RATIONALISATIE VAN
HET GOEDEREN- EN
AUTOVERKEER VOOR KORTE
LOCALE VERBINDINGEN.
Weer een uitbreiding van
postverkeer.
Brand in borstelfabriek
te Zuilen.
ALFMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 21 JUNI 1940.
De Leidschevaart te Noordwijkerhout,
welke den laatsten tijd slecht bevaarbaar
was. wordt door nijvere handen weer rn
goeden staat gebracht.
Spoorwegen en Binnen-scheep-
vaart voor de lange afstanden.
Een der belangrijkste onderwerpen, waar
voor de Nederlandsche tezamen met de
Duitsche autoriteiten zich na 14 Mei ge
plaatst zagen, was' het herstel van de ver
keersverbindingen als onderdeel van het
algemeene opbouwprogramma. Door den
oorlog immers en door zijn gevolgen was
het verkeer grootendeels ontwricht: zoowel
het spoorweg- als het autoverkeer, de post
verbinding en het binnenscheepvaartver-
keer was voor heele provincies verbroken.
Reeds zijn in de afgeloopen weken be
langrijke vorderingen gemaakt. Anderzijds
bestaan er nog groote moeilijkheden die
moeten worden overbrugd. Om tot een op
lossing te geraken zijn door de betrokken
instanties reeds diepgaande besprekingen
gevoerd en zijn maatregelen van verstrek-
kenden aard in voorbereiding genomen.
Daarbij wordt uitgegaan van het stand
punt, dat de gewijzigde omstandigheden
geen louter herstel van oude toestanden,
maar een aanpassing aan de nieuwe behoef
ten vereischen.
Zooals intusschen bekend is geworden,
heeft het spoorwegverkeer zich grootendeels
hersteld en is thans op bijna alle baanvak
ken weer mogelijk, zij het met de inconve-
niënten, welke door de oorlogsvernielingen
zijn veroorzaakt. Een nieuwe dienstregeling
er. nieuwe tarieven zijn met dit herstel ge
paard gegaan.
Het autoverkeer.
Ingrijpender zal zijp de nieuwe regeling
van het autoverkeer voor personen en goe
deren. Waren er voor het uitbreken van den
oorlog tusschen de geallieerden en Duitsch-
land, voor Augustus 1939 dus, ongeveer
150.000 auto's van alle soorten in Nederland
in gebruik, de mobilisatie met haar vele re
quisites, de oorlog met zijn vernielingen
hebben dit aantal sterk doen dalen. Na 14
Mei is het autoverkeer sterk gehandicapt
door het gebrek aan benzine.
Op dit gebied zal over de geheele lijn een
herziening van de vroegere toestanden noo-
dig zijn.
Een bijzondere organisatie is
daartoe in het leven geroepen. Van
1 Juli af zal de regeling van het
geheele autoverkeer worden toever
trouwd aan de tien inspecties van
de rijksverkeersinspectie. Deze in
specties zullen elk in het eigen
district de bevoegdheid krijgen rij
vergunningen en benzinetoewijzin
gen te verleenen.
Noodgedwongen zal de nieuwe organisa
tie van het autoverkeer met een zekere
kneveling en beperking gepaard moeten
gaan. Een lichtzijde daarvan is echter, dat
er nu gelegenheid is, om den jarenlangen
strijd tusschen spoorwegverkeer, autover
keer en binnenvaart terzijde te stellen en
aldus onrendabele concurrentieverhoudin
gen uit te schakelen.
Als algemeene beginselen zullen,
naar wij vernemen daarbij worden
aangehouden, dat de spoorwegen
en de binnenvaart voortaan de
aangewezen vervoermiddelen zullen
zijn voor het verkeer over lange
afstanden. Het autoverkeer zal de
verkeersbehoeften moeten dekken
voor de korte locale verbindingen,
voor verbindingen, waarin door
spoorwegverkeer niet kan worden
voorzien en voor bijzondere econo
mische taken.
Tevens zal een deel van het autoverkeer
worden opgezogen door de militaire be
hoeften; zooals thans reeds geschiedt zullen
vele auto's voor militaire doeleinden in huur
genomen worden.
Wat het vrachtverkeer voor economische
doeleinden betreft zal gestreefd worden
naar rationalisatie. Het zal als oneconomisch
gelden, wanneer een fabriek bij voorbeeld
een geheele vrachtauto bestemt tot het af
halen van een enkele kist. Door locale sa
menwerking wil men bereiken, dat in zulke
gevallen de vrachtauto tegelijk met die eene
kist vrachten meevoert voor anderen dan
de bezitter van den wagen. Door locale cen
tralisatie dus zal er naar gestreefd worden,
elke rit zoo rendabel mogelijk te doen zijn,
met andere woorden zal het rijden met half
leege wagens worden tegengegaan.
Een onvermijdelijke consequentie van al
deze maatregelen zal zijn, dat het vracht
autoverkeer aan een vergunningsstelsel zal
worden onderworpen.
De binnenvaart gaat het goed.
Het spreekt vanzelf, dat de binnen
vaart het meest profiteert van de ver
andering der omstandigheden. Op 14
Mei was de toestand nog zoo, dat slechts
1/5 van de capaciteit van dezen ver
voerstak in bedrijf was. Thans is dit
meer dan 2/3 geworden en spoedig zal
de heele binnenvaart op volle capaci
teit functioneeren.
De grootste moeilijkheden bestaan thans
nog in de versperringen, welke in waterwe
gen en havens door de oorlogsvernielingen
zijn veroorzaakt.
Ook in de binnenvaart zal, op den grond
slag van de bestaande organisatie, worden
voortgebouwd aan een verdergaande cen
tralisatie van het bedrijf, onder het begin
sel, dat naar een harmonische samenwer
king en naar een economische en billijke
verdeeling der scheepsruimte moet worden
gestreefd.
Van Duitsche zijde zullen voor de onder
scheidene takken van verkeer gevolmach
tigden worden benoemd, die aan het boven
beschreven groeiproces leiding zullen heb
ben te geven. -
Contact met landen buiten
Europa hersteld.
Nadat het briefverkeer tusschen ons land
en de neutrale landen van Europa alsmede
Noorwegen voor eenige weken was hersteld,
is thans, naar wij vernemen, een verdere
stap gedaan naar het herstel van de inter
nationale betrekkingen.
Het verkeer met gewone brief
kaarten en brieven tusschen Neder
land en de neutrale landen bui
ten Europa is n.l. van gisteren af
weer toegelaten. Het vervoer naai
de Zuid-Amerikaansche landen zal
geschieden door middel van den
Italiaanschen luchtpostdienst, welke
ook tijdens den oorlog wordt voort
gezet. De brieven en briefkaarten
naar de andere buiten Europeesche
neutrale landen zullen worden ver
zonden langs den weg Siberië-Japan.
Tevens vernemen wij, dat reeds binnen
enkele dagen de verzending van dagbladen
tusschen Duitschland en Nederland weer
mogelijk zal zijn.
Het telegraafverkeer met Duitschland, dat
reeds voor perstelegrammen was openge
steld, zal waarschijnlijk in het begin van de
volgende week tot zakentelegrammen kun
nen worden uitgebreid. De bedoeling is, dat
zij, die een bijzondere toelating zullen heb
ben verkregen, dan telegrammen van econo-
mischen inhoud zullen kunnen verzenden.
Inlichtingen hieromtrent zullen bij de Ka
mers van Koophandel kunnen worden inge
wonnen.
Bovendien is in den loop van de volgende
week een hervatting van het telefoonverkeer
met Duitschland, zij het in beperkten om
vang, te verwachten.
UITTREKSELS BURGERLIJKEN STAND
VOOR MILITAIRE PENSIOENEN.
In afwachting van een nadere regeling,
waaraan terugwerkende kracht zal wor
den verleend, heeft de secretaris-generaal
van het departement van binnenlandsche
zaken, in overeenstemming met een
wensch van zijn ambtgenoot van het de
partement van defensie, den burgemees
ters verzocht afschriften van of uittreksels
uit de akten van den- burgerlijken stand,
aangevraagd voor de regeling van pen
sioenen van gesneuvelde (vermiste) mili
tairen, vrij van leges te doen afgeven.
ZEVENTIGJARIGE MAN DOOR
VRACHTAUTO OVERREDEN.
Gistermiddag is de circa zeventigjarige
T. K., woonachtig te Nijkerk, op den Zuider
zeestraatweg onder de gemeente Putten,
door een uit de rehtiag Nijkerk komende
vrachtauto gegrepen en op slag gedood. De
hevig ontdane chauffeur waarschuwde de
politie, die een onderzoek instelde.
Aangezien niemand het ongeluk heeft zien
gebeuren, en de chauffeur verklaarde den op
den weg wandelenden man plotseling voor
zijn wagen te hebben gezien, tast men om
trent de oorzaak in het duister. Men ver-
moedt, dat K. op onvoorzichtige wijze den
9Ktig !»Me oversteken.
Zij, die van den wind leven. Een vredig
plaatje te Stompetoren.
Fabrieksgebouw geheel
verwoest.
Gisteren in den namiddag is te Zuilen in
een van de gebouwen van de borstelfabrie-
ken van de Gebrs. Jonker brand uitgebro
ken. De oorzaak hiervan moet naar alle
waarschijnlijkheid gezocht worden in liet
spelen met vuur door kinderen. Op dezelfde
plaats n.l. is reeds verscheidene malen begin
van brand ontstaan, doordat kinderen
vuurtjes stookten. Tot nu toe gelukte het de
fabrieksbrandweer steeds het vuur in de
kiem te smoren. Dezen keer achter laaiden
de vlammen in hevigheid op en ontstond in
enkele minuten een vuurzee, welke het erg
ste deed vreezen. De gedeeltelijk uit hout
opgetrokken en beteerde fabriek, gevuld
met zeer brandbaar materiaal, zooals vezel
stoffen, brandde in een oogwenk als een
fakkel, aangewakkerd door den krachtigen
Oostenwind. Er was groot alarm gegeven
en binnen zeer korten tijd bestreed de Zui-
lensche brandweer het vuur met een groot
aantal stralen. Men zag echter al spoedig
in, dat het brandbare fabrieksgebouw niet
behouden kon- blijven en men ging er toe
over een watergordijn te plaatsen. Hierdoor
is uitbreiding en overslaan naar andere ge
bouwen voorkomen. Veel grondstoffen gin
gen echter door dezen brand verloren.
DR. J. H. GUNNING J. H. ZN. t
Woensdagmiddag is op 81-jarigen leeftijd
te Amsterdam overleden dr. J. H. Gunning
J H. Zn.
Johannes Hermanus Gunning werd geboren
te Hilversum en was de zoon van den be
kenden Nederlandschen godgeleerde J. H.
Gunning, die vele jaren hoogleeraar was aan
de universiteiten te Amsterdam en te Leiden.
J. H. Gunning bezocht het Haagsche gym
nasium, waarna hij aan de Utrechtsche
hoogeschool theologie studeerde. Vervolgens
studeerde hij te Leiden Arabisch en Syriscb
en in 1881 promoveerde de heer Gunning tot
doctor in de godgeleerdheid. Dr. Gunning
heeft vele gemeenten der Ned. herv. kerk
gediend.
Behalve als predikant was dr. Gunning
ook bekend als redacteur van het weekblad
„Pniël", hetwelk hij begin Januari 1892 te
Leiden oprichtte. Dr. Gunning heeft een
groot aantal theologische werken het licht
doen zion, waarvan ter gelegenheid van zijn
tachtigsten verjaardag een bloemlezing werd
samengesteld.
OUDERCOMMISSIEN EN OUDERRADEN
BIJ HET O.L.O.
Het secretariaat van den Nederlandschen
ouderraad voor het openbaar lager onderwijs
schrijft ons:
Het persbericht betreffende maatregelen
door de oudercommissiën en ouderraden te
nemen, teneinde onder de huidige zeer bij
zondere omstandigheden den goeden gang
van het onderwijs bij de o.l. scholen zoo
veel mogelijk te bevorderen, heeft blijkens
de ingekomen verzoeken om inlichtingen
wel de aandacht van belanghebbenden ge
had. Vele oudercommissiën bleken paraat
in deze.
Uit die verzoeken is evenwel ook af te
leiden, dat er tal van oudercommissiën zijn
ook in de groote steden die zelfs van
het bestaan van het Kon. Besluit van 24
October 1938, S. 374 niets af weten, laat
staan, dat Zij den inhoud daarvan zouden
kennen.
Dit nu wijst op een leemte, n.l., dat de ge
meentebesturen in kwestie geen maatrege
len hebben genomen, om door toezending
aan elke oudercommissie van een ex. van
genoemd K.B. deze althans in de gelegen
heid te stellen, daaruit haar taak en be
voegdheden te leeren 'kennen. Een en ander
gaf aan het bestuur van den N.O.R.O.L.O.
aanleiding zich met een schrijven te wenden
tot den secretaris-generaal, waarnemend
hoofd van het departement van onderwijs,
kunsten en wetenschappen, met het verzoek,
den gemeentebesturen te stimuleeren, dat
alsnog aan elke oudercommissie een exem
plaar van het onderhavige K.B. worde uit
gereikt.
BRAND IN HOUTOPSLAGPLAATS
TE ROTTERDAM.
Opnieuw zijn de opslagplaatsen van de
N. V. Handelmaatschappij Luterma, welké
gelegen zijn in de Piekstraat te Rotterdam
door een hevigen brand geteisterd, aldus
het Hbld. Nauwelijks zes maanden gele
den heeft een fel uitslaande brand een
belangrijk gedeelte van de groote voor
raden triplexplaten, die in de loodsen
lagen opgeslagen, vernield. Met groote
moeite slaagde de brandweer er destijds
in een gedeelte van de houtvoorraden te
redden. Thans is ook het restant een prooi
der vlammen geworden. Twee groote mo
torspuiten, acht babyspuiten en een drij
vende pompboot zijn geruimen tijd bezig
geweest om te trachten het vuur te stui
ten. Men kon evenwel niet verhinderen,
dat het grootste gedeelte van de houtvoor
raden verloren is gegaan. De schade wordt
door verzekering gedekt.
IIET DUITSCHE HELDENKERKHOF TE DELFT werd plechtig overgedragen
aan de Duitsche kolonie aldaar. Boven generaal Christiansen en Rijkscommissaris
Seyss Inquart /betreden het kerkhof. Onder; dr. Seys Inquart legt een krans bij de
graven.
EEN GROOT AANTAL KOEIEN uit
■het vroegere geinundeerde gebied bij
Weesp wordt; daar er niet genoeg gras
voor deze dieren is, aangekocht ten be
hoeve van de boeren uit de Grebbestreek.
Naar haar nieuwe bestemming!