RATIONALISATIE VAN HET GOEDEREN- EN AUTOVERKEER VOOR KORTE LOCALE VERBINDINGEN. Weer een uitbreiding van postverkeer. Brand in borstelfabriek te Zuilen. ALFMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 21 JUNI 1940. De Leidschevaart te Noordwijkerhout, welke den laatsten tijd slecht bevaarbaar was. wordt door nijvere handen weer rn goeden staat gebracht. Spoorwegen en Binnen-scheep- vaart voor de lange afstanden. Een der belangrijkste onderwerpen, waar voor de Nederlandsche tezamen met de Duitsche autoriteiten zich na 14 Mei ge plaatst zagen, was' het herstel van de ver keersverbindingen als onderdeel van het algemeene opbouwprogramma. Door den oorlog immers en door zijn gevolgen was het verkeer grootendeels ontwricht: zoowel het spoorweg- als het autoverkeer, de post verbinding en het binnenscheepvaartver- keer was voor heele provincies verbroken. Reeds zijn in de afgeloopen weken be langrijke vorderingen gemaakt. Anderzijds bestaan er nog groote moeilijkheden die moeten worden overbrugd. Om tot een op lossing te geraken zijn door de betrokken instanties reeds diepgaande besprekingen gevoerd en zijn maatregelen van verstrek- kenden aard in voorbereiding genomen. Daarbij wordt uitgegaan van het stand punt, dat de gewijzigde omstandigheden geen louter herstel van oude toestanden, maar een aanpassing aan de nieuwe behoef ten vereischen. Zooals intusschen bekend is geworden, heeft het spoorwegverkeer zich grootendeels hersteld en is thans op bijna alle baanvak ken weer mogelijk, zij het met de inconve- niënten, welke door de oorlogsvernielingen zijn veroorzaakt. Een nieuwe dienstregeling er. nieuwe tarieven zijn met dit herstel ge paard gegaan. Het autoverkeer. Ingrijpender zal zijp de nieuwe regeling van het autoverkeer voor personen en goe deren. Waren er voor het uitbreken van den oorlog tusschen de geallieerden en Duitsch- land, voor Augustus 1939 dus, ongeveer 150.000 auto's van alle soorten in Nederland in gebruik, de mobilisatie met haar vele re quisites, de oorlog met zijn vernielingen hebben dit aantal sterk doen dalen. Na 14 Mei is het autoverkeer sterk gehandicapt door het gebrek aan benzine. Op dit gebied zal over de geheele lijn een herziening van de vroegere toestanden noo- dig zijn. Een bijzondere organisatie is daartoe in het leven geroepen. Van 1 Juli af zal de regeling van het geheele autoverkeer worden toever trouwd aan de tien inspecties van de rijksverkeersinspectie. Deze in specties zullen elk in het eigen district de bevoegdheid krijgen rij vergunningen en benzinetoewijzin gen te verleenen. Noodgedwongen zal de nieuwe organisa tie van het autoverkeer met een zekere kneveling en beperking gepaard moeten gaan. Een lichtzijde daarvan is echter, dat er nu gelegenheid is, om den jarenlangen strijd tusschen spoorwegverkeer, autover keer en binnenvaart terzijde te stellen en aldus onrendabele concurrentieverhoudin gen uit te schakelen. Als algemeene beginselen zullen, naar wij vernemen daarbij worden aangehouden, dat de spoorwegen en de binnenvaart voortaan de aangewezen vervoermiddelen zullen zijn voor het verkeer over lange afstanden. Het autoverkeer zal de verkeersbehoeften moeten dekken voor de korte locale verbindingen, voor verbindingen, waarin door spoorwegverkeer niet kan worden voorzien en voor bijzondere econo mische taken. Tevens zal een deel van het autoverkeer worden opgezogen door de militaire be hoeften; zooals thans reeds geschiedt zullen vele auto's voor militaire doeleinden in huur genomen worden. Wat het vrachtverkeer voor economische doeleinden betreft zal gestreefd worden naar rationalisatie. Het zal als oneconomisch gelden, wanneer een fabriek bij voorbeeld een geheele vrachtauto bestemt tot het af halen van een enkele kist. Door locale sa menwerking wil men bereiken, dat in zulke gevallen de vrachtauto tegelijk met die eene kist vrachten meevoert voor anderen dan de bezitter van den wagen. Door locale cen tralisatie dus zal er naar gestreefd worden, elke rit zoo rendabel mogelijk te doen zijn, met andere woorden zal het rijden met half leege wagens worden tegengegaan. Een onvermijdelijke consequentie van al deze maatregelen zal zijn, dat het vracht autoverkeer aan een vergunningsstelsel zal worden onderworpen. De binnenvaart gaat het goed. Het spreekt vanzelf, dat de binnen vaart het meest profiteert van de ver andering der omstandigheden. Op 14 Mei was de toestand nog zoo, dat slechts 1/5 van de capaciteit van dezen ver voerstak in bedrijf was. Thans is dit meer dan 2/3 geworden en spoedig zal de heele binnenvaart op volle capaci teit functioneeren. De grootste moeilijkheden bestaan thans nog in de versperringen, welke in waterwe gen en havens door de oorlogsvernielingen zijn veroorzaakt. Ook in de binnenvaart zal, op den grond slag van de bestaande organisatie, worden voortgebouwd aan een verdergaande cen tralisatie van het bedrijf, onder het begin sel, dat naar een harmonische samenwer king en naar een economische en billijke verdeeling der scheepsruimte moet worden gestreefd. Van Duitsche zijde zullen voor de onder scheidene takken van verkeer gevolmach tigden worden benoemd, die aan het boven beschreven groeiproces leiding zullen heb ben te geven. - Contact met landen buiten Europa hersteld. Nadat het briefverkeer tusschen ons land en de neutrale landen van Europa alsmede Noorwegen voor eenige weken was hersteld, is thans, naar wij vernemen, een verdere stap gedaan naar het herstel van de inter nationale betrekkingen. Het verkeer met gewone brief kaarten en brieven tusschen Neder land en de neutrale landen bui ten Europa is n.l. van gisteren af weer toegelaten. Het vervoer naai de Zuid-Amerikaansche landen zal geschieden door middel van den Italiaanschen luchtpostdienst, welke ook tijdens den oorlog wordt voort gezet. De brieven en briefkaarten naar de andere buiten Europeesche neutrale landen zullen worden ver zonden langs den weg Siberië-Japan. Tevens vernemen wij, dat reeds binnen enkele dagen de verzending van dagbladen tusschen Duitschland en Nederland weer mogelijk zal zijn. Het telegraafverkeer met Duitschland, dat reeds voor perstelegrammen was openge steld, zal waarschijnlijk in het begin van de volgende week tot zakentelegrammen kun nen worden uitgebreid. De bedoeling is, dat zij, die een bijzondere toelating zullen heb ben verkregen, dan telegrammen van econo- mischen inhoud zullen kunnen verzenden. Inlichtingen hieromtrent zullen bij de Ka mers van Koophandel kunnen worden inge wonnen. Bovendien is in den loop van de volgende week een hervatting van het telefoonverkeer met Duitschland, zij het in beperkten om vang, te verwachten. UITTREKSELS BURGERLIJKEN STAND VOOR MILITAIRE PENSIOENEN. In afwachting van een nadere regeling, waaraan terugwerkende kracht zal wor den verleend, heeft de secretaris-generaal van het departement van binnenlandsche zaken, in overeenstemming met een wensch van zijn ambtgenoot van het de partement van defensie, den burgemees ters verzocht afschriften van of uittreksels uit de akten van den- burgerlijken stand, aangevraagd voor de regeling van pen sioenen van gesneuvelde (vermiste) mili tairen, vrij van leges te doen afgeven. ZEVENTIGJARIGE MAN DOOR VRACHTAUTO OVERREDEN. Gistermiddag is de circa zeventigjarige T. K., woonachtig te Nijkerk, op den Zuider zeestraatweg onder de gemeente Putten, door een uit de rehtiag Nijkerk komende vrachtauto gegrepen en op slag gedood. De hevig ontdane chauffeur waarschuwde de politie, die een onderzoek instelde. Aangezien niemand het ongeluk heeft zien gebeuren, en de chauffeur verklaarde den op den weg wandelenden man plotseling voor zijn wagen te hebben gezien, tast men om trent de oorzaak in het duister. Men ver- moedt, dat K. op onvoorzichtige wijze den 9Ktig !»Me oversteken. Zij, die van den wind leven. Een vredig plaatje te Stompetoren. Fabrieksgebouw geheel verwoest. Gisteren in den namiddag is te Zuilen in een van de gebouwen van de borstelfabrie- ken van de Gebrs. Jonker brand uitgebro ken. De oorzaak hiervan moet naar alle waarschijnlijkheid gezocht worden in liet spelen met vuur door kinderen. Op dezelfde plaats n.l. is reeds verscheidene malen begin van brand ontstaan, doordat kinderen vuurtjes stookten. Tot nu toe gelukte het de fabrieksbrandweer steeds het vuur in de kiem te smoren. Dezen keer achter laaiden de vlammen in hevigheid op en ontstond in enkele minuten een vuurzee, welke het erg ste deed vreezen. De gedeeltelijk uit hout opgetrokken en beteerde fabriek, gevuld met zeer brandbaar materiaal, zooals vezel stoffen, brandde in een oogwenk als een fakkel, aangewakkerd door den krachtigen Oostenwind. Er was groot alarm gegeven en binnen zeer korten tijd bestreed de Zui- lensche brandweer het vuur met een groot aantal stralen. Men zag echter al spoedig in, dat het brandbare fabrieksgebouw niet behouden kon- blijven en men ging er toe over een watergordijn te plaatsen. Hierdoor is uitbreiding en overslaan naar andere ge bouwen voorkomen. Veel grondstoffen gin gen echter door dezen brand verloren. DR. J. H. GUNNING J. H. ZN. t Woensdagmiddag is op 81-jarigen leeftijd te Amsterdam overleden dr. J. H. Gunning J H. Zn. Johannes Hermanus Gunning werd geboren te Hilversum en was de zoon van den be kenden Nederlandschen godgeleerde J. H. Gunning, die vele jaren hoogleeraar was aan de universiteiten te Amsterdam en te Leiden. J. H. Gunning bezocht het Haagsche gym nasium, waarna hij aan de Utrechtsche hoogeschool theologie studeerde. Vervolgens studeerde hij te Leiden Arabisch en Syriscb en in 1881 promoveerde de heer Gunning tot doctor in de godgeleerdheid. Dr. Gunning heeft vele gemeenten der Ned. herv. kerk gediend. Behalve als predikant was dr. Gunning ook bekend als redacteur van het weekblad „Pniël", hetwelk hij begin Januari 1892 te Leiden oprichtte. Dr. Gunning heeft een groot aantal theologische werken het licht doen zion, waarvan ter gelegenheid van zijn tachtigsten verjaardag een bloemlezing werd samengesteld. OUDERCOMMISSIEN EN OUDERRADEN BIJ HET O.L.O. Het secretariaat van den Nederlandschen ouderraad voor het openbaar lager onderwijs schrijft ons: Het persbericht betreffende maatregelen door de oudercommissiën en ouderraden te nemen, teneinde onder de huidige zeer bij zondere omstandigheden den goeden gang van het onderwijs bij de o.l. scholen zoo veel mogelijk te bevorderen, heeft blijkens de ingekomen verzoeken om inlichtingen wel de aandacht van belanghebbenden ge had. Vele oudercommissiën bleken paraat in deze. Uit die verzoeken is evenwel ook af te leiden, dat er tal van oudercommissiën zijn ook in de groote steden die zelfs van het bestaan van het Kon. Besluit van 24 October 1938, S. 374 niets af weten, laat staan, dat Zij den inhoud daarvan zouden kennen. Dit nu wijst op een leemte, n.l., dat de ge meentebesturen in kwestie geen maatrege len hebben genomen, om door toezending aan elke oudercommissie van een ex. van genoemd K.B. deze althans in de gelegen heid te stellen, daaruit haar taak en be voegdheden te leeren 'kennen. Een en ander gaf aan het bestuur van den N.O.R.O.L.O. aanleiding zich met een schrijven te wenden tot den secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van onderwijs, kunsten en wetenschappen, met het verzoek, den gemeentebesturen te stimuleeren, dat alsnog aan elke oudercommissie een exem plaar van het onderhavige K.B. worde uit gereikt. BRAND IN HOUTOPSLAGPLAATS TE ROTTERDAM. Opnieuw zijn de opslagplaatsen van de N. V. Handelmaatschappij Luterma, welké gelegen zijn in de Piekstraat te Rotterdam door een hevigen brand geteisterd, aldus het Hbld. Nauwelijks zes maanden gele den heeft een fel uitslaande brand een belangrijk gedeelte van de groote voor raden triplexplaten, die in de loodsen lagen opgeslagen, vernield. Met groote moeite slaagde de brandweer er destijds in een gedeelte van de houtvoorraden te redden. Thans is ook het restant een prooi der vlammen geworden. Twee groote mo torspuiten, acht babyspuiten en een drij vende pompboot zijn geruimen tijd bezig geweest om te trachten het vuur te stui ten. Men kon evenwel niet verhinderen, dat het grootste gedeelte van de houtvoor raden verloren is gegaan. De schade wordt door verzekering gedekt. IIET DUITSCHE HELDENKERKHOF TE DELFT werd plechtig overgedragen aan de Duitsche kolonie aldaar. Boven generaal Christiansen en Rijkscommissaris Seyss Inquart /betreden het kerkhof. Onder; dr. Seys Inquart legt een krans bij de graven. EEN GROOT AANTAL KOEIEN uit ■het vroegere geinundeerde gebied bij Weesp wordt; daar er niet genoeg gras voor deze dieren is, aangekocht ten be hoeve van de boeren uit de Grebbestreek. Naar haar nieuwe bestemming!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 5