doch die daarvan door de omstandigheden geen gebruik kunnen maken, tgemoet te ko men. Op de stations zal tot 28 Mei 1940 gelegenheid worden geboden deze abon nementen in te leveren. De houders van deze abonnementen hebben dan tot 1 September 1940 gelegenheid gratis een nieuw abonnement aan te vragen voor den zelfden tijdsduur, welken het oude ingeleverde abonnement nog geldig was. WEERMACHTSINDUSTRIE-VERLOVEN. De opperbevelhebber van land- en zee macht, in overleg met den Duitschen bevel hebber in Nederland, bepaalt, dat de weer machtsindustrie-verlofgangers in de bedrij ven moeten blijven, voorzoover zij daar op 14 Mei 1940 aanwezig waren. EEN VERNIELDE BRUG. De door- de Nederlandsche soldaten opgeblazen brug over den Rijn bij Rhenen. WAT ER OVERBLEEF VAN HET STATION TE RHENEN. Het station, te Rhenen, met het door de Nederlanders opgeblazen viaduct. Links ligt de Donderberg, rechts de Grebbeberg, waar hevig werd gestreden. Voor hen, die van de desbetref fende overheidsinstanties vergun ning tot het in bedrijf houden van een automobiel hebben gekregen, is het van groot belang, met de hun toegewezen hoeveelheid benzine een zoo groot mogelijk aantal kilometers te kunnen afleggen. In verband daarmee geeft de Koninklijke Ne- Nederlandsche Automobiel Club de volgende handleiding voor zuinig rijden: In de eerste plaats geve men eir zich reken schap van, dat, afgezien van betrekkelijk ingrijpende en practisch moeilijk uit te voe ren of kostbare wijzigingen, door kunstgre pen aan de motor-afstelling als regel minder brandstof kan worden bespaard dan door een consequente en systematische „afstem ming" der r ij methoden op een zoo laag mogelijk verbruik. Daartoe behoort: 1. Vermijden van hooge snelheden en op- trek-„spurts"„ soepel rijden in matig en voor al ook gel ij kmatig tempo, zonder, felle acceleratie of bruuske vertraging. Afhanke lijk van motor-formaat en -type moet, voor personenauto's, het snelheidsgebied tusschen 40 en 60, soms 70 km. per uur als het meest economische worden beschouwd. 2. Lage versnellingen zoo weinig, en een „overdrive" of „Schnellgang zoo veel moge lijk gebruiken. 3. Motor niet onnoodig stationnair laten loopen. Contact afzetten tijdens verkeers- oponthoud van eenigen duur. 4. Carburator-choke of soortgelijke, niet- automatische koud-start-inrichting zoo wei nig en zoo kort mogelijk gebruiken. Voorts is voor de bedrijfszuinigheid het volgende punt van groot belang: 5. Motor goed warm rijden (koelwater- temperatuur tusschen 75 gr. en 85 gr. C. houden; radiatorvlak daartoe zoo noodig ten deele afdekken), en afkoeling gedurende perioden van stilstand zoo veel mogelijk tegengaan (plaid, radiatorhoes). 6. Organen van ontsteking en carburatie in prima staat brengen. Zoo noodig kleppen laten inslijpen (compressiedruk meten). Ont steking iets vroeger afstellen dan normaal; carburator zuiniger afstellen voor zoover dit goed doenlijk is zonder den motor onhan delbaar te maken, of in verband met de ver branding van een te arm gasmengsel de kans op storingen te scheppen. Ieder geval dient op zichzelf te worden beoordeeld, waarbij deskundige voorlichting onontbeerlijk is, en experimenteeren veelal noodig zal zijn. Ter vermindering, resp. vermijding van wrij vingsverliezen 7. D u n n e olie in motor, gangwissel, en aandrijf-ashuis gebruiken. 8. Wielen controleeren op juiste sparing, en licht loopen (lagers, remmen). 9. Banden 10 a 15 harder oppompen dan volgens voorschrift. En tenslotte: 10. Geen goed geld weggooien aan zooge naamde benzinebesparingsmiddelen voor menging door de benzine of montage op den carburator. CENTRAAL GENOOTSCHAP VOOR KINDERHERSTELLINGS- EN VACANTIEKOLONIES. Bosch- en zeehuizen gaan weer open. Het Centraal genootschap voor kinderher- stellings- en vacantiekolonies deelt mede, dat de kinderen, die in de koloniehuizen waren, door afdeelingen en ouders grooten- deels zijn teruggehaald en voor zoover zij in de koloniehuizen gebleven zijn, in goede conditie verkeeren. Het bestuur van het Centraal genootschap beloot de boschhuizen in" Drente en Gelder land en voorloopig ook de zeehuizen in Eg- mond aan Zee weder voor de verpleging open te stellen, opdat zwakke kinderen, die daarvoor door de medici aangewezen zijn, zoo spoedig mogelijk voor herstel van ge zondheid weer naar buiten kunnen, den af- deelingsbesturen wordt verzocht, zich ter zake tot den directeur in Amsterdam te wenden. ALGEMEEN INFORMATIEBUREAU VAN HET ROODE KRUIS. Reeds meerdere malen werd gewezen op het enorme werk, dat bij het algemeen in formatiebureau van het Roode Kruis moet worden verzet. Dagelijks komen de gegevens bjnnen van 25.000 a 30.000 militairen, die in het kaartsysteem moeten worden gevoegd. In de uren, waarop het bureau i? geopend, is in verband meffttie tallooze vragen om in lichtingen, het kaartsysteem voortdurend in gebruik voor het naslaan van reeds inge voegde kaarten. Het gevolg is, dat niet tege lijkertijd invoeging van nieuw ontvangen kaarten kan plaats hebben, waardoor een achterstand dreigt te ontstaan en het geven van juiste inlichtingen wordt vertraagd. In het belang van een zoo volledig moge lijke inlichting van het publiek is het nood zakelijk gebleken eiken dag gedurende eeni- ge uren niets anders te doen dan het invoe gen van nieuw ontvangen kaarten. De uren voor het vragen van inlichtingen moeten dan echter worden beperkt. In den vervolge zal derhalve het buerau voor het vragen van mondelinge en telefonische in lichtingen geopend zijn van 8.0018.00. Tele foon: 301111. MODERNE MACHINES VOOR UW DRUKWERK! ALKMAARSCHE COURANT. TEL. 3320. HET SPROEIEN VAN VROEGE AARDAPPELEN. De bij de Provinciale Commissie v. d. veilingen in Noordholland aangesloten vei lingen hebben een circulaire ontvangen, waarin wordt aangedrongen op het uitvoe ren van het besluit der Prov. Commissie tot het verplicht stellen van het spuiten der vroege aardappelen tegen de gevreesde ge wone aardappelziekte. Er wordt op gewezen, dat alle aanvoer ders verplicht zijn, minstens éénmaal vóór 1 Juni te sproeien en verder telkens als de weersomstandigheden het noodig maken. De medewerking der telers wordt inge roepen om hen, die niet sproeien, aan te brengen bij hun veilingsbesturen. De namen van degenen, die niet hebben gesproeid zullen door de veilingsbesturen in de veiling bekend worden gemaakt. Aller medewerking bm deze besluiten ook dit jaar weer stipt uit te voeren, daar dit van groot belang is voor het welslagen van de vroege aardappelcampagne, wordt inge roepen. DRIE MAN TEGEN TWEE HONDEN En de honden bleven tijdelijk overwinnaar. Op de van Akemadelaan te den. Haag werd een bewoner van de Laan van Roos en Doorn aangevallen door twee groote bouviers, die wild waren geworden. De man retireerde in een tuintje, doch moest zijn rijwiel achterlaten. Hiervan werd de voorvork verbogen, terwijl een aer honden de banden kapot beet. Even later ver scheen een agent ten tooneele, die een poging zou wagen, den aangevallen man te ontzetten, doch ook hij werd door de beide honden aangevallen. Uit lijfsbehoud loste hij twee schoten in de richting van de honden. Een schot was raak, doch niet doodelijk, waarop ook de agent de vlucht nam in een tuintje. Tóen verscheen een tweede agent, die echter op zijn beurt ook werd aangevallen door de woedende honden. Ook deze agent loste een schot, dat echter geen doel trof, waarop ook hij retireerde. Gelukkig had echter een der omwonenden het Dierenasyl opgebeld, en het personeel van deze instelling slaagde er in de beide honden te strikken, waarop ze werden meegenomen. NU DE GEÏNUNDEERDE GEBIEDEN WEER DROOG KOMEN EN DE BOEREN BEVOLKING NAAR DE WONINGEN TERUGKEERT, herkrijgt de omgeving van Amersfoort haar gewone uiterlijk. De weilanden, welke een tijd onder water hebben gestaan, zijn met een dikke olielaag bedekt. U hebt een fiets met ketting- kast juffrouw? Ja, opdat mijn jurk niet tus schen de ketting komt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 5