HINISTEN
"AKKERTJES"
£aad: en 3mtémm
^ÏETZ
es
en Gebak
Staatsraad dr. Wohltat commissaris bij
de Nederlandsche Bank.
Coördinatie der Nederlandsch-Duitsche economische
verhoudingen.
Verduisteringsvoorschriften
voor voertuigen en
gebouwen.
Zenuwpijn
Invoering van goedkoope
retours voorloopig
uitgesteld.
Tien wenken der K.N.A.C.
voor zuinig auto
rijden.
Glimlachje,
4
ALKMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 24 MEI 1940,
INBOEKJES
ESCHUIT E. D.
i ALKMAAR
iet Distributie-
ikt broodbon-
én uitgereikt op
stamkaart tegen
angstbewijs.
broodbonboek-
en op de hierna
oor hen, wier
lei 1940
Vlei 1940
40
ini 1940
n 7 Juni 1940.
NTOOR alk-
No. 40 (Ge
durende boven-
zijn van 9 uur
zonderd des Za-
EEN afgifte van
i.m.
lane oproeping,
g van de Alge-
jes, blijft onge-
daarbij gestelde
>ersonen zoowel
onboekje als een
uitgereikt,
dei 1940.
er voornoemd,
KINSCHOT.
28 stapels 98000
ias, 4 boerenkaas,
ierk 22.50. Han-
DAPPELMARKT.
s 3.65, Bonte
per h.l. Aanvoer
55 Enter 60—
-ƒ 370; 350 Vette
e ent per kg.;
110—230; 36
tte kalveren 25-
en 3—8; 90
72 Weide schapen
i f 4—8; 220
5; 36 Magere var-
ae biggen 110
18 Paarden. To
tieren aanvoer bo-
lug, prijzen prijs-
nvoer boven ver-
ig, afloop iets kal-
l. Melk- en kalf-
rwacthingen, han-
i, prijzen ongeveer
ïover boven ver
slachtbank vrij
udend. Vette kal-
wachting, handel
Nuchtere kalveren
ng, handel eerste
Varkens aanvoer
;1 flauw, prijzen
verwachting, han-
houdend. Wolvee
ïg, handel vette
Lammeren boven
i, prijzen iets la-
tst werden geen
C. nam heden
reejorigt eur-
stt schriftelijk
uw der school
ingen worden
[gmiddag van
itnen.
toed te maken
g maakt,
rders,
TEL$4i6.
[EUWESLOOT 95
naar
SGHAGEN
TL 5, Tel. 2715.
S
and.
U hierbij tevens
ranaf heden geen
meer worden
Wrijvingen van binnenlandsch»
politieken aard moeten
vermeden.
Dr. W. Janke heeft gisteravond
op een tè Den Haag gehouden pers
conferentie medegedeeld, dat staats
raad dr. Wohltat, de ook in Neder
landsche kringen van handel, nijver
heid en industrie zeer bekende Duit-
sche econoom, naar ons land komt
met het doel de economische ver
houdingen tusschen Duitschland en
Nederland te coördineeren.
Beide landen zullen de vruchten hiervan
plukken. Tegelijk met dr. Wohltat worden
nog meer Duitsche economen in Nederland
verwacht en in nauwe samenwerking met
Nederlandsche instanties, als b.v. de Neder
landsche Bank en de departementen van
handel, nijverheid en scheepvaart, van land
bouw en visscherij en van sociale zaken, zul
len zij arbeiden aan den wederopbouw van
het economische leven hier te lande. Enke
len van hen zijn reeds in Den Haag aange
komen.
Deze mededeeling was wel de belangrijk
ste, die den gisteravond op den persafdee-
ling van het Duitsche gezantschap verzamel
de journalisten tijdens de gebrukelijke da-
gelijksche persconferentie door dr. W. Janke
werd gedaan.
Staatsraad Wohltat, die vele Europee-
sche landen heeft bereisd en in het bijzon
der in Roemenië belangrijke overeenkomsten
op economisch gebied tusschen dit land en
Duitschland heeft tot stand gebracht, zal als
economisch commissaris verbonden worden
aan de Nederlandsche Bank. Zijn benoeming
is uitgegaan van den opperbevelhebber van
het Duitsche leger, General-Oberst Von
Brauchitsch. Zijn naam zoo zeide dr.
Janke is een waarborg voor een weder
opbouw van het economisch leven in Neder
land in even grooten als grootschen stijl.
Wrijvingen.
Voorts deelde dr. Janke mede, dat zich op
enkele plaatsen in ons land bij de bevolking
helaas wrijvingen hebben voorgedaan van
binnenlandschen politieken aard. Hij ver
zocht met nadruk er bij het Nederlandsche
volk nogmaals op aan te dringen, dat het
ongewenscht is zich uit te laten over bin-
nenlandsche politieke aangelegenheden. De
bedoelde wrijvingen openbaarden zich in
beleedigingen, hier en daar zelfs in mishan
delingen, hetgeen dr. Janke ernstig betreur
de. Zouden deze feiten zich herhalen, dan
mogen maatregelen daartegen tegemoet wor
den gezien. Dr. Janke gaf uiting aan de
hoop, dat de gesignaleerde wrijvingen uit
zonderingen mogen blijken te zijn.
Weer Duitsche dagbladen en tijd
schriften.
Als bewijs voor het Duitsche streven naar
een zoo ver mogelijk gaanden normalisatie
van het leven in Nederland noemde de
woordvoerder verder het feit, dat Duitsche
dagbladen en tijdschriften met ingang van
gisteren weer in Nederland verkrijgbaar
zijn gesteld. Ook de verkeersrelaties tusschen
Nederland en Dui^chland, zoowel wat be
treft de spoorwegen als het verkeer over
den weg, worden met den dag beter. Aan
verdere normaliseering op dit terrein wordt
hard gewerkt.
Nijmegen en Waalwijk.
Ten aanzien van het bombardement op
Nijmegen en Waalwijk door Engelsche vlieg
tuigen, waarvan het Duitsche legerbericht
van gister melding maakt, zeide dr. Janke,
dat deze gebeurtenissen in beide bevolkings
centra groote verontwaardiging hebben ge
wekt. Deze plaatsen, aldus dr. Janke, liggen
niet alleen ver van de oorlogszone, maar
zijn bovendien open plaatsen. Tenslotte zei
de heer Janke, dat dóór de Engelsche regee
ring een bedrag van 350 millioen pond aan
Belgische en Nederlandsche waardepapieren
gebruikt is om wapenaankoopen in de Ver-
.eenigde Staten te financieren.
De opperbevelhebber der Duitsche
legergroep heeft de volgende verordening
uitgevaardigd:
1. Onmiddellijk van kracht wordt de be
paling van zonsondergang tot zonsopgang
te. verduisteren.
2. Alle gebouwen moeten zoo verduisterd
worden, dat geen lichtschijnsel naar bui
ten dringt.
3. Iedere buitenverlichting moet zoo ver
duisterd wordep, dat uit een hoogte van
500 M. in loodrechte en schuine blikrich
ting lichtverschijnselen niet meer waarge
nomen kunnen worden._
Alle lichtbronnen die gemist kunnen
worden, moeten worden uitgeschakeld.
Lichtreclames en verlichtingen van étala1-
ges moeten worden uitgeschakeld.
4. Bij alle verkeersmiddelen (automo
bielen, spoorwegen, tramwegen, schepen,
enz.) moet de binnenverlichting nar- bui
ten volledig verduisterd worden. De
schijnwerpers van de rijtuigen moeten
zoodanig worden afgedekt, dat slechts
een horizontale spleet, die 58 c.M. lang
en i.5 cTvï. breed mag zijn, het licht laat
uitkomen.
Automobielen rijden op vrije straatwe
gen met gedempte schijnwerpers en groot
licht. Bij tegenverkeer en in gesloten
plaatsen moeten de schijnwerpers op
klein licht gedempt worden.
Achter- en remlichten moeten verduis
terd blijven branden.
Richtings wij zei-s moeten verder worden
gebruikt.
Parkeerende rijtuigen moeten naar vo
ren en naar achteren door verduisterde
lichtbronnen worden aangegeven.
5. Uitschakeling der openbare electrici-
teits- en gasvoorziening wegens de ver
duistering is ten strengste verboden.
6. Overtredingen der voorschriften 15
worden zwaar gestraft.
De directie der N. V. Neder
landsche Spoorwegen deelt mede,
dat in verband met de gewijzig
de omstandigheden de invoering
van de zoogenaamde goedkoope
retours, die van 19 Mei j.l. af in
bepaalde treinen overdag geldig
zouden zijn, voor onbepaalden
tijd is uitgesteld.
Bovendien heeft de directie der Ne
derlandsche Spoorwegen besloten, diege
nen, die een abonnement hebben, doch die
daarvan door de omstandigheden geen
gebruik kunnen maken, tgemoet te ko
men. Op de stations zal tot 28 Mei 1940
gelegenheid worden geboden deze abon
nementen in te leveren. De houders van
deze abonnementen hebben dan tot
1 September 1940 gelegenheid gratis een
nieuw abonnement aan te vragen voor
den zelfden tijdsduur, welken het oude
ingeleverde abonnement nog geldig was.
WEERMACHTSINDUSTRIE-VERLOVEN.
De opperbevelhebber van land- en zee
macht, in overleg met den Duitschen bevel
hebber in Nederland, bepaalt, dat de weer
machtsindustrie-verlofgangers in de bedrij
ven moeten blijven, voorzoover zij daar op
14 Mei 1940 aanwezig waren.
EEN VERNIELDE BRUG. De door- de Nederlandsche soldaten opgeblazen brug
over den Rijn bij Rhenen.
WAT ER OVERBLEEF VAN HET STATION TE RHENEN. Het station, te Rhenen,
met het door de Nederlanders opgeblazen viaduct. Links ligt de Donderberg, rechts
de Grebbeberg, waar hevig werd gestreden.
Voor hen, die van de desbetref
fende overheidsinstanties vergun
ning tot het in bedrijf houden van
een automobiel hebben gekregen,
is het van groot belang, met de hun
toegewezen hoeveelheid benzine een
zoo groot mogelijk aantal kilometers
te kunnen afleggen. In verband
daarmee geeft de Koninklijke Ne-
Nederlandsche Automobiel Club de
volgende handleiding voor zuinig
rijden:
In de eerste plaats geve men eir zich reken
schap van, dat, afgezien van betrekkelijk
ingrijpende en practisch moeilijk uit te voe
ren of kostbare wijzigingen, door kunstgre
pen aan de motor-afstelling als regel minder
brandstof kan worden bespaard dan door
een consequente en systematische „afstem
ming" der r ij methoden op een zoo
laag mogelijk verbruik. Daartoe behoort:
1. Vermijden van hooge snelheden en op-
trek-„spurts"„ soepel rijden in matig en voor
al ook gel ij kmatig tempo, zonder, felle
acceleratie of bruuske vertraging. Afhanke
lijk van motor-formaat en -type moet, voor
personenauto's, het snelheidsgebied tusschen
40 en 60, soms 70 km. per uur als het meest
economische worden beschouwd.
2. Lage versnellingen zoo weinig, en een
„overdrive" of „Schnellgang zoo veel moge
lijk gebruiken.
3. Motor niet onnoodig stationnair laten
loopen. Contact afzetten tijdens verkeers-
oponthoud van eenigen duur.
4. Carburator-choke of soortgelijke, niet-
automatische koud-start-inrichting zoo wei
nig en zoo kort mogelijk gebruiken.
Voorts is voor de bedrijfszuinigheid het
volgende punt van groot belang:
5. Motor goed warm rijden (koelwater-
temperatuur tusschen 75 gr. en 85 gr. C.
houden; radiatorvlak daartoe zoo noodig ten
deele afdekken), en afkoeling gedurende
perioden van stilstand zoo veel mogelijk
tegengaan (plaid, radiatorhoes).
6. Organen van ontsteking en carburatie
in prima staat brengen. Zoo noodig kleppen
laten inslijpen (compressiedruk meten). Ont
steking iets vroeger afstellen dan normaal;
carburator zuiniger afstellen voor zoover
dit goed doenlijk is zonder den motor onhan
delbaar te maken, of in verband met de ver
branding van een te arm gasmengsel de kans
op storingen te scheppen. Ieder geval dient
op zichzelf te worden beoordeeld, waarbij
deskundige voorlichting onontbeerlijk is, en
experimenteeren veelal noodig zal zijn.
Ter vermindering, resp. vermijding van
wrij vingsverliezen
7. D u n n e olie in motor, gangwissel, en
aandrijf-ashuis gebruiken.
8. Wielen controleeren op juiste sparing,
en licht loopen (lagers, remmen).
9. Banden 10 a 15 harder oppompen
dan volgens voorschrift.
En tenslotte:
10. Geen goed geld weggooien aan zooge
naamde benzinebesparingsmiddelen voor
menging door de benzine of montage op den
carburator.
CENTRAAL GENOOTSCHAP VOOR
KINDERHERSTELLINGS- EN
VACANTIEKOLONIES.
Bosch- en zeehuizen gaan weer
open.
Het Centraal genootschap voor kinderher-
stellings- en vacantiekolonies deelt mede,
dat de kinderen, die in de koloniehuizen
waren, door afdeelingen en ouders grooten-
deels zijn teruggehaald en voor zoover zij in
de koloniehuizen gebleven zijn, in goede
conditie verkeeren.
Het bestuur van het Centraal genootschap
beloot de boschhuizen in" Drente en Gelder
land en voorloopig ook de zeehuizen in Eg-
mond aan Zee weder voor de verpleging
open te stellen, opdat zwakke kinderen, die
daarvoor door de medici aangewezen zijn,
zoo spoedig mogelijk voor herstel van ge
zondheid weer naar buiten kunnen, den af-
deelingsbesturen wordt verzocht, zich ter
zake tot den directeur in Amsterdam te
wenden.
ALGEMEEN INFORMATIEBUREAU
VAN HET ROODE KRUIS.
Reeds meerdere malen werd gewezen op
het enorme werk, dat bij het algemeen in
formatiebureau van het Roode Kruis moet
worden verzet. Dagelijks komen de gegevens
bjnnen van 25.000 a 30.000 militairen, die in
het kaartsysteem moeten worden gevoegd.
In de uren, waarop het bureau i? geopend,
is in verband meffttie tallooze vragen om in
lichtingen, het kaartsysteem voortdurend in
gebruik voor het naslaan van reeds inge
voegde kaarten. Het gevolg is, dat niet tege
lijkertijd invoeging van nieuw ontvangen
kaarten kan plaats hebben, waardoor een
achterstand dreigt te ontstaan en het geven
van juiste inlichtingen wordt vertraagd.
In het belang van een zoo volledig moge
lijke inlichting van het publiek is het nood
zakelijk gebleken eiken dag gedurende eeni-
ge uren niets anders te doen dan het invoe
gen van nieuw ontvangen kaarten.
De uren voor het vragen van inlichtingen
moeten dan echter worden beperkt. In den
vervolge zal derhalve het buerau voor het
vragen van mondelinge en telefonische in
lichtingen geopend zijn van 8.0018.00. Tele
foon: 301111.
MODERNE MACHINES VOOR
UW DRUKWERK!
ALKMAARSCHE COURANT. TEL. 3320.
HET SPROEIEN VAN VROEGE
AARDAPPELEN.
De bij de Provinciale Commissie v. d.
veilingen in Noordholland aangesloten vei
lingen hebben een circulaire ontvangen,
waarin wordt aangedrongen op het uitvoe
ren van het besluit der Prov. Commissie tot
het verplicht stellen van het spuiten der
vroege aardappelen tegen de gevreesde ge
wone aardappelziekte.
Er wordt op gewezen, dat alle aanvoer
ders verplicht zijn, minstens éénmaal vóór
1 Juni te sproeien en verder telkens als de
weersomstandigheden het noodig maken.
De medewerking der telers wordt inge
roepen om hen, die niet sproeien, aan te
brengen bij hun veilingsbesturen.
De namen van degenen, die niet hebben
gesproeid zullen door de veilingsbesturen in
de veiling bekend worden gemaakt.
Aller medewerking bm deze besluiten ook
dit jaar weer stipt uit te voeren, daar dit
van groot belang is voor het welslagen van
de vroege aardappelcampagne, wordt inge
roepen.
DRIE MAN TEGEN TWEE HONDEN
En de honden bleven tijdelijk
overwinnaar.
Op de van Akemadelaan te den. Haag
werd een bewoner van de Laan van Roos
en Doorn aangevallen door twee groote
bouviers, die wild waren geworden. De
man retireerde in een tuintje, doch moest
zijn rijwiel achterlaten. Hiervan werd de
voorvork verbogen, terwijl een aer honden
de banden kapot beet. Even later ver
scheen een agent ten tooneele, die een
poging zou wagen, den aangevallen man
te ontzetten, doch ook hij werd door de
beide honden aangevallen. Uit lijfsbehoud
loste hij twee schoten in de richting van
de honden. Een schot was raak, doch niet
doodelijk, waarop ook de agent de vlucht
nam in een tuintje. Tóen verscheen een
tweede agent, die echter op zijn beurt ook
werd aangevallen door de woedende
honden. Ook deze agent loste een schot,
dat echter geen doel trof, waarop ook hij
retireerde. Gelukkig had echter een der
omwonenden het Dierenasyl opgebeld, en
het personeel van deze instelling slaagde
er in de beide honden te strikken, waarop
ze werden meegenomen.
NU DE GEÏNUNDEERDE GEBIEDEN WEER DROOG KOMEN EN DE BOEREN
BEVOLKING NAAR DE WONINGEN TERUGKEERT, herkrijgt de omgeving van
Amersfoort haar gewone uiterlijk. De weilanden, welke een tijd onder water hebben
gestaan, zijn met een dikke olielaag bedekt.
U hebt een fiets met ketting-
kast juffrouw?
Ja, opdat mijn jurk niet tus
schen de ketting komt.